Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 151)
T.C. Ziraat Bankası A.Ş.
ve Tarım Kredi Kooperatifleri Tarafından Üreticilere Kullandırılan ve Sorunlu
Hale Gelen Tarımsal Kredilerin Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun
Tasarısı ile Ardahan Milletvekili Ensar Öğüt’ün; Ardahan Milletvekili Ensar
Öğüt ile Muğla Milletvekili Fahrettin Üstün’ün; Kastamonu Milletvekili Mehmet
Yıldırım’ın Aynı Mahiyetteki Kanun Teklifleri, İzmir Milletvekilleri Yılmaz
Kaya ile Erdal Karademir’in, Çiftçilerin Bankacılık Düzenleme ve Denetleme
Kuruluna Devredilen Millî Aydın Bankası T.A.Ş.-Tarişbank’a Olan Ziraî Kredi
Borç Faizlerinin Silinmesine ve Asıl Borcun Taksitlendirilmesine Dair Kanun
Teklifi ve Tarım, Orman ve Köyişleri ve Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları
(1/604, 2/3, 2/80, 2/109, 2/111)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 22.5.2003
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-655/2283
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 15.5.2003 tarihinde
kararlaştırılan “T.C. Ziraat Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatifleri
Tarafından Üreticilere Kullandırılan ve Sorunlu Hale Gelen Tarımsal Kredilerin
Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Ülkemizde 2001 yılında
yaşanan ekonomik krizin etkisiyle malî piyasalarda yaşanan olumsuzluklar
faizlerin aşırı yükselmesine neden olmuştur. Ekonomik krizin etkisiyle, tarım
ürünlerinin fiyatları hızla düşerken, yükselen faizlerden dolayı tarımsal kredi
borçluları üzerindeki finansman yükü artarak, ödeme güçlerini aşmıştır.
Diğer taraftan, yaşanan
olumsuz iklim koşulları ve doğal afetlerin de etkisi ile, üreticiler yeterli
verim alamadıklarından gelirleri azalmış ve borçlarını ödemede zorlanmışlardır.
Bunun sonucu olarak, T.C. Ziraat Bankası A.Ş. (Banka) ve Tarım Kredi
Kooperatiflerinin (TKK) sorunlu tarımsal kredilerinde hızlı bir artış meydana
gelmiş ve bu konuda tarımsal kredilere münhasır bir çözüm üretilmesi zarureti
doğmuştur.
Ayrıca, tarımsal
kredilerin sorunlu hale gelmesi sonucunda Banka açısından 4603 sayılı Kanunun
amaçlarının gerçekleştirilmesi zorlaşmıştır.
Tarımsal kredi
borçlarının yapılandırılması suretiyle; tarımsal kredilerden kaynaklanan
borçların, üreticilerin üretim araç ve gereçleri ile sermayelerine
başvurulmadan ve zamana yayılarak ödenmesi, üreticilere yeniden üretim gücü
kazandırılması ve dolayısıyla tarım sektörünün canlandırılması ve ekonomiye
kazandırılması amacıyla bu Tasarı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile,
Kanunun amacı belirlenmiştir. Kredilerin, ekonomik kriz, olumsuz iklim
koşulları ve doğal afetler gibi nedenlerle sorunlu hale gelmesi dikkate
alınarak, Banka kaynaklarından gerçek ve tüzel kişilere 31.1.2002 tarihinden
önce, TKK tarafından ortaklarına 1.5.2003 tarihinden önce açılmış olması
öngörülmüştür. Ayrıca, Kanunun yayımı tarihi itibarıyla yukarıda belirtilen
nedenlerle takip hesaplarında kayıtlı bulunan krediler ile bu tarihlerden önce
kullandırılmış ve bu Kanunun yayımı tarihinden önce takip hesaplarında iken
Banka ve TKK tarafından getirilen düzenlemeler çerçevesinde ödeme planına
bağlanmış olan tarımsal krediler de kapsama alınmıştır.
Madde 2. - Madde ile,
kredilere uygulanan yüksek faizler nedeniyle sorunlu hale gelen tarımsal
kredilerin ödenebilir bir tutara indirilmesi amaçlanmıştır.
Söz konusu kredilere
takip hesaplarında cezai faiz uygulamasından tamamen vazgeçilmiş ve
kullandırılan krediye, kullandırım tarihinden itibaren tarımsal kredilere
uygulanan getiri oranı veya Devlet İstatistik Enstitüsü (DİE) tarafından tespit
edilen tarım sektörüne ilişkin toptan eşya fiyat endeksi (tarımsal TEFE)
dikkate alınarak hesaplanan ve Kanunun ekinde yer alan yıllık ortalama artış
oranlarından düşük olanının uygulanması esası benimsenmiştir.
Ayrıca, Kanunun yayımı
tarihinden önce yapılan tahsilat ve tediyelerin valör tarihleri itibarıyla
dikkate alınması hususu düzenlenerek herhangi bir hak kaybına sebebiyet
verilmemesi amaçlanmıştır.
Kredinin kullandırım
tarihinden anlaşılması gereken, vadesinde geri ödenmeyerek takip hesaplarında
izlenen kredinin kullandırım tarihidir.
Örneğin; üretici (A)’ya
15.10.1995 tarihinde 30.9.1996 vadeli olarak 1 milyar TL bitkisel üretim
kredisi kullandırılmış ve üretici vadesinde borcunu kapatmıştır. Bilahare
30.3.1997 tarihinde 28.2.1998 vadeli olarak 2 milyar TL hayvancılık kredisi
kullandırılmış ve üretici bu borcunu da vadesinde kapatmıştır. Aynı üreticiye
15.10.1999 tarihinde 30.9.2000 vadeli olarak 3 milyar TL bitkisel üretim
kredisi kullandırılmış ancak üretici söz konusu krediye ilişkin borcunu vadesinde
ödeyemediği için kredi takip hesabına intikal etmiş ise, bu üretici için
kredinin kullandırım tarihi olarak 15.10.1999 tarihi esas alınacaktır.
Diğer taraftan, TKK’nın
Bankaya ödenmemiş borçlarına ödeme kolaylığı getirilirken, geçmiş yıllara
dayanan ve cari hesap şeklinde devam eden kredi ilişkisi dikkate alınarak
1.1.2000 tarihinden önce kullandırılan kredilerde 1.1.2000 tarihinin kredi
kullandırım tarihi olarak esas alınması öngörülmüştür.
Örneğin : (A) Tarım Kredi Kooperatifine
15.9.1990 tarihinde, bitkisel üretim kredisi carî hesabı açılmış ve hesap
devresi yıl sonu olarak belirlenmiştir. Kooperatife yıl içerisinde muhtelif
tarihlerde kredi kullandırılmıştır. Yıl sonunda tahakkuk eden faiz
ödenmediğinde anapara borcuna ilave edilmiş ve aynı hesaptan aynı yöntemle
müteakip yıllarda da kredi kullandırılmaya devam edilmiştir. 2001 yılından
itibaren hesap devresi kooperatifin tahsilat dönemine bağlı olarak 31.8.2001
tarihi olarak belirlenmiştir. (A) Kooperatifi, 31.8.2001 tarihinde tahakkuk
eden faizi ödeyemediğinden kredisi takip hesaplarına alınmıştır. Bu kooperatif
için kredi kullandırım tarihini carî hesap ilişkisi nedeniyle geriye doğru
tespit etmek mümkün bulunmadığından, kredi kullandırım tarihi olarak 1.1.2000
tarihi esas alınmaktadır.
Madde3. - Madde ile, ödeme esasları
belirlenmiş ve 1.5.2003 tarihi itibarıyla tespit edilen toplam borç miktarının
% 10’u tutarında peşinatın Kanunun yayımı tarihinden itibaren altmış gün içinde
ödenmesi öngörülmüş, kalanın ise ürün hasat dönemi dikkate alınarak 2003 yılı
ekim ayından başlamak üzere her yılın Ekim ayı sonuna kadar ödenerek üç eşit
taksitte tasfiyesi imkânı getirilmiştir.
Ayrıca, madde ile tespit edilen borç
tutarına ödeme süresi boyunca değer artışı uygulanmayacağı yönünde düzenleme
yapılmış ve Kanunun yayımı tarihinden itibaren altmış gün içinde borcun
tamamının peşin ödenmesi halinde ilaveten % 30 oranında indirim öngörülmüştür.
