Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 373)
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Almanya Federal Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Başta Terörizm ve
Örgütlü Suçlar Olmak Üzere Büyük Önemi Haiz Suçlarla Mücadelede İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ile İçişleri
ve Dışişleri
Komisyonları
Raporları (1/553)
T.C.
Başbakanlık 4.4.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-620/1472
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 26.3.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Almanya Federal Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Başta Terörizm ve
Örgütlü Suçlar Olmak Üzere Büyük Önemi Haiz Suçlarla Mücadelede İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Almanya Federal
Cumhuriyeti, siyasî, ekonomik ve askerî konular başta olmak üzere şüphesiz en
yakın işbirliği içinde olduğumuz ülkelerden biridir. Ayrıca, bu ülkede yaşayan
ve sayısı 2,5 milyonu bulan vatandaşımız, Almanya’yla ilişkilerimizi özel bir
konuma getirmektedir. Almanya’nın Avrupa Birliği üyesi olması, Türkiye’nin
adaylığı da gözönüne alındığında, iki ülke arasındaki görüş alışverişi ve
işbirliğini daha da önemli kılmaktadır.
Almanya, Avrupa’da en çok
iltica başvurusu alan ve dünyada en çok ilticanın melce bulduğu ülkelerden biri
olup, Türkiye’den bu ülkeye yapılan iltica başvuruları her geçen yıl daha da
artmaktadır. Ayrıca, ülkemizden giden ilticacıların büyük bir kısmının
Türkiye’de suç işleyen ve Almanya’daki yoğun Türk nüfusu da gözönüne
alındığında burayı cazip bir sığınma yeri olarak gören vatandaşlarımız olduğu
bilinmektedir.
Öte yandan, ülkemizin
güneydoğusunda, kısa bir süre öncesine kadar silahlı bir mücadele yaşanmasına
ve binlerce vatandaşımızın ölümüne sebep olan terör örgütü PKK, 1993 yılında
Almanya’da yasaklı örgütler listesine alınmış ancak, gösteri ve etkinlikler
düzenlemeye devam etmiştir. 16 Nisan 2002 tarihinden itibaren KADEK adını alan
terör örgütü, Almanya’daki vatandaşlarımızdan haraç toplamakta, ancak, Alman
güvenlik birimleri, kamu düzeni için tehdit oluşturmadığı sürece söz konusu
örgütün eylemlerini yasaklamamaktadır. Aynı durum, DHKP/C gibi aşırı sol ve
bazı köktendinci örgütler için de geçerlidir. Almanya’nın iç istihbarat
kuruluşu Federal Anayasayı Koruma Teşkilâtının yıllık raporlarına göre,
KADEK’in Almanya’da 200 civarında yan kuruluşu bulunmakta ve bu kuruluşların,
Almanya’da yaşayan Kürtleri olduğu kadar Almanya’nın siyasî ve entelektüel
çevrelerini de etkiledikleri görülmektedir.
Tüm bu hususlar göz önüne
alındığında, terör ve güvenlik konularında her iki ülkenin karşılıklı olarak
birbirine muhtaç olduğu görülmekte ve bu doğrultuda vakit kaybetmeden işbirliği
yapılması gerektiği düşünülmektedir. Aralık 2001’de zamanın İçişleri Bakanı
Sayın Rüştü Kâzım Yücelen’in Almanya ziyaretini takiben gerçekleştirilen
müzakereler sonunda üzerinde mutabık kalınan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Almanya Federal Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Başta Terörizm ve Örgütlü Suçlar
Olmak Üzere Büyük Önemi Haiz Suçlarla Mücadelede İşbirliği Anlaşması”, AFC
İçişleri Bakanı Dr. Otto Schily’nin 3-4 Mart 2003 tarihlerinde Ankara’ya
gerçekleştirdiği resmî ziyaret sırasında İçişleri Bakanı Sayın Abdülkadir Aksu
ve Alman karşıtı tarafından imzalanmıştır. Bu anlaşmayla, terör suçları başta
olmak üzere, yasadışı göç, insan ticareti, uyuşturucu maddelerin yasadışı
üretimi ve ticaretine karşı işbirliği yapılması, ayrıca, bu hususlarda eğitim
ve deneyim paylaşımı amacıyla uzman mübadelesi gerçekleştirilmesi
öngörülmektedir.
