Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 183)
Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Millî Savunma
Komisyonu Raporu (1/608)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 5.6.2003
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-632/2494
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 7.5.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
24.4.2002 tarihli Resmî
Gazetede yayımlanarak yürürlüğe konulan 11.4.2002 tarihli ve 4752 sayılı
Astsubay Meslek Yüksek Okulları Kanunu gereğince; 2005 yılından itibaren
muvazzaf astsubayların eğitim seviyesi, iki yıl süreli ön lisans düzeyine
yükseltilmiştir. Söz konusu tarihten itibaren, lise ve dengi okul mezunlarının
muvazzaf astsubay nasbedilmesi sona erecektir.
Bu kapsamda,
astsubaylıktan subaylığa geçişte eğitim seviyesinin diğer muvazzaf ve
sözleşmeli subaylarda olduğu gibi en az dört yıl süreli yüksek öğretim olması
büyük önem arz etmekte olup, aynı zamanda Türk Silâhlı Kuvvetlerinde subay
olarak görev yapanların eğitim seviyelerinde standartlık sağlanmış olacaktır.
En az dört yıl süreli
yüksek öğrenimi bitirerek muvazzaf subay olmaya hak kazanan astsubaylara,
teğmen nasbedildikleri tarihten itibaren rütbe, rütbe bekleme süresi ve yaş
hadleri dahil olmak üzere, diğer hususlar için muvazzaf subaylara uygulanan
hükümler uygulanacaktır.
Tasarı ile astsubaylıktan
subay olma koşulları, Astsubay Meslek Yüksek Okulları Kanunu çerçevesinde ve
günün şartlarına göre yeniden belirlenmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - En az dört yıl
süreli fakülte veya yüksek okulları bitirerek muvazzaf subay olmak için
başvuran astsubaylar ile ilgili düzenleme, 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununun 109 uncu maddesinde yeniden tanzim edildiğinden, madde ile
anılan Kanunun 14 üncü maddesi metninden astsubaylıktan subay olma ile ilgili
hükümler çıkarılmakta, en az dört yıl süreli fakülte veya yüksek okulları
bitirerek muvazzaf subay olmak isteyenlerle ilgili düzenlemelere yer
verilmektedir.
Madde 2. - Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununun astsubaylıktan subay olma koşullarını düzenleyen
109 uncu maddesi kapsamında, Türk Silâhlı Kuvvetlerinin ihtiyacı göz önüne
alınarak, her sene tespit edilecek kontenjan nispetinde emsali arasında temayüz
etmiş astsubayların subaylığa nasbedilmesi ile ilgili hükümler yer almaktadır.
Ancak, 11.4.2002 tarihli ve 4752 sayılı Astsubay Meslek Yüksek Okulları Kanunu
gereği, muvazzaf astsubayların eğitim seviyesi 2005 yılından itibaren en az iki
yıl süreli önlisans düzeyine yükselecektir. Bu gelişmeye paralel olarak
astsubaylıktan subaylığa geçişte sahip olunacak eğitim seviyesinin ne olması
gerektiği yeniden değerlendirilmiş ve diğer muvazzaf subay ve sözleşmeli
subaylarda olduğu gibi en az dört yıl süreli yüksek öğretim seviyesine
yükseltilmesi amaçlanmıştır.
Bu kapsamda emsali
arasında temayüz etmiş ve en az dört yıl süreli yüksek öğrenim mezunu
astsubayların diğer nitelikleri de haiz olmak kaydıyla subay nasbedilmesi ile
Türk Silâhlı Kuvvetlerinde görev yapan bütün subayların eğitim seviyelerinde
standartlık sağlanacaktır. Diğer taraftan, bu madde hükümlerine göre subay
nasbedilecek olanlara rütbe, rütbe bekleme süresi ve yaş hadleri de dahil olmak
üzere diğer muvazzaf subayların tâbi olduğu hükümler uygulanacaktır.
Madde 3. - Madde ile;
Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 110 uncu maddesinin yürürlükten
kaldırılması öngörülmektedir.
Madde 4. - Madde ile Türk
Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununa dört ek geçici madde eklenmesi
öngörülmektedir.
