Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 206)
Çocuk Haklarına Dair Sözleşmeye Ek Çocukların Silahlı Çatışmalara
Dahil Olmaları Konusundaki İhtiyari Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında
Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporu (1/465)
Not :Tasarı Başkanlıkça; Millî Savunma ve Dışişleri
Komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
13.1.2003 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG/196-279-295 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
LİSTE
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/262 Türkiye Cumhuriyeti ile Irak
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/266 Dünya Turizm Teşkilâtı Tüzüğünün Bazı
Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/267 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/269 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Polonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Tadiline İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/270 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Litvanya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/273 Uluslararası Sergilere İlişkin Sözleşme ile
Sözleşmeye Değişiklik Getiren Uluslararası Sergiler Bürosu Genel Kurul Kararına
Katılmamızın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/274 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki
Turizm İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/283 Türkiye Cumhuriyeti ile Litvanya
Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Hukukî ve Adlî İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/286 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Göç Örgütü Arasında Örgütün Türkiye’deki Hukuksal Durumu,
Ayrıcalıkları ve Dokunulmazlıkları Hakkında
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/290 Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/293 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Lübnan
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/300 Batı Avrupa Birliği, Ulusal
Temsilciler ve Uluslararası Görevlilerin Statüsü Hakkında Anlaşmanın, Türkiye
Tarafından Batı Avrupa Silâhlanma Örgütü Faaliyetleri ile İlgili Olarak
Uygulanması ve Buna İlişkin Mektupların Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/308 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/312 Türkiye Cumhuriyeti ile Moldova
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/319 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/327 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney
Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/420 Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler,
Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına
Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/446 Köy Kanununun Bir Maddesinin
Değiştirilmesi ile Aynı Kanuna Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/489 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Gürcistan Hükümeti Arasında SosyalGüvenlik Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/508 Bir Evlenme Akdine Dayanmayan
Birleşmelerin Evlilik ve Evlilik Dışında Doğan Çocukların Düzgün Nesepli Olarak
Tesciline İlişkin Kanun Tasarısı
1/511 Türkiye Cumhuriyeti ile Türk Kültür ve
Sanatları Ortak Yönetimi Genel Müdürlüğü Arasında Arsa Tahsisi Hakkında
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/530 Türkiye Cumhuriyeti ile Şili
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/541 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolünde Yapılan Değişikliğin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/542 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte
Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşması ve Eki
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/555 İzmirGaz ve Ulaşım Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı
1/557 Taşınmaz Mal Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin
Önlenmesi Hakkında Kanuna Bazı Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/559 Devlet Mezarlığı Dışında Defnedilen
Bazı Devlet Büyüklerinin Mezarları Hakkında Kanun Tasarısı
1/560 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/561 Eski Yugoslavya’da İşlenen Bazı
Suçların Kovuşturulması Hakkında Kanun Tasarısı
1/565 Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunun Bir
Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/568 Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında
Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/569 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun
Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/570 Kimlik Bildirme Kanununun Bir
Maddesinin Değiştirilmesi ve Bu Kanuna Bir Ek Madde ile Bir Geçici Madde
Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/571 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/572 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
İki Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/573 Uzman Jandarma Kanununun Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/579 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Çalışma Örgütü Arasında Uluslararası Çalışma Örgütünün Ankara’daki
Ofisi İçin Yer Tahsisine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/591 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Cezayir Demokratik Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı
Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/598 Akdeniz’de Tehlikeli Atıkların Sınırötesi
Hareketleri ve Bertarafından Kaynaklanan Kirliliğin Önlenmesi Protokolünün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/600 Su Ürünleri Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/605 Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/613 Ev Hayvanlarının Korunmasına Dair
Avrupa Sözleşmesinin OnaylanmasınınUygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/626 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bosna-Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Kültür Merkezlerinin Kuruluşu ve İşleyişi
Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/648 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bahreyn Devleti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/649 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/653 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bosna
ve Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Ankara ve Saraybosna’da Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/654 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bangladeş Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde
Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/655 Özel Karayolu TaşıtlarınınGeçici
İthaline Dair Gümrük Sözleşmesi Değişikliklerinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/665 TürkiyeCumhuriyeti Hükümeti ile Venezuela
Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/666 Türkiye Cumhuriyeti ile Türkmenistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Aşkabad’da Diplomatik
Temsilciliklerin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/667 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Belbaşı Tesisinin Kapanması ve
Yeni Bir Sismik Araştırma İstasyonunun Faal Hale Getirilmesi ile İlgili
