Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 13)

 

Türk Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında Kanun ve Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve İçişleri ve Adalet Komisyonları Raporları (1/300)

 

                         T.C.

            Başbakanlık              11.12.2002

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG/196-279/5965

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

                                   Abdullah Gül

                                       Başbakan

LİSTE

Esas No.:                            Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/380 Kara Avcılığı Kanunu Tasarısı

1/385 Topyekûn Savunma Sivil Hizmetleri Kanunu Tasarısı

1/404 Millî Güvenlik Kurulu ve Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği Kanununa İki       Ek ve Bir Geçici Madde Eklenmesi ile Devlet Memurları Kanununun 36 ncı Mad-         desinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/408 Türk Vatandaşları Hakkında Yabancı Ülke Mahkemelerinden ve Yabancılar Hak- kında Türk Mahkemelerinden Verilen Ceza Mahkûmiyetlerinin İnfazına Dair Ka- nunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı

1/410 Hâkimler ve Savcılar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/444 Cezaların İnfazı Hakkında Kanunda ve Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkın-     da Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/450 Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması ve        Bu Kanuna Bazı Maddeler Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı

1/646 Hâkim ve Savcı Adayları Eğitim Merkezi Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun                             İki Maddesinin Yeniden Düzenlenmesine Dair Kanun Tasarısı

1/689 Sosyal Güvenlik Kurumu Teşkilâtının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun            Tasarısı

Esas No.:                            Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/690 Sosyal Sigortalar Kurumu Kanunu Tasarısı

1/691 Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Ka-         nununun ve Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanu-  nunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi, Yürürlükten Kaldırılması ve Bu Kanun-      lara Geçici Maddeler Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı

1/692 Türkiye İş Kurumu Kanunu Tasarısı

1/743 Türkiye Adalet Akademisi Kanunu Tasarısı

1/773 Uluslararası Ticarî İşlemlerde Yabancı Kamu Görevlilerine Rüşvet Verilmesinin Ön-  lenmesi İçin Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/796 Türk Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında Kanun ve Karayolları Trafik                 Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/805 Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin   Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Ya-       pılan Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihaî Senedinin ve      Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Av-           rupa Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşmasının Onay-       lanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/840 Türkiye’nin MATRA Programına Katılımına İlişkin Mutabakat Zaptının Onaylan- masının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/919 Türkiye-EFTA Ortak Komitesinin 2000 Yılına Ait 4 Sayılı Kararının Onaylan-             masının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/928 Türk Ceza Kanunu ile Hapishane ve Tevkifhanelerin İdaresi Hakkında Kanunda

            Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/941 Millî Güvenlik Kurulu ve Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği Kanununda

            Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/943 Sendikalar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/944 190 Sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki Cetvellerin Adalet Bakanlığı, Anayasa Mahkemesi Başkanlığı ve Danıştay Baş-     kanlığına Ait Bölümlerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/948 Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun Tasarısı

1/968 Sınıraşan Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesinin Onaylanmasının

                 Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/976 Adlî Tıp Kurumu Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı

1/980           Aile Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yargılama Usullerine Dair Kanun Tasarısı

1/987 Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Kanunu ile Devlet Memurları Kanu-                  nunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı

1/998     Türkiye Cumhuriyeti ile Hırvatistan Cumhuriyeti Arasında Serbest Ticaret Anlaş-           masının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

Esas No.:                            Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/1003     Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Avrupa Birliği Komisyonu Arasında Merkezi

          Finans ve İhale Biriminin Kurulması ile Ulusal Fonun Kurulmasına İlişkin Muta-                  bakat Zabıtlarının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/1016 Sınıraşan Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesine Ek Kara, Deniz ve

          Hava Yoluyla Göçmen Kaçakçılığına Karşı Protokolün Onaylanmasının Uygun                 Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1021 Sınıraşan Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesine Ek İnsan Tica-           retinin, Özellikle Kadın ve Çocuk Ticaretinin Önlenmesine, Durdurulmasına ve Cezalandırılmasına İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1024    Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

                 T.C.

            Başbakanlık              13.12.2000

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG/0.10/101-157/6283

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Adalet Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 28.9.2000 tarihinde kararlaştırılan “Türk Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında Kanun ve Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Günümüzde motorlu kara taşıt araçlarının gerek nicelik, gerek nitelik bakımından büyük bir gelişme ve artış gösterdiği bilinen bir gerçektir. Özellikle şehiriçi ve şehirlerarası karayollarında doğrudan veya dolaylı olarak bu araçların yoğun bir şekilde trafik kazasına karışmaları sonucu suç işlenmesine karşın, mevzuatımızda bu eylemleri cezaî yaptırıma bağlayan hükümlerin yeteri derecede caydırıcı olmadığı görülmektedir.

Bu araçlarla işlenen ve öldürme ya da yaralama ile sonuçlanan trafik kazalarında bu suçlara ilişkin kusurluluk şekli, özellikle alkollü araç kullanılması sonucunda işlenen suçlarda kusurluluğun derecesini yeterince ortaya çıkarmamaktadır. Zira, uyuşturucu ve keyif verici maddeler ile alkollü araç kullanılması sonucunda işlenen eylemlerde, fiil ve sonuç arasında ortaya çıkan nedensellik değerine bağlı cezaî yaptırımı, ceza hukukundaki klasik kusur teorisiyle açıklamak son derece güçtür.

