Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 93)
Tebligat Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
ile Kastamonu Milletvekili Hakkı Köylü’nün Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun
Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve Adalet Komisyonu
Raporu (1/533, 2/94)
|
T.C. |
|
|
Başbakanlık |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
Genel Müdürlüğü |
5.3.2003 |
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-602/964 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Adalet Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 4.3.2003 tarihinde kararlaştırılan “Tebligat Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Mehmet Ali
Şahin
Başbakan V.
GENEL GEREKÇE
Türk yargı sistemiyle
ilgili en önemli şikâyetlerden biri de yargının yavaş işlemesidir. Yargının
yavaş işlemesi ise toplumda hukuk sistemine duyulan güveni önemli ölçüde
zedelemektedir. Gerek ceza ve gerek hukuk davalarında davanın bir an önce
sonuçlanması gerek toplum ve gerekse bireyler açısından son derece önemlidir.
Yargılamanın hızlanması
ve adaletin gerçekleşmesi şartlarından biri ve belki de en önemlisi tebligat
müessesesinin tam ve hızlı çalışmasıdır. Bu şekilde zamanın delilleri
yıpratması, hatta yok etmesi engellenecek, masum sanık bir an önce temize
çıkarılacaktır. Yine cezanın hızlı bir şekilde tatbik edilmesiyle vatandaşların
kafasında suç işleyenin cezalandırılacağı inancı kuvvetlenecek ve bu suretle
toplumsal barışın sağlanmasına katkıda bulunulacaktır. Aynı şekilde hukuk
davaları açısından da davanın mümkün olduğunca hızlı bir şekilde
sonuçlandırılması ve haklı olan kişinin hakkına kavuşması adalete olan güveni
artıracaktır.
Tebligat Kanununun 6, 16,
17, 20, 21, 22, 23, 28, 34, 35, 53, 54, 55, 56, 59 uncu maddeleri ile ek 1 inci
maddesinde değişiklik yapılmış ve 25 inci maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten
kaldırılmış ve Kanuna 25/a maddesi eklenmiştir.
Bu bağlamda Tasarıyla
genel olarak;
- PTT İşletmesi
memurlarının kusur ve ihmali aranmaksızın tebliğ evrakının ziyaı halinde
meydana gelen masraflardan PTTİşletmesinin sorumlu olması esası getirilmiştir.
- Birlikte oturulan aile
efradı ve hizmetçi dışında aynı konutta oturan diğer kişilere de tebligat
yapılabilmesi imkânı getirilmiştir.
- Muhtar, ihtiyar heyeti
azası ve zabıtaya tebliğ evrakını alma zorunluluğu getirilmiştir.
- Siyasî temsilcilik
aracılığıyla yabancı ülkedeki Türk vatandaşlarına yapılan tebliğlerde, tebliğ
evrakını almaktan kaçınan kötü niyetli kişilere karşı getirilen usulle tebliğin
yapılmış sayılacağı esası getirilmiştir.
- Adresini değiştirip
yeni adresini bildirmeyen ve yeni adresi de tespit edilemeyen kişilere, evrakın
bir nüshasının eski adresine ait binanın kapısına asılmasıyla tebliğ yapılmış
sayılacağı düzenlenmiştir.
- Kanunun daha etkin
uygulanması ve cezaların caydırıcılığının artırılması amacıyla Kanundaki
cezalar yükseltilmiştir.
Tebligat yaparken
karşılaşılan sıkıntılar yargının yavaş işlemesinin nedenlerinden biri olarak
karşımıza çıkmaktadır. Tebligat konusunda karşımıza çıkan sorunları çözerek
yargıyı hızlandırmak, “tam ve zamanında” adaletin teminini sağlamak ve tebligat
işlemlerindeki gecikmeleri önlemek amacıyla bu Kanun Tasarısı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Maddede yapılan değişiklikle
PTT İşletmesinin tebligatı yapmakla görevli memurlarının kusur veya ihmali
aranmaksızın, mücbir haller dışında, ziyaa uğrayan tebliğ evrakın yeniden
tanzim ve tebliği için gerekli masraflardan sorumlu tutulması sağlanarak,
tebligatın daha dikkat ve özenle yapılması amacı güdülmüştür.
