Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 264)
Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu (1/653)
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar ve
Kararlar |
|
|
|
GenelMüdürlüğü |
24.7.2003 |
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-719/3406 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca
hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 22.7.2003 tarihinde
kararlaştırılan "Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
29.3.2003 tarihli ve
4833 sayılı 2003 Mali Yılı Bütçe Kanununun bazı bükümleri hakkında, Anayasa
Mahkemesince 17.7.2003 tarihli Kararı ile yürürlüğü durdurma kararı
verilmiştir. Bu Karar ile yürürlüğü durdurulan bazı hükümlerin ortadan kalkması,
2003 yılı bütçe gelir ve gider gerçekleşme tahminlerini olumsuz yönde
etkileyebilecektir. Bu nedenle, yürürlüğü durdurulan bazı düzenlemeler ile
ilgili kanunlarına taşınmasında fayda görülen hükümler, bu Kanun Tasarısıyla ilgili
Kanunlarına taşınmakta veya bu Kanun Tasarısında geçici maddeler olarak
düzenlenmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde l. - a)
Harcırah Kanununun 10 uncu maddesinin (1) numaralı bendinde yer alan hükme
göre, kendi yazılı talepleri üzerine memuriyet yeri değiştirilen memur ve
hizmetlilere de harcırah ödenmekte iken 2003 Mali Yılı Bütçe Kanununun 51 inci
maddesinin (f) bendi uyarınca harcırah ödenmeyeceği hükme bağlanmış ancak,
anılan bendin Anayasa Mahkemesince yürürlüğü durdurulmuştur.
Bu durumda,
kurumlarca yapılması gerekli ve zorunlu bulunmayan, sadece ilgililerin kendi
irade ve isteği üzerine yapılan naklen atamalar için Devlete herhangi bir mali
külfet gelmesini önlemek amacıyla anılan (1) numaralı bendin başına söz konusu
ifadenin eklenmesi suretiyle kendi yazılı talepleri üzerine atananlara harcırah
ödenmemesi sağlanmaktadır.
b) Harcırah Kanununun
33 üncü maddesinin (b) fıkrasında yapılan değişiklik ile, anılan fıkrada
sayılan denetim elemanlarına yatacak yer temini için gündeliklerin yarısına
kadar yapılmakta olan ödeme, söz konusu denetim hizmetlerinin önemi ve
sürekliliği göz önünde tutularak bu görevler için ortaya çıkan konaklama
giderlerinin karşılanması amacıyla gündeliklerin tamamına kadar
yükseltilmiştir.
Ayrıca, denetim
elemanlarının teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma için gittikleri yerlerde
otel, pansiyon veya kamu misafirhanesi bulunmaması nedeniyle, konaklamak
amacıyla Vergi Usul Kanununa göre fatura düzenlemek zorunda olmayan özel
şahıslara ait ev ve pansiyon kiralama gibi yollara başvurmaları sebebiyle
ortaya çıkan tereddütlerin giderilmesi amacıyla anılan fıkrada yer alan fatura
ibaresi belge olarak değiştirilmiştir.
c) Diğer ülkeler ve
özel sektör uygulamalarında da bulunmaması ve gelişen sosyal ve ekonomik
koşullar nedeniyle ilk defa veya yeniden yapılan atamalar için harcırah
verilmesine ihtiyaç kalmadığından, Harcırah Kanununun ilgili maddelerinde bu
amaca yönelik değişiklikler yapılmaktadır.
Öte yandan, 6245
sayılı Kanunun 10 uncu ve 59 uncu maddelerine göre, emekli olan memur ve hizmetlilere,
Türkiye dahilinde ikamet edeceklerini beyan ettikleri yere kadar sürekli görev
yolluğu verilmekteydi. Ancak, kurumlarıyla ilişkisi sona eren personelin
beyanlarının doğruluğunun araştırılması önemli bir iş yükü oluşturmakta ve bu
nedenle beyanların tümünün araştırılmasına imkan bulunmamaktadır. Dolayısıyla,
işlemlerin basitleştirilmesi, idarelerin iş yükünün azaltılması, gerçek dışı
beyanlardan kaynaklanan sorumluluklara meydan verilmemesi ve gerçekleşmeyen
beyanlara dayalı olarak yapılan harcırah ödemelerinin önlenmesi amacıyla,
emeklilik ve 6245 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin (3) ve (4) numaralı
bentleri ile anılan Kanunun 11 inci maddesinde belirtilen durumlarda ilgililere
harcırah ödenmemesi amacıyla 6245 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin (2), (3) ve
(4) numaralı bentleri ile 11 inci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
Buna göre, Harcırah
Kanununun 10 uncu maddesindeki hükümlerin değiştirilmesine paralel olarak
Kanunun ilgili diğer maddelerinde de değişiklikler yapılmıştır.
Ayrıca, kendilerinin yazılı talebi üzerine
atananlara harcırah verilmeyeceğine
ilişkin Harcırah Kanununun 10 uncu maddesinde yapılan değişiklik sonucu
becayiş olunanlara harcırah verilmeyeceği yönündeki mevcut hükme de gerek kalmamış
ve ilgili hüküm yürürlükten kaldırılmış bulunmaktadır.
Madde 2. - 6245
sayılı Harcırah Kanunu uyarınca emekliliğini isteyen veya emekliye sevk
olunanlara, haklarında toptan ödeme hükümleri uygulananlara, emekli iken
yeniden hizmete alındıktan sonra cezaen olmamak üzere görevlerine son verilenlere
ve terhis olan yedek subaylara Türkiye dahilinde ikamet edecekleri yere kadar
harcırah verilmekte iken 2003 Mali Yılı Bütçe Kanununun 51 inci maddesinin (f)
bendi uyarınca harcırah ödenmeyeceği ancak bu durumda olanlara yer değiştirme
koşulu aranmaksızın 500 milyon lira ödeme yapılması öngörülmüştür. Ancak,
Anayasa Mahkemesince bu hükmün yürürlüğünün durdurulması nedeniyle, yer
değiştirme şartına bağlı olmaksızın tazminat şeklinde yapılması öngörülen bu
hüküm, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede düzenlemeye kavuşturulmaktadır.
Madde 3. - 6245
sayılı Harcırah Kanunu dışında bulunan tüm kamu kurum ve kuruluşlarında
yapılmakta olan harcırah ödemelerine ilişkin düzenlemelerde belli bir bütünlük
bulunmamaktadır. Madde ile 6245 sayılı Harcırah Kanununda yapılan değişikliklere
paralel olarak, anılan Kanun dışında bulunan tüm kamu kurum ve kuruluşlarında
da ilk defa veya yeniden göreve alınanlarla bunların aile fertlerine,
kendilerinin yazılı talebi üzerine naklen ataması yapılanlara, emekliliğini
isteyen veya emekliye sevk olunanlara, haklarında toptan ödeme hükümleri
uygulanan veya emekli iken yeniden hizmete alındıktan sonra vazifelerine son
verilenlere harcırah ödenmeyeceği hükme bağlanmaktadır.
Diğer taraftan,
kapsamdaki kurum ve kuruluşlarca yapılmakta olan harcırah ödemelerine ilişkin
gündelikler de ayrı ayrı mevzuat tarafından belirlendiğinden, madde ile bu kamu
kurum ve kuruluşlarınca yapılacak yurt içi ve yurt dışı gündelik ödemelerine de
bir üst sınır getirilmektedir.
Madde 4. - Maddede,
657 sayılı Devlet Memurları Kanunun 175 inci maddesinin uygulamasında,
vekaleten atanan personele yapılacak ödemelere ilişkin ortaya çıkan
tereddütlerin giderilmesine yönelik düzenleme yapılmaktadır.
Madde 5. - Madde ile,
2003 Mali Yılı Bütçe Kanununun 51 inci maddesinin (v) fıkrasında yer alan ve
2003 yılı Şubat ayı gelirlerinin dağıtımından başlamak üzere yıl sonuna kadar
2.2.1981 tarihli ve 2380 sayılı Kanunun l inci maddesinde yer alan "%
6" pay oranının "% 5" olarak uygulanacağı belirtilen hükmün
Anayasa Mahkemesince yürürlüğünün durdurulması nedeniyle, bütçe gelirlerinde
meydana gelecek azalmayı önlemek amacıyla 2003 yılı sonuna kadar uygulanmak
üzere 2.2.1981 tarihli ve 2380 sayılı Kanuna geçici madde olarak eklenmektedir.
Madde 6. - Madde ile,
2003 Mali Yılı Bütçe Kanununun 51 inci maddesinin (y) fıkrasında yer alan ve
2003 yılı Şubat ayı gelirlerinin dağıtımından başlamak üzere yıl sonuna kadar,
27.6.1984 tarihli ve 3030 sayılı Kanunun 18 inci maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendinde yer alan ve halen "%4,1" olarak uygulanan pay oranının
"%3,5" olarak uygulanacağı belirtilen hüküm, Anayasa Mahkemesince
yürürlüğünün durdurulması nedeniyle, bütçe gelirlerinde meydana gelecek
azalmayı önlemek amacıyla 2003 yılı sonuna kadar uygulanmak üzere 27.6.1984
tarihli ve 3030 sayılı Kanuna geçici madde olarak eklenmektedir.
