Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 105)

 

Ekonomik İstikrarı Sağlamak İçin Ek Vergiler Alınması Hakkında Kanun Tasarısı ile Plan ve Bütçe Komisyonu

 Raporu (1/540)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                17.3.2003

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-616/1199

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 17.3.2003 tarihinde kararlaştırılan “Ekonomik İstikrarı Sağlamak İçin Ek Vergiler Alınması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Ülkemizin ekonomik açıdan daha kuvvetli bir duruma gelmesi ve istikrarlı bir büyüme ortamının temin edilmesi açısından gelir politikası önem taşımaktadır. Ekonominin istikrarlı bir yapıya kavuşturulması ve borç stokunun gayri safi millî hasılaya oranının azaltılması suretiyle sürdürülebilirliğini temin bakımından faiz dışı fazla hedefinin gerçekleştirilmesi en temel unsuru oluşturmaktadır. Bu nedenle, 2003 yılı bütçe hedeflerinin gerçekleştirilmesi için gelir artırıcı ek tedbirlerin uygulamaya konulması gerekmektedir.

2003 yılı ekonomik istikrarının gerçekleştirilmesi bakımından gayri safi millî hasılanın % 6,5’i seviyesinde öngörülmüş olan kamu sektörü faiz dışı fazla hedefine ulaşabilmek için ilave tedbir olarak gelir artırıcı politikaların uygulanmasına ihtiyaç duyulmaktadır.

Bu hedefin tutturulması konusundaki kararlılığın bir göstergesi olarak servet üzerinden bir defaya mahsus olmak üzere ek motorlu taşıtlar ve ek emlak vergisi alınması gereği doğmuştur.

Gelir artırıcı tedbirlerin uygulamasında, vergi yükünün adil bir şekilde dağılımının sağlanması önem taşımaktadır. Bu nedenle özellikle servet üzerinden alınan vergilere yönelik olarak düzenleme yapılması bir ihtiyaç olarak ortaya çıkmaktadır.

Ülkemizde son yıllarda dolaylı vergilerin yükü giderek artan bir seyir izlemiştir. 2003 yılında olduğu gibi orta vadede malî disiplini sağlamak ve kamu borç stokunun azalan seviyelerde sürdürülmesini temin etmek için, ek motorlu taşıtlar ve ek emlak vergisi uygulaması ile vergi yükünde dolaylı vergiler lehine olan trendin değiştirilmesine yönelik olarak bir düzenleme yapılmış olmaktadır. Böylece dolaylı-dolaysız vergi yükündeki olumsuzluğun iyileştirilmesine katkı sağlanması amaçlanmaktadır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile, 2003 Malî Yılı Bütçesinde öngörülen gelir ve faiz dışı fazla hedeflerini gerçekleştirmek üzere bir defaya mahsus olmak üzere ek motorlu taşıtlar vergisi alınması öngörülmüştür.

Bu vergi, bu Kanunun yayımlandığı tarihte ilgili sicilde kayıt ve tescilli bulunan taşıtlardan dolayı 2003 yılı için adlarına motorlu taşıtlar vergisi tahakkuk etmiş bulunan gerçek ve tüzel kişiler tarafından 2003 yılı için ödenen motorlu taşıtlar vergisi tutarı kadar iki eşit taksitte, birinci taksiti Kanunun yayımlandığı tarihi takip eden ayın sonuna kadar, ikinci taksiti ise 2003 yılının Ekim ayında bir defaya mahsus olmak üzere ödenecektir.

Madde 2. - Madde ile Emlak Vergisi Kanununun 1 ve 12 nci maddesinde yer alan bina, arsa ve arazilerin 2003 yılı vergi matrahları üzerinden bir defaya mahsus olmak üzere ek emlak vergisi alınması öngörülmektedir.

Bina ve arazi vergileri ile ilgili muaflık ve istisnalar, bu vergi için de geçerli olup, vergi matrahının hesaplanmasında dikkate alınacaktır. Sosyal güvenlik kurumlarından emekli maaşı alanlar ile şehit, dul ve yetimlerine ve gazilere ait tek meskenler hakkında uygulanan indirimli (sıfır) bina vergisi oranı, bu vergi hakkında da uygulanacaktır.

