Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 224)

 

Orman Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu (1/638)

 

                                         

Not : Tasarı Başkanlıkça; Çevre, Adalet, Anayasa ile Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonlarına havale edilmiştir.

 

                         T.C.

            Başbakanlık                  2.7.2003

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-588/3037

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Çevre ve Orman Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 23.6.2003 tarihinde kararlaştırılan “Orman Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Bilindiği üzere kızılağaç; Devlet ormanlarında tabiî olarak yetiştiği gibi özellikle Karadeniz Bölgesinde özel mülkiyette bulunan arazilerde de yetişmektedir. 6831 sayılı Kanuna göre, 3 hektardan büyük alanlardaki orman ağaçları ile kaplı yerler orman tanımına girmekte ve bu durum mülkiyet sahiplerinin arazi üzerindeki kullanım hakkını kısıtlamaktadır.

Tasarı ile, orman sınırları içinde ve bitişiğinde tapulu, orman sınırları dışında her türlü tasarruf belgeleri ile özel mülkiyette bulunan kızılağaçlıklar ve aşılı kestanelikler Orman Kanununun 1 inci maddesindeki istisna bentleri kapsamına alınarak, 3 hektardan büyük alanlarda da kızılağaç yetiştiriciliği teşvik edilmekte, bu tip arazi sahiplerinin faydalanmalarındaki kısıtlamalar kaldırılmakta ve orman idaresi ile mülk sahipleri arasındaki ihtilaflar giderilmektedir.

6831 sayılı Kanunun 2 nci maddesine göre yapılan uygulamaların, muhafaza ormanı ve millî park alanlarının yanı sıra tabiat parkları ve tabiatı koruma alanlarında yapılamayacağı hükme bağlanmakta; bu uygulamaların yapıldığı tarih itibarıyla fiilen orman olmasına rağmen herhangi bir nedenle orman sınırları dışında kalmış yerlerin yeniden orman rejimi içine alınmasına imkân sağlanmaktadır. Fiilî durumu itibarıyla orman olduğu tespit edilen yerlerin orman sınırı içine alınmasının sağlanmasında mevcut orman varlığımızın korunması ve kollanması açısından gerek bulunmaktadır.

Orman kadastro haritalarının yapılmasında yetki ve sorumluluğun kimlere ait olduğuna açıklık getirilerek orman kadastro haritalarının tescil edilmesi kolaylaştırılmaktadır.

Orman sınırlaması ve orman sınırları dışına çıkarma işlemlerine karşı Çevre ve Orman Bakanlığının yanı sıra Orman Genel Müdürlüğüne de dava açma hakkı verilmektedir.

Gerçek ve tüzel kişilere ait taşınmazlar ile Devlet ormanının müşterek sınırının aplikesi halen orman kadastro komisyonlarınca hiçbir bedel talep edilmeden yapılmaktadır. Yapılan değişiklikle diğer kamu kurum ve kuruluşlarında olduğu gibi bu tür işlere ait giderlerin müracaat sahibince karşılanması zorunluluğu getirilmektedir.

Mamûl ve yarı mamûl orman emvalinin nakliye tezkeresi düzenlenmesine tâbi olmaksızın, ilgili kurumlarca fatura veya sevk irsaliyesi düzenlenmek kaydı ile taşınabilmesine imkân sağlanmaktadır.

Havzadaki erozyonu durdurmak, bozuk ormanları iyileştirmek, meraların ıslahını ve halkın refah düzeyini yükseltmek amacıyla bir bütün halinde havza amenajmanı esaslarına göre ormancılık projelerinin hazırlanması için gerekli tedbirlerin alınmasına yönelik düzenleme yapılmaktadır.

6831 sayılı Kanunda öngörülen para cezaları yetersiz kaldığı için bazı yörelerde yaygın olarak görülen kaçak orman emvali ticareti alışkanlığını ve ormanların tahribini engellemek amacıyla, cezaların miktarları artırılmaktadır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile; kızılağaçlıklar ve aşılı kestanelikler (H) bendi kapsamına alınarak bu yerlerin orman sayılmayacağı hükme bağlanmaktadır.

Kızılağaç; Devlet ormanlarında tabiî olarak yetiştiği gibi özellikle Karadeniz Bölgesinde özel mülkiyette bulunan arazilerde de yetişmektedir.

6831 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin (G) bendine göre, 3 hektardan büyük alanlardaki orman ağaçları ile kaplı yerler orman tanımına girmekte ve bu durum mülkiyet sahiplerinin arazi üzerindeki kullanım hakkını kısıtlamaktadır.

