Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 26)
Avrupa Çevre
Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile
İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan
Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihai Senedinin ve Türkiye
Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Çevre
Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Çevre ve Dışişleri Komisyonları
Raporları (1/301)
Not : Tasarı
Bakanlıkça; Çevre, Plan ve Bütçe ve Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 11.12.2002
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-279/5965
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama
döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi
uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen Kanun tasarılarının
yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz
ederim.
Abdullah Gül
Başbakan
LİSTE
Esas
No. : Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının
Adı :
1/380 Kara
Avcılığı Kanunu Tasarısı
1/385 Topyekün
Savunma Sivil hizmetleri Kanunu Tasarısı
1/404 Millî
Güvenlik Kurulu ve Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği Kanununa İki Ek
ve Bir Geçici Madde
Eklenmesi ile Devlet Memurları Kanununun 36 ncı Maddesinde
Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/408 Türk
Vatandaşları Hakkında Yabancı Ülke Mahkemelerinden ve Yabancılar
Hakkında
Türk Mahkemelerinden Verilen Ceza Mahkûmiyetlerinin İnfazına Dair
Kanunda
Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/410 Hâkimler
ve Savcılar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. : Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının
Adı :
1/444 Cezaların
İnfazı Hakkında Kanunda ve Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/450 Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması ve Bu Kanuna Bazı Maddeler Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/646 Hâkim
ve Savcı Adayları Eğitim Merkezi Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun
İki Maddesinin Yeniden
düzenlenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/689 Sosyal
Güvenlik Kurumu Teşkilâtının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun
Tasarısı
1/690 Sosyal
Sigortalar Kurumu Kanunu Tasarısı
1/691 Esnaf
ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu
Kanununun
ve Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar
Kanununun
Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi, Yürürlükten Kaldırılması ve Bu
Kanunlara
Geçici Maddeler Eklenmesi Hakkında
Kanun Tasarısı
1/692 Türkiye
İş Kurumu Kanunu Tasarısı
1/743 Türkiye
Adalet Akademisi Kanunu Tasarısı
1/773 Uluslararası
Ticarî İşlemlerde Yabancı Kamu Görevlilerine Rüşvet Verilmesinin
Önlenmesi
İçin Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/796 Türk
Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında Kanun ve Karayolları Trafik
Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı
1/805 Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve
Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin
Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve
Türkiye Cumhuriyeti Arasında
Yapılan Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili
Müzakerelerin Nihai Senedinin ve
Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu
Arasında Türkiye Cumhuriyetinin
Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem
Ağına Katılımı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/840 Türkiye’nin
MATRA Programına Katılımına İlişkin Mutabakat Zaptının
Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/919 Türkiye-EFTA
Ortak Komitesinin 2000 Yılına Ait 4 Sayılı Kararının
Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/928 Türk
Ceza Kanunu ile Hapishane ve Tevkifhanelerin İdaresi Hakkında Kanunda
Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/941 Millî
Güvenlik Kurulu ve Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği Kanununda
Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/943 Sendikalar
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı
1/944 190
Sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki
Cetvellerin
Adalet Bakanlığı, Anayasa Mahkemesi Başkanlığı ve Danıştay
Başkanlığına
Ait Bölümlerinde Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı
1/948 Yabancıların
Çalışma İzinleri Hakkında Kanun
Tasarısı
1/968 Sınıraşan
Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesinin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/976 Adlî
Tıp Kurumu Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/980 Aile
Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yargılama Usullerine Dair Kanun Tasarısı
1/987 Atatürk
Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Kanunu ile Devlet Memurları
Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Tasarısı
1/998 Türkiye
Cumhuriyeti ile Hırvatistan Cumhuriyeti Arasında Serbest Ticaret
Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1003 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Avrupa Birliği Komisyonu Arasında Merkezi
Finans ve İhale Biriminin
Kurulması ile Ulusal Fonun Kurulmasına İlişkin
Mutabakat
Zabıtlarının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1016 Sınıraşan
Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesine Ek Kara, Deniz ve
Hava Yoluyla Göçmen
Kaçakçılığına Karşı Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1021 Sınıraşan
Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesine Ek İnsan
Ticaretinin,
Özellikle Kadın ve Çocuk Ticaretinin Önlenmesine, Durdurulmasına ve
Cezalandırılmasına
İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1024 Gelibolu
Yarımadası Tarihî Millî Parkı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık 3.1.2001
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-205/68
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 8.12.2000
tarihinde kararlaştırılan “Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem
Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve
Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili
Müzakerelerin Nihai Senedinin ve Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu
Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem
Ağına Katılımı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Komisyonlarda
ve Genel Kurulda öncelikle görüşülmesini arz ederim
Bülent Ecevit
Başbakan
GEREKÇE
Avrupa Çevre Ajansı, AB Konseyinin 7 Mayıs 1990 tarihli
Yönetmeliğiyle, çevre alanında veri tabanları ve raporlar hazırlamak, çevresel
araştırmalar yapmak, periyodik raporlama sistemlerine destek sağlamak, hizmet
sunumu ve şebeke altyapısını oluşturmak amacıyla çalışmalar yürütmek üzere
kurulmuştur. Ajans, tüzel kişiliği haiz uluslararası bir kuruluş statüsündedir.
