Dönem
: 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 101)
Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Suriye Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yasadışı
Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
İlişkin Kanun Tasarısı ile İçişleri ve Dışişleri Komisyonları
Raporları
(1/479)
T.C.
Başbakanlık 13.1.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-279/295
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama
döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi
uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının
yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz
ederim.
Abdullah Gül
Başbakan
LİSTE
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/262 Türkiye
Cumhuriyeti ile Irak Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/266 Dünya
Turizm Teşkilâtı Tüzüğünün Bazı Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/267 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Turizm Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/269 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Polonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası
Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Tadiline İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/270 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Litvanya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/273 Uluslararası
Sergilere İlişkin Sözleşme ile Sözleşmeye Değişiklik Getiren Uluslararası
Sergiler Bürosu Genel Kurul Kararına Katılmamızın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/274 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki Turizm İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/283 Türkiye
Cumhuriyeti ile Litvanya Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Hukukî
ve Adlî İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/286 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Uluslararası Göç Örgütü Arasında Örgütün Türkiye’deki
Hukuksal Durumu, Ayrıcalıkları ve Dokunulmazlıkları Hakkında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/290 Birleşmiş
Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/293 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Lübnan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/300 Batı
Avrupa Birliği, Ulusal Temsilciler ve Uluslararası Görevlilerin Statüsü
Hakkında Anlaşmanın, Türkiye Tarafından Batı Avrupa Silâhlanma Örgütü
Faaliyetleri ile İlgili Olarak Uygulanması ve Buna İlişkin Mektupların
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/308 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/312 Türkiye
Cumhuriyeti ile Moldova Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/319 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/327 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/420 Avda
ve Sporda Kullanılan Tüfekler, Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının Yapımı,
Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı
1/446 Köy
Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi ile Aynı Kanuna Bir Madde Eklenmesine
Dair Kanun Tasarısı
1/489 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Gürcistan Hükümeti Arasında SosyalGüvenlik
Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/508 Bir
Evlenme Akdine Dayanmayan Birleşmelerin Evlilik ve Evlilik Dışında Doğan
Çocukların Düzgün Nesepli Olarak Tesciline İlişkin Kanun Tasarısı
1/511 Türkiye
Cumhuriyeti ile Türk Kültür ve Sanatları Ortak Yönetimi Genel Müdürlüğü
Arasında Arsa Tahsisi Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/530 Türkiye
Cumhuriyeti ile Şili Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve
Korunmasına İlişkin Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/541 Ozon
Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolünde Yapılan Değişikliğin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/542 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden
Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel
Olma Anlaşması ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/555 İzmirGaz ve
Ulaşım Hizmetleri Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı
1/557 Taşınmaz Mal
Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanuna Bazı Maddeler
Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/559 Devlet
Mezarlığı Dışında Defnedilen Bazı Devlet Büyüklerinin Mezarları Hakkında Kanun
Tasarısı
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/560 Uzman
Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/561 Eski
Yugoslavya’da İşlenen Bazı Suçların Kovuşturulması Hakkında Kanun Tasarısı
1/565 Kaçakçılığın
Men ve Takibine Dair Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı
1/568 Uyuşturucu
Maddelerin Murakabesi Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı
1/569 Jandarma
Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı
1/570 Kimlik
Bildirme Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi ve Bu Kanuna Bir Ek Madde ile
Bir Geçici Madde Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/571 Jandarma
Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/572 Jandarma
Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa İki Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun
Tasarısı
1/573 Uzman
Jandarma Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/579 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Uluslararası Çalışma Örgütü Arasında Uluslararası
Çalışma Örgütünün Ankara’daki Ofisi İçin Yer Tahsisine İlişkin Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/591 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Cezayir Demokratik Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında
Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/598 Akdeniz’de
Tehlikeli Atıkların Sınırötesi Hareketleri ve Bertarafından Kaynaklanan
Kirliliğin Önlenmesi Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/600 Su
Ürünleri Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/605 Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Tasarısı
1/613 Ev
Hayvanlarının Korunmasına Dair Avrupa Sözleşmesinin OnaylanmasınınUygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/626 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Bosna-Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Kültür
Merkezlerinin Kuruluşu ve İşleyişi Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/648 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Bahreyn Devleti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/649 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/653 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Bosna ve Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Ankara ve
Saraybosna’da Diplomatik Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/654 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Bangladeş Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir
Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına
Engel Olma Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/655 Özel
Karayolu TaşıtlarınınGeçici İthaline Dair Gümrük Sözleşmesi Değişikliklerinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/665 TürkiyeCumhuriyeti
Hükümeti ile Venezuela Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki Turizm Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/666 Türkiye
Cumhuriyeti ile Türkmenistan Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve
Aşkabad’da Diplomatik Temsilciliklerin Yerleşimine İlişkin Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/667 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Belbaşı
Tesisinin Kapanması ve Yeni Bir Sismik Araştırma İstasyonunun Faal Hale
Getirilmesi ile İlgili Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/671 Türkiye
Cumhuriyeti ile Hindistan Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki
ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/680 Devlet
Memurları Kanunu ile Kamu İktisadî Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi
