Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 75)

 

Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarıları ve İçişleri Komisyonu Raporu (1/395, 1/446)

 

                                

Not : Tasarılar Başkanlıkça;Millî Savunma ve İçişleri komisyonlarına havale edilmiştir.

 

                         T.C.

            Başbakanlık                13.1.2003

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG/196-279/295

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen Kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

                                   Abdullah Gül

                                       Başbakan

LİSTE

Esas No.                   Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/262          Türkiye Cumhuriyeti ile Irak Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/266          Dünya Turizm Teşkilâtı Tüzüğünün Bazı Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/267          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/269          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Polonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Tadiline İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/270          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Litvanya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/273 Uluslararası Sergilere İlişkin Sözleşme ile Sözleşmeye Değişiklik Getiren Uluslararası Sergiler Bürosu Genel Kurul Kararına Katılmamızın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/274          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki  Turizm İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

Esas No.                   Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/283          Türkiye Cumhuriyeti ile Litvanya Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Hukukî ve Adlî İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/286          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Uluslararası Göç Örgütü Arasında Örgütün Türkiye’deki Hukuksal Durumu, Ayrıcalıkları ve Dokunulmazlıkları Hakkında  Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/290 Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/293          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Lübnan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/300          Batı Avrupa Birliği, Ulusal Temsilciler ve Uluslararası Görevlilerin Statüsü Hakkında Anlaşmanın, Türkiye Tarafından Batı Avrupa Silâhlanma Örgütü Faaliyetleri ile İlgili Olarak Uygulanması ve Buna İlişkin Mektupların Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/308          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/312          Türkiye Cumhuriyeti ile Moldova Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/319          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/327          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/420          Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler, Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı

1/446          Köy Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi ile Aynı Kanuna Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı

1/489          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Gürcistan Hükümeti Arasında SosyalGüvenlik Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/508          Bir Evlenme Akdine Dayanmayan Birleşmelerin Evlilik ve Evlilik Dışında Doğan Çocukların Düzgün Nesepli Olarak Tesciline İlişkin Kanun Tasarısı

1/511          Türkiye Cumhuriyeti ile Türk Kültür ve Sanatları Ortak Yönetimi Genel Müdürlüğü Arasında Arsa Tahsisi Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/530          Türkiye Cumhuriyeti ile Şili Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/541          Ozon Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolünde Yapılan Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

Esas No.                   Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/542          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşması ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/555 İzmirGaz ve Ulaşım Hizmetleri Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı

1/557 Taşınmaz Mal Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanuna Bazı Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı

1/559          Devlet Mezarlığı Dışında Defnedilen Bazı Devlet Büyüklerinin Mezarları Hakkında Kanun Tasarısı

1/560          Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/561          Eski Yugoslavya’da İşlenen Bazı Suçların Kovuşturulması Hakkında Kanun Tasarısı

1/565 Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/568 Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/569 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/570          Kimlik Bildirme Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi ve Bu Kanuna Bir Ek Madde ile Bir Geçici Madde Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı

1/571 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı

1/572 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa İki Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı

1/573          Uzman Jandarma Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı

1/579          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Uluslararası Çalışma Örgütü Arasında Uluslararası Çalışma Örgütünün Ankara’daki Ofisi İçin Yer Tahsisine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/591          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Cezayir Demokratik Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/598 Akdeniz’de Tehlikeli Atıkların Sınırötesi Hareketleri ve Bertarafından Kaynaklanan Kirliliğin Önlenmesi Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/600          Su Ürünleri Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/605          Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı

1/613          Ev Hayvanlarının Korunmasına Dair Avrupa Sözleşmesinin OnaylanmasınınUygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/626          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bosna-Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Kültür Merkezlerinin Kuruluşu ve İşleyişi Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

Esas No.                   Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/648          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bahreyn Devleti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/649          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/653          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bosna ve Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Ankara ve Saraybosna’da Diplomatik Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/654          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bangladeş Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/655          Özel Karayolu TaşıtlarınınGeçici İthaline Dair Gümrük Sözleşmesi Değişikliklerinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/665 TürkiyeCumhuriyeti Hükümeti ile Venezuela Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/666          Türkiye Cumhuriyeti ile Türkmenistan Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Aşkabad’da Diplomatik Temsilciliklerin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/667          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Belbaşı Tesisinin Kapanması ve Yeni Bir Sismik Araştırma İstasyonunun Faal Hale Getirilmesi ile İlgili Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/671          Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/680          Devlet Memurları Kanunu ile Kamu İktisadî Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı

1/683          Türkiye Cumhuriyeti ile Tacikistan Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Duşanbe’de Diplomatik Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/687          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Büyük Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı Hükümeti Arasında Sosyal Güvenlik Sözleşmesinin ve Eki Sağlık Bakımı Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/688          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Fransa Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Amaçlı Kullanımı İçin İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/732          Telsiz Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı

1/735          Türkiye Cumhuriyeti ile Moğolistan Arasında Hukukî, Ticarî ve Cezaî Konularda Adlî Yardımlaşma Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

Esas No.                   Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/746          Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/749 Karayolu Taşımcılığında Çalışma Saatleri ve Dinlenme Sürelerine İlişkin 153 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/750          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Fas Krallığı Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/761 Birleşmiş Milletler Hazır Barış Gücü Düzenlemeleri Sistemine Katkılar Hakkında Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Birleşmiş Milletler Arasında Ortak Niyet Beyanının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/766          Eşyanın Sınırlardaki Kontrollerinin Uyumlaştırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/771          Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı ile Birleşik Meksika Devletleri Sağlık Bakanlığı Arasında Sağlık Alanında İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/778          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonu Arasında Merkez Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/783 Emniyet Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri Tazminat Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/785 Vatandaşlık Belgesi Verilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/786          Kişi Halleri Konusunda Milletlerarası Karşılıklı Bilgi Verilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/787          Ahvali Şahsiye Belgelerinde Yer Alan Bilgilerin Kodlanmasına İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/788          Yaşam Belgesi Verilmesine Dair Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/799          Ahvali Şahsiye Cüzdanlarının Tanınmasına ve Güncelleştirilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/802          Türkiye Cumhuriyeti ile Çek Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/803          Türk Polis Teşkilâtını Güçlendirme Vakfı Kanunu Tasarısı

1/804          İçişleri Bakanlığı Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı

1/813          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Savunma Sanayii İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

Esas No.                   Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/815          Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sağlık Alanında İşbirliğine Dair Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/827          Ozon Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Değişikliğinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/829          Türkiye Cumhuriyeti ile Ukrayna Arasında Hukukî Konularda Adlî Yardımlaşma ve İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/830          Türkiye Cumhuriyeti ile Amerika Birleşik Devletleri Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Kullanımına İlişkin İşbirliği Anlaşması ve Eki Mutabakat Zaptının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/831 Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesinin Biyogüvenlik Kartagena Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/833          Türkiye Cumhuriyeti ile Filipinler Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/834 Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU) Kuruluş Yasası ve Sözleşmesinde Değişiklik Yapan Kyoto ve Minneapolis Tam Yetkili Konferansları Sonuç Belgelerinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair KanunTasarısı

