Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 126)
Çalışanların Tasarruflarını Teşvik Hesabının Tasfiyesi
ve Bu Hesaptan Yapılacak Ödemelere Dair Kanun Tasarısı ile Çalışanlardan
Yapılmakta Olan Tasarruf Kesintilerine Son Verilmesi Hakkında 28.8.1996 Tarihli
ve 4164 Sayılı Kanun ve Anayasanın 89 uncu Maddesi Gereğince Cumhurbaşkanınca
Bir Daha Görüşülmek Üzere Geri Gönderme Tezkeresi ve Sağlık, Aile, Çalışma ve
Sosyal İşler ile Plan ve
Bütçe Komisyonları Raporları (1/532, 1/11)
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar ve
Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
4.3.2003 |
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-577/941 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 8.2.2003
tarihinde kararlaştırılan “Çalışanların Tasarruflarını Teşvik Hesabının
Tasfiyesi ve Bu Hesaptan Yapılacak
Ödemelere Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
GENEL GEREKÇE
1.4.1988 tarihinde
yürürlüğe giren 3417 sayılı Çalışanların Tasarrufa Teşvik Edilmesi ve Bu
Tasarrufların Değerlendirilmesine Dair Kanun ile çalışanların tasarruflarının
artırılması amacı güdülmüş; bunu teminen çalışanların aylık veya ücretlerinden
belirli oranda kesintisi yapılması ve Devlet veya işverenlerin bu tasarruflara
katkıda bulunması sonucu toplanacak paraların en iyi şekilde nemalandırılması
öngörülmüştür.
Sözkonusu Kanun,
bugüne kadar yürürlükte kalmış ve Kanun kapsamındaki ödemeler düzenli olarak
yapılmıştır.
Bu bağlamda, 8.9.1999
tarihinde yürürlüğe giren 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu ile İşsizlik
Sigortası uygulaması yürürlüğe konulurken işverene ilave bir yük getirilmemesi
amacıyla 3417 sayılı Kanunun kapsam ve tasarruf miktarlarını düzenleyen 2 nci
ve 3 üncü maddeleri 1.6.2000 tarihinden geçerli olmak üzere yürürlükten
kaldırılmıştır.
Diğer taraftan,
Anayasa Mahkemesinin 18.11.1998 tarihli ve E.1997/59, K. 1998/71 sayılı Kararı
ile; 3417 sayılı Kanunun en az 6 yıl tasarrufta bulunanlara, istedikleri
takdirde, sadece biriken tasarruf kesintilerinin ödenmesini düzenleyen 6 ncı
maddesinin üçüncü fıkrası “Yasanın 2 nci maddesi kapsamından çıkanlar” yönünden
Anayasaya aykırı bulunmuş ve iptaline karar verilmiştir.
Bunun yanı sıra,
Anayasa Mahkemesinin 10.12.2001 tarihli ve E.2000/42, K. 2001/361 sayılı ve
28.3.2002 tarihli ve 24709 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Kararı ile, 3417
sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkraları iptal
edilmiş ve iptal edilen kuralların doğuracağı hukuksal boşluk kamu yararını
ihlâl edici nitelikte görüldüğünden, iptal kararının Kararın Resmî Gazetede
yayımlanmasından başlayarak dokuz ay sonra yürürlüğe girmesine karar verilmiştir.
Bu gelişmeler
çerçevesinde; 3417 sayılı Kanunla tesis edilen Çalışanların Tasarruflarını
Teşvik Hesabının, mevcut sistemden yararlanan hak sahiplerinin hak ve
menfaatlerini koruyacak şekilde ayrı bir kanunla tasfiye edilmesi zorunluluğu
doğmuştur.
Yukarıda belirtilen
amaçlarla hazırlanan bu Tasarı ile, Çalışanların Tasarruflarını Teşvik
Hesabının tasfiyesi sırasında hak sahiplerine yapılacak ödemelere ve tasfiye
süresince de bu paraların değerlerinin korunması amacıyla değerlemeye ilişkin
usul ve esaslar belirlenmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile,
Kanunun amacı açıklanmaktadır.
Madde 2. - Madde ile,
Kanunun kapsamına kimlerin dahil olduğu belirtilmektedir.
Madde 3. - Madde ile,
Kanunda yer alan bazı ibareler açıklanmıştır.
Madde 4. - Madde ile,
bu Kanun gereğince yapılacak ödemelerde T.C. Ziraat Bankası nezdinde kişi
bazında hak sahipleri adına açılan Tasarrufu Teşvik Hesabı kayıtlarının esas
alınacağı belirtilmiştir.
Madde 5. - Madde ile,
bu Kanun hükümleri uyarınca tasfiye süresince yapılacak ödemelerin değerlerinin
korunması amaçlanmıştır.
Madde 6. - Madde ile,
bu Kanun kapsamındaki hak sahiplerine ne şekilde ödeme yapılacağı düzenlenmiş
ve Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakana, nakit imkânları çerçevesinde
ödeme tarihlerini bir ay önce veya bir ay sonra olarak belirleme hususunda yetki
verilmiştir.
Birinci aşamada, 3417
sayılı Kanunun mülga 2 nci maddesinde belirtilen çalışanların aylık ve
ücretlerinden mülga 3 üncü maddesinde belirtilen oranlarda yapılan tasarruf
kesintileri ve bu tasarruflara sağlanan Devlet veya ilgili işverenin
katkılarının defaten ödenmesi düzenlenmiştir.