ve 233 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten
Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı
1/683 Türkiye
Cumhuriyeti ile Tacikistan Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve
Duşanbe’de Diplomatik Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/687 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Büyük Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı Hükümeti
Arasında Sosyal Güvenlik Sözleşmesinin ve Eki Sağlık Bakımı Hakkında Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/688 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Fransa Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Nükleer Enerjinin
Barışçıl Amaçlı Kullanımı İçin İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/732 Telsiz
Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/735 Türkiye
Cumhuriyeti ile Moğolistan Arasında Hukukî, Ticarî ve Cezaî Konularda Adlî
Yardımlaşma Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/746 Uzman
Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/749 Karayolu
Taşımacılığında Çalışma Saatleri ve Dinlenme Sürelerine İlişkin 153 Sayılı
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/750 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ve Fas Krallığı Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı
Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/761 Birleşmiş
Milletler Hazır Barış Gücü Düzenlemeleri Sistemine Katkılar Hakkında Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ve Birleşmiş Milletler Arasında Ortak Niyet Beyanının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/766 Eşyanın
Sınırlardaki Kontrollerinin Uyumlaştırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/771 Türkiye
Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı ile Birleşik Meksika Devletleri Sağlık Bakanlığı
Arasında Sağlık Alanında İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/778 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonu
Arasında Merkez Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/783 Emniyet
Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri Tazminat Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı
1/785 Vatandaşlık
Belgesi Verilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/786 Kişi
Halleri Konusunda Milletlerarası Karşılıklı Bilgi Verilmesine İlişkin
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/787 Ahvali
Şahsiye Belgelerinde Yer Alan Bilgilerin Kodlanmasına İlişkin Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/788 Yaşam
Belgesi Verilmesine Dair Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/799 Ahvali
Şahsiye Cüzdanlarının Tanınmasına ve Güncelleştirilmesine İlişkin Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/802 Türkiye
Cumhuriyeti ile Çek Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde
Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının ve
Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/803 Türk Polis Teşkilâtını Güçlendirme
Vakfı Kanunu Tasarısı
1/804 İçişleri
Bakanlığı Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin
Kanun Tasarısı
1/810 Uzman
Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/813 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Savunma Sanayii
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/815 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sağlık
Alanında İşbirliğine Dair Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/827 Ozon
Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Değişikliğinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/829 Türkiye
Cumhuriyeti ile Ukrayna Arasında Hukukî Konularda Adlî Yardımlaşma ve İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/830 Türkiye
Cumhuriyeti ile Amerika Birleşik Devletleri Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl
Kullanımına İlişkin İşbirliği Anlaşması ve Eki Mutabakat Zaptının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/831 Biyolojik
Çeşitlilik Sözleşmesinin Biyogüvenlik Kartagena Protokolünün Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/833 Türkiye
Cumhuriyeti ile Filipinler Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki
ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/834 Uluslararası
Telekomünikasyon Birliği (ITU) Kuruluş Yasası ve Sözleşmesinde Değişiklik Yapan
Kyoto ve Minneapolis Tam Yetkili Konferansları Sonuç Belgelerinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair KanunTasarısı
1/852 Nüfus
Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı
1/853 Avrupa
Peyzaj Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/855 Türkiye
Cumhuriyeti ile İtalya Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve
Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/867 Türkiye
Cumhuriyeti ile Gürcistan Arasında Ortak Sınırın Anti-Personel Mayınlardan
Arındırılması ve Bunların Gelecekte Sınır Koruma Amacıyla Kullanılmaması İçin
Bir İkili Rejim Tesis Edilmesi Hakkında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/868 Türkiye
Cumhuriyeti ve Slovak Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve
Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/871 1990
Tarihli Petrol Kirliliğine Karşı Hazırlıklı Olma, Müdahale ve İşbirliği ile
İlgili Uluslararası Sözleşme ve Eklerine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/872 Türkiye
Cumhuriyeti ve Portekiz Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve
Korunmasına İlişkin Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/877 Uydular
Aracılığı ile Haberleşme Uluslararası Teşkilatı (INTELSAT) Anlaşmasının ve
İşletme Anlaşmasında Yapılan Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/881 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ve Yugoslavya Federal Cumhuriyeti Federal Hükümeti
Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/890 Tehlikeli
Atıkların Sınırötesi Taşınımının ve Bertaraf Edilmesinin Kontrolüne İlişkin
Basel Sözleşmesine Getirilen Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/894 Çocuk
Haklarına Dair Sözleşmeye Ek Çocukların Silahlı Çatışmalara Dahil Olmaları
Konusundaki İhtiyari Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/909 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Uganda Cumhuriyeti Arasında Ticaret Ekonomik ve Teknik
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/910 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Gabon Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Genel Ticarî,
Ekonomik, Kültürel ve Teknik İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/911 Türkiye
Cumhuriyeti ile Slovenya Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde
Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/915 Biyoloji
ve Tıbbın Uygulanması Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması
Sözleşmesi: İnsan Hakları ve Biyotıp Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/916 Uluslararası
Atom Enerjisi Ajansı Statüsünün Bazı Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/917 190
Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve Dışişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/918 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Kongo Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ticaret, Ekonomik
ve Teknik İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/924 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların
İadesi Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/925 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ve Kosta Rika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Teknik
İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/926 Dünya
Posta Birliği Kuruluş Yasasına Altıncı Ek Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/929 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında
Karşılıklı Kalite Güvence Hizmetlerine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/933 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Suriye Arap