Madde 2. - Maddeyle tebligatın, hizmetçisi
dışında aynı konutta oturan diğer kişilere de yapılması imkânı getirilerek,
tebligatın daha kolay yapılması ve böylece yargılamanın hızlandırılması
amaçlanmıştır.
Madde 3. - Maddeyle Tebligat Kanununun 16
ncı maddesinde yapılan değişikliğe paralel olarak ve aynı amaçla değişiklik
yapılmıştır.
Madde 4. - Maddeyle, “hüviyeti” kelimesi
“adı ve soyadı” şeklinde değiştirilerek adı ve soyadı tespit edilen kişiye
tebligat yapılması imkânı getirilerek yargılamanın hızlandırılması
amaçlanmıştır.
Diğer yandan kendisine tebliğ yapılacak
kimsenin muvakkaten başka bir yere gitmesi durumunda tebliğin, ihbarnamenin
kapıya yapıştırıldığı tarihten itibaren onbeş gün sonra yapılmış sayılacağı
ilkesi getirilerek, bu durumdan kaynaklanan hak kayıplarının önlenmesi
amaçlanmıştır.
Madde 5. - Maddeyle uygulamada, tebliğ
memuru tarafından tebliğ olunacak evrakın muhtar, ihtiyar heyeti azası veya
zabıtaya teslimi sırasında ortaya çıkan sıkıntıları gidermek amacıyla, bu
kişilere evrakı kabul etme zorunluluğu getirilmiş ve böylece tebligat
işlemlerinin hızlandırılması amaçlanmıştır.
Madde 6. - Maddeyle Birleşmiş Milletler
Çocuk Haklarına Dair Sözleşme, Türk Medenî Kanunu ve diğer ilgili mevzuat göz
önüne alınarak onsekiz yaşından küçük olanlar çocuk kabul edildiğinden bu
kişilere bir yükümlülük getirmemek amacıyla, onbeş olan yaş sınırı onsekize
çıkarılmıştır.
Madde 7. - Maddeyle tebliğ mazbatasında
tebliğ memurunun ad ve soyadının da bulunması zorunluluğu getirilerek yargılama
aşamasında tebliğ yapan memurun kolayca tespitinin yapılması sağlanarak
yargılamanın hızlandırılması amaçlanmıştır.
Madde 8. - Maddeyle siyasî temsilcilik
aracılığıyla yabancı ülkedeki Türk vatandaşlarına tebligat usulü yeniden
düzenlenmiştir. Yeni getirilen düzenlemeyle, tebliğ evrakını almayan veya
siyasî temsilciliğe gelmesine rağmen almaktan kaçınan kötü niyetli kişiye
tebliğ yapılmış sayılması imkânı getirilmiştir. Böylece uygulamada büyük sorun
olan Türk vatandaşlarına yurt dışı tebligatları daha hızlı ve daha az masrafla
yapılması amaçlanmıştır.
Madde 9. - Maddeyle tebliği çıkaran
mercie, adresin meçhul olması halinde, muhatabın adresini resmî veya hususî
müessese ve dairelerden gerekli gördükleri ile zabıta vasıtasıyla tahkik ve
tespit ettirmesi sağlanmak suretiyle, Yargıtayın adres tespitinde bütün
yolların tüketilmemesinden dolayı verdiği bozma kararlarına da uygun olarak
tebligatın daha sağlık yapılabilmesi amaçlanmıştır.
