Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 243)
Türkiye Cumhuriyeti ile Yunanistan
Cumhuriyeti Arasında Türkiye-Yunanistan Gaz Bağlantısının Gerçekleştirilmesi ve
Türkiye Cumhuriyeti’nden Yunanistan Cumhuriyeti’ne Doğal Gaz Arzına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ile Sanayi,
Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ve Dışişleri Komisyonları
Raporları (1/601)
T.C.
Başbakanlık 16.5.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-633/2231
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 2.5.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti ile
Yunanistan Cumhuriyeti Arasında Türkiye-Yunanistan Gaz Bağlantısının
Gerçekleştirilmesi ve Türkiye Cumhuriyeti’nden Yunanistan Cumhuriyeti’ne Doğal
Gaz Arzına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
“Türkiye Cumhuriyeti ile
Yunanistan Cumhuriyeti Arasında Türkiye-Yunanistan Gaz Bağlantısının
Gerçekleştirilmesi ve Türkiye Cumhuriyeti’nden Yunanistan Cumhuriyeti’ne Doğal
Gaz Arzına İlişkin Anlaşma” 23 Şubat 2003 tarihinde Selanik’te imzalanmıştır.
Sözkonusu anlaşma, Avrupa
Birliği Komisyonu Güney Avrupa Gaz Ringi Projesi ve ülkemizin doğalgazda
Avrupa’ya açılım stratejisi kapsamında yürütülen çalışmalar için büyük önem
arzeden Türkiye-Yunanistan Doğalgaz Boru Hattı Projesi’nin (Interconnector
Turkey-Greece) gerçekleştirilmesi amacıyla imzalanmıştır.
Bu anlaşmanın
imzalanmasıyla, Doğu-Batı Enerji Koridorunun gerçekleştirilmesine yönelik çok
önemli bir adım daha atılmış bulunmaktadır. Enerji sektöründeki sözkonusu
işbirliğinin, iki ülke arasındaki ticarî, ekonomik ve siyasî ilişkilerin
gelişmesine katkıda bulunacağı düşünülmektedir.
Stratejik önemi haiz bu
proje ile ilk etapta Yunanistan’ın doğalgaz talebinin bir kısmının Türkiye
üzerinden karşılanması, ileriki yıllarda ise Güney Doğu ve Orta Avrupa
Ülkelerine Türkiye ve Yunanistan üzerinden doğalgaz sevkiyatı yapılması
hedeflenmektedir. Enerji güvenliği ve kaynak çeşitlendirilmesi stratejisi
nedeniyle anılan proje AB Komisyonunca da desteklenmektedir. Bu kapsamda,
sözkonusu projenin Mühendislik ve Çevresel Etki Değerlendirme Çalışmaları için
kullanılmak üzere AB TEN (Trans-Avrupa Ağları) Fonu tarafından yarısı hibe
olmak üzere iki ülkeye toplam 9.580.000 Euro finansal destek sağlanmış
bulunmaktadır.
Anlaşmada, Türkiye
üzerinden sevk edilecek gazın ticarî, ekonomik ve idarî koşullarının BOTAŞ
(Satıcı) ile DEPA (Alıcı) arasında imzalanması öngörülen Doğalgaz Alım Satım
Anlaşmasında belirlenmesi kararlaştırılmakta ve Doğalgaz Alım Satım Anlaşması
kapsamında, Yunanistan’a satışı öngörülen gaz miktarının, anılan kuruluşların
anlaşmasıyla artırılabileceği öngörülmektedir.
Sözkonusu projenin
gerçekleştirilmesiyle, Hazar, Kafkaslar ve Ortadoğu ülkelerinde
üretilen/üretilecek doğalgazın Türkiye üzerinden geçerek Yunanistan’a ve
bilahare Avrupa pazarına satışı mümkün olabilecektir. Böylelikle, doğusunda yer
alan zengin enerji kaynakları ile batısında yer alan tüketici pazarlar arasında
bir köprü vazifesi gören ülkemizin enerji terminali olma yönündeki konumu
güçlendirilmiş olacaktır.
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî
Kaynaklar,
Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, 4.6.2003
Bilgi ve Teknoloji Komisyonu
Esas No. : 1/601
Karar No. : 25
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“Türkiye Cumhuriyeti ile
Yunanistan Cumhuriyeti Arasında Türkiye-Yunanistan Gaz Bağlantısının Gerçekleştirilmesi
ve Türkiye Cumhuriyeti’nden Yunanistan Cumhuriyeti’ne Doğal Gaz Arzına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”, Dışişleri
Bakanlığı, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı ve
Botaş Genel Müdürlüğü temsilcilerinin katılımıyla Komisyonumuzun 4.6.2003
tarihli toplantısında görüşüldü.
