Dönem
: 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 75)
Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarıları ve İçişleri Komisyonu Raporu (1/395, 1/446)
Not :
Tasarılar Başkanlıkça;Millî Savunma ve İçişleri komisyonlarına havale
edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 13.1.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-279/295
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama
döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi
uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen Kanun tasarılarının
yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz
ederim.
Abdullah Gül
Başbakan
LİSTE
Esas No. Hükümsüz
Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :
1/262 Türkiye Cumhuriyeti ile Irak
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/266 Dünya Turizm Teşkilâtı Tüzüğünün Bazı
Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/267 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/269 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Polonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Tadiline İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/270 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Litvanya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/273 Uluslararası Sergilere İlişkin Sözleşme ile
Sözleşmeye Değişiklik Getiren Uluslararası Sergiler Bürosu Genel Kurul Kararına
Katılmamızın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/274 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki
Turizm İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz
Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :
1/283 Türkiye Cumhuriyeti ile Litvanya
Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Hukukî ve Adlî İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/286 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Göç Örgütü Arasında Örgütün Türkiye’deki Hukuksal Durumu,
Ayrıcalıkları ve Dokunulmazlıkları Hakkında
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/290 Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/293 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Lübnan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/300 Batı Avrupa Birliği, Ulusal
Temsilciler ve Uluslararası Görevlilerin Statüsü Hakkında Anlaşmanın, Türkiye
Tarafından Batı Avrupa Silâhlanma Örgütü Faaliyetleri ile İlgili Olarak
Uygulanması ve Buna İlişkin Mektupların Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/308 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/312 Türkiye Cumhuriyeti ile Moldova
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/319 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/327 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney
Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/420 Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler,
Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına
Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/446 Köy Kanununun Bir Maddesinin
Değiştirilmesi ile Aynı Kanuna Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/489 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Gürcistan Hükümeti Arasında SosyalGüvenlik Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/508 Bir Evlenme Akdine Dayanmayan
Birleşmelerin Evlilik ve Evlilik Dışında Doğan Çocukların Düzgün Nesepli Olarak
Tesciline İlişkin Kanun Tasarısı
1/511 Türkiye Cumhuriyeti ile Türk Kültür ve
Sanatları Ortak Yönetimi Genel Müdürlüğü Arasında Arsa Tahsisi Hakkında
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/530 Türkiye Cumhuriyeti ile Şili Cumhuriyeti
Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşma ve Eki
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/541 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolünde Yapılan Değişikliğin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz
Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :
1/542 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte
Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşması ve Eki
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/555 İzmirGaz ve Ulaşım Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı
1/557 Taşınmaz Mal Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin
Önlenmesi Hakkında Kanuna Bazı Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/559 Devlet Mezarlığı Dışında Defnedilen
Bazı Devlet Büyüklerinin Mezarları Hakkında Kanun Tasarısı
1/560 Uzman
Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/561 Eski Yugoslavya’da İşlenen Bazı
Suçların Kovuşturulması Hakkında Kanun Tasarısı
1/565 Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunun Bir
Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/568 Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında
Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/569 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun
Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/570 Kimlik Bildirme Kanununun Bir
Maddesinin Değiştirilmesi ve Bu Kanuna Bir Ek Madde ile Bir Geçici Madde Eklenmesi
Hakkında Kanun Tasarısı
1/571 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/572 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
İki Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/573 Uzman Jandarma Kanununun Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/579 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Çalışma Örgütü Arasında Uluslararası Çalışma Örgütünün Ankara’daki
Ofisi İçin Yer Tahsisine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/591 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Cezayir Demokratik Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı
Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/598 Akdeniz’de Tehlikeli Atıkların Sınırötesi
Hareketleri ve Bertarafından Kaynaklanan Kirliliğin Önlenmesi Protokolünün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/600 Su Ürünleri Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/605 Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/613 Ev Hayvanlarının Korunmasına Dair
Avrupa Sözleşmesinin OnaylanmasınınUygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/626 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bosna-Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Kültür Merkezlerinin Kuruluşu ve İşleyişi
Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz
Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :
1/648 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bahreyn Devleti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/649 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/653 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bosna
ve Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Ankara ve Saraybosna’da Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/654 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bangladeş Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde
Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/655 Özel Karayolu TaşıtlarınınGeçici
İthaline Dair Gümrük Sözleşmesi Değişikliklerinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/665 TürkiyeCumhuriyeti Hükümeti ile Venezuela
Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/666 Türkiye Cumhuriyeti ile Türkmenistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Aşkabad’da Diplomatik
Temsilciliklerin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/667 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Belbaşı Tesisinin Kapanması ve
Yeni Bir Sismik Araştırma İstasyonunun Faal Hale Getirilmesi ile İlgili
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/671 Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/680 Devlet Memurları Kanunu ile Kamu
İktisadî Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 Sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun
Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/683 Türkiye Cumhuriyeti ile Tacikistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Duşanbe’de Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/687 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Büyük
Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı Hükümeti Arasında Sosyal Güvenlik
Sözleşmesinin ve Eki Sağlık Bakımı Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/688 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Fransa Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Amaçlı
Kullanımı İçin İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/732 Telsiz Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/735 Türkiye Cumhuriyeti ile Moğolistan
Arasında Hukukî, Ticarî ve Cezaî Konularda Adlî Yardımlaşma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz
Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :
1/746 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/749 Karayolu Taşımcılığında Çalışma Saatleri ve
Dinlenme Sürelerine İlişkin 153 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/750 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Fas
Krallığı Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına
İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/761 Birleşmiş Milletler Hazır Barış Gücü Düzenlemeleri
Sistemine Katkılar Hakkında Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Birleşmiş Milletler
Arasında Ortak Niyet Beyanının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/766 Eşyanın Sınırlardaki Kontrollerinin
Uyumlaştırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/771 Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı
ile Birleşik Meksika Devletleri Sağlık Bakanlığı Arasında Sağlık Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/778 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonu Arasında Merkez Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/783 Emniyet Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri Tazminat
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/785 Vatandaşlık Belgesi Verilmesine İlişkin
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/786 Kişi Halleri Konusunda Milletlerarası
Karşılıklı Bilgi Verilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/787 Ahvali Şahsiye Belgelerinde Yer Alan
Bilgilerin Kodlanmasına İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/788 Yaşam Belgesi Verilmesine Dair
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/799 Ahvali Şahsiye Cüzdanlarının
Tanınmasına ve Güncelleştirilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/802 Türkiye Cumhuriyeti ile Çek
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının ve Eki Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/803 Türk Polis
Teşkilâtını Güçlendirme Vakfı Kanunu Tasarısı
1/804 İçişleri Bakanlığı Teşkilât ve
Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/813 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Savunma Sanayii İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz
Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :
1/815 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sağlık Alanında İşbirliğine Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/827 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolü Değişikliğinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/829 Türkiye Cumhuriyeti ile Ukrayna
Arasında Hukukî Konularda Adlî Yardımlaşma ve İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/830 Türkiye Cumhuriyeti ile Amerika
Birleşik Devletleri Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Kullanımına İlişkin
İşbirliği Anlaşması ve Eki Mutabakat Zaptının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/831 Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesinin Biyogüvenlik
Kartagena Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/833 Türkiye Cumhuriyeti ile Filipinler
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/834 Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU)
Kuruluş Yasası ve Sözleşmesinde Değişiklik Yapan Kyoto ve Minneapolis Tam
Yetkili Konferansları Sonuç Belgelerinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
KanunTasarısı
1/852 Nüfus Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı
1/853 Avrupa Peyzaj Sözleşmesinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/855 Türkiye Cumhuriyeti ile İtalya
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/867 Türkiye Cumhuriyeti ile Gürcistan
Arasında Ortak Sınırın Anti-Personel Mayınlardan Arındırılması ve Bunların
Gelecekte Sınır Koruma Amacıyla Kullanılmaması İçin Bir İkili Rejim Tesis
Edilmesi Hakkında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/868 Türkiye Cumhuriyeti ve Slovak
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/871 1990 Tarihli Petrol Kirliliğine Karşı
Hazırlıklı Olma, Müdahale ve İşbirliği ile İlgili Uluslararası Sözleşme ve
Eklerine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/872 Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/877 Uydular Aracılığı ile Haberleşme Uluslararası
Teşkilatı (INTELSAT) Anlaşmasının ve İşletme Anlaşmasında Yapılan Değişikliğin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz
Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :
1/881 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Yugoslavya Federal Cumhuriyeti Federal Hükümeti Arasında Yatırımların
Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/890 Tehlikeli Atıkların Sınırötesi Taşınımının ve
Bertaraf Edilmesinin Kontrolüne İlişkin Basel Sözleşmesine Getirilen
Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/894 Çocuk Haklarına Dair Sözleşmeye Ek
Çocukların Silahlı Çatışmalara Dahil Olmaları Konusundaki İhtiyari Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/909 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Uganda
Cumhuriyeti Arasında Ticaret Ekonomik ve Teknik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/910 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Gabon
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Genel Ticarî, Ekonomik, Kültürel ve Teknik
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/911 Türkiye Cumhuriyeti ile Slovenya
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşması ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/915 Biyoloji ve Tıbbın Uygulanması
Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi: İnsan
Hakları ve Biyotıp Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/916 Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı Statüsünün
Bazı Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/917 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve
Dışişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/918 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kongo
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ticaret, Ekonomik ve Teknik İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/924 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/925 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Kosta
Rika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Teknik İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/926 Dünya Posta Birliği Kuruluş Yasasına
Altıncı Ek Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/929 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Karşılıklı Kalite Güvence
Hizmetlerine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/933 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Suriye
Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yasadışı Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı
1/947 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Jamaika Hükümeti Arasında Ticaret ve Ekonomik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/954 Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz
Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :
1/957 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kazakistan
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Diplomatik Temsilcilik Binalarının İnşası İçin
Karşılıklı Arsa Tahsisine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/958 Türk Vatandaşlığı Kanununda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/959 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Estonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/962 Türkiye Cumhuriyeti ile Yunanistan
Cumhuriyeti Arasında Doğal Afetlere Karşı Türk-Yunan Ortak Görev Gücü
Kurulmasına İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/964 Türkiye Cumhuriyeti ve Karayip
Devletleri Birliği Arasında İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/967 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Romanya Sosyalist Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ankara’da 2 Mayıs 1966
Tarihinde İmzalanan Sivil Hava Ulaştırma Anlaşmasına Ek Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/969 Avrupa Sınırötesi Televizyon
Sözleşmesini Değiştiren Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/974 Anti-Personel Mayınların Kullanımının,
Depolanmasının, Üretiminin ve Devredilmesinin Yasaklanması ve Bunların İmhası
ile İlgili Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/977 Çocukların Korunması ve Ülkelerarası Evlat
Edinme Konusunda İşbirliğine Dair Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/982 Eşyanın Geçici İthalatına İlişkin
İstanbul Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/983 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Ukrayna Hükümeti Arasında Uzayın Araştırma ve Kullanımı Konularında İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/984 Türkiye Cumhuriyeti ve Yemen
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/985 Türkiye Cumhuriyeti ve Makedonya
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/989 Marka Kanunu Anlaşmasına Katılmamızın
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/991 Endüstriyel Tasarımların Uluslararası Tesciline
İlişkin Lahey Anlaşmasına Bağlı Cenevre Metnine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/992 Ticaret
Gemilerinde Çalışan Kaptanlar ve Gemi Zabitlerinin Meslekî Yeterliliklerinin
Asgari İcaplarına İlişkin 53 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/993 Gemi
Adamlarının Hastalanması, Yaralanması ya da Ölümü Halinde Armatörün
Sorumluluğuna İlişkin 55 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/994 Gemilerde
Mürettebat İçin İaşe ve Yemek Hizmetlerine İlişkin 68 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/995 Mürettebatın
Gemide Barınmasına İlişkin 92 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas No. Hükümsüz
Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :
1/996 Gemi
Adamlarının Sağlık Muayenesine İlişkin 73 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1006 Gemi
Aşçılarının Meslekî Ehliyet Diplomalarına İlişkin 69 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1007 İş
Kazalarının Önlenmesine (Gemi Adamları) İlişkin 134 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1008 Gemi
Adamlarının Ulusal Kimlik Kartlarına İlişkin 108 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1013 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Bulgaristan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sahil
Güvenlik İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1014 Karadenizin
Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonunun Ayrıcalık ve Bağışıklıklarına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1017 Gemi
Adamlarının Sağlığının Korunması ve Tıbbî Bakımına İlişkin 164 Sayılı
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1018 Gemi
Adamlarının Yıllık Ücretli İznine İlişkin 146 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1019 Liman
İşlerinde Sağlık ve Güvenliğe İlişkin 152 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1020 Gemi
Adamlarının Ülkelerine Geri Gönderilmesine İlişkin 166 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1022 Otobüs
ve Otokarlarla Uluslararası Arızi Yolcu Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1023 Türkiye
Cumhuriyeti ve Hollanda Krallığı Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1026 Mürettebatın
Gemide Barınmasına İlişkin (İlave Hükümler) 133 Sayılı Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1027 Uzay
Cisimlerinin Verdiği Zarardan Dolayı Uluslararası Sorumluluk Hakkında
Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1028 Uzaya
Fırlatılan Cisimlerin Tescili Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1029 Türkiye
Cumhuriyeti ile Azerbaycan Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Adlî
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1033 Atlantik
Ton Balıklarının Korunmasına İlişkin Uluslararası Sözleşme ve Nihanî Senet,
Atlantik Ton Balıkçılık İşletmeleri İstatistiklerinin Toplanmasına Dair Karar,
Usul Kuralları ve Malî Düzenlemelere Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/1038 Türkiye
Cumhuriyeti ile Bosna-Hersek Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1039 Türkiye
Cumhuriyeti ile Sudan Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde
Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1040 Hukukî
veya Ticarî Konularda Yabancı Ülkelerde Delil Sağlanması Hakkında Sözleşmenin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık 25.10.1999
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-342/5237
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama
döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi
uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının
yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz
ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
1/463 Uzman
Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık 3.6.1996
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2397
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama
döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 78 inci maddesi
uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının
yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz
ederim.
