Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

T.B.M.M.  (S. Sayısı : 44)

 

Harp Akademileri Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor ve

Millî Savunma Komisyonları Raporları (1/334)

 

                         T.C.

            Başbakanlık              31.12.2002

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-548/6228

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca  24.12.2002 tarihinde kararlaştırılan “Harp Akademileri Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Abdullah Gül

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Türk Silâhlı Kuvvetleri ve ülkemiz için stratejik araştırma ve incelemeye duyulan ihtiyaç giderek artmaktadır. Bu ihtiyacın, strateji konularında alt yapıya sahip, Türk Silâhlı Kuvvetlerinin en üst düzeyde eğitim ve öğretim veren kuruluşu olan Harp Akademileri Komutanlığı bünyesinde kurulacak enstitüler ile giderilebileceği değerlendirilmektedir.

Çağdaş ülkelerde olduğu gibi, Harp Akademileri Komutanlığı bünyesinde kurulacak enstitüler ile geleceğin komutanlarını oluşturan kurmay subayların doktora eğitimi almaları, bu sıfatla dünya görüşleri ve değerlendirmelerinin bilimsel bir tabana oturması sağlanacak, stratejik araştırma olanakları artacaktır.

Tesis edilecek enstitülerde doktora yapan personelden Türk Silâhlı Kuvvetlerinin çeşitli eğitim ve öğretim kurumlarında öğretim üyesi ve araştırmacı olarak yararlanılabilecek, Türk Silâhlı Kuvvetlerinin bu konudaki ihtiyaçları da karşılanabilecektir.

Tasarı ile; söz konusu enstitülerin teşkilinin kanunî bir zemine oturtulması maksadıyla, 24.5.1989 tarihli ve 3563 sayılı Harp Akademileri Kanununun ana yapısı muhafaza edilerek bazı maddelerinin değiştirilmesi öngörülmektedir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Harp Akademileri mezunu kurmay subayların uluslararası ilişkiler, personel yönetimi, inkılâp tarihi ve Atatürkçülük, uluslararası işbirliği ve ulusal güvenlik konularında doktora yapabileceklerini açıklamıştır. Bu kapsamda, kurmay subaylar belirtilen beş dalda yüksek lisans yapmış kabul edilmekte ve üniversitelere başvurdukları takdirde, 6.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu çerçevesinde doğrudan doktora yapabilmektedirler.

Ancak, Kanun değişikliğinin esas nedeni olan enstitülerin teşkili halinde, Harp Akademileri doktora eğitimi de verilebilecektir. Bu nedenle, 3563 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin (a) bendindeki “yüksek düzeyde” ifadesi “lisans üstü düzeyde” olarak yeniden düzenlenmiştir.

Diğer taraftan, Harp Akademileri Komutanlığında verilen eğitim ve öğretimi son gelişmeler kapsamında yeniden tanımlamak maksadıyla değişiklik yapılmıştır. Enstitüler, 2547 sayılı Yükseköğretim Karununun 3 üncü maddesinin (f) bendine uygun kurumlar olarak faaliyet göstereceklerdir. Bu nedenle, (b) bendinde yer verilen “Akademik eğitim-öğretim” tanımı içinde enstitülere de yer verilmiştir.

Ayrıca, Kanun değişikliğinde yer alan bazı ifadelere, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa paralel olarak açıklık getirmek maksadıyla tanımlar yapılmıştır.

Madde 2. - Madde ile, teşkili öngörülen enstitülere Harp Akademileri bünyesinde kurumsal bir hüviyet verilmekte, aynı zamanda kuruluş ve kadro içindeki yeri belirlenmektedir.

Madde 3. - 3563 sayılı Kanunun, Harp Akademilerinin görevlerini düzenleyen 4 üncü maddesinin (a) bendinde yapılan değişiklikle Kuvvet Harp Akademilerinde, Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul gören bilimsel alanlarda lisans üstü düzeyde eğitim-öğretim verilebilmesi için kanunî dayanak oluşturulmaktadır.

Aynı maddeye (d) bendi eklenmek suretiyle de enstitülerin görevleri düzenlenmekte ve bilimsel yapısı için kanunî dayanak ortaya konulmaktadır.