Sonuç olarak, PKK-KADEK
ve DHKP/C gibi terör örgütleri Almanya’da yasaklı olmalarına rağmen, halen
“kültürel etkinlik” kisvesi altında propaganda faaliyetlerini sürdürebilmekte,
Anadolu İslam Federe Devleti gibi köktendinci gruplar ise ülkemiz aleyhindeki
faaliyetlerini Almanya’da kolaylıkla gerçekleştirebilmektedirler. Tüm bu
hususlar gözönüne alındığında, Almanya ile terör ve örgütlü suçlar konularında
yeterli işbirliğinin bulunmadığı anlaşılmaktadır. Bu çerçevede, anılan
sözleşmenin söz konusu işbirliği gereksiniminin karşılanması ve ülkemizin
çıkarlarını tehdit eden faaliyetlerin önlenebilmesi bakımından önemli bir
işlevi olacağı düşünülmektedir.
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
İçişleri
Komisyonu 22.5.2003
Esas No. : 1/553
Karar No. : 36
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca
hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 4.4.2003 tarihinde Başkanlığınıza sunulan,
"Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Almanya Federal Cumhuriyeti Hükümeti
Arasında Başta Terörizm ve Örgütlü Suçlar Olmak Üzere Büyük Önemi Haiz Suçlarla
Mücadelede İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı", Başkanlığınızca 9.4.2003 tarihinde esas komisyon olarak
Dışişleri Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiş;
Komisyonumuz 21.5.2003 tarihli 12 nci toplantısında, İçişleri ve Adalet
bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Tasarı ile Almanya
Federal Cumhuriyetinde yasaklı olmalarına rağmen kültürel etkinlik adı altında
PKK-KADEK, DHKP/C gibi terör örgütlerinin propagandalarını ve Anadolu İslam
Federe Devleti gibi köktendinci grupların Türkiye aleyhine faaliyetlerini
engellemek ve Almanya ile terörün önlenmesi konusunda işbirliğinin artırılmak
amacıyla yapılan anlaşmanın onaylanması uygun bulunmaktadır.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmeler sırasında, lehte ve aleyhte olmak üzere iki grupta
toplanabilecek görüşler ileri sürülmüştür.
1- Tasarının aleyhindeki
görüşler şunlardır:
- Millî Görüş, yurt
dışındaki vatandaşlarımızın dini duygularını istismar ederek ülkemiz aleyhine
faaliyette bulunmaktadır.
- Bu grup, yurt dışındaki
vatandaşlarımızdan paralar toplamakta; bu paraları kendi taraftarlarının
kurdukları şirketlere aktarmakta ve sonuçta da paraları batırarak
vatandaşlarımızı mağdur etmektedir.
- Bu sebeplerle Tasarının
gerekçesinde Millî Görüş ifadesinin de sayılan örgütler arasında anılması
gerekirdi.
2- Tasarının lehindeki
görüşler şunlardır:
- Millî Görüşün hiçbir
terör örgütü faaliyeti bulunmamaktadır.
- Bu gruba katılan
vatandaşlarımız ülkesine bağlı insanlardır.
- Bu grup,
vatandaşlarımızın yurt dışındaki kültürel kimliklerini koruyucu faaliyetlerde
bulunan ve vatandaşlarımızın Ülkemizle bağlarını güçlendiren yararlı bir
gruptur.
- Bu grup tarafından
toplanan paralar, kurulan şirketler aracılığıyla, ülkemiz yararına yatırım
olarak kullanılmaktadır.
- Bu şirketlerdeki
suiistimaller istisnaidir.
- Mevcut iktidarın Millî
Görüş teşkilatıyla herhangi bir ilgisi de yoktur.
- Uluslararası
anlaşmalar, komisyonlarda bir bütün olarak onaylanır ya da onaylanmaz; Komisyon
Tasarının gerekçesini değiştiremez .
- Bundan dolayı
gerekçenin değiştirilmesiyle ilgili tartışmalar yersiz ve anlamsızdır; bu tür
tartışmalar, sadece toplumun huzurunu bozmaya yöneliktir.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan bu görüşmelerden sonra, Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca
benimsenmiş, ancak, Komisyonumuz Tasarı üzerinde tali komisyon olarak
belirlenmiş olduğundan, İçtüzüğün 23 üncü maddesi uyarınca, Komisyonumuzun
uygunluk görüşünün esas komisyona bildirilmesiyle yetinilmesi kararlaştırılmıştır.
