Dönem
: 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 189)
Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Cezayir Demokratik Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında
Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri
Komisyonu
Raporu (1/405)
Not : Tasarı
Başkanlıkça, Plan ve Bütçe ve Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 13.1.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-279/295
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama
döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi
uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının
yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz
ederim.
Abdullah Gül
Başbakan
LİSTE
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/262 Türkiye Cumhuriyeti ile Irak
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/266 Dünya Turizm Teşkilâtı Tüzüğünün Bazı
Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/267 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/269 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Polonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Tadiline İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/270 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Litvanya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/273 Uluslararası Sergilere İlişkin Sözleşme ile
Sözleşmeye Değişiklik Getiren Uluslararası Sergiler Bürosu Genel Kurul Kararına
Katılmamızın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/274 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki
Turizm İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/283 Türkiye Cumhuriyeti ile Litvanya
Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Hukukî ve Adlî İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/286 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Göç Örgütü Arasında Örgütün Türkiye’deki Hukuksal Durumu,
Ayrıcalıkları ve Dokunulmazlıkları Hakkında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/290 Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/293 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Lübnan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/300 Batı Avrupa Birliği, Ulusal
Temsilciler ve Uluslararası Görevlilerin Statüsü Hakkında Anlaşmanın, Türkiye
Tarafından Batı Avrupa Silâhlanma Örgütü Faaliyetleri ile İlgili Olarak
Uygulanması ve Buna İlişkin Mektupların Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/308 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/312 Türkiye Cumhuriyeti ile Moldova
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/319 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/327 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney
Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/420 Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler,
Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına
Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/446 Köy Kanununun Bir Maddesinin
Değiştirilmesi ile Aynı Kanuna Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/489 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Gürcistan Hükümeti Arasında SosyalGüvenlik Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/508 Bir Evlenme Akdine Dayanmayan
Birleşmelerin Evlilik ve Evlilik Dışında Doğan Çocukların Düzgün Nesepli Olarak
Tesciline İlişkin Kanun Tasarısı
1/511 Türkiye Cumhuriyeti ile Türk Kültür ve
Sanatları Ortak Yönetimi Genel Müdürlüğü Arasında Arsa Tahsisi Hakkında
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/530 Türkiye Cumhuriyeti ile Şili
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/541 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolünde Yapılan Değişikliğin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/542 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte
Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşması ve Eki
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/555 İzmirGaz ve Ulaşım Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı
1/557 Taşınmaz Mal Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin
Önlenmesi Hakkında Kanuna Bazı Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/559 Devlet Mezarlığı Dışında Defnedilen
Bazı Devlet Büyüklerinin Mezarları Hakkında Kanun Tasarısı
1/560 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/561 Eski Yugoslavya’da İşlenen Bazı
Suçların Kovuşturulması Hakkında Kanun Tasarısı
1/565 Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunun Bir
Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/568 Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında
Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/569 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun
Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/570 Kimlik Bildirme Kanununun Bir
Maddesinin Değiştirilmesi ve Bu Kanuna Bir Ek Madde ile Bir Geçici Madde
Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/571 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/572 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
İki Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/573 Uzman Jandarma Kanununun Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/579 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Çalışma Örgütü Arasında Uluslararası Çalışma Örgütünün Ankara’daki
Ofisi İçin Yer Tahsisine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/591 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Cezayir Demokratik Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında
Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/598 Akdeniz’de Tehlikeli Atıkların Sınırötesi
Hareketleri ve Bertarafından Kaynaklanan Kirliliğin Önlenmesi Protokolünün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/600 Su Ürünleri Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/605 Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/613 Ev Hayvanlarının Korunmasına Dair
Avrupa Sözleşmesinin OnaylanmasınınUygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/626 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bosna-Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Kültür Merkezlerinin Kuruluşu ve İşleyişi
Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/648 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bahreyn Devleti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/649 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/653 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bosna
ve Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Ankara ve Saraybosna’da Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/654 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bangladeş Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde
Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/655 Özel Karayolu TaşıtlarınınGeçici İthaline
Dair Gümrük Sözleşmesi Değişikliklerinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/665 TürkiyeCumhuriyeti Hükümeti ile Venezuela
Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/666 Türkiye Cumhuriyeti ile Türkmenistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Aşkabad’da Diplomatik
Temsilciliklerin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/667 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Belbaşı Tesisinin Kapanması ve
Yeni Bir Sismik Araştırma İstasyonunun Faal Hale Getirilmesi ile İlgili
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/671 Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/680 Devlet Memurları Kanunu ile Kamu
İktisadî Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 Sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun
Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/683 Türkiye Cumhuriyeti ile Tacikistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Duşanbe’de Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/687 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Büyük
Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı Hükümeti Arasında Sosyal Güvenlik
Sözleşmesinin ve Eki Sağlık Bakımı Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/688 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Fransa Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Amaçlı
Kullanımı İçin İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/732 Telsiz Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/735 Türkiye Cumhuriyeti ile Moğolistan
Arasında Hukukî, Ticarî ve Cezaî Konularda Adlî Yardımlaşma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/746 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/749 Karayolu Taşımacılığında Çalışma Saatleri ve
Dinlenme Sürelerine İlişkin 153 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/750 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Fas
Krallığı Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına
İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/761 Birleşmiş Milletler Hazır Barış Gücü
Düzenlemeleri Sistemine Katkılar Hakkında Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Birleşmiş Milletler Arasında Ortak Niyet Beyanının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/766 Eşyanın Sınırlardaki Kontrollerinin
Uyumlaştırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/771 Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı
ile Birleşik Meksika Devletleri Sağlık Bakanlığı Arasında Sağlık Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/778 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonu Arasında Merkez Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/783 Emniyet Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri Tazminat
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/785 Vatandaşlık Belgesi Verilmesine İlişkin
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/786 Kişi Halleri Konusunda Milletlerarası
Karşılıklı Bilgi Verilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/787 Ahvali Şahsiye Belgelerinde Yer Alan
Bilgilerin Kodlanmasına İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/788 Yaşam Belgesi Verilmesine Dair
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/799 Ahvali Şahsiye Cüzdanlarının
Tanınmasına ve Güncelleştirilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/802 Türkiye Cumhuriyeti ile Çek
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının ve Eki Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/803 Türk Polis Teşkilâtını Güçlendirme
Vakfı Kanunu Tasarısı
1/804 İçişleri Bakanlığı Teşkilât ve
Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/810 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/813 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Savunma Sanayii İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/815 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sağlık Alanında İşbirliğine Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/827 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolü Değişikliğinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/829 Türkiye Cumhuriyeti ile Ukrayna
Arasında Hukukî Konularda Adlî Yardımlaşma ve İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/830 Türkiye Cumhuriyeti ile Amerika
Birleşik Devletleri Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Kullanımına İlişkin
İşbirliği Anlaşması ve Eki Mutabakat Zaptının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/831 Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesinin Biyogüvenlik
Kartagena Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/833 Türkiye Cumhuriyeti ile Filipinler
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/834 Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU)
Kuruluş Yasası ve Sözleşmesinde Değişiklik Yapan Kyoto ve Minneapolis Tam
Yetkili Konferansları Sonuç Belgelerinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
KanunTasarısı
1/852 Nüfus Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı
1/853 Avrupa Peyzaj Sözleşmesinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/855 Türkiye Cumhuriyeti ile İtalya
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/867 Türkiye Cumhuriyeti ile Gürcistan
Arasında Ortak Sınırın Anti-Personel Mayınlardan Arındırılması ve Bunların
Gelecekte Sınır Koruma Amacıyla Kullanılmaması İçin Bir İkili Rejim Tesis
Edilmesi Hakkında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/868 Türkiye Cumhuriyeti ve Slovak
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/871 1990 Tarihli Petrol Kirliliğine Karşı
Hazırlıklı Olma, Müdahale ve İşbirliği ile İlgili Uluslararası Sözleşme ve
Eklerine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/872 Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/877 Uydular Aracılığı ile Haberleşme Uluslararası
Teşkilatı (INTELSAT) Anlaşmasının ve İşletme Anlaşmasında Yapılan Değişikliğin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/881 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Yugoslavya Federal Cumhuriyeti Federal Hükümeti Arasında Yatırımların
Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/890 Tehlikeli Atıkların Sınırötesi Taşınımının ve
Bertaraf Edilmesinin Kontrolüne İlişkin Basel Sözleşmesine Getirilen
Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/894 Çocuk Haklarına Dair Sözleşmeye Ek
Çocukların Silahlı Çatışmalara Dahil Olmaları Konusundaki İhtiyari Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/909 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Uganda
Cumhuriyeti Arasında Ticaret Ekonomik ve Teknik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/910 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Gabon
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Genel Ticarî, Ekonomik, Kültürel ve Teknik
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/911 Türkiye Cumhuriyeti ile Slovenya
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşması ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/915 Biyoloji ve Tıbbın Uygulanması
Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi: İnsan
Hakları ve Biyotıp Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/916 Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı Statüsünün
Bazı Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/917 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve
Dışişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/918 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kongo
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ticaret, Ekonomik ve Teknik İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/924 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/925 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Kosta
Rika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Teknik İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/926 Dünya Posta Birliği Kuruluş Yasasına
Altıncı Ek Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/929 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Karşılıklı Kalite Güvence
Hizmetlerine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/933 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Suriye
Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yasadışı Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı
1/947 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Jamaika Hükümeti Arasında Ticaret ve Ekonomik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/954 Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/957 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Diplomatik Temsilcilik Binalarının