Madde 7. - Madde ile,
2003 Mali Yılı Bütçe Kanununun 35 inci maddesinin (e) fıkrasında, Sağlık
Bakanlığının her türlü ruhsatlandırma, ürün üretim ve satış izin belgesi ve
mesul müdürlük belgesi ile permi ve sertifikalar üzerinden alacağı gelirlere
ilişkin ödenek işlemleri ile bilimsel ve akademik nitelikleri dikkate alınarak
Sağlık Bakanlığınca bilimsel nitelikli ve ruhsatlandırma komisyonlarında
görevlendirilenlere verilecek ücrete ilişkin esas ve usuller belirtilmektedir.
Bu hükmün Anayasa Mahkemesince yürürlüğünün durdurulması nedeniyle düzenleme,
redaksiyona tabi tutularak, 13.12.1983 tarihli ve 181 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye ek l inci madde ile geçici 9 uncu madde olarak aktarılmaktadır.
Madde 8. - a) Bu
bentte, 2003 Mali Yılı Bütçe Kanununun 24 üncü maddesinin (d) fıkrasında yer
alan, Türkiye Cumhuriyeti adına yabancı ülke ve kuruluşlara yapılacak savunma
ve güvenlik amaçlı hibe ve yardımlarla ilgili usul ve esaslara yer
verilmektedir. Bu hüküm, 28.3.2002 tarihli ve 4749 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesinin sonuna fıkra olarak eklenmektedir.
b) 28.3.2002 tarihli
ve 4749 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin, ödenek üstü harcamaya imkan
verebilecek ibareleri yürürlükten kaldırılmaktadır.
Ayrıca, 2003 Mali
Yılı Bütçe Kanununun 24 üncü maddesinin (b) ve (c) fıkralarında yer alan, dış
proje kredisi ve hibe kullanımlarından kaynaklanan, katma değer vergisi ve özel
tüketim vergisi karşılığı iç kaynağın bulunamaması durumunda bu vergileri ve
kur farklarından doğan maliyet artışlarını karşılamak amacıyla yılı yatırım
programında yapılacak revizeler üzerine
genel bütçeye dahil daireler ve katma bütçeli idareler bütçelerinin mevcut ya
da yeni açılacak tertiplerine ödenek eklemeye ve bütçeleştirmeye, yıl içinde
hakedişlerden doğan ihtilaflar sonucu tahakkuk işlemlerinin tamamlanamaması
nedeniyle harcanamayan miktarı ertesi yıl bütçesine devren ödenek kaydetmeye,
devren ödenek kaydedilen miktarlardan projenin tamamlanması nedeniyle
kullanılma imkanı kalmayan tutarları iptal etmeye, Maliye Bakanının yetkili
olduğunu belirten düzenleme de, 28.3.2002 tarihli ve 4749 sayılı Kanunun 14
üncü maddesinin beşinci fıkrasına eklenmektedir.
c) 28.3.2002 tarihli ve 4749 sayılı Kanun
gereğince imzalanan anlaşmaların 23.5.1928 tarihli ve 1322 sayılı Kanun
hükümlerinden muafiyeti bu suretle Resmi Gazetede yayımlanmaması
sağlanmaktadır.
d) 2003 Mali Yılı Bütçe Kanununun 29 uncu
maddesinde, Azeri ve Orta Asya petrollerinin ülkemiz üzerinden dünya
pazarlarına aktarılması amacı ile planlanan Bakü-Tiflis-Ceyhan Boru Hattı
Projesine ilişkin hüküm bulunmaktadır. Bu projeye ilişkin anlaşmalar tahtında
ilgili petrol şirketleri konsorsiyumu, Projenin sahibi sıfatı ile üzerinde
mutabık kalınacak sabit maliyetin finansmanını taahhüt etmekte ve karşılığında
bir dizi garantiler talep etmektedir.
Bu garantiler, üzerinde mutabık kalınan sabit fiyat ve süre içinde ve
ilgili anlaşmalarda yer alan koşullara uygun olarak tesisin tamamlanması, aksi
durumda tesisin tamamlanması için gerekli maliyet artışının karşılanması,
ilgili anlaşmalar tahtında yükümlülüklerin ihlali nedeniyle ortaya çıkacak her
türlü zarar ve ziyanın tazmini ve bunlar ile sınırlı olmamak kaydıyla ilgili
anlaşmalar tahtındaki her türlü ödeme, performans ve sair yükümlülüklere
ilişkin garantilerdir. Bu düzenleme ile anılan garantilerin bir yasal temele
oturtulması amaçlanmıştır. Bu hüküm, 28.3.2002 tarihli ve 4749 sayılı Kanuna
geçici 6 ncı madde olarak eklenmektedir. Diğer taraftan, 2003 Mali Yılı Bütçe
Kanununun 26.e maddesinde, yürürlükten kaldırılan Dış Krediler Kur Farkı Fonu
kapsamında doğmuş bulunan ve gerçekleştirilmesi gereken ödemelerin bu amaçla
bütçeye konulacak ödeneklerle karşılanacağı belirtilmiştir. Bu hüküm de
28.3.2002 tarihli ve 4749 sayılı Kanuna, geçici 7 nci madde olarak
eklenmektedir.
Madde 9. - 2003 Mali
Yılı Bütçe Kanununun 51 inci maddesinin (p) fıkrasında yer alan hüküm ile
4.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Kanunun 58 inci maddesinin (a) fıkrasının
dördüncü paragrafının uygulaması değiştirilmiş iken, Anayasa Mahkemesince bu
hükmün yürürlüğü durdurulmuştur. 2547 sayılı Kanunun 58 inci maddesinin (a)
fıkrasının dördüncü paragrafı, 2003 Mali Yılı Bütçe Kanununda yer alan ancak
yürürlüğü durdurulan bu hüküm paralelinde uygulamada ortaya çıkan ihtiyaçlar da
ilave edilmek suretiyle değişikliğe tabi tutulmaktadır.
Geçici Madde l. -
Maddede, 2003 Mali Yılı Bütçe Kanununun 50 nci maddesinde TBMM milletvekilli
lojmanlarının satışına ilişkin düzenlemeler yer almaktadır. Bu hükmün. Anayasa
Mahkemesince yürürlüğünün durdurulması nedeniyle bütçe gelirlerinde meydana
gelecek azalmayı önlemek amacıyla, aynı bu Kanuna geçici madde olarak
eklenmektedir.
Geçici Madde 2. -
2003 Mali Yılı Bütçe Kanununun 51 maddesinin (y) fıkrasındaki hüküm ile
29.7.1970 tarihli ve 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun geçici 19 uncu
maddesinde yer alan "% 5" pay oranı "% 4,5" olarak
değiştirilmiştir. Ancak, bu hükmün Anayasa Mahkemesince yürürlüğünün
durdurulması nedeniyle bütçe gelirlerinde meydana gelecek azalmayı önlemek
amacıyla, aynı hüküm bu Kanuna geçici madde olarak eklenmektedir.
Geçici Madde 3. -
Maddede yapılan düzenleme ile Milli İstihbarat Teşkilatına ait bina ve
tesislerin fiziki güvenliğini sağlayan erbaş ve erlerin sayısında meydana gelen
azalma nedeniyle, ortaya çıkan hizmet ihtiyacının ilave sözleşmeli personel
istihdamı ile telafisi amaçlanmaktadır.
Madde 10. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 11. - Yürütme
maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük
Millet Meclisi |
|
|
|
Plan ve Bütçe
Komisyonu |
30.7.2003 |
|
|
Esas No. : 1/653 |
|
|
|
Karar No. : 52 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanarak
Bakanlar Kurulunca 24.07.2003 tarihinde
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 28.07.2003
tarihinde Komisyonumuza havale edilen 1/653 esas numaralı " Bazı Kanun ve
Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 30.7.2003
tarihinde yapmış olduğu 65 inci birleşiminde, Hükümeti temsilen Maliye Bakanı
Kemal Unakıtan ile Maliye Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Enerji ve Tabiî
Kaynaklar Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığı ve Devlet Personel Başkanlığı temsilcilerinin de
katılımıyla incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, Anayasa Mahkemesinin 17.7.2003
tarihli Kararı ile 29.3.2003 tarihli ve 4833 sayılı 2003 Mali Yılı Bütçe
Kanununun bazı hükümlerinin yürürlüğü durdurulmuştur. Bu durum 2003 Mali Yılı
bütçe gelir ve gider tahmin ve gerçekleşmeleri arasındaki ilişkilerin olumsuz
etkilenmesi sonucunu ortaya çıkaracaktır. Bu çerçevede, yürürlüğü
durdurulan hükümlerin ilgili
kanunlarda düzenlenmesi zorunluluğu
doğmuştur.