Tasarı ile, çağdaş ceza kanunlarında olduğu gibi kusurluluğun bir türünü oluşturan, taksirin daha da yoğunlaşmış şekli olan “bilinçli taksir” kavramına 765 sayılı Türk Ceza Kanununda yer verilerek faildeki tehlikelilik hâliyle orantılı cezanın, genel ve özel önleme fonksiyonlarının gerçekleştirilmesi ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun bu konu ile ilgili maddelerinde öngörülen cezalar artırılarak, bu suçlara karşı caydırıcılığın sağlanması amaçlanmaktadır.

Tasarıda ayrıca, otoyollarda ve Devlet karayollarında konaklama yerleri ve belediye mücavir alanları hariç olmak üzere, yapı ve tesislerde alkollü içki satılmasının yasaklanmasına ilişkin hükümlere yer verilmiştir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – 765 sayılı Türk Ceza Kanununda genel olarak kusuru düzenleyen 45 inci maddeye bir fıkra eklenmek suretiyle, “bilinçli taksir” kavramına yer verilmiştir. Bilinçli taksir halinde verilecek cezanın üçte bir oranında artırılması öngörülmüştür.

Madde 2. – Cezaların bireyselleştirilmesinin sonucu olarak, 647 sayılı Cezaların İnfazı Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinde öngörülen paraya çevirme kuralının bilinçli taksir halinde uygulanamayacağı hükme bağlanmıştır.

Madde 3. – 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 48 inci maddesinin beş ve altıncı fıkralarında öngörülen tedbire ilişkin süreler ile para ve hürriyeti bağlayıcı cezaların miktarı caydırıcılığı sağlamak için artırılmıştır.

Madde 4.  – 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 51 inci maddesinde öngörülen tedbirlere ilişkin süreler ile para ve hürriyeti bağlayıcı cezalar artırılmaktadır.

Madde 5. – Otoyollarda ve Devlet karayollarında konaklama yerleri ve belediye mücavir alanları hariç olmak üzere, yapılacak ve açılacak yapı ve tesislerde alkollü içki satılması yasaklanmıştır.

Madde 6. – Daha önce yapılmış veya açılmış yapı ve tesislerin durumlarını yeni düzenlemeye uygun hale getirmeleri için bir yıllık geçiş süresi öngörülmüştür.

Madde 7. – Yürürlükle ilgilidir.

Madde 8. – Yürütmeyle ilgilidir.

 

İçişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

             İçişleri Komisyonu              27.12.2002

Esas No. :1/300

   Karar No. :3

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Adalet Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 13.12.2000 tarihinde 21 inci dönem TBMM Başkanlığına sunulan, “Türk Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında Kanun ve Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, söz konusu dönemde sonuçlandırılamadığından kadük olmuş ve 11.12.2002 tarihinde Bakanlar Kurulunca Başkanlığınıza Tasarının yenilendiği bildirilmiştir. Tasarı, 19.12.2002 tarihinde Başkanlığınızca esas Komisyon olarak Adalet Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiş; Komisyonumuz 25.12.2002 tarihli üçüncü toplantısında, İçişleri ve Adalet Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.

Tasarı ile trafik kazalarına neden olan alkol ve aşırı hıza karşı çeşitli tedbirler alınmakta; bu alandaki yaptırımlar ağırlaştırılmaktadır. Bu çerçevede;

1. Türk Ceza Kanunundaki “taksir” kavramı genişletilerek, kanuna “bilinçli taksir” terimi ilave edilmekte;

2. Cezaların İnfazı Hakkında Kanunda değişiklik yapılarak, bilinçli taksir halinde, hükmedilen hapis cezalarının para cezasına dönüştürülemeyeceği öngörülmekte;

3. Alkollü araç kullananlara uygulanacak yaptırımlar ağırlaştırılmakta;

4. Aşırı hızlı araç kullananlara uygulanacak yaptırımlar ağırlaştırılmakta;

5. Sürücülerin alkollü madde almaları ihtimali bulunan yerlerdeki alkollü içki satışı yasaklanmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmeler sırasında bazı üyelerimiz tarafından;

- Tasarı ile getirilen düzenlemelerin, yasakçı bir zihniyetin ürünü oldukları;

- Alkol kullanımını sınırlamaya yönelik düzenlemelerin temel hürriyetleri sınırladığı;

- Tasarıdaki bazı düzenlemelerin millî ekonomimizde kayıplara yol açabileceği;

- Trafik sorununun çözümünün cezaların artırılmasıyla bir ilişkisinin olmadığı; cezaların artırılmasının bazı yasa dışı uygulamaları artırmaktan başka bir işe yaramayacağı,

İfade edilmiştir.