İnşası İçin Karşılıklı Arsa Tahsisine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/958 Türk Vatandaşlığı Kanununda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/959 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Estonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/962 Türkiye Cumhuriyeti ile Yunanistan
Cumhuriyeti Arasında Doğal Afetlere Karşı Türk-Yunan Ortak Görev Gücü
Kurulmasına İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/964 Türkiye Cumhuriyeti ve Karayip
Devletleri Birliği Arasında İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/967 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Romanya Sosyalist Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ankara’da 2 Mayıs 1966
Tarihinde İmzalanan Sivil Hava Ulaştırma Anlaşmasına Ek Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/969 Avrupa Sınırötesi Televizyon
Sözleşmesini Değiştiren Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/974 Anti-Personel Mayınların Kullanımının,
Depolanmasının, Üretiminin ve Devredilmesinin Yasaklanması ve Bunların İmhası
ile İlgili Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/977 Çocukların Korunması ve Ülkelerarası Evlat
Edinme Konusunda İşbirliğine Dair Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/982 Eşyanın Geçici İthalatına İlişkin
İstanbul Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/983 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Ukrayna Hükümeti Arasında Uzayın Araştırma ve Kullanımı Konularında İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/984 Türkiye Cumhuriyeti ve Yemen
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/985 Türkiye Cumhuriyeti ve Makedonya
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/989 Marka Kanunu Anlaşmasına Katılmamızın
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/991 Endüstriyel Tasarımların Uluslararası Tesciline
İlişkin Lahey Anlaşmasına Bağlı Cenevre Metnine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/992 Ticaret Gemilerinde Çalışan Kaptanlar
ve Gemi Zabitlerinin Meslekî Yeterliliklerinin Asgari İcaplarına İlişkin 53
Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/993 Gemi Adamlarının Hastalanması,
Yaralanması ya da Ölümü Halinde Armatörün Sorumluluğuna İlişkin 55 Sayılı
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/994 Gemilerde Mürettebat İçin İaşe ve Yemek
Hizmetlerine İlişkin 68 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/995 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin 92
Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/996 Gemi Adamlarının Sağlık Muayenesine
İlişkin 73 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1006 Gemi Aşçılarının Meslekî Ehliyet
Diplomalarına İlişkin 69 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/1007 İş Kazalarının Önlenmesine (Gemi
Adamları) İlişkin 134 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/1008 Gemi Adamlarının Ulusal Kimlik
Kartlarına İlişkin 108 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1013 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bulgaristan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sahil Güvenlik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1014 Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması
Komisyonunun Ayrıcalık ve Bağışıklıklarına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1017 Gemi Adamlarının Sağlığının Korunması ve
Tıbbî Bakımına İlişkin 164 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1018 Gemi Adamlarının Yıllık Ücretli İznine
İlişkin 146 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1019 Liman İşlerinde Sağlık ve Güvenliğe
İlişkin 152 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1020 Gemi Adamlarının Ülkelerine Geri
Gönderilmesine İlişkin 166 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1022 Otobüs ve Otokarlarla Uluslararası Arızi
Yolcu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1023 Türkiye Cumhuriyeti ve Hollanda Krallığı
Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1026 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin (İlave
Hükümler) 133 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1027 Uzay Cisimlerinin Verdiği Zarardan
Dolayı Uluslararası Sorumluluk Hakkında Sözleşmeye Katılmamızın Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1028 Uzaya Fırlatılan Cisimlerin Tescili
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1029 Türkiye Cumhuriyeti ile Azerbaycan
Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Adlî İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1033 Atlantik Ton Balıklarının Korunmasına
İlişkin Uluslararası Sözleşme ve Nihaî Senet, Atlantik Ton Balıkçılık
İşletmeleri İstatistiklerinin Toplanmasına Dair Karar, Usul Kuralları ve Malî
Düzenlemelere Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1038 Türkiye Cumhuriyeti ile Bosna-Hersek
Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1039 Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1040 Hukukî veya Ticarî Konularda Yabancı
Ülkelerde Delil Sağlanması Hakkında Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 24.12.1999
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1534/6429
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 26.10.1999 tarihinde kararlaştırılan "Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Cezayir Demokratik Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında
Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı" ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GEREKÇE
Yatırımların Teşviki ve Korunması Anlaşmaları'nın ana
amacı, taraf ülkeler arasında sermaye ve teknoloji akımını teşvik ve ilgili
ülkenin hukuk düzeni içinde yatırımların nasıl korunduğunu tespit etmektir.
Bilindiği üzere, genel ekonomik politikamızın ana
hedefleri arasında; ülke müteşebbis ve sermayesinin dış ülkelere açılması,
yabancı sermaye ve ileri teknolojinin ülkemize gelmesi yolu ile ülke ekonomisinin
dünya ekonomisi ile entegre edilmesi bulunmaktadır.
Bu çerçeve içinde, ülkemizde yatırım yapan yabancı
sermayenin çalışma esaslarını belirlemek ve teşvik etmek amacıyla Yüce
Meclisimiz tarafından kabul edilen çeşitli kanunlara paralel olarak, yatırım ve
ticarî ilişkilerimizin yoğun olduğu veya bu yönde bir potansiyel görülen
ülkelerle, 1961 yılında başlatılan Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması
Anlaşmalarının imzalanması hızlandırılmış ve şimdiye kadar elli altı ülke ile
anılan anlaşma imzalanmıştır.
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Cezayir Demokratik
Halk Cumhuriyeti Hükümeti arasında
sermaye ve teknoloji akımını hızlandırmak amacıyla imzalanan,
Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Anlaşmasının esasları şöyle
özetlenebilir :
1. Türkiye ve Cezayir'de uygulanan yabancı sermaye ve
kambiyo mevzuatına açıklık kazandırmak ve karşılıklı tanıtılmasına imkân
vermek,
2. Türkiye ve Cezayir'de yabancı sermayenin
kamulaştırma ve devletleştirme yönünden tabi olacağı muamele ve sahip olduğu
haklara açıklık getirmek ve
3. Her iki ülkede, özel teşebbüsle devlet arasında
çıkabilecek ihtilafların çözüm yollarını tespit etmektir.
Daha istikrarlı bir yatırım ortamının teminini öngören
bu Anlaşmayla birlikte iki ülke arasındaki sermaye akışında artış gerçekleşmesi
beklenmektedir. Şu anda ülkemizde Cezayir menşeli sermayeye sahip 8 adet firma
mevcut olup, bu firmalar içindeki Cezayir menşeli sermayenin toplam tutarı 80
817 milyon TL.'dir. (Ülkemize giren toplam yabancı sermaye içindeki payı : % 0,02)
Cezayir'de ise ülkemiz sermayesine sahip 3 adet firma bulunmakta olup, bu
ülkeye toplam 1 385 456 ABD doları tutarında sermaye ihracı
gerçekleştirilmiştir.