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yasadışı Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı
1/947 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Jamaika Hükümeti Arasında Ticaret ve Ekonomik
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/954 Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/957 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Diplomatik
Temsilcilik Binalarının İnşası İçin Karşılıklı Arsa Tahsisine İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/958 Türk
Vatandaşlığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/959 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Estonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/962 Türkiye
Cumhuriyeti ile Yunanistan Cumhuriyeti Arasında Doğal Afetlere Karşı Türk-Yunan
Ortak Görev Gücü Kurulmasına İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/964 Türkiye
Cumhuriyeti ve Karayip Devletleri Birliği Arasında İşbirliği Çerçeve
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/967 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Romanya Sosyalist Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ankara’da
2 Mayıs 1966 Tarihinde İmzalanan Sivil Hava Ulaştırma Anlaşmasına Ek Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/969 Avrupa
Sınırötesi Televizyon Sözleşmesini Değiştiren Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/974 Anti-Personel
Mayınların Kullanımının, Depolanmasının, Üretiminin ve Devredilmesinin
Yasaklanması ve Bunların İmhası ile İlgili Sözleşmeye Katılmamızın Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/977 Çocukların
Korunması ve Ülkelerarası Evlat Edinme Konusunda İşbirliğine Dair Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/982 Eşyanın
Geçici İthalatına İlişkin İstanbul Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/983 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Hükümeti Arasında Uzayın Araştırma ve
Kullanımı Konularında İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/984 Türkiye
Cumhuriyeti ve Yemen Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve
Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/985 Türkiye
Cumhuriyeti ve Makedonya Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/989 Marka
Kanunu Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/991 Endüstriyel
Tasarımların Uluslararası Tesciline İlişkin Lahey Anlaşmasına Bağlı Cenevre
Metnine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/992 Ticaret
Gemilerinde Çalışan Kaptanlar ve Gemi Zabitlerinin Meslekî Yeterliliklerinin
Asgari İcaplarına İlişkin 53 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/993 Gemi
Adamlarının Hastalanması, Yaralanması ya da Ölümü Halinde Armatörün
Sorumluluğuna İlişkin 55 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/994 Gemilerde
Mürettebat İçin İaşe ve Yemek Hizmetlerine İlişkin 68 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/995 Mürettebatın
Gemide Barınmasına İlişkin 92 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/996 Gemi
Adamlarının Sağlık Muayenesine İlişkin 73 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1006 Gemi
Aşçılarının Meslekî Ehliyet Diplomalarına İlişkin 69 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1007 İş
Kazalarının Önlenmesine (Gemi Adamları) İlişkin 134 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/1008 Gemi
Adamlarının Ulusal Kimlik Kartlarına İlişkin 108 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1013 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Bulgaristan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sahil
Güvenlik İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1014 Karadenizin
Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonunun Ayrıcalık ve Bağışıklıklarına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1017 Gemi
Adamlarının Sağlığının Korunması ve Tıbbî Bakımına İlişkin 164 Sayılı
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1018 Gemi
Adamlarının Yıllık Ücretli İznine İlişkin 146 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1019 Liman
İşlerinde Sağlık ve Güvenliğe İlişkin 152 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1020 Gemi
Adamlarının Ülkelerine Geri Gönderilmesine İlişkin 166 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1022 Otobüs
ve Otokarlarla Uluslararası Arızi Yolcu Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1023 Türkiye
Cumhuriyeti ve Hollanda Krallığı Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1026 Mürettebatın
Gemide Barınmasına İlişkin (İlave Hükümler) 133 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1027 Uzay
Cisimlerinin Verdiği Zarardan Dolayı Uluslararası Sorumluluk Hakkında
Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1028 Uzaya
Fırlatılan Cisimlerin Tescili Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1029 Türkiye
Cumhuriyeti ile Azerbaycan Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Adlî
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1033 Atlantik
Ton Balıklarının Korunmasına İlişkin Uluslararası Sözleşme ve Nihanî Senet,
Atlantik Ton Balıkçılık İşletmeleri İstatistiklerinin Toplanmasına Dair Karar,
Usul Kuralları ve Malî Düzenlemelere Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/1038 Türkiye
Cumhuriyeti ile Bosna-Hersek Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1039 Türkiye
Cumhuriyeti ile Sudan Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde
Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1040 Hukukî
veya Ticarî Konularda Yabancı Ülkelerde Delil Sağlanması Hakkında Sözleşmenin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 23.11.2001
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-375/5448
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 31.10.2001 tarihinde kararlaştırılan
"Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Suriye Arap Cumhuriyeti Hükümeti
Arasında Yasadışı Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair Anlaşmanın Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı" ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Komisyonlarda ve Genel Kurulda öncelikle
görüşülmesini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GEREKÇE
Türkiye, coğrafi konumu nedeniyle yasadışı göç hareketlerinde, özellikle
İran, Irak, Pakistan, Afganistan, Bangladeş, Sri Lanka vatandaşlarının Batı
ülkelerine geçişlerinde artan şekilde transit ülke olarak kullanılmaya
başlanmıştır. Ülkemiz; Romanya, Moldova, Belarus, Ukrayna, Rusya ve Gürcistan
gibi eski Doğu Bloku ülkelerin vatandaşlarının çalışma amaçlı yasadışı göçlerinde
ise hedef ülke konumuna gelmiştir. 2000 yılında Batı Avrupa'ya geçmeye çalışan
çoğunluğu yukarıda anılan ülkelerin vatandaşlarından oluşan 94 514 yabancı,
yasadışı konumda bulunmaları nedeniyle ülkemizde yakalanmıştır. Bunun dışında,
31 399 yabancı çeşitli suçlara karıştıkları gerekçesiyle ülkemizden sınırdışı
edilmişlerdir. 24 502 kişi ise durumlarında ve belgelerinde görülen eksiklikler
nedeniyle sınırlarımızdan geri çevrilmişlerdir.
Bütün dünyada, iş gücü piyasasına uygun planlı yasal göçün sosyal ve
ekonomik yararlar sağlayabileceği kabul edilirken, yasadışı göç toplumsal
düzeni bozan, ekonomik dengeleri olumsuz etkileyen, denetlenmesi zorunlu bir
güvenlik sorunu olarak görülmektedir. Yasadışı göç, günümüzde hukuka ve kamu
düzenine karşı bir tehdit, insan haklarının ihlâline yönelik bir risk haline
gelmiştir.
Yasadışı göçün denetlenmesi ve sonuçlarının ortadan kaldırılması
amacıyla yasadışı göçmenlerin vatandaşı oldukları, mukimi bulundukları veya
geldikleri ülkelere insani, düzenli ve güvenli, ancak etkin ve hızlı bir
şekilde geri gönderilmesinin önemi 1990'lı yıllardan itibaren ilgili
uluslararası kuruluşlarda ittifakla kabul edilmiştir. Bu amaçla, AB ülkeleri
arasında uzun zamandır uygulanmakta olan bir hukuksal araç olarak "Geri
Kabul Anlaşmaları" Avrupa ülkelerince yaygın bir şekilde akdedilmeye
başlanmıştır.