Diğer taraftan, son yıllarda TKK’nın
Bankaya ödenmemiş borçları önemli tutarlara ulaşmıştır. TKK’nın Kanun ile
getirilen düzenlemeden yararlanarak borçlarını tasfiye edebilmeleri için
peşinatsız ödeme planına ihtiyaç olduğu gerçeği göz önünde bulundurularak bu
yönde düzenleme yapılmıştır.
Madde4. - Madde ile, başvuru süresi ve
usulü belirlenmiş, hak kayıplarının önlenmesini teminen başvuruların Kanunun
yayımı tarihinden itibaren altmış gün içinde yazılı usulde yapılması
öngörülmüştür.
Madde5. - Madde ile, mevcut takiplere
devam edilmesinin veya yeni takip başlatılmasının, borcunu ödemek isteyenlere
bilirkişi ücreti, haciz, satış gibi masrafların yükletilmesi sonucunu
doğuracağı, bunun ise hakkaniyete uygun olmayacağı, ayrıca kamu görevlileri ile
yargı birimlerinin gereksiz yere meşgul edilmemesi hususları dikkate alınarak
takiplerin durdurulması öngörülmüş, Kanunun yayımı tarihinden itibaren altmış
gün içinde müracaat etmeyen ve peşinat ödemeyenler, TKK’ya kullandırılan
kredilerde ise 2003 yılı Ekim ayı sonuna kadar ilk taksit tutarını ödemeyenler
hakkında takiplerin kaldığı aşamadan devam etmesi düzenlenmiştir.
Madde6. - Madde ile, ödenmesi gereken
taksitlerin Kanunda öngörülen sürelerde ödenmediği takdirde ne şekilde işlem
yapılacağı açıklanmıştır. Borçlulara, ödenmeyen ya da eksik ödenen taksitlerin
gecikilen her ay için bir önceki ay DİE tarafından ilan edilen tarımsal TEFE
artış oranlarından 5 puan fazlası ile ödenmesi şartıyla bu Kanun hükümlerinden
yararlanmaya devam etmeleri imkânı getirilmiştir.
Madde7. - Madde ile, borçları yeniden
yapılandırılan üreticiler tarafından taahhütlerine uygun ödeme yapılmaması
halinde haklarındaki takiplere kalındığı yerden devam edileceğinden,
alacakların teminatlarında eksilme meydana gelmemesi amaçlanmıştır.
Madde8. - Madde ile, 7.3.2002 tarihli ve
2002/3893 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 5 inci maddesinin Hazine kaynağına
dönüştürülen kredilerin tahsil ve tasfiyesinde, Bankanın ve TKK’nın kendi
kaynaklarından kullandırdıkları kredilere sağlamış oldukları faiz indirimi,
taksitlendirme gibi ödeme kolaylıkları ile ilgili kendi usul ve esaslarının
uygulanacağı yolundaki hükmüne paralel bir düzenleme yapılmış ve borçlulara
getirilen ödeme kolaylıklarında birlik sağlanması amaçlanmıştır.
Madde9. - Madde ile, bu Kanunda yer
almayan hususlar hakkında ilgisine göre Banka ve TKK mevzuatının uygulanması
öngörülmüştür.
Ayrıca, bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten önce yapılan ödemelerin iade edilmeyeceği öngörülmüştür. Ancak,
şahısta hata ve mükerrer tahsilat gibi hallerde iade yapılabileceği tabiidir.
Borcun hesaplanmasına ilişkin 2 nci
maddenin uygulanmasında 2003 yılı için, ekli listede yer alan 2002 tarımsal TEFE
yıllık ortalama artış oranı esas alınacaktır.
4603 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (1)
numaralı fıkrası hükümlerinin bu Kanun çerçevesinde yapılan işlemlerde
uygulanmayacağı belirtilmiştir.
Diğer taraftan, Banka ve TKK yönetim
kurullarına bu Kanundan yararlanmak isteyenler için başvuru ve peşinat ödeme
süresini bir ay uzatma yetkisi verilmektedir.
Madde10. - Yürürlük maddesidir.
Madde11. - Yürütme maddesidir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Hazırlamış olduğum
çiftçilerin T.C. Ziraat Bankasına, Tarım Kredi Kooperatiflerine, Tarım
İşletmeleri Genel Müdürlüğüne, Türkiye Ziraî Donatım Kurumu, Toprak Mahsulleri
Ofisi Genel Müdürlüğüne olan Borç Faizlerinin Silinmesine Dair Kanun Teklifim
Gerekçeleri ile birlikte ekte sunulmuştur. Gereğini arz ederim.
Ensar Öğüt
Ardahan
GENEL
GEREKÇE
Son yıllarda tarımsal
girdilerde anormal artışlar meydana gelmesine rağmen çiftçilerin eline geçen
fiyatlar aynı oranda değer kazanmamıştır. Bu durum çiftçilerin gün geçtikçe
fakirleşmelerine ve dolayısıyla devlete olan borçlarını ödeyemez duruma
gelmelerine neden olmuştur. Çiftçilerin yeniden üretimlerini artırmaları için
1998’den itibaren (1998 dahil) 2000 yılına kadar olan borç faizlerinin af
edilmeleri ve ana paranın 3 taksitte ödenmesi düşünülmüş, ve Tasarı bu amaçla
hazırlanmıştır.
MADDEGEREKÇELERİ
Madde 1. - Bu Madde ile
çiftçilerin tarımsal üretim amaçlı, her türlü tohum, fide, fidan, gübre, ilaç
ile her türlü girdi ve hayvancılık, tarım alet ve makinaları kredilerinin T. C.
Ziraat Bankasına, Tarım Kredi Kooperatiflerine Tarım İşletmeleri Genel
Müdürlüğüne, Türkiye Ziraî Donatım Kurumu Toprak Mahsulleri Ofisi Genel
Müdürlüğüne olan borç faizlerinin kaldırılması öngörülmektedir.
Madde 2. - Bu madde ile
çiftçilerin tarımsal üretim amaçlı, her türlü tohum, fide, fidan, gübre, ilaç
ile her türlü girdi ve hayvancılık, tarım alet ve makinaları kredilerinin T. C.
Ziraat Bankasına, Tarım Kredi Kooperatiflerine Tarım İşletmeleri Genel
Müdürlüğüne, Türkiye Ziraî Donatım Kurumu Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğüne
olan borçlarının ödenmesi için taksitlendirme kolaylığı düşünülmüştür.
Madde 3. - Çiftçi
borçları faizlerinin silinmesinden doğacak zararın, ilgili kurumlara Hazine
tarafından ödenmesi öngörülmüştür.
Madde 4. - Bu madde ile,
Kanunun yürürlük tarihi belirlenmiştir.
Madde 5. - Bu madde ile
Kanunu Bakanlar Kurulunun yürüteceği kabul edilmiştir.
ARDAHAN MİLLETVEKİLİ ENSAR ÖĞÜT’ÜN TEKLİFİ
ÇİFTÇİLERİN T.C. ZİRAAT BANKASINA, TARIM KREDİ
KOOPERATİFLERİNE, TARIM İŞLETMELERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE, TÜRKİYE ZİRAÎ DONATIM
KURUMU, TOPRAK MAHSULLERİ OFİSİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE OLAN BORÇ FAİZLERİNİN
SİLİNMESİNE DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - Çiftçilerin T.C. Ziraat
Bankasına, Tarım Kredi Kooperatiflerine Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğüne,
Türkiye Ziraî Donatım Kurumu Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğünden 1998,
1999 ve 2000 tarihleri arasında almış oldukları borçların faizleri miktarına
bakılmaksızın silinir.
MADDE 2. - Çiftçilerin 1 inci maddede adı
geçen kuruluşlardan aldıkları borçların (Ana paranın) ödenmesi aylık 3 (Üç)
taksitten aşağı olmamak üzere taksitlendirilir.
MADDE 3. - Bu Kanunun uygulanmasından
doğacak faiz kayıpları birinci maddede adı geçen kurumlara hazinece görev
zararı olarak ödenir.
