Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 93)

 

Tebligat Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Kastamonu Milletvekili Hakkı Köylü’nün Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve Adalet Komisyonu

Raporu (1/533, 2/94)

 

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

 

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

5.3.2003

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-602/964

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Adalet Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 4.3.2003 tarihinde kararlaştırılan “Tebligat Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                            Mehmet Ali Şahin

                                  Başbakan V.

 

GENEL GEREKÇE

Türk yargı sistemiyle ilgili en önemli şikâyetlerden biri de yargının yavaş işlemesidir. Yargının yavaş işlemesi ise toplumda hukuk sistemine duyulan güveni önemli ölçüde zedelemektedir. Gerek ceza ve gerek hukuk davalarında davanın bir an önce sonuçlanması gerek toplum ve gerekse bireyler açısından son derece önemlidir.

Yargılamanın hızlanması ve adaletin gerçekleşmesi şartlarından biri ve belki de en önemlisi tebligat müessesesinin tam ve hızlı çalışmasıdır. Bu şekilde zamanın delilleri yıpratması, hatta yok etmesi engellenecek, masum sanık bir an önce temize çıkarılacaktır. Yine cezanın hızlı bir şekilde tatbik edilmesiyle vatandaşların kafasında suç işleyenin cezalandırılacağı inancı kuvvetlenecek ve bu suretle toplumsal barışın sağlanmasına katkıda bulunulacaktır. Aynı şekilde hukuk davaları açısından da davanın mümkün olduğunca hızlı bir şekilde sonuçlandırılması ve haklı olan kişinin hakkına kavuşması adalete olan güveni artıracaktır.

Tebligat Kanununun 6, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 28, 34, 35, 53, 54, 55, 56, 59 uncu maddeleri ile ek 1 inci maddesinde değişiklik yapılmış ve 25 inci maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmış ve Kanuna 25/a maddesi eklenmiştir.

Bu bağlamda Tasarıyla genel olarak;

- PTT İşletmesi memurlarının kusur ve ihmali aranmaksızın tebliğ evrakının ziyaı halinde meydana gelen masraflardan PTTİşletmesinin sorumlu olması esası getirilmiştir.

- Birlikte oturulan aile efradı ve hizmetçi dışında aynı konutta oturan diğer kişilere de tebligat yapılabilmesi imkânı getirilmiştir.

- Muhtar, ihtiyar heyeti azası ve zabıtaya tebliğ evrakını alma zorunluluğu getirilmiştir.

- Siyasî temsilcilik aracılığıyla yabancı ülkedeki Türk vatandaşlarına yapılan tebliğlerde, tebliğ evrakını almaktan kaçınan kötü niyetli kişilere karşı getirilen usulle tebliğin yapılmış sayılacağı esası getirilmiştir.

- Adresini değiştirip yeni adresini bildirmeyen ve yeni adresi de tespit edilemeyen kişilere, evrakın bir nüshasının eski adresine ait binanın kapısına asılmasıyla tebliğ yapılmış sayılacağı düzenlenmiştir.

- Kanunun daha etkin uygulanması ve cezaların caydırıcılığının artırılması amacıyla Kanundaki cezalar yükseltilmiştir.

Tebligat yaparken karşılaşılan sıkıntılar yargının yavaş işlemesinin nedenlerinden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Tebligat konusunda karşımıza çıkan sorunları çözerek yargıyı hızlandırmak, “tam ve zamanında” adaletin teminini sağlamak ve tebligat işlemlerindeki gecikmeleri önlemek amacıyla bu Kanun Tasarısı hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Maddede yapılan değişiklikle PTT İşletmesinin tebligatı yapmakla görevli memurlarının kusur veya ihmali aranmaksızın, mücbir haller dışında, ziyaa uğrayan tebliğ evrakın yeniden tanzim ve tebliği için gerekli masraflardan sorumlu tutulması sağlanarak, tebligatın daha dikkat ve özenle yapılması amacı güdülmüştür.

Madde 2. - Maddeyle tebligatın, hizmetçisi dışında aynı konutta oturan diğer kişilere de yapılması imkânı getirilerek, tebligatın daha kolay yapılması ve böylece yargılamanın hızlandırılması amaçlanmıştır.