Türkiye, Avrupa Çevre Ajansına 1999 yılında üyelik
başvurusunda bulunmuş ve katılım anlaşması, AB’ye aday diğer ülkelerle birlikte
9 Ekim 2000 tarihinde imzalanmıştır.
Türkiye’nin Ajansa katılımı :
- Çevre, tarım, sanayi gibi çeşitli alanlarda, AB
müktesebatına uyum sürecinde gerekli olan doğru, güvenilir, AB standartlarına
uygun çevresel verilerin derlenmesi ve değerlendirilmesi için gerekli
altyapının oluşturulması,
- Kalkınma planları, ulusal strateji ve politikaların
hazırlanması aşamasında, karar mercilerine çevre alanında gerekli veri ve
bilgilerin temini,
- AB’ye aday ülkeler tarafından hazırlanan projelerin
AB tarafından finanse edilmesi amacıyla tüm projeler için bir şart olarak öne
sürülen “çevresel etki değerlendirmeleri”nin yapılması için gerekli tüm veri ve
bilgilerin sağlanması,
- Çevresel verilerle ilgili “Ulusal standart”ın
oluşturulması,
- Çevre Bakanlığı tarafından başlatılan ve Bakanlığın
koordinasyonunda diğer kurum ve kuruluşların katılımıyla yürütülen “Ulusal
Çevre Veritabanı Sisteminin Oluşturulması Projesi”nin desteklenmesi,
- Ülkemizin, Ajans bünyesindeki Avrupa Bilgi ve Gözlem
Ağı’na katılması sonucunda ülkemizdeki çevre durumunun düzenli bir şekilde
izlenmesi, AB üyesi ülkeler ve diğer aday ülkelerle çevre konusunda doğrudan
yakın temas ve bu konudaki verilere anında ulaşma imkânının kazanılması,
- Sözkonusu çevre durumu izleme sisteminin açık kaynak
olması nedeniyle, çevre alanındaki veri ve bilgilerden toplumun da
yararlanması, böylece çevre bilincinin gelişmesi
gibi önemli kazanımlar sağlayacaktır.
Çevre
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Çevre Komisyonu 30.12.2002
Esas No. : 1/301
Karar No. : 3
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığınca 19.12.2002
tarihinde Komisyonumuza havale edilen 1/301 Esas Numaralı “Avrupa Çevre
Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile
İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan
Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihai Senedinin ve Türkiye
Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Çevre
Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun, 25.12.2002 tarihli 2
nci toplantısında, Çevre Bakanı Sayın İmdat Sütlüoğlu ile Dışişleri Bakanlığı,
Çevre Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı temsilcilerinin de katılımıyla
görüşülmüştür.
Tasarı, ülkemizin Avrupa Çevre Ajansına katılımını
sağlayacak bir düzenlemedir ve çevre alanında AB müktesebatına uyum sürecinde
gerekli olup, sürdürülebilir kalkınma hedefine ulaşmada ülkemize olumlu
katkılar sağlamayı amaçlamaktadır.
Çevre Bakanı Sayın İmdat Sütlüoğlu’nun, Tasarının
gerekçesi hakkında Komisyona bilgi vermesinden sonra, Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelere geçilmiştir. Tümü üzerindeki görüşmelerin tamamlanmasını müteakip,
maddelere geçilmesi oy birliği ile kabul edilmiştir. Maddeler teker teker
görüşülüp, oy çokluğu ile aynen kabul edilmiştir. Ardından Tasarının tümü oya
sunulmuş ve oy çokluğu ile kabul edilmiştir.
Raporumuz, havalesi gereği Esas Komisyon olan Dışişleri
Komisyonuna sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
A. Münir Erkal |
Yahya Baş |
Zeynep Karahan Uslu |
|
|
Malatya |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Fuat Geçen |
Mehmet Boztaş |
Yüksel Coşkunyürek |
|
|
Hatay |
Aydın |
Bolu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Metin Yılmaz |
Mehmet Alp |
Rasim Çakır |
|
|
Bolu |
Burdur |
Edirne |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İbrahim Özdoğan |
Nurettin
Aktaş |
Ali İbiş |
|
|
Erzurum |
Gaziantep |
İstanbul |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Canan Arıtman |
Ali Rıza
Bodur |
Hanefi Mahçiçek |
|
|
İzmir |
İzmir |
Kahramanmaraş |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan
Bilir |
Halil Tiryaki |
Veli Kaya |
|
|
Karabük |
Kırıkkale |
Kilis |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muzaffer Baştopçu |
Salih Gün |
Ali Cumhur Yaka |
|
|
Kocaeli |
Kocaeli |
Muğla |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cahit Can |
Cüneyt Karabıyık |
Nadir Saraç |
|
|
Sinop |
Van |
Zonguldak |
ÇEVRE KOMİSYONUNUN KABUL
ETTİĞİ METİN
AVRUPA ÇEVRE
AJANSINA VE AVRUPA BİLGİ VE GÖZLEM AĞINA TÜRKİYE CUMHURİYETİNİN KATILIMI İLE
İLGİLİ OLARAK AVRUPA TOPLULUĞU VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ARASINDA YAPILAN
ANLAŞMANIN KABUL EDİLMESİ İLE İLGİLİ MÜZAKERELERİN NİHAİ SENEDİNİN VE TÜRKİYE
CUMHURİYETİ İLE AVRUPA TOPLULUĞU ARASINDA TÜRKİYE CUMHURİYETİNİN AVRUPA ÇEVRE
AJANSI VE AVRUPA BİLGİ VE GÖZLEM AĞINA KATILIMI ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ
UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Dışişleri Komisyonu 20.1.2003
Esas No. : 1/301
Karar No. : 8
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına
Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye
Cumhuriyeti Arasında Yapılan Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin
Nihaî Senedinin ve Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye
Cumhuriyetinin Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Komisyonumuzun 16 Ocak 2003 tarihli 2 nci Toplantısında Dışişleri Bakanlığı ile
Çevre Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Çevre alanında
veri tabanları ve raporları hazırlamak, çevresel araştırmalar yapmak, periyodik
rapor hazırlamaya destek sağlamak, şebeke alt yapısını oluşturmak amacıyla
çalışmalar yürütmek üzere kurulmuş, tüzel kişiliği haiz bir kuruluş statüsünde
olan Avrupa Çevre Ajansına, Türkiye'nin katılması ile ilgili Anlaşma 9 Ekim
2000 tarihinde imzalanmıştır.