Madde 4. - Madde ile, Harp Akademileri Yüksek Kuruluna, enstitüler ile ilgili konularda enstitü müdürlerinin de katılmasına imkân verilmekte ve enstitü kurullarının oluşumu düzenlenmektedir.

Madde 5. - Madde ile, enstitülere kabul edilecek personele ilişkin esaslar ortaya konulmaktadır.

Madde 6. - Madde ile, enstitülerdeki eğitim-öğretimin süresi ve diğer hususların yönetmelikle düzenlenmesi öngörülmektedir.

Madde 7. - Kuvvet Harp Akademilerinden mezun olan ve kurmaylıkları Genelkurmay Başkanlığınca onaylanan subaylara eğitim gördükleri ana bilim dallarında yüksek lisans diploması, enstitülerden mezun olanlara da akademik seviyelerine göre yüksek lisans veya doktora diploması verilmesi düşünüldüğünden madde ile, bu yönde değişikliğe gidilmiştir.

Madde 8. - Yürürlük maddesidir.

Madde 9. - Yürütme maddesidir.

 

 

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve

                 Spor Komisyonu                16.1.2003

Esas No. : 1/334

  Karar No. : 3

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Komisyonumuz; gündeminde yer alan "Harp Akademileri Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı"nı görüşmek üzere 16 Ocak 2003 tarihinde toplanmıştır. Bu toplantıya hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanlığı Kanunlar ve Kararlar Dairesi Başkanı ve Bakanlık uzmanları ile YÖK yetkilileri katılmıştır.

Tasarı ile;

- Özellikle kurmay subayların doktora eğitimi almaları amacıyla Harp Akademileri Komutanlığı bünyesinde enstitülerin kurulması,

- Kurulacak bu enstitülere paralel olarak 24.5.1989 tarihli ve 3563 sayılı Harp Akademileri Kanununda bazı maddelerin değiştirilmesi,

Öngörülmektedir.

Komisyon üyeleri tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde genel gerekçeye paralel olan düşüncelerini belirtmişlerdir.

Hükümet yetkilileri de, buna benzer enstitülerin Avrupa ülkelerinde de varlığından bahsetmiş, aynı zamanda kurulacak enstitülerin devlet için ek bir bütçe gerektirmeyeceği, mevcut binalar ve öğretim üyeleri ile eğitim-öğretim faaliyetini sürdürebileceklerini belirtmişlerdir. Yapılan görüşmelerden sonra Komisyonumuzca tasarının maddelerine geçilmesine karar verilmiştir.

Maddeler üzerinde yapılan görüşmeler sonucunda; Tasarının

1 inci maddesinin (e) bendindeki "enstitü" ibaresinin redaksiyon yetkisi çerçevesinde bütünlüğü sağlamak amacıyla "enstitüler" olarak değiştirilmesi,

2 nci ve 3 üncü maddelerinin aynen kabul edilmesi,

4 üncü maddesinin son fıkrasının son cümlesi olan "Çekinser oy kullanılamaz." hükmünün, zaten bu fıkranın bu cümle olmadan da aynı anlamı ihtiva ettiği gerekçesiyle tasarı metninden çıkarılması,

5 inci, 6 ncı ve 7 nci maddeleri ile yürürlük ve yürütme maddeleri olan 8 inci ve 9 uncu maddelerin de aynen kabul edilmesi benimsenmiştir.

Tasarının tümü yapılan değişiklikler çerçevesinde oylanmış ve Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

Raporumuz, esas komisyon olan Millî Savunma Komisyonuna sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Tayyar Altıkulaç

Hikmet Özdemir

Hacı Biner

 

İstanbul

Çankırı

Van

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Recep Garip

Zekeriya Akıncı

Mehmet Tomanbay

 

Adana

Ankara

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Ekmekçioğlu

Ali Aydınlıoğlu

Faruk Anbarcıoğlu

 

Antalya

Balıkesir

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Özyurt

Murat Yıldırım

Mustafa Gazalcı

 

Bursa

Çorum

Denizli

 

Üye

Üye

Üye

 