İkinci aşamada ise
nema tutarının aylık TÜFE artı yıllık yüzde beş oranında aylık olarak
değerlendirilerek 2004-2006 yılları arasında on taksitte ödenmesi
amaçlanmıştır.
Madde 7. - Madde ile,
3417 sayılı Kanunun uygulaması ile ilgili olarak yargı mercilerinde açılan
davalar ve icra takipleri konusu ödemelerin bu Kanun hükümlerine göre yapılması
düzenlenmiştir.
Madde 8. - Madde ile,
3417 sayılı Kanun gereğince süresinde ödenmeyen tasarruf kesintileri ve katkı
paylarının hak sahipleri adına açılmış bulunan Tasarrufu Teşvik Hesaplarına
yatırılması düzenlenmiştir.
Bu şekilde hak
sahiplerinin nam ve hesaplarına yatırılması gereken ancak süresinde
yatırılmamış tasarruf kesintileri ve katkı paylarının yatırılmasını temin etmek
suretiyle hak sahiplerinin mağduriyeti önlenecektir.
Madde 9. - Madde ile,
Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın, bu Kanunla ilgili her türlü
düzenlemeyi yapmaya yetkili olduğu belirtilmiştir.
Madde 10. - Madde
ile, 3417 sayılı Çalışanların Tasarrufa Teşvik Edilmesi ve Bu Tasarrufların
Değerlendirilmesine Dair Kanun yürürlükten kaldırılmaktadır.
Madde 11. - Madde
ile, görülmekte olan davalarla ilgili 7 nci maddenin Kanunun yayımı tarihinde,
diğer maddelerin ise Kanunun yayımını takip eden ay başında yürürlüğe girmesi
öngörülmüştür.
Madde 12. - Yürütme
maddesidir.
Sağlık,
Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Sağlık, Aile, Çalışma ve |
|
|
|
Sosyal İşler Komisyonu |
18.4.2003 |
|
|
Esas No. : 1/532 |
|
|
|
Karar No. : 27 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulu'nca hazırlanarak,
4.3.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı'na sunulan ve Tali
Komisyon olarak Komisyonumuza Esas Komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna
havale edilen, "Çalışanların Tasarruflarını Teşvik Hesabının Tasfiyesi ve
Bu Hesaptan Yapılacak Ödemelere Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun
17.4.2003, tarihinde yaptığı 11 inci Birleşiminde, Hükümeti temsilen Hazineden
Sorumlu Devlet Bakanı başkanlığında, Başbakanlık, Adalet, Maliye, Hazine
Müsteşarlığı ile Ziraat Bankası ve Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü
Temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Tasarı;
1.4.1988 tarihinde yürürlüğe giren
3417 sayılı Çalışanların Tasarrufa Teşvik Edilmesi ve Bu Tasarrufların
Değerlendirilmesine Dair Kanunu yürürlükten kaldırarak söz konusu hesabın
tasfiyesini öngörmektedir.
Tasarı ile, çalışanların
tasarruflarını teşvik hesabının tasfiyesi sırasında hak sahiplerine yapılacak
ödemelerde T.C. Ziraat Bankası nezdinde hak sahipleri adına açılan tasarrufu
teşvik hesabı kayıtlarının esas alınacağı ve tasfiye sırasında hak sahiplerine
yapılacak ödemelere ve tasfiye süresince de bu paraların değerlerinin korunması
amacıyla değerlemeye ilişkin usul ve esaslar da belirlenmektedir.
Komisyon toplantısına katılan
Hazineden Sorumlu Devlet Bakanı tarafından Tasarı ile ilgili bazı bilgiler
verilmiştir.
Sayın Bakan tarafından;
3417 sayılı Kanun ile çalışanların
tasarruflarının artırılması amacıyla çıkarıldığı, bu anlamda çalışanların aylık
veya ücretlerinden belirli oranda kesinti yapıldığı, Devlet veya işverenlerin
de bu tasarruflara katkıda bulunması ile toplanan paraların nemalandırılması
ile kanunun bugüne kadar yürürlükte kalarak Kanun kapsamındaki düzenlemelerin
düzenli olarak yapıldığı,
Ancak; 8.9.1999 tarihinde yürürlüğe
giren 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu ile İşsizlik Sigortası uygulaması
yürürlüğe konulurken işverene ek bir yük getirilmemesi amacıyla 3417 sayılı
Kanunun kapsam ve tasarruf miktarlarını düzenleyen maddeleri 1.6.2000
tarihinden geçerli olmak üzere yürürlükten kaldırıldığı,
Bu paralelde; 3417 sayılı Kanunla
tesis edilen Çalışanların Tasarruflarını Teşvik Hesabının, mevcut sistemden
yararlanan hak sahiplerinin hak ve menfaatlerini koruyacak şekilde ayrı bir
kanunla tasfiye edilmesi zorunluluğunun doğduğu belirtilmiştir.