Tasarının geneli üzerinde
görüşmeler tamamlandı. Maddelere geçilmesi kabul edildi.
Tasarının 1, 2 ve 3 üncü
maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, gereği
yapılmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Soner Aksoy |
Ahmet Büyükakkaşlar |
Hasan Ali Çelik |
|
|
Kütahya |
Konya |
Sakarya |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Fatma Şahin |
Tacidar Seyhan |
Mustafa Sayar |
|
|
Gaziantep |
Adana |
Amasya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Rıza Acar |
Ahmet Edip Uğur |
Nejat Gencan |
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Edirne |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şemsettin Murat |
Talip Kaban |
Mehmet Ali Arıkan |
|
|
Elazığ |
Erzincan |
Eskişehir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Vezir Akdemir |
İsmail Katmerci |
Mustafa Elitaş |
|
|
İzmir |
İzmir |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Angı |
Nuri Çilingir |
Vahit
Çekmez |
|
|
Konya |
Manisa |
Mersin |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şükrü
Ünal |
Mustafa Öztürk |
İbrahim Çakmak |
|
|
Osmaniye |
Sinop |
Tokat |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
A. Yekta Haydaroğlu |
|
Fazlı Erdoğan |
|
|
Van |
|
Zonguldak |
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Dışişleri Komisyonu 18.7.2003
Esas No. : 1/601
Karar No. : 121
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti ile
Yunanistan Cumhuriyeti Arasında Türkiye-Yunanistan Gaz Bağlantısının
Gerçekleştirilmesi ve Türkiye Cumhuriyeti’nden Yunanistan Cumhuriyeti’ne Doğal
Gaz Arzına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı, Komisyonumuzun 17 Temmuz 2003 tarihli 19 uncu toplantısında Dışişleri
Bakanlığı temsilcileri ile BOTAŞ Genel Müdürlüğü yetkililerinin katılmalarıyla
görüşülmüştür.
Doğu-Batı Enerji
Koridorunun gerçekleştirilmesine yönelik, stratejik önemi haiz bu proje ile ilk
aşamada Yunanistan'ın doğalgaz talebinin bir kısmının Türkiye üzerinden
karşılanması, ileriki yıllarda ise Güney Doğu ve Orta Avrupa ülkelerine Türkiye
ve Yunanistan üzerinden doğalgaz sevkiyatı yapılması hedeflenmektedir.
AB Komisyonu Güney Avrupa
Gaz Ringi Projesi ve Ülkemizin doğalgazda Avrupa'ya açılım stratejisi
kapsamında büyük önemi haiz olan Anlaşma, Komisyonumuzca benimsenmiş ve Tasarı
aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arzolunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Hüseyin Kansu |
|
|
Antalya |
Ankara |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Özyol |
Nur Doğan Topaloğlu |
Mustafa Dündar |
|
|
Adıyaman |
Ankara |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. İhsan Arslan |
Mehmet Eraslan |
Halil Akyüz |
|
|
Diyarbakır |
Hatay |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
Onur Öymen |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
(Muhalefet
şerhi ile) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ufuk Özkan |
Hasan Ören |
Nihat Eri |
|
|
Manisa |
Manisa |
Mardin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Seyfi |
Süleyman Gündüz |
A. Müfit Yetkin |
|
|
Nevşehir |
Sakarya |
Şanlıurfa |
Dışişleri Komisyonu Başkanlığına
17 Haziran 2003
Türkiye Cumhuriyeti ile
Yunanistan Cumhuriyeti arasında Türkiye-Yunanistan gaz bağlantısının
gerçekleştirilmesi ve Türkiye Cumhuriyeti’nden Yunanistan Cumhuriyeti’ne Doğal
Gaz Arzına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısına aşağıdaki gerekçeyle muhalefet şerhi koyuyorum:
Anlaşma Türkiye üzerinden
taşınacak gazın belirli bir geçiş ücreti alınarak taşınması yerine Botaş
tarafından başka ülkelerden alınacak gazın tespit edilecek bir fiyattan Yunanistan’a
satılmasını öngörmektedir. Bu Türkiye’nin şimdiye kadar boru hatlarıyla
taşımacılıkta uyguladığı usule uygun değildir.
Ayrıca Botaş’ın bundan
böyle sadece taşımacılık hizmeti yapacağını öngören yasal düzenleme hazırlığına
da aykırıdır.
Nihayet, Anlaşma ile
benimsenen usulün, bir bölümü pahalı fiyattan satın alınan doğal gazın
Yunanistan’a daha ucuza satılması ihtimalini de gündeme getirmekte ve ülkemizin
ticarî menfaatlerine zarar verme riskini taşımaktadır.
