Dönem : 22
Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 261)
Merkezi ve Doğu Avrupa İçin Bölgesel Çevre Merkezi Şartının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ile Çevre ve Dışişleri
Komisyonları Raporları (1/590)
T.C.
Başbakanlık 25.4.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-606/1797
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 4.4.2003 tarihinde kararlaştırılan “Merkezi Doğu Avrupa İçin
Bölgesel Çevre Merkezi Şartının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Merkezi Doğu Avrupa İçin
Bölgesel Çevre Merkezi (BÇM), Merkezi ve Doğu Avrupa ülkelerinin çevre
sorunlarını demokratik yöntemlerle çözmelerine yardımcı olmak, çevresel karar
alma sürecine halkın katılımını desteklemek ve bu alanda, hükümetler ile diğer
çıkar grupları arasında işbirliğini geliştiren programlar hazırlamak üzere,
1990 yılında Amerika Birleşik Devletlerinin girişimiyle beş yıl için
kurulmuştur. Ancak uygulamada, Merkezi ve Doğu Avrupa ülkelerinin Avrupa
Birliği’nin çevre mevzuatına uyum sağlamalarına, Birleşmiş Milletler Avrupa
Ekonomik Komisyonu (BM/AEK) bölgesinde imzalanan çok taraflı çevre
antlaşmalarına taraf olmalarına ve bunları uygulamalarına yardım eden bir
kuruluşa dönüşmüştür.
1996 yılında
Macaristan’ın Szentendre şehrinde imzalanmış bulunan Merkezi ve Doğu Avrupa
İçin Bölgesel Çevre Merkezi Şartı, BÇM’nin 1990-1995 yılları arasında
uygulamada kazandığı rolü hukuken teyit etmekte ve BÇM’ye kalıcı bir statü kazandırmaktadır.
Şart’a halen, Avrupa Komisyonu, ABD, Japonya, İtalya gibi BÇM’ye bağış olarak
katkı yapan ülkelerin de bulunduğu 26 ülke taraf bulunmaktadır.
Şart, BÇM’nin amaç ve
ilkeleri ile kurumsal yapısını belirleyen çerçeve niteliğinde bir siyasî
belgedir. Şart’a taraf olan devletlerin BÇM’nin hizmet ve faaliyetlerinden
yararlanmaları, bu devletlerle BÇM arasında imzalanan ikili anlaşmalarla
sağlanmaktadır. BÇM Şartı Türkiye tarafından 10 Ekim 2002 tarihinde imzalanmış
olup, Şart’ın hukukumuz açısından yürürlüğe girmesinin ardından Türkiye ile BÇM
arasında imzalanması düşünülen ikili anlaşmanın ülkemizde açılacak BÇM
ofislerinin hukukî statülerini, faaliyetlerini ve sivil toplumla ilişkilerini
düzenlemesi öngörülmektedir.
BÇM, Türkiye’deki
öncelikli faaliyetlerin alanlarını, Avrupa Birliği’ne katılım süreci; çevre
sektöründe sivil toplumun geliştirilmesi; çevresel konularda halkın katılımı ve
bilinçlendirilmesi olarak saptamıştır.
Malûmları olduğu üzere,
küresel düzeyde çevre hukuku ve çevresel uygulamalarda son yıllarda çok hızlı
gelişmeler olmakta, bu gelişmeler sonucu Avrupa Birliği çevresel birikimi de
hızla genişlemektedir. Bu durum, ülkemizin çevre alanında Avrupa Birliği’ne
uyum çalışmalarına diğer alanlardaki uyum çalışmalarından farklı bir boyut
getirmekte ve hareket halindeki bir süreci yakalamamızı gerektirmektedir.
BÇM’nin gerek uygulamada kazandığı aday ülkelere AB’ye uyum sürecinde yardımcı
olma rolü, gerek Türkiye’deki öncelikleri arasında bu rolü birinci sıraya
yerleştirmiş olması, resmî kuruluşlara, belediyelere, akademik kuruluşlara,
özel girişimcilere ve sivil toplum kuruluşlarına Avrupa Birliği’nin hızla
ilerlemekte olan çevre sürecine uyum sağlamada önemli bir yardım
sağlayabileceğini göstermektedir.
