Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 238)
Biyoloji ve Tıbbın Uygulanması Bakımından İnsan Hakları ve
İnsan Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi : İnsan Hakları ve Biyotıp Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler
ve Dışişleri Komisyonları Raporları (1/469)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
13.1.2003 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG/196-279/295 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
LİSTE
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/262 Türkiye Cumhuriyeti ile Irak
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/266 Dünya Turizm Teşkilâtı Tüzüğünün Bazı
Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/267 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/269 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Polonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Tadiline İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/270 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Litvanya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/273 Uluslararası Sergilere İlişkin Sözleşme ile
Sözleşmeye Değişiklik Getiren Uluslararası Sergiler Bürosu Genel Kurul Kararına
Katılmamızın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/274 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki
Turizm İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/283 Türkiye Cumhuriyeti ile Litvanya Cumhuriyeti
Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Hukukî ve Adlî İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/286 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Göç Örgütü Arasında Örgütün Türkiye’deki Hukuksal Durumu,
Ayrıcalıkları ve Dokunulmazlıkları Hakkında
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/290 Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/293 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Lübnan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/300 Batı Avrupa Birliği, Ulusal
Temsilciler ve Uluslararası Görevlilerin Statüsü Hakkında Anlaşmanın, Türkiye
Tarafından Batı Avrupa Silâhlanma Örgütü Faaliyetleri ile İlgili Olarak
Uygulanması ve Buna İlişkin Mektupların Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/308 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/312 Türkiye Cumhuriyeti ile Moldova
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/319 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/327 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney
Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/420 Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler,
Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına
Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/446 Köy Kanununun Bir Maddesinin
Değiştirilmesi ile Aynı Kanuna Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/489 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Gürcistan Hükümeti Arasında SosyalGüvenlik Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/508 Bir Evlenme Akdine Dayanmayan
Birleşmelerin Evlilik ve Evlilik Dışında Doğan Çocukların Düzgün Nesepli Olarak
Tesciline İlişkin Kanun Tasarısı
1/511 Türkiye Cumhuriyeti ile Türk Kültür ve
Sanatları Ortak Yönetimi Genel Müdürlüğü Arasında Arsa Tahsisi Hakkında
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/530 Türkiye Cumhuriyeti ile Şili
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/541 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolünde Yapılan Değişikliğin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/542 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte
Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşması ve Eki
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/555 İzmirGaz ve Ulaşım Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı
1/557 Taşınmaz Mal Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin
Önlenmesi Hakkında Kanuna Bazı Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/559 Devlet Mezarlığı Dışında Defnedilen
Bazı Devlet Büyüklerinin Mezarları Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/560 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/561 Eski Yugoslavya’da İşlenen Bazı
Suçların Kovuşturulması Hakkında Kanun Tasarısı
1/565 Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunun Bir
Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/568 Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında
Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/569 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun
Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/570 Kimlik Bildirme Kanununun Bir
Maddesinin Değiştirilmesi ve Bu Kanuna Bir Ek Madde ile Bir Geçici Madde
Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/571 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/572 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
İki Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/573 Uzman Jandarma Kanununun Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/579 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Çalışma Örgütü Arasında Uluslararası Çalışma Örgütünün Ankara’daki
Ofisi İçin Yer Tahsisine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/591 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Cezayir Demokratik Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı
Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/598 Akdeniz’de Tehlikeli Atıkların Sınırötesi
Hareketleri ve Bertarafından Kaynaklanan Kirliliğin Önlenmesi Protokolünün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/600 Su Ürünleri Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/605 Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/613 Ev Hayvanlarının Korunmasına Dair
Avrupa Sözleşmesinin OnaylanmasınınUygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/626 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bosna-Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Kültür Merkezlerinin Kuruluşu ve İşleyişi
Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/648 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bahreyn Devleti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/649 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/653 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bosna
ve Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Ankara ve Saraybosna’da Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/654 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bangladeş Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde
Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/655 Özel Karayolu TaşıtlarınınGeçici
İthaline Dair Gümrük Sözleşmesi Değişikliklerinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/665 TürkiyeCumhuriyeti Hükümeti ile Venezuela
Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/666 Türkiye Cumhuriyeti ile Türkmenistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Aşkabad’da Diplomatik
Temsilciliklerin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/667 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Belbaşı Tesisinin Kapanması ve
Yeni Bir Sismik Araştırma İstasyonunun Faal Hale Getirilmesi ile İlgili
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/671 Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/680 Devlet Memurları Kanunu ile Kamu
İktisadî Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 Sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun
Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/683 Türkiye Cumhuriyeti ile Tacikistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Duşanbe’de Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/687 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Büyük
Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı Hükümeti Arasında Sosyal Güvenlik
Sözleşmesinin ve Eki Sağlık Bakımı Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/688 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Fransa Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Amaçlı
Kullanımı İçin İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/732 Telsiz Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/735 Türkiye Cumhuriyeti ile Moğolistan Arasında
Hukukî, Ticarî ve Cezaî Konularda Adlî Yardımlaşma Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/746 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/749 Karayolu Taşımacılığında Çalışma Saatleri ve
Dinlenme Sürelerine İlişkin 153 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/750 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Fas
Krallığı Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına
İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/761 Birleşmiş Milletler Hazır Barış Gücü
Düzenlemeleri Sistemine Katkılar Hakkında Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Birleşmiş Milletler Arasında Ortak Niyet Beyanının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/766 Eşyanın Sınırlardaki Kontrollerinin
Uyumlaştırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/771 Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı
ile Birleşik Meksika Devletleri Sağlık Bakanlığı Arasında Sağlık Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/778 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonu Arasında Merkez Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/783 Emniyet Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri Tazminat
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/785 Vatandaşlık Belgesi Verilmesine İlişkin
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/786 Kişi Halleri Konusunda Milletlerarası
Karşılıklı Bilgi Verilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/787 Ahvali Şahsiye Belgelerinde Yer Alan
Bilgilerin Kodlanmasına İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/788 Yaşam Belgesi Verilmesine Dair
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/799 Ahvali Şahsiye Cüzdanlarının
Tanınmasına ve Güncelleştirilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/802 Türkiye Cumhuriyeti ile Çek
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının ve Eki Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/803 Türk Polis Teşkilâtını Güçlendirme
Vakfı Kanunu Tasarısı
1/804 İçişleri Bakanlığı Teşkilât ve
Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/810 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/813 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Savunma Sanayii İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/815 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sağlık Alanında İşbirliğine Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/827 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolü Değişikliğinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/829 Türkiye Cumhuriyeti ile Ukrayna