1/852          Nüfus Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı

1/853          Avrupa Peyzaj Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/855          Türkiye Cumhuriyeti ile İtalya Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/867          Türkiye Cumhuriyeti ile Gürcistan Arasında Ortak Sınırın Anti-Personel Mayınlardan Arındırılması ve Bunların Gelecekte Sınır Koruma Amacıyla Kullanılmaması İçin Bir İkili Rejim Tesis Edilmesi Hakkında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/868          Türkiye Cumhuriyeti ve Slovak Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/871          1990 Tarihli Petrol Kirliliğine Karşı Hazırlıklı Olma, Müdahale ve İşbirliği ile İlgili Uluslararası Sözleşme ve Eklerine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/872          Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/877 Uydular Aracılığı ile Haberleşme Uluslararası Teşkilatı (INTELSAT) Anlaşmasının ve İşletme Anlaşmasında Yapılan Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

Esas No.                   Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/881         Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Yugoslavya Federal Cumhuriyeti Federal Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/890 Tehlikeli Atıkların Sınırötesi Taşınımının ve Bertaraf Edilmesinin Kontrolüne İlişkin Basel Sözleşmesine Getirilen Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/894         Çocuk Haklarına Dair Sözleşmeye Ek Çocukların Silahlı Çatışmalara Dahil Olmaları Konusundaki İhtiyari Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/909         Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Uganda Cumhuriyeti Arasında Ticaret Ekonomik ve Teknik İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/910         Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Gabon Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Genel Ticarî, Ekonomik, Kültürel ve Teknik İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/911         Türkiye Cumhuriyeti ile Slovenya Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/915         Biyoloji ve Tıbbın Uygulanması Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi: İnsan Hakları ve Biyotıp Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/916 Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı Statüsünün Bazı Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/917         190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve Dışişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/918         Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kongo Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ticaret, Ekonomik ve Teknik İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/924         Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/925         Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Kosta Rika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Teknik İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/926         Dünya Posta Birliği Kuruluş Yasasına Altıncı Ek Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/929         Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Karşılıklı Kalite Güvence Hizmetlerine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/933         Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Suriye Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yasadışı Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı

1/947         Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Jamaika Hükümeti Arasında Ticaret ve Ekonomik İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/954 Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

Esas No.                   Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/957         Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Diplomatik Temsilcilik Binalarının İnşası İçin Karşılıklı Arsa Tahsisine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/958         Türk Vatandaşlığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı

1/959         Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Estonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/962         Türkiye Cumhuriyeti ile Yunanistan Cumhuriyeti Arasında Doğal Afetlere Karşı Türk-Yunan Ortak Görev Gücü Kurulmasına İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/964         Türkiye Cumhuriyeti ve Karayip Devletleri Birliği Arasında İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/967         Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Romanya Sosyalist Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ankara’da 2 Mayıs 1966 Tarihinde İmzalanan Sivil Hava Ulaştırma Anlaşmasına Ek Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/969         Avrupa Sınırötesi Televizyon Sözleşmesini Değiştiren Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/974         Anti-Personel Mayınların Kullanımının, Depolanmasının, Üretiminin ve Devredilmesinin Yasaklanması ve Bunların İmhası ile İlgili Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/977 Çocukların Korunması ve Ülkelerarası Evlat Edinme Konusunda İşbirliğine Dair Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/982         Eşyanın Geçici İthalatına İlişkin İstanbul Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/983         Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Hükümeti Arasında Uzayın Araştırma ve Kullanımı Konularında İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/984         Türkiye Cumhuriyeti ve Yemen Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/985         Türkiye Cumhuriyeti ve Makedonya Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/989         Marka Kanunu Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/991 Endüstriyel Tasarımların Uluslararası Tesciline İlişkin Lahey Anlaşmasına Bağlı Cenevre Metnine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/992          Ticaret Gemilerinde Çalışan Kaptanlar ve Gemi Zabitlerinin Meslekî Yeterliliklerinin Asgari İcaplarına İlişkin 53 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/993          Gemi Adamlarının Hastalanması, Yaralanması ya da Ölümü Halinde Armatörün Sorumluluğuna İlişkin 55 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/994 Gemilerde Mürettebat İçin İaşe ve Yemek Hizmetlerine İlişkin 68 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/995 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin 92 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

Esas No.                   Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/996          Gemi Adamlarının Sağlık Muayenesine İlişkin 73 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1006        Gemi Aşçılarının Meslekî Ehliyet Diplomalarına İlişkin 69 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/1007        İş Kazalarının Önlenmesine (Gemi Adamları) İlişkin 134 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1008        Gemi Adamlarının Ulusal Kimlik Kartlarına İlişkin 108 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1013        Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bulgaristan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sahil Güvenlik İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1014 Karadenizin Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonunun Ayrıcalık ve Bağışıklıklarına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/1017        Gemi Adamlarının Sağlığının Korunması ve Tıbbî Bakımına İlişkin 164 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1018        Gemi Adamlarının Yıllık Ücretli İznine İlişkin 146 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/1019        Liman İşlerinde Sağlık ve Güvenliğe İlişkin 152 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/1020        Gemi Adamlarının Ülkelerine Geri Gönderilmesine İlişkin 166 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1022        Otobüs ve Otokarlarla Uluslararası Arızi Yolcu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1023        Türkiye Cumhuriyeti ve Hollanda Krallığı Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1026 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin (İlave Hükümler) 133 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/1027        Uzay Cisimlerinin Verdiği Zarardan Dolayı Uluslararası Sorumluluk Hakkında Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1028        Uzaya Fırlatılan Cisimlerin Tescili Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1029        Türkiye Cumhuriyeti ile Azerbaycan Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Adlî İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1033        Atlantik Ton Balıklarının Korunmasına İlişkin Uluslararası Sözleşme ve Nihanî Senet, Atlantik Ton Balıkçılık İşletmeleri İstatistiklerinin Toplanmasına Dair Karar, Usul Kuralları ve Malî Düzenlemelere Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

1/1038        Türkiye Cumhuriyeti ile Bosna-Hersek Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1039        Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1040        Hukukî veya Ticarî Konularda Yabancı Ülkelerde Delil Sağlanması Hakkında Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

                 T.C.

    Başbakanlık              25.10.1999

Kanunlar ve Kararlar                

               Genel Müdürlüğü             

Sayı : B.02.0.KKG/196-342/5237

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

 

                                  

1/463 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

                       

                 T.C.

    Başbakanlık                  3.6.1996

Kanunlar ve Kararlar                

               Genel Müdürlüğü             

Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2397

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 78 inci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

                                   Mesut Yılmaz

                                       Başbakan

 

                                  

1/786 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı


                 T.C.