Bu vergi, bir defaya mahsus olmak üzere 2003 yılı bina ve arazi vergisi matrahları ile vergi oranları esas alınarak belediyelerce hesaplanacak ve başka bir işleme gerek kalmaksızın tahakkuk etmiş sayılacaktır. 2003 yılında bina ve arazi vergisi ödemek durumunda olan mükellefler, bu vergiyi ödeyeceklerdir. Vergi, emlak vergisi taksit süreleri içinde olmak üzere iki eşit taksitte ödenecektir.

Bu Kanunun yayımlandığı tarihe kadar beyannamesi veya bildirimi verilmemiş bina, arsa ve araziler için vergi, Emlak Vergisi Kanununun 32 nci maddelerine göre idarece tarh ve tahakkuk ettirilerek tahsil edilecektir.

Tahsil edilen ek emlak vergisinden, Emlak Vergisi Kanununun mükerrer 38 inci maddesinde belirtilen oranlarda sadece büyükşehir belediyesine pay verilecektir.

Madde 3. - Madde ile 1 inci maddede öngörülen ek motorlu taşıtlar vergisinin tarh, tahakkuk ve tahsiline ilişkin olarak bu maddede hüküm bulunmaması halinde, 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu hükümlerine göre; 2 nci maddede öngörülen ek emlak vergisinin tarh, tahakkuk ve tahsiline ilişkin olarak da 2 nci maddede hüküm bulunmaması halinde, 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu hükümlerine göre işlem yapılacağı hususları düzenlenmektedir.

Madde 4. - Yürürlük maddesidir.

Madde 5. - Yürütme maddesidir.

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu                26.3.2003

Esas No. : 1/540

Karar No. : 18

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Maliye Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 17.03.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 18.03.2003 tarihinde Komisyonumuza havale edilen "Ekonomik İstikrarı Sağlamak İçin Ek Vergiler  Alınması Hakkında Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 25.03.2003 tarihinde yapmış olduğu 28 inci birleşimde Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Kemal Unakıtan ile Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi; ülkemizin ekonomik açıdan daha güçlü bir yapıya kavuşturularak, istikrarlı bir büyüme ortamının sağlanması ve mevcut borç stokunun gayri safi millî hâsılaya oranının azaltılması suretiyle borcun sürdürülebilirliliğin temini  bakımından faiz dışı fazla hedefinin gerçekleştirilmesi büyük önem arz etmektedir. Bu bağlamda, 2003 yılında gayri safi millî hâsılanın % 6.5'i  seviyesinde öngörülen kamu sektörü faiz dışı fazla hedefinin gerçekleştirilmesi için, gelir artırıcı ek tedbirlerin alınmasına  ihtiyaç duyulmaktadır.

Gelir artırıcı tedbirlerin uygulanmasında, vergi yükünün adil dağılımının sağlanması önem taşımaktadır. Ülkemizde son yıllarda dolaylı vergilerin yükü giderek artan bir seyir izlemiştir. Faiz dışı fazla hedefinin gerçekleştirilebilmesini teminen servet üzerinden bir defaya mahsus olarak ek vergi alınmasına yönelik düzenleme yapılması, aynı zamanda dolaylı-dolaysız vergi yükü  dağılımındaki olumsuzluğun giderilmesine de katkı sağlayacaktır.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; 2003 yılı bütçesinde öngörülen gelir ve faiz dışı fazla hedeflerini gerçekleştirmek amacıyla servet üzerinden bir defaya mahsus olmak üzere ek motorlu taşıtlar vergisi ve ek emlak vergisi alınması ve bunların uygulaması ile ilgili düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.

