Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 208)

 

Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda

Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/625)

 

                                                    

Not :Tasarı Başkanlıkça; Anayasa ve Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.

 

 

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

 

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-587/2799

20.6.2003

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 16.6.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Abdullah Gül

                                  Başbakan V.

GENEL GEREKÇE

Anayasa Mahkemesinin 8.5.2003 tarihli ve E. 2003/31, K. 2003/3 (Yürütmeyi Durdurma) sayılı Kararı ile, 4839 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun, emeklilik yaşını 65’ten 61’e düşüren hükümlerinin, esas hakkında karar verilinceye kadar yürürlüklerinin durdurulmasına karar verilmiştir.

Anayasa Mahkemesinin bu Kararı sonucunda, 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda, emekli sandığı iştirakçilerinin görevleri ile ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddine ilişkin bir düzenleme kalmamıştır. Bu durumda, kamu düzenini ihlal edecek nitelikte hukuksal bir boşluk doğmuştur. Bu hukuksal boşluğu gidermek üzere gerekli kanunî düzenlemenin kısa sürede yapılması gerekmektedir. Bu düzenleme yapılırken iştirakçilerin azamî çalışma yaşlarının 65’ten 61’e indirilmesine ilişkin hüküm muhafaza edilmiş ve iştirakçilerin malî ve sosyal haklarını korumak amacıyla kademeli bir emeklilik sistemi öngörülmüştür.

Bu kapsamda, Kanunun yayımı tarihinde 61 yaşını doldurmuş olan veya Kanunun yayımı tarihinde 61 yaşını doldurmasına kısa bir süre kalanlar için bir geçiş dönemi öngörülerek, hukuk güvenliği ve istikrarı sağlanmış, kamu görevlilerinin hemen emekli edilmelerinden kaynaklanacak maddî ve sosyal olumsuz neticelerin en aza indirilmesi amaçlanmıştır.

Diğer taraftan, Sandık iştirakçisi olanlardan, bu Kanun hükümlerine göre yaş haddi nedeniyle emekliye sevk edilmeleri gereken tarihteki fiilî hizmet süreleri emekli aylığı bağlanması için gerekli süreden az olanların, mağdur olmalarını önlemek amacıyla, 65 yaşını dolduracakları tarihi geçmemek üzere, emekli aylığına hak kazanmak için gerekli hizmet süresini dolduruncaya kadar görevlerinde kalmalarına imkân tanınmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile, Emekli Sandığı iştirakçilerinin 65 yaş olan emeklilik yaş haddi 61’e düşürülmektir. Bu düzenleme ile, kamu personelinin genç yaşta daha üst görevlere yükselmelerine imkân sağlanmakta ve kamuya dinanizm getirilmesi amaçlanmaktadır.

Ayrıca, 5434 sayılı Kanunun 40 ıncı maddesinin 4839 sayılı Kanunla değiştirilmeden önceki hükmü yeniden getirilerek Başbakanlık Müsteşarı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarı, Hazine Müsteşarı ve Dış Ticaret Müsteşarının yaş hadlerinin, atandıkları usule göre 65 yaşını doldurdukları tarihi geçmemek üzere uzatılabilmesine imkân tanınmaktadır.

Yapılan düzenleme ile, Anayasanın 140 ıncı maddesinin amir hükmüne paralel olarak hâkim ve savcıların görevleri ile ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 65 yaşını doldurdukları tarih olarak belirlenmektedir.

Maddede yapılan diğer bir düzenleme ile, Devletin dış politikasını yürüten Dışişleri Bakanlığında görevli büyükelçi ve daimi temsilcilerin yaş hadleri, dış politikada kesinti ve aksamaya neden olunmaması bakımından 65 yaşını doldurdukları tarih olarak tespit edilmektedir.

Diğer taraftan, (d) fıkrasında yer alan “bent” ibareleri madde içinde bütünlük sağlamak üzere “fıkra” olarak değiştirilmektedir.

Madde 2. - Madde ile, 5434 sayılı Kanuna üç geçici madde eklenmektedir.