Öngörülen değişiklikle, orman sınırları içinde ve bitişiğinde tapulu, orman sınırları dışında her türlü tasarruf belgeleri ile özel mülkiyette bulunan kızılağaçlıklar ve aşılı kestanelikler Orman Kanununun 1 inci maddesindeki istisna bentleri kapsamına alınmaktadır. Böylece, 3 hektardan büyük alanlarda da kızılağaç yetiştiriciliği teşvik edilerek, bu tip arazi sahiplerinin faydalanmalarındaki kısıtlamanın kaldırılması ve orman idaresi ile mülk sahipleri arasındaki ihtilâfların giderilmesi sağlanmaktadır.

Diğer taraftan, ülkemizin özellikle Bursa, Kütahya, Bilecik başta olmak üzere birçok yöresinde kestaneliklere sahip vatandaşlarımıza da benzer şekilde faydalanma kolaylığı getirilmektedir.

Madde 2. - Madde ile, 6831 sayılı Kanunun 2 nci maddesine göre yapılan uygulamaların, muhafaza ormanı ve millî park alanlarının yanı sıra tabiat parkları ve tabiatı koruma alanlarında da yapılamayacağı hükme bağlanmaktadır.

Madde 3. - Madde ile 6831 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (B) bendine göre yapılan uygulamaların yapıldığı tarih itibarıyla fiilen orman olmasına rağmen herhangi bir nedenle orman sınırları dışında kalmış yerlerin yeniden orman rejimi içine alınmasına imkân sağlanmaktadır.

Fiilî durumu itibarıyla orman olduğu tespit edilen yerlerin orman sınırı içine alınmasının sağlanmasında mevcut orman varlığımızın korunması ve kollanması açısından gerek bulunmaktadır. Aynı maddede yapılan bir diğer değişiklikle de ormanların kadastrosu ve Devlet ormanlarında 6831 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (B) bendine göre yapılan uygulamalarının re’sen, aynı maddenin birinci fıkrasının (A) bendine göre yapılan uygulamalarının ise yapılan müracaatların değerlendirilerek Bakanlıkça onaylanması halinde bedelsiz olarak yapılacağı; hususî ormanlar ve hükmî şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanlarda ise sahiplerinin müracaatı üzerine yapılacak 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (B) bendi uygulamalarının bedeli karşılığında yapılacağı hükme bağlanmaktadır.

Madde 4. - Kadastro ve diğer ormancılık hizmetleri için gerekli olan haritaların ve hava fotoğraflarının temini uygulamada Orman Genel Müdürlüğünce sağlanmaktadır. Ancak, Kanunun mevcut halinde bu işin Tarım, Orman ve Köyişleri Bakanlığınca yapılacağı hükmü bulunmaktadır. Maddede yapılan düzenleme Kanun ile uygulamayı uyumlu hale getirmektedir.

Kadastro komisyonlarının doğru karar almalarına, tutanaklar ile zeminin birbirine tam olarak uymasına rağmen düzenlenmiş olan haritaların yazım, tersim ve hesaplama gibi fenni hatalardan kaynaklanan, yalnızca komisyonlarca hazırlanan haritalardaki yanlışlıkların düzeltilmesi kapsamındaki konularla sınırlı kalmak üzere düzeltmelerin yapılmasına imkân sağlanmaktadır. 3402 sayılı Kadastro Kanununun 41 inci maddesinde buna benzer bir yetki kadastro müdürlüklerine verilmiş ve bu yetki halen kullanılmaktadır. Kanunda belirtilen süre sonunda tutanaklarla birlikte ilana çıkartıldığından kesinleşen, bu itibarla hukukî olarak bir daha gündeme getirilemeyen bu teknik aksaklıkların düzeltilmesi ve bu işlemlerin kimler tarafından yapılacağı hususlarına açıklık getirilmektedir.

Madde 5. - Madde ile orman kadastro haritalarının yapılmasında yetki ve sorumluluğun harita mühendislerine ait olduğu belirtilmektedir. Böylece, orman kadastro haritalarının tescili kolaylaştırılmaktadır.

Madde 6. - Madde ile orman sınırlaması ve orman sınırları dışına çıkarma işlemlerine karşı Çevre ve Orman Bakanlığının yanı sıra Orman Genel Müdürlüğüne de dava açma hakkının yeniden verilmesi ile davaların tarafları madde içinde yeniden düzenlenmiştir.