Madde 3. - Maddeyle Tebligat Kanununun 16 ncı maddesinde yapılan değişikliğe paralel olarak ve aynı amaçla değişiklik yapılmıştır.

Madde 4. - Maddeyle, “hüviyeti” kelimesi “adı ve soyadı” şeklinde değiştirilerek adı ve soyadı tespit edilen kişiye tebligat yapılması imkânı getirilerek yargılamanın hızlandırılması amaçlanmıştır.

Diğer yandan kendisine tebliğ yapılacak kimsenin muvakkaten başka bir yere gitmesi durumunda tebliğin, ihbarnamenin kapıya yapıştırıldığı tarihten itibaren onbeş gün sonra yapılmış sayılacağı ilkesi getirilerek, bu durumdan kaynaklanan hak kayıplarının önlenmesi amaçlanmıştır.

Madde 5. - Maddeyle uygulamada, tebliğ memuru tarafından tebliğ olunacak evrakın muhtar, ihtiyar heyeti azası veya zabıtaya teslimi sırasında ortaya çıkan sıkıntıları gidermek amacıyla, bu kişilere evrakı kabul etme zorunluluğu getirilmiş ve böylece tebligat işlemlerinin hızlandırılması amaçlanmıştır.

Madde 6. - Maddeyle Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme, Türk Medenî Kanunu ve diğer ilgili mevzuat göz önüne alınarak onsekiz yaşından küçük olanlar çocuk kabul edildiğinden bu kişilere bir yükümlülük getirmemek amacıyla, onbeş olan yaş sınırı onsekize çıkarılmıştır.

Madde 7. - Maddeyle tebliğ mazbatasında tebliğ memurunun ad ve soyadının da bulunması zorunluluğu getirilerek yargılama aşamasında tebliğ yapan memurun kolayca tespitinin yapılması sağlanarak yargılamanın hızlandırılması amaçlanmıştır.

Madde 8. - Maddeyle siyasî temsilcilik aracılığıyla yabancı ülkedeki Türk vatandaşlarına tebligat usulü yeniden düzenlenmiştir. Yeni getirilen düzenlemeyle, tebliğ evrakını almayan veya siyasî temsilciliğe gelmesine rağmen almaktan kaçınan kötü niyetli kişiye tebliğ yapılmış sayılması imkânı getirilmiştir. Böylece uygulamada büyük sorun olan Türk vatandaşlarına yurt dışı tebligatları daha hızlı ve daha az masrafla yapılması amaçlanmıştır.

Madde 9. - Maddeyle tebliği çıkaran mercie, adresin meçhul olması halinde, muhatabın adresini resmî veya hususî müessese ve dairelerden gerekli gördükleri ile zabıta vasıtasıyla tahkik ve tespit ettirmesi sağlanmak suretiyle, Yargıtayın adres tespitinde bütün yolların tüketilmemesinden dolayı verdiği bozma kararlarına da uygun olarak tebligatın daha sağlık yapılabilmesi amaçlanmıştır.

Madde 10. - Maddeyle kazaî tebligatlarda verilen süreye rağmen tebligat giderleri ödenmemesi durumunda karşılaşılan farklı uygulamaların giderilmesi ve ödenmeyen tebligat gideri dava dilekçesinin tebliğine ilişkin ise davanın açılmamış sayılmasına karar verilmesi imkânı getirilerek, talepten vazgeçmiş sayılma gibi daha ağır bir sonuç yüklenmesine engel olunması amaçlanmıştır.

Madde 11. - Maddeyle adresini değiştiren kimsenin yeni adresini bildirmediği ve yeni adresi de tespit edilemediği takdirde tebliğ olunacak evrakın kazaî merciin divanhanesine asılması usulünden vazgeçilerek, evrakın bir nüshasının eski adrese ait binanın kapısına asılması tebliğ için yeterli sayılmıştır. Ayrıca bundan sonra eski adrese çıkarılan tebliğlerin muhataba yapılmış sayılacağı esası getirilmiştir. Böylece uygulamada sıkıntılar yaratan kazaî merciin divanhanesine asma uygulamasından vazgeçilmiş ve tebliğin daha kolay yapılması amaçlanmıştır.

Madde 12. - Maddeyle Kanunun daha etkin uygulanması ve cezaların caydırıcılığını sağlamak amacıyla maddede yer alan cezalar artırılmıştır.

