Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 28)
Türkiye-EFTA Ortak Komitesinin 2000 Yılına Ait 4 Sayılı
Kararının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı ve
Dışişleri Komisyonu Raporu (1/303)
NOT : Tasarı Başkanlıkça, Plan ve Bütçe ve Dışişleri
komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 11.12.2002
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-279/5965
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
LİSTE
Esas No.: Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/380 Kara Avcılığı Kanunu
Tasarısı
1/385 Topyekûn Savunma Sivil
Hizmetleri Kanunu Tasarısı
1/404 Millî Güvenlik Kurulu ve
Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği Kanununa İki Ek ve Bir Geçici Madde
Eklenmesi ile Devlet Memurları Kanununun 36 ncı Mad- desinde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/408 Türk Vatandaşları
Hakkında Yabancı Ülke Mahkemelerinden ve Yabancılar Hak- kında Türk Mahkemelerinden
Verilen Ceza Mahkûmiyetlerinin İnfazına Dair Ka- nunda Değişiklik Yapılmasına
İlişkin Kanun Tasarısı
1/410 Hâkimler ve Savcılar
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/444 Cezaların İnfazı Hakkında
Kanunda ve Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı
1/450 Ceza Muhakemeleri Usulü
Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması ve Bu Kanuna Bazı Maddeler
Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/646 Hâkim ve Savcı Adayları
Eğitim Merkezi Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun İki
Maddesinin Yeniden Düzenlenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/689 Sosyal Güvenlik Kurumu
Teşkilâtının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı
Esas No.: Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/690 Sosyal Sigortalar Kurumu
Kanunu Tasarısı
1/691 Esnaf ve Sanatkârlar ve
Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Ka- nununun ve Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal
Sigortalar Kanu- nunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi, Yürürlükten Kaldırılması ve
Bu Kanun- lara Geçici Maddeler Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/692 Türkiye İş Kurumu Kanunu
Tasarısı
1/743 Türkiye Adalet Akademisi
Kanunu Tasarısı
1/773 Uluslararası Ticarî İşlemlerde Yabancı Kamu
Görevlilerine Rüşvet Verilmesinin Ön- lenmesi İçin Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/796 Türk Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında
Kanun ve Karayolları Trafik Kanu- nunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı
1/805 Avrupa Çevre Ajansına ve
Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak
Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Ya- pılan Anlaşmanın Kabul
Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihaî Senedinin ve Türkiye Cumhuriyeti ile
Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Av- rupa Çevre Ajansı ve
Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşmasının Onay- lanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/840 Türkiye’nin MATRA
Programına Katılımına İlişkin Mutabakat Zaptının Onaylan- masının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/919 Türkiye-EFTA Ortak Komitesinin 2000 Yılına Ait
4 Sayılı Kararının Onay- lanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/928 Türk Ceza Kanunu ile
Hapishane ve Tevkifhanelerin İdaresi Hakkında Kanunda
Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/941 Millî Güvenlik Kurulu ve
Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği Kanununda
Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı
1/943 Sendikalar Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/944 190 Sayılı Genel Kadro ve
Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki Cetvellerin Adalet Bakanlığı, Anayasa Mahkemesi
Başkanlığı ve Danıştay Baş- kanlığına Ait Bölümlerinde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/948 Yabancıların Çalışma
İzinleri Hakkında Kanun Tasarısı