MADDE 4. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 5. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çiftçilerimizin T.C. Ziraat Bankası ve
Tarım Kredi Kooperatiflerine Olan Borç Faizlerinin İndirilmesi ve Gecikme
Cezalarının Affedilmesine, Borçlarını Vadesinde Ödeyen Çiftçilerimizin
Kullanacakları Kredi Faizinde İndirime Gidilmesine Dair Kanun Teklifimiz,
gerekçesiyle birlikte ekte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımızla arz ederiz.
Ensar Öğüt Fahrettin Üstün
Ardahan Muğla
GENEL GEREKÇE
Ülkemizde yaşayan nüfusun yüzde 33’ünü
oluşturan çiftçilerimiz, 57 nci Cumhuriyet Hükümetinin hatalı politikaları
nedeniyle ürettiği ürünün bedelini reel olarak alamamıştır. Tarım, ekonomik bir
sektör olmanın ötesinde her ülke için uzun vadede stratejik hesapları yapılan,
hayatî öneme haizdir. Nitekim, bütün dünyada ve gelişmiş ülkelerde en fazla
desteklenen sektörlerin başında tarım gelmektedir.
Türkiye ile Avrupa Birliği ülkelerini
karşılaştırdığımızda, tarımın ülkemizde gayrî safi millî hasılaya oranı yüzde
14 iken, Avrupa Birliği ülkelerinde yüzde 1,9’dur. Tarımın istihdam içindeki
payı yüzde 40 iken, Avrupa Birliği ülkelerinde yüzde 5’dir. Ancak Avrupa
Birliği ülkelerinde tarımın payları oldukça düşük olmasına rağmen, tarım
üreticilerini desteklemeyi öncelikle ele almışlardır.
Gelişmiş ülkeler çiftçilerin mağdur
edilmemesi için tüm gayretlerini gösterirken ülkemizde son yıllarda tarımsal
destek sınırlandırılmaktadır. Girdi maliyetleri (mazot, elektrik, tohumluk,
gübre, ilaç) yükselmiş, destekleme ise tamamen ortadan kaldırılmıştır. Ürün baş
fiyatları ve prim bedelleri düşük tutulmuştur. Bu sebeple, çiftçilerimizin
önemli bir kısmı icra takibatına uğramıştır.
Çiftçilerimiz bırakınız borç faizlerini,
ana para borçlarını bile ödeyemez duruma düşmüştür. Köylülerin almış oldukları
krediye aynı köyden kişilerce müteselsil kefil olunması nedeniyle, birçok köylü
icra takibine maruz bırakılmıştır. 57 nci Cumhuriyet Hükümetinin mevcut
borçları taksitlendirmeye gitmesi dahi çözüm olmamış, çiftçilerimizin evine,
ürünlerine, tarlasına, traktörüne haciz gelmiştir.
Zeytin, pamuk, tütün, pancar, hububat,
domates vb. sebze ürünleri üreten sulu ve kuru tarım yapan, et ve süt
hayvancılığı, kültür balıkçılığı ve arıcılık, et ve özellikle yumurta
tavukçuluğu yapan çiftçilerimiz, Tarım Kredi Kooperatiflerinden ve T.C. Ziraat
Bankasından aldıkları kredi borçlarına uygulanan faizlerden dolayı mevcut
borçlarını ödeyemez hale gelmişlerdir.
Kanun Teklifimle birlikte çiftçilerimizin
T.C. Ziraat Bankası ve Tarım Kredi Kooperatiflerine olan kredi borç faizleri ve
temerrüt faizlerinde indirime gidilecektir.
Ayrıca borcunu vadesinde ödeyen
çiftçilerimiz için de, adaletin sağlanması amacıyla kullanacakları kredide
belli bir indirim sağlanarak eşitlik sağlanması hedeflenmektedir.
Çiftçilerimizin T.C. Ziraat Bankası ve
Tarım Kredi Kooperatiflerinden aldıkları kredilere uygulanan faiz oranları
hesaplandığı yılın bütçesi veya çıkartılacak ek bütçede hedef enflasyonla
sınırlandırılacaktır. Bu düzenlemeyle zor günler geçiren çiftçimiz bir nebze
olsun rahatlayacaktır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - 57 nci Cumhuriyet Hükümeti
tarafından uygulanan hatalı ekonomik politikalar sonucunda çiftçilerimiz çok
büyük sıkıntı içine girmişlerdir. Üretimde girdi fiyatları çok yükselmiş, taban
fiyat ise düşük tutularak çiftçi borç batağına sürüklenmiş, T.C. Ziraat Bankası
ve Tarım Kredi Kooperatiflerinden aldıkları kredi faizlerini ve gecikme
cezalarını ödeyemez hale düşürülmüş ve icra takibine maruz kalmışlardır.
Çiftçilerimizin T.C. Ziraat Bankası ve
Tarım Kredi Kooperatiflerine Kanunun yayımı tarihine kadar kanunî takibe
başlanmış ve henüz tahsil edilmemiş kredi borç faizleri yüzde 50 oranında
indirilecek, gecikme cezaları ise af edilecektir. Bu Kanunun uygulanmasından
sonra T.C. Ziraat Bankası ve Tarım Kredi Kooperatiflerinin ihtiyaç duyduğu
kaynak Hazine tarafından karşılanarak bankaya finansal açıdan destek sağlanmış
olacaktır.
Madde 2. - Ülkemiz istihdamının yüzde
40’ını karşılayan çiftçilerimizin içinde bulundukları durumdan
kurtarılabilmeleri için T.C. Ziraat Bankası ve Tarım Kredi Kooperatiflerinden
aldıkları kredilere uygulanan faiz oranları hesaplandığı yıl bütçesi veya
çıkartılacak ek bütçede belirtilen hedef enflasyonu beş puandan fazla aşamaz.
Madde 3. - Borçlarını vadesinde ödeyen
çiftçilerimizin halen kullandıkları yahut kullanacakları kredilere mahsus faiz
oranında bir defaya mahsus olmak üzere yüzde yirmi indirim yapılması yoluyla
haksızlığın önlenmesi ve böylece borçlarını zamanında ödeyen çiftçilerimize de
destek verilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 4. - Yürürlük maddesidir.
Madde 5. - Yürütme maddesidir.
ARDAHAN MİLLETVEKİLİ ENSAR ÖĞÜT İLE MUĞLA
MİLLETVEKİLİ
FAHRETTİN ÜSTÜN’ÜN TEKLİFİ
ÇİFTÇİLERİMİZİN
T.C. ZİRAAT BANKASI VE TARIM KREDİ KOOPERATİFLERİNE OLAN BORÇ FAİZLERİNİN
İNDİRİLMESİ, GECİKME CEZALARININ AFFEDİLMESİ VE BORÇLARINI VADESİNDE ÖDEYEN
ÇİFTÇİLERİMİZİN KULLANACAKLARI
KREDİ FAİZİNDE İNDİRİME
GİDİLMESİNE DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - Çiftçilerimizin T.C. Ziraat
Bankası ve Tarım Kredi Kooperatiflerine olan borçlarının Kanunun yayımı
tarihine kadar idarî ve kanunî hesaplara intikal etmiş veya etmesi gereken
borçlarının ana para ile birlikte, ana parasına eşit miktardaki faizi, kanunun
yürürlük tarihinden itibaren altı aylık süre içinde ödendiği takdirde faiz ve
masrafların kalan kısmı silinir Ancak faiz ana paraya eşit veya daha az ise, %
50’si silinir. T.C. Ziraat Bankası ve Tarım Kredi Kooperatiflerinin ihtiyaç
duyduğu kaynak Hazine tarafından karşılanır.
Kredi borç faizi ana paraya eşit yahut
daha az bir meblağı ifade ediyorsa, yarısı silinir.
MADDE 2. - Çiftçilerimizin T.C. Ziraat
Bankası ve Tarım Kredi Kooperatiflerinden aldıkları kredilere uygulanan faiz
oranları, hesaplandığı yılın bütçesi veya çıkartılacak, ek bütçede belirtilen
hedef enflasyonu beş puan aşamaz.
MADDE 3. - Vadesi gelmiş borçlarını
zamanında ödemiş bulunan çiftçilerimizin halen kullanmakta oldukları kredinin
faizi oranından, yüzde yirmi indirim yapılır. Bunun için, T.C. Ziraat Bankası
ve Tarım Kredi Kooperatiflerinin ihtiyaç duyduğu kaynak Hazine tarafından
karşılanır.
