Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 115)
Türk
Vatandaşlığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun
Tasarısı ve İçişleri Komisyonu Raporu (1/482)
T.C.
Başbakanlık 13.1.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG/196-279/295
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
LİSTE
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/262 Türkiye Cumhuriyeti ile Irak
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/266 Dünya Turizm Teşkilâtı Tüzüğünün Bazı
Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/267 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/269 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Polonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Tadiline İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/270 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Litvanya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/273 Uluslararası Sergilere İlişkin Sözleşme ile
Sözleşmeye Değişiklik Getiren Uluslararası Sergiler Bürosu Genel Kurul Kararına
Katılmamızın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/274 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki
Turizm İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/283 Türkiye Cumhuriyeti ile Litvanya
Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Hukukî ve Adlî İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/286 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Göç Örgütü Arasında Örgütün Türkiye’deki Hukuksal Durumu,
Ayrıcalıkları ve Dokunulmazlıkları Hakkında
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/290 Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/293 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Lübnan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/300 Batı Avrupa Birliği, Ulusal
Temsilciler ve Uluslararası Görevlilerin Statüsü Hakkında Anlaşmanın, Türkiye
Tarafından Batı Avrupa Silâhlanma Örgütü Faaliyetleri ile İlgili Olarak
Uygulanması ve Buna İlişkin Mektupların Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/308 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/312 Türkiye Cumhuriyeti ile Moldova
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/319 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/327 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney
Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/420 Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler,
Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına
Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/446 Köy Kanununun Bir Maddesinin
Değiştirilmesi ile Aynı Kanuna Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/489 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Gürcistan Hükümeti Arasında SosyalGüvenlik Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/508 Bir Evlenme Akdine Dayanmayan
Birleşmelerin Evlilik ve Evlilik Dışında Doğan Çocukların Düzgün Nesepli Olarak
Tesciline İlişkin Kanun Tasarısı
1/511 Türkiye Cumhuriyeti ile Türk Kültür ve
Sanatları Ortak Yönetimi Genel Müdürlüğü Arasında Arsa Tahsisi Hakkında
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/530 Türkiye Cumhuriyeti ile Şili
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/541 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolünde Yapılan Değişikliğin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/542 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte
Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşması ve Eki
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/555 İzmirGaz ve Ulaşım Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı
1/557 Taşınmaz Mal Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin
Önlenmesi Hakkında Kanuna Bazı Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/559 Devlet Mezarlığı Dışında Defnedilen
Bazı Devlet Büyüklerinin Mezarları Hakkında Kanun Tasarısı
1/560 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/561 Eski Yugoslavya’da İşlenen Bazı
Suçların Kovuşturulması Hakkında Kanun Tasarısı
1/565 Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunun Bir
Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/568 Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında
Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/569 Jandarma Teşkilât, Görev ve
Yetkileri Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapıl-
masına Dair Kanun Tasarısı
1/570 Kimlik Bildirme Kanununun Bir
Maddesinin Değiştirilmesi ve Bu Kanuna Bir Ek Madde ile Bir Geçici Madde
Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/571 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/572 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
İki Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/573 Uzman Jandarma Kanununun Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/579 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Çalışma Örgütü Arasında Uluslararası Çalışma Örgütünün Ankara’daki
Ofisi İçin Yer Tahsisine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/591 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Cezayir Demokratik Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı
Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/598 Akdeniz’de Tehlikeli Atıkların Sınırötesi
Hareketleri ve Bertarafından Kaynaklanan Kirliliğin Önlenmesi Protokolünün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/600 Su Ürünleri Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/605 Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/613 Ev Hayvanlarının Korunmasına Dair
Avrupa Sözleşmesinin OnaylanmasınınUygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/626 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bosna-Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Kültür Merkezlerinin Kuruluşu ve İşleyişi
Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/648 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bahreyn
Devleti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/649 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/653 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bosna
ve Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Ankara ve Saraybosna’da Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/654 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bangladeş Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde
Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/655 Özel Karayolu TaşıtlarınınGeçici
İthaline Dair Gümrük Sözleşmesi Değişikliklerinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/665 TürkiyeCumhuriyeti Hükümeti ile Venezuela
Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/666 Türkiye Cumhuriyeti ile Türkmenistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Aşkabad’da Diplomatik
Temsilciliklerin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/667 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Belbaşı Tesisinin Kapanması ve
Yeni Bir Sismik Araştırma İstasyonunun Faal Hale Getirilmesi ile İlgili
