Dönem
: 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 160)
Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan Cumhuriyeti Arasında Gelir
Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarı ve Dışişleri Komisyonu
Raporu (1/518)
Not: Tasarı
Başkanlıkça; Plan ve Bütçe ile Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-279/295 13.1.2003
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama
döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi
uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının
yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz
ederim.
Abdullah Gül
Başbakan
LİSTE
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/262 Türkiye
Cumhuriyeti ile Irak Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/266 Dünya
Turizm Teşkilâtı Tüzüğünün Bazı Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/267 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Turizm Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/269 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Polonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası
Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Tadiline İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/270 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Litvanya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/273 Uluslararası
Sergilere İlişkin Sözleşme ile Sözleşmeye Değişiklik Getiren Uluslararası
Sergiler Bürosu Genel Kurul Kararına Katılmamızın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/274 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki Turizm
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/283 Türkiye
Cumhuriyeti ile Litvanya Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Hukukî
ve Adlî İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/286 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Uluslararası Göç Örgütü Arasında Örgütün Türkiye’deki
Hukuksal Durumu, Ayrıcalıkları ve Dokunulmazlıkları Hakkında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/290 Birleşmiş
Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/293 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Lübnan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/300 Batı
Avrupa Birliği, Ulusal Temsilciler ve Uluslararası Görevlilerin Statüsü
Hakkında Anlaşmanın, Türkiye Tarafından Batı Avrupa Silâhlanma Örgütü
Faaliyetleri ile İlgili Olarak Uygulanması ve Buna İlişkin Mektupların Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/308 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/312 Türkiye
Cumhuriyeti ile Moldova Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/319 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/327 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/420 Avda
ve Sporda Kullanılan Tüfekler, Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının Yapımı,
Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı
1/446 Köy
Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi ile Aynı Kanuna Bir Madde Eklenmesine
Dair Kanun Tasarısı
1/489 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Gürcistan Hükümeti Arasında SosyalGüvenlik
Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/508 Bir
Evlenme Akdine Dayanmayan Birleşmelerin Evlilik ve Evlilik Dışında Doğan Çocukların
Düzgün Nesepli Olarak Tesciline İlişkin Kanun Tasarısı
1/511 Türkiye
Cumhuriyeti ile Türk Kültür ve Sanatları Ortak Yönetimi Genel Müdürlüğü
Arasında Arsa Tahsisi Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/530 Türkiye
Cumhuriyeti ile Şili Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve
Korunmasına İlişkin Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/541 Ozon
Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolünde Yapılan Değişikliğin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/542 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden
Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel
Olma Anlaşması ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/555 İzmirGaz ve
Ulaşım Hizmetleri Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı
1/557 Taşınmaz Mal
Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanuna Bazı Maddeler
Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/559 Devlet
Mezarlığı Dışında Defnedilen Bazı Devlet Büyüklerinin Mezarları Hakkında Kanun
Tasarısı
1/560 Uzman
Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/561 Eski
Yugoslavya’da İşlenen Bazı Suçların Kovuşturulması Hakkında Kanun Tasarısı
1/565 Kaçakçılığın
Men ve Takibine Dair Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı
1/568 Uyuşturucu
Maddelerin Murakabesi Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı
1/569 Jandarma
Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı
1/570 Kimlik
Bildirme Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi ve Bu Kanuna Bir Ek Madde ile
Bir Geçici Madde Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/571 Jandarma
Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/572 Jandarma
Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa İki Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/573 Uzman
Jandarma Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/579 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Uluslararası Çalışma Örgütü Arasında Uluslararası
Çalışma Örgütünün Ankara’daki Ofisi İçin Yer Tahsisine İlişkin Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/591 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Cezayir Demokratik Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında
Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/598 Akdeniz’de
Tehlikeli Atıkların Sınırötesi Hareketleri ve Bertarafından Kaynaklanan
Kirliliğin Önlenmesi Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/600 Su
Ürünleri Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/605 Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Tasarısı
1/613 Ev
Hayvanlarının Korunmasına Dair Avrupa Sözleşmesinin OnaylanmasınınUygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/626 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Bosna-Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Kültür
Merkezlerinin Kuruluşu ve İşleyişi Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/648 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Bahreyn Devleti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/649 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/653 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Bosna ve Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Ankara ve
Saraybosna’da Diplomatik Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/654 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Bangladeş Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir
Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına
Engel Olma Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/655 Özel
Karayolu TaşıtlarınınGeçici İthaline Dair Gümrük Sözleşmesi Değişikliklerinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/665 TürkiyeCumhuriyeti
Hükümeti ile Venezuela Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki Turizm Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/666 Türkiye
Cumhuriyeti ile Türkmenistan Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve
Aşkabad’da Diplomatik Temsilciliklerin Yerleşimine İlişkin Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/667 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Belbaşı
Tesisinin Kapanması ve Yeni Bir Sismik Araştırma İstasyonunun Faal Hale
Getirilmesi ile İlgili Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/671 Türkiye
Cumhuriyeti ile Hindistan Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki
ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/680 Devlet
Memurları Kanunu ile Kamu İktisadî Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi
ve 233 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten
Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı
1/683 Türkiye
Cumhuriyeti ile Tacikistan Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve
Duşanbe’de Diplomatik Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/687 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Büyük Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı
Hükümeti Arasında Sosyal Güvenlik Sözleşmesinin ve Eki Sağlık Bakımı Hakkında
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/688 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Fransa Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Nükleer Enerjinin
Barışçıl Amaçlı Kullanımı İçin İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/732 Telsiz
Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/735 Türkiye
Cumhuriyeti ile Moğolistan Arasında Hukukî, Ticarî ve Cezaî Konularda Adlî
Yardımlaşma Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/746 Uzman
Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/749 Karayolu
Taşımcılığında Çalışma Saatleri ve Dinlenme Sürelerine İlişkin 153 Sayılı
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/750 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ve Fas Krallığı Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı
Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/761 Birleşmiş
Milletler Hazır Barış Gücü Düzenlemeleri Sistemine Katkılar Hakkında Türkiye
Hükümeti ve Birleşmiş Milletler Arasında Ortak Niyet Beyanının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/766 Eşyanın
Sınırlardaki Kontrollerinin Uyumlaştırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/771 Türkiye
Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı ile Birleşik Meksika Devletleri Sağlık Bakanlığı
Arasında Sağlık Alanında İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/778 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonu
Arasında Merkez Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/783 Emniyet
Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri Tazminat Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı
1/785 Vatandaşlık
Belgesi Verilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/786 Kişi
Halleri Konusunda Milletlerarası Karşılıklı Bilgi Verilmesine İlişkin
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/787 Ahvali
Şahsiye Belgelerinde Yer Alan Bilgilerin Kodlanmasına İlişkin Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/788 Yaşam
Belgesi Verilmesine Dair Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/799 Ahvali
Şahsiye Cüzdanlarının Tanınmasına ve Güncelleştirilmesine İlişkin Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/802 Türkiye
Cumhuriyeti ile Çek Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde
Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının ve
Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/803 Türk Polis Teşkilâtını Güçlendirme
Vakfı Kanunu Tasarısı
1/804 İçişleri
Bakanlığı Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin
Kanun Tasarısı
1/810 Uzman
Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/813 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Savunma Sanayii