Onur Öymen
İstanbul
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE YUNANİSTAN CUMHURİYETİ ARASINDA
TÜRKİYE-YUNA-NİSTAN GAZ BAĞLANTISININ GERÇEKLEŞ-TİRİLMESİ VE TÜRKİYE
CUMHURİYE-Tİ’NDEN YUNANİSTAN CUMHURİYETİ’NE DOĞAL GAZ ARZINA İLİŞKİN ANLAŞMANIN
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 23 Şubat 2003 tarihinde Selanik’te imzalanan
“Türkiye Cumhuriyeti ile Yunanistan Cumhuriyeti Arasında Türkiye-Yunanistan Gaz
Bağlantısının Gerçekleştirilmesi ve Türkiye Cumhuriyeti’nden Yunanistan
Cumhuriyeti’ne Doğal Gaz Arzına İlişkin Anlaşma”nın onaylanması uygun
bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE YUNANİSTAN CUMHURİYETİ ARASINDA
TÜRKİYE-YUNA-NİSTAN GAZ BAĞLANTISININ GERÇEKLEŞ-TİRİLMESİ VE TÜRKİYE
CUMHURİYE-Tİ’NDEN YUNANİSTAN CUMHURİYETİ’NE DOĞAL GAZ ARZINA İLİŞKİN ANLAŞMANIN
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
|
|
G. Akşit |
C. Çiçek |
M. V. Gönül |
|
|
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
A. Aksu |
K. Unakıtan |
H. Çelik |
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
B. Yıldırım |
|
|
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
|
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
A. Coşkun |
|
|
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
|
M. H. Güler |
E. Mumcu |
O. Pepe |
|
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
K. Tüzmen |
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE YUNANİSTAN CUMHURİYETİ
ARASINDA TÜRKİYE-YUNANİSTAN GAZ BAĞLANTISININ
GERÇEKLEŞTİRİLMESİ VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ’NDEN
YUNANİSTAN CUMHURİYETİ’NE DOĞAL GAZ ARZINA İLİŞKİN ANLAŞMA
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Yunanistan Cumhuriyeti Hükümeti (Bundan böyle münferiden
bahsedildiğinde “Taraf”, müştereken bahsedildiğinde “Taraflar” olarak anılacak
olan) işbu Anlaşma ile;
Türkiye Cumhuriyeti ile
Yunanistan Cumhuriyeti arasında enerji sektöründe işbirliğinin gelişmesinin iki
ülke arasındaki ticarî ve ekonomik ilişkilerin daha da güçlendirilmesini
sağlayacağını kabul ederek,
Liberalleştirilen Avrupa
gaz piyasasındaki yerlerini güçlendirmek ve Avrupa gaz piyasasındaki gaz temin
kaynaklarının çeşitlendirilmesine katkıda bulunmak amacıyla iki yönlü
işbirliğinin geliştirilip genişletilmesi isteklerini teyit ederek,
Amaçlarının Türkiye
Cumhuriyeti ve Yunanistan Cumhuriyeti arasında çift yönlü bir boru hattı inşa
ederek, Tarafların doğal gaz şebekelerinin birbirlerine bağlantısını
gerçekleştirmek olduğunu teyit ederler. Türkiye-Yunanistan Bağlantı Projesi
(Bundan böyle “Proje” olarak anılacaktır) Avrupa Birliğinin Güney Avrupa Gaz
Ringi Projesini ilk ve en önemli aşamasını teşkil edecektir.
Projenin, her iki ülkeyi
Avrupa Bölgesi ve Balkanlarda ana transit ülkeler haline gelmelerine olanak
vereceğini, ayrıca Avrupa Birliğinin enerji güvenliği ve kaynak çeşitlendirme
stratejisine katkıda bulunacağını vurgulayarak,
Doğal gazın Türkiye
Cumhuriyeti ve Yunanistan Cumhuriyeti üzerinden Avrupa Bölgesi ve Balkanlar’a
ihracı ve taşınması yollarını araştırma arzularını teyit ederek,
Yunanistan
Cumhuriyeti’nin kendi doğal gaz temin kaynaklarını çeşitlendirme ve kendi doğal
gaz talebini zamanında karşılama niyetini de göz önünde tutarak,
Projenin
gerçekleştirilmesi için kendi yetkileri çerçevesindeki gerekli bütün
faaliyetleri üstlenecektir.
Şimdi bu nedenle, Taraflar aşağıdaki belirtilen hususlar üzerinde
mutabakata varmıştır:
MADDE 1
BORU HATLARI İLE PETROL
TAŞIMA A.Ş. (BOTAŞ) (bundan böyle “BOTAŞ” olarak anılacaktır) Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti tarafından, PUBLIC GAS CORPORATION (DEPA) S.A’ya doğal gaz
arzı konusunda yetkilendirilmiş olan kuruluştur ve DEPA, Yunanistan Cumhuriyeti
Hükümeti tarafından BOTAŞ’tan doğal gaz satın almak konusunda yetkilendirilmiş
olan kuruluştur.
