Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 194)
Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz Cumhuriyeti Arasında Yatırımların
Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşma ve Eki Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporu
(1/461)
Not : Tasarı Başkanlıkça;
Plan ve Bütçe ve Dışişleri Komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 13.1.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-279/295
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
LİSTE
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/262 Türkiye Cumhuriyeti ile Irak
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/266 Dünya Turizm Teşkilâtı Tüzüğünün Bazı
Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/267 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/269 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Polonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Tadiline İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/270 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Litvanya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/273 Uluslararası Sergilere İlişkin Sözleşme ile
Sözleşmeye Değişiklik Getiren Uluslararası Sergiler Bürosu Genel Kurul Kararına
Katılmamızın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/274 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki
Turizm İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/283 Türkiye Cumhuriyeti ile Litvanya
Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Hukukî ve Adlî İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/286 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Göç Örgütü Arasında Örgütün Türkiye’deki Hukuksal Durumu,
Ayrıcalıkları ve Dokunulmazlıkları Hakkında
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/290 Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/293 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Lübnan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/300 Batı Avrupa Birliği, Ulusal
Temsilciler ve Uluslararası Görevlilerin Statüsü Hakkında Anlaşmanın, Türkiye
Tarafından Batı Avrupa Silâhlanma Örgütü Faaliyetleri ile İlgili Olarak
Uygulanması ve Buna İlişkin Mektupların Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/308 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/312 Türkiye Cumhuriyeti ile Moldova
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/319 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/327 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney
Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/420 Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler,
Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına
Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/446 Köy Kanununun Bir Maddesinin
Değiştirilmesi ile Aynı Kanuna Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/489 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Gürcistan Hükümeti Arasında SosyalGüvenlik Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/508 Bir Evlenme Akdine Dayanmayan
Birleşmelerin Evlilik ve Evlilik Dışında Doğan Çocukların Düzgün Nesepli Olarak
Tesciline İlişkin Kanun Tasarısı
1/511 Türkiye Cumhuriyeti ile Türk Kültür ve
Sanatları Ortak Yönetimi Genel Müdürlüğü Arasında Arsa Tahsisi Hakkında
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/530 Türkiye Cumhuriyeti ile Şili
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/541 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolünde Yapılan Değişikliğin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/542 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte
Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşması ve Eki
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/555 İzmirGaz ve Ulaşım Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı
1/557 Taşınmaz Mal Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin
Önlenmesi Hakkında Kanuna Bazı Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/559 Devlet Mezarlığı Dışında Defnedilen
Bazı Devlet Büyüklerinin Mezarları Hakkında Kanun Tasarısı
1/560 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/561 Eski Yugoslavya’da İşlenen Bazı
Suçların Kovuşturulması Hakkında Kanun Tasarısı
1/565 Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunun Bir
Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/568 Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında
Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/569 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun
Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/570 Kimlik Bildirme Kanununun Bir
Maddesinin Değiştirilmesi ve Bu Kanuna Bir Ek Madde ile Bir Geçici Madde
Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/571 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/572 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
İki Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/573 Uzman Jandarma Kanununun Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/579 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Çalışma Örgütü Arasında Uluslararası Çalışma Örgütünün Ankara’daki
Ofisi İçin Yer Tahsisine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/591 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Cezayir Demokratik Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı
Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/598 Akdeniz’de Tehlikeli Atıkların Sınırötesi
Hareketleri ve Bertarafından Kaynaklanan Kirliliğin Önlenmesi Protokolünün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/600 Su Ürünleri Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/605 Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/613 Ev Hayvanlarının Korunmasına Dair
Avrupa Sözleşmesinin OnaylanmasınınUygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/626 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bosna-Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Kültür Merkezlerinin Kuruluşu ve İşleyişi
Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/648 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bahreyn Devleti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/649 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/653 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bosna
ve Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Ankara ve Saraybosna’da Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/654 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bangladeş Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde
Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/655 Özel Karayolu TaşıtlarınınGeçici
İthaline Dair Gümrük Sözleşmesi Değişikliklerinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/665 TürkiyeCumhuriyeti Hükümeti ile Venezuela
Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/666 Türkiye Cumhuriyeti ile Türkmenistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Aşkabad’da Diplomatik
Temsilciliklerin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/667 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Amerika
Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Belbaşı Tesisinin Kapanması ve Yeni Bir
Sismik Araştırma İstasyonunun Faal Hale Getirilmesi ile İlgili Anlaşmanın
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/671 Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/680 Devlet Memurları Kanunu ile Kamu
İktisadî Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 Sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun
Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/683 Türkiye Cumhuriyeti ile Tacikistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Duşanbe’de Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/687 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Büyük
Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı Hükümeti Arasında Sosyal Güvenlik
Sözleşmesinin ve Eki Sağlık Bakımı Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/688 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Fransa Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Amaçlı
Kullanımı İçin İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/732 Telsiz Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/735 Türkiye Cumhuriyeti ile Moğolistan
Arasında Hukukî, Ticarî ve Cezaî Konularda Adlî Yardımlaşma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/746 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/749 Karayolu Taşımacılığında Çalışma Saatleri ve
Dinlenme Sürelerine İlişkin 153 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/750 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Fas
Krallığı Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına
İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/761 Birleşmiş Milletler Hazır Barış Gücü
Düzenlemeleri Sistemine Katkılar Hakkında Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Birleşmiş Milletler Arasında Ortak Niyet Beyanının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/766 Eşyanın Sınırlardaki Kontrollerinin
Uyumlaştırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/771 Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı
ile Birleşik Meksika Devletleri Sağlık Bakanlığı Arasında Sağlık Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/778 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonu Arasında Merkez Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/783 Emniyet Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri Tazminat
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/785 Vatandaşlık Belgesi Verilmesine İlişkin
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/786 Kişi Halleri Konusunda Milletlerarası
Karşılıklı Bilgi Verilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/787 Ahvali Şahsiye Belgelerinde Yer Alan
Bilgilerin Kodlanmasına İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/788 Yaşam Belgesi Verilmesine Dair
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/799 Ahvali Şahsiye Cüzdanlarının
Tanınmasına ve Güncelleştirilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/802 Türkiye Cumhuriyeti ile Çek
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının ve Eki Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/803 Türk Polis Teşkilâtını Güçlendirme
Vakfı Kanunu Tasarısı
1/804 İçişleri Bakanlığı Teşkilât ve
Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/810 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/813 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Moldova
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Savunma Sanayii İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/815 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sağlık Alanında İşbirliğine Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/827 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolü Değişikliğinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/829 Türkiye Cumhuriyeti ile Ukrayna
Arasında Hukukî Konularda Adlî Yardımlaşma ve İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/830 Türkiye Cumhuriyeti ile Amerika
Birleşik Devletleri Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Kullanımına İlişkin
İşbirliği Anlaşması ve Eki Mutabakat Zaptının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/831 Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesinin Biyogüvenlik
Kartagena Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/833 Türkiye Cumhuriyeti ile Filipinler
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/834 Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU)
Kuruluş Yasası ve Sözleşmesinde Değişiklik Yapan Kyoto ve Minneapolis Tam
Yetkili Konferansları Sonuç Belgelerinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
KanunTasarısı
1/852 Nüfus Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı
1/853 Avrupa Peyzaj Sözleşmesinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/855 Türkiye Cumhuriyeti ile İtalya
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/867 Türkiye Cumhuriyeti ile Gürcistan
Arasında Ortak Sınırın Anti-Personel Mayınlardan Arındırılması ve Bunların
Gelecekte Sınır Koruma Amacıyla Kullanılmaması İçin Bir İkili Rejim Tesis
Edilmesi Hakkında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/868 Türkiye Cumhuriyeti ve Slovak
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/871 1990 Tarihli Petrol Kirliliğine Karşı
Hazırlıklı Olma, Müdahale ve İşbirliği ile İlgili Uluslararası Sözleşme ve
Eklerine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/872 Türkiye
Cumhuriyeti ve Portekiz Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve
Korunmasına İlişkin Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/877 Uydular Aracılığı ile Haberleşme Uluslararası
Teşkilatı (INTELSAT) Anlaşmasının ve İşletme Anlaşmasında Yapılan Değişikliğin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/881 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Yugoslavya Federal Cumhuriyeti Federal Hükümeti Arasında Yatırımların
Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/890 Tehlikeli Atıkların Sınırötesi Taşınımının ve
Bertaraf Edilmesinin Kontrolüne İlişkin Basel Sözleşmesine Getirilen
Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/894 Çocuk Haklarına Dair Sözleşmeye Ek
Çocukların Silahlı Çatışmalara Dahil Olmaları Konusundaki İhtiyari Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/909 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Uganda
Cumhuriyeti Arasında Ticaret, Ekonomik ve Teknik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/910 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Gabon
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Genel Ticarî, Ekonomik, Kültürel ve Teknik
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/911 Türkiye Cumhuriyeti ile Slovenya
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşması ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/915 Biyoloji ve Tıbbın Uygulanması
Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi: İnsan
Hakları ve Biyotıp Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/916 Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı Statüsünün
Bazı Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/917 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve
Dışişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/918 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kongo
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ticaret, Ekonomik ve Teknik İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/924 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/925 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Kosta
Rika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Teknik İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/926 Dünya Posta Birliği Kuruluş Yasasına
Altıncı Ek Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/929 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Karşılıklı Kalite Güvence
Hizmetlerine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/933 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Suriye
Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yasadışı Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı
1/947 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Jamaika Hükümeti Arasında Ticaret ve Ekonomik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/954 Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/957 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Diplomatik Temsilcilik Binalarının
İnşası İçin Karşılıklı Arsa Tahsisine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/958 Türk Vatandaşlığı Kanununda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/959 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Estonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/962 Türkiye Cumhuriyeti ile Yunanistan
Cumhuriyeti Arasında Doğal Afetlere Karşı Türk-Yunan Ortak Görev Gücü
Kurulmasına İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/964 Türkiye Cumhuriyeti ve Karayip
Devletleri Birliği Arasında İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/967 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Romanya Sosyalist Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ankara’da 2 Mayıs 1966 Tarihinde
İmzalanan Sivil Hava Ulaştırma Anlaşmasına Ek Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/969 Avrupa Sınırötesi Televizyon
Sözleşmesini Değiştiren Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/974 Anti-Personel Mayınların Kullanımının,
Depolanmasının, Üretiminin ve Devredilmesinin Yasaklanması ve Bunların İmhası
ile İlgili Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/977 Çocukların Korunması ve Ülkelerarası Evlat
Edinme Konusunda İşbirliğine Dair Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/982 Eşyanın Geçici İthalatına İlişkin
İstanbul Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/983 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Ukrayna Hükümeti Arasında Uzayın Araştırma ve Kullanımı Konularında İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/984 Türkiye Cumhuriyeti ve Yemen
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/985 Türkiye Cumhuriyeti ve Makedonya
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/989 Marka Kanunu Anlaşmasına Katılmamızın
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/991 Endüstriyel Tasarımların Uluslararası Tesciline
İlişkin Lahey Anlaşmasına Bağlı Cenevre Metnine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/992 Ticaret Gemilerinde Çalışan Kaptanlar
ve Gemi Zabitlerinin Meslekî Yeterliliklerinin Asgari İcaplarına İlişkin 53
Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/993 Gemi Adamlarının Hastalanması,
Yaralanması ya da Ölümü Halinde Armatörün Sorumluluğuna İlişkin 55 Sayılı
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/994 Gemilerde Mürettebat İçin İaşe ve Yemek
Hizmetlerine İlişkin 68 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/995 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin 92
Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/996 Gemi Adamlarının Sağlık Muayenesine
İlişkin 73 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1006 Gemi Aşçılarının Meslekî Ehliyet
Diplomalarına İlişkin 69 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/1007 İş Kazalarının Önlenmesine (Gemi
Adamları) İlişkin 134 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1008 Gemi Adamlarının Ulusal Kimlik
Kartlarına İlişkin 108 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1013 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bulgaristan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sahil Güvenlik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1014 Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması
Komisyonunun Ayrıcalık ve Bağışıklıklarına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/1017 Gemi Adamlarının Sağlığının Korunması ve
Tıbbî Bakımına İlişkin 164 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1018 Gemi Adamlarının Yıllık Ücretli İznine
İlişkin 146 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1019 Liman İşlerinde Sağlık ve Güvenliğe
İlişkin 152 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1020 Gemi Adamlarının Ülkelerine Geri
Gönderilmesine İlişkin 166 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1022 Otobüs ve Otokarlarla Uluslararası Arızi
Yolcu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1023 Türkiye Cumhuriyeti ve Hollanda Krallığı
Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1026 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin (İlave
Hükümler) 133 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1027 Uzay Cisimlerinin Verdiği Zarardan
Dolayı Uluslararası Sorumluluk Hakkında Sözleşmeye Katılmamızın Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1028 Uzaya Fırlatılan Cisimlerin Tescili
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1029 Türkiye Cumhuriyeti ile Azerbaycan
Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Adlî İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1033 Atlantik Ton Balıklarının Korunmasına
İlişkin Uluslararası Sözleşme ve Nihaî Senet, Atlantik Ton Balıkçılık
İşletmeleri İstatistiklerinin Toplanmasına Dair Karar, Usul Kuralları ve Malî
Düzenlemelere Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1038 Türkiye Cumhuriyeti ile Bosna-Hersek
Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1039 Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1040 Hukukî veya Ticarî Konularda Yabancı
Ülkelerde Delil Sağlanması Hakkında Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 29.5.2001
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-301/2583
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 7.5.2001 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti ve
Portekiz Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına
İlişkin Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GEREKÇE
Yatırımların Karşılıklı
Teşviki ve Korunması Anlaşmalarının ana amacı; beraberinde yalnız sermaye değil
aynı zamanda teknoloji, yönetim beceresi, çeşitli pazarlara giriş şansını
getiren doğrudan yabancı sermaye yatırımlarını taraf ülkeler arasında teşvik
etmek ve ilgili ülkenin hukukî düzeni içinde yatırımların korunmasını
sağlamaktır.
Ülkemiz müteşebbis ve
sermayesinin dış ülkelere açılması, aynı zamanda yabancı sermaye ve ileri teknolojinin
ülkemize gelmesi yolu ile ekonomimizin küreselleşen dünya ekonomisi içinde
etkin bir şekilde yer alması, genel ekonomik politikamızın ana hedefleri
arasındadır. Bu çerçevede, ülkemizde yapılan yabancı sermaye yatırımlarının
korunması ve daha fazla yabancı sermaye gelişinin özendirilebilmesi için,
yatırım ve ticarî ilişkilerimizin yoğun olduğu veya bu ilişkilerin
genişlemesine yönelik potansiyele sahip olduğu düşünülen ülkelerle,
Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Anlaşmalarının imzalanmasına 1962
yılında başlanmıştır. Ülkemizin sermaye ihraç eder hale gelmesi ile bu süreç
hızlandırılmış ve bugüne kadar 63 ülke ile anılan anlaşma imzalanmıştır.
Türkiye Cumhuriyeti ile
Portekiz Cumhuriyeti arasında imzalanan Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve
Korunması Anlaşmasının esasları aşağıda özet halinde sunulmaktadır.
1. Anlaşmaya taraf ülke
sınırlarında gerçekleştirilen yabancı sermayeli yatırımların ve ilgili
faaliyetlerin tâbi olacağı muameleyi belirleyerek ekonomik işbirliği için uygun
koşulları yaratmak.
2. Türkiye ve Portekiz’de
yabancı sermayenin kamulaştırma ve devletleştirme yönünden tâbi olacağı muamele
ve sahip olduğu haklara açıklık getirmek.
