Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 13)
Türk Ceza Kanunu,
Cezaların İnfazı Hakkında Kanun ve Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve İçişleri ve Adalet Komisyonları Raporları
(1/300)
T.C.
Başbakanlık 11.12.2002
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG/196-279/5965
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
LİSTE
Esas No.: Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/380 Kara Avcılığı Kanunu
Tasarısı
1/385 Topyekûn Savunma Sivil
Hizmetleri Kanunu Tasarısı
1/404 Millî Güvenlik Kurulu ve
Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği Kanununa İki Ek ve Bir Geçici Madde
Eklenmesi ile Devlet Memurları Kanununun 36 ncı Mad- desinde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/408 Türk Vatandaşları
Hakkında Yabancı Ülke Mahkemelerinden ve Yabancılar Hak- kında Türk Mahkemelerinden
Verilen Ceza Mahkûmiyetlerinin İnfazına Dair Ka- nunda Değişiklik Yapılmasına
İlişkin Kanun Tasarısı
1/410 Hâkimler ve Savcılar
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/444 Cezaların İnfazı Hakkında
Kanunda ve Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkın- da Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/450 Ceza Muhakemeleri Usulü
Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması ve Bu Kanuna Bazı Maddeler
Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/646 Hâkim ve Savcı Adayları
Eğitim Merkezi Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun İki
Maddesinin Yeniden Düzenlenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/689 Sosyal Güvenlik Kurumu
Teşkilâtının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı
Esas No.: Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/690 Sosyal Sigortalar Kurumu
Kanunu Tasarısı
1/691 Esnaf ve Sanatkârlar ve
Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Ka- nununun ve Tarımda
Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanu- nunun
Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi, Yürürlükten Kaldırılması ve Bu Kanun- lara
Geçici Maddeler Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/692 Türkiye İş Kurumu Kanunu
Tasarısı
1/743 Türkiye Adalet Akademisi
Kanunu Tasarısı
1/773 Uluslararası Ticarî İşlemlerde Yabancı Kamu
Görevlilerine Rüşvet Verilmesinin Ön- lenmesi İçin Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/796 Türk Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında
Kanun ve Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı
1/805 Avrupa Çevre Ajansına ve
Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak
Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Ya- pılan Anlaşmanın Kabul
Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihaî Senedinin ve Türkiye Cumhuriyeti ile
Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Av- rupa Çevre Ajansı ve
Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşmasının Onay- lanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/840 Türkiye’nin MATRA
Programına Katılımına İlişkin Mutabakat Zaptının Onaylan- masının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/919 Türkiye-EFTA Ortak
Komitesinin 2000 Yılına Ait 4 Sayılı Kararının Onaylan- masının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/928 Türk Ceza Kanunu ile
Hapishane ve Tevkifhanelerin İdaresi Hakkında Kanunda
Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/941 Millî Güvenlik Kurulu ve
Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği Kanununda
Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/943 Sendikalar Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/944 190 Sayılı Genel Kadro ve
Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki Cetvellerin Adalet Bakanlığı, Anayasa Mahkemesi
Başkanlığı ve Danıştay Baş- kanlığına Ait Bölümlerinde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/948 Yabancıların Çalışma
İzinleri Hakkında Kanun Tasarısı
1/968 Sınıraşan Örgütlü Suçlara
Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesinin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/976 Adlî Tıp Kurumu Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/980 Aile
Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yargılama Usullerine Dair Kanun Tasarısı
1/987 Atatürk Kültür, Dil ve
Tarih Yüksek Kurumu Kanunu ile Devlet Memurları Kanu- nunda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/998 Türkiye Cumhuriyeti
ile Hırvatistan Cumhuriyeti Arasında Serbest Ticaret Anlaş- masının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas No.: Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/1003 Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Avrupa Birliği Komisyonu Arasında Merkezi
Finans ve İhale
Biriminin Kurulması ile Ulusal Fonun Kurulmasına İlişkin Muta- bakat Zabıtlarının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1016 Sınıraşan Örgütlü
Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesine Ek Kara, Deniz ve
Hava Yoluyla Göçmen
Kaçakçılığına Karşı Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1021 Sınıraşan Örgütlü
Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesine Ek İnsan Tica- retinin,
Özellikle Kadın ve Çocuk Ticaretinin Önlenmesine, Durdurulmasına ve Cezalandırılmasına
İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1024 Gelibolu Yarımadası
Tarihî Millî Parkı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı
T.C.
Başbakanlık 13.12.2000
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG/0.10/101-157/6283
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Adalet Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 28.9.2000 tarihinde kararlaştırılan “Türk Ceza Kanunu,
Cezaların İnfazı Hakkında Kanun ve Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GENEL
GEREKÇE
Günümüzde motorlu kara taşıt araçlarının
gerek nicelik, gerek nitelik bakımından büyük bir gelişme ve artış gösterdiği
bilinen bir gerçektir. Özellikle şehiriçi ve şehirlerarası karayollarında doğrudan
veya dolaylı olarak bu araçların yoğun bir şekilde trafik kazasına karışmaları
sonucu suç işlenmesine karşın, mevzuatımızda bu eylemleri cezaî yaptırıma
bağlayan hükümlerin yeteri derecede caydırıcı olmadığı görülmektedir.
