Dönem : 22
Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 143)
Doğal Afetlerle İlgili Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Tasarısı ile Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı Tezkeresi
ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporları (1/594)
Not : Tasarı Başkanlıkça; Plan ve Bütçe ile Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 12.5.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-646/2098
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca hazırlanan ve
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 6.5.2003 tarihinde kararlaştırılan
“Doğal Afetlerle İlgili Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Ülkemizde meydana gelen
doğal afetler sonucu konut veya işyerleri zarar gören vatandaşlarımız için
Devletimiz, Anayasamızdaki sosyal devlet ilkesi gereğince bugüne kadar kamu
imkânlarını seferber etmiştir. Bu konuda mevzuatımızda çok sayıda düzenleme
yapılmış ve son olarak 27.12.1999 tarihinde 587 sayılı Zorunlu Deprem
Sigortasına Dair Kanun Hükmünde Kararname yürürlüğe girmiştir. Ancak bu Kanun
Hükmünde Kararname gereği yapılması gereken sigorta işlemlerinin; vatandaşlarımızın
sisteme uyumu, sigorta bilincinin gelişmesi ve bu sistemin yaygınlaştırılması
için belli bir süre gerektirdiği dikkate alınarak bazı maddelerinin yürürlük
tarihi yayımı tarihinden daha ileri bir tarih olarak belirlenmiştir. Ancak
aradan geçen üç yılı aşkın sürede, özellikle büyük şehirler dışında sigorta
işlemi yaptırma oranının son derecede düşük düzeyde kaldığı dikkat çekmektedir.
Nitekim, 1.1.2003 tarihinden sonra Tunceli-Pülümür, İzmir-Urla ve Seferihisar
ve Bingöl ile çevrelerinde meydana gelen depremler sonucu konutları veya
işyerleri hasar gören vatandaşlarımızın zorunlu deprem sigortasını yaptırma
oranları irdelendiğinde bu geçiş süresinin yeterli olmadığı görülmektedir. Bu
durumda sözü edilen Kanun Hükmünde Kararnamenin 11 inci maddesi gereğince, bu yerlerde
zorunlu deprem sigortasını yaptırmamış olan vatandaşlara, Devletin deprem
afetinin yıkıcı sonuçları karşısında yardım etmesi mümkün olamamaktadır. Diğer
yandan sözü edilen depremler sonrasında sivil toplum kuruluşları ve
vatandaşların afetzedelere yapmak istedikleri yardım ve hibelerin bütün
ihtiyacı karşılayamayacağı, Devletçe ek yardım yapılması gerekeceği düşüncesinden
hareketle bu bölgelere münhasır, geçici nitelikte bir düzenleme yapılması
ihtiyacı doğmuştur.
Öte yandan, afetzedelerin
zor deprem koşullarında hasar tespit, hak sahipliği ve yıkım gibi işlemleri
ayrı ayrı dava konusu etmemesi ve idare açısından ön hasar tespitlerinden
konutların teslimine kadar olan sürecin kesintiye uğramadan daha sağlıklı bir
şekilde yürütülebilmesi amacıyla, hasar tespit raporlarının teknik rapor ve
hazırlık işlemi niteliği de gözetilerek nihaî ve icraî bir işlem gibi
münferiden dava konusu yapılmaması yönünde düzenleme getirilmiştir.
Diğer taraftan, onarım
yardımı alması veya kalıcı konut hak sahibi olması gerektiğini düşünen
afetzedelerin yasal süresinde talep ve taahhütname verebilmesini sağlamak
amacıyla gerekli düzenleme yapılmıştır.
Ayrıca afet öncesi
sigorta işlemini yaptırmış olan afetzedelerin, Devletçe yapılan yardımlardan
diğer afetzedelerle eşit şekilde yararlanabilmesi amacıyla düzenleme
yapılmıştır.
Afetzedeler için yapılan
veya yaptırılan binalardan ve çeşitli biçimlerde iktisap olunan arsa veya
arazilerden arta kalanların, kamu kurum ve kuruluşlarına bedelsiz devri
amacıyla düzenleme yapılmıştır.
Afete maruz kalan
yörelerdeki belediyeler ve özel idarelerin maruz kaldıkları hasar ve tahribatın
giderilmesi için gerekli malî kaynak yeniden belirlenerek diğer belediyelerin
kaynaklarından herhangi bir kısıtlamaya gidilmemesi sağlanmıştır.
Toplu Konut İdaresi
Başkanlığının görev ve sorumluluklarını gereğince yerine getirebilmesini
teminen, uygulama yapacağı yerlerde geçici birimler kurabilmesine imkân
sağlanmıştır.
Öte yandan, Tasfiye
Halindeki Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi tarafından Toplu Konut İdaresi
Başkanlığına yapılan gayrimenkul devirleriyle ilgili olarak, hak ve
yükümlülüklerin taraflar arasındaki paylaşımına dair Bakanlar Kurulu iradesine
uygun düzenleme yapılmıştır.
Tasarı yukarıda
belirtilen amaçlarla hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile, hasar tespit
raporlarının münferiden dava konusu edilmemesi amaçlanmıştır. Doğal afetlerin
ve özellikle depremlerin hemen akabinde ön hasar tespitleri valilik ve yerel
idarelerce, nihaî hasar tespitleri ise Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca
oluşturulan fen heyetlerince yapılmaktadır. Hasar tespitleri yapılacak
işlemlere esas olmak üzere, teknik rapor içeriğinde bir hazırlık ve maddî durum
tespiti mahiyetinde düzenlenmekte, asıl işlemler olan hak sahipliği ve yıkım
gibi işlemlere veri teşkil etmektedir. Hasar tespit raporlarının nihaî bir
işlem olmaması, yapılan başvuru üzerine idarece mükerrer olarak
düzenlenebilmesi, idare kurullarınca itiraz üzerine veya artçı depremlerle
hasar oranlarının değişebilmesi gibi nedenlerle ve Danıştay yerleşik
içtihatları ile paralellik sağlanması amacıyla, bu raporların nihaî ve icraî
bir işlem gibi münferiden dava konusu edilmemesi yönünde düzenleme yapılmıştır.
Böylelikle hem afetzedelerin zor deprem koşullarında hasar tespit, hak
sahipliği ve yıkım gibi işlemleri ayrı ayrı dava konusu etmesi önlenmiş olacak,
hem de idare açısından ön hasar tespitlerinden konutların teslimine kadar olan
süreç kesintiye uğramadan daha sağlıklı bir şekilde yürütülebilecektir.
Diğer taraftan, öncelikle idari yollarla
çözüm bulunması amacıyla, gayrimenkulleri kesin bir şekilde hasarsız olarak
tespit edilenlerin veya gayrimenkullerin hasar tespiti hiç yapılmayanların,
yargı yoluna gitmeden önce mahallî ilân tarihinden itibaren otuz gün içinde
ilgili idareye başvurmaları zorunluluğu getirilmiştir.
