Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 122)
Eski Yugoslavya’da İşlenen Bazı Suçların Kovuşturulması
Hakkında Kanun Tasarısı ile Dışişleri ve Adalet Komisyonları
Raporları (1/396)
T.C.
Başbakanlık 13.1.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-279/295
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
LİSTE
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/262 Türkiye Cumhuriyeti ile Irak
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/266 Dünya Turizm Teşkilâtı Tüzüğünün Bazı
Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/267 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/269 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Polonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Tadiline İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/270 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Litvanya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/273 Uluslararası Sergilere İlişkin Sözleşme ile
Sözleşmeye Değişiklik Getiren Uluslararası Sergiler Bürosu Genel Kurul Kararına
Katılmamızın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/274 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki
Turizm İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/283 Türkiye Cumhuriyeti ile Litvanya
Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Hukukî ve Adlî İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/286 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Göç Örgütü Arasında Örgütün Türkiye’deki Hukuksal Durumu,
Ayrıcalıkları ve Dokunulmazlıkları Hakkında
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/290 Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/293 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Lübnan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/300 Batı Avrupa Birliği, Ulusal
Temsilciler ve Uluslararası Görevlilerin Statüsü Hakkında Anlaşmanın, Türkiye
Tarafından Batı Avrupa Silâhlanma Örgütü Faaliyetleri ile İlgili Olarak
Uygulanması ve Buna İlişkin Mektupların Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/308 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/312 Türkiye Cumhuriyeti ile Moldova
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/319 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/327 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney
Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/420 Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler,
Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına
Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/446 Köy Kanununun Bir Maddesinin
Değiştirilmesi ile Aynı Kanuna Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/489 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Gürcistan Hükümeti Arasında SosyalGüvenlik Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/508 Bir Evlenme Akdine Dayanmayan
Birleşmelerin Evlilik ve Evlilik Dışında Doğan Çocukların Düzgün Nesepli Olarak
Tesciline İlişkin Kanun Tasarısı
1/511 Türkiye Cumhuriyeti ile Türk Kültür ve
Sanatları Ortak Yönetimi Genel Müdürlüğü Arasında Arsa Tahsisi Hakkında
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/530 Türkiye Cumhuriyeti ile Şili
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/541 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolünde Yapılan Değişikliğin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/542 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte
Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşması ve Eki
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/555 İzmirGaz ve Ulaşım Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı
1/557 Taşınmaz Mal Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin
Önlenmesi Hakkında Kanuna Bazı Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/559 Devlet Mezarlığı Dışında Defnedilen Bazı
Devlet Büyüklerinin Mezarları Hakkında Kanun Tasarısı
1/560 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/561 Eski
Yugoslavya’da İşlenen Bazı Suçların Kovuşturulması Hakkında Kanun Tasarısı
1/565 Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunun Bir
Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/568 Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında
Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/569 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun
Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/570 Kimlik Bildirme Kanununun Bir
Maddesinin Değiştirilmesi ve Bu Kanuna Bir Ek Madde ile Bir Geçici Madde
Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/571 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/572 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
İki Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/573 Uzman Jandarma Kanununun Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/579 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Çalışma Örgütü Arasında Uluslararası Çalışma Örgütünün Ankara’daki
Ofisi İçin Yer Tahsisine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/591 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Cezayir Demokratik Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı
Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/598 Akdeniz’de Tehlikeli Atıkların Sınırötesi
Hareketleri ve Bertarafından Kaynaklanan Kirliliğin Önlenmesi Protokolünün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/600 Su Ürünleri Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/605 Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/613 Ev Hayvanlarının Korunmasına Dair
Avrupa Sözleşmesinin OnaylanmasınınUygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/626 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bosna-Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Kültür Merkezlerinin Kuruluşu ve İşleyişi
Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/648 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bahreyn Devleti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/649 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/653 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bosna
ve Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Ankara ve Saraybosna’da Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/654 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bangladeş Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde
Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/655 Özel Karayolu TaşıtlarınınGeçici
İthaline Dair Gümrük Sözleşmesi Değişikliklerinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/665 TürkiyeCumhuriyeti Hükümeti ile Venezuela
Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/666 Türkiye Cumhuriyeti ile Türkmenistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Aşkabad’da Diplomatik
Temsilciliklerin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/667 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Belbaşı Tesisinin Kapanması ve
Yeni Bir Sismik Araştırma İstasyonunun Faal Hale Getirilmesi ile İlgili
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/671 Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/680 Devlet Memurları Kanunu ile Kamu
İktisadî Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 Sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun
Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/683 Türkiye Cumhuriyeti ile Tacikistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Duşanbe’de Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/687 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Büyük
Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı Hükümeti Arasında Sosyal Güvenlik
Sözleşmesinin ve Eki Sağlık Bakımı Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/688 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Fransa Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Amaçlı
Kullanımı İçin İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/732 Telsiz Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/735 Türkiye Cumhuriyeti ile Moğolistan
Arasında Hukukî, Ticarî ve Cezaî Konularda Adlî Yardımlaşma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/746 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/749 Karayolu Taşımacılığında Çalışma Saatleri ve
Dinlenme Sürelerine İlişkin 153 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/750 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Fas Krallığı
Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/761 Birleşmiş Milletler Hazır Barış Gücü
Düzenlemeleri Sistemine Katkılar Hakkında Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Birleşmiş Milletler Arasında Ortak Niyet Beyanının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/766 Eşyanın Sınırlardaki Kontrollerinin
Uyumlaştırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/771 Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı
ile Birleşik Meksika Devletleri Sağlık Bakanlığı Arasında Sağlık Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/778 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonu Arasında Merkez Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/783 Emniyet Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri Tazminat
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/785 Vatandaşlık Belgesi Verilmesine İlişkin
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/786 Kişi Halleri Konusunda Milletlerarası
Karşılıklı Bilgi Verilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/787 Ahvali Şahsiye Belgelerinde Yer Alan
Bilgilerin Kodlanmasına İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/788 Yaşam Belgesi Verilmesine Dair
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/799 Ahvali Şahsiye Cüzdanlarının Tanınmasına
ve Güncelleştirilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/802 Türkiye Cumhuriyeti ile Çek
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının ve Eki Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/803 Türk Polis Teşkilâtını Güçlendirme
Vakfı Kanunu Tasarısı
1/804 İçişleri Bakanlığı Teşkilât ve
Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/810 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/813 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Savunma Sanayii İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/815 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sağlık Alanında İşbirliğine Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/827 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolü Değişikliğinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/829 Türkiye Cumhuriyeti ile Ukrayna
Arasında Hukukî Konularda Adlî Yardımlaşma ve İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/830 Türkiye Cumhuriyeti ile Amerika