Komisyonda Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;

- 2003 yılı Bütçesinin tasarruf anlayışına uygun olarak hazırlandığı, bütçe disiplini ve mali disiplinin sağlanması konusunda gösterilecek olan çabaların yanısıra ülke içinde ve dışında yaşanan olaylar nedeniyle ek tedbirler alınmasının gerektiği, Tasarının hazırlanmasının da  bu zorunluluktan kaynaklandığı,

- Kısa sürede gelir elde etmek bakımından  dolaylı vergilerin uygun olduğu, ancak ülkemizde  bu vergilerin payının yüksekliği nedeniyle servet üzerinden ek vergi alınmasının  yerinde olacağı,

- Ödeme gücü prensibine uyumlu bir düzenleme olduğu, ancak bunun sosyal boyutundaki eksikliğin de giderilmesinde yarar olacağı,

- Yaşanan ekonomik koşullar nedeniyle bir defaya mahsus olarak servetten vergi alınmasının zorunluluktan kaynaklandığı, ancak bu tür ek vergi uygulamalarına süreklilik kazandırılmaması gerektiği,

- Geliri artırabilmek için vergi tabanının genişletilmesinin esas olduğu, bunun da vergi idarelerinin güçlendirilmesi ve seri vergi denetiminin gerçekleştirilmesi ile mümkün olabileceği,

- Vergi ile ilgili getirilen düzenlemelerde toplumun bütün kesimlerinin fedakârlığının gözetilmesi gerekirken, Tasarıda servetin sadece iki unsurundan  ek vergi alınmasının  öngörüldüğü, bunun da sadece  belli kesimlerin fedakârlığına yol açacağı,

- Belediyelere genel bütçe gelirlerinden verilen payın düşürülmesinin belediyeleri zor durumda bırakabileceği, bu uygulamadan vazgeçilerek ek vergilerden sağlanan gelirlerin doğrudan bütçeye gelir kaydedilmesinin daha isabetli olacağı,

-  Sosyal amaçlarla 120 m2'yi geçmeyen bir konutun ek emlak vergisinden  istisna edilmesi gerektiği,

- Bir işletmenin ana faaliyet konusu olup da işletmeye dahil olan taşıtların ana faaliyet konusu olan diğer aktif değerlerden bir farkı bulunmadığı, bu tür taşıtların da diğer aktif değerler gibi ek vergiye tâbi tutulmaması gerektiği, 

Gibi görüş ve eleştiriler dile getirmiştir.

Hükümet adına yapılan açıklamalarda ise;

- Ülkemiz ekonomisinin istikrarlı bir yapıya kavuşturulması ve borç stokunun Gayri Safi Millî Hâsılaya oranının azaltılmasının  ekonomi politikalarımızın en önemli hedeflerinden olduğu, bu amacı gerçekleştirmek açısından, belirli bir seviyenin üzerinde  faiz dışı fazla sağlanmasının en temel unsuru oluşturduğu,

- Bütçe hedeflerinin gerçekleşmesi  ve ekonomik istikrarın sağlanması bakımından  Gayri Safi Millî Hâsılanın % 6.5'i seviyesinde faiz dışı fazla sağlanmasının  hedeflendiği, sözkonusu hedefe ulaşabilmek için, harcamalara ilişkin tedbirlere ilave olarak gelir artırıcı politikaların uygulanmasına ihtiyaç duyulduğu, motorlu taşıtlar ve gayrimenkullar üzerinden  bir defaya mahsus olmak üzere, ek motorlu taşıtlar ve ek emlak vergisi alınmasına ilişkin çok sınırlı düzenlemeleri ihtiva eden tasarının bu ihtiyaçtan  hazırlandığı,

- Kamu maliyesinin temel sorunu olan borçların ödenebilmesinin tasarruf  ve gelir artırıcı tedbirlerle mümkün olabileceği,

- Oran yükseltmek suretiyle tüketim vergilerini artırmak yerine, bazı servet unsurları üzerinden bir defaya mahsus olmak üzere ek vergi alınmasının daha uygun ve adil olacağının düşünüldüğü, bu vergilerin süreklilik arzetmeyeceği,

- Tasarının kanunlaşması halinde, belediyelerce tahsil edilecek olan ek emlak vergisi ile gelir kayıplarının telafi edilmiş olacağı, ayrıca önümüzdeki günlerde Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne sunulacak olan Mahalli İdareler Kanunu Tasarısı ile mahalli idarelerin gelir kaynaklarının artırılmasının planlandığı,