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/815 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sağlık
Alanında İşbirliğine Dair Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/827 Ozon
Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Değişikliğinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/829 Türkiye
Cumhuriyeti ile Ukrayna Arasında Hukukî Konularda Adlî Yardımlaşma ve İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/830 Türkiye
Cumhuriyeti ile Amerika Birleşik Devletleri Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl
Kullanımına İlişkin İşbirliği Anlaşması ve Eki Mutabakat Zaptının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/831 Biyolojik
Çeşitlilik Sözleşmesinin Biyogüvenlik Kartagena Protokolünün Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/833 Türkiye
Cumhuriyeti ile Filipinler Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki
ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/834 Uluslararası
Telekomünikasyon Birliği (ITU) Kuruluş Yasası ve Sözleşmesinde Değişiklik Yapan
Kyoto ve Minneapolis Tam Yetkili Konferansları Sonuç Belgelerinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair KanunTasarısı
1/852 Nüfus
Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı
1/853 Avrupa
Peyzaj Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/855 Türkiye
Cumhuriyeti ile İtalya Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve
Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/867 Türkiye
Cumhuriyeti ile Gürcistan Arasında Ortak Sınırın Anti-Personel Mayınlardan
Arındırılması ve Bunların Gelecekte Sınır Koruma Amacıyla Kullanılmaması İçin
Bir İkili Rejim Tesis Edilmesi Hakkında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/868 Türkiye
Cumhuriyeti ve Slovak Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve
Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/871 1990
Tarihli Petrol Kirliliğine Karşı Hazırlıklı Olma, Müdahale ve İşbirliği ile
İlgili Uluslararası Sözleşme ve Eklerine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/872 Türkiye
Cumhuriyeti ve Portekiz Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve
Korunmasına İlişkin Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/877 Uydular
Aracılığı ile Haberleşme Uluslararası Teşkilâtı (INTELSAT) Anlaşmasının ve
İşletme Anlaşmasında Yapılan Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/881 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ve Yugoslavya Federal Cumhuriyeti Federal Hükümeti
Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/890 Tehlikeli
Atıkların Sınırötesi Taşınımının ve Bertaraf Edilmesinin Kontrolüne İlişkin
Basel Sözleşmesine Getirilen Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/894 Çocuk
Haklarına Dair Sözleşmeye Ek Çocukların Silâhlı Çatışmalara Dahil Olmaları
Konusundaki İhtiyari Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/909 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Uganda Cumhuriyeti Arasında Ticaret Ekonomik ve Teknik
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/910 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Gabon Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Genel Ticarî, Ekonomik,
Kültürel ve Teknik İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/911 Türkiye
Cumhuriyeti ile Slovenya Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde
Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/915 Biyoloji
ve Tıbbın Uygulanması Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması
Sözleşmesi: İnsan Hakları ve Biyotıp Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/916 Uluslararası
Atom Enerjisi Ajansı Statüsünün Bazı Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/917 190
Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve Dışişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/918 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Kongo Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ticaret, Ekonomik
ve Teknik İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/924 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların
İadesi Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/925 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ve Kosta Rika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Teknik
İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/926 Dünya
Posta Birliği Kuruluş Yasasına Altıncı Ek Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/929 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında
Karşılıklı Kalite Güvence Hizmetlerine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/933 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Suriye Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yasadışı
Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
İlişkin Kanun Tasarısı
1/947 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Jamaika Hükümeti Arasında Ticaret ve Ekonomik
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/954 Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/957 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Diplomatik
Temsilcilik Binalarının İnşası İçin Karşılıklı Arsa Tahsisine İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/958 Türk
Vatandaşlığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/959 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Estonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/962 Türkiye
Cumhuriyeti ile Yunanistan Cumhuriyeti Arasında Doğal Afetlere Karşı Türk-Yunan
Ortak Görev Gücü Kurulmasına İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/964 Türkiye
Cumhuriyeti ve Karayip Devletleri Birliği Arasında İşbirliği Çerçeve
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/967 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Romanya Sosyalist Cumhuriyeti Hükümeti Arasında
Ankara’da 2 Mayıs 1966 Tarihinde İmzalanan Sivil Hava Ulaştırma Anlaşmasına Ek
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/969 Avrupa
Sınırötesi Televizyon Sözleşmesini Değiştiren Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/974 Anti-Personel
Mayınların Kullanımının, Depolanmasının, Üretiminin ve Devredilmesinin
Yasaklanması ve Bunların İmhası ile İlgili Sözleşmeye Katılmamızın Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/977 Çocukların
Korunması ve Ülkelerarası Evlat Edinme Konusunda İşbirliğine Dair Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/982 Eşyanın
Geçici İthalatına İlişkin İstanbul Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/983 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Hükümeti Arasında Uzayın Araştırma ve
Kullanımı Konularında İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/984 Türkiye
Cumhuriyeti ve Yemen Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve
Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/985 Türkiye
Cumhuriyeti ve Makedonya Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/989 Marka
Kanunu Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/991 Endüstriyel
Tasarımların Uluslararası Tesciline İlişkin Lahey Anlaşmasına Bağlı Cenevre
Metnine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/992 Ticaret
Gemilerinde Çalışan Kaptanlar ve Gemi Zabitlerinin Meslekî Yeterliliklerinin
Asgari İcaplarına İlişkin 53 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/993 Gemi
Adamlarının Hastalanması, Yaralanması ya da Ölümü Halinde Armatörün
Sorumluluğuna İlişkin 55 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/994 Gemilerde
Mürettebat İçin İaşe ve Yemek Hizmetlerine İlişkin 68 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/995 Mürettebatın
Gemide Barınmasına İlişkin 92 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/996 Gemi
Adamlarının Sağlık Muayenesine İlişkin 73 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1006 Gemi
Aşçılarının Meslekî Ehliyet Diplomalarına İlişkin 69 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1007 İş
Kazalarının Önlenmesine (Gemi Adamları) İlişkin 134 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/1008 Gemi
Adamlarının Ulusal Kimlik Kartlarına İlişkin 108 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1013 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Bulgaristan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sahil
Güvenlik İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1014 Karadenizin
Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonunun Ayrıcalık ve Bağışıklıklarına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1017 Gemi
Adamlarının Sağlığının Korunması ve Tıbbî Bakımına İlişkin 164 Sayılı
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1018 Gemi
Adamlarının Yıllık Ücretli İznine İlişkin 146 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1019 Liman
İşlerinde Sağlık ve Güvenliğe İlişkin 152 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1020 Gemi
Adamlarının Ülkelerine Geri Gönderilmesine İlişkin 166 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1022 Otobüs
ve Otokarlarla Uluslararası Arızi Yolcu Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1023 Türkiye
Cumhuriyeti ve Hollanda Krallığı Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1026 Mürettebatın
Gemide Barınmasına İlişkin (İlave Hükümler) 133 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1027 Uzay
Cisimlerinin Verdiği Zarardan Dolayı Uluslararası Sorumluluk Hakkında
Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1028 Uzaya
Fırlatılan Cisimlerin Tescili Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1029 Türkiye
Cumhuriyeti ile Azerbaycan Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Adlî
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1033 Atlantik
Ton Balıklarının Korunmasına İlişkin Uluslararası Sözleşme ve Nihanî Senet,
Atlantik Ton Balıkçılık İşletmeleri İstatistiklerinin Toplanmasına Dair Karar,
Usul Kuralları ve Malî Düzenlemelere Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/1038 Türkiye
Cumhuriyeti ile Bosna-Hersek Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1039 Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan Cumhuriyeti
Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1040 Hukukî
veya Ticarî Konularda Yabancı Ülkelerde Delil Sağlanması Hakkında Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-517/4491 16.8.2002
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 2.8.2002
tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan Cumhuriyeti Arasında
Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GEREKÇE
Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan Cumhuriyeti arasında
sermaye, teknoloji ve hizmet hareketlerinin geliştirilmesi, her iki Devletin de
refahına katkıda bulunacaktır. Bu unsurlara ilişkin hareketlerin
geliştirilmesinde çifte vergilendirme nedeniyle ortaya çıkan sorunların çözümü
önem arz etmektedir. Bu amaçla, Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan Cumhuriyeti
arasında 26.8.2001 tarihinde İzmir’de “Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte
Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması” imzalanmıştır.