Birleşik Devletleri Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Kullanımına İlişkin
İşbirliği Anlaşması ve Eki Mutabakat Zaptının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/831 Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesinin Biyogüvenlik
Kartagena Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/833 Türkiye Cumhuriyeti ile Filipinler
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/834 Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU)
Kuruluş Yasası ve Sözleşmesinde Değişiklik Yapan Kyoto ve Minneapolis Tam
Yetkili Konferansları Sonuç Belgelerinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
KanunTasarısı
1/852 Nüfus Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı
1/853 Avrupa Peyzaj Sözleşmesinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/855 Türkiye Cumhuriyeti ile İtalya
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/867 Türkiye Cumhuriyeti ile Gürcistan
Arasında Ortak Sınırın Anti-Personel Mayınlardan Arındırılması ve Bunların
Gelecekte Sınır Koruma Amacıyla Kullanılmaması İçin Bir İkili Rejim Tesis
Edilmesi Hakkında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/868 Türkiye Cumhuriyeti ve Slovak
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/871 1990 Tarihli Petrol Kirliliğine Karşı
Hazırlıklı Olma, Müdahale ve İşbirliği ile İlgili Uluslararası Sözleşme ve
Eklerine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/872 Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/877 Uydular Aracılığı ile Haberleşme Uluslararası
Teşkilatı (INTELSAT) Anlaşmasının ve İşletme Anlaşmasında Yapılan Değişikliğin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/881 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Yugoslavya Federal Cumhuriyeti Federal Hükümeti Arasında Yatırımların
Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/890 Tehlikeli Atıkların Sınırötesi Taşınımının ve
Bertaraf Edilmesinin Kontrolüne İlişkin Basel Sözleşmesine Getirilen
Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/894 Çocuk Haklarına Dair Sözleşmeye Ek
Çocukların Silahlı Çatışmalara Dahil Olmaları Konusundaki İhtiyari Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/909 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Uganda
Cumhuriyeti Arasında Ticaret Ekonomik ve Teknik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/910 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Gabon
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Genel Ticarî, Ekonomik, Kültürel ve Teknik
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/911 Türkiye Cumhuriyeti ile Slovenya
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşması ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/915 Biyoloji ve Tıbbın Uygulanması
Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi: İnsan
Hakları ve Biyotıp Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/916 Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı Statüsünün
Bazı Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/917 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve
Dışişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/918 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kongo
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ticaret, Ekonomik ve Teknik İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/924 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/925 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Kosta
Rika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Teknik İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/926 Dünya Posta Birliği Kuruluş Yasasına
Altıncı Ek Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/929 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Karşılıklı Kalite Güvence
Hizmetlerine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/933 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Suriye
Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yasadışı Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı
1/947 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Jamaika Hükümeti Arasında Ticaret ve Ekonomik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/954 Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/957 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Diplomatik Temsilcilik Binalarının
İnşası İçin Karşılıklı Arsa Tahsisine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/958 Türk Vatandaşlığı Kanununda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/959 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Estonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/962 Türkiye Cumhuriyeti ile Yunanistan
Cumhuriyeti Arasında Doğal Afetlere Karşı Türk-Yunan Ortak Görev Gücü
Kurulmasına İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/964 Türkiye Cumhuriyeti ve Karayip
Devletleri Birliği Arasında İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/967 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Romanya Sosyalist Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ankara’da 2 Mayıs 1966
Tarihinde İmzalanan Sivil Hava Ulaştırma Anlaşmasına Ek Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/969 Avrupa Sınırötesi Televizyon
Sözleşmesini Değiştiren Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/974 Anti-Personel Mayınların Kullanımının,
Depolanmasının, Üretiminin ve Devredilmesinin Yasaklanması ve Bunların İmhası
ile İlgili Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/977 Çocukların Korunması ve Ülkelerarası Evlat
Edinme Konusunda İşbirliğine Dair Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/982 Eşyanın Geçici İthalatına İlişkin
İstanbul Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/983 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Ukrayna Hükümeti Arasında Uzayın Araştırma ve Kullanımı Konularında İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/984 Türkiye Cumhuriyeti ve Yemen
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/985 Türkiye Cumhuriyeti ve Makedonya
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/989 Marka Kanunu Anlaşmasına Katılmamızın
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/991 Endüstriyel Tasarımların Uluslararası Tesciline
İlişkin Lahey Anlaşmasına Bağlı Cenevre Metnine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/992 Ticaret Gemilerinde Çalışan Kaptanlar
ve Gemi Zabitlerinin Meslekî Yeterliliklerinin Asgari İcaplarına İlişkin 53
Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/993 Gemi Adamlarının Hastalanması,
Yaralanması ya da Ölümü Halinde Armatörün Sorumluluğuna İlişkin 55 Sayılı
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/994 Gemilerde Mürettebat İçin İaşe ve Yemek Hizmetlerine
İlişkin 68 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/995 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin 92
Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/996 Gemi Adamlarının Sağlık Muayenesine İlişkin
73 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1006 Gemi Aşçılarının Meslekî Ehliyet
Diplomalarına İlişkin 69 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/1007 İş Kazalarının Önlenmesine (Gemi
Adamları) İlişkin 134 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1008 Gemi Adamlarının Ulusal Kimlik
Kartlarına İlişkin 108 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1013 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bulgaristan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sahil Güvenlik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1014 Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması
Komisyonunun Ayrıcalık ve Bağışıklıklarına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/1017 Gemi Adamlarının Sağlığının Korunması ve
Tıbbî Bakımına İlişkin 164 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1018 Gemi Adamlarının Yıllık Ücretli İznine
İlişkin 146 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1019 Liman İşlerinde Sağlık ve Güvenliğe
İlişkin 152 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1020 Gemi Adamlarının Ülkelerine Geri
Gönderilmesine İlişkin 166 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1022 Otobüs ve Otokarlarla Uluslararası Arızi
Yolcu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1023 Türkiye Cumhuriyeti ve Hollanda Krallığı
Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1026 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin (İlave
Hükümler) 133 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1027 Uzay Cisimlerinin Verdiği Zarardan
Dolayı Uluslararası Sorumluluk Hakkında Sözleşmeye Katılmamızın Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1028 Uzaya Fırlatılan Cisimlerin Tescili
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1029 Türkiye Cumhuriyeti ile Azerbaycan
Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Adlî İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1033 Atlantik Ton Balıklarının Korunmasına
İlişkin Uluslararası Sözleşme ve Nihanî Senet, Atlantik Ton Balıkçılık
İşletmeleri İstatistiklerinin Toplanmasına Dair Karar, Usul Kuralları ve Malî
Düzenlemelere Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1038 Türkiye Cumhuriyeti ile Bosna-Hersek
Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1039 Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1040 Hukukî veya Ticarî Konularda Yabancı
Ülkelerde Delil Sağlanması Hakkında Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık 25.10.1999
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-342/5237
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
T.C.
Başbakanlık 3.6.1996
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2397
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 78 inci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Mesut
Yılmaz
Başbakan
1/889 Eski Yugoslavya’da İşlenen Bazı Suçların
Kovuşturulması Hakkında Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık 17.7.1995
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/101-904/3412
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 26.6.1995 tarihinde kararlaştırılan “Eski Yugoslavya’da
İşlenen Bazı Suçların Kovuşturulması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Prof. Dr. Tansu Çiller
Başbakan
GENEL
GEREKÇE
Türkiye’nin her zaman inandığı ve
savunduğu uluslararası meşruiyet dünyanın herhangi bir bölgesinde ortaya çıkan
ve hukuk ihlaline yol açan her sorunun, Devletlerin ülke bütünlüğüne,
bağımsızlıklarına ve egemenliklerine saygı, birbirlerinin içişlerine karışmama
ve kuvvete başvurmama ilkeleri doğrultusunda barışçı yoldan çözüme
kavuşturulmasını gerektirmektedir.
