Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 333)

 

Elektronik İmza Kanunu Tasarısı ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm; Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ve Adalet Komisyonları Raporları (1/613)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                  9.6.2003

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-459/2526

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Adalet Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 28.4.2003 tarihinde kararlaştırılan “Elektronik İmza Kanunu Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Günümüzde geleneksel ve alışılmış iletişim yöntemlerinden elektronik iletişim yöntemine doğru hızlı bir değişim ve gelişim yaşanmaktadır. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin bu değişimi ve hızlı gelişimi, ekonomik faaliyet alanlarında ve sosyal yaşamda yeni olanaklar yaratmaktadır.

Bilgisayar ve internetin sosyal ve ekonomik yaşama girmesi, bu alandaki gelişim ve değişimi hızlandırmıştır. Özellikle elektronik imzanın çeşitli alanlarda kullanılır olması sonucu bazı düzenlemelerin yapılması ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Internet kullanımının bir parçasını oluşturan elektronik imzanın kullanımının sağlanması için uluslararası düzeyde bu konuda çalışmalar başlatılmış ve sürdürülmektedir. 13 Aralık 1999 tarihli Avrupa Parlamentosu ve Konseyi Elektronik İmza Direktifi ile Birleşmiş Milletlerin 14 Haziran 1996 tarihli Elektronik Ticarete İlişkin Model Kanunu bu kapsamda sayılabilir. Diğer yandan çeşitli ülkelerin mevzuatında elektronik imzaya ilişkin yasal düzenleme yapıldığı bir kısmında ise çalışmaların devam ettiği görülmektedir. Örneğin, Fransa'da 13 Mart 2000 tarihli ve 2000-230 sayılı Kanunla elektronik imza Medenî Kanunun 1316-4 üncü maddesinde yer almış olup, bu maddenin uygulanması amacıyla 30 Mart 2001 tarihli ve 2001-272 sayılı Kararname ile elektronik imza hakkında bir düzenleme yapılarak yürürlüğe konulmuştur. Avusturya'da ise l Ocak 2000 tarihinde yürürlüğe giren Elektronik İmza Kanunu ile bu konuda düzenlenme yapılmıştır. Bundan başka Amerika Birleşik Devletlerinde federal bir kanun olarak "Küresel ve Ulusal Ticarette Elektronik İmzalar Kanunu" yürürlüğe girmiştir. Öte yandan, birçok Avrupa ülkesinde konuya ilişkin mevzuat hazırlanmış ya da hazırlanan tasarılar ilgili ülkelerin hukukî yapılarına göre yürütme veya yasama organları gündeminde bulunmaktadır.

Elektronik ticaretin gelişmesi ve elektronik imzanın kullanıcılar tarafından benimsenmesi için açık ağ sistemine güven duyulmasının sağlanması gerekir. Bu güvenin sağlanabilmesi, taraflar arasında karşılıklı olarak iletilen bilgilerin gizliliğinin ve bütünlüğünün korunması, tarafların kimliklerinin doğruluğunun güvence altına alınmasına ilişkin hukukî düzenlemelerin yapılması ile mümkün olabilecektir. Hukukî ve ticarî işlemlerde zaman, yer ve iş gücü tasarrufu sağlaması bakımından, kullanıcıların gelecekte elektronik imzayı tercih edecekleri daha şimdiden görülmektedir.

Tasarı hazırlanırken elektronik ticaretin bütünü ile düzenlenmesi hedef alınmamış; elektronik ticaret ve kamu alanında yürütülecek "e-devlet" olarak adlandırılan projenin alt yapısının aslî unsuru olan elektronik imza düzenlenmiştir. Böylece, Tasarının kanunlaşması ile elektronik ticarete ilişkin diğer kanunî düzenlemelerin önü açılacaktır. Tasarıda hem Kanunun adı olarak, hem de temel kavram olarak elektronik imza kavramı benimsenmiştir. Böylece, bir yandan kapsayıcı bir üst kavram kullanılarak sayısal imza veya biometrik tanımlama yöntemlerinin kullanımına olanak sağlanmış, öte yandan Amerika Birleşik Devletleri ve Fransa gibi ülkelerin kanunlarında ve Avrupa Birliği düzenlemelerinde kullanılan başlık ve temel kavramlarla uyum sağlanmıştır.

Açıklanan bu nedenlerle, elektronik imzanın hukukî ve teknik yapısını, elektronik imzayla ilgili işlemler ile elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının faaliyetlerini düzenlemek amacıyla bu Tasarı hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde l. - Maddede, Kanunun amacı gösterilmiştir.

Madde 2. - Maddede, Kanunun kapsamı düzenlenmiş olup, elektronik imzanın kamu hukuku ve özel hukuk alanlarında kullanımı düzenlenmiştir.

Madde 3. - Maddede, Kanunda kullanılan terimlerin tanımları yapılmıştır.

Elektronik veri, elektronik imza, imza sahibi, imza oluşturma verisi, imza oluşturma aracı, imza doğrulama verisi, imza doğrulama aracı, zaman damgası ve elektronik sertifika terimlerinin tanımlanmasında Avrupa Parlamentosu ve Konseyinin 13.12.1999 tarihli ve 1999/93/CE sayılı Direktifi ile Avrupa Birliği üyesi ülkelerden Almanya, Belçika, Avusturya ve Fransa'nın elektronik imzaya ilişkin mevzuatı dikkate alınmıştır.

Maddenin (a) bendinde elektronik verinin tanımı yapılmıştır.

Maddenin (b) bendinde elektronik imzanın tanımı yapılmıştır. Tasarıda elektronik imza konusunda ikili bir ayrıma gidilmiş olup, "güvenli elektronik imzanın" özelliklerini taşımayan elektronik imzanın basit hâli tanımlanmıştır.

Maddenin (c) bendinde imza sahibi tanımlanmıştır. Bu tanımla elektronik imza oluşturma aracını, imza oluşturmak amacıyla kullanan gerçek kişilerin imza sahibi olabileceği düzenlenmiştir. Yapılan bu düzenleme ile tüzel kişilerin imza sahibi olması mümkün olmayacaktır, ancak, gerçek kişilerin genel hükümler çerçevesinde tüzel kişiler adına elektronik imza oluşturma aracını kullanmaları ise mümkün olabilecektir.

Maddenin (d), (e), (f) ve (g) bentlerinde Avrupa Parlamentosu ve Konseyinin 13.12.1999 tarihli ve 1999/93/CE sayılı Direktifi örnek alınarak "imza oluşturma verisi", "imza oluşturma aracı", "imza doğrulama verisi", "imza doğrulama aracı" ifadelerinin tanımı yapılmıştır.

Maddenin (h) bendinde yapılan düzenleme ile zaman damgasının tanımı yapılmıştır. Bu tanımla bir elektronik verinin, üretildiği, değiştirildiği, gönderildiği, alındığı ve/veya kaydedildiği zamanının tespit edilmesi amacıyla sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından elektronik imzayla doğrulanan kaydın zaman damgası olduğu düzenlenmiştir. Bu düzenlemeyle elektronik veriyle ilgili olarak yapılan işlemlerin zamanının doğrulanması amaçlanmıştır.

Maddenin (ı) bendinde elektronik sertifika, Avrupa Parlamentosu ve Konseyinin Direktifi örnek alınarak düzenlenmiştir.

Maddenin (j) bendinde Telekomünikasyon Kurumunun düzenleyici ve denetleyici Kurum olacağı düzenlenmiştir.

Madde 4. - Maddede, güvenli elektronik imzanın özellikleri sayılmıştır.

Avrupa Parlamentosu ve Konseyinin 13/12/1999 tarihli ve 1999/93/CE sayılı Direktifinin tanımlar kenar başlıklı 2 nci maddesinde gelişmiş elektronik imzanın özellikleri sayılmış, "Elektronik imzanın hukukî etkileri" kenar başlıklı 5 inci maddesinde ise Direktifte düzenlenen gelişmiş elektronik imza ile birlikte bu imzanın nitelikli sertifikaya dayanması ve güvenli elektronik imza oluşturma aracıyla oluşturulması hâlinde kâğıt üzerine elle atılan imza ile aynı hukukî değere sahip olduğu hükmü dikkate alınarak gelişmiş elektronik imzanın nitelikleriyle, nitelikli sertifikaya dayanma ve güvenli elektronik imza oluşturma aracı ile oluşturma birleştirilerek hukuken geçerli sonuç doğuracak güvenli elektronik imza maddede düzenlenmiştir.

Madde 5. - Maddede, güvenli elektronik imzanın elle atılan imza ile aynı hukukî sonucu doğurması düzenlenmiş, kanunların resmî şekle veya özel bir merasime tâbi tuttuğu hukukî işlemler ile teminat sözleşmeleri güvenli elektronik imza ile gerçekleştirilemez, hükmü getirilmiştir. Bu düzenleme ile teminat sözleşmeleri kapsam dışı bırakılmak suretiyle, elektronik imzanın kullanımının çabukluğu dolayısıyla doğması muhtemel zararların önlenmesi amaçlanmıştır.

Güvenli elektronik imzanın bu Kanunda aranılan şartları karşılayacak nitelikte olması için, çıkarılması öngörülen yönetmeliklerde aranılan şartları yerine getirmesi gerekmektedir.