Ek Geçici Madde 80. -
Madde ile; TürkSilâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 109 uncu maddesi
kapsamında astsubaylıktan subaylığa nasbedilenlerin, yükselecekleri rütbe,
rütbe bekleme süreleri ve yaş hadleri bakımından, bu Kanunun 3 üncü maddesi ile
yürürlükten kaldırılan 926 sayılı Kanunun 9.8.1993 tarihli ve 499 sayılı Kanun
Hükmünde Kararname ile değişik 110 uncu maddesi hükümlerine tâbi tutulmaları
amaçlanmaktadır. Bunlardan en az dört yıl süreli yüksek öğrenim mezunu
olanlara; rütbe, rütbe bekleme süresi ve yaş hadleri de dahil olmak üzere diğer
muvazzaf subayların tâbi olduğu hükümler uygulanması öngörülmektedir.
Yine, bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihte, en az dört yıl süreli yüksek öğrenim mezunu olup da,
yüzbaşı rütbesinde normal bekleme süresini tamamlamış olanlara Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununun 38 inci maddesinde belirtilen rütbe terfi
şartları ve esasları dahilinde binbaşı rütbesine terfi imkânının tanınması ve
bunların geriye yönelik mağdur edilmemesi açısından rütbe ve kademe
ilerlemesine esas olacak nasıplarının da yüzbaşı rütbesinde normal rütbe bekleme
süresini tamamladıkları takvim yılının 30 Ağustos tarihine götürülmesi
amaçlanmaktadır.
Ayrıca, 926 sayılı
Kanunun 109 uncu maddesi kapsamında astsubaylıktan subay nasbedilenler, yüzbaşı
rütbesinin normal rütbe bekleme süresinin bitimine kadar, en az dört yıl süreli
yüksek öğrenim mezuniyeti şartını sağladıkları takdirde, Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununun 38 inci maddesinde belirtilen rütbe terfi
şartları ve esasları dahilinde binbaşı rütbesine terfi imkânı tanınması ve
rütbe, rütbe bekleme süresi, yaş hadleri de dahil olmak üzere diğer muvazzaf
subayların tâbi olduğu hükümlerin uygulanması öngörülmektedir.
Ek Geçici Madde 81. -
Madde ile; Türk Silâhlı Kuvvetleri PersonelKanununun 109 uncu maddesi
kapsamında astsubaylıktan subaylığa nasbedilenlerden, bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten sonra; yüzbaşı rütbesinde rütbe bekleme süresini tamamlamayı
müteakip, en az dört yıl süreli yüksek öğrenimi tamamlayanların da, üst
subaylığa terfi etmelerine imkân sağlanması ve Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel
Kanununun 38 inci maddesinde belirtilen terfi şartları ve esasları dahilinde,
mezun oldukları tarihin takvim yılının 30 Ağustosundan geçerli olarak binbaşı
rütbesine terfi ettirilmesi amaçlanmaktadır.
Ek Geçici Madde 82. -
Madde ile, TürkSilâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 14 üncü maddesi kapsamında
astsubaylıktan subay nasbedilenlerin, özlük hakları açısından mağdur olmamaları
bakımından, emsali astsubayların derece, kademe ve yükselecekleri yeni derece
ve kademe aylıklarına göre aylık almaya devam etmeleri öngörülmektedir.
Ek Geçici Madde 83. -
Madde ile; daha önce Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 109 uncu
maddesi kapsamında astsubaylıktan subay nasbedilenlerden, bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten önce emekli olanların, 926 sayılı Kanunun 9.8.1993 tarihli ve
499 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile değişik 110 uncu maddesi hükümlerine
tâbi olması ve bunlardan emekli olmadan önce en az dört yıl süreli yüksek
öğrenimi bitirenlerin de aynı kapsamda değerlendirilerek, emekli oldukları
tarihteki özlük haklarına tâbi olmaları amaçlanmaktadır.
Madde 5. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 6. - Yürütme
maddesidir.
Millî Savunma
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük
Millet Meclisi
Millî Savunma
Komisyonu 19.6.2003
Esas No. : 1/608
Karar No. : 10
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma
Bakanlığınca hazırlanarak 5.6.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 6.6.2003 tarihinde esas komisyon olarak
Komisyonumuza havale edilen 1/608 esas numaralı “Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun
19.6.2003 tarihinde yaptığı 7 nci Birleşiminde, Hükümeti temsilen Millî Savunma
Bakanı Sayın Vecdi Gönül ile Millî Savunma, Maliye ve Adalet Bakanlıkları, Genelkurmay
Başkanlığı, Devlet Personel Başkanlığı ve T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü
temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde;
11.4.2002 tarihli ve
4752 sayılı Astsubay Meslek Yüksek Okulları Kanunu gereğince; muvazzaf
astsubayların eğitim seviyesinin 2005 yılından itibaren, iki yıl süreli ön
lisans düzeyine yükseltildiği,
Bu tarihten itibaren
lise ve dengi okul mezunlarının astsubay olarak nasbedilmelerinin sona ereceği,
Astsubaylıktan
subaylığa geçişte eğitim seviyesinin diğer muvazzaf ve sözleşmeli subaylarda olduğu
gibi dört yıl süreli yükseköğretim olması gerektiği,
Tasarıyla
astsubaylıktan subay olma koşulları ile teğmen nasbedildikten sonra rütbe,
rütbe bekleme süresi ve yaş hadleri dahil olmak üzere çeşitli düzenlemelerin
yapıldığı,
Görülmektedir.