Eski Yugoslavya ülkesinde uluslararası
hukuka uygun olarak yeni devletlerin kurulması sürecinde karşılaşılan sorunlara
da yukarıda özetlenen temel ilkeler çerçevesinde çözüm yolları aranmasına,
Sırbistan yönetimince izlenen aşırı milliyetçi ve yayılmacı politika imkân
vermemiş, aksine Bosna-Hersek’in bağımsızlık ve ülke bütünlüğüne yönelik
saldırılar, yoğun etnik temizlik ve insan hakları ihlalleriyle desteklenmiştir.
Türkiye’nin de içinde bulunduğu
uluslararası toplum, bu gelişmeler karşısında Birleşmiş Milletler Güvenlik
Konseyinin 30.5.1992 tarih ve 757 sayılı Kararıyla Yugoslavya’ya
(Sırbistan-Karadağ) yaptırımlar uygulamaya başlamış, daha sonraki kararlarıyla
da yaptırımların güçlendirilmesine yönelik tedbirler alınmasını benimsemiştir.
Ardından Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyinin 25.5.1993 tarihli ve 827
sayılı Kararı ile “Eski Yugoslavya Ülkesinde 1.1.1991 tarihinden itibaren
işlenen Uluslararası İnsancıl Hukukun Ağır İhlallerinden Sorumlu Suç
Faillerinin Yargılanması İçin Uluslararası Mahkeme” kurulmuş ve 16.11.1993 tarihinde
görevine başlamıştır. Anılan Güvenlik Konseyi kararı Birleşmiş Milletler
Andlaşmasının “Barışın Tehdidi, Bozulması ve Saldırı Fiili Halinde Yapılacak
Hareket” başlığını taşıyan VIInci Bölümü çerçevesinde üye Devletleri bağlayıcı
nitelikte bir karar olup, Birleşmiş Milletler Andlaşmasının 25 inci maddesine
uygun olarak bütün Birleşmiş Milletler üyesi Devletler tarafından uygulanması
gerekmektedir.
Güvenlik Konseyi Uluslararası Mahkemenin
yetki ve faaliyetlerini düzenleyen bir statüyü de 827 sayılı kararının eki
olarak kabul etmiş bulunmaktadır. Anılan Uluslararası Mahkeme Statüsüne göre
kurulan bu mahkeme eski Yugoslavya ülkesinde 1.1.1991 tarihinden itibaren 1907
La Haye ve 1949 Cenevre İnsancıl Hukuk Sözleşmeleri hükümlerine, savaş
hukukunun teamüli kurallarına, 1948 Soykırım Sözleşmesi hükümlerine ve
Nürenberg Mahkemesi kararlarıyla insanlığa karşı suç oluşturduğu kabul ve
anılan Güvenlik Konseyi Kararıyla da teyid edilen (Mad. 5) çatışmalar sırasında
sivillere karşı girişilen ve öldürme, köleleştirme, işkence, ırza geçme vb.
suçları kapsayan hükümlere aykırı olarak işlenen suçlar konusunda yetkili
kılınmaktadır. Anılan Statüye göre, aynı konuda ulusal mahkemelerin de yetkili
olması ve davaya bakması durumunda Uluslararası Mahkemenin talebi üzerine ulusal
mahkemenin vereceği bir kararla yargılama dosyasını Uluslararası Mahkemeye
göndermesi gerekmektedir. Yine anılan Statü gerek ulusal mahkemelerce gerekse
Uluslararası Mahkemece bir davaya bakılmış ve kesinleşmiş karar verilmişse,
“Non bis in idem” ilkesi uyarınca, bu davaya artık yeniden bakılamayacağını
karara bağlamaktadır.
Öte yandan, Uluslararası Mahkeme Statüsüne
göre Mahkeme Savcılığı eski Yugoslavya’da belirtilen nitelikteki olaylara
ilişkin olarak soruşturma ve araştırmada bulunmak ve gerektiğinde Uluslararası
Mahkeme önünde dava açmak yetkisiyle donatılmış olup, sanıkları, mağdurları ve
tanıkları sorgulamak ve kanıtları toplamak üzere Birleşmiş Milletler üyesi
Devletlerden yardım isteme ve gerektiğinde ilgili Devletle işbirliği içinde
ülkede araştırmalarda bulunma hakkına da sahiptir. Yine, Uluslararası
Mahkemenin gıyapta yargılama yapmaması ilkesi uyarınca, anılan Statüye göre
tutuklanması, gözlem altına alınması ve Uluslararası Mahkemeye sevk edilmesi
istenilen sanıklarla ilgili bu işlemlerin sanığın ülkesinde bulunduğu Devlet
makamları tarafından gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Nihayet, anılan Statü
uyarınca, Birleşmiş Milletler üyesi Devletler Uluslararası Mahkemeden gelecek
istek üzerine sanıklar hakkında araştırma yapılması ve tüm bilgilerin
saptanması, kanıtların toplanması, elde edilen veri ve belgelerin gönderilmesi
gibi birçok konuda Uluslararası Mahkeme ile işbirliği yapmak yükümlülüğü
altındadır.
Uluslararası Mahkeme ve görevlilerinin
yukarıda belirtilen görevleri yerine getirirken Birleşmiş Milletler üyesi
Devletlerde dokunulmazlık ve ayrıcalıklardan yararlandırılması da anılan Karar
ve Statüde öngörülen bir başka husustur.
Yukarıda belirtilen faaliyetlerin
Türkiye’de gerçekleştirilebilmesi için yürürlükteki mevzuat hükümleri yeterli
değildir. Bu Kanun Tasarısı yukarıda belirtilen faaliyetlerin Türkiye’de
gerçekleştirilebilmesine olanak vermek ve anılan Uluslararası Mahkeme ile
ulusal yargı sistemimiz arasında gerekli işbirliğini gerçekleştirmek amacıyla
hazırlanmıştır.
Türkiye’nin eski Yugoslavya ve özellikle
Bosna-Hersek’teki kanlı olaylarla ilgili olarak tüm ulusumuzca desteklenen dış
politikası çerçevesinde, Birleşmiş Milletler Andlaşmasından doğan
yükümlülüklerini yerine getirmesine yönelik bu Kanun Tasarısı, aynı zamanda Türkiye’nin
uluslararası barışın korunmasına bir katkısını oluşturmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Bu madde amaç maddesi olup eski
Yugoslavya’da 01.01.1991 tarihinden bu yana işlenen ve Birleşmiş Milletler
Güvenlik Konseyinin 25.05.1993 tarihli ve 827 sayılı Kararına ekli Statüde
belirtilen 1907 La Haye ve 1949 Cenevre İnsancıl Hukuk Sözleşmeleri
hükümlerine, savaş hukukunun teamülî kurallarına, 1948 Soykırım Sözleşmesi
hükümlerine ve Nüremberg Mahkemesi kararlarıyla insanlığa karşı suç oluşturduğu
kabul edilip anılan Güvenlik Konseyi Kararıyla da teyid edilen (Mad. 5)
çatışmalar sırasında sivillere karşı girişilen ve öldürme, köleleştirme,
işkence, ırza geçme vb. suçları kapsayan hükümlere aykırı olarak işlenen
suçları kovuşturmak için kurulan Uluslararası Mahkemenin yetkisine giren
konularda Türk adlî makamlarının yetkilerini ve Uluslararası Mahkeme ile
işbirliğini düzenlemektir.