Anlaşma ile kişilerin aynı gelir üzerinden iki Devlette
birden vergilendirilmesinin (çifte vergilendirme) önlenmesi amaçlanmaktadır. Bu
amacı sağlamak üzere, vergileme hakkı, gelir unsurları itibariyle ikâmet edilen
veya kaynak Devletlerden birine bırakılmakta veya bu mümkün olmazsa iki Devlet
arasında paylaştırılmaktadır. Böylece, Âkit Devletlerden birinde yatırım yapan,
teknoloji veya hizmet sunan diğer Devlet mukimlerinin, o Devletin
mükelleflerine göre daha ağır vergilendirilmesine engel olunmakta ve
teşebbüslerin risk almadan önce ileride karşılarına çıkacak her türlü vergi ile
ilgili mükellefiyeti hesaplayabilmeleri sağlanmaktadır. Çifte vergilendirmenin
Âkit Devletlerde önlenmesi ile Sudanlı yatırımcılar için Türkiye’nin, Türk
yatırımcılar için ise Sudan’ın daha cazip hale geleceği tabiidir.
Anlaşmanın kapsamına aldığı vergiler açısından çifte
vergilendirmenin ve vergi kaçakçılığının nasıl önleneceği ve muhtelif gelir
unsurlarının vergilendirilmesine ilişkin ilkeler ve düzenlemeler, ilişikte yer
alan Anlaşmanın madde gerekçelerinde ayrıntılarıyla açıklanmıştır.
ANLAŞMA MADDELERİNİN GEREKÇELERİ
“Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden
Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması” 28 maddeden meydana
gelmiştir. Anlaşma maddelerinin gerekçeleri aşağıda belirtilmiştir.
Madde 1. -Kişilere İlişkin Kapsam
1 inci madde hükmü gereğince bu Anlaşma, Âkit Devletlerden birinin veya
her ikisinin mukimi olan kişilere uygulanacaktır.
Diğer bir ifade ile bu Anlaşma, milliyet farkı gözetilmeksizin Âkit
Devletler (Türkiye ve Sudan) den birinde veya her ikisinde mukim olan kişileri
kapsamına almaktadır.
Madde 2. - Kavranan Vergiler
Bu madde, Anlaşmanın kavradığı vergilerin belirlenmesinde ve tarifinde
açıklığı temin etme amacını gütmektedir.
Maddenin 1 inci fıkrası, Anlaşmanın, ne şekilde alındığına bakılmaksızın
bir Âkit Devlette, politik alt bölümlerinde ya da mahallî idarelerinde gelir
üzerinden alınan vergilere uygulanacağını belirtmektedir.
2 nci fıkra, gelir üzerinden alınan vergilerin kapsamını
belirlemektedir.
3 üncü fıkrada, Anlaşmanın Âkit Devletlerdeki mevcut vergilerden
hangilerine uygulanacağı belirtilmektedir. Anlaşma kapsamına giren vergilerin;
Türkiye’de gelir ve kurumlar vergileri ile gelir ve kurumlar vergisi üzerinden
alınan fon payı; Sudan’da ise gelir vergisi; ticarî kazanç vergisi, kişisel
gelir vergisi, kira gelirleri vergisi ve sermaye değer artış kazançları
vergisinden ibaret olduğu belirtilmiştir.
4 üncü fıkra, Anlaşmanın imza tarihinden sonra mevcut vergilere ilave
olarak veya onların yerine alınan ve mevcut vergilerle aynı nitelikte olan veya
onlara önemli ölçüde benzeyen vergilerin de Anlaşma kapsamına gireceğini hükme
bağlamakta, ayrıca, Âkit Devletlerin yetkili makamlarının, ilgili vergi
mevzuatlarında yaptıkları önemli değişiklikleri birbirlerine bildirmelerini
öngörmektedir.
Madde 3. - Genel Tanımlar
Bu maddede, Anlaşmada kullanılan terimlerin yorumu için gerekli genel
tanımlar yer almaktadır.
Sözkonusu maddede sırasıyla “Türkiye”, “Sudan”, “Bir Âkit Devlet” ve
“Diğer Âkit Devlet”, “Vergi”, “Kişi”, “Şirket”, “Kanuni Merkez”, “Vatandaş”,
“Bir Âkit Devletin Teşebbüsü” ve “Diğer Âkit Devletin Teşebbüsü”, “Yetkili
Makam” ve “Uluslararası Trafik” terimlerinin tanımı yer almaktadır.
Maddenin 2 nci fıkrasında, Anlaşmada tanımlanmamış terimlerin, Âkit
Devletlerin iç mevzuatlarında öngörülen anlamları taşıdığı belirtilmiş ve
Anlaşma’da boşluk kalmaması sağlanmıştır.
Madde 4. - Mukim
Âkit Devletlerin vergileme yetkisi, Anlaşmanın birçok maddesinde
doğrudan doğruya “mukim” kavramına göre çözümlenmektedir. Bu çerçevede, gerçek
ve tüzel kişilerin hangi Devletin mukimi addedileceği hususu büyük bir önem
arzetmektedir.