MADDE 4. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 5. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİS BAŞKANLIĞINA
Hazırlamış olduğum, çiftçilerin T.C.
Ziraat Bankasına, Tarım Kredi Kooperatiflerine, Tarım İşletmeleri Genel
Müdürlüğüne, Türkiye Ziraî Donatım Kurumu, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel
Müdürlüğüne olan borç faizlerinin silinmesine dair kanun teklifimin gerekçeleri
ile birlikte ekte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Mehmet
Yıldırım
Kastamonu
GENEL GEREKÇE
Bilindiği gibi son
yıllarda merkezi hükümetler tarafından yürütülen tarımsal politikalar, hem
üretimi olumsuz yönde etkilemiş hem de çiftçinin ürettiği malın karşılığını
alamaması sonucunu doğurmuştur. Bu durum, tarımsal kesimin giderek fakirleşmesine
ve devlete olan kredi borçlarını ödeyemez duruma gelmelerine yol açmıştır.
Üretimin yeniden artırılması için çiftçinin 1998-2001 yılları arası (1998
dahil) devlete olan kredi borçlarının faizinin affedilmesi ve ana paranın 6 aylık
periyotlar halinde 4 eşit taksitte ödenmesi, tasarının düzenlenmesinin
amacıdır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Bu madde ile
çiftçilerin tarımsal üretim amaçlı, her türlü tohum, fide, fidan, gübre, ilaç
ile her türlü girdi ve hayvancılık, tarım alet ve makineleri kredilerinin T.C.
Ziraat Bankasına, Tarım Kredi Kooperatiflerine, Tarım İşletmeleri Genel
Müdürlüğüne, Türkiye Ziraî Donatım Kurumu Toprak Mahsulleri Ofisi Genel
Müdürlüğüne olan borç faizlerinin kaldırılması öngörülmektedir.
Madde 2. - Bu madde ile
çiftçilerin tarımsal üretim amaçlı, her türlü tohum, fide, fidan, gübre, ilaç
ile her türlü girdi ve hayvancılık, tarım alet ve makineleri kredilerinin T.C. Ziraat Bankasına, Tarım Kredi Kooperatiflerine,
Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğüne, Türkiye Ziraî Donatım Kurumu Toprak
Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğüne olan borçlarının ödenmesi için
taksitlendirme kolaylığı düşünülmüştür.
Madde 3. - Çiftçi
borçlarının faizlerinin silinmesinden doğacak zararın, ilgili kurumlara Hazine
tarafından ödenmesi öngörülmüştür.
Madde 4. - Bu madde ile
Kanunun yürürlük tarihi belirlenmiştir.
Madde 5. - Bu madde ile
Kanunu Bakanlar Kurulunun yürüteceği kabul edilmiştir.
KASTAMONU MİLLETVEKİLİ
MEHMET YILDIRIM’IN TEKLİFİ
ÇİFTÇİLERİN T.C. ZİRAAT BANKASINA, TARIM KREDİ KOOPERATİFLERİNE,
TARIM İŞLETMELERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’NE, TÜRKİYE ZİRAÎ DONATIM KURUMU, TOPRAK
MAHSULLERİ OFİSİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE OLAN BORÇ FAİZLERİNİN SİLİNMESİNE DAİR KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1. - Çiftçilerin
T.C. Ziraat Bankası’na, Tarım Kredi Kooperatiflerine, Tarım İşletmeleri Genel
Müdürlüğüne, Türkiye Ziraî Donatım Kurumu, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel
Müdürlüğünden 1998, 1999, 2000, ve 2001 tarihleri arasında almış oldukları
borçların faizleri miktarına bakılmaksızın silinir.
MADDE 2. - Çiftçilerin 1
inci maddede adı geçen kuruluşlardan aldıkları borçların (ana paranın) ödenmesi
aylık 3 (üç) taksitten aşağı olmamak üzere taksitlendirilir.
MADDE 3. - Bu Kanunun
uygulanmasından doğacak faiz kayıpları birinci maddede adı geçen kurumlara
Hazinece görev zararı olarak ödenir.
MADDE 4. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 5. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Hazırlamış olduğumuz “Çiftçilerin,
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu’na devredilen Millî Aydın Bankası
T.A.Ş. - Tarişbank’a olan Ziraî Kredi borç faizlerinin silinmesi ve asıl borcun
taksitlendirilmesine dair Kanun” teklifimiz gerekçeleri ile birlikte ekte
sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz. 18.3.2003
Yılmaz Kaya Erdal Karademir
İzmir İzmir
GENEL GEREKÇE
Girdi fiyatlarındaki
aşırı artış ürün fiyatlarındaki nispî gerileme nedeniyle günümüzde çiftçilerin
ekonomik durumu bozulmuş, bu durum nedeniyle de, ziraî faaliyetin icrası bir
yana çiftçilerimiz günlük asgari kişisel harcamalarını bile karşılayamaz hale
gelmişlerdir.
Bunun yanında bir de
ziraî kredi kullanıp da ekonomik koşullar nedeniyle söz konusu borçlarını
ödeyemeyen çiftçilerimiz daha zor şartlar altında çaresizce beklemektedirler.
Sadece bu kanunun kabulü ile yüz binlerce çiftçi aileleriyle birlikte milyona
yakın kişinin mağduriyeti giderilmiş olacaktır. Ekonomik şartlarının kötü
olmasının yanında son yıllarda üst üste yaşanan doğal afetler nedeniyle de
çiftçilerimiz ürününü kaldıramamış ve geçmiş yıllara göre daha zor duruma
düşmüştür.
İşte bu nedenledir ki;
hem bu durumdaki çiftçilerimizin ekonomisini rahatlatıp, geçimini sağlamasına
ve yeniden üretim yapmaya başlamasına olanak tanımak hem de tahsili neredeyse
olanaksız hale gelen kredi alacaklarının kısmen de olsa tahsilini sağlayarak
ayrıca bir kaynak sağlamak amacıyla bu kanun teklifi hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Genel
gerekçede belirtilen olumsuz ekonomik ve sosyal koşullar nedeniyle tahsil
edilmesi artık mümkün olmayan kredi alacaklarının hiç olmazsa aslının kısa
sürede tahsili sağlanarak ek bir kaynak sağlanmış olacak, bu alacakların
tahsili için gerekli masraf, emek ve zamandan da tasarruf edilmiş olacaktır.
Bunun yanında borcu olan çiftçilerin hem psikolojik baskıdan hem ekonomik
açıdan büyük bir sıkıntıdan kurtulacağı hem de yeniden üretim sürecine
kazandırılacağı düşünülmüştür.
Madde 2. - Yine
belirtilen nedenle borcunun aslını defaten ödeyecek durumda olmayan ancak
borcunu ödemek isteyen çiftçilerimize de kolaylık sağlanması ve borcunu defaten
ödeyenlerden de daha farklı bir konumda tutulmaları, borcunu defaten ödeyenlere
de haksızlık yapılmaması, bunun yanında bir faiz geliri ile birlikte bir
tahsilatın yapılması ve kanayan bir yaranın kapatılmasının bu madde ile
sağlanmasının mümkün olacağı düşünülmüştür.
Madde 3. - Kanun
teklifinin bu maddesi ile mağdur durumda olan ziraî kredi borçlularına ödeme
kolaylığı sağlanırken sadece borçluların çıkarları gözetilmemiş, alacağın
tahsilinin olanaklı kılınması için borcun bitimine kadar teminatlar tutularak
kamunun çıkarları da gözetilmiştir.
Madde 4. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 5. - Yürütme
maddesidir.
İZMİR MİLLETVEKİLLERİ
YILMAZ KAYA İLE ERDAL KARADEMİR’İN TEKLİFİ
ÇİFTÇİLERİN, BANKACILIK
DÜZENLEME VE DENETLEME KURULUNA DEVREDİLEN MİLLÎ AYDIN BANKASI T.A.Ş.-
TARİŞBANK’A OLAN ZİRAÎ KREDİ BORÇ FAİZLERİNİN SİLİNMESİNE VE ASIL BORCUN
TAKSİTLENDİRİLMESİNE DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - Millî Aydın
Bankası T.A.Ş. -Tarişbank’dan Ziraî Kredi almış bulunan çiftçilerden, kredi
taksit ödemelerinden herhangi birini yapmamış olmaları halinde ve bu borçlar
için kendileri hakkında herhangi bir dava veya icra takibi açılıp açılmadığına
veya ödeme ile ilgili ihtarname çekilip çekilmediğine bakılmaksızın, bu yasanın
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içinde kredi olarak aldıkları ana
parayı ödemeleri halinde borç sona erer.
