Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 632)
Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı ve İçişleri Komisyonu Raporu (1/557)
Not : Tasarı, Başkanlıkça; Dışişleri, Millî Savunma ve
İçişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 4.4.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG/196-279/1474
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
LİSTE
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/379 Askerlik
Kanunu Tasarısı
1/381 Harp
Araç ve Gereçleri ile Silâh, Mühimmat ve Patlayıcı Madde Üreten Sanayi
Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun Tasarısı
1/383 Savunma
Sanayii Güvenliği Kanunu Tasarısı
1/386 Türk
Silahlı Kuvvetleri Stratejik Hedef Planının Gerçekleştirilmesi Maksadıyla
Gelecek Yıllara Sari Taahhütlere Girişme Yetkisi Verilmesi Hakkında Kanunun Bir
Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/390 Türk
Silahlı Kuvvetlerinde İlk Nasıp İstihkakına İlişkin Kanun Tasarısı
1/397 Radyo
ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanunun Bir Maddesinde
Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/402 Türkiye
Cumhuriyeti Ordusu Subay, Askerî Memur ve Muadilleriyle Astsubayların
Giyeceğine Dair Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun
Tasarısı
1/469 Sıtma
ve Frengi İlaçları İçin Kanunun Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/553 Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/581 Memleket
İçi Düşmana Karşı Silahlı Müdafaa Mükellefiyeti Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/602 Yedek
Subaylar ve Yedek Askerî Memurlar Kanunu ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/623 Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/820 Ateşli
Silâhlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı
1/863 Türk
Silahlı Kuvvetleri Hasta Beslenme Kanunu Tasarısı
1/908 Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/920 Askerî
Mahkemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı
1/935 Türk
Silahlı Kuvvetleri Stratejik Hedef Planının Gerçekleştirilmesi Maksadıyla Gelecek
Yıllara Sari Taahhütlere Girişme Yetkisi Verilmesi Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/937 Türk
Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı
1/953 İstiklâl
Madalyası Verilmiş Bulunanlara Vatani Hizmet Tertibinden Şeref Aylığı Verilmesi
Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/1010 Askerî
Hâkimler Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/1025 Disiplin
Mahkemeleri Kuruluşu, Yargılama Usulü ve Disiplin Suç ve Cezaları Hakkında
Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/1035 Bazı
Askerî Hastanelere Döner Sermaye Tahsisine Dair Kanunda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Tasarısı
1/1037 Meslekî
Eğitim Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık 22.10.2002
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-524/5246
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 9.9.2002 tarihinde kararlaştırılan “Karayolları Trafik
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
13.10.1983 tarihli ve
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 91 inci maddesinde yer verilen
hükümler gereğince ortak savunma veya barış harekâtı kapsamında yapılan
harekât, eğitim ve tatbikatlar çerçevesinde Türkiye’ye giriş yapan yabancı
askerî araçların da malî sorumluluk sigortası kapsamında bulunması, NATO
ülkelerine ait araçların Türkiye’ye girişinden tatbikat sonunda Türkiye’den
çıkışına kadar olan sürede muhtelif ve ciddî sıkıntılara neden olmaktadır.
Ortak savunma ve barış
harekâtı çerçevesinde, Türkiye’de harekât, eğitim veya tatbikat amacıyla
bulunmasına izin verilen yabancı silâhlı kuvvetlerin neden oldukları hasar ve
zararın tazmini usulleri ile hangi makamların bu zarardan sorumlu olacağı gibi
hususlar, bazı uluslararası anlaşmalarda yer alan düzenlemelerle hüküm altına
alınmıştır. Usulüne göre yürürlüğe girmiş bu anlaşmalar Anayasanın 90 ıncı
maddesi gereğince kanun hükmündedir.
