Dönem
: 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 208)
Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda
Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve
Plan ve
Bütçe Komisyonu Raporu (1/625)
Not :Tasarı
Başkanlıkça; Anayasa ve Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
|
|
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-587/2799 |
20.6.2003 |
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 16.6.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Abdullah Gül
Başbakan V.
GENEL GEREKÇE
Anayasa Mahkemesinin 8.5.2003 tarihli ve E. 2003/31, K.
2003/3 (Yürütmeyi Durdurma) sayılı Kararı ile, 4839 sayılı Türkiye Cumhuriyeti
Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun, emeklilik yaşını
65’ten 61’e düşüren hükümlerinin, esas hakkında karar verilinceye kadar
yürürlüklerinin durdurulmasına karar verilmiştir.
Anayasa Mahkemesinin bu Kararı sonucunda, 5434 sayılı
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda, emekli sandığı iştirakçilerinin
görevleri ile ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddine ilişkin bir
düzenleme kalmamıştır. Bu durumda, kamu düzenini ihlal edecek nitelikte
hukuksal bir boşluk doğmuştur. Bu hukuksal boşluğu gidermek üzere gerekli
kanunî düzenlemenin kısa sürede yapılması gerekmektedir. Bu düzenleme
yapılırken iştirakçilerin azamî çalışma yaşlarının 65’ten 61’e indirilmesine
ilişkin hüküm muhafaza edilmiş ve iştirakçilerin malî ve sosyal haklarını
korumak amacıyla kademeli bir emeklilik sistemi öngörülmüştür.
Bu kapsamda, Kanunun yayımı tarihinde 61 yaşını
doldurmuş olan veya Kanunun yayımı tarihinde 61 yaşını doldurmasına kısa bir
süre kalanlar için bir geçiş dönemi öngörülerek, hukuk güvenliği ve istikrarı
sağlanmış, kamu görevlilerinin hemen emekli edilmelerinden kaynaklanacak maddî
ve sosyal olumsuz neticelerin en aza indirilmesi amaçlanmıştır.
Diğer taraftan, Sandık iştirakçisi olanlardan, bu Kanun
hükümlerine göre yaş haddi nedeniyle emekliye sevk edilmeleri gereken tarihteki
fiilî hizmet süreleri emekli aylığı bağlanması için gerekli süreden az
olanların, mağdur olmalarını önlemek amacıyla, 65 yaşını dolduracakları tarihi
geçmemek üzere, emekli aylığına hak kazanmak için gerekli hizmet süresini
dolduruncaya kadar görevlerinde kalmalarına imkân tanınmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile, Emekli Sandığı
iştirakçilerinin 65 yaş olan emeklilik yaş haddi 61’e düşürülmektir. Bu
düzenleme ile, kamu personelinin genç yaşta daha üst görevlere yükselmelerine
imkân sağlanmakta ve kamuya dinanizm getirilmesi amaçlanmaktadır.
Ayrıca, 5434 sayılı Kanunun 40 ıncı
maddesinin 4839 sayılı Kanunla değiştirilmeden önceki hükmü yeniden getirilerek
Başbakanlık Müsteşarı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarı, Hazine Müsteşarı ve
Dış Ticaret Müsteşarının yaş hadlerinin, atandıkları usule göre 65 yaşını
doldurdukları tarihi geçmemek üzere uzatılabilmesine imkân tanınmaktadır.
Yapılan düzenleme ile, Anayasanın 140 ıncı
maddesinin amir hükmüne paralel olarak hâkim ve savcıların görevleri ile
ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 65 yaşını doldurdukları tarih
olarak belirlenmektedir.
Maddede yapılan diğer bir düzenleme ile,
Devletin dış politikasını yürüten Dışişleri Bakanlığında görevli büyükelçi ve
daimi temsilcilerin yaş hadleri, dış politikada kesinti ve aksamaya neden
olunmaması bakımından 65 yaşını doldurdukları tarih olarak tespit edilmektedir.
Diğer taraftan, (d) fıkrasında yer alan
“bent” ibareleri madde içinde bütünlük sağlamak üzere “fıkra” olarak
değiştirilmektedir.