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/671 Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/680 Devlet Memurları Kanunu ile Kamu
İktisadî Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 Sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun
Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/683 Türkiye Cumhuriyeti ile Tacikistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Duşanbe’de Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/687 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Büyük
Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı Hükümeti Arasında Sosyal Güvenlik
Sözleşmesinin ve Eki Sağlık Bakımı Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/688 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Fransa Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Amaçlı
Kullanımı İçin İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/732 Telsiz Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/735 Türkiye Cumhuriyeti ile Moğolistan
Arasında Hukukî, Ticarî ve Cezaî Konularda Adlî Yardımlaşma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/746 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/749 Karayolu Taşımacılığında Çalışma Saatleri ve
Dinlenme Sürelerine İlişkin 153 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/750 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Fas
Krallığı Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına
İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/761 Birleşmiş Milletler Hazır Barış Gücü
Düzenlemeleri Sistemine Katkılar Hakkında Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Birleşmiş Milletler Arasında Ortak Niyet Beyanının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/766 Eşyanın Sınırlardaki Kontrollerinin
Uyumlaştırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/771 Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı
ile Birleşik Meksika Devletleri Sağlık Bakanlığı Arasında Sağlık Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/778 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonu Arasında Merkez Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/783 Emniyet Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri Tazminat
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/785 Vatandaşlık Belgesi Verilmesine İlişkin
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/786 Kişi Halleri Konusunda Milletlerarası
Karşılıklı Bilgi Verilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/787 Ahvali Şahsiye Belgelerinde Yer Alan
Bilgilerin Kodlanmasına İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/788 Yaşam Belgesi Verilmesine Dair
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/799 Ahvali Şahsiye Cüzdanlarının
Tanınmasına ve Güncelleştirilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/802 Türkiye Cumhuriyeti ile Çek
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının ve Eki Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/803 Türk Polis Teşkilâtını Güçlendirme
Vakfı Kanunu Tasarısı
1/804 İçişleri Bakanlığı Teşkilât ve
Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/810 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/813 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Savunma Sanayii İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/815 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sağlık Alanında İşbirliğine Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/827 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolü Değişikliğinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/829 Türkiye Cumhuriyeti ile Ukrayna
Arasında Hukukî Konularda Adlî Yardımlaşma ve İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/830 Türkiye Cumhuriyeti ile Amerika
Birleşik Devletleri Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Kullanımına İlişkin
İşbirliği Anlaşması ve Eki Mutabakat Zaptının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/831 Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesinin Biyogüvenlik
Kartagena Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/833 Türkiye Cumhuriyeti ile Filipinler
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/834 Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU)
Kuruluş Yasası ve Sözleşmesinde Değişiklik Yapan Kyoto ve Minneapolis Tam
Yetkili Konferansları Sonuç Belgelerinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
KanunTasarısı
1/852 Nüfus Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı
1/853 Avrupa Peyzaj Sözleşmesinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/855 Türkiye Cumhuriyeti ile İtalya
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/867 Türkiye Cumhuriyeti ile Gürcistan
Arasında Ortak Sınırın Anti-Personel Mayınlardan Arındırılması ve Bunların
Gelecekte Sınır Koruma Amacıyla Kullanılmaması İçin Bir İkili Rejim Tesis
Edilmesi Hakkında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/868 Türkiye Cumhuriyeti ve Slovak
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/871 1990 Tarihli Petrol Kirliliğine Karşı
Hazırlıklı Olma, Müdahale ve İşbirliği ile İlgili Uluslararası Sözleşme ve
Eklerine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/872 Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/877 Uydular Aracılığı ile Haberleşme Uluslararası
Teşkilatı (INTELSAT) Anlaşmasının ve İşletme Anlaşmasında Yapılan Değişikliğin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/881 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Yugoslavya Federal Cumhuriyeti Federal Hükümeti Arasında Yatırımların
Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/890 Tehlikeli Atıkların Sınırötesi Taşınımının ve
Bertaraf Edilmesinin Kontrolüne İlişkin Basel Sözleşmesine Getirilen
Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/894 Çocuk
Haklarına Dair Sözleşmeye Ek Çocukların Silahlı Çatışmalara Dahil Olmaları
Konusundaki İhtiyari Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/909 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Uganda
Cumhuriyeti Arasında Ticaret Ekonomik ve Teknik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/910 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Gabon
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Genel Ticarî, Ekonomik, Kültürel ve Teknik
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/911 Türkiye Cumhuriyeti ile Slovenya
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşması ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/915 Biyoloji ve Tıbbın Uygulanması
Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi: İnsan
Hakları ve Biyotıp Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/916 Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı Statüsünün
Bazı Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/917 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve
Dışişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/918 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kongo
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ticaret, Ekonomik ve Teknik İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/924 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/925 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Kosta