Çevre, tarım,
sanayi gibi alanlarda AB standartlarına uygun çevresel verilerin derlenmesi ve
değerlendirilmesi için gerekli altyapının oluşturulması, Kalkınma Planları,
ulusal strateji ve politikaların hazırlanması aşamasında karar mercilerine
gerekli veri ve bilgilerin temini, "çevresel etki
değerlendirmeleri"nin yapılması için gerekli tüm veri ve bilgilerin
sağlanması, çevresel verilerle ilgili "ulusal standart" ın
oluşturulması, "Ulusal Çevre Veritabanı Sisteminin Oluşturulması
Projesi"nin desteklenmesi suretiyle aynı zamanda toplumda çevre bilincinin
geliştirilmesini amaçlayan Tasarı Komisyonumuzca uygun bulunarak aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz
Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Hüseyin Kansu |
|
|
Antalya |
Ankara |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Özyol |
Nur Doğan Topaloğlu |
Mehmet Güner |
|
|
Adıyaman |
Ankara |
Bolu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Dündar |
V. Haşim Oral |
Abdülbaki Türkoğlu |
|
|
Bursa |
Denizli |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
Onur Öymen |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fikret Ünlü |
Ufuk Özkan |
Hasan Ören |
|
|
Karaman |
Manisa |
Manisa |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nihat Eri |
Seracettin
Karayağız |
A. Müfit Yetkin |
|
|
Mardin |
Muş |
Şanlıurfa |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Emin Koç |
|
|
|
|
Yozgat |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
AVRUPA ÇEVRE
AJANSINA VE AVRUPA BİLGİ VE GÖZLEM AĞINA TÜRKİYE CUMHURİYETİNİN KATILIMI İLE
İLGİLİ OLARAK AVRUPA TOPLULUĞU VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ARASINDA YAPILAN
ANLAŞMANIN KABUL EDİLMESİ İLE İLGİLİ MÜZAKERE-LERİN NİHAİ SENEDİNİN VE TÜRKİYE
CUMHURİYETİ İLE AVRUPA TOPLU-LUĞU ARASINDA TÜRKİYE CUMHURİ-YETİNİN AVRUPA ÇEVRE
AJANSI VE AVRUPA BİLGİ VE GÖZLEM AĞINA KATILIMI ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ
UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - “Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve
Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu
ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili
Müzakerelerin Nihai Senedi”nin ve “Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu
Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem
Ağına Katılımı Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
AVRUPA ÇEVRE
AJANSINA VE AVRUPA BİLGİ VE GÖZLEM AĞINA TÜRKİYE CUMHURİYETİNİN KATILIMI İLE
İLGİLİ OLARAK AVRUPA TOPLULUĞU VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ARASINDA YAPILAN
ANLAŞMANIN KABUL EDİLMESİ İLE İLGİLİ MÜZAKERE-LERİN NİHAİ SENEDİNİN VE TÜRKİYE
CUMHURİYETİ İLE AVRUPA TOPLU-LUĞU ARASINDA TÜRKİYE CUMHURİ-YETİNİN AVRUPA ÇEVRE
AJANSI VE AVRUPA BİLGİ VE GÖZLEM AĞINA KATILIMI ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ
UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
||
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
||
|
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
||
|
|
D.
Bahçeli |
H.
H. Özkan |
M.
Yılmaz |
|
|
||
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
||
|
|
R.
Önal |
Prof.
Dr. T. Toskay |
M.
Keçeciler |
|
|
||
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
||
|
|
Prof.
Dr. Ş. S. Gürel |
F.
Bal |
Y.
Yalova |
|
|
||
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
||
|
|
M.
Yılmaz |
Prof.
Dr. R. Mirzaoğlu |
R.
K. Yücelen |
|
|
||
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
||
|
|
H.
Gemici |
Prof.
Dr. Ş. Üşenmez |
E.
S. Gaydalı |
|
|
||
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Adalet Bakanı |
|
|
||
|
|
F.
Ünlü |
Ş.
Üşenmez |
Prof.
Dr. H. S. Türk |
|
|
||
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Dışişleri Bakanı |
|
|
||
|
|
S.
Çakmakoğlu |
S.
Tantan |
İ.
Cem |
|
|
||
|
|
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
|
|
||
|
|
S.
Oral |
M.
Bostancıoğlu |
K.
Aydın |
|
|
||
|
|
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
|
|
||
|
|
Doç.
Dr. O. Durmuş |
Prof.
Dr. E. Öksüz |
Prof.
Dr. H. Y. Gökalp |
|
|
||
|
|
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
|
|
||
|
|
Y.
Okuyan |
A.
K. Tanrıkulu |
M.
C. Ersümer |
|
|
||
|
|
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
|
|
||
|
|
M.
İ. Talay |
E.
Mumcu |
Prof.
Dr. N. Çağan |
|
|
||
|
|
|
Çevre Bakanı |
|
|
|
||
|
|
|
F.
Aytekin |
|
|
|
||
Avrupa Çevre
Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağı’na Türkiye Cumhuriyeti’nin Katılımı ile
İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan
Anlaşmanın
Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihai Senedi
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Avrupa Komisyonu temsilcileri, Avrupa
Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağı’na Türkiye Cumhuriyeti’nin
katılımı ile ilgili olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti arasında
imzalanacak Anlaşma metnini müzakere ve kabul etmek amacıyla iki bin yılı
içinde müzakereler yapmıştır.
Avrupa Komisyonu Temsilcileri, Avrupa Topluluğu Konseyi’nin, AB’ye aday
ülkelerin Avrupa Çevre Ajansına katılımlarının müzakeresi hakkındaki 14 Şubat
2000 tarihli Tavsiye Kararını temel alarak, yukarıda bahsedilen müzakereleri
Avrupa Topluluğu adına yürütmüştür.