    Başbakanlık                4.11.1994

Kanunlar ve Kararlar                

               Genel Müdürlüğü             

Sayı : B.02.0.KKG/101-124/02249

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

İçişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 6.10.1994 tarihinde kararlaştırılan "Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Prof. Dr. Tansu Çiller

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE (1/395)

Modern silah, araç ve gereçlerin etkin ve ekonomik bir şekilde kullanılmasını sağlamak ve Jandarma Genel Komutanlığınca belirlenen kadro görev yerlerinde devamlı personel istihdam ederek hizmetteki verimi artırmak maksadıyla 1988 yılında 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanunu yürürlüğe konulmuştur.

Sistemin yeni oluşması nedeniyle, uygulama aşamasında ortaya çıkan eksikliklerin ve tereddütlerin giderilmesi zorunluluk arzetmektedir. Bu nedenle yedeklik dönemine ilişkin düzenleme yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur.

Uzman jandarmaların ilk atamada, kararname veya karar metninde yazılı nasıp tarihini takip eden aybaşına kadar olan ödemelerindeki tereddüt ve aksaklıkların önlenmesi, muhtemel mağduriyetlerin giderilmesi amacıyla da Kanunda değişiklik yapılması gerekmiştir.

Ayrıca; özellikle Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde subay ve astsubaylar ile aynı imkânsızlık ve güçlükler içinde görev yapan uzman jandarmaların birçoğu bu bölgelerdeki karakollarda istihdam edilmekte ve evli olanlar, lojman yetersizliği veya asayiş nedenleriyle ailelerini beraberlerinde getirememektedir.

Uzman jandarmaların belirtilen zor koşullarda uzun süre görev yapmaları başarılarını olumsuz yönde etkileyebilmektedir.

Bu nedenle, yukarıda belirtilen sakıncaları gidermek ve uzman jandarmaların verimlerini yükseltmek amacıyla bu Tasarı hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Uzman jandarmaların nasıp tarihinden itibaren hizmet süresi belirtilerek yaş hadleri tespit edilmiş ve bunun 5 yıl fazlası da askerlik çağı sonu olarak belirlenmiştir. Barışta ve seferde bu süreye kadar yedeğe ayrılmış uzman jandarmaların, en geç doğumlularından başlamak üzere hizmete çağrılması amaçlanmıştır.

Bu düzenlemeler personel seferberliği açısından büyük önem arzetmektedir. Yedeğe ayrılan personelin planlanmasında bu kriterlere göre hareket edilmesi sağlanacaktır.

Madde 2. - Bu madde ile, Kanunda düzenlenmeyen yedeklik dönemine ilişkin hususlarda Askerlik Kanununun ilgili hükümlerinin uygulanacağı belirtilerek, terhis kaydı, yedeklik yoklaması, hizmete celp, eğitim ve tatbikat gibi yedeklik dönemine ilişkin hususlarda düzenleme yapılmıştır.

Madde 3. - 15 inci maddeye göre meslekten çıkarılan veya bu madde gereğince ilişikleri kesilen uzman jandarmaların, uzman jandarmalık statülerini kaybetmeleri nedeniyle yedekte er kaynağına alınmaları düzenlenmiştir.

Madde 4. - Uzman jandarmalar; özellikle Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde subay ve astsubaylar ile aynı imkânsızlık ve güçlükler içinde görev yapmaktadırlar.

Uzman jandarmaların bu bölgelerde zor koşullarda uzun süre görev yapmaları başarılarını olumsuz yönde etkileyebilmektedir.

Bu nedenle görev yerlerinde kalınması gereken asgari görev süresinin 4 yıldan 2 yıla indirilmesi maksadıyla 19 uncu maddenin ikinci fıkrasında değişiklik yapılmasına ihtiyaç duyulmaktadır.

Madde 5. - Hizmete çağrılan yedeğe ayrılmış uzman jandarmalara muvazzaf emsalleri gibi özlük hakları verilmesi amaçlanmıştır.

Madde 6. - Uzman jandarmaların ilk atanmasında, kararname veya karar metninde yazılı nasıp tarihini takip eden aybaşına kadar olan aylık ödemelerdeki tereddüt ve aksaklıkların önlenmesi, mağduriyetlerinin giderilmesi amacıyla Kanunda düzenleme yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur.

Madde 7. - Bu madde ile Kanuna iki geçici madde eklenmektedir.

Bölgenin güvenliğini sağlamak için terörle mücadelenin devam etmesi ve operasyonların sürdürülmesi gerekmektedir. Bu itibarla geçici 2 nci madde ile bölgenin personel yönünden zafiyete uğramaması için uygulamaya kademeli olarak 4 yıl içinde geçilmesi benimsenmiştir.

Geçici  3 üncü madde ile ise, eski uygulamaya göre 2 yıldan fazla görev yapanların mağduriyetinin önlenmesi amacıyla, bunların bir kere daha aynı bölgede görev yapmaları halinde fazla hizmetlerinin garnizon dereceleri dikkate alınarak bir sonraki II nci coğrafi bölge hizmetlerinden sayılması öngörülmüştür.

Madde 8. - Yürürlük maddesidir.

Madde 9. - Yürütme maddesidir.


                 T.C.

    Başbakanlık                16.1.2001

Kanunlar ve Kararlar                

               Genel Müdürlüğü             

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-208/257

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

İçişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 14.12.2000 tarihinde kararlaştırılan "Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE (1/446)

3466 sayılı Uzman Jandarma Kanununun uygulanmasından kaynaklanan sorunların giderilmesi, Jandarma Genel Komutanlığı bünyesinde istihdam edilen uzman jandarmaların uzmanlık seviyesinin yükseltilmesi ve personel sisteminin uyumlu hale getirilmesi amacıyla, sözkonusu Kanunda değişiklik yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur.

Bu kapsamda, uzman jandarma adaylarının da gerek görülmesi halinde okuldaki eğitim ve öğretimleri sırasında kurs ve ihtisas eğitimine tâbi tutulabilmelerine imkân sağlanmaktadır.

Diğer taraftan, uzman jandarmaların astsubay olabilmeleri için gerekli olan en az bir yıl kıt’ada bekleme süresi artırılmakta ve astsubay olmak için başvuracak adaylar için “Birinci Kademeli Çavuş” rütbesinde olma şartı getirilmektedir. Bu düzenleme ile uzman jandarmaların astsubay olabilmeleri için, en az üç yıl uzman jandarma olarak kıt’alarda görev yapmaları gerekecektir. Bu şekilde, astsubay olacak adayların daha uzun süre denenmeleri ve yetişmeleri amaçlanmaktadır.

Astsubay nasbedilenlerin uzman jandarmalıkta geçen sürelerinin astsubaylık kıdemlerinden sayılması, astsubaylıkta gerekli tecrübe ve bilgi birikimine sahip olmadan, yaşlarının ve seviyelerinin üstünde bir rütbeye kısa sürede ulaşmalarına neden olduğundan uzman jandarmalıkta geçen sürelerin astsubaylık kıdeminden sayılmaması yönünde bir düzenleme yapılmaktadır. Böylece, bir uzman jandarma çavuş, astsubay olduğunda; astsubay çavuş rütbesinden başlayarak üst rütbelere ulaşabilecektir. Nitekim, astsubaylıktan subaylığa geçenler, teğmen rütbesinden başlayarak subay nasbedilmektedirler. Bu düzenleme ile benzer idarî işlemler arasında esas ve usul açısından paralellik sağlanmaktadır.