Madde 2. - Madde ile, Bayındırlık ve İskân
Bakanlığınca hak sahipliği başvurularının yapılması için ilan edilen sürede
hasar tespit raporları ile belirlenen hasar oranlarına bakılmaksızın onarım
yardımı alması veya kalıcı konut hak sahibi olması gerektiğini düşünen herkesin
yasal süresine talep ve taahhütname verebilmesini sağlamak amacıyla gerekli
düzenleme yapılmıştır.
Madde 3. - Madde ile, afet öncesi sigorta
işlemini yaptırmış olan afetzedelerin, Devletçe yapılan yardımlardan diğer
afetzedelerle eşit şekilde yararlanabilmesi amacıyla düzenleme yapılmıştır.
Hasarlı bina veya işyeri sigortalı ise Devletçe yapılacak yardımlarda sigorta
tutarının indirilmesi, hakkaniyete aykırı ve evvelce bina veya işyerini sigorta
ettirenlerin mağdur edilmesi sonucunu doğurduğundan yapılan yeni düzenlemeyle
bu durum önlenmiştir.
Madde 4. - Madde ile, afetzedeler için
yapılan veya yaptırılan binalardan ve çeşitli biçimlerde iktisap olunan arsa
veya arazilerden türlü sebeplerle arta kalanların, kamu kurum ve kuruluşlarına
bedelsiz devri ve bu suretle kamu hizmetlerinin gerektirdiği ihtiyaçların
süratle karşılanması amacıyla Bakanlar Kuruluna yetki verilmiştir.
Madde 5. - Madde ile, afete maruz kalan
yörelerdeki belediyelere ve özel idarelere Devletin yapacağı yardımların malî
kaynağı yeniden belirlenerek, diğer belediyelerin kaynaklarından herhangi bir
kısıtlamaya gidilmemesi sağlanmıştır. Bu amaçla gerekli malî kaynağın, 7269
sayılı Kanunun 33 üncü maddesi çerçevesinde özel hesaplarda toplanan
kaynaklardan sağlanması ve bu yardımların miktarının, hasar ve tahribat
oranları dikkate alınarak Maliye Bakanının uygun görüşü üzerine, Bayındırlık ve
İskân Bakanınca tespit edilmesi öngörülmüştür.
Madde 6. - Madde ile, afet öncesi sigorta
işlemini yaptırmış olan afetzedelerin, Devletçe yapılan yardımlardan diğer
afetzedelerle eşit şekilde yararlanabilmesi amacıyla, sigorta şirketlerince
tabiî afet nedeniyle ödenen veya ödenecek tazminatların Devletçe yapılacak
yardımlardan düşülmemesi hükme bağlanmıştır.
Madde 7. - Madde ile, Tunceli-Pülümür,
İzmir-Urla ve Seferihisar ve Bingöl ve çevrelerinde meydana gelen depremlere
münhasır, geçici olarak belediye sınırları ile mücavir alanlarında depremler
sonucu konutları ağır hasar gören veya yıkılan afetzedelere kredi verilebilmesi
veya konutlarının yapılabilmesi, işyerleri ağır hasar gören veya yıkılan
afetzedelere toplu işyeri yapılabilmesi, komut veya işyerleri orta hasar gören
afetzedelere ise, güçlendirme projesi ve onarım işleri için kredi verilebilmesi
amacıyla düzenleme yapılmıştır. Bu kredilerin kullandırılması, geri dönüşü,
konut ve işyerlerinin afetzedelere tahsisine ilişkin usul ve esasların, bu
işleri yapmakla görevlendirilen Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından
çıkarılacak yönetmelikle belirlenmesi hükme bağlanmıştır.
Maddede, yukarıda bahsedilen işler için
gerekli malî kaynak belirtilmiş; bağış, yardım, kredi ve hibelerle ilgili iş ve
işlemler düzenlenmiş; 7269 sayılı Kanundaki prensipler esas alınarak, arazi ve
arsa temini, tahsisi ve devri ve bu işlerle ilgili idarî, teknik ve malî
konularda ilgili idarelere çeşitli haklar ve muafiyetler tanınmıştır.
Madde 8. - Madde ile, görev ve
sorumluluklarını gereğince yerine getirebilmesini teminen Toplu Konut İdaresi
Başkanlığına, uygulama yapacağı yerlerde ihtiyaç olması halinde, uygulama
bittiğinde kaldırılmak üzere gerekli birimler kurabilme ve diğer kamu
kurumlarından geçici görevle personel alınması imkânı sağlanmıştır.
Madde 9. - Madde ile, T. Emlak Bankası A.
Ş. tarafından Toplu Konut İdaresi Başkanlığına yapılan devirlerle ilgili bir
düzenlemeye yer verilmiştir. 28.3.2001 tarihli ve 2001/2202 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile T. Emlak Bankası A.Ş.’nin kanunî takipteki alacakları hariç
bankacılık bölümünün T. C. Ziraat Bankasına; ticarî gayrimenkulleri, ihtiyaç
fazlası gayrimenkulleri ve gayrimenkul faaliyetleriyle ilgili iştiraklerindeki
hisselerinin ise Toplu Konut İdaresi Başkanlığına devredilmesi düzenlenmiştir.
Bilahare 4684 sayılı Kanun ile, devir dışı kalan unsurların tasfiyesini teminen
Bankanın tasfiye haline gireceği de düzenlenmiş bulunmaktadır.
Tasfiyeden amaç, Bankanın kanunî takipteki
alacaklarının tahsili ile devir tarihinden
önceki gayrimenkul faaliyetlerinden doğan borçların ödenmesi ve
alacakların tahsilini müteakip hissedarlara dağıtım yapılarak bankanın tüzel
kişiliğinin sona erdirilmesidir.
Bu bağlamda Toplu Konut İdaresi
Başkanlığına, Bankanın gayrimenkul faaliyetlerinden doğan tüm aktif ve
pasifinin (hak ve borçlarının) devredilmesi değil sadece belirli nitelikteki
taşınmazlarının devredilmesi amaçlanmıştır. Dolayısıyla Başkanlığa devredilen
“hak ve yükümlülükler” de sadece “mülkiyeti Başkanlığa devredilen taşınmazlar”a
dair hak ve yükümlülükler ile sınırlıdır. Buna göre bu taşınmazlarla ilgili
evvelce yapılmış akitlerden doğan hak ve yükümlülüklerin devir tarihinden
sonraki döneme ilişkin olanları Başkanlığa ait olacaktır. Bankanın gayrimenkul
faaliyetlerinden doğmakla birlikte mülkiyeti Başkanlığa devredilmiş bir
taşınmazla ilgili olmayan hak ve borçlar ise tasfiye halindeki Bankaya ait
olacak ve tasfiye edilecektir.