Madde 2. - Madde ile, 5434 sayılı Kanuna
üç geçici madde eklenmektedir.
Geçici 215 inci madde ile, Kanunun yayımı
tarihinde 61 yaşını doldurmuş olanlar veya Kanunun yayımı tarihinde 61 yaşını
doldurmalarına kısa bir süre kalanlar için bir geçiş dönemi öngörülmektedir.
Kanunun yayımı tarihinde 61 yaşını
doldurmuş olanlar için dört kademe belirlenmiş ve 6 aydan 3 aya kadar birer
aylık aralıklarla değişen bir geçiş dönemi tespit edilmiştir.
Kanunun yayımı tarihinde 61 yaşını
doldurmalarına 5 aya kadar süre kalanlar için beş kademe belirlenmiş ve 5 aydan
1 aya kadar birer aylık aralıklarla değişen bir geçiş dönemi tespit edilmiştir.
Ancak, hiçbir şekilde emeklilik yaş haddi
65 yaşını geçemeyecektir.
Bu düzenleme ile makul bir geçiş dönemi
öngörülerek, kamu görevlilerinin hemen emekli edilmelerinden kaynaklanacak
maddi ve sosyal olumsuz neticelerin en aza indirilmesi amaçlanmaktadır.
Geçici 216 ncı madde ile, 17.4.2003
tarihinde Sandık iştirakçisi olanlardan çok az sayıda da olsa, yaş haddinin
65’ten 61’e indirilmesi nedeniyle emekli aylığına hak kazanamayanların,
mağduriyetlerini önlemek amacıyla, emekli aylığı bağlanabilmesi için gerekli
hizmet süresini dolduracakları tarihe kadar görevlerine devam edebilmeleri
imkânı getirilmektedir. Ancak bu kişiler, 65 yaşını doldurdukları tarihte
hizmet süreleri ne olursa olsun yaş haddi nedeniyle emekliye sevk
edileceklerdir.
Geçici 217 nci madde ile, Anayasa
Mahkemesinin yürürlüğü durdurma kararını verdiği tarih olan 10.5.2003 tarihi
ile bu Kanunun yayımı tarihi arasında geçen sürede emeklilik yaş haddi
konusunda ortaya çıkan hukuksal boşluğu doldurmak üzere, bu dönemde emeklilik
yaş haddi 4839 sayılı Kanunun yürürlüğe girmesinden önce olduğu gibi 65 yaş
olarak tespit edilmiştir.
Madde 3. - Madde ile, bu Kanunla yapılan
düzenlemeler karşısında uygulama olanağı kalmayan, 5434 sayılı Kanunun geçici
213 ve geçici 214 üncü maddeleri yürürlükten kaldırılmaktadır.
Madde 4. - Bu Kanunun 2 nci maddesi ile
5434 sayılı Kanuna eklenen geçici 216 ncı maddenin yürürlük tarihi, 4839 sayılı
Kanunun yayımı tarihi olan 17.4.2003, geçici 217 nci maddenin yürürlük tarihi,
Anayasa Mahkemesinin yürürlüğü durdurma kararının Resmî Gazetede yayımlandığı
tarih olan 10.5.2003 olarak tespit edilmiştir. Diğer maddeler yayımı tarihinde
yürürlüğe girecektir.