Cevaben yapılan açıklamalarda;

- Ülkemizde trafik sorununun en temel sorunlardan biri olduğu, her yıl çok sayıda vatandaşımızın trafik kazalarında yaşamını yitirdiği;

- İnsan yaşamının para ile ölçülemeyecek kadar değerli olduğu ve bu nedenle tercih söz konusu olduğunda hiç tereddüt edilmeden insan yaşamının seçilmesi gerektiği;

- Ülkemizdeki trafik kazalarının çok önemli bir bölümünün alkollü araç kullanma ve aşırı hızdan kaynaklandığı;

- Bu nedenle alkollü araç kullanımı ve aşırı hızın önlenmesi gerektiği;

- Tasarıdaki düzenlemelerin bu çerçevede son derece yerinde olduğu belirtilmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki bu görüşmelerden sonra Tasarı ile gerekçesi benimsenmiş ve Tasarının maddelerinin görüşülmesine geçilmesi kararlaştırılmıştır.

Tasarının 1 inci maddesi, Türk Ceza Kanununun 45 inci maddesine bir fıkra eklemektedir. Bu fıkrayla ceza hukukuna, bugün Fransa ve Belçika gibi bazı Avrupa ülkeleri ile Anglo-Sakson ceza hukuku sistemlerine girmiş bulunan “bilinçli taksir” kavramı sokulmaktadır. Bilinçli taksir hali, ortaya çıkan sonucun istenmemiş, ancak, öngörülebilir olması durumudur. Örneğin şehir içinde 120 km. hızla giden bir aracın kazaya sebebiyet vermesi halinde, kazanın meydana gelmesini sürücü büyük olasılıkla istememiştir. Dolayısıyla ortada taksirli bir suç vardır. Ancak sürücü bu hızla gidildiği takdirde kaza olacağını öngörebilmektedir, yani 120 km.’lik hızın kazaya neden olacağının bilincindedir. Dolayısıyla buradaki taksir bilinçli taksirdir. Trafik kazalarında ölüme ya da yaralanmaya sebebiyet veren sürücülerin bilinçli taksir yoluyla ciddi yaptırımlara tabi tutulması söz konusu olacaktır. Komisyonumuz bu düzenlemeyi aynen kabul etmiştir.

Tasarının 2 nci maddesi, 1 inci maddede yapılan değişikliği tamamlamakta; bilinçli taksirle işlenen suçların cezalarının paraya çevrilemeyeceğini hüküm altına almaktadır. Bu amaçla Cezaların İnfazı Hakkında Kanunun 4 üncü maddesine bir cümle ekleyen Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 3 üncü maddesi, Karayolları Trafik Kanununun 48 inci maddesinde değişiklik öngörerek, alkollü araç kullananlara uygulanacak yaptırımları ağırlaştırmaktadır. Madde üzerinde dört önerge verilmiştir.

Birinci önerge alkolmetre uygulamasına yasal dayanak kazandırmaya çalışmaktadır.

İkinci önerge, bir taraftan Tasarıdaki cezaları güncelleştirirken diğer taraftan alkollü araç kullanımı nedeniyle sürücü belgesinin alınmasından, sonra kullanılan araçların da ihlalin derecesine göre trafikten belirli sürelerle men edilmesini imkân dahiline sokmaktadır.

Üçüncü önerge, ceza miktarını artırırken bu cezaların tecil edilemeyeceğini hüküm altına almaktadır.

Dördüncü önerge, sürücü belgesinin ikinci kez geri alınmasından sonra, sürücülerin belli bir süre eğitime tâbi tutulmasını öngörmektedir.

Trafik denetimi sırasında, alkolmetrenin yasal olmadığı gerekçesiyle denetimden kaçan sürücülerin itirazlarını önleme bakımından alkolmetreyi yasal kılan birinci önerge Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

Komisyonumuz, ikinci önergeyle öngörülen, Tasarıdaki cezaların güncelleşmesini uygun bulmuştur. Ancak önergenin araçların trafikten belirli sürelerle men edilmesini öngören bölümü tartışma konusu olmuştur. Önergenin bu bölümüne muhalif olan üyelerimiz, bu uygulamanın araç sahibi ile sürücünün aynı olmaması durumunda birçok soruna yol açtığını ifade etmişlerdir. Bu durumda, sürücünün suçundan dolayı araç sahibi cezalandırılmış olmakta ve bu cezanın kişiselliği ilkesini ihlal etmektedir. Araç sahibinin, özellikle nakliye kooperatifleri söz konusu olduğunda, sürücüyü denetlemesi ve sürücünün fiillerini bilmesi olanaksız hale gelmektedir. Bunun dışında, aracın men edilmesiyle, araçta malları bulunan ve taşıt ve sürücüyle hiçbir ilişkisi olmayan mal sahibinin malları bu süre içinde, -özellikle yükün sebze ve meyve olması halinde-, çürüyebilmekte ve suçla doğrudan ya da dolaylı hiçbir ilişkisi olmayan mal sahibi cezalandırılmış olmaktadır. Ayrıca bu malların bozulmasıyla hem ülke ekonomisi kayba uğramakta, hem de iflaslar söz konusu olmaktadır. Önergenin bu bölümünün lehinde olan üyelerimiz, tartışılmakta olan konunun her yıl binlerce kişinin ölümüne neden olan trafik terörü olduğunu; insan hayatının öneminin maddi bir şeyle karşılaştırılamayacak kadar büyük olduğunu ve dolayısıyla bu tür bir yaptırımın mal ve araç sahiplerini daha titiz davranmaya iterek alkollü araç kullanımını engelleyeceğini belirtmişlerdir. Bu üyelerimiz, Avrupa’da da bu tür düzenlemeler bulunduğunu ifade etmişlerdir. Ülkemizde alkollü araç kullanımı nedeniyle sürücü belgesinin geri alınması uygulamasının başladığı 1997 yılından 2001 yılının sonuna kadar yaklaşık 445 000 kişinin sürücü belgesi geri alınmıştır. Dolayısıyla alkollü araç kullanımının çok yüksek oranda olduğu ve trafik kazalarının önemli bir bölümünün alkollü araç kullanımından kaynaklandığı düşünülürse, bu konuda etraflı tedbirlerin alınması gereği ortaya çıkar. Önerge üzerindeki bu tartışmalardan sonra cezanın kişiselliği ilkesini zedeleyeceği gerekçesiyle önergenin bu bölümü kabul edilmemiştir.