Maddenin 1 inci fıkrasında, gerçek ve tüzel kişiler arasında ayrım
yapılmaksızın, Anlaşmanın amaçları bakımından; bu Devlet, herhangi bir politik
alt bölüm veya mahallî idare de dahil olmak üzere ev, ikametgâh, kanunî merkez,
yönetim yeri veya benzer yapıda diğer herhangi bir kriter nedeniyle vergi
mükellefiyeti altına giren kişi “mukim” addedilmektedir. Gelir Vergisi
Kanunumuz Türkiye’de yerleşmiş gerçek kişileri, Kurumlar Vergisi Kanunumuz ise
kanunî veya iş merkezi Türkiye’de bulunan kurumları tam mükellef addettiğinden,
1 inci fıkra hükmüyle vergi hukukumuza tam bir paralellik sağlanmaktadır.
2 nci fıkrada, gerçek kişilerin 1 inci fıkrada belirtilen kriterler
nedeniyle her iki Devletin de mukimi addedilmesi halinde, bu kişilerin hangi
kıstaslar kullanılmak suretiyle yalnızca bir Devletin mukimi addedileceği hususu
çözümlenmektedir.
3 üncü fıkrada ise, gerçek kişi dışında kalan kişilerin her iki Âkit
Devletin de mukimi olması halinde, mukimliğin tayininde bu kişilerin etkin
yönetim yerinin esas alınacağı hükme bağlanmıştır. Ancak, bu kişinin Âkit
Devletlerden birinde etkin yönetim yerine, diğerinde kanunî merkeze sahip
olması durumunda sözkonusu kişinin hangi Âkit Devletin mukimi kabul edileceği
hususu Âkit Devletlerin yetkili makamlarınca belirlenecektir.
Madde 5. - İşyeri
İşyerinin tanımına ilişkin bu madde son derece önemlidir. Bilindiği
üzere, Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanunlarımız, dar mükellefler açısından ticarî
kazancın Türkiye’de elde edilmiş sayılması için, kazanç sahiplerinin Türkiye’de
işyerinin bulunmasını veya daimî temsilci bulundurmasını ve kazancın bu
yerlerde veya bu temsilciler vasıtasıyla yapılan işlerden doğmasını şart
koşmaktadır. Aynı şekilde, Anlaşmanın 7 nci maddesinde de yalnızca işyerine
atfedilebilen ticarî kazancın kaynak devlette vergilenebileceği prensibi
getirilmiştir.
7 fıkra halinde düzenlenen bu maddede, hangi durumlarda bir işyerinin
oluşup oluşmayacağı hususu bütün ayrıntılarıyla açıklanmaktadır.
1 inci fıkrada, “işyeri” teriminin genel bir tanımı yapılmaktadır.
2 nci fıkrada, kapsama özellikle dahil edilen işyerlerine örnekler
verilmektedir ki bunlar; yönetim yeri, şube, büro, fabrika, atölye, maden
ocağı, petrol veya doğal gaz kuyusu, taşocağı veya doğal kaynakların
çıkarıldığı diğer herhangi bir yerdir.
3 üncü fıkrada, bir inşaat şantiyesi, yapım veya kurma projesinin
yalnızca onsekiz ayı aşan bir süre devam etmesi halinde bir işyeri oluşturacağı
belirtilmiştir.
4 üncü fıkrada, işyeri kapsamı dışında kalan hususular belirtilmiştir.
5 inci fıkrada daimi temsilcilik düzenlenmiştir. Bu fıkraya göre, bir
kişi teşebbüs adına mukavele akdetme yetkisine sahip olur ve bu yetkisini
düzenli olarak kullanırsa, bu faaliyetler 4 üncü fıkrada belirtilen ve işe
ilişkin sabit bir yerden yapılması durumunda bu yeri işyeri haline getirmeyen
nitelikteki faaliyetlerden olmadıkça, bu teşebbüs, bu kişinin teşebbüs adına
gerçekleştirdiği her türlü faaliyet dolayısıyla bir işyerine sahip kabul
edilecektir.
Anlaşmada işyeri ve daimî temsilci ayrı ayrı maddelerde düzenlenmeyip,
her ikisi de “işyeri” maddesinde düzenlendiğinden, bu fıkra hükmüyle, Gelir
Vergisi Kanunu’nun dar mükelleflerin ticarî kazançlarının Türkiye’de
vergilendirilmesine imkân tanıyan daimî temsilciliğe ilişkin hükümleri
Anlaşmaya yansıtılmış olmaktadır.
6 ncı fıkrada, bir teşebbüsün bir Âkit Devlette, işlerini yalnızca kendi
işlerine olağan şekilde devam eden bir simsar, genel komisyon acentesi veya
bağımsız statüde diğer herhangi bir acente vasıtasıyla yürütmesi halinde bu
Devlette bir işyerine sahip kabul olunmayacağı belirtilmektedir.
7 nci fıkrada ise, iki ayrı Âkit Devlette mukim olan şirketlerin
birbirlerini kontrol etmesinin, bunlardan herhangi birinin diğeri için bir
işyeri oluşturmayacağı hükme bağlanmıştır.
Madde 6. - Gayrimenkul Varlıklardan Elde Edilen Gelir
Bu madde yalnızca gayrimenkul sermaye iratlarını değil, aynı zamanda
gayrimenkullerden kaynaklanacak her türlü gelir unsurunu kapsamaktadır.
Maddenin 1 inci fıkrası ile gayrimenkul varlıklardan elde edilen gelirin
(tarım veya ormancılıktan elde edilen gelir dahil) vergileme hakkı,
gayrimenkulün bulunduğu Âkit Devlete bırakılmaktadır.
2 nci fıkra, “gayrimenkul varlık” teriminin tanımına ilişkindir.
3 üncü fıkrada, gayrimenkul varlığın doğrudan kullanımı, kiralanması
veya başka bir suretle kullanımından elde edilen gelire 1 inci fıkra hükmünün
uygulanacağı belirtilmektedir.
4 üncü fıkrada ise, 1 ve 3 üncü fıkra hükümlerinin, bir teşebbüsün
gayrimenkul varlıklardan elde ettiği gelir ile serbest meslek faaliyetlerinin
icrasında kullanılan gayrimenkullerden elde edilen gelire de uygulanacağı
öngörülmektedir.
Madde 7. - Ticarî Kazançlar
Maddenin 1 inci fıkrası, ticarî kazancın vergilendirilmesindeki genel
prensibi açıklamaktadır. Buna göre ticarî kazanç, teşebbüsün mukim olduğu
Devlette vergilendirilecektir. Ancak, faaliyetin diğer Âkit Devlette bir işyeri
vasıtasıyla yürütülmesi halinde, kazancın sadece bu işyerine atfedilebilen
kısmı diğer Âkit Devlette vergilendirilebilecektir.
2 nci fıkra, işyeri kazançlarının hesaplanmasındaki esaslara ilişkindir.
Buna göre, işyeri bağımsız bir teşebbüs gibi ele alınacak ve benzer
teşebbüslerin benzer koşullarda elde etmesi gereken kazanç, sözkonusu işyerine
atfedilecektir. Böylece, işyeri-merkez ilişkilerinde emsaline göre yüksek veya
düşük fiyatlandırmaya gidildiğinde olaya müdahale edilip, gerçekçi fiyatların
fatura edilmesiyle yeni bir vergi matrahı belirlenecek ve vergileme bu matrah
üzerinden yapılacaktır.