Ayrıca, 6831 sayılı Kanunun 20.6.1973 tarihli ve 1744 sayılı Kanunla değişik 2 nci maddesi ve 23.9.1983 tarihli ve 2896 sayılı, 5.6.1986 tarihli ve 3302 sayılı Kanunlarla değişik 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (B) bendi gereğince orman sınırları dışına çıkartılan, ancak fiilen orman olduğu tespit edilen yerlerin tekrar orman rejimi içine alınmasına imkân sağlanmaktadır.

Madde 7. - Madde ile, yatırım bütçesi kapsamında bulunan orman kadastro çalışmalarının bütçesine demirbaş alımları da ilave edilmiştir.

Gerçek ve tüzel kişilere ait taşınmazları ile Devlet ormanının müşterek sınırının aplikesi yönünde yoğun müracaatlar yapılmakta olup, orman kadastro komisyonlarınca bu talepler hiçbir bedel talep edilmeden karşılanmaya çalışılmaktadır. Bu maddedeki değişiklikle diğer kamu kurum ve kuruluşlarında olduğu gibi bu tür işlere ait giderlerin müracaat sahibince karşılanması zorunluluğu getirilmektedir.

Madde 8. - Madde ile, teknik yeterliliği olan görevlilerin damga kullanabilmelerine imkân sağlanmaktadır.

6831 sayılı Kanunun 27 nci maddesinin birinci fıkrası, orman ağaç ve ürünlerinin damga ve nakliye işlerinin Orman Genel Müdürlüğünce belirlenecek esaslara göre yürütüleceğini düzenlemekte, buna karşılık aynı maddenin son fıkrası bu inisiyatifi sınırlamakta ve her türlü orman emvalinin taşınmasını nakliye tezkeresi şartına bağlamaktadır.

Fabrika veya imalathanelerde yarı mamul veya mamul hale getirilmiş orman emvali kökenli tüketim maddelerinin nakliye tezkeresine konu edilmesi günümüz şartlarına uygun düşmemektedir. Bu nedenle yapılan değişiklikle fatura ve sevk irsaliyesinin imrarat ve tebdile mahsus nakliye tezkeresi yerine geçebilmesi şartlarına açıklık getirilmektedir. Ayrıca, yapılan değişiklikle evvelce sadece nakliye tezkeresi için öngörülen mükellefiyetler fatura ve sevk irsaliyesi ile de taşınması mümkün kılınan emval için de getirilerek herhangi bir boşluk doğması önlenmektedir.

Madde 9. - Bilindiği üzere 6831 sayılı Kanunun 41 inci maddesinin birinci fıkrası, orman emvalinin nakliye tezkeresi düzenlenmeden taşınmasını engellemektedir. Bu husus günümüz şartlarına uygun düşmemekte, özellikle büyük şehirlerde ve satış cirosu çok yüksek olan fabrikalarda orman idaresinin devamlı surette nakliye tezkeresi düzenleyecek eleman bulundurmasını gerektirmektedir. Bu külfeti kaldırmak amacı ile mamul ve yarı mamul orman emvalinin nakliye tezkeresi düzenlenmesine tâbi olmaksızın, ilgili kurumlarca fatura veya sevk irsaliyesi düzenlenmek kaydı ile taşınabilmesine imkân sağlanmaktadır.

Dördüncü fıkrada yapılan değişiklikle de uygulamada boşluğa yol açmamak için, evvelce sadece nakliye tezkereleri için öngörülen yükümlülükler, fatura veya sevk irsaliyesi ile taşınacak emval için de düzenlenmektedir. Ayrıca, nakliye tezkeresi, fatura veya sevk irsaliyesinde yazılı olan miktardan hacmen yüzde onuna, veznen yüzde onbeşine kadar çıkacak fazlalıkların, fazlalığın bedeli ile birlikte yüzde on fazlasının ödenmesi durumunda serbest bırakılacağı hükme bağlanmaktadır.

Madde 10. - Madde ile, 6831 sayılı Kanunun 42 nci maddesinin birinci fıkrasının son cümlesinde yer alan “Şehir ve kasabalardaki ticarethane ve fabrikalardan ticaret kasdı olmaksızın orman mahsulü alıp nakledeceklerden nakliye tezkeresi aranmaz.” hükmü daha kapsamlı ve günün şartlarına uygun olarak yeniden düzenlenmektedir. Ayrıca, fabrika ve ticarethanelerden şehir içinde kullanılmak amacıyla yapılacak orman emvali ve ürünü çıkışlarının ise taşıma araçlarında bulundurulması zorunlu olan ve ilk çıkış anında düzenlenmesi gereken fatura veya sevk irsaliyeleri ile yapılabilmesi mümkün hale getirilmektedir.