Raporumuz, Dışişleri
Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tevfik Ziyaeddin
Akbulut |
Ali Sezal |
Ümmet Kandoğan |
|
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Denizli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Küçükaydın |
Şevket Gürsoy |
Reyhan Balandı |
|
|
Adana |
Adıyaman |
Afyon |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şevket Orhan |
Ali Yüksel Kavuştu |
Sıdıka Aydoğan |
|
|
Bursa |
Çorum |
İstanbul |
|
|
|
|
(Gerekçesine muhalifim.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nusret Bayraktar |
Hakkı Ülkü |
Sinan Özkan |
|
|
İstanbul |
İzmir |
Kastamonu |
|
|
|
(Muhalefet şerhi ektedir, |
|
|
|
|
gerekçesine karşıyız.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sefa Sirmen |
Ali Oksal |
Selami Uzun |
|
|
Kocaeli |
Mersin |
Sivas |
|
|
(Gerekçesine muhalifiz.) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdullah Veli Seyda |
Şevket Arz |
Mehmet Kartal |
|
|
Şırnak |
Trabzon |
Van |
|
|
|
|
(Gerekçeye muhalifim.) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Şükrü Önder |
|
|
|
|
Yalova |
|
GEREKÇEYE
İLİŞKİN MUHALEFET ŞERHİ
Gündemin üçüncü maddesinde görüşülen
"Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Almanya Federal Cumhuriyeti Hükümeti
Arasında Başta Terörizm ve Örgütlü Suçlar Olmak Üzere Büyük Önemi Haiz Suçlarla
Mücadelede İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı" konusunda daha önce var olan "Millî Görüş" ibaresinin
adı geçen terör örgütlerinin içerisinde yer almamasının nedenini
bilemediğimizden, ekteki yazılı görüşlerimizi bu gerekçeye dayanak olmak üzere
bildiriyoruz.
21.5.2003
Hakkı Ülkü
İzmir
Dışişleri Bakanlığı'nca
hazırlanan ve Bakanlar Kurulu'nca 26.03.2003 tarihinde kararlaştırılan
"Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Almanya Federal Cumhuriyeti Hükümeti
Arasında Başta Terörizm ve Örgütlü Suçlar Olmak Üzere Büyük Önemi Haiz Suçlarla
Mücadelede İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı" ortaya çıktığı günden itibaren önemli sonuçlar doğurmuştur.
Öncelikle bu tasarının
gerekçesinde, terörle mücadele kapsamında sayılması gerektiği öngörülen gruplar
belirtilmiştir. İlk metinde adları geçen PKK-KADEK, DHKP-C, Anadolu İslam
Federe Devleti gibi grupların yanında Millî Görüş Teşkilatı da yer almaktaydı.
Ancak şu anda komisyonda görüşmekte olduğumuz gerekçe metninde Millî Görüş
ifadesi kaldırılmış, yalnızca genel-geçer köktendinci ifadesi kullanılmıştır.
İşbirliği anlaşmasının 1.
maddesinde "tarafların, örgütlü suç yapılanmalarınca işlenenler dahil,
başta terör suçları olmak üzere büyük öneme sahip suçlarla mücadelede, ulusal
mevzuatları çerçevesinde işbirliği yapacaklardır." ibaresinin yanında
uyuşturucu ticareti, terör suçları, yasadışı göç, şantaj suçları, kara para
aklama, nakit dışı ödeme araçları gibi suçlar sayılmıştır. 1. maddenin 3.
fıkrasında "terörist eylemler, türü veya etkisi gereği bir ülkeye ya da
uluslararası kuruluşa ciddi zarar verebilen ve bu amaç doğrultusunda
işlenmeleri halinde ulusal mevzuatta suç olarak nitelenen, aşağıda belirtilen
kasıtlı eylemleri tanımlar:" ifadesiyle "bir toplumu ciddi olarak
sindirmek veya bir hükümeti veya bir uluslar arası kuruluşu herhangi bir
faaliyeti yerine getirmeye veya getirmemeye yetkisizce zorlamak veya bir
ülkenin veya uluslararası kuruluşun siyasal, anayasal, ekonomik veya sosyal
yapılarında ciddi istikrarsızlığa neden olmak ya da yoketmek" gibi kasıtlı
eylemler tanımlanmıştır.
Anlaşmanın belirtilen
maddelerindeki ifadeler suçları ve terör eylemlerini tanımlamaktadır. Bu
kapsamda yurtdışında etkin bir biçimde faaliyet gösteren Millî Görüş
Teşkilatının gerekçe metninden çıkartılması akılda soru işaretleri
bırakmaktadır. Özellikle son yıllarda İslami sermaye adı altında yurtdışındaki
gurbetçilerimizden, din ve inanç sömürüsü ile para toplanmaktadır. Ancak
yatırım vaadiyle toplanan bu paraların akıbetinin Jet-Pa örneğinde olduğu gibi
organize dolandırıcılık ile bittiği görülmektedir. Alman ve Türk Makamlarının
aktardıklarına göre Millî Görüş Teşkilatının adının da olaylara karıştığı
belirtilmektedir. Millî Görüşün karıştığı bu olaylar, bu anlaşmanın l. maddesinin
2. fıkrasındaki "kara para aklama" suçu kapsamına girmektedir.
