Dönem
: 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 36)
Çeşitli Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin
Kanun Tasarısı ile Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve Spor ve Adalet
Komisyonları
Raporları (1/283)
Not : Tasarı
Başkanlıkça; Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor, İçişleri ve Adalet
Komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 4.12.2002
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-560/5923
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Adalet
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 4.12.2002
tarihinde kararlaştırılan “Çeşitli Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin
Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Abdullah Gül
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Anayasada 3.10.2001 tarihli ve 4709 sayılı Kanunla
yapılan değişiklikle, temel hak ve hürriyetlerin özlerine dokunulmaksızın
yalnızca Anayasanın ilgili maddelerinde belirtilen sebeplere bağlı olarak ve
ancak kanunla sınırlanabilmesini öngören yeni bir sistem benimsenmiştir.
Böylece, temel hak ve hürriyetler bakımından bir genişleme sağlanmıştır.
10-11 Aralık 1999 tarihlerinde Helsinki’de yapılan
Avrupa Birliği Toplantısında tam üyelik için Ülkemizin aday olarak kabul
edilmesiyle yeni bir boyut kazanan Türkiye-Avrupa Birliği ilişkileri, her geçen
gün yoğunlaşmaktadır. Tam üyeliğe giden süreçte hem Ülkemizin, hem Avrupa
Birliğinin karşılıklı yükümlülükleri bulunmaktadır. Bu bağlamda, Ülkemizle
ilgili olarak 4 Aralık 2000 tarihinde onaylanan “Katılım Ortaklığı Belgesi”nin
ardından, 19 Mart 2001 tarih ve 2001/2129 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla
kabul edilen “Avrupa Birliği Müktesebatının Üstlenilmesine İlişkin Türkiye
Ulusal Programı”, 24 Mart 2001 tarih ve 24352 mükerrer sayılı Resmî Gazetede
yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Çağdaş demokrasiler, temel hak ve hürriyetleri
sağlamayı hedef alan çoğulcu, katılımcı düşünceye dayanan ve hoşgörü ortamında
gelişen sistemlerdir. Çağımızda insan hakları ve temel hürriyetlerin tanınması,
evrensel bir ilgi konusu olmakla kalmamış; bunların güvence altına alınarak
aykırı uygulamalardan korunması ve daha ileri düzeyde gerçekleştirilmesi
amacıyla bazı uluslararası kuruluşlar oluşturulmuş ve bu kuruluşlar bünyesinde
çeşitli uluslararası belgeler kabul edilmiştir. Bu kuruluşların başında, hemen
hemen tüm dünya ülkelerini kapsayan Birleşmiş Milletler Teşkilâtı ile
demokratik Avrupa ülkelerinin siyasal birliği olan Avrupa Konseyinin geldiği
bilinmektedir. Konuyla ilgili uluslararası belgelerden en önemlileri, Birleşmiş
Milletler Genel Kurulunca 10 Aralık 1948 tarihinde kabul edilen İnsan Hakları
Evrensel Bildirgesi ile Avrupa Konseyi bünyesinde imzalanan ve kısaca “Avrupa
İnsan Hakları Sözleşmesi” olarak anılan İnsan Haklarını ve Ana Hürriyetleri
Korumaya Dair Sözleşme ve eki protokollerdir.
Kanun Tasarısı, bir yandan Anayasada yapılan
değişikliklere uyum sağlanması, diğer yandan Avrupa Birliği Müktesebatının
Üstlenilmesine İlişkin Türkiye Ulusal Programı çerçevesinde yapılması gerekli
tedbirlerle ilgili olarak çeşitli kanunlarda değişiklik yapılması amacıyla
hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Mevcut düzenlemede Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararları
ışığında muhakemenin iadesine gidebilmek için “başvurunun tazminatla
giderilmeyecek sonuçlar doğurduğundan anlaşılması” şartı bulunmaktadır. Bu
düzenleme muhakemenin iadesi yolunun fiilen uygulanamamasına sebep olabilecek
niteliktedir. Maddeyle, kanunun amaca ilişkin yorumuyla, Avrupa İnsan Hakları
Mahkemesi kararları bakımından muhakemenin iadesi yoluna gidilmesinin
kolaylaştırılması amaçlanmaktadır.
