Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 182)

 

Gümrük Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun

Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/549)

                                        

Not : Tasarı Başkanlıkça; Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ile Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.

 

                         T.C.

            Başbakanlık                25.3.2003

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-259/1314

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 20.3.2003 tarihinde kararlaştırılan “Gümrük Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Tasarı ile; Türkiye ile komşu ülkeler arasında coğrafî durum ve bölge ihtiyaçları gözönünde bulundurularak yapılacak sınır ticaretinin kapsamının belirlenmesi ve bu ticaretin yapılacağı sınır ticaret merkezlerinin kurulması suretiyle komşu ülkeler ile olan ticaretin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Böylece, Türkiye’nin ihracatının ve ülkemizde üretimin ve istihdamın artırılması hedeflenmektedir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile; Türkiye ile komşu ülkeler arasında coğrafî durum ve bölge ihtiyaçları gözönünde bulundurularak yapılacak sınır ticaretinin kapsamının belirlenmesi, sınır ticareti yapılacak sınır ticaret merkezlerinin kurulması ve buralardan yapılacak ihracat ve ithalatın usul ve esaslarını belirlemeye veya sınır ticareti yoluyla serbest dolaşıma girecek eşyadan alınacak vergileri göstermek üzere ilgili kanunlarda belirtilen azamî hadleri geçmemek şartıyla tek ve maktu bir tarife uygulamaya Bakanlar Kurulunun yetkili kılınması öngörülmektedir.

Ayrıca, sınır ticaret merkezlerinin, gümrük işlemlerinin yürütülmesinde Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesi dışında addedilmesi ve sınır ticaretine ilişkin gümrük işlemlerinin Gümrük Müsteşarlığınca belirlenmesi amaçlanmaktadır.

Madde 2. - Yürürlük maddesidir.

Madde 3. Yürütme maddesidir.


Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu        19.6.2003

Esas No: 1/549

  Karar No: 36

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bakanlar Kurulunca 25.3.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 1.4.2003 tarihinde Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen 1/549 esas numaralı “Gümrük Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 17.6.2003 tarihinde yapmış olduğu 50 nci birleşiminde Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen ile Maliye Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Gümrük Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi, son otuz yıl içerisinde dünya ekonomisinde yaşanan gelişmeler, gümrük alanını da etkilemiştir. Bu dönemde, bir yandan gelir toplama ve sınır kontrolü görevleri yerine getirilmeye çalışılmış, diğer yandan teknolojik ve ekonomik gelişmelere uyum sağlanması amacıyla sürekli olarak yeni sistem ve rejimler bünyeye kazandırılmıştır. Bu çerçevede üretimin, istihdamın ve ihracatın artırılması amacı ile komşu ülkeler ile ticaretin geliştirilmesi için idarî ve teknik alt yapının güçlendirilmesi önem kazanmıştır.

Tasarı ile; ülkemiz ile komşu ülkeler arasında yapılacak sınır ticaretinin kapsamını belirlemeye, sınır ticaret merkezlerinin kurulmasına ve buralardan yapılacak ihracat ve ithalatın usul ve esaslarını belirlemeye veya sınır ticareti yoluyla serbest dolaşıma girecek eşgüdüm alınacak vergileri göstermek üzere ilgili kanunların belirlediği çerçevede tek ve maktu bir tarife uygulamaya Bakanlar Kurulunun yetkili olması ile sınır ticaret merkezlerinin, gümrük işlemlerinin yürütülmesinde Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesi dışında addedilmesi öngörülmektedir.

Komisyonumuzda, Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Tasarı ile oluşturulan sınır ticareti merkezlerinin sınır ticaretinin geliştirilmesi bakımından önemli bir adım olduğu ve Tasarının olumlu karşılandığı,

- Bugüne kadar sınır ticareti yoluyla ülkemize giren malların haksız rekabeti karşısında, özellikle tarımsal ürün ve halı üreticilerimizin olumsuz etkilendiği, bu nedenle gerek ticarete konu olan ürün kapsamının ülkemiz ihtiyaçları göz önünde tutularak tespit edilmesinin, gerekse sözkonusu ticaretin sınır illeri dışına çıkmamasının önemli olduğu,

- Kıyı sınır ticaretinin de tasarı kapsamına alınmasında yarar görüldüğü,

- Sınır ticaretimiz açısından Gümrük Müsteşarlığı ile valilikler arasında görev, yetki ve sorumluluk alanlarının netleştirilmesinin önemli olduğu,