1/968 Sınıraşan Örgütlü Suçlara
Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesinin Onaylanmasının
Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/976 Adlî Tıp Kurumu Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/980 Aile
Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yargılama Usullerine Dair Kanun Tasarısı
1/987 Atatürk Kültür, Dil ve
Tarih Yüksek Kurumu Kanunu ile Devlet Memurları Kanu- nunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Tasarısı
1/998 Türkiye Cumhuriyeti
ile Hırvatistan Cumhuriyeti Arasında Serbest Ticaret Anlaş- masının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
Esas No.: Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/1003 Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Avrupa Birliği Komisyonu Arasında Merkezi
Finans ve İhale
Biriminin Kurulması ile Ulusal Fonun Kurulmasına İlişkin Muta- bakat Zabıtlarının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1016 Sınıraşan Örgütlü
Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesine Ek Kara, Deniz ve
Hava Yoluyla Göçmen
Kaçakçılığına Karşı Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1021 Sınıraşan Örgütlü
Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesine Ek İnsan Tica- retinin,
Özellikle Kadın ve Çocuk Ticaretinin Önlenmesine, Durdurulmasına ve Cezalandırılmasına
İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1024 Gelibolu Yarımadası
Tarihî Millî Parkı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 12.10.2001
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-362/4713
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 28.9.2001 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye-EFTA Ortak
Komitesinin 2000 Yılına Ait 4 Sayılı Kararının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Komisyonlarda ve Genel Kurulda öncelikle görüşülmesini arz
ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GEREKÇE
Türkiye Cumhuriyeti ile
Avrupa Serbest Ticaret Birliği (EFTA) ülkeleri arasındaki ikili ilişkiler her
geçen gün artmakta ve her alana yayılmaktadır. Türkiye Cumhuriyeti ile EFTA
Ülkeleri arasında imzalanmış bulunan anlaşmalarla, ekonomik ve ticarî
ilişkilerimizin alt yapısı oluşturulmuştur. Türkiye Cumhuriyeti ile EFTA
Ülkeleri arasındaki Serbest Ticaret Anlaşması 10 Aralık 1991’de imzalanmış, 22
Mayıs 1992’de yürürlüğe girmiştir. Bu anlaşma taraflar arasındaki ekonomik ve
ticarî potansiyeli harekete geçirmiştir.
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile EFTA Ülkeleri Arasında Gümrük Konularında Karşılıklı İdarî
Yardımlaşmaya İlişkin Protokol D’nin esas amacı, Türkiye ile EFTA Üyesi
Ülkelerin gümrük idareleri arasında işbirliğini kurmak ve geliştirmek, bu
suretle taraflar arasında eşya ve yolcu akışını kolaylaştırmak ve teşvik etmek,
bu ülkelerin ekonomik, sosyal ve malî çıkarlarına aykırı olan ve gümrük
kanunlarına karşı işlenen suçlarla daha etkin mücadele edebilmektir. Bu anlaşma
ile gümrük idareleri arasında bilgi değişiminin yanında, personel ve uzman
değişimi, teknik konularda bilgi alışverişi de mümkün olacaktır.
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Dışişleri
Komisyonu 20.1.2003
Esas No. : 1/303
Karar No. :10
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye-EFTA Ortak
Komitesinin 2000 Yılına Ait 4 Sayılı Kararının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 17 Ocak 2003 tarihli 2 nci Toplantısında
Dışişleri Bakanlığı temsilcileri ile Gümrük Müsteşarlığı ve Dış Ticaret
Müsteşarlığı yetkililerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Türkiye Cumhuriyeti ile
EFTA Ülkeleri arasında imzalanmış bulunan Serbest Ticaret Anlaşması, taraflar
arasındaki ekonomik ve ticarî potansiyeli harekete geçirmiştir.
Ülkemiz ile EFTA Ülkeleri
arasında Gümrük Konularında Karşılıklı İdarî Yardımlaşmaya İlişkin Protokol
D’nin amacı; üye ülkelerin gümrük idareleri arasında işbirliğini geliştirmek,
gümrük kanunlarına karşı işlenen suçlarla daha etkili mücadele etmektir.