- Bu Kanunun yayımlandığı tarih itibariyle ilgili sicilde kayıtlı ve tescilli bulunan taşıtlardan 2003 yılında alınmakta olan motorlu taşıtlar vergisi kadar, bir defaya mahsus olmak üzere ek motorlu taşıtlar vergisi  alınacağı, bu verginin ilkinin bu Kanunun yayımını izleyen ayın sonuna kadar, diğerinin ise 2003 yılının Ekim ayı  içinde olmak üzere iki eşit taksitte tahsil edileceği,

- Emlak Vergisi Kanunu  hükümleri çerçevesinde, 2003 yılında belediyelerce alınmakta olan emlak vergisi kadar, mükelleflerden bir defaya mahsus olmak üzere ek  emlak vergisinin  alınacağı, bu verginin emlak vergisi taksit süreleri içinde olmak üzere, iki eşit taksitte belediyelerce tahsil edileceği,

- Bu düzenlemeler ile; 1,1 trilyon lirası ek motorlu taşıtlar vergisinde, 650 trilyon lirası da ek emlak vergisinden olmak üzere toplam 1.750 trilyon lira gelir beklendiği,

İfade edilmiştir.

Bu görüşmeleri takiben Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

- 1 inci maddesi; ikinci fıkrasındaki "tahakkuk" ibaresinin "tahakkuk etmiş"  olarak redaksiyona tâbi tutulması suretiyle,

- 2 nci maddesi; ikinci fıkrasındaki "bakımdan" ibaresinin ifadeye açıklık kazandırmak için   "bakımından" olarak redaksiyona tâbi tutulması suretiyle,

- 3 üncü maddesi ile yürürlülük ve yürütmeye ilişkin 4 ve 5 inci maddeleri  ise aynen

Kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

Afyon

Bursa

Muş

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sekmen

Mahmut Göksu

Mehmet Melik Özmen

 

İstanbul

Adıyaman

Ağrı

 

Üye

Üye

Üye

 

Ruhi Açıkgöz

Mehmet Zekai Özcan

Osman Kaptan

 

Aksaray

Ankara

Antalya

 

 

 

(Karşı oy yazım ektedir.)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Mesut Özakcan

Ali Osman Sali

Ali Kemal Deveciler

 

Aydın

Balıkesir

Balıkesir

 

(Karşı oy yazım ektedir.)

 

(Muhalefet şerhim ektedir.)

 

Üye

Üye

Üye

 

Aziz Akgül

Ömer Abuşoğlu

M. Emin Murat Bilgiç

 

Diyarbakır

Gaziantep

Isparta

 

Üye

Üye

Üye

 

Alaattin Büyükkaya

Birgen Keleş

Ali Topuz

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

(Karşı oy yazım ektedir.)

(Karşı oy yazımız eklidir.)

 

Üye

Üye

Üye

 

Kıvılcım Kemal Anadol

Hakkı Akalın

Mehmet Ceylan

 

İzmir

İzmir

Karabük

 

(Muhalifim, ektedir.)

(Karşı oy yazısı ektedir.)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Y. Selahattin Beyribey

Taner Yıldız

Mustafa Ünaldı

 

Kars

Kayseri

Konya

 

Üye

Üye

Üye

 

Gürol Ergin

Kazım Türkmen

Abdülkadir Kart

 

Muğla

Ordu

Rize

 

(Karşı oy yazımız eklidir.)

(Karşı oy yazımız eklidir.)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Erol Aslan Cebeci

Musa Uzunkaya

Enis Tütüncü

 

Sakarya

Samsun

Tekirdağ

 

 

 

(Karşı oy yazım ektedir.)

 

Üye

Üye

Üye

 

Faruk Nafiz Özak

Mehmet Akif Hamzaçebi

Osman Coşkunoğlu

 

Trabzon

Trabzon

Uşak

 

 

(Karşı oy yazısı ektedir.)

(Karşı oy yazımız eklidir.)

