Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 62)
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Arnavutluk Cumhuri-yeti
Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm
ile Dışişleri
Komisyonları Raporları (1/343)
T.C.
Başbakanlık 3.1.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-555/60
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 4.12.2002 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Arnavutluk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”
ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
GEREKÇE
Türkiye ile Arnavutluk
arasındaki yolcu ve eşya taşımacılığının düzenlenmesi amacıyla Uluslararası
Karayolu Taşımacılığı Anlaşması günün şartlarına göre hazırlanarak 28.2.2000
tarihinde Tiran’da imzalanmıştır.
Türkiye ile Arnavutluk
arasında imzalanan Uluslararası Karayolu Taşıma Anlaşmasının yürürlüğe girmesi
ile iki ülke arasında ve üzerlerinden yapılmakta olan karayoluyla yolcu ve eşya
taşımacılığı belli düzenlemeler içerisinde cereyan edecek, bu alanda sorunların
ortaya çıkması halinde, çözümlenebilmesi için başvurulabilecek bir mevzuat
mevcut olacaktır.
Anılan Anlaşma ile ikili
transit yolcu ve eşya taşımaları için kolaylıklar getirilmektedir.
Bu Anlaşma ile;
- Geçiş ücretleri,
- Dönüş yükü ve üçüncü
ülke taşımaları,
- Hangi tür eşya
taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı,
- Taşıt personeli ve
taşımacıların uyacağı kurallar,
- Taşıma faaliyetinden
doğan ödemelerin ne şekilde yapılacağı,
- Yolcu ve eşya
taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması,
- Eşya taşımacılığında
teminat konusu,
- Yolcular, bagaj ve eşya
için yaptırılacak sigorta,
- Karma Komisyonunun
kurulması ve görevleri,
Gibi konular kapsamlı
şekilde düzenlenmiştir.
Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve
Turizm
Komisyonu 17.1.2003
Esas No. : 1/343
Karar No. : 4
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlıkça 8.1.2003
tarihinde Komisyonumuza tali olarak havale edilen “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti
ile Arnavutluk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun
15.1.2003 tarihli 3 üncü birleşiminde Dışişleri, Ulaştırma ve Maliye
bakanlıkları temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip görüşüldü.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde;
- Türkiye ile Arnavutluk
arasındaki yolcu taşımacılığının düzenlenmesi amacıyla Uluslararası Karayolu
Taşımacılığı Anlaşmasının günün şartlarına göre hazırlanarak 28.2.2000
tarihinde Tiran’da imzalandığı,
- Türkiye ile Arnavutluk
arasında imzalanan Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının yürürlüğe
girmesi ile iki ülke arasındaki ve üzerlerinden yapılmakta olan karayoluyla
yolcu taşımacılığının belli düzenlemeler içerisinde cereyan edeceği, bu alanda
sorunların ortaya çıkması halinde, çözümlenebilmesi için başvurulabilecek bir
mevzuat olacağı, ikili transit yolcu ve eşya taşımaları için kolaylıklar
sağlamasının yanı sıra geçiş ücretleri, dönüş yükü ve üçüncü ülke taşımaları,
hangi tür eşya taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı, taşıt personeli
ve taşımacıların uyacağı kurallar, taşıma faaliyetlerinden doğan ödemelerin ne
şekilde yapılacağı, yolcu ve eşya taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer
formalitelerin kolaylaştırılması, eşya taşımacılığında teminat konusu,
yolcular, bagaj ve eşya için yaptırılacak sigorta, Karma Komisyonun kurulması
ve görevleri gibi konuların kapsamlı şekilde düzenlendiği,
Anlaşılmaktadır.
Komisyonumuz, Anlaşmanın
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısını, iki ülke arasındaki
işbirliğini artıracağı düşüncesiyle müspet mütalaa ederek maddelerine
geçilmesine karar vermiştir.
