Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 15)
Aile Mahkemelerinin
Kuruluş, Görev ve Yargılama Usullerine Dair Kanun Tasarısı ve Adalet Komisyonu
Raporu
(1/311)
Not : Tasarı Başkanlıkça; Plan ve Bütçe ve Adalet
Komisyonlarına havale edilmiştir.
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
11.12.2002 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG/196-279/5965 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
LİSTE
Esas No.: Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/380 Kara Avcılığı Kanunu
Tasarısı
1/385 Topyekûn Savunma Sivil
Hizmetleri Kanunu Tasarısı
1/404 Millî Güvenlik Kurulu ve
Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği Kanununa İki Ek ve Bir Geçici Madde
Eklenmesi ile Devlet Memurları Kanununun 36 ncı Mad- desinde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/408 Türk Vatandaşları
Hakkında Yabancı Ülke Mahkemelerinden ve Yabancılar Hak- kında Türk Mahkemelerinden
Verilen Ceza Mahkûmiyetlerinin İnfazına Dair Ka- nunda Değişiklik Yapılmasına
İlişkin Kanun Tasarısı
1/410 Hâkimler ve Savcılar
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/444 Cezaların İnfazı Hakkında
Kanunda ve Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hak- kında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı
1/450 Ceza Muhakemeleri Usulü
Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması ve Bu Kanuna Bazı Maddeler
Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/646 Hâkim ve Savcı Adayları
Eğitim Merkezi Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun İki
Maddesinin Yeniden Düzenlenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/689 Sosyal Güvenlik Kurumu
Teşkilâtının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı
Esas No.: Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/690 Sosyal Sigortalar Kurumu
Kanunu Tasarısı
1/691 Esnaf ve Sanatkârlar ve
Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Ka- nununun ve Tarımda
Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanu- nunun
Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi, Yürürlükten Kaldırılması ve Bu Kanun- lara
Geçici Maddeler Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/692 Türkiye İş Kurumu Kanunu
Tasarısı
1/743 Türkiye Adalet Akademisi
Kanunu Tasarısı
1/773 Uluslararası Ticarî İşlemlerde Yabancı Kamu
Görevlilerine Rüşvet Verilmesinin Ön- lenmesi İçin Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı
1/796 Türk Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında
Kanun ve Karayolları Trafik Kanu- nunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı
1/805 Avrupa Çevre Ajansına ve
Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak
Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Ya- pılan Anlaşmanın Kabul
Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihaî Senedinin ve Türkiye Cumhuriyeti ile
Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Av- rupa Çevre Ajansı ve
Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşmasının Onay- lanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/840 Türkiye’nin MATRA
Programına Katılımına İlişkin Mutabakat Zaptının Onaylan- masının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/919 Türkiye-EFTA Ortak
Komitesinin 2000 Yılına Ait 4 Sayılı Kararının Onaylan- masının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/928 Türk Ceza Kanunu ile
Hapishane ve Tevkifhanelerin İdaresi Hakkında Kanunda
Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/941 Millî Güvenlik Kurulu ve
Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği Kanununda
Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/943 Sendikalar Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/944 190 Sayılı Genel Kadro ve
Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki Cetvellerin Adalet Bakanlığı, Anayasa Mahkemesi
Başkanlığı ve Danıştay Baş- kanlığına Ait Bölümlerinde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/948 Yabancıların Çalışma
İzinleri Hakkında Kanun Tasarısı
1/968 Sınıraşan Örgütlü Suçlara
Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesinin Onaylanmasının
Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/976 Adlî Tıp Kurumu Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/980 Aile Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve
Yargılama Usullerine Dair Kanun