3 üncü fıkra, işyeri kazancının belirlenmesi sırasında hangi tür
giderlerin indirilebileceğine ilişkindir.
4 üncü fıkra, teşebbüs adına sadece mal ve ticarî eşya alımında bulunan
işyerine, bu faaliyeti dolayısıyla kazanç atfedilemeyeceğine ilişkindir.
5 inci fıkrada ise, ticarî kazancın, Anlaşmanın diğer maddelerinde
belirtilen gelir unsurlarını da kapsamına alması halinde ilgili madde
hükümlerini saklı tutmaktadır.
Madde 8. - Deniz, Hava ve Karayolu Taşımacılığı
1 inci fıkra, bir Âkit Devlet teşebbüsünün diğer Âkit Devlette
uluslararası trafik kapsamına giren türden gemi, uçak veya karayolu nakil
vasıtası işletmeciliğinden elde ettiği gelirlerin yalnızca teşebbüsün mukim
olduğu Âkit Devlette vergilendirilebileceğini öngörmektedir. Diğer bir ifade
ile bu tür kazançlar kaynak Devlette vergiden istisna edilmektedir.
2 nci fıkrada, uluslararası trafikte gemi veya uçak işletmeciliğinden
elde edilen kazançların yanısıra, arızî olarak konteynerlerin kullanımından
veya kiralanmasından elde edilecek kazançların da bu maddede kapsanacağı
öngörülmektedir.
3 üncü fıkrada ise, 1 inci fıkrada benimsenen prensibin, ortaklık, ortak
teşebbüs veya uluslararası işletilen bir acenteye iştirak dolayısıyla elde
edilen kazançlar için de geçerli olduğu hükme bağlanmıştır.
Madde 9. - Bağımlı Teşebbüsler
Kurumlar Vergisi Kanunumuzun 15, 16 ve 17 nci maddelerinde düzenlenen
örtülü kazanç ve örtülü sermaye ile ilgili olan bu maddede, bağımlı
teşebbüslerin, bağımsız teşebbüslere oranla farklı ticarî ilişkilere ve farklı
fiyatlandırmalara yönelmeleri halinde Âkit Devletlerin ne tür tedbirler
alabileceği hükme bağlanmaktadır.
1 inci fıkra, bağımlı teşebbüslerin gerekli itinayı göstermeyip,
bağımsız teşebbüsler arasında geçerli olan fiyatlardan sapmaları halinde, vergi
kaybına uğrayan Âkit Devlete ek vergi alma hakkını vermektedir. Bu ek vergileme
sonunda diğer Devletin, kendi mükellefi olan bağımlı teşebbüs için yapacağı matrah
ve vergi indirimleri ise 2 nci fıkrada düzenlenmiştir.
Madde 10. - Temettüler
1 inci fıkra, temettülerin vergilendirilmesindeki genel ilke ile ilgili
olup, temettü gelirinin esas itibariyle temettü gelirini elde edenin mukim
olduğu Âkit Devlette vergilendirileceğini öngörmektedir.
2 nci fıkra, temettülerin, temettüyü ödeyen şirketin mukim olduğu, yani
temettülerin doğduğu Devlette de vergilendirilebileceğini öngörmektedir. Ancak,
temettünün gerçek lehdarı diğer Âkit Devletin mukimi ise, alınacak vergi
gayrisafi temettü tutarının % 10, unu aşamayacaktır.
3 üncü fıkrada, “temettü” teriminin tanımı yapılmaktadır.
4 üncü fıkrada, işyeri kazancının 7 nci madde (Ticarî Kazançlar)
çerçevesinde vergilendirildikten sonra, kalan kazanç üzerinden bu maddenin 2
nci fıkrasına göre de vergilendirilebileceği öngörülmektedir. Bu fıkra, Gelir
Vergisi Kanunumuzun 94 üncü maddesinin 6/b numaralı bendiyle paralellik
arzetmektedir.
5 inci fıkrada ise, temettü lehdarının, temettüyü ödeyen şirketin mukim
olduğu Âkit Devlette bir işyeri vasıtasıyla ticarî faaliyette bulunması ve
sözkonusu temettü elde ediş olayı ile bu işyeri arasında etkin bir bağ
bulunması halinde, 1 inci ve 2 nci fıkra hükümlerinin uygulanmayacağı
öngörülmektedir. Bu durumda, ticarî kazanca ilişkin 7 nci madde hükümleri
uygulanacaktır.
Madde 11. - Faiz
1 inci fıkra, faizlerin vergilendirilmesindeki genel ilkeyi
belirlemektedir. Buna göre, faizi vergilendirme hakkı lehdarın mukim olduğu
Âkit Devlete ait olmaktadır.
2 nci fıkrada, faizin gerçek lehdarının diğer Âkit Devletin bir mukimi
olması halinde, faizlerin doğduğu Devlete, faizin gayrisafi tutarı üzerinden
azami % 10 vergi alma hakkı tanınacağı öngörülmektedir.
3 üncü fıkra, Türkiye Hükümeti
ile Sudan Hükümetine veya Türkiye Merkez Bankası ile Sudan Merkez Bankası’na
ödenen faizlerin karşılıklı olarak vergiden muaf tutulmasına ilişkindir.
4 üncü fıkrada, “faiz” teriminin kapsamı belirlenmiştir.
5 inci fıkra, diğer Devlette bir işyeri vasıtasıyla ticarî faaliyette
bulunulması ve faizin ödendiği alacak ile bu işyeri arasında etkin bir bağ
bulunması halinde, sözkonusu faizin bu maddenin 1 inci ve 2 nci fıkra hükümleri
çerçevesinde değil, ticarî kazanca ilişkin 7 nci madde hükümleri çerçevesinde
vergilendirileceği öngörülmektedir.
6 ncı fıkra, faiz gelirlerinin hangi durumda bir Âkit Devlette elde
edilmiş sayılacağını hükme bağlamaktadır. Buna göre, bir Âkit Devletin kendisi,
politik alt bölümü, mahallî idaresi veya o Devletin mukimi tarafından ödenen
faizin, mukim olunan Âkit Devlette elde edildiği kabul edilecektir. Ancak faiz
ödeyen kişinin bir Âkit Devlette faiz ödemeye neden olan borç-alacak
ilişkisiyle bağlantılı bir işyerine sahip olması durumunda faizin bu işyerinin
bulunduğu Devlette elde edildiği kabul olunacaktır.
