Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 458)
Harp Araç ve Gereçleri ile Silah, Mühimmat ve Patlayıcı
Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun Tasarısı ve Millî
Savunma Komisyonu Raporu (1/561)
Not : Tasarı, Başkanlıkça Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî
Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ile Millî Savunma Komisyonlarına havale
edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
4.4.2003 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG/196-279/1474 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
LİSTE
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/379 Askerlik
Kanunu Tasarısı
1/381 Harp Araç ve Gereçleri ile Silah,
Mühimmat ve Patlayıcı Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında
Kanun Tasarısı
1/383 Savunma
Sanayii Güvenliği Kanunu Tasarısı
1/386 Türk
Silahlı Kuvvetleri Stratejik Hedef Planının Gerçekleştirilmesi Maksadıyla
Gelecek Yıllara Sari Taahhütlere Girişme Yetkisi Verilmesi Hakkında Kanunun Bir
Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/390 Türk
Silahlı Kuvvetlerinde İlk Nasıp İstihkakına İlişkin Kanun Tasarısı
1/397 Radyo
ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanunun Bir Maddesinde
Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/402 Türkiye
Cumhuriyeti Ordusu Subay, Askeri Memur ve Muadilleriyle Astsubayların
Giyeceğine Dair Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun
Tasarısı
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/469 Sıtma
ve Frengi İlaçları İçin Kanunun Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/553 Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/581 Memleket
İçi Düşmana Karşı Silahlı Müdafaa Mükellefiyeti Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/602 Yedek
Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanunu ile Türkiye Cumhuriyet Emekli Sandığı
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/623 Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/820 Ateşli
Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı
1/863 Türk
Silahlı Kuvvetleri Hasta Beslenme Kanunu Tasarısı
1/908 Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/920 Askeri
Mahkemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı
1/935 Türk
Silahlı Kuvvetleri Stratejik Hedef Planının Gerçekleştirilmesi Maksadıyla
Gelecek Yıllara Sari Taahhütlere Girişme Yetkisi Verilmesi Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/937 Türk
Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı
1/953 İstiklal
Madalyası Verilmiş Bulunanlara Vatani Hizmet Tertibinden Şeref Aylığı Verilmesi
Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/1010 Askeri
Hâkimler Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/1025 Disiplin
Mahkemeleri Kuruluşu, Yargılama Usulü ve Disiplin Suç ve Cezaları Hakkında
Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/1035 Bazı
Askeri Hastanelere Döner Sermaye Tahsisine Dair Kanunda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Tasarısı
1/1037 Mesleki
Eğitim Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
Karayolları
Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
22.6.1999 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG/196-342/2695 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
1/399 Harp Araç ve Gereçleri ile Silah, Mühimmat ve
Patlayıcı Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun Tasarısı
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
3.5.1996 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG/196-342/1847 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 78 inci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Mesut
Yılmaz
Başbakan
1/507 Harp Araç ve Gereçleri ile Silah, Mühimmat ve
Patlayıcı Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun Tasarısı
(S. Sayısı : 346)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
9.2.1993 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG/101-487/01109 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 24.1.1993
tarihinde kararlaştırılan "Harp Araç ve Gereçleri ile Silah, Mühimmat ve
Patlayıcı Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun
Tasarısı" ile gerekçe ilişikte gönderilmiştir.
Gereği arz ederim.
Süleyman
Demirel
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Türkiye'de Harp Silah ve
Mühimmatı Yapan Hususi Sanayi Müesseselerin Kontrolü Hakkında Kanun, 1940
yılında yürürlüğe girmiş ve o dönemin ihtiyaçlarına bağlı olarak hazırlanmış
bir Kanundur. Bu Kanunun hazırlanış gerekçesinde de belirtildiği üzere; o
tarihlerde Milletler Cemiyeti üyesi bulunan devletlerin kendi hudutları
dahilinde harp silah ve mühimmatı imali ve bu maddeler üzerindeki ticaretin
kontrolü, söz konusu Cemiyet asamblesinde kararlaştırılmış olduğundan,
memleketimizin müdafaa ve emniyeti ile doğrudan ilgili bulunan harp sanayinin
kontrolü siyasal bakımdan gerekli görülmüştür. Ayrıca, silah ve mühimmat yapan
fabrikaların imalât ve kabiliyetleri hakkında daha esaslı ve gerçekçi bilgiler
toplanmasına ihtiyaç görülmüş, yapılacak kontrolün aynı zamanda imalâtın
herhangi bir suretle muhalif kişiler veya gizli teşekküller eline geçmesine de
mani olmak bakımından iç emniyet için de faydalı olacağı düşüncesinden hareket
edilerek, Türkiye dahilinde gerçek ve tüzelkişiler eliyle kurulup işletilen,
kısmen veya tamamen harp silah ve mühimmatı yapan hususi sanayi
müesseselerinden esasen toplanmakta olan bilgileri kanunî bir müeyyideye
bağlamak ve bu müesseselerin, sadece dahili bir tedbir olmak üzere bizzat kendi
vasıta ve teşkilatımız eliyle kontrolünü sağlamak amacıyla bu kanunun
hazırlandığı anlaşılmıştır.
