Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 105)
Ekonomik İstikrarı
Sağlamak İçin Ek Vergiler Alınması Hakkında Kanun Tasarısı ile Plan ve Bütçe
Komisyonu
Raporu (1/540)
T.C.
Başbakanlık 17.3.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-616/1199
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 17.3.2003 tarihinde kararlaştırılan “Ekonomik İstikrarı
Sağlamak İçin Ek Vergiler Alınması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Ülkemizin ekonomik açıdan
daha kuvvetli bir duruma gelmesi ve istikrarlı bir büyüme ortamının temin
edilmesi açısından gelir politikası önem taşımaktadır. Ekonominin istikrarlı
bir yapıya kavuşturulması ve borç stokunun gayri safi millî hasılaya oranının
azaltılması suretiyle sürdürülebilirliğini temin bakımından faiz dışı fazla
hedefinin gerçekleştirilmesi en temel unsuru oluşturmaktadır. Bu nedenle, 2003
yılı bütçe hedeflerinin gerçekleştirilmesi için gelir artırıcı ek tedbirlerin
uygulamaya konulması gerekmektedir.
2003 yılı ekonomik
istikrarının gerçekleştirilmesi bakımından gayri safi millî hasılanın % 6,5’i
seviyesinde öngörülmüş olan kamu sektörü faiz dışı fazla hedefine ulaşabilmek
için ilave tedbir olarak gelir artırıcı politikaların uygulanmasına ihtiyaç
duyulmaktadır.
Bu hedefin tutturulması
konusundaki kararlılığın bir göstergesi olarak servet üzerinden bir defaya
mahsus olmak üzere ek motorlu taşıtlar ve ek emlak vergisi alınması gereği
doğmuştur.
Gelir artırıcı
tedbirlerin uygulamasında, vergi yükünün adil bir şekilde dağılımının
sağlanması önem taşımaktadır. Bu nedenle özellikle servet üzerinden alınan
vergilere yönelik olarak düzenleme yapılması bir ihtiyaç olarak ortaya
çıkmaktadır.
Ülkemizde son yıllarda
dolaylı vergilerin yükü giderek artan bir seyir izlemiştir. 2003 yılında olduğu
gibi orta vadede malî disiplini sağlamak ve kamu borç stokunun azalan
seviyelerde sürdürülmesini temin etmek için, ek motorlu taşıtlar ve ek emlak
vergisi uygulaması ile vergi yükünde dolaylı vergiler lehine olan trendin
değiştirilmesine yönelik olarak bir düzenleme yapılmış olmaktadır. Böylece
dolaylı-dolaysız vergi yükündeki olumsuzluğun iyileştirilmesine katkı
sağlanması amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile, 2003 Malî Yılı
Bütçesinde öngörülen gelir ve faiz dışı fazla hedeflerini gerçekleştirmek üzere
bir defaya mahsus olmak üzere ek motorlu taşıtlar vergisi alınması
öngörülmüştür.
Bu vergi, bu Kanunun yayımlandığı tarihte
ilgili sicilde kayıt ve tescilli bulunan taşıtlardan dolayı 2003 yılı için
adlarına motorlu taşıtlar vergisi tahakkuk etmiş bulunan gerçek ve tüzel
kişiler tarafından 2003 yılı için ödenen motorlu taşıtlar vergisi tutarı kadar
iki eşit taksitte, birinci taksiti Kanunun yayımlandığı tarihi takip eden ayın
sonuna kadar, ikinci taksiti ise 2003 yılının Ekim ayında bir defaya mahsus
olmak üzere ödenecektir.
Madde 2. - Madde ile Emlak Vergisi
Kanununun 1 ve 12 nci maddesinde yer alan bina, arsa ve arazilerin 2003 yılı
vergi matrahları üzerinden bir defaya mahsus olmak üzere ek emlak vergisi
alınması öngörülmektedir.
Bina ve arazi vergileri ile ilgili muaflık
ve istisnalar, bu vergi için de geçerli olup, vergi matrahının hesaplanmasında
dikkate alınacaktır. Sosyal güvenlik kurumlarından emekli maaşı alanlar ile
şehit, dul ve yetimlerine ve gazilere ait tek meskenler hakkında uygulanan
indirimli (sıfır) bina vergisi oranı, bu vergi hakkında da uygulanacaktır.