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/671 Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/680 Devlet Memurları Kanunu ile Kamu
İktisadî Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 Sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun
Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/683 Türkiye Cumhuriyeti ile Tacikistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Duşanbe’de Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/687 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Büyük
Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı Hükümeti Arasında Sosyal Güvenlik
Sözleşmesinin ve Eki Sağlık Bakımı Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/688 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Fransa Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Amaçlı
Kullanımı İçin İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/732 Telsiz Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/735 Türkiye Cumhuriyeti ile Moğolistan
Arasında Hukukî, Ticarî ve Cezaî Konularda Adlî Yardımlaşma Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/746 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/749 Karayolu Taşımcılığında Çalışma Saatleri ve
Dinlenme Sürelerine İlişkin 153 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/750 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Fas
Krallığı Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına
İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/761 Birleşmiş Milletler Hazır Barış Gücü
Düzenlemeleri Sistemine Katkılar Hakkında Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Birleşmiş Milletler Arasında Ortak Niyet Beyanının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/766 Eşyanın Sınırlardaki Kontrollerinin
Uyumlaştırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/771 Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı
ile Birleşik Meksika Devletleri Sağlık Bakanlığı Arasında Sağlık Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/778 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonu Arasında Merkez Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/783 Emniyet Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri Tazminat
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/785 Vatandaşlık Belgesi Verilmesine İlişkin
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/786 Kişi Halleri Konusunda Milletlerarası
Karşılıklı Bilgi Verilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/787 Ahvali Şahsiye Belgelerinde Yer Alan
Bilgilerin Kodlanmasına İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/788 Yaşam Belgesi Verilmesine Dair
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/799 Ahvali Şahsiye Cüzdanlarının
Tanınmasına ve Güncelleştirilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/802 Türkiye Cumhuriyeti ile Çek
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının ve Eki Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/803 Türk Polis Teşkilâtını Güçlendirme
Vakfı Kanunu Tasarısı
1/804 İçişleri Bakanlığı Teşkilât ve
Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/810 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/813 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Savunma Sanayii İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/815 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sağlık Alanında İşbirliğine Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/827 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolü Değişikliğinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/829 Türkiye Cumhuriyeti ile Ukrayna
Arasında Hukukî Konularda Adlî Yardımlaşma ve İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/830 Türkiye Cumhuriyeti ile Amerika
Birleşik Devletleri Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Kullanımına İlişkin
İşbirliği Anlaşması ve Eki Mutabakat Zaptının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/831 Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesinin Biyogüvenlik
Kartagena Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/833 Türkiye Cumhuriyeti ile Filipinler
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/834 Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU)
Kuruluş Yasası ve Sözleşmesinde Değişiklik Yapan Kyoto ve Minneapolis Tam
Yetkili Konferansları Sonuç Belgelerinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
KanunTasarısı
1/852 Nüfus Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı
1/853 Avrupa Peyzaj Sözleşmesinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/855 Türkiye Cumhuriyeti ile İtalya
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/867 Türkiye Cumhuriyeti ile Gürcistan
Arasında Ortak Sınırın Anti-Personel Mayınlardan Arındırılması ve Bunların
Gelecekte Sınır Koruma Amacıyla Kullanılmaması İçin Bir İkili Rejim Tesis
Edilmesi Hakkında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/868 Türkiye Cumhuriyeti ve Slovak
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/871 1990 Tarihli Petrol Kirliliğine Karşı
Hazırlıklı Olma, Müdahale ve İşbirliği ile İlgili Uluslararası Sözleşme ve
Eklerine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/872 Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz Cumhuriyeti
Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşma ve Eki
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/877 Uydular Aracılığı ile Haberleşme Uluslararası
Teşkilatı (INTELSAT) Anlaşmasının ve İşletme Anlaşmasında Yapılan Değişikliğin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/881 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Yugoslavya Federal Cumhuriyeti Federal Hükümeti Arasında Yatırımların
Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/890 Tehlikeli Atıkların Sınırötesi Taşınımının ve
Bertaraf Edilmesinin Kontrolüne İlişkin Basel Sözleşmesine Getirilen
Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/894 Çocuk Haklarına Dair Sözleşmeye Ek
Çocukların Silahlı Çatışmalara Dahil Olmaları Konusundaki İhtiyari Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/909 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Uganda
Cumhuriyeti Arasında Ticaret Ekonomik ve Teknik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/910 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Gabon
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Genel Ticarî, Ekonomik, Kültürel ve Teknik
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/911 Türkiye Cumhuriyeti ile Slovenya
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşması ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/915 Biyoloji ve Tıbbın Uygulanması
Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi: İnsan
Hakları ve Biyotıp Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/916 Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı Statüsünün
Bazı Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/917 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve
Dışişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/918 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kongo