Bu araçlarla işlenen ve öldürme ya da
yaralama ile sonuçlanan trafik kazalarında bu suçlara ilişkin kusurluluk şekli,
özellikle alkollü araç kullanılması sonucunda işlenen suçlarda kusurluluğun
derecesini yeterince ortaya çıkarmamaktadır. Zira, uyuşturucu ve keyif verici
maddeler ile alkollü araç kullanılması sonucunda işlenen eylemlerde, fiil ve
sonuç arasında ortaya çıkan nedensellik değerine bağlı cezaî yaptırımı, ceza
hukukundaki klasik kusur teorisiyle açıklamak son derece güçtür.
Tasarı ile, çağdaş ceza kanunlarında
olduğu gibi kusurluluğun bir türünü oluşturan, taksirin daha da yoğunlaşmış
şekli olan “bilinçli taksir” kavramına 765 sayılı Türk Ceza Kanununda yer
verilerek faildeki tehlikelilik hâliyle orantılı cezanın, genel ve özel önleme
fonksiyonlarının gerçekleştirilmesi ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun
bu konu ile ilgili maddelerinde öngörülen cezalar artırılarak, bu suçlara karşı
caydırıcılığın sağlanması amaçlanmaktadır.
Tasarıda ayrıca, otoyollarda ve Devlet
karayollarında konaklama yerleri ve belediye mücavir alanları hariç olmak
üzere, yapı ve tesislerde alkollü içki satılmasının yasaklanmasına ilişkin
hükümlere yer verilmiştir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – 765 sayılı Türk Ceza Kanununda
genel olarak kusuru düzenleyen 45 inci maddeye bir fıkra eklenmek suretiyle,
“bilinçli taksir” kavramına yer verilmiştir. Bilinçli taksir halinde verilecek
cezanın üçte bir oranında artırılması öngörülmüştür.
Madde 2. – Cezaların
bireyselleştirilmesinin sonucu olarak, 647 sayılı Cezaların İnfazı Hakkında
Kanunun 4 üncü maddesinde öngörülen paraya çevirme kuralının bilinçli taksir
halinde uygulanamayacağı hükme bağlanmıştır.
Madde 3. – 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanununun 48 inci maddesinin beş ve altıncı fıkralarında öngörülen tedbire
ilişkin süreler ile para ve hürriyeti bağlayıcı cezaların miktarı caydırıcılığı
sağlamak için artırılmıştır.
Madde 4.
– 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 51 inci maddesinde öngörülen
tedbirlere ilişkin süreler ile para ve hürriyeti bağlayıcı cezalar
artırılmaktadır.
Madde 5. – Otoyollarda ve Devlet
karayollarında konaklama yerleri ve belediye mücavir alanları hariç olmak
üzere, yapılacak ve açılacak yapı ve tesislerde alkollü içki satılması
yasaklanmıştır.
Madde 6. – Daha önce yapılmış veya açılmış
yapı ve tesislerin durumlarını yeni düzenlemeye uygun hale getirmeleri için bir
yıllık geçiş süresi öngörülmüştür.
Madde 7. – Yürürlükle ilgilidir.
Madde 8. – Yürütmeyle ilgilidir.
İçişleri
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
İçişleri
Komisyonu 27.12.2002
Esas No. :1/300
Karar No. :3
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Adalet Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar
Kurulunca, 13.12.2000 tarihinde 21 inci dönem TBMM Başkanlığına sunulan, “Türk
Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında Kanun ve Karayolları Trafik Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, söz konusu dönemde
sonuçlandırılamadığından kadük olmuş ve 11.12.2002 tarihinde Bakanlar Kurulunca
Başkanlığınıza Tasarının yenilendiği bildirilmiştir. Tasarı, 19.12.2002
tarihinde Başkanlığınızca esas Komisyon olarak Adalet Komisyonuna, tali
komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiş; Komisyonumuz 25.12.2002
tarihli üçüncü toplantısında, İçişleri ve Adalet Bakanlıkları temsilcilerinin
de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Tasarı ile trafik kazalarına neden olan
alkol ve aşırı hıza karşı çeşitli tedbirler alınmakta; bu alandaki yaptırımlar
ağırlaştırılmaktadır. Bu çerçevede;
1. Türk Ceza Kanunundaki “taksir” kavramı
genişletilerek, kanuna “bilinçli taksir” terimi ilave edilmekte;
2. Cezaların İnfazı Hakkında Kanunda
değişiklik yapılarak, bilinçli taksir halinde, hükmedilen hapis cezalarının
para cezasına dönüştürülemeyeceği öngörülmekte;
3. Alkollü araç kullananlara uygulanacak
yaptırımlar ağırlaştırılmakta;
4. Aşırı hızlı araç kullananlara
uygulanacak yaptırımlar ağırlaştırılmakta;
5. Sürücülerin alkollü madde almaları
ihtimali bulunan yerlerdeki alkollü içki satışı yasaklanmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmeler sırasında bazı üyelerimiz tarafından;
- Tasarı ile getirilen düzenlemelerin,
yasakçı bir zihniyetin ürünü oldukları;
- Alkol kullanımını sınırlamaya yönelik
düzenlemelerin temel hürriyetleri sınırladığı;
- Tasarıdaki bazı düzenlemelerin millî
ekonomimizde kayıplara yol açabileceği;
- Trafik sorununun çözümünün cezaların
artırılmasıyla bir ilişkisinin olmadığı; cezaların artırılmasının bazı yasa
dışı uygulamaları artırmaktan başka bir işe yaramayacağı,
İfade edilmiştir.