Madde 2. – Mevcut düzenlemede Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararları
ışığında muhakemenin iadesine gidebilmek için “başvurunun tazminatla
giderilmeyecek sonuçlar doğurduğundan anlaşılması” şartı bulunmaktadır. Bu
düzenleme muhakemenin iadesi yolunun fiilen uygulanamamasına sebep olabilecek
niteliktedir. Maddeyle, Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun 445/A maddesinde
yapılan değişikliğe paralel olarak, amaca ilişkin yorumla, Avrupa İnsan Hakları
Mahkemesi kararları bakımından muhakemenin iadesi yoluna gidilmesinin
kolaylaştırılması amaçlanmaktadır.
Madde 3. – Maddeyle, 2000 yılı sonundan, bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihe kadar, yükseköğretim kurumlarının hazırlık sınıfı, önlisans, lisans ve
yüksek lisans (master-doktora) eğitim-öğretim programları ile yüksek okulların
herhangi bir sınıfında kayıtlı öğrencilerin, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu
ile bu Kanuna atıf yapan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği
hükümlerine göre aldıkları disiplin cezalarının, bütün sonuçları ile
kaldırılması ve bunların sicil dosyalarındaki cezaî kayıtların, ilgililerin
müracaatı aranmaksızın dosyalarından çıkarılması öngörülmektedir.
Madde 4. – Maddeyle, Dernekler Kanununun 82 nci maddesindeki hapis
cezası ağır para cezasına çevrilmektedir.
Madde 5. – Maddeyle, 4771 sayılı Kanunun yürürlüğe ilişkin 13 üncü
maddesi, Tasarının çerçeve 1 ve 2 nci maddeleriyle yapılan değişikliğe uygun
olarak yeniden düzenlenmektedir.
Madde 6. – Maddeyle, 4771 sayılı Kanunun geçici 2 nci maddesi, Tasarının
geçici maddesiyle yapılan değişikliğe uygun olarak yürürlükten kaldırılmaktadır.
Geçici Madde – Mevcut düzenlemede, kesinleşmiş olan hiçbir Avrupa İnsan
Hakları Mahkemesi kararı bakımından muhakemenin iadesi yoluna gidilmesinin
mümkün olmadığı görülmektedir. Maddeyle, bugüne kadar Ülkemiz aleyhine verilen
300 civarındaki ihlâl kararlarının da muhakemenin iadesi kapsamına alınabilmesi
ve Kopenhag Siyasî Kriterlerine uyum yolunda daha ileri bir adım atılması
amacıyla Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi
tarafından verilip kesinleşmiş olan kararlar bakımından da muhakemenin iadesi
yoluna gidilebilmesi için başvuruda bulunma imkânı tanınmakta, bu başvurular
bakımından istemde bulunma süresi, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
bir yıl olarak öngörülmektedir.
Madde 7.– Yürürlükle ilgilidir.
Madde 8. – Yürütmeyle ilgilidir.
Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve
Spor Komisyonu 17.1.2003
Esas No. : 1/283
Karar No. : 2
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Komisyonumuz; gündeminde bulunan “Çeşitli Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısını (1/283)” görüşmek üzere 11.12.2002 ve
16.1.2003 tarihlerinde toplanmıştır. Bu toplantılara hükümeti temsilen Millî
Eğitim Bakanı Sayın Erkan Mumcu ile Yükseköğretim Kurulu yetkilileri de
katılmıştır.
Söz konusu Tasarı Başkanlıkça; Komisyonumuza “Tali Komisyon” olarak
havale edilmiştir. Komisyonumuz, yaptığı ilk toplantıda TBMM İçtüzüğünün 24
üncü maddesi hükümleri gereğince, Tasarının sadece çerçeve 3 üncü maddesini
kendi çalışma alanı içinde mütalaa etmiştir.
Komisyonumuz yaptığı ilk toplantıda konunun bir Alt Komisyonda
incelenmesini kararlaştırmıştır. Alt Komisyonun hazırladığı rapor
Komisyonumuzun 16.1.2003 tarihli toplantısında görüşülmüştür.
Hükümet adına Millî Eğitim Bakanı tarafından yapılan açıklamada;
Tasarının bir paket Tasarısı olduğu ve içeriğinin Avrupa Birliği Genel
Sekreterliği tarafından ifade edilen hususların olduğu ifade edilmiştir.
Komisyonumuzun görev alanında gördüğü çerçeve 3 üncü madde ile;
Kurumlarından ilişiği kesilen öğrencilerin bir bölümünün mahkeme kararı ile
okullarına geri döndüğü, ilişiği kesilen diğer öğrenciler ise belli süreli
uzaklaştırma cezaları sona erdiğinden, bu öğrencilerin de okullarına döndüğü
tespit edilmiştir. Böylece Kurumlardan ilişiği kesilen öğrencilerin okullarına
tamamen döndüğü anlaşıldığından, çerçeve 3 üncü maddeye ihtiyaç kalmadığı
anlaşılmıştır.