- Kayıtdışı bir şekilde yapılan sınır ticaretinin böylece kayıt içine alınabileceği,

- Olumlu ve yararlı bulunan bu Tasarının amacına ulaşmasında Hükümetin karar ve uygulamalarının büyük önem taşıdığı,

- Ülkemiz ortalamasının altında üretim, gelir ve istihdam düzeyine sahip olan Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerimizin refah düzeyinin artırılmasında sınır ticaretinin önemli bir yeri olduğu,

- Tasarı ile kurulması öngörülen sınır ticaret merkezlerinin gümrük işlemlerinin yürütülmesi bakımından Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesi dışında sayılmasının ilk bakışta ihracatı teşvik edici gibi görüldüğü, ancak sınır ticaretinin özelliği dikkate alındığında, gerçekte bu düzenlemenin ihracat açısından sorun yaratabileceği,

Şeklindeki görüş, değerlendirme ve eleştirileri müteakip Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;

- Ülkemizin dış ticaret hacmi içinde komşu ülkelerle yaptığımız ticaret payının çok düşük bir oranda seyrettiği, dünya ortalamalarının çok altında kalan bu oranın arttırılmasının öncelikler arasında yer aldığı,

- Sınır ticaretinin Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerimizin iktisadî ve sosyal gelişimine önemli katkılar sağlayacağı,

- Komşu ülkeler ile ülkemiz arasındaki ekonomik ilişkilerin güçlenmesinin bölge istikrarınının gelişimine de çok önemli katkılar sağlayacağı,

- Ticarete konu olan ürünlere Bakanlar Kurulunca karar verildiği, mevsimsel arz ve talep gelişmelerine bağlı olarak kapsamın değerlendirileceği,

- Söz konusu Tasarı ile kurulacak olan sınır ticaret merkezlerinin ilk adım olduğu, zaman içinde kazanılacak tecrübe ve birikim ışığında kıyı sınır ticaretinin de gelişmesi için gerekli yasal ve idarî düzenlemelerin yapılmasının amaçlandığı,

Belirtilmiştir.

Geneli üzerindeki görüşmelerden sonra Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek Tasarının maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının, 1 inci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

             Başkan            Başkanvekili                      Sözcü

Sait Açba M. Altan Karapaşaoğlu     Sabahattin Yıldız

              Afyon                       Bursa                        Muş

               Kâtip                         Üye                         Üye

            Mehmet Sekmen      Mahmut Göksu         Mehmet Melik Özmen

           İstanbul               Adıyaman                         Ağrı

                 Üye                         Üye                         Üye

Ruhi Açıkgöz Bülent Gedikli Mehmet Zekai Özcan

           Aksaray                    Ankara                    Ankara                               

                 Üye                         Üye                         Üye

Osman Kaptan Mehmet Mesut Özakcan Ali Osman Sali

           Antalya                      Aydın                  Balıkesir

(Karşı oy yazımız eklidir.) (Karşı oy yazımız eklidir.)

                 Üye                         Üye                         Üye

Aziz Akgül Ömer Abuşoğlu M. Emin Murat Bilgiç

       Diyarbakır               Gaziantep                     Isparta

                 Üye                         Üye                         Üye

            Alaattin Büyükkaya    Birgen Keleş Ali Kemal Kumkumoğlu

           İstanbul                   İstanbul                   İstanbul

                        (Muhalefet şerhim ektedir.) (Karşı oy yazımız eklidir.)

                 Üye                         Üye                         Üye

Ali Topuz M. Mustafa Açıkalın      Kıvılcım Kemal Anadol

           İstanbul                   İstanbul                       İzmir

(Karşı oy yazımız eklidir.)     (Karşı oy yazımız eklidir.)

                 Üye                         Üye                         Üye

Hakkı Akalın Mehmet Ceylan Y. Selahattin Beyribey                 

                İzmir                  Karabük                        Kars

(Karşı oy yazımız eklidir.)

                 Üye                         Üye                         Üye

Taner Yıldız Mustafa Ünaldı            Gürol Ergin

            Kayseri                     Konya                      Muğla

                                                        (Karşı oy yazımız eklidir.)