Madde 2. - Bu madde ile Kanunda geçen
tanımlara yer verilmiş ve açıklık getirilmiştir.
Madde 3. - Bu maddenin birinci fıkrası ile
Uluslararası Mahkemenin yargı yetkisine giren ve Statü’de belirtilen bir suçun
işlenmesi ve suçlunun Türkiye’de bulunması halinde, Türk Ceza Kanunu ve ilgili
diğer mevzuat hükümleri uyarınca suçlunun Türk Mahkemelerinde yargılanması
kabul edilmektedir. Türk Mahkemelerinin yetkili olması halinde de bu konuda
Ankara Mahkemelerinin uzmanlaşmasının uygun olacağı düşüncesinden hareket
edilmektedir. Maddenin ikinci fıkrasında aynı suçlarla ilgili olarak,
Uluslararası Mahkemenin kovuşturma başlatması ve yargılama yapması halinde
Uluslararası Mahkemenin yargı yetkisine öncelik tanınacağı kabul edilmek
suretiyle Uluslararası Mahkeme ile Türk Mahkemelerinin karşılıklı yetki konusu
düzenlenmektedir.
Madde 4. - Bu madde ile Türkiye’de
hakkında ceza kovuşturması başlayan kişilerle ilgili olarak, Uluslararası
Mahkeme tarafından öncelik hakkına dayanarak kovuşturmaya başlanması halinde,
Uluslararası Mahkemenin istemi üzerine Türkiye’deki kovuşturmanın Uluslararası
Mahkemeye nakli ilke olarak kabul edilmektedir. Ancak, Uluslararası Mahkemenin
nakil istemine olumlu cevap verilebilmesi için, kamu davası açılmamış ise o
yerde görevli Asliye Ceza Mahkemesinin, kamu davası açılmış ise davaya bakmakta
olan Mahkemenin, kendisine Adalet Bakanlığı aracılığıyla ulaştırılacak olan bu
istemi incelemesi ve karar vermeden önce sanığın savunmasını alması gerekli
görülmektedir. Bu çerçevede Türk Mahkemesi nakil kararını vermeden önce
özellikle sanığa isnad edilen fiilin yer ve zaman bakımından Uluslararası
Mahkemenin yetkisine girip girmediğini ve sanığın kimliğini incelemekle
görevlidir. Mahkeme, Türk mevzuatına göre vereceği nakil kararıyla birlikte
kişinin tutuklanmasına da karar verecektir. Bu kişi aleyhinde Türkiye’de
herhangi bir suçtan dolayı kovuşturma açılmış bulunması halinde de Uluslararası
Mahkeme istemde bulunduğu takdirde, aynı kuralların uygulanarak bu maddenin 1
inci fıkrasında belirtilen Türk Mahkemelerinin nakil istemine ilişkin karar
vermesi kabul edilmektedir. Böylece eski Yugoslavya’da Uluslararası Mahkeme
Statüsü kapsamına giren bir suçtan dolayı Uluslararası Mahkemenin kovuşturma
açtığı bir kimse hakkında Türkiye’de bir başka suç nedeniyle kovuşturma
başlatılması halinde de Uluslararası Mahkemenin ilgili kişiyi yargılamasına
engel olunmaması sağlanmış olmaktadır.
Bu madde çerçevesinde, Türk Mahkemelerince
hakkında gerek eski Yugoslavya’daki fiilleri gerekse TCK çerçevesinde başka bir
fiil nedeniyle kovuşturma açılmış kişinin bu dava ya da davaları zamanaşımı
süresi bakımından askıya alınmaktadır. Böylece, bu Kanunun 5 inci Maddesine
uygun olarak Uluslararası Mahkemenin mahkûmiyet ya da beraat kararı ile kesin
bir kararın muhatabı olmayan (örneğin, yetkisizlik kararının) kişiler aleyhine
Türk Mahkemeleri önünde açılan davalara Türk Mahkemeleri devam edebilecektir.
Ancak, zamanaşımı süresinin çok fazla uzaması ihtimali de gözönünde
bulundurularak, ilgili olaylara ilişkin olarak bir azami süre konulmasının da
kamu düzeni ve kişi hakları bakımından uygun olacağı sonucuna varılmıştır. Bu
çerçevede bu madde ile ilgili davalara ilişkin olarak zamanaşımı süresinin
TCK’nun öngördüğü normal sürelerin iki katı olacağı düzenlenmektedir.
Bu maddenin son fıkrası ile, kovuşturmanın
nakli konusunda Türk Mahkemelerince verilen kararın ve ilgili evrakın, Adalet
Bakanlığı aracılığıyla Uluslararası Mahkemeye iletilmesi öngörülmüştür.
Madde 5. - Bu madde “non bis in idem”
kuralı ile ilgili olup, Uluslararası Mahkemede yargılanarak kesin hükümle
mahkûm olan veya beraat edenler hakkında aynı suçtan dolayı Türkiye’de yeniden
kovuşturma yapılmaması konusunu belirtmektedir.
Buna paralel olarak, Türkiye’de
yargılanarak kesin hükümle mahkûm olan veya beraat eden kişiler hakkında aynı
fiil nedeniyle Uluslararası Mahkemeye gönderilme talebi de kabul
edilmeyecektir.
Madde 6. - Bu madde Uluslararası Mahkeme
Statüsü uyarınca yapılacak işbirliği ve adlî yardım taleplerinin, bu Kanun ve
765 sayılı Türk Ceza Kanunu ile uluslararası hukuk ve taraf olduğumuz
sözleşmeler uyarınca inceleneceğini ve gerekli kararın alınacağını
belirtmektedir. Adlî yardım talepleri ile bu Kanunda yer alan suçlarla ilgili
olarak işbirliği talepleri, Adalet Bakanlığınca yetkili adlî mercilere intikal
ettirilecek, yetkili adlî merciler de gerek Dışişleri Bakanlığı ve gerekse
İnterpol’den gelen bilgileri değerlendirerek bu yöndeki talepleri inceleyerek
gerekli kararı alacaktır.
Madde 7. - Bu madde ile, Türk
Mahkemelerince bu kanun uyarınca verilen tutuklama kararları hakkında, Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanununun 112 nci maddesinin uygulanması öngörülmüştür.
Madde 8. - Bu madde, Uluslararası Mahkeme
ile Türk adlî makamları arasındaki haberleşmenin, Adalet Bakanlığı aracılığı
ile yapılacağını belirtmektedir. Buna göre, Uluslararası Mahkeme tarafından
yapılacak işbirliği ve adlî yardım talepleri ile tutuklama ve nakil talepleri,
Adalet Bakanlığı tarafından yetkili adlî mercie iletilecek, adlî makamların
karar ve işlemleri de aynı şekilde Adalet Bakanlığınca Uluslararası Mahkemeye
bildirilecektir.