Türk Silahlı Kuvvetleri mensupları, 1632 sayılı Askerî Ceza Kanununun 30 uncu maddesi çerçevesinde hırsızlık, emniyeti suiistimal, sahtekarlık, dolandırıcılık gibi suçları işlemeleri halinde, haklarında Silahlı Kuvvetlerden çıkarma cezası da uygulanmakta ise de, bu cezaların ertelenmesi tedbire ve para cezasına çevrilmesi, affa uğraması halinde mevcut hükümlere göre görevlerine devam etmeleri de mümkün olabilmektedir.

Ancak, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 125 inci maddesine göre, tecil edilmiş, tedbire veya para cezasına çevrilmiş, affa uğramış olsa bile yukarıda belirtilen suçların işlenmesi halinde devlet memurları için memuriyetten çıkarma cezası uygulanmaktadır.

657 sayılı Kanunda yer alan bu düzenlemeye paralel olarak uzman jandarmalar için de, bir tür suçların işlenmesi halinde “Silahlı Kuvvetlerden çıkarma” cezasının uygulanması şeklinde düzenleme yapılmıştır.

Memurin Muhakematı Hakkında Kanun yürürlükten kaldırılmış ve yerine 2.12.1999 tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun yürürlüğe konulmuştur. Bu nedenle, Uzman Jandarma Kanununda Memurin Muhakematı Hakkında Kanundan bahsedilen yerlerde gerekli düzenlemeler yapılarak, yürürlüğe giren yeni Kanunun adı yazılmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Uzman jandarmalar, mevcut düzenleme uyarınca ancak, uzman jandarma okulunun bitirilmesini müteakip ihtisas eğitimine tâbi tutulabilmektedir. Yapılan düzenleme ile uzman jandarma adaylarının da, gerek görülmesi halinde ihtisas eğitimine tâbi tutulabilmesine imkân sağlanmaktadır.

Madde 2. - Uzman jandarmalar, çavuş rütbesini taşıyan asker kişidir. Asker kişi sayılmalarının sonucu olarak askerlerin tâbi olduğu hükümlere tâbidirler. Türk Silahlı Kuvvetlerinin rütbe hiyerarşisi içerisinde, er ve erbaşlardan daha üst rütbede bulundukları gibi; uzman erbaşların da üstü durumundadırlar. Ancak, bu husus Kanunda açıkça ifade edilmediği için uygulamada tereddütler yaşanmaktadır.

Bu sebeple, Kanunun 6 ncı maddesinde, uzman jandarmaların, uzman erbaşların üstü olduğu hususu açıkça düzenlenmiştir.

1632 sayılı Askerî Ceza Kanununun yeni baştan askerlik cezasına ilişkin 38 inci maddesi 14.6.1989 tarihli ve 3574 sayılı Kanun ile yürürlükten kaldırıldığından, uzman jandarmalar için de paralel bir düzenleme yapılmıştır.

Memurin Muhakematı Hakkında Kanun yürürlükten kaldırılarak, yerine 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun ihdas edildiğinden, maddede yeni kanunun adı zikredilmiştir.

Madde 3. - 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 125 inci maddesinde yer alan düzenlemeye paralel olarak 3466 sayılı Kanunun 16 ncı maddesine (f) bendi eklenmiştir. Bu düzenlemeyle, ertelenmiş, para cezasına veya tedbire çevrilmiş, affa uğramış olsa bile, Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, Askerî Ceza Kanununun 131 inci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen az vahim hali hariç basit veya nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas, iftira gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı nitelikteki suçlardan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma suçlarından hüküm giyen uzman jandarmaların ilişiğinin kesileceği hüküm altına alınmıştır.

Madde 4. - Uzman jandarmaların astsubay olmaları için gerekli olan en az bir yıl kıt’ada bekleme süresi üç yıla çıkarılmakta ve astsubay adayı olabilmek için “Birinci Kademeli Çavuş” rütbesinde bulunmak koşulu getirilmektedir.

“Uzman jandarma çavuşluk” bir rütbe “uzman jandarmalık” ise bir statü olduğundan, madde metninde düzeltme yapılarak “uzman jandarma” ifadesi kullanılmıştır.

Mevcut düzenlemede, astsubay nasbedilen uzman jandarmaların, bu statüde geçen hizmet süreleri astsubaylık kıdemlerinden sayılmaktadır. Ancak, sözkonusu personelin, astsubaylık için gerekli bilgi ve tecrübeye sahip olmadan, kısa sürede tecrübe birikimini gerektiren bir statüye ulaşmaları, uygulamada sakıncalar yaratmaktadır. Yapılan düzenlemeyle, uzman jandarmalıkta geçen sürelerin astsubaylıktan sayılması uygulamasına son verilmiştir.

Astsubaylıktan subaylığa geçen personelde olduğu gibi; uzman jandarmalıktan astsubaylığa geçenlerin de, rütbelerinin gerektirdiği sorumlulukları taşıyabilmeleri ve yetkileri kullanabilmeleri için sıralı rütbelerin karşılığı görevlerde çalışarak üst rütbelere ulaşmaları sakıncaları ortadan kaldıracaktır. Yapılan düzenleme ile uzman jandarmalıkta geçen hizmet sürelerinin astsubaylıktan sayılması uygulamasına son verilerek, amaca uygun düzenleme yapılmıştır.

Maddede yapılan diğer bir düzenleme ile de; 926 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi uyarınca subaylığa geçen astsubaylarda olduğu gibi, astsubaylığa geçen uzman jandarmaların da, bulundukları derece ve kademeden aylık almaya devam etmeleri sağlanmaktadır.

Madde 5. - 3466 sayılı Kanunla eklenen geçici madde ile, getirilen yeni düzenleme nedeniyle uzman jandarmaların astsubaylığa geçme başvuru hakkının kayba uğramaması için, her adaya toplam üç başvuru hakkı tanınmaktadır.

Madde 6. - Yürürlük maddesidir.

Madde 7. - Yürütme maddesidir.

İçişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

             İçişleri Komisyonu                10.3.2003

Esas No. : 1/395, 1/446

Karar No. : 25

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 19, 20 ve 21 inci dönem TBMM Başkanlığına sunulan, “Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” (1/395) ile 21 inci dönem TBMMBaşkanlığına sunulan “Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” (1/446), sözkonusu dönemlerde sonuçlandırılamadığından hükümsüz sayılmış ve Bakanlar Kurulunca 13.1.2003 tarihinde, Başkanlığınıza Tasarıların yenilendiği bildirilmiştir.  Başkanlığınızca 20.1.2003 ve 24.1.2003 tarihlerinde Komisyonumuza havale edilen Tasarılar, Komisyonumuzun 6.3.2003 tarihli 8 inci toplantısında, Millî Savunma ve İçişleri bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla birleştirilerek görüşülmüştür.

