Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 39)
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz Ekonomik
İşbirliği (KEİ) Örgütü Arasında Karadeniz Ekonomik İşbirliği Parlamenter
Asamblesi (KEİPA) Uluslararası Sekretaryası İçin Evsahibi Ülke Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri
Komisyonu Raporu (1/348)
Not : Tasarı Başkanlıkça, Plan ve Bütçe ve Dışişleri
komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
Genel Müdürlüğü |
3.1.2003 |
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-562/63 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 17.12.2002 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Karadeniz Ekonomik İşbirliği (KEİ) Örgütü Arasında Karadeniz
Ekonomik İşbirliği Parlamenter Asamblesi (KEİPA) Uluslararası Sekretaryası İçin
Evsahibi Ülke Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
GEREKÇE
Ülkemizin öncülüğünde
1992 yılında kurulan, İstanbul’da kain Karadeniz Ekonomik İşbirliği (KEİ) 5
Haziran 1998 tarihinde Yalta’da imzalanan KEİ Şartının üye ülkelerce
onaylanmasını müteakip yürürlüğe girmesi ile birlikte tam teşekküllü
uluslararası bir örgüt niteliğini kazanmıştır.
KEİ Şartının onaylanması
23 Haziran 1999 tarihli ve 4392 sayılı kanunla uygun bulunmuştur. Bakanlar
Kurulu tarafından 21.7.1999 tarihli ve 99/13159 sayılı kararla onaylanmıştır.
Şartın VII. bölümünde KEİ yan kuruluşlarıyla ilgili hükümler düzenlenmiş ve bu
bölümün 20 nci maddesi ile Karadeniz Ekonomik İşbirliği Parlamenter Asamblesi
(KEİPA) yan kuruluş olarak tanınmıştır. KEİPA, özel sektör ve finans işbirliği
alanlarında diğer iki yan kuruluş olan KEİ İş Konseyi ve Karadeniz Ticaret ve
Kalkınma Bankasının koşutunda, KEİ’nin Parlamentolararası işbirliği kanadını
oluşturmaktadır.
Bu bağlamda, Kuruluş
Bildirisi 26 Şubat 1993 tarihinde İstanbul’da kabul edilmiş olan KEİPA’ya,
Hükümetimizce geçici Uluslararası Sekretarya binası olarak tahsis edilmiş olan
Dolmabahçe Sarayı, Harekât Köşkü, Selamlık Bölümünün kullanım usul ve
kurallarının düzenlenmesine gerek duyulmuştur.
Sözkonusu düzenlemeleri
de içeren “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile KEİ Örgütü Arasında Karadeniz
Ekonomik İşbirliği Parlamenter Asamblesi Uluslararası Sekretaryası İçin
Evsahibi Ülke Anlaşması” 25 Nisan 2002 tarihinde Kiev’de yapılan KEİ Dışişleri
Bakanları Konseyi Toplantısı sırasında imzalanmıştır.
Evsahibi Ülke
Anlaşmasında, ayrıca KEİPA Uluslararası Sekretaryasının görev ve işlevlerini
daha etkili bir şekilde yerine getirebilmesi ve KEİPA Sekretaryasının
statüsünün yasal bir zemine oturtulması da amaçlanmıştır. Bu kapsamda anlaşma
hükümleri ile KEİPA Sekretaryası olarak kullanılacak bina ve Sekretaryanın
malvarlığına ilişkin ayrıcalık ve bağışıklıkların yanında KEİPA faaliyetleri
çerçevesinde Türkiye’ye gelecek ya da Sekretaryada çalışacak kişilerin ve
ailelerinin geliş-gidişleri ve ülkemizde bulundukları süre içinde tâbi
olacakları kurallar belirlenmiştir.
Anlaşmada KEİPA
Uluslararası Sekretaryasının malvarlığının yanısıra arşiv, yayın ve
haberleşmesine ilişkin bağışıklıklar da yer almaktadır. Anlaşmada KEİPA’nın
ilke ve amaçları doğrultusundaki faaliyetlerin bağımsız bir şekilde yerine
getirilebilmesi için tanınan ayrıcalık ve bağışıklıkların kötüye kullanılmasını
önlemek üzere tedbirler de öngörülmüştür.