Madde 9 - Uluslararası Mahkemenin görev ve
yetki alanına giren suçlarla ilgili olarak değişik bilgi, belge ve delillerin
kamu kurum ve kuruluşlarınca elde edilmesi mümkündür. Bu çeşit bilgi, belge ve
delillerin kamu kurum ve kuruluşlarının eline geçtiğinde bunların kaybolmaması,
derlenip toparlanarak Uluslararası Mahkemeye gönderilmesi çok önemli bir
konudur. Toplanan bilgi, belge ve delillerin Adalet Bakanlığı aracılığıyla
Uluslararası Mahkemeye gönderilmesi düşünülmüştür. Kamu kurum ve kuruluşları
dışındaki üçüncü şahıslar, özel ve tüzel kişilerin eline geçecek bilgi, belge
ve deliller konusunda ise Uluslararası Mahkemeye gönderilme hususu
düzenlenmemiş ve bu konuda serbestlik düşünülmüştür. Üçüncü şahısların, özel
veya tüzel kişilerin ellerine geçen yahut derlenen bilgi, belge ve deliller bu
kişilerce Uluslararası Mahkemeye doğrudan gönderilebilecektir.
Madde 10. - Bu madde ile Uluslararası
Mahkeme önüne çıkarılacak sanık, tanık, bilirkişi ve suçtan zarar gören
şahısların yol ve ikâmet giderlerinin karşılanması konusuna açıklık
getirilmektedir.
Madde 11. - Uluslararası Mahkeme tarafından
yapılan yargılama sonucu olarak ve kesinleşen mahkumiyete ilişkin kararların
ülkemizde geçerli olabilmesi, Ankara Ağır Ceza Mahkemesinin infaz kararı
vermesine bağlı olacaktır. Uluslararası Mahkeme kararının infazı ile ilgili
talep Adalet Bakanlığına yapılacak ve Adalet Bakanlığı da yetkili Ankara Ağır
Ceza Mahkemesine dosyayı gönderecektir. Mahkeme, Uluslararası Mahkemenin
verdiği kararı inceleyecek ve bunun yerine getirilmesi için gerekli olan kararı
verecektir. Bu madde ile hükmün infazının hürriyeti bağlayıcı cezanın yerine
getirilmesini içermesi durumu da düzenlenmektedir. Uluslararası Mahkeme
tarafından verilen ve kesinleşen mahkumiyet kararlarının infazı, hükümlüleri
kabul edebileceklerini daha önceden Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyine bildiren
üye devletlerce yapılabilecektir. Eğer Türkiye böyle bir talepte bulunursa,
Mahkemece verilen cezaların infazı, ülkemiz ceza infaz kuralları çerçevesinde
ve Uluslararası Mahkemenin gözetiminde gerçekleştirilecektir.
Bu madde ile ayrıca, infaz kararının
verilebilmesi için Uluslararası Mahkeme kararının kesinleşmiş olmasının ve
sanık hakkında aynı suçtan dolayı Türk mahkemesince verilip kesinleşmiş bir
kararın bulunmamasının gerekli olduğu belirtilmiştir.
Madde 12. - Bu madde ile, Uluslararası
Mahkemenin istemine uygun olarak Türk mahkemelerinin verdikleri tutuklama ve
nakil ile ilgili kararlar ve Ağır Ceza Mahkemesinin bu Kanunun 11 inci
maddesine göre verdiği infaz kararlarına karşı acele itiraz yoluna
başvurulabilmesi öngörülmüş, böylece herhangi bir yanlışlığa karşı kişi
haklarının azami ölçüde korunmasına özen gösterilmiştir.
Madde 13. - Bu madde ile Uluslararası
Mahkemenin hâkimlerinin, savcı ve yardımcıları ile savcılık personelinin yazı
işleri müdürü ve kalem personelinin Türkiye’de, Uluslararası Mahkeme Statüsünün
30 uncu maddesinde belirtildiği şekilde, 13 Şubat 1946 tarihli Birleşmiş
Milletler İmtiyazlar ve Dokunulmazlıklar Sözleşmesi hükümleri gereği olarak
dokunulmazlık, bağışıklık, ayrıcalık ve kolaylıklardan yararlanmaları konusu
düzenlenmiştir. Belirtilen dokunulmazlık ve ayrıcalıklar görev sırasında tam
bir serbestlik içinde çalışma olanağı sağlayacaktır.
Madde 14. - Yürürlük maddesidir. Ancak, bu
Kanun ile Uluslararası Mahkemenin eski Yugoslavya ülkesindeki 1.1.1991
tarihinden sonraki olaylarla sınırlı olarak yargı yetkisinin sürdüğü sürece
Türkiye’de etki doğurması amaçlandığı için Uluslararası Mahkemenin görevi sona
erdiği andan itibaren bu Kanunun da yürürlükten kalkması öngörülmektedir.
Madde 15. - Yürütme maddesidir.
Dışişleri Komisyonu
Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Dışişleri
Komisyonu
Esas No : 1/396
Karar No: 17 31.1.2003
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Eski Yugoslavya'da İşlenen Bazı Suçların Kovuşturulması
Hakkında Kanun Tasarısı Komisyonumuzun 29 Ocak 2003 tarihli 3 üncü
toplantısında Dışişleri Bakanlığı ve Adalet Bakanlığı temsilcilerinin
katılmalarıyla görüşülmüştür.
Eski Yugoslavya ülkesinde uluslararası hukuka uygun olarak
yeni devletlerin kurulması sürecinde karşılaşılan sorunlara, Devletlerin ülke
bütünlüğüne ve egemenliklerine saygı,birbirlerinin içişlerine karışmama ve
kuvvete başvurmama ilkeleri çerçevesinde çözüm yolları aranmasına, Sırbistan
yönetimince izlenen aşırı milliyetçi ve yayılmacı politika imkân vermemiş ve
Bosna-Hersek'in bağımsızlık ve ülke bütünlüğüne yönelik saldırılar, yoğun etnik
temizlik ve insan hakları ihlalleriyle desteklenmiştir.
Uluslararası toplum bu gelişmeler karşısında BM Güvenlik
Konseyi'nin kararıyla Yugoslavya'ya (Sırbistan-Karadağ) yaptırımlar uygulamaya
başlamıştır. Daha sonra Güvenlik Konseyi'nin 827 sayılı kararı ile "Eski
Yugoslavya Ülkesinde 1.1.1991 Tarihinden İtibaren İşlenen Uluslararası İnsancıl
Hukukun Ağır İhlallerinden Sorumlu Suç Faillerinin Yargılanması İçin
Uluslararası Mahkeme" kurulmuş ve görevine başlamıştır. Bu karar
Türkiye'nin de içinde bulunduğu üye devletleri bağlayıcı bir karardır.