Avrupa Komisyonu ve Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti temsilcileri, 27 Mart
2000 ve 10 Temmuz 2000 tarihlerinde Brüksel’de gerçekleştirilen müzakerelerin
sonuçlarını dikkate almışlardır.
Avrupa Komisyonu ve Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti temsilcileri müzakere
sonuçlarını onaylamışlar, Türkiye Cumhuriyeti’nin, Avrupa Çevre Ajansına ve
Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağı’na katılımıyla ilgili olarak Avrupa Topluluğu ve
Türkiye Cumhuriyeti arasında imzalanacak ve bu Nihai Senede eklenecek Anlaşma
metnini kabul etmişlerdir.
Türkiye Cumhuriyeti’nin, Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem
Ağı’na katılımı ile ilgili olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti
arasında imzalanacak Anlaşma, 18 inci Maddesi gereğince Tarafların kendi
usullerine göre onaylanacaktır. Anlaşma, sonraki Taraf’ın ilk Taraf’a kendi
işlemlerini tamamladığını bildirdiği tarihi izleyen ikinci ayın ilk gününde
yürürlüğe girecektir.
Toplantıda hazır bulunan temsilciler huzurunda bu Nihai Senet
imzalanmıştır.
Brüksel’de Dokuz Ekim İki Bin tarihinde imzalanmıştır.
AVRUPA KOMİSYONU ADINA TÜRKİYE CUMHURİYETİ
HÜKÜMETİ ADINA
Türkiye
Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyeti’nin Avrupa Çevre
Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağı’na Katılımı Anlaşması
Taraflardan biri olarak AVRUPA TOPLULUĞU,
Ve diğer tarafta bundan böyle “Türkiye” olarak anılacak
TÜRKİYE CUMHURİYETİ,
Türkiye’nin Avrupa Çevre Ajansı’na katılmak için Avrupa
Birliğine üye olmadan önce başvurduğunu DİKKATE ALARAK;
Lüksemburg Avrupa Konseyi’nin (Aralık 1997), Topluluk
program ve ajanslarına katılımı, katılma öncesi stratejinin geliştirilmesi için
bir yöntem olarak kabul ettiğini ANIMSAYARAK,
Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Çevresel Bilgi ve Gözlem
Ağı’nın kurulması hakkında 933/19992 sayılı Konsey Tüzüğü ile tadil edilmiş
1210/901 sayılı Konsey Tüzüğünü DİKKATE ALARAK,
Türkiye’nin nihai amacının Avrupa Birliği’ne üyelik
olduğu ve Avrupa Çevre Ajansına katılımın, bu hedefe ulaşmasında Türkiye’ye
yardımcı olacağı gerçeğini TANIYARAK,
AŞAĞIDAKİ HUSUSLARI KARARLAŞTIRMIŞLARDIR:
Madde 1
933/99 sayılı Konsey Tüzüğü ile tadil edilmiş 1210/90
sayılı Konsey Tüzüğü (EEC) ile kurulan Avrupa Çevre Ajansı (bundan böyle
“Ajans” olarak anılacaktır) ile Avrupa Çevresel Bilgi ve Gözlem Ağı
(EINONET)’na Türkiye bütünüyle katılacaktır.
Madde 2
Türkiye, Madde 1 altında belirtilen faaliyetlere
(Ajans ve EIONET) aşağıda belirtilen şekilde mali katkı sağlayacaktır.
Türkiye tarafından faaliyetleri kademeli olarak
üstlenileceği 3 yıllık bir süre içerisinde katkı giderek artacaktır. Ödenmesi
gereken mali katkılar:
1. yıl için 2
033 000 Euro
2. yıl için 2 596
000 Euro
3. yıl için 3 127 000 Euro’dur.
Bu Anlaşma’nın yürürlüğe girişinin dördüncü yılından
itibaren, Türkiye kendi mali katkısının tamamını (yani 3 127 000 Euro)
karşılamak zorundadır.
Topluluğun yardım programlarından yapılabilecek mali
katkı, ilgili Topluluk programına göre ayrıca kararlaştırılacaktır.
Türkiye’nin Mali Katkısı hakkındaki ek hüküm ve
koşullar, bu Anlaşmanın ayrılmaz bir parçasını oluşturan Ek I’de
belirtilmiştir.
Madde 3
Türkiye, oy hakkı olmaksızın, Ajans Yönetim Kuruluna
bütünüyle iştirak edecek ve Ajansın Bilimsel Komitesinin çalışmalarına
katılacaktır.
Madde 4
933/1999 sayılı Konsey Tüzüğü ile tadil edilmiş 1210/90
sayılı Konsey Tüzüğü’nün 4(2) Maddesinde belirtildiği üzere, Türkiye, bu
Anlaşma’nın yürürlüğe girmesinden itibaren üç ay içerisinde kendi ulusal bilgi
ağlarının ana elemanlarını Ajans’a bildirecektir.
Madde 5
Türkiye, özellikle 4
üncü Maddede değinilen veya kendi toprakları üzerinde tesis edilmiş diğer
kuruluşlar arasından, 6 ncı Maddede
değinilen konu merkezleri de dahil olmak üzere Ajans’a veya EIONET’in parçası
olan kuruluş veya birimlere ulusal düzeyde verilecek bilginin iletilmesini ve/veya
eşgüdümünü sağlayacak bir “ulusal odak noktası” belirleyecektir.
Madde 6
Türkiye ayrıca, 4
üncüMaddede belirtilen süre içerisinde, Türkiye topraklarında kurulu
bulunan ve özel ilgi alanlarındaki belirli konularda Ajans’la işbirliği yapma
görevinin tevdi edilebileceği kuruluşları veya diğer kurumları
belirleyebilecektir. Bu şekilde belirlenecek bir kuruluş, ağın konu merkezi
sıfatıyla, belirli görevler için Ajans’la anlaşma yapabilecek konumda
olmalıdır. Bu merkezler, ağın parçası olan diğer kuruluşlarla işbirliği
yapacaklardır.