Zira Millî Görüş
Teşkilatının laik, sosyal, anayasal bir hukuk devletine karşı duruşu
kuruluşundan beri görülmektedir. Özellikle "Laiklik" karşıtlığı, l.
maddenin 3. fıkrasında belirtilen " bir ülkenin veya uluslar arası
kuruluşun siyasal, anayasal, ekonomik veya sosyal yapılarında ciddi
istikrarsızlığa neden olmak ya da yoketmek" ibaresi içine dahil
edilebilir.
Ancak Tasarının komisyona
gelmeden değiştirilmesi AKP'nin Millî Görüş ile bağlantılarını yeniden gündeme
getirme çağrışımı yapmaktadır. AKP Hükümeti'nin gerekçe metnini düzeltmesinin
ardından Dışişleri Bakanlığına Millî Görüş merkezli yeni bir genelge
yayımlatmış, daha önce terörist sayılan bir örgütü destekleme gayretine
girişmiştir.
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Dışişleri
Komisyonu 28.1.2004
Esas No. : 1/553
Karar No. : 172
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Almanya Federal Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Başta Terörizm ve
Örgütlü Suçlar Olmak Üzere Büyük Önemi Haiz Suçlarla Mücadelede İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı,
Komisyonumuzun 22 Ocak 2004 tarihli 30 uncu toplantısında Dışişleri Bakanlığı,
İçişleri Bakanlığı ve Adalet Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla
görüşülmüştür.
Yaklaşık 2,5 milyon
vatandaşımızın yaşadığı Almanya, en çok iltica başvurusu alan ülkelerden biri
olup, Türkiye'de suç işleyen ve Almanya'ya sığınan kişilerle, PKK ve daha sonra
KADEK adını alan örgütün etkinliklerini sürdürdüğü bir ülkedir.
Başta terör suçları olmak üzere yasadışı göç, insan ticareti, uyuşturucu maddelerin yasadışı üretimi ve ticaretine karşı işbirliği, bu konularda eğitim ve deneyim paylaşımı için uzman mübadelesi yapılmasını amaçlayan Anlaşma, Komisyonumuzca, ülkemizin çıkarlarını tehdit eden faaliyetlerin önlenmesinde etkili olabileceği düşünülerek olumlu bulunmuş ve Tasarı aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mehmet
Dülger |
Hüseyin
Kansu |
Mehmet
Özyol |
|
|
Antalya |
İstanbul |
Adıyaman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nur Doğan
Topaloğlu |
Mehmet
Güner |
Mustafa
Dündar |
|
|
Ankara |
Bolu |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
V. Haşim
Oral |
M. İhsan
Arslan |
Abdülbaki
Türkoğlu |
|
|
Denizli |
Diyarbakır |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Eraslan |
Fikret
Ünlü |
Ufuk
Özkan |
|
|
Hatay |
Karaman |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nihat Eri |
Osman
Seyfi |
Süleyman
Gündüz |
|
|
Mardin |
Nevşehir |
Sakarya |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Öner
Ergenç |
|
|
|
|
Siirt |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE ALMANYA FEDERAL CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA BAŞTA TERÖ-RİZM VE ÖRGÜTLÜ SUÇLAR OLMAK ÜZERE BÜYÜK ÖNEMİ HAİZ SUÇLARLA MÜCADELEDE İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASI-NIN ONAYLANMASININ UYGUN BU-LUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 3 Mart 2003 tarihinde Ankara’da imzalanan
“Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Almanya Federal Cumhuriyeti Hükümeti Arasında
Başta Terörizm ve Örgütlü Suçlar Olmak Üzere Büyük Önemi Haiz Suçlarla
Mücadelede İşbirliği Anlaşması”nın onaylanmasını uygun bulmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ
HÜKÜMETİ İLE ALMANYA FEDERAL CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA BAŞTA TERÖ-RİZM VE
ÖRGÜTLÜ SUÇLAR OLMAK ÜZERE BÜYÜK ÖNEMİ HAİZ SUÇLARLA MÜCADELEDE İŞBİRLİĞİ
ANLAŞMASI-NIN ONAYLANMASININ UYGUN BU-LUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri Bak. Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
|
C. Çiçek |
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
|
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
|
K.