Arasında Hukukî Konularda Adlî Yardımlaşma ve İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/830 Türkiye Cumhuriyeti ile Amerika
Birleşik Devletleri Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Kullanımına İlişkin
İşbirliği Anlaşması ve Eki Mutabakat Zaptının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/831 Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesinin Biyogüvenlik
Kartagena Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/833 Türkiye Cumhuriyeti ile Filipinler
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/834 Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU)
Kuruluş Yasası ve Sözleşmesinde Değişiklik Yapan Kyoto ve Minneapolis Tam
Yetkili Konferansları Sonuç Belgelerinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
KanunTasarısı
1/852 Nüfus Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı
1/853 Avrupa Peyzaj Sözleşmesinin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/855 Türkiye Cumhuriyeti ile İtalya
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/867 Türkiye Cumhuriyeti ile Gürcistan
Arasında Ortak Sınırın Anti-Personel Mayınlardan Arındırılması ve Bunların
Gelecekte Sınır Koruma Amacıyla Kullanılmaması İçin Bir İkili Rejim Tesis
Edilmesi Hakkında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/868 Türkiye Cumhuriyeti ve Slovak
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/871 1990 Tarihli Petrol Kirliliğine Karşı
Hazırlıklı Olma, Müdahale ve İşbirliği ile İlgili Uluslararası Sözleşme ve
Eklerine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/872 Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/877 Uydular Aracılığı ile Haberleşme Uluslararası
Teşkilatı (INTELSAT) Anlaşmasının ve İşletme Anlaşmasında Yapılan Değişikliğin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/881 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Yugoslavya Federal Cumhuriyeti Federal Hükümeti Arasında Yatırımların
Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/890 Tehlikeli Atıkların Sınırötesi Taşınımının ve
Bertaraf Edilmesinin Kontrolüne İlişkin Basel Sözleşmesine Getirilen
Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/894 Çocuk Haklarına Dair Sözleşmeye Ek
Çocukların Silahlı Çatışmalara Dahil Olmaları Konusundaki İhtiyari Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/909 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Uganda
Cumhuriyeti Arasında Ticaret Ekonomik ve Teknik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/910 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Gabon
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Genel Ticarî, Ekonomik, Kültürel ve Teknik
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/911 Türkiye Cumhuriyeti ile Slovenya
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşması ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/915 Biyoloji ve
Tıbbın Uygulanması Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması
Sözleşmesi: İnsan Hakları ve Biyotıp Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/916 Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı Statüsünün
Bazı Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/917 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve
Dışişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/918 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kongo
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ticaret, Ekonomik ve Teknik İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/924 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/925 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Kosta
Rika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Teknik İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/926 Dünya Posta Birliği Kuruluş Yasasına
Altıncı Ek Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/929 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Karşılıklı Kalite Güvence
Hizmetlerine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/933 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Suriye
Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yasadışı Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı
1/947 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Jamaika Hükümeti Arasında Ticaret ve Ekonomik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/954 Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/957 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Diplomatik Temsilcilik Binalarının
İnşası İçin Karşılıklı Arsa Tahsisine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/958 Türk Vatandaşlığı Kanununda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/959 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Estonya
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/962 Türkiye Cumhuriyeti ile Yunanistan
Cumhuriyeti Arasında Doğal Afetlere Karşı Türk-Yunan Ortak Görev Gücü
Kurulmasına İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/964 Türkiye Cumhuriyeti ve Karayip
Devletleri Birliği Arasında İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/967 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Romanya Sosyalist Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ankara’da 2 Mayıs 1966
Tarihinde İmzalanan Sivil Hava Ulaştırma Anlaşmasına Ek Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/969 Avrupa Sınırötesi Televizyon
Sözleşmesini Değiştiren Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/974 Anti-Personel Mayınların Kullanımının,
Depolanmasının, Üretiminin ve Devredilmesinin Yasaklanması ve Bunların İmhası
ile İlgili Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/977 Çocukların Korunması ve Ülkelerarası Evlat
Edinme Konusunda İşbirliğine Dair Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/982 Eşyanın Geçici İthalatına İlişkin
İstanbul Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/983 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Ukrayna Hükümeti Arasında Uzayın Araştırma ve Kullanımı Konularında İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/984 Türkiye Cumhuriyeti ve Yemen
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/985 Türkiye Cumhuriyeti ve Makedonya
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/989 Marka Kanunu Anlaşmasına Katılmamızın
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/991 Endüstriyel Tasarımların Uluslararası Tesciline
İlişkin Lahey Anlaşmasına Bağlı Cenevre Metnine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/992 Ticaret Gemilerinde Çalışan Kaptanlar
ve Gemi Zabitlerinin Meslekî Yeterliliklerinin Asgari İcaplarına İlişkin 53
Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/993 Gemi Adamlarının Hastalanması,
Yaralanması ya da Ölümü Halinde Armatörün Sorumluluğuna İlişkin 55 Sayılı
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/994 Gemilerde Mürettebat İçin İaşe ve Yemek
Hizmetlerine İlişkin 68 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/995 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin 92
Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/996 Gemi Adamlarının Sağlık Muayenesine
İlişkin 73 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1006 Gemi Aşçılarının Meslekî Ehliyet
Diplomalarına İlişkin 69 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/1007 İş Kazalarının Önlenmesine (Gemi
Adamları) İlişkin 134 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/1008 Gemi Adamlarının Ulusal Kimlik
Kartlarına İlişkin 108 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1013 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bulgaristan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sahil Güvenlik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1014 Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması
Komisyonunun Ayrıcalık ve Bağışıklıklarına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1017 Gemi Adamlarının Sağlığının Korunması ve
Tıbbî Bakımına İlişkin 164 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1018 Gemi Adamlarının Yıllık Ücretli İznine
İlişkin 146 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1019 Liman İşlerinde Sağlık ve Güvenliğe
İlişkin 152 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1020 Gemi Adamlarının Ülkelerine Geri
Gönderilmesine İlişkin 166 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1022 Otobüs ve Otokarlarla Uluslararası Arızi
Yolcu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1023 Türkiye Cumhuriyeti ve Hollanda Krallığı
Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1026 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin (İlave
Hükümler) 133 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1027 Uzay Cisimlerinin Verdiği Zarardan
Dolayı Uluslararası Sorumluluk Hakkında Sözleşmeye Katılmamızın Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1028 Uzaya Fırlatılan Cisimlerin Tescili
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1029 Türkiye Cumhuriyeti ile Azerbaycan
Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Adlî İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1033 Atlantik Ton Balıklarının Korunmasına
İlişkin Uluslararası Sözleşme ve Nihaî Senet, Atlantik Ton Balıkçılık İşletmeleri
İstatistiklerinin Toplanmasına Dair Karar, Usul Kuralları ve Malî Düzenlemelere
Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1038 Türkiye Cumhuriyeti ile Bosna-Hersek
Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1039 Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1040 Hukukî veya Ticarî Konularda Yabancı
Ülkelerde Delil Sağlanması Hakkında Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
12.10.2001 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-345/4709 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 3.9.2001 tarihinde kararlaştırılan “Biyoloji ve Tıbbın
Uygulanması Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi
: İnsan Hakları ve Biyotıp Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GEREKÇE
Tıbbî ve genetik alandaki
gelişmeler karşısında, insanın hem birey, hem de insan türünün bir üyesi olarak
korunması ve bu husustaki etik kuralların denetim altına alınması için
uluslararası düzeyde ortak bir tavır benimsenmesine katkı sağlamak amacıyla
Avrupa Konseyi bünyesinde hazırlanmış olan “Biyoloji ve Tıbbın Uygulanması
Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi : İnsan
Hakları ve Biyotıp Sözleşmesi”, biyoloji ve tıp bilimlerinde ortaya çıkan hızlı
gelişmeler karşısında insanı koruyan ilk uluslararası belge olmakla önem
taşımaktadır.