Tasarısı
1/987 Atatürk Kültür, Dil ve
Tarih Yüksek Kurumu Kanunu ile Devlet Memurları Kanu- nunda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/998 Türkiye Cumhuriyeti
ile Hırvatistan Cumhuriyeti Arasında Serbest Ticaret Anlaş- masının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas No.: Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/1003 Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Avrupa Birliği Komisyonu Arasında Merkezi
Finans ve İhale
Biriminin Kurulması ile Ulusal Fonun Kurulmasına İlişkin Muta- bakat Zabıtlarının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1016 Sınıraşan Örgütlü
Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesine Ek Kara, Deniz ve
Hava Yoluyla Göçmen
Kaçakçılığına Karşı Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1021 Sınıraşan Örgütlü
Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesine Ek İnsan Tica- retinin,
Özellikle Kadın ve Çocuk Ticaretinin Önlenmesine, Durdurulmasına ve Cezalandırılmasına
İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1024 Gelibolu Yarımadası
Tarihî Millî Parkı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
13.5.2002 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-438/2600 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Adalet Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 29.3.2002 tarihinde kararlaştırılan “Aile Mahkemelerinin
Kuruluş, Görev ve Yargılama Usullerine Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Anayasanın “Ailenin
korunması, kenar başlıklı 41 inci maddesinde, ailenin Türk toplumunun temeli
olduğu ve Devletin, ailenin huzur ve refahı ile özellikle ananın ve çocukların
korunması için gerekli tedbirleri alacağı ve gereken teşkilâtı kuracağı
belirtilmektedir. Toplumun temelini oluşturan ailenin korunması için gerekli
önlemlerin alınması ihtiyacı her geçen gün artmaktadır. Hiç şüphesiz, bir
toplumda sosyal barış ve adaletin sağlanmasında, demokratik haklara saygılı,
sağlıklı, topluma yararlı bireylerin yetiştirilmesinde ailenin önemi inkar
edilemez bir gerçektir. Ailenin korunması görevi ise Devlete aittir. Günümüzde
birçok sahada olduğu gibi, sosyal yapıdaki baş döndürücü gelişmeler ve
karmaşıklık, eşlerin ve çocukların da sorunlarının artmasına ve olumsuzluklar
yaşamalarına neden olabilmektedir. Bu sorunların çözümünde yargı alanına giren
konular bakımından da bir takım yenilikler getirilmesi zorunluluğu bulunmaktadır.
Bir çok ülkenin iç
hukuklarında aile mahkemelerine ilişkin düzenlemelerin yer aldığı, örneğin
Kanada ve Almanya’da aile mahkemeleri bulunduğu bilinmektedir. Ülkemizde ise
yürürlükte olan mevzuat hükümlerine göre, aileye ilişkin dava ve işler halen genel
mahkemelerde görülmektedir. Bu mahkemeler, aileye ilişkin davaların yanı sıra
diğer hukuk davalarına da bakmak durumunda olup, ayrıca aile ile ilgili
uyuşmazlıkların çözümünde ihtiyaç duyulan, psikolog, pedagog ve sosyal
çalışmacı mahkeme bünyesinde bulunmamaktadır. Buysa, mevcut mahkemelerin aile
hukukundan doğan dava ve işlerin çözümlenmesinde kendilerinden beklenen işlevi
yeterince yerine getirmesine engel olmaktadır. Ayrıca, 8.12.2001 tarihli ve
24607 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak 1 Ocak 2002 tarihinden itibaren
yürürlüğe girmiş olan 22.11.2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medenî Kanununun
özellikle aile hukukuna ilişkin hükümlerinden beklenen amacın gerçekleşmesi
bakımından da aile mahkemelerinin kurulması bir ihtiyaç haline gelmiştir.
Tasarıyla kurulması
öngörülen ve bünyesinde psikolog, pedagog ve sosyal çalışmacı bulunan aile
mahkemeleri, aile hukukundan doğan dava ve işleri, taraflar arasındaki
karşılıklı saygı, sevgi ve hoşgörünün korunması ilkesini gözeterek,
gerektiğinde uzmanlardan da yararlanarak, eşlerin ve çocukların karşı karşıya
oldukları sorunların sulh yoluyla çözümünü sağlamaya çalışacaktır. Böylece,
yargılama görevinin yanında toplumun temel taşı olan ailenin korunmasına
yönelik koruyucu, eğitici ve sosyal önlemler alma gibi önemli işlevleri de
yerine getirecek olan aile mahkemelerinin kurulması amacıyla bu Tasarı
hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Kanunun amaç ve kapsamının,
aile hukukundan doğan dava ve işleri görmek üzere kurulan aile mahkemelerinin
kuruluş, görev ve yargılama usullerini düzenlemek olduğu belirtilmiştir.