Komisyonumuz ikinci önergeyle cezaları güncelleştirmiş olduğundan üçüncü önergedeki artışları yeniden tartışma gereği duymamış, ayrıca tecille ilgili olarak yasalarımızda yeterli hükümler bulunduğundan üçüncü önergeyi reddetmiştir.

Dördüncü önerge sürücü belgesi ikinci kez alkol nedeniyle ellerinden alınan sürücülerin eğitimine ilişkindir. Komisyonumuz önergede öngörülen bir aylık eğitim süresinin cezanın amacını aşacağını düşünerek süreyi bir haftaya düşürmüştür. Ayrıca Emniyet Genel Müdürlüğünün faaliyet alanı ve donanımı dikkate alınarak, eğitim görevi Millî Eğitim Bakanlığına verilmiştir. Konunun usul ve esaslarının ise yine Millî Eğitim Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelikte düzenleneceği kurala bağlanmıştır. Böylece alkollü araç kullanımı nedeniyle sürücü belgesinin;

1. Birinci kez geri alınmasında sadece idarî para cezası uygulanmakta,

2. İkinci kez geri alınmasından sonra idarî para cezası uygulanmakta ve sürücüler bir haftalık eğitime tabi tutulmaktadır.

3. Üçüncü kez geri alınmasından sonra hapis ve para cezası uygulanmakta ve sürücüler psiko-teknik muayeneye tabi tutulmaktadır.

Tasarının 3 üncü maddesi, yukarıda belirtilen değişiklikleri içerecek biçimde Başkanlığa verilen redaksiyon yetkisi çerçevesinde yeniden yazılmış ve bu haliyle kabul edilmiştir.

Tasarının 4 üncü maddesi aşırı hızlı araç kullanımı nedeniyle Karayolları Trafik Kanununun 51 inci maddesinde öngörülen yaptırımları ağırlaştırmaktadır. Madde üzerinde 3 önerge verilmiştir.

Sürücü belgesinin aşırı hız nedeniyle geri alınması halinde, çerçeve 3 üncü maddede yapılan değişikliğe paralel olarak eğitim verilmesini öngören önerge, bu konunun alkollü araç kullanımından farklı olması ve sürücülerin çoğu kez aceleleri nedeniyle, hatalarının bilincinde olarak aşırı hızda araç kullanmaları nedenleriyle kabul edilmemiş ve önerge sahipleri bu gerekçeleri uygun bularak önergelerini geri çekmişlerdir.

Madde üzerindeki ikinci önergeyle maddenin Tasarıdan çıkarılması önerilmektedir. Önergenin lehindeki üyelerimiz;

- Aşırı hızın çoğunlukla sürücülerin acil işlerinin olmasından kaynaklandığı;

- Ülkemizde sabit hızda sürekli hızda gitmeye olanak tanıyan yolların bulunmaması ve ortalama hızın düşmesi nedeniyle sürücülerin yolun belli kesimlerinde hızlı araç kullanmak zorunda kaldıkları;

- Toplu taşıma araçlarının yaygınlaşmaması nedeniyle varılacak hedefe özel araçlarla gidildiği ve bunun da varış süresini artırdığı,

- Bu nedenle sürücülerin büyük çoğunluğunun hız kurallarına riayetsizlikten ceza aldıkları,

- Bir yıl içinde üç kez hız kuralının ihlali nedeniyle sürücü belgesinin iki yıllık süreyle geri alınmasının orantılılık ilkesine aykırı ağır bir yaptırım olacağı;

- Bunun da sürücü belgesi olmadan araç kullanımını yaygınlaştıracağı;

- Dolayısıyla mevcut uygulamanın sürdürülmesi gerektiği,

Görüşleri dile getirilmiştir.

Üçüncü önerge aynı amacı taşımakla birlikte, tasarıdaki para cezalarını artırmaktadır. Komisyonumuz önergenin, Tasarıdaki para cezalarının güncelleştirilmesini öngören kısmını kabul etmiştir. Bu amaçla ikinci ve üçüncü önerge birleştirilerek oya sunulmuş ve kabul edilmiştir. Böylece Karayolları Trafik Kanunundaki düzenleme sürdürülmekte; sadece ceza miktarlarının artırılması yoluna gidilmektedir. Bu amaçla ceza içermeyen 51 inci maddenin üçüncü fıkrası Tasarı metninden çıkarılmakta; çerçeve 4 üncü madde, 2918 sayılı Kanunun 51 inci maddesinin ikinci ve beşinci fıkralarında değişiklik yapar hale getirilmektedir.