Cevaben yapılan açıklamalarda;
- Ülkemizde trafik sorununun en temel
sorunlardan biri olduğu, her yıl çok sayıda vatandaşımızın trafik kazalarında
yaşamını yitirdiği;
- İnsan yaşamının para ile ölçülemeyecek
kadar değerli olduğu ve bu nedenle tercih söz konusu olduğunda hiç tereddüt
edilmeden insan yaşamının seçilmesi gerektiği;
- Ülkemizdeki trafik kazalarının çok
önemli bir bölümünün alkollü araç kullanma ve aşırı hızdan kaynaklandığı;
- Bu nedenle alkollü araç kullanımı ve
aşırı hızın önlenmesi gerektiği;
- Tasarıdaki düzenlemelerin bu çerçevede
son derece yerinde olduğu belirtilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki bu görüşmelerden
sonra Tasarı ile gerekçesi benimsenmiş ve Tasarının maddelerinin görüşülmesine
geçilmesi kararlaştırılmıştır.
Tasarının 1 inci maddesi, Türk Ceza
Kanununun 45 inci maddesine bir fıkra eklemektedir. Bu fıkrayla ceza hukukuna,
bugün Fransa ve Belçika gibi bazı Avrupa ülkeleri ile Anglo-Sakson ceza hukuku
sistemlerine girmiş bulunan “bilinçli taksir” kavramı sokulmaktadır. Bilinçli
taksir hali, ortaya çıkan sonucun istenmemiş, ancak, öngörülebilir olması
durumudur. Örneğin şehir içinde 120 km. hızla giden bir aracın kazaya sebebiyet
vermesi halinde, kazanın meydana gelmesini sürücü büyük olasılıkla
istememiştir. Dolayısıyla ortada taksirli bir suç vardır. Ancak sürücü bu hızla
gidildiği takdirde kaza olacağını öngörebilmektedir, yani 120 km.’lik hızın
kazaya neden olacağının bilincindedir. Dolayısıyla buradaki taksir bilinçli
taksirdir. Trafik kazalarında ölüme ya da yaralanmaya sebebiyet veren
sürücülerin bilinçli taksir yoluyla ciddi yaptırımlara tabi tutulması söz
konusu olacaktır. Komisyonumuz bu düzenlemeyi aynen kabul etmiştir.
Tasarının 2 nci maddesi, 1 inci maddede
yapılan değişikliği tamamlamakta; bilinçli taksirle işlenen suçların
cezalarının paraya çevrilemeyeceğini hüküm altına almaktadır. Bu amaçla
Cezaların İnfazı Hakkında Kanunun 4 üncü maddesine bir cümle ekleyen Tasarının
2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 3 üncü maddesi, Karayolları
Trafik Kanununun 48 inci maddesinde değişiklik öngörerek, alkollü araç kullananlara
uygulanacak yaptırımları ağırlaştırmaktadır. Madde üzerinde dört önerge
verilmiştir.
Birinci önerge alkolmetre uygulamasına
yasal dayanak kazandırmaya çalışmaktadır.
İkinci önerge, bir taraftan Tasarıdaki
cezaları güncelleştirirken diğer taraftan alkollü araç kullanımı nedeniyle
sürücü belgesinin alınmasından, sonra kullanılan araçların da ihlalin
derecesine göre trafikten belirli sürelerle men edilmesini imkân dahiline
sokmaktadır.
Üçüncü önerge, ceza miktarını artırırken
bu cezaların tecil edilemeyeceğini hüküm altına almaktadır.
Dördüncü önerge, sürücü belgesinin ikinci
kez geri alınmasından sonra, sürücülerin belli bir süre eğitime tâbi
tutulmasını öngörmektedir.
Trafik denetimi sırasında, alkolmetrenin
yasal olmadığı gerekçesiyle denetimden kaçan sürücülerin itirazlarını önleme
bakımından alkolmetreyi yasal kılan birinci önerge Komisyonumuzca kabul
edilmiştir.
Komisyonumuz, ikinci önergeyle öngörülen,
Tasarıdaki cezaların güncelleşmesini uygun bulmuştur. Ancak önergenin araçların
trafikten belirli sürelerle men edilmesini öngören bölümü tartışma konusu
olmuştur. Önergenin bu bölümüne muhalif olan üyelerimiz, bu uygulamanın araç
sahibi ile sürücünün aynı olmaması durumunda birçok soruna yol açtığını ifade
etmişlerdir. Bu durumda, sürücünün suçundan dolayı araç sahibi cezalandırılmış
olmakta ve bu cezanın kişiselliği ilkesini ihlal etmektedir. Araç sahibinin,
özellikle nakliye kooperatifleri söz konusu olduğunda, sürücüyü denetlemesi ve
sürücünün fiillerini bilmesi olanaksız hale gelmektedir. Bunun dışında, aracın
men edilmesiyle, araçta malları bulunan ve taşıt ve sürücüyle hiçbir ilişkisi
olmayan mal sahibinin malları bu süre içinde, -özellikle yükün sebze ve meyve
olması halinde-, çürüyebilmekte ve suçla doğrudan ya da dolaylı hiçbir ilişkisi
olmayan mal sahibi cezalandırılmış olmaktadır. Ayrıca bu malların bozulmasıyla
hem ülke ekonomisi kayba uğramakta, hem de iflaslar söz konusu olmaktadır.