Müteakiben, Tasarının 1,
2 ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, havalesi
gereği esas komisyon olan Dışişleri Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Adem Baştürk |
İbrahim Köşdere |
Mustafa Demir |
|
|
Kayseri |
Çanakkale |
Samsun |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sarı |
Naci Aslan |
Ahmet Yaşar |
|
|
Gaziantep |
Ağrı |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Feyzi Berdibek |
Kemal Demirel |
Osman Aslan |
|
|
Bingöl |
Bursa |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zülfü Demirbağ |
Mustafa Ilıcalı |
Mevlüt Coşkuner |
|
|
Elazığ |
Erzurum |
Isparta |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Recep Koral |
Abdürrezzak Erten |
Mehmet Parlakyiğit |
|
|
İstanbul |
İzmir |
Kahramanmaraş |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Yıldırım |
Niyazi Özcan |
Muharrem Doğan |
|
|
Kastamonu |
Kayseri |
Mardin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Recep Yıldırım |
Hasan Güyüldar |
|
|
Muğla |
Sakarya |
Tunceli |
Dışişleri Komisyonu
Raporu
Türkiye Büyük
MilletMeclisi
Dışişleri
Komisyonu 24.2.2003
Esas No. : 1/343
Karar No. : 28
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Arnavutluk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı,
Komisyonumuzun 20 Şubat 2003 tarihli 4 üncü toplantısında Dışişleri Bakanlığı
ile Ulaştırma Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Türkiye ile Arnavutluk
arasında ve transit olarak yapılmakta olan karayoluyla yolcu ve eşya
taşımacılığını düzenleyen ve belli kolaylıklar getiren Anlaşma Komisyonumuzca
uygun bulunarak aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Mehmet Dülger |
Emin Şirin |
Hüseyin Kansu |
|
|
Antalya |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Özyol |
Nur DoğanTopaloğlu |
Mustafa Dündar |
|
|
Adıyaman |
Ankara |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. İhsan Arslan |
Abdülbaki Türkoğlu |
Mehmet Eraslan |
|
|
Diyarbakır |
Elazığ |
Hatay |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Onur Öymen |
Fikret Ünlü |
Ufuk Özkan |
|
|
İstanbul |
Karaman |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Ören |
Nihat Eri |
Süleyman Gündüz |
|
|
Manisa |
Mardin |
Sakarya |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Emin Koç |
|
|
|
|
Yozgat |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE ARNAVUTLUK CUMHURİYETİ
HÜ-KÜMETİ ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI ANLAŞMA-SININ
ONAYLANMASININ UYGUN BU-LUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 28.2.2000
tarihinde Tiran’da imzalanan “Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Arnavutluk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası
Karayolu Taşımacılığı Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE ARNAVUTLUK CUMHURİYETİ
HÜ-KÜMETİ ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI ANLAŞMA-SININ
ONAYLANMASININ UYGUN BU-LUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Abdullah Gül |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
A. Şener |
M. A. Şahin |
E. Yalçınbayır |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
M. Aydın |
B. Atalay |
A. Babacan |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı |
|
|
|
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
V. Gönül |
|
|
|
İçişleri Bakanı |
Dışişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
|
A. Aksu |
Y. Yakış |
K. Unakıtan |
|
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
|
E. Mumcu |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür Bakanı |
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
H. Çelik |
|
|
|
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
Çevre Bakanı |
|
|
|
G. Akşit |
O. Pepe |
İ. Sütlüoğlu |
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE
ARNAVUTLUK CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA
ULUSLARARASI KARAYOLU
TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASI
Bundan sonra Âkit
Taraflar olarak anılacak olan Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Arnavutluk
Cumhuriyeti Hükümeti, karşılıklı çıkarlar ve karşılıklılık prensibine dayalı
olarak karayolu taşımacılığı ile ilgili liberalleşme prensibi ile, ülkeleri
arasında ve ülkeleri üzerinden transit karayolu taşımacılığı alanında
uluslararası işbirliğini ilerletmek arzusu ile; aşağıdaki hususlarda mutabık
kalmışlardır.