Tasarının 4 üncü maddesi bu değişikliklerle birlikte kabul edilmiştir.

Tasarının 5 inci maddesi, konaklama yerleri ve belediye mücavir alanları hariç olmak üzere, otoyollarda açılacak yapı ve tesislerde alkollü içki satışı yasağını devlet karayollarını da kapsayacak biçimde genişletmektedir.

Madde üzerinde verilen bir önerge ile, akaryakıt istasyonları ve eklentilerinde de alkollü içki satışı yasaklanmaktadır. Önergenin aleyhinde olan üyelerimiz, bu tür bir yasağın birçok işyerinin kapanmasına yol açacağını; buralarda alkollü içki satışının alkollü araç kullanmakla bir ilişkisinin bulunmadığını; özellikle turistik yörelerde turistlerin, alkollü içeceklerini yolları üzerindeki akaryakıt istasyonlarından almakta olduklarını ve bu nedenle uygulamanın turizmi baltalayacağını belirtmişlerdir. Önergenin lehindeki üyelerimiz, akaryakıt istasyonlarında alkollü içki satışının sürücüleri alkol almaya teşvik ettiğini; akaryakıt istasyonlarının araçlara akaryakıt sunmak durumunda olduğunu; buralarda alkollü içki satışının alkollü araç kullanımı ile ilişkili olduğunu ifade etmişlerdir. Önerge komisyonumuzda oyçokluğu ile kabul edilmiştir.

5 inci madde önergede öngörülen bu değişiklikle birlikte kabul edilmiştir.

5 inci maddenin uygulamaya konulmasıyla ilgili olarak Tasarıya geçici 17 nci maddeyi ekleyen Tasarının çerçeve 6 ncı maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 7 ve 8 inci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz Adalet Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Tevfik Ziyaeddin Akbulut

Ali Sezal

Ümmet Kandoğan

 

Tekirdağ

Kahramanmaraş

Denizli

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Muharrem Tozçöken

Ali Küçükaydın

Şevket Gürsoy

 

Eskişehir

Adana

Adıyaman

 

Üye

Üye

Üye

 

Reyhan Balandı

Şevket Orhan

Ali Yüksel Kavuştu

 

Afyon

Bursa

Çorum

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Sait Armağan

Sıdıka Aydoğan

Nusret Bayraktar

 

Isparta

İstanbul

İstanbul

 

 

(5 ve 6 ncı maddelere muhalefet

 

 

 

şerhimiz vardır.)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Hakkı Ülkü

Serpil Yıldız

Sinan Özkan

 

İzmir

İzmir

Kastamonu

 

(5 ve 6 ncı maddelere muhalifim.)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Siyam Kesimoğlu

Mehmet Sefa Sirmen

Ali Oksal

 

Kırklareli

Kocaeli

Mersin

 

(5 inci maddeye muhalifim.)

(5 inci maddeye muhalifim.)

(5 inci ve 6 ncı maddeye

 

 

 

muhalifim.)

 

Üye

Üye

Üye

 

Selami Uzun

Abdullah Veli Seyda

Mehmet Kartal

 

Sivas

Şırnak

Van

 

 

 

(5 inci maddeye muhalifim.)

 

Üye

Üye

 

 

Şükrü Önder

Mehmet Erdemir

 

 

Yalova

Yozgat

 

 


İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRK CEZA KANUNU, CEZALARIN İNFAZI HAKKINDA KANUN VE KARAYOLLARI TRAFİK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. – 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 45 inci maddesine aşağıdaki son fıkra eklenmiştir.

“Failin öngördüğü neticeyi istememesine rağmen neticenin meydana gelmesi halinde bilinçli taksir vardır; bu halde ceza üçte bir oranında artırılır.”

MADDE2. –13.7.1965 tarihli ve 647 sayılı Cezaların İnfazı Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.

“Bu hüküm, bilinçli taksir halinde uygulanmaz.”

MADDE3. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 48 inci maddesinin ikinci, beşinci ve altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Uyuşturucu veya keyif verici maddelerin cinsleri ile alkollü içkilerin etki derecelerini ve kandaki miktarlarını tespit amacıyla, trafik zabıtasınca teknik cihazlar kullanılır. Bu cihazlarla yapılan ölçümlere itiraz halinde yapılacak tespit usulleri ve muayene şartları hazırlanacak yönetmelikte Sağlık Bakanlığının görüşüne uygun olarak düzenlenir.”

