Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu                18.3.2003

Esas No. : 1/281, 3/88

Karar No. : 17

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve BakanlarKurulunca 30.7.2002 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 1.8.2002 tarihinde Komisyonumuza havale edilen “2001 Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu Tasarısı” 3 Kasım 2002 tarihinde yapılan milletvekili erken genel seçimleri nedeniyle yılı içinde görüşülüp karara bağlanamamıştır.

Sonuçlandırılmayan ve hükümsüz sayılmadığı için 22 nci döneme intikal etmiş bulunan 2001 Malî Yılı Genel ve Katma Bütçeli Kuruluşların Kesinhesap Kanun Tasarıları 58 inci hükümetin güvenoyu almasını müteakip Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığınca 4.12.2002 tarihinde Komisyonumuza havale edilmiştir. Havale edilen “2001 Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu Tasarısı” ile, Sayıştay Başkanlığınca aynı yıla ait “Genel Uygunluk Bildirimi”ne ilişkin müzakerelere, Komisyonumuzun 5.3.2003 tarihli ve 16 ncı birleşimde Maliye Bakanının 2003 yılı Bütçe ve 2001 yılı Kesinhesap Kanunu Tasarılarını Komisyona sunuşu ile başlanılmıştır. Devam etmekte olan komisyon çalışmaları sırasında, BakanlarKurulunun çekilmesi ile yeniden oluşan 59 uncu hükümet tarafından yenilenen Bütçe ve Kesinhesap Kanunu Tasarılarının Başbakanlığın 11.3.2003 tarih ve 1100 sayılı yazısına istinaden Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 78 inci maddesi uyarınca Komisyonumuzdaki görüşmelerine devam edilmiş ve 5.3.2003 - 16.3.2003 tarihleri arasında yapılan birleşimlerde Maliye Bakanlığı, Sayıştay Başkanlığı ve ilgili kuruluşların temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşmeler tamamlanmıştır.

2001 Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu tasarısı ile;

- Katma Bütçeli İdarelere 2001 malî yılı bütçe kanunu ile toplam 4.784.252.200.000.000.- liralık ödenek verildiği, bu tutarın yılı içinde yapılan çeşitli yasal değişikliklerle toplam 7.167.781.866.550.000.- liraya ulaştığı, yılı içinde toplam 7.167.781.866.550.000.- liraya ulaşan ödenek yetkisine karşılık yılı içinde toplam 3.432.401.920.130.000.- lirası cari, 2.757.299.713.880.000.- lirası yatırım, 667.494.222.370.000.- lirası da sermaye teşkili ve transfer ödenek türlerinden olmak üzere toplam 6.857.195.856.380.000.- liralık giderin gerçekleştiği,

- 2001 malî yılında katma bütçeli idarelerin gelirleri toplamının 4.784.252.200.000.000.- lira olarak tahmin edilmesine karşılık yılı tahsilatının toplam 8.041.157.780.000.- lirası vergi gelirlerinden, 349.756.515.750.000.- lirası vergi dışı normal gelirlerden, 6.041.409.614.110.000.- lirası özel kanun gelirlerinden olmak üzere toplam 6.678.108.731.450.000.- lira olarak gerçekleştiği,

- Giderler ile gelirler arasındaki farkı oluşturan 179.087.124.930.000.- liranın gider fazlası oluşturduğu,

- Zorunlu sebeplerle yapılan ödenek üstü giderleri karşılamak üzere toplam 6.016.812.370.000.- liralık ödeneğin tamamlayıcı ödenek olarak verilmesinin öngörüldüğü,

- 2001 yılı içinde harcanamayan ve özel kanunlarla devrine izin verilen toplam 75.749.360.650.000.- liralık ödeneğin iptal edilmeyerek ertesi yıla ödenek kaydedilmek üzere devredilmesinin teklif edildiği,

- Yılı içerisinde kullanılanlar ile ertesi yıla devredilmek üzere saklı tutulanlar dışında kalan toplam 240.853.461.890.000.- liralık ödeneğin iptal edilmesi,

öngörülmüştür.