Madde 2. - Aile mahkemelerinin kuruluşuna
ilişkin esaslar açıklanmıştır.
Madde 3. - Aile mahkemesine atanacak
hâkimlerin nitelikleri belirtilmiştir.
Madde 4. - Aile mahkemelerinin görevleri,
22.11.2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medenî Kanununun İkinci Kitabı ile
3.12.2001 tarihli ve 4722 sayılı Türk Medenî Kanununun Yürürlüğü ve Uygulama
Şekli Hakkında Kanuna göre aile hukukundan doğan dava ve işler, 20.5.1982
tarihli ve 2675 sayılı Milletlerarası Özel Hukuk ve Usul Hukuku Hakkında Kanuna
göre aile hukukuna ilişkin yabancı mahkeme kararlarının tanıma ve tenfizi ile
kanunlarla verilen diğer görevler olarak hükme bağlanmıştır.
Madde 5. - Aile mahkemesine atanacak
uzmanların görevleri, nitelikleri ve reddolunabilecekleri belirtilmiştir.
Ayrıca iş durumlarının müsait olmaması veya hukukî veya fiilî bir engel
bulunması ya da başka bir uzmanlık dalına ihtiyaç duyulması hallerinde diğer
kamu kurum ve kuruluşlarında aynı nitelikte olan çalışanlar veya serbest meslek
icra edenlerden de yararlanılacağı öngörülmüştür.
Madde 6. - Aile mahkemelerince, diğer
kanunlardaki hükümler saklı kalmak üzere, görev alanına giren konularda,
yetişkinler ve küçükler hakkında alınabilecek koruyucu, eğitici ve sosyal
önlemler, Türk Medenî Kanunu hükümleri de dikkate alınarak düzenlenmiştir.
Maddede geçen sosyal hizmet kurumlarına, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme
Kurumu gibi kurumlar örnek olarak gösterilebilir.
Madde 7. - Aile mahkemelerinin görevli
olduğu dava ve işlerde geçerli olan usul kuralları açıklanmış, özel
kanunlardaki hükümler saklı kalmak kaydıyla, bu Kanunda hüküm bulunmayan
konularda, Türk Medenî Kanununun aile hukukuna ilişkin usul hükümleri ile
18.6.1927 tarihli ve 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu hükümlerinin
uygulanacağı belirtilmiştir.
Madde 8. - Yeni ihdas edilen kadrolara
ilişkindir.
Madde 9. - Değiştirilen ve yürürlükten
kaldırılan hükümler belirtilmiştir.
Geçici Madde 1. - Bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihte, aile mahkemelerinin görevine giren ve halen görülmekte olan
dava ve işlerle ilgili olarak yapılacak işlemlere açıklık getirilmiştir.
Madde 10. - Yürürlük maddesidir.
Madde 11. - Yürütme maddesidir.
Adalet
Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Adalet Komisyonu |
7.1.2003 |
|
|
Esas No. : 1/311 |
|
|
|
Karar No. : 9 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 19.12.2002 tarihinde tali
komisyon olarak Plan ve Bütçe, esas komisyon olarak Komisyonumuza havale
edilmiş olan "Aile Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yargılama Usullerine
Dair Kanun Tasarısı (1/311)", Komisyonumuzun 6.1.2003 tarihli 4 üncü
birleşiminde Adalet Bakanı Sayın Cemil Çiçek ile Adalet ve Maliye Bakanlıkları
temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüş, geneli üzerindeki
görüşmelerin tamamlanmasından sonra maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının 1 ve 2 nci maddeleri aynen kabul
edilmiştir.
Tasarının 3 üncü maddesinde yapılan
redaksiyonla aile hukuku alanında lisansüstü eğitim yapmış olan hâkimlerin
tercih nedeni olmasını sağlamak amacıyla "tercihan" ibaresinin yeri
değiştirilmiştir.
Tasarının 4 üncü maddesinin 1 numaralı
bendinde yer alan "Türk Medenî Kanununun Yürürlüğü ve Uygulama Şekli
Hakkında" ibaresinden sonraki "Kanununa" kelimesi
"Kanuna" şeklinde değiştirilmiştir.