Evsahibi Ülke Anlaşması,
Anlaşmanın onaylandığının KEİ Uluslararası Daimî Sekretaryasına bildirildiği
tarihte yürürlüğe girmiş sayılacaktır.
KEİPA Uluslararası
Sekretaryasının İstanbul’da yerleşik olması nedeniyle işbu Anlaşmanın yürürlüğe
girmesi ülkemiz açısından önem taşımaktadır.
Dışişleri Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
Dışişleri Komisyonu |
29.1.2003 |
|
Esas No. : 1/348 |
|
|
Karar No. : 24 |
|
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Karadeniz Ekonomik İşbirliği (KEİ) Örgütü Arasında Karadeniz Ekonomik
İşbirliği Parlamenter Asamblesi (KEİPA) Uluslararası Sekretaryası İçin Evsahibi
Ülke Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Komisyonumuzun 29 Ocak 2003 tarihli 3 üncü toplantısında Dışişleri Bakanlığı ve
Maliye Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Ülkemizin öncülüğünde
1992 yılında kurulan ve merkezi İstanbul’da bulunan Karadeniz Ekonomik
İşbirliği Örgütünün yan kuruluşu olan KEİPA’ya Uluslararası Sekretarya binası
olarak tahsis edilmiş olan Dolmabahçe Sarayı, Harekât Köşkü, Selamlık Bölümünün
kullanım usul ve kurallarının düzenlenmesi, KEİPA Uluslararası Sekretaryasının
statüsünün yasal bir zemine oturtulması ve Sekretaryanın malvarlığına ilişkin
ayrıcalık ve bağışıklıkların tâbi olacağı kuralların belirlenmesi amacını
taşıyan Tasarı Komisyonumuzca uygun görülerek aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mehmet Dülger |
Emin Şirin |
Eyyüp Sanay |
|
Antalya |
İstanbul |
Ankara |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Hüseyin Kansu |
Nur Doğan Topaloğlu |
Mehmet Güner |
|
İstanbul |
Ankara |
Bolu |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mustafa Dündar |
V. Haşim Oral |
M. İhsan Arslan |
|
Bursa |
Denizli |
Diyarbakır |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Abdülbaki Türkoğlu |
Mehmet Eraslan |
Halil Akyüz |
|
Elazığ |
Hatay |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
Onur Öymen |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Fikret Ünlü |
Hasan Ören |
Nihat Eri |
|
Karaman |
Manisa |
Mardin |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Osman Seyfi |
A. Müfit Yetkin |
Emin Koç |
|
Nevşehir |
Şanlıurfa |
Yozgat |
|
|
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE KARADENİZ EKONOMİK İŞBİRLİĞİ (KEİ) ÖRGÜTÜ ARASINDA KARADENİZ EKONOMİK İŞBİRLİĞİ PARLAMENTER ASAMBLESİ (KEİPA) ULUSLARARASI SEKRETARYASI İÇİN EVSAHİBİ ÜLKE ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - 25 Nisan 2002 tarihinde Kiev’de imzalanan
“Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz Ekonomik İşbirliği (KEİ) Örgütü
Arasında Karadeniz Ekonomik İşbirliği Parlamenter Asamblesi (KEİPA) Uluslararası
Sekretaryası İçin Evsahibi Ülke Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ
HÜKÜMETİ İLE KARADENİZ EKONOMİK İŞBİRLİĞİ (KEİ) ÖRGÜTÜ ARASINDA KARADENİZ
EKONOMİK İŞBİRLİĞİ PARLAMENTER ASAMBLESİ (KEİPA) ULUSLARARASI SEKRETARYASI İÇİN
EVSAHİBİ ÜLKE ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUNTASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Abdullah Gül |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak.ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A. Şener |
M. A. Şahin |
E. Yalçınbayır |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
M. Aydın |
B. Atalay |
A. Babacan |
|