Mesut
Yılmaz
Başbakan
1/786 Uzman
Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık 4.11.1994
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/101-124/02249
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 6.10.1994
tarihinde kararlaştırılan "Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı" ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Prof. Dr.
Tansu Çiller
Başbakan
GENEL GEREKÇE (1/395)
Modern silah, araç ve gereçlerin etkin ve ekonomik bir
şekilde kullanılmasını sağlamak ve Jandarma Genel Komutanlığınca belirlenen
kadro görev yerlerinde devamlı personel istihdam ederek hizmetteki verimi
artırmak maksadıyla 1988 yılında 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanunu yürürlüğe
konulmuştur.
Sistemin yeni oluşması nedeniyle, uygulama aşamasında
ortaya çıkan eksikliklerin ve tereddütlerin giderilmesi zorunluluk
arzetmektedir. Bu nedenle yedeklik dönemine ilişkin düzenleme yapılmasına
ihtiyaç duyulmuştur.
Uzman jandarmaların ilk atamada, kararname veya karar
metninde yazılı nasıp tarihini takip eden aybaşına kadar olan ödemelerindeki
tereddüt ve aksaklıkların önlenmesi, muhtemel mağduriyetlerin giderilmesi
amacıyla da Kanunda değişiklik yapılması gerekmiştir.
Ayrıca; özellikle Doğu ve Güneydoğu Anadolu
Bölgelerinde subay ve astsubaylar ile aynı imkânsızlık ve güçlükler içinde
görev yapan uzman jandarmaların birçoğu bu bölgelerdeki karakollarda istihdam
edilmekte ve evli olanlar, lojman yetersizliği veya asayiş nedenleriyle
ailelerini beraberlerinde getirememektedir.
Uzman jandarmaların belirtilen zor koşullarda uzun süre
görev yapmaları başarılarını olumsuz yönde etkileyebilmektedir.
Bu nedenle, yukarıda belirtilen sakıncaları gidermek ve
uzman jandarmaların verimlerini yükseltmek amacıyla bu Tasarı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Uzman jandarmaların nasıp tarihinden
itibaren hizmet süresi belirtilerek yaş hadleri tespit edilmiş ve bunun 5 yıl fazlası
da askerlik çağı sonu olarak belirlenmiştir. Barışta ve seferde bu süreye kadar
yedeğe ayrılmış uzman jandarmaların, en geç doğumlularından başlamak üzere
hizmete çağrılması amaçlanmıştır.
Bu düzenlemeler personel seferberliği açısından büyük
önem arzetmektedir. Yedeğe ayrılan personelin planlanmasında bu kriterlere göre
hareket edilmesi sağlanacaktır.
Madde 2. - Bu madde ile, Kanunda düzenlenmeyen yedeklik
dönemine ilişkin hususlarda Askerlik Kanununun ilgili hükümlerinin uygulanacağı
belirtilerek, terhis kaydı, yedeklik yoklaması, hizmete celp, eğitim ve
tatbikat gibi yedeklik dönemine ilişkin hususlarda düzenleme yapılmıştır.
Madde 3. - 15 inci maddeye göre meslekten çıkarılan
veya bu madde gereğince ilişikleri kesilen uzman jandarmaların, uzman jandarmalık
statülerini kaybetmeleri nedeniyle yedekte er kaynağına alınmaları
düzenlenmiştir.
Madde 4. - Uzman jandarmalar; özellikle Doğu ve
Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde subay ve astsubaylar ile aynı imkânsızlık ve
güçlükler içinde görev yapmaktadırlar.
Uzman jandarmaların bu bölgelerde zor koşullarda uzun
süre görev yapmaları başarılarını olumsuz yönde etkileyebilmektedir.
Bu nedenle görev yerlerinde kalınması gereken asgari
görev süresinin 4 yıldan 2 yıla indirilmesi maksadıyla 19 uncu maddenin ikinci fıkrasında
değişiklik yapılmasına ihtiyaç duyulmaktadır.
Madde 5. - Hizmete çağrılan yedeğe ayrılmış uzman
jandarmalara muvazzaf emsalleri gibi özlük hakları verilmesi amaçlanmıştır.
Madde 6. - Uzman jandarmaların ilk atanmasında,
kararname veya karar metninde yazılı nasıp tarihini takip eden aybaşına kadar
olan aylık ödemelerdeki tereddüt ve aksaklıkların önlenmesi, mağduriyetlerinin
giderilmesi amacıyla Kanunda düzenleme yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur.
Madde 7. - Bu madde ile Kanuna iki geçici madde eklenmektedir.
Bölgenin güvenliğini sağlamak için terörle mücadelenin
devam etmesi ve operasyonların sürdürülmesi gerekmektedir. Bu itibarla geçici 2
nci madde ile bölgenin personel yönünden zafiyete uğramaması için uygulamaya
kademeli olarak 4 yıl içinde geçilmesi benimsenmiştir.
Geçici 3 üncü
madde ile ise, eski uygulamaya göre 2 yıldan fazla görev yapanların
mağduriyetinin önlenmesi amacıyla, bunların bir kere daha aynı bölgede görev
yapmaları halinde fazla hizmetlerinin garnizon dereceleri dikkate alınarak bir
sonraki II nci coğrafi bölge hizmetlerinden sayılması öngörülmüştür.
Madde 8. - Yürürlük maddesidir.
Madde 9. - Yürütme maddesidir.
T.C.
Başbakanlık 16.1.2001
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-208/257
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 14.12.2000
tarihinde kararlaştırılan "Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı" ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE (1/446)
3466 sayılı Uzman Jandarma Kanununun uygulanmasından
kaynaklanan sorunların giderilmesi, Jandarma Genel Komutanlığı bünyesinde
istihdam edilen uzman jandarmaların uzmanlık seviyesinin yükseltilmesi ve
personel sisteminin uyumlu hale getirilmesi amacıyla, sözkonusu Kanunda
değişiklik yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur.
Bu kapsamda, uzman jandarma adaylarının da gerek
görülmesi halinde okuldaki eğitim ve öğretimleri sırasında kurs ve ihtisas
eğitimine tâbi tutulabilmelerine imkân sağlanmaktadır.
Diğer taraftan, uzman jandarmaların astsubay
olabilmeleri için gerekli olan en az bir yıl kıt’ada bekleme süresi
artırılmakta ve astsubay olmak için başvuracak adaylar için “Birinci Kademeli
Çavuş” rütbesinde olma şartı getirilmektedir. Bu düzenleme ile uzman
jandarmaların astsubay olabilmeleri için, en az üç yıl uzman jandarma olarak
kıt’alarda görev yapmaları gerekecektir. Bu şekilde, astsubay olacak adayların
daha uzun süre denenmeleri ve yetişmeleri amaçlanmaktadır.
Astsubay nasbedilenlerin uzman jandarmalıkta geçen
sürelerinin astsubaylık kıdemlerinden sayılması, astsubaylıkta gerekli tecrübe
ve bilgi birikimine sahip olmadan, yaşlarının ve seviyelerinin üstünde bir
rütbeye kısa sürede ulaşmalarına neden olduğundan uzman jandarmalıkta geçen
sürelerin astsubaylık kıdeminden sayılmaması yönünde bir düzenleme
yapılmaktadır. Böylece, bir uzman jandarma çavuş, astsubay olduğunda; astsubay
çavuş rütbesinden başlayarak üst rütbelere ulaşabilecektir. Nitekim, astsubaylıktan
subaylığa geçenler, teğmen rütbesinden başlayarak subay nasbedilmektedirler. Bu
düzenleme ile benzer idarî işlemler arasında esas ve usul açısından paralellik
sağlanmaktadır.