Bu Anlaşma, yatırımcılara ekonomik ve yasal güvence
verirken, ilgili ülkelere yeni herhangi bir yük getirmemektedir.
Anlaşma Maddelerinin Gerekçeleri :
Madde 1. - Bu maddede, Anlaşma metni içinde sık sık
sözü edilen yatırım, yatırımcı, hâsılat ve ülke terimlerinin tanımları
yapılmaktadır. Özellikle "yatırım" tanımı 6224 sayılı Yabancı
Sermayeyi Teşvik Kanunu'na paralellik sağlanarak hazırlanmıştır.
Madde 2. - Bu maddeye göre, Taraflardan her biri diğer
Taraf yatırımcılarının yatırımlarına ve ilgili faaliyetlerine En Ziyade
Müsaadeye Mazhar Millet Prensibine uygun olarak izin verecektir. Ayrıca,
Tarafların diğer Âkit Tarafın yatırımcılarının yatırımlarına; hangisi daha
elverişli ise; Millî Muamele ya da En Ziyade Müsaadeye Mazhar Millet
prensiplerine uygun bir muamele uygulayacağı belirtilmektedir. Ancak, herhangi
bir üçüncü ülke yatırımcılarına yönelik olarak uluslararası anlaşmalarla
sağlanan vergilendirme ile ilgili karşılıklı düzenlemeler veya oluşturulan
gümrük birlikleri, bölgesel ekonomik teşkilâtlar ya da benzer uluslararası
anlaşmalar çerçevesinde tanınan ayrıcalıklar, En Ziyade Müsaadeye Mazhar Millet
Prensibine istisna teşkil etmektedir.
Madde 3. - Bu madde T.C. Anayasası'nda yer alan
kamulaştırma ve devletleştirme konularını kapsamakta ve hangi şartlarda bu
işlemlerin gerçekleştirilebileceğini belirtmektedir. Bu şartlar;
kamulaştırmanın kamu yararı amacıyla yapılması ve yürürlükteki mevzuat uyarınca
eşitlik ilkesinin gözetilmesi ile yeterli ve etkin bir tazminat ödemesidir.
Ayrıca, bu maddenin son paragrafında ev sahibi ülkede savaş, silahlı çatışma,
ihtilal, ayaklanma, isyan veya kargaşa çıkması halinde diğer Âkit Taraf
yatırımcılarının uğrayabilecekleri zararların tazmini ile ilgili olarak, zarara
uğrayan Âkit Taraf yatırımcılarına uygulanacak muamelede; hangisi daha
elverişli ise; Millî Muamele ya da En Ziyade Müsaadeye Mazhar Millet Prensibinin
gözetilmesi hükmü getirilmektedir.
Madde 4. - Sermaye ve gelirlerin transferini düzenleyen
bu maddede, bir yatırımla ilgili bütün transferlerin serbestçe kullanılan
herhangi bir konvertibl para birimiyle, transferin yapıldığı tarihte geçerli
olan döviz kuru üzerinden ve gecikme olmaksızın gerçekleştirilmesine taraflarca
izin verileceği belirtilmektedir. Transferlerin serbestçe kullanılan bir para
birimiyle ve transfer tarihinde geçerli olan döviz kuru üzerinden yapılması
hükmü kambiyo mevzuatımıza uygun olarak düzenlenmiştir.
Madde 5. - Bu maddede, Taraflardan birinin ülkesinde
yapılmış olan yatırımın, yatırımcının ülkesinde sigorta edilmiş olması halinde
sigortalayanın yatırımcının haklarına halefiyeti prensibi getirilmektedir.
Madde 6. - Bu madde, imzalanan Anlaşmanın yatırımları
ve ilgili faaliyetleri benzer durumlarda bu Anlaşma ile sağlanandan daha
elverişli bir muameleye tabi kılan Taraflardan herhangi birinin kanun ve
nizamlarına, idarî uygulamalarına, usullerine veya idarî ya da yargısal kararlarına;
uluslararası hukukî yükümlülüklere veya Taraflardan herhangi biri tarafından
üstlenilen yükümlülüklere aykırı olmayacağı hükmünü getirmektedir.
Madde 7. - Bu maddede bir Taraf ile diğer Tarafın bir
yatırımcısı arasında çıkabilecek yatırım uyuşmazlıklarının çözüm yolları
düzenlenmektedir. Öngörülen prosedüre göre, uyuşmazlık öncelikle karşılıklı
görüşmeler yoluyla çözümlenmeye çalışılacak, altı ay içinde çözüme
ulaşılamazsa; yatırımcı uyuşmazlığı, uyuşmazlığa taraf olan Tarafın adlî
mahkemelerine götürebilecek veya uluslararası tahkime başvurma hakkını
kullanılabilecektir. Sözkonusu uyuşmazlık, Washington'da 18.3.1965 tarihinde
imzaya açılan, Devletler ile diğer Devletlerin Vatandaşları Arasındaki Yatırım
Uyuşmazlıklarının Çözümü Sözleşmesi Çerçevesinde, Yatırım Uyuşmazlıklarının
Çözümü için Uluslararası Merkez'e (ICSID) veya Birleşmiş Milletler Uluslararası
Ticaret Hukuku Komisyonu’nun Tahkim Kurallarına göre bu maksatla kurulacak bir
tahkim mahkemesine (UNCITRAL) sunulabilecektir.