Önergenin bu bölümünün lehinde olan üyelerimiz, tartışılmakta olan konunun her
yıl binlerce kişinin ölümüne neden olan trafik terörü olduğunu; insan hayatının
öneminin maddi bir şeyle karşılaştırılamayacak kadar büyük olduğunu ve
dolayısıyla bu tür bir yaptırımın mal ve araç sahiplerini daha titiz davranmaya
iterek alkollü araç kullanımını engelleyeceğini belirtmişlerdir. Bu üyelerimiz,
Avrupa’da da bu tür düzenlemeler bulunduğunu ifade etmişlerdir. Ülkemizde
alkollü araç kullanımı nedeniyle sürücü belgesinin geri alınması uygulamasının
başladığı 1997 yılından 2001 yılının sonuna kadar yaklaşık 445 000 kişinin
sürücü belgesi geri alınmıştır. Dolayısıyla alkollü araç kullanımının çok
yüksek oranda olduğu ve trafik kazalarının önemli bir bölümünün alkollü araç
kullanımından kaynaklandığı düşünülürse, bu konuda etraflı tedbirlerin alınması
gereği ortaya çıkar. Önerge üzerindeki bu tartışmalardan sonra cezanın
kişiselliği ilkesini zedeleyeceği gerekçesiyle önergenin bu bölümü kabul
edilmemiştir.
Komisyonumuz ikinci önergeyle cezaları
güncelleştirmiş olduğundan üçüncü önergedeki artışları yeniden tartışma gereği duymamış,
ayrıca tecille ilgili olarak yasalarımızda yeterli hükümler bulunduğundan
üçüncü önergeyi reddetmiştir.
Dördüncü önerge sürücü
belgesi ikinci kez alkol nedeniyle ellerinden alınan sürücülerin eğitimine
ilişkindir. Komisyonumuz önergede öngörülen bir aylık eğitim süresinin cezanın
amacını aşacağını düşünerek süreyi bir haftaya düşürmüştür. Ayrıca Emniyet
Genel Müdürlüğünün faaliyet alanı ve donanımı dikkate alınarak, eğitim görevi
Millî Eğitim Bakanlığına verilmiştir. Konunun usul ve esaslarının ise yine
Millî Eğitim Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelikte düzenleneceği kurala
bağlanmıştır. Böylece alkollü araç kullanımı nedeniyle sürücü belgesinin;
1. Birinci kez geri
alınmasında sadece idarî para cezası uygulanmakta,
2. İkinci kez geri alınmasından
sonra idarî para cezası uygulanmakta ve sürücüler bir haftalık eğitime tabi
tutulmaktadır.
3. Üçüncü kez geri
alınmasından sonra hapis ve para cezası uygulanmakta ve sürücüler psiko-teknik
muayeneye tabi tutulmaktadır.
Tasarının 3 üncü maddesi,
yukarıda belirtilen değişiklikleri içerecek biçimde Başkanlığa verilen
redaksiyon yetkisi çerçevesinde yeniden yazılmış ve bu haliyle kabul
edilmiştir.
Tasarının 4 üncü maddesi
aşırı hızlı araç kullanımı nedeniyle Karayolları Trafik Kanununun 51 inci maddesinde
öngörülen yaptırımları ağırlaştırmaktadır. Madde üzerinde 3 önerge verilmiştir.
Sürücü belgesinin aşırı
hız nedeniyle geri alınması halinde, çerçeve 3 üncü maddede yapılan değişikliğe
paralel olarak eğitim verilmesini öngören önerge, bu konunun alkollü araç
kullanımından farklı olması ve sürücülerin çoğu kez aceleleri nedeniyle,
hatalarının bilincinde olarak aşırı hızda araç kullanmaları nedenleriyle kabul
edilmemiş ve önerge sahipleri bu gerekçeleri uygun bularak önergelerini geri
çekmişlerdir.
Madde üzerindeki ikinci
önergeyle maddenin Tasarıdan çıkarılması önerilmektedir. Önergenin lehindeki
üyelerimiz;
- Aşırı hızın çoğunlukla
sürücülerin acil işlerinin olmasından kaynaklandığı;
- Ülkemizde sabit hızda
sürekli hızda gitmeye olanak tanıyan yolların bulunmaması ve ortalama hızın
düşmesi nedeniyle sürücülerin yolun belli kesimlerinde hızlı araç kullanmak
zorunda kaldıkları;
- Toplu taşıma
araçlarının yaygınlaşmaması nedeniyle varılacak hedefe özel araçlarla gidildiği
ve bunun da varış süresini artırdığı,
- Bu nedenle sürücülerin
büyük çoğunluğunun hız kurallarına riayetsizlikten ceza aldıkları,
- Bir yıl içinde üç kez
hız kuralının ihlali nedeniyle sürücü belgesinin iki yıllık süreyle geri
alınmasının orantılılık ilkesine aykırı ağır bir yaptırım olacağı;
- Bunun da sürücü belgesi
olmadan araç kullanımını yaygınlaştıracağı;
- Dolayısıyla mevcut
uygulamanın sürdürülmesi gerektiği,
Görüşleri dile
getirilmiştir.