Avrupa Konseyi açısından
söz konusu Sözleşme, ilk kez bilimin gerekleri ile etik arasında denge
sağlayacak şekilde Avrupa çapında ortak bir payda oluşturmaktadır. Sözleşme
Dünya Sağlık Teşkilâtınca da desteklenmiş ayrıca hazırlık çalışmalarına Amerika
Birleşik Devletleri ve Japonya’nın da katılmaları Sözleşmeye uluslararası bir
boyut kazandırmıştır.
Ulusal mevzuatımız
bakımından ise, özellikle 2238 sayılı Organ ve Doku Alınması, Saklanması,
Aşılanması ve Nakli Hakkında Kanun ile Sözleşmenin özünü teşkil eden insan
hakları ve insan haysiyetinin korunması zaten ileri düzeyde öngörülmüş olduğu
cihetle, Türkiye, söz konusu Sözleşme’nin hazırlık çalışmalarına aktif bir
şekilde katılmıştır. Bu itibarla, uluslararası alandaki bu son kodifikasyon
çalışmasına ülkemizin de katılması, sadece ulusal düzeyde alınmış olan yasal
tedbirleri pekiştirmekle kalmamakta, ayrıca, çağdaş toplumun gereğini yerine
getirmede ülkemizin de en az diğer Avrupa ülkeleri kadar duyarlı olduğunu
göstermektedir.
İlke olarak, Türkiye’nin
Sözleşmeye taraf olmasında hukukî bir engel bulunmamaktadır. Bununla birlikte,
Sözleşmenin “muvafakatini açıklama yeteneği olmayan bir kimseden organ ve doku
alınmasını yasaklayan” 20 nci maddesinin 2 numaralı bendinde bu yasağa
getirilen istisna, 2238 sayılı Organ ve Doku Alınması, Saklanması, Aşılanması
ve Nakli Hakkında Kanunun aynı konuyu düzenleyen hükmü ile uyum içinde olmadığı
için, Sözleşmenin, bu maddesine çekince konularak onaylanması uygun
görülmektedir.
Söz konusu Sözleşmeye
katılmakla Türkiye, bir yandan hemen hemen tüm Avrupa Konseyi ülkelerinin
katılacağı bir tablonun dışında kalmamış olacak, diğer yandan da, ileriye dönük
belgelerde Sözleşmeyi onaylayan ilk devletlerden biri olarak görülecektir.
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Sağlık, Aile, Çalışma
ve |
24.2.2003 |
|
|
Sosyal İşler Komisyonu |
|
|
|
Esas No. : 1/469 |
|
|
|
Karar No. : 10 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca
hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 12.10.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına sunulan “Biyoloji ve Tıbbın Uygulanması Bakımından İnsan
Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi : İnsan Hakları ve Biyotıp
Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”, bu dönemde
sonuçlandırılamadığından kadük olmuştur. Tasarı 13.1.2003 tarihinde Bakanlar
Kurulunca yenilenmiş ve Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı tarafından
tekrar 24.1.2003 tarihinde tali komisyon olarak Komisyonumuza, esas komisyon
olarak Dışişleri Komisyonuna havale edilmiştir.
Komisyonumuz 20.2.2003
tarihli ve 5 inci birleşiminde Dışişleri, Sağlık ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik
bakanlıkları ile Denizcilik Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla
tasarıyı inceleyip görüşülmüştür.
Tasarı ile; Avrupa
Konseyi çerçevesinde 4 Nisan 1997 tarihinde imzaya açılan Biyoloji ve Tıbbın
Uygulanması Bakımından İnsan Hakları ve İnsan HaysiyetininKorunması Sözleşmesi
: İnsan Hakları ve Biyotıp Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısının çekince ile onaylanması uygun bulunmaktadır.
Söz konusu sözleşme
biyoloji ve tıp bilimlerinde ortaya çıkan hızlı gelişmeler karşısında insanı
koruyan ilk uluslararası belgedir. Ulusal mevzuatımız açısından özellikle 2238
sayılı Organ ve Doku Alınması, Saklanması, Aşılanması ve Nakli Hakkında Kanun ile
Sözleşmenin özünü içeren insan haysiyetinin korunması öngörüldüğünden ülkemiz
de bu sözleşme duyarlılığını göstermiştir.
Bununla birlikte 2238
sayılı Kanun ile sözleşmenin 20 nci maddesi arasında uyum olmadığı da gözönünde
bulundurularak, sözleşmenin çekince konularak onaylanması uygun bulunmuştur.
Tasarı ile gerekçesi
Komisyonumuzca uygun bulunarak maddelerine geçilmiştir.
Tasarının 1 inci Maddesi
ile yürürlüğe ilişkin 2 ve yürütmeye ilişkin 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca
benimsenerek aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Dışişleri
Komisyonuna havale edilmek üzere, saygıyla arz olunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Mahfuz Güler |
Remziye Öztoprak |
Bayram Özçelik |
|
|
Bingöl |
Ankara |
Burdur |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muzaffer R.
Kurtulmuşoğlu |
Şerif Birinç |
İrfan Riza Yazıcıoğlu |
|
|
Ankara |
Bursa |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Sabri Varan |
Lokman Ayva |
Nükhet Hotar |
|
|
Gümüşhane |
İstanbul |
İzmir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Enver Öktem |
Nevzat Doğan |
Hüseyin Tanrıverdi |
|
|
İzmir |
Kocaeli |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mahmut Duyan |
Hüseyin Güler |
Ali Arslan |
|
|
Mardin |
Mersin |
Muğla |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Medeni Yılmaz |
Feramus Şahin |
Cevdet Erdöl |
|
|
Muş |
Tokat |
Trabzon |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Nurettin Sözen |
|
|
|
|
Sivas |
|
Dışişleri Komisyonu
Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
18.7.2003 |
|
|
Esas No. : 1/469 |
|
|
|
Karar No. : 119 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Biyoloji ve Tıbbın
Uygulanması Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması
Sözleşmesi: İnsan Hakları ve Biyotıp Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı Komisyonumuzun 17 Temmuz 2003 tarihli 19 uncu
toplantısında Dışişleri Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığı temsilcilerinin
katılmalarıyla görüşülmüştür.
Ülkemiz, Biyoloji ve tıp
bilimlerinde meydana gelen hızlı gelişmeler karşısında insanı koruyan ilk
uluslararası belge niteliği taşıyan Sözleşmeyi, 2238 sayılı Organ ve Doku
Alınması, Saklanması, Aşılanması ve Nakli Hakkında Kanun ile Sözleşmenin 20 nci
maddesi arasında uyum olmadığından, çekince ile imzalamıştır.