Unakıtan |
H. Çelik |
Z. Ergezen |
|
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı V. |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
|
R. Akdağ |
M. H.
Güler |
S. Güçlü |
|
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
|
M.
Başesgioğlu |
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
|
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı V. |
Orman Bakanı |
|
E. Mumcu |
A. Aksu |
O. Pepe |
|
Çevre Bakanı |
|
|
|
K. Tüzmen |
|
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ
HÜKÜMETİ İLE
ALMANYA FEDERAL
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
ARASINDA BAŞTA TERÖRİZM
VE ÖRGÜTLÜ SUÇLAR
OLMAK ÜZERE BÜYÜK ÖNEMİ
HAİZ SUÇLARLA MÜCADELEDE
İŞBİRLİĞİ
ANLAŞMASI
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Almanya
Federal Cumhuriyeti Hükümeti;
Türkiye Cumhuriyeti ile Almanya Federal
Cumhuriyeti arasındaki dostluk ilişkilerini daha da güçlendirmek ve
geliştirmek, her iki Devlette barış içinde refahı ve istikrarı özendirmek
amacıyla ve her iki Tarafın egemenlik ve eşitliği ile çıkarlarına karşılıklı
saygı ilkesi çerçevesinde ikili işbirliğini güçlendirmek arzusuyla,
Özellikle uluslararası terör suçları ve
uluslararası örgütlü suçlarda ortaya çıkan artıştan duydukları endişeyle,
Vatandaşlarını ve ülkelerindeki diğer
kişileri terör eylemlerinden ve çeşitli diğer suç eylemlerinden etkin biçimde
koruma çabası doğrultusunda,
Terörizm ve örgütlü suçlarla mücadelede
uluslararası işbirliğinin taşıdığı büyük önemi teyitle ve bu alandaki
işbirliğini pekiştirmek isteğiyle,
Her iki Tarafın onaylamış bulunduğu
uluslararası anlaşmaların amaç ve ilkeleriyle Birleşmiş Milletler ve uzmanlık
kuruluşlarının suçla mücadele alanında almış oldukları kararları ve özellikle
Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyinin 28 Eylül 2001 tarihli ve 1373 sayılı
Kararını göz önünde bulundurarak,
27 Ocak 1977 tarihli Tedhişçiliğin
Önlenmesine Dair Avrupa Sözleşmesi'nin özellikle 1. ve 2. maddelerinin önem ve
gerekliliğini vurgulayarak,
Birleşmiş Milletler Şartında tanımlanmış Milletler
Hukuku ve insan haklarını korumanın temel ilkelerini göz önünde bulundurarak,
Aşağıdaki hususlarda anlaşmışlardır:
MADDE l
(1) Taraflar, örgütlü suç yapılanmalarınca
işlenenler dahil, başta terör suçları olmak üzere büyük öneme sahip suçlarla mücadelede,
ulusal mevzuatları çerçevesinde işbirliği yapacaklardır.
(2) Taraflar, örgütlü suç yapılanmalarının
suçun tasarlanmasındaki veya işlenmesindeki rolünü tespit edebildikleri
takdirde, suçun ağırlığından bağımsız olarak, özellikle aşağıdaki suçlarla
mücadelede ulusal mevzuatları çerçevesinde işbirliği yapacaklardır:
- uyuşturucu ve psikotrop maddeler ve
bunların imalinde kullanılan katkı maddelerinin yasadışı üretimi ve ticareti,
- terör suçları,
- yasadışı göç, insan ticareti ve muhabbet
tellallığı,
- şantaj suçları,
- yasadışı silah, patlayıcı madde, nükleer
ve radyoaktif madde ticareti,
- mala karşı cürümler,
- sanat eserleri ve tarihi eser
kaçakçılığı,
- bilişim suçları,
- fikri mülkiyet suçları,
- sahte para basımı ve dağıtımı, nakit
dışı ödeme araçları veya değerli evrak sahteciliği ve sahte nakit dışı ödeme
araçlarının ve değerli evrakların kullanılması,
- kara para aklama,
- belge ve resmi evrakta tahrifat veya
sahtecilik.