“Yönetmelik ile belirtilen miktarların üzerinde alkollü araç kullandığı tespit edilen sürücülerden; suçun işlendiği tarihten itibaren geriye doğru beş yıl içinde, birinci defada altı ay süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve haklarında 265 300 000 lira para cezası uygulanır.İkinci defada iki yıl süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve 265 300 000  lira para cezası uygulanır. İkinci defada bu sürücüler bir hafta boyunca, günde üç saatten az olmamak üzere Millî Eğitim Bakanlığı tarafından, çıkarılacak yönetmelikteki esas ve usullere uygun olarak eğitime tâbi tutulur.Üçüncü defasında ise beş yıl süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve altı aydan aşağı olmamak üzere hafif hapis cezası ile birlikte 265 300 000 lira hafif para cezası uygulanır ve psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesi sonrası uygun görülenlere, geri alma süresi sonunda sürücü belgeleri iade edilir. Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesinin yapılmasına dair esas ve usuller yönetmelikte gösterilir.

Uyuşturucu ve keyif verici maddeler alarak araç kullananlar hakkında eylemleri başka bir suç oluştursa bile ayrıca bir yıl hafif hapis cezası ile birlikte 332 600 000 liradan 532 600 000 liraya kadar hafif para cezası uygulanır ve sürücü belgeleri süresiz olarak geri alınır.”

MADDE4. – 2918 sayılı Kanunun 51 inci maddesinin ikinci ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Hız ölçen teknik cihaz veya çeşitli usullerle yapılan tespit sonucu hız sınırlarını yüzde ondan yüzde elliye (elli dahil) kadar aşan sürücülere 64 700 000 lira, yüzde elliden fazla aşan sürücülere 131 900 000 lira para cezası uygulanır.

“Bu cihazları imal ve ithal edenler, fiil başka bir suç oluştursa bile ayrıca 800 000 000 liradan 1 332 800 000 liraya kadar hafif para cezası ve altı aydan sekiz aya kadar hafif hapis cezası ile; araçlarında bulunduran işletenler ise, 532 600 000 liradan 800 000 000 liraya kadar hafif para cezası ve dört aydan altı aya kadar hafif hapis cezası ile cezalandırılırlar ve bu cihazların müsaderesine de hükmolunur.”

MADDE5. – 2918 sayılı Kanunun ek 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“EkMadde12. – Akaryakıt istasyonlarında ve eklentilerinde alkollü içki satılamaz.

Konaklama yerleri ve belediye mücavir alanları hariç olmak üzere, otoyollarda ve Devlet karayollarında yapılacak ve açılacak yapı ve tesislerde alkollü içki satılmasına izin verilmez.”

MADDE6. – 2918 sayılı Kanuna geçici 16 ncı maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici 17 nci madde eklenmiştir.

“GEÇİCİMADDE17. – Bu Kanunun ek 12 nci maddesi kapsamına giren ve daha önce yapılmış veya açılmış yapı ve tesislerde bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içinde ek 12 nci maddede belirtilen yükümlülükler yerine getirilir.”

MADDE7. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE8. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.


Adalet Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

              Adalet Komisyonu                            7.1.2003

Esas No. : 1/300

  Karar No. : 7

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 19.12.2002 tarihinde tali komisyon olarak İçişleri, esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiş olan, "Türk Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında Kanun ve Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/300)" Komisyonumuzun, 6.1.2003 tarihli 4 üncü birleşiminde Adalet Bakanı Sayın Cemil ÇİÇEK ile Adalet ve İçişleri Bakanlıkları temsilcilerinin de katılmalarıyla, İçişleri Komisyonunun metni de dikkate alınarak incelenip görüşülmüş, geneli üzerindeki görüşmelerin tamamlanmasından sonra maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.

Tasarının 1 inci ve 2 nci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının çerçeve 3 üncü maddesiyle Karayolları Trafik Kanununun 48 inci maddesinin beş ve altıncı fıkralarının değiştirilmesi öngörülmektedir. 48 inci maddenin yürürlükteki ikinci fıkrasında uyuşturucu veya keyif verici maddelerin cinsleri ile alkollü içkilerin etki dereceleri ve kandaki miktarlarını tespit amacıyla trafik zabıtasınca teknik cihazlar kullanılacağı hususunu hükme bağlamak amacıyla değişiklik yapılması uygun görülmüş ve çerçeve maddeye bu değişiklik doğrultusunda ilave yapılmıştır.

Beş ve altıncı fıkralarda yer alan para cezaları yeniden değerleme oranları dikkate alınarak güncelleştirilmiş, beşinci fıkraya yapılan ilave ile ikinci defa sürücü belgeleri geri alınan sürücülerin Sağlık Bakanlığınca, sürücü davranışlarını geliştirme eğitimine tabi tutulacağı esası getirilmiş ve altıncı fıkradaki "bir yıl"lık hafif hapis cezası fazla bulunarak "altı aya" indirilmiştir.