Tasarının 5, 6, 7, 8 ve 9 uncu maddeleri
aynen kabul edilmiştir.
Tasarının Geçici 1 inci maddesinin ikinci
fıkrası uygulamada yaşanabilecek kadro sıkıntısı dikkate alınarak madde
metninden çıkarılmıştır.
Tasarının yürürlüğe ilişkin 10 ve
yürütmeye ilişkin 11 inci maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Köksal Toptan |
Halil
Özyolcu |
Ramazan Can |
|
|
Zonguldak |
Ağrı |
Kırıkkale |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan
Kara |
Mehmet Ziya Yergök |
Feridun Fikret Baloğlu |
|
|
Kilis |
Adana |
Antalya |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Orhan Yıldız |
Semiha Öyüş |
Feridun
Ayvazoğlu |
|
|
Artvin |
Aydın |
Çorum |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muzaffer Külcü |
Mahmut Durdu |
Esat
Canan |
|
|
Çorum |
Gaziantep |
Hakkâri |
|
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Sadullah
Ergün |
Recep Özel |
Ahmet
Güryüz Ketenci |
|
|
Hatay |
Isparta |
İstanbul |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Yılmazcan |
Hakkı Köylü |
Harun Tüfekçi |
|
|
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem Kılıç |
Orhan
Eraslan |
Ömer Kulaksız |
|
|
Malatya |
Niğde |
Sivas |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Nuri Saygun |
Zeyid Aslan |
Bekir Bozdağ |
|
|
Tekirdağ |
Tokat |
Yozgat |
|
|
|
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
AİLE MAHKEMELERİNİN KURULUŞ, GÖREV VE YARGILAMA
USULLERİNE
DAİR KANUN TASARISI
Amaç ve kapsam
MADDE1. - Bu Kanunun amacı, aile mahkemelerinin kuruluş,
görev ve yargılama usullerini düzenlemektir.
Bu Kanun, aile hukukundan doğan dava ve işleri görmek üzere
kurulan aile mahkemelerine dair hükümleri kapsar.
Aile mahkemelerinin
kuruluşu
MADDE2. - Aile mahkemeleri, Adalet Bakanlığınca Hâkimler ve
Savcılar Yüksek Kurulunun olumlu görüşü alınarak her ilde ve merkez nüfusu
yüzbinin üzerindeki her ilçede, tek hâkimli ve asliye mahkemesi derecesinde
olmak üzere kurulur. Aile mahkemelerinin yargı çevresi, kurulduğu il ve ilçenin
mülkî sınırlarıyla belirlenir. Ancak yargı çevresi, Adalet Bakanlığının teklifi
üzerine Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca değiştirilebilir.
Gerektiğinde birinci fıkradaki usule göre bir yerdeki aile
mahkemesinin birden çok dairesi kurulabilir. Bu durumda daireler
numa-ralandırılır.Aile mahkemesi kurulamayan yerlerde bu Kanun kapsamına giren
dava ve işlere, Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca belirlenen Asliye Hukuk
Mahkemesince bakılır.
Aile mahkemelerinde bir yazı işleri müdürü ile yeteri kadar
personel bulunur.
Aile mahkemeleri
hâkimlerinin nitelikleri ve atanmaları
MADDE3. - Aile mahkemelerine atana-cakları bölgeye veya bir
alt bölgeye hak kazanmış, adlî yargıda görevli, tercihan evli ve çocuk sahibi,
otuz yaşını doldurmuş ve aile hukuku alanında lisansüstü eğitim yapmış olan
hâkimler arasından Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca atama yapılır.
Aile mahkemelerinin
görevleri
MADDE4. - Aile mahkemeleri, aşağıdaki dava ve işleri
görürler.