Diğer taraftan, Avrupa
Birliği’ne uyum çalışmaları her alanda olduğu gibi çevre alanında da proje
finansmanını gerekli kılmaktadır. BÇM, Türkiye’de açacağı ofisler aracılığıyla
projelere hibe sağlayabilecektir.
BÇM’nin çevre alanında
Türkiye ile AB arasında kuracağı köprü, aynı zamanda BÇM’ye taraf olan diğer
aday ülkelerde olduğu gibi, Türkiye’nin de çevre alanındaki sorun ve
gereksinimlerini Avrupa Komisyonunun dikkatine getirecek iki yönlü bir
etkileşim sağlayacaktır.
BÇM hizmetleri; aynı
zamanda Avrupa Birliği’nden daha geniş bir coğrafyayı kapsayan BM/AEK
bölgesindeki çevresel süreçlerin ve gelişmelerin daha yakından izlenmesine
olanak sağlayacaktır.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Çevre
Komisyonu 23.7.2003
Esas No. : 1/590
Karar No. : 17
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığınca 01.05.2003 tarihinde tali olarak Komisyonumuza havale
edilen 1/590 Esas Numaralı "Merkezi ve Doğu Avrupa İçin Bölgesel Çevre
Merkezi Şartının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı",
Komisyonumuzun, 23/07/2003 tarihli 9 uncu toplantısında, Dışişleri Bakanlığı,
Çevre ve Orman Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı temsilcilerinin de katılımıyla
görüşülmüştür.
Tasarı, Merkezi ve Doğu
Avrupa Ülkelerinin Avrupa Birliğinin çevre mevzuatına uyum sağlamalarına
yardımcı olmaya dönük bir kuruluş haline gelmiş bulunan ve kısaca Bölgesel
Çevre Merkezi (BÇM) olarak anılan kuruluşun Şartının onaylanmasını uygun
bulmayı amaçlamaktadır.
BÇM, ABD ve Macaristan
Hükümetleri ile Avrupa Toplulukları Komisyonu tarafından Merkezi ve Doğu Avrupa
Ülkelerinin yerel, ulusal ve bölgesel çevre sorunlarını çözmelerine yardımcı
olmak, çevresel karar alma sürecine halkın katılımını sağlamak ve çevresel
koşulların iyileştirilmesi için hükümetler, akademik ve sivil toplum
kuruluşları hükümetler ile iş dünyasının temsilcileri arasındaki işbirliğinin
geliştirilmesi için programlar hazırlamak ve uygulamak amacıyla 1990 yılında
ABD'nin girişimiyle 5 yıl için kurulmuştur.
Merkez, daha sonra bu
ülkelerin hem Avrupa Birliği hem de Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik
Komisyonu Bölgesinde imzalanan çok taraflı çevre antlaşmalarına taraf
olmalarını ve bunları uygulamalarına yardım etmeyi amaçlayan bir kuruluşa
dönüşmüştür.
BÇM Şartı 10 Ekim 2002
tarihinde ülkemiz tarafından da imzalanmıştır.
Merkez, ülkemizin Avrupa
Birliği mevzuatına uyum çalışmalarının desteklenmesine ve Türkiye ile aday
ülkeler arasındaki işbirliğinin geliştirilmesine büyük bir destek ve katkı
sağlanacak, ayrıca, ülkemizdeki sivil toplum kuruluşlarının daha çok
desteklenmesi, çevresel konularda daha etkin rol oynamaları ve Hükümet ile
sivil toplum kuruluşları arasındaki işbirliğinin geliştirilmesine de katkı
yapacaktır.
Ülkemizde çevre alanında
çeşitli projeler yürütmekte olan resmi, yerel yönetim ve sivil toplum
kuruluşlarımızın BÇM hizmetlerinden yararlanması, BÇM'nin ülkemizde bir Ofis
açmasıyla mümkün olacaktır. Halen 15 ülkede Ofisi bulunan BÇM'nin Türkiye'deki
Ofisi, 16. BÇM Ofisi olacaktır.
