Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

T.B.M.M.  (S. Sayısı : 143)

 

Doğal Afetlerle İlgili Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ile Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı Tezkeresi ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporları (1/594)

 

                                        

Not : Tasarı Başkanlıkça; Plan ve Bütçe ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonlarına havale edilmiştir.

 

                         T.C.

            Başbakanlık                12.5.2003

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-646/2098

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 6.5.2003 tarihinde kararlaştırılan “Doğal Afetlerle İlgili Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Ülkemizde meydana gelen doğal afetler sonucu konut veya işyerleri zarar gören vatandaşlarımız için Devletimiz, Anayasamızdaki sosyal devlet ilkesi gereğince bugüne kadar kamu imkânlarını seferber etmiştir. Bu konuda mevzuatımızda çok sayıda düzenleme yapılmış ve son olarak 27.12.1999 tarihinde 587 sayılı Zorunlu Deprem Sigortasına Dair Kanun Hükmünde Kararname yürürlüğe girmiştir. Ancak bu Kanun Hükmünde Kararname gereği yapılması gereken sigorta işlemlerinin; vatandaşlarımızın sisteme uyumu, sigorta bilincinin gelişmesi ve bu sistemin yaygınlaştırılması için belli bir süre gerektirdiği dikkate alınarak bazı maddelerinin yürürlük tarihi yayımı tarihinden daha ileri bir tarih olarak belirlenmiştir. Ancak aradan geçen üç yılı aşkın sürede, özellikle büyük şehirler dışında sigorta işlemi yaptırma oranının son derecede düşük düzeyde kaldığı dikkat çekmektedir. Nitekim, 1.1.2003 tarihinden sonra Tunceli-Pülümür, İzmir-Urla ve Seferihisar ve Bingöl ile çevrelerinde meydana gelen depremler sonucu konutları veya işyerleri hasar gören vatandaşlarımızın zorunlu deprem sigortasını yaptırma oranları irdelendiğinde bu geçiş süresinin yeterli olmadığı görülmektedir. Bu durumda sözü edilen Kanun Hükmünde Kararnamenin 11 inci maddesi gereğince, bu yerlerde zorunlu deprem sigortasını yaptırmamış olan vatandaşlara, Devletin deprem afetinin yıkıcı sonuçları karşısında yardım etmesi mümkün olamamaktadır. Diğer yandan sözü edilen depremler sonrasında sivil toplum kuruluşları ve vatandaşların afetzedelere yapmak istedikleri yardım ve hibelerin bütün ihtiyacı karşılayamayacağı, Devletçe ek yardım yapılması gerekeceği düşüncesinden hareketle bu bölgelere münhasır, geçici nitelikte bir düzenleme yapılması ihtiyacı doğmuştur.

Öte yandan, afetzedelerin zor deprem koşullarında hasar tespit, hak sahipliği ve yıkım gibi işlemleri ayrı ayrı dava konusu etmemesi ve idare açısından ön hasar tespitlerinden konutların teslimine kadar olan sürecin kesintiye uğramadan daha sağlıklı bir şekilde yürütülebilmesi amacıyla, hasar tespit raporlarının teknik rapor ve hazırlık işlemi niteliği de gözetilerek nihaî ve icraî bir işlem gibi münferiden dava konusu yapılmaması yönünde düzenleme getirilmiştir.

Diğer taraftan, onarım yardımı alması veya kalıcı konut hak sahibi olması gerektiğini düşünen afetzedelerin yasal süresinde talep ve taahhütname verebilmesini sağlamak amacıyla gerekli düzenleme yapılmıştır.

Ayrıca afet öncesi sigorta işlemini yaptırmış olan afetzedelerin, Devletçe yapılan yardımlardan diğer afetzedelerle eşit şekilde yararlanabilmesi amacıyla düzenleme yapılmıştır.

Afetzedeler için yapılan veya yaptırılan binalardan ve çeşitli biçimlerde iktisap olunan arsa veya arazilerden arta kalanların, kamu kurum ve kuruluşlarına bedelsiz devri amacıyla düzenleme yapılmıştır.

Afete maruz kalan yörelerdeki belediyeler ve özel idarelerin maruz kaldıkları hasar ve tahribatın giderilmesi için gerekli malî kaynak yeniden belirlenerek diğer belediyelerin kaynaklarından herhangi bir kısıtlamaya gidilmemesi sağlanmıştır.

Toplu Konut İdaresi Başkanlığının görev ve sorumluluklarını gereğince yerine getirebilmesini teminen, uygulama yapacağı yerlerde geçici birimler kurabilmesine imkân sağlanmıştır.

Öte yandan, Tasfiye Halindeki Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi tarafından Toplu Konut İdaresi Başkanlığına yapılan gayrimenkul devirleriyle ilgili olarak, hak ve yükümlülüklerin taraflar arasındaki paylaşımına dair Bakanlar Kurulu iradesine uygun düzenleme yapılmıştır.

Tasarı yukarıda belirtilen amaçlarla hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile, hasar tespit raporlarının münferiden dava konusu edilmemesi amaçlanmıştır. Doğal afetlerin ve özellikle depremlerin hemen akabinde ön hasar tespitleri valilik ve yerel idarelerce, nihaî hasar tespitleri ise Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca oluşturulan fen heyetlerince yapılmaktadır. Hasar tespitleri yapılacak işlemlere esas olmak üzere, teknik rapor içeriğinde bir hazırlık ve maddî durum tespiti mahiyetinde düzenlenmekte, asıl işlemler olan hak sahipliği ve yıkım gibi işlemlere veri teşkil etmektedir. Hasar tespit raporlarının nihaî bir işlem olmaması, yapılan başvuru üzerine idarece mükerrer olarak düzenlenebilmesi, idare kurullarınca itiraz üzerine veya artçı depremlerle hasar oranlarının değişebilmesi gibi nedenlerle ve Danıştay yerleşik içtihatları ile paralellik sağlanması amacıyla, bu raporların nihaî ve icraî bir işlem gibi münferiden dava konusu edilmemesi yönünde düzenleme yapılmıştır. Böylelikle hem afetzedelerin zor deprem koşullarında hasar tespit, hak sahipliği ve yıkım gibi işlemleri ayrı ayrı dava konusu etmesi önlenmiş olacak, hem de idare açısından ön hasar tespitlerinden konutların teslimine kadar olan süreç kesintiye uğramadan daha sağlıklı bir şekilde yürütülebilecektir.