MADDE 2. - Birinci
maddede de belirtilen süre içinde gerekli ödemeyi yapamadığı halde, aynı süre
içinde borcunun taksitlendirilmesi talebini Bankacılık Düzenleme ve Denetleme
Kuruluna yazılı olarak bildiren ziraî kredi borçluları aldıkları kredi
miktarına kredi kullanım tarihinden itibaren ödeme tarihine kadar geçecek süre
için hesaplanacak yıllık % 30 oranındaki faiz hesabı ile ortaya çıkan miktarın
ilavesi ile bulunacak borcu aylık 12, 2 aylık 6, 3 aylık 4, 4 aylık 3 eşit
taksit halinde öderlerse borç sona erer.
Ziraî Kredi Borçlusu 1.
Fıkraya göre hesap edilecek toplam borcun kendisine yazılı olarak bildirimini
izleyen 15 gün içinde bu miktarın 1/12 sini öderse kendisi hakkında yasal
takibe başlanmaz ve devam eden her türlü dava ve icra takibinden feragat
edilir. Bu ödeme aylık ödeme dışında ödeme yapacak olan kredi borçlularının 2.
taksitine mahsuben tahsil edilmiş kabul edilir. Feragat edilen dava ve icra
takiplerine ilişkin yargılama giderleri ve avukatlık ücretleri de kredi
borçlusu tarafından en son taksitle birlikte ödenir.
Başvurusuna rağmen
yukarıdaki fıkradaki peşin ödemeden sonraki taksitlerden herhangi birini
yapmayan kredi borçluları aleyhine 1. Madde gereğince hesaplanan borç miktarı
üzerinden yasal takibata geçilir ve, daha önce bu kanun gereğince daha önce
yapılmış olan ödemeler borçtan tenzil edilir.
MADDE 3. - 1. ve 2. Madde
gereğince borcunu tamamen ödeyen ziraî kredi borçlusunun bu kredi ilişkisi
nedeniyle daha önce bankaya verdiği teminatlar üzerine sadece bu ilişki
nedeniyle koyulan tüm kısıtlamalar kaldırılarak menkul türünden olanlar
kendisine iade edilir.
MADDE 4. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 5. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Tarım, Orman ve
Köyişleri Komisyonu
Esas No. : 1/604, 2/3,
2/80, 2/109, 2/111
Karar No. : 12 29.5.2003
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
T.C. Ziraat Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi
Kooperatifleri Tarafından Üreticilere Kullandırılan ve Sorunlu Hale Gelen
Tarımsal Kredilerin Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
görüşmelere esas olmak üzere; Kastamonu Milletvekili Mehmet Yıldırım, Ardahan
Milletvekili Ensar Öğüt, Muğla Milletvekili Fahrettin Üstün, İzmir
Milletvekilleri Yılmaz Kaya ve Erdal Karademir'in konu itibariyle aynı
mahiyette olan teklifleri ile birleştirilerek Devlet Bakanı Ali Babacan, Maliye
ve Tarım ve Köyişleri bakanlıkları, Hazine Müsteşarlığı, Türkiye Tarım Kredi
Kooperatifleri Merkez Birliği Genel Müdürlüğü, T.C. Ziraat Bankası Genel
Müdürlüğü, T. Ziraat Odaları Birliği Başkanlığı ve Bankacılık Düzenleme ve
Denetleme Kurulu Başkanlığı temsilcilerinin de katıldığı 29.5.2003 tarihli
Komisyonumuz toplantısında görüşülmüştür.
Kanun Tasarısının tümü üzerinde Hükümet
Temsilcilerinin yaptığı açıklamalarda;
- Ülkemizde son yıllarda ekonomi alanında
yaşanan krizler nedeniyle piyasalarda yaşanan dar boğazlar sonucunda faizlerin
aşırı yükseldiğini, bunun sonucunda tarımsal ürünlerin reel fiyatlarının
düştüğünü ve üreticilerin almış oldukları tarımsal kredilerin finansman yükünün
arttığını,
- Son yıllarda yaşanan doğal afetler ve
olumsuz iklim koşulları nedeni ile üreticilerin yeteri kadar ürün elde
edemediklerini, bunun sonucunda almış oldukları kredileri zamanında geri
ödeyemediklerini,
- Üreticiyi zor durumda bırakmadan
tarımsal kredi borçlarının yeniden yapılandırılarak tahsilinin zamana yayılarak
geri ödenmesinin, zor durumda olan üreticilere yeniden üretim gücünü
kazandıracağını,
- Tasarının kanunlaşması sonucunda
yukarıda sayılan nedenlerle T.C. Ziraat Bankasınca yaklaşık 210 bin, Tarım
Kredi Kooperatifince 690 bin kişiye kullandırılan 900 trilyon lira civarındaki
tahsil edilemeyen kredi borçlarının ülke ekonomisine kazandırılacağını,
İfade etmişlerdir.
Kanun Tasarısı üzerinde yapılan
açıklamaları uygun mütalaa eden komisyonumuz maddelerinin müzakeresine
geçilmesini oybirliği ile kabul etmiştir.
Kanun Tasarısının maddelerinin müzakeresi
sonucunda, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ve 11 inci maddeler aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, gereği yapılmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
İlyas Arslan |
Erdoğan Özegen |
Ali Osman Başkurt |
|
Yozgat |
Niğde |
Malatya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Fikret Badazlı |
Nail Kamacı |
Osman Özcan |
|
Antalya |
Antalya |
Antalya |
|
|
(1, 2, 3 maddelerin |
(1, 2, 3 maddelerin |
|
|
tümüne muhalifim) |
tümüne muhalifim) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ahmet Ertürk |
Mehmet Ali Suçin |
Ramazan Kerim Özkan |
|
Aydın |
Batman |
Burdur |
|
|
|
(1, 2, 3, maddelere muhalifim) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Mehdi Eker |
Selami Yiğit |
Özkan Öksüz |
|
Diyarbakır |
Kars |
Konya |
|
|
(1, 2, 3 maddelere muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Çerçi |
Ömer İnan |
Fahrettin Üstün |
|
Manisa |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
(Tümüne muhalifim) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Cemal Uysal |
Necati Uzdil |
Zülfikar İzol |
|
Ordu |
Osmaniye |
Şanlıurfa |
|
|
(Muhalifim) |
|
|
Üye |
|
Üye |
|
Ahmet Kambur |
|
Maliki Ejder Arvas |
|
Tekirdağ |
|
Van |
|
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu
Esas No. : 1/604, 2/3,
2/80, 2/109, 2/111 2.6.2003
Karar No. : 31
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 22.5.2003 tarihinde
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 26.5.2003
tarihinde tali komisyon olarak Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonuna, esas
komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen 1/604 esas numaralı "T.C.
Ziraat Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatifleri Tarafından Üreticilere
Kullandırılan ve Sorunlu Hale Gelen Tarımsal Kredilerin Yeniden
Yapılandırılmasına İlişkin Kanun Tasarısı" ile muhtelif tarihlerde
Komisyonumuza havale edilen 2/3, 2/80, 2/109, 2/111 esas numaralı Kanun
Teklifleri, Komisyonumuzun 29.5.2003 tarihinde, Hükümeti temsilen Devlet Bakanı
Ali Babacan ile Maliye Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Hazine
Müsteşarlığı, T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğü ve Tarım Kredi
Kooperatifleri temsilcilerinin ve bazı teklif sahiplerinin de katılımlarıyla
yapmış olduğu 46 ncı birleşimde, birbirleri ile ilgili görülmeleri nedeniyle
İçtüzüğün 35 inci maddesine göre birleştirilmek ve görüşmelere sözkonusu Tasarı
esas alınmak suretiyle incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, 2000 yılı Kasım ve 2001
yılı Şubat aylarında yaşanan finansal krizlerden ekonominin tüm sektörleri
olumsuz etkilenmiştir. Özellikle, tarımsal üreticiler açısından, yükselen
faizler nedeniyle finansman maliyetlerinin artışı, tarım ürünlerinin
fiyatlarında yaşanan hızlı düşüşler, iklim koşulları ve doğal afetlerin olumsuz
etkisiyle devlet desteği olmaksızın çözümü zor, ağır sorunlar meydana
gelmiştir.