Örneğin, 19.6.1951
tarihinde imzalanan Kuzey Atlantik Anlaşmasına taraf devletler arasında,
Kuvvetlerin Statüsüne Dair Sözleşme (NATO Status Of Force Agreements-NATO
SOFA)’nin VIII inci maddesinde hasar ve zararların nasıl tazmin edileceği
düzenlenmiştir. Diğer taraftan, 19.6.1995 tarihinde Brüksel’de Barış İçin
Ortaklık ve NATOülkeleri arasında imzalanan Barış İçin Ortaklık Amacıyla
Kuvvetlerin Bulundurulmasına Dair Sözleşme (Piece for Partnership-PFP/SOFA)’de
ise NATO/SOFA’ya atıf yapılmaktadır.
Zorunlu malî sorumluluk
sigortasının amacının, oluşabilecek bir zarar halinde, zarar görenlerin
mağduriyetinin mümkün olan en kısa sürede giderilmesi, bir başka deyişle
oluşacak zararın tazmininin kolaylaştırılması olduğu hususu dikkate alındığında,
NATO/SOFA ve PFP/SOFA gibi anlaşmalarda yer verilen hasar ve zararın tazminine
ilişkin hükümlerin bu ihtiyacı karşılar nitelikte olduğu görülmektedir.
Bu çerçevede, meydana
gelebilecek hasar ve zararın hangi usullerle tazmin edileceğine dair hükümler
içeren anlaşmaların kapsamına giren tatbikat ve eğitim gibi askerî faaliyetlere
katılacak yabancı plakalı askerî araçların malî sorumluluk sigortası kapsamında
bulunmasına gereklilik bulunmamaktadır.
Ayrıca, ortak savunma
veya barış herakâtı çerçevesinde yapılan tatbikat, eğitim gibi askerî
faaliyetlere iştirakin artacağı, bu artışın tatbikat yapılan bölge ekonomisine
katkılarının olacağı göz önüne alındığında, bu kapsamdaki yabancı plakalı
askerî araçların malî sorumluluk sigortasından muaf tutulmasının faydalı
olacağı değerlendirilmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile;
ortak savunma veya barış harekâtı çerçevesinde, Türkiye’ye harekât, eğitim veya
tatbikat amacıyla gelen ve bu faaliyetleri sırasında oluşabilecek hasar ve
zararın tazminine ilişkin uluslararası anlaşmalarda yer verilen hükümler
kapsamına giren yabancı plakalı askerî araçlara malî sorumluluk sigortasından
muafiyet getirilmesi öngörülmektedir.
Madde 2. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 3. - Yürütme
maddesidir.
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
İçişleri Komisyonu 30. 6. 2004
Esas No. : 1/557
Karar No. : 72
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak
Bakanlar Kurulunca, 22.10.2002 tarihinde 21 inci dönem TBMM Başkanlığına
sunulan "Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı" sözkonusu dönemde sonuçlandırılamadığından kadük olmuş ve 4.4.
2003 tarihinde, Bakanlar Kurulunca, Başkanlığınıza Tasarının yenilendiği
bildirilmiştir. Başkanlığınızca, 11.4.2004 tarihinde esas Komisyon olarak
Komisyonumuza; tali komisyon olarak da Dışişleri Komisyonu ile Millî Savunma
Komisyonuna havale edilen Tasarı Komisyonumuzun, 30.6.2004 tarihli otuzbeşinci
toplantısında, Millî Savunma, İçişleri, Dışişleri ve Adalet bakanlıkları
temsilcilerinin de katılımıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ile milletlerarası hukukun meşru
saydığı hallerde, ortak savunma veya barış harekatı çerçevesinde, Türkiye'de
harekat, eğitim veya tatbikat
maksadıyla bulunmasına izin verilen yabancı silahlı kuvvetlerin neden
olabileceği hasar ve zararların tazmini konularının özel bir anlaşmayla
düzenlendiği hallerde, Türkiye'ye girecek yabancı askeri araçların mali
sorumluluk sigortası yaptırmaları zorunluluğu kaldırılmaktadır.