Madde 7
4 üncü, 5 inci
ve 6 ncı Maddelerde sayılan bilgilerin
alınmasından sonraki üç ay içerisinde, Ajans Yönetim Kurulu, Türkiye’nin
katılımını değerlendirmek için ağın ana
elemanlarını gözden geçirecektir.
Madde 8
Türkiye, Ajans çalışmaları kapsamında oluşturulmuş
bulunan yükümlülüklere ve uygulamalara göre veri sağlamakla yükümlüdür.
Madde 9
Ajans, 4 üncü, 5
inci ve 6 ncı Maddelerde değinildiği üzere, ağın bir parçasını oluşturan ve
Türkiye tarafından belirlenmiş kuruluş veya birimlerle, kendilerine tevdi
edilmiş görevlerin başarılı biçimde ifasını teminen, bilhassa sözleşme şeklinde
gerekli düzenlemeleri yapma konusunda anlaşmaya varabilir.
Madde 10
Gizli bilgilere Türkiye ve Topluluk içerisinde aynı
derecede koruma sağlanması kaydı ile, Ajans’tan çıkan veya Ajans’a sağlanan
çevresel veriler yayınlanabilir ve halkın söz konusu verilere erişimi
sağlanabilir.
Madde 11
Ajans, Türkiye’de tüzel kişiliği haiz olacak ve
Türkiye’deki kanunlarla tüzel kişilere sağlanan en geniş yasal kapasiteyi
kullanabilecektir.
Madde 12
Türkiye, bu Anlaşmanın Ek II’sinde yer alan ve
Anlaşmanın ayrılmaz parçası olan Avrupa Toplulukları İmtiyazlar ve Muafiyetler
Protokolü’nü Ajans’a yönelik olarak uygulayacaktır.
Madde 13
Avrupa Toplulukları’nın Personel Düzenlemeleri ve diğer
hizmetlilerinin istihdam koşulları hakkında 259/68 sayılı Konsey Tüzüğü’nün3
12(2)(a) Maddesine getirilecek bir derogasyon vasıtasıyla, vatandaşlık
haklarından bütünüyle yararlanan Türk uyruklular, İcra Direktörü tarafından,
Ajansta sözleşmeli olarak çalıştırılabilirler.
Madde 14
Taraflar bu Anlaşma çerçevesindeki yükümlülüklerini
yerine getirmek için gerekli olan genel veya özel her türlü tedbiri
alacaklardır. Taraflar, Anlaşmada yer alan hedeflere ulaşılmasını gözeteceklerdir.
Madde 15
Bu Anlaşma Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne üye oluşuna
kadar sınırsız bir süre için yapılmıştır. Taraflardan biri, diğer Tarafa
bildirmek suretiyle bu Anlaşmayı feshedebilir. Anlaşma, böyle bir bildirimin
yapıldığı tarihten altı ay sonra yürürlükten kalkacaktır.
Madde 16
Bu Anlaşma, bir yanda Avrupa Topluluğu’nu, Avrupa Atom
Enerjisi Topluluğu’nu ve Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu’nu kuran Anlaşmaların
uygulandığı topraklarda ve bu Anlaşmaların koyduğu koşullarla, diğer yanda Türkiye
topraklarında uygulanacaktır.
Madde 17
Bu Anlaşma her bir metin eşit derecede geçerli olmak
üzere Danimarkaca, Felemenkçe, İngilizce, Fince, Fransızca, Almanca, İtalyanca,
İspanyolca, İsveççe, Yunanca, Portekizce ve Türkçe dillerinde iki nüsha olarak
kaleme alınmıştır.
Madde 18
Anlaşma, Tarafların kendi usullerine göre
onaylanacaktır. Anlaşma, sonraki Tarafın ilk Tarafa kendi işlemlerini
tamamladığını bildirdiği tarihi izleyen ikinci ayın ilk gününde yürürlüğe
girecektir.
EK I
Avrupa
Çevre Ajansı’na
Türkiye’nin
Mali Katkısı
1. Avrupa Çevre Ajansına katılmak için Türkiye
tarafından Avrupa Birliği bütçesine mali katkı, katılımın,
1. yıl için 2
033 000 Euro
2. yıl için 2 596
000 Euro
3. yıl için 3 127
000 Euro
olacaktır.
Türkiye dördüncü yıldan itibaren yapacağı mali katkının
tamamını (yani 3 127 000 Euro) karşılamak zorundadır.
2. Topluluk yardım programlarından yapılabilcek mali
destek, ilgili Topluluk programına göre ayrıca kararlaştırılacaktır.
3. Türkiye’nin katkısı, Avrupa Birliği genel bütçesinin
tabi olduğu mali yönetmeliğe göre idare edilecektir.
Türk temsilci ve uzmanların, Avrupa Çevre Ajansı’nın
çalışma programının uygulanması çerçevesinde, Ajans toplantı ve faaliyetlerine
katılmak amacıyla yapacakları seyahat ve yevmiye giderleri, halen Avrupa
Birliği’ne Üye Ülkeler için geçerli olan usullere göre Avrupa Çevre Ajansınca
geri ödenecektir.
4. Bu Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden sonra ve onu
izleyen her yılın başında, Komisyon, Türkiye’ye, Anlaşma çerçevesinde Avrupa
Çevre Ajansı’na yapacağı katkının ödenmesi için çağrıda bulunacaktır. Katıldığı
ilk takvim yılı için Türkiye, katıldığı tarihten o yılın sonuna kadar olan
süreye oranlanacak bir katkı ödeyecektir. Müteakip yıllar için yapılacak katkı,
bu Anlaşmaya göre olacaktır.
5. Bu katkı EURO cinsinden ifade edilecek ve Avrupa
Komisyonu’nun EURO banka hesabına ödenecektir.