Tasarının çerçeve 4 üncü maddesiyle Karayolları Trafik Kanununun 51 inci maddesinin iki, üç ve beşinci fıkralarının değiştirilmesi öngörülmektedir. Yürürlükteki üçüncü fıkradaki düzenlemenin daha uygun olduğu düşüncesiyle değiştirilmesine gerek görülmemiş ve İçişleri Komisyonunun kabul ettiği metin Komisyonumuzca da aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 5, 6, 7 ve 8 inci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere saygı ile arzolunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Köksal Toptan

Halil Özyolcu

Ramazan Can

 

Zonguldak

Ağrı

Kırıkkale

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Hasan Kara

Mehmet Ziya Yergök

Feridun Fikret Baloğlu

 

Kilis

Adana

Antalya

 

(İmzada bulunamadı)

(Muhalefet şerhim var)

(Muhalefet şerhim var)

 

Üye

Üye

Üye

 

Orhan Yıldız

Semiha Öyüş

Feridun Ayvazoğlu

 

Artvin

Aydın

Çorum

 

Üye

Üye

Üye

 

Muzaffer Külcü

Mahmut Durdu

Esat Canan

 

Çorum

Gaziantep

Hakkâri

 

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Sadullah Ergün

Recep Özel

Ahmet Güryüz Ketenci

 

Hatay

Isparta

İstanbul

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Yılmazcan

Hakkı Köylü

Harun Tüfekçi

 

Kahramanmaraş

Kastamonu

Konya

 

Üye

Üye

Üye

 

Muharrem Kılıç

Orhan Eraslan

Ömer Kulaksız

 

Malatya

Niğde

Sivas

 

(Muhalifim)

(Toplantıya katılmadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Nuri Saygun

Zeyid Aslan

Bekir Bozdağ

 

Tekirdağ

Tokat

Yozgat

 

(Muhalifim)

 

 

 

 

 

 

MUHALEFET ŞERHİ

 TBMM ADALET KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA

Komisyonumuzun 6.1.2003 günlü toplantısında görüşülerek oy çokluğu ile kabul edilen 2918 sayılı Kanunun Ek 12. madde değişikliğini uygun bulmuyoruz.

Madde gerekçesi ve düzenlemesi ülkede alkol içimine doğrudan bir tepki niteliğindedir. Alkol satın almayı düşünenlerin dahi potansiyel suçlu olarak kabulü doğru değildir.

Ayrıca bu uygulama ile turizm bölgeleri ciddi sıkıntı yaşayacaktır. Dikkat edildiğinde ülkedeki kazaların % 1'i alkole dayalı ise tüm alkol alanları ve turizm sektöründe ticaret yapanları bu yönde zarara sokmak doğru bir yasa düzenlemesi olamaz. Bu nedenle işbu maddenin yasadaki konumu ile kalmasını uygun bulmaktayım.

 

 

Mehmet Nuri Saygun

Mehmet Ziya Yergök

Muharrem Kılıç

 

Tekirdağ

Adana

Malatya

 

 

Feridun Fikret Baloğlu

 

 

 

Antalya

 

 

 

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN (1/796)

TÜRK CEZA KANUNU, CEZALARIN İNFAZI HAKKINDA KANUN VE KARAYOLLARI TRAFİK KANUNUNDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN

TASARISI

MADDE 1. - 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 45 inci maddesine aşağıdaki son fıkra eklenmiştir.

“Failin öngördüğü neticeyi istememesine rağmen neticenin meydana gelmesi halinde bilinçli taksir vardır; bu halde ceza üçte bir oranında artırılır.”

MADDE 2. - 13.7.1965 tarihli ve 647 sayılı Cezaların İnfazı Hakkında Kanunun
4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.

“Bu hüküm bilinçli taksir halinde uygulanmaz”

MADDE 3. -13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 48 inci maddesinin beş ve altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Yönetmelik ile belirtilen miktarların üzerinde alkollü araç kullandığı tespit edilen sürücülerden; suçun işlendiği tarihten itibaren geriye doğru beş yıl içinde birinci defada altı ay süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve haklarında 100.000.000 lira para cezası uygulanır. İkinci defada iki yıl süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve 150.000.000 lira para cezası uygulanır. Üçüncü defasında ise beş yıl süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve altı aydan aşağı olmamak üzere hafif hapis cezası ile birlikte 200.000.000 lira para cezası uygulanır. Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesi sonrası uygun görülenlere, geri alma süresi sonunda sürücü belgeleri iade edilir. Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzman muayenesi-nin yapılmasına dair esas ve usuller yönetmelikte gösterilir.

 

Uyuşturucu ve keyif verici maddeler alarak araç kullananlar hakkında eylemleri başka bir suç oluştursa bile ayrıca bir yıl hafif hapis cezası ile birlikte 400.000.000 lira hafif para cezası uygulanır ve sürücü belgeleri süresiz olarak geri alınır.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 4. -2918 sayılı Kanunun 51 inci maddesinin iki, üç ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Hız ölçen teknik cihaz veya çeşitli usullerle yapılan tespit sonucu hız sınırlarını yüzde ondan yüzde otuza (otuz dahil) kadar aşan sürücülere 50.000.000 lira, yüzde otuzdan fazla aşan sürücülere 100.000.000 lira para cezası uygulanır.

Hız kuralının ihlâli sebebiyle ceza yazılan sürücülerden, suçun işlendiği tarihten geriye doğru bir yıl içinde aynı kuralı üç defa ihlâl ettiği tespit edilenlerin sürücü belgeleri iki yıl süre ile geri alınır. Süresi sonunda psiko-teknik değerlendirmeden ve psikiyatri uzmanının muayenesinden geçirilerek sürücü belgesi almasına engel hali olmadığı anlaşılanlara belgeleri iade edilir.”