Komisyonumuzca
Sözleşmenin, insan hakları açısından daha ileri hükümler ihtiva ettiği
düşünüldüğünden, çekincesiz olarak onaylanması uygun görülmüş ve Tasarının 1
inci maddesi metni "Madde 1- Avrupa Konseyi çerçevesinde 4 Nisan 1997
tarihinde imzaya açılmış olan "Biyoloji ve Tıbbın Uygulanması Bakımından
İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi: İnsan Hakları ve
Biyotıp Sözleşmesi"nin onaylanması uygun bulunmuştur" biçiminde
değiştirilerek kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arzolunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Hüseyin Kansu |
|
|
Antalya |
Ankara |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Özyol |
Nur Doğan Topaloğlu |
Mustafa Dündar |
|
|
Adıyaman |
Ankara |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. İhsan Arslan |
Mehmet Eraslan |
Halil Akyüz |
|
|
Diyarbakır |
Hatay |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
Onur Öymen |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ufuk Özkan |
Hasan Ören |
Nihat Eri |
|
|
Manisa |
Manisa |
Mardin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Seyfi |
Süleyman Gündüz |
A. Müfit Yetkin |
|
|
Nevşehir |
Sakarya |
Şanlıurfa |
|
|
|
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
BİYOLOJİ VE
TIBBIN UYGULANMASI BAKIMINDAN İNSAN HAKLARI
VE İNSAN HAYSİYETİNİN KORUNMASI SÖZLEŞMESİ : İNSAN HAKLARI VE BİYOTIP SÖZLEŞMESİNİN ONAYLANMASININ UYGUN
BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Avrupa Konseyi
çerçevesinde 4 Nisan 1997 tarihinde imzaya açılmış olan “Biyoloji ve Tıbbın
Uygulanması Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi
: İnsan Hakları ve Biyotıp Sözleşmesi”nin ilişik çekince ile onaylanması uygun
bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLER KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
BİYOLOJİ VE
TIBBIN UYGULANMASI BAKIMINDAN İNSAN HAKLARI
VE İNSAN HAYSİYETİNİN KORUNMASI SÖZLEŞMESİ : İNSAN HAKLARI VE BİYOTIP SÖZLEŞMESİNİN ONAYLANMASININ UYGUN
BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Avrupa Konseyi
çerçevesinde 4 Nisan 1997 tarihinde imzaya açılmış olan “Biyoloji ve Tıbbın
Uygulanması Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi
: İnsan Hakları ve Biyotıp Sözleşmesi”nin onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
F. Bal |
N. Arseven |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
R. Önal |
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Dışişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
İ. Cem |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr. O. Durmuş |
O. Vural |
|
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
|
Z. Çakan |
M. İ. Talay |
M. Taşar |
|
|
Orman
Bakanı |
|
Çevre
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
|
F. Aytekin |
BİYOLOJİ VE TIBBIN UYGULANMASI BAKIMINDAN İNSAN HAKLARI
VE İNSAN HAYSİYETİNİN KORUNMASI SÖZLEŞMESİ :
İNSAN HAKLARI VE BİYOTIP SÖZLEŞMESİ
BAŞLANGIÇ
Bu Sözleşmeyi imzalayan,
Avrupa Konseyi Üyesi Devletler diğer Devletler ve Avrupa Topluluğu,
10 Aralık 1948 tarihinde
Birleşmiş Milletler Genel Kurulu tarafından ilân edilen İnsan Hakları Evrensel
Beyannamesini;
4 Kasım 1950 tarihli
İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerin Korunması Sözleşmesini;
18 Ekim 1961 tarihli
Avrupa Sosyal Şartını;
16 Aralık 1966 tarihli
Uluslararası Medenî ve Siyasî Haklar Sözleşmesini ve Uluslararası Ekonomik,
Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesini;
28 Ocak 1981 tarihli
Kişisel Verilerin Otomatik İşlenmesine Karşı Bireylerin Korunması Sözleşmesini;
20 Kasım 1989 tarihli
Çocuk Hakları Sözleşmesini gözönünde bulundurarak;
Avrupa Konseyinin
amacının, üyeleri arasında daha büyük
bir birliğe ulaşılması olduğunu ve bu amacın izlenmesinde kullanılacak
yöntemlerden birinin, insan hakları ve temel özgürlüklerin idamesi ve daha da
gerçekleştirilmesi olduğunu dikkate alarak;
Biyoloji ve tıp alanında
gittikçe artan bir hızla ortaya çıkan gelişmelerin bilinciyle;
İnsana, hem birey, hem de
insan türünün bir üyesi olarak saygı gösterilmesi ihtiyacına inanarak ve insan
onurunu güvence altına almanın önemini kabul ederek;
Biyoloji ve tıbbın kötüye
kullanılmasının, insan onurunu tehlikeye sokacak eylemlere neden olacağının
bilinciyle;
Biyoloji ve tıptaki
ilerlemenin, şimdiki ve gelecek kuşakların yararı için kullanılması gerektiği
fikrini onaylayarak;
Biyoloji ve tıbbın
yararlarından tüm insanlığın faydalanabilmesi için uluslararası işbirliğine
ihtiyaç duyulduğunu vurgulayarak;
Biyoloji ve tıbbın
uygulanmasında ortaya çıkan sorular ve bunlara verilecek cevaplar üzerinde bir
kamuoyu tartışması açılmasının teşvik edilmesinin önemini kabul ederek;
Toplumun tüm üyelerine,
hakları ve sorumluluklarını hatırlatma arzusuyla;
Bir Biyoetik Sözleşmesi
hazırlanmasına ilişkin 1160 (1991) sayılı Tavsiye Kararı dahil, Parlamenter
Meclisinin bu alandaki çalışmalarını gözönüne alarak;
Biyoloji ve tıbbın
uygulanmasında, insan onuru ve bireyin temel hak ve özgürlüklerinin korunması için gerekli bu tedbirlerin alınması
kararına vararak;
Aşağıdaki hususları kabul
etmişlerdir :
BÖLÜM I
Genel Hükümler
Madde 1. (Amaç ve konu)
Bu Sözleşmenin Tarafları,
tüm insanların haysiyetini ve kimliğini koruyacak ve biyoloji ve tıbbın
uygulanmasında, ayırım yapmadan herkesin, bütünlüğüne ve diğer hak ve
özgürlüklerine saygı gösterilmesini güvence altına alacaklardır.
Tarafların her biri, bu
Sözleşme hükümlerinin yürürlüğe sokulması bakımından kendi iç hukuklarında
gerekli tedbirleri alacaklardır.
Madde 2. (İnsanın önceliği)
İnsanın menfaatleri ve
refahı, bilim veya toplumun menfaatlerinin üstünde tutulacaktır.
Madde 3.