Komisyonumuz bu düşünceyle; çerçeve 3 üncü maddenin Tasarı metninden
çıkarılmasını oybirliği ile kararlaştırmıştır.
Raporumuz, Tasarının Esas Komisyonu olan Adalet Komisyonuna sunulmak
üzere, Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tayyar
Altıkulaç |
Hikmet
Özdemir |
Hacı
Biner |
|
|
İstanbul |
Çankırı |
Van |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Recep
Garip |
Zekeriya
Akıncı |
Mehmet
Tomanbay |
|
|
Adana |
Ankara |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin
Ekmekçioğlu |
Ali
Aydınoğlu |
Faruk
Anbarcıoğlu |
|
|
Antalya |
Balıkesir |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Özyurt |
Murat
Yıldırım |
Mustafa
Gazalcı |
|
|
Bursa |
Çorum |
Denizli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ömer
Özyılmaz |
Temel
Yılmaz |
Berhan
Şimşek |
|
|
Erzurum |
Gümüşhane |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Sayım Tekelioğlu |
Avni
Doğan |
Hacı
Turan |
|
|
İzmir |
Kahramanmaraş |
Kırşehir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İlyas
Çakır |
Cemal
Yılmaz Demir |
Osman
Kılıç |
|
|
Rize |
Samsun |
Sivas |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Muharrem
İnce |
Mehmet
Çiçek |
|
|
|
Yalova |
Yozgat |
|
Adalet
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Adalet Komisyonu
Esas No . : 1/283 21/1/2003
Karar No . : 11
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 9.12.2002 tarihinde tali komisyon olarak Millî Eğitim,
Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu ile İçişleri Komisyonuna, esas komisyon
olarak da Komisyonumuza havale edilmiş olan, “Çeşitli Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 20.1.2003 tarihli 7 nci
birleşiminde Adalet Bakanı Sayın Cemil Çiçek ile Adalet ve İçişleri
Bakanlıkları temsilcilerinin de katılmalarıyla, Millî Eğitim, Kültür, Gençlik
ve Spor Komisyonunun raporu da dikkate alınarak incelenip görüşülmüş, geneli
üzerindeki görüşmelerin tamamlanmasından sonra maddelerine geçilmesi kabul
edilmiştir.
Tasarının çerçeve 1 inci maddesi, Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun
445/A maddesinde Avrupa İnsan Hakları Mahkemesince verilen ihlal kararlarının
iadei muhakeme sebebi sayılması amacıyla değişiklik yapılmasını öngörmektedir.
Usul bakımından diğer iadei muhakeme sebepleriyle farklılık oluşturmamak
amacıyla Komisyonumuz bu değişikliğin 445/A maddesinde değil, 445 inci maddenin
birinci fıkrasına bir bent ilavesi ile yapılmasını uygun görmüş ve Tasarının
çerçeve 1 inci maddesini metinden çıkararak yerine 445 inci maddenin birinci
fıkrasına, hükmün, İnsan Haklarını ve Ana Hürriyetleri Korumaya Dair
Sözleşmenin veya eki protokollerin ihlali suretiyle verildiğinin, Avrupa İnsan
Hakları Mahkemesinin kesinleşmiş kararıyla tespit edilmiş olmasını, iadei
muhakeme sebepleri arasına sokmak amacıyla 445 inci maddeye 11 numaralı bent
ekleyen yeni bir maddeyi çerçeve 1 inci madde olarak kabul etmiştir.
Tasarının çerçeve 1 inci maddesi yeniden düzenlenerek, Hukuk Usulü
Muhakemeleri Kanununun 445 inci maddesine 11 numaralı bent eklendiğinden bu
değişikliğin sonucu olarak, bu iadei muhakeme sebebi için başvuru süresini
düzenlemek gerektiğinden süreye ilişkin Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun 447
nci maddesine bir fıkra eklemek amacıyla Komisyonumuz Tasarıya çerçeve 2 nci
madde ilave etmiştir.