Madde 8. - Bu madde ile Anlaşmanın uygulama ve
yorumundan dolayı Taraflar arasından doğabilecek uyuşmazlıkların çözüm yolları
düzenlenmiş, doğrudan ve anlamlı müzakerelere ağırlık verilmiştir. Uyuşmazlığın
müzakereler yoluyla çözümlenememesi halinde başvurulacak tahkim mekanizması ile
bağlayıcı ve nihai karar süreci de bu maddede tanımlanmaktadır.
Madde 9. - Anlaşmanın yürürlüğe girmesi ve yürürlük
süresine ilişkin esaslar bu maddede düzenlenmektedir.
Dışişleri
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Dışişleri Komisyonu 18.6.2003
Esas No. : 1/405
Karar No. : 86
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Cezayir Demokratik
Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve
Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı, Komisyonumuzun 12 Haziran 2003 tarihli 14 üncü toplantısında
Dışişleri Bakanlığı temsilcileri ile Hazine Müsteşarlığı yetkililerinin
katılmalarıyla görüşülmüştür.
Bilindiği gibi Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve
Korunması Anlaşmalarının ana amacı sermaye ve teknoloji akımını kolaylaştırmak,
yabancı sermaye yatırımlarını teşvik etmek ve ilgili ülkenin hukuk düzeni
içinde korunmasını sağlamaktır.
İki ülke arasında yabancı sermayeli yatırımların tâbi
olacağı muameleyi belirleyerek ekonomik işbirliği için uygun şartları sağlamak,
yabancı sermayenin kamulaştırma ve devletleştirme yönünden tâbi olacağı
muameleye açıklık getirmek, özel teşebbüsle devlet arasında çıkabilecek
ihtilafların çözüm yollarını tespit etmek amacını taşıyan Anlaşma
Komisyonumuzca uygun görülmüş ve Tasarı aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mehmet Dülger |
Emin Şirin |
Eyyüp Sanay |
|
|
Antalya |
İstanbul |
Ankara |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Kansu |
Mehmet Özyol |
Nur Doğan Topaloğlu |
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Dündar |
Abdülbaki Türkoğlu |
Mehmet Eraslan |
|
|
Bursa |
Elazığ |
Hatay |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
Onur Öymen |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fikret Ünlü |
Ufuk Özkan |
Hasan Ören |
|
|
Karaman |
Manisa |
Manisa |
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
Nihat Eri |
Osman Seyfi |
Süleyman Gündüz |
|
|
Mardin |
Nevşehir |
Sakarya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE CEZAYİR DEMOKRATİK
HALK CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA YATIRIMLARIN KARŞILIKLI TEŞVİKİ VE
KORUNMASINA İLİŞKİN ANLAŞMANIN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - 3.6.1998 tarihinde Ankara'da imzalanan
"Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Cezayir Demokratik Halk Cumhuriyeti
Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşma"nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
En.
ve Tab. Kay. Bak. ve Başb. Yrd. |
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. C. Ersümer |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Somuncuoğlu |
Y. Yalova |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
R. K. Yücelen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
E. Öksüz |
M. A. İrtemçelik |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bakanı V. |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
|
|
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Çevre
Bakanı V. |
|
|
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE CEZAYİR DEMOKRATİK
HALK CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA YATIRIMLARIN KARŞILIKLI TEŞVİKİ VE
KORUNMASINA İLİŞKİN ANLAŞMANIN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
İLE
CEZAYİR
DEMOKRATİK HALK CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA
YATIRIMLARIN
KARŞILIKLI TEŞVİKİ VE KORUNMASINA İLİŞKİN ANLAŞMA
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Cezayir Demokratik Halk
Cumhuriyeti Hükümeti bundan sonra "Taraflar" olarak anılacaklardır.
Özellikle bir Tarafın yatırımcılarının, diğer Tarafın
ülkesindeki yatırımları ile ilgili olarak, aralarında ekonomik işbirliğini
artırma arzusu ile,
Anlaşmanın yatırımlara uygulanmasının sermaye ve
teknoloji akışını ve Tarafların ekonomik kalkınmasını canlandıracağını kabul
ederek,
Yatırımlara adil ve hakkaniyetle muamelenin, yatırımlar
için istikrarlı bir ortamın ve ekonomik kaynakların en etkin kullanımının
temini için gerektiğine inanarak, ve
Yatırımların karşılıklı teşviki ve korunması ile ilgili
bir anlaşmanın ihdasına karar vermiş olarak,
Aşağıdaki şekilde anlaşmaya varmışlardır.
MADDE I
Tanımlar
Bu Anlaşmanın amacı bakımından :
1. (a) "Yatırım" terimi, ev sahibi Tarafın
kanun ve nizamlarına uygun olmak kaydıyla, her türlü mal varlığını ve
sınırlayıcı olmamakla beraber özellikle aşağıdakileri kapsar :
(i) paylar,
hisse senetleri, veya şirketlere katılımın diğer şekilleri,
(ii) yeniden
yatırımda kullanılan hasılatlar, para alacakları veya malî değeri olup kanunen
ifa edilebilen bir yatırımla ilgili her türlü diğer haklar,
(iii) taşınır ve taşınmaz mallar, aynı zamanda ipotek,
tedbir, rehin gibi diğer aynî haklar ve diğer benzer haklar,
(iv) telif hakkı, patent, lisans, sınai tasarım, teknik
proses olduğu gibi, ticarî marka, peştemaliye, know-how gibi sınai ve fikri
haklar ve diğer benzer haklar,
(v) doğal
kaynakların aranması, işlenmesi, çıkarılması veya işletilmesi dahil olmak üzere
kanun veya sözleşme ile verilmiş iş imtiyazları,
(b) Mal varlıklarının yatırım ve yeniden yatırım
şeklindeki herhangi bir değişiklik, onların yatırım olma vasfını etkilemez.
