Dönem
: 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 409)
Uzay
Cisimlerinin Verdiği Zarardan Dolayı Uluslararası Sorumluluk Hakkında
Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri
Komisyonu
Raporu
(1/513)
Not :Tasarı
Başkanlıkça, Adalet ve Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
13.1.2003 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG/196-279/295 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama
döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi
uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının
yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz
ederim.
Abdullah Gül
Başbakan
LİSTE
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/262 Türkiye Cumhuriyeti ile Irak
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/266 Dünya Turizm Teşkilâtı Tüzüğünün Bazı
Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/267 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/269 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Polonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Tadiline İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/270 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Litvanya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/273 Uluslararası Sergilere İlişkin Sözleşme ile
Sözleşmeye Değişiklik Getiren Uluslararası Sergiler Bürosu Genel Kurul Kararına
Katılmamızın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/274 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki
Turizm İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/283 Türkiye Cumhuriyeti ile Litvanya
Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Hukukî ve Adlî İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/286 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Göç Örgütü Arasında Örgütün Türkiye’deki Hukuksal Durumu,
Ayrıcalıkları ve Dokunulmazlıkları Hakkında
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/290 Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/293 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Lübnan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/300 Batı Avrupa Birliği, Ulusal
Temsilciler ve Uluslararası Görevlilerin Statüsü Hakkında Anlaşmanın, Türkiye
Tarafından Batı Avrupa Silâhlanma Örgütü Faaliyetleri ile İlgili Olarak
Uygulanması ve Buna İlişkin Mektupların Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/308 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/312 Türkiye Cumhuriyeti ile Moldova
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/319 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/327 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney
Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/420 Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler,
Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına
Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/446 Köy Kanununun Bir Maddesinin
Değiştirilmesi ile Aynı Kanuna Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/489 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Gürcistan Hükümeti Arasında SosyalGüvenlik Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/508 Bir Evlenme Akdine Dayanmayan
Birleşmelerin Evlilik ve Evlilik Dışında Doğan Çocukların Düzgün Nesepli Olarak
Tesciline İlişkin Kanun Tasarısı
1/511 Türkiye Cumhuriyeti ile Türk Kültür ve
Sanatları Ortak Yönetimi Genel Müdürlüğü Arasında Arsa Tahsisi Hakkında
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/530 Türkiye Cumhuriyeti ile Şili
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/541 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolünde Yapılan Değişikliğin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/542 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte
Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşması ve Eki
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/555 İzmirGaz ve Ulaşım Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı
1/557 Taşınmaz Mal Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin
Önlenmesi Hakkında Kanuna Bazı Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/559 Devlet Mezarlığı Dışında Defnedilen
Bazı Devlet Büyüklerinin Mezarları Hakkında Kanun Tasarısı
1/560 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/561 Eski Yugoslavya’da İşlenen Bazı
Suçların Kovuşturulması Hakkında Kanun Tasarısı
1/565 Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunun Bir
Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/568 Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında
Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/569 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun
Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/570 Kimlik Bildirme Kanununun Bir
Maddesinin Değiştirilmesi ve Bu Kanuna Bir Ek Madde ile Bir Geçici Madde
Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/571 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/572 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
İki Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/573 Uzman Jandarma Kanununun Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/579 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Çalışma Örgütü Arasında Uluslararası Çalışma Örgütünün Ankara’daki
Ofisi İçin Yer Tahsisine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/591 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Cezayir Demokratik Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı
Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/598 Akdeniz’de Tehlikeli Atıkların Sınırötesi
Hareketleri ve Bertarafından Kaynaklanan Kirliliğin Önlenmesi Protokolünün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/600 Su Ürünleri Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/605 Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/613 Ev Hayvanlarının Korunmasına Dair
Avrupa Sözleşmesinin OnaylanmasınınUygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/626 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bosna-Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Kültür Merkezlerinin Kuruluşu ve İşleyişi
Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/648 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bahreyn Devleti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/649 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/653 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bosna
ve Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Ankara ve Saraybosna’da Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/654 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bangladeş Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde
Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/655 Özel Karayolu TaşıtlarınınGeçici
İthaline Dair Gümrük Sözleşmesi Değişikliklerinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/665 TürkiyeCumhuriyeti Hükümeti ile Venezuela
Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/666 Türkiye Cumhuriyeti ile Türkmenistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Aşkabad’da Diplomatik
Temsilciliklerin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/667 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Belbaşı Tesisinin Kapanması ve
Yeni Bir Sismik Araştırma İstasyonunun Faal Hale Getirilmesi ile İlgili
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/671 Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/680 Devlet Memurları Kanunu ile Kamu
İktisadî Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 Sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun
Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/683 Türkiye Cumhuriyeti ile Tacikistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Duşanbe’de Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/687 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Büyük
Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı Hükümeti Arasında Sosyal Güvenlik
Sözleşmesinin ve Eki Sağlık Bakımı Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/688 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Fransa Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Amaçlı
Kullanımı İçin İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/732 Telsiz Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/735 Türkiye Cumhuriyeti ile Moğolistan
Arasında Hukukî, Ticarî ve Cezaî Konularda Adlî Yardımlaşma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/746 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/749 Karayolu Taşımacılığında Çalışma Saatleri ve
Dinlenme Sürelerine İlişkin 153 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/750 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Fas
Krallığı Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına
İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/761 Birleşmiş Milletler Hazır Barış Gücü
Düzenlemeleri Sistemine Katkılar Hakkında Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Birleşmiş Milletler Arasında Ortak Niyet Beyanının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/766 Eşyanın Sınırlardaki Kontrollerinin
Uyumlaştırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/771 Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı
ile Birleşik Meksika Devletleri Sağlık Bakanlığı Arasında Sağlık Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/778 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonu Arasında Merkez Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/783 Emniyet Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri Tazminat
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/785 Vatandaşlık Belgesi Verilmesine İlişkin
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/786 Kişi Halleri Konusunda Milletlerarası
Karşılıklı Bilgi Verilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/787 Ahvali Şahsiye Belgelerinde Yer Alan
Bilgilerin Kodlanmasına İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/788 Yaşam Belgesi Verilmesine Dair
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/799 Ahvali Şahsiye Cüzdanlarının
Tanınmasına ve Güncelleştirilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/802 Türkiye Cumhuriyeti ile Çek
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının ve Eki Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/803 Türk Polis Teşkilâtını Güçlendirme
Vakfı Kanunu Tasarısı
1/804 İçişleri Bakanlığı Teşkilât ve
Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/810 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/813 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Savunma Sanayii İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/815 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sağlık Alanında İşbirliğine Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/827 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolü Değişikliğinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/829 Türkiye Cumhuriyeti ile Ukrayna
Arasında Hukukî Konularda Adlî Yardımlaşma ve İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/830 Türkiye Cumhuriyeti ile Amerika
Birleşik Devletleri Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Kullanımına İlişkin
İşbirliği Anlaşması ve Eki Mutabakat Zaptının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/831 Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesinin Biyogüvenlik
Kartagena Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/833 Türkiye Cumhuriyeti ile Filipinler
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/834 Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU)
Kuruluş Yasası ve Sözleşmesinde Değişiklik Yapan Kyoto ve Minneapolis Tam
Yetkili Konferansları Sonuç Belgelerinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
KanunTasarısı
1/852 Nüfus Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı
1/853 Avrupa Peyzaj Sözleşmesinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/855 Türkiye Cumhuriyeti ile İtalya
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/867 Türkiye Cumhuriyeti ile Gürcistan
Arasında Ortak Sınırın Anti-Personel Mayınlardan Arındırılması ve Bunların
Gelecekte Sınır Koruma Amacıyla Kullanılmaması İçin Bir İkili Rejim Tesis
Edilmesi Hakkında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/868 Türkiye Cumhuriyeti ve Slovak
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/871 1990 Tarihli Petrol Kirliliğine Karşı
Hazırlıklı Olma, Müdahale ve İşbirliği ile İlgili Uluslararası Sözleşme ve
Eklerine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/872 Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/877 Uydular Aracılığı ile Haberleşme Uluslararası
Teşkilatı (INTELSAT) Anlaşmasının ve İşletme Anlaşmasında Yapılan Değişikliğin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/881 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Yugoslavya Federal Cumhuriyeti Federal Hükümeti Arasında Yatırımların
Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/890 Tehlikeli Atıkların Sınırötesi Taşınımının ve
Bertaraf Edilmesinin Kontrolüne İlişkin Basel Sözleşmesine Getirilen Değişikliğin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/894 Çocuk Haklarına Dair Sözleşmeye Ek
Çocukların Silahlı Çatışmalara Dahil Olmaları Konusundaki İhtiyari Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/909 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Uganda
Cumhuriyeti Arasında Ticaret Ekonomik ve Teknik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/910 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Gabon
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Genel Ticarî, Ekonomik, Kültürel ve Teknik
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/911 Türkiye Cumhuriyeti ile Slovenya
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşması ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/915 Biyoloji ve Tıbbın Uygulanması
Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi: İnsan
Hakları ve Biyotıp Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/916 Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı Statüsünün
Bazı Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/917 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve
Dışişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/918 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kongo
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ticaret, Ekonomik ve Teknik İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/924 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/925 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Kosta
Rika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Teknik İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/926 Dünya Posta Birliği Kuruluş Yasasına
Altıncı Ek Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/929 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Karşılıklı Kalite Güvence
Hizmetlerine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/933 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Suriye
Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yasadışı Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı
1/947 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Jamaika Hükümeti Arasında Ticaret ve Ekonomik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/954 Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/957 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Diplomatik Temsilcilik Binalarının
İnşası İçin Karşılıklı Arsa Tahsisine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/958 Türk Vatandaşlığı Kanununda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/959 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Estonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/962 Türkiye Cumhuriyeti ile Yunanistan
Cumhuriyeti Arasında Doğal Afetlere Karşı Türk-Yunan Ortak Görev Gücü
Kurulmasına İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/964 Türkiye Cumhuriyeti ve Karayip
Devletleri Birliği Arasında İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/967 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Romanya Sosyalist Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ankara’da 2 Mayıs 1966
Tarihinde İmzalanan Sivil Hava Ulaştırma Anlaşmasına Ek Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/969 Avrupa Sınırötesi Televizyon
Sözleşmesini Değiştiren Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/974 Anti-Personel Mayınların Kullanımının,
Depolanmasının, Üretiminin ve Devredilmesinin Yasaklanması ve Bunların İmhası
ile İlgili Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/977 Çocukların Korunması ve Ülkelerarası Evlat
Edinme Konusunda İşbirliğine Dair Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/982 Eşyanın Geçici İthalatına İlişkin
İstanbul Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/983 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Ukrayna Hükümeti Arasında Uzayın Araştırma ve Kullanımı Konularında İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/984 Türkiye Cumhuriyeti ve Yemen
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/985 Türkiye Cumhuriyeti ve Makedonya
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/989 Marka Kanunu Anlaşmasına Katılmamızın
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/991 Endüstriyel Tasarımların Uluslararası Tesciline
İlişkin Lahey Anlaşmasına Bağlı Cenevre Metnine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/992 Ticaret Gemilerinde Çalışan Kaptanlar
ve Gemi Zabitlerinin Meslekî Yeterliliklerinin Asgari İcaplarına İlişkin 53 Sayılı
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/993 Gemi Adamlarının Hastalanması,
Yaralanması ya da Ölümü Halinde Armatörün Sorumluluğuna İlişkin 55 Sayılı
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/994 Gemilerde Mürettebat İçin İaşe ve Yemek
Hizmetlerine İlişkin 68 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/995 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin 92
Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/996 Gemi Adamlarının Sağlık Muayenesine
İlişkin 73 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1006 Gemi Aşçılarının Meslekî Ehliyet
Diplomalarına İlişkin 69 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/1007 İş Kazalarının Önlenmesine (Gemi
Adamları) İlişkin 134 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1008 Gemi Adamlarının Ulusal Kimlik
Kartlarına İlişkin 108 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1013 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bulgaristan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sahil Güvenlik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1014 Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması
Komisyonunun Ayrıcalık ve Bağışıklıklarına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1017 Gemi Adamlarının Sağlığının Korunması ve
Tıbbî Bakımına İlişkin 164 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1018 Gemi Adamlarının Yıllık Ücretli İznine
İlişkin 146 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1019 Liman İşlerinde Sağlık ve Güvenliğe
İlişkin 152 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1020 Gemi Adamlarının Ülkelerine Geri
Gönderilmesine İlişkin 166 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1022 Otobüs ve Otokarlarla Uluslararası Arızi
Yolcu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1023 Türkiye Cumhuriyeti ve Hollanda Krallığı
Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1026 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin (İlave
Hükümler) 133 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1027 Uzay
Cisimlerinin Verdiği Zarardan Dolayı Uluslararası Sorumluluk Hakkında
Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1028 Uzaya Fırlatılan Cisimlerin Tescili
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1029 Türkiye Cumhuriyeti ile Azerbaycan
Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Adlî İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1033 Atlantik Ton Balıklarının Korunmasına
İlişkin Uluslararası Sözleşme ve Nihaî Senet, Atlantik Ton Balıkçılık
İşletmeleri İstatistiklerinin Toplanmasına Dair Karar, Usul Kuralları ve Malî
Düzenlemelere Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1038 Türkiye Cumhuriyeti ile Bosna-Hersek
Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1039 Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1040 Hukukî veya Ticarî Konularda Yabancı
Ülkelerde Delil Sağlanması Hakkında Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
23.7.2002 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-500/4062 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 20.6.2002
tarihinde kararlaştırılan “Uzay Cisimlerinin Verdiği Zarardan Dolayı
Uluslararası Sorumluluk Hakkında Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GEREKÇE
Uzayın barışçı amaçlarla kullanımı alanında önemli
mesafe almış olan ülkemizin halihazırda dünya yörüngesinde üç uydusu
bulunmaktadır. Önümüzdeki yıllarda 4 uydunun daha uzaya fırlatılması sözkonusu
olup, bunlardan ilki, 2003 yılında yörüngeye oturtulacak olan TÜBİTAK-BİLTEN
uzaktan algılama uydusudur.
Uydu kullanımı alanında ileri bir aşamaya gelmiş olan
ülkemiz, bu alandaki uluslararası faaliyetleri ve hukuki sorumluluğu düzenleyen
temel sözleşmelerden biri olan, 1 Eylül 1972 tarihinde yürürlüğe girmiş bulunan
Uzay Cisimlerinin Verdiği Zarardan Dolayı Uluslararası Sorumluluk Hakkında
Sözleşmeye taraf değildir. Sözleşmenin akdedildiği dönemde uydusu bulunmayan
ülkemizin uzayın barışçı amaçlarla kullanımına ilişkin sözleşmelere taraf
olması pratikte bir önem ve ivedilik arzetmediğinden, bu Sözleşmeye de
zamanında taraf olunmamıştır.
Halihazırda üç uydusu bulunan ve önümüzdeki yıllarda 4
uydusu daha yörüngeye yerleştirilecek olan ülkemiz, Uzay Cisimlerinin Verdiği
Zarardan Dolayı Uluslararası Sorumluluk Hakkında Sözleşmeye taraf olmadığı
için, uydularımıza, hava taşıtlarımıza, gerçek veya tüzel kişilerimize karşı
uzay cisimlerinden kaynaklanan zarar oluşması halinde, uluslararası hukukî
korumadan yoksun bulunmaktadır.
Uydularımızın, hava taşıtlarımızın, gerçek veya tüzel
kişilerimizin uzay cisimlerinden kaynaklanan bir zarara uğraması halinde, bu
zararın uluslararası sözleşmelerle belirlenmiş yol ve yöntemlerle tazmin
edilebilmesi için Uzay Cisimlerinin Verdiği Zarardan Dolayı Uluslararası
Sorumluluk Hakkında Sözleşmeye taraf olmamızda yarar görülmektedir.
Uzay Cisimlerinin Verdiği Zarardan Dolayı Uluslararası
Sorumluluk Hakkında Sözleşmeye, imzalama ve onay yoluyla taraf olmak için
Sözleşmede belirlenen süre geçmiş olduğu cihetle, bu Sözleşmeye katılım yoluyla
taraf olmamız gerekmektedir.