Tasarı ile;
- İlgililerin kendi irade ve isteği
üzerine yapılan naklen atamalar ile ilk kez ve yeniden yapılan atamalarda harcırah ödenmemesi,
- Re'sen veya isteği üzerine emekliye
ayrılanlar ile emekli iken yeniden hizmete alındıktan sonra cezaen olmamak
üzere Kurumlarınca vazifelerine son verilenlere ve terhis olan yedek subaylara
ikamet edeceklerini beyan ettikleri yere kadar görev yolluğu ödenmesi
uygulamasına son verilmesi, ancak bu durumda olanlara yer değiştirme koşulu
aranmaksızın 500 milyon lira ödeme yapılması,
- Denetim elemanlarına yatacak yer temini için
gündeliklerinin yarısına kadar yapılmakta olan ödemenin, gündeliklerinin
tamamına kadar yükseltilmesi,
- Harcırah Kanunu kapsamı dışındaki tüm kamu
kurum ve kuruluşlarında; ilk defa veya yeniden göreve alınanlarla bunların aile
fertlerine, kendilerinin talebi üzerine
naklen ataması yapılanlara harcırah ödenmemesi; emekliliğini isteyen veya
emekliye sevk olunanlara, haklarında toptan ödeme uygulanan veya emekli iken
yeniden hizmete alındıktan sonra vazifelerine son verilenlere yer değiştirme
şartına bağlı olmaksızın 500 milyon lira ödeme yapılması,
- Sözkonusu
kapsamdaki kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılmakta olan harcırah ödemelerine
ilişkin yurtiçi ve yurtdışı gündelik
ödemelerine de bir üst sınır getirilmesi,
- Vekâleten atanan personele yapılacak ödemelere ilişkin ortaya çıkan tereddütlerin
giderilmesine yönelik düzenleme yapılması,
- Genel bütçe gelirlerinden Şubat ayından 2003 yılı sonuna kadar, il
özel idarelerine ayrılan payın yüzde 6 yerine
yüzde 5 olarak, büyükşehir belediyelerine ayrılan payın ise yüzde 3
yerine yüzde 3,5 olarak uygulanması,
- Sağlık Bakanlığının her türlü ruhsatlandırma,
ürün üretim ve satış izin belgesi ve mesul müdürlük belgesi ile permi ve
sertifikalar üzerinden alacağı
gelirlere ilişkin ödenek işlemleri ile bilimsel ve akademik nitelikleri
dikkate alınarak Sağlık Bakanlığınca bilimsel nitelikli ve ruhsatlandırma
komisyonlarında görevlendirilenlere verilecek ücrete ilişkin esas ve usullerin
belirlenmesi,
- Türkiye Cumhuriyeti adına yabancı ülke ve
kuruluşlara yapılacak savunma ve güvenlik amaçlı hibe ve yardımlarla ilgili usul ve esaslara yer verilmesi,
- Dış proje kredisi ve hibe kullanımlarından
kaynaklanan, katma değer vergisi ve özel tüketim vergisi karşılığı iç kaynağın
temini amacıyla bütünleştirilmeye ilişkin düzenleme yapılması,
- Bakü - Tiflis - Ceyhan boru hattı projesi kapsamında Bakanlar
Kurulu kararı ile yapılacak işlemlerin belirlenmesi,
- Milletvekili lojmanlarının satışı konusunda
Maliye Bakanlığının yetkili kılınması,
- Millî İstihbarat Teşkilatına ait bina ve
tesislerin güvenliği için 2003 yılı sonuna kadar 150 kişiyi geçmemek üzere
ilave sözleşmeli personel istihdam edilmesi,
öngörülmektedir.
Komisyonumuzda
Tasarının geneli üzerinde yapılan
görüşmelerde;
- Vergi gelirlerinden belediyelere ayrılan
paylarda yapılan kısıntıların belediyelerin finansman yönünden olumsuz
etkilenmesine ve hizmetlerinin aksamasına neden olacağı,
- Lojmanların satışının yerinde olduğu ancak
satış işlemlerinin mevcut mevzuat çerçevesinde yapılarak bu işlemlerin denetim
dışında kalmasına fırsat verilmemesi,
- Sözkonusu
taşınmazla ilgili olarak, imar mevzuatındaki kısıtlamalara tabi olmaksızın her
ölçekteki imar planını yaptırma ve buna ilişkin diğer hususlarda çeşitli
bakanlıklara yetki verici düzenlemeler yapılmasının, mevcut imar sistemimizi
bozarak sadece bir parsel için
yoğunluğu arttıracak şekilde farklı bir imar düzeni oluşturulmasının uygun
olmayacağı,
- Bütçe Kanunlarında Anayasaya uygun olmayan
düzenlemelerin ilgili kanunlarında yapılmasının memnuniyetle karşılandığı,
ifade edilmiştir.
Komisyonumuzda
bu görüşmeleri takiben Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine
geçilmiştir.
Tasarının;
- 1 inci maddesi; (a) ve (c ) bentlerinin kanun
tekniğine uygun olarak yeniden düzenlenmesi ve çeşitli maddelerde yer alan
ibarelerin metinlerden çıkarılmasına ilişkin düzenlemelerin 1 inci maddeye (d)
bendi olarak eklenmesi suretiyle,
- 2 nci maddesi; (D) bendi Kamu İktisadi
Teşebbüslerinde sözleşmeli olarak istihdam edilen personelin de emekli olması
durumunda 500 milyon liralık ödemeden yararlanmalarını sağlayacak şekilde
düzenlenmesi suretiyle,
- 3 üncü maddesi aynen,
- 4 üncü maddesi; metinden çıkarılması
suretiyle,
- Diğer hizmet
sınıflarına paralel olarak sağlık hizmetleri sınıfında yüksek öğrenim mezunları
için ayrı ek gösterge belirlenmesini
temin eden bir hükmün metne yeni 4 üncü madde olarak ilave edilmesi suretiyle,
- Devlet Planlama
Teşkilatı Genel Sekreterinin ek göstergesi ve makam tazminatının Genel Müdürler
için belirlenen rakama yükseltilmesi ve Başbakan Müşavirlerinin Makam Tazminatı
Cetvelinin (4/a) bendine dahil
edilmesini düzenleyen bir hükmün metne yeni 5 inci madde olarak ilave edilmesi
suretiyle,
- 5 ve 6 ncı maddeler 6 ve 7 nci maddeler
olarak aynen,
- 7 nci maddesi ile
181 sayılı Sağlık Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnameye eklenen Ek 1 inci maddede " üzere" ibaresinin
"için" olarak redaksiyona tabi tutulması suretiyle, 8 inci madde olarak,
- 181 sayılı Kanuna
eklenen Geçici 9 uncu maddenin kanun yapma tekniğine uygun olarak 9 uncu madde
olarak düzenlenmesi suretiyle,
- 8 inci maddesi (c )
bendi, Bakü - Tiflis- Ceyhan boru hattı ile ilgili hüküm 4749 sayılı Kanuna
dahil edildiğinden sözkonusu kanundaki Bakü-Tiflis-Ceyhan boru hattı ile ilgili olarak yer alan istisnanın
metinden çıkarılması suretiyle 10 uncu madde olarak,
- 4749 sayılı Kanuna
Geçici madde eklenmesini düzenleyen 8 inci maddenin (d) bendinin kanun yapma
tekniğine uygun olarak ayrı madde halinde düzenlenmesi suretiyle 11 inci madde
olarak,
- 9 uncu maddesi;
döner sermaye gelirlerinin tahakkuk, takip ve tahsilinde fiilen görev yapan
döner sermaye işletme müdürlüğü ve döner sermaye saymanlık personeline de katkı
payı ödemesi konusuna açıklık getirilmesi için metne ilave edilmesi suretiyle
12 nci madde olarak,
- Türkiye İş Kurumu Kanununda Daire Başkanı ve
daha üst görevde bulunanların durumlarına uygun bir kadroya atanıncaya kadar
herhangi bir süre konulmadan şahsa
bağlı kadroda kalmaları ile ilgili düzenleme en geç bir yıl içerisinde durumlarına
uygun kadroya atanmalarını sağlayacak şekilde değiştirilmesi suretiyle metne
yeni 13 üncü madde olarak ilave edilmesi suretiyle,
- 4956 sayılı Kanunun bazı maddelerinin
yürürlük tarihinin uygulamada yorum farklılıklarına ve sorunlara neden olmaması
için tereddüt konusu olabilecek maddelerinin yürürlük tarihlerine açıklık
getiren bir hükmün metne yeni 14 üncü madde olarak ilave edilmesi suretiyle,
- Bankalarda görev
yapan Genel Müdürlerin görev sürelerini belirlemeye yönelik mevzuatta düzenleme
bulunmadığından bu paralelde Vakıflar
Bankası Türk Anonim Ortaklığı Kanununun 16 ncı maddesinin değiştirilmesini düzenleyen hükmün metne yeni 15 inci madde
olarak ilave edilmesi suretiyle,
- Geçici 1, 2 ve 3
üncü maddeler aynen,
- Yürürlüğe ilişkin 10 uncu maddesi metne yeni
ilave edilen maddelerin farklı yürürlük tarihleri olması nedeniyle buna paralel
olarak yeniden düzenlenmesi suretiyle 16 ncı madde olarak,
- Yürütmeye ilişkin 11 inci maddesi 17 nci
madde olarak,
kabul edilmiştir.