Üçüncü önerge aynı amacı
taşımakla birlikte, tasarıdaki para cezalarını artırmaktadır. Komisyonumuz
önergenin, Tasarıdaki para cezalarının güncelleştirilmesini öngören kısmını
kabul etmiştir. Bu amaçla ikinci ve üçüncü önerge birleştirilerek oya sunulmuş
ve kabul edilmiştir. Böylece Karayolları Trafik Kanunundaki düzenleme sürdürülmekte;
sadece ceza miktarlarının artırılması yoluna gidilmektedir. Bu amaçla ceza
içermeyen 51 inci maddenin üçüncü fıkrası Tasarı metninden çıkarılmakta;
çerçeve 4 üncü madde, 2918 sayılı Kanunun 51 inci maddesinin ikinci ve beşinci
fıkralarında değişiklik yapar hale getirilmektedir.
Tasarının 4 üncü maddesi
bu değişikliklerle birlikte kabul edilmiştir.
Tasarının 5 inci maddesi,
konaklama yerleri ve belediye mücavir alanları hariç olmak üzere, otoyollarda
açılacak yapı ve tesislerde alkollü içki satışı yasağını devlet karayollarını
da kapsayacak biçimde genişletmektedir.
Madde üzerinde verilen
bir önerge ile, akaryakıt istasyonları ve eklentilerinde de alkollü içki satışı
yasaklanmaktadır. Önergenin aleyhinde olan üyelerimiz, bu tür bir yasağın
birçok işyerinin kapanmasına yol açacağını; buralarda alkollü içki satışının
alkollü araç kullanmakla bir ilişkisinin bulunmadığını; özellikle turistik
yörelerde turistlerin, alkollü içeceklerini yolları üzerindeki akaryakıt
istasyonlarından almakta olduklarını ve bu nedenle uygulamanın turizmi
baltalayacağını belirtmişlerdir. Önergenin lehindeki üyelerimiz, akaryakıt
istasyonlarında alkollü içki satışının sürücüleri alkol almaya teşvik ettiğini;
akaryakıt istasyonlarının araçlara akaryakıt sunmak durumunda olduğunu;
buralarda alkollü içki satışının alkollü araç kullanımı ile ilişkili olduğunu
ifade etmişlerdir. Önerge komisyonumuzda oyçokluğu ile kabul edilmiştir.
5 inci madde önergede
öngörülen bu değişiklikle birlikte kabul edilmiştir.
5 inci maddenin uygulamaya
konulmasıyla ilgili olarak Tasarıya geçici 17 nci maddeyi ekleyen Tasarının
çerçeve 6 ncı maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 7 ve 8 inci maddeleri
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Adalet
Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Tevfik Ziyaeddin
Akbulut |
Ali Sezal |
Ümmet Kandoğan |
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Denizli |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Muharrem Tozçöken |
Ali Küçükaydın |
Şevket Gürsoy |
|
Eskişehir |
Adana |
Adıyaman |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Reyhan Balandı |
Şevket Orhan |
Ali Yüksel Kavuştu |
|
Afyon |
Bursa |
Çorum |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sait Armağan |
Sıdıka Aydoğan |
Nusret Bayraktar |
|
Isparta |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(5
ve 6 ncı maddelere muhalefet |
|
|
|
şerhimiz
vardır.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hakkı Ülkü |
Serpil Yıldız |
Sinan Özkan |
|
İzmir |
İzmir |
Kastamonu |
|
(5
ve 6 ncı maddelere muhalifim.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Siyam Kesimoğlu |
Mehmet Sefa Sirmen |
Ali Oksal |
|
Kırklareli |
Kocaeli |
Mersin |
|
(5
inci maddeye muhalifim.) |
(5
inci maddeye muhalifim.) |
(5
inci ve 6 ncı maddeye |
|
|
|
muhalifim.) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Selami Uzun |
Abdullah Veli Seyda |
Mehmet Kartal |
|
Sivas |
Şırnak |
Van |
|
|
|
(5
inci maddeye muhalifim.) |
|
Üye |
Üye |
|
|
Şükrü Önder |
Mehmet Erdemir |
|
|
Yalova |
Yozgat |
|
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK CEZA KANUNU, CEZALARIN İNFAZI HAKKINDA KANUN VE
KARAYOLLARI TRAFİK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı
Türk Ceza Kanununun 45 inci maddesine aşağıdaki son fıkra eklenmiştir.
“Failin öngördüğü neticeyi istememesine
rağmen neticenin meydana gelmesi halinde bilinçli taksir vardır; bu halde ceza
üçte bir oranında artırılır.”
MADDE2. –13.7.1965 tarihli ve 647 sayılı
Cezaların İnfazı Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki
cümle eklenmiştir.
“Bu hüküm, bilinçli taksir halinde
uygulanmaz.”
MADDE3. – 13.10.1983 tarihli ve 2918
sayılı Karayolları Trafik Kanununun 48 inci maddesinin ikinci, beşinci ve
altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Uyuşturucu veya keyif verici maddelerin
cinsleri ile alkollü içkilerin etki derecelerini ve kandaki miktarlarını tespit
amacıyla, trafik zabıtasınca teknik cihazlar kullanılır. Bu cihazlarla yapılan
ölçümlere itiraz halinde yapılacak tespit usulleri ve muayene şartları
hazırlanacak yönetmelikte Sağlık Bakanlığının görüşüne uygun olarak
düzenlenir.”