Tasarının gerekçesinden de anlaşılacağı
gibi bu tür araçların verdiği hasar ve zararın karşılanması yöntemi,
uluslararası anlaşmalarla düzenlenmektedir ve uluslararası anlaşmalar kanun
hükmündedir. Dolayısıyla bu araçları mali sorumluluk sigortası yaptırmakla
yükümlü tutmak gereksizdir.
Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmeler
sırasında, mali sorumluluk sigortası yaptırma yükümlülüğünün kaldırılmasının
Türkiye açısından da geçerli olup olmadığı, başka bir ifadeyle karşılıklılık
ilkesine uyulup uyulmadığı sorulmuştur. Çünkü Türkiye diğer ülkeler açısından
bu yükümlülüğü kaldırırken, başka ülkelerin Türkiye için bu yükümlülüğü
kaldırmaması egemenlik ilkesine gölge düşürücü niteliktedir. Cevaben yapılan
açıklamalarda karşılıklılık ilkesine uyulduğu ve egemenlik haklarımızın
zedelenmediği ifade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerinde yapılan bu
görüşmelerden sonra, Tasarının tümü benimsenerek maddelerin görüşülmesine
geçilmesi kararlaştırılmıştır.
Tasarının 1 inci maddesi ile yürürlük ve
yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz
olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Tevfik
Ziyaeddin Akbulut |
Ali Sezal |
Şükrü
Önder |
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Yalova |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Muharrem
Tozçöken |
Ali
Küçükaydın |
Şevket
Orhan |
|
Eskişehir |
Adana |
Bursa |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ali
Yüksel Kavuştu |
Mehmet
Soydan |
Sıdıka
Aydoğan |
|
Çorum |
Hatay |
İstanbul |
|
|
|
(Muhalifiz) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Nusret
Bayraktar |
Hakkı
Ülkü |
Serpil
Yıldız |
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
|
(Muhalifiz) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sinan
Özkan |
Mehmet
Sefa Sirmen |
Ali Oksal |
|
Kastamonu |
Kocaeli |
Mersin |
|
|
(Muhalifim) |
(Muhalifiz) |
|
Üye |
|
Üye |
|
Selami
Uzun |
|
Mehmet
Kartal |
Sivas Van
(Muhalifiz)
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
KARAYOLLARI TRAFİK
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanununun 91 inci maddesine, altıncı fıkrasından sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Milletlerarası hukukun meşru saydığı hallerde, ortak
savunma veya barış harekâtı çerçevesinde Türkiye’de harekât, eğitim veya
tatbikat maksadıyla bulunmasına izin verilen yabancı silâhlı kuvvetlerin neden
olabileceği hasar ve zararların tazmini konularının özel bir anlaşmayla düzenlendiği hallerde, bu
kapsamda Türkiye’ye girecek yabancı askerî
araçlar bakımından bu madde hükmü uygulanmaz.”
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
D. Bahçeli |
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
M. Yılmaz |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
M. Türker |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
M. Z. Sezer |
F. Bal |
A. Doğan |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
Prof. Dr. M. Kocabatmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
M. Bayer |
Prof. Dr. Ş.Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
E. Toprak |
Dr. R. Doğru |
H. T. İçli |
|
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı V. |
|
T. Güler |
Prof. Dr. A. Çelikel |
F. Bal |
|
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
M. Ecemiş |
S. Oral |
Prof. Dr. N. Tekin |
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı V. |
Ulaştırma
Bakanı V. |
|
Prof. Dr. A. Akcan |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
Prof. Dr. A. Çelikel |
|
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
N. Arseven |
A. K. Tanrıkulu |
|
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
Z. Çakan |
Prof. Dr. B. S.
Çağlayan |
M. Taşar |
|
Orman
Bakanı |
Çevre
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
F. Aytekin |
|
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
KARAYOLLARI
TRAFİK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.