 

 

Üye

 

 

 

Mustafa Zeydan

 

 

 

Hakkâri

 

 

KARŞI OY YAZISI

Ekonomik İstikrarı Sağlamak İçin Ek Vergiler Alınması Hakkında Kanun Tasarısına aşağıdaki nedenlerle katılmıyoruz.

Tasarının uygulanmakta olan ekonomik istikrar politikaları gereği “2003 yılı ekonomik istikrarının gerçekleştirilmesi bakımından gayri safi millî hâsılanın % 6.5’i seviyesinde öngörülmüş olan kamu sektörü faiz dışı fazla hedefine ulaşabilmek için” alınan ek önlemler çerçevesinde hazırlandığı ifade edilmektedir.

Türkiye’nin 2000 yılından bu yana uyguladığı istikrar programlarının performans kriteri % 6.5 oranındaki faiz dışı fazladır. Bu hedefe ulaşabilmek için hemen her yıl gelir artırıcı ve harcama azaltıcı önlemler alınmıştır.Gelir artırıcı politikalar özellikle vergi gelirlerinin artırılması yönünde uygulanmıştır. Bunların sonucunda vergi yükü artmış ve uluslararası ortalamalara ulaşmıştır. Hatta Türkiye’deki vergi yükü bir çok gelişmiş ülkeden daha yüksektir. Bu nedenle faiz dışı fazla hedefine ulaşabilmek için toplam vergi yükünü artıracak politikalardan kaçınılması gerekir.

Hükümetler doğru politikalar çerçevesinde olağan dışı dönemlerde finansman ihtiyacı için eşitlik ilkesine uygun olarak toplumdan fedakârlık isteyebilirler. Hükümet de içinde bulunduğumuz yılın özelliği nedeniyle ek vergilere ihitiyaç duyulduğunu ifade etmektedir. Ancak bu gerekçeyi seçimlerden bu yana uygulanan ülke gerçeklerinden uzak, popülist, güven vermeyen politikalar nedeniyle samimi bulmuyoruz. Vergi alanında malî miladın kaldırılması ile başlayan, vergi affı ile devam eden sürecin diğer popülist politikalarla birlikte vergiyi tabana yayması beklenemez. Bu politikalar sonucunda dolaylı vergilerin vergi gelirleri içindeki payının 2003 yılı bütçesinde % 66.9’a, sadece 2003 yılına mahsus önlemler ihmal edildiğinde ise % 70’e yaklaştığı görülmektedir. Bu oran 2002 yılı sonu için % 66.3’tür. Dolaysız vergiler içinde en büyük paya sahip olan gelir vergisinin 2003 yılı vergi gelirleri içindeki payının 2002 yılına kıyasla azaltılması öngörülmektedir.

Dolaylı vergilerin ağırlığının bu ölçüde artacak olmasının nedeni uygulanan hatalı politikalar, ekonomi yönetimindeki dağınıklık ve kararsızlıktır. Uygulanmakta olan politikaların yanlışlığı ek vergilerle telafi edilmeye çalışılmaktadır.

Bu eğilimi durduracak, tersine çevirecek, güven verici politikaların işaretlerini görmüyoruz. Bunun yerine hükümet seçim öncesi vaatlerinin ve hükümet programlarının aksine yeni vergi getirme kolaycılığına gitmiştir. Toplumdan istenen bu fedakârlığın amacına ulaşacağından da emin değiliz.

Ayrıca :

1. Münhasıran taşımacılık faaliyetinde bulunanların bu faaliyetlerinde kullandıkları taşıtların ek motorlu taşıtlar vergisinden,

2. Sahip olunan konutlardan mükellefçe seçilecek, belirli bir yüzölçümünü aşmayan bir tanesinin ek emlak vergisinden

İstisna edilmemiş olmasını hem teknik açıdan, hem de vergi adaleti açısından doğru bulmuyoruz. Anılan vergilerin 1994 ve 2002 yılı uygulamalarında da benzeri düzenlemeler mevcuttur. Bu konularda vermiş olduğumuz önergeler kabul edilmemiştir.