Madde 10. - Maddeyle kazaî tebligatlarda
verilen süreye rağmen tebligat giderleri ödenmemesi durumunda karşılaşılan
farklı uygulamaların giderilmesi ve ödenmeyen tebligat gideri dava dilekçesinin
tebliğine ilişkin ise davanın açılmamış sayılmasına karar verilmesi imkânı
getirilerek, talepten vazgeçmiş sayılma gibi daha ağır bir sonuç yüklenmesine
engel olunması amaçlanmıştır.
Madde 11. - Maddeyle adresini değiştiren
kimsenin yeni adresini bildirmediği ve yeni adresi de tespit edilemediği
takdirde tebliğ olunacak evrakın kazaî merciin divanhanesine asılması usulünden
vazgeçilerek, evrakın bir nüshasının eski adrese ait binanın kapısına asılması
tebliğ için yeterli sayılmıştır. Ayrıca bundan sonra eski adrese çıkarılan
tebliğlerin muhataba yapılmış sayılacağı esası getirilmiştir. Böylece
uygulamada sıkıntılar yaratan kazaî merciin divanhanesine asma uygulamasından
vazgeçilmiş ve tebliğin daha kolay yapılması amaçlanmıştır.
Madde 12. - Maddeyle Kanunun daha etkin
uygulanması ve cezaların caydırıcılığını sağlamak amacıyla maddede yer alan
cezalar artırılmıştır.
Madde 13. - Maddeyle Kanunun daha etkin
uygulanması ve cezaların caydırıcılığını sağlamak amacıyla para cezaları
artırılmıştır.
Madde 14. - Maddeyle Kanunun daha etkin
uygulanması ve cezaların caydırıcılığını sağlamak amacıyla maddede yer alan
cezalar artırılmıştır.
Madde 15. - Maddeyle Kanunun daha etkin
uygulanması ve cezaların caydırıcılığını sağlamak amacıyla maddede yer alan
cezalar artırılmıştır.
Madde 16. - Maddeyle uygulanmadan
kaldırılmış usul yöntemleri Kanun metninden çıkarılmıştır.
Madde 17. - Maddeyle bağımsız bölümde
fiilen oturan bulunmaması halinde ilan tahtasına asılan tebligat örneklerinin
bağımsız bölüm sahibine yapılmış sayılacağı kabul edilerek uygulamada bu
kişilere tebligatta yaşanan sıkıntılar giderilmeye çalışılmıştır.
Madde 18. - Tebligat Kanununun yurt
dışındaki Türk vatandaşlarına tebligat usulünü düzenleyen 25 inci maddesinin
ikinci fıkrası, 25/a maddesiyle ayrıntılı olarak yeniden düzenlendiğinden söz
konusu fıkra yürürlükten kaldırılmıştır.
Madde 19. - Maddeyle isimleri değişen
kurumlar yeni isimleriyle yazılmıştır.
Madde 20. - Yürürlük maddesidir.
Madde 21. - Yürütme
maddesidir.
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Ceza Muhakemeleri Usulü
Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifim, gerekçesi
ile birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Saygılarımla. 12.3.2003
Hakkı Köylü
Kastamonu
GENEL GEREKÇE
İnsan hakları ve temel hürriyetlerin
insanlar arasında ayırım gözetilmeksizin gerçekleştirilmesi çağımız
devletlerinin amaçlarından biridir. Bu amaç, temel hak ve hürriyetlerin insan
kişiliğinin ayrılmaz öğeleri olduğu ilkesini de ortaya koymaktadır. Çağımızda
insan hakları ve temel hürriyetlerin tanınması, evrensel bir ilgi ve gözetim
konusu olmakla kalmamış, bunların güvence altına alınarak aykırı uygulamalardan
korunması ve daha ileri düzeyde gerçekleştirilmesi amacıyla bazı uluslararası
kuruluşlar oluşturulmuş ve bu kuruluşlar bünyesinde çeşitli uluslararası
belgeler kabul edilmiştir. Bu kuruluşların başında hemen hemen bütün dünya
ülkelerini kapsayan Birleşmiş Milletler Genel Kurulunca 10 Aralık 1948
tarihinde kabul edilen İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi ile Avrupa Konseyi
bünyesinde hazırlanan İnsan Haklarını ve Ana Hürriyetleri Korumaya Dair
Sözleşme (kısaca Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi) ve eki protokollerdir.