Teknik konularda bilgi
alışverişinde bulunulmasını da öngören Protokol Komisyonumuzca uygun bulunmuş
ve Tasarı aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Üye |
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Mehmet Özyol |
|
|
Antalya |
Ankara |
Adıyaman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nur Doğan Topaloğlu |
Mehmet Güner |
Mustafa Dündar |
|
|
Ankara |
Bolu |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
V. Haşim Oral |
Abdülbaki Türkoğlu |
Halil Akyüz |
|
|
Denizli |
Elazığ |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nihat Eri |
Osman Seyfi |
A. Müfit Yetkin |
|
|
Mardin |
Nevşehir |
Şanlıurfa |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE-EFTA ORTAK KOMİTESİNİN 2000 YILINA AİT 4 SAYILI
KARARININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - “Türkiye-EFTA
Ortak Komitesinin 2000 Yılına Ait 4 Sayılı Kararı”nın onaylanması uygun
bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE-EFTA ORTAK KOMİTESİNİN 2000 YILINA AİT 4 SAYILI
KARARININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
N. Arseven |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
R. Önal |
|
|
Adalet
Bakanı V. |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
M. Bostancıoğlu |
S. Çakmakoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Dışişleri
Bakanı V. |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
H. H. Özkan |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. A. Akcan |
Doç. Dr. O. Durmuş |
O. Vural |
|
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı V. |
|
|
Z. Çakan |
M. İ. Talay |
M. Keçeciler |
|
|
Orman
Bakanı |
Çevre
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
F. Aytekin |
|
Ek III
TÜRKİYE-EFTA
ORTAK KOMİTESİNİN 2000 YILINA AİT
4 SAYILI
KARARI
(16 Kasım 2000 tarihinde gerçekleştirilen 5 inci
Toplantıda kabul edilmiştir)
GÜMRÜK
KONULARINDA KARŞILIKLI İDARÎ YARDIMA İLİŞKİN
YENİ D
PROTOKOLÜNÜN UYGULAMAYA KONULMASI
ORTAK KOMİTE,
Bu Anlaşma’da belirtilen Gümrükle ilgili
hükümlerin etkili ve uyumlu bir biçimde uygulanmasını sağlamak üzere özellikle
idarî işbirliğiyle ilgili düzenlemeler konusunda Taraf Devletlerin uygun
önlemleri almalarını sağlayan bu Anlaşmanın 3 üncü Maddesinin 2 nci Paragrafına
atıfta bulunarak;
Avrupa ve diğer kıtalardaki ortaklarla
yapılan anlaşmalar kapsamında yürürlükte olan özel hükümlere halel
getirmeksizin Taraf Devletlerin eşyanın sınır ötesine taşınmasıyla ilgili
kontrol ve işlemleri kolaylaştırmaya çalışacağını belirterek;
Gümrük mevzuatı alanında uygulanmakta olan
ve sayıları gitgide artan uluslararası sözleşmelerin bu Anlaşmanın düzgün bir
biçimde uygulanması hususunda da etkili olacağı ve Gümrük idareleri arasında
karşılıklı işbirliğini güçlendireceğini belirterek;
Avrupa ve diğer kıtalarda Gümrük
konularında karşılıklı idarî işbirliği anlaşmaları ağı kurulmasına ilişkin
gelişmeleri vurgulayarak;
Bu Anlaşmaya taraf olan Devletler arasında
Gümrük konularında ileri düzey bir karşılıklı idarî yardım sisteminin Gümrük
suçlarına karşı etkili bir mücadeleye katkıda bulunacağını belirterek;
Bu Anlaşmanın 28 inci Maddesine atıfta
bulunarak
AŞAĞIDAKİ HUSUSLARI KARARLAŞTIRMIŞLARDIR :
1. Bu Anlaşmanın 3 üncü Maddesine,
aşağıdaki yeni 3 üncü Paragraf eklenecektir :
“ 3 üncü Protokol D, Gümrük konularında
karşılıklı idarî yardıma ilişkin kuralları belirlemektedir.”
2. Bu Anlaşmanın 29 uncu Maddesinde geçen
metin, aşağıdaki yeni metinle değiştirilecektir :
“Bu Anlaşmanın Protokol ve Ekleri
Anlaşmanın ayrılmaz bir parçasını oluşturmaktadır. Ortak Komite, Protokol ve
Ekleri değiştirmeye karar verebilir.”
3. Bu Karar Ekinde belirtilen metin yeni
Protokol D olarak eklenecektir.
4. Yukarıda bahsedilen değişiklikler,
kabul belgeleri, Taraf Devletler tarafından saklanmak üzere diğer tüm Tarafları
bilgilendirecek olan Depozitere sunulduğunda yürürlüğe girer.