“Yönetmelik ile belirtilen miktarların
üzerinde alkollü araç kullandığı tespit edilen sürücülerden; suçun işlendiği
tarihten itibaren geriye doğru beş yıl içinde, birinci defada altı ay süreyle
sürücü belgeleri geri alınır ve haklarında 265 300 000 lira para cezası
uygulanır.İkinci defada iki yıl süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve 265 300
000 lira para cezası uygulanır. İkinci
defada bu sürücüler bir hafta boyunca, günde üç saatten az olmamak üzere Millî
Eğitim Bakanlığı tarafından, çıkarılacak yönetmelikteki esas ve usullere uygun
olarak eğitime tâbi tutulur.Üçüncü defasında ise beş yıl süreyle sürücü
belgeleri geri alınır ve altı aydan aşağı olmamak üzere hafif hapis cezası ile
birlikte 265 300 000 lira hafif para cezası uygulanır ve psiko-teknik
değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesi sonrası uygun görülenlere, geri
alma süresi sonunda sürücü belgeleri iade edilir. Psiko-teknik değerlendirme ve
psikiyatri uzmanı muayenesinin yapılmasına dair esas ve usuller yönetmelikte gösterilir.
Uyuşturucu ve keyif verici maddeler alarak
araç kullananlar hakkında eylemleri başka bir suç oluştursa bile ayrıca bir yıl
hafif hapis cezası ile birlikte 332 600 000 liradan 532 600 000 liraya kadar
hafif para cezası uygulanır ve sürücü belgeleri süresiz olarak geri alınır.”
MADDE4. – 2918 sayılı Kanunun 51 inci
maddesinin ikinci ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Hız ölçen teknik cihaz veya çeşitli
usullerle yapılan tespit sonucu hız sınırlarını yüzde ondan yüzde elliye (elli
dahil) kadar aşan sürücülere 64 700 000 lira, yüzde elliden fazla aşan
sürücülere 131 900 000 lira para cezası uygulanır.
“Bu cihazları imal ve ithal edenler, fiil
başka bir suç oluştursa bile ayrıca 800 000 000 liradan 1 332 800 000 liraya
kadar hafif para cezası ve altı aydan sekiz aya kadar hafif hapis cezası ile;
araçlarında bulunduran işletenler ise, 532 600 000 liradan 800 000 000 liraya
kadar hafif para cezası ve dört aydan altı aya kadar hafif hapis cezası ile
cezalandırılırlar ve bu cihazların müsaderesine de hükmolunur.”
MADDE5. – 2918 sayılı Kanunun ek 12 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“EkMadde12. – Akaryakıt istasyonlarında ve
eklentilerinde alkollü içki satılamaz.
Konaklama yerleri ve belediye mücavir
alanları hariç olmak üzere, otoyollarda ve Devlet karayollarında yapılacak ve
açılacak yapı ve tesislerde alkollü içki satılmasına izin verilmez.”
MADDE6. – 2918 sayılı Kanuna geçici 16 ncı
maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici 17 nci madde eklenmiştir.
“GEÇİCİMADDE17. – Bu Kanunun ek 12 nci
maddesi kapsamına giren ve daha önce yapılmış veya açılmış yapı ve tesislerde
bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içinde ek 12 nci maddede
belirtilen yükümlülükler yerine getirilir.”
MADDE7. – Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE8. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
Adalet Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Adalet
Komisyonu 7.1.2003
Esas No. : 1/300
Karar No. : 7
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca
19.12.2002 tarihinde tali komisyon olarak İçişleri, esas komisyon olarak
Komisyonumuza havale edilmiş olan, "Türk Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı
Hakkında Kanun ve Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı (1/300)" Komisyonumuzun, 6.1.2003 tarihli 4 üncü
birleşiminde Adalet Bakanı Sayın Cemil ÇİÇEK ile Adalet ve İçişleri
Bakanlıkları temsilcilerinin de katılmalarıyla, İçişleri Komisyonunun metni de
dikkate alınarak incelenip görüşülmüş, geneli üzerindeki görüşmelerin tamamlanmasından
sonra maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının 1 inci ve 2 nci
maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 3 üncü
maddesiyle Karayolları Trafik Kanununun 48 inci maddesinin beş ve altıncı
fıkralarının değiştirilmesi öngörülmektedir. 48 inci maddenin yürürlükteki
ikinci fıkrasında uyuşturucu veya keyif verici maddelerin cinsleri ile alkollü
içkilerin etki dereceleri ve kandaki miktarlarını tespit amacıyla trafik
zabıtasınca teknik cihazlar kullanılacağı hususunu hükme bağlamak amacıyla
değişiklik yapılması uygun görülmüş ve çerçeve maddeye bu değişiklik
doğrultusunda ilave yapılmıştır.
Beş ve altıncı fıkralarda
yer alan para cezaları yeniden değerleme oranları dikkate alınarak
güncelleştirilmiş, beşinci fıkraya yapılan ilave ile ikinci defa sürücü
belgeleri geri alınan sürücülerin Sağlık Bakanlığınca, sürücü davranışlarını
geliştirme eğitimine tabi tutulacağı esası getirilmiş ve altıncı fıkradaki
"bir yıl"lık hafif hapis cezası fazla bulunarak "altı aya"
indirilmiştir.
Tasarının çerçeve 4 üncü
maddesiyle Karayolları Trafik Kanununun 51 inci maddesinin iki, üç ve beşinci
fıkralarının değiştirilmesi öngörülmektedir. Yürürlükteki üçüncü fıkradaki
düzenlemenin daha uygun olduğu düşüncesiyle değiştirilmesine gerek görülmemiş
ve İçişleri Komisyonunun kabul ettiği metin Komisyonumuzca da aynen kabul
edilmiştir.