Bilindiği gibi, 1988 yılında yürürlüğe giren, 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanunu, jandarma teşkilâtında modern silah, araç ve gereçlerin etkin ve ekonomik bir şekilde kullanılmasını sağlamak ve Jandarma Genel Komutanlığınca belirlenen kadro görev yerlerinde devamlı personel istihdam edilerek hizmetteki verimi artırmak amacıyla çıkarılmıştır. Sistemin yeni oluşması, uygulamada çeşitli eksiklik ve tereddütlerin doğmasına neden olmuştur. Tasarılar, bu sakıncaların giderilmesi ve uzman jandarmaların verimlerinin yükseltilmesi amacıyla hazırlanmıştır. Tasarıların tümü üzerinde Komisyonumuzda yapılan görüşmelerden sonra, Tasarılarla gerekçeleri benimsenmiş ve 1/395 esas numaralı Tasarı esas alınmak suretiyle maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.

Tasarı üzerinde yeni bir madde ilavesini öngören bir önerge verilmiştir. Önerge, 3466 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde değişiklik öngörerek, uzman jandarma olabilmek için gereken en az ortaokul mezunu olma şartını, en az lise mezunu olmak biçiminde değiştirmektedir. Jandarma Genel Komutanlığının personel sisteminde önemli bir yer tutan uzman jandarmaların seçimleri ve yetiştirilmeleri, çeşitli kanunlarla jandarmaya verilen görevlerin daha etkili bir şekilde yerine getirilebilmesi açısından büyük önem taşımaktadır. Kolluk personelinin çağın gereklerine göre yetiştirilmesinde, bu personelin temel eğitim ve öğretim seviyeleri de önemli bir yer tutmaktadır. Ortaokul mezunu olan bir memurun, kolluk görevinin gereği olan konularda yetiştirilmesi, temel eğitim seviyesinin yetersizliği nedeniyle önemli güçlükler getirmektedir. Bu konudaki güçlüklerin giderilmesi ve personelin eğitim seviyesinin çağın gereklerine uydurulması amacıyla, uzman jandarmaların en az lise mezunu olanlar arasından seçilmeleri gerekmektedir. Bu amaçla önergeyle uzman jandarmaların en az ortaokul mezunları arasından seçilmesine imkân veren hüküm, en az lise mezunları arasından seçilmelerini sağlayacak şekilde yeniden düzenlenmektedir.

Önerge üzerinde hükümet temsilcilerince yapılan açıklamalarda, 3466 sayılı Kanun yürürlüğe girdiğinde, yeterli lise ve yüksekokul mezunu bulunmadığından ortaokul mezunları arasından seçim yapıldığı; ancak bugün lise ve üstü eğitim görmüş çok sayıda işsizin bulunduğu; hem daha üst eğitim görmüş insanların işsizliğini önlemek hem de kaliteyi artırmak amacıyla bu değişikliğin gerekli olduğu ifade edilmiştir. Hükümet temsilcilerince bu konuda bir örnek verilmiştir : 2002 yılında 25 sözleşmeli bayan astsubayın alımı için yapılan sınava 21 000 kişi başvurmuştur. Bu başvurulardan yaklaşık 4 000’i iki yıllık yüksekokul mezunu, 400’ü üniversite mezunudur. Bunların içinde yüksek lisans yapanlar bile vardır. Dolayısıyla böyle bir ortamda ortaokul mezununu istihdam etmek hem hakkaniyete uygun düşmeyecektir hem de kurumun eleman kalitesinin artırılması olanağı varken, bu önlenmiş olacaktır.

Bu görüşlerden sonra bazı komisyon üyelerimizce, “lise” koşulunun da “yüksekokul mezunu” biçiminde değiştirilmesi önerilmiştir. Ancak bu durumda da çok sayıda lise mezununun iş bulma umutlarının söneceği endişesiyle öneriden vazgeçilmiştir.

Önerge, üzerindeki bu görüşmelerden sonra, oylanarak kabul edilmiştir. Düzenleme, madde sıralamasına uygun olarak, Başkanlığa verilen redaksiyon yetkisi çerçevesinde, Tasarıya 1 inci madde olarak işlenmiştir. 1 inci madde Komisyonumuzca bu biçimiyle kabul edilmiştir.

Tasarıyla birleştirilen 1/446 esas numaralı Tasarının 1 inci maddesi, 3466 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinde değişiklik öngörmektedir. Uzman jandarmalar, mevcut düzenleme uyarınca ancak, uzman jandarma okulunun bitirilmesinin ardından ihtisas eğitimine tâbi tutulabilmektedir. Yapılan düzenleme ile uzman jandarma adaylarının da, gerek görülmesi halinde ihtisas eğitimine tâbi tutulabilmesine imkân sağlanmaktadır. Komisyon üyelerimizce, maddenin görüşülmesi sırasında, adayların eğitim amacıyla yurt dışına gönderilmemesi gerektiği, bu nedenle de maddeye “yurt içi” ibaresinin eklenmesi gerektiği ifade edilmiştir. Cevaben yapılan açıklamalarda, düzenlemeyle adayların yurtiçi eğitiminin ima edildiği, bu konuda yönetmelikte açıklama yapılacağı belirtilmiştir. Madde, üzerindeki bu görüşmelerden sonra, madde sıralamasına uygun olarak 2 nci madde olarak kabul edilmiştir.

Görüşmelere esas alınan Tasarının 1 inci maddesinde, uzman jandarmaların askerlik çağı sonu sürelerinin, hizmet süresinin bitiminden itibaren beş yıl olduğu belirtilmekte;yedeklik döneminde iken yapılacak çağrının, gençlerden yaşlılara doğru bir sıralamayla yapılacağı belirtilmektedir. Bu suretle, bu konudaki tereddütler giderilmiş olmakta ve huzursuzluk önlenmektedir. Komisyonumuz, 1 inci maddeyi madde teselsülünü sağlayarak 3 üncü madde olarak kabul etmiştir.

Görüşmelere esas alınan (1/395) ve birleştirilen (1/446) Tasarıların ikisinin de 2 nci maddesi, 3466 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinde değişiklik öngörmektedir.

1/395 esas numaralı Tasarının 2 nci maddesinin getirdiği değişiklikler :

a) Uzman Jandarma Kanununda, uzman jandarmaların terhis kaydı, yedeklik yoklaması, hizmete celp, eğitim ve tatbikat gibi yedeklik dönemine ilişkin olarak, düzenleme bulunmadığından uygulamada sorunlar doğmaktadır. Tasarının 2 nci maddesi, bu eksikliği gidermekte ve bu gibi hallerde 1111 sayılı Askerlik Kanununun uygulanacağını hüküm altına almaktadır.

b) Uzman jandarmaların; askerî statüsünü erbaşlar, erler ve askerî öğrencilerle hiyerarşik ilişkilerini, disiplin ve cezaî müeyyideler ile yargılama usulü bakımından tâbi olacakları hükümleri düzenlemektedir.