Öte yandan güvenli elektronik imzada aranan şartları taşımayan bir elektronik imzanın söz konusu olduğu hallerde ise bu elektronik imzanın hukukî değeri tanımlar maddesinde tanımı yapılan elektronik imza ile aynı olacaktır. Ancak, güvenli elektronik imzanın niteliklerini taşımayan elektronik imza maddeyle düzenlenen hukukî sonucu vermeyecektir.

Madde 6. - Maddede, güvenli elektronik imza oluşturma araçlarının özellikleri sayılarak, kendi aralarında bir eşi daha bulunmaması, araç dışına hiçbir şekilde çıkarılamamasını ve gizliliğini mevcut en ileri teknoloji kullanılarak sağlaması, üçüncü kişilerce elde edilememesi, kullanılamaması, ve elektronik imzanın sonuna kadar korunmasını, imzalanacak verinin imza sahibi dışında değiştirilememesi ve bu verinin imza sahibi tarafından imza oluşturulmasından önce görülebilmesini sağlayacağı belirtilmiştir.

Elektronik imzanın eşsiz bir biçimde oluşmasını sağlayan yegane veri, "imza oluşturma verisidir", imza oluşturma verisi, imza sahibine aittir ve kişinin imzasıyla kişi arasındaki bağı kurar. Diğer bir deyişle, aynı imza oluşturma verisinin diğer bir kişinin eline geçmesi durumunda, imza sahibinin imzasıyla bağını ispat etmek olanaksızlaşır. Yargı, bir elektronik imzanın iddia edildiği kişiye ait olup olmadığını belirlemek için ilk adım olarak; kişinin kimliğini sertifikası üzerinden tespit edecektir. Bu noktada, sertifika hizmet sağlayıcılarının önemi ortaya çıkmaktadır, ikinci adımda, imzayı doğrulama işini yapacaktır. İmza doğrulama bir matematiksel işlemdir ve imzanın yaratıldığı "elektronik imza oluşturma verisinin", sertifikaya sahip kişiye ait olduğunu ve "imzalı veride tahrifat olmadığını" gösterir. Yargı son olarak "imzanın oluşturulduğu aracın" güvenli olup olmadığını sorgulayacaktır. Buradaki kritik soru, "imza oluşturma verisinin gizliliğinin korunup korunmadığıdır", imza oluşturma verisinin, imza oluşturma aracının dışına çıkması engellenmemişse, kişinin imzayı oluştururken kullandığı aracın bir önemi kalmaz. Çünkü kolaylıkla, imza oluşturma verisinin aracın dışına çıkmış olduğu ve başka bir araç ve kişi tarafından kullanıldığı iddia edilebilir. İddianın geçerliliğini araştırmak teknik olarak güçleşir. Bu nedenle maddenin (b) bendinde, güvenli elektronik imza oluşturma araçlarının "üzerinde kayıtlı olan elektronik imza oluşturma verilerinin araç dışına hiçbir biçimde çıkarılmamasını ve gizliliğini" sağlaması istenmiştir.

Madde 7. - Maddede, güvenli elektronik imza doğrulama araçlarının özellikleri sayılmıştır.

Madde 8. - Madde ile elektronik sertifika, zaman damgası ve elektronik imza ile ilgili hizmetleri birlikte veya ayrı ayrı yürüten kamu kurum ve kuruluşları ile özel hukuk gerçek veya tüzel kişileri elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı olarak düzenlenmiş olup elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının uyacakları yükümlülükler belirtilmiştir.

Avrupa Birliği Direktifinde öngörüldüğü üzere elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının faaliyete geçmeleri konusunda Tasarıda herhangi bir sınırlama öngörülmemiştir. Ancak elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının faaliyete geçmelerinden itibaren belirli bir süre denetimsiz kalmaları tehlikesini önlemek ve sertifika hizmet sağlayıcılarının kamusal denetiminin sağlanabilmesi için bildirim zorunluluğu getirilmiştir. Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının faaliyete geçmeleri de bu bildirimi takip eden ikinci ayın sonunda olacaktır. Bu bildirimle elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının elektronik imza ile ilgili aranılan şartları yerine getirip getirmediğinin tespit edilmesi ve aranan şartlardan herhangi birinin eksikliği hâlinde Kurum tarafından elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının faaliyetine son verilmesi öngörülmüştür. Ayrıca elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının kuruluş aşamasında taşımaları gereken özellikleri sadece kuruluş aşamasında değil faaliyetleri boyunca taşımasının zorunlu olduğu belirtilerek her iki hâlde de bu eksikleri bir ayı aşmayacak bir süre içinde gidermemeleri hâlinde elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının faaliyetine son verileceği düzenlenmiştir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarına, güvenli ürün ve sistemleri kullanması, hizmeti güvenli bir biçimde yürütmesi ve elektronik sertifikaların taklit ve değiştirilmesini önlemekle ilgili her türlü tedbiri alma zorunluluğu getirilmiştir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının, Kurum tarafından belirlenecek ücret alt ve üst sınırlarına uyma zorunluluğu getirilerek, tüketici haklarının korunması, asgari hizmet kalitesinin ve rekabetin sağlanması amaçlanmıştır.

Madde 9. - Maddede, Avrupa Birliği Direktifi dikkate alınarak nitelikli elektronik sertifika düzenlenmiştir. Yapılan düzenlemeyle elektronik sertifikanın nitelikli elektronik sertifika olması için "nitelikli elektronik sertifika" olduğuna dair bir ibarenin bulunması, elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının kimliği ve kurulduğu ülke, elektronik imza sahibinin diğer kişiler tarafından tanınabilmesini sağlayacak kimlik bilgileri, elektronik imza verisine karşılık olacak ve elektronik imzanın imza sahibine ait olduğu, elektronik olarak imzalanan metnin içeriğinin doğru olduğunu ve imzalanmış veride sonradan bir değişiklik yapılıp yapılmadığını gösterecek imza doğrulama verisi, elektronik sertifikanın üçüncü kişileri koruma maksadıyla geçerlilik süresinin başlangıç ve bitiş tarihleri, elektronik sertifikanın elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından verilecek seri numarası ve elektronik sertifikada yer alan bilgilerin doğruluğunu teyit etmek üzere elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının güvenli elektronik imzasının da bulunmasının zorunlu olduğu düzenlenmiştir.

Maddenin (g) bendinde sertifika sahibinin başka bir kişi adına hareket etmesi hâlinde bu yetkisine ilişkin bilginin de sertifikada bulunması gerektiği düzenlenmiş, (h) bendinde sertifika sahibinin talep etmesi hâlinde diğer meslekî veya kişisel bilgilerinin bulunabileceği, (ı) bendinde ise sertifikayı kullanmak suretiyle yapacağı hukukî işlemlerde, kullanım alanı ve bu işlemlere ilişkin olarak maddî üst sınırının miktarı düzenlenmek suretiyle, sertifika sahibi ile hukukî işlem yapan üçüncü kişilerin sertifika sahibinin yaptığı işlemlerdeki miktar sınırını bilmesi ve hukukî işlemlerin içeriğinin daha güvenli olması amaçlanmıştır.

Tasarının 9 uncu maddesinin, 10 uncu maddenin (b) bendiyle birlikte değerlendirilmesi sonucunda, 9 uncu maddede belirtilen ve elektronik sertifikada bulunan unsurların, elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından resmî belgelere dayandırılarak teyit edilmesi ve ancak bu şekilde sertifika kapsamına konulması gerekmektedir.

Madde 10. - Maddede, elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının yükümlülükleri düzenlenmiştir.

Maddenin (a) bendinde hizmetin gerektirdiği nitelikte personel istihdam etme konusu düzenlenmiştir. Böylelikle elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının istihdam edeceği personelin belli nitelikleri taşıması sağlanarak yapılacak işin kalitesinin artırılması amaçlanmıştır.

Maddenin (b) bendinde elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının, nitelikli sertifika verdiği kişilerin kimliğini resmî belgelere göre güvenilir bir biçimde tespit etmekle yükümlü oldukları düzenlenmiştir. Böylelikle elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının sertifikada bulunacak tüm kayıtları resmî belgelere dayandırması gerekecektir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının elektronik sertifika verdiği kişilerin kimliklerini ve elektronik sertifika sahibinin üçüncü kişiler adına hareket edebilme yetkisi, meslekî veya diğer kişisel bilgilerin elektronik sertifikada bulunması durumunda bunların resmî belgelere dayandırılması, elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının, imza oluşturma verilerini üretmesi veya elektronik sertifika hizmet sağlayıcısına ait binalarda veya onun sağladığı araçlarla üretilmesi durumunda elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının bu işlemin gizliliğini sağlaması ve bu şekilde üretilen imza oluşturma verisinin bir kopyasını almaması veya bu veriyi saklamaması düzenlenmiş ve böylelikle elektronik imzanın güvenilirliği ve taklit edilememesi teminat altına alınmıştır.