2. "Yatırımcı" terimi :
(a) her bir
Tarafın yürürlükteki mevzuatına göre vatandaşı sayılan gerçek kişileri,
(b) Taraflardan
her birinin yürürlükteki mevzuatı çerçevesinde kurulmuş ve merkezi o Tarafın
ülkesinde bulunan şirketler, firmalar veya iş ortaklıklarını ifade eder.
3. "Hasılatlar" terimi, bir yatırımdan elde
edilen ve özellikle ancak sınırlayıcı olmayacak şekilde kâr, faiz ve
temettüleri ifade eder.
4. "Ülke" terimi, kara ülkesi, kara suları
ile yatırıma ev sahipliği yapan Tarafın, uluslararası hukuka uygun olarak doğal
kaynakların araştırılması, işletilmesi ve saklanması amaçlarıyla üzerinde
yargılama ve egemenlik haklarına sahip olduğu deniz alanlarını da ifade eder.
MADDE II
Yatırımların
Teşviki ve Korunması
1. Her bir Taraf, ülkesindeki yatırımlara ve yatırımlarla
ilgili faaliyetlere, benzer durumlarda herhangi üçüncü bir ülkenin
yatırımcılarının yatırımlarına, kendi kanun ve nizamları çerçevesinde
göstereceği muameleden daha az elverişli olmayacak şekilde, izin verecektir.
2. Her bir Taraf, kurulmuş olan bu yatırımlara benzer
durumlarda kendi yatırımcılarının yatırımlarına veya herhangi üçüncü bir
ülkenin yatırımcılarının yatırımlarına gösterilen muameleden hangisi en
elverişli ise, o muameleden daha az elverişli olmayan bir muamele
uygulayacaktır.
3. Tarafların, yabancıların ülkeye giriş, geçici ikamet
ve istihdamı ile ilgili kanun ve nizamlarına uygun olarak;
(a) Taraflardan
her birinin vatandaşlarının, kendilerinin veya kendilerini istihdam eden
Tarafın bir yatırımcısının önemli bir miktar sermaye veya başka kaynak
taahhüdünde bulunduğu veya bulunmak üzere olduğu bir yatırımın kurulması,
geliştirilmesi, idaresi amacıyla veya işletilmesine ilişkin tavsiyelerde
bulunmak üzere diğer Tarafın ülkesine girmesine ve kalmasına izin verilecektir.
(b) bir Tarafın
yürürlükteki kanun ve nizamlarına uygun olarak kurulan ve diğer Tarafın
yatırımcılarının yatırımı olan şirketler seçtikleri idari ve teknik personeli
istihdam etmeye mezun olacaklardır.
4. İşbu maddenin hükümleri, Taraflardan herhangi
birinin taraf olduğu aşağıdaki anlaşmalar bakımından geçerli olmayacaktır.
(a) mevcut veya
gelecekteki herhangi bir gümrük birliği, bölgesel ekonomik teşkilât veya benzer
uluslararası anlaşmalar,
(b) tamamen
veya esas olarak vergilendirmeye ilişkin olanlar.
MADDE III
Kamulaştırma
ve Tazminat
1. Yatırımlar, yürürlükteki mevzuata ve bu Anlaşmanın
II'nci Maddesinde belirtilen genel prensiplere uygun olarak, kamu yararına ve
ayırımcı olmayacak biçimde yapılmadıkça ve anında yeterli, etkin tazminat
ödenmedikçe kamulaştırılmayacak, devletleştirilmeyecek veya doğrudan ya da
dolaylı olarak benzer etkisi olan uygulamalara maruz bırakılmayacaktır.
2. Tazminat, kamulaştırılan yatırımın kamulaştırma
işleminin yapıldığı veya bildirildiği tarihten önceki gerçek piyasa değerine
eşit olacaktır. Tazminat beklenmedik gecikme olmaksızın ödenecek ve Madde IV
paragraf 2'de tanımlandığı gibi serbestçe transfer edilebilir olacaktır.
3. Yatırımları, diğer Tarafın ülkesinde savaş,
ayaklanma, iç karışıklık veya diğer benzer olaylar nedeniyle zarar gören
Taraflardan her birinin yatırımcıları, diğer Tarafça kendi yatırımcılarına ya
da herhangi üçüncü bir ülke yatırımcılarına uygulanan muameleden daha az
elverişli olmayacak şekilde bu tür kayıplarla ilgili olarak benimsenecek
işlemlerden hangisi en elverişli ise o muameleye tâbi tutulacaklardır.