6. Türkiye, yapacağı katkıyı, Komisyon’un 1 Nisandan
önce ödeme çağrısında bulunması halinde 1 Mayıs’a kadar, veya çağrıda
bulunulmasından itibaren en geç 30 günlük bir süre içinde ödeyecektir.
7. Katkının ödenmesindeki herhangi bir gecikme, Türkiye
tarafından, ödenmemiş miktara ödeme tarihinden itibaren uygulanacak bir faizin
ödenmesini gerektirecektir. Faiz oranı Avrupa Merkez Bankası’nın EURO cinsinden
işlemlere ödeme tarihinde uyguladığı oranın yüzde 1.5 üzerinde olacaktır.
EK II
AVRUPA
TOPLULUKLARININ İMTİYAZLARI VE MUAFİYETLERİ
PROTOKOLÜ
ÂKİT TARAFLAR,
Avrupa Toplulukları’nın Tek Konsey ve Tek Komisyonu’nu kuran Antlaşmanın
28. Maddesine göre, Toplulukların ve Avrupa Yatırım Bankası’nın, görevlerinin
ifası sırasında gerek duyulacak imtiyaz ve muafiyetlerden Üye Ülkelerin
toprakları üzerinde yararlanacaklarını dikkate alarak,
Bu Antlaşmaya eklenecek aşağıdaki hükümleri KARARLAŞTIRMIŞLARDIR:
BÖLÜM I
AVRUPA
TOPLULUKLARININ MÜLKLERİ, FONLARI, MAL VARLIKLARI VE
İŞLETMELERİ
Madde 1
Topluluğun merkez ve binaları dokunulmazlığı haiz olacaktır. Bunlar,
arama, mükellef kılma, haciz veya kamulaştırmadan muaf tutulacaktır. Topluluğun
mülkleri ve mal varlıkları Avrupa Adalet Divanının yetkilendirmesi olmaksızın
herhangi bir idari ve yasal kısıtlamaya tabi tutulamayacaktır.
Madde 2
Topluluk arşivleri, dokunulmazlığı haiz olacaktır.
Madde 3
Topluluk, bunların mal varlıkları, gelirleri ve diğer mülkleri bütün
dolaysız vergilerden muaf tutulacaktır.
Üye Ülke Hükümetleri, imkân olduğu takdirde, Toplulukça resmi kullanım
için bu tür vergileri içeren fiyatlarla önemli alımların yapıldığı yerlerde,
taşınır ve taşınmaz mülklerin fiyatlarına dahil olan satış vergilerini veya
dolaylı vergileri düşürmek veya iade etmek için uygun tedbirleri alacaktır.
Topluluk içindeki rekabetin bozulmasına neden oldukları takdirde, bu tedbirlere
başvurulmayacaktır.
Sadece kamu hizmetlerinden tahakkuk ettirilen vergi ve matluplarda
herhangi bir muafiyet uygulanmayacaktır.
Madde 4
Topluluk, resmi amaçla kullanacakları malzemelerin ihracatı veya
ithalatı üzerindeki tüm gümrük vergilerinden, yasaklardan ve sınırlamalardan
muaf olacaktır; ihraç edilen malzemeler, para karşılığı olsun veya olmasın,
ithal edildikleri ülkedeki hükümetin onayladığı durumlar hariç, ithal
edildikleri ülke toprakları içinde elden çıkarılamayacaktır.
Topluluk, aynı zamanda yayınlarının ihracatı veya ithalatı üzerindeki
gümrük vergilerinden, yasaklamalardan ve sınırlamalardan muaf tutulacaktır.
Madde 5
Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu her çeşit dövizi bulundurabilecek ve
herhangi bir döviz cinsi üzerinden işlem yapabilecektir.
BÖLÜM II
HABERLEŞME VE
PASAVAN
Madde 6
Topluluk kuruluşları, resmi haberleşmeleri ve tüm dokümanlarının nakli
bağlamında, her bir üye ülkenin topraklarında, o Devletin diplomatik
elçiliklere tanıdığı muameleden faydalanacaklardır.
Topluluk kuruluşlarının resmi yazışmaları ve diğer resmi haberleşmeleri
sansüre tabi olmayacaktır.
Madde 7
Formatı Konsey tarafından belirlenecek ve Üye Ülke makamlarınca geçerli
seyahat belgeleri olarak tanınacak pasavanlar, Topluluk kuruluşlarının
çalışanlarına ve üyelerine, bu kuruluşların Başkanları tarafından verilebilir.
Bu pasavanlar, Topluluk çalışanlarının Personel Düzenlemeleri ve Diğer
Görevlilerinin İstihdam Koşulları’nda belirtilen şartlar altında istihdam
edilen çalışanları ile diğer görevlilerine verilecektir.
Komisyon, üçüncü ülkelerde bu pasavanların geçerli seyahat belgeleri olarak
tanınmaları için anlaşmalar yapabilir.
İşbu maddenin 1. paragrafının
hükümleri uygulanıncaya kadar, işbu Anlaşma yürürlüğe girdiği tarihte Avrupa
Kömür ve Çelik Topluluğunun İmtiyazlar ve Muafiyetler Protokolünün 6.
Maddesinde belirtilen pasavana sahip bulunan kuruluşların üye ve çalışanlarına,
sözkonusu 6. Madde hükümleri uygulanacaktır.
BÖLÜM III
AVRUPA
PARLAMENTOSU ÜYELERİ
Madde 8
Avrupa Parlamentosu toplantı yerlerine veya toplantı yerinden
seyahatleri sırasında, Avrupa Parlamentosu Üyelerinin serbest dolaşımına idari
veya diğer kısıtlamalar getirilmeyecektir.