(3) Bu Anlaşma'nın amacına uygun olarak
"terörist eylemler", türü veya etkisi gereği bir ülkeye ya da
uluslararası kuruluşa ciddi zarar verebilen ve bu amaç doğrultusunda
işlenmeleri halinde ulusal mevzuatta suç olarak nitelenen, aşağıda belirtilen
kasıtlı eylemleri tanımlar:
1. bir toplumu ciddi olarak sindirmek veya
2. bir hükümeti veya bir uluslararası
kuruluşu herhangi bir faaliyeti yerine getirmeye veya getirmemeye yetkisizce
zorlamak veya
3. bir ülkenin veya uluslararası bir
kuruluşun siyasal, anayasal, ekonomik veya sosyal yapılarında ciddi istikrarsızlığa
neden olmak veya yoketmek:
a) ölüme neden olabilecek şekilde bir
kişinin yaşamına saldırı,
b) bir kişinin fiziki bütünlüğüne yönelik
saldırı,
c) adam kaçırmak veya rehin almak,
d) hükümete veya kamuya ait bir tesise,
ulaşım sistemine, bilişim sistemleri dahil altyapıya, kıtasahanlığında bulunan
sabit platforma, kamuya ait yer veya özel mülkiyete, insan hayatını tehlikeye
sokabilecek veya büyük maddi kayıplara yol açabilecek zararlar vermek,
e) hava ve deniz korsanlığı veya kamuya
ait diğer taşıma araçlarına veya yük araçlarına yönelik korsanlık,
f) ateşli silah, patlayıcı, nükleer,
biyolojik veya kimyasal silah üretimi, bulundurulması, elde edilmesi,
taşınması, tedarik edilmesi veya kullanımı ile biyolojik ve kimyasal silahlar
konusunda araştırma ve geliştirme çalışmaları,
g) insan yaşamını tehlikeye atabilecek
şekilde, tehlikeli maddeleri serbest bırakmak, yangına, patlamaya veya sele yol
açmak,
h) su, elektrik veya hayati öneme sahip
diğer doğal kaynakların tedariğine insan hayatını tehlikeye atabilecek ölçüde
müdahale etmek veya engellemek,
i) (a) - (h) şıklarında yer alan eylemleri
gerçekleştirmekle tehdit etmek,
j) bir terör örgütünü yönetmek,
k) bilgi ve malzeme temini veya
faaliyetlerini herhangi bir yolla finanse etmek dahil, bir terör örgütünün
faaliyetlerine, topluluğun suç eylemlerine katkıda bulunduğunun bilinciyle
katılmak.
Bu paragrafın amacına uygun olarak
"terör örgütü" deyimi, terör eylemi gerçekleştirmek üzere anlaşmalı
olarak hareket eden, ikiden fazla kişinin oluşturduğu uzun süreye dayalı
örgütlü birlikteliği tanımlamaktadır. "Örgütlü birliktelik", doğrudan
terör eyleminde bulunmak üzere kasten oluşturulan ve üyeleri için tanımlanan
resmi rollere, sürekli üyeliğe veya belirli bir yapıya gerek duymayan birlikteliktir.
(4) Bu Anlaşma, iadeye ilişkin hususları
ve ceza davalarındaki diğer adli yardımlaşma konularını ve malî davalarda adlî
yardımlaşma ile destek konularını kapsamaz.
MADDE 2
Bu Anlaşma çerçevesindeki işbirliğini,
Taraflar, aşağıda belirtilen ilgili makamları arasında doğrudan
gerçekleştirirler:
Türk tarafında:
- İçişleri Bakanlığı,
- Sağlık Bakanlığı,
- Başbakanlık Gümrük Müsteşarlığı;
Alman tarafında:
- Federal İçişleri Bakanlığı,
- Federal Sağlık Bakanlığı,
- Federal Kriminal Dairesi,
- Sınır Koruma Dairesi,
- Gümrük Kriminal Dairesi.
MADDE 3
Taraflar, işbirliğini gerçekleştirmek
üzere:
- mevzuatları çerçevesinde, işlenmiş
bulunan veya tasarlanan suçlar ile suç örgütleri, bunların iç yapıları,
bağlantıları ve faaliyet yöntemleri hakkında, önemli suçların önlenmesi,
aydınlatılması ve soruşturulması için gerekli olduğu ölçüde bilgi değişiminde
bulunacaklardır,
- Taraflardan birinin talebi üzerine,
talepte bulunulan Taraf, suçların önlenmesi, aydınlatılması ve soruşturulması
amacıyla, ulusal mevzuatı uyarınca yasal önlemler ile diğer Tarafla görüş
birliğine varılan operasyona yönelik önlemleri alabilir, operasyona yönelik
önlemlerin alınması sırasında Taraflar, ulusal mevzuatları çerçevesinde ve l.