Geçici 215 inci madde ile, Kanunun yayımı tarihinde 61 yaşını doldurmuş olanlar veya Kanunun yayımı tarihinde 61 yaşını doldurmalarına kısa bir süre kalanlar için bir geçiş dönemi öngörülmektedir.

Kanunun yayımı tarihinde 61 yaşını doldurmuş olanlar için dört kademe belirlenmiş ve 6 aydan 3 aya kadar birer aylık aralıklarla değişen bir geçiş dönemi tespit edilmiştir.

Kanunun yayımı tarihinde 61 yaşını doldurmalarına 5 aya kadar süre kalanlar için beş kademe belirlenmiş ve 5 aydan 1 aya kadar birer aylık aralıklarla değişen bir geçiş dönemi tespit edilmiştir.

Ancak, hiçbir şekilde emeklilik yaş haddi 65 yaşını geçemeyecektir.

Bu düzenleme ile makul bir geçiş dönemi öngörülerek, kamu görevlilerinin hemen emekli edilmelerinden kaynaklanacak maddi ve sosyal olumsuz neticelerin en aza indirilmesi amaçlanmaktadır.

Geçici 216 ncı madde ile, 17.4.2003 tarihinde Sandık iştirakçisi olanlardan çok az sayıda da olsa, yaş haddinin 65’ten 61’e indirilmesi nedeniyle emekli aylığına hak kazanamayanların, mağduriyetlerini önlemek amacıyla, emekli aylığı bağlanabilmesi için gerekli hizmet süresini dolduracakları tarihe kadar görevlerine devam edebilmeleri imkânı getirilmektedir. Ancak bu kişiler, 65 yaşını doldurdukları tarihte hizmet süreleri ne olursa olsun yaş haddi nedeniyle emekliye sevk edileceklerdir.

Geçici 217 nci madde ile, Anayasa Mahkemesinin yürürlüğü durdurma kararını verdiği tarih olan 10.5.2003 tarihi ile bu Kanunun yayımı tarihi arasında geçen sürede emeklilik yaş haddi konusunda ortaya çıkan hukuksal boşluğu doldurmak üzere, bu dönemde emeklilik yaş haddi 4839 sayılı Kanunun yürürlüğe girmesinden önce olduğu gibi 65 yaş olarak tespit edilmiştir.

Madde 3. - Madde ile, bu Kanunla yapılan düzenlemeler karşısında uygulama olanağı kalmayan, 5434 sayılı Kanunun geçici 213 ve geçici 214 üncü maddeleri yürürlükten kaldırılmaktadır.

Madde 4. - Bu Kanunun 2 nci maddesi ile 5434 sayılı Kanuna eklenen geçici 216 ncı maddenin yürürlük tarihi, 4839 sayılı Kanunun yayımı tarihi olan 17.4.2003, geçici 217 nci maddenin yürürlük tarihi, Anayasa Mahkemesinin yürürlüğü durdurma kararının Resmî Gazetede yayımlandığı tarih olan 10.5.2003 olarak tespit edilmiştir. Diğer maddeler yayımı tarihinde yürürlüğe girecektir.

Madde 5. - Yürütme maddesidir.

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu

Esas No.: 1/625

Karar No.: 40                                                                                                                                                  2.7.2003

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bakanlar Kurulunca, 20.6.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 23.6.2003 tarihinde Komisyonumuza havale edilen, “Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 1.7.2003 tarihinde yapmış olduğu 54 üncü birleşiminde Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Kemal Unakıtan ile Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

Bilindiği gibi; Kamuda emeklilik yaşını 65’ten 61’e indiren 4839 sayılı Kanunun bazı hükümlerinin yürürlüğünün Anayasa Mahkemesince durdurulması üzerine, kamu düzenini ihlâl edecek nitelikte hukuksal bir boşluk doğmuştur. Bu hukuksal boşluğu doldurmak amacıyla bir düzenleme yapma gereksinimi ortaya çıkmış, böylece emeklilik yaşı konusunda makûl bir geçiş dönemi belirlenerek, kamu görevlilerinin hemen emekli edilmelerinden kaynaklanacak maddî ve sosyal olumsuz neticelerin de en aza indirilmesi öngörülmüş ve bu çerçevede Tasarı hazırlanmıştır.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