Finansmanının Avrupa
Birliği Fonlarından karşılanması öngörülen BÇM Ofisinin faaliyetlerinin kapsamı
ve çalışma koşulları, Hükümetimiz ile BÇM Yönetim Kurulu arasında imzalanacak
olan ikili anlaşma ile düzenlenecektir.
Bu ikili anlaşmanın
taslağına nihai şekli verilmek üzere, Dışişleri Bakanlığımız, halen Çevre ve
Orman Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, DPT, YÖK, Avrupa Birliği Genel
Sekreterliği ile değerlendirmelerini sürdürmektedir.
BÇM Şartı'nın Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısının TBMM'den geçmesi ve BÇM ile ülkemiz
arasındaki ikili anlaşmanın imzalanmasının tamamlanmasının, ülkemize çevre
alanında büyük yararı olacaktır.
Komisyonumuz Başkanın toplantıyı açış konuşması ve Tasarı hakkında
Komisyona bilgi vermesinden sonra, Tasarının tümü üzerindeki görüşmelere
geçmiştir. Tasarının gerekçesinin okunmasından sonra, üyelerimiz söz alarak
Tasarının tümü üzerinde görüşlerini açıklamıştır. Tasarının gerekçesinde yer
alan "çıkar grupları" ibaresinin, yanlış anlamalara yol açabileceği
yönünde görüş bildiren üyelerimiz, bu ibarenin daha uygun bir ifade ile
gerekçede yer alması konusunda mutabakata varmışlar ve bu görüş Komisyonumuz
tarafından kabul edilmiştir.
Tümü üzerindeki
görüşmelerin tamamlanmasını müteakip, maddelere geçilmesi oy birliği ile kabul
edilmiştir. Maddeler teker teker görüşülüp, oylanmış ve oy birliği ile kabul
edilmiştir. Ardından Tasarının tümü oya sunulmuş ve Tasarı oy birliği ile kabul
edilmiştir.
Raporumuz, havalesi gereği Esas Komisyon olan Dışişleri
Komisyonuna sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
A. Münir Erkal |
Yahya Baş |
Fuat Geçen |
|
|
Malatya |
İstanbul |
Hatay |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Boztaş |
Yüksel Coşkuyürek |
Metin Yılmaz |
|
|
Aydın |
Bolu |
Bolu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Rasim Çakır |
Nurettin Aktaş |
Ali Rıza Bodur |
|
|
Edirne |
Gaziantep |
İzmir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hanefi Mahçiçek |
Hasan Bilir |
Halil Tiryaki |
|
|
Kahramanmaraş |
Karabük |
Kırıkkale |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Veli Kaya |
Muzaffer Baştopçu |
Salih Gün |
|
|
Kilis |
Kocaeli |
Kocaeli |
ÇEVRE
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
MERKEZİ VE DOĞU AVRUPA İÇİN BÖLGESEL ÇEVRE MERKEZİ ŞARTININ
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Dışişleri Komisyonu
Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Dışişleri
Komisyonu 24.7.2003
Esas No. : 1/590
Karar No. : 126
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Merkezi ve Doğu Avrupa İçin Bölgesel Çevre Merkezi Şartının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı Komisyonumuzun 24 Temmuz
2003 tarihli 20 nci toplantısında Dışişleri Bakanlığı ile Çevre ve Orman
Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Merkezi ve Doğu Avrupa İçin Bölgesel Çevre Merkezi (BÇM), Merkezi ve
Doğu Avrupa ülkelerinin çevre sorunlarını demokratik yöntemlerle çözmelerine
yardımcı olmak, çevresel karar alma sürecine halkın katılımını desteklemek ve
bu alanda hükümetler ile diğer çıkar grupları arasında işbirliğini geliştiren
programlar hazırlamak üzere beş yıl için kurulmuştur. Uygulamada Merkezi ve
Doğu Avrupa ülkelerinin, Avrupa Birliği’nin çevre mevzuatına uyum
sağlamalarına, BM Avrupa Ekonomik Komisyonu bölgesinde imzalanan çok taraflı
çevre antlaşmalarına taraf olmalarına ve bunları uygulamalarına yardım eden bir
kuruluşa dönüşmüştür.
Bahse konu Şart BÇM'nin amaç ve ilkeleri ile kurumsal yapısını
belirleyen çerçeve niteliğinde bir siyasi belgedir.