Anayasada yapılan değişikliklerin
uygulamaya yansıtılması amacıyla bazı kanunlarda değişiklikler yapılmıştır. Bu
bağlamda 2.1.2003 tarihli ve 4778 sayılı Kanunla 4.4.1929 tarihli ve 1412
sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun 316 ncı maddesinde, işlemlerin daha
seri ve daha kısa zamanda yerine getirilmesi amacıyla üçüncü fıkrada değişiklik
yapılmış ve dördüncü fıkra eklenmiştir.
Teklif, yukarıda açıklanan ihtiyaç ve
gereksinimleri karşılamak amacıyla hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile Ceza Muhakemeleri
Usulü Kanunun 316 ncı maddesinde, işlemlerin daha seri ve daha kısa zamanda
yerine getirilmesi amacıyla üçüncü fıkrada değişiklik yapılmış ve tebligatın
şeklinin tereddüte meydan vermemesi amacıyla dördüncü fıkra eklenmiştir.
Madde 2. - Yürürlük maddesidir.
Madde 3. - Yürütme maddesidir.
Adalet Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
Adalet Komisyonu |
13.3.2003 |
|
Esas No. : 1/533, 2/94 |
|
|
Karar No. : 18 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Tebligat Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Kastamonu Milletvekili Hakkı
Köylü’nün; Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi birbirleriyle ilgili görülerek birleştirilmiş ve
Tasarı esas alınarak Komisyonumuzun 13.3.2003 tarihli 13 üncü Birleşiminde
Adalet Bakanı Sayın Cemil Çiçek ile Adalet Bakanlığı temsilcilerinin ve teklif
sahibinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarının adı Kanun
teklifini de kapsayacak biçimde yeniden düzenlenmiştir.
Tasarının 1, 2 ve 3 üncü
maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 4 üncü
maddesiyle değiştirilmesi öngörülen Tebligat Kanununun 20 nci maddesinin son
cümlesinde yer alan “tarihi” kelimesi cümledeki anlam bütünlüğünü sağlamak
amacıyla çıkarılmıştır.
Tasarının çerçeve 5 inci
maddesi metindeki tereddütleri gidermek ve yanlış anlamaları önlemek amacıyla
yeniden düzenlenmiştir.
Tasarının 6 ve 7 nci
maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 8 inci
maddesiyle Tebligat Kanunununa 25 inci maddeden sonra gelmek üzere eklenen 25/a
maddesinin üçüncü fıkrasında, fıkraya açıklık getirmek amacıyla değişiklik
yapılmıştır.
Tasarının çerçeve 9 uncu
maddesiyle değiştirilmesi öngörülen Tebligat Kanununun 28 inci maddesinin
üçüncü fıkrasının ikinci cümlesinde metindeki tereddütleri ve yanlış anlamaları
gidermek amacıyla değişiklik yapılmıştır.
Tasarının çerçeve 10 uncu
maddesiyle Tebligat Kanununun 34 üncü maddesine eklenmesi öngörülen fıkradaki;
dava dilekçesinin tebliğine ilişkin tebligat giderlerinin ödenmemesi durumunda
davanın açılmamış sayılmasına ilişkin hükmün çok ağır bir yaptırım olacağı
düşünülerek, bunun giderilmesi amacıyla fıkrada değişiklik yapılmıştır.
Tasarının 11, 12, 13, 14,
15, 16, 17 ve 18 inci maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 19 uncu
maddesinde uygulamada terim birliğinin sağlanması amacıyla değişiklik yapılmıştır.
