Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 183)

 

Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Millî Savunma

Komisyonu Raporu (1/608)

 

 

                         T.C.

            Başbakanlık                               

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü                  5.6.2003

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-632/2494

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 7.5.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

24.4.2002 tarihli Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe konulan 11.4.2002 tarihli ve 4752 sayılı Astsubay Meslek Yüksek Okulları Kanunu gereğince; 2005 yılından itibaren muvazzaf astsubayların eğitim seviyesi, iki yıl süreli ön lisans düzeyine yükseltilmiştir. Söz konusu tarihten itibaren, lise ve dengi okul mezunlarının muvazzaf astsubay nasbedilmesi sona erecektir.

Bu kapsamda, astsubaylıktan subaylığa geçişte eğitim seviyesinin diğer muvazzaf ve sözleşmeli subaylarda olduğu gibi en az dört yıl süreli yüksek öğretim olması büyük önem arz etmekte olup, aynı zamanda Türk Silâhlı Kuvvetlerinde subay olarak görev yapanların eğitim seviyelerinde standartlık sağlanmış olacaktır.

En az dört yıl süreli yüksek öğrenimi bitirerek muvazzaf subay olmaya hak kazanan astsubaylara, teğmen nasbedildikleri tarihten itibaren rütbe, rütbe bekleme süresi ve yaş hadleri dahil olmak üzere, diğer hususlar için muvazzaf subaylara uygulanan hükümler uygulanacaktır.

Tasarı ile astsubaylıktan subay olma koşulları, Astsubay Meslek Yüksek Okulları Kanunu çerçevesinde ve günün şartlarına göre yeniden belirlenmektedir.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - En az dört yıl süreli fakülte veya yüksek okulları bitirerek muvazzaf subay olmak için başvuran astsubaylar ile ilgili düzenleme, 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 109 uncu maddesinde yeniden tanzim edildiğinden, madde ile anılan Kanunun 14 üncü maddesi metninden astsubaylıktan subay olma ile ilgili hükümler çıkarılmakta, en az dört yıl süreli fakülte veya yüksek okulları bitirerek muvazzaf subay olmak isteyenlerle ilgili düzenlemelere yer verilmektedir.

Madde 2. - Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun astsubaylıktan subay olma koşullarını düzenleyen 109 uncu maddesi kapsamında, Türk Silâhlı Kuvvetlerinin ihtiyacı göz önüne alınarak, her sene tespit edilecek kontenjan nispetinde emsali arasında temayüz etmiş astsubayların subaylığa nasbedilmesi ile ilgili hükümler yer almaktadır. Ancak, 11.4.2002 tarihli ve 4752 sayılı Astsubay Meslek Yüksek Okulları Kanunu gereği, muvazzaf astsubayların eğitim seviyesi 2005 yılından itibaren en az iki yıl süreli önlisans düzeyine yükselecektir. Bu gelişmeye paralel olarak astsubaylıktan subaylığa geçişte sahip olunacak eğitim seviyesinin ne olması gerektiği yeniden değerlendirilmiş ve diğer muvazzaf subay ve sözleşmeli subaylarda olduğu gibi en az dört yıl süreli yüksek öğretim seviyesine yükseltilmesi amaçlanmıştır.

Bu kapsamda emsali arasında temayüz etmiş ve en az dört yıl süreli yüksek öğrenim mezunu astsubayların diğer nitelikleri de haiz olmak kaydıyla subay nasbedilmesi ile Türk Silâhlı Kuvvetlerinde görev yapan bütün subayların eğitim seviyelerinde standartlık sağlanacaktır. Diğer taraftan, bu madde hükümlerine göre subay nasbedilecek olanlara rütbe, rütbe bekleme süresi ve yaş hadleri de dahil olmak üzere diğer muvazzaf subayların tâbi olduğu hükümler uygulanacaktır.

Madde 3. - Madde ile; Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 110 uncu maddesinin yürürlükten kaldırılması öngörülmektedir.

Madde 4. - Madde ile Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununa dört ek geçici madde eklenmesi öngörülmektedir.