Dışişleri Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye
Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Dışişleri
Komisyonu |
16.4.2004 |
|
|
Esas
No. :1/513 |
|
|
|
Karar
No. : 200 |
|
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Uzay Cisimlerinin Verdiği Zarardan Dolayı Uluslararası Sorumluluk
Hakkında Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Komisyonumuzun 15 Nisan 2004 tarihli 34
üncü toplantısında Dışişleri Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Sanayi ve
Ticaret Bakanlığı temsilcileri ile Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu
(TÜBİTAK) Başkanlığı yetkililerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Adı geçen Sözleşmeye taraf olmamız geçmişte bir önem ve ivedilik
arzetmemekle birlikte, uzayın barışçı amaçlarla kullanımı alanında belli bir
hassasiyete sahip ve uydu kullanımı alanında aşama kaydetmiş olan, halihazırda
dünya yörüngesinde 3 uydusu bulunan, önümüzdeki yıllarda 4 uydunun daha uzaya
fırlatılması söz konusu olan Ülkemiz uzay hukuku alanında yasal korumadan
yoksun bulunmaktadır.
Ülkemizin, uzay cisimlerinden kaynaklanan zarar oluşması halinde,
uluslararası hukukî korumadan yararlanabilmesi amacıyla, Komisyonumuzca
Sözleşmeye taraf olunması benimsenmiş ve Tasarı aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile
arzolunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Mehmet Dülger |
Hüseyin Kansu |
Eyyüp Sanay |
|
|
|
Antalya |
İstanbul |
Ankara |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
A. Müfit Yetkin |
Mehmet Özyol |
Nur Doğan Topaloğlu |
|
|
|
Şanlıurfa |
Adıyaman |
Ankara |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Güner |
Mustafa Dündar |
V. Haşim Oral |
|
|
|
Bolu |
Bursa |
Denizli |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
M. İhsan Arslan |
Abdülbaki Türkoğlu |
Mehmet Eraslan |
|
|
|
Diyarbakır |
Elazığ |
Hatay |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Onur Öymen |
Fikret Ünlü |
Ufuk Özkan |
|
|
|
İstanbul |
Karaman |
Manisa |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Hasan Ören |
Nihat Eri |
Osman Seyfi |
|
|
|
Manisa |
Mardin |
Nevşehir |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Süleyman Gündüz |
Öner Ergenç |
Emin Koç |
|
|
|
Sakarya |
Siirt |
Yozgat |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF
ETTİĞİ METİN
UZAY CİSİMLERİNİN VERDİĞİ ZARARDAN DOLAYI
ULUSLARARASI SORUMLULUK HAKKINDA SÖZLEŞMEYE KA-TILMAMIZIN UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. -
“Uzay Cisimlerinin Verdiği Zarardan Dolayı Uluslararası Sorumluluk Hakkında
Sözleşme”ye beyanda bulunulmak suretiyle katılmamız uygun bulunmuştur.
MADDE 2. -
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. -
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
UZAY CİSİMLERİNİN VERDİĞİ ZARARDAN DOLAYI
ULUSLARARASI SORUMLULUK HAKKINDA SÖZLEŞMEYE KA-TILMAMIZIN UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. -
Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2 -
Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. -
Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. T. Toskay |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
N. Arseven |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
R. Önal |
Dr. R. Doğru |
R. Önal |
|
|
|
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı V. |
İçişleri Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
R. K. Yücelen |
|
|
|
Dışişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
|
|
|
İ. Cem |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
|
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. A. Akcan |
Doç. Dr. O. Durmuş |
O. Vural |
|
|
|
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
|
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı |
|
|
|
Z. Çakan |
M. İ. Talay |
M. Taşar |
|
|
|
Orman Bakanı |
Çevre Bakanı |
|
|
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
F. Aytekin |
|
|
UZAY CİSİMLERİNİN VERDİĞİ ZARARDAN DOLAYI
ULUSLARARASI
SORUMLULUK HAKKINDA SÖZLEŞME
Bu Sözleşme'ye Taraf Devletler,
Uzayın keşfini ve barışçı amaçlarla kullanımını geliştirmenin tüm
insanlığın ortak çıkarına olduğunu kabul ederek,
Ay ve Diğer Gök Cisimleri Dahil, Uzayın Keşif ve Kullanılmasında
Devletlerin Faaliyetlerini Yöneten İlkeler Hakkında Anlaşma'yı hatırlayarak,
Uzay cismi fırlatma faaliyetinde bulunan Devletler ve hükümetlerarası
uluslararası kuruluşlarca alınacak tedbirlere rağmen, bu cisimlerin zarara
sebebiyet vermelerinin ihtimal dahilinde olduğunu hesaba katarak,
Uzay cisimlerinin sebep olduğu zarardan dolayı sorumluluk hakkında etkin
uluslararası kurallar ve usuller hazırlamanın ve özellikle, bu Sözleşme
çerçevesinde zarar görenlere adil, tam ve zamanında tazminat ödenmesini
sağlamanın gerekliliğini kabul ederek,
Bu kurallar ve usullerin tesisinin, uzayın barışçı amaçlarla
kullanılması ve araştırılması konusundaki uluslararası işbirliğini
kuvvetlendirdiğine inanarak,
Aşağıdaki hususlarda anlaşmışlardır.