Bu vergi, bir defaya mahsus olmak üzere
2003 yılı bina ve arazi vergisi matrahları ile vergi oranları esas alınarak
belediyelerce hesaplanacak ve başka bir işleme gerek kalmaksızın tahakkuk etmiş
sayılacaktır. 2003 yılında bina ve arazi vergisi ödemek durumunda olan
mükellefler, bu vergiyi ödeyeceklerdir. Vergi, emlak vergisi taksit süreleri
içinde olmak üzere iki eşit taksitte ödenecektir.
Bu Kanunun yayımlandığı tarihe kadar
beyannamesi veya bildirimi verilmemiş bina, arsa ve araziler için vergi, Emlak
Vergisi Kanununun 32 nci maddelerine göre idarece tarh ve tahakkuk ettirilerek
tahsil edilecektir.
Tahsil edilen ek emlak vergisinden, Emlak
Vergisi Kanununun mükerrer 38 inci maddesinde belirtilen oranlarda sadece
büyükşehir belediyesine pay verilecektir.
Madde 3. - Madde ile 1 inci maddede
öngörülen ek motorlu taşıtlar vergisinin tarh, tahakkuk ve tahsiline ilişkin
olarak bu maddede hüküm bulunmaması halinde, 197 sayılı Motorlu Taşıtlar
Vergisi Kanunu hükümlerine göre; 2 nci maddede öngörülen ek emlak vergisinin
tarh, tahakkuk ve tahsiline ilişkin olarak da 2 nci maddede hüküm bulunmaması
halinde, 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu hükümlerine göre işlem yapılacağı
hususları düzenlenmektedir.
Madde 4. - Yürürlük maddesidir.
Madde 5. - Yürütme maddesidir.
Plan ve
Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu 26.3.2003
Esas No. : 1/540
Karar No. : 18
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar
Kurulunca 17.03.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
sunulan ve Başkanlıkça 18.03.2003 tarihinde Komisyonumuza havale edilen
"Ekonomik İstikrarı Sağlamak İçin Ek Vergiler Alınması Hakkında Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 25.03.2003
tarihinde yapmış olduğu 28 inci birleşimde Hükümeti temsilen Maliye Bakanı
Kemal Unakıtan ile Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı
temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; ülkemizin ekonomik açıdan
daha güçlü bir yapıya kavuşturularak, istikrarlı bir büyüme ortamının
sağlanması ve mevcut borç stokunun gayri safi millî hâsılaya oranının
azaltılması suretiyle borcun sürdürülebilirliliğin temini bakımından faiz dışı fazla hedefinin
gerçekleştirilmesi büyük önem arz etmektedir. Bu bağlamda, 2003 yılında gayri
safi millî hâsılanın % 6.5'i
seviyesinde öngörülen kamu sektörü faiz dışı fazla hedefinin
gerçekleştirilmesi için, gelir artırıcı ek tedbirlerin alınmasına ihtiyaç duyulmaktadır.