(Sağlık hizmetlerinden adil şekilde yararlanma)
Taraflar, sağlığa duyulan ihtiyaçları ve
kullanılabilir kaynakları gözönüne alarak, kendi egemenlik alanlarında, uygun
nitelikteki sağlık hizmetlerinden adil bir şekilde yararlanılmasını sağlayacak
uygun önlemleri alacaklardır.
Madde 4.
(Meslekî standartlar)
Araştırma dahil, sağlık alanında herhangi
bir müdahelenin, ilgili meslekî yükümlülükler ve standartlara uygun olarak
yapılması gerekir.
BÖLÜM II
Muvafakat
Madde 5. (Genel Kural)
Sağlık alanında herhangi bir müdahale,
ilgili kişinin bu müdahaleye özgürce ve bilgilendirilmiş bir şekilde muvafakat
etmesinden sonra yapılabilir.
Bu kişiye, önceden, müdahalenin amacı ve
niteliği ile sonuçları ve tehlikeleri hakkında uygun bilgiler verilecektir.
İlgili kişi, muvafakatini her zaman,
serbestçe geri alabilir.
Madde 6. (Muvafakat verme
yeteneği bulunmayan kişilerin korunması)
1. Aşağıda, 17 ve 20. maddelere tâbi olmak
koşuluyla, muvafakat verme yeteneği bulunmayan bir kimse üzerinde tıbbî
müdahale, sadece onun doğrudan yararı için yapılabilir.
2. Kanuna göre bir müdahaleye muvafakatini
verme yeteneği bulunmayan bir küçüğe, sadece temsilcisinin veya kanun tarafından
belirlenen makam, kişi veya kuruluşun izni ile müdahalede bulunabilir.
Küçüğün görüşü, yaşı ve olgunluk
derecesiyle orantılı bir şekilde, gittikçe daha belirleyici bir etken olarak
gözönüne alınacaktır.
3. Kanuna göre, akıl hastalığı, bir hastalık
veya benzer nedenlerden dolayı, müdahaleye muvafakat etme yeteneği bulunmayan
bir yetişkine, ancak temsilcisinin veya kanun tarafından belirlenen kişi veya
makamın izni ile müdahalede bulunulabilir.
İlgili kişi mümkün olduğu ölçüde izin
verme sürecine katılacaktır.
4. Yukarıda 2 ve 3. paragraflarda
belirtilen temsilci, makam, kişi veya kuruluşa, aynı şartlarda, Madde 5’te
belirtilen bilgi verilecektir.
5. Yukarıda 2 ve 3. paragraflarda
belirtilen izin, ilgili kişinin en fazla yararı bakımından her zaman geri
çekilebilir.
Madde 7. (Akıl hastalığı
olan kişilerin korunması)
Gözetim, denetim ve başka bir makama
başvurma süreçleri dahil, kanun tarafından öngörülen koruyucu şartlarla bağlı
olmak üzere, ciddî nitelikli bir akıl hastalığı olan kişi, yalnızca böyle bir
tedavi yapılmadığı takdirde sağlığına ciddî bir zarar gelmesinin muhtemel
olduğu durumlarda, muvafakatı olmaksızın, akıl hastalığının tedavi edilmesini
amaçlayan bir müdahaleye tâbi tutulabilir.
Madde 8.
(Acil durum)
Acil bir durum nedeniyle uygun muvafakatın
alınamaması halinde, ilgili bireyin sağlığı için tıbbî bakımdan gerekli olan
herhangi bir müdahale derhal yapılabilir.
Madde 9.
(Önceden açıklanmış istek)
Müdahale sırasında isteğini
açıklayabilecek bir durumda bulunmayan bir hastanın, tıbbî müdahale ile ilgili
olarak önceden açıklamış olduğu istekler gözönüne alınacaktır.
BÖLÜM III
Özel yaşam ve
bilgilendirilme hakkı
Madde 10.
(Özel yaşam ve bilgilendirilme hakkı)
1. Herkes, kendi sağlığıyla ilgili
bilgiler bakımından, özel yaşamına saygı gösterilmesini isteme hakkına
sahiptir.
2. Herkes, kendi sağlığı hakkında
toplanmış herhangi bir bilgiyi öğrenme hakkına sahiptir. Bununla beraber,
bireylerin, bilgilendirilmeme istekleri de gözetilecektir.
3. İstisnai durumlarda, 2 nci paragrafta belirtilen
hakların kullanılmasında hastanın yararları bakımından kanun tarafından
kısıtlamalar öngörülebilir.
BÖLÜM IV
İnsan genomu
Madde 11.
(Ayırım yapmama)
Bir kimseye, genetik kalıtımı nedeniyle
herhangi bir ayrımcılık uygulanması yasaktır.
Madde 12.
(Genetik teşhise yönelik testler)
Genetik hastalıkları teşhise yönelik veya
ya kişinin bir hastalığa neden olan bir geni taşıdığını belirlemeye ya da
genetik bir yatkınlığı veya bir hastalığa eğilimi ortaya çıkarmaya yönelik
testler, sadece sağlık amaçlarıyla veya sağlık amaçlı bilimsel araştırma için
ve uygun genetik danışmada bulunmak şartıyla yapılabilir.
Madde 13.
(İnsan genomu üzerinde müdahaleler)
İnsan genomu değiştirmeye yönelik bir
müdahale, yalnızca, önleme, teşhis ve tedavi gayeleriyle ve sadece, amacının,
herhangi bir altsoyun genomunda değişiklik yapılması olmaması halinde
yapılabilir.
Madde 14.
(Cinsiyet seçememe)
Cinsiyetle ilgili ciddî bir kalıtsal
hastalıktan kaçınma hali hariç, doğacak çocuğun cinsiyetini seçmek amacıyla
suni döllenme tekniklerinin kullanımından kaçınılacaktır.
BÖLÜM V
Bilimsel araştırma
Madde 15.
(Genel kural)
Biyoloji ve tıp alanında bilimsel
araştırma, bu Sözleşme hükümlerine ve insan varlığının korunmasını güvence
altına alan diğer yasal hükümlere bağlı kalmak kaydıyla,serbestçe yapılabilir.
Madde 16.
(Üzerinde araştırma yapılan kişilerin korunması)
Bir kimse üzerinde araştırma, ancak
aşağıdaki şartların tümünün yerine getirilmesi halinde yapılabilir:
i) insanlar üzerindeki
araştırmayla karşılaştırılabilir etkinlikte başka bir seçeneğin bulunmaması;
ii) araştırmaya konu olan
şahsın maruz kalabileceği tehlikelerin, araştırmanın beklenen yararlarıyla
oransız olmaması;
iii) araştırma projesinin
bilimsel değerinin, araştırma amacının öneminin değerlendirilmesi ve etik
bakımdan kabul edilebilirliğinin çok disiplinli bir gözden geçirmeye tâbi
tutulması dahil, yetkili bir kurum tarafından bağımsız bir şekilde incelenmeden
sonra onaylanmış olması;
iv) üzerinde araştırma
yapılan kişilerin, korunmaları için kanun tarafından öngörülen hakları ve
güvenceleri hakkında bilgilendirilmiş olmaları;
v) 5. Maddede öngörülmüş
bulunan muvafakatin açıkça ve belirli bir şekilde verilmiş olması ve bunun
belgelendirilmiş bulunması. Bu muvafakat her zaman serbestçe geri alınabilir.