Komisyonumuzca, BÇM'nin AB'ye uyum sürecinde yardımcı olma rolünün
de bulunduğu dikkate alınarak Tasarı aynen kabul edilmiş ve İçtüzüğün 52 nci
maddesi uyarınca öncelikle görüşülmesine karar verilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı
ile arzolunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Mehmet Dülger |
Emin Şirin |
Hüseyin Kansu |
|
|
Antalya |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Özyol |
Mustafa Dündar |
M. İhsan Arslan |
|
|
Adıyaman |
Bursa |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdülbaki Türkoğlu |
Mehmet Eraslan |
Halil Akyüz |
|
|
Elazığ |
Hatay |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet B. Denizolgun |
Fikret Ünlü |
Hasan Ören |
|
|
İstanbul |
Karaman |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Nihat Eri |
Süleyman Gündüz |
|
|
|
Mardin |
Sakarya |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
MERKEZİ VE DOĞU AVRUPA İÇİN BÖLGESEL ÇEVRE MERKEZİ ŞARTININ
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Türkiye tarafından 10 Ekim 2002 tarihinde
imzalanan “Merkezi ve Doğu Avrupa İçin Bölgesel Çevre Merkezi Şartı”nın
onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ
KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
MERKEZİ VE DOĞU AVRUPA İÇİN BÖLGESEL ÇEVRE MERKEZİ ŞARTININ
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı V. |
İçişleri
Bakanı |
|
|
C. Çiçek |
A. Aksu |
A. Aksu |
|
|
Maliye
Bakanı |
Millî Eğitim
Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
|
K. Unakıtan |
H. Çelik |
Z. Ergezen |
|
|
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
|
R. Akdağ |
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
|
|
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
|
|
M. Başesgioğlu |
A. Coşkun |
M. H. Güler |
|
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
|
E. Mumcu |
G. Akşit |
O. Pepe |
|
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
K. Tüzmen |
|
|
|
|
|
|
Bölgesel Çevre Merkezi
Şartı
Haziran 1996
I. GİRİŞ
Merkezi ve Doğu Avrupa
İçin Bölgesel Çevre Merkezi'nin (BÇM), Amerika Birleşik Devletleri ve
Macaristan Cumhuriyeti Hükümetleri ile Avrupa Toplulukları Komisyonu tarafından
imzalanan bir Şart ile 1990 yılında kurulmuş ve ondokuz hükümetin bu Şarta
katılmış olmasına dayanarak,
BÇM'ne, tüm çevresel
konularda bölgesel işbirliğini ve halkın katılımını geliştirme ve bu yolla
Merkezi ve Doğu Avrupa ülkelerinin demokratik sivil toplumlara geçişlerine
yardımcı olma görevi verilmiş olmasına dayanarak,
Mevcut Şartın
İmzacılarının, BÇM görevini yerine getirirken, BÇM'nin faaliyetlerine siyasi ve
mali desteklerini sürdürmekte olmalarına dayanarak,
Aynı görevin
sürdürülmesinin, en son 1995 tarihli "BÇM Yönetim Kurulu ile Macaristan
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Budapeşte'deki Bölgesel Merkezin Statüsüne
İlişkin Anlaşma" (Anlaşma) olmak üzere, müteaddit belgelerle onaylandığını
kabul ederek,
Anlaşma'nın BÇM'ne,
Macaristan yasaları çerçevesinde, uluslararası karakteri haiz kuruluş özel
statüsü vermesini memnuniyetle karşılayarak,
Özel hukuki statüsünün
bir sonucu olarak, BÇM'nin kuruluşunun ve yönetiminin özel statüsüne uygun
olarak düzenlenmesi ihtiyacını dikkate alarak,
BÇM'yi desteklemek
isteyen Hükümetlere mevcut Şartın İmzacısı olmaları için uygun bir prosedür
sunulması gerektiğini dikkate alarak,
Biz, yetkili
temsilcilerimiz tarafından tam olarak temsil edilen İmza sahibi Hükümetler,
aşağıdaki BÇM Şartı'nı kabul ediyoruz.