Teklifin 1 inci maddesi
çerçeve 20 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Tasarının yürürlüğe
ilişkin 20 nci maddesi 21, yürütmeye ilişkin 21 inci maddesi 22 nci madde
olarak aynen kabul edilmiştir.
Tebligat konusunda çıkan
sorunları çözerek yargıyı hızlandırmak, tam ve zamanında adaletin teminini
sağlamak ve tebligat işlemlerindeki gecikmeleri önlemek amacıyla hazırlanan
Tasarının, bir an önce kanunlaşmasını uygun gören Komisyonumuz, İçtüzüğün 52
nci maddesi gereğince Genel Kurulda öncelikle görüşülmesinin önerilmesine oy
birliği ile karar vermiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili
|
Sözcü |
|
Köksal Toptan |
Halil Özyolcu |
Ramazan Can |
|
Zonguldak |
Ağrı |
Kırıkkale |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Hasan Kara |
Mehmet Ziya Yergök |
Feridun Fikret Baloğlu |
|
Kilis |
Adana |
Antalya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Orhan Yıldız |
Semiha Öyüş |
Feridun
Ayvazoğlu |
|
Artvin |
Aydın |
Çorum |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Muzaffer
Külcü |
Mahmut Durdu |
Esat Canan |
|
Çorum |
Gaziantep |
Hakkâri |
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Recep Özel |
Ahmet Güryüz Ketenci |
Mehmet Yılmazcan |
|
Isparta |
İstanbul |
Kahramanmaraş |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hakkı Köylü |
Harun Tüfekçi |
Muharrem Kılıç |
|
Kastamonu |
Konya |
Malatya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Orhan Eraslan |
Ömer Kulaksız |
Mehmet Nuri Saygun |
|
Niğde |
Sivas |
Tekirdağ |
|
|
Üye |
|
|
|
Bekir Bozdağ |
|
|
|
Yozgat |
|
KASTAMONU MİLLETVEKİLİ HAKKI KÖYLÜ’NÜN TEKLİFİ
CEZA
MUHAKEMELERİ USULÜ KANUNUNUN BİR MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1. – 4.4.1929 tarihli ve 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri
Usulü Kanununun 316 ncı maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve maddeye dördüncü fıkra eklenmiştir.
“Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığınca düzenlenen tebliğname,
hükmü temyiz etmeleri veya aleyhlerine sonuç doğurabilecek görüş içermesi
halinde sanık veya müdafii ile müdahil, şahsi davacı veya vekillerine
dairesince tebliğ olunur. İlgili taraf tebliğden itibaren yedi gün içinde
yazılı olarak cevap verebilir.
Üçüncü fıkra uyarınca yapılacak tebligatlar, Tebligat
Kanununun 35 inci maddesine göre ilgililerin dava dosyasından belirlenen son
adreslerine yapılmasıyla geçerli olur.”
MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TEBLİGAT
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 11.2.1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat
Kanununun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “memurlarının kusur veya
ihmali yüzünden veya” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.
MADDE 2. - 7201 sayılı Kanunun 16 ncı maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Aynı konutta oturan kişilere veya hizmetçiye tebligat:
Madde 16. - Kendisine tebliğ yapılacak şahıs adresinde
bulunmazsa tebliğ kendisi ile aynı konutta oturan kişilere veya
hizmetçilerinden birine yapılır.”
MADDE 3. - 7201 sayılı Kanunun 17 nci maddesinde yer alan
“birlikte oturan ailesi efradından” ibaresi “aynı konutta oturan kişilere”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 4. - 7201 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci
cümlesinde yer alan “hüviyeti” kelimesi “adı ve soyadı” şeklinde ve son cümlesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu maddeye göre yapılacak tebligatlarda tebliğ tarihi,
tebliğ evrakının 13, 14, 16, 17 ve 18 inci maddelerde yazılı kişilere verildiği
tarihte veya ihbarname kapıya yapıştırılmışsa bu tarihten itibaren onbeş gün
sonra yapılmış sayılır.”