Ek Geçici Madde 80. - Madde ile; TürkSilâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 109 uncu maddesi kapsamında astsubaylıktan subaylığa nasbedilenlerin, yükselecekleri rütbe, rütbe bekleme süreleri ve yaş hadleri bakımından, bu Kanunun 3 üncü maddesi ile yürürlükten kaldırılan 926 sayılı Kanunun 9.8.1993 tarihli ve 499 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile değişik 110 uncu maddesi hükümlerine tâbi tutulmaları amaçlanmaktadır. Bunlardan en az dört yıl süreli yüksek öğrenim mezunu olanlara; rütbe, rütbe bekleme süresi ve yaş hadleri de dahil olmak üzere diğer muvazzaf subayların tâbi olduğu hükümler uygulanması öngörülmektedir.

Yine, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte, en az dört yıl süreli yüksek öğrenim mezunu olup da, yüzbaşı rütbesinde normal bekleme süresini tamamlamış olanlara Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 38 inci maddesinde belirtilen rütbe terfi şartları ve esasları dahilinde binbaşı rütbesine terfi imkânının tanınması ve bunların geriye yönelik mağdur edilmemesi açısından rütbe ve kademe ilerlemesine esas olacak nasıplarının da yüzbaşı rütbesinde normal rütbe bekleme süresini tamamladıkları takvim yılının 30 Ağustos tarihine götürülmesi amaçlanmaktadır.

Ayrıca, 926 sayılı Kanunun 109 uncu maddesi kapsamında astsubaylıktan subay nasbedilenler, yüzbaşı rütbesinin normal rütbe bekleme süresinin bitimine kadar, en az dört yıl süreli yüksek öğrenim mezuniyeti şartını sağladıkları takdirde, Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 38 inci maddesinde belirtilen rütbe terfi şartları ve esasları dahilinde binbaşı rütbesine terfi imkânı tanınması ve rütbe, rütbe bekleme süresi, yaş hadleri de dahil olmak üzere diğer muvazzaf subayların tâbi olduğu hükümlerin uygulanması öngörülmektedir.

Ek Geçici Madde 81. - Madde ile; Türk Silâhlı Kuvvetleri PersonelKanununun 109 uncu maddesi kapsamında astsubaylıktan subaylığa nasbedilenlerden, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra; yüzbaşı rütbesinde rütbe bekleme süresini tamamlamayı müteakip, en az dört yıl süreli yüksek öğrenimi tamamlayanların da, üst subaylığa terfi etmelerine imkân sağlanması ve Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 38 inci maddesinde belirtilen terfi şartları ve esasları dahilinde, mezun oldukları tarihin takvim yılının 30 Ağustosundan geçerli olarak binbaşı rütbesine terfi ettirilmesi amaçlanmaktadır.

Ek Geçici Madde 82. - Madde ile, TürkSilâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 14 üncü maddesi kapsamında astsubaylıktan subay nasbedilenlerin, özlük hakları açısından mağdur olmamaları bakımından, emsali astsubayların derece, kademe ve yükselecekleri yeni derece ve kademe aylıklarına göre aylık almaya devam etmeleri öngörülmektedir.

Ek Geçici Madde 83. - Madde ile; daha önce Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 109 uncu maddesi kapsamında astsubaylıktan subay nasbedilenlerden, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce emekli olanların, 926 sayılı Kanunun 9.8.1993 tarihli ve 499 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile değişik 110 uncu maddesi hükümlerine tâbi olması ve bunlardan emekli olmadan önce en az dört yıl süreli yüksek öğrenimi bitirenlerin de aynı kapsamda değerlendirilerek, emekli oldukları tarihteki özlük haklarına tâbi olmaları amaçlanmaktadır.

Madde 5. - Yürürlük maddesidir.

Madde 6. - Yürütme maddesidir.


Millî Savunma Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Savunma Komisyonu                19.6.2003

Esas No. : 1/608

Karar No. : 10

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak 5.6.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 6.6.2003 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen 1/608 esas numaralı “Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 19.6.2003 tarihinde yaptığı 7 nci Birleşiminde, Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Sayın Vecdi Gönül ile Millî Savunma, Maliye ve Adalet Bakanlıkları, Genelkurmay Başkanlığı, Devlet Personel Başkanlığı ve T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

11.4.2002 tarihli ve 4752 sayılı Astsubay Meslek Yüksek Okulları Kanunu gereğince; muvazzaf astsubayların eğitim seviyesinin 2005 yılından itibaren, iki yıl süreli ön lisans düzeyine yükseltildiği,

Bu tarihten itibaren lise ve dengi okul mezunlarının astsubay olarak nasbedilmelerinin sona ereceği,

Astsubaylıktan subaylığa geçişte eğitim seviyesinin diğer muvazzaf ve sözleşmeli subaylarda olduğu gibi dört yıl süreli yükseköğretim olması gerektiği,

Tasarıyla astsubaylıktan subay olma koşulları ile teğmen nasbedildikten sonra rütbe, rütbe bekleme süresi ve yaş hadleri dahil olmak üzere çeşitli düzenlemelerin yapıldığı,

Görülmektedir.