Diğer taraftan, öncelikle idari yollarla çözüm bulunması amacıyla, gayrimenkulleri kesin bir şekilde hasarsız olarak tespit edilenlerin veya gayrimenkullerin hasar tespiti hiç yapılmayanların, yargı yoluna gitmeden önce mahallî ilân tarihinden itibaren otuz gün içinde ilgili idareye başvurmaları zorunluluğu getirilmiştir.

Madde 2. - Madde ile, Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca hak sahipliği başvurularının yapılması için ilan edilen sürede hasar tespit raporları ile belirlenen hasar oranlarına bakılmaksızın onarım yardımı alması veya kalıcı konut hak sahibi olması gerektiğini düşünen herkesin yasal süresine talep ve taahhütname verebilmesini sağlamak amacıyla gerekli düzenleme yapılmıştır.

Madde 3. - Madde ile, afet öncesi sigorta işlemini yaptırmış olan afetzedelerin, Devletçe yapılan yardımlardan diğer afetzedelerle eşit şekilde yararlanabilmesi amacıyla düzenleme yapılmıştır. Hasarlı bina veya işyeri sigortalı ise Devletçe yapılacak yardımlarda sigorta tutarının indirilmesi, hakkaniyete aykırı ve evvelce bina veya işyerini sigorta ettirenlerin mağdur edilmesi sonucunu doğurduğundan yapılan yeni düzenlemeyle bu durum önlenmiştir.

Madde 4. - Madde ile, afetzedeler için yapılan veya yaptırılan binalardan ve çeşitli biçimlerde iktisap olunan arsa veya arazilerden türlü sebeplerle arta kalanların, kamu kurum ve kuruluşlarına bedelsiz devri ve bu suretle kamu hizmetlerinin gerektirdiği ihtiyaçların süratle karşılanması amacıyla Bakanlar Kuruluna yetki verilmiştir.

Madde 5. - Madde ile, afete maruz kalan yörelerdeki belediyelere ve özel idarelere Devletin yapacağı yardımların malî kaynağı yeniden belirlenerek, diğer belediyelerin kaynaklarından herhangi bir kısıtlamaya gidilmemesi sağlanmıştır. Bu amaçla gerekli malî kaynağın, 7269 sayılı Kanunun 33 üncü maddesi çerçevesinde özel hesaplarda toplanan kaynaklardan sağlanması ve bu yardımların miktarının, hasar ve tahribat oranları dikkate alınarak Maliye Bakanının uygun görüşü üzerine, Bayındırlık ve İskân Bakanınca tespit edilmesi öngörülmüştür.

Madde 6. - Madde ile, afet öncesi sigorta işlemini yaptırmış olan afetzedelerin, Devletçe yapılan yardımlardan diğer afetzedelerle eşit şekilde yararlanabilmesi amacıyla, sigorta şirketlerince tabiî afet nedeniyle ödenen veya ödenecek tazminatların Devletçe yapılacak yardımlardan düşülmemesi hükme bağlanmıştır.

Madde 7. - Madde ile, Tunceli-Pülümür, İzmir-Urla ve Seferihisar ve Bingöl ve çevrelerinde meydana gelen depremlere münhasır, geçici olarak belediye sınırları ile mücavir alanlarında depremler sonucu konutları ağır hasar gören veya yıkılan afetzedelere kredi verilebilmesi veya konutlarının yapılabilmesi, işyerleri ağır hasar gören veya yıkılan afetzedelere toplu işyeri yapılabilmesi, komut veya işyerleri orta hasar gören afetzedelere ise, güçlendirme projesi ve onarım işleri için kredi verilebilmesi amacıyla düzenleme yapılmıştır. Bu kredilerin kullandırılması, geri dönüşü, konut ve işyerlerinin afetzedelere tahsisine ilişkin usul ve esasların, bu işleri yapmakla görevlendirilen Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenmesi hükme bağlanmıştır.

Maddede, yukarıda bahsedilen işler için gerekli malî kaynak belirtilmiş; bağış, yardım, kredi ve hibelerle ilgili iş ve işlemler düzenlenmiş; 7269 sayılı Kanundaki prensipler esas alınarak, arazi ve arsa temini, tahsisi ve devri ve bu işlerle ilgili idarî, teknik ve malî konularda ilgili idarelere çeşitli haklar ve muafiyetler tanınmıştır.

Madde 8. - Madde ile, görev ve sorumluluklarını gereğince yerine getirebilmesini teminen Toplu Konut İdaresi Başkanlığına, uygulama yapacağı yerlerde ihtiyaç olması halinde, uygulama bittiğinde kaldırılmak üzere gerekli birimler kurabilme ve diğer kamu kurumlarından geçici görevle personel alınması imkânı sağlanmıştır.

Madde 9. - Madde ile, T. Emlak Bankası A. Ş. tarafından Toplu Konut İdaresi Başkanlığına yapılan devirlerle ilgili bir düzenlemeye yer verilmiştir. 28.3.2001 tarihli ve 2001/2202 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile T. Emlak Bankası A.Ş.’nin kanunî takipteki alacakları hariç bankacılık bölümünün T. C. Ziraat Bankasına; ticarî gayrimenkulleri, ihtiyaç fazlası gayrimenkulleri ve gayrimenkul faaliyetleriyle ilgili iştiraklerindeki hisselerinin ise Toplu Konut İdaresi Başkanlığına devredilmesi düzenlenmiştir. Bilahare 4684 sayılı Kanun ile, devir dışı kalan unsurların tasfiyesini teminen Bankanın tasfiye haline gireceği de düzenlenmiş bulunmaktadır.

Tasfiyeden amaç, Bankanın kanunî takipteki alacaklarının tahsili ile devir tarihinden  önceki gayrimenkul faaliyetlerinden doğan borçların ödenmesi ve alacakların tahsilini müteakip hissedarlara dağıtım yapılarak bankanın tüzel kişiliğinin sona erdirilmesidir.

Bu bağlamda Toplu Konut İdaresi Başkanlığına, Bankanın gayrimenkul faaliyetlerinden doğan tüm aktif ve pasifinin (hak ve borçlarının) devredilmesi değil sadece belirli nitelikteki taşınmazlarının devredilmesi amaçlanmıştır. Dolayısıyla Başkanlığa devredilen “hak ve yükümlülükler” de sadece “mülkiyeti Başkanlığa devredilen taşınmazlar”a dair hak ve yükümlülükler ile sınırlıdır. Buna göre bu taşınmazlarla ilgili evvelce yapılmış akitlerden doğan hak ve yükümlülüklerin devir tarihinden sonraki döneme ilişkin olanları Başkanlığa ait olacaktır. Bankanın gayrimenkul faaliyetlerinden doğmakla birlikte mülkiyeti Başkanlığa devredilmiş bir taşınmazla ilgili olmayan hak ve borçlar ise tasfiye halindeki Bankaya ait olacak ve tasfiye edilecektir.