Madde 17. (Araştırmaya muvafakat etme yeteneği olmayan
kişilerin korunması)
1. 5. Maddede
belirtildiği şekilde muvafakatini açıklama yeteneği bulunmayan bir kimse
üzerinde araştırma ancak, aşağıdaki şartların tümünün yerine getirilmesi
halinde yapılabilir:
i) Madde 16 alt paragraf
(i)’den (v)’e kadar olan şartların gerçekleşmiş olması;
ii) araştırmanın
sonuçlarının ilgilinin sağlığı üzerinde gerçek ve doğrudan yarar sağlama
beklentisinin bulunması;
iii) muvafakat etme
yeteneği bulunan bireyler üzerinde karşılaştırılabilir nitelikte bir etkinlik
doğuracak bir araştırmanın yapılamaması;
iv) Madde 6’da öngörülen
gerekli iznin belirli ve yazılı olarak verilmiş bulunması ve
v) ilgili kişinin itirazda
bulunmaması.
2. Araştırmanın ilgilinin
sağlığı üzerinde doğrudan yararlı sonuçlar sağlayacağı beklentisinin
bulunmadığı durumlarda, istisnai olarak ve kanun tarafından öngörülen koruyucu
şartlar altında, sözkonusu araştırmaya, yukarıda 1. paragraf ve alt paragraf
(i), (iii), (iv) ve (v)’de öngörülen şartlarla birlikte aşağıdaki ek şartların
da bulunması halinde izin verilebilir:
i) araştırmanın, hastanın
sağlık durumu, hastalığı veya rahatsızlığı hakkındaki bilimsel bilginin önemli
derecede geliştirilmesine katkıda bulunma yoluyla, ilgili kişiye veya aynı yaş
grubunda olan veya aynı hastalık ya da rahatsızlığa yakalanmış bulunan veya
aynı durumda olan diğer kimselere yarar sağlamaya elverişli nihai sonuçlara
ulaşılması amacını taşıması;
ii) araştırmanın, ilgili
kişi bakımından sadece asgarî bir tehlike ve asgarî bir külfeti gerektirmesi
Madde 18. (Tüpte embriyonlar üzerinde araştırma)
1. Hukukun embriyon
üzerinde tüpte araştırmaya izin vermesi halinde, embriyon için uygun koruma
sağlanacaktır.
2. Sadece araştırma
amaçlarıyla insan embriyonlarının yaratılması yasaktır.
BÖLÜM VI
Nakil amaçlarıyla canlı vericilerden organ ve doku alınması
Madde 19. (Genel kural)
1. Yaşayan bir kimseden
nakil amaçlarıyla organ veya doku alınması, sadece alıcının tedaviye ilişkin
istifadesi için ve ölmüş bir kimseden uygun organ veya doku bulunmadığı ve
karşılaştırılabilir etkinlikte başka bir tedavi yönteminin olmadığı durumlarda
gerçekleştirilebilir.
2. Gerekli muvafakat,
Madde 5’te öngörüldüğü üzere, açıkça ve belirli bir şekilde, yazılı olarak veya
resmî bir makam önünde verilmiş olmalıdır.
Madde 20. (Organ alınmasına muvafakat verme yeteneği olmayan
kişilerin korunması)
1. 5. Maddeye göre
muvafakatini açıklama yeteneği bulunmayan bir kimseden organ veya doku
alınamaz.
2. İstisnai olarak ve
kanun tarafından öngörülmüş koruyucu şartlar altında, muvafakat verme yeteneği
olmayan bir kimseden kendisini yenileyen dokuların alınmasına aşağıdaki
şartların gerçekleşmesi halinde izin verilebilir:
i) muvafakat verme
yeteneği bulunan uygun bir vericinin bulunmaması;
ii) alıcı şahsın,
vericinin erkek veya kız kardeşi olması;
iii) bağışın, alıcı
bakımından hayat kurtarıcı olma beklentisinin bulunması;
iv) 6. Maddenin 2 ve 3.
paragraflarında öngörülen yetkinin, kanuna uygun olarak yetkili kurum
tarafından onaylanan şekilde, belirli ve yazılı olarak verilmiş olması;
v) muhtemel vericinin buna
itirazda bulunmaması.
BÖLÜM VII
Ticarî kazanç yasağı ve insan vücudundan
alınmış parçalar üzerinde tasarruf
Madde 21. (Ticarî kazanç yasağı)
İnsan vücudu ve onun
parçaları, bu nitelikleri dolayısıyla, ticarî kazanç sağlanmasına konu
olmayacaktır.
Madde 22. (İnsan vücudundan alınmış parçalar üzerinde
tasarruf)
Bir müdahale sırasında
insan vücudunun herhangi bir parçası alındığında, çıkarılan parça, yalnızca
uygun bilgi verme ve muvafakat alma usullerine uyulduğu takdirde, çıkarılma
amacından başka bir amaç için saklanabilir ve kullanılabilir.
BÖLÜM VIII
Sözleşme hükümlerinin ihlali
Madde 23. (Hakların veya ilkelerin ihlali)
Taraflar, bu Sözleşme’de
öngörülen hakların ve ilkelerin hukuka aykırı bir şekilde ihlalinin en kısa
sürede önlenmesi veya durdurulması için uygun yargısal korumayı
sağlayacaklardır.
Madde 24. (Uygun olmayan zararın tazmini)
Tıbbî bir müdahale
sonucunda, uygun olmayan bir zarara uğrayan kişinin, kanun tarafından öngörülen
koşullar ve usuller uyarınca, adil bir tazminat isteme hakkı vardır.
Madde 25. (Yaptırımlar)
Taraflar, bu Sözleşme’de
yer alan hükümlerin ihlal edilmesi halinde uygulanacak uygun yaptırımları
sağlayacaklardır.
BÖLÜM IX
Bu Sözleşme ve diğer hükümler arasındaki ilişki
Madde 26. (Hakların kullanılmasının kısıtlanması)
1. Bu Sözleşmede yer alan
haklar ve koruyucu hükümlerin kullanılmasında, kamu güvenliği, suçun önlenmesi,
kamu sağlığının korunması veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması
için kanun tarafından öngörülen ve demokratik bir toplumda gerekli olanlardan
başka kısıtlama konulmayacaktır.
2. Yukarıdaki paragrafta
sözü edilen kısıtlamalar, Madde 11, 13, 14, 16, 17, 19, 20 ve 21’e
uygulanmayacaktır.
Madde 27. (Daha geniş koruma)
Bu Sözleşmedeki
hükümlerden hiçbiri, Tarafların, biyoloji ve tıbbın uygulanmasında bu
Sözleşmede belirtilenden daha geniş bir koruma sağlama imkânını kısıtlayacak
veya etkileyecek şekilde yorumlanmayacaktır.