Tasarının çerçeve 2 nci maddesiyle Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun
327/a maddesinin değiştirilmesi öngörülmekte ve bu değişiklikle Avrupa İnsan
Hakları Mahkemesi kararları bakımından muhakemenin iadesi yoluna gidilmesinin
kolaylaştırılması amaçlanmaktadır. Tasarıya eklenen çerçeve 1 ve 2 nci
maddelerde yapılan düzenlemelere paralel bir düzenleme yapmak ve Avrupa İnsan
Hakları Mahkemesince verilen ihlal kararlarının muhakemenin iadesi sebebi
sayılması amacıyla yapılması düşünülen değişiklikte usul bakımından muhakemenin
iadesi ile ilgili diğer sebeplerle farklılık oluşturmamak amacıyla
Komisyonumuz, Tasarının çerçeve 2 nci maddesini metinden çıkararak yerine Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanununun 327 nci maddesinin birinci fıkrasına 6 numaralı
bent ekleyen yeni bir çerçeve madde düzenlenmiş ve çerçeve 3 üncü madde olarak
kabul etmiştir.
Tasarının çerçeve 3 üncü maddesi ile 2000 yılı sonundan bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihe kadar, yükseköğretim kurumlarının hazırlık sınıfı,
önlisans, lisans ve yüksek lisans (master-doktora) eğitim-öğretim programları
ile yüksek okulların herhangi bir sınıfında kayıtlı öğrencilerin, 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanunu ile bu Kanuna atıf yapan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre aldıkları disiplin cezalarının, bütün
sonuçları ile kaldırılması ve bunların sicil dosyalarındaki cezaî kayıtların,
ilgililerin müracaatı aranmaksızın dosyalarından çıkarılması öngörülmektedir.
Kurumlarından ilişiği kesilen öğrencilerden bir bölümünün mahkeme
kararıyla, bir bölümünün ise belli süreli uzaklaştırma cezaları sona erdiğinden
okullarına döndüğü, böylece kurumlarından ilişiği kesilen öğrenci kalmadığının
anlaşılması nedeniyle Tasarıyı tali komisyon olarak inceleyen Millî Eğitim,
Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu kendi görev alanında gördüğü çerçeve 3 üncü
maddenin metinden çıkarılmasını oybirliği ile kabul etmiştir. Bu konunun
ihtiyaç duyulması halinde ileride etraflı bir şekilde düzenlenmesi mümkün
olduğundan Tasarının çerçeve 3 üncü maddesi Komisyonumuz tarafından da
oybirliği ile Tasarı metninden çıkarılmıştır.
Tasarının çerçeve 4 üncü maddesi ile Dernekler Kanununun 82 nci
maddesinde geçen “üç aydan altı aya kadar hapis cezasıyla” ibaresinin “birmilyar
liradan üçmilyar liraya kadar ağır para cezasıyla” şeklinde değiştirilmesi
öngörülmektedir.
2908 sayılı Dernekler Kanununun yedi fıkradan oluşan “Genel denetim”
başlıklı 45 inci maddesi, 3.8.2002 tarihli ve 4771 sayılı Kanunla yeniden
düzenlenerek toplam beş fıkradan oluşan “Beyanname verme yükümlülüğü ve
denetim” başlıklı bir madde haline getirilmiştir. Ancak, söz konusu Kanun
maddesinin önceki haliyle üçüncü fıkrasında düzenlenen, yapılan değişiklikle
ise dördüncü fıkrası olarak düzenlenen; denetleme sırasında görevli memurlar
tarafından istenecek her türlü bilgi, belge ve kayıtların, dernek yetkilileri
tarafından gösterilmesi veya verilmesi, yönetim yerleri, müesseseler ve
eklentilerine girme isteğinin yerine getirilmesi zorunluluğuna uymamanın
müeyyidesini hüküm altına alan Kanunun 82 nci maddesinde buna paralel bir
düzenleme yapılmadığından, beyanname verme yükümlülüğünü yerine getirmeyenler
hakkında herhangi bir müeyyide bulunmamaktadır.
Ayrıca, 2908 sayılı Dernekler Kanununun beş fıkradan oluşan “Bildiri
yayınlanması” başlıklı 44 üncü maddesi 2.1.2003 tarihli ve 4778 sayılı Kanunla
yeniden düzenlenerek iki fıkradan oluşan bir madde haline getirilmiş ve önceki
haliyle derneklerin yayımlayacakları bildiri, beyanname ve benzerlerinde,
bunların yayınlanması kararına katılan yönetim kurulu başkan ve üyelerinin ad,
soyad ve imzalarının bulunması şartı ile bu yayımların metninin bir örneğinin
yayımın ihbarı amacıyla mahallin en büyük mülki amirliğine ve cumhuriyet
savcılığına verilmesi zorunluluğu yeni düzenlemeyle ortadan kaldırılmıştır.