7 nci fıkra, faiz miktarının belirlenmesinde muvazaa durumunu açıklığa
kavuşturmaktadır. Fıkra hükmüne göre muvazaa yapabilecek kişiler, aralarında
özel ilişki bulunan faiz ödeyen kişi ile faiz lehdarı veya her ikisiyle bir
başka kişi olarak belirtilmektedir. Muvazaa durumu ise, özel ilişkinin olmadığı
hallerde, kişiler arasında kararlaştırılan faiz miktarını aşan bir faizin
ödenmesi olarak ortaya konmuştur. Bu durumda fazla kısım, bu maddede tanımlanan
ve indirimli vergiye tabi olan bir faiz olarak nitelendirilmeyip, Anlaşmanın
diğer hükümleri de dikkate alınarak Âkit Devletlerin iç mevzuatına göre
vergilendirilecektir.
Madde 12. - Gayrimaddî Hak Bedelleri
1 inci fıkra, vergilemedeki genel ilkeyi belirlemekte ve vergileme
hakkını ödeme yapılan kişinin mukim olduğu Devlete tanımaktadır.
2 nci fıkra hükmü, gayrimaddî hak bedellerinin elde edildiği Devlete de
% 10’u aşmayacak şekilde vergi alma hakkı tanımaktadır.
3 üncü fıkra, gayrimaddî hak bedellerinin tanımı ile ilgilidir.
4 üncü fıkrada, bir işyeri vasıtasıyla elde edilen gayrimaddî hak
bedellerinin indirimli vergi oranına göre değil, ticarî kazanca ilişkin 7 nci
madde hükümlerine göre vergilendirileceği öngörülmektedir.
5 inci ve 6 ncı fıkralarda ise, faizde olduğu gibi gayrimaddî hak
bedellerinin nerede elde edilmiş sayılacağı ve muvazaalı durumlarda nasıl
vergilendirileceğine ilişkin özel hükümler yer almaktadır.
Madde 13. - Sermaye Değer Artış Kazançları
1 inci fıkrada, 6 ncı maddede tanımlanan gayrimenkul varlıkların elden
çıkarılmasından doğan kazançların, bu varlıkların bulunduğu Âkit Devlette
vergilendirileceği öngörülmektedir.
2 nci fıkrada, bir iş yerinin aktifine dahil olan veya serbest meslek
faaliyetinin icrasında kullanılan sabit yere ait menkul varlıkların ve bu
işyeri veya sabit yerin elden çıkarılmasından doğan kazançların, bu işyerinin
veya sabit yerin bulunduğu ÂkitDevlette vergilendirileceği hükme bağlanmıştır.
3 üncü fıkrada, bir Âkit Devlet mukimince uluslararası trafıkte
işletilen gemi, uçak veya karayolu nakil vasıtaları ile bunların işletilmesine
tahsis edilen menkul varlıkların satışından elde edilen kazançların, yalnızca
gemi, uçak veya karayolu nakil vasıtalarını işleten teşebbüsün mukim bulunduğu
Âkit Devlette vergilendirileceği öngörülmektedir.
4 üncü fıkrada, bu maddenin diğer fıkralarında sayılanların dışında
kalan varlıkların satışından doğan kazançların, bu varlıkları elden çıkaranın
mukim olduğu Âkit Devlette vergilendirilebileceği öngörülmektedir. Ancak, diğer
Âkit Devlette elde edilen sermaye değer artış kazançlarının iktisap tarihinden
itibaren bir yıl içinde elden çıkarılması halinde gelir, elde edildiği kaynak
Devlette vergilendirilecektir.
Madde 14. - Serbest Meslek Faaliyetleri
Maddenin 1 inci fıkrasında, serbest meslek kazançlarının, kazancı elde
edenin mukim olduğu Âkit Devlette vergilendirileceği hükme bağlanmıştır.
Bununla beraber bu kişinin, diğer Âkit Devlette bulunan sabit bir yeri
kullanarak serbest meslek faaliyeti icra etmesi durumunda, sabit yerden elde
edilen kazançların, kaynak Devlette de vergilendirileceği hükmüne yer
verilmiştir.
2 nci fıkrada, “serbest meslek faaliyetleri” teriminin tanımı
yapılmaktadır.
Madde 15. - Bağımlı Faaliyetler
1 inci fıkrada, bağımlı faaliyetlerin vergilendirilmesine ilişkin genel
kural belirtilmektedir. Buna göre, hizmetin diğer Devlette ifa edilmemesi
şartıyla, bir Âkit Devlet mukimince elde edilen maaş, ücret ve diğer benzeri
gelirler mukim olunan Devlette vergilendirilecektir. Hizmetin diğer devlette
ifa edilmesi halinde, belli şartlarla kaynak Devlete de vergileme yetkisi
tanınabilecektir. Ancak sözkonusu kural, bu Anlaşmanın 16, 18, 19 ve 20 nci
maddelerinde öngörülen hükümleri herhangi bir şekilde etkilemeyecektir. Diğer
bir ifadeyle, yönetim kurulu üyeleri, emekliler, kamu görevlileri, öğretmenler
ve öğrenciler 15 inci maddeye göre değil, kendileriyle ilgili maddelere göre
vergilendirileceklerdir.
2 nci fıkrada, ücretin sadece mukim Devlette vergilendirilmesi için
hangi şartların bir arada aranması gerektiği belirtilmektedir. Kaynak Devletin
vergileme yapabilmesi için, öngörülen bu şartlardan birinin ihlali yeterlidir.
Bir başka ifadeyle, diğer Devlette hizmet ifa eden bir Âkit Devlet mukiminin bu
Devlette ilgili takvim yılı içinde başlayan veya biten herhangi bir oniki aylık
dönemde bir veya bir kaç seferde toplam 183 günden fazla kalması veya ücret ödemesinin
bu diğer Devletin mukimi olan bir işveren tarafından veya onun adına yapılması
ya da sözkonusu ödemenin, işverenin bu diğer Devlette sahip olduğu bir
işyerinden veya sabit yerden yapılması durumunda, elde edilen ücretler kaynak
Devlette vergilendirilecektir.
3 üncü fıkrada ise, bu maddenin bundan önceki hükümlerine bakılmaksızın,
bir Âkit Devlet mukimince diğer Âkit Devlette icra edilen bir çalışma
karşılığında elde edilen ücret ve diğer gelirlerin, bir inşaat şantiyesi,
yapım, montaj veya kurma projesi ile bir Âkit Devlet mukimi tarafından
uluslararası trafikte işletilen bir gemi, uçak veya karayolu nakil vasıtasında
icra edilen işlerle ilgili olması durumunda, diğer Âkit Devlette
vergilendirilmeyeceği hükmü öngörülmektedir.
Madde 16. - Müdürlere Yapılan Ödemeler
Maddede, bir Âkit Devlet mukiminin diğer Âkit Devlette mukim bir
şirketin yönetim kurulu üyesi olması dolayısıyla elde ettiği ücret ve diğer
benzeri ödemelerin, bu diğer Âkit Devlette vergilendirilebileceği hükme
bağlanmıştır.