Sonuç olarak, 4684 sayılı Kanun ve
2001/2202 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı çerçevesinde devre konu olan varlıklara
dair “hak ve yükümlülüklerin” aidiyeti, konu bakımından irdelendiğinde,
Başkanlıkça devralınan hak ve yükümlülükler sadece mülkiyeti Başkanlığa
devredilen taşınmazlar ile sınırlıdır. Zaman bakımından irdelendiğinde ise,
Başkanlığa devredilen taşınmazlarla ilgili hak ve yükümlülüklerden sadece devir
protokol tarihi olan 14.12.2001 tarihinden sonraki iş ve işlemlerden
kaynaklananlar Başkanlığa aittir. 14.12.2001 tarihinden önceki iş ve işlemlerle
ilgili hak ve yükümlülükler ise tasfiye halindeki Bankaya ait olup bunlarla
ilgili hukukî işlemler de Bankanın sorumluluğundadır.
Bununla birlikte Borçlar Kanununun genel
olarak mal varlığı devrini düzenleyen 179 uncu maddesindeki düzenleme, Banka ve
Başkanlık arasındaki devir işleminde hak ve yükümlülüklerin aidiyeti hususunda
4684 sayılı Kanun ve 2001/2202 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının amacından
farklı olarak, örneğin Bankanın gayrimenkul faaliyetlerine dair tüm aktif ve
pasifinden Başkanlığın sorumlu olması, müteselsil sorumluluk gibi sonuçlara yol
açabilecektir. Bu nedenle maddede, sözü edilen devirle ilgili olarak Borçlar
Kanununun 179 uncu maddesinden farklı bir hüküm getirilmiş ve bu suretle Banka
ve Başkanlık arasındaki devirden doğan hak ve yükümlülüklerin aidiyeti amaca
uygun olarak düzenlenmiştir.
Madde 10. - Madde ile, sigortalı
afetzedelerden yapılacak tahsilatın halen bitirilemediği gözönüne alınarak 17
Ağustos 1999 Marmara Depremi afetzedelerini de kapsaması amacıyla 3 üncü
maddenin yürürlük tarihi 17.8.1999; T. Emlak Bankası A.Ş. tarafından Toplu
Konut İdaresi Başkanlığına devredilen varlıkların devir protokol tarihinin
14.12.2001 olması nedeniyle 9 uncu maddenin yürürlük tarihi 14.12.2001, diğer
maddelerin yürürlük tarihi ise, Tunceli-Pülümür ve çevresinde, İzmir-Urla,
Seferihisar ve çevresinde ve Bingöl ve çevresinde meydana gelen depremleri
kapsaması amacıyla 1.1.2003 olarak belirlenmiştir.
Madde 11. - Yürütme maddesidir.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve
Turizm
Komisyonu
Esas No. : 1/594 20.5.2003
Karar No.:32
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca
hazırlanan ve Başbakanlık tarafından 12.5.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına sunulan ve 13.5.2003 tarihinde Başkanlıkça tali komisyon
olarak; Plan ve Bütçe Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale
edilen 1/594 esas numaralı "Doğal Afetlerle İlgili Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun 15.5.2003
tarihli 10 uncu Birleşiminde Hükümeti temsilen Bayındırlık ve İskân Bakanı
Sayın Zeki ERGEZEN, Maliye, İçişleri, Bayındırlık ve İskân bakanlıkları, Hazine
Müsteşarlığı, Ziraat Bankası, Tapu ve Kadastro ve Başbakanlık Acil Durum
Yönetimi Genel müdürlükleri,Toplu Konut İdaresi, Danıştay, Doğal Afet Sigortası
Kurumu başkanlıkları ile tasfiye halindeki T. Emlak Bankası A.Ş.
temsilcilerinin katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ile, depreme maruz kalan
gayrimenkullerin hasar tespit raporlarının teknik rapor ve hazırlık işlemi
niteliği de gözetilerek nihai ve icrai bir işlem gibi münferiden dava konusu
yapılmaması öngörülmekte, onarım yardımı alması veya kalıcı konut hak sahibi
olması gerektiğini düşünen afetzedelerin, yasal sürelerinde talep ve
taahhütname verebilmesine imkân tanınmakta, hasarlı bina veya işyerinin
sigortalı olması durumunda ise devletçe yapılacak yardımdan mevcut uygulamanın
aksine sigorta tutarının indirilmemesi öngörülmekte, afetzedeler için yapılan
veya yaptırılan binalardan ve çeşitli biçimlerde iktisap olunan arsa veya
arazilerden arta kalanların, kamu kurum ve kuruluşlarına bedelsiz devri
hedeflenmekte, afete maruz kalan yörelerdeki belediyeler ve özel idarelerin
maruz kaldıkları hasar ve tahribatın giderilmesi için gerekli mali kaynak
belirlenerek diğer belediyelerin kaynaklarından herhangi bir kısıtlamaya
gidilmemesi amaçlanmaktadır.
Öte yandan Toplu Konut İdaresi
Başkanlığının görev ve sorumluluklarını gereğince yerine getirebilmesini
teminen uygulama yapacağı yerlerde geçici birimler kurabilmesine imkân
sağlanmakta, tasfiye halindeki Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi tarafından
Toplu Konut İdaresi Başkanlığına yapılan gayrimenkul devirleriyle ilgili
olarak, hak ve yükümlülüklerin taraflar arasındaki paylaşımına dair Bakanlar
Kurulu iradesine uygun düzenleme yapılması hedeflenmektedir.