1. 22.11.2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medenî Kanununun
İkinci Kitabı ile 3.12.2001 tarihli ve 4722 sayılı Türk Medenî Kanununun
Yürürlüğü ve Uygulama Şekli Hakkında Kanu-nuna göre aile hukukundan doğan dava
ve işler,
2. 20.5.1982 tarihli ve 2675 sayılı Milletlerarası Özel
Hukuk ve Usul Hukuku Hakkında Kanuna göre aile hukukuna ilişkin yabancı mahkeme
kararlarının tanıma ve tenfizi,
3. Kanunlarla verilen diğer görevler,
Aile mahkemeleri bünyesinde
bulunan uzmanlar
MADDE5. - Her aile mahkemesine,
1. Davanın esasına girilmeden önce veya davanın görülmesi
sırasında, mahkemece istenen konular hakkında taraflar arasındaki uyuşmazlık
nedenlerine ilişkin araştırma ve inceleme yapmak ve sonucunu bildirmek,
2. Mahkemenin gerekli gördüğü hallerde duruşmada hazır
bulunmak, istenilen konularla ilgili çalışmalar yapmak ve görüş bildirmek,
3. Mahkemece verilecek diğer görevleri yapmak üzere Adalet
Bakanlığınca, tercihan evli ve çocuk sahibi, otuz yaşını doldurmuş ve aile
sorunları alanında lisanüstü eğitim yapmış olanlar arasından, birer psikolog,
pedagog ve sosyal çalışmacı atanır.
Bu görevlilerin bulunmaması, iş durumlarının müsait olmaması
veya görevin bunlar tarafından yapılmasında hukukî veya fiilî herhangi bir
engel bulunması ya da başka bir uzmanlık dalına ihtiyaç duyulması hallerinde,
diğer kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlar veya serbest meslek icra
edenlerden yararlanılır.
Bu uzmanlar, 18.6.1927 tarihli ve 1086 sayılı Hukuk Usulü
Muhakemeleri Kanununda düzenlenen hâkimin reddi sebeplerine göre
reddolunabilir.
Koruyucu, eğitici ve
sosyal önlemler
MADDE6. - Aile mahkemesi, diğer kanunlardaki hükümler saklı
kalmak üzere görev alanına giren konularda :
1. Yetişkinler hakkında;
a) Evlilik birliğinden doğan yükümlülükleri konusunda eşleri
uyararak, gerektiğinde uzlaştırmaya,
b) Ailenin ekonomik varlığının korunması veya evlilik
birliğinden doğan malî yükümlülüklerin yerine getirilmesine ilişkin gerekli
önlemleri almaya,
c) Resmî veya özel sağlık veya sosyal hizmet kurumlarına,
huzur evlerine veya benzeri yerlere yerleştirmeye,
d) Bir meslek edinme kursuna veya uygun görülecek bir eğitim
kurumuna vermeye,
2. Küçükler hakkında;
a) Bakım ve gözetime yönelik nafaka yükümlülüğü konusunda
gerekli önlemleri almaya,
b) Bedensel ve zihinsel gelişmesi tehlikede bulunan veya
manen terk edilmiş halde kalan küçüğü, ana ve babadan alarak bir aile yanına
veya resmî ya da özel sağlık kurumuna veya eğitimi güç çocuklara mahsus kuruma
yerleştirmeye,
c) Çocuk mallarının yönetimi ve korunmasına ilişkin
önlemleri almaya,
d) Genel ve katma bütçeli daireler, mahallî idareler, kamu
iktisadî teşebbüsleri ve bankalar tarafından kurulmuş teşekkül, müessese veya
işletmelere veya benzeri işyerlerine yahut meslek sahibi birinin yanına
yerleştirmeye,
Karar verebilir.
Aile mahkemesince verilen bu kararların takip ve yerine
getirilmesinde 5 inci maddeye göre atanan uzmanlardan biri veya birkaçı
görevlendirilebilir. Bu kararlara uyulmaması halinde Hukuk Usulü Muhakemeleri
Kanunu-nun 113/A maddesi uygulanır.
Usul hükümleri
MADDE 7. - Aile mahkemeleri, önlerine gelen dava ve işlerin
özelliklerine göre, esasa girmeden önce, aile içindeki karşılıklı sevgi, saygı
ve hoşgörünün korunması bakımından eşlerin ve çocukların karşı karşıya
oldukları sorunları tespit ederek bunların sulh yoluyla çözümünü, gerektiğinde
uzmanlardan da yararlanarak teşvik eder. Sulh sağlanamadığı takdirde
yargılamaya devam olunarak esas hakkında karar verilir.