Madde l
Bu Sözleşme'de yer alan:
a) "Zarar" terimi insan hayatı kaybı, yaralanmalar ve insan
sağlığına verilen diğer zararları veya devlet malları ile hükmi şahıslar ve
hükümetlerarası kuruluşların mallarının kaybı ile bu mallara verilen zararları,
b) "Fırlatma" terimi, fırlatma teşebbüsünü de içerir.
c) "Fırlatan Devlet" terimi,
i - Bir uzay cismini fırlatan
veya fırlattıran devleti,
ii - Ülkesinden veya tesislerinden uzay cismi fırlatılan devleti,
d) "Uzay Cismi" terimi, bir uzay cismini meydana getiren
kısımlarla, fırlatma aracı ve onu oluşturan kısımları içerir.
Madde II
Fırlatan Devlet, kendi uzay cisminin yeryüzünde ve uçuş halindeki
uçaklara verdiği zararlardan dolayı tazminat ödenmesinden mutlak olarak sorumlu
olacaktır.
Madde III
Yeryüzünden başka bir yerde, bir Fırlatan Devletin uzay cismine veya
uzay cismi içinde bulunan insanlara veya mallara, başka uzay cismi tarafından
verilen zararlarda, zarar veren uzay cismini Fırlatan Devlet, zarar ancak
kendisinin ve hareketlerinden sorumlu olduğu kişilerin herhangi bir kusurundan
kaynaklanmışsa sorumlu olur.
Madde IV
1- Yeryüzünden başka bir yerde, bir Fırlatan Devletin uzay cismine veya
uzay cisminin içinde bulunan insanlar ve mallara, başka bir Devlet uzay cismi
tarafından verilen zararlarda ve bu zarar nedeniyle bu üçüncü Devlete veya üçüncü
Devletin hakiki ve hükmi şahıslarına zarar verilmesi halinde, ilk iki Devlet,
üçüncü Devlete karşı, aşağıda belirtilen sınırlar içinde müştereken ve müteselsilen sorumlu olacaklardır:
a) Üçüncü Devlete yeryüzünde ve üçüncü Devletin uçuş halindeki uçağına
zarar verilmesi halinde, bu iki Devletin üçüncü Devlete karşı sorumlulukları
mutlaktır.
b) Eğer bir üçüncü Devletin uzay cismine veya uzay cisminin içinde
bulunan insanlar ve mallara yeryüzünden başka bir yerde zarar verilmişse, bu
iki Devletin üçüncü Devlete karşı sorumlulukları her birinin veya her birinin
hareketlerinden sorumlu oldukları kişilerin kusuruna dayanır.
2- Bu maddenin birinci fıkrasında müşterek ve müteselsil sorumluluğun
öngörüldüğü tüm durumlarda, verilen zarardan dolayı tazminat yükümlülüğü ilk
iki Devlet arasında kusurlu oldukları oranda paylaştırılacaktır. Bu
Devletlerden her birinin kusurunun ne kadar olduğu belirlenemezse, tazminat
yükü eşit olarak paylaştırılır. Bu paylaşım, üçüncü Devletin, müştereken ve
müteselsilen sorumlu olan fırlatan Devletlerden herhangi birisinden veya
fırlatan Devletlerin tümünden Sözleşme'de öngörülen tazminatın tamamını
istemesine engel teşkil etmeyecektir.
Madde V
1- İki veya daha çok Devlet bir uzay cismini birlikte fırlatırlarsa,
bundan doğan tüm zararlardan müştereken ve müteselsilen sorumlu olacaklardır.
2- Zararı tazmin eden bir Fırlatan Devletin, ortak fırlatmada yer alan
diğer katılımcı Devletlere karşı rücu hakkı vardır. Ortak fırlatmaya katılan
Devletler müştereken ve müteselsilen sorumlu oldukları mali yükün paylaşımına
ilişkin anlaşma yapabilirler. Bu anlaşmalar, zarar gören bir Devletin,
müştereken ve müteselsilen sorumlu olan Fırlatan Devletlerin birisinden veya
hepsinden, işbu Sözleşme'de öngörülen tazminatı talep etme hakkına halel
getirmeyecektir.
3- Toprakları veya tesisleri uzay cisminin fırlatılmasında kullanılan
bir Devlet, ortak fırlatmaya katılmış sayılır.
Madde VI
1- Bu maddenin 2. fıkra hükmü saklı kalmak kaydıyla, Fırlatan Devlet,
zararın tamamının veya bir kısmının, talep eden Devletin, bu Devletin temsil
ettiği hakiki veya hükmî şahısların ağır ihmali sonucu veya zarar verme kasdı
ile yapılmış bir eylem veya eksik işleminden meydana geldiğini ispat ettiği
ölçüde mutlak sorumluluktan kurtulur.
2- Zararın, Fırlatan Devletin, özellikle Birleşmiş Milletler Şartı ile
Ay ve Diğer Gök Cisimleri Dahil,
Uzayın Keşif ve Kullanılmasında Devletlerin Faaliyetlerini Yöneten ilkeler
Hakkında Anlaşma da dahil olmak üzere, uluslararası hukuka uygun olmayan bir
faaliyetinden ileri geldiği durumlarda Fırlatan Devlet hiçbir şekilde
sorumluluktan kurtulamaz.
Madde VII
Fırlatan Devletin uzay cisminin sebep olduğu zararlarda, işbu Sözleşme
hükümleri,
a) Fırlatan Devletin vatandaşlarına uygulanmayacaktır;
b) Fırlatma anından sonra veya uzay cisminin düşmesine kadar olan zaman
içerisinde uzay cisminin çalıştırılması işlemlerine katılan yabancı ülke
vatandaşlarına veya Fırlatan Devletin daveti üzerine, uzay cisminin
fırlatılması ve geri dönmesine tahsis edilen alanın çok yakınında bulunan
yabancı ülke vatandaşlarına uygulanmaz.