Rika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Teknik İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/926 Dünya Posta Birliği Kuruluş Yasasına
Altıncı Ek Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/929 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Karşılıklı Kalite Güvence
Hizmetlerine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/933 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Suriye
Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yasadışı Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı
1/947 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Jamaika Hükümeti Arasında Ticaret ve Ekonomik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/954 Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/957 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Diplomatik Temsilcilik Binalarının
İnşası İçin Karşılıklı Arsa Tahsisine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/958 Türk Vatandaşlığı Kanununda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/959 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Estonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/962 Türkiye Cumhuriyeti ile Yunanistan
Cumhuriyeti Arasında Doğal Afetlere Karşı Türk-Yunan Ortak Görev Gücü
Kurulmasına İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/964 Türkiye Cumhuriyeti ve Karayip
Devletleri Birliği Arasında İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/967 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Romanya Sosyalist Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ankara’da 2 Mayıs 1966
Tarihinde İmzalanan Sivil Hava Ulaştırma Anlaşmasına Ek Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/969 Avrupa Sınırötesi Televizyon
Sözleşmesini Değiştiren Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/974 Anti-Personel Mayınların Kullanımının,
Depolanmasının, Üretiminin ve Devredilmesinin Yasaklanması ve Bunların İmhası
ile İlgili Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/977 Çocukların Korunması ve Ülkelerarası Evlat
Edinme Konusunda İşbirliğine Dair Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/982 Eşyanın Geçici İthalatına İlişkin
İstanbul Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/983 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Ukrayna Hükümeti Arasında Uzayın Araştırma ve Kullanımı Konularında İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/984 Türkiye Cumhuriyeti ve Yemen
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/985 Türkiye Cumhuriyeti ve Makedonya
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/989 Marka Kanunu Anlaşmasına Katılmamızın
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/991 Endüstriyel Tasarımların Uluslararası Tesciline
İlişkin Lahey Anlaşmasına Bağlı Cenevre Metnine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/992 Ticaret Gemilerinde Çalışan Kaptanlar
ve Gemi Zabitlerinin Meslekî Yeterliliklerinin Asgari İcaplarına İlişkin 53
Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/993 Gemi Adamlarının Hastalanması,
Yaralanması ya da Ölümü Halinde Armatörün Sorumluluğuna İlişkin 55 Sayılı
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/994 Gemilerde Mürettebat İçin İaşe ve Yemek
Hizmetlerine İlişkin 68 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/995 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin 92
Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/996 Gemi Adamlarının Sağlık Muayenesine
İlişkin 73 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1006 Gemi Aşçılarının Meslekî Ehliyet
Diplomalarına İlişkin 69 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/1007 İş Kazalarının Önlenmesine (Gemi
Adamları) İlişkin 134 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1008 Gemi Adamlarının Ulusal Kimlik
Kartlarına İlişkin 108 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1013 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bulgaristan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sahil Güvenlik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1014 Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması
Komisyonunun Ayrıcalık ve Bağışıklıklarına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1017 Gemi Adamlarının Sağlığının Korunması ve
Tıbbî Bakımına İlişkin 164 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1018 Gemi Adamlarının Yıllık Ücretli İznine
İlişkin 146 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1019 Liman İşlerinde Sağlık ve Güvenliğe
İlişkin 152 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1020 Gemi Adamlarının Ülkelerine Geri
Gönderilmesine İlişkin 166 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1022 Otobüs ve Otokarlarla Uluslararası Arızi
Yolcu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1023 Türkiye Cumhuriyeti ve Hollanda Krallığı
Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1026 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin (İlave
Hükümler) 133 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1027 Uzay Cisimlerinin Verdiği Zarardan
Dolayı Uluslararası Sorumluluk Hakkında Sözleşmeye Katılmamızın Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1028 Uzaya Fırlatılan Cisimlerin Tescili
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1029 Türkiye Cumhuriyeti ile Azerbaycan
Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Adlî İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1033 Atlantik Ton Balıklarının Korunmasına
İlişkin Uluslararası Sözleşme ve Nihaî Senet, Atlantik Ton Balıkçılık
İşletmeleri İstatistiklerinin Toplanmasına Dair Karar, Usul Kuralları ve Malî
Düzenlemelere Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1038 Türkiye Cumhuriyeti ile Bosna-Hersek
Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1039 Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1040 Hukukî veya Ticarî Konularda Yabancı
Ülkelerde Delil Sağlanması Hakkında Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
17.7.2001 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-278/3504 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 11.6.2001 tarihinde kararlaştırılan “Çocuk Haklarına Dair
Sözleşmeye Ek Çocukların Silahlı Çatışmalara Dahil Olmaları Konusundaki
İhtiyarî Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GEREKÇE
Yirminci yüzyılın son
yıllarında dünyanın çeşitli bölgelerinde meydana gelen silahlı çatışmalardan en
çok etkilenenler, toplumun en fazla korunmaya muhtaç kesimini oluşturan
çocuklar olmuştur.Bu durum, çocukların silahlı çatışmalara dahil olmalarının
önlenmesi için yeni uluslararası düzenlemeler yapılması ihtiyacını ön plana
çıkarmış ve bu anlayışla Birleşmiş Milletler çerçevesinde Çocuk Haklarına Dair
Sözleşmeye ek bir İhtiyarî Protokol hazırlanarak tüm üye Devletlerin imzasına
sunulmuştur.
Bu İhtiyarî Protokol,
Çocuk Haklarına Dair Sözleşmenin, Taraf Devletlere, özellikle çocuğun zararlı
olabilecek işlerde çalıştırılmasına karşı korunması için her türlü önlemi alma
yükümlülüğü getiren 32 nci maddesi ile silahlı çatışmalarda insancıl hukuk
hükümlerinin çocuklara uygulanmasını sağlamak ve onbeş yaşından küçüklerin
çatışmalara katılmalarını önlemek konusunda yükümlülük getiren 38 inci
maddesinin uygulamaya geçirilmesine yönelik düzenlemeler içermektedir.