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
|
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
V. Gönül |
|
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
A. Aksu |
Y. Yakış |
K. Unakıtan |
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
E. Mumcu |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bak. |
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
H. Çelik |
|
Turizm
Bakanı V. |
Orman
Bakanı |
Çevre
Bakanı |
|
A. Aksu |
O. Pepe |
İ. Sütlüoğlu |
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
İLE
KARADENİZ
EKONOMİK İŞBİRLİĞİ (KEİ) ÖRGÜTÜ
ARASINDA
KARADENİZ
EKONOMİK İŞBİRLİĞİ PARLAMENTER
ASAMBLESİ
(KEİPA) ULUSLARARASI SEKRETARYASI İÇİN
EVSAHİBİ
ÜLKE ANLAŞMASI
DİBACE
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Karadeniz
Ekonomik İşbirliği (KEİ) Örgütü,
5 Haziran 1998 tarihinde Yalta’da
imzalanan KEİÖrgütü Şartı’nın, özellikle 20 nci maddesi hükümlerini dikkate
alarak,
26 Şubat 1993 tarihinde İstanbul’da kabul
edilmiş olan KEİ Parlamenter Asamblesi Kuruluş Bildirisini gözönünde
bulundurarak,
KEİPA’nın Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin
KEİPA Uluslararası Sekretaryası için İstanbul’da bina sağlama teklifini kabul
ettiğini gözönünde bulundurarak,
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti; KEİPA
Uluslararası Sekreteryası’nın, Türk Hükümeti ve halkı ile işbirliği ve ahenk
içerisinde işlevlerini ve amaçlarını etkin ve tam olarak yerine getirebilmesi
için gerekli tüm kolaylıkları sağlamayı kabul ederek, aşağıdaki hükümler
üzerinde mutabakata varmışlardır :
Tanımlar
Madde 1
İşbu Anlaşmanın amaçları için:
(a) “Hükümet”, Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti anlamına gelmektedir.
(b) “Asamble”, Karadeniz Ekonomik
İşbirliği Parlamenter Asamblesi (KEİPA( anlamına gelmektedir.
(c) “Uluslararası Sekretarya”,
İstanbul’daki KEİPA Uluslararası Sekretaryası anlamına gelmektedir.
(d) “Genel Sekreter”, Karadeniz Ekonomik
İşbirliği Parlamenter Asamblesi Genel Sekreteri anlamına gelmektedir.
(e) “Üye Ülkeler”, Parlamentoları
Asamble’nin üyesi olan KEİ Üye Devletleri anlamına gelmektedir.
(f) “KEİPABinası ve Müştemilatı” sadece
KEİPA amaçları için kullanılan, Ek’de belirtildiği üzere mülkiyet hakkına
bakılmaksızın KEİPA Uluslararası Sekretaryası’nın kain olduğu KEİPA binası ve
bu binayı çevreleyen arazi anlamına gelmektedir.
(g) “Sekreterya Görevlileri”, Genel
Sekreter ve destek personeli hariç Uluslararası Sekretarya’nın tüm üyeleri
anlamına gelmektedir.
(h) “Uluslararası SekretaryaPersoneli”,
Uluslararası Sekretarya’nın Yönetici Personeli, Profesyonel Personeli ve Destek
Personeli anlamına gelmektedir.
(i) “KEİPA Malvarlığı”, KEİPA’nın resmî
işlevlerini yerine getirebilmesi amacıyla Uluslararası Sekretarya’ya ait,
sahibi olduğu ve/veya denetimi altındaki fonlar ve diğer mallar dahil olmak
üzere tüm malvarlığı anlamına gelmektedir.
(j) “Konsey”, KEİÜyesi Devletlerin
Dışişleri Bakanları Konseyi anlamına gelmektedir.
(k) “Uluslararası Sekretarya Personelinin
bakmakla yükümlü olduğu Akrabalar”, ilgili personelin eşi, 18 yaşına gelmemiş
evli olmayan erkek çocukları ve evlenene kadar kız çocukları ve tümüyle
kendisine bağımlı annesi babası anlamına gelmektedir.
Amaç
Madde 2
İşbu Anlaşmanın amacı,Uluslararası
Sekretarya’nın görevlerini ve işlevlerini etkin bir şekilde yerine
getirebilmesini sağlamaktır.