Madde 13. - Maddeyle Kanunun daha etkin uygulanması ve cezaların caydırıcılığını sağlamak amacıyla para cezaları artırılmıştır.

Madde 14. - Maddeyle Kanunun daha etkin uygulanması ve cezaların caydırıcılığını sağlamak amacıyla maddede yer alan cezalar artırılmıştır.

Madde 15. - Maddeyle Kanunun daha etkin uygulanması ve cezaların caydırıcılığını sağlamak amacıyla maddede yer alan cezalar artırılmıştır.

Madde 16. - Maddeyle uygulanmadan kaldırılmış usul yöntemleri Kanun metninden çıkarılmıştır.

Madde 17. - Maddeyle bağımsız bölümde fiilen oturan bulunmaması halinde ilan tahtasına asılan tebligat örneklerinin bağımsız bölüm sahibine yapılmış sayılacağı kabul edilerek uygulamada bu kişilere tebligatta yaşanan sıkıntılar giderilmeye çalışılmıştır.

Madde 18. - Tebligat Kanununun yurt dışındaki Türk vatandaşlarına tebligat usulünü düzenleyen 25 inci maddesinin ikinci fıkrası, 25/a maddesiyle ayrıntılı olarak yeniden düzenlendiğinden söz konusu fıkra yürürlükten kaldırılmıştır.

Madde 19. - Maddeyle isimleri değişen kurumlar yeni isimleriyle yazılmıştır.

Madde 20. - Yürürlük maddesidir.

Madde 21. - Yürütme maddesidir.

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifim, gerekçesi ile birlikte ilişikte sunulmuştur.

Gereğini arz ederim.

Saygılarımla.                    12.3.2003

                                    Hakkı Köylü

                                      Kastamonu

GENEL GEREKÇE

İnsan hakları ve temel hürriyetlerin insanlar arasında ayırım gözetilmeksizin gerçekleştirilmesi çağımız devletlerinin amaçlarından biridir. Bu amaç, temel hak ve hürriyetlerin insan kişiliğinin ayrılmaz öğeleri olduğu ilkesini de ortaya koymaktadır. Çağımızda insan hakları ve temel hürriyetlerin tanınması, evrensel bir ilgi ve gözetim konusu olmakla kalmamış, bunların güvence altına alınarak aykırı uygulamalardan korunması ve daha ileri düzeyde gerçekleştirilmesi amacıyla bazı uluslararası kuruluşlar oluşturulmuş ve bu kuruluşlar bünyesinde çeşitli uluslararası belgeler kabul edilmiştir. Bu kuruluşların başında hemen hemen bütün dünya ülkelerini kapsayan Birleşmiş Milletler Genel Kurulunca 10 Aralık 1948 tarihinde kabul edilen İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi ile Avrupa Konseyi bünyesinde hazırlanan İnsan Haklarını ve Ana Hürriyetleri Korumaya Dair Sözleşme (kısaca Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi) ve eki protokollerdir.

Anayasada yapılan değişikliklerin uygulamaya yansıtılması amacıyla bazı kanunlarda değişiklikler yapılmıştır. Bu bağlamda 2.1.2003 tarihli ve 4778 sayılı Kanunla 4.4.1929 tarihli ve 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun 316 ncı maddesinde, işlemlerin daha seri ve daha kısa zamanda yerine getirilmesi amacıyla üçüncü fıkrada değişiklik yapılmış ve dördüncü fıkra eklenmiştir.

Teklif, yukarıda açıklanan ihtiyaç ve gereksinimleri karşılamak amacıyla hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunun 316 ncı maddesinde, işlemlerin daha seri ve daha kısa zamanda yerine getirilmesi amacıyla üçüncü fıkrada değişiklik yapılmış ve tebligatın şeklinin tereddüte meydan vermemesi amacıyla dördüncü fıkra eklenmiştir.

Madde 2. - Yürürlük maddesidir.

Madde 3. - Yürütme maddesidir.

 

Adalet Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Adalet Komisyonu

13.3.2003

 

Esas No. : 1/533, 2/94

 

 

Karar No. : 18

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Tebligat Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Kastamonu Milletvekili Hakkı Köylü’nün; Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi birbirleriyle ilgili görülerek birleştirilmiş ve Tasarı esas alınarak Komisyonumuzun 13.3.2003 tarihli 13 üncü Birleşiminde Adalet Bakanı Sayın Cemil Çiçek ile Adalet Bakanlığı temsilcilerinin ve teklif sahibinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.