Tasarının 5, 6, 7 ve 8
inci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere saygı ile arzolunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Köksal
Toptan |
Halil Özyolcu |
Ramazan
Can |
|
Zonguldak |
Ağrı |
Kırıkkale |
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Hasan Kara |
Mehmet
Ziya Yergök |
Feridun
Fikret Baloğlu |
|
Kilis |
Adana |
Antalya |
|
(İmzada bulunamadı) |
(Muhalefet şerhim var) |
(Muhalefet şerhim var) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Orhan
Yıldız |
Semiha
Öyüş |
Feridun
Ayvazoğlu |
|
Artvin |
Aydın |
Çorum |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Muzaffer
Külcü |
Mahmut
Durdu |
Esat Canan |
|
Çorum |
Gaziantep |
Hakkâri |
|
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sadullah Ergün |
Recep
Özel |
Ahmet
Güryüz Ketenci |
|
Hatay |
Isparta |
İstanbul |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet
Yılmazcan |
Hakkı
Köylü |
Harun
Tüfekçi |
|
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
Konya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Muharrem
Kılıç |
Orhan Eraslan |
Ömer
Kulaksız |
|
Malatya |
Niğde |
Sivas |
|
(Muhalifim) |
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet
Nuri Saygun |
Zeyid
Aslan |
Bekir
Bozdağ |
|
Tekirdağ |
Tokat |
Yozgat |
|
(Muhalifim) |
|
|
|
|
|
|
MUHALEFET ŞERHİ
TBMM ADALET KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
Komisyonumuzun 6.1.2003
günlü toplantısında görüşülerek oy çokluğu ile kabul edilen 2918 sayılı Kanunun
Ek 12. madde değişikliğini uygun bulmuyoruz.
Madde gerekçesi ve
düzenlemesi ülkede alkol içimine doğrudan bir tepki niteliğindedir. Alkol satın
almayı düşünenlerin dahi potansiyel suçlu olarak kabulü doğru değildir.
Ayrıca bu uygulama ile
turizm bölgeleri ciddi sıkıntı yaşayacaktır. Dikkat edildiğinde ülkedeki
kazaların % 1'i alkole dayalı ise tüm alkol alanları ve turizm sektöründe
ticaret yapanları bu yönde zarara sokmak doğru bir yasa düzenlemesi olamaz. Bu
nedenle işbu maddenin yasadaki konumu ile kalmasını uygun bulmaktayım.
|
Mehmet
Nuri Saygun |
Mehmet
Ziya Yergök |
Muharrem
Kılıç |
|
Tekirdağ |
Adana |
Malatya |
|
|
Feridun
Fikret Baloğlu |
|
|
|
Antalya |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN (1/796)
TÜRK CEZA KANUNU, CEZALARIN İNFAZI HAKKINDA KANUN VE KARAYOLLARI
TRAFİK KANUNUNDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı
Türk Ceza Kanununun 45 inci maddesine aşağıdaki son fıkra eklenmiştir.
“Failin öngördüğü neticeyi istememesine
rağmen neticenin meydana gelmesi halinde bilinçli taksir vardır; bu halde ceza
üçte bir oranında artırılır.”
MADDE 2. - 13.7.1965 tarihli ve 647 sayılı
Cezaların İnfazı Hakkında Kanunun
4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bu hüküm bilinçli taksir halinde
uygulanmaz”
MADDE 3. -13.10.1983 tarihli ve 2918
sayılı Karayolları Trafik Kanununun 48 inci maddesinin beş ve altıncı fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yönetmelik ile belirtilen miktarların
üzerinde alkollü araç kullandığı tespit edilen sürücülerden; suçun işlendiği
tarihten itibaren geriye doğru beş yıl içinde birinci defada altı ay süreyle
sürücü belgeleri geri alınır ve haklarında 100.000.000 lira para cezası
uygulanır. İkinci defada iki yıl süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve 150.000.000
lira para cezası uygulanır. Üçüncü defasında ise beş yıl süreyle sürücü
belgeleri geri alınır ve altı aydan aşağı olmamak üzere hafif hapis cezası ile
birlikte 200.000.000 lira para cezası uygulanır. Psiko-teknik değerlendirme ve
psikiyatri uzmanı muayenesi sonrası uygun görülenlere, geri alma süresi sonunda
sürücü belgeleri iade edilir. Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzman
muayenesi-nin yapılmasına dair esas ve usuller yönetmelikte gösterilir.
Uyuşturucu ve keyif verici maddeler alarak
araç kullananlar hakkında eylemleri başka bir suç oluştursa bile ayrıca bir yıl
hafif hapis cezası ile birlikte 400.000.000 lira hafif para cezası uygulanır ve
sürücü belgeleri süresiz olarak geri alınır.”
MADDE 4. -2918 sayılı Kanunun 51 inci
maddesinin iki, üç ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Hız ölçen teknik cihaz veya çeşitli
usullerle yapılan tespit sonucu hız sınırlarını yüzde ondan yüzde otuza (otuz
dahil) kadar aşan sürücülere 50.000.000 lira, yüzde otuzdan fazla aşan
sürücülere 100.000.000 lira para cezası uygulanır.