Gelir artırıcı tedbirlerin uygulanmasında,
vergi yükünün adil dağılımının sağlanması önem taşımaktadır. Ülkemizde son
yıllarda dolaylı vergilerin yükü giderek artan bir seyir izlemiştir. Faiz dışı
fazla hedefinin gerçekleştirilebilmesini teminen servet üzerinden bir defaya
mahsus olarak ek vergi alınmasına yönelik düzenleme yapılması, aynı zamanda
dolaylı-dolaysız vergi yükü
dağılımındaki olumsuzluğun giderilmesine de katkı sağlayacaktır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; 2003
yılı bütçesinde öngörülen gelir ve faiz dışı fazla hedeflerini gerçekleştirmek
amacıyla servet üzerinden bir defaya mahsus olmak üzere ek motorlu taşıtlar
vergisi ve ek emlak vergisi alınması ve bunların uygulaması ile ilgili
düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonda Tasarının geneli üzerinde yapılan
görüşmelerde;
- 2003 yılı Bütçesinin tasarruf anlayışına
uygun olarak hazırlandığı, bütçe disiplini ve mali disiplinin sağlanması
konusunda gösterilecek olan çabaların yanısıra ülke içinde ve dışında yaşanan
olaylar nedeniyle ek tedbirler alınmasının gerektiği, Tasarının hazırlanmasının
da bu zorunluluktan kaynaklandığı,
- Kısa sürede gelir elde etmek
bakımından dolaylı vergilerin uygun
olduğu, ancak ülkemizde bu vergilerin
payının yüksekliği nedeniyle servet üzerinden ek vergi alınmasının yerinde olacağı,
- Ödeme gücü prensibine uyumlu bir
düzenleme olduğu, ancak bunun sosyal boyutundaki eksikliğin de giderilmesinde
yarar olacağı,
- Yaşanan ekonomik koşullar nedeniyle bir
defaya mahsus olarak servetten vergi alınmasının zorunluluktan kaynaklandığı,
ancak bu tür ek vergi uygulamalarına süreklilik kazandırılmaması gerektiği,
- Geliri artırabilmek için vergi tabanının
genişletilmesinin esas olduğu, bunun da vergi idarelerinin güçlendirilmesi ve
seri vergi denetiminin gerçekleştirilmesi ile mümkün olabileceği,
- Vergi ile ilgili getirilen
düzenlemelerde toplumun bütün kesimlerinin fedakârlığının gözetilmesi
gerekirken, Tasarıda servetin sadece iki unsurundan ek vergi alınmasının öngörüldüğü,
bunun da sadece belli kesimlerin
fedakârlığına yol açacağı,
- Belediyelere genel bütçe gelirlerinden
verilen payın düşürülmesinin belediyeleri zor durumda bırakabileceği, bu
uygulamadan vazgeçilerek ek vergilerden sağlanan gelirlerin doğrudan bütçeye
gelir kaydedilmesinin daha isabetli olacağı,
-
Sosyal amaçlarla 120 m2'yi geçmeyen bir konutun ek emlak
vergisinden istisna edilmesi gerektiği,
- Bir işletmenin ana faaliyet konusu olup
da işletmeye dahil olan taşıtların ana faaliyet konusu olan diğer aktif
değerlerden bir farkı bulunmadığı, bu tür taşıtların da diğer aktif değerler
gibi ek vergiye tâbi tutulmaması gerektiği,
Gibi görüş ve eleştiriler dile
getirmiştir.
Hükümet adına yapılan açıklamalarda ise;
- Ülkemiz ekonomisinin istikrarlı bir
yapıya kavuşturulması ve borç stokunun Gayri Safi Millî Hâsılaya oranının
azaltılmasının ekonomi
politikalarımızın en önemli hedeflerinden olduğu, bu amacı gerçekleştirmek
açısından, belirli bir seviyenin üzerinde
faiz dışı fazla sağlanmasının en temel unsuru oluşturduğu,
- Bütçe hedeflerinin gerçekleşmesi ve ekonomik istikrarın sağlanması
bakımından Gayri Safi Millî Hâsılanın %
6.5'i seviyesinde faiz dışı fazla sağlanmasının hedeflendiği, sözkonusu hedefe ulaşabilmek için, harcamalara
ilişkin tedbirlere ilave olarak gelir artırıcı politikaların uygulanmasına
ihtiyaç duyulduğu, motorlu taşıtlar ve gayrimenkullar üzerinden bir defaya mahsus olmak üzere, ek motorlu
taşıtlar ve ek emlak vergisi alınmasına ilişkin çok sınırlı düzenlemeleri
ihtiva eden tasarının bu ihtiyaçtan
hazırlandığı,
- Kamu maliyesinin temel sorunu olan
borçların ödenebilmesinin tasarruf ve
gelir artırıcı tedbirlerle mümkün olabileceği,