maddenin 3. paragrafı saklı kalmak koşuluyla diğer Tarafın ilgili makamlarının
temsilcilerinin de hazır bulunmalarına izin verebilirler,
- uyuşturucu maddelerin ve bunların
imalinde kullanılan katkı maddelerinin yasadışı üretimi ve ticaretiyle
mücadeleye yönelik ortak tedbirler alacaklardır,
- uyuşturucu maddelerin ve bunların katkı
maddelerinin yasal ticaretinin denetimine ilişkin deneyimlerini mübadele
edecekler ve bu alandaki suiistimali önlemeye yönelik önlemler alacaklardır,
- ulusal mevzuatları ve mevcut
uluslararası yükümlülükleri çerçevesinde; yasadışı uyuşturucu ve katkı maddesi
ticareti hususunda kontrollü teslimat yapacaklar ve sıkı işbirliği içinde
bunlarla ilgili mali soruşturmalarda birbirlerine yardım edeceklerdir,
- ihtiyaç duyulduğunda ve karşılıklı
uzlaşıya varılması koşuluyla irtibat görevlisi atayacaklardır,
- eğitim ve deneyim paylaşımı amacıyla ve
olanaklar dahilinde uzman mübadele edeceklerdir,
- kriminalistik-kriminolojik araştırma
sonuçlarını teati edeceklerdir,
- ulusal mevzuatları çerçevesinde, bu
Anlaşma'nın amaçlarına ve her iki Devlet bakımından bağlayıcı diğer
uluslararası anlaşmalardan kaynaklanan yükümlülüklerine uygun düşecek diğer
önlemleri alacaklardır.
MADDE 4
(1) Taraflar, Anlaşma'nın yürütülmesi,
yeni eklemelerde bulunulması veya tadili amacıyla, ihtiyaç duydukları takdirde
istişarede bulunacaklardır.
(2) Tarafların ilgili makamları, çalışma
grupları oluşturabilir, uzman toplantıları gerçekleştirebilir ve Anlaşma'nın
uygulanmasına ilişkin mutabakatlar aktedebilirler.
MADDE 5
(1) Taraflardan biri, bir talebin yerine
getirilmesinin veya işbirliği gereği bir önlemin alınmasının, egemenliğini
ihlal edeceği veya güvenliğine zarar verebileceği veya ulusal mevzuatı,
uluslararası yükümlülükleri veya diğer önemli çıkarlarıyla çatıştığı kanaatinde
olması halinde, söz konusu talebi veya önlem alınmasını bütünüyle veya kısmen
reddedebilir ya da koşullara veya yükümlülüklere bağlayabilir.
(2) Talep konusu eylem, talepte bulunulan
Tarafın yürürlükteki ulusal mevzuatına göre suç teşkil etmiyorsa, talep edilen
yardım yine reddedilebilir.
(3) Talepte bulunan Taraf, talebin
reddedilme gerekçeleri hakkında yazılı olarak bilgilendirilecektir.
MADDE 6
Anlaşma kapsamında, kişilerle ilgili
bilgilerin iletilmesi ve kullanımı, Tarafların ulusal mevzuatları çerçevesinde
2. maddede yer alan makamlarca, aşağıdaki koşullarda gerçekleştirilecektir:
1. Bilgileri alan Taraf, talebi üzerine
ileten Tarafa, iletilen bilgilerin kullanımına ve bu bilgilerle sağlanan
sonuçlara ilişkin bildirimde bulunacaktır.
2. Bilgileri alan Taraf, bu bilgileri,
yalnız Anlaşma'da belirtilen amaçlar ve bilgileri ileten makamlarca öne sürülen
koşullar bağlamında kullanabilir. Ayrıca, bu bilgiler, önemli suçların
önlenmesi ve izlenmesi ile kamu güvenliğine yönelik büyük tehlikelerin
önlenmesi amacıyla kullanılabilir.
3. Bilgileri iletecek makam, bilgilerin
gönderilme amacına göre, bu bilgilerin doğruluğuna, gerekliliğine ve
uygunluğuna riayet etmekle yükümlüdür. Ayrıca, ilgili Tarafın ulusal
mevzuatındaki bilgi gönderme yasaklarına uyulmalıdır. Bilgileri iletecek makam,
bunların gönderilmesinin ulusal mevzuatın amaçlarını ihlal edeceği veya ilgili
şahsın korunması gereken çıkarlarına zarar vereceği kanısındaysa göndermekten
kaçınabilir. Doğru olmayan veya gönderilmesine izin verilmemiş bilgilerin
gönderildiği ortaya çıktığı takdirde, keyfiyet bilgileri alan Tarafa derhal
bildirilmelidir. Böyle bir durumda, bilgileri alan Taraf, bahse konu bilgileri
düzeltmekle veya yok etmekle yükümlüdür.