Tasarı ve gerekçesi
üzerinde Hükümetçe yapılan tamamlayıcı açıklamaları takiben Tasarı ve gerekçesi
Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının çerçeve 1
inci maddesi Komisyonumuzca da aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 2 nci
maddesi üzerinde yapılan görüşmelerde;
Tasarının altıncı
fıkrasının (a) bendinde yer alan suçların 1953 tarihli Türk Ceza Kanunundaki
metinden aynen alındığı,
Uzun bir metne sahip
olan bu maddede özetle; iki yıllık yükseköğrenim görmenin bir temayüz sebebi
olmaktan çıkarılarak bunun yerine astsubaylıktan subaylığa geçmede dört yıllık
yükseköğrenim şartı getirildiği,
Bu seviyede öğrenim
görerek subaylığa geçenlerin generalliğe kadar yükselmelerinin de önünün
açıldığı,
Halen Türk Silâhlı
Kuvvetleri bünyesinde astsubaylıktan subaylığa geçenlerin sayısının 1622 ve
bunlardan da 505’inin dört yıllık fakülte veya yüksekokul mezunlarından
oluştuğu, geri kalanların ise iki yıllık yüksekokul mezunu oldukları,
Tasarının birinci
fıkrasının (b) bendinde geçen “sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı
olmak.” ibaresinden anlaşılacak sicil notlarının, sicil amirlerince Subay ve
Astsubay Sicil Yönetmeliklerine göre ve burada sayılan kriterlere göre
verildiği,
İfade edilmiştir.
Tasarının çerçeve 2
nci maddesi ile düzenleme yapılan Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun
109 uncu maddesine göre; emsali arasında temayüz etmiş en az dört yıl süreli
fakülte veya yüksekokulları bitiren astsubayların, belli şartlara sahip olması
durumunda teğmen nasbedilmeleri öngörülmesine karşın, hangi sınıflarda istihdam
edileceklerinin belirlenmediği gerekçesiyle verilen ve Komisyonca da kabul
edilen önerge doğrultusunda;
Tasarının çerçeve 2
nci maddesi ile düzenleme yapılan 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel
Kanununun 109 uncu maddesinin ilk fıkrası, kabul edilen önerge doğrultusunda
yüksekokulları bitiren astsubayların hangi sınıflarda teğmen
nasbedileceklerinin açıklığa kavuşturulması amacıyla yeniden düzenlenerek kabul
edilmiştir.
Yine alınan
redaksiyon yetkisi dahilinde Tasarının çerçeve 2 nci maddesi ile düzenlenen 926
sayılı kanunun 109 uncu maddesinin son fıkrasında yer alan “beraat” kelimesi
ana kanunda da geçtiği şekilde “beraet” şeklinde değiştirilmiştir.
Tasarının çerçeve 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 4
üncü maddesi ile 926 sayılı kanuna eklenen Ek Geçici 80 inci madde üzerinde
Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde,
Astsubaylıktan
Subaylığa geçirilenlerin Teğmen, Üsteğmen ve Yüzbaşı rütbelerinde Normal
Bekleme Sürelerinin sırasıyla 3 yıl, 6 yıl ve 6 yıl bu rütbelere ait yaş
hadlerinin de sırasıyla 41, 46 ve 55 olarak belirlendiği,
Bu durumda 41 yaşında
üsteğmenliğe terfi eden bir teğmenin, üsteğmenlikte normal rütbe bekleme süresi
olan 6 yıl beklemesi halinde 47 yaşında olacağı oysa bu rütbedeki yaş haddinin
46 olduğu, bunun bir çelişki olup olmadığı şeklinde bir soru karşısında
Hükümetçe yapılan açıklamada;
Bu tabloda yer alan
normal bekleme süreleri sütununun meslekî terfi şartı, yaş haddi sütununun ise
emekli sandığı mevzuatı açısından düşünülmesi gerektiği,
Emekli Sandığı
mevzuatına göre 65 yaşın emeklilik için genel hüküm olduğu ancak bazı meslekler
için, örneğin emeklilik yaş haddinin polis memuru için 55, polis müdürü için
60, istihbarat müfettişi için 50 olarak belirlendiği,
Bu tablodaki yaş
haddi sütununun ise astsubaylıktan subaylığa geçenler için düzenlenmiş olduğu,
Astsubaylığa 19
yaşında astsubay çavuş olarak başlayan birisinin 25 yaşında subaylığa geçmesi
ve 28 yaşında üsteğmen olması halinde 41 yaşına kadar terfi edememiş olmasının
zaten düşünülemeyeceği, uygulamada 30’lu yaşlardan sonraya kalınmadığı,
Bunun tam aksine bu
yaşa kadar terfi edemeyenlere emeklilik hakkı verilmesini sağlayan bir
düzenleme olduğu,
İfade edilmiştir.