Sonuç olarak, 4684 sayılı Kanun ve 2001/2202 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı çerçevesinde devre konu olan varlıklara dair “hak ve yükümlülüklerin” aidiyeti, konu bakımından irdelendiğinde, Başkanlıkça devralınan hak ve yükümlülükler sadece mülkiyeti Başkanlığa devredilen taşınmazlar ile sınırlıdır. Zaman bakımından irdelendiğinde ise, Başkanlığa devredilen taşınmazlarla ilgili hak ve yükümlülüklerden sadece devir protokol tarihi olan 14.12.2001 tarihinden sonraki iş ve işlemlerden kaynaklananlar Başkanlığa aittir. 14.12.2001 tarihinden önceki iş ve işlemlerle ilgili hak ve yükümlülükler ise tasfiye halindeki Bankaya ait olup bunlarla ilgili hukukî işlemler de Bankanın sorumluluğundadır.

Bununla birlikte Borçlar Kanununun genel olarak mal varlığı devrini düzenleyen 179 uncu maddesindeki düzenleme, Banka ve Başkanlık arasındaki devir işleminde hak ve yükümlülüklerin aidiyeti hususunda 4684 sayılı Kanun ve 2001/2202 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının amacından farklı olarak, örneğin Bankanın gayrimenkul faaliyetlerine dair tüm aktif ve pasifinden Başkanlığın sorumlu olması, müteselsil sorumluluk gibi sonuçlara yol açabilecektir. Bu nedenle maddede, sözü edilen devirle ilgili olarak Borçlar Kanununun 179 uncu maddesinden farklı bir hüküm getirilmiş ve bu suretle Banka ve Başkanlık arasındaki devirden doğan hak ve yükümlülüklerin aidiyeti amaca uygun olarak düzenlenmiştir.

Madde 10. - Madde ile, sigortalı afetzedelerden yapılacak tahsilatın halen bitirilemediği gözönüne alınarak 17 Ağustos 1999 Marmara Depremi afetzedelerini de kapsaması amacıyla 3 üncü maddenin yürürlük tarihi 17.8.1999; T. Emlak Bankası A.Ş. tarafından Toplu Konut İdaresi Başkanlığına devredilen varlıkların devir protokol tarihinin 14.12.2001 olması nedeniyle 9 uncu maddenin yürürlük tarihi 14.12.2001, diğer maddelerin yürürlük tarihi ise, Tunceli-Pülümür ve çevresinde, İzmir-Urla, Seferihisar ve çevresinde ve Bingöl ve çevresinde meydana gelen depremleri kapsaması amacıyla 1.1.2003 olarak belirlenmiştir.

Madde 11. - Yürütme maddesidir.

 

 

Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

      Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve

             Turizm Komisyonu

Esas No. : 1/594       20.5.2003

  Karar No.:32

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca hazırlanan ve Başbakanlık tarafından 12.5.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve 13.5.2003 tarihinde Başkanlıkça tali komisyon olarak; Plan ve Bütçe Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen 1/594 esas numaralı "Doğal Afetlerle İlgili Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun 15.5.2003 tarihli 10 uncu Birleşiminde Hükümeti temsilen Bayındırlık ve İskân Bakanı Sayın Zeki ERGEZEN, Maliye, İçişleri, Bayındırlık ve İskân bakanlıkları, Hazine Müsteşarlığı, Ziraat Bankası, Tapu ve Kadastro ve Başbakanlık Acil Durum Yönetimi Genel müdürlükleri,Toplu Konut İdaresi, Danıştay, Doğal Afet Sigortası Kurumu başkanlıkları ile tasfiye halindeki T. Emlak Bankası A.Ş. temsilcilerinin katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.

Tasarı ile, depreme maruz kalan gayrimenkullerin hasar tespit raporlarının teknik rapor ve hazırlık işlemi niteliği de gözetilerek nihai ve icrai bir işlem gibi münferiden dava konusu yapılmaması öngörülmekte, onarım yardımı alması veya kalıcı konut hak sahibi olması gerektiğini düşünen afetzedelerin, yasal sürelerinde talep ve taahhütname verebilmesine imkân tanınmakta, hasarlı bina veya işyerinin sigortalı olması durumunda ise devletçe yapılacak yardımdan mevcut uygulamanın aksine sigorta tutarının indirilmemesi öngörülmekte, afetzedeler için yapılan veya yaptırılan binalardan ve çeşitli biçimlerde iktisap olunan arsa veya arazilerden arta kalanların, kamu kurum ve kuruluşlarına bedelsiz devri hedeflenmekte, afete maruz kalan yörelerdeki belediyeler ve özel idarelerin maruz kaldıkları hasar ve tahribatın giderilmesi için gerekli mali kaynak belirlenerek diğer belediyelerin kaynaklarından herhangi bir kısıtlamaya gidilmemesi amaçlanmaktadır.

Öte yandan Toplu Konut İdaresi Başkanlığının görev ve sorumluluklarını gereğince yerine getirebilmesini teminen uygulama yapacağı yerlerde geçici birimler kurabilmesine imkân sağlanmakta, tasfiye halindeki Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi tarafından Toplu Konut İdaresi Başkanlığına yapılan gayrimenkul devirleriyle ilgili olarak, hak ve yükümlülüklerin taraflar arasındaki paylaşımına dair Bakanlar Kurulu iradesine uygun düzenleme yapılması hedeflenmektedir.

Tasarının Komisyondaki görüşmelerinde Bayındırlık ve İskân Bakanı Zeki ERGEZEN tarafından yapılan açıklamalarda;

Ülkemizde meydana gelen doğal afetler sonucu, konut ve işyerleri zarar gören vatandaşlarımız için bugüne kadar, Anayasamızdaki sosyal devlet ilkesi  ve 7269 sayılı Kanun gereğince kamu imkânlarının seferber edilerek vatandaşlarımızın mağduriyetlerini gidermek amacıyla elden gelenin yapıldığı,

Afetlerle ilgili mevzuatımızda çok sayıda düzenleme yapıldığı ve son olarak 27.12.1999 tarihinde 587 sayılı Zorunlu Deprem Sigortasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girmesiyle, köy yerleşim yeri dışındaki yerlerde depremden dolayı hasar gören konutların zorunlu deprem sigortası yaptırmalarının gerektiği ve bu yerlerdeki hasarlar için Devlet tarafından afetzedelere hak sahipliğinden dolayı konut veya işyeri yaptırılamayacağı veya kredi verilemeyeceğinin hükme bağlandığı,