5. Avrupa Serbest Ticaret Birliği Genel
Sekreteri, bu Kararın metnini, saklanmak üzere Depozitere sunar.
Ek IV
ANLAŞMANIN
ÜÇÜNCÜ MADDESİNİN ÜÇÜNCÜ FIKRASINDA
BELİRTİLEN
GÜMRÜK KONULARINDA KARŞILIKLI İDARÎ
YARDIMA
İLİŞKİN
PROTOKOL D
MADDE 1
Tanımlar
Bu Anlaşmada geçen :
(a) “eşya” deyimi, Türkiye ile EFTA
ülkeleri arasında imzalanmış olan Serbest Ticaret Anlaşması’nın kapsamı dikkate
alınmaksızın, Armonize Sistemin 1 ila 97 nci Fasıllarının kapsamına giren tüm
eşya;
(b) “Gümrük mevzuatı”, yasaklama,
kısıtlama ve kontrol önlemleri dahil olmak üzere eşyanın ithali, ihracı ve
transiti ile eşyanın herhangi bir gümrük rejimine tâbi tutulmasını düzenleyen
Türkiye ya da her bir EFTA ülkesince kabul edilen hukukî ya da düzenleyici
hüküm;
(c) “başvuruda bulunan makam”, bu amaca
yönelik olarak Taraf bir Devlet tarafından atanan ve Gümrük konularında yardım
talebinde bulunan yetkili bir idarî makam;
(d) “talepte bulunan makam”, bu amaca
yönelik olarak Taraf bir Devlet tarafından atanan ve Gümrük konularında yardım
talebi alan yetkili idarî makam;
(e) “Gümrük mevzuatı ihlâlleri”, söz
konusu mevzuatın ihlali ya da ihlal girişimi;
anlamına gelir.
MADDE 2
Kapsam
1. Taraf Devletler, özellikle Gümrük
mevzuatının ihlaline yönelik faaliyetlerin engellenmesi, tespiti ve
soruşturulması hususunda Gümrük mevzuatının doğru bir biçimde uygulanmasını
sağlamak amacıyla bu Protokol’de belirtilen şekil ve koşullar çerçevesinde
kendi yetkileri kapsamına giren alanlarda birbirlerine yardımcı olurlar.
2. Bu Protokol’de öngörülen Gümrük
konularında yardım, bu Protokolün uygulanması hususunda yetkili olan Taraf
Devletlerin idarî makamına sağlanmaktadır. Bu yardım, cezaî konularda
karşılıklı yardıma ilişkin kurallara halel getirmediği gibi, adlî makamların
talebi doğrultusunda kullanılan yetkiler kapsamında elde edilen bilgileri de bu
tür bilgilerin iletilmesi için söz konusu makamların önceden yetkilendirmesinin
gerekli olduğu koşullar haricinde, kapsamayacaktır.
MADDE 3
Talep
Üzerine Yardım
1. Başvuruda bulunan makamın talebi
üzerine, talepte bulunulan makam başvuruda bulunan makama bu makamın Gümrük
mevzuatını ihlal eden ya da ihlal edebilen bildirilmiş ya da planlanmış
işlemlerle ilgili bilgiler de dahil olmak üzere Gümrük mevzuatına uyumu
sağlayacak ilgili tüm bilgileri sağlar.
2. Başvuruda bulunan makamın talebi
üzerine, talepte bulunulan makam başvuruda bulunan makamı Taraf Devletlerden
birinin bölgesinden ihraç edilen eşyanın, gerekli görülen yerde eşyaya
uygulanan Gümrük rejimini de belirtmek suretiyle, kendi bölgesine düzgün bir
biçimde ithal edilip edilmediği konusunda bilgilendirir.