Tasarının çerçeve 4
üncü maddesi ile bu maddeyle 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel
Kanununa eklenen ek geçici 80, 81, 82 ve 83 üncü maddeler Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Tasarının yürürlük ve
yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel
Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkanvekili |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
|
Yüksel Çavuşoğlu |
Ziyaeddin Yağcı |
Mehmet Asım Kulak |
|
|
|
Karaman |
Adana |
Bartın |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mahmut Koçak |
İsmail Değerli |
Osman Akman |
|
|
|
Afyon |
Ankara |
Antalya |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ensar Öğüt |
Sedat Pekel |
Niyazi Pakyürek |
|
|
|
Ardahan |
Balıkesir |
Bursa |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Küçükaşık |
Osman Nuri Filiz |
Mehmet Fehmi Uyanık |
|
|
|
Bursa |
Denizli |
Diyarbakır |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Muhsin Koçyiğit |
Fahri Keskin |
Mehmet Vedat
Yücesan |
|
|
|
Diyarbakır |
Eskişehir |
Eskişehir |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
İnci Özdemir |
Tevfik Ensari |
Erdal Karademir |
|
|
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
|
Süleyman Turgut |
|
Erdoğan Kaplan |
|
|
|
Manisa |
|
Tekirdağ |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRK
SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununun 14 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 14. - En az dört yıl süreli fakülte veya yüksek
okulları bitiren bayan veya erkeklerden muvazzaf subay olmak için başvuranlar;
düzeltilmemiş nüfus kaydına göre yirmiyedi yaşından, lisansüstü öğrenimi
tamamlamış olanlar ise otuziki yaşından büyük olmamak, yedek subay olma
koşullarını taşımak ve diğer nitelikleri de haiz bulunmak şartıyla Genelkurmay
Başkanlığınca gösterilecek lüzuma göre Türk Silâhlı Kuvvetleri tarafından harp
okullarında yetiştirilemeyen veya yeterince yetiştirilemeyen sınıflarda
muvazzaf subaylığa nasbedilebilirler.
En az dört yıl süreli fakülte veya yüksek okulları bitirip
Türk Silâhlı Kuvvetlerinde askerlik hizmetine başladıklarında düzeltilmemiş
nüfus kaydına göre yirmiyedi yaşından, lisansüstü öğrenimini tamamlamış
olanlarda ise otuziki yaşından büyük olmayanlardan muvazzaf subaylığa geçmek
isteyenler, birinci fıkrada yazılı şartlar dahilinde muvazzaf subaylığa
nasbedilebilirler. Bunlardan, terhislerini müteakip başvuranlar ile askerlik
hizmeti esnasında veya terhislerini müteakip en az dört yıl süreli fakülte veya
yüksek okulları bitirip başvuranlar da birinci fıkra hükümlerine göre muvazzaf
subaylığa nasbedilebilirler.
Bu madde hükümlerine göre subay nasbedilenler, 15 inci
maddede öngörülen askerî eğitimi müteakip atandıkları görevlerde bir yıllık
deneme (adaylık) süresine tâbi tutulurlar. Bunlardan; askerî eğitimde başarı
gösteremeyenler, eğitimi başarı ile bitirdikten sonra atandıkları görevde bir
yıllık deneme süresi sonunda Türk Silâhlı Kuvvetlerine uyum sağlayamayan veya
subaylığa engel hali görülenler ile deneme süresinin bitimine kadar kendi
istekleri ile ayrılmak isteyenlerin Türk Silâhlı Kuvvetlerinden ilişikleri
kesilir ve aldıkları aylıkları dışında Devletçe bunlara yapılan masraflar,
kanunî faizleriyle birlikte kendilerinden tahsil olunur.