Madde 5. - Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük
Millet Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu
Esas No.: 1/625
Karar No.: 40 2.7.2003
TÜRKİYE BÜYÜK
MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca, 20.6.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 23.6.2003 tarihinde Komisyonumuza havale
edilen, “Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 1.7.2003 tarihinde yapmış olduğu 54 üncü
birleşiminde Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Kemal Unakıtan ile Maliye
Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Emekli Sandığı Genel
Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; Kamuda emeklilik yaşını 65’ten 61’e indiren 4839 sayılı
Kanunun bazı hükümlerinin yürürlüğünün Anayasa Mahkemesince durdurulması
üzerine, kamu düzenini ihlâl edecek nitelikte hukuksal bir boşluk doğmuştur. Bu
hukuksal boşluğu doldurmak amacıyla bir düzenleme yapma gereksinimi ortaya
çıkmış, böylece emeklilik yaşı konusunda makûl bir geçiş dönemi belirlenerek,
kamu görevlilerinin hemen emekli edilmelerinden kaynaklanacak maddî ve sosyal
olumsuz neticelerin de en aza indirilmesi öngörülmüş ve bu çerçevede Tasarı
hazırlanmıştır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
- Kanunun yayımı tarihinde 61 yaşını doldurmuş olan veya 61 yaşını
doldurmasına kısa bir süre kalanlar için bir geçiş döneminin belirlendiği,
- Yaş haddi nedeniyle emekliye sevk edilmesi gereken, ancak hizmet
süresi emekli aylığı bağlanması için gerekli süreden az olanların mağduriyetini
önlemek amacıyla, 65 yaşını geçmemek kaydıyla, hizmet sürelerini dolduruncaya
kadar görevlerinde kalmalarına imkân tanınmasının,
- 5434 sayılı Kanunun, 4839 sayılı Kanunla değiştirilmeden önceki haline
dönülerek, Başbakanlık, Devlet Planlama Teşkilâtı, Hazine ve Dış Ticaret
Müsteşarlarının yaş hadlerinin, atandıkları usule göre 65 yaşına kadar
uzatılabilmesinin,
- Hâkim ve Savcıların yaş hadlerinin 65 olarak belirlenmesinin,
- Büyükelçi ve daimî temsilcilerin yaş hadlerinin, dış politikada
kesinti ve aksamaya neden olunmaması açısından 65 yaşını doldurdukları tarih
olarak tespit edilmesinin, öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda, Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Tasarıyla yapılan düzenlemenin Anayasa Mahkemesinin yürürlüğü durdurma
gerekçelerini karşılamaktan uzak olduğu ve Türkiye’nin ihtiyaçlarına cevap
vermediği,
- Bazı müsteşarların sayılmak suretiyle, atandıkları usulle 65 yaşına
kadar görevlerine devam etmelerine imkân tanıyan düzenlemenin doğru olmadığı,
diğer müsteşarların da kapsama alınması veya hepsinin kapsam dışı bırakılması
gerektiği,
- Geçiş dönemi için tavan olarak öngörülen 6 aylık sürenin yeterli
olmadığı,
- Devlete hizmet etmenin yalnızca Devlet Memurluğu yapmak suretiyle
olmayacağı, bunun dışında da değişik alanlarda insanların deneyimlerini
aktarmak suretiyle devlete yararlı olabileceği,
- Türkiye’de ortalama yaşam süresinin 68 yaş civarında olduğu, emeklilik
yaşının Sosyal Güvenlik Sisteminin aktüeryal dengeleri göz önünde tutularak
değerlendirilmesi gerektiği, yapılan düzenlemenin teknik bir düzenleme olduğu
ve 61 yaşın emeklilik bakımından uygun olduğu,
- Kamu sektöründe tüm ayrımların kaldırılması gerektiği, bu bağlamda da
tüm kamu personeli için tek bir emeklilik yaşının belirlenmesinin yerinde
olacağı,
- Kamuda 61 yaşın üstünde fiili olarak çalışan insan sayısının sınırlı
olduğu, bu insanların tecrübelerinden çeşitli şekillerde faydalanılabileceği,
bürokrasiye dinamizm kazandırılması ve gençlerin önünün açılması gerektiği,
- Erken emekliliğin, Emekli Sandığının aktüeryal dengeleri üzerinde
olumsuz etkileri olacağı, 1999 yılında bu mülahazayla emeklilik yaşının yükseltildiği,
- Şu an için emekli olacakların sayısının azlığının emeklilik yaşının
düşürülmesi için yeterli bir gerekçe olmadığı, çünkü uygulamanın süreklilik arz
edeceği, bu durumun ilerleyen yıllarda Emekli Sandığının aktüeryal dengesini
bozacağı,
Gibi görüş ve eleştiriler ileri sürülmüştür.