AB Komisyonunun ülkemiz için hazırladığı 2000 İlerleme Raporunda da
ülkemizin geri kabul anlaşmaları akdetmesi gereği bulunduğu belirtilmiş, AB
Ulusal Programımızda ise ülkemizin öncelikle Doğu sınırımızdaki ülkelerle,
bilahare onların ötesindeki ülkelerle ve nihayet Batı sınırımızdaki komşu
ülkelerle geri kabul anlaşmaları yapacağı kaydedilmiştir.
Esasen, emniyet makamlarımızca yapılan operasyonlar sonucu yakalanan
yasadışı göçmenlerin, iaşe ve ibatelerinin sağlanmasında ciddi fizikî ve malî
sıkıntılarla karşılaşılmaktadır. Bu nedenle, yakalanan yasadışı göçmenlerin,
uluslararası hukuka da uygun biçimde, insan haklarına saygı gözetilerek hızlı
ve güvenli bir biçimde ülke dışına çıkartılmaları önem taşımaktadır. Bu
itibarla, ülkemizce geri kabul anlaşmaları akdedilmesi yalnız AB Müktesebatına
uyum bakımından değil, ulusal güvenlik bakımından da zaruret arz etmektedir.
Bu çerçevede, Yunanistan ile ayrı bir süreç içinde 2000 yılında başlatılan
Geri Kabul Protokolü müzakerelerinin yanısıra, 2001 yılından itibaren İran,
Pakistan, Bangladeş, Sri Lanka, Hindistan, Çin, Bulgaristan, Romanya ve
Suriye'ye geri kabul anlaşması önerilmiştir.
Anlaşma, esas olarak konumları yasal olmayan diğer taraf ülke
vatandaşlarının doğrudan, üçüncü ülke vatandaşlarının ise vatandaşı
bulundukları veya geldikleri ülkeye geri gönderilmesini hüküm altına
almaktadır. Vatandaşlar için geri göndermede süre kısıtlaması bulunmazken;
üçüncü ülke vatandaşlarının geri gönderilmesine altı aylık genel, üç aylık özel
zaman aşımı süresi uygulanmaktadır. Anlaşma ayrıca bir tarafın talep etmesi
halinde, bir üçüncü ülke vatandaşının anavatanına iade edilirken karşı tarafın
topraklarından transit geçmesine olanak sağlamasını da düzenlemektedir.
Anlaşmanın diğer maddelerinde vatandaşlığın ispatı ve karinesine ilişkin
koşullar, üçüncü ülke vatandaşlarının bir taraf ülkeye girişinin ispatlanması
ve varsayılması, geri gönderme masrafları, geri kabulde uygulanacak usuller ve
formlar ile uygulama mekanizması yer almaktadır.
Yasadışı göç akımları genellikle Doğudan Batıya yönelik olduğundan, bu
Anlaşmanın hükümleri Suriye'den ülkemize yasadışı olarak gelen Suriye
vatandaşlarının vatanlarına geri gönderilmesini, ayrıca, Suriye'den ülkemize yasadışı
olarak giriş yapan çeşitli üçüncü devlet vatandaşlarının Suriye'ye ve Suriye
üzerinden ülkelerine hızlı, güvenli, insanî ve etkin biçimde iade edilmesine
olanak verecektir.
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük
Millet Meclisi
İçişleri
Komisyonu
Esas No. : 1/479 21.2.2003
Karar No. : 22
TÜRKİYE BÜYÜK
MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri
Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 23.11. 2001 tarihinde 21 inci
dönem TBMM Başkanlığına sunulan, “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Suriye Arap
Cumhuriyeti Arasında Yasadışı Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair Anlaşmanın
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı”, söz konusu dönemde
sonuçlandırılamadığından kadük olmuş ve 13.1.2003 tarihinde Bakanlar Kurulunca
Başkanlığınıza Tasarının yenilendiği bildirilmiştir. Tasarı, 27.1.2003
tarihinde Başkanlığınızca esas komisyon olarak Dışişleri Komisyonuna, tali
komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiş; Komisyonumuz 20.2.2003 tarihli
yedinci toplantısında, İçişleri, Dışişleri ve Adalet bakanlıkları
temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Bilindiği
gibi Ülkemiz, coğrafi konumu nedeniyle yasadışı göç hareketlerinde, özellikle
İran, Irak, Pakistan, Afganistan, Bangladeş, Sri Lanka vatandaşlarının Batı
ülkelerine geçişlerinde transit ülke; Romanya, Moldova, Belarus, Ukrayna, Rusya
ve Gürcistan gibi eski Doğu Bloğu ülkelerinin vatandaşlarının çalışma amaçlı
yasadışı göçlerinde ise hedef ülke konumundadır. 2000 yılında Batı Avrupa’ya
geçmeye çalışan çoğunluğu yukarıda anılan ülkelerin vatandaşlarından oluşan 94
514 yabancı, yasadışı konumda bulunmaları nedeniyle ülkemizde yakalanmıştır. Bu
sayı 2001 yılında 92 362; 2002 yılında 82 225 olarak gerçekleşmiştir. Bu
kişilerin ülkelerine geri gönderilmeleri için gerekli olan para miktarı 1,5
trilyon civarındadır.
Tasarı bu
amaçla, esas olarak konumları yasal olmayan diğer taraf ülke vatandaşlarının
doğrudan, üçüncü ülke vatandaşlarının ise vatandaşı bulundukları veya
geldikleri ülkeye geri gönderilmesini hüküm altına alan “Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Suriye Arap Cumhuriyeti Arasında Yasadışı Göçmenlerin Geri
Kabulüne Dair Anlaşma”nın onaylanmasını uygun bulmaktadır.