Yukarıda hazırlanış
gerekçesi açıklanan ve halen yürürlükte bulunan 3763 sayılı Kanun, kapsamı
itibariyle, sadece özel sanayi kuruluşlarını içermektedir. Oysa günümüzde, harp
silah ve mühimmatı yapımıyla uğraşan kamu kurum ve kuruluşları da
bulunmaktadır. Konuya bütünlük ve işlerlik kazandırabilmek ve harp sanayii
alanındaki potansiyeli tek bir çerçevede ele alarak denetimini sağlayabilmek
amacıyla, harp silah ve mühimmatı yapan kamu kurum ve kuruluşlarının da Kanun kapsamına
dahil edilmesinde yarar bulunmaktadır. 3763 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği
1940 yılında, askeri fabrikalar dışında harp silah ve mühimmatı yapımı ile
uğraşan kamu kurumlarının bulunmayışının, anılan Kanunun sadece hususi sanayi
müesseselerini kapsamına almasına neden olduğu ve sonraki yıllarda kurulan ve
aynı işle uğraşan kamu kuruluşlarının ise kendi özel kanunlarıyla idare
edilmeleri nedeniyle bu Kanun kapsamına alınmadığı değerlendirilmektedir.
Harp sanayii alanındaki
tüm kuruluşları denetime tabi tutan bir mekanizmanın varlığı halinde, iş gücü,
üretim potansiyeli ve kabiliyeti gibi unsurların daha net bir şekilde görülmesi
mümkün olacak, üst düzeyde yapılması düşünülen planlamalara daha sağlıklı
veriler getirilebilecek ve ülke ekonomisine bu kanaldan yapılan katkıdan tam
fayda sağlanacaktır.
Belirtilen nedenlerle;
mevcut Kanunun, günümüzdeki ekonomik, teknolojik ve sosyal gelişmeler
karşısında, kapsamı itibariyle yeterliliğini yitirdiği ve gelişmelere uyum
sağlayamadığı anlaşıldığından, bu Kanunun aksayan yönlerini gidermek,
bürokratik işlemleri azaltmak, harp sanayii hususunda planlı, gerçekçi ve
bütünlük arzeden değerlendirmelerin yapılmasına imkân sağlamak ve günümüz
ihtiyaçlarına cevap verebilmek amacıyla yeni bir yasal düzenlemeye ihtiyaç
duyulduğundan anılan tasarı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile,
Kanunun hangi amaçla düzenlendiği belirtilmekte, harp araç ve gereçleri ile
silah, mühimmat ve patlayıcı madde üreten sanayi kuruluşlarının kurulması,
işletilmesi ve yükümlülükleri ile denetimine ilişkin esas ve usullerin bu
Kanunda yer aldığı ifade edilmektedir.
Madde 2. - Madde ile, her
türlü harp araç ve gereçleri ile silah, mühimmat ve bunlara ait yedek
parçalarla patlayıcı maddeleri üretmek üzere kurulan veya işletilen kamu kurum
ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilere ait kuruluşların bu Kanun uyarınca
denetime tabi olacakları hususu düzenlenmektedir.
Madde 3. - Madde ile,
harp araç ve gereçleri ile silah, mühimmat ve bunlara ait yedek parçalarla
patlayıcı maddeleri üretecek kuruluşların kurulması ve işletilmesi Sanayi ve
Ticaret Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle Millî Savunma Bakanlığının iznine
bağlanmakta, ayrıca kurulacak üretim tesislerinin nerelerde kurulacağı ve
depolarıyla satış yerlerinin nerelerde bulunacağına ilişkin yatırımcı kurum ve
kuruluşlar ile gerçek ve tüzel kişilerin teklifinin, İçişleri ve Çevre
Bakanlıklarının görüşü alındıktan sonra Millî Savunma Bakanlığınca onaylanması
esası getirilmektedir.
Madde 4. - Bu Kanunda
öngörülen yükümlülükleri yerine getirecek sanayi kuruluşlarının hangileri
olduğundan açıkça bilinmesinde yarar görülmektedir. Zira, ticari vasfa haiz
gibi görünmesine rağmen harp sanayii kapsamına girebilecek bazı kuruluşların
Kanunun öngördüğü yükümlülükleri yerine getiremeyerek suçlu duruma düşmeleri
mümkün olabilecektir. Bu durumu önlemek amacıyla, madde ile; bu Kanun kapsamına
giren harp araç ve gereçleri ile silah, mühimmatı ve bunlara ait yedek
parçalarla patlayıcı maddelere ilişkin listenin her yıl Ocak ayında veya gerektiğinde
yıl içerisinde Genelkurmay Başkanlığı, Dışişleri Bakanlığı ve Sanayi ve Ticaret
Bakanlığının görüşlerinin alınmasını müteakip Millî Savunma Bakanlığınca tespit
ve ilân olunması esası getirilmektedir.