Bu Kanunun uygulamasında, vesayet makamı olarak aile
mahkemesince verilen kararlara karşı, Türk Medenî Kanununun 397 nci maddesinde
belirtilen denetim makamı görevi, varsa bir sonraki numaralı aile mahkemesince,
yoksa o yerdeki asliye hukuk mahkemesince, asliye mahkemesi derecesinde başka
mahkeme yoksa en yakın yerdeki aile mahkemesi veya 2 nci maddenin ikinci
fıkrasına göre görevlendirilen Asliye Hukuk Mahkemesince yerine getirilir.
Özel kanunlardaki hükümler saklı kalmak kaydıyla, bu Kanunda
hüküm bulunmayan konularda Türk Medenî Kanununun aile huku-kuna ilişkin usul
hükümleri ile Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu hükümleri uygulanır.
Kadrolar
MADDE 8. - Adalet Bakanlığı taşra teşkilâtında kullanılmak
üzere ekli (1) ve (2) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek
13.12.1983 tarihli ve 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) ve (II)
sayılı cetvelin ilgili bölümlerine eklenmiştir.
Değiştirilen ve
yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 9. - 14.1.1998 tarihli ve 4320 sayılı Ailenin
Korunmasına Dair Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasındaki “Sulh Hâkimi”
ibaresi “Aile Mahkemesi Hâkimi” olarak değiştirilmiştir.
Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun 8 inci maddesinin ikinci
fıkrasının (4) numaralı bendindeki “Borçlar Kanununun 91, 92 nci maddelerinde
mahkemeye veya hâkime verilen işleri,” ibaresi hariç olmak üzere (4) ve (5)
numaralı bendi yürürlükten kaldırılmış ve mevcut (6) numaralı bendi (5)
numaralı bent olarak teselsül ettirilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Aile mahkemesi kurulan yerlerde bu
mahkemeler faaliyete geçtiğinde, yargı çevresi içerisinde ve görev alanına
giren sonuçlanmamış dava ve işler, yetkili ve görevli aile mahkemesine
devredilir.
Aile mahkemelerinin bütün yurtta kuruluşu ve faaliyete
geçmeleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki yıl içinde tamamlanır.
Yürürlük
MADDE 10. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
ADALET KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
AİLE MAHKEMELERİNİN KURULUŞ, GÖREV VE YARGILAMA
USULLERİNE
DAİR KANUN TASARISI
Amaç ve kapsam
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Aile mahkemelerinin kuruluşu
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Aile mahkemeleri hâkimlerinin nitelikleri ve atanmaları
MADDE 3. - Aile
mahkemelerine, atana-cakları bölgeye veya bir alt bölgeye hak kazanmış, adlî
yargıda görevli, evli ve çocuk sahibi, otuz yaşını doldurmuş ve tercihan aile hukuku alanında lisansüstü eğitim
yapmış olan hâkimler arasından Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca atama
yapılır.
Aile mahkemelerinin görevleri
MADDE 4. - Aile
mahkemeleri, aşağıdaki dava ve işleri görürler:
1. 22.11.2001 tarihli ve
4721 sayılı Türk Medenî Kanununun İkinci Kitabı ile 3.12.2001 tarihli ve 4722
sayılı Türk Medenî Kanununun Yürürlüğü ve Uygulama Şekli Hakkında Kanu-na göre
aile hukukundan doğan dava ve işler,
2. 20.5.1982 tarihli ve
2675 sayılı Milletlerarası Özel Hukuk ve Usul Hukuku Hakkında Kanuna göre aile
hukukuna ilişkin yabancı mahkeme kararlarının tanıma ve tenfizi,
3. Kanunlarla verilen
diğer görevler.