3. Her iki ülkede, özel
teşebbüsle devlet arasında çıkabilecek ihtilâfların çözüm yollarını tespit
etmek.
Daha istikrarlı bir
yatırım ortamının teminini öngören bu Anlaşma ile birlikte iki ülke arasındaki
sermaye akışında artış gerçekleşmesi beklenmektedir. Anlaşma, yatırımcılara
ekonomik ve yasal güvence verirken, ilgili ülkelere yeni herhangi bir yük
getirmemektedir.
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Dışişleri
Komisyonu 18.6.2003
Esas No.: 1/461
Karar No.: 84
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti ve
Portekiz Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına
İlişkin Anlaşma ve Eki Protokolun Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı, Komisyonumuzun 12 Haziran 2003 tarihli 14 üncü toplantısında Dışişleri
Bakanlığı temsilcileri ile Hazine Müsteşarlığı yetkililerinin katılmalarıyla
görüşülmüştür.
Bilindiği gibi
Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Anlaşmalarının ana amacı sermaye
ve teknoloji akımını kolaylaştırmak, yabancı sermaye yatırımlarını teşvik etmek
ve ilgili ülkenin hukuk düzeni içinde korunmasını sağlamaktır.
İki ülke arasında yabancı
sermayeli yatırımların tâbi olacağı muameleyi belirleyerek ekonomik işbirliği
için uygun şartları sağlamak, yabancı sermayenin kamulaştırma ve devletleştirme
yönünden tâbi olacağı muameleye açıklık getirmek, özel teşebbüsle devlet
arasında çıkabilecek ihtilafların çözüm yollarını tespit etmek amacını taşıyan
Anlaşma, Komisyonumuzca uygun görülmüş ve Tasarı aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mehmet Dülger |
Emin Şirin |
Eyyüp Sanay |
|
|
Antalya |
İstanbul |
Ankara |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Kansu |
Mehmet Özyol |
Nur Doğan Topaloğlu |
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Dündar |
Abdülbaki Türkoğlu |
Mehmet Eraslan |
|
|
Bursa |
Elazığ |
Hatay |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
Onur Öymen |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fikret Ünlü |
Ufuk Özkan |
Hasan Ören |
|
|
Karaman |
Manisa |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nihat Eri |
Osman Seyfi |
Süleyman Gündüz |
|
|
Mardin |
Nevşehir |
Sakarya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ VE PORTEKİZ CUMHURİYETİ ARASINDA
YATIRIMLARIN KARŞILIKLI TEŞVİKİ VE KORUNMASINA İLİŞKİN ANLAŞMA VE EKİ
PROTOKOLÜN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA
MADDE 1. - 19 Şubat 2001
tarihinde Lizbon’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz Cumhuriyeti
Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşma” ve eki
“Protokol”ün onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ VE PORTEKİZ CUMHURİYETİ ARASINDA
YATIRIMLARIN KARŞILIKLI TEŞVİKİ VE KORUNMASINA İLİŞKİN ANLAŞMA VE EKİ
PROTOKOLÜN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
R. Önal |
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı V. |
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
E. Mumcu |
|
|
Dışişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
İ. Cem |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
|
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
En. ve
Tab. Kay. Bakanı V. |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
|
S. Oral |
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
|
|
Orman
Bakanı |
|
Çevre
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
|
F. Aytekin |
TÜRKİYE CUMHURİYETİ
VE
PORTEKİZ CUMHURİYETİ ARASINDA
YATIRIMLARIN KARŞILIKLI TEŞVİKİ VE KORUNMASINA İLİŞKİN
ANLAŞMA
Bundan sonra “Âkit
Taraflar” olarak anılacak olan Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz Cumhuriyeti;
İki Devlet arasındaki
ekonomik işbirliğini artırma arzusu ile,
Eşitlik ve karşılıklı
fayda temelinde bir Âkit Tarafın yatırımcılarınca diğer Âkit Tarafın ülkesinde
yapılmış yatırımları teşvik etmeye ve bu yatırımlar için olumlu koşullar
yaratmaya niyet ederek,
İstikrarlı bir yatırım
ortamı meydana getirmek ve ekonomik kaynakların en etkin biçimde
kullanılmalarını sağlamak üzere, yatırımların adil ve eşit muameleye tâbi
tutulmasının gerektiği hususunda mutabık kalarak,
Yatırımların teşviki ve
karşılıklı korunması ile ilgili bir anlaşma yapılması kararıyla,
Aşağıdaki şekilde
anlaşmaya varmışlardır:
MADDE 1
Tanımlar
İşbu Anlaşmada:
1. “Yatırım” terimi, ev
sahibi Âkit Tarafın kanun ve nizamlarına uygun olarak, bir Âkit Tarafın
yatırımcılarınca diğer Âkit Tarafın ülkesinde yatırılmış her türlü malvarlığı
ve bunlarla kısıtlı olmamak koşuluyla, özellikle aşağıdakileri içerir:
(a) taşınır ve taşınmaz
mallar, aynı zamanda ipotek, tedbir, rehin ve diğer benzer haklar gibi diğer
aynî haklar;
(b) hisse senetleri,
sermaye hisseleri ya da şirketlere iştirakin diğer şekilleri;
(c) para alacakları veya
malî değeri olan diğer haklar;
(d) telif hakları,
patentler, sınaî tasarımlar, ticarî markalar, teknik prosesler, know-how ve
peştemaliye gibi fikrî mülkiyet hakları ve diğer benzer haklar;
(e) doğal kaynakların
aranması, araştırılması ve işletilmesi ile ilgili imtiyazları da içerecek
şekilde, kanun, bir sözleşme veya yetkili bir devlet otoritesinin bir idarî
kararı kapsamında verilmiş imtiyazlar.