Madde 1
UYGULAMA ALANI
Bu Anlaşma Hükümleri:
1. İki Âkit Taraf
toprakları arasında ve toprakları üzerinden transit yük ve yolcu
taşımacılığına,
2. Yukarıda belirtilen
taşıma ile ilgili olarak boş araç seyahatlerine uygulanır.
Madde 2
TANIMLAR
Bu Anlaşmanın Amacına
Uygun olarak;
1. “Taşımacı” terimi;
Âkit Taraflardan birinde yerleşik ve ülkesindeki kanun ve nizamlara uygun
olarak karayolu ile yük veya yolcu taşıma hakkına sahip gerçek veya tüzel bir
kişiyi,
2. “Araç” terimi;
a) Yük taşımacılığı için;
Âkit Taraflardan birinde kayıtlı ve yük taşımacılığı için kullanılan özel
olarak teçhiz edilmiş bir motorlu araç veya araçlar kombinasyonunu,
b) Yolcu taşımacılığı
için; sürücü dahil dokuzdan fazla oturma yeri bulunan ve yolcu taşımak üzere
imal edilmiş veya teçhiz edilmiş ve Âkit Taraflardan birinin topraklarında
kayıtlı herhangi bir motorlu aracı,
3. “Transit” terimi; bir
Âkit Tarafta kayıtlı bir taşımacı tarafından diğer Âkit Taraf toprakları
üzerinden yapılan yük ve yolcu taşımacılığını ifade eder.
Madde 3
YOLCU TAŞIMACILIĞI
Yolcu taşımacılığı
amaçlarına uygun olarak;
- “Düzenli servis”
belirli bir güzergahta, önceden saptanmış zaman ve ücret tarifesine göre iki
Âkit Taraf arasında ve ülkeleri üzerinden transit yolcu taşınması anlamındadır.
- “Mekik servis”
sırasıyla iki Âkit Taraf topraklarında bulunan tek bir hareket noktasından tek
bir varış noktasına önceden oluşturulan yolcu gruplarının seri olarak gidiş ve
dönüş seyahatleri için yapılan servisler anlamındadır. Dışarı giden yolculardan
oluşan her bir grup sonraki bir seyahatte hareket noktasına geri taşınacaktır.
- Mekik servis sırasında
yolculardan hiç biri yoldan alınmaz veya bırakılmaz.
- Mekik servis
seferlerinde ilk geri dönüş ve son çıkış seferleri boş olarak yapılır.
Düzenli ve mekik
servislerin çalışmalarıyla ilgili şartlar işbu Anlaşmayı imzalayan yetkililerin
karşılıklı mutabakatına dayalı olarak, bu Anlaşmanın 11 inci maddesiyle
oluşturulan Karma Komite tarafından kabul edilen şartlara dayanılarak saptanır.
- “Transit”, yolcunun,
aracın kayıtlı olduğu Âkit Taraf topraklarından başlayıp diğer Âkit Taraf
topraklarından geçerek taşınmasına denir. Seyahat sırasında yolcu alınmaz ve
indirilmez.
Arızi hizmetler;
a) Aracın kayıtlı olduğu
ülkeden aynı araçla bir grup yolcunun taşınmasına ve hareket noktasına geri
getirilmesine, yani kapalı kapı turlarına denir.
b) Gidiş seyahati dolu,
dönüş seyahati boş olan servislerdir,
c) Gidiş seyahati boş ve
dönüş seyahati dolu olan ve aracın kayıtlı olmadığı ülkedeki bir noktadan
yolcuların alındığı ve,
1. Yolcuların, alındığı
Âkit Taraf topraklarına varışlarından önce bir taşımacılık mukavelesiyle
önceden bir grup oluşturduğu,
2. Yolcuların,
taşımacının yerleşik olduğu ülke topraklarına davet edildiği ve taşıma
ücretlerinin daveti yapan kişi tarafından karşılandığı servislerdir.