Tasarı ve gerekçesi üzerinde Hükümetçe yapılan tamamlayıcı açıklamaları takiben Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının çerçeve 1 inci maddesi Komisyonumuzca da aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 2 nci maddesi üzerinde yapılan görüşmelerde;

Tasarının altıncı fıkrasının (a) bendinde yer alan suçların 1953 tarihli Türk Ceza Kanunundaki metinden aynen alındığı,

Uzun bir metne sahip olan bu maddede özetle; iki yıllık yükseköğrenim görmenin bir temayüz sebebi olmaktan çıkarılarak bunun yerine astsubaylıktan subaylığa geçmede dört yıllık yükseköğrenim şartı getirildiği,

Bu seviyede öğrenim görerek subaylığa geçenlerin generalliğe kadar yükselmelerinin de önünün açıldığı,

Halen Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde astsubaylıktan subaylığa geçenlerin sayısının 1622 ve bunlardan da 505’inin dört yıllık fakülte veya yüksekokul mezunlarından oluştuğu, geri kalanların ise iki yıllık yüksekokul mezunu oldukları,

Tasarının birinci fıkrasının (b) bendinde geçen “sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olmak.” ibaresinden anlaşılacak sicil notlarının, sicil amirlerince Subay ve Astsubay Sicil Yönetmeliklerine göre ve burada sayılan kriterlere göre verildiği,

İfade edilmiştir.

Tasarının çerçeve 2 nci maddesi ile düzenleme yapılan Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 109 uncu maddesine göre; emsali arasında temayüz etmiş en az dört yıl süreli fakülte veya yüksekokulları bitiren astsubayların, belli şartlara sahip olması durumunda teğmen nasbedilmeleri öngörülmesine karşın, hangi sınıflarda istihdam edileceklerinin belirlenmediği gerekçesiyle verilen ve Komisyonca da kabul edilen önerge doğrultusunda;

Tasarının çerçeve 2 nci maddesi ile düzenleme yapılan 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 109 uncu maddesinin ilk fıkrası, kabul edilen önerge doğrultusunda yüksekokulları bitiren astsubayların hangi sınıflarda teğmen nasbedileceklerinin açıklığa kavuşturulması amacıyla yeniden düzenlenerek kabul edilmiştir.

Yine alınan redaksiyon yetkisi dahilinde Tasarının çerçeve 2 nci maddesi ile düzenlenen 926 sayılı kanunun 109 uncu maddesinin son fıkrasında yer alan “beraat” kelimesi ana kanunda da geçtiği şekilde “beraet” şeklinde değiştirilmiştir.

Tasarının çerçeve 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının çerçeve 4 üncü maddesi ile 926 sayılı kanuna eklenen Ek Geçici 80 inci madde üzerinde Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde,

Astsubaylıktan Subaylığa geçirilenlerin Teğmen, Üsteğmen ve Yüzbaşı rütbelerinde Normal Bekleme Sürelerinin sırasıyla 3 yıl, 6 yıl ve 6 yıl bu rütbelere ait yaş hadlerinin de sırasıyla 41, 46 ve 55 olarak belirlendiği,

Bu durumda 41 yaşında üsteğmenliğe terfi eden bir teğmenin, üsteğmenlikte normal rütbe bekleme süresi olan 6 yıl beklemesi halinde 47 yaşında olacağı oysa bu rütbedeki yaş haddinin 46 olduğu, bunun bir çelişki olup olmadığı şeklinde bir soru karşısında Hükümetçe yapılan açıklamada;

Bu tabloda yer alan normal bekleme süreleri sütununun meslekî terfi şartı, yaş haddi sütununun ise emekli sandığı mevzuatı açısından düşünülmesi gerektiği,

Emekli Sandığı mevzuatına göre 65 yaşın emeklilik için genel hüküm olduğu ancak bazı meslekler için, örneğin emeklilik yaş haddinin polis memuru için 55, polis müdürü için 60, istihbarat müfettişi için 50 olarak belirlendiği,