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ticaret, Ekonomik ve Teknik İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/924 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/925 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Kosta
Rika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Teknik İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/926 Dünya Posta Birliği Kuruluş Yasasına
Altıncı Ek Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/929 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Karşılıklı Kalite Güvence
Hizmetlerine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/933 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Suriye
Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yasadışı Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı
1/947 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Jamaika Hükümeti Arasında Ticaret ve Ekonomik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/954 Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/957 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Diplomatik Temsilcilik Binalarının
İnşası İçin Karşılıklı Arsa Tahsisine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/958 Türk
Vatandaşlığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/959 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Estonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/962 Türkiye Cumhuriyeti ile Yunanistan
Cumhuriyeti Arasında Doğal Afetlere Karşı Türk-Yunan Ortak Görev Gücü Kurulmasına
İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/964 Türkiye Cumhuriyeti ve Karayip
Devletleri Birliği Arasında İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/967 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Romanya Sosyalist Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ankara’da 2 Mayıs 1966
Tarihinde İmzalanan Sivil Hava Ulaştırma Anlaşmasına Ek Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/969 Avrupa Sınırötesi Televizyon
Sözleşmesini Değiştiren Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/974 Anti-Personel Mayınların Kullanımının,
Depolanmasının, Üretiminin ve Devredilmesinin Yasaklanması ve Bunların İmhası
ile İlgili Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/977 Çocukların Korunması ve Ülkelerarası Evlat
Edinme Konusunda İşbirliğine Dair Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/982 Eşyanın Geçici İthalatına İlişkin
İstanbul Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/983 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Ukrayna Hükümeti Arasında Uzayın Araştırma ve Kullanımı Konularında İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/984 Türkiye Cumhuriyeti ve Yemen Cumhuriyeti
Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/985 Türkiye Cumhuriyeti ve Makedonya
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/989 Marka Kanunu Anlaşmasına Katılmamızın
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/991 Endüstriyel Tasarımların Uluslararası Tesciline
İlişkin Lahey Anlaşmasına Bağlı Cenevre Metnine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/992 Ticaret Gemilerinde Çalışan Kaptanlar
ve Gemi Zabitlerinin Meslekî Yeterliliklerinin Asgari İcaplarına İlişkin 53
Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/993 Gemi Adamlarının Hastalanması,
Yaralanması ya da Ölümü Halinde Armatörün Sorumluluğuna İlişkin 55 Sayılı
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/994 Gemilerde Mürettebat İçin İaşe ve Yemek
Hizmetlerine İlişkin 68 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/995 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin 92
Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/996 Gemi Adamlarının Sağlık Muayenesine
İlişkin 73 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1006 Gemi Aşçılarının Meslekî Ehliyet
Diplomalarına İlişkin 69 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/1007 İş Kazalarının Önlenmesine (Gemi
Adamları) İlişkin 134 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1008 Gemi Adamlarının Ulusal Kimlik
Kartlarına İlişkin 108 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1013 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bulgaristan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sahil Güvenlik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1014 Karadenizin Kirliliğe Karşı Korunması
Komisyonunun Ayrıcalık ve Bağışıklıklarına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1017 Gemi Adamlarının Sağlığının Korunması ve
Tıbbî Bakımına İlişkin 164 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1018 Gemi Adamlarının Yıllık Ücretli İznine
İlişkin 146 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1019 Liman İşlerinde Sağlık ve Güvenliğe
İlişkin 152 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1020 Gemi Adamlarının Ülkelerine Geri
Gönderilmesine İlişkin 166 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1022 Otobüs ve Otokarlarla Uluslararası Arızi
Yolcu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1023 Türkiye Cumhuriyeti ve Hollanda Krallığı
Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1026 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin (İlave
Hükümler) 133 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1027 Uzay Cisimlerinin Verdiği Zarardan
Dolayı Uluslararası Sorumluluk Hakkında Sözleşmeye Katılmamızın Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1028 Uzaya Fırlatılan Cisimlerin Tescili
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1029 Türkiye Cumhuriyeti ile Azerbaycan
Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Adlî İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1033 Atlantik Ton Balıklarının Korunmasına
İlişkin Uluslararası Sözleşme ve Nihaî Senet, Atlantik Ton Balıkçılık
İşletmeleri İstatistiklerinin Toplanmasına Dair Karar, Usul Kuralları ve Malî
Düzenlemelere Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1038 Türkiye Cumhuriyeti ile Bosna-Hersek
Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1039 Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1040 Hukukî veya Ticarî Konularda Yabancı
Ülkelerde Delil Sağlanması Hakkında Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık 1.3.2002
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-411/1087
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığımıza arzı
Bakanlar Kurulunca 1.2.2002 tarihinde kararlaştırılan “Türk Vatandaşlığı
Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
11.2.1964 tarihli ve 403
sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu, 1981 yılında genel bir yeniden düzenlemeye
tâbi tutulmuş ve o tarihten sonra, küçük değişiklikler dışında tekrar ele
alınmamıştır. Avrupa Birliğine uyum sürecine giren Ülkemiz, 403 sayılı Kanunu,
günün değişen şartlarına göre yeniden düzenlemek zorundadır. 403 sayılı Kanun,
Ülkemizin de imzalamayı düşündüğü Avrupa Vatandaşlık Sözleşmesi göz önüne
alınarak değerlendirmeye tâbi tutulmuş ve söz konusu değişikliklerin yapılması
gerekli görülmüştür.