- Oran yükseltmek suretiyle tüketim
vergilerini artırmak yerine, bazı servet unsurları üzerinden bir defaya mahsus
olmak üzere ek vergi alınmasının daha uygun ve adil olacağının düşünüldüğü, bu
vergilerin süreklilik arzetmeyeceği,
- Tasarının kanunlaşması halinde,
belediyelerce tahsil edilecek olan ek emlak vergisi ile gelir kayıplarının
telafi edilmiş olacağı, ayrıca önümüzdeki günlerde Türkiye Büyük Millet
Meclisi'ne sunulacak olan Mahalli İdareler Kanunu Tasarısı ile mahalli
idarelerin gelir kaynaklarının artırılmasının planlandığı,
- Bu Kanunun yayımlandığı tarih itibariyle
ilgili sicilde kayıtlı ve tescilli bulunan taşıtlardan 2003 yılında alınmakta
olan motorlu taşıtlar vergisi kadar, bir defaya mahsus olmak üzere ek motorlu
taşıtlar vergisi alınacağı, bu verginin
ilkinin bu Kanunun yayımını izleyen ayın sonuna kadar, diğerinin ise 2003
yılının Ekim ayı içinde olmak üzere iki
eşit taksitte tahsil edileceği,
- Emlak Vergisi Kanunu hükümleri çerçevesinde, 2003 yılında
belediyelerce alınmakta olan emlak vergisi kadar, mükelleflerden bir defaya
mahsus olmak üzere ek emlak vergisinin alınacağı, bu verginin emlak vergisi taksit
süreleri içinde olmak üzere, iki eşit taksitte belediyelerce tahsil edileceği,
- Bu düzenlemeler ile; 1,1 trilyon lirası
ek motorlu taşıtlar vergisinde, 650 trilyon lirası da ek emlak vergisinden
olmak üzere toplam 1.750 trilyon lira gelir beklendiği,
İfade edilmiştir.
Bu görüşmeleri takiben Tasarı ve gerekçesi
Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
- 1 inci maddesi; ikinci fıkrasındaki
"tahakkuk" ibaresinin "tahakkuk etmiş" olarak redaksiyona tâbi tutulması suretiyle,
- 2 nci maddesi; ikinci fıkrasındaki
"bakımdan" ibaresinin ifadeye açıklık kazandırmak için "bakımından" olarak redaksiyona
tâbi tutulması suretiyle,
- 3 üncü maddesi ile yürürlülük ve
yürütmeye ilişkin 4 ve 5 inci maddeleri
ise aynen
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
Mehmet Melik Özmen |
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ruhi Açıkgöz |
Mehmet Zekai Özcan |
Osman Kaptan |
|
|
Aksaray |
Ankara |
Antalya |
|
|
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Mesut Özakcan |
Ali Osman Sali |
Ali Kemal Deveciler |
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
|
(Muhalefet
şerhim ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Aziz Akgül |
Ömer Abuşoğlu |
M. Emin Murat Bilgiç |
|
|
Diyarbakır |
Gaziantep |
Isparta |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Alaattin Büyükkaya |
Birgen Keleş |
Ali Topuz |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
(Karşı
oy yazımız eklidir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kıvılcım Kemal Anadol |
Hakkı Akalın |
Mehmet Ceylan |
|
|
İzmir |
İzmir |
Karabük |
|
|
(Muhalifim,
ektedir.) |
(Karşı
oy yazısı ektedir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Y. Selahattin Beyribey |
Taner Yıldız |
Mustafa Ünaldı |
|
|
Kars |
Kayseri |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Gürol Ergin |
Kazım Türkmen |
Abdülkadir Kart |
|
|
Muğla |
Ordu |
Rize |
|
|
(Karşı
oy yazımız eklidir.) |
(Karşı
oy yazımız eklidir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Erol Aslan Cebeci |
Musa Uzunkaya |
Enis Tütüncü |
|
|
Sakarya |
Samsun |
Tekirdağ |
|
|
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Faruk Nafiz Özak |
Mehmet Akif Hamzaçebi |
Osman Coşkunoğlu |
|
|
Trabzon |
Trabzon |
Uşak |
|
|
|
(Karşı
oy yazısı ektedir.) |
(Karşı
oy yazımız eklidir.) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Mustafa Zeydan |
|
|
|
|
Hakkâri |
|
KARŞI OY YAZISI
Ekonomik İstikrarı Sağlamak İçin Ek
Vergiler Alınması Hakkında Kanun Tasarısına aşağıdaki nedenlerle katılmıyoruz.