                 Üye                         Üye                         Üye

              Kâzım Türkmen Erol Aslan Cebeci Faruk Nafız Özak

                Ordu                   Sakarya                  Trabzon

(Karşı oy yazımız eklidir.)

                 Üye                         Üye                         Üye

Mehmet Akif Hamzaçebi  Osman Coşkunoğlu      Mustafa Zeydan

           Trabzon                        Uşak                   Hakkâri

(Karşı oy yazısı ektedir.) (Karşı oy yazımız eklidir.)


KARŞI OY YAZISI

Tasarı ile kurulması öngörülen “sınır ticaret merkezleri”nin gümrük işlemlerinin yürütülmesi bakımından Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesi dışında sayılması ilk bakışta ihracatı teşvik edici gibi gözükmekte ise de sınır ticaretinin özelliği dikkate alındığında, gerçekte bu düzenleme ihracat açısından sorun yaratacaktır. Serbest bölge uygulaması ve bunun sonrasında Katma Değer Vergisi Kanununun da yapılan değişiklik ile antrepolara yapılan satışların da ihracat sayılması mümkün iken buna ilave olarak Tasarı ile sınır ticaret merkezlerine yapılan satışların da ihracat sayılmasının öngörülmesi vergi idaresini katma değer vergisi iadesi açısından güç durumda bırakacaktır.

Ayrıca sınır ticareti yoluyla serbest dolaşıma girecek eşyadan alınacak vergilerle ilgili olarak tek ve maktu tarife uygulaması konusunda Bakanlar Kuruluna yetki veren düzenlemede yetkinin üst sınırı belirtilirken alt sınırının belirtilmemesi Anayasa’nın 73 üncü maddesine aykırıdır.

Tasarının belirtilen hususlardaki düzenlemelerine katılmıyoruz.

 

Ali Topuz Mehmet Akif Hamzaçebi   Birgen Keleş

           İstanbul                  Trabzon                   İstanbul

Ali Kemal Kumkumoğlu Osman Coşkunoğlu           Hakkı Akalın

           İstanbul                        Uşak                       İzmir

           Kıvılcım Kemal Anadol Mehmet Mesut Özakcan        Gürol Ergin

                İzmir                      Aydın                      Muğla

              Kâzım Türkmen      Osman Kaptan

                Ordu                   Antalya

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

GÜMRÜK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TASARISI

MADDE 1. - 27.10.1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanununun 172 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 172. - Türkiye ile komşu ülkeler arasında coğrafî durum ve bölge ihtiyaçları göz önünde bulundurularak yapılacak sınır ticaretinin kapsamını belirlemeye, sınır ticareti yapılacak sınır ticaret merkezlerinin kurulmasına ve buralardan yapılacak ihracat ve ithalatın usul ve esaslarını belirlemeye veya sınır ticareti yoluyla serbest dolaşıma girecek eşyadan alınacak vergileri göstermek üzere ilgili kanunlarda belirtilen azami hadleri geçmemek şartıyla tek ve maktu bir tarife uygulamaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.

Sınır ticaret merkezleri, gümrük işlemlerinin yürütülmesinde Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesi dışında addedilir.

Sınır ticaretine ilişkin gümrük işlemleri Müsteşarlıkça belirlenir.”

MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

GÜMRÜK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TASARISI

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi     aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi   aynen kabul edilmiştir.

Recep Tayyip Erdoğan

                 Başbakan

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V. Devlet Bak. ve Başb. Yrd.    Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

M. V. Gönül A. Şener             M. A. Şahin

Devlet Bakanı Devlet Bakanı V.         Devlet Bakanı

B. Atalay B. Atalay                  M. Aydın

Adalet Bakanı Millî Savunma Bakanı          İçişleri Bakanı

C. Çiçek M. V. Gönül                    A. Aksu

Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı Bayındırlık ve İskân Bakanı

K. Unakıtan H. Çelik               Z. Ergezen

Sağlık Bakanı Ulaştırma Bakanı Tarım ve Köyişleri Bakanı

R. Akdağ B. Yıldırım                  S. Güçlü

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı En. ve Tab. Kay. Bakanı

M. Başesgioğlu A. Coşkun            M. H. Güler

Kültür Bakanı Turizm Bakanı         Orman Bakanı

E. Mumcu G. Akşit                   O. Pepe

                                       Çevre Bakanı

                            K. Tüzmen