MADDE 5. - 7201 sayılı Kanunun 21 inci maddesinde yer alan
“zabıta amir ve memu-runa” ibaresi “zabıta amir veya memuruna” şeklinde
değiştirilmiş ve “teslim eder ve” ibaresinden sonra “bu kişiler tebliğ evrakını
kabule mecburdurlar,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 6. - 7201 sayılı Kanunun 22 nci maddesinde yer alan
“onbeş” kelimesi “onsekiz” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 7. - 7201 sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin (8)
numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“8 inci Tebliğ evrakı kime verilmiş ise onun imzası ile
tebliğ memurunun adı soyadı ve imzasını,”
MADDE 8. - 7201 sayılı Kanunun 25 inci maddesinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki 25/a maddesi eklenmiştir.
“Siyasî temsilcilik aracılığıyla yabancı ülkedeki Türk
vatandaşlarına tebligat:
MADDE 25/a - Yabancı ülkede kendisine tebliğ yapılacak kimse
Türk vatandaşı olduğu takdirde tebliğ o yerdeki Türkiye Büyükelçiliği veya
Konsolosluğu aracılığıyla da yapılabilir.
Bu halde bildirimi Türkiye Büyükelçiliği veya Konsolosluğu
veya bunların görevlendireceği bir memur yapar.
Tebliğin konusu ve hangi merci tarafından çıkarıldığı
bilgisiyle otuz gün içinde başvurulmadığı takdirde tebliğin yapılmış sayılacağı
ihtarını içeren bildirim, muhataba o ülkenin mevzuatının izin verdiği yöntemle
gönderilir.
Bildirimin o ülkenin mevzuatına göre muhataba tebliğ
edildiği belgelendirildiğinde, tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içinde
Türkiye Büyükelçiliği veya Konsolosluğuna başvurulmadığı takdirde tebligat
otuzuncu günün bitiminde yapılmış sayılır. Muhatap Türkiye Büyükelçiliği veya
Konsolosluğuna başvurduğu takdirde tebliğ evrakını almaktan kaçınırsa bu
hususta düzenlenecek tutanak tarihinde tebliğ yapılmış sayılır. Evrak
bekletilmeksizin merciine iade edilir.”
MADDE 9. - 7201 sayılı Kanunun 28 inci maddesinin üçüncü
fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bununla beraber tebliği çıkaran merci, muhatabın adresini
resmî veya hususî müessese ve dairelerden gerekli gördüklerine veya zabıta
vasıtasıyla tahkik ve tespit ettirebilir.”
MADDE 10. - 7201 sayılı Kanunun 34 üncü maddesine aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“Davalara ilişkin tebligat giderleri 5 inci maddeye göre
ödenir. Verilen süreye rağmen ödenmezse, ödenmeyen tebligat gideri dava
dilekçesinin tebliğine ilişkin ise dava açılmamış sayılır. Diğer hallerde
tebligat konusu talepten vazgeçilmiş sayılır.”
MADDE 11. - 7201 sayılı Kanunun 35 inci maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Adresini değiştiren kimse yenisini bildirmediği ve yeni
adres tebliğ memurunca da tespit edilemediği takdirde tebliğ olunacak evrakın
bir nüshası eski adrese ait binanın kapısına asılır ve asılma tarihi, tebliğ
tarihi sayılır.
Bundan sonra eski adrese çıkarılan tebliğler muhataba
yapılmış sayılır.”