MADDE IV
Ülkesine İade
ve Transfer
1. Taraflardan her biri, iyi niyetle bir yatırımla
ilgili bütün transferlerin tüm malî yükümlülüklerin yerine getirilmesinden
sonra, kendi ülkesinden içeri ve dışarı yapılmasına izin verecektir. Bu tür
transferler aşağıdakileri içerir :
(a) hâsılatlar,
(b) bir
yatırımın tamamının veya bir kısmının satışı veya tasfiyesinden elde edilen
kazançlar,
(c) Madde III
çerçevesinde tazminat,
(d)
yatırımlarla ilgili olarak yapılan mutad sözleşmeler sonucu doğan borçlardan
kaynaklanan faiz ödemeleri ve geri ödemeler,
(e) bir yatırım
uyuşmazlığının çözümü sonucunda doğan ödemeler,
(f) diğer
Tarafın ülkesinde, bir yatırımla ilgili çalışma izni almış olan bir Tarafın
vatandaşlarının elde ettikleri maaşlar, haftalık ücretler ve diğer ödemeler,
2. Transferler, yatırımın yapılmış olduğu konvertibl
para birimi veya yatırımcının rızası olması kaydıyla herhangi bir konvertibl
para birimi üzerinden transferin yapıldığı tarihte geçerli olan döviz kuru esas
alınarak yapılacaktır.
MADDE V
Halefiyet
1. Eğer bir Taraf yatırımcısının yatırımı, ticarî
olmayan risklere karşı kanunî bir sistem dahilinde sigorta edilmişse,
sigortalayanın sigorta anlaşmasının şartlarından ileri gelen her türlü
halefiyeti diğer Tarafca tanınacaktır.
2. Sigortalayan, yatırımcının kullanmaya yetkili
olabileceği haklar dışında hiçbir hakkı kullanmaya yetkili olmayacaktır.
3. Bir Taraf ile sigortalayan arasındaki uyuşmazlıklar,
işbu Anlaşmanın VII. Maddesi hükümleri uyarınca çözümlenecektir.
MADDE VI
Aykırılık
Bu Anlaşma, yatırımları benzer durumlarda bu Anlaşma
ile sağlanandan daha elverişli bir muameleye tabi kılan,
(a) Taraflardan
her birinin kanun ve nizamları, idari uygulamalar veya usuller ya da idari veya
yargısal kararlara,
(b)
uluslararası hukukî yükümlülüklere, veya
(c) bir yatırım
anlaşması veya yatırım izni kapsamındakiler de dahil olmak üzere, herhangi bir
Tarafın üstlenmiş olduğu yükümlülüklere aykırı olmayacaktır.
MADDE VII
Bir Taraf ile
Diğer Tarafın Yatırımcıları Arasındaki
Uyuşmazlıkların
Çözümü
1. Taraflardan biri ile diğer Tarafın bir yatırımcısı
arasında o yatırımcının bir yatırımı ile ilgili uyuşmazlıklar, yatırımcı
tarafından ayrıntılı bilgi içerecek şekilde ve yazılı olarak yatırım yapılan
Tarafa bildirilecektir. Yatırımcı ve ilgili Taraf bu tür uyuşmazlıkları, mümkün
olduğunca iyi niyetle, karşılıklı görüşme ve müzakereler yoluyla çözümlemeye
çalışacaklardır.
2. Eğer uyuşmazlıklar, birinci paragrafta belirtilen
yazılı bildirim tarihinden itibaren altı ay içinde, bu yolla çözümlenemezse;
uyuşmazlık, yatırımcının seçebileceği ve seçiminden sonra nihai olacak şekilde
aşağıdaki mercilerden birine sunulabilir.
a) yetkili
yerel mahkemeler, veya
b) uluslararası
tahkim,
3. Uyuşmazlık için uluslararası tahkime başvurulduğu
durumlarda, uyuşmazlığa taraf olan ilgili Tarafın yatırımcısı aşağıdaki
mercilerden birine başvurmayı kabul eder :
(i) her iki
Tarafın da bu Merkeze üye olmaları halinde, Devletler ile Diğer Devletlerin
Vatandaşları Arasında Yatırım Uyuşmazlıklarının Çözümü Sözleşmesi ile kurulmuş
olan Uluslararası Yatırım Uyuşmazlıkları Çözüm Merkezi (ICSID),
(ii) Birleşmiş
Milletler Uluslararası Ticaret Hukuku Komisyonu'nun Tahkim Kurallarına göre bu
maksatla kurulacak bir hakem mahkemesi (UNCITRAL).
Uyuşmazlığa taraf olan Taraflar, karşılıklı anlaşma ile
yukarıdaki mercileri değiştirebilirler.
4. Tahkim kararları uyuşmazlığın bütün tarafları için
kesin ve bağlayıcı olacaktır. Her iki Taraf verilen kararları kendi kanunları
çerçevesinde yerine getirecektir.
MADDE VIII
Âkit Taraflar
Arasındaki Uyuşmazlıkların Çözümü
1. Taraflar, işbu Anlaşmanın yorumu veya uygulaması
konusunda aralarında vaki olan herhangi bir uyuşmazlığı iyi niyet ve işbirliği
ruhu içinde, çabuk ve adil bir şekilde çözümlemeye çalışacaklardır. Bu
bakımdan, Taraflar bu gibi çözümlere varmak için doğrudan ve anlamlı
müzakerelerde bulunmayı kabul ederler. Eğer Âkit Taraflar, uyuşmazlığın ortaya
çıkmasından itibaren altı ay içinde sözü edilen yöntemle anlaşmaya varamazlarsa,
Taraflardan herhangi birinin talebi üzerine, uyuşmazlık üç üyeli bir tahkim
heyetine götürülebilir.