Madde 5. - Madde ile, bu
Kanun kapsamındaki sanayi kuruluşlarına; kurucularını, sermayelerini, kurucu ve
sermayeye ortak olan bütün pay sahiplerinin kimliklerini, üretecekleri
maddelerin cinsleri ile senelik üretim miktarlarını, personel adedini ve bu
bilgilerde oluşacak değişiklikleri, imal ettikleri harp araç ve gereçleri ile
silah, mühimmat ve patlayıcı madde cinsleri ile stoklarını, aldıkları
siparişlerin cins ve miktarlarıyla sipariş verenlerin kimliklerini, belli bir
süre içinde Millî Savunma Bakanlığına bildirmeleri konusunda yükümlülükler getirilirken;
ayrıca, Millî Savunma Bakanlığının (Kanun kapsamına giren kuruluşların sivil
amaca yönelik üretimleri hariç olmak üzere) ulusal savunma ihtiyaçları
dışındaki siparişlerin kabul edilip edilmeyeceği hususundaki kararını,
Genelkurmay Başkanlığı, Dışişleri Bakanlığı ve gerektiğinde diğer ilgili
Bakanlıkların da görüşlerini almak suretiyle inceleyip belli bir süre
içerisinde ilgili kuruluşa bildirmesi konusunda da düzenleme yapılmaktadır.
Madde 6. - Madde ile, bu
Kanun kapsamındaki sanayi kuruluşlarının, Millî Savunma Bakanlığının denetimine
tabi olması esası getirilmektedir.
Ayrıca, uluslararası
antlaşmalarda taraf devletlerin harp araç ve gereçleri ile silah , mühimmat ve
bunlara ait yedek parçalarla patlayıcı madde üreten sanayi kuruluşlarının denetlenmesine
ve sanayi güvenliğine ilişkin hükümlere yer verilmektedir. Usulüne uygun olarak
yürürlüğe konulmuş uluslararası antlaşmalar da Anayasamıza göre kanun
hükmündedir. Bu nedenle, ülkemizde üretimde bulunan veya ileride bulunabilecek
olan bütünüyle kamu sektörüne ait olmayan bu tür tesislerde denetimler
yapılması istemiyle her an karşılaşılabilecektir. Doğal olarak antlaşmaların
hükümlerine uygun şekilde yapılacak denetim isteminin, antlaşmanın tarafı
olmamız nedeniyle reddedilmesi de mümkün olamayacağından, uluslararası
antlaşmaların bu tür denetime ve sanayi güvenliğine ilişkin hükümlerinin anılan
sanayi kuruluşlarında da uygulanmasını sağlayacak düzenlemeye bu maddede yer
verilmektedir.
Madde 7. - Madde ile, bu
Kanun kapsamında olan ve yıllık listeler ile belirlenen her türlü harp araç ve
gereçleri ile silah mühimmat ve bunlara ait yedek parçalarla patlayıcı
maddelerin ihracı ve yurtdışına çıkarılması Genelkurmay Başkanlığı ile
Dışişleri Bakanlığının görüşleri alınarak Millî Savunma Bakanlığının iznine
bağlanmakta ve bu hususta gerek denetim ve gerekse siyasî mülahazalarla
sınırlayıcı hükümler getirilmektedir.
Ayrıca, yıllık listelerde
belirtilen malzemeler için Millî Savunma Bakanlığının izni alınarak veya bu
listelerde belirtilmeyen malzemeler için anılan Bakanlıktan izin almadan
sipariş bağlantısına giren bir kuruluşun, değişen siyasî ilişkiler nedeniyle bu
sipariş bağlantısının iptal edilmesi halinde, yapılacak iptal işleminde hiçbir
kusuru bulunmayan satıcı firma malî açıdan çok güç duruma düşebilecektir. Bu
durumlarda, ihracatına izin verilmeyen her türlü harp araç ve gereçleri ile
silah, mühimmat ve bunlara ait yedek parçalarla patlayıcı maddelerin müşteriye
teslim edilmemesinden doğan zarar ve ziyanın Bakanlar Kurulu kararı üzerine
Hazine tarafından ilgili kuruluşa ödenmesi zorunluluğu getirilmesinin, adalet
ve hakkaniyet ilkelerine uygun olacağı ve aynı zamanda sanayi teşvikini de
sağlayacağı değerlendirilerek, maddede bu doğrultuda düzenleme yapılmaktadır.
Madde 8. - Madde ile,
Kanunun 3, 5 ve 7 nci maddeleri hükümlerini yerine getirmeyenlere uygulanacak
cezaî müeyyideler belirtilmekte, ayrıca bu Kanunun 3 üncü maddesi hükmüne
uyulmaksızın kurulan tesislerin kapatılması ve her türlü malzemenin satımının
ve sevkinin yasaklanması konusunda idareye takdir hakkı tanınarak, gerekli
durumlarda Millî Savunma Bakanlığına yetkili ve görevli mahkemeye başvurabilme
imkânı sağlanmaktadır.
Madde 9. - Madde ile, bu
Kanunun uygulanmasına ilişkin esas ve usullerin Başbakan onayı ile yürürlüğe
konulacak yönetmelikte belirtileceği hükme bağlanmaktadır.
Madde 10. - Madde ile,
3.1.1940 tarihli ve 3763 sayılı Türkiye'de Harp Silah ve Mühimmatı Yapan Hususi
Sanayi Müesseselerinin Kontrolü Hakkında Kanun ile değişiklikleri yürürlükten
kaldırılmaktadır.