3. Başvuruda bulunan makamın talebi
üzerine, talepte bulunulan makam, yasaları çerçevesinde, aşağıdakiler üzerinde
özel bir gözetim sağlamak amacıyla gerekli adımları atar :
(a) Gümrük mevzuatını ihlal etmekte
olduklarına ya da ihlal etmiş olduklarına inanmak için makul gerekçelerin
bulunduğu gerçek ya da tüzel kişiler;
(b) Eşyanın Gümrük mevzuatının ihlaline
yönelik işlemleri desteklemek amacıyla düşünülmüş olduğundan şüphelenmek için
gerekçelerin bulunduğunu ortaya koyacak bir biçimde saklandığı yerler;
(c) Gümrük mevzuatının esaslı ihlaline
sebebiyet verebileceği bildirilen eşya hareketleri;
(d) Gümrük mevzuatının ihlaliyle ilgili
işlemlerde kullanılmış olduğuna, kullanıldığına ya da kullanılabileceğine
inanmak için makul nedenlerin bulunduğu taşıma araçları.
MADDE
4
Kendiliğinden Yardım
Taraf Devletler, özellikle aşağıdaki
hususlarla ilgili bilgi elde ettiklerinde Gümrük mevzuatının doğru bir biçimde
uygulanması için gerekli gördükleri takdirde kendiliğinden ya da yasaları,
kaideleri ve diğer hukukî belgeleri çerçevesinde birbirlerine yardım ederler :
– Gümrük mevzuatını ihlal eden ya da ihlal
ediyor görünen ve Taraf Devletleri
ilgilendirebilecek işlemler;
– Bu tür işlemleri yürütmede kullanılan
yeni araç ve yöntemler;
– Esaslı Gümrük mevzuatı ihlaline konu
olduğu bilinen eşya;
– Esaslı Gümrük mevzuatı ihlaline yol
açmakta oldukları ya da açmış olduklarına inanmak için makul gerekçelerin
bulunduğu gerçek ya da tüzel kişiler;
– Esaslı Gümrük mevzuatı ihlalinde
kullanılmış olduklarına, kullanılmakta olduklarına, ya da
kullanılabileceklerine inanmak için makul gerekçelerin bulunduğu taşıma
araçları.
MADDE
5
Teknik Yardım
Taraf Devletler, üzerinde karşılıklı
mutabakata vardıkları bir programla aşağıdaki hususlarda birbirlerine teknik
yardım sağlarlar :
a) Kontrol için teknik ekipmanın
kullanımında bilgi ve deneyim alışverişi;
b) Gümrük görevlilerinin eğitimi;
c) Gümrük konularında uzman değişimi;
d) Gümrük mevzuatının etkili bir biçimde
uygulanması ile ilgili belirli, bilimsel ve teknik verilerin değişimi.
MADDE
6
Teslimat/Bildiri
Başvuruda bulunan makamın talebi üzerine,
talepte bulunan makam, mevzuatı uyarınca, bu Protokol kapsamında, bölgesinde
ikamet eden ya da yerleşik olan alıcıya
– tüm belgeleri teslim etmek,
– söz konusu prosedürün bir kısmını teşkil
eden ilgili diğer belgelerle tüm kararları bildirmek amacıyla gerekli tüm
önlemleri alırlar. Böyle bir durumda, teslimat ya da bildiri talebiyle ilgili
olarak 7 nci Maddenin 3 üncü Paragrafı uygulanır.
MADDE 7
Yardım
Talebinin Şekli ve Esası
1. Bu protokol uyarınca talepler yazılı
olarak yapılır. Bu taleplerin yerine getirilmesi için gereken belgeler talebe
eklenir. Gerekli görüldüğünde durumun aciliyeti nedeniyle sözlü talepler de
kabul edilebilir, ancak sözlü talepler ivedilikle yazılı olarak teyit
edilmelidir.
2. Bu Maddenin 1inci paragrafı gereğince
yapılan talepler aşağıdaki bilgileri içerir :
a) talep eden başvuruda bulunan makam;
b) talep edilen tedbir;
c) talebin amacı ve nedeni;
d) ilgili yasa, kaide ve diğer yasal
düzenlemeler;
e) soruşturmada hedef olarak seçilen
gerçek ve tüzel kişilerle ilgili mümkün olduğu ölçüde kesin ve kapsamlı
göstergeler;
f) 6 ncı Maddede öngörülen haller dışında
yürütülen ilgili gerçeklerin ve araştırmaların bir özeti
3. Talepler, talepte bulunan makamın resmî
dilinde veya İngilizce veya bu makamın kabul edeceği bir lisanda yapılır.