Ancak, bu Kanun Hükmünde Kararname yayınlandığında vatandaşlarımızın sisteme uyumu, sigorta bilincinin gelişmesi ve bu sistemin yaygınlaştırılması için belli bir süre gerektiği dikkate alınarak hak sahipliğini kaldıran maddesinin 15 ay sonra (Nisan 2001) yürürlüğe girmesinin öngörüldüğü, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin bugün amacına ulaşamadığının görüldüğü, adı Zorunlu Deprem Sigortası olmasına rağmen, uygulamada zorunluluk getiren unsurların yetersiz kaldığı ve sigorta yaptırma oranının % 10-15 seviyelerini geçemediği, bu nedenle, 3 Şubat 2002 tarihinde Afyon ve çevresinde meydana gelen deprem sonucu konutları hasar gören vatandaşlarımızın mağduriyetlerinin giderilmesi için özel bir Kanun çıkarma ihtiyacının doğduğu ve bu amaçla 4767 sayılı Kanunun 3 Temmuz 2002 tarihinde yürürlüğü konulduğu,

Bu yıl başından beri 27 Ocak 2003 tarihinde Tunceli-Pülümür ve çevresinde, 10 Nisan 2003 tarihinde İzmir-Urla, Seferihisar ve çevresinde ve 1 Mayıs 2003 tarihinde  de Bingöl ve çevresinde meydana gelen depremler sonucunda çok sayıda konut ve işyerinin hasar gördüğü; ancak, zorunlu deprem sigortası yaptırma oranının çok düşük seviyede olmasından dolayı vatandaşlarımızın mağduriyetlerinin giderilmesine imkân bulunmadığı,

Türkiye genelinde; Zorunlu Deprem Sigortası kapsamında bulunan konut ve işyeri sayısının 13 milyon, 7 Mayıs 2003 itibariyle sigortalı konut ve işyeri sayısının 1 milyon 875 bin, sigortalı oranının ise yaklaşık % 14,

Tunceli'de; Zorunlu Deprem Sigortası kapsamında bulunan konut ve işyeri sayısının yaklaşık 10 344, 7 Mayıs 2003 itibariyle sigortalı konut ve işyeri sayısının 711, sigortalı oranının ise yaklaşık % 7,

İzmir'de; Zorunlu Deprem Sigortası kapsamında bulunan konut ve işyeri sayısının yaklaşık 912 585, 7 Mayıs 2003 itibariyle sigortalı konut ve işyeri sayısının 145 306, sigortalı oranının ise yaklaşık % 16,

Bingöl'de ise; Zorunlu Deprem Sigortası kapsamında bulunan konut ve işyeri sayısının yaklaşık 22 458, 7 Mayıs 2003 itibariyle sigortalı konut ve işyeri sayısının 385, sigortalı oranının ise yaklaşık % 1.7 olduğu,

Bu rakamlardan Zorunlu Deprem Sigortasının, depremlere rağmen vatandaş tarafından kabul görmediği ve yaygınlaşmadığı, dolayısıyla bu şekliyle depremden mağdur olan vatandaşlarımızın zararlarını gidermekte çare olmadığının anlaşıldığı,

Sonuç olarak, ülkemizde meydana gelen son üç büyük depremden etkilenen vatandaşlarımızı kaderleriyle baş başa bırakmamak, Devletimizin yardım elini onlara uzatabilmek amacıyla yeni bir düzenleme yapmaya şiddetle ihtiyaç duyulduğundan bu Kanun Tasarısını gündeme getirdiklerini,

İfade etmiştir.

Tasarının maddeleri üzerinde yapılan görüşmelerde; Çerçeve 3, 5, 7 ve 9 uncu maddeler aynen, yürütmeye dair 11 inci madde, 13 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.

Tasarının Çerçeve 1 inci maddesinin çerçevesi kanun tekniğine uygunluk sağlamak, değişiklik metni ise; açıklık sağlamak amacıyla yeniden düzenlenmiştir.

Çerçeve 2 nci maddesi; 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanundan faydalanmak suretiyle inşaat kredisi verilmesini ya da bina yaptırılmasını isteyenlerin, Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca yapılacak yardıma ilişkin olarak mahalli ilan tarihinden itibaren iki ay içinde başvurma süresinin gerektiğinde Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca 1 ay daha uzatılabilmesi amacıyla değiştirilerek kabul edilmiştir.

Çerçeve 4 üncü maddesi; çerçevesi kanun tekniğine uygun olarak değiştirilerek kabul edilmiştir.

Çerçeve 6 ncı maddesi; sigorta şirketleri yanında, Doğal Afet Sigorta Kurumunun da deprem sonucu teminat ödeyebileceği dikkate alınarak değiştirilerek kabul edilmiştir.

Çerçeve 8 inci maddesi; çerçevesi kanun tekniğine uygun olarak redakte edilerek değiştirilmiştir.

8.5.2003 tarihine kadar Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından yapılan çevre düzeni planlarının yapım yetkisinin 1.5.2003 tarihli 4865 sayılı Çevre ve Orman Bakanlığı Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun gereği  Çevre ve Orman Bakanlığına bırakıldığı ancak, Çevre ve Orman Bakanlıklarının birleştirilmesi sonucunda sözkonusu Bakanlığın yeniden teşkilâtlandırılacağı, bu çerçevede ilgili birim çevre düzeni ile ilgili çalışmaları yapacak birim ve donanıma kavuşuncaya kadar, hali hazır işlemlerin beklememesi ve vatandaşların olası mağduriyetini önlemek amacıyla sözkonusu teşkilât kanununa yeni bir geçici madde ihdas eden çerçeve 10 uncu madde Tasarıya eklenmiştir. Bu değişiklik çerçevesinde Tasarının adı "Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı" olarak değiştirilmiştir.

1.5.2003 tarihinde Bingöl'de meydana gelen deprem nedeniyle;

Bingöl trafik tescil kuruluşunda kayıtlı ve tescilli bulunan taşıtlar ile depremin meydana geldiği tarihte Bingöl merkez ve ilçelerinde ikamet edenlerin- belgelemeleri şartıyla-  diğer illerde tescilli ve kayıtlı olan taşıtlarının Ek Motorlu Taşıtlar Vergisinden,

Bingöl İli sınırları içinde bina, arsa ve arazilerin ise Ek Emlak Vergisinden istisna tutulması amacıyla,

2.4.2003 tarihli ve 4837 sayılı Ekonomik İstikrarı Sağlamak İçin Ek Vergiler Alınması Hakkında Kanuna geçici madde ekleyen çerçeve 11 inci madde Tasarıya eklenmiştir.