Raporumuz,
Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz
olunur.
|
|
|
|
|
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
MehmetMelik Özmen |
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ruhi Açıkgöz |
Mehmet Zekâi Özcan |
Osman Kaptan |
|
|
Aksaray |
Ankara |
Antalya |
|
|
|
|
(Karşı
oy yazısı ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Mesut Özakcan |
Ali Osman Sali |
Ali Kemal Deveciler |
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
(Karşı
oy yazısı ektedir.) |
|
(Muhalefet
şerhi ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Aziz Akgül |
Ömer Abuşoğlu |
M. Emin Murat Bilgiç |
|
|
Diyarbakır |
Gaziantep |
Isparta |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Alaattin Büyükkaya |
Ali Kemal Kumkumoğlu |
Ali Topuz |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
(Karşı
oy yazısı eklidir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kıvılcım Kemal Anadol |
Mehmet Ceylan |
Y. Selahattin Beyribey |
|
|
İzmir |
Karabük |
Kars |
|
|
(Karşı
oy yazısı ektedir.) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Taner Yıldız |
Mustafa Ünaldı |
Ali Er |
|
|
Kayseri |
Konya |
Mersin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Gürol Ergin |
Abdülkadir Kart |
Erol Aslan Cebeci |
|
|
Muğla |
Rize |
Sakarya |
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Musa Uzunkaya |
Mehmet Akif Hamzaçebi |
Osman Coşkunoğlu |
|
|
Samsun |
Trabzon |
Uşak |
|
|
|
(Karşı
oy yazısı ektedir.) |
(Karşı
oy yazısı eklidir.) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Mustafa Zeydan |
|
|
|
|
Hâkkari |
|
KARŞI OY YAZISI
Tasarı 2003 yılı
Bütçe Kanununun çeşitli maddelerine ilişkin olarak Anayasa Mahkemesince verilen
yürütmeyi durdurma kararı üzerine hazırlanmıştır.
Tasarıya aşağıdaki
nedenlerle katılmıyoruz.
1. Vergi
gelirlerinden belediyelere ayrılan payın oranının % 6’dan % 5’e, büyükşehir
belediyelerine ayrılan payın da % 4.1’den % 3.5’e indirilmesi belediyeleri
finansman yönünden olumsuz etkileyecek ve yerel yönetimlerin sundukları hizmetlerin
aksamasına neden olacaktır. Bütçe dengelerinin tutturulabilmesi için yerel
yönetimlerin gelirlerinden kısıntı yapılması doğru değildir.
2. TBMM lojmanlarının
satılması doğru bir karardır. Ancak anılan lojmanların bulunduğu Hazine
taşınmazının satışına ilişkin olarak yapılması öngörülen düzenlemelerden
a) Satış işlemlerinin
Muhasebei Umumiye Kanunu, 2886 ve 4734 sayılı İhale Kanunları ile 832 sayılı
Kanunun vize ve tescile ilişkin hükümlerine tâbi tutulmaması,
b) Anılan taşınmazla
ilgili olarak imar mevzuatındaki kısıtlamalara tâbi olmaksızın her ölçekteki
imar planını yaptırma ve buna ilişkin diğer hususlarda çeşitli bakanlıklara
yetki verici düzenlemeler yapılmasını doğru bulmuyoruz.Sözkonusu taşınmazın
mevcut yasalar çerçevesinde de satışı mümkündür. Tasarının öngördüğü
düzenlemeler bu işlemlerin denetim dışında kalmasına ve mevcut imar sistemimizi
bozarak sadece bir parsel için yoğunluğu artıracak şekilde farklı bir imar
düzeni oluşturulmasına yol açmaktadır. Bu durum Anayasanın eşitlik ilkesine
aykırıdır.
3. Emekli olan
personele yapılan harcırah ödemesinin kaldırılarak, yerine 500 milyon lira
tutarında tazminat ödemesi konulması sosyal devlet elkesine aykırıdır. Ayrıca
tazminat bir zararın karşılığı olarak ödenir. Emeklilik halinde bir zarardan
söz edilemeyeceğine göre düzenleme bu yönüyle de doğru değildir.
4. Tasarının yürürlük
tarihinin geçmişe yönelik olarak 22.7.2003 olarak belirlenmesi de Anayasaya
aykırıdır.
|
|
Osman Coşkunoğlu |
A. Kemal Deveciler |
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
Uşak |
Balıkesir |
Trabzon |
|
|
Ali Kemal
Kumkumoğlu |
Gürol Ergin |
Kıvılcım Kemal
Anadol |
|
|
İstanbul |
Muğla |
İzmir |
|
|
Ali Topuz |
Mehmet Mesut
Özakcan |
Osman Kaptan |
|
|
İstanbul |
Aydın |
Antalya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN
TASARISI
MADDE l. - 10.2.1954 tarihli ve 6245
sayılı Harcırah Kanununun;
a) 10 uncu maddesinin (1) numaralı
bendinin başına "Kendi yazılı talepleri üzerine gönderilenler hariç olmak
üzere;" ibaresi eklenmiştir.
b) 33 üncü maddesinin (b) fıkrasının
son paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Bu şekilde gündelik
ödenenlerden, yatacak yer temini için ödedikleri ücretleri belgelendirenlere,
belge bedelini aşmamak üzere, gündeliklerinin tamamına kadar olan kısmı ayrıca
ödenir."
c) 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (7) numaralı bendi ile aynı maddenin son fıkrası,
9 uncu maddesinin (a) bendi, 10 uncu maddesinin (1) numaralı bendinde yer alan
"yeniden veya" ibaresi ile (2), (3) ve (4) numaralı bentleri, 11 inci
maddesi, 56 ncı maddesinin (a) fıkrasında yer alan "Re'sen veya isteği
üzerine emekliye ayrılan memur ve hizmetlilerle" ibaresi ile "ve cezaen
olmamak üzere kurumlarınca vazifelerine son verilen hizmetlilere" ibaresi
ve aynı maddenin (c) fıkrası, 59 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan
"ile 10 uncu maddenin 2 nci bendi kapsamına girenlerden 56 ncı maddede
belirtilen süre içinde ikamet edecekleri yere taşınmayanlar," ibaresi
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 2. - 27.6.1989 tarihli ve 375
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin l inci maddesine aşağıdaki (D) bendi
eklenmiştir.
"D) (A) bendi kapsamına giren
personel ile kamu kurumlarında işçi olarak istihdam edilenlerden; emekliliğini
isteyen veya emekliye sevk olunanlara, haklarında toptan ödeme hükümleri
uygulananlara, emekli iken yeniden hizmete alındıktan sonra cezaen olmamak
üzere görevlerine son verilenlere ve terhis olan yedek subaylara ve bunlardan
görevde iken ölenlerin kanuni mirasçılarına damga vergisi hariç herhangi bir
vergiye tabi tutulmaksızın 500 milyon lira tutarında tazminat ödenir."
MADDE 3. - 4.7.2001 tarihli ve 631
sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye 14 üncü maddesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki 14/A maddesi eklenmiştir.
"MADDE 14/ A- 10.2.1954 tarihli
ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu kapsamı dışında yer alan kamu kurum ve
kuruluşlarında;
a) İstihdam edilme şekline
bakılmaksızın; ilk defa veya yeniden göreve alınanlar ile bunların aile
fertlerine ilk defa veya yeniden göreve alınma nedenlerine bağlı olarak
harcırah ödenmez, bu amaçla başka bir adla ödeme yapılamaz.
b) İstihdam edilen personelden,
kendilerinin yazılı talebi üzerine bu kurum ve kuruluşlar arasında veya
bunların başka yerlerdeki birimleri arasında naklen ataması yapılanlara,
mevzuatlarında bu atama için öngörülen harcırah ödenmez, bu amaçla başka bir
adla ödeme yapılamaz.
c) Emekliliğini isteyen veya emekliye
sevk olunan, haklarında toptan ödeme hükümleri uygulanan veya emekli iken
yeniden hizmete alındıktan sonra vazifelerine son verilen personele, bu
nedenlere bağlı olarak harcırah ödenmez; bunlara ilgili mevzuatında öngörülmesi
kaydıyla damga vergisi hariç hiçbir vergiye tabi tutulmaksızın 500 milyon
lirayı geçmemek üzere tazminat ödenebilir.
d) Yurt içi ve yurt dışı gündelik
ödemeleri, emsali Devlet memurlarına 6245 sayılı Harcırah Kanunu uyarınca
yapılan gündelik ödemelerinin birbuçuk katını geçemez. İlgili mevzuatında
öngörülmüş olması halinde, bu kapsamda bulunanlardan yatacak yer temini için
ödedikleri ücretleri belgelendirenlere bu belge karşılığı yapılan ödemeler bir
buçuk katın hesabında dikkate alınmaz.