Geçici Madde 1. - Madde
ile, bu Kanun uyarınca çıkarılacak yönetmelik yürürlüğe konuluncaya kadar 3763
sayılı Kanun uyarınca çıkarılan Tüzüğün bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin
uygulanmasına devam olunacağına dair hüküm getirilmektedir.
Geçici Madde 2. - Madde
ile, bu Kanun kapsamına giren sanayi kuruluşlarının, çıkarılacak yönetmeliğin
yürürlüğe konulmasından itibaren 6 ay içerisinde Kanunun 3 ve 5 inci maddeleri
ve yönetmelikte belirtilen işlemleri tamamlamaları öngörülmektedir. Anılan
işlemleri tamamlamayan kuruluşlar hakkında 8 inci madde hükümlerinin
uygulanacağı ayrıca açıklanmaktadır.
Madde 11. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 12. - Yürütme
maddesidir.
Millî Savunma Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Millî Savunma Komisyonu |
28.5.2004 |
|
|
Esas No. : 1/561 |
|
|
|
Karar No. : 17 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma
Bakanlığınca hazırlanarak; Başbakanlıkça 9.2.1993 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve dönemin sona ermesiyle 3.5.1996
tarihinde yenilenerek Başkanlıkça 10.5.1996 tarihinde Tali Komisyon olarak
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonuna, Esas
Komisyon olarak Millî Savunma Komisyonuna havale edilen ve bu Komisyonlarda
görüşülerek Genel Kurul Gündemine inen, ancak dönemin sona ermesiyle kadük
olan, bir önceki yasama döneminde Başbakanlıkça 22.6.1999 tarihinde
yenilenerek, Başkanlıkça 29.6.1999 tarihinde havale edildiği ihtisas
Komisyonlarında görüşülerek Genel Kurul Gündemine inen, ancak dönemin sona
ermesi ile tekrar kadük olan ve son olarak 4.4.2003 tarihinde Bakanlar
Kurulunca yenilenerek sunulduğu Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığınca
15.4.2003 tarihinde Tali Komisyon olarak Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî
Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonuna, Esas Komisyon olarak Komisyonumuza
havale edilen 1/561 esas numaralı "Harp Araç ve Gereçleri ile Silah
Mühimmat ve Patlayıcı Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında
Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun 26.5.2004 tarihinde yaptığı 12 nci
birleşiminde Millî Savunma, Sanayi ve Ticaret ve Adalet bakanlıkları ile
Genelkurmay Başkanlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı
temsilcilerinin de katılımıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde;
1940 yılında dönemin
ihtiyaçlarına göre hazırlanmış bulunan 3763 sayılı Türkiye'de Harp Silah ve
Mühimmatı Yapan Hususi Sanayi Müesseselerinin Kontrolü Hakkında Kanunun
günümüzün ihtiyaçlarını karşılamadığı,
3763 sayılı Kanunun
sadece özel sanayi kuruluşlarını kapsadığı, harp silah ve mühimmatı yapan kamu
kurum ve kuruluşlarının halihazırda mevcut kuruluş kanunlarıyla idare edilmekte
oldukları,
Harp sanayi alanındaki
tüm kuruluşları denetime tabi tutan bir mekanizma ile işgücü, üretim
potansiyeli ve kabiliyeti gibi unsurların daha net bir şekilde görülebileceği
ve daha etkin bir planlama yapılabileceği,
Bürokratik işlemlerin
azaltılmasının, harp sanayi konusunda değerlendirme, denetim ve planlamanın
daha sağlıklı bir şekilde gerçekleştirilmesinin ve günümüz ihtiyaçlarının
karşılanmasının amaçlandığı,
Görülmektedir.
Tasarının tümü üzerinde
Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;
Hükümet tarafından
yapılan tamamlayıcı açıklamaları takiben Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da
benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının 1 inci ve 2 nci
maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 3 üncü maddesi
üzerinde yapılan görüşmelerde;
Bu maddenin, üretim
tesislerinin nerede kurulacağına dair iznin hangi Bakanlıklardan alınacağını
belirlediği, bu maddeye Belediyeler ile Şehir Planlamacılarının da katılmasının
mümkün olabileceği şeklindeki görüşlere karşılık;
Kırıkkale Silah ve
Mühimmat Fabrikası gibi tesislerin yapılmasını müteakip bu tesislerin etrafında
sonradan çarpık bir şehirleşme yaşandığı,
Belediyelerin bu konudaki
görüşünün zaten İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü ve il
valilikleri kanalıyla alınacağı,
İfade edilmiş ve Çevre ve
Orman bakanlıklarının birleştirilmiş olması nedeniyle Tasarının 3 üncü
maddesinin, ikinci fıkrasında geçen "Çevre" ibaresi "Çevre ve
Orman" olarak değiştirilmiş ve madde bu şekliyle kabul edilmiştir.
Tasarının 4 üncü maddesi
üzerinde yapılan görüşmeler esnasında verilen bir önerge ile maddede tadat
edilen üç kamu kurumu yerine, ihtiyaç duyulması halinde ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarının görüşlerinin alınmasına imkân sağlayarak idarenin takdir hakkını
genişleten bir düzenleme önerilmiştir.