Tasarının uygulanmakta olan ekonomik
istikrar politikaları gereği “2003 yılı ekonomik istikrarının
gerçekleştirilmesi bakımından gayri safi millî hâsılanın % 6.5’i seviyesinde
öngörülmüş olan kamu sektörü faiz dışı fazla hedefine ulaşabilmek için” alınan
ek önlemler çerçevesinde hazırlandığı ifade edilmektedir.
Türkiye’nin 2000 yılından bu yana
uyguladığı istikrar programlarının performans kriteri % 6.5 oranındaki faiz
dışı fazladır. Bu hedefe ulaşabilmek için hemen her yıl gelir artırıcı ve
harcama azaltıcı önlemler alınmıştır.Gelir artırıcı politikalar özellikle vergi
gelirlerinin artırılması yönünde uygulanmıştır. Bunların sonucunda vergi yükü
artmış ve uluslararası ortalamalara ulaşmıştır. Hatta Türkiye’deki vergi yükü
bir çok gelişmiş ülkeden daha yüksektir. Bu nedenle faiz dışı fazla hedefine
ulaşabilmek için toplam vergi yükünü artıracak politikalardan kaçınılması
gerekir.
Hükümetler doğru politikalar çerçevesinde
olağan dışı dönemlerde finansman ihtiyacı için eşitlik ilkesine uygun olarak
toplumdan fedakârlık isteyebilirler. Hükümet de içinde bulunduğumuz yılın
özelliği nedeniyle ek vergilere ihitiyaç duyulduğunu ifade etmektedir. Ancak bu
gerekçeyi seçimlerden bu yana uygulanan ülke gerçeklerinden uzak, popülist,
güven vermeyen politikalar nedeniyle samimi bulmuyoruz. Vergi alanında malî
miladın kaldırılması ile başlayan, vergi affı ile devam eden sürecin diğer
popülist politikalarla birlikte vergiyi tabana yayması beklenemez. Bu
politikalar sonucunda dolaylı vergilerin vergi gelirleri içindeki payının 2003
yılı bütçesinde % 66.9’a, sadece 2003 yılına mahsus önlemler ihmal edildiğinde
ise % 70’e yaklaştığı görülmektedir. Bu oran 2002 yılı sonu için % 66.3’tür.
Dolaysız vergiler içinde en büyük paya sahip olan gelir vergisinin 2003 yılı
vergi gelirleri içindeki payının 2002 yılına kıyasla azaltılması
öngörülmektedir.
Dolaylı vergilerin ağırlığının bu ölçüde
artacak olmasının nedeni uygulanan hatalı politikalar, ekonomi yönetimindeki
dağınıklık ve kararsızlıktır. Uygulanmakta olan politikaların yanlışlığı ek
vergilerle telafi edilmeye çalışılmaktadır.
Bu eğilimi durduracak, tersine çevirecek,
güven verici politikaların işaretlerini görmüyoruz. Bunun yerine hükümet seçim
öncesi vaatlerinin ve hükümet programlarının aksine yeni vergi getirme
kolaycılığına gitmiştir. Toplumdan istenen bu fedakârlığın amacına
ulaşacağından da emin değiliz.
Ayrıca :
1. Münhasıran taşımacılık faaliyetinde
bulunanların bu faaliyetlerinde kullandıkları taşıtların ek motorlu taşıtlar
vergisinden,
2. Sahip olunan konutlardan mükellefçe
seçilecek, belirli bir yüzölçümünü aşmayan bir tanesinin ek emlak vergisinden
İstisna edilmemiş olmasını hem teknik
açıdan, hem de vergi adaleti açısından doğru bulmuyoruz. Anılan vergilerin 1994
ve 2002 yılı uygulamalarında da benzeri düzenlemeler mevcuttur. Bu konularda
vermiş olduğumuz önergeler kabul edilmemiştir.