Türk Silahlı Kuvvetleri mensupları, 1632 sayılı Askerî
Ceza Kanununun 30 uncu maddesi çerçevesinde hırsızlık, emniyeti suiistimal,
sahtekarlık, dolandırıcılık gibi suçları işlemeleri halinde, haklarında Silahlı
Kuvvetlerden çıkarma cezası da uygulanmakta ise de, bu cezaların ertelenmesi
tedbire ve para cezasına çevrilmesi, affa uğraması halinde mevcut hükümlere
göre görevlerine devam etmeleri de mümkün olabilmektedir.
Ancak, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 125 inci
maddesine göre, tecil edilmiş, tedbire veya para cezasına çevrilmiş, affa
uğramış olsa bile yukarıda belirtilen suçların işlenmesi halinde devlet
memurları için memuriyetten çıkarma cezası uygulanmaktadır.
657 sayılı Kanunda yer alan bu düzenlemeye paralel
olarak uzman jandarmalar için de, bir tür suçların işlenmesi halinde “Silahlı
Kuvvetlerden çıkarma” cezasının uygulanması şeklinde düzenleme yapılmıştır.
Memurin Muhakematı Hakkında Kanun yürürlükten
kaldırılmış ve yerine 2.12.1999 tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu
Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun yürürlüğe konulmuştur. Bu nedenle,
Uzman Jandarma Kanununda Memurin Muhakematı Hakkında Kanundan bahsedilen
yerlerde gerekli düzenlemeler yapılarak, yürürlüğe giren yeni Kanunun adı
yazılmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Uzman jandarmalar, mevcut düzenleme uyarınca
ancak, uzman jandarma okulunun bitirilmesini müteakip ihtisas eğitimine tâbi
tutulabilmektedir. Yapılan düzenleme ile uzman jandarma adaylarının da, gerek
görülmesi halinde ihtisas eğitimine tâbi tutulabilmesine imkân sağlanmaktadır.
Madde 2. - Uzman jandarmalar, çavuş rütbesini taşıyan
asker kişidir. Asker kişi sayılmalarının sonucu olarak askerlerin tâbi olduğu
hükümlere tâbidirler. Türk Silahlı Kuvvetlerinin rütbe hiyerarşisi içerisinde,
er ve erbaşlardan daha üst rütbede bulundukları gibi; uzman erbaşların da üstü
durumundadırlar. Ancak, bu husus Kanunda açıkça ifade edilmediği için
uygulamada tereddütler yaşanmaktadır.
Bu sebeple, Kanunun 6 ncı maddesinde, uzman
jandarmaların, uzman erbaşların üstü olduğu hususu açıkça düzenlenmiştir.
1632 sayılı Askerî Ceza Kanununun yeni baştan askerlik
cezasına ilişkin 38 inci maddesi 14.6.1989 tarihli ve 3574 sayılı Kanun ile
yürürlükten kaldırıldığından, uzman jandarmalar için de paralel bir düzenleme
yapılmıştır.
Memurin Muhakematı Hakkında Kanun yürürlükten
kaldırılarak, yerine 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanun ihdas edildiğinden, maddede yeni kanunun adı
zikredilmiştir.
Madde 3. - 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 125
inci maddesinde yer alan düzenlemeye paralel olarak 3466 sayılı Kanunun 16 ncı
maddesine (f) bendi eklenmiştir. Bu düzenlemeyle, ertelenmiş, para cezasına
veya tedbire çevrilmiş, affa uğramış olsa bile, Devletin şahsiyetine karşı
işlenen suçlarla, Askerî Ceza Kanununun 131 inci maddesinin birinci fıkrasında
belirtilen az vahim hali hariç basit veya nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet,
hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas,
iftira gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı nitelikteki suçlardan
veya istimal ve istihlak kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım
satımlara fesat karıştırma suçlarından hüküm giyen uzman jandarmaların
ilişiğinin kesileceği hüküm altına alınmıştır.
Madde 4. - Uzman jandarmaların astsubay olmaları için
gerekli olan en az bir yıl kıt’ada bekleme süresi üç yıla çıkarılmakta ve
astsubay adayı olabilmek için “Birinci Kademeli Çavuş” rütbesinde bulunmak
koşulu getirilmektedir.
“Uzman jandarma çavuşluk” bir rütbe “uzman jandarmalık”
ise bir statü olduğundan, madde metninde düzeltme yapılarak “uzman jandarma”
ifadesi kullanılmıştır.
Mevcut düzenlemede, astsubay nasbedilen uzman
jandarmaların, bu statüde geçen hizmet süreleri astsubaylık kıdemlerinden
sayılmaktadır. Ancak, sözkonusu personelin, astsubaylık için gerekli bilgi ve
tecrübeye sahip olmadan, kısa sürede tecrübe birikimini gerektiren bir statüye
ulaşmaları, uygulamada sakıncalar yaratmaktadır. Yapılan düzenlemeyle, uzman
jandarmalıkta geçen sürelerin astsubaylıktan sayılması uygulamasına son
verilmiştir.
Astsubaylıktan subaylığa geçen personelde olduğu gibi;
uzman jandarmalıktan astsubaylığa geçenlerin de, rütbelerinin gerektirdiği
sorumlulukları taşıyabilmeleri ve yetkileri kullanabilmeleri için sıralı
rütbelerin karşılığı görevlerde çalışarak üst rütbelere ulaşmaları sakıncaları
ortadan kaldıracaktır. Yapılan düzenleme ile uzman jandarmalıkta geçen hizmet
sürelerinin astsubaylıktan sayılması uygulamasına son verilerek, amaca uygun
düzenleme yapılmıştır.
Maddede yapılan diğer bir düzenleme ile de; 926 sayılı
Kanunun 14 üncü maddesi uyarınca subaylığa geçen astsubaylarda olduğu gibi,
astsubaylığa geçen uzman jandarmaların da, bulundukları derece ve kademeden
aylık almaya devam etmeleri sağlanmaktadır.
Madde 5. - 3466 sayılı Kanunla eklenen geçici madde
ile, getirilen yeni düzenleme nedeniyle uzman jandarmaların astsubaylığa geçme
başvuru hakkının kayba uğramaması için, her adaya toplam üç başvuru hakkı
tanınmaktadır.
Madde 6. - Yürürlük maddesidir.
Madde 7. - Yürütme maddesidir.
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
İçişleri Komisyonu 10.3.2003
Esas No. : 1/395, 1/446
Karar No. : 25
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca,
19, 20 ve 21 inci dönem TBMM Başkanlığına sunulan, “Uzman Jandarma Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” (1/395) ile 21 inci dönem
TBMMBaşkanlığına sunulan “Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı” (1/446), sözkonusu dönemlerde sonuçlandırılamadığından hükümsüz
sayılmış ve Bakanlar Kurulunca 13.1.2003 tarihinde, Başkanlığınıza Tasarıların
yenilendiği bildirilmiştir.