- Kanunun yayımı tarihinde 61 yaşını doldurmuş olan veya 61 yaşını doldurmasına kısa bir süre kalanlar için bir geçiş döneminin belirlendiği,

- Yaş haddi nedeniyle emekliye sevk edilmesi gereken, ancak hizmet süresi emekli aylığı bağlanması için gerekli süreden az olanların mağduriyetini önlemek amacıyla, 65 yaşını geçmemek kaydıyla, hizmet sürelerini dolduruncaya kadar görevlerinde kalmalarına imkân tanınmasının,

- 5434 sayılı Kanunun, 4839 sayılı Kanunla değiştirilmeden önceki haline dönülerek, Başbakanlık, Devlet Planlama Teşkilâtı, Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlarının yaş hadlerinin, atandıkları usule göre 65 yaşına kadar uzatılabilmesinin,

- Hâkim ve Savcıların yaş hadlerinin 65 olarak belirlenmesinin,

- Büyükelçi ve daimî temsilcilerin yaş hadlerinin, dış politikada kesinti ve aksamaya neden olunmaması açısından 65 yaşını doldurdukları tarih olarak tespit edilmesinin, öngörüldüğü anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda, Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Tasarıyla yapılan düzenlemenin Anayasa Mahkemesinin yürürlüğü durdurma gerekçelerini karşılamaktan uzak olduğu ve Türkiye’nin ihtiyaçlarına cevap vermediği,

- Bazı müsteşarların sayılmak suretiyle, atandıkları usulle 65 yaşına kadar görevlerine devam etmelerine imkân tanıyan düzenlemenin doğru olmadığı, diğer müsteşarların da kapsama alınması veya hepsinin kapsam dışı bırakılması gerektiği,

- Geçiş dönemi için tavan olarak öngörülen 6 aylık sürenin yeterli olmadığı,

- Devlete hizmet etmenin yalnızca Devlet Memurluğu yapmak suretiyle olmayacağı, bunun dışında da değişik alanlarda insanların deneyimlerini aktarmak suretiyle devlete yararlı olabileceği,

- Türkiye’de ortalama yaşam süresinin 68 yaş civarında olduğu, emeklilik yaşının Sosyal Güvenlik Sisteminin aktüeryal dengeleri göz önünde tutularak değerlendirilmesi gerektiği, yapılan düzenlemenin teknik bir düzenleme olduğu ve 61 yaşın emeklilik bakımından uygun olduğu,

- Kamu sektöründe tüm ayrımların kaldırılması gerektiği, bu bağlamda da tüm kamu personeli için tek bir emeklilik yaşının belirlenmesinin yerinde olacağı,

- Kamuda 61 yaşın üstünde fiili olarak çalışan insan sayısının sınırlı olduğu, bu insanların tecrübelerinden çeşitli şekillerde faydalanılabileceği, bürokrasiye dinamizm kazandırılması ve gençlerin önünün açılması gerektiği,

- Erken emekliliğin, Emekli Sandığının aktüeryal dengeleri üzerinde olumsuz etkileri olacağı, 1999 yılında bu mülahazayla emeklilik yaşının yükseltildiği,

- Şu an için emekli olacakların sayısının azlığının emeklilik yaşının düşürülmesi için yeterli bir gerekçe olmadığı, çünkü uygulamanın süreklilik arz edeceği, bu durumun ilerleyen yıllarda Emekli Sandığının aktüeryal dengesini bozacağı,

Gibi görüş ve eleştiriler ileri sürülmüştür.

Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;

- 4839 sayılı Kanunla yapılan emeklilik yaşına ilişkin düzenlemenin Anayasa Mahkemesince yürürlüğünün durdurulduğu ve emeklilik yaş haddine ilişkin düzenleme konusunda boşluk doğduğu, bu boşluğu doldurmak amacı ile yürürlüğü durdurma gerekçeleri de göz önünde tutularak Tasarının hazırlanmış olduğu,

- Aktüeryal hesaplamaların detaylı bir şekilde yapılmış olduğu ve 2004 yılından itibaren önemli tasarruflar sağlanacağı,

- Boşalan kadrolara yeni açıktan atamaların yapılmayacağı, böylece Devletin üzerindeki malî yükün de azalacağı,

- Tasarı kapsamına giren üst düzey bürokrat sayısının son derece sınırlı olduğu, bu nedenle Devletin işleyişinde yönetim sıkıntısı yaşanmayacağı,

- Genç nüfusa imkân tanınarak kamu yönetimine dinamizm kazandırılmasının amaçlandığı, böylece Devletin işleyişine katkıda bulunulacağı,

İfade edilmiştir.

Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

- 1 inci maddesi; (a) fıkrasında sayılan; Başbakanlık, Devlet Planlama Teşkilâtı, Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlarının da genel hükümlere tabi olmasına ilişkin görüşler doğrultusunda fıkranın metinden çıkarılması, buna paralel olarak madde metni ve çerçevesinin redaksiyona tabi tutulması suretiyle,

- 2 nci maddesi, aynen,

- 3 üncü maddesi, 1 inci maddede yapılan değişikliğe paralel olarak Emekli Sandığı Kanununun 40 ıncı maddesi (a) fıkrasının da yürürlükten kaldırılan hükümler arasında sayılması suretiyle,

- Yürürlük ve Yürütmeye ilişkin 4 üncü ve 5 inci maddeleri aynen,

Kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

Afyon

Bursa

Muş

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sekmen

Mahmut Göksu

Mehmet Melik Özmen

 

İstanbul

Adıyaman

Ağrı

 

Üye

Üye

Üye

 

Ruhi Açıkgöz

Bülent Gedikli

Mehmet Zekai Özcan

 

Aksaray

Ankara

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

Osman Kaptan

Mehmet Mesut Özakcan

Ali Osman Sali

 

Antalya

Aydın

Balıkesir

 

(Karşı oy yazımız ektedir.)

(Karşı oy yazımız ektedir.)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Kemal Deveciler

Ömer Abuşoğlu

M. Emin Murat Bilgiç

 

Balıkesir

Gaziantep

Isparta

 

(Karşı oy yazım ektedir.)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Alaattin Büyükkaya

Birgen Keleş

Ali Topuz

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

(Karşı oy yazısı ektedir.)

(Karşı oy yazım eklidir.)

 

Üye

Üye

Üye

 

Kıvılcım Kemal Anadol

Hakkı Akalın

Mehmet Ceylan

 

İzmir

İzmir

Karabük

 

(Karşı oy yazısı ektedir.)

(Karşı oy yazısı eklidir.)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Y. Selahattin Beyribey

Taner Yıldız

Ali Er

 

Kars

Kayseri

Mersin

 

Üye

Üye

Üye

 

Gürol Ergin

Kazım Türkmen

Musa Uzunkaya

 

Muğla

Ordu

Samsun

 

(İmzada bulunamadı)

(Karşı oy yazısı ektedir.)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Enis Tütüncü

Faruk Nafiz Özak

Mehmet Akif Hamzaçebi

 

Tekirdağ

Trabzon

Trabzon

 

(Karşı oy yazısı ektedir.)

 

(Karşı oy yazısı ektedir.)

 

 

Üye

 

 

 

Osman Coşkunoğlu

 

 

 

Uşak

 

 

 

(Karşı oy yazımız ektedir.)