Komisyon toplantısında Tasarı ile
gerekçesi benimsenerek maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,
10 uncu maddeleri ile yürürlüğe ilişkin 11 ve yürütmeye ilişkin 12 nci
maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Plan ve Bütçe Komisyonuna
sunulmak üzere arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Mahfuz Güler |
Agah Kafkas |
Remziye Öztoprak |
|
|
Bingöl |
Çorum |
Ankara |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Bayram Özçelik |
Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu |
Bayram Ali Meral |
|
|
Burdur |
Ankara |
Ankara |
|
|
|
(Muhalefet
şerhi eklidir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Turhan Çömez |
Şerif Birinç |
İrfan Riza Yazıcıoğlu |
|
|
Balıkesir |
Bursa |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Sabri Varan |
Lokman Ayva |
Nükhet Hotar |
|
|
Gümüşhane |
İstanbul |
İzmir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Enver Öktem |
Nevzat Doğan |
Hüseyin Tanrıverdi |
|
|
İzmir |
Kocaeli |
Manisa |
|
|
(Muhalifim,
muhalefet şerhi eklidir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mahmut Duyan |
Hüseyin Güler |
Medeni Yılmaz |
|
|
Mardin |
Mersin |
Muş |
|
|
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şükrü Ayalan |
Feramus Şahin |
Cevdet Erdöl |
|
|
Tokat |
Tokat |
Trabzon |
|
|
|
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
Nurettin Sözen |
|
Alim Tunç |
|
|
Sivas |
|
Uşak |
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir) |
|
|
MUHALEFET ŞERHİMİZDİR
Hak sahiplerinin aylık veya
ücretlerinden yapılan tasarruf kesintileri ve Devlet veya ilgili işverenin
katkılarına ait olan tasarının yasalaşmadan önce, anapara alacaklarında,
uygulamanın başlangıç tarihi esas alınmalı ve yıllık yasal faiz oranında
nemalandırılmalıdır.
Elde edilen bu miktar da hak
sahiplerine defaten ve Nisan ayında ödenmelidir.
Tasarı bu hükmü içermemektedir. Bu
nedenle söz konusu tasarıya muhalifiz.
Saygılarımızla.
|
Enver Öktem |
Mahmut Duyan |
Hüseyin Güler |
|
|
|
İzmir |
Mardin |
Mersin |
|
|
Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu |
Nurettin Sözen |
Feramus Şahin |
|
|
Ankara |
Sivas |
Tokat |
|
|
T. C. |
|
|
|
|
Cumhurbaşkanlığı |
|
|
|
|
Sayı : B.01.0.KKB.0.00.00.01 |
11.9.1996 |
|
|
|
KAN. KAR: 39-18/A-3-96-471 |
|
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İlgi : 29.8.1996 tarih ve
A.01.0.GNS.0.10.00.02-3256-8759 sayılı yazınız.
Türkiye Büyük Millet Meclisince kabul
olunduğu bildirilen 4164 sayılı “Çalışanlardan Yapılmakta Olan Tasarruf
Kesintilerine Son Verilmesi Hakkında Kanun” aşağıda arz edilen gerekçelerle,
Anayasanın 89 uncu maddesi gereğince bir defa daha görüşülmek üzere ilişikte
iade edilmiştir.
1. Bilindiği gibi, gerek kamu
personelinin, gerekse on kişiden fazla işçi istihdam eden işyerlerinde çalışan
işçilerin zorunlu tasarrufa teşvik edilmeleri amacıyla 1.4.1988 tarihinde
yürürlüğe konulan 3417 sayılı Kanun hükümleri uyarınca, çalışanlardan % 2
nispetinde tasarruf kesintisi kesilmekte, Devlet veya işveren de bu tasarrufa %
3 oranında katkıda bulunmaktadır.
2. Devlet veya işveren katkılarının
çalışanların ücretlerinde belli oranda dolaylı bir artış ve “müktesep hak”
oluşturduğu nazara alındığında; “zorunlu tasarruf” uygulamasına son verilirken,
söz konusu katkı paylarının çalışanların aylık veya ücretlerinde bırakılmasının
gerekli olduğu, böyle bir düzenlemenin “müktesep hak” kavramına ve hukukun
genel ilkelerine daha uygun olacağı düşünülmektedir.
3. Her ne kadar, “zorunlu tasarruf”
uygulamasına son verilirken, 3417 sayılı Kanunun “ödemeler”e ve diğer konulara
ilişkin hükümleri yürürlükte bırakılmış ise de, çalışanlar lehine getirilmiş
bulunan bu sistemin bir bütünlük içinde mütalaa edilerek, 428 trilyon lirayı
bulduğu ifade edilen tasarruf kesintilerinin ne suretle tasfiye edileceği
hususunda yapılacak plan ve programın da bu Kanunda yer almasının uygun olacağı
düşünülmektedir.
4. Diğer taraftan, Kanunun sevkinde
temel amacı oluşturan “ana müessese” ortadan kaldırılıp, o müessesenin işleyişi
ile ilgili usul ve esasları düzenleyen hükümlerin yürürlükte bırakılması,
uygulamada birtakım mahzurlar doğurabilecektir.
5. Yukarıda arz ve izah edilen
nedenlerle 28.8.1996 tarih ve 4164 sayılı “Çalışanlardan Yapılmakta Olan
Tasarruf Kesintilerine Son Verilmesi Hakkında Kanun” Anayasanın 89 uncu maddesi
gereğince bir defa daha görüşülmek üzere ilişikte iade edilmiştir.
Arz ederim.