Güvenlik Konseyi Uluslararası Mahkemenin yetki ve
faaliyetlerini düzenleyen bir statüyü de 827 Sayılı kararının eki olarak kabul
etmiş bulunmaktadır. Bu statüye göre aynı konuda ulusal mahkemelerin de yetkili
olması ve davaya bakması durumunda Uluslararası Mahkemenin talebi üzerine
ulusal mahkemenin vereceği bir kararla yargılama dosyasını Uluslararası
Mahkemeye göndermesi gerekmektedir. Bu mahkeme savcılığı gerektiğinde BM üyesi
ilgili Devletle işbirliği yapmak hakkına sahiptir.
Belirtilen bu faaliyetlerin Türkiye'de
gerçekleştirilebilmesine olanak sağlamak ve Uluslararası Mahkeme ile gerekli
işbirliğini gerçekleştirmek amacıyla hazırlanan Tasarı Komisyonumuzca uygun
görülerek aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz havalesi gereğince Adalet Komisyonuna gönderilmek
üzere Başkanlığa saygı ile arzolunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Mehmet Dülger |
Emin Şirin |
Eyyüp Sanay |
|
|
|
Antalya |
İstanbul |
Ankara |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Hüseyin Kansu |
Nur Doğan Topaloğlu |
Mehmet Güner |
|
|
|
İstanbul |
Ankara |
Bolu |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mustafa Dündar |
V. Haşim Oral |
M. İhsan Arslan |
|
|
|
Bursa |
Denizli |
Diyarbakır |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Abdülbaki
Türkoğlu |
Mehmet Eraslan |
Halil Akyüz |
|
|
|
Elazığ |
Hatay |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
Onur Öymen |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Fikret Ünlü |
Hasan Ören |
Nihat Eri |
|
|
|
Karaman |
Manisa |
Mardin |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Osman Seyfi |
A. Müfit Yetkin |
Emin Koç |
|
|
|
Nevşehir |
Şanlıurfa |
Yozgat |
|
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
ESKİ
YUGOSLAVYA’DA İŞLENEN BAZI SUÇLARIN KOVUŞTURULMASI
HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE
1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE
2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE
3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE
4.- Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE
5.- Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE
6.- Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE
7.- Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE
8.- Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE
9.- Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10.- Tasarının 10 uncu maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 11.- Tasarının 11 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 12.- Tasarının 12 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 13.- Tasarının 13 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 14.- Tasarının 14 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 15.- Tasarının 15 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Adalet Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Adalet
Komisyonu 15.4.2003
Esas No. : 1/396
Karar No. : 20
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca, 20.1.2003 tarihinde tali
komisyon olarak Dışişleri Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza
havale edilmiş bulunan "Eski Yugoslavya'da İşlenen Bazı Suçların
Kovuşturulması Hakkında Kanun Tasarısı (1/396)", Komisyonumuzun 10.4.2003
tarihli 15 nci birleşiminde, Adalet ve Dışişleri Bakanlıkları temsilcilerinin
de katılmalarıyla incelenip görüşülmüş, geneli üzerindeki görüşmelerin
tamamlanmasından sonra maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının 3 üncü maddesinde yer alan
fıkraların her ikisinin de yetki konusu ile ilgili olması ve ikinci fıkranın
karşılıklı yetki konusunda Uluslararası Mahkemenin yetkisinin önceliğini
belirtmesi nedeniyle Türk Mahkemelerinin yetkisinden bahseden birinci fıkrada
yer almasının daha doğru olacağı düşünülerek bu fıkralar "Ancak"
kelimesi ile birleştirilmiştir.
Tasarının 4 üncü maddesi Uluslararası
Mahkemenin yetkisinin önceliğini Statüye uygun şekilde belirginleştirecek ve
izlenecek usulü daha açık olarak ifade edecek şekilde değiştirilmiştir. Bu
madde ile Türkiye'de hakkında ceza kovuşturması başlayan kişilerle ilgili
olarak, Uluslararası Mahkeme tarafından öncelik hakkına dayanarak kovuşturmaya
başlanması halinde, Uluslararası Mahkemenin istemi üzerine Türkiye'deki
kovuşturmanın Uluslararası Mahkemeye nakli ilke olarak kabul edilmektedir.
Maddede yapılan değişikliklerle, Uluslararası Mahkemenin nakil istemine olumlu
cevap verilebilmesi için, istenen kişinin bulunduğu yerdeki Cumhuriyet
savcısının kendisine, Adalet Bakanlığı aracılığı ile ulaştırılacak olan bu
istemi incelemesi, sanığın kimliğini saptayarak sorgusunu yapması, hakkındaki
isnadın Uluslararası Mahkemenin yetkisine dair suçlardan olup olmadığını tespit
etmesi, ayrıca sanığın tutuklanmasına ilişkin kararın Asliye Ceza Mahkemesi
yerine, Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu uyarınca bu konuda genel görevli mahkeme
olan Sulh Ceza Mahkemesi tarafından verilmesi uygun görülmüştür.
Tasarının 5 inci maddesinin kenar başlığı
Uluslararası Mahkeme Statüsünün 10 uncu maddesinde yer alan "non bis in
idem" kuralını daha iyi ifade etmesi nedeniyle "Yeniden yargılama
yasağı" olarak değiştirilmiş, ikinci fıkrada yapılan değişiklikle
Türkiye'de yargılanarak, işledikleri iddia edilen fiiller hakkında Türk Ceza
Mevzuatının öngördüğü hükümlere göre kesin hükümle mahkum edilen veya beraat
eden yabancıları Uluslararası Mahkemenin yeniden yargılayabilmesi Türk yargı
mercileri tarafından verilecek karara bağlanmıştır.
Tasarının 11 inci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan "deklarasyonun" ibaresi "bildirimin"
şeklinde değiştirilmiş, ikinci fıkrada yapılan değişiklikle sanık hakkında aynı
suçtan dolayı Türk mahkemesince verilip kesinleşmiş ve infaz edilmiş bir
kararın bulunması halinde, bu cezanın Uluslararası Mahkeme tarafından verilen
cezadan mahsup edileceği hükme bağlanmıştır. Bu hüküm aynı zamanda uluslararası
ceza hukukunun genel ilkelerindendir.
Tasarının 12 nci maddesinde yapılan
değişiklikle, ağır ceza mahkemesinin 11 inci maddeye göre vereceği infaz kararı
aleyhine, acele itiraz yerine Uluslararası Mahkemenin yetkisi dahilindeki
suçların önemi dikkate alınarak temyiz yolunun açık olması sağlanmıştır.