Tasarının
tümü üzerindeki görüşmelerden sonra, Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca uygun
bulunmuştur.
Komisyonumuz
Tasarı üzerinde tali komisyon olarak belirlenmiş olduğundan, İçtüzüğün 23 üncü
maddesi uyarınca, Komisyonumuzun uygunluk görüşünün esas komisyona
bildirilmesiyle yetinilmesi kararlaştırılmıştır.
Raporumuz,
Dışişleri Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Tevfik Ziyaeddin Akbulut |
Ali Sezal |
Ümmet Kandoğan |
|
|
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Denizli |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Muharrem Tozçöken |
Şevket Gürsoy |
Reyhan Balandı |
|
|
|
Eskişehir |
Adıyaman |
Afyon |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Şevket Orhan |
Mehmet Sait Armağan |
Sıdıka Aydoğan |
|
|
|
Bursa |
Isparta |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Nusret Bayraktar |
Hakkı Ülkü |
Serpil Yıldız |
|
|
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Sinan Özkan |
Mehmet Siyam Kesimoğlu |
Mehmet Sefa Sirmen |
|
|
|
Kastamonu |
Kırklareli |
Kocaeli |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ali Oksal |
Selami Uzun |
Şevket Arz |
|
|
|
Mersin |
Sivas |
Trabzon |
|
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
|
Şükrü Önder |
|
Mehmet Erdemir |
|
|
|
Yalova |
|
Yozgat |
|
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük
Millet Meclisi
Dışişleri
Komisyonu
Esas No. : 1/479 18.3.2003
Karar No.
: 53
TÜRKİYE BÜYÜK
MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Suriye Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yasadışı
Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
İlişkin Kanun Tasarısı Komisyonumuzun 13 Mart 2003 tarihli 6 ncı toplantısında
Dışişleri Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı ve Adalet Bakanlığı temsilcilerinin
katılmalarıyla görüşülmüştür.
Türkiye,
coğrafi konumu nedeniyle yasadışı göç hareketlerinde, Batı ülkelerine
geçişlerde, artan şekilde transit ülke olarak kullanılmaya başlanmıştır.
Ülkemiz eski doğu bloku ülkeleri vatandaşlarının çalışma amaçlı yasadışı
göçlerinde hedef ülke konumuna gelmiştir.
Yasadışı
göçün denetlenmesi amacıyla AB ülkeleri arasında uzun zamandır aktedilmekte
olan "Geri Kabul Anlaşmaları" bir hukuki araç olarak yaygınlaşmıştır.
AB Ulusal
Programımızda, Ülkemizin, öncelikle doğu sınırındaki ülkelerle geri kabul
anlaşmaları yapacağı kaydedilmiştir.
Yasadışı
göçmenlerin uluslararası hukuka uygun biçimde insan haklarına saygı gözetilerek
hızlı ve güvenli bir şekilde ülke dışına çıkartılmalarına imkân sağlayacak olan
Tasarı, Komisyonumuzca uygun görülerek aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz,
Genel Kurul'un onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
|
Sözcü |
|
|
Mehmet Dülger |
Emin Şirin |
Eyyüp Sanay |
|
|
|
Antalya |
İstanbul |
Ankara |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Hüseyin Kansu |
Mehmet Özyol |
Nur Doğan Topaloğlu |
|
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ankara |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Güner |
Mustafa Dündar |
V. Haşim Oral |
|
|
|
Bolu |
Bursa |
Denizli |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
M. İhsan Arslan |
Abdülbaki Türkoğlu |
Mehmet Eraslan |
|
|
|
Diyarbakır |
Elazığ |
Hatay |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Onur Öymen |
Fikret Ünlü |
Ufuk Özkan |
|
|
|
İstanbul |
Karaman |
Manisa |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Hasan Ören |
Nihat Eri |
Osman Seyfi |
|
|
|
Manisa |
Mardin |
Nevşehir |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Süleyman Gündüz |
A. Müfit Yetkin |
Emin Koç |
|
|
|
Sakarya |
Şanlıurfa |
Yozgat |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE SURİYE
ARAP CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA YASADIŞI GÖÇMENLERİN GERİ KABULÜNE DAİR
ANLAŞMANIN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA İLİŞKİN KANUN
TASARISI
MADDE 1. -
10 Eylül 2001 tarihinde Şam'da imzalanan "Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Suriye Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yasadışı Göçmenlerin Geri Kabulüne
Dair Anlaşma"nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. -
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. -
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE SURİYE
ARAP CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA YASADIŞI GÖÇMENLERİN GERİ KABULÜNE DAİR
ANLAŞMANIN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA İLİŞKİN KANUN
TASARISI
MADDE 1. -
Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. -
Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. -
Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
|
|
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
|
|
|
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
E. S. Gaydalı |
|
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
|
|
|
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
M. Keçeciler |
|
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
R. Önal |
|
|
|
|
|
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
İ. Cem |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