Sayıştay Başkanlığınca hazırlanan Katma Bütçeli İdarelerin 2001 Malî Yılı Kesinhesap Kanun Tasarısına ilişkin “genel uygunluk bildirimi” rapor ve ekli cetvellerinde ise;

- Katma Bütçeli dairelerin ekli gider cetvellerinde gösterildiği üzere toplam 6.016.812.370.000.- liranın ödenek dışı gider kaydedildiği, bu tutardan 317.377.280.000.- liralık kısmının yasalara göre ödenek aranmaksızın yapılacak giderlere, 5.343.993.480.000.- liralık kısmının da personel giderlerine ait olduğundan bunlar için tamamlayıcı ödenek verilmesinin uygun olacağı, kalan 355.441.610.000.- liralık kısmının ise 1050 sayılı Kanunun 81 inci maddesi uyarınca tamamlayıcı ödenek verilip verilmemesinin yüce meclisin takdirinde olduğu,

1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun 104 ve 118 inci maddeleri uyarınca Tarım Reformu Genel Müdürlüğü, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, Petrol İşleri Genel Müdürlüğü, Yüksek Öğretim Kurulu, Selçuk Üniversitesi, Cumhuriyet Üniversitesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Gaziantep Üniversitesi, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Mersin Üniversitesi, Kocaeli Üniversitesi, Galatasaray Üniversitesi’ne ait bir kısım gelir kalemlerinde tahminle tahsilat arasındaki fark sebeplerinin açıklanmaması nedeniyle gelir izahnamelerinin yetersiz bulunduğu,

- Vakıflar Genel Müdürlüğü, Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü, Yüksek Öğretim Kurulu, Marmara Üniversitesi, Cumhuriyet Üniversitesi, Çukurova Üniversitesi, Fırat Üniversitesi, Yüzüncüyıl Üniversitesi, Gaziantep Üniversitesi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Mersin Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi, Balıkesir Üniversitesi, Kocaeli Üniversitesi, Sakarya Üniversitesi, Celal Bayar Üniversitesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Kafkas Üniversitesi, Niğde Üniversitesi, Dumlupınar Üniversitesi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kırıkkale Üniversitesi, Osmangazi Üniversitesi ve Galatasaray Üniversitesi’nin bütçe hizmet gerekçelerinin faaliyet-proje düzeyinde düzenlenmemesi ve fiziki hedefleri kapsamadığından gider izahnamelerinin yetersiz bulunduğu,

- Sayıştay Başkanlığınca 2001 yılı Katma Bütçeli bazı kurum ve kuruluşların kesinhesaplarının incelenmesinde Dış Proje Kredisi kullanım miktarlarının Hazine Müsteşarlığı ve kuruluşlar tarafından farklı tespit edildiği, kullanılan kredilerin bütçeleştirilmediği, muhasebe kayıtlarının yapılmadığı ve kesinhesapta yeralan ödenek ve gider toplamlarına dahil edilmediği,

belirtilmiştir.

Diğer taraftan 30.9.2002 tarihi itibariyle yapılan tespite göre kuruluşların kredi kullanım verileri aşağıda belirtilen kuruluşlar tarafından Hazine  Müsteşarlığına bildirilen kullanım miktarları ve kesinhesapta yer alan kredi kullanımı ile ilgili kayıtların karşılaştırılmasında;

 