4. Başvuruda bulunması halinde, kişiye
kendisi hakkındaki mevcut bilgiler ve bu bilgilerin ne suretle kullanılmasının
öngörüldüğü hakkında bilgi verilmelidir. Kişilerin bu yolla bilgi edinme hakkı,
başvuruda bulunulan Tarafın ulusal mevzuatına bağlıdır. Taraf Devletin bir
bilgiyi vermemekteki çıkarı, bu bilgiyi talep eden kişinin çıkarına üstün
geldiği takdirde, bilginin verilmesinden kaçınılabilir.
5. Bilgiyi ileten Taraf, gönderme
sırasında, ulusal mevzuatında belirtilen bilginin saklanma süresine dikkat
çekecektir. Bu sürenin sona ermesinden sonra, söz konusu bilgiler yok edilmelidir.
Bilgiler, bu sürelere bağlı kalınmaksızın, iletilmiş olduğu amaç için gereksiz
hale geldiğinde de yok edilmelidir.
6. Bilgileri ileten makam ile bilgileri
alan makam, bilgilerin gönderildiğini ve alındığını dosya içinde
belgeleyeceklerdir.
7. Bilgileri gönderen makam ile bilgileri
alan makam, gönderilen bilgilerin, yetkisiz kişilerin eline geçmemesi,
üzerlerinde yetkisiz kişiler tarafından değişiklik yapılmaması ve ifşa
edilmemesi için bilgileri etkin şekilde korumakla yükümlüdürler.
MADDE 7
Anlaşma çerçevesindeki bilgi talebi
yazıları, bilgi ve belgeler, bunları gönderen makamın isteği üzerine, diğer
Tarafça gizli bir şekilde incelenir. Gizliliğe ilişkin söz konusu isteğin
gerekçesi belirtilmelidir.
MADDE 8
(1) Anlaşma çerçevesindeki işbirliği,
Türkçe, Almanca veya İngilizce dillerinde gerçekleştirilecektir.
(2) Anlaşma uyarınca bilgi verilmesi veya
önlem alınması için yapılacak başvurular, 2. maddede yer alan makamlarca,
doğrudan yazılı olarak yapılır. Acil durumlarda başvuru, en kısa zamanda yazılı
olarak teyit edilmek üzere şifahen de yapılabilir.
(3) Bir başvurunun yerine getirilmesine
ilişkin giderler, başvuruda bulunan Tarafın temsilcilerinin seyahat gideri
hariç, başvuruda bulunulan Tarafça karşılanır.
MADDE 9
Bu Anlaşma, Tarafların diğer ikili ve çok
taraflı anlaşmalardan doğan hak veya yükümlülüklerine halel getirmez.
MADDE 10
(1) Bu Anlaşma, Tarafların, ulusal
mevzuatlarına göre onay işlemlerinin tamamlandığını birbirlerine Nota ile
bildirdikleri tarihten bir ay sonra yürürlüğe girer. Burada, son bildirimin
ulaştığı tarih esas alınacaktır.
(2) Bu Anlaşma süresiz geçerli olup,
Taraflardan birinin Nota ile bildirimiyle feshedilebilir. Anlaşmanın feshi,
bildirimin diğer Tarafa ulaştığı tarihten 6 ay sonra geçerli olur.
MADDE 11
Bu Anlaşma'nın Birleşmiş Milletler
Şartının 102. maddesi uyarınca Birleşmiş Milletler Genel Sekreterliğinde kayıt
ve tescil edilmesi işlemi, Anlaşma'nın yürürlüğe girmesinden sonra, derhal,
Almanya Federal Cumhuriyeti Hükümetince yaptırılacaktır. Diğer Taraf,
Anlaşma'nın Birleşmiş Milletler'e kayıt ve tescil edilme numarası Birleşmiş
Milletler Genel Sekreterliğince onaylandığında, verilen numara belirtilmek
suretiyle haberdar edilecektir.
3 Mart 2003 tarihinde, Ankara'da her ikisi
de eşit düzeyde geçerli Türkçe ve Almanca ikişer suret imzalanmıştır.
|
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ |
ALMANYA FEDERAL CUMHURİYETİ |
|
|
HÜKÜMETİ ADINA |
HÜKÜMETİ ADINA |
|
|
(İmza) |
(İmza) |