Dönem : 22
Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 44)
Harp Akademileri Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı ile Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor ve
Millî Savunma Komisyonları Raporları (1/334)
T.C.
Başbakanlık 31.12.2002
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-548/6228
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 24.12.2002 tarihinde
kararlaştırılan “Harp Akademileri Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Türk Silâhlı Kuvvetleri
ve ülkemiz için stratejik araştırma ve incelemeye duyulan ihtiyaç giderek
artmaktadır. Bu ihtiyacın, strateji konularında alt yapıya sahip, Türk Silâhlı
Kuvvetlerinin en üst düzeyde eğitim ve öğretim veren kuruluşu olan Harp
Akademileri Komutanlığı bünyesinde kurulacak enstitüler ile giderilebileceği
değerlendirilmektedir.
Çağdaş ülkelerde olduğu
gibi, Harp Akademileri Komutanlığı bünyesinde kurulacak enstitüler ile
geleceğin komutanlarını oluşturan kurmay subayların doktora eğitimi almaları,
bu sıfatla dünya görüşleri ve değerlendirmelerinin bilimsel bir tabana oturması
sağlanacak, stratejik araştırma olanakları artacaktır.
Tesis edilecek
enstitülerde doktora yapan personelden Türk Silâhlı Kuvvetlerinin çeşitli
eğitim ve öğretim kurumlarında öğretim üyesi ve araştırmacı olarak
yararlanılabilecek, Türk Silâhlı Kuvvetlerinin bu konudaki ihtiyaçları da
karşılanabilecektir.
Tasarı ile; söz konusu
enstitülerin teşkilinin kanunî bir zemine oturtulması maksadıyla, 24.5.1989
tarihli ve 3563 sayılı Harp Akademileri Kanununun ana yapısı muhafaza edilerek
bazı maddelerinin değiştirilmesi öngörülmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığı, Harp Akademileri mezunu kurmay subayların uluslararası
ilişkiler, personel yönetimi, inkılâp tarihi ve Atatürkçülük, uluslararası
işbirliği ve ulusal güvenlik konularında doktora yapabileceklerini
açıklamıştır. Bu kapsamda, kurmay subaylar belirtilen beş dalda yüksek lisans
yapmış kabul edilmekte ve üniversitelere başvurdukları takdirde, 6.11.1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu çerçevesinde doğrudan doktora
yapabilmektedirler.
Ancak, Kanun
değişikliğinin esas nedeni olan enstitülerin teşkili halinde, Harp Akademileri
doktora eğitimi de verilebilecektir. Bu nedenle, 3563 sayılı Kanunun 2 nci
maddesinin (a) bendindeki “yüksek düzeyde” ifadesi “lisans üstü düzeyde” olarak
yeniden düzenlenmiştir.
Diğer taraftan, Harp
Akademileri Komutanlığında verilen eğitim ve öğretimi son gelişmeler kapsamında
yeniden tanımlamak maksadıyla değişiklik yapılmıştır. Enstitüler, 2547 sayılı
Yükseköğretim Karununun 3 üncü maddesinin (f) bendine uygun kurumlar olarak
faaliyet göstereceklerdir. Bu nedenle, (b) bendinde yer verilen “Akademik
eğitim-öğretim” tanımı içinde enstitülere de yer verilmiştir.
Ayrıca, Kanun
değişikliğinde yer alan bazı ifadelere, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa
paralel olarak açıklık getirmek maksadıyla tanımlar yapılmıştır.
Madde 2. - Madde ile,
teşkili öngörülen enstitülere Harp Akademileri bünyesinde kurumsal bir hüviyet
verilmekte, aynı zamanda kuruluş ve kadro içindeki yeri belirlenmektedir.
Madde 3. - 3563 sayılı
Kanunun, Harp Akademilerinin görevlerini düzenleyen 4 üncü maddesinin (a)
bendinde yapılan değişiklikle Kuvvet Harp Akademilerinde, Yükseköğretim Kurulu
tarafından kabul gören bilimsel alanlarda lisans üstü düzeyde eğitim-öğretim verilebilmesi
için kanunî dayanak oluşturulmaktadır.
Aynı maddeye (d) bendi
eklenmek suretiyle de enstitülerin görevleri düzenlenmekte ve bilimsel yapısı
için kanunî dayanak ortaya konulmaktadır.