Bu nedenle, tarım üreticilerinin T.C.
Ziraat Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatiflerine olan tarımsal kredi
borçlarının geri ödenmesinde ciddi aksaklıklar yaşanmıştır. Diğer taraftan,
sorunlu kredilerin artışı nedeniyle Bankanın bankacılık faaliyetlerini
yürütmesi güçleşmiştir.
Tarımsal kredi borçlarının yeniden
yapılandırılması suretiyle, tarımsal üretime istikrar kazandırılması,
üreticilerin ekonomik ve sosyal güçlerinin korunması amacıyla bu Tasarı
hazırlanmıştır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
- Kredilere uygulanan yüksek faizler
nedeniyle sorunlu hale gelen tarımsal kredilerin ödenebilir bir tutara
indirilmesinin,
- Kredilerin geri ödeme esaslarına ilişkin
başvuru süreleri ve usullerinin belirlenmesinin,
- Borçları yeniden yapılandırılan
üreticilerin taahhütlerine uymamaları halinde haklarında ne şekilde işlem
yapılacağının belirlenmesinin,
- Bu Tasarıda düzenlenmeyen hususlar
hakkında, ilgisine göre Banka ve Tarım Kredi Kooperatifleri mevzuatının
uygulanmasının,
Öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarı ve Tekliflerin
geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Tasarının çiftçiler açısından olumlu bir
düzenleme olmakla beraber yeterli olmadığı, çiftçilerin borç anaparasına
tarımsal TEFE uygulanmasının çiftçiler için önemli bir rahatlama sağlayacağı,
ancak faizlerin tamamen silinmesinin veya hiç olmazsa anapara miktarı kadar
faiz hesaplanmasının çiftçiler açısından daha iyi olacağı,
- Ekonomik krizlerin de etkisiyle
çiftçinin büyük bir darboğaza girdiği, tarımsal üretimin giderek azaldığı,
üretilen ürünün de değerine satılamadığı, çoğu zaman maliyetinin altında bir
getiri sağladığı, böyle bir ortamda çiftçilerin Tasarı ile amaçlanan, borçların
yeniden yapılandırılması sonucunda bile borçlarını ödeyemeyeceği,
- Ziraat bankasının özelleştirilmesiyle
birlikte Türk çiftçisinin daha büyük sıkıntılara maruz kalacağı, bu nedenle
bütün dünyadaki örneklerine paralel olarak bir çiftçi bankası kurulmasının
zorunlu olduğu,
- Türk çiftçisinin yıllardır uygulanan
yanlış tarım politikaları sonucunda bugün istihdamın aşağı yukarı % 40'ını
oluşturmasına rağmen, millî gelirden ancak % 14'lük pay alabildiği, tarımsal
üretimin azalması, ürün fiyatlarının düşük kalması, taban fiyatlarının düşük
belirlenmesi, primlerin zamanında ödenmemesi gibi nedenlerle çiftçinin giderek
fakirleştiği, Tasarının bu olumsuz durumu bir ölçüde de olsa gidermiş olacağı,
- Bütün gelişmiş ülkelerde tarım kesiminin
desteklendiği ve sübvanse edildiği, bu uygulamaların tarım sektörünün
özelliğinden kaynaklandığı, bu çerçevede hazırlanan Tasarının da son derece
olumlu karşılandığı,
- Çiftçi borçlarının faizinin tamamen
silinmesinin borçlarını zamanında ödeyen çiftçilere haksızlık olacağı, ayrıca
suiistimale yol açabileceği, bu nedenle tasarı ile getirilen çözümün makûl bir
çözüm olarak görüldüğü,
- Tarım arazilerinin verimliliği olumsuz
etkileyecek şekilde bölünmesi, tarımda çalışan nüfusun fazlalığı, ürün
planlamasının yapılmaması, tarımsal sigortanın geliştirilmemesi, sulamanın
yetersiz olması gibi sorunlar halledilmeden yapılacak her türlü düzenlemenin
ancak kısmi ve geçici bir başarı getireceği, bu çerçevede Tasarı ile getirilen
çözümün de ancak geçici bir iyileşme sağlayacağı, ileriki yıllarda aynı sorunla
yeniden karşılaşılacağı,
- Tarımda uygulanan kredi politikasının
bireysel krediler yerine toplu krediler, kooperatif kredileri temelinde
oluşturulması gerektiği, böylece kaynak israfı önlenebileceği gibi çiftçilerin
yardımlaşma imkânlarının da geliştirilebileceği,
- Tarım politikalarında, tarımın
desteklenmesi ile kırsal kesimde yaşayanların desteklenmesi konularının
birbirinden ayrılması gerektiği, artık tarımda fiyatın üreticiler tarafından
belirlenen bir unsur olmadığı, dünya ölçeğinde oluşan fiyatın bir veri olarak
kabul edilip ürün planlamasının buna göre yapılması ve verimlilik yoluyla
maliyetin düşürülmesinin hedeflenmesi gerektiği,
- Sadece devlet bankalarının değil özel
bankaların da tarımsal kredi kullandırmalarının teşvik edilmesi gerektiği,
Tasarının borç faizleri nedeniyle yeni kredi alamayan çiftçilere yeni kredi
kullanma yolunu da açmış olacağı,
- Tasarı ile getirilen düzenleme sonucunda
toplam alacaklarda ne kadar azalma olacağı, bu azalmanın Hazine tarafından
ödenip ödenmeyeceği,
Şeklindeki görüş, eleştiri ve soruları
takiben Hükümet tarafından yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- 2001 yılında yaşanan krizin de etkisiyle
faizlerin aşırı yükseldiği, bunun sonucunda Ziraat Bankası ve Tarım Kredi
Kooperatiflerinden kredi kullanan çiftçilerin yüksek faiz yükleriyle karşı
karşıya kaldıkları, doğal koşulların etkisiyle üretimdeki azalışın da
çiftçilerin ödeme güçlerini olumsuz etkilediği, Tasarının bu olumsuzlukları
gidermeyi amaçladığı, bu bakımdan sosyal bir amaç da taşıdığı,
- Tasarı hazırlanırken, borcunu zamanında
ödeyenler ile ödemeyenler ve eski borçlularla yeni borçlular arasında adaletin
sağlanmasına dikkat edildiği, ilgili yıl tarımsal TEFE veya kredi faizinden
hangisi çiftçinin lehine ise hesaplamada o rakamın esas alınacağı, faiz
borçlarının tamamen silinmesinin adalet duygusunu zedeleyeceği gibi yeni
beklentilere de yol açacağı,
- 210 bini Ziraat Bankasına, 690 bini de
Tarım Kredi Kooperatiflerine olmak üzere toplam 900 bin çiftçinin Tasarıdan
yararlanacağı, aileleri de hesaba katılırsa bu rakamın beş milyona ulaşacağı,
- Çiftçilerin Ziraat Bankasına ve Tarım
Kredi Kooperatiflerine olan anapara borçlarının 900 trilyon lira olduğu, ceza
ve faizleriyle bu rakamın 3,2 katrilyona ulaştığı, bu rakamın 1 katrilyon 450
trilyon lirasının Ziraat Bankasının, 1 katrilyon 750 trilyon lirasının da Tarım
Kredi Kooperatiflerinin alacağı olduğu,
- Tarım Kredi Kooperatiflerinin tamamen
küçük çiftçiye kredi kullandırdığı, kredi limitinin de 3 milyarı aşmadığı,
esasen borçluların önemli bir kısmının 1 milyar liranın altında kredi aldığı,
- Tasarı ile Ziraat Bankası ve Tarım Kredi
Kooperatiflerinden alınan istisnasız her türlü tarımsal kredinin yeniden
yapılandırıldığı, bu çerçevede 3,2 katrilyonluk alacağın dondurulmuş olacağı,
yeniden yapılandırma ile aşağı yukarı 1,8 katrilyon liralık kısmının
çiftçilerden alınmamış olacağı, bu miktar için Hazineden para ödenmeyeceği,
Ziraat Bankasının sorunlu tarım kredileri için zaten karşılık ayırmış olduğu,
- Tarişbank, Tasarruf Mevduatı Sigorta
Fonuna devredilmiş olduğu için tasarı kapsamında bu bankaya yer verilemediği,
Tarişbank'ın her türlü alacak ve borçları üzerinde tasarruf yetkisinin Tasarruf
Mevduatı Sigorta Fonunda bulunduğu,
İfade edilmiştir.