Ömer Özyılmaz

Temel Yılmaz

Berhan Şimşek

 

Erzurum

Gümüşhane

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Sayım Tekelioğlu

Avni Doğan

Hacı Turan

 

İzmir

Kahramanmaraş

Kırşehir

 

Üye

Üye

Üye

 

İlyas Çakır

Cemal Yılmaz Demir

Osman Kılıç

 

Rize

Samsun

Sivas

 

Üye

Üye

 

 

Muharrem İnce

Mehmet Çiçek

 

 

Yalova

Yozgat

 


Millî Savunma Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Savunma Komisyonu                31.1.2003

Esas No. :1/334

   Karar No. :4

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başbakanlıkça 31.12.2002 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça da 3.1.2003 tarihinde tali komisyon olarak Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna, esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen 1/334 esas numaralı “Harp Akademileri Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 30.1.2003 tarihinde yaptığı 3 üncü birleşiminde, Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Sayın Vecdi Gönül’ün başkanlığında Millî Savunma, Dışişleri ve Maliye Bakanlıkları temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde yer alan Harp Akademileri Komutanlığı bünyesinde çağdaş ülkelerde olduğu gibi, stratejik araştırma ve incelemeler yapılması amacıyla enstitüler kurulmasına ihtiyaç duyulduğu,

Enstitülerde doktora eğitimi alacak olan kurmay subayların, bu sıfatla yapacakları bilimsel değerlendirme ve çalışmalarından Türk Silahlı Kuvvetlerinin çeşitli eğitim ve öğretim kurumlarında da öğretim üyesi ve araştırmacı olarak çalışabilecekleri,

Öngörülmektedir.

Tasarı ve gerekçesi üzerinde yapılan görüşmelere geçilmesi üzerine, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

Türkiye’nin üniversite sistemine yeni bir düzen getiren 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile; fakültelerin rektörlüklere bağlandığı, üniversitelerin kampus sistemine geçtikleri, eskiden olduğu gibi fakültelerde master ve doktora yapılması yerine rektörlüğe bağlı enstitülerde master ve doktora yapılmasına başlandığı,

Ancak Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde yükseköğretim yapılan akademilerde bu tip enstitülerinin bulunmamasının bir eksiklik olduğu,

Yurdumuzda Kara Harp Akademisinin 1848 yılında, Deniz Harp Akademisinin 1864 yılında, Hava Harp Akademisinin 1937 yılında ve Millî Güvenlik Akademisinin de 1952 yılında kurulduğu ve bunların da 1954 yılında Harp Akademileri Komutanlığı altında birleştirildiği,

Harp okulları standart eğitimini takiben yükseköğretim veren Harp Akademilerinde verilen bu eğitime mevcut kanununda “lisansüstü eğitim” yerine “üst düzey eğitim” denilmesinin bir kavram kargaşası yaratması üzerine de bu “üst düzey eğitim”in master dengi olarak kabul edildiği,

Ancak doktora eğitimi için Yükseköğretim Kanununa paralel olarak Tasarıda öngörüldüğü gibi enstitülerin kurulması zorunluluğunun doğduğu,

Bu amaçla 1988 yılında Yüksek Öğretim Kurulundan bir değerlendirme talep edildiği ve akademik konularda karar organı olan Üniversitelerarası Kurulun olumlu görüşü ile bu talebin uygun görüldüğü,

Tasarı ile Harp Akademileri Kanununda Yükseköğretim Kanununa paralel düzenlemeler yapılarak, Türk Silahlı Kuvvetlerinin stratejik hedeflerine paralel olarak, kurmay subaylara bilimsel görüş sağlanmasının yanı sıra, bu personelden öğretim görevlisi olarak da faydalanılmasının planlandığı,

Harp Akademilerinin altyapısının halihazırda doktora eğitimini verecek düzeyde olduğu, halen Arnavutluk, Kırgızistan, ABD, Azerbaycan, Gürcistan gibi çeşitli ülkelerden 54 adet subayın eğitim gördükleri ve tasarının kanunlaşmasıyla uluslararası alanda da eşitlik sağlanacağı halihazırda İngiltere, ABD, Kanada, Güney Kore, Macaristan gibi ülkelerde de akademilerin yapılanmasının bu şekilde olduğu,

Belirtilmiştir.

Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamaları takiben tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının 1 inci maddesi üzerinde yapılan görüşmelerde;

Tasarıyı tali komisyon olarak görüşen Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonunun redaksiyon yetkisi dahilinde tasarının çerçeve 1 inci maddesi ile 3563 sayılı Harp Akademileri Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasına eklenen (e) bendinde yer alan “Enstitü” ibaresinin “Enstitüler” olarak değiştirilmesi Komisyonumuzca da kabul edilmiş,

Aynı çerçeve madde ile Harp Akademileri Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasına eklenen (f) bendinin (2) numaralı alt bendinde yer alan “2) Doktora: Lisansa dayalı en az altı veya” ibaresi de alınan redaksiyon yetkisi dahilinde “2) Doktora: Lisansa dayalı en az altı yarı yıl veya” şeklinde değiştirilmiş ve madde bu şekliyle kabul edilmiştir.

Tasarının 2 nci maddesi üzerinde Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda; Kara (Jandarma dahil), Hava ve Deniz Harp Akademilerinin kendi harekat ihtiyaçları ve ihtisasları üzerinde eğitim verdikleri Silahlı Kuvvetler Akademisinin müşterek hedefler üzerinde çalışmalar yaptığı, Millî Güvenlik Akademisinin ise sivillere de (kamu ve özel) yönelik olarak eğitim verdiği, Askerî Bilimler Araştırma Merkezinin ise şimdiye kadar enstitüler olmadığı için enstitülerin görevini ikame ettiği, Tasarının kanunlaşmasıyla beraber bir bilim ve proje merkezi olarak çalışacağı,

Tasarıyla maddeye eklenen enstitülerde ise çok uluslu müdahaleler, bölgesel tahliller, kriz yönetimi, barışı destekleme, bilgi harbi, terörle mücadele, stratejik araştırmalar gibi ana bilim dallarının kurulmasının planlandığı,

İfade edilmiş ve tasarının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 3 üncü maddesi üzerinde yapılan görüşmelerde; bir önceki maddede kamu ve özel kesimden Millî Güvenlik Akademisine katılımların Harp Akademileri Yönetmeliğine göre düzenlendiği, eğitim altyapısı uygun olmak kaydıyla özel sektörden Millî Güvenlik Akademisine katılımların Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği aracılığıyla yapıldığı ifade edilmiş ve tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 4 üncü maddesi, tasarıyı tali komisyon olarak görüşen Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonunca da kabul edildiği şekilde, alınan redaksiyon yetkisi dahilinde ve tasarının çerçeve 4 üncü maddesi ile 3563 sayılı Harp Akademileri Kanununun değiştirilen 5 inci maddesinin son fıkrasının son cümlesi olan “çekinser oy kullanılamaz.” hükmünün, zaten fıkranın bu cümle olmadan da aynı anlamı ihtiva ettiği gerekçesiyle tasarı metninden çıkarılmış ve madde bu şekliyle kabul edilmiştir.

Tasarının 5, 6 ve 7 nci maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 8 ve 9 uncu maddeleri Komisyonumuzca da aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzerine Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Sözcü

Kâtip

Üye

 

Ziyaeddin Yağcı

Mehmet Asım Kulak

Mahmut Koçak

 

Adana

Bartın

Afyon

 

Üye

Üye

Üye

 

Telat Karapınar

İsmail Değerli

Ensar Öğüt

 

Ankara

Ankara

Ardahan

 

Üye

Üye

Üye

 

Sedat Pekel

Niyazi Pakyürek

Mehmet Küçükaşık

 

Balıkesir

Bursa

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Osman Nuri Filiz

Mehmet Fehmi Uyanık

Muhsin Koçyiğit

 

Denizli

Diyarbakır

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

Fahri Keskin

Mehmet Vedat Yücesan

Cengiz Kaptanoğlu

 

Eskişehir

Eskişehir

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

İnci Özdemir

Tevfik Ensari

Erdal Karademir

 

İstanbul

İzmir

İzmir

 

Üye

Üye

Üye

 