Hukukî
Ehliyet
Madde 3
Uluslararası Sekretarya’nın Türkiye
Cumhuriyeti sınırları içinde sözleşme aktedebilmek, taşınır ve taşınmaz mülk
edinmek ve elden çıkartmak ve bu amaçla hukukî işlem yapabilmek için hukukî
ehliyeti bulunmaktadır.
Uygulama
Madde 4
1. İşbu Anlaşma sadece Uluslararası
Sekretarya Personeli ve KEİPA Binası için geçerli olacaktır.
2. İşbu Anlaşmanın uygulanması için KEİ
Uluslararası Daimî Sekretaryası ile KEİPA Uluslararası Sekretaryası arasında
bir protokol imzalanacaktır.
KEİPA Binası ve
Müştemilatı
Madde 5
1. Uluslararası Sekretarya İstanbul’da,
Türkiye Cumhuriyetinde yerleşiktir.
2. Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından
tahsis edilen ve KEİPA tarafından kabul edilen Bina ve Müştemilatı, Ek’de tarif
edilen ve üzerinde mutabık kalınan şartlar tahtında Uluslararası Sekretarya
tarafından kullanılacaktır.
Mal Varlığı
Madde 6
Uluslararası Sekretarya, malvarlığı ve
değerleri, Konsey’in alacağı bir kararla bu bağışıklık hakkından vazgeçmeyi
kararlaştırmak şeklinde özel bir durum oluşması haricinde, her cins hukukî
süreçten bağışık olacaktır. Bununla birlikte hiçbir bağışıklıktan feragat
kararı malvarlığına el konulması ve istimlak edilmesi tedbirlerini
içeremeyecektir.
Madde 7
KEİPA Binası ve Müştemilatı dokunulmaz
olacaktır. Uluslararası Sekretarya’nın malvarlığı ve değerleri, icraî, idarî,
yargısal işlem veya yasama işlemi yoluyla da olsa arama, el koyma, müsadere,
geri alma veya herhangi bir diğer müdahale şeklinden masun olacaktır.
Madde 8
Uluslararası Sekretarya’nın arşivleri ve
genelde Uluslararası Sekretarya’ya ait veya elinde bulunan tüm belgeler, nerede
bulunursa bulunsunlar dokunulmazlığı haiz olacaktır.
Madde 9
Herhangi bir malî kontrol ve moratoryuma
ilişkin düzenlemeler ile kısıtlı olmaksızın:
a) Uluslararası Sekretarya, hedeflerine
ulaşmak için fon, altın veya herhangi bir cins döviz sahibi olabilir ve
herhangi bir cins para birimi ile banka hesabı açabilir ve işletebilir,
b) Uluslararası Sekretarya, fonlarını
Türkiye içinde veya bir başka ülkeye serbestçe havale edebilir veya sahibi
olduğu herhangi bir para birimini bir diğerine çevirebilir.
Madde 10
Uluslararası Sekretarya, değerleri, geliri
ve diğer malvarlıkları;
a) Tüm dolaysız vergilerden muaf olmakla
birlikte, Uluslararası Sekretarya sadece kamu menfaatlerine mahsus hizmetlerin
bedellerinden fazla olmayan vergi, harç ve resimlerden muafiyet talep
edemeyecektir;
b) Depolama, gümrük makamlarının çalışma
saatleri dışında ortaya çıkan ve gümrükleme için belirlenen yerler dışında
gümrüklenen mallar için istenen bedeller haricinde, KEİPA’nın resmî kullanımı
için ithal veya ihraç edilen kalemlerde, ithalat veya ihracat
kısıtlamalarından, yasaklamalarından, ek malî zorunluluklardan ve tüm gümrük
harçlarından muaf olacaktır. Söz konusu muafiyet çerçevesinde ithal edilen
mallar, ilgili üye devletle üzerinde anlaşmaya varılacak koşullar haricinde,
ithal edilen ülkede satılmayacaktır.
c) Depolama, gümrük makamlarının çalışma
saatleri dışında ortaya çıkan ve gümrükleme için belirlenen yerler dışında
gümrüklenen mallar için istenen bedeller haricinde yayınlarının ithal ve
ihracında vuku bulabilecek tüm kısıtlama, yasaklama ve gümrük harçlarından muaf
olacaktır.