Çocuk Haklarına Dair
Birleşmiş Milletler Sözleşmesine 1995’te taraf olan ve Sözleşmede yer alan
ilkeler çerçevesinde iç hukuk düzenlemelerini vakit geçirmeksizin yapmaya
başlayan Türkiye, Cumhuriyetin kuruluşundan itibaren gözettiği savaştan zarar
gören çocukların acil ihtiyaçlarını karşılamak ve çocuk haklarını güvence
altına almak temel amaçları çerçevesinde, anılan Protokole de taraf olmayı
öngörmüştür. Bu amaçla, sözkonusu İhtiyarî Protokol Türkiye Cumhuriyeti adına 8
Eylül 2000 tarihinde New York’ta imzalanmıştır.
Türk mevzuatında askerlik
hizmetlerine ilişkin hükümlerin düzenlendiği 1111 sayılı Askerlik Kanununun,
zorunlu askerlik sınırını 20 yaş olarak belirleyen I. ve gönüllü askerlik için
de asgarî kabul sınırının 18 yaş bitimi olduğunu hükme bağlayan II. maddeleri
anılan İhtiyarî Protokol hükümleriyle uyum halindedir. Protokol, amaçları
bakımından çalışma ve iş koşullarını düzenleyen 1475 sayılı İş Kanunu ile de
paralellik taşımaktadır.Bunun yanısıra, Ek Protokolün askerî okul öğrencilerini
kapsam dışında tutan 3 üncü maddesinin son paragrafındaki hüküm de iç
hukukumuza uygundur.
Türkiye Cumhuriyetinin
Çocuk Haklarına Dair Sözleşmeyi tamamlayıcı nitelikte olan ve esasen ulusal
mevzuatımızın hazırladığı elverişli zeminle uyum içinde bulunan bu Protokole
taraf olması, çocuk haklarına atfettiğimiz önemi uluslararası boyutta bir kez
daha gösterecek ve bahsekonu alanda bugüne kadar izlenmiş ulusal politikalar
bakımından ileriye doğru atılmış diğer bir adımı teşkil edecektir.
Dışişleri Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye BüyükMilletMeclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
27.6.2003 |
|
|
Esas No. : 1/465 |
|
|
|
Karar No. : 106 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çocuk Haklarına Dair
Sözleşmeye Ek Çocukların Silahlı Çatışmalara Dahil Olmaları Konusundaki
İhtiyarî Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Komisyonumuzun 26 Haziran 2003 tarihli 16 ncı toplantısında Dışişleri Bakanlığı
temsilcileri ile Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu yetkililerinin
katılmalarıyla görüşülmüştür.
İhtiyarî Protokol, Çocuk
Haklarına Dair Sözleşmenin, Taraf Devletlere, özellikle çocuğun, zararlı
olabilecek işlerde çalıştırılmasına karşı korunması için her türlü önlemi alma
yükümlülüğü getiren 32 nci maddesi ile onbeş yaşından küçüklerin çatışmalara
katılmalarını önleme konusunda yükümlülük getiren 38 inci maddesinin uygulamaya
geçirilmesine yönelik düzenlemeler içermektedir.
Çocuk Haklarına Dair
Sözleşmeyi tamamlayıcı nitelikte olan ve millî mevzuatımızla uyum içinde
bulunan Protokol, Komisyonumuzca benimsenmiş ve Tasarı aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkanvekili |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Emin Şirin |
Eyyüp Sanay |
Hüseyin Kansu |
|
|
İstanbul |
Ankara |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Özyol |
Nur Doğan Tapaloğlu |
Mehmet Güner |
|
|
Adıyaman |
Ankara |
Bolu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Dündar |
V. Haşim Oral |
Abdülbaki Türkoğlu |
|
|
Bursa |
Denizli |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Eraslan |
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şükrü Mustafa Elekdağ |
Fikret Ünlü |
Ufuk Özkan |
|
|
İstanbul |
Karaman |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Ören |
Nihat Eri |
Osman Seyfi |
|
|
Manisa |
Mardin |
Nevşehir |
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
A. Müfit Yetkin |
|
Emin Koç |
|
|
Şanlıurfa |
|
Yozgat |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
ÇOCUK HAKLARINA DAİR
SÖZLEŞMEYE EK ÇOCUKLARIN SİLAHLI ÇA-TIŞMALARA DAHİL OLMALARI KO-NUSUNDAKİ
İHTİYARÎ PROTOKOLÜN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞU HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. - 8 Eylül 2000
tarihinde New York’ta imzalanan “Çocuk Haklarına Dair Sözleşmeye Ek Çocukların
Silahlı Çatışmalara Dahil Olmaları Konusundaki İhtiyarî Protokol”ün ekli
beyanlar yapılmak suretiyle onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Ba-kanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
ÇOCUK HAKLARINA DAİR
SÖZLEŞMEYE EK ÇOCUKLARIN SİLAHLI ÇA-TIŞMALARA DAHİL OLMALARI KO-NUSUNDAKİ
İHTİYARÎ PROTOKOLÜN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞU HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. T. Toskay |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
R. Önal |
|
|
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Dışişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
|
|
İ. Cem |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı |
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
|
|
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı |
|
|
Z. Çakan |
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
|
|
Orman Bakanı |
|
Çevre Bakanı |