Ayrıca, adı geçen Kanunun
eşitsizliğe yol açan ve uygulamada güçlükler yaratan bazı hükümlerinin de bu
Tasarı ile yürürlükten kaldırılarak daha çağdaş hükümlerin uygulamaya konulması
amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – 403 sayılı
Türk Vatandaşlığı Kanununun halen yürürlükte bulunan 5 inci maddesine göre bir
Türkle evlenen yabancı kadın vatansızsa veya evlenmekle eski vatandaşlığını
kaybediyorsa ya da Kanunda öngörülen şekilde beyanda bulunmuşsa Türk
vatandaşlığını kazanmaktadır.
Bu hüküm, hem kadın erkek
eşitsizliğine neden olmakta, hem de evlilik kurumunun yozlaşmasına ve Türk
vatandaşı olabilmek için sahte evlilikler yapılmasına yol açmaktadır. Bu
sebeple, maddenin değiştirilmesi zorunlu hale gelmiştir
Yapılan değişiklikle, bir
Türkle evlenen yabancı kadının Türk vatandaşlığını otomatik olarak kazanması
uygulaması kaldırılarak, bu yolla vatandaşlığın kazanılması için en az üç yıl
evli kalınması ve evliliğin devam etmesi şartı getirilmekte, evliliğin
muvazaalı olup olmadığının çeşitli kriterlerle tespit edilmesi ve başvuran
kişinin güvenlik soruşturmasına tâbi tutulması uygulamasına geçilmektedir.
Böylece, bir Türk vatandaşıyla evli yabancı erkek veya kadın; ciddi bir evlilik
yapmışlarsa, en az üç yıldır evlilerse ve evlilik halen devam ediyorsa, güvenlik
açısından yapılan inceleme ve soruşturma sonucunda da vatandaşlığa geçmelerinde
herhangi bir sakıncalarının bulunmadığı tespit edilmişse, başvurdukları
takdirde vatandaş olabileceklerdir. Ayrıca, buna ilişkin usul ve esasların
Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenmesi öngörülmüştür.
Bunun yanı sıra madde
ile, bir Türk vatandaşı ile evlenen yabancının, vatansız veya evlenmekle eski
vatandaşlığını kaybediyor olması halinde Türk vatandaşlığını kendiliğinden
kazanması, evlilik yoluyla Türk vatandaşlığını kazananların, evlenmenin
butlanına karar verilmesi halinde, akitte hüsnüniyetli iseler Türk
vatandaşlığını muhafaza etmeleri, butlanına karar verilmiş evlenmeden olan
çocukların ise ana veya babaları hüsnüniyetli olmasalar dahi Türk vatandaşlığını
muhafaza etmesi hükme bağlanmaktadır.
Getirilen bu düzenleme
ile suiistimaller önlenebilecek ve kadın erkek eşitsizliği de sona erdirilmiş
olacaktır.
Madde 2. – 403 sayılı
Türk Vatandaşlığı Kanununa göre Türk vatandaşlığını kaybetmiş olanlar, bu
Kanunun 8 inci maddesi uyarınca ikamet şartı aranmaksızın Bakanlar Kurulunca
yeniden vatandaşlığa alınabilmektedir.
Madde ile, herhangi bir
yolla Türk vatandaşlığını kaybedenlerden, yabancı erkekle evlenme nedeniyle
Türk vatandaşlığını kaybeden ve bu evliliğin sona ermesinden itibaren üç yıl
içinde seçme hakkını kullanmak suretiyle Türk vatandaşlığını kazanamayan
kadınlar ile izin almak suretiyle Türk vatandaşlığından çıkanlardan Türk
vatandaşlığına dönmek isteyenlerin yeniden vatandaşlığa alınma yetkisi İçişleri
Bakanlığına devredilerek, bu kişilerin taleplerinin ve haklarındaki işlemlerin
daha kısa sürede sonuçlandırılması amaçlanmıştır.
Madde 3. – Halen,
vatandaşlıktan çıkma izni Bakanlar Kurulunca verilmektedir. Ancak, çıkma izni
işlemlerinin daha hızlı ve daha basit bir prosedürle verilmesi bir çok defa
gündeme gelmesine rağmen bugüne kadar gerçekleştirilememiştir. Madde ile, çıkma
iznini verme yetkisi İçişleri Bakanlığına devredilerek işlemlerin
kolaylaştırılması amaçlanmıştır.
Madde 4. – Tasarı ile
getirilen yeni düzenleme ile vatandaşlıktan çıkma izninin İçişleri Bakanlığınca
verilmesi öngörüldüğünden, buna paralel olarak, 403 sayılı Kanunun 29 uncu
maddesinde yer alan “Bakanlar Kurulundan” ibaresi “İçişleri Bakanlığından”
şeklinde değiştirilmiştir.