Madde 11
KEİPA’nın, genel kural olarak, menkul ve
gayrimenkul malvarlığının satışında, satış bedelinin bir kısmını oluşturan
vergi ve harçlardan muafiyet talebinde bulunmayacak olmasına karşın, KEİPA’nın
resmî kullanımı için söz konusu vergi ve harçların uygulandığı veya
uygulanabileceği önemli malvarlığı satın alımları yapması durumunda, Hükümet
mümkün olması halinde, vergi ve harç bedelinin alınmaması veya iadesi amacıyla
uygun idarî düzenlemeleri yapacaktır.
KEİPA Haberleşmesi ve
Yayınları
Madde 12
Uluslararası Sekretarya, resmî haberleşme
için, Hükümet tarafından diğer herhangi bir devletin diplomatik misyonlarına
uygulanan muameleden daha aşağı muameleye tâbi tutulmayacaktır.
Uluslararası Sekretarya’nın, resmî
yazışmalarına veya diğer resmî haberleşmesine sansür uygulanmayacaktır.
KEİPA’nın hareketsiz ve hareketli resim,
film ve ses kayıtlarına ve yayınlarına sansür uygulanmayacaktır.
Uluslararası Sekretarya
Personeli
Madde 13
Uluslararası Sekretarya Personeli:
a) Yetkililerinin sınırları dahilinde ve
resmî görevlileriyle ilgili olarak sarf edilen ve yazılan tüm söz ve
gerçekleştirilen faaliyetlerde yargıdan muaf olacaklardır.
b) KEİPA tarafından kendilerine ödenen tüm
maaş ve ücretlerde vergilendirmeden muaf olacaklardır.
c) Eşleri ve bakmakla yükümlü oldukları
aile bireyleri ile birlikte göç kısıtlamaları ve yabancıların ikamet kayıt
zorunluluklarından muaf olacaklardır.
d) Diplomatik misyonlarda kendi
görevlerine eşdeğer olan görevlilere tanınan kambiyo değiştirme kolaylıklarıyla
ilgili olarak kendilerine aynı ayrıcalıklar tanınacaktır.
e) Uluslararası kriz anında, diplomatik
misyonlarda kendi görevlerine eşdeğerde olan görevlilere tanınacak ülkeyi
terketme kolaylığı kendilerine de tanınacaktır.
f) Türkiye Cumhuriyeti’nin kanun ve
yönetmelikleri gereğince, görevlerine başladıkları zamanda, bir motorlu araç
dahil, mobilya ve eşyalarını gümrüksüz olarak ithal etme ve görevlerinin sona
ermesi halinde bu mobilya ve eşyalarını gümrüksüz olarak ihraç etme hakkına
sahip olacaklardır. Bununla birlikte, sözkonusu kanun ve yönetmelik hükümleri
uyarınca olması haricinde, bu alt-paragraf ile muafiyet uygulanan mallar
başkasına geçici veya sürekli devredilemez, kiralanamaz, ödünç verilemez veya
satılamaz.
Madde 14
13. Maddede belirlenen ayrıcalık ve
bağışıklıklara ek olarak Genel Sekreter ve eşine, 18 Nisan 1961 tarihli
Diplomatik İlişkilere Dair Viyana Sözleşmesi çerçevesinde diplomasi ajanlarına
tanınan ayrıcalık ve bağışıklıklar, muafiyetler ve kolaylıklar tanınacaktır.
Madde 15
Türkiye Cumhuriyeti uyruğu veya sürekli
mukim olan Uluslararası Sekretarya Personeli sadece görevlerinin yerine
getirilmesi sırasında ve resmî faaliyetleri çerçevesinde dokunulmazlık ve yargı
bağışıklığından yararlanacaklardır.
Madde 16
Ayrıcalıklar ve bağışıklıklar Uluslararası
Sekretarya Personeline kendi bireysel yararları için değil, KEİPA’nın çıkarları
doğrultusunda bağışlanmıştır.