Her iki vergi de öncelikle konsolide
bütçede % 6.5 oranındaki faiz dışı fazla hedefini tutturabilmek için
getirilmektedir. Böyle olmasına rağmen ek emlak vergisi hâsılatının
belediyelere bırakılıp karşılığında 2003 yılı Bütçe Yasa Tasarısıyla
belediyeler ve büyükşehir belediyeleri paylarından kesinti yapılmasının
öngörülüyor olması yerel yönetimleri zor durumda bırakacaktır.
|
Ali
Topuz M.Akif
Hamzaçebi Osman
Kaptan |
|
İstanbul Trabzon Antalya |
|
M.
Mesut Özakcan Ali Kemal
Deveciler Birgen
Keleş |
|
Aydın Balıkesir İstanbul |
|
K.
Kemal Anadol Hakkı
Akalın Enis
Tütüncü |
|
İzmir İzmir Tekirdağ |
|
Kazım
Türkmen Gürol
Ergin Osman
Coşkunoğlu |
|
Ordu Muğla Uşak |
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
EKONOMİK
İSTİKRARI SAĞLAMAK İÇİN EK VERGİLER ALINMASI
HAKKINDA
KANUN TASARISI
Ek motorlu
taşıtlar vergisi
MADDE 1. - 18.2.1963 tarihli ve 197 sayılı
Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 5 ve 6 ncı maddelerinde yer alan (I), (II),
(III) ve (IV) sayılı tarifelere göre vergiye tâbi olan ve bu Kanunun
yayımlandığı tarihte ilgili sicilde kayıtlı bulunan taşıtlar, bir defaya mahsus
olmak üzere 2003 yılı için tahakkuk ettirilen motorlu taşıtlar vergisi tutarı
kadar, ek motorlu taşıtlar vergisine tâbidir.
Ek motorlu taşıtlar vergisi, bu Kanunun
yayımı tarihinde tahakkuk ve tebliğ edilmiş sayılır.
Kanunun yayımı tarihinde 2003 yılı için
adına motorlu taşıtlar vergisi tahakkuk etmiş olan gerçek ve tüzel kişilerden,
bu taşıtlar dolayısıyla 2003 yılı için tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisi
kadar ek motorlu taşıtlar vergisi alınır. Verginin birinci taksiti, bu Kanunun
yayımını izleyen ayın sonuna kadar, ikinci taksiti ise 2003 yılının Ekim ayı
sonuna kadar eşit taksitler halinde taşıtın kayıtlı olduğu yerin vergi
dairesine ödenir.
Tahsil edilen vergiler üzerinden 2.2.1981
tarihli ve 2380 sayılı Kanun ile 27.6.1984 tarihli ve 3030 sayılı Kanuna göre
mahallî idarelere pay verilmez.
Ek emlak
vergisi
MADDE 2. - 29.7.1970 tarihli ve 1319
sayılı Emlak Vergisi Kanununun 1 ve 12 nci maddelerinde yazılı bina, arsa ve
arazilerin 2003 yılı vergi matrahları üzerinden bir defaya mahsus olmak üzere
ek emlak vergisi alınır.
Bina ve arazi vergisi ile ilgili muaflık
ve istisnalar, bu vergi bakımdan da geçerlidir. 2003 yılında bina ve arazi
vergisi mükellefi olanlar, bu verginin de mükellefidirler.
Bu vergi, 2003 yılı bina ve arazi vergisi
matrahı üzerinden bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren Emlak Vergisi Kanununda
yer alan nispetlere göre belediyelerce hesaplanır. Hesaplanan vergi, başka bir
işleme gerek olmaksızın tahakkuk etmiş sayılır.
Bu Kanunun yayımı tarihine kadar emlak
vergisi beyannamesi veya bildirimi verilmemiş olması halinde vergi, Emlak
Vergisi Kanununun 32 nci maddesine göre belirlenecek bina ve arazi vergisi
matrahı üzerinden tarh ve tahakkuk ettirilir.
Tahakkuk ettirilen ek emlak vergisi,
mükelleflerce 2003 yılı emlak vergisi taksit süreleri içinde belediyelere iki
eşit taksitte ödenir.
Bu maddeye göre tahsil edilen ek emlak
vergisinden, Emlak Vergisi Kanununun mükerrer 38 inci maddesinde belirtilen
oranlarda büyükşehir belediyesine pay verilir.