II. BÇM'NİN YASAL STATÜSÜ
2.1 Amaç
İmzacılar BÇM'nin
uluslararası karakteri haiz, bağımsız, hiçbir tarafı gözetmeyen, anlaşmazlıklarda
tarafsız davranan, kâr amacı gütmeyen Macaristan yasalarına tabi uluslararası
niteliği haiz bir Macar tüzel kişiliği olduğunu teyid ederler.
İmzacılar, gelecekte
BÇM'nin görevinin sivil toplum kuruluşları, hükümetler, özel girişimler ve
diğer çevresel çıkar grupları arasındaki işbirliğinin, serbest bilgi
değişiminin ve çevresel karar alma sürecine halkın katılımının geliştirilmesi
yoluyla Merkezi ve Doğu Avrupa'nın çevre sorunlarının çözülmesine yardım etmek
olarak kalacağını teyid ederler.
2.2 Faaliyetler
BÇM, görevini yerine
getirmek için programlar geliştirir ve uygular. BÇM, başka faaliyetler yanında,
aşağıdakileri sürdürecektir :
- küresel çevre problemlerinin gelişimini izlemek;
- Merkezi ve Doğu Avrupa'nın
stratejik çevresel gereksinimlerini düzenli olarak değerlendirmek ve çözümlerin
bulunmasında bir kaynak görevi yapmak;
- çevresel karar alma sürecine halkın katılımını arttırmak;
- çevrenin geliştirilmesi için hükümetler, akademik
kuruluşlar, sivil toplum kuruluşları ve özel sektör üyeleri arasında
işbirliğini arttırmak;
- bölge ülkelerine ve bölgenin bütününe ilişkin çevresel
verileri temin etmek ve dağıtmak;
- ilgilenen ülkelere, kuruluşlara ve bireylere deneyimlerini
mübadele etme imkanları sunmak;
- belli çevre sorunlarının çözümünü desteklemek için ayni ve aynı
zamanda mali destek sunmak;
- bölgede çevrenin korunması, yönetimi ve aynı zamanda
doğanın korunması alanlarında eğitim, uygulamalı eğitim ve bilim programları
düzenlemek ve burslar vermek.
2.3 Yönetim Organı
BÇMnin yönetim ve karar
alma organı Yönetim Kuruludur.
2.4 Danışma Organı
Yönetim Kuruluna
danışmanlık edecek olan organ Genel Kuruldur.
III. YÖNETİM KURULU
3.1 Genel Yetkiler
Yönetim Kurulu, Anlaşma
ile düzenlenen şekilde uluslararası karakteri haiz, kâr amacı gütmeyen bir
kuruluşun yöneticisi olarak tüm yetkilere, mal satın almak ve elden çıkarmak,
akit yapmak veya başka şekilde Merkezin işlerini yönetmek dahil olmak üzere
mevcut belgede öngörülen yetkilere sahiptir. Yönetim Kurulu, genel politika
kararlarından sorumludur. Yönetim Kurulu, Merkezin günlük yönetimini etkileyen
Kurumsal ve Yönetsel Düzenlemeleri hazırlayacak ve uygulanmasını takip
edecektir. Yönetim Kurulu, Merkezin mali yönetimini yakından izleyecektir.
Kurul, Yönetim Kurulu Başkanı ya da Genel Kurul Başkanı'nın inisiyatifiyle
önemli politika konularında Kurula yol göstermesi için zaman zaman özel bir
İmzacılar grubunu toplantıya çağırabilir. Yönetim Kurulu, Merkezin faaliyetleri
ve yönetimi hakkında Genel Kurula düzenli olarak bilgi verecektir. Bu nedenle,
Genel Kurula tutanaklar ve raporlar sunulacaktır.
3.2 Vasıf,
Seçme, Sayı, Üyelik Süresi, Boşalan Üyelikler ve Üyelerin Değişmesi
3.2.1 Vasıf
Üyelik çevre uzmanlarını,
hükümet yetkililerini, özel sektör liderlerini, çevre ve diğer sivil toplum
kuruluşu temsilcilerini kapsayabilir. Seçme, adayın vasıflarına göre
yapılacaktır.
3.2.2 Seçme
Üyeler, Yönetim Kurulu
tarafından önerilen adaylar arasından İmzacılar tarafından seçilecektir.