Madde VIII
1- Zarara uğrayan veya hakiki veya hükmi şahısları zarar gören bir
Devlet, bu zarardan dolayı Fırlatan Devlete tazminat talebinde bulunabilir.
2- Eğer uyrukluğunda bulundukları Devlet tazminat talebinde bulunmazsa,
başka bir Devlet, topraklarında bulunan hakiki ve hükmi şahısların gördükleri
zarar nedeniyle, Fırlatan Devletten tazminat talebinde bulunabilir.
3- Eğer ne uyrukluğunda bulundukları Devlet ne de toprakları üzerinde
zarar meydana gelen Devlet tazminat talebinde bulunmaz veya bu yöndeki talebini
belirten bir bildirimde bulunmazsa,
başka bir Devlet, toprakları üzerinde devamlı oturan kişilerin
uğradıkları zarar nedeniyle Fırlatan Devletten tazminat talebinde bulunabilir.
Madde IX
Fırlatan Devletten tazminat talebi, diplomatik kanallardan yapılacaktır.
Fırlatan ilgili Devletle diplomatik ilişkisi bulunmayan her Devlet, bir üçüncü
Devlete, tazminat talebinde bulunması ve Fırlatan Devlet nezdinde bu Sözleşme'den
doğan menfaatlerini koruması için talepte bulunabilir. Talep eden Devlet,
kendisinin ve Fırlatan Devletin, Birleşmiş Milletler üyesi olmaları kaydıyla,
Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri aracılığı ile de talepte bulunabilir.
Madde X
1- Fırlatan Devletten, tazminat talebi zararın meydana gelmesinden veya
sorumlu olan Fırlatan Devletin belirlenmesinden itibaren bir yıl içinde
yapılabilir.
2- Eğer bir Devlet, zararın meydana geldiğinden haberdar değilse veya
sorumlu Fırlatan Devleti tespit edememişse, sözkonusu fiilleri öğrendiği
tarihten itibaren bir yıl içinde talebi kabul olunur. Ancak, hiçbir durumda, bu
süre, sözkonusu Devletin gerekli özeni göstermesi halinde fiillerden haberdar
olabileceği tarihten itibaren bir yılı geçemez.
3- Bu maddenin 1. ve 2. fıkralarında belirtilen süreler zararın
kapsamının tam olarak bilinmediği durumlarda da uygulanır. Ancak böyle bir
durumda, Talep Eden Devletin belirlenen tarihin ötesinde, zararın boyutlarının
kesin olarak belirlendiği andan itibaren bir yıllık sürenin bitimine kadar,
talebini yeniden gözden geçirme ve ek belgeleri sunma hakkı vardır.
Madde XI
1- Bu Sözleşme dolayısıyla Fırlatan Devlete sunulacak tazminat talebi,
Talep Eden Devlete, menfaatlerini temsil ettiği hakiki veya hükmi şahıslara
açık olan iç hukuk yollarının önceden tüketilmesini gerektirmez.
2- İşbu Sözleşme'nin hiç bir hükmü bir devletin veya temsil edebileceği
hakiki veya hükmi şahısların, Fırlatan Devletin adli veya idari mahkemelerine
veya kurumlarına, bu Sözleşme dolayısıyla başvuru yapmalarına engel teşkil
etmez. Ancak, bir Devlet, Fırlatan Devletin adli veya idari makamları nezdinde
takip konusu yaptığı veya ilgili taraf Devletleri bağlayan diğer bir
uluslararası Sözleşmenin uygulanması çerçevesinde daha önce tazminat talebinde
bulunduğu zararlar için bu Sözleşme'ye göre ayrıca tazminat talebinde
bulunamaz.
Madde XII
Fırlatan Devletin, bu Sözleşme dolayısıyla, zarar için ödemek zorunda
olacağı tazminat miktarı, zarar gören hakiki veya hükmi şahısların, Devlet veya
Uluslararası Kuruluşların, eğer zarar meydana gelmeseydi elde edebilecekleri
çıkarları ihya edecek şekilde, uluslararası hukuk ile adalet ve hakkaniyet
ilkelerine uygun olarak, tespit edilir.
Madde XIII
Talep Eden Devlet ile bu Sözleşme dolayısıyla tazminat ödemek zorunda
olan Devletin başka bir tazminat biçimi kararlaştırmadıkları hallerde, tazminat
tutarı, Talep Eden Devletin parasıyla veya bu Devletin talebi üzerine,
tazminatı ödemek zorunda olan devletin parasıyla ödenir.
Madde XIV
Eğer Talep Eden Devletin Fırlatan Devlete, talebine dayanak oluşturan belgeleri
sunduğunu bildirdiği tarihten itibaren bir yıl içinde IX. madde uyarınca
tazminat talebi diplomatik görüşmeler yolu ile bir sonuca bağlanmazsa,
taraflardan herhangi birinin talebi üzerine, ilgili taraflar Zarar Komisyonu
kurarlar.
Madde XV
1- Zarar Komisyonu üç üyeden oluşur. Bir üye Talep Eden Devlet
tarafından, bir üye Fırlatan Devlet tarafından ve Başkan olacak üçüncü üye de
her iki tarafın ortak mutabakatı ile belirlenir. Her iki taraf, Zarar Komisyonu
kurulması talebinin yapılmasından itibaren iki ay içinde, üye belirleme
işlemini gerçekleştirir.