Başkanlığınızca 20.1.2003 ve 24.1.2003 tarihlerinde Komisyonumuza havale
edilen Tasarılar, Komisyonumuzun 6.3.2003 tarihli 8 inci toplantısında, Millî
Savunma ve İçişleri bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla birleştirilerek
görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, 1988 yılında yürürlüğe giren, 3466
sayılı Uzman Jandarma Kanunu, jandarma teşkilâtında modern silah, araç ve
gereçlerin etkin ve ekonomik bir şekilde kullanılmasını sağlamak ve Jandarma
Genel Komutanlığınca belirlenen kadro görev yerlerinde devamlı personel
istihdam edilerek hizmetteki verimi artırmak amacıyla çıkarılmıştır. Sistemin
yeni oluşması, uygulamada çeşitli eksiklik ve tereddütlerin doğmasına neden
olmuştur. Tasarılar, bu sakıncaların giderilmesi ve uzman jandarmaların
verimlerinin yükseltilmesi amacıyla hazırlanmıştır. Tasarıların tümü üzerinde
Komisyonumuzda yapılan görüşmelerden sonra, Tasarılarla gerekçeleri benimsenmiş
ve 1/395 esas numaralı Tasarı esas alınmak suretiyle maddelerine geçilmesi kabul
edilmiştir.
Tasarı üzerinde yeni bir madde ilavesini öngören bir
önerge verilmiştir. Önerge, 3466 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde değişiklik
öngörerek, uzman jandarma olabilmek için gereken en az ortaokul mezunu olma
şartını, en az lise mezunu olmak biçiminde değiştirmektedir. Jandarma Genel
Komutanlığının personel sisteminde önemli bir yer tutan uzman jandarmaların
seçimleri ve yetiştirilmeleri, çeşitli kanunlarla jandarmaya verilen görevlerin
daha etkili bir şekilde yerine getirilebilmesi açısından büyük önem
taşımaktadır. Kolluk personelinin çağın gereklerine göre yetiştirilmesinde, bu
personelin temel eğitim ve öğretim seviyeleri de önemli bir yer tutmaktadır.
Ortaokul mezunu olan bir memurun, kolluk görevinin gereği olan konularda
yetiştirilmesi, temel eğitim seviyesinin yetersizliği nedeniyle önemli
güçlükler getirmektedir. Bu konudaki güçlüklerin giderilmesi ve personelin
eğitim seviyesinin çağın gereklerine uydurulması amacıyla, uzman jandarmaların
en az lise mezunu olanlar arasından seçilmeleri gerekmektedir. Bu amaçla
önergeyle uzman jandarmaların en az ortaokul mezunları arasından seçilmesine
imkân veren hüküm, en az lise mezunları arasından seçilmelerini sağlayacak
şekilde yeniden düzenlenmektedir.
Önerge üzerinde hükümet temsilcilerince yapılan
açıklamalarda, 3466 sayılı Kanun yürürlüğe girdiğinde, yeterli lise ve
yüksekokul mezunu bulunmadığından ortaokul mezunları arasından seçim yapıldığı;
ancak bugün lise ve üstü eğitim görmüş çok sayıda işsizin bulunduğu; hem daha
üst eğitim görmüş insanların işsizliğini önlemek hem de kaliteyi artırmak
amacıyla bu değişikliğin gerekli olduğu ifade edilmiştir. Hükümet
temsilcilerince bu konuda bir örnek verilmiştir : 2002 yılında 25 sözleşmeli
bayan astsubayın alımı için yapılan sınava 21 000 kişi başvurmuştur. Bu
başvurulardan yaklaşık 4 000’i iki yıllık yüksekokul mezunu, 400’ü üniversite
mezunudur. Bunların içinde yüksek lisans yapanlar bile vardır. Dolayısıyla
böyle bir ortamda ortaokul mezununu istihdam etmek hem hakkaniyete uygun
düşmeyecektir hem de kurumun eleman kalitesinin artırılması olanağı varken, bu
önlenmiş olacaktır.
Bu görüşlerden sonra bazı komisyon üyelerimizce, “lise”
koşulunun da “yüksekokul mezunu” biçiminde değiştirilmesi önerilmiştir. Ancak
bu durumda da çok sayıda lise mezununun iş bulma umutlarının söneceği
endişesiyle öneriden vazgeçilmiştir.
Önerge, üzerindeki bu görüşmelerden sonra, oylanarak
kabul edilmiştir. Düzenleme, madde sıralamasına uygun olarak, Başkanlığa
verilen redaksiyon yetkisi çerçevesinde, Tasarıya 1 inci madde olarak
işlenmiştir. 1 inci madde Komisyonumuzca bu biçimiyle kabul edilmiştir.
Tasarıyla birleştirilen 1/446 esas numaralı Tasarının 1
inci maddesi, 3466 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinde değişiklik öngörmektedir.
Uzman jandarmalar, mevcut düzenleme uyarınca ancak, uzman jandarma okulunun
bitirilmesinin ardından ihtisas eğitimine tâbi tutulabilmektedir. Yapılan
düzenleme ile uzman jandarma adaylarının da, gerek görülmesi halinde ihtisas
eğitimine tâbi tutulabilmesine imkân sağlanmaktadır. Komisyon üyelerimizce, maddenin
görüşülmesi sırasında, adayların eğitim amacıyla yurt dışına gönderilmemesi
gerektiği, bu nedenle de maddeye “yurt içi” ibaresinin eklenmesi gerektiği
ifade edilmiştir. Cevaben yapılan açıklamalarda, düzenlemeyle adayların yurtiçi
eğitiminin ima edildiği, bu konuda yönetmelikte açıklama yapılacağı
belirtilmiştir. Madde, üzerindeki bu görüşmelerden sonra, madde sıralamasına
uygun olarak 2 nci madde olarak kabul edilmiştir.
Görüşmelere esas alınan Tasarının 1 inci maddesinde,
uzman jandarmaların askerlik çağı sonu sürelerinin, hizmet süresinin bitiminden
itibaren beş yıl olduğu belirtilmekte;yedeklik döneminde iken yapılacak
çağrının, gençlerden yaşlılara doğru bir sıralamayla yapılacağı
belirtilmektedir. Bu suretle, bu konudaki tereddütler giderilmiş olmakta ve
huzursuzluk önlenmektedir. Komisyonumuz, 1 inci maddeyi madde teselsülünü
sağlayarak 3 üncü madde olarak kabul etmiştir.
Görüşmelere esas alınan (1/395) ve birleştirilen
(1/446) Tasarıların ikisinin de 2 nci maddesi, 3466 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinde
değişiklik öngörmektedir.