Bu tablodaki yaş haddi sütununun ise astsubaylıktan subaylığa geçenler için düzenlenmiş olduğu,

Astsubaylığa 19 yaşında astsubay çavuş olarak başlayan birisinin 25 yaşında subaylığa geçmesi ve 28 yaşında üsteğmen olması halinde 41 yaşına kadar terfi edememiş olmasının zaten düşünülemeyeceği, uygulamada 30’lu yaşlardan sonraya kalınmadığı,

Bunun tam aksine bu yaşa kadar terfi edemeyenlere emeklilik hakkı verilmesini sağlayan bir düzenleme olduğu,

İfade edilmiştir.

Tasarının çerçeve 4 üncü maddesi ile bu maddeyle 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununa eklenen ek geçici 80, 81, 82 ve 83 üncü maddeler Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkanvekili

Sözcü

Kâtip

 

 

Yüksel Çavuşoğlu

Ziyaeddin Yağcı

Mehmet Asım Kulak

 

 

Karaman

Adana

Bartın

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mahmut Koçak

İsmail Değerli

Osman Akman

 

 

Afyon

Ankara

Antalya

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Ensar Öğüt

Sedat Pekel

Niyazi Pakyürek

 

 

Ardahan

Balıkesir

Bursa

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mehmet Küçükaşık

Osman Nuri Filiz

Mehmet Fehmi Uyanık

 

 

Bursa

Denizli

Diyarbakır

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Muhsin Koçyiğit

Fahri Keskin

Mehmet Vedat Yücesan

 

 

Diyarbakır

Eskişehir

Eskişehir

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

İnci Özdemir

Tevfik Ensari

Erdal Karademir

 

 

İstanbul

İzmir

İzmir

 

 

Üye

 

Üye

 

 

Süleyman Turgut

 

Erdoğan Kaplan

 

 

Manisa

 

Tekirdağ

 

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 14 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 14. - En az dört yıl süreli fakülte veya yüksek okulları bitiren bayan veya erkeklerden muvazzaf subay olmak için başvuranlar; düzeltilmemiş nüfus kaydına göre yirmiyedi yaşından, lisansüstü öğrenimi tamamlamış olanlar ise otuziki yaşından büyük olmamak, yedek subay olma koşullarını taşımak ve diğer nitelikleri de haiz bulunmak şartıyla Genelkurmay Başkanlığınca gösterilecek lüzuma göre Türk Silâhlı Kuvvetleri tarafından harp okullarında yetiştirilemeyen veya yeterince yetiştirilemeyen sınıflarda muvazzaf subaylığa nasbedilebilirler.

En az dört yıl süreli fakülte veya yüksek okulları bitirip Türk Silâhlı Kuvvetlerinde askerlik hizmetine başladıklarında düzeltilmemiş nüfus kaydına göre yirmiyedi yaşından, lisansüstü öğrenimini tamamlamış olanlarda ise otuziki yaşından büyük olmayanlardan muvazzaf subaylığa geçmek isteyenler, birinci fıkrada yazılı şartlar dahilinde muvazzaf subaylığa nasbedilebilirler. Bunlardan, terhislerini müteakip başvuranlar ile askerlik hizmeti esnasında veya terhislerini müteakip en az dört yıl süreli fakülte veya yüksek okulları bitirip başvuranlar da birinci fıkra hükümlerine göre muvazzaf subaylığa nasbedilebilirler.

Bu madde hükümlerine göre subay nasbedilenler, 15 inci maddede öngörülen askerî eğitimi müteakip atandıkları görevlerde bir yıllık deneme (adaylık) süresine tâbi tutulurlar. Bunlardan; askerî eğitimde başarı gösteremeyenler, eğitimi başarı ile bitirdikten sonra atandıkları görevde bir yıllık deneme süresi sonunda Türk Silâhlı Kuvvetlerine uyum sağlayamayan veya subaylığa engel hali görülenler ile deneme süresinin bitimine kadar kendi istekleri ile ayrılmak isteyenlerin Türk Silâhlı Kuvvetlerinden ilişikleri kesilir ve aldıkları aylıkları dışında Devletçe bunlara yapılan masraflar, kanunî faizleriyle birlikte kendilerinden tahsil olunur.