Madde 4. - Madde ile,
Harp Akademileri Yüksek Kuruluna, enstitüler ile ilgili konularda enstitü
müdürlerinin de katılmasına imkân verilmekte ve enstitü kurullarının oluşumu
düzenlenmektedir.
Madde 5. - Madde ile,
enstitülere kabul edilecek personele ilişkin esaslar ortaya konulmaktadır.
Madde 6. - Madde ile,
enstitülerdeki eğitim-öğretimin süresi ve diğer hususların yönetmelikle
düzenlenmesi öngörülmektedir.
Madde 7. - Kuvvet Harp
Akademilerinden mezun olan ve kurmaylıkları Genelkurmay Başkanlığınca onaylanan
subaylara eğitim gördükleri ana bilim dallarında yüksek lisans diploması,
enstitülerden mezun olanlara da akademik seviyelerine göre yüksek lisans veya
doktora diploması verilmesi düşünüldüğünden madde ile, bu yönde değişikliğe
gidilmiştir.
Madde 8. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 9. - Yürütme
maddesidir.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve
Spor
Komisyonu 16.1.2003
Esas No. : 1/334
Karar No. : 3
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Komisyonumuz; gündeminde yer alan
"Harp Akademileri Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı"nı görüşmek üzere 16 Ocak 2003 tarihinde toplanmıştır. Bu
toplantıya hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanlığı Kanunlar ve Kararlar
Dairesi Başkanı ve Bakanlık uzmanları ile YÖK yetkilileri katılmıştır.
Tasarı ile;
- Özellikle kurmay subayların doktora
eğitimi almaları amacıyla Harp Akademileri Komutanlığı bünyesinde enstitülerin
kurulması,
- Kurulacak bu enstitülere paralel olarak
24.5.1989 tarihli ve 3563 sayılı Harp Akademileri Kanununda bazı maddelerin
değiştirilmesi,
Öngörülmektedir.
Komisyon üyeleri tasarının geneli üzerinde
yapılan görüşmelerde genel gerekçeye paralel olan düşüncelerini
belirtmişlerdir.
Hükümet yetkilileri de, buna benzer
enstitülerin Avrupa ülkelerinde de varlığından bahsetmiş, aynı zamanda
kurulacak enstitülerin devlet için ek bir bütçe gerektirmeyeceği, mevcut
binalar ve öğretim üyeleri ile eğitim-öğretim faaliyetini sürdürebileceklerini
belirtmişlerdir. Yapılan görüşmelerden sonra Komisyonumuzca tasarının
maddelerine geçilmesine karar verilmiştir.
Maddeler üzerinde yapılan görüşmeler
sonucunda; Tasarının
1 inci maddesinin (e) bendindeki
"enstitü" ibaresinin redaksiyon yetkisi çerçevesinde bütünlüğü
sağlamak amacıyla "enstitüler" olarak değiştirilmesi,
2 nci ve 3 üncü maddelerinin aynen kabul
edilmesi,
4 üncü maddesinin son fıkrasının son
cümlesi olan "Çekinser oy kullanılamaz." hükmünün, zaten bu fıkranın
bu cümle olmadan da aynı anlamı ihtiva ettiği gerekçesiyle tasarı metninden
çıkarılması,
5 inci, 6 ncı ve 7 nci maddeleri ile
yürürlük ve yürütme maddeleri olan 8 inci ve 9 uncu maddelerin de aynen kabul
edilmesi benimsenmiştir.