4. Bir talebin resmî koşulları
karşılamaması halinde, talebin düzeltilmesi veya tamamlanması talep edilebilir,
ancak ihtiyatî tedbirlerin alınması talimatının verilmesi gerekir.
MADDE 8
Taleplerin
Yerine Getirilmesi
1. Yardım talebine uymak amacıyla, talepte
bulunulan makam, mevcut bilgileri sağlayarak, gerekli araştırmaları yaparak ya
da bu araştırmaların yapılmasını sağlayarak yetkileri ve mevcut kaynakları
dahilinde, kendi hesabına ya da aynı Taraf Devletin diğer makamlarının talebi
doğrultusunda hareket ediyormuş gibi uygulama yapar. Bu hüküm aynı zamanda,
talepte bulunulan tarafın kendi hesabına hareket edemediği durumlarda talebin
yöneltildiği idarî birimle ilgili olarak da uygulanır.
2. Yardım talepleri talepte bulunan Taraf
Devletin yasaları kaideleri ve diğer hukukî belgeleri çerçevesinde yürütülür.
3. Bir Taraf Devletin usulü gereği
görevlendirilmiş memurları, ilgili Taraf
Devletle yapılan anlaşma kapsamında ve talepte bulunulan tarafın
belirlediği koşullar çerçevesinde, talepte bulunulan makamdan ya da talepte
bulunulan makamın sorumlu olduğu diğer makamdan, araştırma kapsamında bu
Protokolün amaçları doğrultusunda başvuruda bulunan makamın ihtiyaç duyduğu
işlemlerle ilgili bilgileri elde edebilir.
4. Bir Taraf Devletin görevlileri, ilgili
Taraf Devletle yapılan anlaşma kapsamında ve bu Devletin belirlediği koşullara
tâbi olarak, ilgili Taraf Devletin bölgesinde yürütülen araştırmalara
katılabilirler.
MADDE 9
Bilginin
İletilme Şekli
1. Talepte bulunulan makam araştırma sonuçlarını belge, onaylı belge sureti,
rapor vb. dokümanlar şeklinde başvuruda bulunan makama iletir.
2. 1 inci Paragrafta öngörülen belgelerin
yerine aynı amaç doğrultusunda herhangi bir şekilde oluşturulmuş olan
bilgisayar ortamındaki bilgiler geçebilir.
MADDE 10
Yardım
Sağlama Yükümlülüğü İstisnaları
1. Taraf Devletler,
(a) egemenliklerine, kamu politikasına,
güvenliğine ve diğer aslî çıkarlarına halel gelme ihtimali varsa; ya da
(b) Gümrük mevzuatı dışındaki para ve
vergi düzenlemeleriyle ilgiliyse; ya da
(c) Sınaî, ticarî ya da meslekî bir sırrı
ihlal ediyorsa, bu Protokol’de öngörüldüğü şekilde söz konusu yardımı sağlamayı
reddedebilir.
2. Başvuruda bulunan makam, talep
edildiğinde kendisi tarafından sağlanamayacak bir yardım talebinde bulunursa,
talebinde bu hususa dikkat çeker. Bu talebe ne şekilde cevap verileceğine dair
karar, talepte bulunulan Tarafın Gümrük İdaresinin takdirine bağlıdır.
3. Yardım talebinin reddedilmesi halinde,
karar ve nedenlerin herhangi bir gecikme olmadan başvuruda bulunan makama
bildirilmesi gerekir.
MADDE 11
Gizlilik
1. Bu Protokol uyarınca herhangi bir
biçimde iletilen bilgiler, gizlilik ya da sınırlılık özelliğini haizdir.
Bilgiler resmî sır yükümlülüğü kapsamına alınır ve talebi alan Taraf Devletin
topraklarında yürürlükte olan ilgili yasalar uyarınca aynı tür bilgilere
sağlanan korumadan yararlandırılır.