357 sayılı Askerî Hâkimler Kanunu hükümleri ile sözleşmeli subay istihdamına ilişkin hükümler saklıdır.”

MADDE 2. - 926 sayılı Kanunun 109 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 109. - Türk Silâhlı Kuvvetlerinin ihtiyacı göz önüne alınarak her sene tespit edilecek kontenjan nispetinde emsali arasında temayüz etmiş en az dört yıl süreli fakülte veya yüksek okulları bitiren astsubaylar aşağıdaki şartlarla teğmen nasbedilirler:

a) Subaylık için sınava müracaat tarihinde en az üstçavuş rütbesinde ve astsubay olarak altınca hizmet yılını tamamlamış, dokuzuncu hizmet yılını bitirmemiş olmak.

b) Subaylık için sınava müracaat tarihinde astsubaylığa nasıp tarihinden itibaren almış olduğu mevcut sicil notlarının ortalaması, sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olmak.

c) Askerî disiplin, tutum ve davranışları, görevindeki başarısı, meslekî bilgi ve yetenekleri ile genel kültürü bakımından subaylığa lâyık bulunduğu sıralı sicil üstleri tarafından onanmış olmak.

d) Yapılacak seçme sınavlarında başarılı olmak ve seçilmelerini müteakip gönderilecekleri okul ve kurslarda başarı göstermek.

Yapılacak seçme sınavlarında başarı gösterenlerin sıralaması, personelin sınav notu ile almış olduğu madalya, ödül, takdir, taltif ve cezalar da dikkate alınmak suretiyle yönetmelikte belirtilen esaslara göre yapılır.

Bunlardan; okul ve kurslardaki öğrenim ve eğitimi başarı ile bitirenler, bitirdikleri tarihten geçerli olarak teğmen nasbedilirler. Söz konusu personelin okul ve kurslarda geçen süreleri, nasıp tarihine eklenerek, teğmenlik bekleme süresinden sayılır. Bu şekilde bulunacak nasıplarına göre terfi ve kademe ilerlemesine esas olacak nasıpları, nasıplarının götürüldüğü takvim yılının 30 Ağustosudur. Ancak, nasıp düzeltilmesinden dolayı maaş, maaş farkı ödenmez ve diğer özlük hakları verilmez.

Bu personel, astsubay iken bulundukları rütbe karşılığı derece ve kademelerine bir kademe ilave edilerek subay nasbedilir. Nasbedildikleri teğmen rütbesinin aylığından fazla derece ve kademe aylığı alanlar, daha önce emsal oldukları astsubayların derece, kademe ve yükselecekleri yeni derece ve kademe aylıklarına göre aylık almaya devam ederler. Ancak, yükselecekleri subaylık rütbe ve rütbe kıdemliliğindeki aylık derece ve kademeleri, emsali astsubayların aylık derece ve kademelerine eşit hale gelince, emsali subaylar hakkındaki aylık derece ve kademelerine tâbi tutulurlar. Astsubaylıktan subay olan personele rütbe, rütbe normal bekleme süreleri, yaş hadleri de dahil diğer hususlar için muvazzaf subaylar hakkındaki hükümler uygulanır.

Astsubaylıktan subaylığa geçmek için gerekli başvuru şartlarını haiz olup, Genelkurmay Başkanlığınca geçerli mazeret olarak değerlendirilen harekat görevleri nedeniyle başvuruda bulunamayan veya seçme sınavına katılamayan astsubayların hakları, sınava giremedikleri süre kadar uzatılır.

Astsubaylıktan subay olmaya engel haller aşağıda belirtilmiş olup, bu fıkrada belirtilenler; cezaları ertelenmiş, para cezasına çevrilmiş, genel veya özel af kanunları kapsamına girmiş, hükümlülüklerine ilişkin kayıtları adlî sicilden çıkarılmış olsalar da subay olamazlar:

a) Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlar ile basit ve nitelikli zimmet, irtikap, iftira, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, yalan yere tanıklık, yalan yere yemin, cürüm tasniî, ırza geçmek, sarkıntılık, kız kadın veya erkek kaçırmak, fuhşiyata tahrik, gayrî tabiî mukarenet, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı suçlar ile kaçakçılık, resmî ihale ve alım ve satımlara fesat karıştırma suçlarından birisinden mahkûm olmak.

b) Firar, amir veya üste fiilen taarruz, emre itaatsizlikte ısrar, üste hakaret, mukavemet, fesat suçları ile 1632 sayılı Askerî Ceza Kanununun 148 inci maddesinde belirtilen suçlardan birisinden mahkûm olmak.

c) Taksirli suçlar hariç olmak üzere, (a) ve (b) bentlerinde sayılan suçların dışındaki suçlardan askerî ve adlî mahkemeler, disiplin mahkemeleri veya disiplin amirlerince toplam olarak yirmibir gün ve daha fazla hapis veya oda hapsi cezası ile mahkûm olmak veya cezalandırılmak.