1/395 esas numaralı Tasarının 2 nci maddesinin
getirdiği değişiklikler :
a) Uzman Jandarma Kanununda, uzman jandarmaların terhis
kaydı, yedeklik yoklaması, hizmete celp, eğitim ve tatbikat gibi yedeklik
dönemine ilişkin olarak, düzenleme bulunmadığından uygulamada sorunlar
doğmaktadır. Tasarının 2 nci maddesi, bu eksikliği gidermekte ve bu gibi
hallerde 1111 sayılı Askerlik Kanununun uygulanacağını hüküm altına almaktadır.
b) Uzman jandarmaların; askerî statüsünü erbaşlar,
erler ve askerî öğrencilerle hiyerarşik ilişkilerini, disiplin ve cezaî
müeyyideler ile yargılama usulü bakımından tâbi olacakları hükümleri
düzenlemektedir.
1/446 esas numaralı Tasarının 2 nci maddesinin
getirdiği değişiklikler :
a) Memurin Muhakematı Hakkında Kanun yürürlükten
kaldırılarak, yerine 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanun ihdas edildiğinden, maddede yeni kanunun adı
zikredilmektedir.
b) Uzman jandarmaların; askerî statüsünü, erbaşlar,
erler ve askerî öğrencilerle hiyerarşik ilişkilerini, disiplin ve cezaî
müeyyideler ile yargılama usulü bakımından tâbi olacakları hükümleri
düzenlemektedir.
Maddelerin her ikisi de aynı maddenin aynı hükmüne
ilişkindir ve farklı düzenlemeler nedeniyle çelişki doğmaktadır. Bu amaçla
madde üzerinde aradaki çelişkiyi gideren ve iki maddeyi tek madde haline
getiren bir önerge verilmiş ve kabul edilmiştir. Her iki Tasarının da 2 nci
maddesini birleştiren önerge, madde sıralamasına uygun olarak, Tasarıya 4 üncü madde olarak işlenmiştir.
Tasarıların her ikisinin 3 üncü maddesi de 3466 sayılı
Kanunun 16 ncı maddesinde değişiklik öngörmektedir.
1/395 esas numaralı Tasarının 3 üncü maddesi, uzman
jandarma statüsünün kaybedilmesi halinde, yedekte er kaynağına alınmayı
öngörmektedir.
1/446 esas numaralı
Tasarının 3 üncü maddesi, 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun 125 inci maddesinde yer alan düzenlemeye
paralel olarak, 3466 sayılı Kanunun 16 ncı maddesine (f) bendini eklemektedir.
Bu düzenlemeyle, ertelenmiş, para cezasına veya tedbire çevrilmiş, affa uğramış
olsa bile, Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, Askerî Ceza Kanununun
131 inci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen az vahim hali hariç basit
veya nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik,
inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas, iftira gibi yüz kızartıcı veya şeref ve
haysiyet kırıcı nitelikteki suçlardan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı
hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma suçlarından
hüküm giyen uzman jandarmaların ilişiğinin kesileceği hüküm altına alınmıştır.
Komisyonumuz her iki maddedeki düzenlemeyi uygun
bularak tek bir çerçeve madde altında birleştirilmiştir. Birleştirilen madde
Tasarıya, madde sıralaması gözetilerek, 5 inci madde olarak işlenmiştir.
Tasarının, 3466 sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin
ikinci fıkrasında değişiklik yapmak suretiyle, uzman jandarmaların atandıkları
yerde zorunlu kalma süresini dört yıldan iki yıla indiren 4 üncü maddesi
Komisyonumuzca 6 ncı madde olarak kabul edilmiştir.
1/446 esas numaralı Tasarının 4 üncü maddesiyle 3466
sayılı Kanunun 18 inci maddesinde değişiklik yapılarak, uzman jandarmaların
astsubay olmaları için gerekli olan en az bir yıl kıt’ada bekleme süresi üç
yıla çıkarılmakta ve astsubay adayı olabilmek için “Birinci Kademeli Çavuş”
rütbesinde bulunmak koşulu getirilmektedir. Tasarının 5 inci maddesi ile 3466
sayılı Kanuna geçici bir madde eklenmektedir. Geçici madde ile getirilen yeni
düzenleme nedeniyle uzman jandarmaların astsubaylığa geçme başvuru hakkının
kayba uğramaması için, her adaya toplam üç başvuru hakkı tanınmaktadır.
Maddelerin Komisyonumuzda görüşülmesi sırasında, bu konuda yeni bir Tasarı
çalışması olduğu hatırlatılmış ve 4 ve 5 inci maddenin Tasarıdan çıkarılması
yönünde bir önerge verilmiştir. Önerge Komisyonumuzda kabul edilmiş ve 1/446
esas numaralı Tasarının 4 ve 5 inci maddeleri Tasarıdan çıkarılmıştır.
1/395 esas numaralı Tasarının, hizmete çağrılan
yedeklerin özlük haklarını düzenleyen 5 inci maddesi;ilk atamalarda yapılacak
ödemelerdeki tereddütleri gideren 6 ncı maddesi, 4 üncü maddenin uygulanmasına
esneklik getiren ve zamana yayan 7 nci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye
ilişkin 8 ve 9 uncu maddeleri Komisyonumuzca, madde teselsülüne uygun olarak 7,
8, 9, 10 ve 11 inci maddeler olarak kabul edilmiştir.
Tasarı, Başkanlığa verilen yetki çerçevesinde
redaksiyona tâbi tutulmuştur.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz olunur.
Başkan Başkanvekili Kâtip
Tevfik Ziyaeddin Akbulut Ali Sezal Muharrem
Tozçöken
Tekirdağ Kahramanmaraş Eskişehir
Üye Üye Üye
Ali Küçükaydın Şevket Gürsoy Reyhan
Balandı
Adana Adıyaman Afyon
Üye Üye Üye
Ali Yüksel Kavuştu Mehmet Sait Armağan Sıdıka
Aydoğan
Çorum Isparta İstanbul
Üye Üye Üye
Nusret Bayraktar Hakkı Ülkü Sinan
Özkan
İstanbul İzmir Kastamonu
Üye Üye Üye
Mehmet Sefa Sirmen Ali Oksal Selami
Uzun
Kocaeli Mersin Sivas
Üye Üye
Şevket Arz Şükrü
Önder
Trabzon Yalova
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN (1/395)
UZMAN
JANDARMA KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR
KANUN
TASARISI
MADDE 1. - 28.5.1988 tarihli ve 3466 sayılı Uzman
Jandarma Kanununun 7 nci maddesinin başlığı ile birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Mecburi hizmet ve yedeklik"
"Uzman jandarmaların mecburi hizmet süresi, Uzman
Jandarma Çavuşluğuna nasıp tarihinden itibaren 10 yıl olup, yaş hadleri 56'dır.
Bunun 5 yıl fazlası ise askerlik çağı sonudur. Barışta ve seferde bu süreye
kadar yedeğe ayrılmış uzman jandarmalar en genç olanlarından başlanmak üzere
hizmete çağrılabilirler."
MADDE 2. - 3466 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin
birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve bu fıkradan sonra gelmek
üzere maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Uzman jandarmalar, çavuş rütbesini taşıyan asker
kişi sayılırlar. Bunlar muvazzaflık hizmetinde ve yedeklik döneminde iken hizmete
çağrıldıklarında er ve erbaşların üstü olup, disiplin ve cezaî müeyyideler ile
yargılama usulü bakımından erbaşlarla aynı hükümlere tâbi tutulurlar. Askerî
öğrencilerle astlık ve üstlük münasebetleri yoktur."