Maddede imza oluşturma verisinin sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından veya sertifika talep eden kişi tarafından sertifika hizmet sağlayıcısına ait yerlerde üretilmesi durumunda elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının bu işlemin gizliliğini sağlama veya sertifika hizmet sağlayıcısının sağladığı araçlarla üretilmesi durumunda, bu işleyişin güvenliğini sağlama yükümlülüğü düzenlenerek, elektronik imzanın güvenliğini sağlayacak tedbirler alınmıştır.

Maddenin (e) ve (f) bentlerinde ise, elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının elektronik sertifika alan kişileri elektronik imzanın hukukî değeri ve bağlayıcılığı konusunda yazılı olarak bilgilendirmesi ve elektronik sertifikanın sağlıklı olarak kullanılabilmesi ve çeşitli suiistimallere sebep olunmaması amacıyla elektronik sertifikada bulunan imza doğrulama verisine karşılık gelen imza oluşturma verisini başkasına kullandırmaması konusunda elektronik sertifika sahibini yazılı olarak uyarması ve bilgilendirmesi düzenlenmiştir. Maddede ayrıca elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı ile elektronik sertifika sahibi arasında çıkabilecek uyuşmazlıklarda alternatif uyuşmazlık çözüm yollarına başvurabileceklerine ilişkin düzenlemelere de yer verilmiştir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının faaliyetine son vermesi hâlinde, bu durumu en az üç ay önce elektronik sertifika sahibine ve Kuruma bildirmesi zorunluluğu getirilerek elektronik sertifika sahiplerinin zarara uğraması engellenmiştir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının verdiği hizmetler gereği tutacağı kayıtları saklaması hukukî ihtilafların çözümünde önem arz etmektedir. Bu sebeple elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının verdikleri hizmetlere ilişkin kayıtları saklaması düzenlenmiştir.

Madde 11. - Maddede, nitelikli elektronik sertifikanın iptal edilmesi düzenlenmiştir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının elektronik sertifika sahibinin talebi üzerine nitelikli elektronik sertifikayı derhâl iptal etmesi düzenlenmiş, böylelikle elektronik sertifikanın süresi geçtikten sonra kullanılması önlenmiştir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının sağladıkları nitelikli elektronik sertifikaya ilişkin bilgi tabanlarında bulunan verilerin sahte veya yanlış bilgiler içermesi hâlinde elektronik sertifikanın derhâl iptal edilmesi düzenlenmiştir. Böylelikle elektronik sertifikanın kapsamında bulunan bilgilerin sahte, yanlış, gerçek dışı olması durumunda üçüncü kişilerin korunması ve elektronik sertifikayla yapılan hukukî işlemlerin sağlıklı olması maksadıyla elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarına, kendilerine böyle bir bilgi veya belge ulaşması hâlinde elektronik sertifikayı derhal iptal etme yetkisi ve yükümlülüğü verilmiştir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının elektronik sertifika sahibinin fiil ehliyetinin sınırlanması, iflâsı, gaipliği veya ölmesi hâlinde elektronik sertifikayı iptal etmesi yetki ve yükümlülüğü düzenlenmiş böylelikle yapılacak hukukî işlemin geçerli olması sağlanmıştır.

Elektronik sertifika hizmet  sağlayıcılarının faaliyetlerine  son vermeleri hâlinde,  verilmiş elektronik sertifikaların kullanımının devamının başka bir elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından sağlanamaması durumunda, elektronik sertifikaların iptal edilmesi düzenlenmiş, böylelikle elektronik sertifika için gerekli teknik düzenlemelerin sağlanamaması dolayısıyla işlevsel olmayacak bir elektronik sertifikanın kullanımının devamı engellenmiştir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının elektronik sertifikaların iptal edildiği zamanı tam olarak tespit etmesi ve üçüncü kişilerin hızlı ve güvenli bir biçimde ulaşabileceği bir kayıt oluşturması düzenlenmiştir. Bu şekilde elektronik sertifika sahibiyle hukukî işlem yapacak üçüncü kişilerin, kendilerine gönderilen ve elektronik olarak imzalanmış belgenin hukuken geçerli olup olmadığını her zaman kolaylıkla teyit edebilmeleri sağlanmıştır.

Ayrıca elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının faaliyetine Kurum tarafından son verilmesi halinde de aynı hükmün uygulanması düzenlenmiştir.

Diğer yandan, elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının faaliyetine Kurum tarafından son verilmesi halinde Kurum elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının vermiş olduğu elektronik sertifikaları başka bir elektronik sertifika hizmet sağlayıcısına devredebilecektir. Böylelikle elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından verilen elektronik sertifikaları alan üçüncü kişilerin menfaatlerinin korunması amaçlanmıştır.

Madde 12. - Maddede, elektronik sertifika hizmetleri bakımından bilgilerin korunması düzenlenmiştir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları,  elektronik sertifika talep eden  kişilerden  sadece elektronik sertifika vermek için gerekli bilgileri alabilecek ve kişinin rızası dışında bu bilgileri elde edemeyecektir. Böylelikle elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları elektronik sertifikanın kapsamında bulunan elektronik sertifika sahibinin kimliği, üçüncü kişiler adına hareket edebilme yetkisi, meslekî veya diğer kişisel bilgileri ancak elektronik sertifika talep eden kişinin isteği üzerine sadece kendisinden alabilecektir. Elektronik sertifika sahibinin isteği dışında bu tip bilgi ve belgeleri edinemeyecektir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının kişinin rızası olmadan üçüncü kişilerin elektronik sertifika sahibi hakkındaki kişisel verileri elde etmesini engellemesi ve bu bilgilerin elektronik sertifika sahibinin onayı olmaksızın üçüncü kişilere iletememesi ve başka amaçlarla kullanamaması hükme bağlanmıştır. Bu tür bilgiler sadece elektronik sertifika sahibinin isteği üzerine elektronik sertifika kapsamında bulunması istenildiği takdirde üçüncü kişiler tarafından ulaşılabilecektir.

Madde 13. - Maddede, elektronik imza sertifika hizmet sağlayıcıları, bu Kanun ve bu Kanuna dayanılarak çıkarılan yönetmelik hükümlerini ihlâli suretiyle nitelikli elektronik sertifikaya güvenen üçüncü kişilere, verdiği zararı tazmin etmekle yükümlü tutulmuş, sertifika hizmet sağlayıcılarının kusursuzluklarını ispat etmesi hâlinde sorumluluklarının ortadan kalkması düzenlenmiş, ayrıca elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının istihdam ettiği kişiler ile yardımcısı kişilerin sorumluluğundan kaynaklanan ihlâllerde ise Borçlar Kanununun genel düzenlemesinden aynlmak suretiyle Borçlar Kanununun 55 inci maddesinde öngörülen türden bir kurtuluş kanıtının ileri sürülmesi engellenmiştir. Böylelikle teknik anlamda sıradan kullanıcılardan daha fazla bilgi ve organizasyon gücüne sahip elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları ile kullanıcıları arasında denge sağlanarak sertifika hizmet sağlayıcılarının personel seçiminde daha dikkatli davranması amaçlanmıştır.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının kullanıcılarla yapacakları sözleşmelerde sorumluluğu ortadan kaldıran veya sınırlayan şartların konulması yapılan düzenlemeyle engellenmiştir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının bu Kanundan kaynaklanan yükümlülüklerini yerine getirmemesi hâlinde doğacak zararın boyutlarının elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının iktisaden yıkımına sebep olabilecek olması nedeniyle malî sorumluluk sigortası yaptırmaları yükümlülüğü getirilmiştir.

Sigortaya ilişkin usul ve esaslara ilişkin yönetmelik düzenlenmesinde Kurumun Hazine Müsteşarlığının görüşünü alması bir zorunluluk olarak öngörülmüştür. Öte yandan elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının yaptırmak zorunda olduğu malî sorumluluk sigortası için sigorta şirketlerine de sigorta yapma yükümlülüğü getirilmiştir.

Kanunda öngörülen yükümlülükleri yerine getirmeyen sigorta şirketlerine idarî yaptırımlar öngörülmüştür.

Madde 14. - Maddede, yabancı elektronik sertifikaların Türkiye'de geçerli olabilmesi için gerekli koşullar düzenlenmiştir. Buna göre, elektronik sertifikaların geçerli olabilmesi ve hukukî sonuç doğurabilmesi için aranan genel kural, milletlerarası antlaşmaların varlığıdır. Ancak yabancı bir ülkede kurulu elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından verilen elektronik sertifikaların Ülke içinde kurulu bir elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından garanti edilmesi hâlinde bu elektronik sertifikaların da hukukî sonuç doğuracağı düzenlenmiştir.

Maddenin ikinci fıkrasında yabancı bir ülkede kurulu elektronik sertifikanın Ülke içinde kurulu bir elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından kullanıma sunulmuş olmasının, başlı başına böyle bir garantinin varlığının kabulü için yeterli olacağı hükmü getirilmiştir.

Maddenin üçüncü fıkrasında ise birinci ve ikinci fıkralarda öngörülen şekilde garanti altına alınan elektronik sertifikaların kullanılması sonucunda doğacak zararlardan garanti veren durumundaki elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının da sorumlu olması hükmü getirilmiştir.