Karayolları Genel Müdürlüğü

288.096.682.139.000.-

Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü

492.799.505.209.000.-

Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü

12.151.674.560.000.-

Ankara Üniversitesi

2.065.095.790.000.-

Hacettepe Üniversitesi

18.857.065.440.000.-

Gazi Üniversitesi

626.039.290.000.-

İstanbul Teknik Üniversitesi

1.091.640.290.000.-

Boğaziçi Üniversitesi

1.959.302.830.000.-

Dokuz Eylül Üniversitesi

6.902.157.582.000.-

Trakya Üniversitesi

7.330.883.470.000.-

Akdeniz Üniversitesi

1.842.016.900.000.-

Erciyes Üniversitesi

19.943.358.310.000.-

Cumhuriyet Üniversitesi

9.342.389.860.000.-

İnönü Üniversitesi

6.657.684.930.000.-

Yüzüncü Yıl Üniversitesi

6.306.760.880.000.-

İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü

457.482.870.000.-

Zonguldak Karaelmas Üniversitesi tarafından                      21.507.385.000.000.-  lira olmak üzere toplam 897.937.125.350.000.- lira dış proje kredisinin bütçeleştirilmediği,

Ayrıca, Mersin Üniversitesi Gelir (B) cetvelinin incelenmesi sonucunda icmal tablosunda “3000 - Özel gelirler hazine yardımı ve devlet katkısı” gelir kaleminin 2001 yılı bütçe tahmini 15.711.102.000.000.- olması gerekirken 15.711.100.000.000.- lira yazılı olduğu, fakat söz konusu farklılığın gelir genel toplamını etkilememekle birlikte gelir cetvelinin buna göre düzeltilmesinin gerektiği,

- Balıkesir Üniversitesi gelir (B) cetvelinin “6100 yükseköğretim kurumlarının cari hizmet maliyetlerine öğrenci katkısı” gelir kaleminin 2001 yılı tahsilat miktarı 1.769.595.110.000.- lira olması gerekirken 1.765.595.110.000.- lira yazılı olduğu, söz konusu farklılığın gelir genel toplamını etkilememekle birlikte gelir cetvelinin buna göre düzeltilmesinin gerektiği,

- Muğla Üniversitesi 2001 malî yılı kesinhesap kanun tasarısına ekli gelir (B) cetvelinde yer alan “2220 Taşınmaz Mallar İdare Gelirleri” gelir türünün, kesinhesap kanun tasarısına bağlı gelir (B) cetvelinde “2220 Taşınır Mallar İdare Gelirleri” şeklinde yazıldığı, söz konusu farklılığın gelir genel toplamını etkilememekle birlikte (B) cetvelinin buna göre düzeltilmesinin gerektiği,

- Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi gelir kesinhesap (B) cetvelinde “3200 Hazine Yardımı ve Devlet Katkısı” gelir türüne ilişkin 2000 yılından devreden tahakkuk artığı rakamının 239.606.550.000.- lira olması gerekirken, (0) lira olduğu, “7000 Taşınmaz Mal Satış Gelirleri” türünün gelir kesinhesap (B) cetveli ve icmalinde “7000 gayrimenkul satış gelirleri” olarak yazılı olduğu, söz konusu farklılıkların gelir genel toplamını etkilememekle birlikte (B) cetvelinin buna göre düzeltilmesinin gerektiği,

- Osmangazi Üniversitesi gelir kesinhesabı (B) cetvelinde “3000 Özel gelirler, hazine yardımı ve devlet katkısı” gelir türüne ilişkin ertesi yıla devreden tahakkuk artığı rakamının 2.373.943.910.000.- lira olması gerekirken (0) lira olduğu, gelir kesinhesap (B) cetveli icmalinde “3000 Özel Gelirler, Hazine yardımı ve Devlet katkısı” gelir türüne ilişkin 2001 yılı tahakkuk rakamının 25.880.000.000.000.- lira olması gerekirken, 2.588.000.000.000.- lira olduğu, söz konusu farklılığın gelir genel toplamını etkilememekle birlikte gelir (B) cetvelinin buna göre düzeltilmesinin gerektiği,

belirtilmiştir.