Madde 17. - Sanatçı ve Sporcular
1 inci fıkra, bir Âkit Devlet mukimi olan sanatçı ve sporcuların iştigal
konuları ile ilgili şahsi faaliyetlerinden dolayı diğer Âkit Devlette elde
ettikleri gelirlerin, bu faaliyetleri icra ettikleri diğer Âkit Devlette
vergilendirileceğini hükme bağlamaktadır. Bu çerçevede, serbest meslek
faaliyetleri ile bağımlı faaliyetleri (ücretler) düzenleyen 14 ve 15 inci madde
hükümleri sanatçı ve sporcular açısından geçerli olmayıp, vergileme yalnızca 17
nci madde kapsamında yapılacaktır.
2 nci fıkra organizatörlerle ilgili olup, sanatçı ve sporcuların iştigal
konularıyla ilgili faaliyetlerden doğan gelirin, sanatçı veya sporcuların
kendilerine değil de, bir başka gerçek veya tüzel kişiye yönelmesi halinde,
vergilemenin, faaliyetin icra edildiği Âkit Devlette yapılacağını
öngörmektedir. Ancak böyle bir durumda, ticarî kazançların, serbest meslek
kazançlarının ve ücretlerin vergilendirilmesini düzenleyen bu Anlaşmanın 7, 14
ve 15 inci madde hükümleri dikkate alınmayıp, vergileme yalnızca 17 nci madde
kapsamında yapılacaktır.
3 üncü fıkra, bir Âkit Devlette icra edilen ve diğer Âkit Devletin
kamusal fonlarından önemli ölçüde desteklenen sanatsal ve sportif
faaliyetlerden elde edilen gelirin, faaliyetin icra edildiği Devlette
vergilendirilmeyeceği öngörülmektedir.
Madde 18. - Emekli Maaşları
1 inci fıkrada, geçmiş hizmetler karşılığında ödenen emekli maaşları ve
benzeri ödemelerin bunları elde edenin mukim olduğu Devlette vergilendirileceği
hükmünü öngörmektedir.
2 nci fıkrada ise, uğranılan şahsi zararları tazmin etmek üzere, bir
Âkit Devlet veya politik alt bölümlerinden biri tarafından ödenen emekli
maaşları, düzenli ödemeler ve diğer devamlı veya arızî ödemelerin de mukim
olunan Devlette vergilendirileceği belirtilmektedir.
Madde 19. - Kamu Görevi
1 inci fıkrada, emekli maaşları da dahil olmak üzere kamu hizmetleri
karşılığında yapılan ödemelerin yalnızca ödemeyi yapan Devlette
vergilendirileceği öngörülmektedir.
2 nci fıkrada ise, kamu iktisadi kuruluşlarında çalışanlar açısından bu
madde hükmünün değil, 15, 16, 17 ve 18 inci madde hükümlerinin geçerli olacağı
öngörülmektedir.
Madde 20. - Öğretmenler ve Öğrenciler
1 inci fıkrada, öğrenci veya stajyerin öğrenim veya meslekî eğitimde
bulundukları Devlette yararlanacakları vergi istisnasının sınırları hükme
bağlanmaktadır. Buna göre, öğrenci ve stajyerler yalnızca geçim, öğrenim veya
meslekî eğitim masraflarını karşılayan ve bulundukları Devletin dışındaki
kaynaklardan sağlanan paralar dolayısıyla öğrenim gördükleri Âkit Devlette
vergiye tabi tutulmayacakları hükme bağlanmıştır.
2 nci fıkra, Âkit Devletlerden birinin vatandaşı olan bir kişinin, diğer
Âkit Devletçe tanınan herhangi bir üniversite, kolej, okul ya da diğer benzeri
bir öğretim kurumunun daveti üzerine, öğretim veya araştırma ya da her ikisini
yapmak amacıyla bu diğer Âkit Devlette kaldığı süre içinde, bulunulan Âkit
Devletin dışındaki kaynaklardan elde edeceği gelirin bu Devlette vergiden muaf
tutulacağına ilişkindir.
3 üncü fıkrada ise, bir Âkit Devletin vatandaşı olup, diğer ÂkitDevlette
öğrenim veya meslekî eğitim amacıyla bir takvim yılı içinde 183 günü aşmayacak
şekilde hizmet ifa eden bir öğrenci veya stajyerin elde ettiği ücretin diğer
Devlette vergilendirilmeyeceği öngörülmektedir.
Madde 21. - Diğer Gelirler
Maddede, nerede doğarsa doğsun, bir Âkit Devlet mukimi tarafından elde
edilen ve Anlaşmanın bundan önceki maddelerinde kavranmayan gelir unsurlarının,
geliri elde eden kişinin mukim olduğu Devlette vergilendirileceği hükme bağlanmıştır.
Madde 22. - Çifte Vergilendirmenin Önlenmesi
Madde çifte vergilendirmenin önlenmesi ile ilgilidir.
1 inci fıkrada, Türkiye açısından Çifte Vergilendirmenin nasıl
önleneceği açıklanmıştır. Fıkranın (a) bendinde; bir Türkiye mukiminin (b)
bendinde belirtilenlerin dışında Anlaşma hükümleri çerçevesinde Sudan’da
vergilendirilebilen bir gelir elde etmesi halinde Türkiye’nin bu geliri
vergiden muaf tutacağı ancak, Türkiye’nin bu kişinin geriye kalan gelirine
ilişkin vergiyi hesaplarken sözkonusu gelir için sanki vergiden muaf değilmiş
gibi bir vergi oranını uygulayabileceği belirtilmiştir.
Fıkranın (b) bendinde ise; bir Türkiye mukiminin bu Anlaşmanın 10, 11,
12 ve 13 üncü maddesinin 4 üncü fıkrası hükümlerine göre Sudan’da
vergilendirilebilen bir gelir elde etmesi halinde, Türkiye’nin sözkonusu
kişinin gelirine isabet eden vergiden Sudan’da ödenmiş olan vergiye eşit bir
miktarını mahsup edeceği ifade edilmiş olup; sözkonusu mahsubun Sudan’da
vergilendirilebilen gelir için mahsuptan önce hesaplanmış vergi miktarını
aşmayacağı hükme bağlanmıştır.
2 nci fıkrada ise; Sudan açısından Çifte Vergilendirmenin nasıl
önleneceği açıklanmıştır. Fıkrada, sözkonusu mahsup tutarının bu kazanç veya
gelir için hesaplanan Sudan Vergisini aşmayacağı veya duruma göre temettü
ödeyen şirketin oy hakkının en az % 10’unu doğrudan veya dolaylı olarak kontrol
eden bir şirkete ödenen temettülerden temettülerin dağıtıldığı kazanç üzerinden
ödenen vergilerin de mahsup edileceği öngörülmektedir.
Madde 23. - Ayrım Yapılmaması
Maddenin 1 inci fıkrasında, bir Âkit Devletin vatandaşlarının, diğer
Âkit Devlette, o Devletin aynı koşullara sahip vatandaşlarına kıyasla daha
değişik veya daha ağır bir vergilemeye ve buna bağlı mükellefiyetlere tabi
tutulmayacağı öngörülmektedir.