Madde 15. - Maddede, elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının bu Kanunun uygulanmasına ilişkin faaliyet ve işlemlerinin denetiminin esas ve usulleri düzenlenmiştir.

Madde 16. - Maddede, elektronik imza oluşturmak amacı ile ilgili kişinin rızası dışında imza oluşturan, veri ve araçları elde eden, üçüncü kişilere veren, kopyalayan ve bu araçları yeniden yaratanlarla, izinsiz elde edilen imza oluşturma araçlarını kullanarak izinsiz elektronik imza yaratanlara hapis cezası ve para cezası verilmesi öngörülmüş, elektronik sertifika servis sağlayıcılarında çalışanların bu suçları işlemesi ise ağırlaştırıcı sebep olarak öngörülmüş olup ayrıca bu suçlar nedeniyle oluşan zararın tazmin ettirilmesi öngörülmüştür.

Madde 17. - Maddede, elektronik sertifikalarda sahtekârlık eylemlerine ilişkin cezaî hükümler düzenlenmiştir. Birinci fıkrada elektronik sertifikaların tamamen veya kısmen sahte olarak oluşturulması veya geçerli olarak oluşturulan elektronik sertifikaların taklit ve tahrif edilmesi ile yetkisi olmadan elektronik sertifika oluşturanlar veya bu elektronik sertifikaları bilerek kullananlar hakkında fiilleri başka bir suçu oluştursa bile ayrıca cezaî müeyyide öngörülmektedir.

Maddenin ikinci fıkrasında ise, elektronik sertifika servis sağlayıcılarında çalışanların bu suçları işlemesi ağırlaştırıcı sebep olarak öngörülmüştür.

Ayrıca uğranılan zararın tazmin ettirileceği konusu da üçüncü fıkrada düzenlenmiştir.

Yapılan düzenleme ile elektronik sertifikaların taklit ve tahrifi ile yetkisiz kişiler tarafından sertifika kullanılması hakkında ceza hukuku uygulamasında bir boşluk doğması engellenmiştir.

Madde 18. - Maddede, elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının Kanunla düzenlenen yükümlülüklerini yerine getirmemesi hâlinde Telekomünikasyon Kurulu tarafından verilecek idarî nitelikli para cezalarının miktarı ve şartları tespit edilmiş, para cezalarının tebliği ve bu para cezalarına karşı itiraz esas ve usulü ile itiraz mercii düzenlenmiştir.

Maddede yapılan düzenleme ile sertifika hizmet sağlayıcılarının, Kanunla düzenlenen yükümlülüklerini ihlâl etmeleri hâli, kişisel bilgilerin korunması hükümlerine aykırı davranmaları hâli ile düzenleyici ve denetleyici Kurum tarafından yapılan olağan ve olağanüstü denetimler sırasında üzerlerine düşen yükümlülükleri yerine getirmeyen sertifika hizmet sağlayıcılarının eylemleri hakkında idarî yaptırımlar öngörülmüştür.

Öte yandan idarî para cezalarının kesinleşmesi sonucunda elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının kapanması söz konusu olabileceğinden verilen kararlara karşı Bölge İdare Mahkemesine itiraz imkânı tanınmıştır.

Madde 19. - Maddede, elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarına verilen idarî nitelikli para cezalarından sonuncusunun verilmesinden itibaren geriye doğru üç yıl içinde verilecek para cezalarının ikincisinde iki kat olarak verilmesi, üçüncü kez işlenmesi hâlinde ise elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının faaliyetine son verilmesi düzenlenmiştir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları hakkında verilen kapatma cezalarına karşı başvurulabilecek yargı mercileri gösterilmiştir.

Madde 20. - Maddede, Kanunun verdiği görev ve yetkilerin uygulanmasını sağlamak üzere öngörülen yönetmeliklerin Kurum tarafından hangi sürede düzenleneceği hükme bağlanmıştır.

Madde 21. - Madde ile Borçlar Kanununun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasına yapılan eklemeyle Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun senetle ispat zorunluluğuna - ilişkin hükümlerinin kaynağı olan Fransız Medenî Kanununun 1316-3 üncü maddesinde elektronik imzaya ilişkin yapılan düzenlemeye paralel bir düzenleme yapılarak sözleşmelerle ilgili temel nitelikte kanun olan Borçlar Kanununda güvenli elektronik imzanın elle atılan imzayla eşdeğerliğinin sağlanması amaçlanmıştır.

Madde 22. - Madde ile, Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununa 295/A maddesi eklenmek suretiyle güvenli elektronik imzayla oluşturulan elektronik verilerin senet hükmünde olması ve aksi ispat edilinceye kadar kesin delil sayılması sağlanmıştır. Böylece, mehaz Fransız Medenî Kanununda olduğu gibi, güvenli elektronik imza yürürlükteki senetle ispat zorunluluğu hükümleri içerisine yerleştirilmiş olmaktadır.

Madde 23. - Madde ile, Telsiz Kanununun "Telekomünikasyon Kurumunun Görevleri" kenar başlıklı 7 nci maddesinin birinci fıkrasına yapılan eklemeyle Elektronik İmza Kanunu ile verilen idarî nitelikli görevlerin Telekomünikasyon Kurumu tarafından yürütülmesi hükme bağlanmıştır.

Madde 24. - Tasarıda öngörülen yönetmeliklerin çıkartılması sürecinde hukukî boşluk doğmaması için Kanunun yayımlandığı tarihten altı ay sonra yürürlüğe girmesi öngörülmüştür.

Madde 25. - Yürütme maddesidir.

Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

      Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve                31.7.2003

             Turizm Komisyonu

Esas No. : 1/613

Karar No. : 41

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 19.6.2003 tarihinde Komisyonumuza tali olarak havale edilen “Elektronik İmza Kanunu Tasarısı”, Komisyonumuzun 30.7.2003 tarihli 17 nci Birleşiminde Adalet, Ulaştırma, İçişleri ve Maliye bakanlıkları ile Telekomünikasyon Kurumu ve TOBB temsilcilerinin de katılımı ile incelenip görüşüldü.

Elektronik imzanın hukukî yapısını, elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının faaliyetlerini ve her alanda elektronik imzanın kullanımına ilişkin faaliyetleri kapsamına alan Tasarı ile; elektronik imzanın hukukî ve teknik yönleri ile kullanımına ilişkin esasların düzenlenmesi amaçlanmaktadır.

Tasarının Komisyonumuzdaki görüşmelerinde; Hükümeti temsilen katılan Adalet Bakanlığı yetkilisinin yaptığı tamamlayıcı nitelikteki açıklamalara müteakiben Tasarı, Komisyonumuzca da uygun bulunmuştur.

Raporumuz, esas komisyon olan Adalet Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Adem Baştürk

İbrahim Köşdere

Mustafa Demir

 

Kayseri

Çanakkale

Samsun

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sarı

Ayhan Zeynep Tekin

Feyzi Berdibek

 

Gaziantep

Adana

Bingöl

 

Üye

Üye

Üye

 

Kemal Demirel

Osman Aslan

Zülfü Demirbağ

 

Bursa

Diyarbakır

Elazığ

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Ilıcalı

Ahmet Uzer

Mevlüt Coşkuner

 

Erzurum

Gaziantep

Isparta

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Parlakyiğit

Mehmet Yıldırım

Niyazi Özcan

 

Kahramanmaraş

Kastamonu

Kayseri

 

Üye

Üye

Üye

 

O. Seyfi Terzibaşıoğlu

Recep Yıldırım

Asım Aykan

 

Muğla

Sakarya

Trabzon

 

Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

             Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar,                 16.7.2003

Bilgi ve Teknoloji Komisyonu

Esas No. : 1/613

Karar No. : 27

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

“Elektronik İmza Kanunu Tasarısı”, Adalet Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı, Telekomünikasyon Kurulu Başkanlığı ve ilgili sivil toplum örgütlerinin katıldığı Komisyonumuzun; 3.7.2003 ve 16.7.2003 tarihli yaptığı toplantılarda incelenip görüşüldü.

Komisyonumuz, tali komisyon olması nedeniyle İçtüzüğün 23 üncü maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca Tasarının, sadece Komisyonumuzla ilgili gördüğü maddelerin görüşülmesine karar vermiş olup, bu maddeler üzerinde yapılan kabul, ilave ve değişiklikler aşağıda açıklanmıştır.

Kanun Tasarısının 1 ve 2 nci maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Kanun Tasarısının 3 üncü maddesinin (e) ve (g) bendlerindeki “yazılım” ibaresi “yazılımı” olarak düzeltilerek kabul edilmiştir.

Kanun Tasarısının 4 ve 5 inci maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Kanun Tasarısının 6 ncı maddesinde (b) bendine uyum sağlaması açısından (c) bendinde “ürettiği” ibaresi “üzerinde kayıtlı olan” olarak düzeltilerek kabul edilmiştir.

Kanun Tasarısının 7 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

Kanun Tasarısının 8 inci maddesinin birinci fıkrasının üçüncü satırındaki “özel hukuk” ibaresi hukukî anlamda bir yanlışlığa mahal vermemek için “veya” kelimesinin önüne alınmıştır. Ayrıca aynı maddenin dördüncü fıkrasının ikinci satırındaki “kaybetmesi” ibaresi fıkra bütünlüğünü sağlamak açısından “kaybetmeleri” olarak düzeltilmiştir.