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
- 4839 sayılı Kanunla yapılan emeklilik yaşına ilişkin düzenlemenin
Anayasa Mahkemesince yürürlüğünün durdurulduğu ve emeklilik yaş haddine ilişkin
düzenleme konusunda boşluk doğduğu, bu boşluğu doldurmak amacı ile yürürlüğü
durdurma gerekçeleri de göz önünde tutularak Tasarının hazırlanmış olduğu,
- Aktüeryal hesaplamaların detaylı bir şekilde yapılmış olduğu ve 2004
yılından itibaren önemli tasarruflar sağlanacağı,
- Boşalan kadrolara yeni açıktan atamaların yapılmayacağı, böylece
Devletin üzerindeki malî yükün de azalacağı,
- Tasarı kapsamına giren üst düzey bürokrat sayısının son derece sınırlı
olduğu, bu nedenle Devletin işleyişinde yönetim sıkıntısı yaşanmayacağı,
- Genç nüfusa imkân tanınarak kamu yönetimine dinamizm kazandırılmasının
amaçlandığı, böylece Devletin işleyişine katkıda bulunulacağı,
İfade edilmiştir.
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin
görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
- 1 inci maddesi; (a) fıkrasında sayılan; Başbakanlık, Devlet Planlama
Teşkilâtı, Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlarının da genel hükümlere tabi
olmasına ilişkin görüşler doğrultusunda fıkranın metinden çıkarılması, buna
paralel olarak madde metni ve çerçevesinin redaksiyona tabi tutulması
suretiyle,
- 2 nci maddesi, aynen,
- 3 üncü maddesi, 1 inci maddede yapılan değişikliğe paralel olarak
Emekli Sandığı Kanununun 40 ıncı maddesi (a) fıkrasının da yürürlükten
kaldırılan hükümler arasında sayılması suretiyle,
- Yürürlük ve Yürütmeye ilişkin 4 üncü ve 5 inci maddeleri aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı
ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
Mehmet Melik Özmen |
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ruhi Açıkgöz |
Bülent Gedikli |
Mehmet Zekai Özcan |
|
|
Aksaray |
Ankara |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Kaptan |
Mehmet Mesut Özakcan |
Ali Osman Sali |
|
|
Antalya |
Aydın |
Balıkesir |
|
|
(Karşı oy
yazımız ektedir.) |
(Karşı oy
yazımız ektedir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Kemal Deveciler |
Ömer Abuşoğlu |
M. Emin Murat Bilgiç |
|
|
Balıkesir |
Gaziantep |
Isparta |
|
|
(Karşı oy
yazım ektedir.) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Alaattin Büyükkaya |
Birgen Keleş |
Ali Topuz |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Karşı oy
yazısı ektedir.) |
(Karşı oy
yazım eklidir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kıvılcım Kemal Anadol |
Hakkı Akalın |
Mehmet Ceylan |
|
|
İzmir |
İzmir |
Karabük |
|
|
(Karşı oy
yazısı ektedir.) |
(Karşı oy
yazısı eklidir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Y. Selahattin Beyribey |
Taner Yıldız |
Ali Er |
|
|
Kars |
Kayseri |
Mersin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Gürol
Ergin |
Kazım Türkmen |
Musa Uzunkaya |
|
|
Muğla |
Ordu |
Samsun |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(Karşı oy
yazısı ektedir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Enis Tütüncü |
Faruk Nafiz Özak |
Mehmet Akif Hamzaçebi |
|
|
Tekirdağ |
Trabzon |
Trabzon |
|
|
(Karşı oy
yazısı ektedir.) |
|
(Karşı oy
yazısı ektedir.) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Osman Coşkunoğlu |
|
|
|
|
Uşak |
|
|
|
|
(Karşı oy
yazımız ektedir.) |
|
KARŞI
OY YAZISI
T.C. Emekli Sandığı iştirakçilerinin görevleri ile ilişkilerinin
kesilmesini gerektiren yaş haddinin 65’ten 61’e indirilmesini öngören Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair 16.3.2003
tarihli ve 4827 sayılı Kanunun çeşitli maddelerine ilişkin olarak Anayasa
Mahkemesince yürütmeyi durdurma kararı verilmiştir. Söz konusu karar sonrasında
hazırlanan bu Tasarının genel gerekçesinde Anayasa Mahkemesinin anılan kararı
uyarınca doğan hukuksal boşluğun giderilmesinin amaçlandığı ifade edilmektedir.