Diğer mevzuatın bu maddeye aykırı
hükümleri uygulanmaz."
MADDE 4. - 14.7.1965 tarihli ve 657
sayılı Devlet Memurları Kanununun 175 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Kurum içinden veya diğer
kurumlardan vekâlet edenlere vekâlet aylığı ile 152 nci madde uyarınca
belirlenen zam ve tazminatların ödenebilmesi için, vekilin asilde aranan
şartları taşıması ve atamanın asilin tabi olduğu usule göre yapılması
zorunludur. Ancak, Bakanlar Kurulu kararı veya müşterek kararname ile atama
yapılacak kadro ve görevlere vekalet edenlere bu ödemelerin yapılabilmesi için,
asilde aranan şartları taşımaları kaydıyla atamanın ilgili Bakan tarafından
yapılması yeterlidir."
MADDE 5. - 2.2.1981 tarihli ve 2380
sayılı Belediyelere ve İl Özel İdarelerine Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay
Verilmesi Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 4. - 2003 yılının
sonuna kadar, l inci maddede yer alan "% 6" pay oranı"% 5"
olarak uygulanır."
MADDE 6. - 27.6.1984 tarihli ve 3030
sayılı Büyük Şehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 9. - 2003 yılının
sonuna kadar, 18 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan ve
halen "% 4,1" olarak uygulanan "% 3" pay oranı "%
3,5" olarak uygulanır."
MADDE 7. - 13.12.1983 tarihli ve 181
sayılı Sağlık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnameye aşağıda yer alan ek madde ve geçici madde eklenmiştir.
"EK MADDE l. - Bilimsel ve
akademik nitelikleri dikkate alınarak Sağlık Bakanlığınca bilimsel nitelikli ve
ruhsatlandırma komisyonlarında görevlendirilenlere, birim faaliyet bazında
genel bütçe kanununa bağlı cetvelde, Türk Kodeksi Komisyonu toplantılarına
katılacak komisyon üyelerine ödenmek üzere belirlenen ücretin dört katını
geçmemek üzere ödeme yapılır. Bu ödemelerin usul, esas ve miktarları Maliye
Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığı tarafından müştereken belirlenir."
"GEÇİCİ MADDE 9. - 2003 yılı
sonuna kadar, Sağlık Bakanlığınca düzenlenecek veya onaylanacak her türlü
ruhsatlandırma, ürün üretim ve satış izin belgesi ve mesul müdürlük belgesi ile
permi ve sertifikalar üzerinden 50 milyon liradan az, 15 milyar liradan çok
olmamak üzere Maliye Bakanlığının görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca
belirlenecek tarifelere göre ruhsatlandırma bedeli alınır. Bakanlık Merkez
Saymanlığınca tahsil edilen bu tutarın % 20'sini genel bütçeye gelir, % 80'ini
ise özel gelir kaydedilmek suretiyle Bakanlığın ihtiyaçlarında (personel
giderleri hariç) kullanılmak üzere anılan Bakanlık bütçesinin mevcut veya yeni
açılacak tertiplerine özel ödenek kaydetmeye, özel ödenek kaydedilen bu tutarlardan
harcanmayan kısmını ertesi yıl bütçesine devren özel gelir ve özel ödenek
kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir."
MADDE 8. - 28.3.2002 tarihli ve 4749
sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun;
a) 9 uncu maddesinin sonuna aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
"Türkiye Cumhuriyeti adına
yabancı ülke ve kuruluşlara yapılacak savunma ve güvenlik amaçlı hibe ve
yardımlarla ilgili görüşmelerde bulunmaya ve anlaşmalar imzalamaya,
Cumhurbaşkanı ve Başbakanın yetkileri saklı kalmak kaydıyla, Bakanlar Kurulu
kararı ile belirlenecek kişi ve kuruluşlar yetkilidir. Yabancı ülkelere bu
amaçla verilecek hibe ve yardım karşılıkları Maliye Bakanlığı bütçesine
konulacak ödenekten karşılanır. Söz konusu anlaşmalar Bakanlar Kurulu kararı
ile yürürlüğe girer. Anlaşmada belirtilen nakdi hibe ve yardımlar bütçeye gider
kaydedilerek T.C. Merkez Bankasında ilgili ülke âdına döviz cinsinden açılacak
hesaba aktarılabilir. Ödemeler, anlaşma hükümleri çerçevesinde ve Maliye
Bakanlığınca belirlenecek esaslar dahilinde ilgili hesaptan yaptırılır."
b) 14 üncü maddesinin beşinci
fıkrasına, aşağıda yer alan cümleler, onuncu fıkrasına "giderler"
ibaresinden sonra gelmek üzere "yılı bütçesinde yeterli ödeneği bulunması
kaydıyla" ibaresi eklenmiş; onbirinci fıkrasında yer alan "yetersiz
kalması halinde" ibaresi "yılı bütçesinde bulunmasına rağmen tahakkuk
işlemlerinin tamamlanamadığı durumlarda" olarak değiştirilmiştir.
"Ancak, dış proje kredisi ve hibe
kullanımlarından kaynaklanan, katma değer vergisi ve özel tüketim vergisi
karşılığı iç kaynağın bulunamaması durumunda bu vergileri ve kur farklarından
doğan maliyet artışlarını karşılamak amacıyla yılı yatırım programında
yapılacak revizeler üzerine genel bütçeye dahil daireler ve katma bütçeli
idareler bütçelerinin mevcut ya da yeni açılacak tertiplerine belirtilen
vergiler ile maliyet artışlarını geçmemek üzere Ödenek eklemeye ve bütçeleştirmeye,
yıl içinde hakedişlerden doğan ihtilaflar sonucu tahakkuk işlemlerinin
tamamlanamaması nedeniyle harcanamayan miktarı ertesi yıl bütçesine devren
ödenek kaydetmeye, devren ödenek kaydedilen miktarlardan projenin tamamlanması
nedeniyle kullanılma imkanı kalmayan tutarları iptal etmeye, Maliye Bakanı
yetkilidir."
c) 16 ncı maddesinin sonuna aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
"Bu Kanun gereği imzalanan
anlaşmalar 23.5.1928 tarihli ve 1322 sayılı Kanun hükümlerinden muaf olup Resmi
Gazetede yayımlanmaz."
d) Geçici 5 inci maddesinden sonra
gelmek üzere aşağıda yer alan geçici maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 6. -
Bakü-Tiflis-Ceyhan boru hattı projesi kapsamında;
a) Akdedilmiş olan ev sahibi ülke
anlaşması, anahtar teslimi yapım sözleşmesi, hükümet garantisi anlaşması ve bu
proje tahtındaki akdedilecek diğer anlaşmalarla ilgili belge ve sair
dokümanların imzalanmasına,
b) (a) bendinde belirtilen anlaşmalar
ile diğer ilgili belge ve anlaşmalarla sair dokümanlar tahtında Türkiye
Cumhuriyeti ve ilgili kamu kurum ve kuruluşları tarafından taahhüt edilen her
türlü ödeme, tamamlama, performans ve sair yükümlülüklerin ifasına yönelik
olarak ilgili anlaşmalarda öngörülen taraflara garanti verilmesine, bahse konu
taahhütlerin anlaşmalarda öngörüldüğü şekilde gereği gibi, kısmen ya da tamamen
yerine getirilmemesi halinde ortaya çıkacak her türlü ödeme yükümlülüğünün
Türkiye Cumhuriyeti adına garanti edilmesine,
c) (a) ve (b) bentlerinde belirtilen
anlaşmalar ile diğer ilgili belge ve anlaşmalarla sair dokümanları imzalayan ve
imzalayacak ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının tespitine ve
yetkilendirilmesine,
Bakanlar Kurulu yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 7. - Yürürlükten
kaldırılan Dış Krediler Kur Farkı Fonu kapsamında doğmuş bulunan ve
gerçekleştirilmesi gereken ödemeler, bu amaçla bütçeye konulacak ödeneklerle
karşılanır."