|
|
|
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
Prof. Dr. A. Akcan |
Doç. Dr. O. Durmuş |
O. Vural |
|
|
|
|
|
|
|
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
|
|
|
|
|
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
|
Z. Çakan |
M. İ. Talay |
M. Taşar |
|
|
Orman
Bakanı |
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
|
F. Aytekin |
|
|
|
|
|
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE
SURİYE ARAP
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA
YASADIŞI
GÖÇMENLERİN GERİ KABULÜNE DAİR ANLAŞMA
Bundan sonra "Âkit Taraflar" olarak anılacak
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Suriye Arap Cumhuriyeti Hükümeti,
Ortak sınırlarının güvenliğini koruma ve ülkeleri
arasında, hukuka ve kamu düzenine zararlı etkileri olan yasadışı göçmen
geçişlerini durdurma konusundaki işbirliğini ilerletmeye kararlı olarak,
İnsan ticareti ve insan kaçakçılığının, yasadışı göçün
iki gayrı insanî yönü olduğunun ve bunların ikili işbirliği ve etkili hareket
gerektiren bir tür örgütlü suç oluşturduklarının bilincinde olarak,
Bunlara karşı mücadelede, hiçbir amacın, etnik köken,
dil, milliyet, renk, siyasî görüş, din, cinsiyet, yaş ve sakatlık durumları ne
olursa olsun insanların şeref ve haysiyetinden vazgeçilmesini haklı
gösteremeyeceğinin keza bilincinde olarak,
Aşağıdaki kural, koşul ve usuller çerçevesinde kendi
vatandaşlarını ve üçüncü Devlet vatandaşlarını geri kabul etmeye, ayrıca, diğer
üçüncü Devlet vatandaşlarının ülkelerinden transit geçişlerini kolaylaştırmaya
karar vermişlerdir :
MADDE 1
ÂKİT TARAF
UYRUKLULARIN VATANDAŞLIKLARININ İSPATI
1. Geri kabul edilmesi talep edilen kişilerin
vatandaşlıkları aşağıdaki belgelerle ispatlanacaktır :
a) Millî hüviyet cüzdanı;
b) Herhangi bir tür pasaport (umumî, diplomatik,
hususî, hizmet vb.) ve pasaport yerine geçmek üzere resmî makamlar tarafından
düzenlenen resimli belgeler;
c) Konsolosluk makamlarınca düzenlenen kimlik belgesi;
d) Hamilinin resmini taşıyan askerî kimlik belgeleri
veya askerî serbest geçiş kartları.
2. Yukarıda sayılan ve vatandaşlığın gerçek ispatı
olarak değerlendirilen belgeler, bu belgeleri düzenleyen Âkit Tarafça aksi
ispat edilmediği takdirde, Âkit Taraflar bakımından başkaca bir araştırmaya
gerek kalmaksızın bağlayıcı olacaktır.
MADDE 2
ÂKİT TARAF
UYRUKLULARIN
VATANDAŞLIĞININ
VARSAYILMASI
1. Geri kabul edilecek kişilerin vatandaşlıkları
özellikle aşağıdaki durumlarda varsayılacaktır :
a) 1 inci Maddede sayılan belgelerden geçerliliği sona
ermiş birine sahip olmak;
b) Talep edilen Tarafın yetkili makamlarınca
düzenlenmiş ve geri kabul edilmesi istenen kişinin hüviyetini kanıtlayan
belgeler (resmî görevli hizmet kartı, şirket kartı, sürücü belgesi, nüfus
idaresince düzenlenen nüfus kayıt örneği, gemi adamı cüzdanı, seyrüsefer
belgesi, kira sözleşmesi vb.)
c) Yukarıda anılan belgelerin birinin onaylı örneği;
d) Sözkonusu kişinin, talep eden Âkit Tarafça yasal
olarak alınmış ifadesi;
e) Şahitlerin talep eden Âkit Tarafça yasal olarak
alınan ifadeleri;
f) İlgili kişinin dili;
g) Talep eden Âkit Tarafın devlet makamlarınca sağlanan
kesin bilgiler.
2. Vatandaşlığın varsayılmasına ilişkin yukarıdaki
deliller, talep edilen Âkit Tarafça aksi ispatlanmadığı takdirde, Âkit
Taraflarca bağlayıcı biçimde tanınacaktır.
3. Vatandaşlığa ilişkin bir kuşku bulunmadığı takdirde,
talep edilen Âkit Tarafın konsolosluk makamları geri kabul edilecek kişiye,
geri dönüşüne olanak veren bir belgeyi talep edilen Âkit Tarafın ulusal
mevzuatına uygun olarak verecektir.
4. Geri kabul edilecek kişinin vatandaşlığına ilişkin
kuşku bulunduğu takdirde, talep eden Âkit Taraf, talep edilen Âkit Tarafın
konsolosluk yetkililerinin, ilgili kişiyi mülakata tâbi tutmalarını
isteyebilir. Mülakat, talep eden Âkit tarafın önerdiği bir yerde, konsolosluk
makamlarının mutabakatı ile gerçekleştirilecektir. Âkit Taraflar mülakatın
mümkün olan en kısa zamanda yapılmasına çaba göstereceklerdir.
5. Mülakattan sonra veya araştırma sürecinde elde
edilen delillerin doğrulanması sırasında, geri kabulü istenen kişinin talep
edilen Âkit Tarafın vatandaşı olduğu kanıtlanırsa, sözkonusu Âkit Tarafın
konsolosluk makamları o kişiye bu Maddenin 3 üncü paragrafında sözü geçen
belgeyi vereceklerdir.
MADDE 3
ÜÇÜNCÜ DEVLET
UYRUKLULARIN
GİRİŞ VEYA
İKAMETLERİNİN İSPATI
1. Üçüncü Devlet uyrukluların Âkit Tarafların
ülkelerine girişleri ve ikametleri aşağıdaki belgeler esas alınarak
ispatlanacaktır :
a) Muteberlik müddeti geçmiş olsa dahi, yasal olarak
ikameti bahşeden veya tanıyan ikamet tezkeresi veya diğer herhangi bir belge;
b) Herhangi bir tür pasaportta veya herhangi bir çeşit
seyahat belgesinde bulunan bir giriş damgası;
c) Seyahat programını ve sınır geçişlerini dikkate
almak kaydıyla, Âkit Taraflardan birine komşu bir Devletin çıkış damgası;
d) Sahte ya da tahrif edilmiş bir pasaport veya seyahat
belgesinde bulunan bir giriş damgası;
e) Talep edilen Âkit Tarafın ülkesinin sınırlarından
girişi resmen saptayan seyahat belgeleri;
f) Sınırların geçişi sırasında resmî makamlar
tarafından alınmış olan parmak izleri.