Madde 5. – Bilindiği gibi
velayet hususu vatandaşlığın değiştirilmesini kapsamamaktadır. Ancak,
yürürlükteki uygulamada, 15 yaşından küçük çocukların, velayete sahip ana ya da
babaya bağlı olarak vatandaşlıktan çıkmaları öngörülmekte ve velayete sahip olmayan
ana veya babanın muvafakatı dikkate alınmamaktadır. Bunun sonucunda, velayete
sahip ana veya baba diğer eşin görüşünü sormadan, çocukları üzerinde
vatandaşlık açısından tasarrufta bulunabilmektedir. Madde ile, 15 yaşından
küçük çocuklarda velayete sahip olmayan ana veya babanın, 15 yaşından büyük
çocuklar için ise çocuğun bu konuda muvafakatının alınması koşulu getirilerek,
çocukların vatandaşlığı üzerinde ebeveynin birlikte tasarrufta bulunması ilkesi
kabul edilmektedir. Bununla, iki tarafın rızasının olmadığı bir tasarrufun
sakıncalarının ortadan kaldırılması amaçlanmıştır.
Ayrıca madde ile, ana
veya babanın gerekli muvafakatı vermemeleri durumunda çocuğun zararına
olabilecek durumların ortaya çıkmasının önlenmesi amacıyla, muvafakat
verilmemesi halinde diğer tarafın mahkemeye başvurması ve mahkeme kararına göre
işlem yapılması imkânı da getirilmektedir.
Madde 6. – 403 sayılı
Türk Vatandaşlığı Kanununun 5 inci maddesinde yapılan değişikliğe paralel
olarak, aynı Kanunun 42 nci maddesinde 5 inci maddeye yapılan atıf yürürlükten
kaldırılmaktadır.
Madde 7. – Yürürlük
maddesidir.
Madde 8. –Yürütme
maddesidir.
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
İçişleri
Komisyonu 3.4.2003
Esas No. : 1/482
Karar No. : 29
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca
hazırlanarak 1.3.2002 tarihinde Bakanlar Kurulunca 21 inci dönem TBMM
Başkanlığına sunulan, “Türk Vatandaşlığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına
İlişkin Kanun Tasarısı”, söz konusu dönemde sonuçlandırılamadığından hükümsüz
sayılmış ve 13.1.2003 tarihinde Bakanlar Kurulunca, Başkanlığınıza, Tasarının
yenilendiği bildirilmiştir. Başkanlığınızca 27.1.2003 tarihinde Komisyonumuza
havale edilen Tasarı, Komisyonumuzun 3.4.2003 tarihli 9 uncu toplantısında
içişleri ve Adalet Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla incelenip
görüşülmüştür.
Tasarı ile Türk
Vatandaşlığı Kanunu günün şartlarına uygun hale getirilmeye çalışılmakta;
ülkemizin imzalamayı düşündüğü Avrupa Vatandaşlık Sözleşmesi doğrultusunda
değişiklikler yapılmaktadır.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmeler sırasında,
- Evlilik yoluyla Türk
Vatandaşlığının kazanılmasında kadın-erkek eşitsizliğini gideren,
vatandaşlıktan çıkma izninde bürokrasiyi azaltan, evlilik kurumunu yozlaşmaktan
kurtaran Tasarının olumlu olduğu,
- Dünyadaki gelişmelere
bakıldığında, bu alanda bir mevzuat değişikliğine gidilmekte olduğunun
gözlendiği,
- Bütün dünyada
vatandaşlığın yabancılarca kazanılmasının zorlaştırılmakta olduğu,
- Evlilik yoluyla
vatandaşlığın kazanılmasının her ülkede geçerli olmadığı,
- Bu yolla vatandaşlığın
kazanılmasının bazı ülkelerde çeşitli koşullara bağlandığı,
- Örneğin Fransa’da
evlilik yoluyla vatandaşlığın kazanılmasının olanaklı kılındığı,
- Ancak bu yolla
evliliğin kazanılabilmesi için fiili olarak bir yıl evli kalınmış olmasının
zorunlu tutulduğu,
- Ayrıca bu süre içinde
Fransız vatandaşının da vatandaşlığının değişmemiş olması gerektiği,
- Öte yandan ABD, Almanya
ve İsveç’te evlenmenin uyrukluğu etkilemediği,
- Bu çerçeveden bakıldığında
Tasarıyla getirilen düzenlemenin dünyadaki gelişmelere aykırı olmadığı,
- Vatandaşlığın evlilik
yoluyla kazanılmasının koşula bağlanmasının yerinde bir düzenleme olacağı,
- Bu yöntemle muvazaalı
evliliklerin önüne geçilebileceği,
- Tasarıdaki düzenlemenin,
erkekle kadın arasındaki eşitsizlikleri de gidermekte olduğu,
- Bu çerçevede Avrupa
Birliği mevzuatı ile taraf olduğumuz diğer uluslararası sözleşmelerin gereğinin
yerine getirilmekte olduğu,
- Tasarıyla, geçmişteki
evlilikler konusunda nasıl bir uygulama yapılacağının belirlenmemiş olduğu,
- Bu nedenle Tasarıya bir
geçiş hükmü eklenmesinin yararlı olabileceği,
Biçiminde görüş ve
düşünceler dile getirilmiştir.