Süleyman
Demirel
Cumhurbaşkanı
ANAYASANIN
89 UNCU MADDESİ GEREĞİNCE BİR DAHA GÖRÜŞÜLMEK ÜZERE
GERİ GÖNDERİLEN KANUN
ÇALIŞANLARDAN
YAPILMAKTA OLAN TASARRUF KESİNTİLERİNE SON
VERİLMESİ HAKKINDA KANUN
Kanun No. : 4164 Kabul Tarihi : 28.8.1996
MADDE 1. - 9.3.1988
tarih ve 3417 sayılı “Çalışanların Tasarrufa Teşvik Edilmesi ve Bu
Tasarrufların Değerlendirilmesine Dair Kanun” uyarınca bu Kanun kapsamına dahil
kişilerin aylık ve ücretlerinden yapılmakta olan tasarruf kesintisi ve bu
tasarruflara Devlet veya işveren katkısı sağlanması uygulamasına son
verilmiştir. Bu Kanun hükümlerinin yürürlüğe girdiği tarihten önceki dönemlerde
çalışanlardan yapılması gereken kesintilerle Devlet veya işveren katkılarından
zamanında ilgililer hesabına yatırılmayanların takip ve tahsiline 3417 sayılı
Kanun hükümlerine göre devam edilir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibariyle 3417 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinde
yer alan 2, 6 ve 15 yıllık süreleri tamamlamamış olanların sürelerinin
hesabında; kapsam dahilindeki yerlerde kesinti yapılmaksızın geçecek çalışma
süreleri önceki tasarruf kesinti sürelerine eklenir.
MADDE 2. - Bu Kanun
hükümleri yayımı tarihini izleyen aybaşında yürürlüğe girer.
MADDE
3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca
4.3.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve
Başkanlıkça 6.3.2003 tarihinde tali komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve
Sosyal İşler Komisyonuna esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen
"Çalışanların Tasarruflarını Teşvik Hesabının Tasfiyesi ve Bu Hesaptan
Yapılacak Ödemelere Dair Kanun Tasarısı" ile "Çalışanlardan
Yapılmakta Olan Tasarruf Kesintilerine Son Verilmesi Hakkında 28.8.1996 tarih
ve 4164 sayılı Kanun ve Anayasanın 89 uncu Maddesi Gereğince Cumhurbaşkanınca
Bir Daha Görüşülmek Üzere Geri Gönderme Tezkeresi", Komisyonumuzun
22.4.2003 tarihinde, Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Ali Babacan ile Maliye
Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı
temsilcilerinin de katılımlarıyla yapmış olduğu 37 nci birleşimde, birbirleriyle
ilgili görülmeleri nedeniyle, İçtüzüğün 35 inci maddesi uyarınca,
birleştirilerek incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi;
çalışanları tasarrufa teşvik etmek amacıyla 1.4.1988 tarihinde yürürlüğe giren
3417 sayılı Çalışanların Tasarrufa Teşvik Edilmesi ve Bu Tasarrufların
Değerlendirilmesine Dair Kanun ile, çalışanların aylık ve ücretlerinde tasarruf
kesintisi yapılmasının, bu tasarruflara Devlet veya ilgili işverenlerin katkıda
bulunmasının ve bu tasarrufların en iyi şekilde nemalandırılmasının sağlanması
düzenlenmiştir. Ancak, 8.9.1999 tarihinde yürürlüğe giren 4447 sayılı İşsizlik
Sigortası Kanunuyla devletten ve işverenlerden kesinti yapılarak işsizlik
fonunun oluşturulacak olması da dikkate alınarak, tarafların yükümlülüğünün
dengelenmesi amacıyla 3417 sayılı Kanunun kapsam ve tasarruf miktarlarını
düzenleyen 2 nci ve 3 üncü maddeleri l.6.2003 tarihinden geçerli olmak üzere
yürürlükten kaldırılmıştır.
Diğer taraftan,
Anayasa Mahkemesinin 18.11.1998 tarihli ve E.1997/59 K.1998/71 sayılı Kararı
ile "Yasanın 2 nci maddesi kapsamından çıkarılan" yönünden 3417
sayılı Kanunun en az 6 yıl tasarrufta bulunanlara, istedikleri takdirde, sadece
biriken tasarruf kesintilerinin ödenmesini düzenleyen 6 ncı maddesinin üçüncü
fıkrası hukuk devleti ilkesi ile mülkiyet hakkını ihlal ettiği gerekçesiyle
Anayasaya aykırı bulunmuş ve iptal kararında, 6 yıldan az süreli sistem içinde
bulunmuş ilgililerin de tasarruf kesintilerini alabileceği yönünde karar
verilmiştir. Öte yandan, Anayasa Mahkemesinin 10.12.2001 tarihli ve E.2000/42,
K: 2001/361 sayılı ve 28.3.2002 tarihli ve 28.3.2002 tarihli ve 24709 sayılı
Resmî Gazetede yayımlanan Kararı ile, 3417 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin
ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkraları iptal edilmiştir. İptal kararında,
tasarruf kesintilerinin dışında Devlet/işveren katkısı ile katkının ve tasarruf
kesintilerinin birlikte değerlendirilmesiyle oluşan nemaların da mülkiyet hakkı
kapsamında olduğundan, sistemden çıkan kişilere sözkonusu tutarların belli
sürelere bağlanarak kısmen veya tamamen ödenmesinin engellenmemesi gerektiği belirtilmiştir. Ayrıca, iptal
edilen kuralların doğuracağı hukuksal boşluk, kamu yararını ihlal edici
nitelikte görüldüğünden, iptal kararının Resmî Gazetede yayımlanmasından
başlayarak dokuz ay sonra yürürlüğe girmesine karar verilmiştir.