Madde 11. - Madde ile, havzadaki erozyonu durdurmak, bozuk ormanları iyileştirmek, meraların ıslahını ve halkın refah düzeyini yükseltmek amacıyla bir bütün halinde havza amenajmanı esaslarına göre ormancılık projelerinin hazırlanması için tüm tedbirlerin alınmasına imkân sağlanmaktadır.

Madde 12. - Tasarı ile fatura veya sevk irsaliyesi ile de orman emvali taşınmasının mümkün kılınması sebebiyle, orman mallarını damgasız veya nakliye tezkeresiz olarak taşıyanlara uygulanan cezaların taşıma esnasında araçlarında fatura veya sevk irsaliyesi bulundurmayanlar hakkında da uygulanması öngörülmektedir.

Madde 13. - Madde ile, 6831 sayılı Kanunun 1 inci maddesindeki istisna bentleri kapsamına alınan, orman sınırları içinde ve bitişiğinde tapulu, orman sınırları dışında her türlü tasarruf belgeleri ile özel mülkiyette bulunan kızılağaçlıklar ve aşılı kestaneliklerden, sahiplerinin faydalanmaları kolaylaştırılmaktadır. Böylece, kızılağaç ve aşılı kestane yetiştiriciliği teşvik edilmekte ve orman idaresi ile mülk sahipleri arasındaki ihtilafların giderilmesi sağlanmaktadır.

Madde 14. - Her ne kadar 4421 sayılı Kanunla yeniden değerleme oranı esas alınarak idarî para cezalarında artış sağlanmışsa da 6831 sayılı Kanunda yer alan temel cezalar çok düşük olduğundan yeniden değerleme oranı uygulansa bile istenen amaç sağlanamamaktadır. Getirilen düzenleme ile Orman Kanunundaki temel cezalar artırılarak caydırıcılığın sağlanması amaçlanmaktadır.

Madde 15. - 6831 sayılı Kanuna eklenen ek 7 nci madde ile, Kanunda yer alan idarî para cezalarından, 28.7.1999 tarihli ve 4421 sayılı Kanun hükümlerine göre artışa tâbi olmayan 765 sayılı Türk Ceza Kanununun ek 1 inci maddesinin birinci fıkrası kapsamında yer alan nispi nitelikteki para cezalarının her yıl yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanması hükme bağlanmaktadır.

Madde 16. - Yürürlük maddesidir.

Madde 17. - Yürütme maddesidir.

Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu                 11.7.2003                               

Esas No. : 1/638

Karar No. : 14

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

             Orman Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı; Çevre ve Orman Bakanı Sayın Osman Pepe ve Adalet Bakanlığı temsilcilerinin de katıldığı 10 Temmuz 2003 tarihli Komisyonumuz toplantısında görüşülmüştür.

              Kanun Tasarısının tümü üzerinde yapılan müzakerelerde Hükümet Temsilcisi tarafından yapılan açıklamalarda;

Tasarının kanunlaşması ile;

- Orman sınırları içinde ve tapulu, orman sınırları dışında ise her türlü tasarruf belgeleri ile özel mülkiyette  bulunan kızılağaçlıklar ile aşılı kestaneliklerin Orman Kanunundaki istisna hükümleri kapsamına alınarak 3 hektardan daha büyük alanlarda kızılağaç yetiştiriciliğinin teşvik edileceğini, orman alanlarının kapsamının genişletileceğini, ayrıca orman idaresi ile mülk sahipleri arasındaki ihtilafların büyük oranda giderileceğini,

- Orman kadastro haritalarının yapılmasında yetki ve sorumluluğun kimlere ait olduğuna açıklık getirilerek orman kadastro haritalarının tescil edilmesinin kolaylaşacağını,

- Orman sınırlaması ve orman sınırları dışına çıkarma işlemlerine karşı Orman Genel Müdürlüğüne de dava açma hakkının tanınacağını,

- Mamul ve yarı mamul orman emvalinin, nakliye tezkeresi düzenlenmesine tâbi olmaksızın, ilgili kurumlarca fatura ve sevk irsaliyesi düzenlenmek kaydı ile taşınabilmesine imkân sağlanacağını,

- 6831 sayılı Orman Kanunundaki para cezalarının güncelleştirilerek kaçak orman emvali ticaretinin önleneceğini, dolayısıyla ormanları tahrip edenlerle daha etkin mücadele edileceğini,

İfade etmişlerdir.