Dolayısıyla, anılan şart ve zorunluluğun müeyyidesini düzenleyen Kanunun 82 nci
maddesinde bu maddeyle ilgili herhangi bir düzenlemeye ihtiyaç kalmadığından,
Kanunun 44 üncü maddesinin birinci ve ikinci fıkralarıyla ilgili bölümlerin
kaldırılması amacıyla çerçeve 4 üncü madde, Dernekler Kanununun 82 nci
maddesini tümüyle kapsayacak şekilde yeniden düzenlenmiştir.
Tasarının çerçeve 5 inci maddesiyle 3.8.2002 tarihli ve 4771 sayılı
Çeşitli Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanunun 13 üncü maddesi
değiştirilerek “Bu Kanunun yayımı tarihinde yürürlüğe gireceği” hükme
bağlanmaktadır.
Kanun Tasarısının çerçeve 1 ve 2 nci maddelerinde yapılan değişikilik
nedeniyle 3.8.2002 tarihli ve 4771 sayılı Kanunun yürürlükle ilgili 13 üncü
maddesinde değişiklik yapılmasına gerek kalmadığından çerçeve 5 inci madde
metinden çıkarılmıştır.
Tasarının 6 ncı maddesi, çerçeve 1 ve 2 nci maddelerde yapılan
değişiklik nedeniyle bazı hükümlerin yürürlükten kaldırılması gerektiğinden, yürürlükten
kaldırılması gereken maddeleri içerecek biçimde yeniden düzenlenmiş ve 5 inci
madde olarak kabul edilmiştir.
Tasarının geçici maddesi, Tasarının 2 nci maddesi 3 üncü madde olarak
değiştiğinden bu değişiklikle paralelliğin sağlanması amacıyla metinde geçen “1
inci ve 2 nci maddeleri” ibaresi “1 inci ve 3 üncü maddeleri” olarak
değiştirilmiştir.
Tasarının yürürlüğe ilişkin 7 nci maddesi 6, yürütmeye ilişkin 8 inci
maddesi 7 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Köksal Toptan |
Halil
Özyolcu |
Ramazan Can |
|
|
Zonguldak |
Ağrı |
Kırıkkale |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Kara |
Mehmet Ziya Yergök |
Feridun Fikret Baloğlu |
|
|
Kilis |
Adana |
Antalya |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Orhan Yıldız |
Semiha Öyüş |
Feridun Ayvazoğlu |
|
|
Artvin |
Aydın |
Çorum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muzaffer
Külcü |
Mahmut Durdu |
Esat Canan |
|
|
Çorum |
Gaziantep |
Hakkâri |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Sadullah Ergin |
Recep Özel |
Ahmet
Güryüz Ketenci |
|
|
Hatay |
Isparta |
İstanbul |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Yılmazcan |
Hakkı Köylü |
Harun Tüfekçi |
|
|
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
Konya |
|
|
(Muhalifim |
|
|
|
|
Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem Kılıç |
Orhan Eraslan |
Ömer Kulaksız |
|
|
Malatya |
Niğde |
Sivas |
|
|
|
(Karşı oy
yazım eklidir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Nuri Saygun |
Zeyid
Aslan |
Bekir Bozdağ |
|
|
Tekirdağ |
Tokat |
Yozgat |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
ÇEŞİTLİ KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
İLİŞKİN KANUN
TASARISININ 1 VE 2 NCİ MADDELERİNE
AŞAĞIDAKİ
GEREKÇELERLE MUHALEFET ŞERHİMİ
KOYMUŞ BULUNUYORUM.
1. - Öngörülen değişiklikler Anayasaya aykırıdır: Şöyle ki,
A) Anayasanın 90 ıncı Maddesi uyarınca milletlerarası anlaşmalar kanun
hükmündedir. Dolayısıyla, normlar hiyerarşisinde milletlerarası anlaşmalar
anayasanın altında yer alır.
Anayasanın 11 inci Maddesine göre ise, anayasa hükümleri diğer devlet
organlarıyla birlikte yasama organını da bağlayan en üstün hukuk kurallarıdır.
O halde Anayasa hükümleri dikkate alınmadan sadece, AİHS ile uyum
sağlama adına Anayasaya aykırı düzenlemeler yapılamaz.