Açığa alınmayı gerektiren veya yukarıdaki fıkranın (a) ve (b) bentlerinde sayılan suçlardan gözetim altına alınanlar ya da tutuklananlar yahut haklarında kamu davası açılanlar, bu durumlarının devamı süresince sınava alınmazlar. Bunlar hakkında soruşturma emri verilmemesi veya hazırlık soruşturması sonunda kovuşturmaya yer olmadığı kararı verilmesi veya yargılama neticesine göre beraat etmeleri halinde, diğer şartları da haiz olmak kaydıyla sınava kabul edilirler.”

 

MADDE 3. - 926 sayılı Kanunun 110 uncu maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE4. - 926 sayılı Kanuna aşağıdaki ek geçici maddeler eklenmiştir.

“EKGEÇİCİ MADDE 80. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 109 uncu maddesine göre astsubaylıktan subaylığa geçirilenlerin yükselebilecekleri rütbe, rütbe bekleme süreleri ve yaş hadleri aşağıda belirtilmiştir.

     Normal Bekleme

Rütbeler               Süreleri              Yaş Haddi

Teğmen 3 yıl                            41

Üsteğmen 6 yıl                            46

Yüzbaşı 6 yıl                            55

 

Bunlar astsubay iken bulundukları rütbe karşılığı derece ve kademelerine bir kademe ilave edilerek subay nasbedilirler. Müteakip yıllarda ulaşabilecekleri rütbelere ait ilk derece ve kademeleri ile aylık gösterge tablosu EK-VII sayılı cetvelde düzenlenmiştir. Rütbe, rütbe normal bekleme süreleri, yaş hadleri dışında kalan hususlar için bunlara subaylar hakkındaki hükümler uygulanır. Bunlardan nasbedildikleri teğmen rütbesinin aylığından fazla derece ve kademe aylığı alanlar daha önce emsal oldukları astsubayların derece, kademe ve yükselecekleri yeni derece ve kademe aylıklarına göre aylık almaya devam ederler. Ancak, yükselecekleri subaylık rütbe ve rütbe kıdemliliğindeki aylık derece ve kademeleri, emsali astsubayların aylık derece ve kademelerine eşit hale gelince, emsali subaylar hakkındaki aylık derece ve kademelerine tâbi tutulurlar.

Bunlardan subay nasbedildikten sonra fakülte veya yüksekokul bitirenlerin intibakı; personelin fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokulunu bitirdiğine dair resmî belgeyi ibraz edip müracaatını yaptığı tarihteki derece ve kademelerine, iki yıl süreli yüksek öğrenim için bir kademe, üç yıl süreli yüksek öğrenim için iki kademe, dört yıl süreli yüksek öğrenim için bir derece ilave edilerek yapılır. İki ve üç yıl süreli yüksek öğrenimini tamamlayarak intibakları yapılmış olanların daha sonra lisans öğrenimlerini tamamlamaları halinde intibak işlemleri bir defaya mahsus olmak üzere tekrar yapılır. Yüksek öğrenimden dolayı bir defadan fazla yapılan intibak işlemleri toplamı bir dereceden fazla olamaz. Beş yıl ve üzerindeki öğrenimlerin dört yıldan fazlası için kademe verilmez.