357 sayılı Askerî Hâkimler Kanunu hükümleri ile sözleşmeli
subay istihdamına ilişkin hükümler saklıdır.”
MADDE 2. - 926 sayılı Kanunun 109 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 109. - Türk Silâhlı Kuvvetlerinin ihtiyacı göz önüne
alınarak her sene tespit edilecek kontenjan nispetinde emsali arasında temayüz
etmiş en az dört yıl süreli fakülte veya yüksek okulları bitiren astsubaylar
aşağıdaki şartlarla teğmen nasbedilirler:
a) Subaylık için sınava müracaat tarihinde en az üstçavuş
rütbesinde ve astsubay olarak altınca hizmet yılını tamamlamış, dokuzuncu
hizmet yılını bitirmemiş olmak.
b) Subaylık için sınava müracaat tarihinde astsubaylığa
nasıp tarihinden itibaren almış olduğu mevcut sicil notlarının ortalaması,
sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olmak.
c) Askerî disiplin, tutum ve davranışları, görevindeki
başarısı, meslekî bilgi ve yetenekleri ile genel kültürü bakımından subaylığa
lâyık bulunduğu sıralı sicil üstleri tarafından onanmış olmak.
d) Yapılacak seçme sınavlarında başarılı olmak ve seçilmelerini
müteakip gönderilecekleri okul ve kurslarda başarı göstermek.
Yapılacak seçme sınavlarında başarı gösterenlerin
sıralaması, personelin sınav notu ile almış olduğu madalya, ödül, takdir,
taltif ve cezalar da dikkate alınmak suretiyle yönetmelikte belirtilen esaslara
göre yapılır.
Bunlardan; okul ve kurslardaki öğrenim ve eğitimi başarı ile
bitirenler, bitirdikleri tarihten geçerli olarak teğmen nasbedilirler. Söz
konusu personelin okul ve kurslarda geçen süreleri, nasıp tarihine eklenerek,
teğmenlik bekleme süresinden sayılır. Bu şekilde bulunacak nasıplarına göre
terfi ve kademe ilerlemesine esas olacak nasıpları, nasıplarının götürüldüğü
takvim yılının 30 Ağustosudur. Ancak, nasıp düzeltilmesinden dolayı maaş, maaş
farkı ödenmez ve diğer özlük hakları verilmez.
Bu personel, astsubay iken bulundukları rütbe karşılığı
derece ve kademelerine bir kademe ilave edilerek subay nasbedilir.
Nasbedildikleri teğmen rütbesinin aylığından fazla derece ve kademe aylığı
alanlar, daha önce emsal oldukları astsubayların derece, kademe ve
yükselecekleri yeni derece ve kademe aylıklarına göre aylık almaya devam
ederler. Ancak, yükselecekleri subaylık rütbe ve rütbe kıdemliliğindeki aylık
derece ve kademeleri, emsali astsubayların aylık derece ve kademelerine eşit
hale gelince, emsali subaylar hakkındaki aylık derece ve kademelerine tâbi
tutulurlar. Astsubaylıktan subay olan personele rütbe, rütbe normal bekleme
süreleri, yaş hadleri de dahil diğer hususlar için muvazzaf subaylar hakkındaki
hükümler uygulanır.
Astsubaylıktan subaylığa geçmek için gerekli başvuru
şartlarını haiz olup, Genelkurmay Başkanlığınca geçerli mazeret olarak
değerlendirilen harekat görevleri nedeniyle başvuruda bulunamayan veya seçme
sınavına katılamayan astsubayların hakları, sınava giremedikleri süre kadar
uzatılır.
Astsubaylıktan subay olmaya engel haller aşağıda belirtilmiş
olup, bu fıkrada belirtilenler; cezaları ertelenmiş, para cezasına çevrilmiş,
genel veya özel af kanunları kapsamına girmiş, hükümlülüklerine ilişkin
kayıtları adlî sicilden çıkarılmış olsalar da subay olamazlar:
a) Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlar ile basit ve
nitelikli zimmet, irtikap, iftira, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, inancı kötüye kullanma, yalan yere tanıklık, yalan yere yemin,
cürüm tasniî, ırza geçmek, sarkıntılık, kız kadın veya erkek kaçırmak,
fuhşiyata tahrik, gayrî tabiî mukarenet, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya
şeref ve haysiyet kırıcı suçlar ile kaçakçılık, resmî ihale ve alım ve
satımlara fesat karıştırma suçlarından birisinden mahkûm olmak.