2. Üçüncü Devlet uyruklarının giriş veya ikametlerine
dair yukarıdaki deliller, talep edilen Âkit Tarafça aksi ispatlanmadığı
takdirde, Âkit Taraflarca tanınacaktır.
MADDE 4
ÜÇÜNCÜ DEVLET
UYRUKLULARIN GİRİŞ VE İKAMETLERİNİN VARSAYILMASI
1. Üçüncü Devlet uyruklularının Âkit Tarafların
ülkelerine girişleri ve ikametleri aşağıdaki durumlarda varsayılacaktır :
a) Geçerliliği sona ermiş olsa bile, yasal olarak
ikamet etmeyi bahşeden veya tanıyan ikamet tezkeresi ya da diğer her hangi bir
belge;
b) Nakledilecek kişinin ifadeleri;
c) Talep eden Âkit Tarafın kamu kurumlarının
görevlilerince sağlanan bilgiler;
d) Talep edilen Âkit Tarafın ülkesinde alınan seyahat
biletleri;
e) Talep edilen Âkit Tarafın ülkesinde alınan özel
hizmetlere ilişkin alındılar (oteller, hastaneler vs.)
f) Talep edilen Âkit Tarafın ülkesinde kamuya ait ya da
özel tesislere giriş imkânı veren kartlar;
g) Talep edilen Âkit Tarafın
ülkesinde alınmış doktorlara, dişçilere vs'lere gidildiğini gösteren belgeler;
h) Nakledilecek kişinin, talep edilen Âkit Taraf
ülkesinde bir seyahat acentasının ya da yasa dışı göçmenleri taşıyanların hizmetlerinden yararlandığını gösteren
bilgiler;
i) Talep edilen Âkit Tarafın ülkesinde elde edilen
uluslar arası kuruluşlar tarafından verilen belgeler, alındılar ve kartlar.
2. Üçüncü Devlet vatandaşlarının giriş ve ikametlerinin
varsayılmasına dair yukarıdaki deliller, talep edilen Âkit Tarafça aksi
ispatlanmadığı takdirde, Âkit Taraflarca tanınacaktır.
MADDE 5
GERİ KABUL
USULÜ
1. Âkit Taraflar kendi uyruklarını ve üçüncü Devlet
uyrukluları aşağıdaki usuller çerçevesinde geri kabul edeceklerdir :
A) Basit
Usulle Geri Kabul.
Bir kişi sınır bölgesinde yakalandığında, geri kabul
aşağıdaki basit usulle gerçekleştirilecektir :
a) Geri kabul için gerekli koşullar yerine gelmişse,
talep eden Âkit Taraf, talep edilen Âkit Tarafın sınır makamlarını sözlü
olarak, telefonla veya faksla kişinin yakalandığından haberdar edecek ve geri
kabulünü isteyecektir.
b) Talep edilen Âkit Taraf, yakalanmanın
bildirilmesinden itibaren en geç 1 hafta içinde ilgili kişiyi geri kabul etme
mecburiyetindedir.
c) Kişinin geri kabulü Âkit Tarafların sınır
kapılarından sorumlu yetkili makamlarınca sınırda gerçekleştirilecek ve bu
belgenin 1 inci Eki uyarınca resmî bir rapor düzenlenecektir.
B) Olağanüstü
Usulle Geri Kabul.
Basit usulün uygulanması için gerekli koşullar
karşılanmadığında, aşağıdaki olağanüstü usul uygulanacaktır :
a) Geri kabul koşulları gerçekleştiği takdirde, talep
eden Âkit Taraf, talep edilen Âkit Taraf yetkili makamlarına kişinin geri
alınması için talebini bu Anlaşmanın 2 nci Ekine uygun olarak iletecektir.
b) Geri kabule ilişkin karar en kısa zamanda fakat en
geç 15 gün içinde verilecektir. Geri kabul, belirlenen sınır kapılarında,
havaalanlarında veya limanlarda gerçekleştirilecek ve bu belgenin 4 üncü Ekine
uygun olarak düzenlenecek bir resmî rapor ile teyit edilecektir.
2. Kişiler bu Maddenin 1 inci
paragrafında tarif edilen usullere aykırı olarak geri gönderilmeyecektir.
MADDE 6
GERİ KABULE
İLİŞKİN KURALLAR VE KOŞULLAR
1. Her bir Âkit Taraf, zaman sınırlaması olmaksızın,
karşı Âkit Tarafın geri göndermeye karar verdiği ve uyrukluğunun kendisine ait
olduğu bu Anlaşma'nın1 inci Maddesi uyarınca ispatlanan ya da 2 nci Madde
uyarınca varsayılan kişileri geri kabul edeceklerdir.
2. Her bir Âkit Taraf doğrudan diğer Âkit Taraftan
gelen ve geçerli bir pasaportu veya talep eden ülke için giriş vizesi
bulunmayan üçüncü Devlet vatandaşlarını, talep eden Âkit Taraf ülkesine
girişinden itibaren 6 ay içinde geri kabul edecektir.
3. Her bir Âkit Taraf, talep edilen Âkit Tarafın resmî
makamlarınca verilmiş geçerli bir vizeye veya ikamet tezkeresine sahip üçüncü
Devlet vatandaşlarını geri kabul etmeyi taahhüt ederler. Bu kişiler her iki
Âkit Tarafça verilmiş vize veya ikamet tezkeresi hamili iseler, sorumluluk vize
ya da ikamet tezkeresi daha geç sona eren ülkenin olacaktır.