Varlıkların yatırılma
biçimdeki herhangi bir değişiklik, bu gibi bir değişikliğin ilgili Âkit Tarafın
kanun ve nizamlarına aykırı olmamak koşuluyla, bunların yatırım olarak
nitelendirilmesini etkilemez.
2. “Gelirler” terimi,
belirli bir sürede yatırımlardan elde edilen, bunlarla kısıtlı olmamak
kaydıyla; özellikle kârlar, temettüler, faizler, royaltiler, teknik yardım
bedelleri veya yatırımlarla ilgili gelirlerin diğer biçimlerini ifade eder.
Yukarıda tanımlandığı
şekilde, yatırımlardan kaynaklanan gelirlerin tekrar yatırıldığı durumlarda,
tekrar yatırımdan kaynaklanan gelirler de ilk yatırımlarla ilgili gelirler
olarak kabul edilecektir.
3. “Yatırımcı” terimi :
(a) kanunlarına uygun
olarak, Âkit Taraflardan her birinin vatandaşlığını haiz gerçek kişileri ve
(b) merkez büroları Âkit
Taraflardan birinin ülkesinde bulunan ve bu Âkit Tarafın kanunlarına uygun
olarak teşekkül etmiş veya kurulmuş şirketleri, ticarî firmaları veya diğer
şirketler veya ortaklıkları da içerecek şekilde tüzel kişileri, ifade eder.
4. “Ülke” terimi; kara
ülkesini, karasularını aynı zamanda, uluslararası hukuka uygun olarak, doğal
kaynakların araştırılması, işletilmesi, korunması ve yönetilmesi amacıyla
üzerinde yargılama hakkına sahip oldukları deniz alanlarını ifade eder.
MADDE 2
Yatırımların Teşviki ve Korunması
1. Her bir Âkit Taraf
diğer Âkit Tarafın yatırımcılarınca ülkesinde yapılmış yatırımları mümkün
olduğunca teşvik edecek ve bu gibi yatırımları herhangi üçüncü bir ülke
yatırımcılarının yatırımlarına benzer durumlarda tanıdığından daha az elverişli
olmayacak bir şekilde, kanun ve nizamlarına uygun olarak ülkesine kabul
edecektir. Söz konusu Âkit Taraf bu gibi yatırımlara herhalde adil ve eşit
muamele tanıyacaktır.
2. Âkit Taraflardan
herbirinin yatırımcılarının yatırımları diğer Âkit Tarafın ülkesinde tam koruma
ve güvenliğe sahip olacaktır.
Her bir Âkit Taraf diğer
Âkit Tarafın yatırımcılarının ülkesindeki yatırımlarının yönetimine,
sürdürülmesine, kullanımına, yararlanılmasına veya elden çıkarılmasına makul
olmayan, keyfi veya ayrımcı herhangi bir yolla engel olmayacaktır.
MADDE 3
Yatırımlara Uygulanacak Muamele
1. Bir Âkit Tarafın
yatırımcılarınca diğer Âkit Tarafın ülkesinde gerçekleştirilen yatırımlara,
aynı zamanda bunlardan kaynaklanan gelirlere, adil, eşit ve sonraki Âkit
Tarafın kendi yatırımcılarının veya herhangi bir üçüncü devlet yatırımcılarının
yatırımlarına ve gelirlerine uyguladığından daha az elverişli olmayan bir
muamele uygulanacaktır.
2. Bir Âkit Tarafın
yatırımcılarına, diğer Âkit Tarafça, yatırımlarının yönetimi, sürdürülmesi,
kullanımı, yararlanılması veya elden çıkarılması ile ilgili olarak sonraki Âkit
Tarafın kendi yatırımcılarına veya herhangi bir üçüncü devletin yatırımcılarına
uyguladığından daha az elverişli olmayan bir muamele uygulanacaktır.
3. Âkit Tarafların
yabancıların girişi, ikameti ve çalışması ile ilgili kanun ve nizamlarına tâbi
olarak, her bir Âkit Taraf diğer Âkit Tarafın yatırımcıların yatırım maksadıyla
ve yatırımlarıyla ilgili faaliyetler için ülkesine girişi ve kalması ile ilgili
taleplerini iyi niyetle inceleyecektir.
MADDE 4
İstisnalar
Madde 2 ve 3’ün hükümleri
bir Âkit Tarafın aşağıda belirtilenlerden dolayı tanımış olabileceği herhangi
bir muamele, tercih veya ayrıcalığın faydalarını diğer Âkit Tarafın
yatırımcılarına da tanımakla yükümlü olduğu şeklinde yorumlanmayacaktır.
(a) halihazırda yapılmış
ya da gelecekte yapılacak serbest ticaret bölgesi, gümrük birliği, ortak pazar
veya Âkit Taraflardan birinin taraf olduğu veya olabileceği diğer bölgesel
ekonomik işbirliği biçimlerini de içermek üzere benzer nitelikte uluslararası
anlaşmalar;
(b) tamamen veya esas
olarak vergilendirmeye ilişkin olan herhangi bir uluslararası anlaşma.