Her iki vergi de öncelikle konsolide bütçede % 6.5 oranındaki faiz dışı fazla hedefini tutturabilmek için getirilmektedir. Böyle olmasına rağmen ek emlak vergisi hâsılatının belediyelere bırakılıp karşılığında 2003 yılı Bütçe Yasa Tasarısıyla belediyeler ve büyükşehir belediyeleri paylarından kesinti yapılmasının öngörülüyor olması yerel yönetimleri zor durumda bırakacaktır.

                        Ali Topuz                         M.Akif Hamzaçebi                    Osman Kaptan

                         İstanbul                                  Trabzon                                  Antalya

                M. Mesut Özakcan                Ali Kemal Deveciler                     Birgen Keleş

                          Aydın                                   Balıkesir                                  İstanbul

                  K. Kemal Anadol                       Hakkı Akalın                          Enis Tütüncü

                           İzmir                                       İzmir                                    Tekirdağ

                  Kazım Türkmen                         Gürol Ergin                     Osman Coşkunoğlu

                           Ordu                                      Muğla                                      Uşak

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

EKONOMİK İSTİKRARI SAĞLAMAK İÇİN EK VERGİLER ALINMASI

HAKKINDA KANUN TASARISI

 

Ek motorlu taşıtlar vergisi

MADDE 1. - 18.2.1963 tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 5 ve 6 ncı maddelerinde yer alan (I), (II), (III) ve (IV) sayılı tarifelere göre vergiye tâbi olan ve bu Kanunun yayımlandığı tarihte ilgili sicilde kayıtlı bulunan taşıtlar, bir defaya mahsus olmak üzere 2003 yılı için tahakkuk ettirilen motorlu taşıtlar vergisi tutarı kadar, ek motorlu taşıtlar vergisine tâbidir.

Ek motorlu taşıtlar vergisi, bu Kanunun yayımı tarihinde tahakkuk ve tebliğ edilmiş sayılır.

Kanunun yayımı tarihinde 2003 yılı için adına motorlu taşıtlar vergisi tahakkuk etmiş olan gerçek ve tüzel kişilerden, bu taşıtlar dolayısıyla 2003 yılı için tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisi kadar ek motorlu taşıtlar vergisi alınır. Verginin birinci taksiti, bu Kanunun yayımını izleyen ayın sonuna kadar, ikinci taksiti ise 2003 yılının Ekim ayı sonuna kadar eşit taksitler halinde taşıtın kayıtlı olduğu yerin vergi dairesine ödenir.

Tahsil edilen vergiler üzerinden 2.2.1981 tarihli ve 2380 sayılı Kanun ile 27.6.1984 tarihli ve 3030 sayılı Kanuna göre mahallî idarelere pay verilmez.

Ek emlak vergisi

MADDE 2. - 29.7.1970 tarihli ve 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 1 ve 12 nci maddelerinde yazılı bina, arsa ve arazilerin 2003 yılı vergi matrahları üzerinden bir defaya mahsus olmak üzere ek emlak vergisi alınır.

Bina ve arazi vergisi ile ilgili muaflık ve istisnalar, bu vergi bakımdan da geçerlidir. 2003 yılında bina ve arazi vergisi mükellefi olanlar, bu verginin de mükellefidirler.

Bu vergi, 2003 yılı bina ve arazi vergisi matrahı üzerinden bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren Emlak Vergisi Kanununda yer alan nispetlere göre belediyelerce hesaplanır. Hesaplanan vergi, başka bir işleme gerek olmaksızın tahakkuk etmiş sayılır.

Bu Kanunun yayımı tarihine kadar emlak vergisi beyannamesi veya bildirimi verilmemiş olması halinde vergi, Emlak Vergisi Kanununun 32 nci maddesine göre belirlenecek bina ve arazi vergisi matrahı üzerinden tarh ve tahakkuk ettirilir.

Tahakkuk ettirilen ek emlak vergisi, mükelleflerce 2003 yılı emlak vergisi taksit süreleri içinde belediyelere iki eşit taksitte ödenir.

Bu maddeye göre tahsil edilen ek emlak vergisinden, Emlak Vergisi Kanununun mükerrer 38 inci maddesinde belirtilen oranlarda büyükşehir belediyesine pay verilir.