Arzın teknik, ticarî ve
idarî hüküm ve koşulları, teslim yeri, süre, gideceği yer, finansman sağlama,
inşaat ve işletme ile buna benzer diğer hüküm ve koşullar BOTAŞ ile DEPA
arasında imzalanacak olan Doğal Gaz Alım Satım Sözleşmesi’nde (bunda böyle
“Sözleşme” olarak anılacaktır) sağlanır.
BOTAŞ ile DEPA’nın karşılıklı
rızasıyla Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti tarafından sağlanacak doğal gaz miktarı
artırılabilir.
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti BOTAŞ’ın, Yunanistan Cumhuriyeti Hükümeti de DEPA’nın Sözleşmede
öngörülen taahhütlerini garanti eder.
Sözleşme uyarınca
sağlanan doğal gazın mülkiyet ve zilyetliği teslim noktasında BOTAŞ’tan DEPA’ya
geçer.
MADDE 2
Proje kapsamında BOTAŞ ve
DEPA, doğal gaz boru hattının kendi ülke topraklarında kalan kısımlarının
tasarımı, finansmanı, inşaatı ve işletilmesinden sorumlu olup, Projenin
finansmanı hususunda işbirliğine gidecektir.
Taraflar, Projenin
gerçekleşmesi ve Türkiye Cumhuriyeti’nden Yunanistan Cumhuriyeti’ne doğal gaz
arzı için kendi yetki ve ulusal mevzuatları çerçevesinde herhangi bir
gereksinimin ortaya çıkması durumunda ihtiyaç duyulacak her türlü faaliyeti
yapmayı, gayreti göstermeyi, yasal ve idarî tedbirleri almayı yüklenecektir.
Taraflar, üçüncü
taraflara ait gazın kendi boru hattı sistemleri üzerinden Avrupa Bölgesi ile
Balkanlara transit geçişinin sağlanması için 17 Aralık 1994 tarihinde Lizbon’da
yapılan Enerji Şartı Anlaşmasının (Energy Charter Treaty) hükümlerine uygun
olarak tüm önlemleri almayı üstlenecektir.
MADDE 3
Taraflar, bu Anlaşmanın
hükümlerinin yorum ve uygulanması ile ilgili uyuşmazlıkların öncelikle
diplomatik kanallar aracılığıyla çözülmesine gayret edecektir. Şayet, Taraflar
iyi niyetli çabalara rağmen bu gibi anlaşmazlıklarda dostane bir çözüme
ulaşmayı başaramazsa Taraflardan herhangi biri diğer Tarafa yazılı bir
bildirimde bulunarak konuyu nihaî ve bağlayıcı çözüm için özel hakem (ad hoc)
yoluna gidebilir.
Sözü edilen ad hoc tahkim
paneli, 17 Aralık 1994 tarihinde Lizbon’da yapılan Enerji Şartı Antlaşmasının
(Energy Charter Treaty)uyuşmazlıkların çözümüne ilişkin 27(3) maddesinde yer
alan hükümlerin gerekli düzeltmeleri yapılmış olarak (mutatis mutandis) bu
Anlaşmaya uygulanmasıyla kurulacak ve faaliyet gösterecektir.
MADDE 4
Bu Anlaşma, Sözleşme
imzalandıktan sonra ve Tarafların birbirlerine Anlaşmanın geçerliliği için
gereken ulusal prosedürlerin tamamlanmış olduğunu diplomatik kanallardan
bildirimde bulunmaları üzerine yürürlüğe girecek ve 20 yıl süreyle yürürlükte
kalacak olup, herhangi Taraf diğer Tarafa herhangi bir dönemde, bu dönemlerin
sona erme tarihlerinden 6 ay önce Anlaşmaya son verme niyetini yazılı olarak
bildirmediği taktirde 5 yıllık bir dönem için otomatik olarak yenilebilir
nitelik taşıyacaktır.
2003 yılının Şubat 23
tarihinde Selanik kentinde iki (2) orijinal İngilizce nüsha halinde ÜZERİNDE ANLAŞMAYA VARILIP İMZA ALTINA
ALINMIŞTIR.
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ YUNANİSTAN CUMHURİYETİ
HÜKÜMETİ
ADINA HÜKÜMETİ ADINA
ENERJİ VE
TABİÎ KAYNAKLAR BAKANI KALKINMA
BAKANI
Dr. Mehmet Hilmi GÜLER Apostolos Athanasios
TSOHATZOPOULOS