Aile mahkemeleri bünyesinde bulunan uzmanlar
MADDE 5. - Tasarının 5
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Koruyucu, eğitici ve sosyal önlemler
MADDE 6. - Tasarının 6
ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Usul hükümleri
MADDE 7. - Tasarının 7
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Kadrolar
MADDE 8. - Tasarının 8
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Değiştirilen ve yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 9. - Tasarının 9
uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Aile
mahkemesi kurulan yerlerde bu mahkemeler faaliyete geçtiğinde, yargı çevresi
içerisinde ve görev alanına giren sonuçlanmamış dava ve işler, yetkili ve görevli
aile mahkemesine devredilir.
Yürürlük
MADDE 10. - Tasarının 10
uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yürütme
MADDE 11. - Tasarının 11
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
B. Ecevit |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
N. Arseven |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Dr. R. Doğru |
R. Önal |
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Dışişleri
Bakanı V. |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. A. Akcan |
Doç. Dr. O. Durmuş |
O. Vural |
|
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı V. |
|
|
Z. Çakan |
M. İ. Talay |
M. Keçeciler |
|
|
Orman
Bakanı |
Çevre
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
F. Aytekin |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METNE EKLİ LİSTELER
(1) SAYILI LİSTE
KURUMU : ADALET BAKANLIĞI
TEŞKİLÂTI : TAŞRA
(I) SAYILI CETVEL
İHDAS EDİLEN KADROLARIN
SERBEST
KADRO
|
SINIF |
UNVAN |
DERECESİ |
ADEDİ |
TOPLAM |
|
|
|
|
GİH |
Yazı
İşleri Müdürü |
1 |
30 |
30 |
|
|
|
GİH |
Yazı
İşleri Müdürü |
2 |
30 |
30 |
|
|
|
GİH |
Yazı
İşleri Müdürü |
3 |
30 |
30 |
|
|
|
GİH |
Yazı
İşleri Müdürü |
4 |
30 |
30 |
|
|
|
GİH |
Yazı
İşleri Müdürü |
5 |
37 |
37 |
|
|
|
GİH |
Zabıt
Kâtibi |
5 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt
Kâtibi |
6 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt
Kâtibi |
7 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt
Kâtibi |
8 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt
Kâtibi |
9 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt
Kâtibi |
10 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt
Kâtibi |
11 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt
Kâtibi |
12 |
51 |
51 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
4 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
5 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
6 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
7 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
8 |
37 |
37 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
4 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
5 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
6 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
7 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
8 |
37 |
37 |
|
|
|
SH |
Sosyal
Çalışmacı |
4 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Sosyal
Çalışmacı |
5 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Sosyal
Çalışmacı |
6 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Sosyal
Çalışmacı |
7 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Sosyal
Çalışmacı |
8 |
37 |
37 |
|
|
|
YH |
Mübaşir |
8 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Mübaşir |
9 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Mübaşir |
10 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Mübaşir |
11 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Mübaşir |
12 |
37 |
37 |
|
|
|
|
|
|
SERBEST |
|
|
|
|
|
|
|
KADRO |
|
|
|
|
SINIF |
UNVAN |
DERECESİ |
ADEDİ |
TOPLAM |
|
|
|
YH |
Hizmetli |
8 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Hizmetli |
9 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Hizmetli |
10 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Hizmetli |
11 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Hizmetli |
12 |
37 |
37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
1 413 |
1 413 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) SAYILI LİSTE
KURUMU : ADALET BAKANLIĞI
TEŞKİLÂTI : TAŞRA
(II) SAYILI CETVEL
İHDAS EDİLEN KADROLARIN
(MESLEK MENSUPLARI)
SERBEST
KADRO
|
SINIF |
UNVAN |
DERECESİ |
ADEDİ |
TOPLAM |
|
|
|
|
Hâkim ve
Savcı |
1 |
40 |
40 |
|
|
|
Hâkim ve
Savcı |
2 |
40 |
40 |
|
|
|
Hâkim ve
Savcı |
3 |
40 |
40 |
|
|
|
Hâkim ve
Savcı |
4 |
37 |
37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
157 |
157 |
|
|
|
|
|
|
|
ADALET KOMİSYONUNUN KABUL
ETTİĞİ METNE
EKLİ LİSTELER
Tasarının 8 inci
maddesine ekli (1) ve (2) sayılı listeler Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.