Bunlardan en az dört yıl süreli fakülte veya yüksekokul bitirenler, ihtiyaca göre kendi sınıflarında veya öğrenimleriyle ilgili sınıflarda istihdam edilebilirler. Bunlara; rütbe, rütbe normal bekleme süreleri, yaş hadleri de dahil olmak üzere diğer hususlar için, muvazzaf subaylar hakkındaki hükümler uygulanır. Bu Kanunun yayımı tarihinde  en az dört yıl süreli fakülte veya yüksekokul bitirenlerden yüzbaşı rütbesinde bulunup, normal rütbe bekleme süresini tamamlamış olanlar, 38 inci maddede belirtilen rütbe terfi şartları ve esasları dahilinde binbaşı rütbesine terfi ettirilirler. Bunların terfi ve kademe ilerlemesine esas olacak nasıpları, yüzbaşı rütbesinde normal rütbe bekleme süresini tamamladıkları takvim yılının 30 Ağustosudur. Ancak, nasıp düzeltmesinden dolayı, maaş, maaş farkı ödenmez ve diğer özlük hakları verilmez.

EK GEÇİCİ MADDE 81. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 109 uncu maddesine göre astsubaylıktan subaylığa geçirilenlerden, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra; yüzbaşı rütbesinde rütbe bekleme süresini tamamlamayı müteakip, en az dört yıl süreli yüksek öğrenimi tamamlayanlar, 38 inci maddede belirtilen terfi şartları ve esasları dahilinde, mezun oldukları tarihin takvim yılının 30 Ağustosundan geçerli olarak binbaşı rütbesine terfi ettirilirler.

EK GEÇİCİ MADDE 82. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 14 üncü maddesine göre astsubaylıktan subaylığa geçirilenlerden; nasbedildikleri teğmen rütbesinin aylığından fazla derece ve kademe aylığı alanlar daha önce emsal oldukları astsubayların derece, kademe ve yükselecekleri yeni derece ve kademe aylıklarına göre aylık almaya devam ederler. Ancak, yükselecekleri subaylık rütbe ve rütbe kıdemliliğindeki aylık derece ve kademeleri, emsali astsubayların aylık derece ve kademelerine eşit hale gelince, emsali subaylar hakkındaki aylık derece ve kademelerine tâbi tutulurlar.

EK GEÇİCİ MADDE 83. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 109 uncu maddesine göre astsubaylıktan subaylığa nasbedildikten sonra en az dört yıl süreli yüksek öğrenim mezunu olup, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce emekli olanlara, emekli oldukları tarihte yürürlükte bulunan hükümler uygulanır.”

MADDE 5. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 6. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

Recep Tayyip Erdoğan

                 Başbakan

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.    Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

A. Gül A. Şener             M. A. Şahin

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

B. Atalay A. Babacan                  M. Aydın

Devlet Bakanı Adalet Bakanı Millî Savunma Bakanı

G. Akşit C. Çiçek            M. V. Gönül

İçişleri Bakanı Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı

A. Aksu K. Unakıtan                   H. Çelik

Bayındırlık ve İskân Bakanı  Sağlık Bakanı     Ulaştırma Bakanı

Z. Ergezen R. Akdağ               B. Yıldırım

Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı

S. Güçlü M. Başesgioğlu               A. Coşkun

En. ve Tab. Kay. Bakanı Kültür ve Turizm Bakanı V.         Orman Bakanı

M. H. Güler G. Akşit                   O. Pepe

                                       Çevre Bakanı

K. Tüzmen
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 2. - 926 sayılı Kanunun 109 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 109. - Türk Silâhlı Kuvvetlerinin ihtiyacı gözönüne alınarak her sene tespit edilecek kontenjan  nispetinde emsali arasında temayüz etmiş en az dört yıl süreli fakülte veya yüksek okulları bitiren astsubaylar; bağlı olduğu kuvvet komutanlığının, Jandarma Genel Komutanlığının veya Sahil Güvenlik Komutanlığının teklifi üzerine kendi sınıflarında veya askerî hâkim sınıfı hariç olmak üzere öğrenimlerinin ilgilendirdiği ihtiyaç duyulan sınıflarda aşağıdaki şartlarla teğmen nasbedilirler :

a) Subaylık için sınava müracaat tarihinde en az üstçavuş rütbesinde ve astsubay olarak altıncı hizmet yılını tamamlamış, dokuzuncu hizmet yılını bitirmemiş olmak.

b) Subaylık için sınava müracaat tarihinde astsubaylığa nasıp tarihinden itibaren almış olduğu mevcut sicil notlarının ortalaması, sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olmak.

c) Askerî disiplin, tutum ve davranışları, görevindeki başarısı, meslekî bilgi ve yetenekleri ile genel kültürü bakımından subaylığa lâyık bulunduğu sıralı sicil üstleri tarafından onanmış olmak.

d) Yapılacak seçme sınavlarında başarılı olmak ve seçilmelerini müteakip gönderilecekleri okul ve kurslarda başarı göstermek.