Konsey, Genel Sekreter tarafından temin
edilen bilgi doğrultusunda, bağışıklığın adalet sürecini engelleyeceğine ve
KEİPA çıkarlarına zarar vermeden feragat edilebileceğine karar verdiği
hallerde, Sekretarya’nın herhangi bir görevlisinin bağışıklığını kaldırma görev
ve hakkına sahip olacaktır.
Genel Sekreter, bağışıklığın adalet
sürecinin engelleyeceğine ve KEİPA çıkarlarına zarar vermeden feragat
edilebileceğine karar verdiği hallerde destek personelinden herhangi bir
görevlinin bağışıklığını kaldırma görev ve hakkına sahip olacaktır.
Madde 17
Genel Sekreter, Evsahibi ülkeye
Uluslararası Sekretarya Personelinin ve ailesinin isim ve görevleri ile bu
konuda meydana gelecek değişiklikler hakkında bilgi verecektir.
Bina ve
Müştemilatının Tahsisi
Madde 18
1. Bina ve müştemilatının tahsisi kira
veya ücrete tabi olmayacaktır.
2. Uluslararası Sekretarya’nın bina ve
müştemilatının kullanılması ve bakımıyla ilgili masraflar KEİPA tarafından
karşılanacaktır. Ayrıca Uluslararası Sekretarya görevlilerinin ihmal ve
dikkatsizlikleri nedeniyle oluşan zararların ve kullanımdan kaynaklanan
yıpranmanın tamir masrafları KEİPA tarafından karşılanacaktır.
3. Tamirat ve tadilat işlemlerinde bina ve
müştemilatının tarihi vasfının korunması esastır. Bina ve müştemilatının tarihi
vasfını etkileyebilecek her türlü tamirat ve tadilat işlerinde Türkiye Büyük
Millet Meclisinin onayı alınacak ve bu tamirat ve tadilat işleri Türkiye Büyük
Millet Meclisinin denetiminde yapılacaktır. Doğal afetlerden kaynaklanan
zararların gerektirdiği tamiratlar Türkiye Büyük Millet Meclisinin
sorumluluğunda olacaktır.
4. Uluslararası Sekretarya bina ve
müştemilatında hiçbir değişiklik yapmayacaktır.
5. KEİPA, bina ve müştemilatının
korunmasına ilişkin yerel mevzuata uyacaktır.
6. KEİPA kendisine tahsis edilen bina ve
müştemilatından çıkmaya karar verirse, bina ve müştemilatını kendisine tahsis
edildiği şekilde, iyi durumda iade etmekle sorumludur.
7. KEİPA, kendisine tanınan
ayrıcalıklardan hiçbirini üçüncü bir şahsa devredemeyecek, bina ve
müştemilatının tamamını veya bir kısmını üçüncü bir şahsa kiralayamayacak ve herhangi
bir üçüncü şahsın bina ve müştemilatında oturmasına veya bina ve müştemilatını
kullanmasına izin vermeyecektir.
8. Emlak Vergisi Hükümet tarafından
karşılanacaktır.
9. Hükümet KEİPA bina ve müştemilatını
herhangi bir tecavüze veya zarara uğramaması yönünde her türlü önlemi alma
yükümlülüğü altında olacaktır. Gerek duyulması halinde, Hükümetten ek koruma
önlemleri alması istenebilecektir.
10. KEİPA bina ve müştemilatı için,
Hükümet, su, elektrik, kanalizasyon, yangından korunma ve diğer hizmetlerin
yerine getirilmesini sağlayacaktır.
Madde 19
1. Hükümet, ilgili Türk Kanun ve
Yönetmelikleri uyarınca Uluslararası Sekretarya Personeline ve işbu Anlaşmanın
20 nci Maddesinin 2 nci paragrafında belirtilen eşler ile bakmakla yükümlü
olunan akrabalara uygun kimlik kartları düzenleyecektir.
2. İşbu maddenin 1 inci paragrafına konu
kişiler, Hükümetin yetkilendirdiği görevlilerin talebi halinde kimliklerini
gösterecekler, fakat teslim etmeyeceklerdir.
3. Uluslararası Sekretarya, personelinin
işlerinin sona ermesi veya başka bir yerde görevlendirilmeleri halinde
kimliklerinin derhal Hükümete iadesini sağlayacaktır.