B) Anayasanın 138 inci Maddesi mahkemelerin bağımsızlığını
düzenlemektedir. Bu maddenin 2 nci Fıkrası: “Hiçbir organ, makam, merci ve
kişi, yargı yetkisinin kullanılmasında mahkemelere ve hâkimlere emir ve talimat
veremez; genelge gönderemez; tavsiye ve telkinde bulunamaz.” Aynı maddenin 4
fıkrası ise, “Yasama ve yürütme organları ile idare, mahkeme kararlarına uymak
zorundadır; bu organlar ve idare, mahkeme kararlarını hiçbir suretle
değiştiremez ve bunların yerine getirilmesini geciktiremez.” hükmünü
içermektedir.
Bu tasarı ile mahkeme kararlarının uygulanması engellenmiş olacaktır.
C) Aynı şekilde Anayasanın 9 uncu Maddesine göre yargı yetkisi Türk
milleti adına bağımsız mahkemelerce kullanılır. Yapılması düşünülen
değişikliğin kabulü halinde, söz konusu bu Anayasa hükmü de ihlal edilmiş olur.
Çünkü Türk mahkemelerine AİHM’nce emir ve talimat verilmiş olmaktadır.
E) Genel olarak yargılamanın iadesi sebeplerinin hukuk sistemlerinde yer
almasının arkasında yatan sebep, kesinleşen hükmün esasına etkili nitelikteki
maddî delil ve vakıalardır. Uygulanan kuralın hukuka aykırı olması temyiz
sebebidir.
AİHM ise, AİHS’ni yorumlayarak önüne gelen uyuşmazlıkta hükmünü tesis
eder. Eğer AİHM Türk mahkemelerince uygulanan hükmün AİHS’ne aykırılığına
hükmetmiş ise; hakkında hüküm tesis edilen devletin hukukunu AİHS’ne uygun hale
getirmesi zorunluluğu söz konusu olur. Bu da, yasama organının kanunlarda
yapacağı değişiklikle mümkündür. Dolayısıyla böyle bir ihtimalde mahkemelerin
yargılamanın iadesi yoluyla vermiş olduğu karar AİHS’ne ve bu bağlamda AİHM’nin
kararına uygun hale getirmesi söz konusu olamaz. Bu varsayımın kabulü
Anayasanın başlangıç kısmında da öngörülmüş olan “kuvvetler ayrılığı ilkesine”
açıkça aykırı düşer. Zira, böyle bir durumda Türk mahkemeleri yasama organının
yapması gereken işlevi üstlenmiş olur.
AİHM’si kararı ile Türk mahkemelerinin kararları hukuka aykırı bulunur
ve bu durum yargılamanın iadesi sebebi sayılırsa, yukarıda belirtilen Anayasa
hükümleri ihlal edilmiş olur.
2. - Öngörülen değişiklikler mevcut hukuk sistemimizin genel mantığı ile
de bağdaşmamaktadır:
A) AİHM önüne gelen bir davada Türk mahkemesinin kararını kendisine
sunulan ve fakat yargılama sırasında ulusal mahkemeye sunulmamış bir delil veya
olguya dayandırıyorsa bu durum mevcut CUMK ve HUMK’daki düzenlemeler
çerçevesinde zaten yargılamanın iadesi sebebidir. Bu anlamda varolan düzenleme
bu konudaki ihtiyaca cevap verici niteliktedir. Yeni bir düzenleme yapılmasına
ne gerek, ne de ihtiyaç vardır.
B) AİHM kararıyla Türk mahkemesinin tesis ettiği kararda uyguladığı
hukuk kuralının AİHS’ne aykırılığı gerekçesi ile hukuka aykırı addedilmiş ise,
benzer durumlardaki hallerde mahkemelerin aynı şekilde karar vermesi her zaman
için mümkün
olamayacağından,
hukukun uygulanmasındaki yeknesaklığı da bozar.
3. – Öngörülen değişikliklere söz konusu değişikliklerin uygulanması
halinde ülkemizin uluslararası platformda zor durumda bırakacağı için de
muhalifim. Şöyle ki;
A) AİHM her zaman hukuk kurallarının yorumlanması ve uygulanması yönünde
hüküm tesis etmemekte, bazen ve özellikle de ülkemiz söz konusu olunca siyasî
nitelikle kararlar da verebilmektedir.
B) AİHM kararlarına rağmen, yargılamanın iadesi yoluyla uyuşmazlık önüne
gelen dava hakkında kararı vermiş bulunan mahkemelerimiz eski kararında ısrar
eder veya aynı doğrultuda karar verirse; bu takdirde uluslararası arenada
Türkiye’nin insan haklarına saygılı olmadığı, insan haklarını ihlâl ettiği
yönündeki iddialar doğrulanmış olur. Bu durum aynı zamanda ülkemiz açısından
yargı bağımsızlığının uluslararası platformda sorgulanmasına da sebebiyet
verebilir.