b) Firar, amir veya üste fiilen taarruz, emre itaatsizlikte
ısrar, üste hakaret, mukavemet, fesat suçları ile 1632 sayılı Askerî Ceza
Kanununun 148 inci maddesinde belirtilen suçlardan birisinden mahkûm olmak.
c) Taksirli suçlar hariç olmak üzere, (a) ve (b) bentlerinde
sayılan suçların dışındaki suçlardan askerî ve adlî mahkemeler, disiplin
mahkemeleri veya disiplin amirlerince toplam olarak yirmibir gün ve daha fazla
hapis veya oda hapsi cezası ile mahkûm olmak veya cezalandırılmak.
Açığa alınmayı gerektiren veya yukarıdaki fıkranın (a) ve
(b) bentlerinde sayılan suçlardan gözetim altına alınanlar ya da tutuklananlar
yahut haklarında kamu davası açılanlar, bu durumlarının devamı süresince sınava
alınmazlar. Bunlar hakkında soruşturma emri verilmemesi veya hazırlık
soruşturması sonunda kovuşturmaya yer olmadığı kararı verilmesi veya yargılama
neticesine göre beraat etmeleri halinde, diğer şartları da haiz olmak kaydıyla
sınava kabul edilirler.”
MADDE 3. - 926 sayılı Kanunun 110 uncu maddesi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE4. - 926 sayılı Kanuna aşağıdaki ek geçici maddeler
eklenmiştir.
“EKGEÇİCİ MADDE 80. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
önce 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 109 uncu maddesine
göre astsubaylıktan subaylığa geçirilenlerin yükselebilecekleri rütbe, rütbe
bekleme süreleri ve yaş hadleri aşağıda belirtilmiştir.
Normal
Bekleme
Rütbeler Süreleri Yaş Haddi
Teğmen 3 yıl 41
Üsteğmen 6 yıl 46
Yüzbaşı 6 yıl 55
Bunlar astsubay iken
bulundukları rütbe karşılığı derece ve kademelerine bir kademe ilave edilerek
subay nasbedilirler. Müteakip yıllarda ulaşabilecekleri rütbelere ait ilk
derece ve kademeleri ile aylık gösterge tablosu EK-VII sayılı cetvelde
düzenlenmiştir. Rütbe, rütbe normal bekleme süreleri, yaş hadleri dışında kalan
hususlar için bunlara subaylar hakkındaki hükümler uygulanır. Bunlardan
nasbedildikleri teğmen rütbesinin aylığından fazla derece ve kademe aylığı
alanlar daha önce emsal oldukları astsubayların derece, kademe ve
yükselecekleri yeni derece ve kademe aylıklarına göre aylık almaya devam
ederler. Ancak, yükselecekleri subaylık rütbe ve rütbe kıdemliliğindeki aylık
derece ve kademeleri, emsali astsubayların aylık derece ve kademelerine eşit
hale gelince, emsali subaylar hakkındaki aylık derece ve kademelerine tâbi
tutulurlar.
Bunlardan subay
nasbedildikten sonra fakülte veya yüksekokul bitirenlerin intibakı; personelin
fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokulunu bitirdiğine dair resmî belgeyi
ibraz edip müracaatını yaptığı tarihteki derece ve kademelerine, iki yıl süreli
yüksek öğrenim için bir kademe, üç yıl süreli yüksek öğrenim için iki kademe,
dört yıl süreli yüksek öğrenim için bir derece ilave edilerek yapılır. İki ve
üç yıl süreli yüksek öğrenimini tamamlayarak intibakları yapılmış olanların
daha sonra lisans öğrenimlerini tamamlamaları halinde intibak işlemleri bir
defaya mahsus olmak üzere tekrar yapılır. Yüksek öğrenimden dolayı bir defadan
fazla yapılan intibak işlemleri toplamı bir dereceden fazla olamaz. Beş yıl ve
üzerindeki öğrenimlerin dört yıldan fazlası için kademe verilmez.