Murat Yılmazer

Miraç Akdoğan

Süleyman Turgut

 

Kırıkkale

Malatya

Manisa

 

 

Üye

 

 

 

Erdoğan Kaplan

 

 

 

Tekirdağ

 

 

 

 

 

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

HARP AKADEMİLERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1. – 24.5.1989 tarihli ve 3563 sayılı Harp Akademileri Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya (e) ve (f) bentleri ile bu fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“a) Harp Akademileri : Genelkurmay Başkanlığı kuruluşunda lisans üstü düzeyde akademik eğitim-öğretim yapan, Silâhlı Kuvvetlere Komutanlık ve Karargâh Subaylığı niteliklerine sahip kurmay subay yetiştiren, kurmay subaylara müşterek ve birleşik karargâh ve birliklerin faaliyetlerini yönetecek tarzda öğrenim yaptıran, Silâhlı Kuvvetlerde, kamu yönetiminde ve gerektiğinde özel kesimde görevli üst kademe yöneticilerine millî güvenlik konularında bilgi ve yetenek kazandıran, stratejik konularda bilimsel araştırma, yayın ve danışmanlık yapan bir bilim ve ihtisas kuruluşudur.

b) Akademik Eğitim-Öğretim : Harp Akademileri eğitim-öğretimine katılan personele askerî bilimler, millî güvenlik, komutanlık ve yöneticilikle ilgili konularda araştırma ve inceleme suretiyle yaptırılan bir yüksek öğretimdir. Harp Akademileri bünyesindeki Kuvvet Harp Akademileri ve Enstitülerde, Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen alanlarda lisans üstü düzeyde eğitim-öğretim yapılır.”

“e) Enstitü : Harp Akademilerinde ilgili bilim dallarında lisans üstü düzeyde eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve uygulama yapan ve bilimsel özerkliğe sahip olan yükseköğretim kurumlarıdır.

f) Lisans Üstü : Yüksek lisans ve doktora eğitimini kapsar ve aşağıdaki kademelere ayrılır.

1) Yüksek Lisans (Bilim uzmanlığı, yüksek mühendislik, yüksek mimarlık, master): Bir lisans öğretimine dayalı, eğitim-öğretim ve araştırmanın sonuçlarını ortaya koymayı amaçlayan bir yüksek öğretimdir.

2) Doktora : Lisansa dayalı en az altı veya yüksek lisansa veya eczacılık veya fen fakültesi mezunlarınca Sağlık Bakanlığı tarafından düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlığa dayalı en az dört yarı yıllık programı kapsayan ve orijinal bir araştırmanın sonuçlarını ortaya koymayı amaçlayan bir yüksek öğretimdir.”

“Bu Kanunda geçen diğer kavram ve terimler hakkında, 6.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 3 üncü maddesinde yer verilen tanımlar geçerlidir.”

MADDE 2. - 3563 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 3. - Harp Akademileri Komutanlığı, Genelkurmay Başkanlığına bağlı olup, aşağıdaki birimlerden oluşur:

a) Kuvvet Harp Akademileri;

  1) Kara Harp Akademisi,

  2) Deniz Harp Akademisi,

  3) Hava Harp Akademisi.

b) Silâhlı Kuvvetler Akademisi,

c) Millî Güvenlik Akademisi,

d) Enstitüler,

e) Askerî Bilimler Araştırma Merkezi,

f) İhtiyaca göre, Genelkurmay Başkanlığınca teşkil edilecek diğer eğitim ve öğretim birimleri,

g) Harp Akademileri Komutanlığına bağlı birlik ve kurumlar.

Gerektiğinde bu birimlerin birkaçı bir komutanlık altında birleştirilebilir.

Harp Akademilerinin kuruluş ve kadroları, Türk Silâhlı Kuvvetleri kuruluş ve kadrolarında gösterilir.”