Komisyonumuz; yapılan açıklamaları uygun görerek tasarının maddelerinin müzakeresine geçilmesini  kabul etmiştir.

Kanun Tasarısının maddelerinin müzakeresi sonucunda;

-           Kanun Tasarısının 13 üncü maddesinin çerçevesi, hukuk tekniğine uygun olarak redakte edilmiştir.

- Orman ve millî park sınırları içerisinde bulunan yapı ve tesislerin satışları mümkün olmadığından bu yerlerin kiralama sürelerinin 29 yıla kadar çıkartılarak turizm sektörüne katkıda bulunabilmek, ayrıca bu yerleri kiralayanlara kiraladıkları alan miktarının beş katı kadar ağaçlandırma yapmaları zorunluluğu getirilerek orman alanlarının zenginleştirilmesi amacıyla Kanun Tasarısının 15 inci maddesinden sonra gelmek üzere yeni bir 16 ncı madde eklenmiştir.

Kanun Tasarısının, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 inci maddeleri aynen 16 ve 17 nci maddeleri ise; 17 ve 18 inci maddeler olarak aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, gereği yapılmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

 

İlyas Arslan

Vahit Kirişci

Erdoğan Özegen

 

 

 

Yozgat

Adana

Niğde

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

Fikret Badazlı

Nail Kamacı

Osman Özcan

 

 

 

Antalya

Antalya

Antalya

 

 

 

 

(Bazı maddelere muhalifim)

(Bazı maddelere muhalifim)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

Ahmet Ertürk

Mehmet Ali Suçin

Ramazan Kerim Özkan

 

 

 

Aydın

Batman

Burdur

 

 

 

 

 

(Bazı maddelere muhalifim)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

Mehmet Mehdi Eker

Ali Ayağ

Özkan Öksüz

 

 

 

Diyarbakır

Edirne

Konya

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

Mehmet Çerçi

Ömer İnan

Şefik Zengin

 

 

 

Manisa

Mersin

Mersin

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

Cemal Uysal

Necati Uzdil

Zülfikar İzol

 

 

 

Ordu

Osmaniye

Şanlıurfa

 

 

 

 

(Bazı maddelere muhalifim)

 

 

 

 

Üye

Üye

 

 

 

 

Ahmet Kambur

Maliki Ejder Arvas

 

 

 

 

Tekirdağ

Van

 

 

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

ORMAN KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - 31.8.1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasının (H)bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“H) Orman sınırları içinde veya bitişiğinde tapulu, orman sınırları dışında ise her türlü tasarruf belgeleri ile özel mülkiyette bulunan ve muhitin hususiyetlerine göre yetişmiş veya yetiştirilecek olan kızılağaçlıklar ile aşılı kestanelik, fıstık çamlıkları ve palamut meşelikleri dahil olmak üzere her nevi meyveli ağaç ve ağaççıklar,”

MADDE 2. - 6831 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bu madde hükümleri; muhafaza ormanı, millî park alanları, tabiat parkları, tabiatı koruma alanları, izin ve irtifak hakkı tesis edilen ormanlık alanlar ve 3 üncü madde ile orman rejimi içine alınan yerlerde bu niteliklerinin devamı süresince; yanan orman sahalarında ise hiçbir şekilde uygulanmaz.”

MADDE 3. - 6831 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye bu fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Devlet ormanları ile evvelce sınırlaması yapılmış olup da herhangi bir nedenle orman sınırları dışında kalmış ormanların, hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanların, hususi ormanların, orman kadastrosu ve bu ormanların içinde ve bitişiğinde bulunan her çeşit taşınmaz malların ormanlarla müşterek sınırlarını tayini ve tespiti ile 2 nci madde uygulamaları ile ilgili olarak kadastrosu kesinleşmiş yerlerde tespit edilen fennî hataların düzeltilmesi işleri orman kadastro komisyonları tarafında yapılır.

Orman kadastro komisyonlarınca ormanların kadastrosu ve Devlet ormanlarında yapılacak 2 nci maddenin (B) bendi uygulamaları resen, 2 nci maddenin (A) bendi uygulamaları müracaatın değerlendirilmesi ve Bakanlığın onayı ile bedelsiz olarak, hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ve hususi ormanlarda 2 nci maddenin (B)bendi uygulamaları ise bu ormanların sahiplerinin müracaatı üzerine bedeli karşılığında yapılır.”

MADDE 4. - 6831 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Kadastro ve diğer ormancılık hizmetleri için gerekli hava fotoğrafları ve haritalar Orman Genel Müdürlüğünce yapılır veya yaptırılır.”