Tasarının yürürlüğe ilişkin 10 uncu maddesi, ihdas edilen 11 inci madde çerçevesinde değiştirilerek 12 nci madde olarak kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

                    

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Adem Baştürk

İbrahim Köşdere

Mustafa Demir

 

Kayseri

Çanakkale

Samsun

 

Katip

Üye

Üye

 

Mehmet Sarı

Naci Aslan

Feyzi Berdibek

 

Gaziantep

Ağrı

Bingöl

 

Üye

Üye

Üye

 

Kemal Demirel

Osman Aslan

Zülfü Demirbağ

 

Bursa

Diyarbakır

Elazığ

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Ilıcalı

Ahmet Uzer

Mevlüt Coşkuner

 

Erzurum

Gaziantep

Isparta

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Recep Koral

Mehmet Parlakyiğit

Mehmet Yıldırım

 

İstanbul

Kahramanmaraş

Kastamonu

 

Üye

Üye

Üye

 

Niyazi Özcan

Muharrem Doğan

Recep Yıldırım

 

Kayseri

Mardin

 Sakarya

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

 

 

 

Hasan Güyüldar

 

 

 

Tunceli

 

                    

 

BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

 

BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI

 

MADDE 1. - 15.5.1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumî Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanunun 13 üncü maddesinin (a) bendinin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Yapılacak asıl işlemlere esas olmak üzere, fen kurulları tarafından düzenlenen teknik mahiyetteki hasar tespit raporlarına mahalli ilan tarihinden itibaren otuz gün içinde itiraz edilebilir ve hasar tespit raporları ancak asıl işlemlerle birlikte dava konusu edilebilir. Gayrimenkulleri kesin bir şekilde hasarsız olarak tespit edilenlerin veya gayrimenkullerinin hasar tespiti hiç yapılmayanların, yargı yoluna gitmeden önce, mahalli ilan tarihinden itibaren otuz gün içinde ilgili idareye başvurmaları zorunludur."

MADDE 2. - 7269 sayılı Kanunun 28 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Bu Kanundan faydalanmak suretiyle inşaat kredisi verilmesini ya da bina yaptırılmasını isteyenlerin, Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca yapılacak yardıma ilişkin olarak mahalli ilan tarihinden itibaren iki ay içinde mahallin en büyük mülki amirine yazılı başvuruda bulunmaları ve taahhütname vermeleri zorunludur. Bayındırlık ve İskân Bakanlığı bu süreyi bir ay uzatmaya yetkilidir. Bu müracaatın yapılmasında ve alınmasında hasar tespit raporlarında yer alan hasar oranlarına bakılmaz."

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. - 7269 sayılı Kanunun 31 inci maddesinin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Birinci fıkrada belirtilen bina, arsa ve araziler, Bayındırlık ve İskân Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararı ile kamu kurum ve kuruluşlarına bedelsiz olarak devredilebilir."

MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi  Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 6. - 4123 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Tabiî afet nedeniyle ödenen veya ödenecek sigorta tazminatları, Devletçe ödenen yardımlardan düşülmez."

MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi  Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 8. - 2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.

"EK MADDE 5. - Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca uygulama yapılacak yerlerde ihtiyaç olması halinde Başkanlıkça gerekli birimler kurulabilir. Bu birimlerde Başkanlık personeli görevlendirilebilir. Gerektiğinde valilik, belediye ve diğer kamu kurumları personelinden ihtiyaç duyulanlar Başkanlığın talebi üzerine kurumları tarafından bu birimlerde geçici olarak görevlendirilirler. Uygulamanın tamamlanmasını müteakip bu birimler kaldırılır ve personeli kurumlarına iade edilir."

MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi  Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 10. - 1.5.2003 tarihli ve 4856 sayılı Çevre ve Orman Bakanlığı Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 6. - 2 nci maddenin (h) bendinde ve 10 uncu maddenin (c) bendinde belirtilen, kalkınma, Bölge ve metropoliten imar planlarına uygun olarak yapılan 1/25.000 ölçekli çevre düzeni planları ve bunlara ait değişikliklerle ilgili olarak, 8.5.2003 tarihinden önce onaylanmak üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığına intikal ettirilmiş bulunan planlarla ilgili iş ve işlemler, Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca  tamamlanarak onaylanır."

MADDE 11. - 3.4.2003 tarihli ve 4837 sayılı Ekonomik İstikrarı Sağlamak İçin Ek Vergiler Alınması Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 1. - 1.5.2003 tarihinde Bingöl İlinin merkez ve ilçelerinde meydana gelen deprem nedeni ile;

a) Bingöl trafik tescil kuruluşunda kayıt ve tescilli olan taşıtları ile Bingöl merkez ve ilçelerinde depremin meydana geldiği tarihte ikametgâhının bulunduğunun tevsiki şartı ile Bingöl trafik tescil kuruluşu dışındaki diğer illerde kayıt ve tescilli olan taşıtlar, Ek Motorlu Taşıtlar Vergisinden,

b) Bingöl İlinin merkez ve ilçelerinde bulunan bina, arsa ve araziler Ek Emlak Vergisinden,

Müstesnadır."

MADDE 12. - Bu Kanunun 3 üncü maddesi 17.8.1999 tarihinden, 9 uncu maddesi 14.12.2001 tarihinden, 11 inci maddesi 11.4.2003 tarihinden, diğer maddeleri ise 1.1.2003 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 13. - Tasarının 11 inci maddesi 13 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.


          T.C.

Türkiye Büyük Millet Meclisi

       Başkanlığı Genel Sekreterliği

Kanunlar ve Kararlar

            Dairesi Başkanlığı

Sayı : A.01.0.GNS.0.10.00.02-1942  21.5.2003

 

BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA

Başkanlığımızca Komisyonunuza esas komisyon olarak havale edilen, Doğal Afetlerle İlgili Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı, Komisyonumuzca görüşülerek karara bağlanmış ve raporla birlikte Başkanlığımıza gönderilmiştir.

15.5.1959 tarihli ve 7269 sayılı, 23.7.1995 tarihli ve 4123 sayılı, 2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı kanunlarda değişiklikler öngören tasarı metni; Komisyonumuzca, 1.5.2003 tarihli ve 4856 sayılı ve 3.4.2003 tarihli ve 4837 sayılı kanunlarda da değişiklikler öngören maddeler eklenmek suretiyle kabul edilmiştir.