Kanunların
uygulama alanı
MADDE 3. - Bu Kanunun 1 ve 2 nci
maddesinde yer alan vergilerin tarh, tahakkuk ve tahsiline ilişkin olarak bu
Kanunda hüküm bulunmayan hallerde, 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu
ile 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 4. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 5. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
EKONOMİK
İSTİKRARI SAĞLAMAK İÇİN EK VERGİLER ALINMASI
HAKKINDA
KANUN TASARISI
Ek motorlu taşıtlar
vergisi
MADDE 1. - 18.2.1963 tarihli ve 197 sayılı
Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 5 ve 6
ncı maddelerinde yer alan (I), (II), (III) ve (IV) sayılı tarifelere
göre vergiye tâbi olan ve bu Kanunun yayımlandığı tarihte ilgili sicilde
kayıtlı bulunan taşıtlar, bir defaya mahsus olmak üzere 2003 yılı için tahakkuk
ettirilen motorlu taşıtlar vergisi tutarı kadar, ek motorlu taşıtlar vergisine
tâbidir.
Ek motorlu taşıtlar vergisi, bu Kanunun
yayımı tarihinde tahakkuk etmiş ve tebliğ edilmiş sayılır.
Kanunun yayımı tarihinde 2003 yılı için
adına motorlu taşıtlar vergisi tahakkuk etmiş olan gerçek ve tüzel kişilerden,
bu taşıtlar dolayısıyla 2003 yılı için tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisi
kadar ek motorlu taşıtlar vergisi alınır. Verginin birinci taksiti, bu Kanunun
yayımını izleyen ayın sonuna kadar, ikinci taksiti ise 2003 yılının Ekim ayı
sonuna kadar eşit taksitler halinde taşıtın kayıtlı olduğu yerin vergi
dairesine ödenir.
Tahsil edilen vergiler üzerinden 2.2.1981 tarihli ve 2380 sayılı
Kanun ile 27.6.1984 tarihli ve 3030 sayılı Kanuna göre mahallî idarelere pay verilmez.
Ek emlak
vergisi
MADDE 2. - 29.7.1970 tarihli ve 1319
sayılı Emlak Vergisi Kanununun 1 ve 12 nci maddelerinde yazılı bina, arsa ve
arazilerin 2003 yılı vergi matrahları üzerinden bir defaya mahsus olmak üzere
ek emlak vergisi alınır.
Bina ve arazi vergisi ile ilgili muaflık
ve istisnalar, bu vergi bakımından da geçerlidir. 2003 yılında bina ve arazi
vergisi mükellefi olanlar, bu verginin de mükellefidirler.
Bu vergi, 2003 yılı bina ve arazi vergisi
matrahı üzerinden bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren Emlak Vergisi
Kanununda yer alan nispetlere göre
belediyelerce hesaplanır. Hesaplanan vergi, başka bir işleme gerek olmaksızın
tahakkuk etmiş sayılır.
Bu Kanunun yayımı tarihine kadar emlak
vergisi beyannamesi veya bildirimi verilmemiş olması halinde vergi, Emlak
Vergisi Kanununun 32 nci maddesine göre belirlenecek bina ve arazi vergisi
matrahı üzerinden tarh ve tahakkuk ettirilir.
Tahakkuk ettirilen ek emlak vergisi, mükelleflerce 2003 yılı
emlak vergisi taksit süreleri içinde belediyelere iki eşit taksitte ödenir.
Bu maddeye göre tahsil edilen ek emlak
vergisinden, Emlak Vergisi Kanununun mükerrer 38 inci maddesinde belirtilen
oranlarda büyükşehir belediyesine pay verilir.
Kanunların
uygulama alanı
MADDE
3. - Tasarının 3
üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı V. |
İçişleri
Bakanı |
|
|
C. Çiçek |
A. Aksu |
A. Aksu |
|
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
|
K. Unakıtan |
H. Çelik |
Z. Ergezen |
|
|
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
|
R. Akdağ |
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
|
|
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
|
|
M. Başesgioğlu |
A. Coşkun |
M. H. Güler |
|
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
|
E. Mumcu |
G. Akşit |
O. Pepe |
|
|
|
Çevre
Bakanı V. |
|
|
|
|
M. Aydın |
|