Kurulun kompozisyonu, Merkezin büyük bağışçılarının özel statüsünü
yansıtmalıdır.
3.2.3 Sayı
Yönetim Kurulu en az yedi
(7) en çok dokuz (9) üyeden oluşacaktır. Ayrıca, Genel Kurul Başkanı ve İcra
Direktörü re'sen Kurulun toplantılarına katılacaktır.
Başkan, Kurulun
kararıyla, Kurulun çalışmaları açısından gerekli olduğu düşünülen önemli
bireyleri Kurul toplantılarının herhangi birine ya da tamamına katılmaya davet
edebilir. Bu davetlilerin karar almaya katılmalarına izin verilmez ve oy
kullanma yetkileri yoktur.
3.2.4 Üyelik Süresi
Her üyenin görev süresi
üç yıl olup bu süre bir kereye mahsus uzatılabilir.
3.2.5 Boşalan
Üyelikler ve Üyelerin Değişmesi
Eğer bir üye üyelik
süresini tamamlayamayacak durumdaysa veya müteakkib üç toplantıya katılamazsa,
Yönetim Kurulu, yerini doldurmak üzere İmzacıların onayına bir aday sunar.
3.3 Toplantılar
Kurul, kendisi tarafından
belirlenecek yer ve zamanda yılda en az dört kez toplanacaktır.
3.4 Yetersayı
Toplantıda hazır bulunan
üyelerin çoğunluğu, işlerin yürümesi için yetersayı oluşturacaktır.
3.5 Oy Kullanma
3.5.1. Şahsen Oy Kullanma
Açıkça aksi talep
edilmedikçe yetersayının sağlandığı bir toplantıda hazır bulunan Üyelerin
çoğunluğunun oyu Kurulun kararlarını oluşturacaktır. Her Üyenin, Kurulun
toplantısında oya sunulan her konu için bir oy kullanma hakkı olacaktır.
3.5.2. Gıyaben Oy Kullanma
Posta veya vekalet verme
yoluyla gıyaben oy kullanmaya izin verilecektir.
3.5.2.1 Posta ile Oy Kullanma
Kurul, toplantılarda
karar almak yerine, üyelerinin yazılı rızalarıyla oluşan oybirliğiyle karar
alabilir.
3.5.2.2 Vekâleten Oy Kullanma
Eğer bir üye toplantıya
katılamıyorsa, Kurulun oy kullanan herhangi bir üyesine yazılı vekalet vererek
oy kullanabilir.
3.6 Tazminat
Bu Şartta aksi
öngörülmedikçe Yönetim Kurulu Üyeleri tazminat almadan görev yapacaklardır.
Ancak, seyahat ve bununla ilgili masraflarının sonradan karşılanması hakları
vardır. Yönetim Kurulu Üyelerine, yukarıda belirtilen ve Yönetim Kurulu Üyesi
olmaktan kaynaklanan genel sorumluluklarının ötesindeki hizmetleri için uygun
biçimde tazminat ödenebilir.
IV. GENEL KURUL
4.1 Genel Yetkiler
Genel Kurul, Yönetim
Kurulu tarafından 3. l'de öngörüldüğü gibi sağlanan bilgilere dayanarak,
Merkezin faaliyetleri, faaliyetlerinin etkileri ve Bölge'nin ihtiyaçları
hakkında görüş bildirecektir. Bu yetkilere ek olarak, Genel Kurul, Yönetim
Kurulunun talebi üzerine, fon oluşturma, halkla ilişkiler, stratejik planlama,
teknik yardım ve politika önerme gibi faaliyetlerle Merkezi destekleyebilir.
Genel Kurul, ihtiyaç
duyulduğunda, Genel Kurul üyeleri arasından danışma komiteleri ve görevliler
oluşturabilir. Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Kurul Başkanı, bu iki organ
arasındaki işbirliğini kolaylaştıracak kuralları belirleyeceklerdir.