Yapılacak seçme sınavlarında başarı gösterenlerin sıralaması, personelin sınav notu ile almış olduğu madalya, ödül, takdir, taltif ve cezalar da dikkate alınmak suretiyle yönetmelikle belirtilen esaslara göre yapılır.

Bunlardan; okul ve kurslardaki öğrenim ve  eğitimi başarı ile bitirenler, bitirdikleri tarihten geçerli olarak teğmen nasbedilirler. Söz konusu personelin okul ve kurslarda geçen süreleri, nasıp tarihine eklenerek, teğmenlik bekleme süresinden sayılır. Bu şekilde bulunacak nasıplarına göre terfi ve kademe ilerlemesine esas olacak nasıpları, nasıplarının götürüldüğü takvim yılının 30 Ağustosudur. Ancak, nasıp düzeltilmesinden dolayı maaş, maaş farkı ödenmez ve diğer özlük hakları verilmez.

Bu personel, astsubay iken bulundukları rütbe karşılığı derece ve kademelerine bir kademe ilâve edilerek subay nasbedilir. Nasbedildikleri teğmen rütbesinin aylığından fazla derece ve kademe aylığı alanlar, daha önce emsal oldukları astsubayların derece, kademe ve yükselecekleri yeni derece ve kademe aylıklarına göre aylık almaya devam ederler. Ancak, yükselecekleri subaylık rütbe ve rütbe kıdemliliğindeki aylık derece ve kademeleri, emsali astsubayların aylık derece ve kademelerine eşit hâle gelince, emsali subaylar hakkındaki aylık derece ve kademelerine tâbi tutulurlar. Astsubaylıktan subay olan personele rütbe, rütbe normal bekleme süreleri, yaş hadleri de dahil diğer hususlar için muvazzaf subaylar hakkındaki hükümler uygulanır.

Astsubaylıktan subaylığa geçmek için gerekli başvuru şartlarını haiz olup, Genelkurmay Başkanlığınca geçerli mazeret olarak değerlendirilen harekât görevleri nedeniyle başvuruda bulunamayan veya seçme sınavına katılamayan astsubayların hakları, sınava giremedikleri süre kadar uzatılır.

 

Astsubaylıktan subay olmaya engel haller aşağıda belirtilmiş olup, bu fıkrada  belirtilenler; cezaları ertelenmiş, para cezasına çevrilmiş, genel veya özel af kanunları kapsamına girmiş hükümlülüklerine ilişkin kayıtları adlî sicilden çıkarılmış olsalar da subay olamazlar :

a) Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlar ile basit ve nitelikli zimmet, irtikap, iftira, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, yalan yere tanıklık, yalan yere yemin, cürüm tasniî, ırza geçmek, sarkıntılık, kız kadın veya erkek kaçırmak, fuhşiyata, tahrik, gayrî tabiî mukarenet, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı suçlar ile kaçakçılık, resmî ihale ve alım ve satımlara  fesat karıştırma suçlarından birisinden mahkûm olmak.

b) Firar, amir veya üste fiilen taarruz, emre itaatsizlikte ısrar, üste hakaret, mukavemet, fesat suçları ile 1632 sayılı Askerî Ceza Kanununun 148 inci maddesinde belirtilen suçlardan birisinden mahkûm olmak.

c) Taksirli suçlar hariç olmak üzere, (a) ve (b) bentlerinde sayılan suçların dışındaki suçlardan askerî ve adlî mahkemeler, disiplin mahkemeleri veya disiplin amirlerince toplam olarak yirmibir gün ve daha fazla hapis veya oda hapsi cezası ile mahkûm olmak veya cezalandırılmak.

Açığa alınmayı gerektiren veya yukarıdaki fıkranın (a) ve (b) bentlerinde sayılan suçlardan gözetim altına alınanlar ya da tutuklananlar yahut haklarında kamu davası açılanlar, bu durumlarının devamı süresince sınava alınmazlar. Bunlar hakkında soruşturma emri verilmemesi veya hazırlık soruşturması sonunda kovuşturmaya yer olmadığı kararı verilmesi veya yargılama neticesine göre beraet etmeleri halinde, diğer şartları da haiz olmak kaydıyla sınava kabul edilirler.”

 

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.