2- Komisyon'un kurulması talebinden itibaren dört ay içinde Başkan
seçimi konusunda mutabakat sağlanamazsa, taraflardan biri Birleşmiş Milletler
Genel Sekreteri'nden iki aylık ek süre içinde bir Başkan tayin etmesini
isteyebilir.
Madde XVI
1- Eğer taraflardan biri, öngörülen süre içinde üye belirleme işlemini
gerçekleştirmezse, diğer tarafın talebi ile Başkan, tek başına Zarar
Komisyonu'nu oluşturur.
2- Eğer herhangi bir nedenle Komisyon üyeliklerinde boşalma olursa, üye
belirlenmesi için başlangıçta benimsenmiş olan usûl takip edilerek bu boşluk
giderilir.
3- Komisyon kendi usul kurallarını belirler.
4- Komisyon toplanma yer veya yerleri ile diğer bütün idari konuları
belirler.
5- Komisyon'un tek üye ile karar verdiği durumlar hariç olmak üzere,
Komisyon'un tüm karar ve hükümleri oy çokluğuyla alınır.
Madde XVII
Zarar Komisyonu'nun oluşumu, iki veya daha çok sayıda Talep Eden
Devletin veya iki veya daha çok Fırlatan Devletin Komisyon önündeki bir işleme
birlikte taraf olması nedeniyle genişletilemez. Böyle bir işleme taraf olan
Talep Eden Devletler, Talep Eden bir tek Devlet var olması halindeki aynı şekil
ve şartlarda, ortaklaşa olarak bir Komisyon üyesi tayin ederler. Eğer böyle bir
prosedüre iki veya daha çok sayıda Fırlatan Devlet taraf ise, ortaklaşa olarak
aynı yöntemle bir Komisyon üyesi tayin ederler. Eğer Talep Eden veya Fırlatan
Devletler öngörülen süre içerisinde bu tayini gerçekleştirmezlerse, Başkan tek
başına Komisyonu oluşturur.
Madde XVIII
Zarar Komisyonu, tazminat talebinin haklılığı ve gerekiyorsa tazminat
miktarı üzerinde karar verir.
Madde XIX
1- Zarar Komisyonu XII. madde hükümleri çerçevesinde hareket eder.
2- Komisyon'un kararları, taraflar aksini kararlaştırmadıkları takdirde,
nihai ve bağlayıcıdır. Aksi takdirde Komisyon, tarafların iyi niyetle
inceleyecekleri nihai ve tavsiye niteliğinde bir tazminata hükmedecektir.
Komisyon, kararının veya tazminat hükmünün gerekçelerini belirtecektir.
3- Komisyon, mümkün olan en kısa sürede, kuruluşundan itibaren en geç
bir yıl içerisinde, bu sürenin uzatılmasının Komisyon tarafından gerekli
görülmemesi koşuluyla, kararını veya tazminat hükmünü verir.
4- Komisyon karar veya tazminat hükmünü kamuya açıklar. Kararının veya
tazminat hükmünün onaylı birer örneğini tarafların her birine ve Birleşmiş
Milletler Genel Sekreteri'ne verir.
Madde XX
Komisyon tarafından aksi kararlaştırılmadıkça, Zarar Komisyonu'nun
masrafları taraflar arasında eşit olarak paylaştırılır.
Madde XXI
Bir uzay cisminin neden olduğu zarar, insan hayatını büyük ölçüde
tehlikeye atar veya halkın yaşam şartları ve hayati merkezlerinin çalışmasını
ağır bir şekilde engellerse, özellikle Fırlatan Devlet olmak üzere, taraf
devletler, talep etmesi halinde zarar gören Devlete uygun ve süratli bir
şekilde yardımda bulunma imkânlarını incelerler. Ancak bu maddedeki hiçbir
hüküm, Taraf Devletlerin Sözleşme'den doğan hak ve yükümlülüklerine halel
getirmez.
Madde XXII
1- XXIV. ve XXVII. maddeler arasında kalan maddeler hariç olmak üzere,
bu Sözleşme'de Devletlere yapılan atıflar, uzay faaliyetlerinde bulunan her
uluslararası hükümetlerarası kuruluşa, bu kuruluşun Sözleşme'den doğan hak ve
yükümlülükleri kabul ettiğini bildirmesi ve kuruluşa üye devletlerin
çoğunluğunun bu Sözleşme'ye ve Ay ve Diğer Gök Cisimleri Dahil, Uzayın Keşif ve
Kullanılmasında Devletlerin Faaliyetlerini Yöneten İlkeler Hakkında Anlaşma'ya
taraf olması halinde uygulanır.
2- Böyle bir kuruluşa üye ve bu Sözleşme'ye taraf olan Devletler,
kuruluşun bir önceki fıkraya uygun olarak bir bildirim yapmasını temin amacıyla
her türlü uygun tedbirleri alırlar.
3- Bir uluslararası hükümetlararası kuruluşun, bu Sözleşme hükümleri
çerçevesinde zarardan sorumlu olması halinde, bu kuruluş ve kuruluşun bu
Sözleşme'ye taraf olan üyeleri müştereken ve müteselsilen sorumludurlar. Ancak,
a) Böyle bir zarardan doğan tazminat talepleri ilk önce kuruluşa
sunulmalıdır.
b) Kuruluşun, bu tür bir zarara karşılık olarak, belirlenen veya
kararlaştırılan tazminat miktarını 6 ay içerisinde ödememesi halinde, Talep
Eden Devlet, bu miktarın ödenmesi için, bu Sözleşme'ye taraf Devletlerin
sorumluluğunu öne sürebilir.