Tasarının tümü yapılan değişiklikler
çerçevesinde oylanmış ve Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Raporumuz, esas komisyon olan Millî
Savunma Komisyonuna sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Tayyar Altıkulaç |
Hikmet Özdemir |
Hacı Biner |
|
İstanbul |
Çankırı |
Van |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Recep Garip |
Zekeriya Akıncı |
Mehmet Tomanbay |
|
Adana |
Ankara |
Ankara |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hüseyin Ekmekçioğlu |
Ali Aydınlıoğlu |
Faruk Anbarcıoğlu |
|
Antalya |
Balıkesir |
Bursa |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mustafa Özyurt |
Murat Yıldırım |
Mustafa Gazalcı |
|
Bursa |
Çorum |
Denizli |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ömer Özyılmaz |
Temel Yılmaz |
Berhan Şimşek |
|
Erzurum |
Gümüşhane |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sayım Tekelioğlu |
Avni Doğan |
Hacı Turan |
|
İzmir |
Kahramanmaraş |
Kırşehir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
İlyas Çakır |
Cemal Yılmaz Demir |
Osman Kılıç |
|
Rize |
Samsun |
Sivas |
|
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem İnce |
Mehmet Çiçek |
|
|
Yalova |
Yozgat |
|
Millî Savunma Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Millî Savunma
Komisyonu 31.1.2003
Esas No. :1/334
Karar No. :4
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve
Başbakanlıkça 31.12.2002 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
sunulan ve Başkanlıkça da 3.1.2003 tarihinde tali komisyon olarak Millî Eğitim,
Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna, esas komisyon olarak Komisyonumuza havale
edilen 1/334 esas numaralı “Harp Akademileri Kanununda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 30.1.2003 tarihinde yaptığı 3 üncü
birleşiminde, Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Sayın Vecdi Gönül’ün
başkanlığında Millî Savunma, Dışişleri ve Maliye Bakanlıkları temsilcilerinin
de katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde yer
alan Harp Akademileri Komutanlığı bünyesinde çağdaş ülkelerde olduğu gibi,
stratejik araştırma ve incelemeler yapılması amacıyla enstitüler kurulmasına
ihtiyaç duyulduğu,
Enstitülerde doktora eğitimi alacak olan
kurmay subayların, bu sıfatla yapacakları bilimsel değerlendirme ve
çalışmalarından Türk Silahlı Kuvvetlerinin çeşitli eğitim ve öğretim
kurumlarında da öğretim üyesi ve araştırmacı olarak çalışabilecekleri,
Öngörülmektedir.
Tasarı ve gerekçesi üzerinde yapılan
görüşmelere geçilmesi üzerine, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
Türkiye’nin üniversite sistemine yeni bir
düzen getiren 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile; fakültelerin rektörlüklere
bağlandığı, üniversitelerin kampus sistemine geçtikleri, eskiden olduğu gibi
fakültelerde master ve doktora yapılması yerine rektörlüğe bağlı enstitülerde
master ve doktora yapılmasına başlandığı,
Ancak Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde
yükseköğretim yapılan akademilerde bu tip enstitülerinin bulunmamasının bir
eksiklik olduğu,
Yurdumuzda Kara Harp Akademisinin 1848
yılında, Deniz Harp Akademisinin 1864 yılında, Hava Harp Akademisinin 1937
yılında ve Millî Güvenlik Akademisinin de 1952 yılında kurulduğu ve bunların da
1954 yılında Harp Akademileri Komutanlığı altında birleştirildiği,
Harp okulları standart eğitimini takiben
yükseköğretim veren Harp Akademilerinde verilen bu eğitime mevcut kanununda
“lisansüstü eğitim” yerine “üst düzey eğitim” denilmesinin bir kavram kargaşası
yaratması üzerine de bu “üst düzey eğitim”in master dengi olarak kabul
edildiği,
Ancak doktora eğitimi için Yükseköğretim
Kanununa paralel olarak Tasarıda öngörüldüğü gibi enstitülerin kurulması
zorunluluğunun doğduğu,
Bu amaçla 1988 yılında Yüksek Öğretim
Kurulundan bir değerlendirme talep edildiği ve akademik konularda karar organı
olan Üniversitelerarası Kurulun olumlu görüşü ile bu talebin uygun görüldüğü,
Tasarı ile Harp Akademileri Kanununda
Yükseköğretim Kanununa paralel düzenlemeler yapılarak, Türk Silahlı
Kuvvetlerinin stratejik hedeflerine paralel olarak, kurmay subaylara bilimsel
görüş sağlanmasının yanı sıra, bu personelden öğretim görevlisi olarak da
faydalanılmasının planlandığı,
Harp Akademilerinin altyapısının
halihazırda doktora eğitimini verecek düzeyde olduğu, halen Arnavutluk,
Kırgızistan, ABD, Azerbaycan, Gürcistan gibi çeşitli ülkelerden 54 adet subayın
eğitim gördükleri ve tasarının kanunlaşmasıyla uluslararası alanda da eşitlik
sağlanacağı halihazırda İngiltere, ABD, Kanada, Güney Kore, Macaristan gibi
ülkelerde de akademilerin yapılanmasının bu şekilde olduğu,
Belirtilmiştir.