 

KARŞI OY YAZISI

T.C. Emekli Sandığı iştirakçilerinin görevleri ile ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddinin 65’ten 61’e indirilmesini öngören Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair 16.3.2003 tarihli ve 4827 sayılı Kanunun çeşitli maddelerine ilişkin olarak Anayasa Mahkemesince yürütmeyi durdurma kararı verilmiştir. Söz konusu karar sonrasında hazırlanan bu Tasarının genel gerekçesinde Anayasa Mahkemesinin anılan kararı uyarınca doğan hukuksal boşluğun giderilmesinin amaçlandığı ifade edilmektedir.

Tasarı 4827 sayılı Kanunun görüşmeleri sırasında ileri sürdüğümüz temel eleştiriyi karşılamış değildir. Hukuksal boşluk giderilirken 4827 sayılı Kanundaki temel kabul olan yaş haddinin 65’ten 61’e indirilmesinden vazgeçilmemiştir.

Emekli Sandığı mevzuatındaki 65 yaş sınırının 61’e indirilmesinin objektif bir gerekçesi yoktur. Genç yaştaki personele yükselme olanağı yaratılması yönündeki bir gerekçe samimi olmaktan uzaktır. Kamu yönetiminde yükselmeler belli kurallara bağlıdır. Yükselmeler bu kurallar içerisinde gerçekleşir. Böyle olmasına rağmen kamu yönetiminin yerleşmiş kuralları bozulmaktadır. Türkiye’de demografik verilere göre ortalama  yaşam süresi yükselmektedir. Zorunlu emeklilik yaşının düşürülmesi bu sosyal gelişime de uygun düşmemektedir.

Ayrıca, yaş haddinin 65’ten 61’e indirilmesi nedeniyle kademeli geçiş için öngörülen süreler son derece yetersizdir.

Tasarı bu şekliyle kamu yönetimindeki ihtiyaçlardan kaynaklanmayan, kadrolaşma amaçlı bir yaklaşımı yansıtmaktadır.

Anılan nedenlerle Tasarıya katılmıyoruz.

 

Ali Topuz

M. Akif Hamzaçebi

Hakkı Akalın

 

İstanbul

Trabzon

İzmir

 

Kemal Anadol

Birgen Keleş

Osman Kaptan

 

İzmir

İstanbul

Antalya

 

Kazım Türkmen

Enis Tütüncü

Ali Kemal Deveciler

 

Ordu

Tekirdağ

Balıkesir

 

Osman Coşkunoğlu

M. Mesut Özakcan

 

 

Uşak

Aydın

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun 40 ıncı maddesinin birinci fıkrası ile (a), (b) ve (d) fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“İştirakçilerin görevleri ile ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 61 yaşını doldurdukları tarihtir. 61 yaşını dolduranların açıktan ve naklen tayinleri yapılamaz. Ancak, personel kanunlarındaki yaş hadlerine ilişkin hükümler ile 43 üncü madde hükmü saklıdır.

a) Görevlerinde kalmaları faydalı görüldüğü takdirde, Başbakanlık Müsteşarı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarı, Hazine Müsteşarı ve Dış Ticaret Müsteşarının yaş hadleri, atandıkları usule göre 65 yaşını doldurdukları tarihi geçmemek üzere uzatılabilir.

b) Üniversite öğretim üyelerinin görevleri ile ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 67, hâkim ve savcılar ile Dışişleri Bakanlığında görevli büyükelçi ve daimî temsilcilerin görevleri ile ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 65 yaşını doldurdukları tarihtir.”

“d) (a) fıkrasında belirtilen görevlere 61 yaşını, (b) fıkrasında belirtilen görevlere fıkrada belirtilen yaş hadlerini ve (ç) fıkrasında belirtilen görevlere hizalarında gösterilen yaş hadlerini doldurmuş bulunanlar açıktan ve naklen tayin edilemezler.”