Ülkemizde yaşanan
gelişmeler doğrultusunda; 3417 sayılı Kanunla tesis edilen Çalışanların
Tasarruflarını Teşvik Hesabının, mevcut sistemden yararlanan hak sahiplerinin
hak ve menfaatlerini koruyacak şekilde, Anayasa Mahkemesi kararları da dikkate
alınarak ayrı bir kanunla tasfiye edilmesi ihtiyacı doğmuştur.
Tasarı ile;
- Çalışanların
Tasarruflarını Teşvik Hesabında biriken paraların tasfiyesi ve bu hesaptan hak
sahiplerine yapılacak ödemelere ilişkin usul ve esasları,
- Hak sahiplerine,
ana para tutarlarının 2003 yılı Nisan ayında defaten ödenmesinin,
- Tasarının
kanunlaşarak yürürlüğe girdiği tarihte, kalan nemanın, aylık olarak, Devlet
İstatistik Enstitüsü tarafından açıklanan bir önceki aya göre Tüketici
Fiyatları Genel İndeksi değişim oranında ve ilave olarak yıllık yüzde beş oranında
değerlendirilmesinin,
- Değerlendirilecek
tutarların Mart, Haziran, Eylül ve Aralık aylarında olmak üzere 2004 yılında 4
taksit, 2005 yılında 4 taksit ve Mart ile Haziran aylarında olmak üzere 2006
yılında 2 taksit olarak toplam 10 taksitte ödenmesinin,
Öngörüldüğü
anlaşılmaktadır.
Diğer taraftan,
28.8.1996 tarihli ve 4164 sayılı Kanun ile; çalışanların aylık ve ücretlerinden
yapılan tasarruf kesintisiyle bu tasarruflara yapılan Devlet veya işveren
katkısı uygulamasına son verilmesi öngörülmüş, ancak, sözkonusu Kanun
Cumhurbaşkanınca, Devlet veya işveren katkılarının çalışanların ücretlerinde
artış sağlayan bir müktesep hak oluşturduğu, dolayısıyla bu payların
çalışanların ücretlerinde bırakılması gerektiği, tasarruf kesintilerinin tasfiyesine
ilişkin plan ve programın da Kanunda düzenlenmesinin uygun olacağı, zorunlu
tasarruf müessesesinin kaldırılması öngörülürken, bu müessesenin işleyişine
ilişkin hükümlerin yürürlükte bırakılmasının sakıncalı olacağı gerekçeleriyle
bir daha görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisine iade edilmiştir.
Komisyonumuzda
Tasarının ve Geri Gönderme Tezkeresinin geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Tasarının yıllardır
tartışılan bir konuyu çözüme kavuşturduğu, bu bakımdan son derece olumlu
karşılandığı, bugüne kadar çalışanlardan yapılan zorunlu tasarruf
kesintilerinin verimli bir şekilde nemalandırılmadığı, ancak Tasarı ile çalışanların
mağduriyetlerinin giderilmiş olacağı,
- Hükümetin,
çalışanların mağduriyetini gidererek, durumlarının bir nebze de olsa
iyileştirilmesi amacıyla mevcut kamu mali dengelerini de zorlayarak zorunlu
tasarruf anapara ve nemalarını ödemeye kararlı olduğu,
- Kalkınma ihtiyacı
içinde bulunan ülkemizde yatırımlara aktarılacak tasarrufların yetersizliği
nedeniyle zorunlu tasarruf uygulamasına gidilmiş olduğu, ancak çalışanların
ücretlerinden yapılan kesintinin geçmiş yıllarda hakkaniyete uygun olarak
nemalandırılmadığı, Yüksek Planlama Kurulunun tasarrufların nemalandırılması
konusundaki kararlarının uygulanmasında yeterli titizliğin gösterilmediği,
- Zorunlu tasarruf
kesintisi nedeniyle ödenecek anaparanın 1,4 katrilyon liraya ulaştığı,
nemaların ise 2006 yılı sonuna kadar TÜFE'ye ilaveten yıllık % 5 refah payı ile
ödeneceği, ancak bu çözümün alternatif getiri araçlarının getirisinin çok
gerisinde kaldığı, bu nedenle çalışanların mağdur edildiği, Hükümetin 10
katrilyon lira civarında nema ödemesi yapmayı planladığı, ancak alternatif
getiri araçlarına göre bu rakamın 17 katrilyon lira civarında olması gerektiği,
- Çalışanların
ücretlerinden yapılan tasarruf kesintilerinin piyasada faizlerin son derece
yüksek olduğu dönemlerde bile düşük faiz oranlarında nemalandırılarak
çalışanların mağdur edildiği, Hükümetin ödeme planı ile de çalışanların mağduriyetlerinin
devam edeceğinin anlaşıldığı,
- Tasarı ile Anayasa
Mahkemesinin iptal gerekçelerinin giderilip, giderilmediği, Tasarrufu Teşvik
Hesabı kayıtlarının sağlıklı tutulup tutulmadığı,
Şeklindeki görüş,
eleştiri ve soruları takiben Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Tasarrufu Teşvik
hesabında biriken anaparanın % 40'ının tasarruf kesintilerinden, % 60'ının ise
Devlet veya işveren katkılarından oluştuğu, bugüne kadar hak sahiplerine
ödemelerin düzenli yapıldığı,
- Tasarının, Anayasa
Mahkemesinin iptal gerekçeleri de dikkate alınarak, 3417 sayılı Kanun
kapsamındaki tüm hak sahipleri aynı kurallara tabi tutularak hazırlandığı,
ayrıca Tasarının işçi ve memur sendikaları ile varılan uzlaşma çerçevesinde bir
nemalandırma ve ödeme planı öngördüğü, Tasarrufu Teşvik Hesabının tasfiyesi
konusunda işçi ve memur sendikaları ile tam bir mutabakata varıldığı,
- Tasarı ile hak
sahiplerine nakit ödeme yapılması, anapara ödemesinin 2003 Nisan ayında, nema