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı
açıklamaları takiben tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin
görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının 1 inci maddesi üzerinde yapılan
görüşmelerde;
Tasarıyı tali komisyon olarak görüşen
Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonunun redaksiyon yetkisi dahilinde
tasarının çerçeve 1 inci maddesi ile 3563 sayılı Harp Akademileri Kanununun 2
nci maddesinin birinci fıkrasına eklenen (e) bendinde yer alan “Enstitü”
ibaresinin “Enstitüler” olarak değiştirilmesi Komisyonumuzca da kabul edilmiş,
Aynı çerçeve madde ile Harp Akademileri
Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasına eklenen (f) bendinin (2) numaralı
alt bendinde yer alan “2) Doktora: Lisansa dayalı en az altı veya” ibaresi de
alınan redaksiyon yetkisi dahilinde “2) Doktora: Lisansa dayalı en az altı yarı
yıl veya” şeklinde değiştirilmiş ve madde bu şekliyle kabul edilmiştir.
Tasarının 2 nci maddesi üzerinde Hükümet
adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda; Kara (Jandarma dahil), Hava ve Deniz
Harp Akademilerinin kendi harekat ihtiyaçları ve ihtisasları üzerinde eğitim
verdikleri Silahlı Kuvvetler Akademisinin müşterek hedefler üzerinde çalışmalar
yaptığı, Millî Güvenlik Akademisinin ise sivillere de (kamu ve özel) yönelik
olarak eğitim verdiği, Askerî Bilimler Araştırma Merkezinin ise şimdiye kadar
enstitüler olmadığı için enstitülerin görevini ikame ettiği, Tasarının
kanunlaşmasıyla beraber bir bilim ve proje merkezi olarak çalışacağı,
Tasarıyla maddeye eklenen enstitülerde ise
çok uluslu müdahaleler, bölgesel tahliller, kriz yönetimi, barışı destekleme,
bilgi harbi, terörle mücadele, stratejik araştırmalar gibi ana bilim dallarının
kurulmasının planlandığı,
İfade edilmiş ve tasarının 2 nci maddesi
aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 3 üncü maddesi üzerinde yapılan
görüşmelerde; bir önceki maddede kamu ve özel kesimden Millî Güvenlik
Akademisine katılımların Harp Akademileri Yönetmeliğine göre düzenlendiği,
eğitim altyapısı uygun olmak kaydıyla özel sektörden Millî Güvenlik Akademisine
katılımların Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği aracılığıyla yapıldığı
ifade edilmiş ve tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 4 üncü maddesi, tasarıyı tali
komisyon olarak görüşen Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonunca da
kabul edildiği şekilde, alınan redaksiyon yetkisi dahilinde ve tasarının
çerçeve 4 üncü maddesi ile 3563 sayılı Harp Akademileri Kanununun değiştirilen
5 inci maddesinin son fıkrasının son cümlesi olan “çekinser oy kullanılamaz.”
hükmünün, zaten fıkranın bu cümle olmadan da aynı anlamı ihtiva ettiği
gerekçesiyle tasarı metninden çıkarılmış ve madde bu şekliyle kabul edilmiştir.