Kanun Tasarısının 9 uncu maddesinin “j” bendindeki “bilgilerini” ibaresi cümle akışını sağlamak açısından “bilgileri” olarak düzeltilmiştir.

Kanun Tasarısının 10 uncu maddesinin “b” bendinde “Nitelikli” ibaresinden sonra gelmek üzere bendi daha açık ve anlaşılır hale getirmek için “elektronik” ibaresi eklenmiştir.

Kanun Tasarısının 11, 12, 13, 14 üncü, 24 ve 25 inci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

İşbu raporumuz, havalesi gereği Adalet Komisyonuna gönderilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.

 

Başkan

Sözcü

Kâtip

 

Soner Aksoy

Hasan Ali Çelik

Fatma Şahin

 

Kütahya

Sakarya

Gaziantep

 

Üye

Üye

Üye

 

Tacidar Seyhan

Mustafa Sayar

Ahmet Rıza Acar

 

Adana

Amasya

Aydın

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Edip Uğur

Şemsettin Murat

Talip Kaban

 

Balıkesir

Elazığ

Erzincan

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Ali Arıkan

Vezir Akdemir

İsmail Katmerci

 

Eskişehir

İzmir

İzmir

 

Üye

Üye

Üye

 

Sedat Uzunbay

Mustafa Elitaş

Hasan Angı

 

İzmir

Kayseri

Konya

 

Nuri Çilingir

Vahit Çekmez

İbrahim Çakmak

 

Manisa

Mersin

Tokat

 

Üye

Üye

 

 

Yekta Haydaroğlu

Fazlı Erdoğan

 

 

Van

Zonguldak

 

 


Adalet Komisyonu Raporu

            Türkiye BüyükMillet Meclisi

              Adalet Komisyonu                12.1.2004

Esas No. : 1/613

Karar No. : 44

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 19.6.2003 tarihinde tali komisyon olarak Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu ile Sanayi, Ticaret, Enerji ve Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji komisyonlarına, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiş olan, "Elektronik İmza Kanunu Tasarısı", Komisyonumuzun 8.1.2004 tarihli 36 ncı birleşiminde Adalet Bakanı Sayın Cemil Çiçek ile Adalet, Sanayi ve Ticaret ve İçişleri Bakanlıkları, Hazine Müsteşarlığı, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Başkanlığı ile Telekomünikasyon Kurulu Başkanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla tali komisyonların raporları da dikkate alınarak incelenip görüşülmüş, gerekçesi uygun görülerek maddelerine geçilmesi kabul edilmiş, Tasarı üzerindeki kabul, ek ve değişiklikler sırasıyla aşağıda açıklanmıştır.

Tasarının 1, 2, 3, 4  ve 5 inci maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 6 ncı maddesinin (c) bendinin başında bulunan "Ürettiği" ibaresi açıklık getirmek amacıyla "Üzerinde kayıtlı olan" şeklinde değiştirilmiştir.

Tasarının 7 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 8 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "özel hukuk" ibaresi yanlış anlamalara neden olmamak amacıyla "tüzel kişilerdir" ibaresinin önüne alınmış, dördüncü fıkrada yer alan "kaybetmesi" ibaresi ifade düzgünlüğünü sağlamak amacıyla "kaybetmeleri" şeklinde değiştirilmiştir.

Tasarının 9 uncu maddesinin (j) bendindeki "bilgilerini" ibaresi "bilgileri" şeklinde düzeltilmiştir.

Tasarının 10, 11, 12 ve 13 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 14 üncü maddesinde düzenlenen ve yabancı sertifika hizmet sağlayıcılar tarafından verilen elektronik sertifikaların Türkiye'de kurulu bulunan elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları tarafından garanti edilmesine yönelik düzenleme, hukuki sonuçları bakımından uygulamada tereddütlere yol açabileceğinden madde iki fıkra olarak yeniden düzenlenmiştir.

Tasarının 15, 16 ve 17 nci maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 18 inci maddesinin sonuna yapılan ilave ile verilen idari para cezalarının ilgili kurumun bildirimi üzerine Maliye Bakanlığınca tahsil olunacağı hususu hükme bağlanmıştır.

Tasarının 19 uncu maddesi aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 20 nci maddesine yapılan ilave ile, Tasarının 14 üncü maddesinin ikinci fıkrasındaki düzenlemelerin usul ve esaslarının da yönetmelikle belirleneceği hususuna  açıklık getirmek amacıyla, 14 üncü madde de yönetmelik maddesi kapsamına alınmıştır.

Sertifika hizmet sağlama faaliyeti yerine getirecek olan kamu kurum ve kuruluşlarının nitelik ve görev alanları dikkate alınarak maddede belirtilen kanun hükümlerinin bu kuruluşlar hakkında uygulanmamasını sağlamak amacıyla Tasarıya "Kamu kurum ve kuruluşları hakkında uygulanmayacak hükümler" başlıklı yeni 21 inci madde ilave edilmiştir.

Tasarının 21 inci maddesi 22, 22 nci maddesi 23, 23 üncü maddesi 24, 24 üncü maddesi 25 ve 25 inci maddesi 26 ncı madde olarak aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Köksal Toptan

Halil Özyolcu

Ramazan Can

 

Zonguldak

Ağrı

Kırıkkale

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Hasan Kara

Mehmet Ziya Yergök

Feridun Fikret Baloğlu

 

Kilis

Adana

Antalya

 

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Orhan Yıldız

Yüksel Çorbacıoğlu

Semiha Öyüş

 

Artvin

Artvin

Aydın

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Feridun Ayvazoğlu

Muzaffer Külcü

Mahmut Durdu

 

Çorum

Çorum

Gaziantep

 

Üye

Üye

Üye

 

Hakkı Köylü

Esat Canan

Recep Özel

 

Kastamonu

Hakkâri

Isparta

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Yılmazcan

Harun Tüfekçi

Kerim Özkul

 

Kahramanmaraş

Konya

Konya

 

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Muharrem Kılıç

İsmail Bilen

Orhan Eraslan

 

Malatya

Manisa

Niğde

 

Üye

Üye

Üye

 

Ömer Kulaksız

Mehmet Nuri Saygun

Bekir Bozdağ

 

Sivas

Tekirdağ

Yozgat


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

ELEKTRONİK İMZA KANUNU TASARISI

BİRİNCİ KISIM

Amaç, Kapsam ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1.- Bu Kanunun amacı, elektronik imzanın hukukî ve teknik yönleri ile kullanımına ilişkin esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2.- Bu Kanun, elektronik imzanın hukukî yapısını, elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının faaliyetlerini ve her alanda elektronik imzanın kullanımına ilişkin işlemleri kapsar.

Tanımlar

MADDE 3.- Bu Kanunda geçen;

a) Elektronik veri: Elektronik, optik veya benzeri yollarla üretilen, taşınan veya saklanan kayıtları,

b) Elektronik imza: Başka bir elektronik veriye eklenen veya elektronik veriyle mantıksal bağlantısı bulunan ve kimlik doğrulama amacıyla kullanılan elektronik veriyi,

c) İmza sahibi: Elektronik imza oluşturmak amacıyla bir imza oluşturma aracını kullanan gerçek kişiyi,

d) İmza oluşturma verisi: İmza sahibine ait olan, imza sahibi tarafından elektronik imza oluşturma amacıyla kullanılan ve bir eşi daha olmayan şifreler, kriptografik gizli anahtarlar gibi verileri,

e) İmza oluşturma aracı: Elektronik imza oluşturmak üzere, imza oluşturma verisini kullanan yazılım veya donanım aracını,

f) İmza doğrulama verisi: Elektronik imzayı doğrulamak için kullanılan şifreler, kriptografik açık anahtarlar gibi verileri,

g) İmza doğrulama aracı: Elektronik imzayı doğrulamak amacıyla imza doğrulama verisini kullanan yazılım veya donanım aracını,

h) Zaman damgası: Bir elektronik verinin, üretildiği, değiştirildiği, gönderildiği, alındığı ve / veya kaydedildiği zamanın tespit edilmesi amacıyla, elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından elektronik imzayla doğrulanan kaydı,

ı) Elektronik sertifika: İmza sahibinin imza doğrulama verisini ve kimlik bilgilerini birbirine bağlayan elektronik kaydı,

j) Kurum: Telekomünikasyon Kurumunu,

İfade eder.

İKİNCİ KISIM

Güvenli Elektronik İmza ve

Sertifika Hizmetleri

BİRİNCİ BÖLÜM

Güvenli Elektronik İmza, Güvenli Elektronik İmza Oluşturma ve Doğrulama Araçları

Güvenli elektronik imza

MADDE 4.- Güvenli elektronik imza;

a) Münhasıran imza sahibine bağlı olan,

b) Sadece imza sahibinin tasarrufunda bulunan güvenli elektronik imza oluşturma aracı ile oluşturulan,

c) Nitelikli elektronik sertifikaya dayanarak imza sahibinin kimliğinin tespitini sağlayan,

d) İmzalanmış elektronik veride sonradan herhangi bir değişiklik yapılıp yapılmadığının tespitini sağlayan,

Elektronik imzadır.