“Orman tahdidi veya kadastro yapılıp ilan edilerek kesinleşmiş yerlerde, vasıf ve mülkiyet değişikliği dışında aplikasyon, ölçü, çizim ve hesaplamalardan kaynaklanan fennî hatalar tespit edildiğinde, bu hatalar Orman Genel Müdürlüğünün bilgisi ve denetimi altında orman kadastro komisyonlarınca düzeltilir. Düzeltme, 10 uncu maddeye göre ilan olunur. İlan tarihinden itibaren 30 gün içinde düzeltmenin kaldırılması amacıyla sulh hukuk mahkemesine dava açılmadığı takdirde yapılan düzeltme kesinleşir. Düzeltmelerde 11 inci maddedeki hak düşürücü süre aranmaz.”

MADDE 5. - 6831 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Kadastrosu tamamlanan ormanlara ait haritaların yapılmasında, ölçme ve tersimat işlerinde yetki ve sorumluluk harita mühendisine aittir. Bu haritalar, harita mühendisinin kontrolünden sonra komisyon başkanınca tasdik olunur.”

MADDE 6. -  6831 sayılı Kanunun 11 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 11. - Orman kadastro komisyonlarınca düzenlenen tutanakların askı suretiyle ilanı, ilgililere şahsen yapılan tebliğ hükmündedir. Tutanak, harita ve kararlara karşı askı tarihinden itibaren 6 ay içinde kadastro mahkemelerine, kadastro mahkemesi olmayan yerlerde kadastro davalarına bakmakla görevli mahkemeye müracaatla sınırlamaya ve 2 nci maddeye göre orman sınırları dışına çıkarma işlemlerine Çevre ve Orman Bakanlığı, Orman Genel Müdürlüğü ve hak sahibi gerçek ve tüzel kişiler itiraz edebilir. Bu müddet içinde itiraz olmaz ise komisyon kararları kesinleşir. Bu süre hak düşürücü süredir. Ancak, tapulu gayrimenkullerde tapu sahiplerinin, 10 yıllık süre içerisinde dava açma hakları mahfuzdur.

Hak sahibi gerçek ve tüzel kişiler tarafından açılacak sınırlamaya itiraz davalarında hasım Orman Genel Müdürlüğü, 2 nci maddeye göre orman sınırları dışına çıkarma işlemlerine karşı açılacak itiraz davalarında ise hasım Çevre ve Orman Bakanlığı ve Orman Genel Müdürlüğüdür.

Orman Genel Müdürlüğünce açılacak davalarda hasım, hak sahibi gerçek ve tüzel kişiler ile Çevre ve Orman Bakanlığıdır.

Kadastrosu yapılıp kesinleşen Devlete ait ormanlar, tapu sicil müdürlüklerince hiçbir harç, vergi ve resim alınmaksızın orman vasfı ile, 2 nci maddeye göre orman sınırları dışına çıkarılan yerler halihazır vasfı ile kaydında belirtme yapılarak Hazine adına tapuya tescil olunur.

Bu Kanunun;

a) 20.6.1973 tarihli ve 1744 sayılı Kanunla değişik 2 nci maddesi,

b) 23.9.1983 tarihli ve 2896 sayılı, 5.6.1986 tarihli ve 3302 sayılı kanunlarla değişik 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (B) bendi,

Uygulamaları ile orman sınırları dışına çıkarılan, ancak fiilen orman olduğu Orman Genel Müdürlüğünce tespit edilen yerler, talep üzerine Maliye Bakanlığınca Orman Genel Müdürlüğüne tahsis edilir. Tahsisi yapılan bu yerler Hazine adına tapuya orman vasfıyla tescil edilir.

Sınır noktaları ile ölçü işinde kullanılan tüm noktalardaki taş, beton kazık ve diğer işaretler Orman Genel Müdürlüğünce korunur. Noktaların tahribatı veya yerlerinin değiştirilmesi yasaktır.”

MADDE 7. - 6831 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Orman kadastro komisyonları için lüzumlu olan taşıt araçları ile her türlü demirbaş donanımları, görevlilerin kanunî yollukları ve her türlü giderler Orman Genel Müdürlüğünce sağlanır.”

“Orman kadastrosu ve 2 nci madde uygulamaları yapılıp kesinleşmiş ormanlarda, gerçek ve tüzel kişiler ile kamu kurum ve kuruluşlarınca orman sınırlarının arazi üzerine aplikesi talepleri her yıl Orman Genel Müdürlüğünün teklifi ve Çevre ve Orman Bakanlığının onayı ile belirlenen tarifeler üzerinden ücreti karşılığı yapılır.”