ödemelerinin son taksiti 2006 yılı Haziran ayı olmak üzere 10 taksitte
yapılmasının, hesapta kalan tutarlara aylık bazda TÜFE ve buna ilaveten yıllık
5 puan katkı uygulanmasının, tasarrufu teşvik uygulamasının devam ettirildiği
dönemde tahsil edilmeyen kesinti ve katkı paylarının Sosyal Sigortalar
Kanununun primlerin tahsiline ilişkin hükümleri çerçevesinde yatırılmasının öngörüldüğü,
- Bugüne kadar 15
milyon Tasarrufu Teşvik Hesabının açıldığı, emeklilik, isteğe bağlı ödeme ve
mükerrerlik nedeniyle 2,4 milyon hesabın kapatıldığı,
- 2003 Şubat sonu
itibariyle hesapta biriken 1,6 katrilyon lira anapara ile 14,4 katrilyon lira
nemadan, 241,8 trilyon lira tasarruf kesintisi ve katkı payı, 3,3 katrilyon
lira da nema ödemesi yapıldığı, 12,5 katrilyon lira hesap bakiyesinin ise tahvil
ve devlet iç borçlanma senetleri alımıyla nemalandırıldığı,
- Tasarrufu Teşvik
Hesabı kayıtlarının son derece sağlıklı bir şekilde tutulduğu, nitekim Nisan
ayında yapılacak ana para ödemesinin nakit planlamasının şimdiden yapılmış
olduğu,
İfade edilmiştir.
Tasarının geneli
üzerindeki görüşmeleri müteakip birleştirme önergesi doğrultusunda Tasarı esas
alınarak maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
- 1, 2, 3, 4 ve 5
inci maddeleri, aynen,
- 6 ncı maddesi;
beşinci fıkrasının bu Kanun gereğince hak sahiplerine yapılacak ödemeler
nedeniyle düzenlenecek belgelerin de vergi ve kesintiye tabi tutulmamasını
teminen yeniden düzenlenmek suretiyle,
- 7, 8, 9 ve 10 uncu
maddeleri, aynen,
- Yürürlüğe ilişkin
11 inci maddesi, Kanunun yayımı tarihinde yürürlüğe girmesini ve anapara
ödemelerinin bu tarihten itibaren yapılmasını teminen yeniden düzenlenmek
suretiyle,
- Yürütmeye ilişkin
12 nci maddesi ise, aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel
Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
Ruhi Açıkgöz |
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Bülent Gedikli |
Mehmet Zekai Özcan |
Osman
Kaptan |
|
|
Ankara |
Ankara |
Antalya |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Mesut Özakcan |
Ali Osman Sali |
Ali Kemal Deveciler |
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
(Karşı
oy yazımız ektedir) |
|
(Karşı
oy yazım ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Aziz Akgül |
Nurettin Canikli |
M. Emin Murat Bilgiç |
|
|
Diyarbakır |
Giresun |
Isparta |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Birgen Keleş |
Ali Kemal Kumkumoğlu |
Ali Topuz |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(Karşı
oy yazısı ektedir) |
(Karşı
oy yazım ektedir) |
(Karşı
oy yazısı eklidir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Mustafa Açıkalın |
Kıvılcım Kemal Anadol |
Hakkı Akalın |
|
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
|
|
|
(Karşı
oy yazısı eklidir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Ceylan |
Y. Selahattin Beyribey |
Taner Yıldız |
|
|
Karabük |
Kars |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Ünaldı |
Ali Er |
Gürol Ergin |
|
|
Konya |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kazım
Türkmen |
Abdülkadir Kart |
Erol Aslan Cebeci |
|
|
Ordu |
Rize |
Sakarya |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Musa Uzunkaya |
Enis Tütüncü |
Faruk Nafiz Özak |
|
|
Samsun |
Tekirdağ |
Trabzon |
|
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Akif Hamzaçebi |
Osman Coşkunoğlu |
Mustafa Zeydan |
|
|
Trabzon |
Uşak |
Hakkâri |
|
|
(Karşı
oy yazısı eklidir) |
(Karşı
oy yazısı ektedir) |
|
KARŞI OY YAZISI
Tasarı, 9.3.1988
tarih ve 3417 sayılı Çalışanların Tasarrufa Teşvik Edilmesi ve Bu Tasarrufların
Değerlendirilmesine Dair Kanunun yürürlükten kaldırılmasını, Kanun uyarınca
tahsil edilen ve nemalandırılan tutarların da 2006 yılına kadar uzanan bir
taksitlendirme planı uyarınca ödenerek tasfiye edilmesini öngörmektedir.
1.- Tasarının, ilgili
düzenlemeleri konuya ilişkin Anayasa Mahkemesi kararları ile tam bir uyum
göstermemektedir. Anayasa Mahkemesi 3417 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin ilgili
fıkralarını Anayasanın güvence altına aldığı mülkiyet hakkına aykırı bularak
iptal etmiştir. Mülkiyet hakkı kişiye yasal sınırlar içinde kalmak ve toplum
yararına aykırı olmamak kaydıyla sahibi olduğu şeyi dilediği biçimde tasarruf
olanağı verir. Buna göre çalışanların aylık ve ücretlerinden kesilen ve
tasarrufu teşvik hesabında toplanan tasarruf tutarları üzerinde mülkiyet
hakları bulunmaktadır. Bu durumda anılan miktarların işinden ayrılmak suretiyle
sistemden çıkmak isteyenlere verilmesi engellenmemelidir. Tasarı, emeklilik
veya ölüm halinde defaten ödemeyi öngördüğü halde ayrılma halinde defaten ödeme
öngörmemektedir.