1/446 esas numaralı Tasarının 2 nci maddesinin getirdiği değişiklikler :

a) Memurin Muhakematı Hakkında Kanun yürürlükten kaldırılarak, yerine 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun ihdas edildiğinden, maddede yeni kanunun adı zikredilmektedir.

b) Uzman jandarmaların; askerî statüsünü, erbaşlar, erler ve askerî öğrencilerle hiyerarşik ilişkilerini, disiplin ve cezaî müeyyideler ile yargılama usulü bakımından tâbi olacakları hükümleri düzenlemektedir.

Maddelerin her ikisi de aynı maddenin aynı hükmüne ilişkindir ve farklı düzenlemeler nedeniyle çelişki doğmaktadır. Bu amaçla madde üzerinde aradaki çelişkiyi gideren ve iki maddeyi tek madde haline getiren bir önerge verilmiş ve kabul edilmiştir. Her iki Tasarının da 2 nci maddesini birleştiren önerge, madde sıralamasına uygun olarak,  Tasarıya 4 üncü madde olarak işlenmiştir.

Tasarıların her ikisinin 3 üncü maddesi de 3466 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinde değişiklik öngörmektedir.

1/395 esas numaralı Tasarının 3 üncü maddesi, uzman jandarma statüsünün kaybedilmesi halinde, yedekte er kaynağına alınmayı öngörmektedir.

1/446  esas  numaralı  Tasarının  3 üncü maddesi,  657 sayılı  Devlet Memurları Kanununun 125 inci maddesinde yer alan düzenlemeye paralel olarak, 3466 sayılı Kanunun 16 ncı maddesine (f) bendini eklemektedir. Bu düzenlemeyle, ertelenmiş, para cezasına veya tedbire çevrilmiş, affa uğramış olsa bile, Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, Askerî Ceza Kanununun 131 inci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen az vahim hali hariç basit veya nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas, iftira gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı nitelikteki suçlardan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma suçlarından hüküm giyen uzman jandarmaların ilişiğinin kesileceği hüküm altına alınmıştır.

Komisyonumuz her iki maddedeki düzenlemeyi uygun bularak tek bir çerçeve madde altında birleştirilmiştir. Birleştirilen madde Tasarıya, madde sıralaması gözetilerek, 5 inci madde olarak işlenmiştir.

Tasarının, 3466 sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin ikinci fıkrasında değişiklik yapmak suretiyle, uzman jandarmaların atandıkları yerde zorunlu kalma süresini dört yıldan iki yıla indiren 4 üncü maddesi Komisyonumuzca 6 ncı madde olarak kabul edilmiştir.

1/446 esas numaralı Tasarının 4 üncü maddesiyle 3466 sayılı Kanunun 18 inci maddesinde değişiklik yapılarak, uzman jandarmaların astsubay olmaları için gerekli olan en az bir yıl kıt’ada bekleme süresi üç yıla çıkarılmakta ve astsubay adayı olabilmek için “Birinci Kademeli Çavuş” rütbesinde bulunmak koşulu getirilmektedir. Tasarının 5 inci maddesi ile 3466 sayılı Kanuna geçici bir madde eklenmektedir. Geçici madde ile getirilen yeni düzenleme nedeniyle uzman jandarmaların astsubaylığa geçme başvuru hakkının kayba uğramaması için, her adaya toplam üç başvuru hakkı tanınmaktadır. Maddelerin Komisyonumuzda görüşülmesi sırasında, bu konuda yeni bir Tasarı çalışması olduğu hatırlatılmış ve 4 ve 5 inci maddenin Tasarıdan çıkarılması yönünde bir önerge verilmiştir. Önerge Komisyonumuzda kabul edilmiş ve 1/446 esas numaralı Tasarının 4 ve 5 inci maddeleri Tasarıdan çıkarılmıştır.

1/395 esas numaralı Tasarının, hizmete çağrılan yedeklerin özlük haklarını düzenleyen 5 inci maddesi;ilk atamalarda yapılacak ödemelerdeki tereddütleri gideren 6 ncı maddesi, 4 üncü maddenin uygulanmasına esneklik getiren ve zamana yayan 7 nci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 8 ve 9 uncu maddeleri Komisyonumuzca, madde teselsülüne uygun olarak 7, 8, 9, 10 ve 11 inci maddeler olarak kabul edilmiştir.

 

 

Tasarı, Başkanlığa verilen yetki çerçevesinde redaksiyona tâbi tutulmuştur.

Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz olunur.

             Başkan            Başkanvekili                       Kâtip

              Tevfik Ziyaeddin Akbulut Ali Sezal               Muharrem Tozçöken               

          Tekirdağ      Kahramanmaraş                 Eskişehir                               

                 Üye                         Üye                         Üye

Ali Küçükaydın Şevket Gürsoy       Reyhan Balandı

              Adana               Adıyaman                     Afyon

                 Üye                         Üye                         Üye

Ali Yüksel Kavuştu      Mehmet Sait Armağan Sıdıka Aydoğan

             Çorum                     Isparta                   İstanbul

                 Üye                         Üye                         Üye

              Nusret Bayraktar      Hakkı Ülkü   Sinan Özkan

           İstanbul                       İzmir              Kastamonu

                 Üye                         Üye                         Üye

Mehmet Sefa Sirmen Ali Oksal            Selami Uzun

            Kocaeli                    Mersin                        Sivas

                 Üye                         Üye

Şevket Arz           Şükrü Önder

           Trabzon                     Yalova


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN (1/395)

UZMAN JANDARMA KANUNUNDA  DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1. - 28.5.1988 tarihli ve 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanununun 7 nci maddesinin başlığı ile birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Mecburi hizmet ve yedeklik"

"Uzman jandarmaların mecburi hizmet süresi, Uzman Jandarma Çavuşluğuna nasıp tarihinden itibaren 10 yıl olup, yaş hadleri 56'dır. Bunun 5 yıl fazlası ise askerlik çağı sonudur. Barışta ve seferde bu süreye kadar yedeğe ayrılmış uzman jandarmalar en genç olanlarından başlanmak üzere hizmete çağrılabilirler."

MADDE 2. - 3466 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve bu fıkradan sonra gelmek üzere maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Uzman jandarmalar, çavuş rütbesini taşıyan asker kişi sayılırlar. Bunlar muvazzaflık hizmetinde ve yedeklik döneminde iken hizmete çağrıldıklarında er ve erbaşların üstü olup, disiplin ve cezaî müeyyideler ile yargılama usulü bakımından erbaşlarla aynı hükümlere tâbi tutulurlar. Askerî öğrencilerle astlık ve üstlük münasebetleri yoktur."