“Bu cihazları imâl ve ithal edenler, fiil başka bir suç oluştursa bile ayrıca 300.000.000 lira hafif para cezası ve sekiz ay hafif hapis cezası ile; araçlarında bulunduran işletenler ise, 300.000.000 lira hafif para cezası ve dört aydan altı aya kadar hafif hapis cezası ile cezalandırılırlar ve bu cihazların müsaderesine de hükmolunur.

MADDE 5. -2918 sayılı Kanunun ek 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Ek Madde 12. - Konaklama yerleri ve belediye mücavir alanları hariç olmak üzere, otoyollarda ve Devlet karayollarında yapılacak ve açılacak yapı ve tesislerde alkollü içki satılmasına izin verilmez.”

MADDE 6. -2918 sayılı Kanuna geçici 16 ncı maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici 17 nci madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 17. - Bu Kanunun ek 12 nci maddesi kapsamına giren ve daha önce yapılmış veya açılmış yapı ve tesislerde bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içinde ek 12 nci maddede belirtilen yükümlülükler yerine getirilir.”

MADDE 7. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 8. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yard.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

Prof. Dr. N. Çağan

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

M. Bostancıoğlu

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

Y. Yalova

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. K. Yücelen

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. Ş.Üşenmez

Y. Yalova

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı

 

M. İ. Talay

A. K. Tanrıkulu

Prof. Dr. H. S. Türk

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Dışişleri Bakanı

 

S. Çakmakoğlu

S. Tantan

İ. Cem

 

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

 

S. Oral

M. Bostancıoğlu

K. Aydın

 

Sağlık Bakanı V.

Ulaştırma Bakanı V.

Tarım ve Köyişleri Bakanı

 

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

Prof. Dr. T. Toskay

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

 

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

 

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

M. C. Ersümer

 

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

 

M. İ. Talay

E. Mumcu

Prof. Dr. N. Çağan

 

 

Çevre Bakanı

 

 

 

F. Aytekin

 

 

ADALET KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRK CEZA KANUNU, CEZALARIN İNFAZI HAKKINDA KANUN VE KARA-YOLLARI TRAFİK KANUNUNDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN

TASARISI

MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

MADDE 3. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 48 inci maddesinin iki, beş ve altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Uyuşturucu veya keyif verici maddelerin cinsleri ile alkollü içkilerin etki dereceleri ve kandaki miktarlarını tespit amacıyla, trafik zabıtasınca teknik cihazlar kullanılır. Tespit usulleri ve muayene şartları, Sağlık Bakanlığının görüşüne uygun olarak hazırlanacak yönetmelikte düzenlenir.”

"Yönetmelik ile belirtilen miktarların üzerinde alkollü araç kullandığı tespit edilen sürücülerin, suçun işlendiği tarihten itibaren geriye doğru beş yıl içinde; birinci defasında sürücü belgeleri altı ay süreyle geri alınır ve haklarında 265 300 000 lira para cezası uygulanır. İkinci defasında sürücü belgeleri iki yıl süreyle geri alınır ve haklarında 332 600 000 lira para cezası uygulanır ve bu sürücüler Sağlık Bakanlığınca, esas ve usulleri Sağlık ve İçişleri Bakanlıklarınca çıkarılacak yönetmelikte gösterilen sürücü davranışlarını geliştirme eğitimine tabi tutulurlar, eğitimi başarıyla tamamlayanların belgeleri süresi sonunda iade edilir. Üç veya üçten fazlasında ise, sürücü belgeleri beş yıl süreyle geri alınır ve altı aydan aşağı olmamak üzere hafif hapis cezası ile birlikte 532 600 000 lira hafif para cezası uygulanır. Ayrıca, psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesine tabi tutulurlar. Bu değerlendirme ve muayene sonrasında uygun görülenlere, geri alma süresi sonunda sürücü belgeleri iade edilir. Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesinin yapılmasına dair esas ve usuller yönetmelikte gösterilir.

Uyuşturucu ve keyif verici maddeleri alarak araç kullananlara, eylemi başka bir suç oluştursa bile ayrıca, altı ay hafif hapis cezası ile birlikte 532 600 000 lira hafif para cezası uygulanır ve sürücü belgeleri süresiz olarak geri alınır."

MADDE 4.- 2918 sayılı Kanunun 51 inci maddesinin iki ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Hız ölçen teknik cihaz veya çeşitli usullerle yapılan tespit sonucu hız sınırlarını yüzde ondan yüzde elliye (elli dahil) kadar aşan sürücülere 64 700 000 lira, yüzde elliden fazla aşan sürücülere 131 900 000 lira para cezası uygulanır."

"Bu cihazları imal ve ithal edenler, fiil başka bir suç oluştursa bile ayrıca 800 000 000 liradan 1 332 800 000 liraya kadar hafif para cezası ve altı aydan sekiz aya kadar hafif hapis cezası ile; araçlarında bulunduran işletenler ise, 532 600 000 liradan 800 000 000 liraya kadar hafif para cezası ve dört aydan altı aya kadar hafif hapis cezası ile cezalandırılırlar ve bu cihazların müsaderesine de hükmolunur."

 

 

 

 

 

 

MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

MADDE 7. – Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.