Hız kuralının ihlâli sebebiyle ceza
yazılan sürücülerden, suçun işlendiği tarihten geriye doğru bir yıl içinde aynı
kuralı üç defa ihlâl ettiği tespit edilenlerin sürücü belgeleri iki yıl süre
ile geri alınır. Süresi sonunda psiko-teknik değerlendirmeden ve psikiyatri
uzmanının muayenesinden geçirilerek sürücü belgesi almasına engel hali olmadığı
anlaşılanlara belgeleri iade edilir.”
“Bu cihazları imâl ve ithal edenler, fiil
başka bir suç oluştursa bile ayrıca 300.000.000 lira hafif para cezası ve sekiz
ay hafif hapis cezası ile; araçlarında bulunduran işletenler ise, 300.000.000
lira hafif para cezası ve dört aydan altı aya kadar hafif hapis cezası ile
cezalandırılırlar ve bu cihazların müsaderesine de hükmolunur.
MADDE 5. -2918 sayılı Kanunun ek 12 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ek Madde 12. - Konaklama yerleri ve
belediye mücavir alanları hariç olmak üzere, otoyollarda ve Devlet
karayollarında yapılacak ve açılacak yapı ve tesislerde alkollü içki
satılmasına izin verilmez.”
MADDE 6. -2918 sayılı Kanuna geçici 16 ncı
maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici 17 nci madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 17. - Bu Kanunun ek 12 nci
maddesi kapsamına giren ve daha önce yapılmış veya açılmış yapı ve tesislerde
bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içinde ek 12 nci maddede
belirtilen yükümlülükler yerine getirilir.”
MADDE 7. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 8. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yard. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
Prof. Dr. N. Çağan |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
M. Bostancıoğlu |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
Y. Yalova |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. Ş.Üşenmez |
Y. Yalova |
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı V. |
Adalet
Bakanı |
|
M. İ. Talay |
A. K. Tanrıkulu |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı |
|
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
İ. Cem |
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
Sağlık
Bakanı V. |
Ulaştırma
Bakanı V. |
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Prof. Dr. T. Toskay |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. C. Ersümer |
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
F. Aytekin |
|
ADALET KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK CEZA
KANUNU, CEZALARIN İNFAZI HAKKINDA KANUN VE KARA-YOLLARI TRAFİK KANUNUNDA
DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – 13.10.1983 tarihli ve 2918
sayılı Karayolları Trafik Kanununun 48 inci maddesinin iki, beş ve altıncı
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Uyuşturucu veya keyif verici maddelerin
cinsleri ile alkollü içkilerin etki dereceleri ve kandaki miktarlarını tespit
amacıyla, trafik zabıtasınca teknik cihazlar kullanılır. Tespit usulleri ve
muayene şartları, Sağlık Bakanlığının görüşüne uygun olarak hazırlanacak
yönetmelikte düzenlenir.”
"Yönetmelik ile belirtilen
miktarların üzerinde alkollü araç kullandığı tespit edilen sürücülerin, suçun
işlendiği tarihten itibaren geriye doğru beş yıl içinde; birinci defasında
sürücü belgeleri altı ay süreyle geri alınır ve haklarında 265 300 000 lira
para cezası uygulanır. İkinci defasında sürücü belgeleri iki yıl süreyle geri
alınır ve haklarında 332 600 000 lira para cezası uygulanır ve bu sürücüler
Sağlık Bakanlığınca, esas ve usulleri Sağlık ve İçişleri Bakanlıklarınca
çıkarılacak yönetmelikte gösterilen sürücü davranışlarını geliştirme eğitimine
tabi tutulurlar, eğitimi başarıyla tamamlayanların belgeleri süresi sonunda
iade edilir. Üç veya üçten fazlasında ise, sürücü belgeleri beş yıl süreyle
geri alınır ve altı aydan aşağı olmamak üzere hafif hapis cezası ile birlikte
532 600 000 lira hafif para cezası uygulanır. Ayrıca, psiko-teknik
değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesine tabi tutulurlar. Bu
değerlendirme ve muayene sonrasında uygun görülenlere, geri alma süresi sonunda
sürücü belgeleri iade edilir. Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı
muayenesinin yapılmasına dair esas ve usuller yönetmelikte gösterilir.
Uyuşturucu ve keyif verici maddeleri
alarak araç kullananlara, eylemi başka bir suç oluştursa bile ayrıca, altı ay
hafif hapis cezası ile birlikte 532 600 000 lira hafif para cezası uygulanır ve
sürücü belgeleri süresiz olarak geri alınır."
MADDE 4.- 2918 sayılı Kanunun 51 inci
maddesinin iki ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Hız ölçen teknik cihaz veya çeşitli
usullerle yapılan tespit sonucu hız sınırlarını yüzde ondan yüzde elliye (elli
dahil) kadar aşan sürücülere 64 700 000 lira, yüzde elliden fazla aşan
sürücülere 131 900 000 lira para cezası uygulanır."
"Bu cihazları imal ve ithal edenler,
fiil başka bir suç oluştursa bile ayrıca 800 000 000 liradan 1 332 800 000
liraya kadar hafif para cezası ve altı aydan sekiz aya kadar hafif hapis cezası
ile; araçlarında bulunduran işletenler ise, 532 600 000 liradan 800 000 000
liraya kadar hafif para cezası ve dört aydan altı aya kadar hafif hapis cezası
ile cezalandırılırlar ve bu cihazların müsaderesine de hükmolunur."
MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. – Tasarının 7 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.