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
|
F. Aytekin |
ÇOCUK HAKLARINA DAİR SÖZLEŞME’YE EK ÇOCUKLARIN SİLAHLI
ÇATIŞMALARA
KATILMALARI İLE İLGİLİ İHTİYARİ PROTOKOL
İşbu
Protokol’e taraf Devletler,
Çocuk haklarının geliştirilmesi ve
korunması için çaba gösterilmesi konusunda mevcut yaygın taahhüdün göstergesi
olan Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’ye verilen geniş desteğin teşvikiyle,
Çocukların haklarının özel korunma
gerektirdiğini tekrar teyid ederek ve
çocukların durumlarının ayrım yapılmaksızın, sürekli iyileştirilmesi ve bunun
yanısıra, huzurlu ve güvenli koşullar altında gelişimlerinin ve eğitimlerinin
sağlanması için çağrıda bulunarak,
Silahlı çatışmanın çocuklar üzerindeki
zararlı ve yaygın etkisinden ve bunun kalıcı barış, güvenlik ve kalkınmaya
yönelik uzun vadeli sonuçlarından rahatsızlık
duyarak,
Silahlı çatışma durumlarında çocukların
hedef alınmasını ve genellikle çok sayıda çocuğun bulunduğu okullar ve
hastaneler gibi yerler dahil, uluslararası hukuk tarafından korunan hedeflere
yönelik doğrudan saldırıları kınayarak,
Uluslararası Ceza Divanı Statüsü’nün kabul
edilmesini ve Statü’nün, özellikle 15 yaşın altındaki çocukların askere
yazılmasını ya da alınmasını veya uluslararası ya da uluslararası olmayan
silahlı çatışmalarda faal olarak muhasamata katılım için kullanılmalarını savaş
suçları kapsamına almasını not ederek,
Dolayısıyla, Çocuk Haklarına Dair Sözleşme
ile tanınan hakların kullanılmasının daha da güçlendirilmesi için, çocukların
silahlı çatışmaya dahil olmalarına karşı daha fazla korunmalarına ihtiyaç
duyulduğunu dikkate alarak,
Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’nin 1.
maddesinde, Sözleşme’nin amaçları açısından, çocuğa uygulanan kanun
çerçevesinde daha erken yaşta rüşt kazanılmadıkça, “çocuk”tan 18 yaş altındaki
her insanın kastedildiğini kaydederek,
Sözleşme’ye ek ihtiyari bir protokol ile,
kişilerin silahlı kuvvetlere alınabilme ve hasmane davranışlara katılma
yaşlarının yüksetilmesinin, çocuklarla ilgili tüm eylemlerde çocuğun en yüksek
çıkarlarının öncelikle gözönüne alınması ilkesinin uygulanmasına etkin katkıda
bulunacağına inanarak,
Aralık 1995’te düzenlenen 26. Uluslararası
Kızılhaç ve Kızılay Konferası’nın, diğer hususların yanısıra, çatışma
taraflarının, 18 yaş altındaki çocukların hasmane davranışlara katılmalarının
önüne geçilmesi için mümkün olan her türlü adımı atmaları tavsiyesinde
bulunduğunu kaydederek,
Haziran 1999’da, Uluslararası Çalışma
Örgütü’nün, diğer hususların yanısıra, çocukların silahlı çatışmalarda
kullanılmak üzere zorla ya da zorunlu olarak askere alınmalarını yasaklayan 182
sayılı “En Kötü Biçimlerdeki Çocuk İşçiliğinin Yasaklanması ve Ortadan
Kaldırılmasına İlişkin Acil Eylem” Sözleşmesi’nin oybirliğiyle kabulünü memnuniyetle karşılayarak,
Devletin silahlı kuvvetleri dışında kalan
silahlı gruplarca, ulusal sınırların içinde veya sınıraşırı muhasamatta,
çocukların silah altına alınmalarını, eğitilmelerini ve kullanılmalarını şiddetle kınayarak ve bu çerçevede
çocukları asker olarak silah altına alanların, eğitenlerin ve kullananların
sorumluluklarını tanıyarak,
Silahlı çatışmadaki tarafların her
birinin, uluslararası insancıl hukuk hükümlerine uyma yükümlülüğü bulunduğunu hatırlatarak,
Bu Protokol’ün, 51. madde dahil olmak
üzere, Birleşmiş Milletler Andlaşması’nda yeralan hedef ve ilkeler ve insancıl
hukukun ilgili kurallarına halel getirmediğini vurgulayarak,
Birleşmiş Milletler Andlaşması’nda yeralan
hedeflere ve ilkelere tam olarak uyulmasına ve yürürlükteki insan hakları
düzenlemelerinin gözetilmesine dayalı barış ve güvenlik koşullarının,
çocukların özellikle silahlı çatışmalar ve yabancı işgali sırasında tam
anlamıyla korunmaları için vazgeçilmez olduğunu akılda tutarak,
Ekonomik veya sosyal durumları ya da
cinsiyetleri bakımından bu Protokol’e aykırı biçimde askere alınma ya da
muhasamatta kullanılma konusunda özellikle duyarlı bir kesimi oluşturan
çocukların özel ihtiyaçlarını tanıyarak,
Çocukların silahlı çatışmalara dahil
olmalarının kökeninde yatan ekonomik, sosyal ve siyasal nedenlerin dikkate
alınmasının gerekliliğini gözönünde
bulundurarak,
Bu Protokol’ün uygulanmasının yanısıra,
silahlı çatışma mağduru olan çocukların fiziksel ve psiko-sosyal
rehabilitasyonlarında ve sosyal açıdan topluma geri kazandırılmalarında
uluslararası işbirliğinin güçlendirilmesi ihtiyacına inanarak,
Başta çocuklar ve çocuk mağdurlar olmak
üzere toplumun, Protokol’ün uygulanmasına ilişkin bilgilendirici ve eğitici
programların yaygınlaştırılmasına katılımını teşvik ederek,
Aşağıdaki
hususlar üzerinde mutabık kalmışlardır:
Madde 1
Taraf Devletler silahlı kuvvetlerinin 18
yaşına erişmemiş mensuplarının hasmane davranışlara doğrudan doğruya
katılmalarının önlenmesi için mümkün olan tüm önlemleri alacaklardır.