2.- Tasarının,
“değerleme” başlığı altında nemalandırma konusunda getirdiği “TÜFE+% 5” olarak
özetlenebilecek hüküm hesapta biriken tutarlara yeterli nema oranını
yansıtmaktan uzaktır. Hesapta biriken ve çalışanların mülkiyetinde olan paralar
sözkonusudur. Sözkonusu tutarlara piyasa faiz oranlarından uzaklaşarak piyasa
faiz oranlarının oldukça altında bir nema ödemesi öngörülmüştür.
Bu konuda hükümetin
sendikalarla varmış olduğunu ifade ettiği mutabakat, sendikaların çalışanları
temsilen bir fedakârlık yaptığını göstermektedir. Uygulanan program dikkate
alınarak yapılan bu fedakârlığın da hükümet tarafından iyi değerlendirilmesi
gerekir.
Anılan nedenlerle
Tasarının ilgili maddelerine katılmıyoruz.
|
Ali Topuz |
Birgen Keleş |
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Trabzon |
|
|
Enis Tütüncü |
M. Mesut Özakcan |
Gürol Ergin |
|
|
Tekirdağ |
Aydın |
Muğla |
|
|
Hakkı Akalın |
Osman Coşkunoğlu |
A. Kemal Kumkumoğlu |
|
|
İzmir |
Uşak |
İstanbul |
|
|
|
A. Kemal Deveciler |
|
|
|
|
Balıkesir |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF
ETTİĞİ METİN
ÇALIŞANLARIN
TASARRUFLARINI TEŞVİK HESABININ TASFİYESİ VE BU HESAPTAN YAPILACAK ÖDEMELERE
DAİR KANUN TASARISI
Amaç
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı, 9.3.1988
tarihli ve 3417 sayılı Çalışanların Tasarrufa Teşvik Edilmesi ve Bu
Tasarrufların Değerlendirilmesine Dair Kanun uyarınca açılmış bulunan
Çalışanların Tasarruflarını Teşvik Hesabında biriken paraların tasfiyesi ve bu
hesaptan hak sahiplerine yapılacak ödemelere ilişkin usul ve esasların
belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2. - Bu Kanun, 3417 sayılı Kanun
hükümleri uyarınca T.C. Ziraat Bankasında adlarına Tasarrufu Teşvik Hesabı
açılan ve bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar kendilerine 3417 sayılı
Kanunun 6 ncı maddesinin birinci ve iptal edilen üçüncü fıkraları gereği ödeme
yapılmamış hak sahiplerini kapsar.
Tanımlar
MADDE 3. - Bu Kanunda yer alan;
a) Çalışanların Tasarruflarını Teşvik Hesabı
: 3417 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin beşinci fıkrası uyarınca T.C. Ziraat
Bankası nezdinde açılan hesabı,
b) Tasarrufu Teşvik Hesabı : Kurumlar veya
işverenler tarafından, 3417 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi uyarınca çalışanları
adına T.C. Ziraat Bankasında açılan hesabı,
c) Hak sahibi : 3417 sayılı Kanunun mülga 2
nci maddesinde belirtilen çalışanların aylık ve ücretlerinden mülga 3 üncü
maddesinde belirtilen oranlarda tasarruf kesintisi yapılan ve bu tasarruflara
Devlet veya ilgili işverenin katkısı sağlanarak 4 üncü maddesi uyarınca
adlarına Tasarrufu Teşvik Hesabı açılanlardan 6 ncı maddesinin birinci ve iptal
edilen üçüncü fıkraları uyarınca kendilerine ödeme yapılmayanları,
d) Tasarruf kesintisi ve Devlet veya işveren
katkısı : 3417 sayılı Kanunun mülga 2 nci maddesinde belirtilen çalışanların
aylık ve ücretlerinden mülga 3 üncü maddesinde belirtilen oranlarda yapılan
tasarruf kesintileri ve bu tasarruflara sağlanan Devlet veya ilgili işverenin
katkıları,
e) Anapara : Tasarruf kesintisi ve Devlet
veya işveren katkısı toplamını,
f) Nema : Hak sahiplerinin aylık veya
ücretlerinden yapılan tasarruf kesintileri ve Devlet veya ilgili işverenin
katkılarına ait bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte kalan nema toplamını,
İfade eder.
Tasarrufu Teşvik Hesabı kayıtları
MADDE 4. - Bu Kanun hükümleri gereğince hak
sahiplerine yapılacak ödemelerde, 3417 sayılı Kanun ve bu Kanuna ilişkin
tebliğlerin hükümleri uyarınca T.C. Ziraat Bankası Genel Müdürlüğünde hak
sahipleri adına açılan Tasarrufu Teşvik Hesabı kayıtları esas alınır.
Değerleme
MADDE 5. - Hak sahiplerinin aylık veya
ücretlerinden yapılan tasarruf kesintileri ve Devlet veya ilgili işverenin
katkılarına ait bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte kalan nema, aylık olarak,
Devlet İstatistik Enstitüsü tarafından açıklanan bir önceki aya göre Tüketici
Fiyatları Genel İndeksi değişim oranında ve ilave olarak yıllık yüzde beş
oranında değerlendirilir.