Güvenli elektronik imzanın hukukî sonucu ve uygulama alanı

MADDE 5.- Güvenli elektronik imza, elle atılan imza ile aynı hukukî sonucu doğurur.

Kanunların resmî şekle veya özel bir merasime tabi tuttuğu hukukî işlemler ile teminat sözleşmeleri güvenli elektronik imza ile gerçekleştirilemez.

Güvenli elektronik imza oluşturma araçları

MADDE 6.- Güvenli elektronik imza oluşturma araçları;

a) Ürettiği elektronik imza oluşturma verilerinin kendi aralarında bir eşi daha bulunmamasını,

b) Üzerinde kayıtlı olan elektronik imza oluşturma verilerinin araç dışına hiçbir biçimde çıkarılamamasını ve gizliliğini,

c) Ürettiği elektronik imza oluşturma  verilerinin, üçüncü kişilerce elde edilememesini, kullanılamamasını ve elektronik imzanın sahteciliğe karşı korunmasını,

d) İmzalanacak verinin imza sahibi dışında değiştirilememesini ve bu verinin imza sahibi tarafından imzanın oluşturulmasından önce görülebilmesini,

Sağlayan imza oluşturma araçlarıdır.

Güvenli elektronik imza doğrulama araçları

MADDE 7.- Güvenli elektronik imza doğrulama araçları;

a) İmzanın doğrulanması için kullanılan verileri, değiştirmeksizin doğrulama yapan kişiye gösteren,

b) İmza doğrulama işlemini güvenilir ve kesin bir biçimde çalıştıran ve doğrulama sonuçlarını değiştirmeksizin doğrulama yapan kişiye gösteren,

c) Gerektiğinde, imzalanmış verinin güvenilir bir biçimde gösterilmesini sağlayan,

d) İmzanın doğrulanması için kullanılan elektronik sertifikanın doğruluğunu ve geçerliliğini güvenilir bir biçimde tespit ederek sonuçlarını değiştirmeksizin doğrulama yapan kişiye gösteren,

e) İmza sahibinin kimliğini değiştirmeksizin doğrulama yapan kişiye gösteren,

f) İmzanın doğrulanması ile ilgili şartlara etki edecek değişikliklerin tespit edilebilmesini sağlayan,

İmza doğrulama araçlarıdır.

İKİNCİ BÖLÜM

Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcısı, Nitelikli Elektronik Sertifika ve

Yabancı Elektronik Sertifikalar

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı

MADDE 8.- Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı, elektronik sertifika, zaman damgası ve elektronik imzalarla ilgili hizmetleri sağlayan kamu kurum ve kuruluşları ile özel hukuk gerçek veya tüzel kişilerdir. Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı, Kuruma yapacağı bildirimden iki ay  sonra faaliyete geçer.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı yapacağı bildirimde;

a) Güvenli ürün ve sistemleri kullanmak,

b) Hizmeti güvenilir bir biçimde yürütmek,

c) Sertifikaların taklit ve tahrif edilmesini önlemekle ilgili her türlü tedbiri almak,

İle ilgili şartları sağladığını ayrıntılı bir biçimde gösterir.

Kurum, yukarıdaki şartlardan birinin eksikliğini veya yerine getirilmediğini tespit ederse, bu eksikliklerin giderilmesi için, elektronik sertifika hizmet sağlayıcısına bir ayı geçmemek üzere bir süre verir, bu süre içinde elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının faaliyetlerini durdurur. Sürenin sonunda eksikliklerin giderilmemesi halinde elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının faaliyetine son verir. Kurumun bu kararlarına karşı 19 uncu maddenin ikinci fıkrası hükümleri gereğince itiraz edilebilir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının faaliyetlerinin devamı sırasında bu maddede gösterilen şartları kaybetmesi hâlinde de yukarıdaki fıkra hükümleri uygulanır.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları, Kurumun belirleyeceği ücret alt ve üst sınırlarına uymak zorundadır.

Nitelikli elektronik sertifika

MADDE 9.- Nitelikli elektronik sertifikada;

a) Sertifikanın "nitelikli elektronik sertifika" olduğuna dair bir ibarenin,

b) Sertifika hizmet sağlayıcısının kimlik bilgileri ve kurulduğu ülke adının,

c) İmza sahibinin teşhis edilebileceği kimlik bilgilerinin,

d) Elektronik imza oluşturma verisine karşılık gelen imza doğrulama verisinin,

e) Sertifikanın geçerlilik süresinin başlangıç ve bitiş tarihlerinin,

f) Sertifikanın seri numarasının,

g) Sertifika sahibi diğer bir kişi adına hareket ediyorsa bu yetkisine ilişkin bilginin,

h) Sertifika sahibi talep ederse meslekî veya diğer kişisel bilgilerinin,

ı) Varsa sertifikanın kullanım şartları ve kullanılacağı işlemlerdeki maddî sınırlamalara ilişkin bilgilerin,

j) Sertifika hizmet sağlayıcısının sertifikada yer alan bilgilerini doğrulayan güvenli elektronik imzasının,

Bulunması zorunludur.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının yükümlülükleri

MADDE 10.- Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı;

a) Hizmetin gerektirdiği nitelikte personel istihdam etmekle,

b) Nitelikli sertifika verdiği kişilerin kimliğini resmî belgelere göre güvenilir bir biçimde tespit etmekle,

c) Sertifika sahibinin diğer bir kişi adına hareket edebilme yetkisi, meslekî veya diğer kişisel bilgilerinin sertifikada bulunması durumunda, bu bilgileri de resmî belgelere dayandırarak güvenilir bir biçimde belirlemekle,

d) İmza oluşturma verisinin sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından veya sertifika talep eden kişi tarafından sertifika hizmet sağlayıcısına ait yerlerde üretilmesi durumunda bu işlemin gizliliğini sağlamak veya sertifika hizmet sağlayıcısının sağladığı araçlarla üretilmesi durumunda, bu işleyişin güvenliğini sağlamakla,

e) Sertifikanın kullanımına ilişkin özelliklerin ve uyuşmazlıkların çözüm yolları ile ilgili şartların ve kanunlarda öngörülen sınırlamalar saklı kalmak üzere güvenli elektronik imzanın elle atılan imza ile eşdeğer olduğu hakkında sertifika talep eden kişiyi sertifikanın tesliminden önce yazılı olarak bilgilendirmekle,

f) Sertifikada bulunan imza doğrulama verisine karşılık gelen imza oluşturma verisini başkasına kullandırmaması konusunda, sertifika sahibini yazılı olarak uyarmak ve bilgilendirmekle,

g)Yaptığı hizmetlere ilişkin tüm kayıtları yönetmelikle belirlenen süreyle saklamakla,

h) Faaliyetine son vereceği tarihten en az üç ay önce durumu Kuruma ve elektronik sertifika sahibine bildirmekle,

Yükümlüdür.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı üretilen imza oluşturma verisinin bir kopyasını alamaz veya bu veriyi saklayamaz.

Nitelikli elektronik sertifikaların iptal edilmesi

MADDE 11.- Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı;

a) Nitelikli elektronik sertifika sahibinin talebi,

b) Sağladığı nitelikli elektronik sertifikaya ilişkin veri tabanında bulunan bilgilerin sahteliğinin veya yanlışlığının ortaya çıkması veya bilgilerin değişmesi,

c) Nitelikli elektronik sertifika sahibinin fiil ehliyetinin sınırlandığının, iflâsının veya gaipliğinin ya da ölümünün öğrenilmesi,

Durumunda vermiş olduğu nitelikli elektronik sertifikaları derhâl iptal eder.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı, nitelikli elektronik sertifikaların iptal edildiği zamanın tam olarak tespit edilmesine imkân veren ve üçüncü kişilerin hızlı ve güvenli bir biçimde ulaşabileceği bir kayıt oluşturur.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı, faaliyetine son vermesi ve vermiş olduğu nitelikli elektronik sertifikaların başka bir elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından kullanımının sağlanamaması durumunda vermiş olduğu nitelikli elektronik sertifikaları derhâl iptal eder.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının faaliyetine Kurum tarafından son verilmesi halinde, Kurum faaliyetine son verilen elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının vermiş olduğu nitelikli elektronik sertifikaların başka bir elektronik sertifika hizmet sağlayıcısına devredilmesine karar verir ve durumu ilgililere duyurur.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı geçmişe yönelik  olarak nitelikli elektronik sertifika iptal edemez.

Bilgilerin korunması

MADDE 12.- Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı;

a) Elektronik sertifika talep eden kişiden, elektronik sertifika vermek için gerekli bilgiler hariç bilgi talep edemez ve bu bilgileri kişinin rızası dışında elde edemez,

b) Elektronik sertifika sahibinin izni olmaksızın sertifikayı üçüncü kişilerin ulaşabileceği ortamlarda bulunduramaz,

c) Elektronik sertifika talep eden kişinin yazılı rızası olmaksızın üçüncü kişilerin kişisel verileri elde etmesini engeller. Bu bilgileri sertifika sahibinin onayı olmaksızın üçüncü kişilere iletemez ve başka amaçlarla kullanamaz.