Madde 2
Taraf Devletler 18 yaşına erişmemiş
kişilerin silahlı kuvvetlerine zorunlu olarak alınmamasını sağlayacaklardır.
Madde 3
1. Taraf Devletler Çocuk Haklarına Dair
Sözleşme’nin 38. maddesinin 3. fıkrasında belirtilen ulusal silahlı
kuvvetlerine gönüllü asker alımı için asgari yaşı, anılan maddede yeralan
ilkeleri gözönüne alarak ve Sözleşme’ye göre 18 yaşından küçüklerin özel
korunmaya hakkı olduğunu kabul ederek, yıllar itibariyle yükselteceklerdir.
2. Her Taraf Devlet, işbu Protokol’ü
onaylamasının veya Protokol’e katılmasının ardından, ulusal silahlı
kuvvetlerine gönüllü asker alımına izin vereceği asgari yaşı belirten ve bu
tarz askere alımının zorlanmaması veya zorunlu kılınmaması için aldığı
önlemleri tanımlayan bağlayıcı bir beyanı tevdi edecektir.
3. Ulusal silahlı kuvvetlerine 18 yaşın
altındaki kişilerin gönüllü olarak alınmasına izin veren Taraf Devletler,
asgari olarak aşağıdaki önlemleri almakla yükümlüdür:
(a) Bu koşullarda bir askere alım gerçekten gönüllü olmalıdır.
(b) Bu koşullarda bir askere alım ilgili kişinin ana-babasının veya
yasal koruyucularının rızalarını bildirmesi suretiyle yapılır;
(c) Bu kişiler, bu koşullar altındaki bir askeri hizmetin içerdiği tüm
görevler hakkında tam anlamıyla bilgilendirilmiş olmalıdır ve
(d) Bu kişiler, ulusal askeri hizmete kabul edilmeden önce yaşlarına
dair güvenilir kanıtları ibraz etmelidirler.
4. Her Taraf Devlet, beyanını herhangi bir
zamanda Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’ne bu amaçla yapacağı bir
bildirimle güçlendirebilir. Genel Sekreter, sözkonusu bildirim hakkında tüm
Taraf Devletlere bilgi verir. Sözkonusu bildirim Genel Sekreter tarafından
alındığı tarihten itibaren yürürlüğe girer.
5. İşbu maddenin 1. fıkrasında yeralan yaş
yükseltme koşulu, Çocuk Haklarına Dair Sözleşmenin 28. ve 29. maddeleri
uyarınca Taraf Devletlerin silahlı kuvvetleri tarafından idare edilen veya
bunların denetimi altında bulunan okullar için geçerli değildir.
Madde 4
1. Bir Devletin silahlı kuvvetleri dışında
kalan silahlı gruplar, hiçbir koşul altında, muhasamatta 18 yaşın altındaki
şahısları silah altına almamalı ve kullanmamalıdır.
2. Taraf Devletler bu tarz askere alım ve
kullanımın önlenmesi için, bu tür uygulamaların yasaklanmasına ve suç
addedilmesine yönelik yasal önlemlerin kabulü dahil, mümkün olan her türlü
önlemi alacaklardır.
3. Sözkonusu Protokol’ün işbu maddesinin
uygulanması bir silahlı çatışmanın herhangi bir tarafının hukuki statüsünü
etkilemeyecektir.
Madde 5
İşbu Protokol’deki hiçbir husus, bir Taraf
Devletin mevzuatının ya da uluslararası düzenlemelerin ve uluslararası insalcıl
hukukun çocuk haklarının yaşama geçirilmesine daha fazla katkıda bulunan
hükümlerine halel getirecek şekilde yorumlanmayacaktır.
Madde 6
1. Her Taraf Devlet, yetkileri
çerçevesinde, bu Protokol’ün hükümlerinin etkin uygulanması ve yürütülmesini
sağlamak amacıyla gerekli tüm yasal, idari ve diğer önlemleri alacaktır.
2. Taraf Devletler, bu Protokol’ün
ilkeleri ve hükümlerinin, yetişkinler ve çocuklarca aynı şekilde, uygun
yollardan geniş biçimde bilinmesini ve tanınmasını sağlamayı yükümlenirler.