Kanunların uygulama alanı

MADDE 3. - Bu Kanunun 1 ve 2 nci maddesinde yer alan vergilerin tarh, tahakkuk ve tahsiline ilişkin olarak bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde, 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu ile 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu hükümleri uygulanır.

Yürürlük

MADDE 4. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 5. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

EKONOMİK İSTİKRARI SAĞLAMAK İÇİN EK VERGİLER ALINMASI

HAKKINDA KANUN TASARISI

Ek motorlu taşıtlar vergisi

MADDE 1. - 18.2.1963 tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 5 ve 6  ncı maddelerinde yer alan (I), (II), (III) ve (IV) sayılı tarifelere göre vergiye tâbi olan ve bu Kanunun yayımlandığı tarihte ilgili sicilde kayıtlı bulunan taşıtlar, bir defaya mahsus olmak üzere 2003 yılı için tahakkuk ettirilen motorlu taşıtlar vergisi tutarı kadar, ek motorlu taşıtlar vergisine tâbidir.

Ek motorlu taşıtlar vergisi, bu Kanunun yayımı tarihinde tahakkuk etmiş ve tebliğ edilmiş sayılır.

Kanunun yayımı tarihinde 2003 yılı için adına motorlu taşıtlar vergisi tahakkuk etmiş olan gerçek ve tüzel kişilerden, bu taşıtlar dolayısıyla 2003 yılı için tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisi kadar ek motorlu taşıtlar vergisi alınır. Verginin birinci taksiti, bu Kanunun yayımını izleyen ayın sonuna kadar, ikinci taksiti ise 2003 yılının Ekim ayı sonuna kadar eşit taksitler halinde taşıtın kayıtlı olduğu yerin vergi dairesine ödenir.

Tahsil edilen vergiler  üzerinden 2.2.1981 tarihli ve 2380 sayılı Kanun ile 27.6.1984 tarihli ve 3030 sayılı Kanuna göre mahallî idarelere pay verilmez.

Ek  emlak  vergisi

MADDE 2. - 29.7.1970 tarihli ve 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 1 ve 12 nci maddelerinde yazılı bina, arsa ve arazilerin 2003 yılı vergi matrahları üzerinden bir defaya mahsus olmak üzere ek emlak vergisi alınır.

Bina ve arazi vergisi ile ilgili muaflık ve istisnalar, bu vergi bakımından da geçerlidir. 2003 yılında bina ve arazi vergisi mükellefi olanlar, bu verginin de mükellefidirler.

Bu vergi, 2003 yılı bina ve arazi vergisi matrahı üzerinden bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren Emlak Vergisi Kanununda  yer alan nispetlere göre belediyelerce hesaplanır. Hesaplanan vergi, başka bir işleme gerek olmaksızın tahakkuk etmiş sayılır.

Bu Kanunun yayımı tarihine kadar emlak vergisi beyannamesi veya bildirimi verilmemiş olması halinde vergi, Emlak Vergisi Kanununun 32 nci maddesine göre belirlenecek bina ve arazi vergisi matrahı üzerinden tarh ve tahakkuk ettirilir.

Tahakkuk ettirilen  ek emlak vergisi, mükelleflerce 2003 yılı emlak vergisi taksit süreleri içinde belediyelere iki eşit taksitte ödenir.

Bu maddeye göre tahsil edilen ek emlak vergisinden, Emlak Vergisi Kanununun mükerrer 38 inci maddesinde belirtilen oranlarda  büyükşehir  belediyesine pay  verilir.

Kanunların uygulama alanı

MADDE  3.  - Tasarının  3  üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı

 

C. Çiçek

A. Aksu

A. Aksu

 

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

 

K. Unakıtan

H. Çelik

Z. Ergezen

 

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

 

R. Akdağ

B. Yıldırım

S. Güçlü

 

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

 

M. Başesgioğlu

A. Coşkun

M. H. Güler

 

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

 

E. Mumcu

G. Akşit

O. Pepe

 

 

Çevre Bakanı V.

 

 

 

M. Aydın