Tasarının Komisyondaki görüşmelerinde
Bayındırlık ve İskân Bakanı Zeki ERGEZEN tarafından yapılan açıklamalarda;
Ülkemizde meydana gelen doğal afetler
sonucu, konut ve işyerleri zarar gören vatandaşlarımız için bugüne kadar,
Anayasamızdaki sosyal devlet ilkesi ve
7269 sayılı Kanun gereğince kamu imkânlarının seferber edilerek
vatandaşlarımızın mağduriyetlerini gidermek amacıyla elden gelenin yapıldığı,
Afetlerle ilgili mevzuatımızda çok sayıda
düzenleme yapıldığı ve son olarak 27.12.1999 tarihinde 587 sayılı Zorunlu
Deprem Sigortasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği, bu Kanun
Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girmesiyle, köy yerleşim yeri dışındaki
yerlerde depremden dolayı hasar gören konutların zorunlu deprem sigortası
yaptırmalarının gerektiği ve bu yerlerdeki hasarlar için Devlet tarafından
afetzedelere hak sahipliğinden dolayı konut veya işyeri yaptırılamayacağı veya
kredi verilemeyeceğinin hükme bağlandığı,
Ancak, bu Kanun Hükmünde Kararname
yayınlandığında vatandaşlarımızın sisteme uyumu, sigorta bilincinin gelişmesi
ve bu sistemin yaygınlaştırılması için belli bir süre gerektiği dikkate
alınarak hak sahipliğini kaldıran maddesinin 15 ay sonra (Nisan 2001) yürürlüğe
girmesinin öngörüldüğü, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin bugün amacına
ulaşamadığının görüldüğü, adı Zorunlu Deprem Sigortası olmasına rağmen,
uygulamada zorunluluk getiren unsurların yetersiz kaldığı ve sigorta yaptırma
oranının % 10-15 seviyelerini geçemediği, bu nedenle, 3 Şubat 2002 tarihinde
Afyon ve çevresinde meydana gelen deprem sonucu konutları hasar gören
vatandaşlarımızın mağduriyetlerinin giderilmesi için özel bir Kanun çıkarma
ihtiyacının doğduğu ve bu amaçla 4767 sayılı Kanunun 3 Temmuz 2002 tarihinde
yürürlüğü konulduğu,
Bu yıl başından beri 27 Ocak 2003
tarihinde Tunceli-Pülümür ve çevresinde, 10 Nisan 2003 tarihinde İzmir-Urla,
Seferihisar ve çevresinde ve 1 Mayıs 2003 tarihinde de Bingöl ve çevresinde meydana gelen depremler sonucunda çok
sayıda konut ve işyerinin hasar gördüğü; ancak, zorunlu deprem sigortası
yaptırma oranının çok düşük seviyede olmasından dolayı vatandaşlarımızın
mağduriyetlerinin giderilmesine imkân bulunmadığı,
Türkiye genelinde; Zorunlu Deprem
Sigortası kapsamında bulunan konut ve işyeri sayısının 13 milyon, 7 Mayıs 2003
itibariyle sigortalı konut ve işyeri sayısının 1 milyon 875 bin, sigortalı
oranının ise yaklaşık % 14,
Tunceli'de; Zorunlu Deprem Sigortası
kapsamında bulunan konut ve işyeri sayısının yaklaşık 10 344, 7 Mayıs 2003
itibariyle sigortalı konut ve işyeri sayısının 711, sigortalı oranının ise
yaklaşık % 7,
İzmir'de; Zorunlu Deprem Sigortası
kapsamında bulunan konut ve işyeri sayısının yaklaşık 912 585, 7 Mayıs 2003
itibariyle sigortalı konut ve işyeri sayısının 145 306, sigortalı oranının ise
yaklaşık % 16,
Bingöl'de ise; Zorunlu Deprem Sigortası
kapsamında bulunan konut ve işyeri sayısının yaklaşık 22 458, 7 Mayıs 2003
itibariyle sigortalı konut ve işyeri sayısının 385, sigortalı oranının ise
yaklaşık % 1.7 olduğu,
Bu rakamlardan Zorunlu Deprem
Sigortasının, depremlere rağmen vatandaş tarafından kabul görmediği ve
yaygınlaşmadığı, dolayısıyla bu şekliyle depremden mağdur olan
vatandaşlarımızın zararlarını gidermekte çare olmadığının anlaşıldığı,
Sonuç olarak, ülkemizde meydana gelen son
üç büyük depremden etkilenen vatandaşlarımızı kaderleriyle baş başa bırakmamak,
Devletimizin yardım elini onlara uzatabilmek amacıyla yeni bir düzenleme
yapmaya şiddetle ihtiyaç duyulduğundan bu Kanun Tasarısını gündeme
getirdiklerini,
İfade etmiştir.
Tasarının maddeleri üzerinde yapılan
görüşmelerde; Çerçeve 3, 5, 7 ve 9 uncu maddeler aynen, yürütmeye dair 11 inci
madde, 13 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Tasarının Çerçeve 1 inci maddesinin
çerçevesi kanun tekniğine uygunluk sağlamak, değişiklik metni ise; açıklık
sağlamak amacıyla yeniden düzenlenmiştir.
Çerçeve 2 nci maddesi; 7269 sayılı Umumi
Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara
Dair Kanundan faydalanmak suretiyle inşaat kredisi verilmesini ya da bina
yaptırılmasını isteyenlerin, Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca yapılacak
yardıma ilişkin olarak mahalli ilan tarihinden itibaren iki ay içinde başvurma
süresinin gerektiğinde Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca 1 ay daha
uzatılabilmesi amacıyla değiştirilerek kabul edilmiştir.
Çerçeve 4 üncü maddesi; çerçevesi kanun tekniğine
uygun olarak değiştirilerek kabul edilmiştir.
Çerçeve 6 ncı maddesi; sigorta şirketleri
yanında, Doğal Afet Sigorta Kurumunun da deprem sonucu teminat ödeyebileceği
dikkate alınarak değiştirilerek kabul edilmiştir.
Çerçeve 8 inci maddesi; çerçevesi kanun
tekniğine uygun olarak redakte edilerek değiştirilmiştir.
8.5.2003 tarihine kadar Bayındırlık ve
İskân Bakanlığı tarafından yapılan çevre düzeni planlarının yapım yetkisinin
1.5.2003 tarihli 4865 sayılı Çevre ve Orman Bakanlığı Teşkilât ve Görevleri
Hakkında Kanun gereği Çevre ve Orman
Bakanlığına bırakıldığı ancak, Çevre ve Orman Bakanlıklarının birleştirilmesi
sonucunda sözkonusu Bakanlığın yeniden teşkilâtlandırılacağı, bu çerçevede
ilgili birim çevre düzeni ile ilgili çalışmaları yapacak birim ve donanıma
kavuşuncaya kadar, hali hazır işlemlerin beklememesi ve vatandaşların olası
mağduriyetini önlemek amacıyla sözkonusu teşkilât kanununa yeni bir geçici
madde ihdas eden çerçeve 10 uncu madde Tasarıya eklenmiştir. Bu değişiklik
çerçevesinde Tasarının adı "Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı" olarak değiştirilmiştir.
1.5.2003 tarihinde Bingöl'de meydana gelen
deprem nedeniyle;
Bingöl trafik tescil kuruluşunda kayıtlı
ve tescilli bulunan taşıtlar ile depremin meydana geldiği tarihte Bingöl merkez
ve ilçelerinde ikamet edenlerin- belgelemeleri şartıyla- diğer illerde tescilli ve kayıtlı olan
taşıtlarının Ek Motorlu Taşıtlar Vergisinden,
Bingöl İli sınırları içinde bina, arsa ve
arazilerin ise Ek Emlak Vergisinden istisna tutulması amacıyla,
2.4.2003 tarihli ve 4837 sayılı Ekonomik
İstikrarı Sağlamak İçin Ek Vergiler Alınması Hakkında Kanuna geçici madde
ekleyen çerçeve 11 inci madde Tasarıya eklenmiştir.