C) Türk mahkemelerinin vermiş olduğu kararların bazılarının hukuka
aykırılığı söz konusu ise, bu olumsuzluğun çözümlenmesinin yolu yargı
reformudur.
D)Mahkeme kararları bir süreç sonunda verilir. Bu süreçte ortaya çıkan
sorunlar ve hukuka aykırı olarak nitelendirilen durumların çözümlenmesi iç
hukukta yapılacak yasal ve idarî düzenlemeler ile mümkün iken; sorunun
uluslararası boyuta taşınması ülkemizin çıkarlarına uygun düşmez ve ayrıca bu
olumsuz yolun tercihi ülkemiz açısından Anayasal teminat altına alınmış bulunan
yargı bağımsızlığı ve tarafsızlığının tartışılır hale getirilmesine sebebiyet
verebilir.
Mehmet Yılmazcan
Kahramanmaraş
KARŞI OY YAZISI
Çeşitli kanunlarda değişiklik yapılmasına ilişkin kanun
tasarısının çerçeve 1, 2 ve 3 üncü maddelerine muhalifim.
Tasarıda yer alan 1 inci madde ve 2 nci madde ile
H.U.M.K. yapılan değişiklik ve 3 üncü madde ile yapılan değişiklik Anayasal
kuruluş olan Türk Yargıtay’ını devre dışı bırakmaktadır.
Ayrıca Avrupa Birliği müktesebatını karşılamak üzere
3.8.2002 tarihinde yapılmış değişiklikler vardır. Bunlarda Avrupa Birliği
müktesebatını karşılamaya yeterlidir.
Kaldı ki, yapılan değişiklik Anayasamızda ifadesini
bulan “Ulusal Egemenlik” ilkesi ile de çelişmektedir. Bu açıdan Tasarının
Anayasa Komisyonuna da gönderilmesi gerekir.
Orhan Eraslan
Niğde
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
ÇEŞİTLİ KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TASARISI
MADDE 1. - 18/6/1927 tarihli ve 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri
Kanununun 445/A maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 445/A. - Kesin olarak verilmiş veya kesinleşmiş olan bir kararın,
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesince, İnsan Haklarını ve Ana Hürriyetleri Korumaya
Dair Sözleşmenin veya eki protokollerin ihlâli suretiyle verildiği saptandığında,
Adalet Bakanı, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine
başvuruda bulunan veya yasal temsilcisi, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi
kararının kesinleştiği tarihten itibaren bir yıl içinde Yargıtay Birinci Başkanlığından
muhakemenin iadesi isteminde bulunabilirler.
Bu istem, Yargıtay Hukuk Genel Kurulunca incelenir. Yargıtay Hukuk Genel
Kurulu, istem süresi içinde yapılmamış ise reddine; aksi halde, dosyanın davaya
bakması için kararı veren mahkemeye gönderilmesine duruşma yapmaksızın kesin
olarak karar verir.”
MADDE 2. - 4/4/1929 tarihli ve 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun
327/a maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 327/a. - Kesinleşmiş bir ceza hükmünün Avrupa İnsan Hakları
Mahkemesince, İnsan Haklarını ve Ana Hürriyetleri Korumaya Dair Sözleşmenin
veya eki protokollerin ihlâli suretiyle verildiği saptandığında, Adalet Bakanı,
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine başvuruda
bulunan veya yasal temsilcisi, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararının
kesinleştiği tarihten itibaren bir yıl içinde Yargıtay Birinci Başkanlığından
muhakemenin iadesi isteminde bulunabilirler.
Bu istem, Yargıtay Ceza Genel Kurulunca incelenir. Yargıtay Ceza Genel
Kurulu, istem süresi içinde yapılmamış ise reddine; aksi halde, dosyanın davaya
bakması için kararı veren mahkemeye gönderilmesine duruşma yapmaksızın kesin
olarak karar verir.”
MADDE 3. - 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 50. - 2000 yılı sonundan, bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihe kadar, yükseköğretim kurumlarının hazırlık sınıfı, önlisans, lisans ve
yüksek lisans (master-doktora) eğitim-öğretim
programları ile yüksekokulların herhangi bir sınıfında kayıtlı öğrencilerin
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ve bu Kanuna atıf yapan Yükseköğretim
Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre aldıkları disiplin
cezaları, bütün sonuçları ile kaldırılmıştır. Bunların sicil dosyalarındaki
cezaî kayıtlar, ilgililerin müracaatları aranmaksızın dosyalarından çıkarılır.”