Tasarının 5, 6 ve 7 nci maddeleri ile
yürürlük ve yürütmeye ilişkin 8 ve 9 uncu maddeleri Komisyonumuzca da aynen
kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak
üzerine Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Sözcü |
Kâtip |
Üye |
|
Ziyaeddin Yağcı |
Mehmet Asım Kulak |
Mahmut Koçak |
|
Adana |
Bartın |
Afyon |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Telat Karapınar |
İsmail Değerli |
Ensar Öğüt |
|
Ankara |
Ankara |
Ardahan |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sedat Pekel |
Niyazi Pakyürek |
Mehmet Küçükaşık |
|
Balıkesir |
Bursa |
Bursa |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Osman Nuri Filiz |
Mehmet Fehmi Uyanık |
Muhsin Koçyiğit |
|
Denizli |
Diyarbakır |
Diyarbakır |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Fahri Keskin |
Mehmet Vedat Yücesan |
Cengiz Kaptanoğlu |
|
Eskişehir |
Eskişehir |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
İnci Özdemir |
Tevfik Ensari |
Erdal Karademir |
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Murat Yılmazer |
Miraç Akdoğan |
Süleyman Turgut |
|
Kırıkkale |
Malatya |
Manisa |
|
|
Üye |
|
|
|
Erdoğan Kaplan |
|
|
|
Tekirdağ |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
HARP AKADEMİLERİ
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
MADDE 1. – 24.5.1989 tarihli ve 3563
sayılı Harp Akademileri Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve
(b) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya (e) ve (f)
bentleri ile bu fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“a) Harp Akademileri : Genelkurmay
Başkanlığı kuruluşunda lisans üstü düzeyde akademik eğitim-öğretim yapan,
Silâhlı Kuvvetlere Komutanlık ve Karargâh Subaylığı niteliklerine sahip kurmay
subay yetiştiren, kurmay subaylara müşterek ve birleşik karargâh ve birliklerin
faaliyetlerini yönetecek tarzda öğrenim yaptıran, Silâhlı Kuvvetlerde, kamu
yönetiminde ve gerektiğinde özel kesimde görevli üst kademe yöneticilerine
millî güvenlik konularında bilgi ve yetenek kazandıran, stratejik konularda
bilimsel araştırma, yayın ve danışmanlık yapan bir bilim ve ihtisas
kuruluşudur.
b) Akademik Eğitim-Öğretim : Harp
Akademileri eğitim-öğretimine katılan personele askerî bilimler, millî
güvenlik, komutanlık ve yöneticilikle ilgili konularda araştırma ve inceleme
suretiyle yaptırılan bir yüksek öğretimdir. Harp Akademileri bünyesindeki
Kuvvet Harp Akademileri ve Enstitülerde, Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul
edilen alanlarda lisans üstü düzeyde eğitim-öğretim yapılır.”
“e) Enstitü : Harp Akademilerinde ilgili
bilim dallarında lisans üstü düzeyde eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve
uygulama yapan ve bilimsel özerkliğe sahip olan yükseköğretim kurumlarıdır.
f) Lisans Üstü : Yüksek lisans ve doktora
eğitimini kapsar ve aşağıdaki kademelere ayrılır.
1) Yüksek Lisans (Bilim uzmanlığı, yüksek
mühendislik, yüksek mimarlık, master): Bir lisans öğretimine dayalı,
eğitim-öğretim ve araştırmanın sonuçlarını ortaya koymayı amaçlayan bir yüksek
öğretimdir.
2) Doktora : Lisansa dayalı en az altı
veya yüksek lisansa veya eczacılık veya fen fakültesi mezunlarınca Sağlık
Bakanlığı tarafından düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan
uzmanlığa dayalı en az dört yarı yıllık programı kapsayan ve orijinal bir
araştırmanın sonuçlarını ortaya koymayı amaçlayan bir yüksek öğretimdir.”
“Bu Kanunda geçen diğer kavram ve terimler
hakkında, 6.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 3 üncü
maddesinde yer verilen tanımlar geçerlidir.”
MADDE 2. - 3563 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 3. - Harp Akademileri Komutanlığı,
Genelkurmay Başkanlığına bağlı olup, aşağıdaki birimlerden oluşur:
a) Kuvvet Harp Akademileri;
1) Kara Harp Akademisi,
2) Deniz Harp Akademisi,
3) Hava Harp Akademisi.
b) Silâhlı Kuvvetler Akademisi,
c) Millî Güvenlik Akademisi,
d) Enstitüler,
e) Askerî Bilimler Araştırma Merkezi,
f) İhtiyaca göre, Genelkurmay
Başkanlığınca teşkil edilecek diğer eğitim ve öğretim birimleri,
g) Harp Akademileri Komutanlığına bağlı
birlik ve kurumlar.
Gerektiğinde bu birimlerin birkaçı bir
komutanlık altında birleştirilebilir.
Harp Akademilerinin kuruluş ve kadroları,
Türk Silâhlı Kuvvetleri kuruluş ve kadrolarında gösterilir.”