Ödeme
MADDE 6. - Hak sahiplerine, anapara
tutarları 2003 yılı Nisan ayında defaten ödenir.
5 inci madde uyarınca değerlendirilen tutar
Mart, Haziran, Eylül ve Aralık aylarında olmak üzere 2004 yılında 4 taksit,
2005 yılında 4 taksit ve Mart ve Haziran aylarında olmak üzere 2006 yılında 2
taksit olarak toplam 10 taksitte ödenir.
Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan,
ödeme tarihlerini bir ay önce veya bir ay sonra olarak belirlemeye yetkilidir.
Emeklilik veya ölüm halinde taksitlendirme
devam etmez ve ilgililere veya kanunî mirasçılarına kalan tutar defaten ödenir.
Bu Kanun hükümleri gereğince hak sahiplerine
yapılacak ödemeler hiçbir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaz.
Davalar
MADDE 7. - 3417 sayılı Kanunun mülga 2 nci
maddesi kapsamındaki hak sahipleri tarafından bu Kanun kapsamına giren
alacaklarla ilgili olarak yargı mercilerine açılmış ve devam eden davalar ile
icra takipleri hakkında bu Kanun hükümleri uygulanır.
Süresinde ödenmeyen tasarruf kesintileri ve
katkı payları
MADDE 8. - 3417 sayılı Kanun hükümlerine
göre, ücretlerden yapmaları gereken tasarruf kesintileri ile katkı paylarını
süresi içinde ilgililer adına açılmış bulunan Tasarrufu Teşvik Hesaplarına
yatırmayan işverenlerden; yatırılması gereken miktarlar ile gecikme zammı,
resen veya ilgililerin başvurusu halinde Sosyal Sigortalar Kurumunca 506 sayılı
Sosyal Sigortalar Kanununun primlerin tahsiline ilişkin hükümleri dairesinde
tahsil olunarak T.C. Ziraat Bankası şubelerindeki ilgili Tasarruf Teşvik
Hesaplarına yatırılır.
3417 sayılı Kanunun mülga 2 nci maddesinin
birinci fıkrasının (a) ve (c) bentleri kapsamındaki personelin aylık ve
ücretlerinden tasarruf kesintileri ile Devlet ve işveren katkılarını süresi
içinde ilgililer adına açılmış bulunan Tasarrufu Teşvik Hesaplarına yatırmayan
kurumlar, yatırılması gereken miktarların resen veya ilgililerin başvurusu
halinde yasal faiziyle birlikte T.C. Ziraat Bankası şubelerindeki ilgili
Tasarruf Teşvik Hesaplarına yatırılmasından sorumludurlar.
Düzenleme
MADDE 9. - Hazine Müsteşarlığının bağlı
olduğu Bakan, bu Kanunun uygulanması ile ilgili her türlü düzenlemeyi yapmaya
yetkilidir.
Yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 10. - 9.3.1988 tarihli ve 3417 sayılı
Çalışanların Tasarrufa Teşvik Edilmesi ve Bu Tasarrufların Değerlendirilmesine
Dair Kanun yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 11. - Bu Kanunun 7 nci maddesi yayımı
tarihinde, diğer maddeleri yayımını takip eden ay başında yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 12. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
|
Abdullah
Gül |
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak.ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
A.
Şener |
M.
A. Şahin |
E.
Yalçınbayır |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
M.
Aydın |
B.
Atalay |
A.
Babacan |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
|
|
|
K.
Tüzmen |
C.
Çiçek |
V.
Gönül |
|
|
|
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
|
A.
Aksu |
Y.
Yakış |
K.
Unakıtan |
|
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
|
E.
Mumcu |
Z.
Ergezen |
R.
Akdağ |
|
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
B.
Yıldırım |
S.
Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
|
|
|
A.
Coşkun |
M.
H. Güler |
H.
Çelik |
|
|
|
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
Çevre
Bakanı V. |
|
|
|
G.
Akşit |
O.
Pepe |
O.
Pepe |
|
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ
METİN
ÇALIŞANLARIN TASARRUFLARINI TEŞVİK HESABININ TASFİYESİ
VE BU
HESAPTAN YAPILACAK ÖDEMELERE DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. - Hak sahiplerine, anapara
tutarları 2003 yılı Nisan ayında defaten ödenir.
5 inci madde uyarınca değerlendirilen
tutar Mart, Haziran, Eylül ve Aralık aylarında olmak üzere 2004 yılında 4
taksit, 2005 yılında 4 taksit ve Mart ve Haziran aylarında olmak üzere 2006
yılında 2 taksit olarak toplam 10 taksitte ödenir.
Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu
Bakan, ödeme tarihlerini bir ay önce veya bir ay sonra olarak belirlemeye
yetkilidir.
Emeklilik veya ölüm halinde
taksitlendirme devam etmez ve ilgililere veya kanunî mirasçılarına kalan tutar
defaten ödenir.
Bu Kanun hükümleri gereğince hak
sahiplerine yapılacak ödemeler ve bu ödemeler nedeniyle düzenlenecek belgeler
hiçbir vergi ve kesintiye tâbi tutulamaz.
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10. - Tasarının 10 uncu maddesi
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 11. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 12. - Tasarının 12 nci maddesi
aynen kabul edilmiştir