Tasarı 4827 sayılı Kanunun görüşmeleri sırasında ileri sürdüğümüz temel
eleştiriyi karşılamış değildir. Hukuksal boşluk giderilirken 4827 sayılı
Kanundaki temel kabul olan yaş haddinin 65’ten 61’e indirilmesinden
vazgeçilmemiştir.
Emekli Sandığı mevzuatındaki 65 yaş sınırının 61’e indirilmesinin
objektif bir gerekçesi yoktur. Genç yaştaki personele yükselme olanağı
yaratılması yönündeki bir gerekçe samimi olmaktan uzaktır. Kamu yönetiminde
yükselmeler belli kurallara bağlıdır. Yükselmeler bu kurallar içerisinde
gerçekleşir. Böyle olmasına rağmen kamu yönetiminin yerleşmiş kuralları
bozulmaktadır. Türkiye’de demografik verilere göre ortalama yaşam süresi yükselmektedir. Zorunlu emeklilik
yaşının düşürülmesi bu sosyal gelişime de uygun düşmemektedir.
Ayrıca, yaş haddinin 65’ten 61’e indirilmesi nedeniyle kademeli geçiş
için öngörülen süreler son derece yetersizdir.
Tasarı bu şekliyle kamu yönetimindeki ihtiyaçlardan kaynaklanmayan,
kadrolaşma amaçlı bir yaklaşımı yansıtmaktadır.
Anılan nedenlerle Tasarıya katılmıyoruz.
|
|
Ali
Topuz |
M.
Akif Hamzaçebi |
Hakkı
Akalın |
|
|
İstanbul |
Trabzon |
İzmir |
|
|
Kemal
Anadol |
Birgen
Keleş |
Osman
Kaptan |
|
|
İzmir |
İstanbul |
Antalya |
|
|
Kazım
Türkmen |
Enis
Tütüncü |
Ali
Kemal Deveciler |
|
|
Ordu |
Tekirdağ |
Balıkesir |
|
|
Osman
Coşkunoğlu |
M.
Mesut Özakcan |
|
|
|
Uşak |
Aydın |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE
1. - 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununun 40 ıncı maddesinin birinci fıkrası ile (a), (b) ve (d) fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İştirakçilerin görevleri ile
ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 61 yaşını doldurdukları
tarihtir. 61 yaşını dolduranların açıktan ve naklen tayinleri yapılamaz. Ancak,
personel kanunlarındaki yaş hadlerine ilişkin hükümler ile 43 üncü madde hükmü
saklıdır.
a) Görevlerinde kalmaları faydalı
görüldüğü takdirde, Başbakanlık Müsteşarı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarı,
Hazine Müsteşarı ve Dış Ticaret Müsteşarının yaş hadleri, atandıkları usule
göre 65 yaşını doldurdukları tarihi geçmemek üzere uzatılabilir.
b) Üniversite öğretim üyelerinin görevleri
ile ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 67, hâkim ve savcılar ile
Dışişleri Bakanlığında görevli büyükelçi ve daimî temsilcilerin görevleri ile
ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 65 yaşını doldurdukları
tarihtir.”
“d) (a) fıkrasında belirtilen görevlere 61
yaşını, (b) fıkrasında belirtilen görevlere fıkrada belirtilen yaş hadlerini ve
(ç) fıkrasında belirtilen görevlere hizalarında gösterilen yaş hadlerini
doldurmuş bulunanlar açıktan ve naklen tayin edilemezler.”