MADDE 3. - 3563 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 4. - Harp Akademilerinin görevleri
aşağıda belirtilmiştir :
a) Kuvvet Harp Akademilerinde; Atatürkçü
görüşü tam olarak benimseyen, özellikle askerî faaliyet alanlarında uygun
harekat tarzını bulma, doğru karara ulaşma ve verilen kararı en etkin şekilde
uygulama yeteneği olan, komutanlık ve karargâh subaylığı tekniklerine sahip,
muhakeme ve planlama becerisi gelişmiş kurmay subayları lisans üstü düzeyde
eğitim-öğretim ile yetiştirmek.
b) Silâhlı Kuvvetler Akademisinde; kurmay
subaylara müşterek ve birleşik karargâh ve birlikler seviyesinde planlama,
yönlendirme ve kontrol teknikleri ile bu karargâh ve birliklerin faaliyetlerini
yönetecek tarzda eğitim ve öğretim yaptırmak.
c) Millî Güvenlik Akademisinde; Türk
Silâhlı Kuvvetlerinde, kamu kurum ve kuruluşlarında ve gerektiğinde özel
kesimde üst kademede görevli veya görev almaya aday yöneticilere millî güvenlik
konularında bilgi ve yetenek kazandırmak.
d) Enstitülerde; 2 nci maddenin (e)
bendine uygun olarak lisans üstü düzeyde eğitim-öğretim yapmak, çeşitli konularda
verilecek araştırma ve inceleme görevlerini yürütmek.
e) Askerî Bilimler Araştırma Merkezinde;
Silâhlı Kuvvetlerin bilimsel gelişmesine katkıda bulunmak maksadıyla, askerî ve
millî güvenlik konularında, özellikle stratejik seviyede inceleme yapmak, yenilikleri
araştırmak ve geliştirmek, elde edilecek sonuçlardan lüzumlu görülenleri ilgili
komutanlık ve kuruluşlara yayımlamak, akademik eğitim-öğretimin geliştirilmesi
için çalışmalarda bulunmak.
f) Türk Silâhlı Kuvvetlerinin ihtiyacı
dikkate alınarak, Genelkurmay Başkanlığının yapacağı plana göre, Harp
Akademileri bünyesinde açılacak çeşitli kurslara katılan subayların meslekî
bilgileri ile sevk ve idare kabiliyetlerini geliştirmek.
g) Müşterek talimnameleri tetkik etmek,
değerlendirmek, gerektiğinde yeni talimnameler hazırlamak ve mevcut talimname
değişiklik tekliflerini yetkili makama sunmak.”
MADDE 4. - 3563 sayılı Kanunun 5 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 5. - Harp Akademileri
Komutanlığında; Harp Akademileri Yüksek Kurulu ile Akademiler bünyesinde birer
Akademik Kurul; Enstitüler bünyesinde ise birer Enstitü Kurulu teşkil edilir.
Bu kurulların genel görevi, eğitim-öğretimi düzenlemek ve değerlendirmektir.
Harp Akademileri Yüksek Kurulu; eğitim ve
öğretim konularında, Akademi ve Enstitü kurullarınca karara bağlanamayan
hususları, bu Kanun ve Genelkurmay Başkanlığının emirleri çerçevesinde karara
bağlayan üst kuruldur. Bu Kurul, Harp Akademileri Komutanları, Askerî Bilimler
Araştırma Merkezi Başkanı, Harp Akademileri Komutanlığı Öğretim Başkanından
oluşur. Enstitülerdeki eğitim-öğretim ile ilgili olan, ancak Enstitü Kurulları
tarafından karara bağlanamayan konuların incelenmesinde Harp Akademileri Yüksek
Kuruluna, Enstitü müdürleri de iştirak eder.
Akademi kurulları; Kuvvet Harp
Akademilerinin, Silâhlı Kuvvetler Akademi-sinin ve Millî Güvenlik Akademisinin
bünyelerinde oluşturulan kurullardır. Akademi kurulları; Akademi Komutanının
başkanlığında, Akademi Öğretim Başkanı ve Akademi öğretim elemanı kadrolarına
atanan subaylardan oluşur. Eğitim-öğretimin düzenlenmesi ile ilgili konularda,
kurullara, Harp Akademilerinde daimi görevli üniversite öğretim üyeleri ile
eğitim-öğretim planlamacıları da katılır. Harp Akademileri Komutanı, gerek
duyduğu hallerde Akademi kurullarının toplantılarına katılır.