3. Taraf Devletler, bu Protokol’e aykırı olarak
askere alınan veya muhasamatta kullanılan, yetkileri altındaki kişilerin terhis
edilmeleri veya hizmetlerine başka bir şekilde son verilmesi için mümkün olan
tüm önlemleri alacaklardır. Taraf Devletler, gerektiğinde, bu kişilere fiziksel
ve psikolojik açıdan iyileşmeleri ve sosyal açıdan topluma geri
kazandırılmaları için uygun tüm yardımı sağlayacaklardır.
Madde 7
1. Taraf Devletler, işbu Protokol’ün
uygulanmasında, Protokol’e aykırı herhangi bir faaliyetin önlenmesi ve
Protokol’e aykırı eylemlerin mağduru olan kişilerin rehabilitasyonu ve sosyal
açıdan topluma geri kazandırılmaları da dahil olmak üzere, teknik işbirliği ve
mali yardım yollarını da içeren şekilde işbirliğinde bulunacaklardır. Bu tarz
yardım ve işbirliği, ilgili Taraf Devletler ve uluslararası kuruluşlar arasında
danışmalar yoluyla tesis edilecektir.
2. Yardım yapabilecek durumda olan Taraf
Devletler bu tür yardımları, mevcut çok taraflı, iki taraflı veya başka
programlar yoluyla ya da bunların yanısıra, Genel Kurul kurallarına uygun
olarak oluşturulan bir gönüllü fon aracılığıyla sağlayacaklardır.
Madde 8
1. Her Taraf Devlet, Protokol’ün kendisi
açısından yürürlüğe giriş tarihi izleyen iki yıl içinde, Protokol’ün,
hükümlerinin katılım ve askere almaya ilişkin olanlar da dahil olmak üzere,
uygulanması için almış olduğu önlemlere ilişkin kapsamlı bilgi içeren raporu
Çocuk Hakları Komitesi’ne sunacaktır.
2. Kapsamlı raporun verilmesinden sonra,
her Taraf Devlet Çocuk Hakları Komitesi’ne sunduğu rapora Sözleşme’nin 44 üncü
maddesi uyarınca bu Protokol’ün uygulanmasına ilişkin her türlü ilave bilgiyi
ekleyecektir. Bunun dışında Protokol’e Taraf Devletler her beş yılda bir rapor
sunacaklardır.
3. Çocuk Hakları Komitesi Taraf
Devletlerden bu Protokol’ün uygulanmasına yönelik ilave bilgi talebinde
bulunabilecektir.
Madde 9
1. İşbu Protokol Sözleşmeye Taraf olan
veya Sözleşmeyi imzalamış bulunan herhangi bir Devletin imzasına açıktır.
2. İşbu Protokol onaya tabidir ve herhangi
bir Devletin katılımına açıktır. Onay veya katılıma ilişkin belgeler Birleşmiş
Milletler Genel Sekreterince saklanacaktır.
3. Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri,
Sözleşme ve Protokol’ün Saklayıcısı sıfatıyla, Sözleşme’ye Taraf ve Sözleşmeyi
imzalamış bulunan tüm Devletlere 3 üncü madde uyarınca yapılan her beyana,
Protokol’ün onayına veya Protokol’e katılıma ilişkin bilgi verecektir.
Madde 10
1. İşbu Protokol onaylama veya katılıma
ilişkin onuncu belgenin Saklayıcıya verilmesinden üç ay sonra yürürlüğe
girecektir.
2. İşbu Protokol, onu onaylayan veya
yürürlüğe girmesinden sonra katılan her Devlet bakımından, o Devletin onay veya
katılım belgesini Saklayıcıya verdiği tarihten bir ay sonra yürürlüğe
girecektir.
Madde 11
1. Herhangi bir Taraf Devlet işbu
Protokol’ü Birleşmiş Milletler Genel Sekreterine yapacağı yazılı bir
bildirimle, herhangi bir zamanda feshedebilir. Bunun üzerine Genel Sekreter,
Sözleşme’ye Taraf diğer Devletleri ve Sözleşme’yi imzalamış bulunan tüm
Devletleri bu Konuda bilgilendirir. Fesih, bildirimin Genel Sekreterce teslim
alınmasından bir yıl sonra yürürlüğe girecektir. Bununla beraber, şayet
fesheden Taraf Devlet, o yılın bitiminde bir silahlı çatışma içindeyse, fesih
silahlı çatışmanın bitiminden önce yürürlüğe girmeyecektir.
2. Böyle bir fesih bildirimi, feshin
yürürlüğe girmesinden önce meydana gelebilecek herhangi bir suç açısından,
Taraf Devletin işbu Protokol çerçevesindeki yükümlülüklerinin ortadan kalkması
sonucunu doğurmayacaktır. Aynı şekilde böyle bir fesih bildirimi, feshin
yürürlüğe girmesinden önce, Komite tarafından görüşülmekte olan herhangi bir
hususun ele alınmasına devam edilmesine hiçbir şekilde halel getirmeyecektir.