Bunlardan en az dört yıl
süreli fakülte veya yüksekokul bitirenler, ihtiyaca göre kendi sınıflarında
veya öğrenimleriyle ilgili sınıflarda istihdam edilebilirler. Bunlara; rütbe,
rütbe normal bekleme süreleri, yaş hadleri de dahil olmak üzere diğer hususlar
için, muvazzaf subaylar hakkındaki hükümler uygulanır. Bu Kanunun yayımı
tarihinde en az dört yıl süreli fakülte
veya yüksekokul bitirenlerden yüzbaşı rütbesinde bulunup, normal rütbe bekleme
süresini tamamlamış olanlar, 38 inci maddede belirtilen rütbe terfi şartları ve
esasları dahilinde binbaşı rütbesine terfi ettirilirler. Bunların terfi ve
kademe ilerlemesine esas olacak nasıpları, yüzbaşı rütbesinde normal rütbe
bekleme süresini tamamladıkları takvim yılının 30 Ağustosudur. Ancak, nasıp
düzeltmesinden dolayı, maaş, maaş farkı ödenmez ve diğer özlük hakları
verilmez.
EK GEÇİCİ MADDE 81. - Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununun 109 uncu maddesine göre astsubaylıktan subaylığa
geçirilenlerden, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra; yüzbaşı
rütbesinde rütbe bekleme süresini tamamlamayı müteakip, en az dört yıl süreli
yüksek öğrenimi tamamlayanlar, 38 inci maddede belirtilen terfi şartları ve
esasları dahilinde, mezun oldukları tarihin takvim yılının 30 Ağustosundan
geçerli olarak binbaşı rütbesine terfi ettirilirler.
EK GEÇİCİ MADDE 82. - Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununun 14 üncü maddesine göre astsubaylıktan subaylığa
geçirilenlerden; nasbedildikleri teğmen rütbesinin aylığından fazla derece ve
kademe aylığı alanlar daha önce emsal oldukları astsubayların derece, kademe ve
yükselecekleri yeni derece ve kademe aylıklarına göre aylık almaya devam
ederler. Ancak, yükselecekleri subaylık rütbe ve rütbe kıdemliliğindeki aylık
derece ve kademeleri, emsali astsubayların aylık derece ve kademelerine eşit
hale gelince, emsali subaylar hakkındaki aylık derece ve kademelerine tâbi
tutulurlar.
EK GEÇİCİ MADDE 83. - Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununun 109 uncu maddesine göre astsubaylıktan subaylığa
nasbedildikten sonra en az dört yıl süreli yüksek öğrenim mezunu olup, bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce emekli olanlara, emekli oldukları
tarihte yürürlükte bulunan hükümler uygulanır.”
MADDE 5. – Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. – Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb.
Yrd.
A. Gül A. Şener M.
A. Şahin
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
B. Atalay A. Babacan M.
Aydın
Devlet Bakanı Adalet Bakanı Millî Savunma Bakanı
G. Akşit C. Çiçek M.
V. Gönül
İçişleri Bakanı Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı
A. Aksu K. Unakıtan H.
Çelik
Bayındırlık ve İskân Bakanı Sağlık
Bakanı Ulaştırma Bakanı
Z. Ergezen R. Akdağ B.
Yıldırım
Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret
Bakanı
S. Güçlü M. Başesgioğlu A.
Coşkun
En. ve Tab. Kay. Bakanı Kültür
ve Turizm Bakanı V. Orman Bakanı
M. H. Güler G. Akşit O.
Pepe
Çevre
Bakanı
K. Tüzmen
MİLLÎ
SAVUNMA KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
TÜRK
SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2. - 926 sayılı Kanunun 109 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 109. - Türk Silâhlı Kuvvetlerinin ihtiyacı gözönüne
alınarak her sene tespit edilecek kontenjan
nispetinde emsali arasında temayüz etmiş en az dört yıl süreli fakülte
veya yüksek okulları bitiren astsubaylar; bağlı olduğu kuvvet komutanlığının,
Jandarma Genel Komutanlığının veya Sahil Güvenlik Komutanlığının teklifi
üzerine kendi sınıflarında veya askerî hâkim sınıfı hariç olmak üzere
öğrenimlerinin ilgilendirdiği ihtiyaç duyulan sınıflarda aşağıdaki şartlarla
teğmen nasbedilirler :
a) Subaylık için sınava müracaat tarihinde en az üstçavuş
rütbesinde ve astsubay olarak altıncı hizmet yılını tamamlamış, dokuzuncu
hizmet yılını bitirmemiş olmak.
b) Subaylık için sınava müracaat tarihinde astsubaylığa
nasıp tarihinden itibaren almış olduğu mevcut sicil notlarının ortalaması,
sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olmak.
c) Askerî disiplin, tutum ve davranışları, görevindeki
başarısı, meslekî bilgi ve yetenekleri ile genel kültürü bakımından subaylığa
lâyık bulunduğu sıralı sicil üstleri tarafından onanmış olmak.
d) Yapılacak seçme sınavlarında başarılı olmak ve
seçilmelerini müteakip gönderilecekleri okul ve kurslarda başarı göstermek.