Komisyonumuz bu görüşe
katılmakla beraber ilgili iki Bakanlık ile Genelkurmay Başkanlığının
isimlerinin ayrıca metinde sayılmasından sonra bu takdir hakkının idareye
tanınmasının daha yerinde olacağına karar vermiştir.
İlgili üç adet kamu
kuruluşunun bu önergeye redaksiyon ile eklenmesini müteakip tasarının 4 üncü
maddesi önerge doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir.
Tasarının 5 inci maddesi;
kabul edilen önerge doğrultusunda maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde yer
alan, bütün pay sahiplerinin kimliklerinin bildirilmesine yönelik hükmün
özellikle çok ortaklı şirketler açısından uygulamada yaratabileceği güçlükler
nedeniyle sadece; kurucularını, sermayelerini, kuruluşun bilgisi dahilindeki
sermayedarlarını, yönetim ve denetim kurulu üyeleri ile şirketi temsil ve
ilzama yetkili kişilerin kimliklerinin bildirilmesi şeklinde değiştirilerek
kabul edilmiştir.
Tasarının 6 ncı maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 7 nci maddesi
üzerinde yapılan görüşmelerde;
Maddenin ikinci
fıkrasının son cümlesinde dış ve iç siyasal konjonktürel değişiklikler
nedeniyle "satıcının maruz kalacağı zarar ve ziyan, Bakanlar Kurulu Kararı
ile Hazine tarafından ilgili kuruluşa ödenir." ibaresinin bulunduğu,
Ancak burada uğranılan bu
zararın ne kadar süre içerisinde ilgili firmaya ödeneceğinin de belirtilmesinin
yerinde olacağı,
Bu konunun Tasarı Genel
Kurulda kanunlaşmadan önce açıklığa kavuşturulması gerektiği,
İfade edilmiş ve
Tasarının 7 nci maddesi; kabul edilen önerge doğrultusunda ve dünyada 11 Eylül
2001 terör olayları sonrasında ağırlık kazanan "Uluslararası Tüm Hassas
İhracatın Kontrolü Mevzuatı" kapsamında, kitle imha silahlarında
kullanılabileceğinden şüphe duyulabilecek malzeme ve teknolojinin ihracatının
izne tabi tutulabilmesine imkân sağlayan yeni fıkranın eklenmesi suretiyle
değiştirilerek kabul edilmiştir.
Tasarının 8 inci maddesi
üzerinde yapılan görüşmelerde;
Madde metninde geçen
idari para cezalarının Tasarının çok eski olması ve aradan geçen 15 yıla yakın
zaman içinde yaşanan enflasyonist süreç nedeniyle bir anlam ifade etmedikleri,
Madde metninde yer alan
hapis cezalarının çok daha caydırıcı olduğu,
Bu hapis cezalarındaki
alt ve üst sınırların suçun ilk defa veya mükerrer işlenmesine bağlı olarak
hâkimlerce takdir hakkına bağlı olarak kullanıldığı, genellikle ilk defasında
bu hapis suçunun yine hâkimin takdirine bağlı olarak ve günümüz şartlarına göre
günlüğü yaklaşık 22 milyon TL.sından para cezasına çevrilerek uygulandığı, bu
para cezasının yatırılmaması halinde tekrar hapis cezasına çevrildiği,
Belirtilmiş ve Tasarının
8 inci maddesi; kabul edilen önerge doğrultusunda madde metninde "otuz milyon",
"onbeş milyon" ve "altmış milyon" şeklinde geçen para
cezaları "dört milyar", "iki milyar" ve "sekiz
milyar" olarak değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.
Tasarının 9 uncu maddesi;
kabul edilen önerge doğrultusunda Kanunun uygulanmasına ilişkin esas ve
usullerin belirleneceği yönetmeliğin "Başbakanın onayı" yerine
"Bakanlar Kurulu Kararı" ile yürürlüğe girmesinin daha yerinde
olacağı gerekçesiyle değiştirilmiş ve madde bu şekliyle kabul edilmiştir.
Tasarının 10 uncu
maddesi, geçici 1 inci ve geçici 2 nci maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye
ilişkin 11 inci ve 12 nci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Cengiz Kaptanoğlu |
Yüksel Çavuşoğlu |
Ziyaeddin Yağcı |
|
|
İstanbul |
Karaman |
Adana |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Asım Kulak |
Mahmut Koçak |
Osman Akman |
|
|
Bartın |
Afyon |
Antalya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ensar Öğüt |
Sedat Pekel |
Orhan Taş |
|
|
Ardahan |
Balıkesir |
Sivas |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Nuri Filiz |
Fahri Keskin |
İnci Özdemir |
|
|
Denizli |
Eskişehir |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Murat Yılmazer |
|
|
|
|
Kırıkkale |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
HARP ARAÇ VE GEREÇLERİ İLE SİLAH, MÜHİMMAT VE PATLAYICI
MADDE ÜRETEN SANAYİ KURULUŞLARININ DENETİMİ
HAKKINDA KANUN TASARISI
Amaç
MADDE 1. - Bu Kanunun
amacı, harp araç ve gereçleri ile silah, mühimmat ve patlayıcı madde üreten
sanayi kuruluşlarının kurulması, işletilmesi ve yükümlülükleri ile denetimine
ilişkin esas ve usulleri düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2. - Bu Kanun, her türlü harp araç ve gereçleri
ile silah, mühimmat ve bunlara ait yedek parçalarla patlayıcı maddeleri üretmek
üzere kurulan veya işletilen kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel
kişilere ait kuruluşları kapsar.