İçtüzüğümüzün “Komisyonların yetkisi, toplantı yeri ve zamanı” başlıklı 35 inci maddesinin birinci fıkrasında “Komisyonlar, kendilerine havale edilen kanun tasarı veya tekliflerini aynen veya değiştirerek kabul veya reddedebilirler; birbirleriyle ilgili gördüklerini birleştirerek görüşebilirler” hükmü ile aynı maddenin ikinci fıkrasında ise “komisyonlar, kendilerine havale edilenler dışında kalan işlerle uğraşamazlar” hükmü yer almaktadır.

Açıklanan nedenlerle; konuya ilişkin rapor ve metin yeniden değerlendirilmek üzere dosyası ile birlikte geri gönderilmiştir.

Bilgilerinizi rica ederim.

Saygılarımla.

                                    Bülent Arınç

                        Türkiye Büyük Millet Meclisi

                                           Başkanı

 

 

Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

      Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve

             Turizm Komisyonu

Esas No. : 1/594       22.5.2003

  Karar No.:33

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Komisyonumuza esas komisyon olarak havale edilen “Doğal Afetlerle İlgili Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 15.5.2003 tarihli 10 uncu Birleşiminde görüşülerek karara bağlanmış ve 20.5.2003 tarihli raporumuzla birlikte Başkanlığınıza sunulmuştur.

Söz konusu raporumuz ve kabul ettiği metin ile; tasarıda öngörülen değişiklikler dışında, 1.5.2003 tarihli ve 4856 sayılı ve 3.4.2003 tarihli 4837 sayılı kanunlarda da değişiklikler öngören maddeler eklenmiş, bu nedenle Başkanlığınızın 21.5.2003 tarihli ve A.010.0.GNS.0.10.00.02-1942 sayılı yazısı ile konuya ilişkin rapor ve metnin yeniden değerlendirilmek üzere Komisyonumuza tevdi edildiği bildirilmiştir.

Komisyonumuz, konuya ilişkin rapor ve metni yeniden değerlendirmek üzere 22.5.2003 tarihli 11 inci Birleşiminde Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanı Afyon Milletvekili Sait Açba, Hükümeti temsilen Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Maliye Bakanlığı temsilcilerinin de katılımı ile toplanmıştır.

Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;

Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanı Afyon Milletvekili Sait Açba; tasarının ve tasarı üzerinde yapılan değişikliklerle ihdas edilen maddelerin yerinde olması nedeniyle Plan ve Bütçe Komisyonu olarak İçtüzükten kaynaklanan itiraz haklarını kullanmadıklarını ve değişiklikleri desteklediklerini, ihdas edilen maddelere ilave olarak 2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut Kanununun Geçici 3 üncü maddesinde değişiklik yapan yeni bir madde ihdasının da gerekli olduğunu,

İfade etmiştir.

Görüşmelere müteakiben yapılan oylama sonucunda; Anayasanın 5 inci maddesinde yerini bulan sosyal hukuk devleti vasfının bir gereği olarak ve Tasarıya eklenen maddelerin aciliyet ve önem taşıması gerekçesi ile Komisyonumuzca hazırlanan ve Başkanlığa sunulan raporun ve metnin aynen kabul edilmesine karar verilmiştir.

Görüşmelerin devamında verilen önergenin kabulü doğrultusunda; Bingöl, Seferihisar ve Pülümür için bu tasarıyla yapılan düzenlemelere paralellik sağlamak ve Afyon ve çevresinde meydana gelen deprem sonrası ortaya çıkan ve bugüne kadar giderilemeyen arsa tahsisi, toplu işyeri yapımı gibi problemlerin çözümlenmesi amacıyla 2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut Kanununun geçici 3 üncü maddesini değiştiren yeni bir madde 9 uncu madde olarak komisyonumuzca düzenlenen metne eklenmiş, diğer maddeler teselsül ettirilmiştir. Tasarının yürürlüğe ilişkin 13 üncü maddesi bu düzenlemeye paralel olarak redakte edilmiştir.

 

 

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

                       

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Adem Baştürk

İbrahim Köşdere

Mustafa Demir

 

Kayseri

Çanakkale

Samsun

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sarı

Naci Aslan

Ahmet Yaşar

 

Gaziantep

Ağrı

Aksaray

 

Üye

Üye

Üye

 

Feyzi Berdibek

Osman Aslan

Zülfü Demirbağ

 

Bingöl

Diyarbakır

Elazığ

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Ilıcalı

Ahmet Uzer

Mevlüt Coşkuner

 

Erzurum

Gaziantep

Isparta

 

Üye

Üye

Üye

 

Recep Koral

Niyazi Özcan

O. Seyfi Terzibaşıoğlu

 

İstanbul

Kayseri

Muğla

 

Üye

Üye

Üye

 

Recep Yıldırım

Asım Aykan

Hasan Güyüldar

 

Sakarya

Trabzon

Tunceli

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

DOĞAL AFETLERLE İLGİLİ BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI

 

MADDE 1. - 15.5.1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumî Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanunun 13 üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Yapılacak asıl işlemlere esas olmak üzere, fen kurulları tarafından düzenlenen teknik mahiyetteki hasar tespit raporları, ancak asıl işlemlerle birlikte dava konusu edilebilir. Gayrimenkulleri kesin bir şekilde hasarsız olarak tespit edilenlerin veya gayrimenkullerinin hasar tespiti hiç yapılmayanların, yargı yoluna gitmeden önce, mahallî ilan tarihinden itibaren otuz gün içinde ilgili idareye başvurmaları zorunludur.”

 

 

MADDE2.- 7269 sayılı Kanunun 28 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bu Kanundan faydalanmak suretiyle inşaat kredisi verilmesini ya da bina yaptırılmasını isteyenlerin, Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca yapılacak yardıma ilişkin olarak mahallî ilan tarihinden itibaren iki ay içinde mahallin en büyük mülkî amirine yazılı başvuruda bulunmaları ve taahhütname vermeleri zorunludur. Bu müracaatın yapılmasında ve alınmasında hasar tespit raporlarında yer alan hasar oranlarına bakılmaz.”

 

MADDE3.- 7269 sayılı Kanunun 29 uncu maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Hasarlı bina veya işyeri sigortalı ise yapılacak yardımdan sigorta tutarı indirilmez.”

MADDE4.- 7269 sayılı Kanunun 31 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Birinci fıkrada belirtilen bina, arsa ve araziler, Bayındırlık ve İskân Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu Kararı ile kamu kurum ve kuruluşlarına bedelsiz olarak devredilebilir.”