Madde 20
1. Hükümet, Uluslararası
Sekretarya Personelinin ve aile üyelerinin Türkiye Cumhuriyetine girişlerini,
ikametlerini ve ayrılmalarını kolaylaştırmak yönünde gerekli tüm önlemleri
alacaktır.
2. Aşağıda belirtilen
kişilere, kimlik asıl sahibi ile aynı çatı altında yaşama koşuluyla ve aile
birliğini sağlamak amacıyla, Türkiye Cumhuriyetine giriş izni verilecek ve
kimlik belgesi tanzim edilecektir.
- Kimlik belgesinin asıl
sahibinin eşi,
- 18 yaşına kadar evli
olmayan erkek çocuklar ve evlenene kadar kız çocukları,
- Bakmakla yükümlü olunan
anne ve baba.
Madde 21
Özel şartlar tahtında ve
ilgili Türk mevzuatının sınırları çerçevesinde, Uluslararası Sekretarya
Personelinin eşleri ve çocukları, kimlik belgesi asıl sahibi ile aynı çatı
altında ve Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde yaşamak koşuluyla,
Türkiye’de çalışma izni alabilirler.
Nihai Hükümler
Madde 22
1. İşbu Anlaşmanın içindeki
hiçbir hüküm dolaylı veya dolaysız olarak, KEİPA’ya, KEİ Şartının 20. Maddesi
uyarınca tanınan, KEİ’nin bir Bağlı Kuruluşu olma statüsünü değiştirmez.
2. İşbu Anlaşma,
Hükümetin Anlaşmanın onaylandığını KEİ Uluslararası Daimi Sekretaryası Genel
Sekreterine bildirdiği tarihte yürürlüğe girer.
3. Hükümet ve KEİ Örgütü
arasında varılacak mutabakatla, işbu Anlaşmada yapılacak herhangi bir
değişiklik, işbu maddenin 2. paragrafında açıklanan yöntemle yürürlüğe
girecektir.
4. İşbu Anlaşmanın yorumu
ve uygulanmasından kaynaklanabilecek her türlü anlaşmazlık, Hükümet ve KEİ
Örgütü arasında görüşmeler yoluyla çözülecektir.
5. İşbu Anlaşmaya bağlı
olan EK, Anlaşmanın ayrılmaz bir parçasıdır. Anlaşmaya yapılan her atıf EK’i de
kapsar.
6. İşbu Anlaşma Hükümet
ve KEİ Örgütünün isteği üzerine yeniden gözden geçirilebilir. Yeniden gözden
geçirilme için iki taraf değişiklikleri değerlendirerek karşılıklı mutabakata
varacaklardır.
Bir sene içinde
görüşmeler yoluyla bir anlaşmaya varılamaması halinde, bir senelik bir uyarı
verilmesini takiben, işbu Anlaşma her iki tarafça da sona erdirilebilir.
Anlaşmayı imzalamaya
yetkili temsilcilerin huzurunda, anılan temsilciler tam yetkili olarak işbu
Anlaşmayı imzalamışlardır.
Yirmibeş Nisan İkibiniki
tarihinde Kiev’de, İngilizce dilinde iki nüsha olmak üzere akdedilmiştir.
Türkiye Cumhuriyeti |
Karadeniz Ekonomik |
Adına |
İşbirliği Örgütü |
|
Adına |
Alev KILIÇ |
Valeri CHECHELASHVİLİ |
Büyükelçi, |
Genel Sekreter |
Ekonomik İşler Müsteşar Yardımcısı |
Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü |
Türkiye Cumhuriyeti |
Uluslararası Daimi Sekretaryası |
Dışişleri Bakanlığı |
|
EK
TBMM Başkanlık Divanı
yeni bir yer buluncaya kadar geçici olarak Dolmabahçe Sarayı Hareket Köşkü
Selamlık bölümünü, KEİPA Uluslararası Sekretaryasının resmi binası olarak
kullanımına tahsis eder. Hükümet gelecekte Uluslararası Sekretaryanın başka bir
yere taşınmasını isteyebilir.