"Uzman jandarmalar terhis kaydı, yedeklik yoklaması, hizmete celp, eğitim ve tatbikat gibi yedeklik dönemine ilişkin olarak, bu Kanunda düzenlenmeyen hususlarda 1111 sayılı Askerlik Kanununun ilgili hükümlerine tâbidirler."

MADDE 3. - 3466 sayılı Kanunun 16 ncı maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"15 inci maddeye göre meslekten çıkarılan veya bu madde gereğince ilişikleri kesilen uzman jandarmalar yedekte er kaynağına alınırlar."

MADDE 4. - 3466 sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Uzman jandarma okulunu başarı ile bitirenler 6 ay süre ile stajyer olarak görevbaşı eğitimine tâbi tutulmak üzere kura ile atanırlar. Stajyer olarak görevbaşı eğitiminde geçen süreler garnizon hizmet süresinden sayılmaz. Sağlık durumu, idarî, asayiş ve diğer zarurî sebepler dışında atandıkları görev yerlerinde asgari iki yıl kalmayanlar yeniden atamaya tâbi tutulmazlar. İl içindeki  yer değiştirme işlemleri bu kayda tâbi değildir."

MADDE 5. - 3466 sayılı Kanunun 21 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Hizmete çağrılan yedeğe ayrılmış uzman jandarmalara muvazzaf emsalleri gibi özlük hakları verilir."

MADDE 6. - 3466 sayılı Kanunun 22 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Ancak, uzman jandarma okullarından mezun olanlardan yeni görev yerlerine ataması yapılan uzman jandarmaların, takip eden aybaşına kadar olan döneme ait kıst aylıkları peşin ödenir."

MADDE 7. - 3466 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 2. - 19 uncu maddenin ikinci fıkrasında yapılan değişikliğin uygulanmasına, personel muvazenesinin sağlanması amacıyla Kanunun yürürlüğe girdiği tarihi takip eden ilk atama yılından başlamak üzere kademeli olarak 4 yıl içinde geçilir."

"GEÇİCİ MADDE 3. - 19 uncu maddenin ikinci fıkrasında yapılan değişikliğin uygulanmasına başlandığı tarihten önce ve 4 yıllık kademeli uygulamaya ilişkin geçiş döneminde II nci coğrafi bölgede 2 yıldan fazla hizmet yapanların, bu fazla hizmetleri garnizon dereceleri dikkate alınarak bir sonraki II nci coğrafi bölge hizmetlerinden sayılır."

MADDE 8. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 9. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

Prof. Dr. T. Çiller                                                                                 Başbakan

Devlet Bakanı ve Başb. Yrd.    Devlet Bakanı          Devlet Bakanı                     M. Karayalçın N. Cevheri                 Y. Aktuna

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

A. Ş. Erek M. Gülcegün               B. S. Daçe

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

Ö. Alpago A. E. Kıratlıoğlu                    N. Kurt

Devlet Bakanı Devlet Bakanı V.         Devlet Bakanı

A. Köylüoğlu İ. Attila                     A. Ataç

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

S. Sümer A. Gökdemir                 Ş. Erdem

Adalet Bakanı Millî Savunma Bakanı          İçişleri Bakanı

M. Moğultay M. Gölhan              N. Menteşe

Dışişleri Bakanı Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı

O. M. Soysal İ. Attila                    N. Ayaz

Bay. ve İskân Bakanı            Sağlık Bakanı     Ulaştırma Bakanı

H. Çulhaoğlu D. Baran            M. Köstepen

Tarım ve Köyişleri Bakanı Çal. ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı

R. Şahin N. Matkap                M. Dönen

Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı Kültür Bakanı V.    Turizm Bakanı

V. Atasoy N. Matkap                 Ş. Ulusoy

Orman Bakanı                                        Çevre Bakanı

H. Ekinci                                               R. Akçalı


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN (1/446)

UZMAN JANDARMA KANUNUNDA  DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR

KANUN TASARISI

 

MADDE 1. - 28.5.1988 tarihli ve 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanununun 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 6. - Uzman jandarma adayları ve uzman jandarmalar, ihtiyaca göre düzenlenecek kurslar ile ihtisas eğitimine tâbi tutulabilir. Uzman jandarmalar, eğitim aldıkları ihtisas kollarında istihdam edilebilir. Tâbi tutulacakları kurslar ile ihtisas eğitimlerinin süre ve şekli yönetmelikle düzenlenir.”

MADDE 2. - 3466 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 9. - Uzman jandarmalar çavuş rütbesini taşıyan asker kişi sayılır. Bunlar, uzman erbaş, erbaş ve erlerin üstü olup, disiplin ve cezaî müeyyideler ile yargılama usulü bakımından erbaşlarla aynı hükümlere tâbi tutulur. Askerî öğrencilerle astlık ve üstlük münasebetleri yoktur.

Uzman jandarmalar, mülkî görevlerinin ifası sırasında işledikleri suçlardan dolayı, 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine tâbidir.”

MADDE 3. - 3466 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (f) bendi eklenmiştir.

“f) Ertelenmiş, para cezasına veya tedbire çevrilmiş, affa uğramış olsa bile, Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, Askerî Ceza Kanununun 131 inci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen az vahim hali hariç basit veya nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas, iftira gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı nitelikteki suçlardan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma suçlarından hüküm giyenler.”

MADDE 4. - 3466 sayılı Kanunun 18 inci maddesinin bir, iki ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Uzman jandarma birinci kademeli çavuş rütbesinde olan ve üçüncü hizmet yılını tamamlamış, altıncı hizmet yılını bitirmemiş uzman jandarmalar, 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ve bu Kanuna ait Türk Silahlı Kuvvetleri Sınıf Okulları Yönetmeliği hükümleri uyarınca aranılan şartları da haiz iseler, astsubay sınıf okullarında verilecek öğrenim ve eğitimi müteakip astsubay nasbedilebilir.

Astsubay sınıf okullarına alınan uzman jandarmaların sınıf okulundaki öğrenim ve eğitimlerinde, özlük hakları yönünden uzman jandarmalık statüleri devam eder.

Bunlardan astsubay nasbedilenlerin, sadece muvazzaf erbaş veya er olarak geçen askerlik hizmeti süreleri kıdemlerinden sayılır ve nasıpları buna göre düzeltilir. Nasıp düzeltilmesinden dolayı maaş ve maaş farkları ödenmez ve diğer özlük hakları verilmez. Ayrıca, derece ve kademesi, astsubay çavuş rütbesinin birinci hizmet yılındaki derece ve kademesinden daha üst derece ve kademesinde bulunanlar, halen bulundukları derece ve kademelerine göre aylık almaya devam ederler. Bu şekilde astsubaylığa geçirilenler hakkında 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun astsubaylarla ilgili hükümleri uygulanır.”