Tasarının yürürlüğe ilişkin 10 uncu
maddesi, ihdas edilen 11 inci madde çerçevesinde değiştirilerek 12 nci madde
olarak kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Adem Baştürk |
İbrahim Köşdere |
Mustafa Demir |
|
|
Kayseri |
Çanakkale |
Samsun |
|
|
Katip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sarı |
Naci Aslan |
Feyzi Berdibek |
|
|
Gaziantep |
Ağrı |
Bingöl |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kemal Demirel |
Osman Aslan |
Zülfü Demirbağ |
|
|
Bursa |
Diyarbakır
|
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Ilıcalı |
Ahmet Uzer |
Mevlüt
Coşkuner |
|
|
Erzurum |
Gaziantep
|
Isparta |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Recep Koral |
Mehmet Parlakyiğit |
Mehmet Yıldırım |
|
|
İstanbul
|
Kahramanmaraş
|
Kastamonu
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Niyazi Özcan |
Muharrem
Doğan |
Recep Yıldırım |
|
|
Kayseri |
Mardin |
Sakarya |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Hasan Güyüldar |
|
|
|
|
Tunceli |
|
BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM
KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. - 15.5.1959 tarihli ve 7269
sayılı Umumî Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak
Yardımlara Dair Kanunun 13 üncü maddesinin (a) bendinin sonuna aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"Yapılacak asıl işlemlere esas olmak
üzere, fen kurulları tarafından düzenlenen teknik mahiyetteki hasar tespit
raporlarına mahalli ilan tarihinden itibaren otuz gün içinde itiraz edilebilir
ve hasar tespit raporları ancak asıl işlemlerle birlikte dava konusu
edilebilir. Gayrimenkulleri kesin bir şekilde hasarsız olarak tespit
edilenlerin veya gayrimenkullerinin hasar tespiti hiç yapılmayanların, yargı
yoluna gitmeden önce, mahalli ilan tarihinden itibaren otuz gün içinde ilgili
idareye başvurmaları zorunludur."
MADDE 2. - 7269 sayılı Kanunun 28 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Bu Kanundan faydalanmak suretiyle
inşaat kredisi verilmesini ya da bina yaptırılmasını isteyenlerin, Bayındırlık
ve İskân Bakanlığınca yapılacak yardıma ilişkin olarak mahalli ilan tarihinden
itibaren iki ay içinde mahallin en büyük mülki amirine yazılı başvuruda
bulunmaları ve taahhütname vermeleri zorunludur. Bayındırlık ve İskân Bakanlığı
bu süreyi bir ay uzatmaya yetkilidir. Bu müracaatın yapılmasında ve alınmasında
hasar tespit raporlarında yer alan hasar oranlarına bakılmaz."
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. - 7269 sayılı Kanunun 31 inci
maddesinin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Birinci fıkrada belirtilen bina,
arsa ve araziler, Bayındırlık ve İskân Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar
Kurulu kararı ile kamu kurum ve kuruluşlarına bedelsiz olarak
devredilebilir."
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. - 4123 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Tabiî afet nedeniyle ödenen veya
ödenecek sigorta tazminatları, Devletçe ödenen yardımlardan düşülmez."
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. - 2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı
Toplu Konut Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"EK MADDE 5. - Toplu Konut İdaresi
Başkanlığınca uygulama yapılacak yerlerde ihtiyaç olması halinde Başkanlıkça
gerekli birimler kurulabilir. Bu birimlerde Başkanlık personeli
görevlendirilebilir. Gerektiğinde valilik, belediye ve diğer kamu kurumları
personelinden ihtiyaç duyulanlar Başkanlığın talebi üzerine kurumları
tarafından bu birimlerde geçici olarak görevlendirilirler. Uygulamanın
tamamlanmasını müteakip bu birimler kaldırılır ve personeli kurumlarına iade
edilir."
MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10. - 1.5.2003 tarihli ve 4856
sayılı Çevre ve Orman Bakanlığı Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 6. - 2 nci maddenin (h)
bendinde ve 10 uncu maddenin (c) bendinde belirtilen, kalkınma, Bölge ve
metropoliten imar planlarına uygun olarak yapılan 1/25.000 ölçekli çevre düzeni
planları ve bunlara ait değişikliklerle ilgili olarak, 8.5.2003 tarihinden önce
onaylanmak üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığına intikal ettirilmiş bulunan
planlarla ilgili iş ve işlemler, Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca tamamlanarak onaylanır."
MADDE 11. - 3.4.2003 tarihli ve 4837
sayılı Ekonomik İstikrarı Sağlamak İçin Ek Vergiler Alınması Hakkında Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 1. - 1.5.2003 tarihinde
Bingöl İlinin merkez ve ilçelerinde meydana gelen deprem nedeni ile;
a) Bingöl trafik tescil kuruluşunda kayıt
ve tescilli olan taşıtları ile Bingöl merkez ve ilçelerinde depremin meydana
geldiği tarihte ikametgâhının bulunduğunun tevsiki şartı ile Bingöl trafik
tescil kuruluşu dışındaki diğer illerde kayıt ve tescilli olan taşıtlar, Ek
Motorlu Taşıtlar Vergisinden,
b) Bingöl İlinin merkez ve ilçelerinde
bulunan bina, arsa ve araziler Ek Emlak Vergisinden,
Müstesnadır."
MADDE 12. - Bu Kanunun 3 üncü maddesi
17.8.1999 tarihinden, 9 uncu maddesi 14.12.2001 tarihinden, 11 inci maddesi
11.4.2003 tarihinden, diğer maddeleri ise 1.1.2003 tarihinden geçerli olmak
üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 13. - Tasarının 11 inci maddesi 13
üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
T.C.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Başkanlığı Genel
Sekreterliği
Kanunlar ve Kararlar
Dairesi
Başkanlığı
Sayı :
A.01.0.GNS.0.10.00.02-1942 21.5.2003
BAYINDIRLIK, İMAR,
ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
Başkanlığımızca
Komisyonunuza esas komisyon olarak havale edilen, Doğal Afetlerle İlgili Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı, Komisyonumuzca
görüşülerek karara bağlanmış ve raporla birlikte Başkanlığımıza gönderilmiştir.
15.5.1959 tarihli ve 7269
sayılı, 23.7.1995 tarihli ve 4123 sayılı, 2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı
kanunlarda değişiklikler öngören tasarı metni; Komisyonumuzca, 1.5.2003 tarihli
ve 4856 sayılı ve 3.4.2003 tarihli ve 4837 sayılı kanunlarda da değişiklikler
öngören maddeler eklenmek suretiyle kabul edilmiştir.