MADDE 9. - 4.11.1981 tarihli ve 2547
sayılı Yükseköğretim Kanununun 58 inci maddesinin (a) fıkrasının dördüncü
paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Her eğitim-öğretim, araştırma
veya uygulama birimi veya bölümü ile ilgili öğretim elemanlarının katkısıyla
toplanan döner sermaye gayrisafi hasılatının en az % 35'i o kuruluş veya
birimin araç, gereç, araştırma ve diğer ihtiyaçlarına ayrılır. Kalan kısmı ise
üniversite yönetim kurulunun belirleyeceği oranlar çerçevesinde bağlı bulunduğu
üniversitenin bilimsel araştırma projeleri ile döner sermaye gelirinin elde
edildiği fakülte, enstitü, yüksekokul, konservatuar ile uygulama ve araştırma
merkezlerinde görevli öğretim elemanları ve aynı birimlerde görevli 14.7.1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi personel arasında
katkıları da dikkate alınmak suretiyle paylaştırılır. Öğretim üyeleri ile
Üniversitelerarası Kurulun önerisi üzerine Yükseköğretim Kurulunca kabul edilen
sağlık, teknik ve sanatla ilgili birimlerde görevli öğretim elemanlarına döner
sermayeden bir ayda ayrılacak payın tutarı, bunların bir ayda alacakları aylık
(ek gösterge dahil), yan ödeme, ödenek (geliştirme ödeneği hariç) ve her türlü
tazminat (makam, temsil ve görev tazminatı hariç) toplamının iki katını, diğer
öğretim elemanları için bir katını, 657 sayılı Kanuna tabi personel için ise %
80'ini geçemez. İşin ve hizmetin özelliği dikkate alınarak yoğun bakım,
doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz, ameliyathane, kemik iliği
nakil ünitesi ve acil serviste çalışan sağlık personeli için % 80 oranı, ayrıca
% 50'sine kadar artırılabilir. Şu kadar ki, öğretim üyelerine saat 16:00'dan
önce olmamak üzere mesai saati dışında döner sermayeye yaptıkları doğrudan
gelir getirici katkılarından dolayı ilave olarak ödenecek pay, almakta
oldukları aylık (ek gösterge dahil), ödenek (geliştirme ödeneği hariç) ve her
türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatları hariç) toplamının on katını
geçemez."
GEÇİCİ MADDE l. - Maliye Bakanı,
mülkiyeti Hazineye ait Ankara İli, Çankaya İlçesi, 5 inci Bölge, Dikmen
Mahallesinde bulunan 3 pafta, 16743 ada, l parsel numaralı taşınmaz malı,
üzerindeki muhdesatı ile birlikte 26.5.1927 tarihli ve 1050 sayılı Kanun,
8.9.1983 tarihli ve 2886 sayılı Kanun, 4.1.2002 tarihli ve 4734 sayılı Kanun ve
21.2.1967 tarihli ve 832 sayılı Kanunun vize ve tescile ilişkin hükümlerine
tabi olmaksızın, mevcut haliyle ya da kat mülkiyeti veya kat irtifakı kurdurmak
ya da 4.1.2002 tarihli ve 4734 sayılı Kanuna tabi olmaksızın yeni veya ilave
inşaatlar yaptırmak suretiyle, tespit edeceği veya ettireceği rayiç bedel
üzerinden peşin veya taksitle, T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğünün iştiraki
olan Emek İnşaat ve İşletme Anonim Şirketi aracılığıyla satmaya, satış
işlemleri ile ilgili olarak kamu kurum ve kuruluşları nezdinde Hazine adına her
türlü işlemi yaptırmaya, satış bedelinin % 2'sini geçmemek üzere hizmet karşılığı
olarak anılan şirkete yapılacak ödemeye esas oranı belirlemeye, satış işlemleri
ile ilgili her türlü gider, masraf ve hizmet bedeli karşılığını Maliye
Bakanlığı bütçesinden bu şirkete ödemeye yetkilidir. Satış bedellerinin tahsil
edilen kısımlarından ilgili belediyeye % 2, büyükşehir belediyesine ise % l
oranında pay verilir.
Bu taşınmaz mal ile ilgili olarak imar
mevzuatındaki kısıtlamalar ile plan ve parselasyon işlemlerindeki askı, ilan ve
itirazlara dair sürelere ilişkin hükümlere tabi olmaksızın, her ölçekteki imar
planını yapmaya, yaptırmaya, değiştirmeye ve resen onaylamaya ve her türlü ruhsatı
vermeye Bayındırlık ve İskan Bakanlığı yetkilidir. Plan hazırlama ve onaylama
işlemleri Bayındırlık ve İskân Bakanlığının uygun görülen birimince, ruhsat ve
plan uygulama işlemleri ise Bayındırlık ve İskân Bakanlığı il teşkilatınca
yerine getirilir. Kesinleşen planlar ilgili belediyelere tebliğ edilir. Bu
planların uygulanması zorunludur. Bu maddenin birinci fıkrasının uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı, ikinci fıkrasının
uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye ise Bayındırlık ve İskân
Bakanlığı yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 2. - 2003 yılı sonuna
kadar, 29.7.1970 tarihli ve 1319 sayılı Kanunun geçici 19 uncu maddesinde yer
alan "% 5" pay oranı "% 4,5" olarak uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 3. - 1.11.1983 tarihli ve
2937 sayılı Kanunun 10 uncu maddesi uyarınca, 2003 yılı sonuna kadar toplam 150
kişiyi geçmemek üzere ilave sözleşmeli personel istihdam edilebilir.
MADDE
10. - Bu Kanun 22.7.2003 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 11. - Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep Tayyip
Erdoğan |
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
|
B. Atalay |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|
|
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - 10/2/1954
tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanununun;
a) 10 uncu maddesinin (1) numaralı bendinin
başına "Kendi yazılı talepleri üzerine gönderilenler hariç olmak
üzere;" ibaresi eklenmiş ve aynı bentte yer alan "yeniden veya"
ibaresi metinden çıkarılmıştır.
b) 33 üncü maddesinin (b) fıkrasının son
paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Bu şekilde gündelik ödenenlerden,
yatacak yer temini için ödedikleri ücretleri
belgelendirenlere, belge bedelini aşmamak üzere, gündeliklerinin
tamamına kadar olan kısmı ayrıca ödenir."
c) 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (7)
numaralı bendi ile ikinci fıkrası, 9 uncu maddesinin (a) bendi, 10 uncu
maddesinin (2), (3) ve (4) numaralı bentleri, 11 inci maddesi, 56 ncı
maddesinin (c) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
d) 56 ncı maddesinin
(a) bendindeki "Re'sen veya isteği üzerine emekliye ayrılan memur ve
hizmetlilerle" ibaresi ile "ve cezaen olmamak üzere kurumlarınca
vazifelerine son verilen hizmetlilere" ibaresi, 59 uncu maddesinin birinci
fıkrasında yer alan "ile 10 uncu maddesinin 2 nci bendi kapsamına
girenlerden 56 ncı maddede belirtilen süre içinde ikamet edecekleri yere
taşınmayanlar," ibaresi madde metinlerinden çıkarılmıştır.
MADDE 2. - 27/6/1989
tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 1 inci maddesine aşağıdaki
(D) bendi eklenmiştir.
"D) (A) bendi
kapsamına giren personel ile 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye ekli (II) sayılı cetvelde yer alan personel ve kamu kurumlarında
işçi olarak istihdam edilenlerden; emekliliğini isteyen veya emekliye sevk
olunanlara, haklarında toptan ödeme hükümleri uygulananlara, emekli iken
yeniden hizmete alındıktan sonra cezaen olmamak üzere görevlerine son
verilenlere ve terhis olan yedek subaylara ve bunlardan görevde iken ölenlerin
kanuni mirasçılarına damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tabi
tutulmaksızın 500 milyon lira tutarında tazminat ödenir."
MADDE 3. - 4/7/2001 tarihli ve 631 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnameye 14 üncü maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
14/A maddesi eklenmiştir.
"MADDE 14/A- 10/2/1954 tarihli ve 6245
sayılı Harcırah Kanunu kapsamı dışında yer alan kamu kurum ve kuruluşlarında;
a) İstihdam edilme şekline bakılmaksızın; ilk
defa veya yeniden göreve alınanlar ile bunların aile fertlerine ilk defa veya
yeniden göreve alınma nedenlerine bağlı olarak harcırah ödenmez, bu amaçla
başka bir adla ödeme yapılamaz.
b) İstihdam edilen personelden, kendilerinin
yazılı talebi üzerine bu kurum ve kuruluşlar arasında veya bunların başka
yerlerdeki birimleri arasında naklen ataması yapılanlara, mevzuatlarında bu
atama için öngörülen harcırah ödenmez, bu amaçla başka bir adla ödeme
yapılamaz.
c) Emekliliğini isteyen veya emekliye sevk
olunan, haklarında toptan ödeme hükümleri uygulanan veya emekli iken yeniden
hizmete alındıktan sonra vazifelerine son verilen personele, bu nedenlere bağlı
olarak harcırah ödenmez; bunlara ilgili mevzuatında öngörülmesi kaydıyla damga
vergisi hariç hiçbir vergiye tabi tutulmaksızın 500 milyon lirayı geçmemek
üzere tazminat ödenebilir.
d) Yurt içi ve yurt dışı gündelik ödemeleri,
emsali Devlet memurlarına 6245 sayılı Harcırah Kanunu uyarınca yapılan gündelik
ödemelerinin birbuçuk katını geçemez. İlgili mevzuatında öngörülmüş olması
halinde, bu kapsamda bulunanlardan yatacak yer temini için ödedikleri ücretleri
belgelendirenlere bu belge karşılığı yapılan ödemeler bir buçuk katın hesabında
dikkate alınmaz.