Tasarının diğer maddeleri, Bakanlar
Kurulundan gelen şekli ile aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Köksal
Toptan |
Halil
Özyolcu |
Ramazan
Can |
|
|
Zonguldak |
Ağrı |
Kırıkkale |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan
Kara |
Mehmet
Ziya Yergök |
Feridun
Fikret Baloğlu |
|
|
Kilis |
Adana |
Antalya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Orhan
Yıldız |
Semiha Öyüş |
Feridun
Ayvazoğlu |
|
|
Artvin |
Aydın |
Çorum |
|
|
|
(Toplantıya katılmadı.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muzaffer Külcü |
Mahmut Durdu |
Esat Canan |
|
|
Çorum |
Gaziantep |
Hakkâri |
|
|
(Toplantıya katılmadı.) |
|
(Toplantıya katılmadı.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Recep Özel |
Ahmet
Güryüz Ketenci |
Mehmet
Yılmazcan |
|
|
Isparta |
İstanbul |
Kahramanmaraş |
|
|
(Toplantıya katılmadı.) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hakkı
Köylü |
Harun Tüfekçi |
Kerim
Özkul |
|
|
Kastamonu |
Konya |
Konya |
|
|
|
(Toplantıya katılmadı.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem
Kılıç |
İsmail
Bilen |
Orhan
Eraslan |
|
|
Malatya |
Manisa |
Niğde |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ömer Kulaksız |
Mehmet
Nuri Saygun |
Bekir
Bozdağ |
|
|
Sivas |
Tekirdağ |
Yozgat |
|
|
(Toplantıya katılmadı.) |
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
ESKİ
YUGOSLAVYA’DA İŞLENEN
BAZI
SUÇLARIN KOVUŞTURULMASI
HAKKINDA
KANUN TASARISI
Amaç
MADDE 1. - Bu Kanunun macı, eski
Yugoslavya Ülkesinde 1.1.1991 tarihinden bu yana işlenen ve Birleşmiş Milletler
Güvenlik Konseyinin 827 (1993) sayılı Kararına ekli Statüde belirtilen suçları
kovuşturmak için kurulan Uluslararası Mahkemenin yetkisine giren konularda Türk
adlî makamlarının yetkilerini ve Uluslararası Mahkeme ile işbirliğini
düzenlemektir.
Tanımlar
MADDE 2. - Bu Kanunda geçen;
a) 827 (1993) sayılı Karar : Birleşmiş
Milletler Güvenlik Konseyinin aldığı 25.5.1993 tarihli ve 827 (1993) sayılı
Kararı,
b) Uluslararası Mahkeme : Eski Yugoslavya
Ülkesinde 1.1.1991 tarihinden itibaren uluslararası insancıl hukukun ağır
ihlallerinden sorumlu suç faillerini yargılamak için 827 (1993) sayılı Karar
ile kurulan Uluslararası Mahkemeyi,
c) Statü : Uluslararası Mahkemenin
çalışması ile ilgili temel usul ve esasları düzenleyen ve 827 (1993) sayılı
Kararın ekini oluşturan Statü’yü,
ifade eder.
Karşılıklı
yetki
MADDE 3. - Uluslararası Mahkemenin yargı
yetkisine giren ve Statü’de belirtilen bir suçu işleyen kimse, Türkiye’de
bulunduğu takdirde, Türk Ceza Kanunu ve ilgili mevzuat uyarınca Türk
mahkemelerinde yargılanır. Bu konuda Ankara mahkemeleri yetkilidir.
Uluslararası Mahkemenin yetki yönünden
ulusal yargıya önceliği vardır.
Ceza
kovuşturmalarının nakli
MADDE 4. - Türkiye’de hakkında ceza
kovuşturması başlamış bir kimseyle ilgili olarak, kovuşturmanın herhangi bir aşamasında
Uluslararası Mahkeme, yargılama önceliğine dayanarak kovuşturmanın nakli
isteminde bulunduğu takdirde, Adalet Bakanlığının bildirimi üzerine, kamu
davası açılmamış ise, o yerde görevli asliye ceza mahkemesi tarafından; kamu
davası açılmış ise, mahkemesince, sanığın savunması alınarak Türk mevzuatına
göre karar verilir. Mahkeme, nakil kararıyla birlikte kişinin tutuklanmasına da
karar verir.
Nakil kararının verilebilmesi için, fiilin
Uluslararası Mahkemenin yer ve zaman bakımından yetkisi içinde olması şarttır.
Bu kişi aleyhinde Türkiye’de, herhangi bir suçtan dolayı kovuşturma bulunması,
birinci fıkra hükmünün uygulanmasını engellemez. Bu takdirde, Türkiye’de
yargılanacak suçlar yönünden dava zamanaşımı, kovuşturmanın yeniden başlamasına
kadar durur. Ancak bu süre, Türk Ceza Kanununun 102 nci maddesinde öngörülen
sürelerin iki katından fazla uzatılamaz.
Kovuşturmanın nakli konusunda verilen
karar, Adalet Bakanlığı aracılığı ile Uluslararası Mahkemeye bildirilir ve
ilgili evrak da aynı yoldan gönderilir.
Yeniden
yargılanmama
MADDE5. - Uluslararası Mahkemede
yargılanarak kesin hükümle mahkûm olan veya beraat edenler hakkında aynı suçtan
dolayı Türkiye’de kovuşturma yapılamaz.
Türkiye’de yargılanarak kesin hükümle
mahkûm olan veya beraat eden kişiler hakkında, aynı fiil nedeni ile
Uluslararası Mahkemeye gönderilme talebi kabul edilemez.
İşbirliği
ve adlî yardım talepleri
MADDE6. - Bu Kanun kapsamına giren suçlara
ilişkin olarak Uluslararası Mahkemenin Statüsü uyarınca yapılacak işbirliği ve
adlî yardım talepleri, bu Kanun ve ilgili mevzuat hükümleri uyarınca yetkili
adlî makamlar tarafından incelenir ve gerekli karar alınır.
Tutuklama
MADDE7. - Bu Kanun uyarınca verilen
tutuklama kararları hakkında, Ceza Mahkemeleri Usulü Kanununun 112 nci maddesi
uygulanır.
Taleplerin
iletilmesi ve haberleşme
MADDE8. - Bu Kanun hükümleri dairesinde
Uluslararası Mahkeme tarafından yapılacak işbirliği ve adlî yardım talepleri
ile tutuklama ve nakil talepleri, Adalet Bakanlığı tarafından yetkili adlî
mercie iletilir. Adlî makamların karar ve işlemleri de aynı şekilde Adalet
Bakanlığınca Uluslararası Mahkemeye bildirilir.
Bilgi,
belge ve delillerin devri
MADDE9. - Bu Kanun kapsamına giren
suçlarla ilgili olarak kamu kurum ve kuruluşlarınca elde edilen bilgi, belge ve
deliller Adalet Bakanlığı aracılığı ile Uluslararası Mahkemeye gönderilir.
Nakil
giderleri
MADDE10. - Uluslararası Mahkeme önüne
çıkarılacak sanık, tanık, bilirkişi ve suçtan zarar gören şahısların yol ve
ikamet giderleri, Statü uyarınca Uluslararası Mahkeme tarafından karşılanır.
Uluslararası
Mahkeme kararının infazı
MADDE11. - Uluslararası Mahkeme tarafından
verilen hükmün Türkiye’de infazının istenmesi halinde,Adalet Bakanlığının
talebi üzerine Ankara Ağır Ceza Mahkemesince karar verilir. Hükmün infazı
hürriyeti bağlayıcı cezanın yerine getirilmesini içerdiği takdirde, Statü
gereğince yazılı deklarasyonun yapılmış olması şarttır.
İnfaz kararının verilebilmesi için,
Uluslararası Mahkeme kararının kesinleşmiş olması ve sanık hakkında aynı suçtan
dolayı Türk mahkemesince verilip kesinleşmiş bir kararın bulunmaması gerekir.