Gümrük ve döviz kontrollerinde Avrupa Parlamentosu Üyelerine:
a) kendi Hükümetleri tarafından, geçici resmi görevlerle yurt dışına
seyahat eden kıdemli görevlilere tanınan kolaylıkların aynısı;
b) diğer Üye Ülkeler tarafından, geçici resmi görevlerle seyahat eden
yabancı hükümet temsilcilerine tanınan kolaylıkların aynısı sağlanacaktır.
Madde 9
Avrupa Parlamentosu Üyeleri’nin görevlerinin ifası sırasındaki beyanları
veya oyları, herhangi bir soruşturma, tevkif veya davaya tabi olmayacaktır.
Madde 10
Avrupa Parlamentosu oturumlarında, Avrupa Parlamentosu Üyeleri:
a) kendi ülkelerinin topraklarında, parlamento üyelerine uygulanan
muafiyetlerden;
b) diğer herhangi bir Üye Ülkenin toprağında, tevkif ve dava
bağışıklığından yararlanacaklardır.
Avrupa Parlamentosu Üyelerine, Parlamento’nun toplantı yerinden veya
toplantı yerine seyahat ederken de aynı şekilde muafiyet uygulanacaktır.
Bir üye, suçüstü yakalandığında muafiyet talep edemez ve muafiyet,
Avrupa Parlamentosu’nun, Üyelerinden birinin muafiyetini kaldırma hakkını
engellemez.
BÖLÜM IV
AVRUPA
TOPLULUKLARI KURULUŞLARININ ÇALIŞMALARINDA YER ALAN
ÜYE ÜLKE
TEMSİLCİLERİ
Madde 11
Avrupa Topluluğu kuruluşlarının çalışmalarında yer alan Üye Ülke
temsilcileri, bunların danışmanları ve teknik uzmanları, görevlerini icra
ederken ve toplantı yerine ve toplantı yerinden seyahatlerinde, mutad
imtiyazlar, muafiyetler ve kolaylıklardan faydalanma hakkına sahip
olacaklardır.
Bu madde aynı zamanda Topluluğun danışma organlarının üyelerine de
uygulanacaktır.
BÖLÜM V
AVRUPA
TOPLULUKLARININ MEMURLARI VE DİĞER GÖREVLİLERİ
Madde 12
Topluluk memurları ve diğer görevlileri, her bir Üye Ülkenin toprağında
iken ve uyrukları ne olursa olsun:
a) bir yandan Topluluk memurları ve diğer görevlilerinin Topluluğa karşı
sorumlulukları; diğer yandan Topluluklar ile, Topluluk memurları ve diğer
görevlileri arasındaki anlaşmazlıklarda Adalet Divanının yetkisi hakkındaki
Anlaşma hükümlerine tabi olarak, resmi görevlerini yerine getirirken yaptıkları
yazılı ya da sözlü beyanları da dahil, tüm eylemler için yasal işlemlerden muaf
tutulacaktır. Bu muafiyet, görevlerinin sona ermesinden sonra da devam
edecektir.
b) eşleri ve bakmakla yükümlü oldukları kişiler ile birlikte, iltica
kısıtlamalarına veya yabancıların kaydına yönelik işlemlere tabi
olmayacaklardır;
c) nakit para ve döviz düzenlemeleri konusunda, uluslararası
kuruluşların memurlarına mutaden uygulanan kolaylıklardan
yararlandırılacaklardır;
d) atandıkları ülkede görevlerine ilk başladıklarında, mobilyalarını ve
eşyalarını gümrüksüz olarak ithal etme hakkına ve bu ülkedeki görevleri sona
erdiğinde, mobilyalarını ve eşyalarını gümrüksüz olarak yeniden ihraç etme
hakkına sahip olacaklardır. Her iki durumda da bu hakkın icra edildiği ülkenin
hükümeti tarafından gerekli görülecek koşullara tabi olacaklardır;
e) son ikamet ettikleri ülkede veya uyruğunu taşıdıkları ülkede piyasa
koşullarına göre edindikleri bir motorlu aracı, şahsi kullanımları için
gümrüksüz olarak ithal ve gümrüksüz olarak tekrar ihraç etme hakkını haiz
olacaklardır. Her durumda, ilgili ülkenin gerekli gördüğü koşullara tabi
tutulacaklardır.
Madde 13
Komisyonun önerisi üzerine Konsey tarafından belirlenen yöntem ve
koşullara uygun olarak, Topluluk çalışanları ve diğer görevlilerinin Toplulukça
ödenen maaşları, ücretleri ve aylıkları üzerinden, Topluluk yararı için bir
miktar vergi tahakkuk edilecektir.
Topluluklar tarafından ödenen maaşlar, ücretler ve aylıklar ulusal
vergilerden muaf tutulacaktır.
Madde 14
Gelir vergisi, varlık vergisi ve veraset vergisi ile, Topluluğa Üye
Ülkeler arasında akdedilen çifte vergilendirmenin önlenmesi sözleşmelerinin
uygulanmasında, sadece Topluluk birimlerindeki görevlerinin ifası amacıyla ve
vergi düzenlemeleri çerçevesinde, Topluluk hizmetine girdikleri sırada yasal
olarak ikamet ettikleri ülke dışında bir Üye Ülke toprağında ikamet tesis eden
Topluluk memurları ile diğer görevlilerinin, hem yasal ikametlerinin bulunduğu
ülkede, hem de vergi düzenlemeleri nedeniyle ikamet tesis ettikleri ülkede,
vergi düzenlemeleri nedeniyle ikamet tesis ettikleri ülkenin Topluluk üyesi
olması kaydıyla, bu sonuncu ülkedeki ikametlerini muhafaza ettikleri kabul
olunacaktır. Bu kural, ayrıca gelir getiren bir işte çalışmamaları kaydıyla
eşlere ve işbu maddede konu edilen kişilerin bakmakla yükümlü olduğu ve
himayesinde bulunan çocuklara da uygulanacaktır.