MADDE 12. - 7201 sayılı Kanunun 53 üncü maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “otuzbin liradan yüzbin liraya” ibaresi “bir milyar liradan
üç milyar liraya” ve ikinci fıkrada yer alan “onbeş günden altı aya” ibaresi
“üç aydan bir yıla” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 13. - 7201 sayılı Kanunun 54 üncü maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “onbeşbin liradan ellibin liraya” ibaresi “beşyüz milyon
liradan iki milyar liraya” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 14. - 7201 sayılı Kanunun 55 inci maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendinde yer alan “otuzbin liradan yüzbin liraya” ibaresi “bir
milyar liradan üç milyar liraya”; (b) bendinde yer alan “onbeşbin liradan
ellibin liraya” ibaresi “beşyüz milyon liradan iki milyar liraya”; (c) bendinde
yer alan “otuzbin liradan yüzbin liraya” ibaresi “bir milyar liradan üç milyar
liraya”; ikinci fıkrasında yer alan “(15) günden altı aya” ibaresi “üç aydan
bir yıla” ve “(3) aydan (5) seneye” ibaresi “bir yıldan beş yıla” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 15. - 7201 sayılı Kanunun 56 ncı maddesinde yer alan
“bir aydan üç aya kadar hapis ve onbin liradan yüzbin liraya kadar ağır para
cezası” ibaresi “üç aydan bir yıla kadar hapis ve beşyüz milyon liradan üç
milyar liraya kadar ağır para cezası” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 16. - 7201 sayılı Kanunun 59 uncu maddesinin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Davetiye, basit usulü muhakeme davetiyesi, yemin davetiyesi
bu zarfın içine konmadan da gönderilebilir.”
MADDE 17. - 7201 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesine
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bağımsız bölümde fiilen oturan yoksa ilân tahtasına asılan
tebligat örneği bağımsız bölüm sahibine yapılmış sayılır.”
MADDE 18. - 7201 sayılı Kanunun 25
inci maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 19. - 7201 sayılı Tebligat Kanununda yer alan “Posta
Telgraf ve Telefon İşletmesi” ibaresi “Posta Telgraf Teşkilâtı Genel Müdürlüğü”
ve “Cumhuriyet Müddeiumumiliği” ibaresi “Cumhuriyet Savcılığı” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 20. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 21. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
ADALET KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TEBLİGAT
KANUNU İLE CEZA MUHAKE- MELERİ USULÜ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. - 7201 sayılı Kanunun 20 nci
maddesinin birinci cümlesinde yer alan “hüviyeti” kelimesi “adı ve soyadı”
şeklinde ve son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu maddeye göre yapılacak tebligatlarda
tebliğ, tebliğ evrakının 13, 14, 16, 17 ve 18 inci maddelerde yazılı kişilere
verildiği tarihte veya ihbarname kapıya yapıştırılmışsa bu tarihten itibaren
onbeş gün sonra yapılmış sayılır.”
MADDE 5. - 7201 sayılı Kanunun 21 inci
maddesinde yer alan “zabıta amir ve memurlarına” ibaresi “zabıta amir veya
memurlarına” şeklinde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Muhtar, ihtiyar heyeti azaları, zabıta
amir ve memurları yukarıdaki fıkra uyarınca kendilerine teslim edilen evrakı
kabule mecburdurlar.”
MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. - 7201 sayılı Kanunun 25 inci
maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 25/a maddesi eklenmiştir.
“Siyasî temsilcilik aracılığıyla yabancı
ülkedeki Türk vatandaşlarına tebligat:
MADDE 25/a- Yabancı ülkede kendisine
tebliğ yapılacak kimse Türk vatandaşı olduğu takdirde tebliğ o yerdeki Türkiye
Büyükelçiliği veya Konsolosluğu aracılığıyla da yapılabilir.
Bu hâlde bildirimi
Türkiye Büyükelçiliği veya Konsolosluğu veya bunların görevlendireceği bir
memur yapar.
Tebliğin konusu ile hangi merci tarafından
çıkarıldığı bilgilerinin yer aldığı ve otuz gün içinde başvurulmadığı takdirde
tebliğin yapılmış sayılacağı ihtarını içeren bildirim, muhataba o ülkenin
mevzuatının izin verdiği yöntemle gönderilir.