İzin
MADDE 3. - Harp araç ve
gereçleri ile silah, mühimmat ve bunlara ait yedek parçalar ve patlayıcı
maddeleri üretecek kuruluşların kurulması ve işletilmesi, Sanayi ve Ticaret
Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle Millî Savunma Bakanlığının iznine
bağlıdır.
Üretim tesislerinin
nerelerde kurulacağı ve depolarıyla satış yerlerinin nerelerde bulunacağına
ilişkin yatırımcı kurum ve kuruluşlar ile gerçek ve tüzel kişilerin teklifi,
İçişleri ve Çevre Bakanlıklarının uygun görüşü alındıktan sonra Millî Savunma
Bakanlığınca onaylanır.
Tespit ve ilan
MADDE 4. - Denetime tabi
harp araç ve gereçleri ile silah, mühimmat ve bunlara ait yedek parçalar ve
patlayıcı maddelere ilişkin liste, her yıl Ocak ayında veya gerektiğinde yılı
içerisinde Genelkurmay Başkanlığı, Dışişleri Bakanlığı ve Sanayi ve Ticaret
Bakanlığının görüşü alındıktan sonra Millî Savunma Bakanlığı tarafından tespit
ve ilan olunur. Ancak, herhangi bir nedenle tespit ve ilan yapılmamış ise, en
son yayımlanan liste esas alınır.
Sanayi kuruluşlarının yükümlülükleri
MADDE 5. - Bu kanun
kapsamındaki sanayi kuruluşları;
a) Kuruldukları tarihten
itibaren; kurucularını, sermayelerini, kurucu ve sermayeye ortak olan bütün pay
sahiplerinin kimliklerini, üretecekleri maddelerin cinsleri ile senelik üretim
miktarlarını ve personel adedini; bu bilgilerde oluşacak değişiklikleri,
değişiklik tarihinden itibaren bir ay içerisinde,
b) İmal ettikleri harp
araç ve gereçleri, silah, mühimmat ve patlayıcı madde cinsleri ile stoklarını,
her yıl Ocak ayı içerisinde,
c) Aldıkları siparişlerin
cins ve miktarları ile sipariş verenlerin kimliklerini, bir ay içerisinde,
Millî Savunma Bakanlığına
bildirmek zorundadır.
Millî Savunma Bakanlığı,
bu kanun kapsamına giren kuruluşların sivil amaca yönelik üretimleri hariç
olmak üzere, ulusal savunma ihtiyaçları dışındaki siparişlerin kabul edilip
edilmeyeceği hususundaki kararını, ülke güvenliği ve ekonomisi ile kamu yararı
açısından Genelkurmay Başkanlığı, Dışişleri Bakanlığı ve gerektiğinde diğer
ilgili Bakanlıkların da görüşlerini alarak inceledikten sonra, en geç bir ay
içerisinde ilgili kuruluşa bildirmek zorundadır. Bildirimin yapılmaması
halinde, sipariş talebi kabul edilmiş sayılır.
Denetim
MADDE 6. - Bu kanun
kapsamındaki sanayi kuruluşları, bu kanunda belirtilen hususlar yönünden Millî
Savunma Bakanlığının denetimine tabidir.
Uluslararası
antlaşmaların denetime ve sanayi güvenliğine ilişkin hükümleri saklıdır.
İhraç veya yurtdışına çıkarma
MADDE 7. - Yıllık
listelerde belirlenen her türlü harp araç ve gereçleri ile silah, mühimmat ve
bunlara ait yedek parçalarla patlayıcı maddelerin ihracı veya yurtdışına
çıkarılmasına, Genelkurmay Başkanlığı ve Dışişleri Bakanlığının görüşleri de
alındıktan sonra Millî Savunma Bakanlığınca izin verilebilir.
Yıllık listelerde yer
almaması nedeniyle izne gerek görülmeden dış satış bağlantısı yapılmış veya
listelerde yer aldığı için ilgili mercilerden dış sipariş kabulüyle ilgili izin
verilmiş malların, sonradan belirlenen şartlar dolayısıyla müşterisine
teslimine mani olunması halinde, satıcının maruz kalacağı zarar ve ziyan,
Bakanlar Kurulu kararı ile Hazine tarafından ilgili kuruluşa ödenir.