Madde 4
PAZARA GİRİŞ
1. “3. maddede”
belirtilen arızi hizmetler aracın kayıtlı olmadığı Âkit Taraf topraklarında
taşımacılık izin belgesinden muaftır.
2. Arızi hizmetler bir
kontrol belgesiyle yapılır.
3. Kontrol belgesi bir
seyahat formunu içerecektir.
4. Seyahat formu en
azından aşağıda belirtilen bilgileri içerecektir.
a) Hizmet tipi
b) Ana güzergah
c) İlgili taşımacı (veya
taşımacılar)
d) Yolcuların tam listesi
5. Düzenli transit
hizmetler, transit ülkesine yapılan başvurudan sonra, transit ülkesinin vermiş
olduğu izin belgesiyle yerine getirilir.
6. Anlaşmanın 11.
maddesinde belirtilen Karma Komite tarafından aksi kararlaştırılmadığı sürece,
transit taşımalarda seyahat boyunca yolcu bindirilip indirilmez.
Madde 5
1. Düzenli ve mekik
hizmetleri izne tabidir.
2. İzin belgeleri
taşımacı kuruluşun adına hazırlanır. Bu belgeler, üçüncü şahıslara
devredilemez. Ancak, belgeyi alan taşımacı, taşıma hizmetini, başka bir firma
aracılığıyla yerine getirebilir.
3. Bir izin belgesinin
geçerlik süresi düzenli hizmetler için üç yılı, mekik servisler için bir yılı
aşmayacaktır.
4. İzin belgesinde
aşağıdakiler belirtilecektir.
a) Hizmet tipleri
b) Servis güzergahı,
hareket ve varış noktası ve sınır geçiş noktaları
c) Belgenin geçerlik
süresi
d) Düzenli servisler için
duraklar ve zaman tarifesi
5. İzin başvuruları
aracın kayıtlı olduğu Âkit Tarafın yetkili makamına yapılacaktır. Başvuru kabul
edilirse, yukarıda belirtilen yetkili makam bunu diğer Âkit Tarafın yetkili
makamına bildirecektir. İkinci Taraf da kabul ederse, bu durumda, her bir
yetkili makam, güzergahın kendi topraklarından geçen bölümü için izin belgesini
verecektir.
6. İki nüsha halindeki
başvuru, millî mevzuatta istenilen bilgileri ve hat krokisini, işaretlenmiş
otobüs duraklarını, kilometreyi, zaman ve ücret tarifesini içerecektir.
7. Yolculuk boyunca,
yetkili makamlar tarafından verilen izin belgesinin orijinali veya bir nüshası
araçta bulundurulacaktır.
8. İzin belgeleri işbu
Anlaşmanın 11. maddesinde belirtilen Karma Komite tarafından hazırlanacak
modele uygun olacaktır.
Madde 6
Arızi yolcu
taşımalarında, bir Âkit Taraf topraklarından transit geçen, diğer Âkit Taraf
ülkesinde kayıtlı araçlar izinden muaf tutulur.
Madde 7
Bir düzenli servisin
faaliyete başlamasına, onaylanması ve iki Âkit Tarafın yetkili makamlarının
ilgili belgeleri gerekli ek dökümanlarıyla birlikte değiş-tokuş etmesi üzerine
izin verilebilir.
Madde 8
YÜK TAŞIMACILIĞI
Âkit Taraf topraklarında
yerleşik taşımacılar, iki ülke arasında ve ülkeleri üzerinden yapılacak transit
yük taşımacılığını herhangi bir izne tabi olmadan yapabilirler.
Üçüncü ülkelere veya
üçüncü ülkelerden yapılacak yük taşımaları izne tabi olacaktır.