4- Bu maddenin 1. fıkrası uyarınca beyanda bulunan bir kuruluşun
uğradığı zararın bu Sözleşme hükümlerine göre tazmin edilmesi için yapılacak
talebin, bu Sözleşme'ye taraf olan kuruluşa üye bir Devlet tarafından yapılması
gerekir.
Madde XXIII
1- Bu Sözleşme hükümleri Taraf Devletler arasındaki ilişkilerde
yürürlükte olan diğer uluslararası sözleşmeleri etkilemez.
2- Bu Sözleşme'nin hiçbir hükmü, Devletlerin, bu Sözleşme hükümlerini
teyit eden, tamamlayan veya geliştiren uluslararası anlaşmalar yapmalarını
engellemez.
Madde XXIV
1- Bu Sözleşme, bütün Devletlerin imzasına açıktır. Bu Sözleşme'yi, bu
maddenin 3. fıkrası uyarınca yürürlüğe girmesinden önce imzalamamış olan her
Devlet, her zaman ona katılabilir.
2- Bu Sözleşme, imzalayan Devletlerin onayına tâbi olacaktır. Onay ve
katılım belgeleri, Saklayıcı Hükümetler olarak belirlenen Sovyet Sosyalist
Cumhuriyetler Birliği, Kuzey İrlanda ve Büyük Britanya Birleşik Krallığı ve
Amerika Birleşik Devletleri Hükümetlerine tevdi edilecektir.
3- Bu Sözleşme, beşinci onay belgesinin tevdi edilmesi ile yürürlüğe
girecektir.
4- Bu Sözleşme'nin yürürlüğe girmesinden sonra onay veya katılım
belgelerini tevdi eden Devletler için Sözleşme, sözkonusu onay veya katılım
belgelerinin tevdi edildiği tarih itibariyle yürürlüğe girecektir.
5- Saklayıcı Hükümetler, bu Sözleşme'yi imzalayan veya bu Sözleşme'ye
katılan devletleri, Sözleşme'yle ilgili her imza tarihi, onay veya katılım
belgelerinin tevdi tarihi, yürürlüğe giriş tarihi ve diğer bildirimler
konusunda derhal bilgilendirir.
6- Bu Sözleşme, Saklayıcı Hükümetler tarafından, Birleşmiş Milletler
Şartı'nın 102. maddesi uyarınca tescil ettirilir.
Madde XXV
Bu Sözleşme'ye Taraf her Devlet, Sözleşme'de değişiklik yapılmasını
önerebilir. Bu değişiklikler, bunları kabul eden Sözleşme'ye Taraf her Devlet
bakımından Sözleşme'ye taraf devletlerin çoğunluğunca kabul edildikleri an,
daha sonra Sözleşme'ye Taraf diğer Devletlerin her biri bakımından, kabul
edildikleri tarihte yürürlüğe girer.
Madde XXVI
Bu Sözleşme'nin yürürlüğe girmesinden on yıl sonra, Sözleşme'nin geçen
zaman içindeki uygulaması dikkate alınarak, Sözleşme'de değişiklik yapılmasının
gerekli olup olmadığını inceleyebilmek amacıyla, Sözleşme'nin gözden geçirilmesi
hususu, Birleşmiş Milletler Genel Kurulu'nun geçici gündemine alınacaktır.
Bununla beraber, Sözleşme'nin beş yıl yürürlükte kalmasından sonra herhangi bir
tarihte, Taraf Devletlerin üçte birinin teklifi ve Taraf Devletlerin çoğunluğunun
mutabakatı ile bu Sözleşme'nin gözden geçirilmesi için bir konferans
düzenlenecektir.
Madde XXVII
Bu Sözleşme'ye Taraf her Devlet, Sözleşme'nin yürürlüğe girmesinden bir
yıl sonra Saklayıcı Hükümetlere yapacağı yazılı bir bildirim ile Sözleşme'den
çekildiğini bildirebilir. Böyle bir çekilme, bu bildirimin alındığı tarihten
bir yıl sonra yürürlüğe girer.
Madde XXVIII
Çince, İngilizce, Fransızca, Rusça ve İspanyolca metinleri aynı şekilde
geçerli olan bu Sözleşme, Saklayıcı Hükümetlerin arşivinde saklanır. Bu
Sözleşmenin usulüne uygun olarak tasdik edilmiş örnekleri, Saklayıcı Hükümetler
tarafından, taraf olan ve katılan Devletlere iletilecektir. Sözleşme'nin
onaylanmış örnekleri Saklayıcı Hükümetler tarafından bu Sözleşme'yi imzalayan
veya katılan Devletlere gönderilir.
Yukarıdaki hususları tasdiken, usulüne uygun şekilde yetkili kılınmış,
aşağıda imzası bulunan kişiler bu Sözleşme'yi imzalamışlardır.
Londra, Moskova ve Vaşington'da Yirmidokuz Mart Bindokuzyüzyetmişiki
tarihinde, üç nüsha olarak düzenlenmiştir.
BEYAN
Uzay Cisimlerinin Verdiği Zarardan Dolayı
Uluslararası Sorumluluk Hakkında Sözleşme'ye katılma sırasında Türkiye
Cumhuriyeti tarafından yapılan beyanın metni
Türkiye Cumhuriyeti, işbu Sözleşme'nin hükümlerini yalnızca diplomatik
ilişkisi bulunan Taraf Devletlere karşı uygulayacağını beyan eder.