MADDE 2. - 5434 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici maddeler eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 215. - 40 ıncı madde
kapsamında bulunan iştirakçilerden;
a) Bu Kanunun yayımı tarihinde;
1. 61 yaşını
doldurmuş olup 62 yaşını doldurmamış olanlar Kanunun yayımı tarihinden itibaren
6 ay,
2. 62 yaşını
doldurmuş olup 63 yaşını doldurmamış olanlar Kanunun yayımı tarihinden itibaren
5 ay,
3. 63 yaşını
doldurmuş olup 64 yaşını doldurmamış olanlar Kanunun yayımı tarihinden itibaren
4 ay,
4. 64 yaşını
doldurmuş olup 65 yaşını doldurmamış olanlar Kanunun yayımı tarihinden itibaren
3 ay,
b) Bu Kanunun yayımı tarihinde 61 yaşını
doldurmalarına;
1. 1 ay ve daha az süre kalanlar 61 yaşını
doldurdukları tarihten itibaren 5 ay,
2. 1 aydan fazla 2 ay ve daha az süre
kalanlar 61 yaşını doldurdukları tarihten itibaren 4 ay,
3. 2 aydan fazla 3 ay ve daha az süre
kalanlar 61 yaşını doldurdukları tarihten itibaren 3 ay,
4. 3 aydan fazla 4 ay ve daha az süre
kalanlar 61 yaşını doldurdukları tarihten itibaren 2 ay,
5. 4 aydan fazla 5 ay ve daha az süre
kalanlar 61 yaşını doldurdukları tarihten itibaren 1 ay,
Süreyle ve 65 yaşını doldurdukları tarihi
geçmemek üzere görevlerinde kalırlar.
GEÇİCİ MADDE 216. - 17.4.2003 tarihinde
Sandık iştirakçisi olanlardan, yaş haddi nedeniyle emekliye sevk edilmeleri
gereken tarihteki fiilî hizmet süreleri emekli aylığı bağlanması için gerekli
süreden az olanlar, 65 yaşını dolduracakları tarihi geçmemek üzere, emekli
aylığına hak kazanmak için gerekli hizmet süresini dolduruncaya kadar
görevlerinde kalırlar.
GEÇİCİ MADDE 217. - 3.4.2003 tarihli ve
4839 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce görevleri ile ilişkilerinin
kesilmesini gerektiren yaş haddi 65 yaşını doldurdukları tarih olan
iştirakçiler hakkında, 10.5.2003 tarihi ile bu Kanunun yayımı tarihi arasında
geçen sürede de emeklilik yaş haddi 65 yaşını doldurdukları tarih olarak
uygulanır.”
MADDE 3. - 5434 sayılı Kanunun geçici 213
ve geçici 214 üncü maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 4. - Bu Kanunun 2 nci maddesi ile
5434 sayılı Kanuna eklenen geçici 216 ncı madde 17.4.2003 tarihinde, geçici 217
nci madde 10.5.2003 tarihinde, diğer maddeleri yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
MADDE 5. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli
Sandığı Kanununun 40 ıncı maddesinin birinci fıkrası ile (b) ve (d) fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İştirakçilerin görevleri ile ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş
haddi 61 yaşını doldurdukları tarihtir. 61 yaşını dolduranların açıktan ve
naklen tayinleri yapılamaz. Ancak, personel kanunlarındaki yaş hadlerine
ilişkin hükümler ile 43 üncü madde hükmü saklıdır.
b) Üniversite öğretim üyelerinin görevleri ile ilişkilerinin kesilmesini
gerektiren yaş haddi 67, hâkim ve savcılar ile Dışişleri Bakanlığında görevli
büyükelçi ve daimi temsilcilerin görevleri ile ilişkilerinin kesilmesini
gerektiren yaş haddi 65 yaşını doldurdukları tarihtir.
d) (b) fıkrasında belirtilen görevlere fıkrada belirtilen yaş hadlerini
ve (ç) fıkrasında belirtilen görevlere hizalarında gösterilen yaş hadlerini
doldurmuş bulunanlar açıktan ve naklen tayin edilemezler.”
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - 5434 sayılı Kanunun değişik 40 ıncı maddesinin (a) fıkrası
ile geçici 213 ve 214 üncü maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
|
Abdullah Gül |
|
|
|
|
|
|
Başbakan
V. |
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
B. Atalay |
B. Atalay |
M. Aydın |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Adalet
Bakanı |
|
|
|
G. Akşit |
A. Coşkun |
C. Çiçek |
|
|
|
Millî
Savunma Bakanı V. |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı V. |
|
|
|
A. Aksu |
A. Aksu |
E. Mumcu |
|
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
|
Ulaştırma
Bakanı V. |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
G. Akşit |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay.Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|