Kanun
yolları
MADDE 12. - Bu Kanun hükümleri gereğince
tutuklama ve nakil ile ilgili kararlar ve Ağır Ceza Mahkemesince 11 inci
maddeye göre verilecek karar aleyhine acele itiraz yoluna gidilebilir.
Dokunulmazlık
ve ayrıcalıklar
MADDE 13. - Uluslararası Mahkeme,
hâkimler, savcı ve savcılık personeli, yazı işleri müdürü ve kalem personeli
Türkiye’de Uluslararası Mahkeme Statüsünün 30 uncu maddesi hükümleri uyarınca
dokunulmazlık, ayrıcalık ve kolaylıklardan yararlanırlar.
Yürürlük
MADDE 14. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer ve Uluslararası Mahkemenin eski Yugoslavya ülkesinde işlenen
suçlarla ilgili yargılama faaliyetlerinin sona ermesi ile yürürlükten kalkar.
Yürütme
MADDE 15. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
|
|
Prof. Dr.
T. Çiller |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet Bakanı ve Başb. Yrd. |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
H. Çetin |
N.
Cevheri |
Y. Aktuna |
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
|
Z. Halis |
B. S.
Daçe |
A.
Hacaloğlu |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
A. E.
Kıratlıoğlu |
N. Kurt |
A.
Hacaloğlu |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
|
A.A.
Doğan |
A. Ataç |
M.
Moğultay |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
A.
Gökdemir |
Ş. Erdem |
M.
Moğultay |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Dışişleri Bakanı V. |
|
|
M. Gölhan |
N.
Menteşe |
H. Çetin |
|
|
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
Bay. ve İskân Bakanı |
|
|
İ. Attila |
N. Ayaz |
E. Şahin |
|
|
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
|
|
D. Baran |
A. Ş.
Erek |
R. Şahin |
|
|
Çal. ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı |
|
|
Z. Halis |
H. Akyol |
V. Atasoy |
|
|
Kültür Bakanı V. |
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
|
|
İ.
Gürpınar |
İ.
Gürpınar |
H. Ekinci |
|
|
|
Çevre Bakanı |
|
|
|
|
R.Akçalı |
|
ADALET KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
ESKİ
YUGOSLAVYA’DA İŞLENEN
BAZI
SUÇLARIN KOVUŞTURULMASI
HAKKINDA
KANUN TASARISI
Amaç
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tanımlar
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Karşılıklı
yetki
MADDE 3. - Uluslararası Mahkemenin yargı
yetkisine giren ve Statü'de belirtilen bir suçu işleyen kimse, Türkiye'de
bulunduğu takdirde, Türk Ceza Kanunu ve
ilgili mevzuat uyarınca Türk Mahkemelerinde yargılanır. Bu konuda Ankara
Mahkemeleri yetkilidir. Ancak, Uluslararası Mahkemenin yetki yönünden ulusal
yargıya önceliği vardır.
Ceza
kovuşturmalarının nakli
MADDE 4. - Türkiye'de hakkında ceza kovuşturması
başlamış bir kimseyle ilgili olarak, kovuşturmanın herhangi bir aşamasında
Uluslararası Mahkeme, yargılama önceliğine dayanarak, kovuşturmanın nakli
isteminde bulunduğu takdirde, bu talep Adalet Bakanlığı'nca istenen kişinin
bulunduğu yerdeki Cumhuriyet Başsavcılığına gönderilir. Cumhuriyet savcısı önce
bu kişinin kimliğini saptar, hakkındaki isnadın Uluslararası Mahkemenin
yetkisine dair olan suçlardan olup olmadığını tespit eder, sanığın sorgusunu
yaparak, incelemelerinin sonucuna göre sanığı tutuklanması için Sulh Ceza
Mahkemesine başvurur. Sulh Ceza Mahkemesince bu konuda gerekli karar verilir.
Dava görülmekte iken böyle bir istem
Adalet Bakanlığı tarafından iletildiğinde, mahkemece durma kararı verildikten
sonra sanığın Uluslararası Mahkemeye sevkine karar verilir. Kararın infazı
konusundaki işlemler Adalet Bakanlığınca yerine getirilir.
Nakil kararının verilebilmesi için fiilin
Uluslararası Mahkemenin yer ve zaman bakımından yetkisi içinde olması şarttır.
Bu kişi aleyhinde Türkiye'de, herhangi bir suçtan dolayı kovuşturma yapılmakta
olması, birinci ve ikinci fıkra hükümlerinin uygulanmasını engellemez. Bu
takdirde, Türkiye'de yargılanacak suçlar yönünden kovuşturmanın yeniden
başlamasına kadar zamanaşımı işlemez.
Kovuşturmanın nakli konusunda verilen
karar, Adalet Bakanlığı aracılığı ile Uluslararası Mahkemeye bildirilir ve
ilgili evrak da aynı yoldan gönderilir.
Yeniden
yargılama yasağı
MADDE 5. - Uluslararası Mahkemede
yargılanarak kesin hükümle mahkum olan veya beraat edenler hakkında aynı suçtan
dolayı Türkiye'de kovuşturma yapılamaz.
Türkiye'de yargılanarak, işledikleri iddia
edilen filler hakkında Türk Ceza mevzuatının öngördüğü hükümlere göre kesin
hükümle mahkum edilen veya beraat eden yabancıları Uluslararası Mahkemenin
yeniden yargılayabilmesi için Türk yargı mercileri tarafından gerekli karar
verilir.
İşbirliği
ve adlî yardım talepleri
MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Tutuklama
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Taleplerin
iletilmesi ve haberleşme
MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Bilgi,
belge ve delillerin devri
MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Nakil
giderleri
MADDE 10. - Tasarının 10 uncu maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Uluslararası
Mahkeme kararının infazı
MADDE 11. - Uluslararası Mahkeme
tarafından verilen hükmün Türkiye'de infazının istenmesi halinde, Adalet
Bakanlığının talebi üzerine Ankara Ağır Ceza Mahkemesince karar verilir. Hükmün
infazı hürriyeti bağlayıcı cezanın yerine getirilmesini içerdiği takdirde,
Statü gereğince yazılı bildirimin yapılmış olması şarttır.
İnfaz kararının verilebilmesi için
Uluslararası Mahkeme kararının kesinleşmiş olması gerekir. Sanık hakkında aynı
suçtan dolayı Türk Mahkemesince verilip kesinleşmiş ve infaz edilmiş bir
kararın bulunması halinde, bu ceza Uluslararası Mahkemece verilen cezadan
mahsup edilir.
Kanun yolları
MADDE 12. - Bu Kanun hükümleri gereğince
tutuklama ve nakil ile ilgili kararlar aleyhine acele itiraz yoluna
gidilebilir. Ağır Ceza Mahkemesince 11 inci maddeye göre verilecek karara karşı
temyiz yolu açıktır.
Dokunulmazlık
ve ayrıcalıklar
MADDE 13. - Tasarının 13 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yürürlük
MADDE 14. - Tasarının 14 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yürütme
MADDE 15. - Tasarının 15 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.