Cevaben yapılan
açıklamalarda, geçiş dönemi ile ilgili düzenlemelerin yönetmelikte yer alacağı,
bu nedenle Tasarıda bu konuda bir düzenleme yapılmasının gerekli olmadığı ifade
edilmiştir.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan bu görüşmelerden sonra Tasarının tümü ile gerekçesi benimsenerek
maddelerinin görüşülmesine geçilmesi kararlaştırılmıştır.
Tasarının maddeleri ile
getirilen değişiklikler şöyle özetlenebilir :
1. Evlenme ile
vatandaşlığın kazanılması durumunda, kadın ve erkek arasındaki eşitsizlik
giderilmektedir. Türk Vatandaşlığı Kanununun 5 inci maddesine göre, bir Türk
erkekle evlenen yabancı kadın, talebi halinde Türk Vatandaşlığını
kazanabilirken, Türk kadınla evlenen yabancı erkek bu imkândan
yararlanamamaktadır. Kadın-erkek eşitliğine açıkça aykırı olan bu durum,
yabancı erkekle evlenen Türk kadınlarının ve evlendikleri kişilerin
mağduriyetine yol açmaktadır. Bu nedenle Tasarının 1 inci maddesiyle Türk
Vatandaşlığı Kanununun 5 inci maddesinde değişiklik yapılmakta ve Türk
Vatandaşları ile evlenen yabancıların vatandaşlık kazanması konusunda aynı
yöntem getirilmektedir. Bu yöntem madde içinde tanımlandığından, Tasarının 6
ncı maddesiyle, Türk Vatandaşlığı Kanununun 42 nci maddesinde değişiklik
yapılmakta, “5 ve” ibaresi 42 nci madde metninden çıkarılmaktadır.
2. Evlilik kurumunun
saygınlığı korunmaya çalışılmaktadır. Özellikle Ülkemizin bazı bölgelerinde
Ülkemize giren yabancılar, yasa dışı ilişkilere girmekte; toplum ahlâkı ve
sağlığı ile aile düzenini bozmaktadırlar. Bu kişiler, Ülkemizde daha rahat
hareket edebilmek; yasadışı faaliyetlerini vatandaşlara sunulan hakları da kullanarak
sürdürebilmek için muvazaalı evlilikler yapmakta ve vatandaşlığı kazandıktan
sonra boşanmaktadırlar. Bu nedenle, Tasarının 1 inci maddesiyle, Vatandaşlık
Kanununun 5 inci maddesinde değişiklik yapılarak evlenmenin kendiliğinden Türk
vatandaşlığını kazandırmayacağı hüküm altına alınmaktadır. Buna göre, Türk
kişiyle evlenen yabancının, Türk Vatandaşlığını kazanabilmesi için en az üç
yıldan beri evli olması, fiilen birlikte yaşaması ve evliliğinin devam etmesi
gerekecektir. Böylece “Türk Vatandaşlığı” hak ettiği saygın statüye
kavuşturulmakta; evlilik kurumunun kötüye kullanılmasının önüne geçilmektedir.
3. Yurtdışında yaşayan
Türk vatandaşları, yaşadıkları ülkelerin çifte vatandaşlığa imkân tanımaması ve
vatandaşlarına ayrıcalıklar tanıması nedenleriyle, izinle Türk Vatandaşlığından
çıkmakta ve yaşadıkları ülkelerin vatandaşlığına geçmektedirler. Ancak Türk
Vatandaşlığı Kanununda, çıkma izni verme ve yeniden Türk Vatandaşlığına alma
yetkisinin, Bakanlar Kuruluna verilmiş olması, birçok sorun taşımaktadır. İlk
olarak yurtdışında yaşayan vatandaşlar, çıkma işleminin uzaması nedeniyle
mağdur olmakta ve hak kayıplarına uğramaktadırlar. İkinci olarak Bakanlar
Kurulu gereksiz ve yararsız bir iş yüküyle karşı karşıya kalmaktadır. Çünkü bu
konudaki araştırma ve işlemlerin tümü İçişleri Bakanlığı tarafından
yürütülmektedir. Üçüncü olarak gereksiz yere yazışmalar yapılmakta, zaman,
enerji ve kaynak israfı ortaya çıkmaktadır. Bu nedenle Tasarının 2, 3 ve 4 üncü
maddeleriyle Vatandaşlık Kanununun 8, 20 ve 29 uncu maddelerinde değişiklik
yapılarak yetki Bakanlar Kurulu yerine İçişleri Bakanlığına verilmektedir.
Bakanlar Kurulu Kararıyla vatandaşlığın kaybettirilmesi halinde ise, tersine
işlem teorisine uygun olarak, vatandaşlığa yeniden alınma için Bakanlar Kurulu
kararı aranmaktadır.