Bildirimin o ülkenin mevzuatına göre
muhataba tebliğ edildiği belgelendirildiğinde, tebliğ tarihinden itibaren otuz
gün içinde Türkiye Büyükelçiliği veya Konsolosluğuna başvurulmadığı takdirde
tebligat otuzuncu günün bitiminde yapılmış sayılır. Muhatap Türkiye
Büyükelçiliği veya Konsolosluğuna başvurduğu
takdirde tebliğ evrakını almaktan kaçınırsa bu hususta düzenlenecek
tutanak tarihinde tebliğ yapılmış sayılır. Evrak bekletilmeksizin merciine iade
edilir.”
MADDE 9. - 7201 sayılı Kanunun 28 inci
maddesinin üçüncü fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bununla beraber tebliği çıkaran merci,
muhatabın adresini resmî veya hususi müessese ve dairelerden gerekli
gördüklerine sorar veya zabıta vasıtasıyla tahkik ve tespit ettirebilir.”
MADDE 10. - 7201 sayılı Kanunun 34 üncü
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Yukarıdaki fıkra gereğince yapılacak
tebligatlara ilişkin giderler 5 inci maddeye göre ödenir. Verilen süreye rağmen
ödenmeyen tebligat gideri dava dilekçesinin tebliğine ilişkin ise Hukuk Usulü
Muhakemeleri Kanununun 409 uncu maddesi uyarınca işlem yapılır. Diğer hallerde
tebligat konusu talepten vazgeçilmiş sayılır.”
MADDE 11. - Tasarının 11 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 12. - Tasarının 12 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 13. - Tasarının 13 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 14. - Tasarının 14 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 15. - Tasarının 15 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 16. - Tasarının 16 ncı maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 17. - Tasarının 17 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 18. - Tasarının 18 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 19. - 7201 sayılı Tebligat Kanununda
yer alan “Posta Telgraf ve Telefon İşletmesi”, “Cumhuriyet Müddeiumumiliği”,
“Hariciye Vekâleti” ve “Jandarma Umum Kumandanlığı” ibareleri sırasıyla “Posta
Telgraf Teşkilâtı Genel Müdürlüğü”, “Cumhuriyet Başsavcılığı”, “Dışişleri
Bakanlığı” ve “Jandarma Genel Komutanlığı” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 20. - 4/4/1929 tarihli ve 1412
sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun 316 ncı maddesinin üçüncü fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye dördüncü fıkra eklenmiştir.
“Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığınca
düzenlenen tebliğname, hükmü temyiz etmeleri veya aleyhlerine sonuç
doğurabilecek görüş içermesi halinde sanık veya müdafii ile müdahil, şahsî
davacı veya vekillerine dairesince tebliğ olunur. İlgili taraf tebliğden itibaren
yedi gün içinde yazılı olarak cevap verebilir.
Üçüncü fıkra uyarınca yapılacak
tebligatlar, Tebligat Kanununun 35 inci maddesine göre ilgililerin dava
dosyasından belirlenen son adreslerine yapılmasıyla geçerli olur.”
MADDE 21. - Tasarının 20 nci maddesi, 21 inci madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 22. - Tasarının 21 inci maddesi, 22 nci madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
Mehmet Ali Şahin |
|
|
|
Başbakan V. |
|
|
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A. Şener |
M. A. Şahin |
E. Yalçınbayır |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
M. Aydın |
B. Atalay |
A. Babacan |
|
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı |
|
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
V. Gönül |
|
İçişleri Bakanı |
Dışişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
A. Aksu |
Y. Yakış |
K. Unakıtan |
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
E. Mumcu |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür Bakanı |
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
H. Çelik |
|
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
Çevre Bakanı |
|
G. Akşit |
O. Pepe |
İ. Sütlüoğlu |