Yapılacak seçme sınavlarında başarı gösterenlerin
sıralaması, personelin sınav notu ile almış olduğu madalya, ödül, takdir,
taltif ve cezalar da dikkate alınmak suretiyle yönetmelikle belirtilen esaslara
göre yapılır.
Bunlardan; okul ve kurslardaki öğrenim ve eğitimi başarı ile bitirenler, bitirdikleri
tarihten geçerli olarak teğmen nasbedilirler. Söz konusu personelin okul ve
kurslarda geçen süreleri, nasıp tarihine eklenerek, teğmenlik bekleme süresinden
sayılır. Bu şekilde bulunacak nasıplarına göre terfi ve kademe ilerlemesine
esas olacak nasıpları, nasıplarının götürüldüğü takvim yılının 30 Ağustosudur.
Ancak, nasıp düzeltilmesinden dolayı maaş, maaş farkı ödenmez ve diğer özlük
hakları verilmez.
Bu personel, astsubay iken bulundukları rütbe karşılığı
derece ve kademelerine bir kademe ilâve edilerek subay nasbedilir.
Nasbedildikleri teğmen rütbesinin aylığından fazla derece ve kademe aylığı
alanlar, daha önce emsal oldukları astsubayların derece, kademe ve
yükselecekleri yeni derece ve kademe aylıklarına göre aylık almaya devam
ederler. Ancak, yükselecekleri subaylık rütbe ve rütbe kıdemliliğindeki aylık
derece ve kademeleri, emsali astsubayların aylık derece ve kademelerine eşit
hâle gelince, emsali subaylar hakkındaki aylık derece ve kademelerine tâbi
tutulurlar. Astsubaylıktan subay olan personele rütbe, rütbe normal bekleme
süreleri, yaş hadleri de dahil diğer hususlar için muvazzaf subaylar hakkındaki
hükümler uygulanır.
Astsubaylıktan subaylığa geçmek için gerekli başvuru
şartlarını haiz olup, Genelkurmay Başkanlığınca geçerli mazeret olarak
değerlendirilen harekât görevleri nedeniyle başvuruda bulunamayan veya seçme
sınavına katılamayan astsubayların hakları, sınava giremedikleri süre kadar
uzatılır.
Astsubaylıktan subay olmaya engel haller aşağıda belirtilmiş
olup, bu fıkrada belirtilenler; cezaları
ertelenmiş, para cezasına çevrilmiş, genel veya özel af kanunları kapsamına
girmiş hükümlülüklerine ilişkin kayıtları adlî sicilden çıkarılmış olsalar da
subay olamazlar :
a) Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlar ile basit ve
nitelikli zimmet, irtikap, iftira, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, inancı kötüye kullanma, yalan yere tanıklık, yalan yere yemin,
cürüm tasniî, ırza geçmek, sarkıntılık, kız kadın veya erkek kaçırmak,
fuhşiyata, tahrik, gayrî tabiî mukarenet, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya
şeref ve haysiyet kırıcı suçlar ile kaçakçılık, resmî ihale ve alım ve
satımlara fesat karıştırma suçlarından
birisinden mahkûm olmak.
b) Firar, amir veya üste fiilen taarruz, emre itaatsizlikte
ısrar, üste hakaret, mukavemet, fesat suçları ile 1632 sayılı Askerî Ceza
Kanununun 148 inci maddesinde belirtilen suçlardan birisinden mahkûm olmak.
c) Taksirli suçlar hariç olmak üzere, (a) ve (b) bentlerinde
sayılan suçların dışındaki suçlardan askerî ve adlî mahkemeler, disiplin
mahkemeleri veya disiplin amirlerince toplam olarak yirmibir gün ve daha fazla
hapis veya oda hapsi cezası ile mahkûm olmak veya cezalandırılmak.
Açığa alınmayı gerektiren veya yukarıdaki fıkranın (a) ve
(b) bentlerinde sayılan suçlardan gözetim altına alınanlar ya da tutuklananlar
yahut haklarında kamu davası açılanlar, bu durumlarının devamı süresince sınava
alınmazlar. Bunlar hakkında soruşturma emri verilmemesi veya hazırlık
soruşturması sonunda kovuşturmaya yer olmadığı kararı verilmesi veya yargılama
neticesine göre beraet etmeleri halinde, diğer şartları da haiz olmak kaydıyla
sınava kabul edilirler.”
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.