İçtüzüğümüzün
“Komisyonların yetkisi, toplantı yeri ve zamanı” başlıklı 35 inci maddesinin
birinci fıkrasında “Komisyonlar, kendilerine havale edilen kanun tasarı veya
tekliflerini aynen veya değiştirerek kabul veya reddedebilirler; birbirleriyle
ilgili gördüklerini birleştirerek görüşebilirler” hükmü ile aynı maddenin
ikinci fıkrasında ise “komisyonlar, kendilerine havale edilenler dışında kalan
işlerle uğraşamazlar” hükmü yer almaktadır.
Açıklanan nedenlerle;
konuya ilişkin rapor ve metin yeniden değerlendirilmek üzere dosyası ile
birlikte geri gönderilmiştir.
Bilgilerinizi rica
ederim.
Saygılarımla.
Bülent Arınç
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Başkanı
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve
Turizm Komisyonu
Esas No. : 1/594 22.5.2003
Karar No.:33
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Komisyonumuza esas komisyon olarak havale
edilen “Doğal Afetlerle İlgili Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 15.5.2003 tarihli 10 uncu Birleşiminde
görüşülerek karara bağlanmış ve 20.5.2003 tarihli raporumuzla birlikte
Başkanlığınıza sunulmuştur.
Söz konusu raporumuz ve kabul ettiği metin
ile; tasarıda öngörülen değişiklikler dışında, 1.5.2003 tarihli ve 4856 sayılı
ve 3.4.2003 tarihli 4837 sayılı kanunlarda da değişiklikler öngören maddeler
eklenmiş, bu nedenle Başkanlığınızın 21.5.2003 tarihli ve
A.010.0.GNS.0.10.00.02-1942 sayılı yazısı ile konuya ilişkin rapor ve metnin
yeniden değerlendirilmek üzere Komisyonumuza tevdi edildiği bildirilmiştir.
Komisyonumuz, konuya ilişkin rapor ve
metni yeniden değerlendirmek üzere 22.5.2003 tarihli 11 inci Birleşiminde Plan
ve Bütçe Komisyonu Başkanı Afyon Milletvekili Sait Açba, Hükümeti temsilen
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Maliye Bakanlığı temsilcilerinin de katılımı
ile toplanmıştır.
Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;
Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanı Afyon
Milletvekili Sait Açba; tasarının ve tasarı üzerinde yapılan değişikliklerle
ihdas edilen maddelerin yerinde olması nedeniyle Plan ve Bütçe Komisyonu olarak
İçtüzükten kaynaklanan itiraz haklarını kullanmadıklarını ve değişiklikleri
desteklediklerini, ihdas edilen maddelere ilave olarak 2.3.1984 tarihli ve 2985
sayılı Toplu Konut Kanununun Geçici 3 üncü maddesinde değişiklik yapan yeni bir
madde ihdasının da gerekli olduğunu,
İfade etmiştir.
Görüşmelere müteakiben yapılan oylama
sonucunda; Anayasanın 5 inci maddesinde yerini bulan sosyal hukuk devleti
vasfının bir gereği olarak ve Tasarıya eklenen maddelerin aciliyet ve önem
taşıması gerekçesi ile Komisyonumuzca hazırlanan ve Başkanlığa sunulan raporun
ve metnin aynen kabul edilmesine karar verilmiştir.
Görüşmelerin devamında verilen önergenin
kabulü doğrultusunda; Bingöl, Seferihisar ve Pülümür için bu tasarıyla yapılan
düzenlemelere paralellik sağlamak ve Afyon ve çevresinde meydana gelen deprem
sonrası ortaya çıkan ve bugüne kadar giderilemeyen arsa tahsisi, toplu işyeri
yapımı gibi problemlerin çözümlenmesi amacıyla 2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı
Toplu Konut Kanununun geçici 3 üncü maddesini değiştiren yeni bir madde 9 uncu
madde olarak komisyonumuzca düzenlenen metne eklenmiş, diğer maddeler teselsül
ettirilmiştir. Tasarının yürürlüğe ilişkin 13 üncü maddesi bu düzenlemeye
paralel olarak redakte edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Adem Baştürk |
İbrahim Köşdere |
Mustafa Demir |
|
|
Kayseri |
Çanakkale |
Samsun |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sarı |
Naci Aslan |
Ahmet Yaşar |
|
|
Gaziantep |
Ağrı |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Feyzi Berdibek |
Osman Aslan |
Zülfü Demirbağ |
|
|
Bingöl |
Diyarbakır |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Ilıcalı |
Ahmet Uzer |
Mevlüt Coşkuner |
|
|
Erzurum |
Gaziantep |
Isparta |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Recep Koral |
Niyazi Özcan |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
|
|
İstanbul |
Kayseri |
Muğla |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Recep Yıldırım |
Asım Aykan |
Hasan Güyüldar |
|
|
Sakarya |
Trabzon |
Tunceli |
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
DOĞAL
AFETLERLE İLGİLİ BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. - 15.5.1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumî
Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara
Dair Kanunun 13 üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Yapılacak asıl işlemlere esas olmak
üzere, fen kurulları tarafından düzenlenen teknik mahiyetteki hasar tespit
raporları, ancak asıl işlemlerle birlikte dava konusu edilebilir.
Gayrimenkulleri kesin bir şekilde hasarsız olarak tespit edilenlerin veya
gayrimenkullerinin hasar tespiti hiç yapılmayanların, yargı yoluna gitmeden
önce, mahallî ilan tarihinden itibaren otuz gün içinde ilgili idareye
başvurmaları zorunludur.”
MADDE2.- 7269 sayılı Kanunun 28 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu Kanundan faydalanmak suretiyle inşaat
kredisi verilmesini ya da bina yaptırılmasını isteyenlerin, Bayındırlık ve
İskân Bakanlığınca yapılacak yardıma ilişkin olarak mahallî ilan tarihinden
itibaren iki ay içinde mahallin en büyük mülkî amirine yazılı başvuruda
bulunmaları ve taahhütname vermeleri zorunludur. Bu müracaatın yapılmasında ve
alınmasında hasar tespit raporlarında yer alan hasar oranlarına bakılmaz.”
MADDE3.- 7269 sayılı Kanunun 29 uncu
maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Hasarlı bina veya işyeri sigortalı ise
yapılacak yardımdan sigorta tutarı indirilmez.”
MADDE4.- 7269 sayılı Kanunun 31 inci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Birinci fıkrada belirtilen bina, arsa ve
araziler, Bayındırlık ve İskân Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu
Kararı ile kamu kurum ve kuruluşlarına bedelsiz olarak devredilebilir.”
MADDE5.- 23.7.1995 tarihli ve 4123 sayılı
Tabiî Afet Nedeniyle Meydana Gelen Hasar ve Tahribata İlişkin Hizmetlerin
Yürütülmesine Dair Kanunun 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Tabiî afete maruz kalan yörelerdeki
belediyeler ile özel idarelere, maruz kaldıkları hasar ve tahribatları gidermek
amacıyla, 7269 sayılı Kanunun 20.6.2001 tarihli ve 4684 sayılı Kanunla değişik
33 üncü maddesi çerçevesinde özel hesaplarda toplanan kaynaklardan yardım
yapılabilir. Bu yardımların miktarı, hasar ve tahribat oranları dikkate
alınarak Maliye Bakanının uygun görüşü üzerine, Bayındırlık ve İskân Bakanınca
tespit edilir.”