Ceza hükümleri
MADDE 8. - Bu Kanunun;
a) 3 üncü maddesi
hükümlerine aykırı hareket edenler, iki aydan bir yıla kadar hapis ve otuz
milyon liradan aşağı olmamak üzere ağır para cezası ile,
b) 5 inci maddesi
hükümlerine uymayanlar, bir aydan altı aya kadar hapis ve onbeş milyon liradan
aşağı olmamak üzere ağır para cezası ile,
c) 7 nci maddesi
hükümlerine aykırı hareket edenler, bir yıldan beş yıla kadar hapis ve altmış
milyon liradan aşağı olmamak üzere ağır para cezası ile,
Cezalandırılırlar.
3 üncü madde hükmüne
uyulmaksızın kurulan tesislerin kapatılması ve her türlü malzemenin satımının
ve sevkinin yasaklanması, Millî Savunma Bakanlığınca yetkili ve görevli
mahkemeden istenebilir. Mahkeme, bu talebi 15 gün içerisinde inceler ve karara
bağlar.
Yönetmelik
MADDE 9. - Bu kanunun
uygulanmasına ilişkin esas ve usuller, kanunun yayımı tarihinden itibaren altı
ay içerisinde Başbakan onayı ile yürürlüğe konulacak yönetmelikte belirtilir.
Yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 10. - 3.1.1940
tarihli ve 3763 sayılı Türkiye'de Harp Silah ve Mühimmatı Yapan Hususi Sanayi
Müesseselerinin Kontrolü Hakkında Kanun yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1. - 9 uncu
maddede öngörülen yönetmelik yürürlüğe girinceye kadar, Türkiye'de Harp Silah
ve Mühimmatı Yapan Hususi Sanayi Müesseselerinin Kontrolü Hakkında Nizamnamenin
bu kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
GEÇİCİ MADDE 2. - Bu
kanun kapsamındaki sanayi kuruluşları, bu kanun uyarınca çıkarılacak
yönetmeliğin yürürlüğe konulmasından itibaren altı ay içerisinde 3 üncü ve 5
inci maddeler ile yönetmelikte öngörülen işlemleri tamamlamak zorundadırlar. Bu
işlemleri tamamlamayanlar hakkında 8 inci madde hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 11. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 12. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLÎ SAVUNMA
KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
HARP ARAÇ VE GEREÇLERİ
İLE SİLAH, MÜHİMMAT VE PATLAYICI MADDE ÜRETEN SANAYİ KURULUŞLARININ DENETİMİ HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
İzin
MADDE 3. - Harp araç ve gereçleri ile silah, mühimmat ve
bunlara ait yedek parçalar ve patlayıcı maddeleri üretecek kuruluşların
kurulması ve işletilmesi, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının görüşü alınmak
suretiyle Millî Savunma Bakanlığının iznine bağlıdır.
Üretim tesislerinin nerelerde kurulacağı ve depolarıyla
satış yerlerinin nerelerde bulunacağına ilişkin yatırımcı kurum ve kuruluşlar
ile gerçek ve tüzel kişilerin teklifi, İçişleri ve Çevre ve Orman
Bakanlıklarının uygun görüşü alındıktan sonra Millî Savunma Bakanlığınca
onaylanır.
Tespit ve ilan
MADDE 4. - Denetime tabi harp araç ve gereçleri ile silah,
mühimmat ve bunlara ait yedek parçalar ve patlayıcı maddelere ilişkin liste,
her yıl Ocak ayında veya gerektiğinde yılı içerisinde, Dışişleri Bakanlığı,
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve Genelkurmay Başkanlığı ile ihtiyaç duyulan kamu
kurum ve kuruluşlarının görüşleri alındıktan sonra, Millî Savunma Bakanlığı
tarafından tespit ve ilan olunur. Ancak, herhangi bir nedenle tespit ve ilan
yapılmamış ise, en son yayımlanan liste esas alınır.
Sanayi kuruluşlarının yükümlülükleri
MADDE 5. - Bu Kanun kapsamındaki sanayi kuruluşları;
a) Kuruldukları tarihten itibaren; kurucularını,
sermayelerini, kuruluşun bilgisi dahilindeki sermayedarlarını, yönetim ve
denetim kurulu üyeleri ile şirketi temsil ve ilzama yetkili kişilerin
kimliklerini, üretecekleri maddelerin cinsleri ile senelik üretim miktarlarını
ve personel adedini; bu bilgilerde oluşacak değişiklikleri, değişiklik tarihinden
itibaren bir ay içerisinde,
b) İmal ettikleri harp araç ve gereçleri, silah, mühimmat ve
patlayıcı madde cinsleri ile stoklarını, her yıl Ocak ayı içerisinde,
c) Aldıkları siparişlerin cins ve miktarları ile sipariş
verenlerin kimliklerini, bir ay içerisinde,
Millî Savunma Bakanlığına bildirmek zorundadır.
Millî Savunma Bakanlığı, bu Kanun kapsamına giren
kuruluşların sivil amaca yönelik üretimleri hariç olmak üzere, ulusal savunma
ihtiyaçları dışındaki siparişlerin kabul edilip edilmeyeceği hususundaki
kararını, ülke güvenliği ve ekonomisi
ile kamu yararı açısından Genelkurmay Başkanlığı, Dışişleri Bakanlığı ve
gerektiğinde diğer ilgili Bakanlıkların da görüşlerini alarak inceledikten
sonra, en geç bir ay içerisinde ilgili kuruluşa bildirmek zorundadır.