MADDE 3. - 3563 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 4. - Harp Akademilerinin görevleri aşağıda belirtilmiştir :

a) Kuvvet Harp Akademilerinde; Atatürkçü görüşü tam olarak benimseyen, özellikle askerî faaliyet alanlarında uygun harekat tarzını bulma, doğru karara ulaşma ve verilen kararı en etkin şekilde uygulama yeteneği olan, komutanlık ve karargâh subaylığı tekniklerine sahip, muhakeme ve planlama becerisi gelişmiş kurmay subayları lisans üstü düzeyde eğitim-öğretim ile yetiştirmek.

b) Silâhlı Kuvvetler Akademisinde; kurmay subaylara müşterek ve birleşik karargâh ve birlikler seviyesinde planlama, yönlendirme ve kontrol teknikleri ile bu karargâh ve birliklerin faaliyetlerini yönetecek tarzda eğitim ve öğretim yaptırmak.

c) Millî Güvenlik Akademisinde; Türk Silâhlı Kuvvetlerinde, kamu kurum ve kuruluşlarında ve gerektiğinde özel kesimde üst kademede görevli veya görev almaya aday yöneticilere millî güvenlik konularında bilgi ve yetenek kazandırmak.

d) Enstitülerde; 2 nci maddenin (e) bendine uygun olarak lisans üstü düzeyde eğitim-öğretim yapmak, çeşitli konularda verilecek araştırma ve inceleme görevlerini yürütmek.

e) Askerî Bilimler Araştırma Merkezinde; Silâhlı Kuvvetlerin bilimsel gelişmesine katkıda bulunmak maksadıyla, askerî ve millî güvenlik konularında, özellikle stratejik seviyede inceleme yapmak, yenilikleri araştırmak ve geliştirmek, elde edilecek sonuçlardan lüzumlu görülenleri ilgili komutanlık ve kuruluşlara yayımlamak, akademik eğitim-öğretimin geliştirilmesi için çalışmalarda bulunmak.

f) Türk Silâhlı Kuvvetlerinin ihtiyacı dikkate alınarak, Genelkurmay Başkanlığının yapacağı plana göre, Harp Akademileri bünyesinde açılacak çeşitli kurslara katılan subayların meslekî bilgileri ile sevk ve idare kabiliyetlerini geliştirmek.

g) Müşterek talimnameleri tetkik etmek, değerlendirmek, gerektiğinde yeni talimnameler hazırlamak ve mevcut talimname değişiklik tekliflerini yetkili makama sunmak.”

MADDE 4. - 3563 sayılı Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 5. - Harp Akademileri Komutanlığında; Harp Akademileri Yüksek Kurulu ile Akademiler bünyesinde birer Akademik Kurul; Enstitüler bünyesinde ise birer Enstitü Kurulu teşkil edilir. Bu kurulların genel görevi, eğitim-öğretimi düzenlemek ve değerlendirmektir.

Harp Akademileri Yüksek Kurulu; eğitim ve öğretim konularında, Akademi ve Enstitü kurullarınca karara bağlanamayan hususları, bu Kanun ve Genelkurmay Başkanlığının emirleri çerçevesinde karara bağlayan üst kuruldur. Bu Kurul, Harp Akademileri Komutanları, Askerî Bilimler Araştırma Merkezi Başkanı, Harp Akademileri Komutanlığı Öğretim Başkanından oluşur. Enstitülerdeki eğitim-öğretim ile ilgili olan, ancak Enstitü Kurulları tarafından karara bağlanamayan konuların incelenmesinde Harp Akademileri Yüksek Kuruluna, Enstitü müdürleri de iştirak eder.

Akademi kurulları; Kuvvet Harp Akademilerinin, Silâhlı Kuvvetler Akademi-sinin ve Millî Güvenlik Akademisinin bünyelerinde oluşturulan kurullardır. Akademi kurulları; Akademi Komutanının başkanlığında, Akademi Öğretim Başkanı ve Akademi öğretim elemanı kadrolarına atanan subaylardan oluşur. Eğitim-öğretimin düzenlenmesi ile ilgili konularda, kurullara, Harp Akademilerinde daimi görevli üniversite öğretim üyeleri ile eğitim-öğretim planlamacıları da katılır. Harp Akademileri Komutanı, gerek duyduğu hallerde Akademi kurullarının toplantılarına katılır.

Enstitü kurulları; Enstitülerin bünyesinde oluşturulan kurullardır. Enstitü müdürü başkanlığında, müdür yardımcıları ve Enstitülerde eğitim ve öğretimi yapılan ana bilim dalları başkanlarından oluşur.