MADDE 4. - 6.10.1983 tarihli ve 2908 sayılı Dernekler Kanununun 82 nci
maddesinde geçen “üç aydan altı aya kadar hapis cezasıyla” ibaresi “bir milyar
liradan üç milyar liraya kadar ağır para cezasıyla” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 5. - 3.8.2002 tarihli ve 4771 sayılı Çeşitli Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanunun 13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 13. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.”
MADDE 6. - 3.8.2002 tarihli ve 4771 sayılı Çeşitli Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanunun geçici 2 nci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun 1
ve 2 nci maddeleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte Avrupa İnsan Hakları
Mahkemesinin kesinleşmiş kararları ile bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
sonra Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine yapılan başvurular üzerine verilecek
kararlar hakkında uygulanır. Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte kesinleşmiş
olan Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararlarına ilişkin muhakemenin iadesi
istemleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde
yapılır.
MADDE 7. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 8. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Abdullah Gül |
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak.ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
A. Şener |
M. A. Şahin |
E. Yalçınbayır |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
M. Aydın |
B. Atalay |
A. Babacan |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
|
|
|
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
V. Gönül |
|
|
|
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
|
A. Aksu |
Y. Yakış |
K. Unakıtan |
|
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
|
E. Mumcu |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
|
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
H. Çelik |
|
|
|
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
Çevre
Bakanı |
|
|
|
G. Akşit |
O. Pepe |
İ. Sütlüoğlu |
|
ADALET KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
ÇEŞİTLİ KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN
TASARISI
MADDE 1. - 18.6.1927 tarihli ve 1086 sayılı Hukuk Usulü
Muhakemeleri Kanununun 445 inci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki 11 inci
bent eklenmiştir.
“11 - Hükmün, İnsan Haklarını ve Ana Hürriyetleri
Korumaya Dair Sözleşmenin veya eki protokollerin ihlâli suretiyle verildiğinin,
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin kesinleşmiş kararıyla tespit edilmiş olması.”
MADDE 2. - Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun 447 nci
maddesine aşağıdaki üçüncü fıkra eklenmiştir.
“445 inci maddenin 11 inci bendinde yazılı sebepten
dolayı iadei muhakeme müddeti Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararının
kesinleştiği tarihten itibaren bir yıldır.”
MADDE 3. - 4.4.1929 tarihli ve 1412 sayılı Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanununun 327 nci maddesine aşağıdaki 6 ncı bent
eklenmiştir.
“6- Ceza hükmünün, İnsan Haklarını ve Ana Hürriyetleri
Korumaya Dair Sözleşmenin veya eki protokollerin ihlâli suretiyle verildiğinin,
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin kesinleşmiş kararıyla tespit edilmiş olması,
bu halde, muhakemenin iadesi, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararının
kesinleştiği tarihten itibaren bir yıl içinde istenebilir.”
MADDE 4. - 6.10.1983 tarihli ve 2908 sayılı Dernekler
Kanununun 82 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 82. - Bu Kanunun 43 üncü maddesine veya 45 inci
maddesinin birinci ve dördüncü fıkralarındaki zorunluluğa uymayanlar, 64 üncü
maddenin ikinci fıkrasında öngörülen bildirimi yapmayan veya Bakanlıkça
belirtilen sürede taşınmaz mallarını paraya çevirmeyenler birmilyar liradan
üçmilyar liraya kadar ağır para cezasıyla cezalandırılır.”
MADDE 5. - 18.6.1927 tarihli ve 1086 sayılı Hukuk Usulü
Muhakemeleri Kanununun 445/A maddesi, 4.4.1929 tarihli ve 1412 sayılı Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanununun 327/a maddesi, aynı Kanunun 335 inci maddesinin
son fıkrası ile 3.8.2002 tarihli ve 4771 sayılı Çeşitli Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanunun geçici 2 nci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1.
- Bu Kanunun 1 ve 3 üncü maddeleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin kesinleşmiş kararları ile bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten sonra Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine yapılan
başvurular üzerine verilecek kararlar hakkında uygulanır. Bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihte kesinleşmiş olan Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararlarına
ilişkin muhakemenin iadesi istemleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren bir yıl içinde yapılır.”
MADDE 6. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.