MADDE5.- 23.7.1995 tarihli ve 4123 sayılı Tabiî Afet Nedeniyle Meydana Gelen Hasar ve Tahribata İlişkin Hizmetlerin Yürütülmesine Dair Kanunun 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Tabiî afete maruz kalan yörelerdeki belediyeler ile özel idarelere, maruz kaldıkları hasar ve tahribatları gidermek amacıyla, 7269 sayılı Kanunun 20.6.2001 tarihli ve 4684 sayılı Kanunla değişik 33 üncü maddesi çerçevesinde özel hesaplarda toplanan kaynaklardan yardım yapılabilir. Bu yardımların miktarı, hasar ve tahribat oranları dikkate alınarak Maliye Bakanının uygun görüşü üzerine, Bayındırlık ve İskân Bakanınca tespit edilir.”

MADDE6.- 4123 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Sigorta şirketlerince tabiî afet nedeniyle ödenen veya ödenecek tazminatlar, Devletçe ödenen yardımlardan düşülmez.”

MADDE 7. - 4123 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 1. - 27.1.2003 tarihinde Tunceli-Pülümür ve çevresinde, 10.4.2003 tarihinde İzmir-Urla, Seferihisar ve çevresinde ve 1.5.2003 tarihinde Bingöl ve çevresinde meydana gelen depremler sonucunda Bayındırlık ve İskân Bakanlığı fen heyetleri tarafından belediye sınırları ile mücavir alanlarında belirlenen ağır hasarlı veya yıkık konut sahibi afetzedelere veya afetzedelerin kuracakları kooperatiflere, kendi arsaları veya tespit edilecek arsalar üzerinde yapılacak konutlar için Toplu Konut İdaresi Başkanlığı aracılığı ile kredi verilebilir. Bu alanlarda Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından afetzedeler için konut, her türlü alt yapı ve sosyal donatılar ile ağır hasarlı veya yıkık işyeri sahibi afetzedelere toplu işyeri yapılabilir veya yaptırılabilir. Orta hasarlı olduğu belirlenen konut veya işyeri sahibi afetzedeler ise, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından güçlendirme projesi ve onarım işleri için kredi verilebilir. Söz konusu kredilerin kullandırılması, geri dönüşü ve yapılacak konut ve işyerlerinin afetzedelere tahsisine ilişkin usul ve esaslar, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

Yukarıdaki fıkranın uygulanması için gerekli malî kaynak; Bütçeden aktarılacak ödenekler, 7269 sayılı Kanunun 20.6.2001 tarihli ve 4684 sayılı Kanunla değişik 33 üncü maddesinde belirlenen esaslar çerçevesinde toplanan nakdî bağış ve yardımlar ile yurt dışından sağlanan her türlü dış kredi ve hibelerden sağlanır.

Afetzedeler için konut yapımına yönelik aynî bağışlar, yardımlar ve yurtdışından sağlanan her türlü dış kredi ve hibeler ile ilgili iş ve işlemler Bayındırlık ve İskân Bakanlığının koordinasyonunda Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca yürütülür ve sonuçlandırılır.

Afetzedelere konut ve işyeri yapımı amacıyla tespit edilen alanlarda arsa ve arazi temininde 15.5.1959 tarihli ve 7269 sayılı Kanunun 21, ek 9 ve ek 10 uncu maddelerindeki hükümler uygulanır. Bu şekilde temin ve tahsis edilen arsa ve araziler Toplu Konut İdaresi Başkanlığına bedelsiz olarak devredilmiş sayılır. Bu araziler üzerinde imar mevzuatındaki kısıtlamalara bağlı kalmaksızın harita, her türlü imar ve parselasyon planları Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca yapılır veya yaptırılır ve onanır.

Bu madde uyarınca temin edilecek arsa ve araziler ile yeniden inşa edilecek veya onarılacak alt ve üst yapılarla ilgili; harita, imar ve parselasyon planları, ifraz, tevhit, tescil, ihale, sözleşme, ruhsatname vesair işlemler, verilecek beyanname, taahhütname ve sözleşmeler ile tapu ve kadastro müdürlükleri dahi tüm kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılacak işlemler her türlü vergi, resim, harç, fon, pay ve ücretten muaftır.

Bu madde kapsamında gerçekleştirilecek işler, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sayılır.”

MADDE 8. - 2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut Kanununa aşağıdaki madde eklenmiştir.

“EK MADDE 5. - Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca uygulama yapılacak yerlerde ihtiyaç olması halinde Başkanlıkça gerekli birimler kurulabilir. Bu birimlerde Başkanlık personeli görevlendirilebilir. Gerektiğinde valilik, belediye ve diğer kamu kurumları personelinden ihtiyaç duyanlar Başkanlığın talebi üzerine kurumları tarafından bu birimlerde geçici olarak görevlendirilirler. Uygulamanın tamamlanmasını müteakip bu birimler kaldırılır ve personeli kurumlarına iade edilir.”

MADDE 9. - 2985 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 4. - 28.3.2001 tarihli ve 2001/2202 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı gereğince, Tasfiye Halinde Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi tarafından Toplu Konut İdaresi Başkanlığına devredilen varlıklarla ilgili iş ve işlemlere ilişkin hak ve yükümlülükler; 14.12.2001 tarihinden önceki dönem için Bankaya, bu tarihten sonraki dönem için Başkanlığa aittir.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 10. - Bu Kanunun 3 üncü maddesi 17.8.1999 tarihinden, 9 uncu maddesi 14.12.2001 tarihinden, diğer maddeleri ise 1.1.2003 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

MADDE 11. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

                           

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı V.

 

G. Akşit

C. Çiçek

C. Çiçek

 

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

 

A. Aksu

K. Unakıtan

H. Çelik

 

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

 

Z. Ergezen

R. Akdağ

B. Yıldırım

 

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

 

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

A. Coşkun

 

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

Orman Bakanı

 

M. H. Güler

E. Mumcu

O. Pepe

 

 

Çevre Bakanı V.

 

 

 

M. Aydın

 

 

 

BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE

TURİZM KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

 

BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPIL-MASI HAKKINDA KANUN TASARISI

 

MADDE 1. - 15.5.1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumî Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanunun 13 üncü maddesinin (a) bendinin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Yapılacak asıl işlemlere esas olmak üzere, fen kurulları tarafından düzenlenen teknik mahiyetteki hasar tespit raporlarına mahalli ilan tarihinden itibaren otuz gün içinde itiraz edilebilir ve hasar tespit raporları ancak asıl işlemlerle birlikte dava konusu edilebilir. Gayrimenkulleri kesin bir şekilde hasarsız olarak tespit edilenlerin veya gayrimenkullerinin hasar tespiti hiç yapılmayanların, yargı yoluna gitmeden önce, mahalli ilan tarihinden itibaren otuz gün içinde ilgili idareye başvurmaları zorunludur."