Kurullarda başarı durumlarının tespiti ile ilgili kararlar toplantıya katılanların üçte iki çoğunluğu ile alınır. Her üye oyunu kabul veya ret yoluyla belirlemek zorundadır. Çekinser oy kullanılamaz.”

MADDE 5. - 3563 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki (e) bendi eklenmiştir.

“e) Enstitülere, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile 4566 sayılı Harp Okulları Kanunu kapsamında olan veya bunlara denkliği onaylanmış yükseköğretim kurumlarını bitiren lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip asker, sivil veya yabancı kişiler ile Kuvvet Harp Akademilerini bitiren kurmay subaylar katılır.”

MADDE 6. - 3563 sayılı Kanunun 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 12. - Kuvvet Harp Akademilerinde eğitim-öğretimin süresi iki akademik eğitim-öğretim yılıdır.

Silâhlı Kuvvetler ve Millî Güvenlik Akademilerinde eğitim-öğretim süresi beş aydır.

Enstitülerde yüksek lisans ve doktora eğitim-öğretiminin süresi, akademik eğitim-öğretimin dönemleri, yabancıların Enstitülere katılım esasları ile diğer hususlar Millî Savunma Bakanlığı tarafından hazırlanacak yönetmelikle düzenlenir.

Kuvvet Harp Akademileri ile Silâhlı Kuvvetler Akademisi ve Millî Güvenlik Akademisinde eğitim-öğretim süreleri; teknik ve bilimsel gelişmeler, strateji ve taktikteki yenilikler veya uluslararası askerî politik şartlar gibi sebeplerle Genelkurmay Başkanlığınca uzatılabilir veya kısaltılabilir.

Savaş veya savaşı gerektiren haller ile olağanüstü hallerde, Genelkurmay Başkanlığı, Harp Akademilerinde eğitim-öğretime ara verebilir. Bu hallerde, Harp Akademilerinde öğrenimde bulunan veya eğitim-öğretime katılma hakkını kazanmış bulunanların bu hakları saklıdır. Bunların eğitim-öğretimi tamamlamalarına ait hususlar yönetmelikte gösterilecek esaslara göre Genelkurmay Başkanlığınca düzenlenir.”

MADDE 7. - 3563 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 14. - Kuvvet Harp Akademilerinden mezun olan ve kurmaylıkları Genelkurmay Başkanlığınca onaylanan subaylara eğitim gördükleri ana bilim dallarında yüksek lisans diploması, Enstitülerden mezun olanlara da akademik seviyelerine göre yüksek lisans veya doktora diploması verilir.”

MADDE 8. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 9. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

 

MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

HARP AKADEMİLERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1. – 24.5.1989 tarihli ve 3563 sayılı Harp Akademileri Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya (e) ve (f) bentleri ile bu fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

a) Harp Akademileri : Genelkurmay Başkanlığı kuruluşunda lisans üstü düzeyde akademik eğitim-öğretim yapan, Silâhlı Kuvvetlere Komutanlık ve Karargâh Subaylığı niteliklerine sahip kurmay subay yetiştiren, kurmay subaylara müşterek ve birleşik karargâh ve birliklerin faaliyetlerini yönetecek tarzda öğrenim yaptıran, Silâhlı Kuvvetlerde, kamu yönetiminde ve gerektiğinde özel kesimde görevli üst kademe yöneticilerine millî güvenlik konularında bilgi ve yetenek kazandıran, stratejik konularda bilimsel araştırma, yayın ve danışmanlık yapan bir bilim ve ihtisas kuruluşudur.

b) Akademik Eğitim-Öğretim : Harp Akademileri eğitim-öğretimine katılan personele askerî bilimler, millî güvenlik, komutanlık ve yöneticilikle ilgili konularda araştırma ve inceleme suretiyle yaptırılan bir yüksek öğretimdir. Harp Akademileri bünyesindeki Kuvvet Harp Akademileri ve Enstitülerde, Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen alanlarda lisans üstü düzeyde eğitim-öğretim yapılır.

e) Enstitüler : Harp Akademilerinde ilgili bilim dallarında lisans üstü düzeyde eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve uygulama yapan ve bilimsel özerkliğe sahip olan yükseköğretim kurumlarıdır.

f) Lisans Üstü : Yüksek lisans ve doktora eğitimini kapsar ve aşağıdaki kademelere ayrılır.