MADDE6.- 4123 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Sigorta şirketlerince tabiî afet
nedeniyle ödenen veya ödenecek tazminatlar, Devletçe ödenen yardımlardan
düşülmez.”
MADDE 7. - 4123 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1. - 27.1.2003 tarihinde
Tunceli-Pülümür ve çevresinde, 10.4.2003 tarihinde İzmir-Urla, Seferihisar ve
çevresinde ve 1.5.2003 tarihinde Bingöl ve çevresinde meydana gelen depremler
sonucunda Bayındırlık ve İskân Bakanlığı fen heyetleri tarafından belediye
sınırları ile mücavir alanlarında belirlenen ağır hasarlı veya yıkık konut
sahibi afetzedelere veya afetzedelerin kuracakları kooperatiflere, kendi
arsaları veya tespit edilecek arsalar üzerinde yapılacak konutlar için Toplu
Konut İdaresi Başkanlığı aracılığı ile kredi verilebilir. Bu alanlarda
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından afetzedeler için konut, her türlü alt
yapı ve sosyal donatılar ile ağır hasarlı veya yıkık işyeri sahibi afetzedelere
toplu işyeri yapılabilir veya yaptırılabilir. Orta hasarlı olduğu belirlenen
konut veya işyeri sahibi afetzedeler ise, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı
tarafından güçlendirme projesi ve onarım işleri için kredi verilebilir. Söz
konusu kredilerin kullandırılması, geri dönüşü ve yapılacak konut ve
işyerlerinin afetzedelere tahsisine ilişkin usul ve esaslar, Bayındırlık ve
İskân Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Yukarıdaki fıkranın uygulanması için
gerekli malî kaynak; Bütçeden aktarılacak ödenekler, 7269 sayılı Kanunun
20.6.2001 tarihli ve 4684 sayılı Kanunla değişik 33 üncü maddesinde belirlenen
esaslar çerçevesinde toplanan nakdî bağış ve yardımlar ile yurt dışından
sağlanan her türlü dış kredi ve hibelerden sağlanır.
Afetzedeler için konut yapımına yönelik
aynî bağışlar, yardımlar ve yurtdışından sağlanan her türlü dış kredi ve
hibeler ile ilgili iş ve işlemler Bayındırlık ve İskân Bakanlığının
koordinasyonunda Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca yürütülür ve
sonuçlandırılır.
Afetzedelere konut ve işyeri yapımı
amacıyla tespit edilen alanlarda arsa ve arazi temininde 15.5.1959 tarihli ve
7269 sayılı Kanunun 21, ek 9 ve ek 10 uncu maddelerindeki hükümler uygulanır.
Bu şekilde temin ve tahsis edilen arsa ve araziler Toplu Konut İdaresi
Başkanlığına bedelsiz olarak devredilmiş sayılır. Bu araziler üzerinde imar
mevzuatındaki kısıtlamalara bağlı kalmaksızın harita, her türlü imar ve
parselasyon planları Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca yapılır veya yaptırılır
ve onanır.
Bu madde uyarınca temin edilecek arsa ve
araziler ile yeniden inşa edilecek veya onarılacak alt ve üst yapılarla ilgili;
harita, imar ve parselasyon planları, ifraz, tevhit, tescil, ihale, sözleşme,
ruhsatname vesair işlemler, verilecek beyanname, taahhütname ve sözleşmeler ile
tapu ve kadastro müdürlükleri dahi tüm kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılacak
işlemler her türlü vergi, resim, harç, fon, pay ve ücretten muaftır.
Bu madde kapsamında gerçekleştirilecek
işler, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendi kapsamında sayılır.”
MADDE 8. - 2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı
Toplu Konut Kanununa aşağıdaki madde eklenmiştir.
“EK MADDE 5. - Toplu Konut İdaresi
Başkanlığınca uygulama yapılacak yerlerde ihtiyaç olması halinde Başkanlıkça
gerekli birimler kurulabilir. Bu birimlerde Başkanlık personeli
görevlendirilebilir. Gerektiğinde valilik, belediye ve diğer kamu kurumları
personelinden ihtiyaç duyanlar Başkanlığın talebi üzerine kurumları tarafından
bu birimlerde geçici olarak görevlendirilirler. Uygulamanın tamamlanmasını
müteakip bu birimler kaldırılır ve personeli kurumlarına iade edilir.”
MADDE 9. - 2985 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 4. - 28.3.2001 tarihli ve
2001/2202 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı gereğince, Tasfiye Halinde Türkiye
Emlak Bankası Anonim Şirketi tarafından Toplu Konut İdaresi Başkanlığına
devredilen varlıklarla ilgili iş ve işlemlere ilişkin hak ve yükümlülükler;
14.12.2001 tarihinden önceki dönem için Bankaya, bu tarihten sonraki dönem için
Başkanlığa aittir.”
MADDE 10. - Bu Kanunun 3
üncü maddesi 17.8.1999 tarihinden, 9 uncu maddesi 14.12.2001 tarihinden, diğer
maddeleri ise 1.1.2003 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 11. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı V. |
|
|
|
G. Akşit |
C. Çiçek |
C. Çiçek |
|
|
|
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
|
|
|
A. Aksu |
K. Unakıtan |
H. Çelik |
|
|
|
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı |
|
|
|
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
B. Yıldırım |
|
|
|
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
|
|
|
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
A. Coşkun |
|
|
|
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
|
|
|
M. H. Güler |
E. Mumcu |
O. Pepe |
|
|
|
|
Çevre Bakanı V. |
|
|
|
|
|
M. Aydın |
|
|
BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE
TURİZM KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPIL-MASI
HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. - 15.5.1959 tarihli ve 7269
sayılı Umumî Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak
Yardımlara Dair Kanunun 13 üncü maddesinin (a) bendinin sonuna aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"Yapılacak asıl işlemlere esas olmak
üzere, fen kurulları tarafından düzenlenen teknik mahiyetteki hasar tespit
raporlarına mahalli ilan tarihinden itibaren otuz gün içinde itiraz edilebilir
ve hasar tespit raporları ancak asıl işlemlerle birlikte dava konusu
edilebilir. Gayrimenkulleri kesin bir şekilde hasarsız olarak tespit
edilenlerin veya gayrimenkullerinin hasar tespiti hiç yapılmayanların, yargı
yoluna gitmeden önce, mahalli ilan tarihinden itibaren otuz gün içinde ilgili
idareye başvurmaları zorunludur."