2. Kimliği belirlenmiş olan ya da kimliği
belirlenebilen bireylerle ilgili tüm bilgileri ifade eden kişisel veriler,
yalnızca bu verileri alan Taraf Devletin bu verileri, en azından verileri
sağlayan Taraf Devletin içinde bulunduğu özel durumlarda uygulanan yola denk
bir yolla korumayı taahhüt etmesi halinde karşılıklı olarak değiştirilebilir.
MADDE 12
Bilginin
Kullanımı
1. Elde edilen bilgiler sadece bu
Protokol’ün amaçları doğrultusunda kullanılabilir. Taraf Devletlerden birinin
bu bilgilerin kullanımını başka amaçlar için istemesi halinde bu Taraf Devlet
bilgiyi temin eden makamın öncelikli yazılı rızasını talep edecektir. Bilginin
bu şekilde kullanımı söz konusu makamın belirlediği sınırlamalara tâbi
olacaktır. Yasadışı uyuşturucu ticaretiyle ilgili bilgiler yasadışı uyuşturucu
trafiğiyle mücadeleye doğrudan iştirak eden diğer makamlara iletilebilir.
2. Bu maddenin 1 inci Paragrafı, bilginin
Gümrük mevzuatına uymayan adlî ya da idarî işlemlerde kullanılmasını
engellemez. Bu bilgiyi sağlayan yetkili makam bilginin kullanımından herhangi
bir gecikme olmaksızın haberdar edilir.
3. Taraf Devletler, bu Protokolün
hükümleri uyarınca elde edilen bilgiyi ve istişare edilen belgeleri tanıklık
tutanaklarında, raporlarında, ifadelerinde ve mahkeme nezdindeki işlemlerde
delil olarak kullanabilirler.
MADDE 13
Bilirkişi
ve Tanıklar
Talepte bulunulan makamın bir görevlisine,
verilen iznin sınırları çerçevesinde, diğer Taraf Devletin hukukî yetkisi
dahilinde bu Protokolün kapsamına giren konularla ilgili adlî ya da idarî
işlemlerde uzman veya tanık olarak bulunma ve bu işlemlerde ihtiyaç
duyulabilecek belgeleri ya da bunların onaylı örneklerini ibraz etme izni
verilebilir. Söz konusu huzurda bulunma talebi özellikle söz konusu görevlinin
bu mahkeme veya makamlar huzurunda hangi sıfatla ve ne yetkiyle bulunacaklarını
göstermelidir.
MADDE 14
Yardım
Masrafları
Taraf Devletler, hükümet çalışanları dışındaki
uzman, tanık ve mütercim ve tercüman masrafları hariç olmak üzere bu
Protokol’ün uygulanması sonucu ortaya
çıkan masrafların geri ödenmesine yönelik olarak birbirlerine yaptıkları
talepleri geri çekerler.
MADDE 15
Uygulama
1. Bu Protokolün uygulanması, Taraf
Devletlerin Gümrük İdarelerinin yetkisindedir. Gümrük İdareleri, bu amaca
yönelik ayrıntılı düzenlemeler üzerinde karşılıklı mutabakat sağlarlar. Taraf
Devletler, verilerin korunması alanında yürürlükte olan kaideleri dikkate
alarak, Protokolün uygulanması için gerekli uygulamaya yönelik tüm tedbirleri
ve düzenlemeleri kararlaştırırlar.
2. Taraf Devletler, birbirleriyle istişare
halinde bulunur ve EFTA Sekreterliği
vasıtasıyla bu Protokolün hükümleri uyarınca benimsenen ayrıntılı
uygulama kaidelerinden birbirlerini haberdar ederler.
MADDE 16
Bütünlük
Bu Protokol, Taraf Devletler arasında
kabul edilmiş ya da kabul edilebilecek karşılıklı idarî yardım anlaşmalarının
uygulanmasını tamamlayacak ve anlaşmaların uygulanmasını ve bu anlaşmalarla
sağlanan kapsamlı karşılıklı yardımı engellemeyecektir.