MADDE 2. - 5434 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 215. - 40 ıncı madde kapsamında bulunan iştirakçilerden;

a) Bu Kanunun yayımı tarihinde;

1. 61 yaşını doldurmuş olup 62 yaşını doldurmamış olanlar Kanunun yayımı tarihinden itibaren 6 ay,

2. 62 yaşını doldurmuş olup 63 yaşını doldurmamış olanlar Kanunun yayımı tarihinden itibaren 5 ay,

3. 63 yaşını doldurmuş olup 64 yaşını doldurmamış olanlar Kanunun yayımı tarihinden itibaren 4 ay,

4. 64 yaşını doldurmuş olup 65 yaşını doldurmamış olanlar Kanunun yayımı tarihinden itibaren 3 ay,

b) Bu Kanunun yayımı tarihinde 61 yaşını doldurmalarına;

1. 1 ay ve daha az süre kalanlar 61 yaşını doldurdukları tarihten itibaren 5 ay,

2. 1 aydan fazla 2 ay ve daha az süre kalanlar 61 yaşını doldurdukları tarihten itibaren 4 ay,

3. 2 aydan fazla 3 ay ve daha az süre kalanlar 61 yaşını doldurdukları tarihten itibaren 3 ay,

4. 3 aydan fazla 4 ay ve daha az süre kalanlar 61 yaşını doldurdukları tarihten itibaren 2 ay,

5. 4 aydan fazla 5 ay ve daha az süre kalanlar 61 yaşını doldurdukları tarihten itibaren 1 ay,

Süreyle ve 65 yaşını doldurdukları tarihi geçmemek üzere görevlerinde kalırlar.

GEÇİCİ MADDE 216. - 17.4.2003 tarihinde Sandık iştirakçisi olanlardan, yaş haddi nedeniyle emekliye sevk edilmeleri gereken tarihteki fiilî hizmet süreleri emekli aylığı bağlanması için gerekli süreden az olanlar, 65 yaşını dolduracakları tarihi geçmemek üzere, emekli aylığına hak kazanmak için gerekli hizmet süresini dolduruncaya kadar görevlerinde kalırlar.

GEÇİCİ MADDE 217. - 3.4.2003 tarihli ve 4839 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce görevleri ile ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 65 yaşını doldurdukları tarih olan iştirakçiler hakkında, 10.5.2003 tarihi ile bu Kanunun yayımı tarihi arasında geçen sürede de emeklilik yaş haddi 65 yaşını doldurdukları tarih olarak uygulanır.”

MADDE 3. - 5434 sayılı Kanunun geçici 213 ve geçici 214 üncü maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 4. - Bu Kanunun 2 nci maddesi ile 5434 sayılı Kanuna eklenen geçici 216 ncı madde 17.4.2003 tarihinde, geçici 217 nci madde 10.5.2003 tarihinde, diğer maddeleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 5. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun 40 ıncı maddesinin birinci fıkrası ile (b) ve (d) fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“İştirakçilerin görevleri ile ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 61 yaşını doldurdukları tarihtir. 61 yaşını dolduranların açıktan ve naklen tayinleri yapılamaz. Ancak, personel kanunlarındaki yaş hadlerine ilişkin hükümler ile 43 üncü madde hükmü saklıdır.

b) Üniversite öğretim üyelerinin görevleri ile ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 67, hâkim ve savcılar ile Dışişleri Bakanlığında görevli büyükelçi ve daimi temsilcilerin görevleri ile ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 65 yaşını doldurdukları tarihtir.

d) (b) fıkrasında belirtilen görevlere fıkrada belirtilen yaş hadlerini ve (ç) fıkrasında belirtilen görevlere hizalarında gösterilen yaş hadlerini doldurmuş bulunanlar açıktan ve naklen tayin edilemezler.”

 

 

 

 

 

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 3. - 5434 sayılı Kanunun değişik 40 ıncı maddesinin (a) fıkrası ile geçici 213 ve 214 üncü maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

                           

Abdullah Gül

 

 

 

 

 

Başbakan V.

 

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

 

B. Atalay

B. Atalay

M. Aydın

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı

 

 

G. Akşit

A. Coşkun

C. Çiçek

 

 

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı V.

 

 

A. Aksu

A. Aksu

E. Mumcu

 

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

 

Ulaştırma Bakanı V.

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

 

G. Akşit

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay.Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

 

O. Pepe