MADDE 2. - 7269 sayılı Kanunun 28 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Bu Kanundan faydalanmak suretiyle
inşaat kredisi verilmesini ya da bina yaptırılmasını isteyenlerin, Bayındırlık
ve İskân Bakanlığınca yapılacak yardıma ilişkin olarak mahalli ilan tarihinden
itibaren iki ay içinde mahallin en büyük mülki amirine yazılı başvuruda
bulunmaları ve taahhütname vermeleri zorunludur. Bayındırlık ve İskân Bakanlığı
bu süreyi bir ay uzatmaya yetkilidir. Bu müracaatın yapılmasında ve alınmasında
hasar tespit raporlarında yer alan hasar oranlarına bakılmaz."
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. - 7269 sayılı Kanunun 31 inci
maddesinin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Birinci fıkrada belirtilen bina,
arsa ve araziler, Bayındırlık ve İskân Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar
Kurulu kararı ile kamu kurum ve kuruluşlarına bedelsiz olarak
devredilebilir."
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. - 4123 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Tabiî afet nedeniyle ödenen veya
ödenecek sigorta tazminatları, Devletçe ödenen yardımlardan düşülmez."
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. - 2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı
Toplu Konut Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"EK MADDE 5. - Toplu Konut İdaresi
Başkanlığınca uygulama yapılacak yerlerde ihtiyaç olması halinde Başkanlıkça
gerekli birimler kurulabilir. Bu birimlerde Başkanlık personeli
görevlendirilebilir. Gerektiğinde valilik, belediye ve diğer kamu kurumları
personelinden ihtiyaç duyulanlar Başkanlığın talebi üzerine kurumları
tarafından bu birimlerde geçici olarak görevlendirilirler. Uygulamanın
tamamlanmasını müteakip bu birimler kaldırılır ve personeli kurumlarına iade
edilir."
MADDE 9.- 2985 sayılı Kanunun geçici 3
üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Geçici Madde 3.- 3.2.2002 tarihinde Afyon
ve civarında meydana gelen deprem sonucunda Bayındırlık ve İskân Bakanlığı fen
heyetleri tarafından belediye yerleşim alanlarında belirlenen ağır hasarlı ve
yıkık konut sahibi afetzedelerin kuracağı kooperatiflere, kendi arsaları veya
toplulaştırma sonucunda elde edilecek arsalar üzerinde yapılacak konutlar için
Toplu Konut İdaresi aracılığı ile kredi verilir. En az % 70 seviyesinde
tamamlanmış ve depremde yıkılan veya ağır derecede hasar gören konut veya
işyeri kooperatiflerine de, her bir üyeleri için en fazla bir konut ve bir
işyeri olmak üzere, hasarları oranında Toplu Konut İdaresi aracılığı ile kredi
verilir. Söz konusu kredinin kullandırılmasına ilişkin usul ve esaslar
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından
müştereken belirlenir ve Başbakan onayı ile yürürlüğe girer.
Afetzedelerin konut veya işyeri
yapacakları alanlarda arsa ve arazi temininde 15.5.1959 tarihli ve 7269 sayılı
Kanunun 21, ek 9 ve ek 10 uncu maddelerindeki hükümler uygulanabilir. Bu
şekilde temin ve tahsis edilen arsa ve araziler Arsa Ofisi Genel Müdürlüğüne
bedelsiz olarak devredilmiş sayılır. Bu arsa ve araziler Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğü tarafından birinci fıkra kapsamında kredilendirilecek kooperatiflere
maliyet bedeli üzerinden devredilir. Maliyet bedelinin hesaplanmasında harca
esas değerin beşte biri taşınmaz malın iktisap bedeli kabul edilir.
Birinci fıkra gereği verilecek konut ve
işyeri kredileri için gereken 70 trilyon TL. toplu Konut İdaresine; alt yapı ve
toplulaştırma işlemleri için ihtiyaç duyulan 50 trilyon TL. ise Afet İşleri
Genel Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü ve İller Bankası Genel Müdürlüğü
arasında yapılacak protokol çerçevesinde kullandırılmak üzere Bayındırlık ve
İskân Bakanlığı bütçesindeki afet tertibine aktarılır.
Söz konusu tutarların harcanmayan kısmı
ile kredi olarak kullandırılan kısmının geri dönüşü Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı ve Afet İşleri Genel Müdürlüğü tarafından takip edilir ve tahsilini
müteakip bir ay içerisinde Bayındırlık ve İskân Bakanlığı bütçesindeki afet
tertibine özel ödenek kaydedilmek üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Merkez
Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılır.
Bu madde uyarınca yeniden inşa edilecek
veya onarılacak yapılarla ilgili ihale, sözleşme, ruhsatname ve sair işlemler
ve bu uygulamadan faydalanacakların verecekleri beyanname, taahhütname ve
yapacakları sözleşmeler her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.”
MADDE 10. - Tasarının 9 uncu maddesi 10
uncu madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 11. - 1.5.2003 tarihli ve 4856
sayılı Çevre ve Orman Bakanlığı Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 6. - 2 nci maddenin (h)
bendinde ve 10 uncu maddenin (c) bendinde belirtilen, kalkınma, bölge ve
metropoliten imar planlarına uygun olarak yapılan 1/25.000 ölçekli çevre düzeni
planları ve bunlara ait değişikliklerle ilgili olarak, 8.5.2003 tarihinden önce
onaylanmak üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığına intikal ettirilmiş bulunan
planlarla ilgili iş ve işlemler, Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca tamamlanarak onaylanır."
MADDE 12. - 3.4.2003 tarihli ve 4837
sayılı Ekonomik İstikrarı Sağlamak İçin Ek Vergiler Alınması Hakkında Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 1. - 1.5.2003 tarihinde
Bingöl İlinin merkez ve ilçelerinde meydana gelen deprem nedeni ile;
a) Bingöl trafik tescil kuruluşunda kayıt
ve tescilli olan taşıtları ile Bingöl merkez ve ilçelerinde depremin meydana
geldiği tarihte ikametgâhının bulunduğunun tevsiki şartı ile Bingöl trafik
tescil kuruluşu dışındaki diğer illerde kayıt ve tescilli olan taşıtlar, Ek
Motorlu Taşıtlar Vergisinden,
b) Bingöl İlinin merkez ve ilçelerinde
bulunan bina, arsa ve araziler Ek Emlak Vergisinden,
Müstesnadır."
MADDE 13. - Bu Kanunun 3 üncü maddesi
17.8.1999 tarihinden, 10 uncu maddesi 14.12.2001 tarihinden, 12 nci maddesi
11.4.2003 tarihinden, diğer maddeleri ise 1.1.2003 tarihinden geçerli olmak
üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 14. - Tasarının 11 inci maddesi 14
üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.