MADDE 8. - 6831 sayılı Kanunun 27 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Damga çekiçleri dört çeşit olup şekilleri, bu Kanuna bağlı levhada tespit edilmiştir. Bu çekiçlerin yetkililerden başkası tarafından kullanılması yasaktır.

Orman Genel Müdürlüğünce belirlenecek esaslara göre damgaya tabi iken damgasız, nakliye tezkeresine tabi iken nakliye tezkeresiz, faturaya tabi iken faturasız veya sevk irsaliyesiz olan orman emvali kaçak sayılır. Fatura veya sevk irsaliyesinin nakliye tezkeresi yerine geçerli sayılabilmesi için dayandığı nakliye tezkeresinin asgari olarak cilt, sayfa ve tarih bilgilerini taşıması gerekir.”

MADDE 9. - 6831 sayılı Kanunun 41 inci maddesinin birinci ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Herhangi bir suretle satışı yapılmış orman emvali, bedeli ödenmeden veya karşılığı banka teminat mektubu veya Devlet tahvili temin edilmeden, damgaya tabi olanlar damgalanmadan ve gayri mamul orman emvali nakliye tezkeresi alınmadan, yarı mamul ve mamul orman emvali fatura veya sevk irsaliyesi olmaksızın nakledilemez. Bunlar için düzenlenecek belgelerde emvalin adedi, cinsi, nevi, vasfı, ebadı, miktarı, bedeli, hareket tarihi ve saati ile mesafe dikkate alınarak tanınan geçerlilik süresi gösterilir.”

“Orman emvali; adedi, cinsi, nevi, vasfı, ebadı, bedeli, hareket tarihi ve saati ile geçerlilik süresi itibarıyla ibraz olunan nakliye tezkeresi, fatura veya sevk irsaliyesine uyduğu ve damgaya tabi olanlar damgalı bulunduğu takdirde, hepsi üzerinden hacmen yüzde on ve veznen yüzde onbeşine kadar çıkacak fazlalık için, nakliye tezkeresi, fatura veya sevk irsaliyesinde yazılı satış bedeli üzerinden tutarı ve bu tutarın yüzde on fazlası alınarak serbest bırakılır.”

MADDE 10 .- 6831 sayılı Kanunun 42 nci maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Orman içinde yapılacak nakliyat, orman idaresinin göstereceği yollardan yapılır. Nakliye tezkereleri ile fatura veya sevk irsaliyeleri veya diğer taşıma belgeleri daima taşıyanların üzerinde bulunur ve ilgili memurlar tarafından istenildiğinde gösterilmesi zorunludur.

Şehir ve kasabalardaki ticarethane ve fabrikalardan alınan orman emvali şehir içinde fatura veya sevk irsaliyesi ile taşınabilir. Bu belgelerin taşıma araçlarında bulundurulması zorunludur.”

MADDE 11. - 6831 sayılı Kanununun 58 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 58. - Orman rejimine dahil veya yeniden orman tesis edilecek yerlerde havza bazında yapılacak ağaçlandırma, erozyon ve sel kontrolü, çığ ve heyelanların önlenmesi, ekosistemlerin korunup geliştirilmesi ve havzada yaşayan insanların hayat şartlarının iyileştirilmesi faaliyetleri, Çevre ve Orman Bakanlığının koordinatörlüğünde ilgili kuruluşlarda birlikte hazırlanan entegre projeler halinde uygulanır.

Ancak, Devlet ormanı içinden geçen mevcut demiryolu, karayolu ve köy yollarının tamiri, tahkimi ve bakımı orman idaresine bilgi verilerek ilgililer tarafından yapılır.”

MADDE 12. - 6831 sayılı Kanunun 100 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“41 inci maddeye aykırı olarak her çeşit orman emvalini nakliye tezkeresiz, faturasız veya sevk irsaliyesiz, damgaya tabi olanları damgasız olarak nakledenler 108 inci madde gereğince cezalandırılır.”

MADDE 13. - 6831 sayılı Kanunun 116 ncı maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin birinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve (B) bendinin birinci paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf eklenmiştir.

“(Ç) ve (E) bentlerinde yazılı yerlerden, (D) bendindeki şehir mezarlıklarından, (H) bendindeki her nevi meyveli ağaç ve ağaççıklarla örtülü yerlerden (kızılağaçlıklar ile aşılı kestanelikler, fıstık çamlıkları ve palamut meşelikleri hariç), sahipleri her türlü zati ihtiyaçları ve pazar satışları için hiçbir kayıt ve şarta tabi olmadan kesim ve taşıma yapabilir.”