MADDE 2. - 7269 sayılı Kanunun 28 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Bu Kanundan faydalanmak suretiyle inşaat kredisi verilmesini ya da bina yaptırılmasını isteyenlerin, Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca yapılacak yardıma ilişkin olarak mahalli ilan tarihinden itibaren iki ay içinde mahallin en büyük mülki amirine yazılı başvuruda bulunmaları ve taahhütname vermeleri zorunludur. Bayındırlık ve İskân Bakanlığı bu süreyi bir ay uzatmaya yetkilidir. Bu müracaatın yapılmasında ve alınmasında hasar tespit raporlarında yer alan hasar oranlarına bakılmaz."

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

MADDE 4. - 7269 sayılı Kanunun 31 inci maddesinin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Birinci fıkrada belirtilen bina, arsa ve araziler, Bayındırlık ve İskân Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararı ile kamu kurum ve kuruluşlarına bedelsiz olarak devredilebilir."

MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi  Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

MADDE 6. - 4123 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Tabiî afet nedeniyle ödenen veya ödenecek sigorta tazminatları, Devletçe ödenen yardımlardan düşülmez."

MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi  Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 8. - 2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.

"EK MADDE 5. - Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca uygulama yapılacak yerlerde ihtiyaç olması halinde Başkanlıkça gerekli birimler kurulabilir. Bu birimlerde Başkanlık personeli görevlendirilebilir. Gerektiğinde valilik, belediye ve diğer kamu kurumları personelinden ihtiyaç duyulanlar Başkanlığın talebi üzerine kurumları tarafından bu birimlerde geçici olarak görevlendirilirler. Uygulamanın tamamlanmasını müteakip bu birimler kaldırılır ve personeli kurumlarına iade edilir."

MADDE 9.- 2985 sayılı Kanunun geçici 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Geçici Madde 3.- 3.2.2002 tarihinde Afyon ve civarında meydana gelen deprem sonucunda Bayındırlık ve İskân Bakanlığı fen heyetleri tarafından belediye yerleşim alanlarında belirlenen ağır hasarlı ve yıkık konut sahibi afetzedelerin kuracağı kooperatiflere, kendi arsaları veya toplulaştırma sonucunda elde edilecek arsalar üzerinde yapılacak konutlar için Toplu Konut İdaresi aracılığı ile kredi verilir. En az % 70 seviyesinde tamamlanmış ve depremde yıkılan veya ağır derecede hasar gören konut veya işyeri kooperatiflerine de, her bir üyeleri için en fazla bir konut ve bir işyeri olmak üzere, hasarları oranında Toplu Konut İdaresi aracılığı ile kredi verilir. Söz konusu kredinin kullandırılmasına ilişkin usul ve esaslar Bayındırlık ve İskân Bakanlığı ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından müştereken belirlenir ve Başbakan onayı ile yürürlüğe girer.

Afetzedelerin konut veya işyeri yapacakları alanlarda arsa ve arazi temininde 15.5.1959 tarihli ve 7269 sayılı Kanunun 21, ek 9 ve ek 10 uncu maddelerindeki hükümler uygulanabilir. Bu şekilde temin ve tahsis edilen arsa ve araziler Arsa Ofisi Genel Müdürlüğüne bedelsiz olarak devredilmiş sayılır. Bu arsa ve araziler Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü tarafından birinci fıkra kapsamında kredilendirilecek kooperatiflere maliyet bedeli üzerinden devredilir. Maliyet bedelinin hesaplanmasında harca esas değerin beşte biri taşınmaz malın iktisap bedeli kabul edilir.

Birinci fıkra gereği verilecek konut ve işyeri kredileri için gereken 70 trilyon TL. toplu Konut İdaresine; alt yapı ve toplulaştırma işlemleri için ihtiyaç duyulan 50 trilyon TL. ise Afet İşleri Genel Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü ve İller Bankası Genel Müdürlüğü arasında yapılacak protokol çerçevesinde kullandırılmak üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığı bütçesindeki afet tertibine aktarılır.

Söz konusu tutarların harcanmayan kısmı ile kredi olarak kullandırılan kısmının geri dönüşü Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ve Afet İşleri Genel Müdürlüğü tarafından takip edilir ve tahsilini müteakip bir ay içerisinde Bayındırlık ve İskân Bakanlığı bütçesindeki afet tertibine özel ödenek kaydedilmek üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılır.

Bu madde uyarınca yeniden inşa edilecek veya onarılacak yapılarla ilgili ihale, sözleşme, ruhsatname ve sair işlemler ve bu uygulamadan faydalanacakların verecekleri beyanname, taahhütname ve yapacakları sözleşmeler her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.”

MADDE 10. - Tasarının 9 uncu maddesi 10 uncu madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 11. - 1.5.2003 tarihli ve 4856 sayılı Çevre ve Orman Bakanlığı Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 6. - 2 nci maddenin (h) bendinde ve 10 uncu maddenin (c) bendinde belirtilen, kalkınma, bölge ve metropoliten imar planlarına uygun olarak yapılan 1/25.000 ölçekli çevre düzeni planları ve bunlara ait değişikliklerle ilgili olarak, 8.5.2003 tarihinden önce onaylanmak üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığına intikal ettirilmiş bulunan planlarla ilgili iş ve işlemler, Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca  tamamlanarak onaylanır."

MADDE 12. - 3.4.2003 tarihli ve 4837 sayılı Ekonomik İstikrarı Sağlamak İçin Ek Vergiler Alınması Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 1. - 1.5.2003 tarihinde Bingöl İlinin merkez ve ilçelerinde meydana gelen deprem nedeni ile;

a) Bingöl trafik tescil kuruluşunda kayıt ve tescilli olan taşıtları ile Bingöl merkez ve ilçelerinde depremin meydana geldiği tarihte ikametgâhının bulunduğunun tevsiki şartı ile Bingöl trafik tescil kuruluşu dışındaki diğer illerde kayıt ve tescilli olan taşıtlar, Ek Motorlu Taşıtlar Vergisinden,

b) Bingöl İlinin merkez ve ilçelerinde bulunan bina, arsa ve araziler Ek Emlak Vergisinden,

Müstesnadır."

MADDE 13. - Bu Kanunun 3 üncü maddesi 17.8.1999 tarihinden, 10 uncu maddesi 14.12.2001 tarihinden, 12 nci maddesi 11.4.2003 tarihinden, diğer maddeleri ise 1.1.2003 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 14. - Tasarının 11 inci maddesi 14 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.