Tasarının adı Kanun teklifini de kapsayacak biçimde yeniden düzenlenmiştir.

Tasarının 1, 2 ve 3 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Tasarının çerçeve 4 üncü maddesiyle değiştirilmesi öngörülen Tebligat Kanununun 20 nci maddesinin son cümlesinde yer alan “tarihi” kelimesi cümledeki anlam bütünlüğünü sağlamak amacıyla çıkarılmıştır.

Tasarının çerçeve 5 inci maddesi metindeki tereddütleri gidermek ve yanlış anlamaları önlemek amacıyla yeniden düzenlenmiştir.

Tasarının 6 ve 7 nci maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Tasarının çerçeve 8 inci maddesiyle Tebligat Kanunununa 25 inci maddeden sonra gelmek üzere eklenen 25/a maddesinin üçüncü fıkrasında, fıkraya açıklık getirmek amacıyla değişiklik yapılmıştır.

Tasarının çerçeve 9 uncu maddesiyle değiştirilmesi öngörülen Tebligat Kanununun 28 inci maddesinin üçüncü fıkrasının ikinci cümlesinde metindeki tereddütleri ve yanlış anlamaları gidermek amacıyla değişiklik yapılmıştır.

Tasarının çerçeve 10 uncu maddesiyle Tebligat Kanununun 34 üncü maddesine eklenmesi öngörülen fıkradaki; dava dilekçesinin tebliğine ilişkin tebligat giderlerinin ödenmemesi durumunda davanın açılmamış sayılmasına ilişkin hükmün çok ağır bir yaptırım olacağı düşünülerek, bunun giderilmesi amacıyla fıkrada değişiklik yapılmıştır.

Tasarının 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ve 18 inci maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Tasarının çerçeve 19 uncu maddesinde uygulamada terim birliğinin sağlanması amacıyla değişiklik yapılmıştır.

Teklifin 1 inci maddesi çerçeve 20 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

Tasarının yürürlüğe ilişkin 20 nci maddesi 21, yürütmeye ilişkin 21 inci maddesi 22 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

Tebligat konusunda çıkan sorunları çözerek yargıyı hızlandırmak, tam ve zamanında adaletin teminini sağlamak ve tebligat işlemlerindeki gecikmeleri önlemek amacıyla hazırlanan Tasarının, bir an önce kanunlaşmasını uygun gören Komisyonumuz, İçtüzüğün 52 nci maddesi gereğince Genel Kurulda öncelikle görüşülmesinin önerilmesine oy birliği ile karar vermiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Köksal Toptan

Halil Özyolcu

Ramazan Can

 

Zonguldak

Ağrı

Kırıkkale

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Hasan Kara

Mehmet Ziya Yergök

Feridun Fikret Baloğlu

 

Kilis

Adana

Antalya

 

Üye

Üye

Üye

 

Orhan Yıldız

Semiha Öyüş

Feridun Ayvazoğlu

 

Artvin

Aydın

Çorum

 

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Muzaffer Külcü

Mahmut Durdu

Esat Canan

 

Çorum

Gaziantep

Hakkâri

 

(Toplantıya katılmadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Recep Özel

Ahmet Güryüz Ketenci

Mehmet Yılmazcan

 

Isparta

İstanbul

Kahramanmaraş

 

Üye

Üye

Üye

 

Hakkı Köylü

Harun Tüfekçi

Muharrem Kılıç

 

Kastamonu

Konya

Malatya

 

Üye

Üye

Üye

 

Orhan Eraslan

Ömer Kulaksız

Mehmet Nuri Saygun

 

Niğde

Sivas

Tekirdağ

 

 

Üye

 

 

 

Bekir Bozdağ

 

 

 

Yozgat

 

KASTAMONU MİLLETVEKİLİ HAKKI KÖYLÜ’NÜN TEKLİFİ

 

CEZA MUHAKEMELERİ USULÜ KANUNUNUN BİR MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 1. – 4.4.1929 tarihli ve 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun 316 ncı maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye dördüncü fıkra eklenmiştir.

“Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığınca düzenlenen tebliğname, hükmü temyiz etmeleri veya aleyhlerine sonuç doğurabilecek görüş içermesi halinde sanık veya müdafii ile müdahil, şahsi davacı veya vekillerine dairesince tebliğ olunur. İlgili taraf tebliğden itibaren yedi gün içinde yazılı olarak cevap verebilir.

Üçüncü fıkra uyarınca yapılacak tebligatlar, Tebligat Kanununun 35 inci maddesine göre ilgililerin dava dosyasından belirlenen son adreslerine yapılmasıyla geçerli olur.”

 

 

 

 

 

 

MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

 

MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TEBLİGAT KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1. - 11.2.1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanununun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “memurlarının kusur veya ihmali yüzünden veya” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.

MADDE 2. - 7201 sayılı Kanunun 16 ncı maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Aynı konutta oturan kişilere veya hizmetçiye tebligat:

Madde 16. - Kendisine tebliğ yapılacak şahıs adresinde bulunmazsa tebliğ kendisi ile aynı konutta oturan kişilere veya hizmetçilerinden birine yapılır.”

MADDE 3. - 7201 sayılı Kanunun 17 nci maddesinde yer alan “birlikte oturan ailesi efradından” ibaresi “aynı konutta oturan kişilere” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 4. - 7201 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci cümlesinde yer alan “hüviyeti” kelimesi “adı ve soyadı” şeklinde ve son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bu maddeye göre yapılacak tebligatlarda tebliğ tarihi, tebliğ evrakının 13, 14, 16, 17 ve 18 inci maddelerde yazılı kişilere verildiği tarihte veya ihbarname kapıya yapıştırılmışsa bu tarihten itibaren onbeş gün sonra yapılmış sayılır.”

MADDE 5. - 7201 sayılı Kanunun 21 inci maddesinde yer alan “zabıta amir ve memu-runa” ibaresi “zabıta amir veya memuruna” şeklinde değiştirilmiş ve “teslim eder ve” ibaresinden sonra “bu kişiler tebliğ evrakını kabule mecburdurlar,” ibaresi eklenmiştir.

 

 

 

MADDE 6. - 7201 sayılı Kanunun 22 nci maddesinde yer alan “onbeş” kelimesi “onsekiz” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 7. - 7201 sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin (8) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“8 inci Tebliğ evrakı kime verilmiş ise onun imzası ile tebliğ memurunun adı soyadı ve imzasını,”

MADDE 8. - 7201 sayılı Kanunun 25 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 25/a maddesi eklenmiştir.

“Siyasî temsilcilik aracılığıyla yabancı ülkedeki Türk vatandaşlarına tebligat:

MADDE 25/a - Yabancı ülkede kendisine tebliğ yapılacak kimse Türk vatandaşı olduğu takdirde tebliğ o yerdeki Türkiye Büyükelçiliği veya Konsolosluğu aracılığıyla da yapılabilir.

Bu halde bildirimi Türkiye Büyükelçiliği veya Konsolosluğu veya bunların görevlendireceği bir memur yapar.

Tebliğin konusu ve hangi merci tarafından çıkarıldığı bilgisiyle otuz gün içinde başvurulmadığı takdirde tebliğin yapılmış sayılacağı ihtarını içeren bildirim, muhataba o ülkenin mevzuatının izin verdiği yöntemle gönderilir.

Bildirimin o ülkenin mevzuatına göre muhataba tebliğ edildiği belgelendirildiğinde, tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içinde Türkiye Büyükelçiliği veya Konsolosluğuna başvurulmadığı takdirde tebligat otuzuncu günün bitiminde yapılmış sayılır. Muhatap Türkiye Büyükelçiliği veya Konsolosluğuna başvurduğu takdirde tebliğ evrakını almaktan kaçınırsa bu hususta düzenlenecek tutanak tarihinde tebliğ yapılmış sayılır. Evrak bekletilmeksizin merciine iade edilir.”

 

MADDE 9. - 7201 sayılı Kanunun 28 inci maddesinin üçüncü fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bununla beraber tebliği çıkaran merci, muhatabın adresini resmî veya hususî müessese ve dairelerden gerekli gördüklerine veya zabıta vasıtasıyla tahkik ve tespit ettirebilir.”