4. Çocukların
vatandaşlığı üzerinde ebeveynlerin birlikte tasarrufta bulunması ilkesi
getirilmektedir. Tasarının 5 inci maddesiyle, Türk Vatandaşlığı Kanununun 32
nci maddesinde değişiklik yapılarak,
ananın veya babanın
vatandaşlıktan çıkması halinde,
çocukların Türk Vatandaşlığını
kaybı konusunda, velayete sahip olmayan ana ve babanın yazılı onaylarının
alınması şartı getirilmektedir.
Tasarının 3 üncü maddesi,
yukarıda belirtilen vatandaşlıktan çıkma izninin, hangi şartlarda verileceğini
kurala bağlamaktadır. Buna göre bu iznin verilebilmesi için (a) mümeyyiz ve
reşit olmak ve (b) herhangi bir nedenle yabancı bir devlet vatandaşlığını
kazanmış olmak veya başka bir devlet vatandaşlığını kazanacağına ilişkin
inandırıcı belirtiler bulunmak gerekmektedir. Maddenin Komisyonumuzda
görüşülmesi sırasında, madde üzerinde bir önerge verilmiş ve önerge kabul
edilmiştir. Önergeye göre çıkma izni verilebilmesi için ayrıca (c) herhangi bir
suç nedeniyle aranmakta olan kişilerden olmamak ve (d) hakkında herhangi bir
malî ve cezaî tahdit bulunmamak gerekmektedir. Çünkü bu kişilerin
vatandaşlıktan çıkmalarına izin vermek, yeniden vatandaşlığa alınma kurumu ve
izinle vatandaşlıktan çıkmanın avantajları ile birlikte düşünüldüğünde, çeşitli
sorunlar doğuracak niteliktedir. Önerge bu boşluğu doldurmaktadır.
Öte yandan maddenin (a)
bendinde geçen “mümeyyiz ve reşit” ibaresi, 22.11.2001 tarihli ve 4721 sayılı
Türk Medeni Kanunu hükümleri ile uyumsuzluk içindedir. 4721 sayılı Kanun hukuk
sistemimizdeki “mümeyyiz” terimini, “ayırt etme gücüne sahip” terimiyle;
“reşit” terimini de “ergin” terimiyle değiştirmiştir. Komisyonumuz bu nedenle
“mümeyyiz ve reşit” ibaresini, “ayırt etme gücüne sahip ve ergin olmak,”
biçiminde değiştirmiştir. Değişikliğin madde metnine işlenmesi için Başkanlığa
redaksiyon yetkisi verilmiştir. 3 üncü madde önerge doğrultusunda, başkanlığa
verilen redaksiyon yetkisi çerçevesinde yeniden yazılarak kabul edilmiştir.
Tasarının yukarıda
özetlenen düzenlemeleri içeren 1, 2, 4, 5, ve 6 ncı maddeleri ile yürürlük ve
yürütmeye ilişkin 7 ve 8 inci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula
sunulmak üzere arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Tevfik Ziyaeddin
Akbulut |
Ali Sezal |
Ümmet Kandoğan |
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Denizli |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Muharrem Tozçöken |
Ali Küçükaydın |
Şevket Gürsoy |
|
Eskişehir |
Adana |
Adıyaman |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Şevket Orhan |
Ali Yüksel Kavuştu |
Mehmet Sait Armağan |
|
Bursa |
Çorum |
Isparta |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sıdıka Aydoğan |
Nusret Bayraktar |
Hakkı Ülkü |
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Serpil Yıldız |
Sinan Özkan |
Mehmet Siyam Kesimoğlu |
|
İzmir |
Kastamonu |
Kırklareli |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sefa Sirmen |
Ali Oksal |
Selami Uzun |
|
Kocaeli |
Mersin |
Sivas |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Şevket Arz |
Şükrü Önder |
Mehmet Erdemir |
|
Trabzon |
Yalova |
Yozgat |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRK VATANDAŞLIĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN
KANUN TASARISI
MADDE 1. – 11.2.1964
tarihli ve 403 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 5 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 5. – Bir Türk
vatandaşı ile evlenme, kendiliğinden Türk vatandaşlığını bahşetmez. Ancak, bir
Türk vatandaşı ile evlenme nedeniyle Türk vatandaşlığını kazanmak isteyen
yabancılar, en az üç yıldan beri evli olmaları, fiilen birlikte yaşamaları ve
evliliğin devamı kaydıyla, yurt içinde en büyük mülkî idare amirliklerine, yurt
dışında ise Türk konsolosluklarına yazılı olarak başvuruda bulunabilirler.
Başvuru üzerine İçişleri Bakanlığınca yapılacak inceleme ve soruşturma
sonucunda, aranan şartları taşıdıkları anlaşılan kişiler, bu durumun tespitine
ilişkin karar tarihinden itibaren Türk vatandaşlığını kazanırlar.