Bildirimin yapılmaması halinde, sipariş talebi kabul edilmiş sayılır.
MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
İhraç veya yurtdışına çıkarma
MADDE 7. - Yıllık listelerde belirlenen her türlü harp araç ve
gereçleri ile silah, mühimmat ve bunlara ait yedek parçalarla patlayıcı
maddelerin ihracı veya yurtdışına çıkarılmasına, Genelkurmay Başkanlığı ve
Dışişleri Bakanlığının görüşleri de alındıktan sonra Millî Savunma Bakanlığınca
izin verilebilir.
Yıllık listelerde yer almaması nedeniyle izne gerek
görülmeden dış satış bağlantısı yapılmış veya listelerde yer aldığı için ilgili
mercilerden dış sipariş kabulüyle ilgili izin verilmiş malların, sonradan
belirlenen şartlar dolayısıyla müşterisine teslimine mani olunması halinde,
satıcının maruz kalacağı zarar ve ziyan, Bakanlar Kurulu Kararı ile Hazine
tarafından ilgili kuruluşa ödenir.
Yıllık listelerde yer verilmemekle birlikte, canlıların
toplu imhasına yönelik tasarlanan nükleer, biyolojik ve kimyasal silahlardan
oluşan kitle imha silahlarının ve bunları fırlatma vasıtalarının
geliştirilmesinde kullanılabileceğinden şüphe duyulabilecek malzeme ve
teknolojinin ihracatı da, aşağıda belirtilen durumlarda Millî Savunma
Bakanlığının iznine tâbi tutulur.
a) Söz konusu malzeme ve teknolojinin, kitle imha silahları
ve bunları fırlatma vasıtalarını geliştirdiği ve bunların bir son kullanıcıya
ihracının söz konusu olmasına ilişkin şüphenin iletilmesi veya şüphe duyulması
halinde.
b) İhracatçı firma tarafından, ihracata konu olan malzemenin
tamamı veya parçasının kitle imha silahları ve bunları fırlatma vasıtalarının
geliştirilmesinde kullanıla-bileceğinden kuşku duyulduğu yönünde beyanda
bulunulması.
c) Ulusal ve uluslar arası güvenliğin tehlikeye düşebileceği
ve insan haklarının ihlâline yol açabilecek durumlar.
Ceza hükümleri
MADDE 8. - Bu Kanunun;
a) 3 üncü maddesi hükümlerine aykırı hareket edenler, iki
aydan bir yıla kadar hapis ve dört milyar liradan aşağı olmamak üzere ağır para
cezası ile,
b) 5 inci maddesi hükümlerine uymayanlar, bir aydan altı aya
kadar hapis ve iki milyar liradan aşağı olmamak üzere ağır para cezası ile,
c) 7 nci maddesi hükümlerine aykırı hareket edenler, bir
yıldan beş yıla kadar hapis ve sekiz milyar liradan aşağı olmamak üzere ağır
para cezası ile
Cezalandırılırlar.
3 üncü madde hükmüne uyulmaksızın kurulan tesislerin
kapatılması ve her türlü malzemenin satımının ve sevkinin yasaklanması, Millî
Savunma Bakanlığınca yetkili ve görevli mahkemeden istenebilir. Mahkeme, bu
talebi 15 gün içerisinde inceler ve karara bağlar.
Yönetmelik
MADDE 9. - Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin esas ve usuller,
Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içerisinde Bakanlar Kurulu Kararı
ile yürürlüğe konulacak yönetmelikte belirlenir.
MADDE 10. - Tasarının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Tasarının geçici 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 2. - Tasarının geçici 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 11. - Tasarının 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 12. -
Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
S. Demirel |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet Bakanı ve Başb.
Yrd. |
Devlet Bakanı Y. |
Devlet Bakanı |
|
|
Prof. E. İnönü |
Ö. Barutçu |
Prof. T. Çiller |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
E. Ceyhun |
İ. Tez |
A. Gönen |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
Prof. T. Akyol |
G. Ergenekon |
O. Kilercioğlu |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
M. Kahraman |
Ö. Barutçu |
M. A. Yılmaz |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
E. Şahin |
Ş. Ercan |
M. Batallı |
|
|
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
|
|
M. S. Oktay |
N. Ayaz |
İ. Sezgin |
|
|
Dışişleri Bakanı |
Maliye ve Gümrük Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
|
|
H. Çetin |
S. Oral |
K. Toptan |
|
|
Bay. ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı |
|
|
Prof. O. Kumbaracıbaşı |
Y. Aktuna |
Y. Topçu |
|
|
Tarım ve Köyişleri
Bakanı V. |
Çal. ve Sos. Güv.
Bakanı |
Sanayi ve Ticaret
Bakanı |
|
|
V. Tanır |
M. Moğultay |
M. T. Köse |
|
|
Enerji ve Tabiî Kay.
Bakanı |
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı V. |
|
|
E. Faralyalı |
D. F. Sağlar |
D. F. Sağlar |
|
|
Orman Bakanı |
Çevre Bakanı |
|
|
|
V. Tanır |
B. D. Akyürek |
|