BÖLÜM X
Kamuoyu tartışması
Madde 28. (Kamuya açık tartışma)
Bu Sözleşmenin Tarafları,
biyoloji ve tıp alanındaki gelişmelerin doğurduğu temel soruların, özellikle
ilgili tıbbî, sosyal, ekonomik, ahlakî ve hukukî yansımaların ışığında, uygun
şekilde kamusal tartışmaya konu olmasını ve bunların muhtemel uygulamalarının,
uygun istişarelere konu olmasını sağlayacaklardır.
BÖLÜM XI
Sözleşmenin yorumu ve izlenmesi
Madde 29. (Sözleşmenin yorumu)
Avrupa İnsan Hakları
Divanı,
– Taraflardan birinin
Hükümeti’nin, diğer Taraflara bilgi verdikten sonra ileteceği,
– 32. Maddeye göre,
Sözleşme Taraflarının temsilcileriyle kısıtlı bir şekilde oluşturulan
Komitenin, kullanılan oyların üçte iki çoğunluğuyla alacağı karara dayalı
talepler üzerine, bir mahkemede görülmekte olan herhangi belirli bir davaya
doğrudan atıfta bulunulmaksızın, işbu Sözleşmenin yorumuna ilişkin hukukî
sorunlar hakkında istişari nitelikte görüş bildirilebilir.
Madde 30. (Sözleşmenin uygulanması hakkında raporlar)
Avrupa Konseyi Genel
Sekreteri’nden alınan bir talep üzerine, Taraflardan herhangi biri, iç
hukukunun, Sözleşme hükümlerinden herhangi birinin etkin şekilde uygulanmasını
sağlama tarzı hakkında açıklamada bulunacaktır.
BÖLÜM XII
Protokoller
Madde 31. (Protokoller)
Bu Sözleşmede yer alan
ilkelerin geliştirilmesi amacıyla belirli alanlarda, 32. Madde uyarınca
protokoller aktedilebilir.
Protokoller, Sözleşmeyi
imzalayan Devletlerin imzasına açılacaktır. Protokoller, onay, kabul veya uygun
bulmaya tabi olacaklardır. İmzacı bir Devlet, önceden veya aynı anda Sözleşmeyi
onaylamadan, kabul etmeden ya da uygun bulmadan, Protokolleri onaylayamaz,
kabul edemez, ya da uygunluk veremez.
BÖLÜM XIII
Sözleşmede değişiklik yapılması
Madde 32. (Sözleşmede değişiklik yapılması)
1. İşbu Madde ve 29.
Madde ile Komite’ye verilen görevler, Biyoetik Yürütme Kurulu (CDBİ) veya
Bakanlar Komitesi tarafından tayin edilecek herhangi başka bir komite
tarafından yerine getirilecektir.
2. 29. Maddenin özel
hükümlerine zarar gelmeksizin, Avrupa Konseyi’ne üye Devletlerden her biri ve bu
Sözleşmenin Avrupa Konseyi üyesi olmayan Taraflarının her biri, Komite bu
Sözleşme tarafından verilen görevleri yerine getirirken, Komitede temsil
edilebilecek ve bir oy hakkına sahip olacaktır.
3. 33. Maddede atıfta
bulunulan veya bu Sözleşmeye Taraf olmayıp, 34. Madde hükümleri uyarınca
Sözleşmeye katılmaya davet olunan herhangi bir Devlet Komite’de bir gözlemci
ile temsil edilebilecektir. Avrupa Topluluğu, Taraf değilse, komitede bir
gözlemci ile temsil edilebilecektir.
4. Bilimsel gelişmelerin
izlenmesi amacıyla, işbu Sözleşme, yürürlüğe girdiği tarihten itibaren beş yılı
aşmayacak bir süre içinde, ve müteakiben Komite tarafından belirlenebilecek
aralarla, Komite tarafından gözden geçirilecektir.
5. Taraflardan herhangi
biri, Komite veya Bakanlar Komitesi’nin, bu Sözleşmeye bir değişiklik
getirilmesi, herhangi bir Protokol aktedilmesi veya Protokollerden birine bir
değişiklik getirilmesi önerileri, Avrupa Konseyi Genel Sekreteri’ne iletilecek
ve onun tarafından Avrupa Konseyi’ne üye Devletler, Avrupa Topluluğu, herhangi
bir İmzacı Devlet, herhangi bir Taraf, 33. Madde hükümleri uyarınca bu
Sözleşmeyi imza etmeye davet edilen herhangi bir Devlet ve 34. Madde hükümleri
uyarınca bu Sözleşme’ye katılmaya davet olunan herhangi bir Devlet’e
gönderilecektir.
6. Komite, öneriyi, 5.
paragraf uyarınca Genel Sekreter tarafından iletildiği tarih üzerinden iki
aydan az olmayan bir süre geçtikten sonra inceleyecektir. Komite, kullanılan
oyların üçte iki çoğunluğuyla kabul edilen metni, onay için Bakanlar Komitesine
sunacaktır. Bakanlar Komitesi’nin onayından sonra, metin, onay, kabul veya
uygun bulma için Taraflara iletilecektir.
7. Herhangi bir
değişiklik, değişikliği kabul eden Taraflar bakımından, en az dördü Avrupa
Konseyi üyesi olmak üzere, beş Tarafın değişikliği kabul etmiş olduklarını
Genel Sekretere bildirdikleri tarihi izleyen bir aylık sürenin geçmesinden
sonra gelen ayın ilk günü yürürlüğe girecektir.
Sonradan kabul eden Taraf
bakımından değişiklik, bu Tarafın, kabul keyfiyetini Genel Sekretere bildirdiği
tarihi izleyen bir aylık sürenin geçmesinden sonraki ilk günü yürürlüğe
girecektir.
BÖLÜM XIV
Son hükümler
Madde 33. (İmza, onay ve yürürlüğe girme)
1. Bu Sözleşme, Avrupa
Konseyi’ne üye Devletler, Sözleşme’nin oluşumuna katkıda bulunan üye olmayan Devletler
ve Avrupa Topluluğu’nun imzasına açık olacaktır.
2. Bu Sözleşme, onay,
kabul veya uygun bulmaya tabidir. Onay, kabul veya uygun bulma belgeleri,
Avrupa Konseyi Genel Sekreteri’ne tevdi edilecektir.
3. Bu Sözleşme, en
azından dördü Avrupa Konseyi üyesi olmak üzere beş Devletin, işbu Maddenin 2.
paragrafı hükümleri uyarınca Sözleşme ile bağlı oldukları iradesini beyan
ettikleri tarihi izleyen üç aylık sürenin geçmesinden sonra gelen ayın ilk günü
yürürlüğe girecektir.