MADDE 5
Kamulaştırma
1. Âkit Taraflardan
birinin yatırımcılarınca diğer Âkit Tarafın ülkesinde gerçekleştirilen
yatırımlar, yürürlükteki hukuk çerçevesinde, kamu yararı amacıyla, ayrımcı
olmayacak biçimde ve zamanında, yeterli ve etkin tazminat ödeyerek yapılanların
dışında, kamulaştırmayacak, devletleştirilmeyecek veya kamulaştırma veya
devleştirmeye (bundan sonra kamulaştırma olarak anılacaktır) benzer etkiler
yaratan uygulamalara maruz bırakılmayacaktır.
2. Bu gibi bir tazminat,
kamulaştırılan yatırımın, hangisi önce ise, kamulaştırılma tarihindeki veya
kamulaştırmanın öğrenilmesinden hemen önceki piyasa değerine eşit olacaktır.
Tazminat gecikmesiz olarak ödenecek ve ödeme tarihine kadar faiz içerecektir.
3. Yatırımları
kamulaştırılan yatırımcı, kamulaştırmayı gerçekleştiren Âkit Tarafın hukuku
kapsamında davasının ve işbu Madde’deortaya konulan prensiplere uygun olarak
yatırımının değerinin tespiti konusunun bu Âkit Tarafın adlî veya diğer yetkili
mercilerince hızlı bir şekilde gözden geçirilmesi hakkına sahip olacaktır.
MADDE 6
Kayıpların Tazmini
Yatırımları; savaş veya silahlı çatışma, olağanüstü hal veya
diğer benzer olaylar nedeniyle diğer Âkit Tarafın ülkesinde zarara uğrayan Âkit
Taraflardan birinin yatırımcıları, bu Âkit Tarafça, bu Âkit Tarafın, söz konusu
zararların karşılanması bakımından, kendi yatırımcılarına ya da herhangi bir
üçüncü ülke yatırımcılarına gösterdiği muameleden hangisi daha elverişli ise,
daha az elverişli olmamak kaydıyla, o muameleye tabi tutulacaktır.
MADDE 7
Transferler
1. Her bir Âkit Taraf, diğer Âkit Tarafın bir yatırımcısının
ülkesindeki bir yatırımıyla ilgili bütün ödemelerin kendi ülkesinden içeriye ve
dışarıya gecikme olmaksızın serbestçe transfer edilebilmesini garanti
edecektir. Bu gibi transferler, bunlarla kısıtlı olmamak koşuluyla, özellikle
aşağıdakileri içerir:
(a) sermaye ve yatırımları sürdürmek veya artırmak için
gerekli ek meblağlar;
(b) işbu Anlaşmanın 1 inci Maddesinin 2 nci Paragrafında
tanımlanmış gelirler;
(c) kullanımdaki fonlar ve yatırımlar ile ilgili kredilerin
geri ödemesi;
(d) bir yatırımın satışından veya tamamının veya bir
kısmının tasfiyesinden elde edilen meblağlar;
(e) işbu Anlaşmanın 5 inci ve 6 ncı maddelerinde sözü edilen
herhangi bir tazminat veya diğer ödeme; veya
(f) işbu Anlaşmanın 8 inci maddesine uygun olarak yapılmış
ödemeler;
(g) diğer Âkit Tarafın ülkesinde, bir yatırımla ilgili uygun
çalışma izinlerini almış olan bir Âkit Tarafın vatandaşlarının aldıkları maaş,
ücret ve diğer gelirleri,
(h) bir yatırım uyuşmazlığından kaynaklanan ödemeler.
2. İşbu Maddede sözü edilen transferler, transferin
yapıldığı tarihte geçerli olan döviz kuru üzerinden konvertibl para birimiyle
yapılacaktır.
MADDE 8
Halefiyet
1. Eğer Âkit Taraflardan biri veya yetkili ajansı diğer Âkit
Tarafın ülkesinde yapılmış bir yatırımla ilgili olarak ticarî olmayan riskleri
kapsayan bir garantinin sonucu olarak yatırımcılarından birine herhangi bir
ödeme yaparsa, önceki Âkit Taraf bu yatırımcının haklarına halef olacaktır ve
bu hakları gerçek sahibi gibi aynı şart ve koşullara göre kullanacaktır.
2. Bir Âkit Taraf ile sigortalayan arasındaki uyuşmazlıklar,
işbu Anlaşmanın 10 uncu Maddesi hükümleri uyarınca çözümlenecektir.
MADDE 9
Âkit Taraflar Arasındaki
Uyuşmazlıkların Çözümü
1. İşbu Anlaşmanın yorumu veya uygulaması ile ilgili Âkit
Taraflar arasındaki uyuşmazlıklar mümkün oluğunca diplomatik yollar vasıtasıyla
gerçekleştirilecek müzakereler ile çözülmelidir.
2. Eğer Âkit Taraflar görüşmelerin başlamasından sonra altı
ay içinde bu gibi bir çözüme varamazlarsa, uyuşmazlık herhangi bir Âkit Tarafın
talebi üzerine, işbu Maddenin hükümlerine uygun olacak şekilde kurulmuş bir
tahkim heyetine sunulabilir.