Ancak, bir Türk vatandaşı
ile evlenen yabancı vatansızsa veya evlenmekle eski vatandaşlığını kaybediyorsa
Türk vatandaşlığını kendiliğinden kazanır.
Evlilik yoluyla Türk
vatandaşlığını kazananlar, evlenmenin butlanına karar verilmesi halinde, akitte
hüsnüniyetli iseler Türk vatandaşlığını muhafaza ederler.
Butlanına karar verilmiş
evlenmeden olan çocuklar ana veya babaları hüsnüniyetli olmasalar dahi Türk
vatandaşlığını muhafaza ederler.
Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar Bakanlar Kurulunca çıkartılacak yönetmelikle
belirlenir.”
MADDE 2. – 403 sayılı
Kanunun 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 8. – Bu Kanuna
göre Türk vatandaşlığını kaybetmiş olanlardan; 19 uncu madde uyarınca yabancı
erkekle evlenmek ve kocasının uyrukluğunu seçmek suretiyle Türk vatandaşlığını
kaybeden ve 13 üncü maddede öngörülen süreyi geçiren kadınlar ile 20 nci madde
uyarınca izin almak suretiyle Türk vatandaşlığından çıkanlar İçişleri
Bakanlığınca, 25 inci madde uyarınca Bakanlar Kurulunca Türk vatandaşlığını
kaybettiklerine karar verilenler ise Bakanlar Kurulu kararıyla, ikamet şartı
aranmaksızın, yeniden vatandaşlığa alınabilir.”
MADDE 3. – 403 sayılı
Kanunun 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 20. – Türk
vatandaşlığından çıkma izni, aşağıdaki şartların varlığı halinde, İçişleri
Bakanlığınca verilebilir.
a) Mümeyyiz ve reşit
olmak,
b) Herhangi bir nedenle yabancı
bir devlet vatandaşlığını kazanmış olmak veya başka bir devlet vatandaşlığını
kazanacağına ilişkin inandırıcı belirtiler bulunmak.”
MADDE 4. – 403 sayılı Kanunun 29 uncu maddesinde yer alan
“Bakanlar Kurulundan” ibaresi “İçişleri Bakanlığından” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 5. – 403 sayılı Kanunun 32 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 32. – Türk vatandaşlığından çıkan babanın küçük
çocukları;
a) Ananın ölmüş bulunması,
b) Ananın yabancı olması,
c) Velayetin babada bulunması ve ananın yazılı muvafakatının
alınması,
hallerinde babalarına bağlı olarak Türk vatandaşlığını
kaybederler. Ancak ananın muvafakat etmemesi durumunda mahkemeden alınacak
karara göre işlem yapılır.
Türk vatandaşlığından çıkan ananın küçük çocukları;
a) Babanın ölmüş bulunması,
b) Babanın belli olmaması,
c) Babanın yabancı olması,
d) Velayetin anada bulunması ve babanın yazılı muvafakatının
alınması,
hallerinde, analarına bağlı olarak Türk vatandaşlığını
kaybederler. Ancak, babanın muvafakat etmemesi durumunda mahkemeden alınacak
karara göre işlem yapılır.
Baba veya anaya bağlı olarak vatandaşlığın kaybı, çocuk 15
yaşından büyük ise, yazılı muvafakatına bağlıdır.
Bu madde hükümleri gereğince vatandaşlığın kaybı çocukları
vatansız kılacak ise çocuklar Türk kalır.”
MADDE 6. – 403 sayılı Kanunun 42 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “5 ve 19 uncu maddelerdeki” ibaresi “19 uncu maddedeki”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 7. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 8. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK VATANDAŞLIĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN
KANUN TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1
inci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2
nci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – 403 sayılı
Kanunun 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 20 – Türk
vatandaşlığından çıkma izni, aşağıdaki şartların varlığı halinde, İçişleri
Bakanlığınca verilebilir.
a) Ayırt etme gücüne
sahip ve ergin olmak,
b) Herhangi bir nedenle
yabancı bir devlet vatandaşlığını kazanmış olmak veya başka bir devlet
vatandaşlığını kazanacağına ilişkin inandırıcı belirtiler bulunmak,
c) Herhangi bir suç
nedeniyle aranmakta olan kişilerden olmamak,
d) Hakkında herhangi bir
malî ve cezaî tahdit bulunmamak.”
MADDE 4. – Tasarının 4
üncü maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Tasarının 5
inci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. – Tasarının 6
ncı maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. – Tasarının 7
nci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. – Tasarının 8
inci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
Prof. Dr. N. Çağan |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
N. Arseven |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
F. Ünlü |
F. Bal |
R. Önal |
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
R. K. Yücelen |
|
Dışişleri
Bakanı V. |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
Prof. Dr. A. Akcan |
Doç. Dr. O. Durmuş |
O. Vural |
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
Z. Çakan |
M. İ. Talay |
M. Taşar |
|
Orman
Bakanı |
Çevre
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
F. Aytekin |
|