Bir önceki paragrafta işaret edilen kişilere ait olan ve bunların
bulundukları ülke topraklarında yeralan menkul malları, sözkonusu ülkedeki
veraset vergisinden muaf tutulacaktır; bu menkul malların veraset vergisi
hesaplanırken, üçüncü ülkelerin haklarına ve uluslararası çifte vergilendirme
sözleşmelerinin muhtemel uygulamalarına bağlı olarak, bu malların, vergi
düzenlemeleri nedeniyle ikamet tesis edilen ülkede olduğu varsayılacaktır.
Sadece diğer uluslararası organizasyonların hizmetindeki görevlerin
ifası nedeniyle elde edilen bir ikametgâh, bu Madde hükemlerinin uygulanmasında
dikkate alınmayacaktır.
Madde 15
Konsey, Komisyonun önerisi üzerine oybirliğiyle, Topluluk memurları ve
diğer görevlilerinin sosyal güvenlik düzenlemelerine ilişkin bir şema
oluşturacaktır.
Madde 16
Konsey, Komisyonun önerisiyle ve ilgili diğer kuruluşlara danıştıktan
sonra, 12. Madde, 13. Maddenin 2. paragrafı ve 14. Madde hükümlerinin, hangi
kategorideki Topluluk memurları ve diğer görevlilerine tamamen veya kısmen
uygulanacağına karar verecektir.
Bu kategorilerde yer alan görevlilerin ve diğer çalışanların adları,
dereceleri ve adresleri Üye Ülke hükumetlerine düzenli olarak bildirilecektir.
BÖLÜM VI
AVRUPA
TOPLULUKLARINA AKREDİTE EDİLEN ÜÇÜNCÜ ÜLKE
GÖREVLİLERİNİN
İMTİYAZLARI VE DOKUNULMAZLIKLARI
Madde 17
Toplulukların merkezinin bulunduğu Üye Ülke, Topluluğa akredite edilen
üçüncü ülke memurlarına mutad diplomatik imtiyaz ve dokunulmazlıkları
sağlayacaktır.
BÖLÜM VII
GENEL
KAİDELER
Madde 18
İmtiyazlar, dokunulmazlıklar ve kolaylıklar, Topluluk memurları ve diğer
görevlilerine, yalnızca Topluluk menfaatleri için sağlanacaktır.
Sözkonusu muafiyet Topluluk menfaatlerine aykırı görülmediği takdirde,
Topluluk kuruluşlarının, herhangi bir görevli veya çalışanına verilen
muafiyetten feragat etmeleri gereklidir.
Madde 19
Topluluk kuruluşları, bu Protokolü uygulamak amacıyla, ilgili Üye
Ülkelerin sorumlu makamları ile işbirliği yapacaklardır.
Madde 20
12. Maddeden 15. Maddeye kadar tüm maddeler ve 18. Madde, Komisyon
Üyelerine uygulanacaktır.
Madde 21
12. Maddeden 15. Maddeye kadar tüm maddeler ve 18. Madde, Hâkimler ve
Hukuk Müşavirlerinin Yasal İşlemlerden Muafiyetlerine Dair Adalet Divanı
Statüsü Protokollerinin 3. Maddesi hükümleri saklı kalmak kaydıyla, Adalet
Divanı Hâkimleri, Hukuk Müşavirleri, Sicil Memuru ve Yardımcı Raportörlere
uygulanacaktır.
Madde 22
Bu Protokol, Banka Statüsüne dair Protokol hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, Avrupa Yatırım Bankasına, Banka faaliyetlerinde yer alan Üye Ülke
temsilcilerine, Banka memurlarına ve organlarının üyelerine uygulanacaktır.
Avrupa Yatırım Bankası, ayrıca, sermayesindeki artış vesilesiyle
herhangi bir vergiye veya benzer yükümlülüğe tabi olmayacak, aynı zamanda
Bankanın merkezinin bulunduğu Devlette, bununla bağlantılı olabilecek her çeşit
formaliteden muaf tutulacaktır. Benzer şekilde, feshi veya tasfiyesi de
herhangi bir yükümlülüğe sebebiyet vermeyecektir.Son olarak, Bankanın ver
organlarının Banka Statüsüne uygun faaliyetleri, hiçbir muamele vergisine konu
olmayacaktır.
Madde 23*
Bu Protokol, Avrupa Merkez Bankaları Sistemi ve Avrupa Merkez Bankasının
Statüsüne dair Protokol kaideleri saklı kalmak kaydıyla, Avrupa Yatırım
Bankasına, memurlarına ve organlarının üyelerine uygulanacaktır.
Avrupa Merkez Bankası, ayrıca, sermayesindeki artış vesilesiyle herhangi
bir vergiye veya benzer yükümlülüğe tabi olmayacak, aynı zamanda bankanın
merkezinin bulunduğu Devlette bununla bağlantılı olabilecek her çeşit
formaliteden muaf tutulacaktır. Bankanın ve organlarının Avrupa Merkez
Bankaları Sistemi ve Avrupa Merkez Bankası Kanununa uygun olarak yürüttükleri
faaliyetlerin hiçbir muamele vergisine konu olmayacaktır.
Yukarıdaki kurallar aynı zamanda Avrupa Para Enstitüsüne de
uygulanacaktır. Enstitünün tasfiyesi veya dağılması durumunda hiçbir hak iddia
edilemeyecektir.
Bu hususları dikkate alarak, aşağıda imzası bulunan tam yetkili
temsilciler tarafından bu Protokol imzalanmıştır.
Brüksel’de sekiz nisan bin dokuz yüz altmış beş tarihinde imzalanmıştır.
Paul Henri SPAAK
Kurt SCHMÜCKER
Maurice COUVE DE MURVILLE
Amintone FANFANI
Pierre WERNER
J. M. A. H. LUNS
* Bu Madde, Amsterdam Anlaşması’nın 9. Maddesinin 5.
Paragrafı uyarınca dahil edilmiştir.