3. Tahkim heyeti her bir vaka için şu şekilde
oluşturulacaktır: Âkit Taraflardan her biri bir hakem tayin edecek ve bu iki
hakem, her iki Âkit Tarafın diplomatik ilişkilerinin bulunduğu üçüncü bir
Devletin bir vatandaşını, her iki Âkit Taraf tarafından başkan olarak atanmak
üzere teklif edecektir. Hakemler iki ay içinde tayin edilecek ve Âkit
Taraflardan birinin diğerine söz konusu uyuşmazlığı bir tahkim heyetine sunmak
istediğini bildirdiği tarihten itibaren üç ay içinde başkan tayin edilecektir.
4. Eğer İşbu Maddenin 3 üncü paragrafında belirtilen
sürelere uyulmazsa, her bir Âkit Taraf, herhangi bir diğer anlaşmanın
yokluğunda, Uluslararası AdaletDivanı Başkanını gerekli atamaları yapmaya davet
edebilir. Eğer Başkan görevini yerine getirmekten alıkonursa, veya Âkit
Taraflardan birinin vatandaşı ise, Başkan Yardımcısı gerekli atamaları yapmaya
davet edilecektir.
Eğer Başkan Yardımcısı da Âkit Taraflardan birinin vatandaşı
ise veya herhangi bir diğer sebep yüzünden söz konusu atamaları yapması
engelleniyorsa, atamalar Divanın Âkit Taraflardan birinin vatandaşı olmayan bir
sonraki kıdemli üyesi tarafından yapılacaktır.
5. Tahkim Heyeti, Heyet Başkanının seçildiği tarihten
itibaren üç ay içinde, işbu Anlaşmanın diğer maddeleriyle tutarlı olacak
şekilde usul kuralları üzerinde anlaşmaya varacaktır. Böyle bir anlaşmanın
olmaması halinde, Tahkim Heyeti, genel kabul görmüş uluslararası tahkim usulü
kurallarını dikkate alarak usul kurallarını tayin etmesini Uluslararası Adalet
Divanı Başkanından talep edecektir.
6. Aksi kararlaştırılmadıkça, üçüncü hakemin seçildiği
tarihten itibaren sekiz ay içinde, bütün beyanlar yapılacak, bütün duruşmalar
tamamlanacak ve Tahkim Heyeti, hangisi daha sonra gerçekleşirse, son
beyanlardan veya duruşmaların bittiği tarihten sonra iki ay içinde karara
varacaktır.
7. Tahkim heyeti oy çokluğuna göre hüküm verecektir. Heyetin
kararları her iki Âkit Taraf üzerinde nihai ve bağlayıcı olacaktır. Her bir
Âkit Taraf kendi üyesinin ve tahkim işlemleri sırasındaki temsilinin
masraflarından sorumlu olacaktır. Her iki Âkit Taraf diğer harcamaların yanında
Başkanın harcamalarını da eşit olarak paylaşacaklardır. Tahkim Heyeti giderler
ile ilgili farklı bir karar alabilir.
MADDE 10
Bir Âkit Taraf ile Diğer
Âkit Tarafın Yatırımcısı Arasındaki
Uyuşmazlıkların Çözümü
1. Âkit Taraflardan biri ile diğer Âkit Tarafın bir
yatırımcısı arasındaki, bu yatırımcının ilk Âkit Tarafın ülkesindeki bir
yatırımı ile ilgili çıkabilecek herhangi bir uyuşmazlık yatırımcı tarafından
yazılı olarak bu Âkit Tarafa bildirilecek ve uyuşmazlık mümkün olduğunca
görüşmeler yoluyla dostça çözümlenecektir.
2. Eğer bu gibi bir uyuşmazlık, çözüm için talep tarihinden
itibaren altı aylık bir süre içinde çözümlenemezse; ilgili yatırımcı,
uyuşmazlığı,
a) Âkit Tarafların karar için yetkili mahkemelerine; veya
b) 18 Mart 1965 tarihinde Washington D.C.’de imzaya açılan
Devletler ile Diğer Devletlerin Vatandaşları Arasındaki Yatırım
Uyuşmazlıklarının Çözümü Sözleşmesi ile kurulmuş olan uzlaştırma veya tahkim
için Yatırım Uyuşmazlıklarının Çözümü için Uluslararası Merkezine (ICSID);
c) Birleşmiş Milletler Uluslararası Ticaret Hukuku
Komisyonunun Tahkim Kuralları usulüne göre bu maksatla kurulacak bir tahkim
mahkemesine; sunabilir.
Şu şartla ki; ilgili yatırımcı, uyuşmazlığı, uyuşmazlığa
taraf olan Âkit Tarafın adlî mahkemelerine sunmuşsa, bir yıl içinde nihai
kararın alınmamış olması gerekir.
3. Hiç bir Âkit Taraf tahkime sunulmuş herhangi bir sorunu
dava sonuçlanana veya bir Âkit Tarafın karara uymamasına kadar diplomatik
yollar vasıtasıyla izlemeyecek veya aynı sorunu Madde 9’da tanımlandığı şekilde
uyuşmazlıkların çözümü usulüne sunmayacaktır.