4. Sözleşmeyle bağlılık
iradesini sonradan açıklayan herhangi bir İmzacı Devlet bakımından Sözleşme, bu
Devletin, onay, kabul veya uygun bulma belgesini tevdii tarihini izleyen üç
aylık sürenin geçmesinden sonra gelen ayın ilk günü yürürlüğe girecektir.
Madde 34. (Üye olmayan Devletler)
1. İşbu Sözleşmenin
yürürlüğe girmesinden sonra, Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi, Taraflara
danıştıktan sonra, Avrupa Konseyi Statüsü’nün 20. Maddesi (d) alt paragrafında
belirlenen çoğunlukla ve Bakanlar Komitesine katılmaya yetkili olan Akit Devletler
temsilcilerinin oybirliğiyle Avrupa Konseyine üye olmayan herhangi bir Devleti
bu Sözleşmeye katılmaya davet edebilir.
2. Katılan herhangi bir
Devlet bakımından Sözleşme, katılma belgesinin Avrupa Konseyi Genel
Sekreteri’ne tevdii tarihini izleyen üç aylık sürenin geçmesinden sonra gelen
ayın ilk günü yürürlüğe girecektir.
Madde 35. (Bölgeler)
1. Herhangi bir İmzacı
Devlet, Sözleşmeyi imzalama aşamasında veya onay, kabul veya uygun bulma
belgelerini tevdi ettiği sırada, bu Sözleşmenin uygulanacağı bölge veya
bölgeleri belirleyebilir. Diğer herhangi bir Devlet, katılma belgesini tevdi
ettiği zaman aynı beyanda bulunabilir.
2. Herhangi bir Taraf,
daha sonraki bir tarihte, Avrupa Konseyi Genel Sekreteri’ne yönelik bir beyan
ile, bu Sözleşmenin uygulama alanını, beyanda belirtilen ve uluslararası
ilişkilerinden sorumlu olduğu veya yararına taahhütte bulunmaya
yetkilendirilmiş bulunduğu diğer bir bölgeye teşmil edebilir. Sözkonusu bölge
bakımından, Sözleşme, sözü geçen beyanın Genel Sekreter tarafından alındığı
tarihi izleyen üç aylık sürenin geçmesinden sonra gelen ayın ilk günü yürürlüğe
girecektir.
3. Yukarıdaki iki
paragrafta istinaden yapılmış herhangi bir beyan, sözkonusu beyanda belirtilen
bölge bakımından, Genel Sekreter’e yönelik bir bildirimle geri alınabilir. Geri
alma, sözkonusu bildirimin Genel Sekreter tarafından alındığı tarihi izleyen üç
aylık sürenin geçmesinden sonra gelen ayın ilk günü yürürlüğe girer.
Madde 36. (Çekinceler)
1. Herhangi bir Devlet ve
Avrupa Topluluğu, imza aşamasında veya onay, kabul veya uygun bulma belgesini
tevdi ederken, o sırada ülkesinde yürürlükte bulunan herhangi bir kanunun, bu
Sözleşmenin herhangi bir hükmü ile uyum halinde olmaması nedeniyle, herhangi
bir hüküm için çekince koyabilir. Genel nitelikteki çekincelere, bu madde
uyarınca izin verilmeyecektir.
2. Bu madde uyarınca
konulacak çekince, ilgili kanun hakkında kısa bir açıklama içerecektir.
3. Bu Sözleşmenin
uygulanma alanını 35. Maddenin 2. paragrafında belirtilen bildirgede sözü
edilen bir bölgeye teşmil eden herhangi bir Taraf, sözkonusu bölge bakımından
yukarıdaki paragraflar hükümleri uyarınca çekince koyabilir.
4. Bu maddede zikredilen
çekinceye koyan herhangi bir Taraf, Avrupa Konseyi Genel Sekreteri’ne muhatap
bir beyanla çekinceyi geri alabilir. Geri alma, sözkonusu beyanın Genel
Sekreter tarafından alındığı tarihi izleyen bir aylık sürenin geçmesinden sonra
gelen ayın ilk günü yürürlüğe girer.
Madde 37. (Fesih)
1. Herhangi bir Taraf,
Avrupa Konseyi Genel Sekreteri’ne yönelik bir bildirimde bulunmak suretiyle,
her zaman, bu Sözleşmeden ayrılabilir.
2. Sözkonusu fesih, buna
ilişkin bildirimin Genel Sekreter tarafından alındığı tarihi izleyen üç aylık
sürenin geçmesinden sonra gelen ayın ilk günü yürürlüğe girer.
Madde 38. (Bildirimler)
1. Avrupa Konseyi Genel
Sekreteri, Konsey üyesi Devletlere, Avrupa Topluluğuna, herhangi bir İmzacı
Devlete, herhangi bir Tarafa ve bu Sözleşmeye katılmaya davet edilmiş diğer
herhangi bir Devlete :
a) herhangi bir imza;
b) herhangi bir onay,
kabul veya uygun bulma belgesinin tevdii;
c) 33 veya 34. Maddeler
uyarınca bu Sözleşmenin yürürlüğe girdiği herhangi bir tarih;
d) 32. Madde uyarınca
kabul edilmiş herhangi bir değişikliği veya Protokolü ve bu değişiklik veya
Protokolün yürürlüğe girdiği tarih;
e) 35. Madde uyarınca
yapılmış herhangi bir beyan;
f) 36. Madde hükümleri
uyarınca konulmuş herhangi bir çekince ve çekincenin geri alınışı;
g) bu Sözleşmeyle ilgili
diğer herhangi bir fiil, bildirim veya bilgi iletimi
hakkında bildirimde
bulunacaktır.
Aşağıda imzası
bulunanların huzurunda, tam yetkiye sahip İmzacılar, bu Sözleşmeyi
imzalamışlardır.
Oviedo’da, 4 Nisan 1997
tarihinde, her ikisi de eşit şekilde resmiyet taşıyan İngilizce ve Fransızca
dillerinde ve Avrupa Konseyi arşivlerine tevdi edilecek tek nüsha halinde
düzenlenmiştir. Avrupa Konseyi Genel Sekreteri, onaylanmış metinleri, Avrupa
Konseyi üyesi Devletler, Avrupa Topluluğu, bu Sözleşmenin oluşumuna katılmış
olan üye olmayan Devletler ve bu Sözleşmeye katılmaya davet edilen Devletlere
iletilecektir.
ÇEKİNCE METNİ
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti, “Biyoloji ve Tıbbın Uygulanması Bakımından İnsan Hakları ve İnsan
Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi : İnsan Hakları ve Biyotıp Sözleşmesi”nin 36
ncı maddesi uyarınca, Sözleşmenin 20 nci maddesinin, muvafakat verme yeteneği
olmayan kimselerden kendisini yenileyen dokuların alınmasını mümkün kılan 2 numaralı bendinin, 2238 sayılı Organ
ve Doku Alınması, Saklanması, Aşılanması ve Nakli Hakkında Kanunun 5 inci
maddesiyle uyum halinde olmaması nedeniyle, işbu madde fıkrasını uygulamamak
hakkını saklı tutar.