MADDE 10. - 7201 sayılı Kanunun 34 üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Davalara ilişkin tebligat giderleri 5 inci maddeye göre ödenir. Verilen süreye rağmen ödenmezse, ödenmeyen tebligat gideri dava dilekçesinin tebliğine ilişkin ise dava açılmamış sayılır. Diğer hallerde tebligat konusu talepten vazgeçilmiş sayılır.”

 

 

MADDE 11. - 7201 sayılı Kanunun 35 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Adresini değiştiren kimse yenisini bildirmediği ve yeni adres tebliğ memurunca da tespit edilemediği takdirde tebliğ olunacak evrakın bir nüshası eski adrese ait binanın kapısına asılır ve asılma tarihi, tebliğ tarihi sayılır.

Bundan sonra eski adrese çıkarılan tebliğler muhataba yapılmış sayılır.”

MADDE 12. - 7201 sayılı Kanunun 53 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “otuzbin liradan yüzbin liraya” ibaresi “bir milyar liradan üç milyar liraya” ve ikinci fıkrada yer alan “onbeş günden altı aya” ibaresi “üç aydan bir yıla” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 13. - 7201 sayılı Kanunun 54 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “onbeşbin liradan ellibin liraya” ibaresi “beşyüz milyon liradan iki milyar liraya” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 14. - 7201 sayılı Kanunun 55 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan “otuzbin liradan yüzbin liraya” ibaresi “bir milyar liradan üç milyar liraya”; (b) bendinde yer alan “onbeşbin liradan ellibin liraya” ibaresi “beşyüz milyon liradan iki milyar liraya”; (c) bendinde yer alan “otuzbin liradan yüzbin liraya” ibaresi “bir milyar liradan üç milyar liraya”; ikinci fıkrasında yer alan “(15) günden altı aya” ibaresi “üç aydan bir yıla” ve “(3) aydan (5) seneye” ibaresi “bir yıldan beş yıla” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 15. - 7201 sayılı Kanunun 56 ncı maddesinde yer alan “bir aydan üç aya kadar hapis ve onbin liradan yüzbin liraya kadar ağır para cezası” ibaresi “üç aydan bir yıla kadar hapis ve beşyüz milyon liradan üç milyar liraya kadar ağır para cezası” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 16. - 7201 sayılı Kanunun 59 uncu maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Davetiye, basit usulü muhakeme davetiyesi, yemin davetiyesi bu zarfın içine konmadan da gönderilebilir.”

MADDE 17. - 7201 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Bağımsız bölümde fiilen oturan yoksa ilân tahtasına asılan tebligat örneği bağımsız bölüm sahibine yapılmış sayılır.”

MADDE 18. - 7201 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 19. - 7201 sayılı Tebligat Kanununda yer alan “Posta Telgraf ve Telefon İşletmesi” ibaresi “Posta Telgraf Teşkilâtı Genel Müdürlüğü” ve “Cumhuriyet Müddeiumumiliği” ibaresi “Cumhuriyet Savcılığı” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 20. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

MADDE 21. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

ADALET KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TEBLİGAT KANUNU İLE CEZA MUHAKE- MELERİ USULÜ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

MADDE 4. - 7201 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci cümlesinde yer alan “hüviyeti” kelimesi “adı ve soyadı” şeklinde ve son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bu maddeye göre yapılacak tebligatlarda tebliğ, tebliğ evrakının 13, 14, 16, 17 ve 18 inci maddelerde yazılı kişilere verildiği tarihte veya ihbarname kapıya yapıştırılmışsa bu tarihten itibaren onbeş gün sonra yapılmış sayılır.”

MADDE 5. - 7201 sayılı Kanunun 21 inci maddesinde yer alan “zabıta amir ve memurlarına” ibaresi “zabıta amir veya memurlarına” şeklinde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Muhtar, ihtiyar heyeti azaları, zabıta amir ve memurları yukarıdaki fıkra uyarınca kendilerine teslim edilen evrakı kabule mecburdurlar.”

MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

MADDE 8. - 7201 sayılı Kanunun 25 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 25/a maddesi eklenmiştir.