Geneli üzerindeki görüşmeleri müteakip
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenmiş ve görüşmelere, Tasarının
esas alınacağına ilişkin olarak Komisyonumuzca kabul edilen önerge
doğrultusunda maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
- 1 inci maddesi, aynen,
- 2 nci maddesi; birinci fıkrasının
anlatıma açıklık kazandırılmak amacıyla redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
- 3 üncü maddesi; birinci fıkrasında yer
alan ve sehven "% 10'unu," şeklinde yazılan ibarenin, "%
10'u," olarak değiştirilmesi ve "ödenerek" ibaresinin metinden
çıkarılması suretiyle,
- 4 ve 5 inci maddeleri, aynen,
- 6 ncı maddesi, uygulamada ortaya
çıkabilecek tereddütlere meydan verilmemesi amacıyla, "peşinatını"
ibaresini takiben " (TTK'ya kullandırılan kredilerde 2003 yılı Ekim ayı
sonuna kadar ilk taksit tutarını)" ibaresinin eklenmesi suretiyle,
- 7, 8, 9 uncu maddeleri ile yürürlük ve
yürütmeye ilişkin 10 ve 11 inci maddeleri aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
Mehmet Melik Özmen |
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ağrı |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ruhi Açıkgöz |
Bülent Gedikli |
Mehmet Zekai Özcan |
|
Aksaray |
Ankara |
Ankara |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Osman Kaptan |
Ali Osman Sali |
Ali Kemal Deveciler |
|
Antalya |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ömer Abuşoğlu |
Nurettin Canikli |
M. Emin Murat Bilgiç |
|
Gaziantep |
Giresun |
Isparta |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Alaattin Büyükkaya |
Ali Kemal Kumkumoğlu |
Ali Topuz |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
(İmzada bulunamadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kıvılcım Kemal Anadol |
Hakkı Akalın |
Mehmet Ceylan |
|
İzmir |
İzmir |
Karabük |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Taner Yıldız |
Mustafa Unaldı |
Ali Er |
|
Kayseri |
Konya |
Mersin |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Gürol Ergin |
Musa Uzunkaya |
Osman Coşkunoğlu |
|
Muğla |
Samsun |
Uşak |
|
|
Üye |
|
|
|
Mustafa Zeydan |
|
|
|
Hakkâri |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
T.C. ZİRAAT BANKASI A.Ş.
VE TARIM KREDİ KOOPERATİFLERİ TARAFINDAN ÜRETİCİLERE KULLANDIRILAN VE SORUNLU
HALE GELEN TARIMSAL KREDİLERİN
YENİDEN
YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN TASARISI
Amaç
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; T.C. Ziraat Bankası A.Ş.
(Banka) kaynaklarından gerçek ve tüzel kişilere 31.1.2002 tarihinden önce,
Tarım Kredi Kooperatifleri (TKK) tarafından ortaklarına 1.5.2003 tarihinden
önce kullandırılan ve bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla takip hesaplarında
kayıtlı bulunan tarımsal kredilerle, bu tarihlerden önce kullandırılmış ve bu
Kanunun yayımı tarihinden önce takip hesaplarında iken ödeme planına bağlanmış
olan tarımsal kredilerin, Banka tarafından kendi alacakları için % 100 oranında
karşılık ayrılmak kaydıyla yeniden yapılandırılmasına ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Borcun hesaplanması
MADDE 2. - Kredinin; kullandırıldığı tarihten itibaren
ilgili dönemde Bankaca tarımsal kredilere uygulanan getiri oranı veya Devlet
İstatistik Enstitüsü (DİE) tarafından tespit edilen tarım sektörüne ilişkin
toptan eşya fiyat endeksi (tarımsal TEFE) dikkate alınarak hesaplanan ekli
listedeki yıllık ortalama artış oranlarından düşük olanı üzerinden basit usulde
nemalandırılması suretiyle bulunan tutarın, bir yılın sonunda kullandırılan
kredi miktarına eklenmesiyle bulunan meblağa, bu tarihten 1.5.2003 tarihine
kadar, aynı şekilde basit usulde hesaplanan nema tutarı eklenerek ve yapılan
tahsilat ve tediyeler de valör tarihleri itibarıyla alınarak, toplam borç
miktarı tespit edilir.
Bankanın TKK’ya kullandırdığı kredilerde kredi miktarına,
kredinin kullandırıldığı tarihten (1.1.2000 tarihinden önce kullandırılan
kredilerde 1.1.2000 tarihindeki cari hesap bakiyesine), 1.5.2003 tarihine kadar
ilgili dönemde Bankaca tarımsal kredilere uygulanan getiri oranı veya DİE
tarafından tespit edilen tarımsal TEFE dikkate alınarak hesaplanan ekli
listedeki yıllık ortalama artış oranlarından düşük olanı üzerinden basit usulde
hesaplanan nema tutarı eklenmek ve yapılan tahsilat ve tediyeler de valör
tarihleri itibarıyla dikkate alınmak suretiyle, toplam borç miktarı tespit
edilir.
Ödeme esasları
MADDE 3. - Bu Kanunun 2 nci maddesinde belirtilen şekilde
1.5.2003 tarihi itibarıyla tespit edilen toplam borç miktarının % 10’unu,
Kanunun yayımı tarihinden itibaren altmış gün içinde peşin, kalanı 2003 yılı
Ekim ayından başlamak üzere her yılın Ekim ayı sonuna kadar ödenerek üç eşit
taksitte tahsil edilir. Taksitlendirme süresince söz konusu alacağa herhangi
bir değer artışı uygulanmaz. Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren altmış gün
içinde borcun tamamının peşin ödenmesi halinde, toplam borç miktarı üzerinden %
30 oranında indirim uygulanır.
TKK’nın Bankaya olan borçlarının ödenmesinde 2 nci maddede
belirtilen şekilde tespit edilen toplam borç miktarının % 30’u 2003 yılı Ekim
ayı sonuna kadar, % 30’u 2004 yılı Ekim
ayı sonuna kadar, % 40’ı ise 2005 yılı Ekim ayı sonuna kadar, taksitlendirme
süresince söz konusu alacağa herhangi bir değer artışı uygulanmadan tahsil
edilir.
Başvuru süresi ve usulü
MADDE 4. - Taksitlendirme uygulamasından yararlanmak isteyen
borçlular ve borçla ilgililer, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren altmış gün
içinde Bankaya veya TKK’ya dilekçe ile başvuruda bulunmak zorundadır.
Takiplerin durması
MADDE 5. - Bu Kanun kapsamındaki tarımsal krediler hakkında
başlatılmış bulunan idarî veya kanunî takibat işlemleri, hangi aşamada olursa
olsun kendiliğinden durur. Ancak, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren altmış
gün içinde peşinat tutarlarını (TKK’ya kullandırılan kredilerde 2003 yılı Ekim
ayı sonuna kadar ilk taksit tutarını) ödemeyenler hakkında, bu tarihten
itibaren takibata kalındığı aşamadan devam olunur.
Ödemede gecikme
MADDE 6. - Bu Kanun kapsamında başvuru süresi içinde
peşinatını eksiksiz yatırmak suretiyle borcu yeniden yapılandırılan borçluların
ödemeleri gereken taksit tutarlarını vadesinde ödememeleri ya da eksik
ödemeleri halinde, ödenmemiş olan tutarların vadeden sonraki doksan gün içinde,
ilgili her ay için bir önceki ay DİE tarafından ilan edilen tarımsal TEFEartış
oranlarının 5 puan fazlası ile ödenmesi durumunda bu Kanun hükümlerinden
yararlanılmaya devam olunur. Aksi durumda yeniden yapılandırma iptal edilerek,
Banka veya TKKmevzuatı doğrultusunda borcun tamamı muaccel olur.