4.2 Vasıf,
Seçme ve Genel Kurul Üyelerinin Görev Süreleri
4.2.1 Vasıf ve Seçme
Yönetim Kurulu her
İmzacıyı Genel Kurul'da görev yapmak üzere usulüne uygun olarak
yetkilendirilmiş bir temsilci tayin etmeye davet edecektir. Genel Kurul, üçte
iki çoğunlukla ilave üyeler davet etmeye karar verebilir. İlaveten davet edilen
üyelerin sayısı, İmzacıların temsilcilerinin sayısının üçte birini
geçmeyecektir.
4.2.2 Üyelik Süresi
Genel Kurul üyelik süresi
üç yıl olup yenilenebilir.
4.3 Toplantılar
Genel Kurul en az yılda
bir kez toplanacaktır.
4.4 Kurallar ve Çalışma Usulleri
Genel Kurul, kurallarını
ve çalışma usullerini Yönetim Kuruluyla mutabakat içinde belirleyecektir.
4.5 Tazminat
Genel Kurul üyeleri,
Yönetim Kurulunun önceden izin verdiği seyahat ve seyahatle ve ilgili masraflar
dışında bir tazminat almadan görev yapacaklardır.
V. YETKİLİLER
5.1 Yönetim Kurulu Başkanı
Yönetim Kurulu, hazır
bulunan Yönetim Kurulu Üyelerinin çoğunluğunun oyuyla Yönetim Kurulu Üyeleri
arasından bir Başkan seçecektir.
5.2 Genel Kurul Başkanı
Genel Kurul, çoğunluk
oyuyla üyeleri arasından bir Başkan seçecektir.
5.3 İcra Direktörü
Yönetim Kurulu, kendi
belirlediği politika ve rehber ilkelere uygun olarak Merkez'in günlük işlerini
yönetmek üzere bir İcra Direktörü atayacaktır.
VI. KAYITLAR
6.1 Yıllık Rapor
Kurul, bir önceki yıla
ilişkin bir hasılat ve harcama beyannamesi de içeren bir yıllık rapor
yayımlayacaktır.
6.2 Tutanaklar
Kurul, toplantıların
tutanaklarını düzenli olarak tesbit edecektir.
VII. MALÎ KAYNAKLAR
7.1 BÇM’nin tüm fonların
ve katkıların kullanımına ilişkin
kayıt ve belgeleri düzenli olarak yıllık bağımsız denetime tabi olacaktır.
7.2 BÇM, bağımsızlığına,
tarafsızlığına ve kâr amacı gütmeyen karakterine halel getirmeyecek şekilde mali veya ayni katkılar veya
kazanılmış gelirler kabul edebilir.
VIII. ŞART'TAN ÇEKİLME VEYA FESİH
8.1
İmzacılar, İmzacı statülerinden feragat
etmeden altı ay önce niyetlerini Genel Kurul Başkanına yazılı olarak bildirmek
suretiyle BÇM’nin çalışmalarına aktif katılımdan çekilebilirler.
8.2
İmzacıların üçte iki çoğunluğunun
kararıyla BÇM’nin feshedilmesi halinde BÇM’nin net varlığı sadece münhasıran
hayır, bilim ve eğitim amaçlarıyla kurulan ve yönetilen bir ya da daha fazla
kuruluşa devredilecektir.
IX. DEĞİŞİKLİKLER
Bu belge, İmzacıların
üçte iki çoğunluğunun yazılı rızası ile değiştirilebilir.
Szentendre'de 19 Haziran
1996 tarihinde imzalanmıştır.
İMZACILAR :
Arnavutluk Cumhuriyeti
Avusturya Cumhuriyeti
Bulgaristan Cumhuriyeti
Hırvatistan Cumhuriyeti
Çek Cumhuriyeti
Danimarka Krallığı
Avrupa Komisyonu
Finlandiya
Estonya Cumhuriyeti
Macaristan Cumhuriyeti
Japonya
Letonya Cumhuriyeti
Litvanya Cumhuriyeti
Hollanda
Norveç Krallığı
Slovakya Cumhuriyeti
Slovenya Cumhuriyeti
İsviçre
Amerika Birleşik
Devletleri
Yugoslavya Federal
Cumhuriyeti
Bosna Hersek
Polonya Cumhuriyeti
Romanya
Almanya Federal
Cumhuriyeti
İtalya Cumhuriyeti
Malta
Türkiye Cumhuriyeti