Komisyonumuzda yapılan müzakerelerde yukarıda sözü edilen Katma Bütçeli İdarelerin kesinhesap kanun tasarılarına ekli gelir (B) cetvelleri, saptanan fakat gelir genel toplamlarını etkilemeyen farklar müzakere edilmiş genel uygunluk bildiriminde yer alan hususlar çerçevesinde ilgili gelir cetvellerinin düzeltilmeleri kararlaştırılmış, diğer kurumların gelir ve gider cetvelleri ise ayrı ayrı oylanarak aynen kabul edilmiştir.

Ayrıca, 2001 Malî Yılı Genel ve Katma bütçeli bazı kurumların kullandıkları dış proje kredi miktarlarının bütçeleştirilmemesine ilişkin Komisyonumuzda yapılan müzakerelerde;

2000 malî yılına ait kesinhesapların geçen dönem görüşmelerinde genel ve katma bütçeli kuruluşlar tarafından kullanılan dış proje kredi miktarlarının hazine müsteşarlığı ve kullanıcı kuruluşlar arasında farklı tespit edildiği kullanılan kredilerin büyük bir kısmının bütçeleştirilmediği muhasebe kayıtlarının yapılmadığı gerekçesiyle Sayıştay Başkanlığından; bütçeleştirilmeyen dış proje kredi kullanımlarının net olarak tespit edilip ek uygunluk bildirimi ile raporlanmasının istendiği belirtilmiş ve konuyla ilgili müzakereler sonucunda 2000 Malî Yılı Ek Uygunluk Bildiriminin 2001 malî yılı kesinhesap kanun tasarısı esas alınmak suretiyle İçtüzüğün 35 inci maddesi hükmü çerçevesinde birleştirilmesi,

Genel ve Katma Bütçeli Kuruluşlar ile Sayıştay Başkanlığı arasında konuyla ilgili yapılan çalışmaların hızlandırılarak konunun 2002 yılı Kesinhesap Tasarısının Türkiye Büyük Millet Meclisinde görüşülmesine kadar tamamlanması ve komisyon raporunda ayrı bir bölüm olarak konuya yer verilerek Genel Kurula bilgi olarak sunulması,

kararlaştırılmıştır.

Diğer taraftan, Komisyonumuzda yapılan müzakereler neticesinde iç borç kullanım miktarlarının bir defa daha incelenmesi,

1995 yılından itibaren belirlenemeyen dış devlet borç kullanım miktarlarının tam olarak yeniden tespit edilmesi ve Anayasanın 164 üncü ve 832 Sayılı Sayıştay Kanununun 81 inci maddeleri uyarınca 2002 Genel Uygunluk bildirimi ile birlikte Ek Uygunluk bildirimi verilmek suretiyle Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulması,

kararlaştırılmıştır.

Tasarının maddeleri üzerinde yapılan müzakereler sonucunda; 1, 2, 3, 4, 5, 6 ncı maddeler ile yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 7 ve 8 inci maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

 

Afyon

Bursa

Muş

 

 

Kâtip

Üye

Üye

 

 

Mehmet Sekmen

Mahmut Göksu

Mehmet Melik Özmen

 

 

İstanbul

Adıyaman

Ağrı

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Ruhi Açıkgöz

Bülent Gedikli

Mehmet Zekâi Özcan

 

 

Aksaray

Ankara

Ankara

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Osman Kaptan

Mehmet Mesut Özakcan

Ali Osman Sali

 

 

Antalya

Aydın

Balıkesir

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Ali Kemal Deveciler

Aziz Akgül

Ömer Abuşoğlu

 

 

Balıkesir

Diyarbakır

Gaziantep

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Nurettin Canikli

M. Emin Murat Bilgiç

Alaattin Büyükkaya

 

 

Giresun

Isparta

İstanbul

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Birgen Keleş

Ali Kemal Kumkumoğlu

Ali Topuz

 

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

M. Mustafa Açıkalın

Kıvılcım Kemal Anadol

Hakkı Akalın

 

 

İstanbul

İzmir

İzmir

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mehmet Ceylan

Y. Selahattin Beyribey

Taner Yıldız

 