“Siyasî temsilcilik aracılığıyla yabancı ülkedeki Türk vatandaşlarına tebligat:

MADDE 25/a- Yabancı ülkede kendisine tebliğ yapılacak kimse Türk vatandaşı olduğu takdirde tebliğ o yerdeki Türkiye Büyükelçiliği veya Konsolosluğu aracılığıyla da yapılabilir.

Bu hâlde bildirimi Türkiye Büyükelçiliği veya Konsolosluğu veya bunların görevlendireceği bir memur yapar.

Tebliğin konusu ile hangi merci tarafından çıkarıldığı bilgilerinin yer aldığı ve otuz gün içinde başvurulmadığı takdirde tebliğin yapılmış sayılacağı ihtarını içeren bildirim, muhataba o ülkenin mevzuatının izin verdiği yöntemle gönderilir.

Bildirimin o ülkenin mevzuatına göre muhataba tebliğ edildiği belgelendirildiğinde, tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içinde Türkiye Büyükelçiliği veya Konsolosluğuna başvurulmadığı takdirde tebligat otuzuncu günün bitiminde yapılmış sayılır. Muhatap Türkiye Büyükelçiliği veya Konsolosluğuna başvurduğu  takdirde tebliğ evrakını almaktan kaçınırsa bu hususta düzenlenecek tutanak tarihinde tebliğ yapılmış sayılır. Evrak bekletilmeksizin merciine iade edilir.”

MADDE 9. - 7201 sayılı Kanunun 28 inci maddesinin üçüncü fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bununla beraber tebliği çıkaran merci, muhatabın adresini resmî veya hususi müessese ve dairelerden gerekli gördüklerine sorar veya zabıta vasıtasıyla tahkik ve tespit ettirebilir.”

MADDE 10. - 7201 sayılı Kanunun 34 üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Yukarıdaki fıkra gereğince yapılacak tebligatlara ilişkin giderler 5 inci maddeye göre ödenir. Verilen süreye rağmen ödenmeyen tebligat gideri dava dilekçesinin tebliğine ilişkin ise Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun 409 uncu maddesi uyarınca işlem yapılır. Diğer hallerde tebligat konusu talepten vazgeçilmiş sayılır.”

MADDE 11. - Tasarının 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 12. - Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

MADDE 13. - Tasarının 13 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

MADDE 14. - Tasarının 14 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 15. - Tasarının 15 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

MADDE 16. - Tasarının 16 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

MADDE 17. - Tasarının 17 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

MADDE 18. - Tasarının 18 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 19. - 7201 sayılı Tebligat Kanununda yer alan “Posta Telgraf ve Telefon İşletmesi”, “Cumhuriyet Müddeiumumiliği”, “Hariciye Vekâleti” ve “Jandarma Umum Kumandanlığı” ibareleri sırasıyla “Posta Telgraf Teşkilâtı Genel Müdürlüğü”, “Cumhuriyet Başsavcılığı”, “Dışişleri Bakanlığı” ve “Jandarma Genel Komutanlığı” olarak değiştirilmiştir.

MADDE 20. - 4/4/1929 tarihli ve 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun 316 ncı maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye dördüncü fıkra eklenmiştir.

“Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığınca düzenlenen tebliğname, hükmü temyiz etmeleri veya aleyhlerine sonuç doğurabilecek görüş içermesi halinde sanık veya müdafii ile müdahil, şahsî davacı veya vekillerine dairesince tebliğ olunur. İlgili taraf tebliğden itibaren yedi gün içinde yazılı olarak cevap verebilir.

Üçüncü fıkra uyarınca yapılacak tebligatlar, Tebligat Kanununun 35 inci maddesine göre ilgililerin dava dosyasından belirlenen son adreslerine yapılmasıyla geçerli olur.”

MADDE 21. - Tasarının 20 nci maddesi, 21 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 22. - Tasarının 21 inci maddesi, 22 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

                            

 

Mehmet Ali Şahin

 

 

 

Başbakan V.

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Şener

M. A. Şahin

E. Yalçınbayır

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Aydın

B. Atalay

A. Babacan

 

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı

 

K. Tüzmen

C. Çiçek

V. Gönül

 

İçişleri Bakanı

Dışişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

A. Aksu

Y. Yakış

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

E. Mumcu

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

H. Çelik

 

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

Çevre Bakanı

 

G. Akşit

O. Pepe

İ. Sütlüoğlu