Diğer mevzuatın bu maddeye aykırı hükümleri
uygulanmaz."
MADDE 4.- 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununa ekli (I) sayılı Ek Gösterge Cetvelinin "III- Sağlık
Hizmetleri Sınıfı" bölümü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
|
UNVANI |
|
DERECE |
Ek
Göstergeler |
|
|
III-
SAĞLIK HİZMETLERİ SINIFI |
|
|
|
|
|
a)
Uzman Tabip, Tabip, Diş Hekimi, Uzman Veteriner Hekim, |
1 |
3
600 |
|
|
|
Veteriner
Hekim, Eczacı, Biyolog, Tıpta Uzmanlık |
2 |
3
000 |
|
|
|
Tüzüğünde
belirtilen dallarda uzmanlık belgesi alanlar |
3 |
2
200 |
|
|
|
veya
bu dallarda uzmanlık unvanını doktora aşaması ile |
4 |
1
600 |
|
|
|
kazanmış
bulunanlar |
5 |
1
300 |
|
|
|
|
|
6 |
1
150 |
|
|
|
|
7 |
950 |
|
|
|
|
8 |
850 |
|
|
b)
Diğer sağlık bilimleri lisansiyerleri |
1 |
3
000 |
|
|
|
|
|
2 |
2
200 |
|
|
|
|
3 |
1
600 |
|
|
|
|
4 |
1
500 |
|
|
|
|
5 |
1
200 |
|
|
|
|
6 |
1
100 |
|
|
|
|
7 |
900 |
|
|
|
|
8 |
800 |
|
|
c)
Kadroları bu sınıfa dahil olup da yukarıda sayılanlar |
|
|
|
|
|
dışında
kalanlardan; |
|
|
|
|
|
1.
Yükseköğrenim görenler |
1 |
2
200 |
|
|
|
|
|
2 |
1
600 |
|
|
|
|
3 |
1
100 |
|
|
|
|
4 |
800 |
|
|
2.
Diğerleri |
1 |
1
500 |
|
|
|
|
|
2 |
1
100 |
|
|
|
|
3 |
800 |
|
|
|
|
4 |
650 |
|
MADDE 5. - 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa
ekli (I) sayılı Ek Gösterge Cetvelinin
(I/e) bendinde yer alan "Devlet Planlama Teşkilatı Genel
Sekreteri", ibaresi bu bentten
çıkarılarak "Müsteşar Yardımcıları" ibaresinden sonra gelmek üzere
sözkonusu cetvelin (1/d) bendine eklenmiştir. Aynı Kanunun (IV) sayılı Makam
Tazminatı Cetvelinin (4/a) bendinde yer alan "Devlet Planlama Teşkilatı
Genel Sekreteri" ibaresi bu bentten çıkarılmış ve yerine "Başbakan
Müşavirleri" ibaresi eklenmiştir.
MADDE 6. -
2/2/1981 tarihli ve 2380 sayılı Belediyelere ve İl Özel İdarelerine
Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 4.
- 2003 yılının sonuna kadar, 1 inci maddede yer alan "% 6" pay oranı
"% 5" olarak uygulanır."
MADDE 7. - 27/6/1984
tarihli ve 3030 sayılı Büyük Şehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 9. - 2003 yılının sonuna
kadar, 18 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan ve halen
"% 4,1" olarak uygulanan "%3" pay oranı "% 3,5" olarak uygulanır."
MADDE 8. - 13/12/1983 tarihli ve 181 sayılı
Sağlık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye
aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"EK MADDE 1. -
Bilimsel ve akademik nitelikleri dikkate alınarak Sağlık Bakanlığınca bilimsel
nitelikli ve ruhsatlandırma komisyonlarında görevlendirilenlere, birim faaliyet
bazında genel bütçe kanununa bağlı cetvelde, Türk Kodeksi Komisyonu
toplantılarına katılacak komisyon üyelerine ödenmek için belirlenen ücretin
dört katını geçmemek üzere ödeme yapılır. Bu ödemelerin usul, esas ve
miktarları Maliye Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığı tarafından müştereken belirlenir."
MADDE 9. - 181 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 9.
- 2003 yılı sonuna kadar, Sağlık Bakanlığınca düzenlenecek veya onaylanacak her
türlü ruhsatlandırma, ürün üretim ve satış izin belgesi ve mesul müdürlük
belgesi ile permi ve sertifikalar üzerinden 50 milyon liradan az, 15 milyar
liradan çok olmamak üzere Maliye Bakanlığının görüşü üzerine Sağlık
Bakanlığınca belirlenecek tarifelere göre ruhsatlandırma bedeli alınır.
Bakanlık Merkez Saymanlığınca tahsil edilen bu tutarın % 20'sini genel bütçeye
gelir, % 80'ini ise özel gelir kaydedilmek suretiyle Bakanlığın ihtiyaçlarında (personel giderleri hariç) kullanılmak
üzere anılan Bakanlık bütçesinin mevcut veya yeni açılacak tertiplerine özel
ödenek kaydetmeye, özel ödenek kaydedilen bu tutarlardan harcanmayan kısmını
ertesi yıl bütçesine devren özel gelir ve özel ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı
yetkilidir."
MADDE 10. - 28/3/2002
tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi
Hakkında Kanunun;
a) 9 uncu maddesinin sonuna aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"Türkiye
Cumhuriyeti adına yabancı ülke ve kuruluşlara yapılacak savunma ve güvenlik
amaçlı hibe ve yardımlarla ilgili görüşmelerde bulunmaya ve anlaşmalar
imzalamaya, Cumhurbaşkanı ve Başbakanın yetkileri saklı kalmak kaydıyla,
Bakanlar Kurulu kararı ile belirlenecek kişi ve kuruluşlar yetkilidir. Yabancı
ülkelere bu amaçla verilecek hibe ve yardım karşılıkları Maliye Bakanlığı
bütçesine konulacak ödenekten karşılanır. Söz konusu anlaşmalar Bakanlar Kurulu
kararı ile yürürlüğe girer. Anlaşmada
belirtilen nakdi hibe ve yardımlar bütçeye gider kaydedilerek T.C. Merkez
Bankasında ilgili ülke adına döviz
cinsinden açılacak hesaba aktarılabilir. Ödemeler, anlaşma hükümleri
çerçevesinde ve Maliye Bakanlığınca belirlenecek esaslar dahilinde ilgili
hesaptan yaptırılır."
b) 14
üncü maddesinin beşinci fıkrasına, aşağıdaki cümleler, onuncu fıkrasına
"giderler" ibaresinden sonra gelmek üzere "yılı bütçesinde
yeterli ödeneği bulunması kaydıyla" ibaresi eklenmiş; onbirinci fıkrasında
yer alan "yetersiz kalması halinde" ibaresi "yılı bütçesinde
bulunmasına rağmen tahakkuk işlemlerinin tamamlanamadığı durumlarda"
olarak değiştirilmiştir.
"Ancak, dış proje kredisi ve hibe
kullanımlarından kaynaklanan, katma değer vergisi ve özel tüketim vergisi
karşılığı iç kaynağın bulunamaması durumunda bu vergileri ve kur farklarından
doğan maliyet artışlarını karşılamak amacıyla yılı yatırım programında
yapılacak revizeler üzerine genel bütçeye dahil daireler ve katma bütçeli
idareler bütçelerinin mevcut ya da yeni açılacak tertiplerine belirtilen
vergiler ile maliyet artışlarını geçmemek üzere ödenek eklemeye ve bütçeleştirmeye,
yıl içinde hakedişlerden doğan ihtilaflar sonucu tahakkuk işlemlerinin
tamamlanamaması nedeniyle harcanamayan miktarı ertesi yıl bütçesine devren
ödenek kaydetmeye, devren ödenek kaydedilen miktarlardan projenin tamamlanması
nedeniyle kullanılma imkanı kalmayan tutarları iptal etmeye, Maliye Bakanı
yetkilidir."
c) 17 nci maddesinin
(B) fıkrasının birinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye
aşağıdaki (C) fıkrası eklenmiştir.
"5/5/1969 tarihli ve 1173 sayılı
Milletlerarası Münasebetlerin Yürütülmesi ve Koordinasyonu Hakkında Kanun ile
31/5/1963 tarihli ve 244 sayılı Milletlerarası Andlaşmaların Yapılması,
Yürürlüğü ve Yayımlanması ile Bazı Andlaşmaların Yapılması İçin Bakanlar
Kuruluna Yetki Verilmesi Hakkında Kanun ile ilgili yılı bütçe kanunlarının bu
Kanuna aykırı hükümleri uygulanmaz."
"C) Bu Kanun gereği imzalanan anlaşmalar
23/5/1928 tarihli ve 1322 sayılı Kanun hükümlerinden muaf olup Resmi Gazetede
yayımlanmaz."