1) Yüksek Lisans (Bilim uzmanlığı, yüksek mühendislik, yüksek mimarlık, master): Bir lisans öğretimine dayalı, eğitim-öğretim ve araştırmanın sonuçlarını ortaya koymayı amaçlayan bir yüksek öğretimdir.

2) Doktora : Lisansa dayalı en az altı yarı yıl veya yüksek lisansa veya eczacılık veya fen fakültesi mezunlarınca Sağlık Bakanlığı tarafından düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlığa dayalı en az dört yarı yıllık programı kapsayan ve orijinal bir araştırmanın sonuçlarını ortaya koymayı amaçlayan bir yüksek öğretimdir.

Bu Kanunda geçen diğer kavram ve terimler hakkında, 6.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 3 üncü maddesinde yer verilen tanımlar geçerlidir.

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. - 3563 sayılı Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Madde 5. - Harp Akademileri Komutanlığında; Harp Akademileri Yüksek Kurulu ile Akademiler bünyesinde birer Akademik Kurul; Enstitüler bünyesinde ise birer Enstitü Kurulu teşkil edilir. Bu kurulların genel görevi, eğitim-öğretimi düzenlemek ve değerlendirmektir.

Harp Akademileri Yüksek Kurulu; eğitim ve öğretim konularında, Akademi ve Enstitü kurullarınca karara bağlanamayan hususları, bu Kanun ve Genelkurmay Başkanlığının emirleri çerçevesinde karara bağlayan üst kuruldur. Bu Kurul, Harp Akademileri Komutanları, Askerî Bilimler Araştırma Merkezi Başkanı, Harp Akademileri Komutanlığı Öğretim Başkanından oluşur. Enstitülerdeki eğitim-öğretim ile ilgili olan, ancak Enstitü Kurulları tarafından karara bağlanamayan konuların incelenmesinde Harp Akademileri Yüksek Kuruluna, Enstitü müdürleri de iştirak eder.

Akademi kurulları; Kuvvet Harp Akademilerinin, Silâhlı Kuvvetler Akademi-sinin ve Millî Güvenlik Akademisinin bünyelerinde oluşturulan kurullardır. Akademi kurulları; Akademi Komutanının başkanlığında, Akademi Öğretim Başkanı ve Akademi öğretim elemanı kadrolarına atanan subaylardan oluşur. Eğitim-öğretimin düzenlenmesi ile ilgili konularda, kurullara, Harp Akademilerinde daimi görevli üniversite öğretim üyeleri ile eğitim-öğretim planlamacıları da katılır. Harp Akademileri Komutanı, gerek duyduğu hallerde Akademi kurullarının toplantılarına katılır.

Enstitü kurulları; Enstitülerin bünyesinde oluşturulan kurullardır. Enstitü müdürü başkanlığında, müdür yardımcıları ve Enstitülerde eğitim ve öğretimi yapılan ana bilim dalları başkanlarından oluşur.

Kurullarda başarı durumlarının tespiti ile ilgili kararlar toplantıya katılanların üçte iki çoğunluğu ile alınır. Her üye oyunu kabul veya ret yoluyla belirlemek zorundadır.

MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Abdullah Gül

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak.ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

 

A. Şener

M. A. Şahin

E. Yalçınbayır

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

M. Aydın

B. Atalay

A. Babacan

 

 

Devlet Bakanı 

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı

 

 

K. Tüzmen

C. Çiçek

V. Gönül

 

 

İçişleri Bakanı

Dışişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

 

A. Aksu

Y. Yakış

K. Unakıtan

 

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

 

E. Mumcu

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür Bakanı

 

 

A. Coşkun

M. H. Güler

H. Çelik

 

 

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

Çevre Bakanı

 

 

G. Akşit

O. Pepe

İ. Sütlüoğlu