Madde 9
“8. maddede” belirtilen
üçüncü ülke izin belgelerinin biçimi ve sayısı bu Anlaşmanın 11. maddesinde
belirtilen Karma Komite tarafından saptanır.
Söz konusu izin belgeleri
her yıl diplomatik yollardan ve 11. maddede belirtilen Karma Komite tarafından
kararlaştırılan usule uygun biçimde teati edilecektir.
Madde 10
Aşağıdaki durumlarda izin
belgesi zorunlu değildir.
1. Bir kamu havaalanından
kaza durumunda veya uçağın herhangi bir başka kazasında nesnelerin taşınması
veya uçağın acil nedenle inişi veya sefer iptali durumunda yapılan taşımalar,
2. Cenaze taşınması,
3. Ev nakli bağlamında,
özel amaçlarla kişisel eşyanın taşınması,
4. Posta taşıması,
5. Sergi ve fuar eşyalarının
taşınması,
6. Tiyatro, müzik ve
diğer kültürel faaliyetlerle ilgili eşya ve aksesuarların, sirk, tv., radyo ve
film gösterilerine ait eşyaların taşınması,
7. Endüstriyel hammadde
işlemeciliği dışındaki ölü hayvanların taşınması,
8. Çiçek ve diğer
dekoratif bitkilerin taşınması,
9. Kesim hayvanları
dışındaki hayvanların bu maksada matuf taşıtlarla taşınması
10. Doğal afet halinde
yardım amacıyla tıbbî malzeme taşınması,
11. Eğitim ve reklam
amacıyla kullanılan kargonun taşınması,
12. Bozulmuş veya hasara
uğramış taşıtların taşınması,
13. Karma Komite
tarafından kararlaştırılacak diğer haller.
Araç sürücüsü bu maddede
belirtilen taşımacılık faaliyetleriyle ilgili taşıma çeşitlerinden birini
belirten tüm belgeleri araçta bulunduracaktır.
Madde 11
GENEL ŞARTLAR
Bu Anlaşmanın
uygulanmasıyla ile ilgili tüm hususlar için bir Karma Komite oluşturulacaktır.
Karma Komite iki Âkit
Taraf Hükümetlerinin temsilcilerinden oluşacak ve karayolu taşımacılık sektörü
temsilcilerini toplantılara davet edebilecektir. Karma Komite yılda bir kez
toplanacaktır.
Toplantı gündeme evsahibi
Âkit Tarafça, ya da toplantı talebinde bulunan Tarafça, toplantı tarihinden iki
hafta önce hazırlanıp, sunulacaktır.
Her bir toplantı, iki
Âkit Tarafın heyet başkanları tarafından imzalanan bir Protokolün
imzalanmasıyla sona erecektir.
Madde 12
Âkit Taraflar, bu Anlaşma
şartlarının yerine getirilmesiyle ilgili sorunların çözümü için yetkili
makamlarını diğer Âkit Tarafa bildirecektir. Bu makamlar:
Türkiye Cumhuriyeti için
Ulaştırma Bakanlığı,
Kara Ulaştırması Genel
Müdürlüğü,
Ankara
Arnavutluk Cumhuriyeti
için
Ulaştırma Bakanlığı
Kara ve Demiryolları
Geliştirme Müdürlüğü,
Tiran’dır.
Madde 13
Âkit Taraflar,
topraklarından transit geçen diğer Âkit Tarafın taşıtlarından:
a) Karayolu altyapısının
kullanılmasından alınan ücretler (paralı karayolu ve köprüler),
b) Karayolunun bakım ve
korunmasından, karayolu ve taşımanın yönetimine ilişkin giderleri karşılamak
için alınan ücretler,
c) Taşıtın ağırlığı,
boyutları ve yükü Âkit Tarafların millî mevzuatında belirtilen sınırları aştığı
takdirde alınan ücretler,
dışında herhangi bir
ithal veya ihraç vergisi veya resmî (gümrük vergisi dahil) almayacaklardır.