MADDE 5. - 3466 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 2. - Uzman jandarmaların, astsubaylığa geçme şartlarının değiştirilmesi sebebiyle, astsubaylığa geçme başvurusu üçten az olan ve 27 yaşından büyük olmayan uzman jandarmalara, bu Kanunun 18 inci maddesinde belirtilen diğer şartları da taşımaları halinde, ek başvuru hakkı tanınır. Bu şekilde tanınacak başvuru hakkı da dahil olmak üzere, bir adaya tanınan toplam başvuru hakkı üçü geçemez.”

MADDE 6. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 7. - Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.

           Bülent Ecevit

                 Başbakan

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.    Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

D. Bahçeli H. H. Özkan                M. Yılmaz

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

R. Önal Prof. Dr. T. Toskay            M. Keçeciler

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

Prof. Dr. Ş. S. Gürel F. Bal                 Y. Yalova

Devlet Bakanı Devlet Bakanı     Devlet Bakanı V.

M. Yılmaz Prof. Dr. R. Mirzaoğlu         M. Keçeciler

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

H. Gemici Prof. Dr. Ş. Üşenmez E. S. Gaydalı

Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı         Adalet Bakanı

H. Gemici Prof. Dr. A. Çay Prof. Dr. H. S. Türk

Millî Savunma Bakanı          İçişleri Bakanı        Dışişleri Bakanı V.

S. Çakmakoğlu S. Tantan Prof. Dr. Ş. S. Gürel

Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı Bayındırlık ve İskân Bakanı

S. Oral M. Bostancıoğlu                  K. Aydın

Sağlık Bakanı Ulaştırma Bakanı Tarım ve Köyişleri Bakanı

Doç. Dr. O. Durmuş Prof. Dr. E. Öksüz Prof. Dr. H. Y. Gökalp

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı En. ve Tab. Kay. Bakanı

Y. Okuyan A. K. Tanrıkulu        M. C. Ersümer

Kültür Bakanı Turizm Bakanı V.         Orman Bakanı

M. İ. Talay Y. Okuyan Prof. Dr. N. Çağan

                                      Çevre Bakanı

                             F. Aytekin


İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETİTİĞİ METİN

UZMAN JANDARMA KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA

KANUN TASARISI

MADDE 1. - 28.5.1988 tarihli ve 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanununun 4 üncü maddesinde yer alan “ortaokul” ibaresi “lise” olarak değiştirilmiştir.

MADDE2. - 3466 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Madde 6. - Uzman Jandarma adayları ve uzman jandarmalar, ihtiyaca göre düzenlenecek kurslar ile ihtisas eğitimine tâbi tutulabilir. Uzman jandarmalar, eğitim aldıkları ihtisas kollarında istihdam edilebilir. Tâbi tutulacakları kurslar ile ihtisas eğitimlerinin süre ve şekli yönetmelikle düzenlenir.

MADDE3. - 3466 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin başlığı ile birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Mecburî Hizmet ve Yedeklik”

“Uzman jandarmaların mecburî hizmet süresi, uzman jandarma çavuşluğa nasıp tarihinden itibaren 10 yıl olup, yaş hadleri 56’dır. Bunun 5 yıl fazlası ise askerlik çağı sonudur. Barışta ve seferde bu süreye kadar yedeğe ayrılmış uzman jandarmalar en genç olanlarından başlanmak üzere hizmete çağrılabilirler.”

MADDE4. - 3466 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Madde 9. - Uzman jandarmalar, çavuş rütbesi taşıyan asker kişi sayılırlar. Bunlar muvazzaflık hizmetinde ve yedeklik döneminde iken hizmete çağrıldıklarında uzman erbaş, erbaş ve erlerin üstü olup, disiplin ve cezaî müeyyideler ile yargılama usulü bakımından erbaşlarla aynı hükümlere tâbi tutulurlar.Askerî öğrencilerle astlık ve üstlük münasebetleri yoktur.

Uzman jandarmalar, terhis kaydı, yedeklik yoklaması, hizmete celp, eğitim ve tatbikat gibi yedeklik dönemine ilişkin olarak bu Kanunda düzenlenmeyen hususlarda 1111 sayılı Askerlik Kanununun ilgili hükümlerine tâbidirler.

Uzman jandarmalar, mülkî görevlerin ifası sırasında işledikleri suçlardan dolayı 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine tâbidirler.

MADDE5. - 3466 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinden sonra gelmek üzere, aşağıdaki (f) bendi ile aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“f) Ertelenmiş, para cezasına veya tedbire çevrilmiş, affa uğramış olsa bile, Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, Askerî Ceza Kanununun 131 inci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen az vahim hali hariç, basit veya nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas, iftira gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı nitelikteki suçlardan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma suçlarından hüküm giyerler.

15 inci maddeye göre meslekten çıkarılan veya bu madde gereğince ilişikleri kesilen uzman jandarmalar yedekte, er kaynağına alınırlar.”

MADDE6. - 3466 sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Uzman Jandarma okulunu başarı ile bitirenler 6 ay süre ile stajyer olarak görev başı eğitimine tâbi tutulmak üzere kura ile atanırlar. Stajyer olarak görev başı eğitiminde geçen süreler garnizon hizmet süresinden sayılmaz. Sağlık durumu, idarî, asayiş ve diğer zarurî sebepler dışında atandıkları görev yerlerinde asgarî iki yıl kalmayanlar yeniden atamaya tâbi tutulmazlar.İl içindeki yerdeğiştirme işlemleri bu kayda tâbi değildir.”

MADDE7. - 3466 sayılı Kanunun 21 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Hizmete çağrılan yedeğe ayrılmış uzman jandarmalara muvazzaf emsalleri gibi özlük hakları verilir.”

MADDE8. - 3466 sayılı Kanunun 22 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Ancak, uzman jandarma okullarından mezun olanlardan yeni görev yerlerine ataması yapılan uzman jandarmaların, takip eden aybaşına kadar olan döneme ait kıst aylıkları peşin ödenir.”

MADDE9. - 3466 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.

GEÇİCİMADDE 3. - 19 uncu maddenin ikinci fıkrasında yapılan değişikliğin uygulanmasına, personel muvazenesinin sağlanması amacıyla Kanunun yürürlüğe girdiği tarihi takip eden ilk atama yılından başlamak üzere kademeli olarak 4 yıl içinde geçilir.

GEÇİCİMADDE  4. - 19 uncu maddenin ikinci fıkrasında yapılan değişikliğin uygulanmasına başlandığı tarihten önce ve 4 yıllık kademeli uygulamaya ilişkin geçiş döneminde II nci coğrafî bölgede 2 yıldan fazla hizmet yapanların, bu fazla hizmetleri garnizon dereceleri dikkate alınarak bir sonraki II nci coğrafî bölge hizmetlerinden sayılır.

MADDE10. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE11. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.