“Kızılağaçlıklar ile aşılı kestaneliklerin sahiplerinin her türlü yapacak ve yakacak ihtiyaçları ile pazar satışları için yapacakları kesimler; keşif, damga ve nakliye işlemlerine tabi olmayıp köy muhtarlığınca düzenlenecek belge ile yapılır.”

MADDE 14. - 6831 sayılı Kanunun;

a) 91 inci maddesinin altıncı fıkrasındaki “onbin lira” ibaresi “yüzmilyon lira”, “yüzbin lira” ibaresi “birmilyar lira”,

 

b) 92 nci maddesinin ikinci fıkrasındaki “beşyüzbin lira” ibaresi “beşmilyar lira”,

c) 94 üncü maddesinin birinci fıkrasındaki “yüzbin lira” ibaresi “birmilyar lira”, ikinci fıkrasındaki “onbin lira” ibaresi “yüzmilyon lira”,

d) 95 inci maddesinin birinci fıkrasındaki “beşyüz lira” ibaresi “beşmilyon lira”, ikiyüz lira” ibaresi “ikimilyon lira”, “yüz lira” ibaresi “birmilyon lira”, ikinci fıkrasındaki “binbeşyüz liradan” ibaresi “onbeşmilyon liradan”,

e) 96 ncı maddesindeki “onbin lira” ibaresi “yüzmilyon lira”,

f) 97 nci maddesinin birinci fıkrasındaki “beşbin lira” ibaresi “ellimilyon lira”,

g) 99 uncu maddesindeki “beşbin lira” ibaresi “ellimilyon lira”,

h) 100 üncü maddesinin dördüncü fıkrasındaki “yüzbin lira” ibaresi “birmilyar lira”, “ellibin lira” ibaresi “beşyüzmilyon lira”,

ı) 101 inci maddesinin birinci fıkrasındaki “beşyüzbin lira” ibaresi “beşmilyar lira”, ikinci fıkrasındaki “birmilyon lira” ibaresi “onmilyar lira”,

j) 102 nci maddesinin birinci fıkrasındaki “beşyüzbin lira” ibaresi “beşmilyar lira”,

k) 103 üncü maddesindeki “yüzbin lira” ibareleri “birmilyar lira”, “üçyüzbin lira” ibaresi “üç milyar lira”,

l) 107 nci maddesindeki “yirmibin lira” ibaresi “ikiyüzmilyon lira”,

Olarak değiştirilmiştir.

MADDE 15. - 6831 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.

“EK MADDE 7. - Bu Kanunun 95 ve 97 nci maddelerinde yer alan para cezaları, her takvim yılı başından geçerli olmak üzere, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanır.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 16. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

MADDE 17. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ

KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

ORMAN KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - Kanun Tasarısının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 2. - Kanun Tasarısının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 3. - Kanun Tasarısının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 4. - Kanun Tasarısının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 5. - Kanun Tasarısının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

MADDE 6. - Kanun Tasarısının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 7. - Kanun Tasarısının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 8. - Kanun Tasarısının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE  9. - Kanun Tasarısının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 10. - Kanun Tasarısının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE  11. - Kanun Tasarısının 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 12. - Kanun Tasarısının 12 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

MADDE 13. - Kanun Tasarısının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 14. - Kanun Tasarısının 14 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 15. - Kanun Tasarısının 15 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 16. - 6831 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.

"EK MADDE 8. - Bu Kanun ile  9.8.1983 tarihli ve 2873 sayılı Milli Parklar Kanununa tabi alanlarda bulunan yerler ile bu yerler üzerindeki yapı ve tesisler, 29 yıla kadar kiraya verilebilir. Ancak, kiracının Çevre ve Orman Bakanlığınca belirlenen yerlerde; kiralanan alan miktarının 5 (Beş) katı kadar ağaçlandırma yapması zorunludur.

MADDE 17. - Kanun Tasarısının 16 ncı maddesi 17 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

MADDE 18. - Kanun Tasarısının 17 nci maddesi 18 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.


 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

 

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

 

 

B. Atalay

B. Atalay

M. Aydın

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

 

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

 

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı V.

 

 

 

M. V. Gönül

A. Aksu

A. Şener

 

 

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

 

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

 

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı V.

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

 

 

B. Yıldırım

B. Yıldırım

M. Başesgioğlu

 

 

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

 

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

 

 

O. Pepe