Enstitü kurulları; Enstitülerin bünyesinde
oluşturulan kurullardır. Enstitü müdürü başkanlığında, müdür yardımcıları ve
Enstitülerde eğitim ve öğretimi yapılan ana bilim dalları başkanlarından
oluşur.
Kurullarda başarı durumlarının tespiti ile
ilgili kararlar toplantıya katılanların üçte iki çoğunluğu ile alınır. Her üye
oyunu kabul veya ret yoluyla belirlemek zorundadır. Çekinser oy kullanılamaz.”
MADDE 5. - 3563 sayılı Kanunun 10 uncu
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki (e) bendi eklenmiştir.
“e) Enstitülere, 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanunu ile 4566 sayılı Harp Okulları Kanunu kapsamında olan veya bunlara
denkliği onaylanmış yükseköğretim kurumlarını bitiren lisans veya yüksek lisans
diplomasına sahip asker, sivil veya yabancı kişiler ile Kuvvet Harp
Akademilerini bitiren kurmay subaylar katılır.”
MADDE 6. - 3563 sayılı Kanunun 12 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 12. - Kuvvet Harp Akademilerinde
eğitim-öğretimin süresi iki akademik eğitim-öğretim yılıdır.
Silâhlı Kuvvetler ve Millî Güvenlik
Akademilerinde eğitim-öğretim süresi beş aydır.
Enstitülerde yüksek lisans ve doktora
eğitim-öğretiminin süresi, akademik eğitim-öğretimin dönemleri, yabancıların
Enstitülere katılım esasları ile diğer hususlar Millî Savunma Bakanlığı
tarafından hazırlanacak yönetmelikle düzenlenir.
Kuvvet Harp Akademileri ile Silâhlı
Kuvvetler Akademisi ve Millî Güvenlik Akademisinde eğitim-öğretim süreleri;
teknik ve bilimsel gelişmeler, strateji ve taktikteki yenilikler veya
uluslararası askerî politik şartlar gibi sebeplerle Genelkurmay Başkanlığınca
uzatılabilir veya kısaltılabilir.
Savaş veya savaşı gerektiren haller ile
olağanüstü hallerde, Genelkurmay Başkanlığı, Harp Akademilerinde
eğitim-öğretime ara verebilir. Bu hallerde, Harp Akademilerinde öğrenimde
bulunan veya eğitim-öğretime katılma hakkını kazanmış bulunanların bu hakları
saklıdır. Bunların eğitim-öğretimi tamamlamalarına ait hususlar yönetmelikte
gösterilecek esaslara göre Genelkurmay Başkanlığınca düzenlenir.”
MADDE 7. - 3563 sayılı Kanunun 14 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 14. - Kuvvet Harp Akademilerinden
mezun olan ve kurmaylıkları Genelkurmay Başkanlığınca onaylanan subaylara
eğitim gördükleri ana bilim dallarında yüksek lisans diploması, Enstitülerden
mezun olanlara da akademik seviyelerine göre yüksek lisans veya doktora
diploması verilir.”
MADDE 8. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 9. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
HARP AKADEMİLERİ
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. – 24.5.1989 tarihli ve 3563
sayılı Harp Akademileri Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve
(b) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya (e) ve (f)
bentleri ile bu fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
a) Harp Akademileri : Genelkurmay Başkanlığı kuruluşunda lisans üstü düzeyde akademik eğitim-öğretim yapan, Silâhlı Kuvvetlere Komutanlık ve Karargâh Subaylığı niteliklerine sahip kurmay subay yetiştiren, kurmay subaylara müşterek ve birleşik karargâh ve birliklerin faaliyetlerini yönetecek tarzda öğrenim yaptıran, Silâhlı Kuvvetlerde, kamu yönetiminde ve gerektiğinde özel kesimde görevli üst kademe yöneticilerine millî güvenlik konularında bilgi ve yetenek kazandıran, stratejik konularda bilimsel araştırma, yayın ve danışmanlık yapan bir bilim ve ihtisas kuruluşudur.
b) Akademik Eğitim-Öğretim : Harp
Akademileri eğitim-öğretimine katılan personele askerî bilimler, millî
güvenlik, komutanlık ve yöneticilikle ilgili konularda araştırma ve inceleme
suretiyle yaptırılan bir yüksek öğretimdir. Harp Akademileri bünyesindeki
Kuvvet Harp Akademileri ve Enstitülerde, Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul
edilen alanlarda lisans üstü düzeyde eğitim-öğretim yapılır.
e) Enstitüler : Harp Akademilerinde ilgili
bilim dallarında lisans üstü düzeyde eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve
uygulama yapan ve bilimsel özerkliğe sahip olan yükseköğretim kurumlarıdır.
f) Lisans Üstü : Yüksek lisans ve doktora
eğitimini kapsar ve aşağıdaki kademelere ayrılır.