Hukukî sorumluluk

MADDE 13.- Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının, elektronik sertifika sahibine karşı sorumluluğu genel hükümlere tâbidir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı, bu Kanun veya bu Kanuna dayanılarak çıkarılan yönetmelik hükümlerinin ihlâli suretiyle üçüncü kişilere verdiği zararları tazminle yükümlüdür. Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı kusursuzluğunu ispat ettiği takdirde tazminat ödeme yükümlülüğü doğmaz.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı, söz konusu yükümlülük ihlâlinin istihdam ettiği kişilerin davranışına dayanması hâlinde de zarardan sorumlu olup, elektronik sertifika  hizmet sağlayıcısı, bu sorumluluğundan,  Borçlar  Kanununun 55 inci maddesinde öngörülen türden bir kurtuluş kanıtı getirerek kurtulamaz.

Nitelikli elektronik sertifikanın içerdiği kullanım ve maddî kapsamına ilişkin sınırlamalar hariç olmak üzere, elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının üçüncü kişilere ve nitelikli elektronik imza sahibine karşı sorumluğunu ortadan kaldıran veya sınırlandıran her türlü şart geçersizdir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı, bu Kanundan doğan yükümlülüklerini yerine getirmemesi sonucu doğan zararların karşılanması amacıyla sertifika malî sorumluluk sigortası yaptırmak zorundadır. Sigortaya ilişkin usul ve esaslar Hazine Müsteşarlığının görüşü alınarak Kurum tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

Bu maddede öngörülen sertifika malî sorumluluk sigortası Türkiye'de ilgili branşta çalışmaya yetkili olan sigorta şirketleri tarafından yapılır. Bu sigorta şirketleri sertifika malî sorumluluk sigortasını yapmakla yükümlüdürler. Bu yükümlülüğe uymayan sigorta şirketlerine Hazine Müsteşarlığınca sekizmilyar lira idarî para cezası verilir. Bu para cezasının tahsilinde ve cezaya itiraz usulünde 18 inci madde hükümleri uygulanır.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı, nitelikli elektronik sertifikayı elektronik imza sahibine sigorta ettirerek teslim etmekle yükümlüdür.

Yabancı elektronik  sertifikalar

MADDE 14.- Yabancı bir ülkede kurulu bir elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından verilen nitelikli elektronik sertifikaların hukukî sonuç doğurabilmeleri, milletlerarası antlaşmalarla belirlenir.

Ancak, yabancı bir ülkede kurulu bir elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından verilen nitelikli elektronik sertifikaların, gerek nitelik ve özellikleri, gerekse kullanılmasının doğuracağı sonuçlar açısından bu Kanuna ve bu Kanuna dayanılarak çıkarılan yönetmeliğe tamamen uygun olduğunun ülke içinde kurulu bir elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından garanti veren sıfatıyla taahhüt edilmesi hâlinde, bu nitelikli elektronik sertifikalar da hukukî sonuç doğurur. Böyle bir nitelikli elektronik sertifikanın ülke içinde kurulu bir elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından kullanıma sunulmuş olması, başlı başına böyle bir garantinin varlığını kabul için yeterlidir.

Bu şekilde garanti altına alınan nitelikli elektronik sertifikaların kullanılması sonucunda doğacak zararlardan garanti veren durumundaki elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı da sorumludur.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Denetim ve Ceza Hükümleri

Denetim

MADDE 15.- Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının bu Kanunun uygulanmasına ilişkin faaliyet ve işlemlerinin denetimi Kurumca yerine getirilir.

Kurum, gerekli gördüğü zamanlarda elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarını denetleyebilir. Denetleme sırasında, denetleme yapmaya yetkili görevliler tarafından her türlü defter, belge ve  kayıtların verilmesi, yönetim yerleri, binalar ve eklentilerine girme, yazılı ve sözlü bilgi alma, örnek alma ve işlem ve hesapları denetleme isteminin elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları ve ilgililer tarafından yerine getirilmesi zorunludur.

İmza oluşturma verilerinin izinsiz kullanımı

MADDE 16.- Elektronik imza oluşturma amacı ile ilgili kişinin rızası dışında; imza oluşturma verisi veya imza oluşturma aracını elde eden, veren, kopyalayan ve bu araçları yeniden oluşturanlar ile izinsiz elde edilen imza oluşturma araçlarını kullanarak izinsiz elektronik imza oluşturanlar bir yıldan üç yıla kadar hapis ve beşyüz milyon liradan aşağı olmamak üzere  ağır para cezasıyla cezalandırılırlar.

Yukarıdaki fıkrada işlenen suçlar elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı çalışanları tarafından işlenirse bu cezalar yarısına kadar artırılır.

Bu maddedeki suçlar nedeniyle oluşan zarar ayrıca tazmin ettirilir.

Elektronik sertifikalarda sahtekârlık

MADDE 17.- Tamamen veya kısmen sahte elektronik sertifika oluşturanlar veya geçerli olarak oluşturulan elektronik sertifikaları taklit veya tahrif edenler ile yetkisi olmadan elektronik sertifika oluşturanlar veya bu elektronik sertifikaları bilerek kullananlar, filleri başka bir suç oluştursa bile ayrıca, iki yıldan beş yıla kadar hapis ve bir milyar liradan aşağı olmamak üzere ağır para cezasıyla cezalandırılırlar.

Yukarıdaki fıkrada işlenen suçlar elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı çalışanları tarafından işlenirse bu cezalar yarısına kadar artırılır.

Bu maddedeki suçlar nedeniyle oluşan zarar ayrıca tazmin ettirilir.

İdarî para cezaları

MADDE 18.- Bu Kanunun;

a) 10 uncu maddesindeki yükümlülüklerinden herhangi birini yerine getirmeyen elektronik sertifika hizmet sağlayıcısına onmilyar lira,

b) 11 inci maddesindeki yükümlülüklerden herhangi birini yerine getirmeyen elektronik sertifika hizmet sağlayıcısına sekizmilyar lira,

c) 12 nci maddesi hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında onmilyar lira,

d) 13 üncü maddesinin beş ve yedinci fıkralarındaki yükümlülükleri yerine getirmeyen elektronik sertifika hizmet sağlayıcısına sekizmilyar lira,

e) 15 inci maddesi hükmüne aykırı hareket eden elektronik sertifika hizmet sağlayıcısına yirmimilyar lira,

İdarî para cezası Telekomünikasyon Kurulu tarafından verilir. Verilen para cezalarına dair kararlar ilgililere 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. Bu cezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz, verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz. İtiraz, zaruret görülmeyen hâllerde, evrak üzerinden inceleme yapılarak en kısa sürede sonuçlandırılır. İtiraz üzerine verilen kararlara karşı Bölge İdare Mahkemesine başvurulabilir. Bölge İdare Mahkemesinin verdiği kararlar kesindir. Bu Kanuna göre verilen idarî para cezaları, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil olunur.

İdarî nitelikteki suçların tekrarı ve kapatma

MADDE 19.- 18 inci maddedeki suçları  işleyenlerin bu suçları işledikleri tarihten itibaren geriye doğru üç yıl içinde  ikinci kez işlemeleri hâlinde para cezaları iki kat olarak uygulanır, üçüncü kez işlemeleri hâlinde ise Kurum tarafından elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları hakkında kapatma cezası verilir.

Kapatma cezası verilmesine ilişkin karar 7201 sayılı Tebligat Kanununa göre ilgililere tebliğ edilir. Bu karara  karşı tebliğ tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz, yetkili makam tarafından verilen kapatma kararının yerine getirilmesini durdurmaz. İtiraz, zaruret görülmeyen hâllerde, evrak üzerinden inceleme yapılarak en kısa sürede sonuçlandırılır. İtiraz üzerine verilen kararlara karşı Bölge İdare Mahkemesine başvurulabilir. Bölge İdare Mahkemesinin verdiği kararlar kesindir.

DÖRDÜNCÜ KISIM

Çeşitli Hükümler

Yönetmelik

MADDE 20.- Bu Kanunun 6, 7, 8, 10 ve 11 inci maddelerinin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar, Kanunun yürürlük tarihinden itibaren altı ay içinde ilgili kurum ve kuruluşların görüşleri alınarak  Kurum tarafından çıkarılacak yönetmeliklerle düzenlenir.

MADDE 21.- 22/4/1926 tarihli ve 818 sayılı Borçlar Kanununun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.

"Güvenli elektronik imza elle atılan imza ile aynı ispat gücünü haizdir."

MADDE 22.- 18/6/1927 tarihli ve 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununa 295 inci maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki 295/A maddesi eklenmiştir.

"MADDE 295/A- Usulüne göre güvenli elektronik imza ile oluşturulan elektronik veriler senet hükmündedir. Bu veriler aksi ispat edilinceye kadar kesin delil sayılırlar.

Dava sırasında bir taraf kendisine karşı ileri sürülen ve güvenli elektronik imza ile oluşturulmuş veriyi inkar ederse, bu Kanunun 308 inci maddesi kıyas yoluyla uygulanır."