"Uzman jandarmalar terhis kaydı, yedeklik
yoklaması, hizmete celp, eğitim ve tatbikat gibi yedeklik dönemine ilişkin
olarak, bu Kanunda düzenlenmeyen hususlarda 1111 sayılı Askerlik Kanununun
ilgili hükümlerine tâbidirler."
MADDE 3. - 3466 sayılı Kanunun 16 ncı maddesine
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"15 inci maddeye göre meslekten çıkarılan veya bu
madde gereğince ilişikleri kesilen uzman jandarmalar yedekte er kaynağına
alınırlar."
MADDE 4. - 3466 sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin
ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Uzman jandarma okulunu başarı ile bitirenler 6 ay
süre ile stajyer olarak görevbaşı eğitimine tâbi tutulmak üzere kura ile
atanırlar. Stajyer olarak görevbaşı eğitiminde geçen süreler garnizon hizmet
süresinden sayılmaz. Sağlık durumu, idarî, asayiş ve diğer zarurî sebepler
dışında atandıkları görev yerlerinde asgari iki yıl kalmayanlar yeniden atamaya
tâbi tutulmazlar. İl içindeki yer
değiştirme işlemleri bu kayda tâbi değildir."
MADDE 5. - 3466 sayılı Kanunun 21 inci maddesine
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Hizmete çağrılan yedeğe ayrılmış uzman
jandarmalara muvazzaf emsalleri gibi özlük hakları verilir."
MADDE 6. - 3466 sayılı Kanunun 22 nci maddesine
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Ancak, uzman jandarma okullarından mezun
olanlardan yeni görev yerlerine ataması yapılan uzman jandarmaların, takip eden
aybaşına kadar olan döneme ait kıst aylıkları peşin ödenir."
MADDE 7. - 3466 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 2. - 19 uncu maddenin ikinci
fıkrasında yapılan değişikliğin uygulanmasına, personel muvazenesinin
sağlanması amacıyla Kanunun yürürlüğe girdiği tarihi takip eden ilk atama
yılından başlamak üzere kademeli olarak 4 yıl içinde geçilir."
"GEÇİCİ MADDE 3. - 19 uncu maddenin ikinci
fıkrasında yapılan değişikliğin uygulanmasına başlandığı tarihten önce ve 4
yıllık kademeli uygulamaya ilişkin geçiş döneminde II nci coğrafi bölgede 2
yıldan fazla hizmet yapanların, bu fazla hizmetleri garnizon dereceleri dikkate
alınarak bir sonraki II nci coğrafi bölge hizmetlerinden sayılır."
MADDE 8. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 9. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
Prof. Dr. T. Çiller Başbakan
Devlet Bakanı ve
Başb. Yrd. Devlet Bakanı Devlet Bakanı M. Karayalçın N.
Cevheri Y. Aktuna
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet
Bakanı
A. Ş. Erek M.
Gülcegün B. S. Daçe
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet
Bakanı
Ö. Alpago A.
E. Kıratlıoğlu N. Kurt
Devlet Bakanı Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı
A. Köylüoğlu İ.
Attila A. Ataç
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet
Bakanı
S. Sümer A.
Gökdemir Ş. Erdem
Adalet Bakanı Millî Savunma Bakanı İçişleri Bakanı
M. Moğultay M.
Gölhan N. Menteşe
Dışişleri Bakanı Maliye Bakanı Millî
Eğitim Bakanı
O. M. Soysal İ.
Attila N. Ayaz
Bay. ve İskân
Bakanı Sağlık Bakanı Ulaştırma Bakanı
H. Çulhaoğlu D.
Baran M. Köstepen
Tarım ve
Köyişleri Bakanı Çal. ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı
R. Şahin N.
Matkap M. Dönen
Enerji ve Tabiî
Kay. Bakanı Kültür Bakanı V. Turizm Bakanı
V. Atasoy N.
Matkap Ş. Ulusoy
Orman Bakanı Çevre Bakanı
H. Ekinci R. Akçalı
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN (1/446)
UZMAN
JANDARMA KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR
KANUN
TASARISI
MADDE 1. - 28.5.1988 tarihli ve 3466 sayılı Uzman
Jandarma Kanununun 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 6. - Uzman jandarma adayları ve uzman
jandarmalar, ihtiyaca göre düzenlenecek kurslar ile ihtisas eğitimine tâbi
tutulabilir. Uzman jandarmalar, eğitim aldıkları ihtisas kollarında istihdam
edilebilir. Tâbi tutulacakları kurslar ile ihtisas eğitimlerinin süre ve şekli
yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 2. - 3466 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 9. - Uzman jandarmalar çavuş rütbesini
taşıyan asker kişi sayılır. Bunlar, uzman erbaş, erbaş ve erlerin üstü olup,
disiplin ve cezaî müeyyideler ile yargılama usulü bakımından erbaşlarla aynı
hükümlere tâbi tutulur. Askerî öğrencilerle astlık ve üstlük münasebetleri
yoktur.
Uzman jandarmalar, mülkî görevlerinin ifası sırasında
işledikleri suçlardan dolayı, 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine tâbidir.”
MADDE 3. - 3466 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin
birinci fıkrasının (e) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (f) bendi
eklenmiştir.
“f) Ertelenmiş, para cezasına veya tedbire çevrilmiş,
affa uğramış olsa bile, Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, Askerî
Ceza Kanununun 131 inci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen az vahim hali
hariç basit veya nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas, iftira gibi yüz kızartıcı
veya şeref ve haysiyet kırıcı nitelikteki suçlardan veya istimal ve istihlak
kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma
suçlarından hüküm giyenler.”
MADDE 4. - 3466 sayılı Kanunun 18 inci maddesinin bir,
iki ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Uzman jandarma birinci kademeli çavuş rütbesinde olan
ve üçüncü hizmet yılını tamamlamış, altıncı hizmet yılını bitirmemiş uzman
jandarmalar, 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ve bu Kanuna
ait Türk Silahlı Kuvvetleri Sınıf Okulları Yönetmeliği hükümleri uyarınca
aranılan şartları da haiz iseler, astsubay sınıf okullarında verilecek öğrenim
ve eğitimi müteakip astsubay nasbedilebilir.
Astsubay sınıf okullarına alınan uzman jandarmaların
sınıf okulundaki öğrenim ve eğitimlerinde, özlük hakları yönünden uzman
jandarmalık statüleri devam eder.
Bunlardan astsubay nasbedilenlerin, sadece muvazzaf
erbaş veya er olarak geçen askerlik hizmeti süreleri kıdemlerinden sayılır ve
nasıpları buna göre düzeltilir. Nasıp düzeltilmesinden dolayı maaş ve maaş
farkları ödenmez ve diğer özlük hakları verilmez. Ayrıca, derece ve kademesi,
astsubay çavuş rütbesinin birinci hizmet yılındaki derece ve kademesinden daha
üst derece ve kademesinde bulunanlar, halen bulundukları derece ve kademelerine
göre aylık almaya devam ederler. Bu şekilde astsubaylığa geçirilenler hakkında
926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun astsubaylarla ilgili
hükümleri uygulanır.”