2. Her bir Taraf talebin alınmasından itibaren iki ay
içinde, birer hakem tayin edecektir. Bu iki hakem, üçüncü bir ülke vatandaşı
olan üçüncü bir hakemi Başkan olarak seçeceklerdir. Taraflardan biri belirlenen
süre içinde bir hakem tayin edemezse, diğer Taraf, Uluslararası Adalet
Divanı'nın Başkanından bu tayini yapmasını talep edebilir.
3. Eğer iki hakem, seçimlerinden itibaren iki ay içinde
Heyet Başkanının seçimi konusunda anlaşma sağlayamazlarsa, Heyet Başkanı,
Taraflardan birinin talebi üzerine Uluslararası Adalet Divanı Başkanı
tarafından seçilecektir.
4. Uluslararası Adalet Divanı Başkanı, işbu Maddenin
ikinci ve üçüncü paragraflarında belirtilen durumlarda görevini yerine
getirmekten alıkonulursa veya bu şahıs Taraflardan birinin vatandaşı ise seçim
Başkan Yardımcısı tarafından yapılacaktır ve Başkan Yardımcısı da anılan görevi
yerine getirmekten alıkonulursa veya Taraflardan birinin vatandaşı ise seçim
Taraflardan birinin vatandaşı olmayan en kıdemli Divan üyesi tarafından
yapılacaktır.
5. Tahkim Heyeti Heyet Başkanının seçildiği tarihten
itibaren üç ay içinde, işbu Anlaşmanın diğer maddeleriyle tutarlı olacak
şekilde usul kuralları üzerinde anlaşmaya varacaklardır. Böyle bir anlaşmanın
sağlanmaması halinde, Tahkim Heyeti, uluslararası tahkim usulü kurallarını
dikkate alarak usul kurallarını tayin etmesini Uluslararası Adalet Divanı
Başkanından talep edecektir.
6. Aksi kararlaştırılmadıkça, Başkanın seçildiği
tarihten itibaren sekiz ay içinde, bütün beyanlar yapılacak, bütün duruşmalar
tamamlanacak ve Tahkim Heyeti -hangisi daha sonra geçekleşirse- duruşmaların
bittiği tarihte veya son beyanlardan sonra iki ay içinde karara varacaktır.
Tahkim Heyeti, nihai ve bağlayıcı olarak kararını oy çokluğu ile alacaktır.
7. Başkanın, diğer hakemlerin masrafları ve yargılama
ile ilgili diğer masraflar Taraflarca eşit olarak ödenecektir. Bununla
birlikte, Tahkim Heyeti giderlerin daha yüksek bir oranının Taraflardan biri
tarafından ödenmesine re'sen karar verebilir.
8. Eğer bir uyuşmazlık, bu Anlaşmanın VII. Maddesi
uyarınca bir uluslararası tahkim mahkemesine sunulmuş ve hâlâ orada çözüm
beklemekte ise, aynı uyuşmazlık işbu madde hükümleri uyarınca başka bir
uluslararası tahkim mahkemesine sunulmayacaktır. Bu, her iki Taraf arasında
doğrudan ve anlamlı görüşmeler yoluyla bağlantı kurmayı engellemeyecektir.
MADDE IX
Yürürlüğe
Girme
1. İşbu Anlaşma, onay belgelerinin teatisinin
tamamlandığı tarihten bir ay sonra yürürlüğe girecektir. Anlaşma on yıllık bir
dönem için yürürlükte kalacak ve bu Maddenin ikinci paragrafına göre sona
erdirilmediği sürece yürürlükte kalacaktır. İşbu Anlaşma, yürürlüğe giriş
tarihinde mevcut olan yatırımlara uygulanacağı gibi, bundan sonra yapılan veya
gerçekleşen yatırımlara da, bu yatırımların, işbu Anlaşmanın imzalandığı
tarihte ev sahibi Tarafın ülkesinde geçerli olan kanun ve nizamlara uygun
olması kaydıyla uygulanacaktır.
2. Taraflardan her biri yazılı olarak diğer Tarafa bir
yıl öncesinden feshi ihbarda bulunarak, Anlaşmayı ilk on yıllık dönemin sonunda
veya bundan sonra her an sona erdirilebilir.
3. İşbu Anlaşma Taraflar arasında yazılı bir anlaşma
ile değiştirilebilir. Herhangi bir değişiklik, Taraflardan her birinin diğer
Tarafa değişikliğin yürürlüğe girmesi için gerekli tüm dahili formaliteleri
tamamladığını bildirmesi üzerine yürürlüğe girecektir.
4. İşbu Anlaşmanın sona erme tarihinden önce yapılan ya
da gerçekleşen ve bu Anlaşmanın uygulanacağı yatırımlarla ilgili olarak, bu
Anlaşmanın diğer bütün Maddelerinin hükümleri, söz konusu sona erme tarihinden
itibaren ilave bir on yıl daha yürürlükte kalacaktır.
Bu Anlaşmayı Tarafların tam yetkili temsilcileri,
huzurlarında imzalamışlardır.
Ankara'da, 03.06.1998 tarihinde Türkçe, Arapça,
Fransızca ve İngilizce dillerinde, hepsi de aynı derecede geçerli olarak
akdedilmiştir.
|
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ |
CEZAYİR
DEMOKRATİK |
|
|
|
HÜKÜMETİ ADINA |
HALK CUMHURİYETİ |
|
|
|
HÜKÜMETİ ADINA |
|
|
(İmza) |
(İmza) |