MADDE 23.- 5/4/1983 tarihli ve 2813 sayılı Telsiz Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki (m) bendi eklenmiş ve mevcut (m) bendi (n) bendi olarak teselsül ettirilmiştir.

"m) Elektronik İmza Kanunu ile verilen görevleri yerine getirmek,"

Yürürlük

MADDE 24.- Bu Kanun yayımı tarihinden altı ay sonra yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 25.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

Başbakan

 

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

B. Atalay

M. Aydın

 

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

 

C. Çiçek

M. V. Gönül

A. Aksu

 

Maliye Bakanı V.

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

 

A. Şener

H. Çelik

Z. Ergezen

 

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

 

R. Akdağ

B. Yıldırım

S. Güçlü

 

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı V.

 

M. Başesgioğlu

A. Coşkun

B. Yıldırım

 

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

Orman Bakanı V.

 

E. Mumcu

G. Akşit

S. Güçlü

 

 

Çevre Bakanı

 

 

 

K. Tüzmen

 

 

 

 

 

 

ADALET KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

ELEKTRONİK İMZA KANUNU TASARISI BİRİNCİ KISIM

Amaç, Kapsam ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Kapsam

MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tanımlar

MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

İKİNCİ KISIM

Güvenli Elektronik İmza ve

Sertifika Hizmetleri

BİRİNCİ BÖLÜM

Güvenli Elektronik İmza, Güvenli Elektronik İmza Oluşturma ve Doğrulama Araçları

Güvenli elektronik imza

MADDE 4.- Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Güvenli elektronik imzanın hukukî sonucu ve uygulama alanı

MADDE 5.- Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Güvenli elektronik imza oluşturma araçları

MADDE 6.- Güvenli elektronik imza oluşturma araçları;

a) Ürettiği elektronik imza oluşturma verilerinin kendi aralarında bir eşi daha bulunmamasını,

b) Üzerinde kayıtlı olan elektronik imza oluşturma verilerinin araç dışına hiçbir biçimde çıkarılamamasını ve gizliliğini,

c) Üzerinde kayıtlı olan elektronik imza  oluşturma verilerinin, üçüncü kişilerce elde edilememesini, kullanılamamasını ve elektronik imzanın sahteciliğe karşı korunmasını,

d) İmzalanacak verinin imza sahibi dışında değiştirilememesini ve bu verinin imza sahibi tarafından imzanın oluşturulmasından önce görülebilmesini,

Sağlayan imza oluşturma araçlarıdır.

Güvenli elektronik imza doğrulama araçları

MADDE 7.- Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

İKİNCİ BÖLÜM

Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcısı, Nitelikli Elektronik Sertifika ve

Yabancı Elektronik Sertifikalar

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı

MADDE 8.- Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı, elektronik sertifika, zaman damgası ve elektronik imzalarla ilgili hizmetleri sağlayan kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek veya özel hukuk tüzel kişilerdir. Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı, Kuruma yapacağı bildirimden iki ay  sonra faaliyete geçer.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı yapacağı bildirimde;

a) Güvenli ürün ve sistemleri kullanmak,

b) Hizmeti güvenilir bir biçimde yürütmek,

c) Sertifikaların taklit ve tahrif edilmesini önlemekle ilgili her türlü tedbiri almak,

İle ilgili şartları sağladığını ayrıntılı bir biçimde gösterir.

Kurum, yukarıdaki şartlardan birinin eksikliğini veya yerine getirilmediğini tespit ederse, bu eksikliklerin giderilmesi için, elektronik sertifika hizmet sağlayıcısına bir ayı geçmemek üzere bir süre verir, bu süre içinde elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının faaliyetlerini durdurur. Sürenin sonunda eksikliklerin giderilmemesi halinde elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının faaliyetine son verir. Kurumun bu kararlarına karşı 19 uncu maddenin ikinci fıkrası hükümleri gereğince itiraz edilebilir.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının faaliyetlerinin devamı sırasında bu maddede gösterilen şartları kaybetmeleri hâlinde de yukarıdaki fıkra hükümleri uygulanır.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları, Kurumun belirleyeceği ücret alt ve üst sınırlarına uymak zorundadır.

Nitelikli elektronik sertifika

MADDE 9.- Nitelikli elektronik sertifikada;

a) Sertifikanın "nitelikli elektronik sertifika" olduğuna dair bir ibarenin,

b) Sertifika hizmet sağlayıcısının kimlik bilgileri ve kurulduğu ülke adının,

c) İmza sahibinin teşhis edilebileceği kimlik bilgilerinin,

d) Elektronik imza oluşturma verisine karşılık gelen imza doğrulama verisinin,

e) Sertifikanın geçerlilik süresinin başlangıç ve bitiş tarihlerinin,

f) Sertifikanın seri numarasının,

g) Sertifika sahibi diğer bir kişi adına hareket ediyorsa bu yetkisine ilişkin bilginin,

h) Sertifika sahibi talep ederse meslekî veya diğer kişisel bilgilerinin,

ı) Varsa sertifikanın kullanım şartları ve kullanılacağı işlemlerdeki maddî sınırlamalara ilişkin bilgilerin,

j) Sertifika hizmet sağlayıcısının sertifikada yer alan bilgileri doğrulayan güvenli elektronik imzasının,

Bulunması zorunludur.

Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısının yükümlülükleri

MADDE 10.- Tasarının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Nitelikli elektronik sertifikaların iptal edilmesi

MADDE 11.- Tasarının 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Bilgilerin korunması

MADDE 12.- Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Hukukî sorumluluk

MADDE 13.- Tasarının 13 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Yabancı elektronik  sertifikalar

MADDE 14.- Yabancı bir ülkede kurulu bir elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından verilen elektronik sertifikaların hukukî sonuçları milletlerarası anlaşmalarla belirlenir.

Yabancı bir ülkede kurulu bir elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından verilen elektronik sertifikaların, Türkiye'de kurulu bir elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından kabul edilmesi durumunda, bu elektronik sertifikalar nitelikli elektronik sertifika sayılır. Bu elektronik sertifikaların kullanılması sonucunda doğacak zararlardan, Türkiye'deki elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı da sorumludur.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Denetim ve Ceza Hükümleri

Denetim

MADDE 15.- Tasarının 15 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

İmza oluşturma verilerinin izinsiz kullanımı

MADDE 16.- Tasarının 16 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Elektronik sertifikalarda sahtekârlık

MADDE 17.- Tasarının 17 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

İdarî para cezaları

MADDE 18.- Bu Kanunun;

a) 10 uncu  maddesindeki yükümlülüklerinden herhangi birini yerine getirmeyen elektronik sertifika hizmet sağlayıcısına onmilyar lira,

b) 11 inci maddesindeki yükümlülüklerden herhangi birini yerine getirmeyen elektronik sertifika hizmet sağlayıcısına sekizmilyar lira,

c) 12 nci maddesi hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında onmilyar lira,

d) 13 üncü maddesinin beş ve yedinci fıkralarındaki yükümlülükleri yerine getirmeyen elektronik sertifika hizmet sağlayıcısına sekizmilyar lira,

e) 15 inci maddesi hükmüne aykırı hareket eden elektronik sertifika hizmet sağlayıcısına yirmimilyar lira,

İdarî para cezası Telekomünikasyon Kurulu tarafından verilir. Verilen para cezalarına dair kararlar ilgililere 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. Bu cezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz, verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz. İtiraz, zaruret görülmeyen hâllerde, evrak üzerinden inceleme yapılarak en kısa sürede sonuçlandırılır. İtiraz üzerine verilen kararlara karşı Bölge İdare Mahkemesine başvurulabilir. Bölge İdare Mahkemesinin verdiği kararlar kesindir. Bu Kanuna göre verilen idarî para cezaları, kurumun bildirimi üzerine 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre Maliye Bakanlığınca tahsil olunur.

İdarî nitelikteki suçların tekrarı ve kapatma

MADDE 19.- Tasarının 19 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

DÖRDÜNCÜ KISIM

Çeşitli Hükümler

Yönetmelik

MADDE 20.- Bu Kanunun 6, 7, 8, 10, 11  ve 14 üncü maddelerinin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar, Kanunun yürürlük tarihinden itibaren altı ay içinde ilgili kurum ve kuruluşların görüşleri alınarak  Kurum tarafından çıkarılacak yönetmeliklerle düzenlenir.

Kamu kurum ve kuruluşları hakkında uygulanmayacak hükümler

MADDE 21.- Bu Kanunun 8 inci maddesinin dört ve beşinci fıkraları ile 15 ve 19 uncu maddesi hükümleri, elektronik sertifika hizmet sağlama faaliyeti yerine getiren kamu kurum ve kuruluşları hakkında uygulanmaz.

MADDE 22.- Tasarının 21 inci maddesi 22 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 23.- Tasarının 22 nci maddesi 23 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 24.- Tasarının 23 üncü maddesi 24 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Yürürlük

MADDE 25.- Tasarının 24 üncü maddesi 25 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Yürütme

MADDE 26.- Tasarının 25 inci maddesi 26 ncı madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.