4. Bu maddenin 2 nci paragrafının hükümlerinin
uygulanmasında, talep eden Âkit Taraf ülkesindeki yasa dışı ikameti üç aydan
fazla bir süredir belirlenmiş olan üçüncü Devlet uyrukluların geri kabulü için
yapılan talepler, talep edilen Âkit Tarafça kabul olunmayabilir.
5. Bu geri kabul usulünün uygulanması sırasında Âkit
Taraflar, özellikle çok sayıdaki kişinin aynı anda geri gönderilmeyeceğini
taahhüt ederler. Bu taahhüt, talep eden Âkit Tarafın ülkesine aynı zamanda
girmiş olan gruplar açısından geçerli değildir.
6. Geri kabul mecburiyeti, talep eden Âkit Tarafın
geçerli ya da sona ermiş vize ya da ikamet tezkeresine sahip olan kişiler
bakımından uygulanmayacaktır.
MADDE 7
GERİ KABUL
AMACIYLA TRANSİT GEÇİŞ
1. Her bir Âkit Taraf, diğer Âkit Tarafın talebi
üzerine, talep eden Âkit Tarafın hedef ülkesine geri gönderme kararı aldığı
üçüncü ülke uyruklularına, ülkesine giriş ve ülkesinden geçiş izni verecektir.
Bu talep bu belgenin 3 üncü Ekine uygun olarak sunulacaktır.
2. Bu tür transit geçişler kara yoluyla, hava yoluyla
veya deniz yoluyla olabilir ve talep edilen Âkit Taraf, üçüncü Devlet
uyruklularının nihaî hedefi olan ülkeye devam eden seyahatine ilişkin malî bir
sorumluluk üstlenmeyecektir. Geri gönderme işlemi herhangi bir nedenle yerine
getirilemezse, talep eden Âkit Taraf sözkonusu kişiyi tekrar sorumluluğuna
alacaktır.
3. Talep eden Âkit Taraf, talep edilen Âkit Tarafa,
transit geçişine izin verilen üçüncü Devlet uyruklunun hedef ülkesi için
seyahat belgesini haiz bulunduğunu garanti edecektir. Üçüncü Devlet vatandaşı
için refakat, talep edilen Âkit Taraf kendi refakatini sağlamadığı takdirde,
talep eden Âkit Tarafça temin edilecektir.
4. Transit geçişlerde, talep edilen Âkit Tarafın
yetkili makamları talep eden Âkit Tarafın ilgili makamlarınca önceden haberdar
edileceklerdir.
5. Talep edilen Âkit Taraf, geri kabul amacıyla transit
geçişe ulusal güvenlik, kamu düzeni ve kamu sağlığı gerekçeleriyle izin vermeme
hakkını saklı tutar.
MADDE 8
MASRAFLAR
1. Karşı Âkit Tarafça geri kabul edilecek kişilerin
masrafları talep edilen Âkit Tarafın sınırına kadar talep eden Âkit Tarafça
karşılanacaktır.
2. Üçüncü Devlet uyrukluların transit geçiş masrafları
talep eden Âkit Tarafça karşılanacaktır.
MADDE 9
YETKİLİ
MAKAMLAR
Âkit Tarafların geri kabul ve transit geçiş taleplerini
sunmaya ve kabule yetkili makamları aşağıda belirtilmektedir.
Türkiye Cumhuriyeti bakımından:
İçişleri Bakanlığı
Emniyet Genel Müdürlüğü
Yabancılar, Hudut, İltica Dairesi
Ankara-Türkiye
Tel :00.90.312.412 32 10 - 412 33 05
Faks :00.90.312.466 90 11
e-mail :illegalmig@egm.gov.tr
Suriye Arap Cumhuriyeti bakımından :
İçişleri Bakanlığı
Göç ve Pasaportlar Dairesi
Araştırma Şubesi
Şam-Suriye
Tel : 00.96.311.222 74 48 - 222 77 11
Faks :00.90.311.224 12 68 - 333 67 63
MADDE 10
ANLAŞMANIN
UYGULANMASI
Âkit Tarafların yetkili makamlarının temsilcileri
Anlaşmanın uygulanmasında çalışma dili olarak İngilizce'yi kullanacaklardır.
İki Âkit Tarafın uzmanlarının yer alacağı bir ortak
komite oluşturularak, yıllık olarak ve ayrıca, iki Âkit Tarafın onayı ile gerek
görüldükçe, sırasıyla iki Âkit Tarafın ülkesinde bu Anlaşmanın uygulanmasını
izlemek, Anlaşmanın uygulanmasını engelleyen çıkabilecek sorunları çözmek ve bu
Anlaşmanın tadili için öneriler sunmak üzere toplanacaktır.
MADDE 11
YÜRÜRLÜK
Bu Anlaşma ve bu Anlaşmaya getirilebilecek
değişiklikler ikinci onay belgesinin iletildiği gün yürürlüğe girecektir. Her
iki Âkit Taraf bu Anlaşmayı karşı Âkit Tarafa diplomatik kanallardan, üç ay
önceden bildirimde bulunarak sona erdirme hakkına sahiptir.
Bu Anlaşma, Şam'da, 10.9.2001 tarihinde Türkçe, Arapça
ve İngilizce'nin her birinde eşit ölçüde geçerli olarak ikişer asıl nüsha
halinde yapılmış ve imzalanmıştır.
Yorum konusunda bir anlaşmazlık çıktığında İngilizce
metin geçerli olacaktır.
|
|
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ ADINA |
SURİYE
ARAP CUMHURİYETİ ADINA |
|
|
Rüştü Kâzım YÜCELEN |
Dr. Mohammed HARBA |
|
|
İçişleri
Bakanı |
İçişleri
Bakanı |