MADDE 11.- 4749
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE
6.- Bakü-Tiflis-Ceyhan boru hattı projesi kapsamında;
a) Akdedilmiş olan ev sahibi ülke anlaşması,
anahtar teslimi yapım sözleşmesi, hükümet garantisi anlaşması ve bu proje
tahtındaki akdedilecek diğer anlaşmalarla ilgili belge ve sair dokümanların
imzalanmasına,
b) (a) bendinde belirtilen anlaşmalar ile
diğer ilgili belge ve anlaşmalarla sair dokümanlar tahtında Türkiye Cumhuriyeti
ve ilgili kamu kurum ve kuruluşları tarafından taahhüt edilen her türlü ödeme,
tamamlama, performans ve sair yükümlülüklerin ifasına yönelik olarak ilgili
anlaşmalarda öngörülen taraflara garanti verilmesine, bahse konu taahhütlerin
anlaşmalarda öngörüldüğü şekilde gereği gibi, kısmen ya da tamamen yerine
getirilmemesi halinde ortaya çıkacak her türlü ödeme yükümlülüğünün Türkiye Cumhuriyeti adına garanti
edilmesine,
c) (a) ve (b)
bentlerinde belirtilen anlaşmalar ile diğer ilgili belge ve anlaşmalarla sair
dokümanları imzalayan ve imzalayacak ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının
tespitine ve yetkilendirilmesine,
Bakanlar Kurulu
yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 7.-
Yürürlükten kaldırılan Dış Krediler Kur Farkı Fonu kapsamında doğmuş bulunan ve
gerçekleştirilmesi gereken ödemeler, bu amaçla bütçeye konulacak ödeneklerle
karşılanır."
MADDE 12. - 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 58 inci maddesinin (a)
fıkrasının dördüncü paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Her
eğitim-öğretim, araştırma veya uygulama birimi veya bölümü ile ilgili öğretim
elemanlarının katkısıyla toplanan döner sermaye gayrisafi hasılatının en az %
35'i o kuruluş veya birimin araç, gereç, araştırma ve diğer ihtiyaçlarına ayrılır.
Kalan kısmı ise üniversite yönetim kurulunun belirleyeceği oranlar çerçevesinde
bağlı bulunduğu üniversitenin bilimsel araştırma projeleri ile döner sermaye
gelirinin elde edildiği fakülte, enstitü, yüksekokul, konservatuar ile uygulama
ve araştırma merkezlerinde görevli öğretim elemanları ve aynı birimlerde
görevli 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi personel
(döner sermaye işletme müdürlüğü ve döner sermaye saymanlık personeli dahil)
arasında katkıları da dikkate alınmak suretiyle paylaştırılır. Öğretim üyeleri
ile Üniversitelerarası Kurulun önerisi üzerine Yükseköğretim Kurulunca kabul
edilen sağlık, teknik ve sanatla ilgili birimlerde görevli öğretim elemanlarına
döner sermayeden bir ayda ayrılacak payın tutarı, bunların bir ayda alacakları
aylık (ek gösterge dahil), yan ödeme, ödenek (geliştirme ödeneği hariç) ve her
türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatı hariç) toplamının iki katını,
diğer öğretim elemanları için bir katını, 657 sayılı Kanuna tabi personel için
ise % 80'ini geçemez. İşin ve hizmetin özelliği dikkate alınarak yoğun bakım,
doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz, ameliyathane, kemik iliği
nakil ünitesi ve acil serviste çalışan sağlık personeli için % 80 oranı, ayrıca
% 50'sine kadar artırılabilir. Şu kadar ki, öğretim üyelerine saat 16:00'dan
önce olmamak üzere mesai saati dışında döner sermayeye yaptıkları doğrudan
gelir getirici katkılarından dolayı ilave olarak ödenecek pay, almakta
oldukları aylık (ek gösterge dahil), ödenek (geliştirme ödeneği hariç) ve her
türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatları hariç) toplamının on katını
geçemez."
MADDE
13. - 25.6.2003 tarihli ve 4904 sayılı Türkiye İş Kurumu Kanununun Geçici 1
inci maddesinin ( c) bendinin birinci paragrafına "olarak görev
yapanlar" ibaresinden sonra gelmek üzere "en geç bir yıl
içerisinde" ibaresi eklenmiş ve aynı bendin ikinci paragrafında yer alan
"Söz konusu personelin" ibaresi "Söz konusu personel ile şahsa
bağlı kadroda bulunanların" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 14. - 2.9.1971 tarihli ve 1479 sayılı
Esnaf ve Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu
Kanununun, 24/7/2003 tarihli ve 4956 sayılı Kanunla değişik 7 nci maddesinin
birinci fıkrasının ikinci cümlesi 4956 sayılı Kanunun yayımı tarihinden, aynı maddeye eklenen üçüncü fıkrası
15.8.2003 tarihinden, 4956 sayılı Kanunun 47 nci maddesi ile yeniden düzenlenen
geçici 14 üncü maddesi 4956 sayılı Kanunun yayımı tarihinden, aynı madde ile
eklenen geçici 21 ve 22 nci maddeleri 1.1.2005 tarihinden itibaren uygulanır.
MADDE 15. - 11.1.1954
tarihli ve 6219 sayılı Türkiye Vakıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı Kanununun
16 ncı maddesinin 3 üncü fıkrasındaki "Genel Müdürün görev süresi dört
yıldır." cümlesi madde metninden çıkartılmıştır."
GEÇİCİ MADDE 1.- Maliye Bakanı,
mülkiyeti Hazineye ait Ankara İli, Çankaya İlçesi, 5 inci Bölge, Dikmen
Mahallesinde bulunan 3 pafta, 16743 ada, 1 parsel numaralı taşınmaz malı,
üzerindeki muhdesatı ile birlikte 26.5.1927
tarihli ve 1050 sayılı Kanun, 8.9.1983 tarihli ve 2886 sayılı Kanun, 4.1.2002
tarihli ve 4734 sayılı Kanun ve 21.2.1967 tarihli ve 832 sayılı Kanunun vize ve
tescile ilişkin hükümlerine tabi olmaksızın, mevcut haliyle ya da kat mülkiyeti
veya kat irtifakı kurdurmak ya da 4.1.2002 tarihli ve 4734 sayılı Kanuna tabi
olmaksızın yeni veya ilave inşaatlar yaptırmak suretiyle, tespit edeceği veya
ettireceği rayiç bedel üzerinden peşin veya taksitle, T.C. Emekli Sandığı Genel
Müdürlüğünün iştiraki olan Emek İnşaat ve İşletme Anonim Şirketi aracılığıyla
satmaya, satış işlemleri ile ilgili olarak kamu kurum ve kuruluşları nezdinde
Hazine adına her türlü işlemi yaptırmaya, satış bedelinin % 2'sini geçmemek
üzere hizmet karşılığı olarak anılan şirkete yapılacak ödemeye esas oranı belirlemeye,
satış işlemleri ile ilgili her türlü gider, masraf ve hizmet bedeli karşılığını
Maliye Bakanlığı bütçesinden bu şirkete ödemeye yetkilidir. Satış bedellerinin
tahsil edilen kısımlarından ilgili belediyeye % 2, büyükşehir belediyesine ise
% 1 oranında pay verilir.
Bu taşınmaz mal ile
ilgili olarak imar mevzuatındaki kısıtlamalar ile plan ve parselasyon
işlemlerindeki askı, ilan ve itirazlara dair sürelere ilişkin hükümlere tabi
olmaksızın, her ölçekteki imar planını yapmaya, yaptırmaya, değiştirmeye ve
resen onaylamaya ve her türlü ruhsatı vermeye Bayındırlık ve İskan Bakanlığı
yetkilidir. Plan hazırlama ve onaylama işlemleri Bayındırlık ve İskan
Bakanlığının uygun görülen birimince, ruhsat ve plan uygulama işlemleri ise
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı il teşkilatınca yerine getirilir. Kesinleşen
planlar ilgili belediyelere tebliğ edilir. Bu planların uygulanması zorunludur.
Bu maddenin birinci
fıkrasının uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı,
ikinci fıkrasının uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye ise
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 2. -
2003 yılı sonuna kadar, 29/7/1970 tarihli ve 1319 sayılı Emlak Vergisi
Kanununun geçici 19 uncu maddesinde yer alan "% 5" pay oranı "%
4,5" olarak uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 3. -
1/11/1983 tarihli ve 2937 sayılı Devlet İstihbarat Hizmetleri ve Millî
İstihbarat Teşkilatı Kanununun 10 uncu maddesi uyarınca, 2003 yılı sonuna kadar
toplam 150 kişiyi geçmemek üzere ilave sözleşmeli personel istihdam edilebilir.
MADDE 16. - Bu
Kanunun;
a) 13 üncü maddesi 5/7/2003 tarihinden geçerli
olmak üzere yayımı tarihinde,
b) 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ve 12 nci
maddeleri ile Geçici 1 ve Geçici 2
nci maddeleri 22.7.2003 tarihinden
geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
c) 4 üncü maddesi 24/7/2003 tarihinden geçerli
olmak üzere yayımı tarihinde,
d) Diğer maddeleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 17. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.