2 nci fıkrada, bir Âkit Devlet teşebbüsünün diğer Âkit Devlette sahip
olduğu bir işyerinin bu diğer Devletin aynı faaliyetlerini yürüten
teşebbüslerine kıyasla daha ağır bir vergilemeye tabi tutulmayacakları
belirtilmektedir.
3 üncü fıkrada, ayrım yapmama prensibinin, bir Âkit Devletin bir veya
birkaç mukimi tarafından doğrudan veya dolaylı olarak, kısmen ya da tamamen
sermayesine sahip olunan veya kontrol edilen teşebbüsleri için de geçerli
olduğu belirtilmektedir.
4 üncü fıkrada ise, Âkit Devletlerin kendi mukimlerine uyguladıkları
şahsi indirimler ile vergi ve matrah indirimlerini, diğer Devletin mukimlerine
de uygulamak zorunda olmadıkları belirtilmektedir.
Madde 24. - Karşılıklı Anlaşma Usulü
Maddenin ilk iki fıkrası, bir kişinin, taraf Devletlerden herhangi
birinin veya her ikisinin işlemlerinin, kendisi açısından bu Anlaşma
hükümlerine uygun olmayan sonuçlar yarattığı veya yaratacağı kanaatine varması
halinde sorunun nasıl çözümleneceğini hükme bağlamaktadır.
1 inci fıkraya göre, bu kişi durumunu Âkit Devletlerin iç mevzuatlarında
öngörülen müracaat usulleriyle bağlı kalmaksızın, mukim olduğu Âkit Devletin
yetkili makamına arzedebilecektir. Ancak bu kişi, durumunun 23 üncü maddenin 1
inci fıkrasına uygun olması halinde, Âkit Devletlerin mevzuatlarında öngörülen
süre içerisinde vatandaşı olduğu Âkit Devletin yetkili makamına da
başvurabilecektir.
2 nci fıkraya göre, kendisine başvuruda bulunulan yetkili makam sorunu
kendi çözemezse, diğer Devletin yetkili makamıyla karşılıklı anlaşmaya varmak
için gayret gösterecektir.
Maddenin 3 üncü fıkrasında, yetkili makamların bu Anlaşmanın yorumundan
veya uygulanmasından kaynaklanan sorunların çözümü için karşılıklı anlaşma
usulünü kullanabilecekleri, 4 üncü fıkrada ise karşılıklı anlaşmanın ne şekilde
yapılacağı hükme bağlanmıştır.
Madde 25. - Bilgi Değişimi
Bu Anlaşmanın uygulanabilmesi için, iki Âkit Devletin vergi idareleri
arasında gerekli hallerde yakın işbirliğine ihtiyaç duyulmaktadır. Maddede,
Âkit Devletlerin hangi hallerde bilgi değişiminde bulunacakları elde edilen
bilgilerin kimlere verilebileceği ve bilgi değişiminin sınırları ele
alınmıştır.
Madde 26. - Diplomat Hüviyetindeki Memurlar ve Konsolosluk Memurları
Bu maddede, diplomat hüviyetindeki memurlar ve konsolosluk memurlarının
Devletler hukukunun genel kurallarına veya özel anlaşma hükümlerine göre
yararlandıkları vergi ayrıcalıklarının bu Anlaşma hükümlerinden etkilenmeyeceği
belirtilmektedir.
Madde 27. - Yürürlüğe Girme
Anlaşma, Âkit Devletlerin Hükümetlerinin, Anlaşmanın yürürlüğe girmesi
için gerekli anayasal işlemlerin tamamlandığını birbirlerine bildirmelerini
müteakip, bu bildirimlerin sonuncusunun alındığı tarihte yürürlüğe girecektir.
Bu Anlaşma, kaynakta tevkif edilen vergiler yönünden, bu Anlaşmanın yürürlüğe
girdiği tarihi izleyen Ocak ayının birinci günü veya daha sonra ödenen veya
borçlanılan miktarlar için, gelir üzerinden alınan diğer vergiler yönünden ise
Anlaşmanın yürürlüğe girdiği Ocak ayının birinci günü veya daha sonra başlayan
vergilendirme yılları için uygulanacaktır.
Madde 28. - Yürürlükten Kalkma
Madde, Anlaşmanın feshedilinceye kadar yürürlükte kalacağını
belirtmekte, fesih usulünü açıklamakta ve fesih halinin her iki Âkit Devlette
hangi vergilendirme dönemleri için hüküm ifade edeceğini belirlemektedir.
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Dışişleri Komisyonu
Esas No. : 1/518
Karar No. : 70 4.6.2003
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan Cumhuriyeti Arasında
Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 29 Mayıs
2003 tarihli 12 nci toplantısında Dışişleri Bakanlığı ile Maliye Bakanlığı
temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Kişilerin aynı gelir üzerinden iki Devlette birden
vergilendirilmesinin önlenmesini amaçlayan, bu suretle iki ülke arasındaki
sermaye, teknoloji ve hizmet hareketlerinin geliştirilmesini öngören Anlaşma,
Komisyonumuzca benimsenmiş ve Tasarı aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mehmet Dülger |
Emin Şirin |
Eyyüp Sanay |
|
|
Antalya |
İstanbul |
Ankara |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Kansu |
Mehmet Özyol |
Nur Doğan Topaloğlu |
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Güner |
Mustafa Dündar |
V. Haşim Oral |
|
|
Bolu |
Bursa |
Denizli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. İhsan Arslan |
Abdülbaki Türkoğlu |
Mehmet Eraslan |
|
|
Diyarbakır |
Elazığ |
Hatay |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
Fikret Ünlü |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Karaman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ufuk Özkan |
Nihat Eri |
Osman Seyfi |
|
|
Manisa |
Mardin |
Nevşehir |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Süleyman Gündüz |
|
|
|
|
Sakarya |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ İLE SUDAN CUMHURİYETİ ARASINDA GELİR ÜZE-RİNDEN ALINAN VERGİLERDE ÇİFTE
VERGİLENDİRMEYİ ÖNLEME ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - 26 Ağustos 2001 tarihinde İzmir’de imzalanan
“Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan
Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması”nın onaylanması uygun
bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ İLE SUDAN CUMHURİYETİ ARASINDA GELİR ÜZE-RİNDEN ALINAN VERGİLERDE
ÇİFTE VERGİLENDİRMEYİ ÖNLEME ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Z. Sezer |
F. Bal |
N. Arseven |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Kocabatmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Bayer |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Dr. R. Doğru |
H. T. İçli |
|
|
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
|
|
T. Gülek |
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
|
|
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
R. K. Yücelen |
S. Oral |
Prof. Dr. N. Tekin |
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. A. Akcan |
Doç. Dr. O. Durmuş |
O. Vural |
|
|
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
|
Z. Çakan |
Prof. Dr. B. S. Çağlayan |
M. Taşar |
|
|
Orman
Bakanı |
|
Çevre
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
|
F. Aytekin |
|
|
|
|
|