Madde 12
1. Herhangi bir Taraf Devlet bir
değişiklik önerisinde bulunabilir ve bunu Birleşmiş Milletler Genel Sekreterine
ibraz edebilir. Genel Sekreter bunun üzerine, değişiklik önerisini Taraf
Devletlere, önerilerin görüşülmesi ve oylanması amacıyla bir Taraf Devletler
Konferansı düzenlenmesini isteyip istemediklerini bildirmeleri talebiyle
iletecektir. Böyle bir bildirimi müteakip, dört ay içinde Taraf Devletlerin en
az üçte birinin Konferans yapılmasını istemesi durumunda, Genel Sekreter,
Birleşmiş Milletler himayesinde Konferansı toplayacaktır. Konferansta hazır
bulunan ve oy veren Taraf Devletlerin çoğunluğu tarafından kabul edilen
herhangi bir değişiklik önerisi onay için Genel Kurula sunulacaktır.
2. İşbu maddenin 1 inci fıkrasına uygun
olarak kabul edilen bir değişiklik önerisi Birleşmiş Milletler Genel Kurulu
tarafından onaylanıp Taraf Devletlerin üçte iki çoğunluğunca kabul edildiğinde
yürürlüğe girecektir.
3. Yürürlüğe giren bir değişiklik önerisi,
öneriyi kabul eden Taraf Devletler için bağlayıcılık kazanacaktır. Diğer Taraf
Devletler ise, işbu Protokol’ün hükümleri ve daha önce kabul etmiş oldukları
herhangi bir değişiklik ile bağlı kalmaya devam edeceklerdir.
Madde 13
1. İşbu Protokol’ün eşit derecede geçerli
olan Arapça, Çince, İngilizce, Fransızca, Rusça ve İspanyolca metinleri
Birleşmiş Milletler arşivlerinde saklanacaktır.
2. Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri
işbu Protokol’ün onaylı örneklerini Sözleşme’ye Taraf ve Sözleşme’yi imzalamış
bulunan tüm Devletlere iletecektir.
Ek - 3
Birinci beyan
Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’ye Ek Çocukların Silahlı
Çatışmalara Katılmaları ile İlgili İhtiyari Protokol’ün onayı sırasında Türkiye
Cumhuriyeti tarafından yapılan beyanın metni
Türkiye Cumhuriyeti işbu
İhtiyari Protokol’ün hükümlerini yalnızca tanıdığı ve diplomatik ilişki kurduğu
taraf devletlere karşı uygulayacağını beyan eder.
İkinci beyan
Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’ye Ek Çocukların Silahlı
Çatışmalara Katılmaları ile İlgili İhtiyari Protokol’ün onayı sırasında Türkiye
Cumhuriyeti tarafından Protokol’ün 3 üncü maddesinin 2 nci fıkrası ile ilgili
olarak yapılan beyanın metni
1. Türkiye Cumhuriyeti
İhtiyari Protokol’ün 3 üncü maddesinin 2 nci fıkrası uyarınca, Türk mevzuatına
göre askerliğin zorunlu olduğunu, ancak Türk vatandaşlarının kanuni rüşt yaşını
tamamlamadan zorunlu askerlik hizmetine tabi tutulmadığını, Türk Askerlik
Kanununa göre, askerlik hizmetinin 20 yaşına girilen yılın 01 Ocak tarihinde
başladığını, seferberlik ve olağanüstü hallerde ise yükümlülerin 19 yaşında
askere alınabildiğini beyan eder.
Türkiye’de gönüllü
askerlik uygulaması yoktur.
Bununla beraber, Askerlik
Kanunu’nun 11 inci maddesi, sadece deniz ve jandarma sınıfları ile “gedikli
küçük zabitlik” için asgari 18 yaştan itibaren gönüllü askere almayı
öngörmektedir. Ancak, İhtiyari Protokol’ün getirdiği yaş düzenlemesine uygun
olan bu madde uygulanmamaktadır.
İhtiyari Protokol’ün 3
üncü maddesinin 5 inci fıkrası ile Protokol kapsamı dışında tutulan askeri okul
öğrencileri de zorunlu askerlik uygulaması çerçevesinde yer almamaktadır. Bu
öğrenciler, Türk mevzuatı uyarınca “asker” tanımı ve “askeri hizmet”
yükümlülüğü dışında tutulmuştur.
2. Askeri liselere ve
astsubay hazırlama okullarına kabul ise gönüllülük esasına, giriş sınavında
başarıya ve veli ve yasal vasilerin muvafakatına bağlıdır. İlköğretimini
tamamlamış, asgari 15 yaşında bu okullara gönüllü olarak kabul edilen
öğrenciler, okul ile ilişkilerini istedikleri zaman kesebilirler.
Üçüncü beyan
Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’ye Ek Çocukların Silahlı
Çatışmalara Katılmaları ile İlgili İhtiyari Protokol’ün onayı sırasında Türkiye
Cumhuriyeti tarafından Protokol’ün 3 üncü maddesinin 5 inci fıkrası ile ilgili
olarak yapılan beyanın metni
Türkiye Cumhuriyeti,
Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’ye Ek Çocukların Silahlı Çatışmalara Katılmaları
ile İlgili İhtiyari Protokol’ün 3 üncü maddesinin 5 inci fıkrası ile ilgili
olarak, bu fıkrada zikredilen Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin
29 uncu maddesine yönelik çekincesinin tüm geçerliliğini koruduğunu beyan eder.