MADDE 5. - 3466 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 2. - Uzman jandarmaların, astsubaylığa
geçme şartlarının değiştirilmesi sebebiyle, astsubaylığa geçme başvurusu üçten
az olan ve 27 yaşından büyük olmayan uzman jandarmalara, bu Kanunun 18 inci
maddesinde belirtilen diğer şartları da taşımaları halinde, ek başvuru hakkı
tanınır. Bu şekilde tanınacak başvuru hakkı da dahil olmak üzere, bir adaya
tanınan toplam başvuru hakkı üçü geçemez.”
MADDE 6. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7. - Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.
Bülent Ecevit
Başbakan
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd.
D. Bahçeli H.
H. Özkan M. Yılmaz
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet
Bakanı
R. Önal Prof.
Dr. T. Toskay M. Keçeciler
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet
Bakanı
Prof. Dr. Ş. S. Gürel F. Bal Y.
Yalova
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet
Bakanı V.
M. Yılmaz Prof.
Dr. R. Mirzaoğlu M. Keçeciler
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet
Bakanı
H. Gemici Prof.
Dr. Ş. Üşenmez E. S. Gaydalı
Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı Adalet
Bakanı
H. Gemici Prof.
Dr. A. Çay Prof. Dr. H. S. Türk
Millî Savunma
Bakanı İçişleri Bakanı Dışişleri Bakanı V.
S. Çakmakoğlu S.
Tantan Prof. Dr. Ş. S. Gürel
Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı Bayındırlık ve İskân Bakanı
S. Oral M.
Bostancıoğlu K. Aydın
Sağlık Bakanı Ulaştırma Bakanı Tarım ve Köyişleri Bakanı
Doç. Dr. O. Durmuş Prof. Dr. E. Öksüz Prof. Dr. H.
Y. Gökalp
Çalışma ve Sos.
Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı En. ve Tab. Kay. Bakanı
Y. Okuyan A.
K. Tanrıkulu M. C. Ersümer
Kültür Bakanı Turizm Bakanı V. Orman Bakanı
M. İ. Talay Y.
Okuyan Prof. Dr. N. Çağan
Çevre Bakanı
F. Aytekin
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETİTİĞİ METİN
UZMAN JANDARMA KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE 1. - 28.5.1988 tarihli ve 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanununun 4
üncü maddesinde yer alan “ortaokul” ibaresi “lise” olarak değiştirilmiştir.
MADDE2. - 3466 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 6. - Uzman Jandarma adayları ve uzman jandarmalar, ihtiyaca göre
düzenlenecek kurslar ile ihtisas eğitimine tâbi tutulabilir. Uzman jandarmalar,
eğitim aldıkları ihtisas kollarında istihdam edilebilir. Tâbi tutulacakları
kurslar ile ihtisas eğitimlerinin süre ve şekli yönetmelikle düzenlenir.
MADDE3. - 3466 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin başlığı ile birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Mecburî Hizmet ve Yedeklik”
“Uzman jandarmaların mecburî hizmet süresi, uzman jandarma çavuşluğa
nasıp tarihinden itibaren 10 yıl olup, yaş hadleri 56’dır. Bunun 5 yıl fazlası
ise askerlik çağı sonudur. Barışta ve seferde bu süreye kadar yedeğe ayrılmış
uzman jandarmalar en genç olanlarından başlanmak üzere hizmete
çağrılabilirler.”
MADDE4. - 3466 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Madde 9. - Uzman jandarmalar, çavuş rütbesi taşıyan asker kişi
sayılırlar. Bunlar muvazzaflık hizmetinde ve yedeklik döneminde iken hizmete
çağrıldıklarında uzman erbaş, erbaş ve erlerin üstü olup, disiplin ve cezaî
müeyyideler ile yargılama usulü bakımından erbaşlarla aynı hükümlere tâbi
tutulurlar.Askerî öğrencilerle astlık ve üstlük münasebetleri yoktur.
Uzman jandarmalar, terhis kaydı, yedeklik yoklaması, hizmete celp,
eğitim ve tatbikat gibi yedeklik dönemine ilişkin olarak bu Kanunda
düzenlenmeyen hususlarda 1111 sayılı Askerlik Kanununun ilgili hükümlerine
tâbidirler.
Uzman jandarmalar, mülkî görevlerin ifası sırasında işledikleri
suçlardan dolayı 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması
Hakkında Kanun hükümlerine tâbidirler.
MADDE5. - 3466 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının (e)
bendinden sonra gelmek üzere, aşağıdaki (f) bendi ile aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“f) Ertelenmiş, para cezasına veya tedbire çevrilmiş, affa uğramış olsa
bile, Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, Askerî Ceza Kanununun 131
inci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen az vahim hali hariç, basit veya
nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik,
inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas, iftira gibi yüz kızartıcı veya şeref ve
haysiyet kırıcı nitelikteki suçlardan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı
hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma suçlarından
hüküm giyerler.
15 inci maddeye göre meslekten çıkarılan veya bu madde gereğince
ilişikleri kesilen uzman jandarmalar yedekte, er kaynağına alınırlar.”
MADDE6. - 3466 sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Uzman Jandarma okulunu başarı ile bitirenler 6 ay süre ile stajyer
olarak görev başı eğitimine tâbi tutulmak üzere kura ile atanırlar. Stajyer
olarak görev başı eğitiminde geçen süreler garnizon hizmet süresinden sayılmaz.
Sağlık durumu, idarî, asayiş ve diğer zarurî sebepler dışında atandıkları görev
yerlerinde asgarî iki yıl kalmayanlar yeniden atamaya tâbi tutulmazlar.İl
içindeki yerdeğiştirme işlemleri bu kayda tâbi değildir.”
MADDE7. - 3466 sayılı Kanunun 21 inci maddesine aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“Hizmete çağrılan yedeğe ayrılmış uzman jandarmalara muvazzaf emsalleri
gibi özlük hakları verilir.”
MADDE8. - 3466 sayılı Kanunun 22 nci maddesine aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“Ancak, uzman jandarma okullarından mezun olanlardan yeni görev
yerlerine ataması yapılan uzman jandarmaların, takip eden aybaşına kadar olan
döneme ait kıst aylıkları peşin ödenir.”
MADDE9. - 3466 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
GEÇİCİMADDE 3. - 19 uncu maddenin ikinci fıkrasında yapılan değişikliğin
uygulanmasına, personel muvazenesinin sağlanması amacıyla Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihi takip eden ilk atama yılından başlamak üzere kademeli olarak 4
yıl içinde geçilir.
GEÇİCİMADDE 4. - 19 uncu
maddenin ikinci fıkrasında yapılan değişikliğin uygulanmasına başlandığı tarihten
önce ve 4 yıllık kademeli uygulamaya ilişkin geçiş döneminde II nci coğrafî
bölgede 2 yıldan fazla hizmet yapanların, bu fazla hizmetleri garnizon
dereceleri dikkate alınarak bir sonraki II nci coğrafî bölge hizmetlerinden
sayılır.
MADDE10. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE11. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.