4. Tahkim:
a) işbu Anlaşmanın hükümlerine;
b) kanunlar ihtilafı ile ilgili kuralları da içermek üzere,
ülkesinde yatırım yapılan Âkit Tarafın ulusal kanun ve nizamlarına
dayanacaktır.
5. Tahkim kararı ülkesinde sorunlu yatırımın yerleşik olduğu
Âkit Tarafın iç hukukuna uygun olarak yürütülebilir olacaktır.
MADDE 11
Diğer Kuralların
Uygulanması
Eğer Âkit Taraflardan birinin hukuk kuralları veya
uluslararası hukuk kapsamında şu anda mevcut bulunan veya bu Anlaşmaya ek
olarak bundan sonra Âkit Taraflar arasında tesis edilen yükümlülükler diğer
Âkit Tarafın yatırımcılarının yatırımlarına işbu anlaşma ile sağlanandan daha
elverişli genel veya özel bir muamele sağlayan bir düzenleme içeriyorsa, bu
gibi hükümler daha lehte oldukları ölçüye kadar işbu Anlaşmaya üstün gelirler.
MADDE 12
Anlaşmanın Uygulanması
İşbu Anlaşma bir Âkit Tarafın yatırımcılarına diğer Âkit
Tarafın ülkesinde ilgili kanunî hükümlere uygun olarak bu Anlaşmanın yürürlüğe
girmesinden sonra yapılanlar yanında öncesinde yapılan yatırımlara da
uygulanacaktır.
MADDE 13
Danışmalar
Âkit Tarafların temsilcileri, gerekli olduğunda, işbu
Anlaşmanın uygulanmasını etkileyen herhangi bir sorun üzerinde danışmalarda
bulunacaktır. Bu danışmalar Âkit Taraflardan birinin teklifi üzerine diplomatik
yollarla kararlaştırılacak yerde ve zamanda yapılacaktır.
MADDE 14
Yürürlüğe Girme ve
Yürürlük Süresi
1. İşbu Anlaşma Âkit Tarafların birbirlerine dahili anayasal
işlemlerinin tamamlandığını yazılı olarak bildirmesinden 30 gün sonra yürürlüğe
girecektir.
2. İşbu Anlaşma 10 yıllık bir süre için yürürlükte kalacak
ve sona ermesinden 12 ay önce Âkit Taraflardan birinin Anlaşmayı sona erdirme
niyetini yazılı olarak diğer Âkit Tarafa bildirmemesi halinde daha sonra da
yürürlükte kalmaya devam edecektir.
3. İşbu anlaşmanın sona erme tarihinden önce yapılmış
yatırımlar ile ilgili olarak, İşbu Anlamanın 1 inci Maddesinden 13 üncü
Maddesine kadar olan hükümleri sona erme tarihinden itibaren 10 yıllık bir
ilave süre için daha yürürlükte kalacaktır.
Bu Anlaşmayı Tarafların aşağıda imzaları olan tam yetkili
temsilcileri, huzurlarında imzalamışlardır.
İki kopya olarak Lizbon’da, 19 Şubat 2001 tarihinde Türkçe,
Portekizce ve İngilizce dillerinde hepsi de asıl olarak imzalanmıştır.
Yorumda farklılık olması halinde İngilizce metin esas
alınacaktır.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ PORTEKİZ
CUMHURİYETİ
ADINA ADINA
(İmza) (İmza)
PROTOKOL
Türkiye Cumhuriyeti ve
Portekiz Cumhuriyeti arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması
Anlaşmasının imzalanması sırasında tarafların aşağıda imzaları olan tam yetkili
temsilcileri işbu Anlaşmanın tamamlayıcı bir parçasını oluşturan aşağıdaki
hükümler üzerinde de anlaşmışlardır:
1. İşbu Anlaşmanın 2 nci
Maddesi ile ilgili olarak:
İşbu Anlaşmanın 2 nci
Maddesinin hükümleri bir Âkit Tarafın yatırımcılarının diğer Âkit Tarafın
ülkesinde halihazırda kurmuş olduğu ve genişletmeyi arzu ettiği faaliyetlerine
veya diğer sektörlerde gerçekleştirmeyi arzu ettiği faaliyetlere de
uygulanabilir olacaktır.
Bu gibi yatırımlar yeni
yatırımlar olarak sayılacak ve bu açıdan işbu Anlaşmanın 2 nci Maddesine göre
yatırımların kabulü ile ilgili kurallara uygun olarak yapılacaktır.
2. İşbu Anlaşmanın 3 üncü
Maddesi ile ilgili olarak:
Âkit Taraflar işbu
Anlaşmanın 3 üncü Maddesinin hükümlerini, Âkit Taraflardan her birinin ikamet
yerlerinin veya sermayelerinin yatırıldığı yer ile ilgili olarak aynı durumda
olmayan vergi mükellefleri arasında ayrım yapan vergi kanunlarının ilgili
hükümlerini uygulaması hakkı saklı olacak şekilde değerlendirilecektir.
Lizbon’da 19 Şubat 2001
tarihinde Türkçe, Portekizce ve İngilizce dillerinde, hepsi de asıl olarak
imzalanmıştır. Yorumda farklılık halinde İngilizce metin esas alınacaktır.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ PORTEKİZ
CUMHURİYETİ
ADINA ADINA
(İmza) (İmza)