1) Yüksek Lisans (Bilim uzmanlığı, yüksek
mühendislik, yüksek mimarlık, master): Bir lisans öğretimine dayalı,
eğitim-öğretim ve araştırmanın sonuçlarını ortaya koymayı amaçlayan bir yüksek
öğretimdir.
2) Doktora : Lisansa dayalı en az altı
yarı yıl veya yüksek lisansa veya eczacılık veya fen fakültesi mezunlarınca
Sağlık Bakanlığı tarafından düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında
kazanılan uzmanlığa dayalı en az dört yarı yıllık programı kapsayan ve orijinal
bir araştırmanın sonuçlarını ortaya koymayı amaçlayan bir yüksek öğretimdir.
Bu Kanunda geçen diğer kavram ve terimler
hakkında, 6.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 3 üncü
maddesinde yer verilen tanımlar geçerlidir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. - 3563 sayılı Kanunun 5 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 5. - Harp Akademileri
Komutanlığında; Harp Akademileri Yüksek Kurulu ile Akademiler bünyesinde birer
Akademik Kurul; Enstitüler bünyesinde ise birer Enstitü Kurulu teşkil edilir.
Bu kurulların genel görevi, eğitim-öğretimi düzenlemek ve değerlendirmektir.
Harp Akademileri Yüksek Kurulu; eğitim ve
öğretim konularında, Akademi ve Enstitü kurullarınca karara bağlanamayan
hususları, bu Kanun ve Genelkurmay Başkanlığının emirleri çerçevesinde karara
bağlayan üst kuruldur. Bu Kurul, Harp Akademileri Komutanları, Askerî Bilimler
Araştırma Merkezi Başkanı, Harp Akademileri Komutanlığı Öğretim Başkanından
oluşur. Enstitülerdeki eğitim-öğretim ile ilgili olan, ancak Enstitü Kurulları
tarafından karara bağlanamayan konuların incelenmesinde Harp Akademileri Yüksek
Kuruluna, Enstitü müdürleri de iştirak eder.
Akademi kurulları; Kuvvet Harp
Akademilerinin, Silâhlı Kuvvetler Akademi-sinin ve Millî Güvenlik Akademisinin
bünyelerinde oluşturulan kurullardır. Akademi kurulları; Akademi Komutanının
başkanlığında, Akademi Öğretim Başkanı ve Akademi öğretim elemanı kadrolarına
atanan subaylardan oluşur. Eğitim-öğretimin düzenlenmesi ile ilgili konularda,
kurullara, Harp Akademilerinde daimi görevli üniversite öğretim üyeleri ile
eğitim-öğretim planlamacıları da katılır. Harp Akademileri Komutanı, gerek
duyduğu hallerde Akademi kurullarının toplantılarına katılır.
Enstitü kurulları; Enstitülerin bünyesinde
oluşturulan kurullardır. Enstitü müdürü başkanlığında, müdür yardımcıları ve
Enstitülerde eğitim ve öğretimi yapılan ana bilim dalları başkanlarından
oluşur.
Kurullarda başarı durumlarının tespiti ile
ilgili kararlar toplantıya katılanların üçte iki çoğunluğu ile alınır. Her üye
oyunu kabul veya ret yoluyla belirlemek zorundadır.
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. - Tasarının 8
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
Abdullah Gül |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak.ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Şener |
M. A. Şahin |
E. Yalçınbayır |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
M. Aydın |
B. Atalay |
A. Babacan |
|
|
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı |
|
|
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
V. Gönül |
|
|
İçişleri Bakanı |
Dışişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
A. Aksu |
Y. Yakış |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
E. Mumcu |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
H. Çelik |
|
|
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
Çevre Bakanı |
|
|
G. Akşit |
O. Pepe |
İ. Sütlüoğlu |
|