Teminatların durumu
MADDE 7. - Bu Kanun kapsamında işlem yapılması, borcun
mevcut maddî ve şahsî teminatlarının sükutunu icap ettirmediği gibi, borçlunun
müşterek borçlu ve müteselsil kefillerine de kefaletten çekilme hakkını vermez.
Hazine kaynaklı krediler
MADDE 8. - Bu Kanun kapsamında yer alan uygulamalardan,
18.4.2001 tarihli ve 2001/2312 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında Hazine
kaynağına dönüştürülmüş tarımsal kredilerin borçluları da yararlanır.
Uygulama
MADDE 9. - Bu Kanunda yer almayan hususlar hakkında Banka
veya TKK mevzuatı uygulanır.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılan ödemeler
için bu Kanun hükümlerine dayanılarak iade yapılmaz.
Bu Kanunun 2 nci maddesinin uygulanmasında 2003 yılı için,
ekli listede yer alan 2002 tarımsal TEFE yıllık ortalama artış oranı esas
alınır.
Bu Kanun çerçevesinde yapılan işlemler ve bu işlemlere
ilişkin olarak 15.11.2000 tarihli ve 4603 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (1)
numaralı fıkrası hükümleri uygulanmaz.
Banka ve TKK yönetim kurulları, bu Kanunda belirlenen
başvuru ve peşinat ödeme sürelerini bir aya kadar uzatmaya yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 10. – Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11. – Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
B. Atalay |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. A. Şahin |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
Millî
Savunma Bakanı V. |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
A. Aksu |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTE
LİSTE
TARIMSAL TEFE YILLIK ORTALAMA ARTIŞ ORANLARI
Aylar |
1994
|
1995
|
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000
|
2001 |
2002 |
Ocak |
71,3 |
155,6 |
280,3 |
508,3 |
1.073,5 |
1.711,0 |
2.295,2 |
3.103,9 |
5.452,0 |
Şubat |
77,5 |
177,5 |
310,8 |
554,8 |
1.165,3 |
1.778,0 |
2.470,6 |
3.218,3 |
5.936,3 |
Mart |
84,5 |
196,3 |
339,2 |
625,6 |
1.242,3 |
1.855,9 |
2.582,7 |
3.431,8 |
6.092,9 |
Nisan |
89,5 |
214,5 |
374,8 |
689,1 |
1.311,1 |
1.967,8 |
2.704,1 |
3.635,3 |
6.154,9 |
Mayıs |
93,8 |
210,0 |
384,4 |
714,5 |
1.344,3 |
1.960,5 |
2.725,0 |
3.782,6 |
5.901,1 |
Haziran |
96,0 |
201,5 |
383,4 |
716,5 |
1.310,0 |
1.874,3 |
2.595,1 |
3.652,5 |
5.553,4 |
Temmuz |
98,1 |
198,9 |
381,1 |
702,6 |
1.309,2 |
1.825,3 |
2.566,6 |
3.664,9 |
5.395,0 |
Ağustos |
100,4 |
199,4 |
389,3 |
717,7 |
1.311,3 |
1.830,4 |
2.558,8 |
3.607,7 |
5.441,0 |
Eylül |
106,3 |
218,1 |
413,3 |
766,0 |
1.420,5 |
1.945,7 |
2.647,9 |
3.790,4 |
5.661,2 |
Ekim |
118,2 |
229,4 |
444,6 |
839,3 |
1.519,6 |
2.054,8 |
2.769,7 |
4.038,7 |
6.122,1 |
Kasım |
127,9 |
237,6 |
465,3 |
905,1 |
1.588,6 |
2.089,8 |
2.876,5 |
4.345,9 |
6.324,0 |
Aralık |
136,6 |
254,9 |
484,0 |
951,2 |
1.635,4 |
2.126,3 |
2.972,9 |
4.920,7 |
6.652,5 |
ORTALAMA |
100,0 |
207,8 |
387,5 |
724,2 |
1.352,6 |
1.918,3 |
2.647,1 |
3.766,1 |
5.890,5 |
ARTIŞ (%) |
97,8 |
107,8 |
86,5 |
86,9 |
86,9 |
41,8 |
38,0 |
42,3 |
56,4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
T. C.
ZİRAAT BANKASI A. Ş. VE TARIM KREDİ KOOPERATİFLERİ TARAFINDAN ÜRETİCİLERE
KULLANDIRILAN VE SORUNLU HALE GELEN TARIMSAL KREDİLERİN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA
İLİŞKİN KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Borcun hesaplanması
MADDE 2. - Kredinin; kullandırıldığı tarihten itibaren
1.5.2003 tarihine kadar ilgili dönemde Bankaca tarımsal kredilere uygulanan
getiri oranı veya Devlet İstatistik Enstitüsü (DİE) tarafından tespit edilen
tarım sektörüne ilişkin toptan eşya fiyat endeksi (tarımsal TEFE) dikkate
alınarak hesaplanan ekli listedeki yıllık ortalama artış oranlarından düşük
olanı üzerinden basit usulde nemalandırılması suretiyle bulunan tutarın, bir
yılın sonunda kullandırılan kredi miktarına eklenmesiyle bulunan meblağa, aynı
şekilde basit usulde hesaplanan nema tutarı eklenerek ve yapılan tahsilat ve
tediyeler de valör tarihleri itibarıyla dikkate alınarak, toplam borç miktarı
tespit edilir.
Bankanın TTK’ya kullandırdığı kredilerde kredi miktarına,
kredinin kullandırıldığı tarihten (1.1.2000 tarihinden önce kullandırılan
kredilerde 1.1.2000 tarihindeki cari hesap bakiyesine), 1.5.2003 tarihine kadar
ilgili dönemde Bankaca tarımsal kredilere uygulanan getiri oranı veya DİE
tarafından tespit edilen tarımsal TEFE dikkate alınarak hesaplanan ekli
listedeki yıllık ortalama artış oranlarından düşük olanı üzerinden basit usulde
hesaplanan nema tutarı eklenmek ve yapılan tahsilat ve tediyeler de valör
tarihleri itibarıyla dikkate alınmak suretiyle, toplam borç miktarı tespit
edilir.
Ödeme esasları
MADDE 3. - Bu Kanunun 2 nci maddesinde belirtilen şekilde
1.5.2003 tarihi itibarıyla tespit edilen toplam borç miktarının % 10’u, Kanunun
yayımı tarihinden itibaren altmış gün içinde peşin, kalanı 2003 yılı Ekim
ayından başlamak üzere her yılın Ekim ayı sonuna kadar üç eşit taksitte tahsil
edilir. Taksitlendirme süresince söz konusu alacağa herhangi bir değer artışı
uygulanmaz. Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren altmış gün içinde borcun
tamamının peşin ödenmesi halinde, toplam borç miktarı üzerinden % 30 oranında
indirim uygulanır.
TTK’nın Bankaya olan borçlarının ödenmesinde 2 nci maddede
belirtilen şekilde tespit edilen toplam borç miktarının % 30’u 2003 yılı Ekim
ayı sonuna kadar, % 30’u 2004 yılı Ekim ayı sonuna kadar, % 40’ı ise 2005 yılı
Ekim ayı sonuna kadar, taksitlendirme süresince söz konusu alacağa herhangi bir
değer artışı uygulanmadan tahsil edilir.
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Ödemede gecikme
MADDE 6. - Bu Kanun kapsamında başvuru süresi içinde
peşinatını (TTK’ya kullandırılan kredilerde 2003 yılı Ekim ayı sonuna kadar ilk
taksit tutarını) eksiksiz yatırmak suretiyle borcu yeniden yapılandırılan
borçluların ödemeleri gereken taksit tutarlarını vadesinde ödememeleri ya da
eksik ödemeleri halinde, ödenmemiş olan tutarların vadeden sonraki doksan gün
içinde, ilgili her ay için bir önceki ay DİE tarafından ilan edilen tarımsal
TEFE artış oranlarının 5 puan fazlası ile ödenmesi durumunda bu Kanun
hükümlerinden yararlanılmaya devam olunur. Aksi durumda yeniden yapılandırma
iptal edilerek, Banka veya TKK mevzuatı doğrultusunda borcun tamamı muaccel
olur.
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 10. - Tasarının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 11. - Tasarının 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METNE
EKLİ LİSTE
Tasarıya ekli liste Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.