Âkit Taraflar
topraklarından yapılan transit taşımacılık, karşılıklılık esasına göre,
yukarıdaki (b) paragrafında belirtilen ücretlerden muaf tutulabilir.
Madde 14
Âkit Taraf taşımacıları
ve araç personeli, diğer Âkit Taraf topraklarında yürürlükte olan kanun ve
yasal düzenlemelere uyacaklardır.
Anlaşma kapsamına
girmeyen taşımacılıkla ilgili diğer hususlar Âkit Tarafların kanun, nizam ve
kurallarına tabi olacaktır.
Madde 15
SİGORTA
Âkit Tarafların
uluslararası taşımacılık yapan araçları hem transit ülkesinde, hem de varış
ülkesinde sigorta kapsamında olmalıdır.
Madde 16
KABOTAJ
Âkit Taraflardan birinin
ülkesinde tescil edilmiş taşıtlar, diğer Âkit Taraf topraklarındaki iki nokta
arasında yolcu ve eşya taşıyamayacaktır.
Madde 17
GÜMRÜK VE SAĞLIK KONTROLÜ
Âkit Taraflarca kabul
edilen uluslararası andlaşmaların şartları, sınır geçiş noktalarında yapılacak
gümrük ve sağlık kontrollerinde uygulanır.
Belirtilen kontroller
mümkün olduğu müddetçe öncelikli olarak hasta, hayvan ve bozulabilir yüklere
uygulanır.
Madde 18
ARAÇLARIN TEKNİK KONTROLÜ
Bir Âkit Tarafa ait olup,
öteki Âkit Tarafın ülkesinde, iki taraflı ya da transit taşımacılık yapan
herhangi bir araca, devlet kuruluşu tarafından yol güvenliği belgesi verilmelidir.
Topraklarında taşımacılık
yapılan Âkit Taraf diğer Âkit Taraf araçlarının teknik kontrolden geçirilmesini
isteyebilir.
Diğer Âkit Taraf
ülkesinde iki taraflı veya transit taşıma yapan ve tehlikeli madde taşıyan Âkit
Tarafın bir aracı, ADR Anlaşmasında öngörülen tüm gerekli belgeleri
bulunduracaktır.
Madde 19
İşbu Anlaşmanın yürürlüğe
girmesi ile birlikte 2.8.1988 tarihinde Tiran’da imzalanmış olan “Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Arnavutluk Sosyalist Halk Cumhuriyeti Arasında
Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması” yürürlükten kalkacaktır.
Madde 20
İşbu Anlaşma, Âkit
Tarafların ilgili yasal koşulları tamamladığını belirten mektuplarının
değiş-tokuş edildiği tarihte yürürlüğe girer. Anlaşma bir yıl yürürlükte kalır.
Âkit Taraflardan biri, Anlaşmanın sona eriş tarihinden altı ay önce Anlaşmayı
sona erdirmek istediğini belirtmediği sürece otomatik olarak bir yıllık süreyle
uzatılır.
İşbu Anlaşma Tiran’da
28.2.2000 tarihinde iki orijinal nüsha halinde, her biri eşit derecede geçerli
Türkçe, Arnavutça ve İngilizce dillerinde düzenlenmiştir. Yorumdaki farklılık
durumunda, İngilizce metin geçerli olacaktır.
Aşağıda imzası olan tam
yetkili kişiler bu Anlaşmayı imzalamıştır.
|
|
Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti |
Arnavutluk
Cumhuriyeti Hükümeti |
|
|
Adına |
Adına |
|
|
Ahmet BALCI |
Astrit AVDULAJ |
|
|
Türkiye
Cumhuriyeti |
Arnavutluk
Cumhuriyeti |
|
|
Ulaştırma
Bakanlığı |
Ulaştırma
Bakanlığında |
|
|
Müsteşar
Yardımcısı |
Genel
Müdür |