 

Karabük

Kars

Kayseri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mustafa Ünaldı

Ali Er

Gürol Ergin

 

 

Konya

Mersin

Muğla

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Kazım Türkmen

Abdülkadir Kart

Erol Aslan Cebeci

 

 

Ordu

Rize

Sakarya

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Musa Uzunkaya

Enis Tütüncü

Faruk Nafiz Özak

 

 

Samsun

Tekirdağ

Trabzon

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mehmet Akif Hamzaçebi

Osman Coşkunoğlu

Mustafa Zeydan

 

 

Trabzon

Uşak

Hakkâri

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

2001 MALÎ YILI KATMA BÜTÇELİ İDARELER KESİNHESAP KANUNU

TASARISI

 

Gider Bütçesi

MADDE 1. - Katma bütçeli idarelerin 2001 malî yılı giderleri, bağlı (A) işaretli cetvelde gösterildiği üzere, 6 857 195 856 380 000 lira olarak gerçekleşmiştir.

Gelir Bütçesi

MADDE 2. - Katma bütçeli idarelerin gelirleri, bağlı (B) işaretli cetvelde gösterildiği üzere, 6 678 108 731 450 000 lira olarak gerçekleşmiştir.

Denge

MADDE 3. - Birinci maddede yazılı giderler ile ikinci maddede yazılı gelirler arasında 179 087 124 930 000 liralık gider fazlası meydana gelmiştir.

Tamamlayıcı Ödenek

MADDE 4. - Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda kayıtlı 6 016 812 370 000 liralık ödenek üstü gideri karşılamak üzere aynı tutarda tamamlayıcı ödenek kabul edilmiştir.

Devredilen Ödenek

MADDE 5. - 2001 malî yılı içinde harcanmayan ve özel kanunlarla devrine izin verilen 75 749 360 650 000 liralık özel ödenek ertesi yıla ödenek kaydedilmek üzere devredilmiştir.

İptal Edilen Ödenek

MADDE 6. - Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda kayıtlı bulunan ve yılı içinde kullanılan ve devredilenler dışında kalan
240 853 461 890 000 liralık ödenek iptal edilmiştir.


Yürürlük

MADDE 7. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 8. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

2001 MALÎ YILI  KATMA BÜTÇELİ İDARELER KESİNHESAP KANUNU TASARISI

 

Gider Bütçesi

MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

Gelir Bütçesi

MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

Denge

MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

Tamamlayıcı Ödenek

MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

Devredilen Ödenek

MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

İptal Edilen Ödenek

MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi aynen kabul edilmiştir.


Yürürlük

MADDE 7. – Tasarının 7 inci maddesi   aynen kabul edilmiştir.

Yürütme

MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi  aynen kabul edilmiştir.

 

 

Bülent Ecevit

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

  Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

 

D. Bahçeli

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

M. Yılmaz

 

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

Prof. Dr. N. Çağan

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

M. Z. Sezer

F. Bal

N. Arseven

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

M. Kocabatmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

Dr. Y. Karakoyunlu

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

M. Bayer

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

 

F. Ünlü

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

H. T. İçli

 

 

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı

 

 

T. Gülek

Prof. Dr. H. S. Türk

S. Çakmakoğlu

 

 

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

 

 

R. K. Yücelen

S. Oral

Prof. Dr. N. Tekin

 

 

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

 

 

Prof. Dr. A. Akcan

Doç. Dr. O. Durmuş

O. Vural

 

 

Tarım ve Köyişleri Bakanı V.

  Çalışma ve Sosyal Güv. Bakanı

  Sanayi ve Ticaret Bakanı

 

 

A. K. Tanrıkulu

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

 

 

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

 

 

Z. Çakan

Prof. Dr. B. S. Çağlayan

M. Taşar

 

 

Orman Bakanı

 

Çevre Bakanı

 

 

Prof. Dr. N. Çağan

 

F. Aytekin