Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 224)
Orman
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Tarım, Orman ve
Köyişleri Komisyonu Raporu (1/638)
Not : Tasarı Başkanlıkça;
Çevre, Adalet, Anayasa ile Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonlarına havale
edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 2.7.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-588/3037
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çevre ve Orman Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 23.6.2003 tarihinde kararlaştırılan “Orman Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Bilindiği üzere
kızılağaç; Devlet ormanlarında tabiî olarak yetiştiği gibi özellikle Karadeniz
Bölgesinde özel mülkiyette bulunan arazilerde de yetişmektedir. 6831 sayılı
Kanuna göre, 3 hektardan büyük alanlardaki orman ağaçları ile kaplı yerler
orman tanımına girmekte ve bu durum mülkiyet sahiplerinin arazi üzerindeki
kullanım hakkını kısıtlamaktadır.
Tasarı ile, orman
sınırları içinde ve bitişiğinde tapulu, orman sınırları dışında her türlü
tasarruf belgeleri ile özel mülkiyette bulunan kızılağaçlıklar ve aşılı
kestanelikler Orman Kanununun 1 inci maddesindeki istisna bentleri kapsamına
alınarak, 3 hektardan büyük alanlarda da kızılağaç yetiştiriciliği teşvik
edilmekte, bu tip arazi sahiplerinin faydalanmalarındaki kısıtlamalar kaldırılmakta
ve orman idaresi ile mülk sahipleri arasındaki ihtilaflar giderilmektedir.
6831 sayılı Kanunun 2 nci
maddesine göre yapılan uygulamaların, muhafaza ormanı ve millî park alanlarının
yanı sıra tabiat parkları ve tabiatı koruma alanlarında yapılamayacağı hükme
bağlanmakta; bu uygulamaların yapıldığı tarih itibarıyla fiilen orman olmasına
rağmen herhangi bir nedenle orman sınırları dışında kalmış yerlerin yeniden
orman rejimi içine alınmasına imkân sağlanmaktadır. Fiilî durumu itibarıyla
orman olduğu tespit edilen yerlerin orman sınırı içine alınmasının
sağlanmasında mevcut orman varlığımızın korunması ve kollanması açısından gerek
bulunmaktadır.
Orman kadastro
haritalarının yapılmasında yetki ve sorumluluğun kimlere ait olduğuna açıklık
getirilerek orman kadastro haritalarının tescil edilmesi kolaylaştırılmaktadır.
Orman sınırlaması ve
orman sınırları dışına çıkarma işlemlerine karşı Çevre ve Orman Bakanlığının
yanı sıra Orman Genel Müdürlüğüne de dava açma hakkı verilmektedir.
Gerçek ve tüzel kişilere
ait taşınmazlar ile Devlet ormanının müşterek sınırının aplikesi halen orman
kadastro komisyonlarınca hiçbir bedel talep edilmeden yapılmaktadır. Yapılan
değişiklikle diğer kamu kurum ve kuruluşlarında olduğu gibi bu tür işlere ait
giderlerin müracaat sahibince karşılanması zorunluluğu getirilmektedir.
Mamûl ve yarı mamûl orman
emvalinin nakliye tezkeresi düzenlenmesine tâbi olmaksızın, ilgili kurumlarca
fatura veya sevk irsaliyesi düzenlenmek kaydı ile taşınabilmesine imkân
sağlanmaktadır.
Havzadaki erozyonu
durdurmak, bozuk ormanları iyileştirmek, meraların ıslahını ve halkın refah
düzeyini yükseltmek amacıyla bir bütün halinde havza amenajmanı esaslarına göre
ormancılık projelerinin hazırlanması için gerekli tedbirlerin alınmasına
yönelik düzenleme yapılmaktadır.
6831 sayılı Kanunda
öngörülen para cezaları yetersiz kaldığı için bazı yörelerde yaygın olarak
görülen kaçak orman emvali ticareti alışkanlığını ve ormanların tahribini
engellemek amacıyla, cezaların miktarları artırılmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile;
kızılağaçlıklar ve aşılı kestanelikler (H) bendi kapsamına alınarak bu yerlerin
orman sayılmayacağı hükme bağlanmaktadır.
Kızılağaç; Devlet
ormanlarında tabiî olarak yetiştiği gibi özellikle Karadeniz Bölgesinde özel
mülkiyette bulunan arazilerde de yetişmektedir.
6831 sayılı Kanunun 1
inci maddesinin (G) bendine göre, 3 hektardan büyük alanlardaki orman ağaçları
ile kaplı yerler orman tanımına girmekte ve bu durum mülkiyet sahiplerinin
arazi üzerindeki kullanım hakkını kısıtlamaktadır.
Öngörülen değişiklikle,
orman sınırları içinde ve bitişiğinde tapulu, orman sınırları dışında her türlü
tasarruf belgeleri ile özel mülkiyette bulunan kızılağaçlıklar ve aşılı
kestanelikler Orman Kanununun 1 inci maddesindeki istisna bentleri kapsamına
alınmaktadır. Böylece, 3 hektardan büyük alanlarda da kızılağaç yetiştiriciliği
teşvik edilerek, bu tip arazi sahiplerinin faydalanmalarındaki kısıtlamanın
kaldırılması ve orman idaresi ile mülk sahipleri arasındaki ihtilâfların
giderilmesi sağlanmaktadır.
Diğer taraftan, ülkemizin
özellikle Bursa, Kütahya, Bilecik başta olmak üzere birçok yöresinde
kestaneliklere sahip vatandaşlarımıza da benzer şekilde faydalanma kolaylığı
getirilmektedir.
Madde 2. - Madde ile,
6831 sayılı Kanunun 2 nci maddesine göre yapılan uygulamaların, muhafaza ormanı
ve millî park alanlarının yanı sıra tabiat parkları ve tabiatı koruma
alanlarında da yapılamayacağı hükme bağlanmaktadır.
Madde 3. - Madde ile 6831
sayılı Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (B) bendine göre yapılan
uygulamaların yapıldığı tarih itibarıyla fiilen orman olmasına rağmen herhangi
bir nedenle orman sınırları dışında kalmış yerlerin yeniden orman rejimi içine
alınmasına imkân sağlanmaktadır.
Fiilî durumu itibarıyla
orman olduğu tespit edilen yerlerin orman sınırı içine alınmasının
sağlanmasında mevcut orman varlığımızın korunması ve kollanması açısından gerek
bulunmaktadır. Aynı maddede yapılan bir diğer değişiklikle de ormanların
kadastrosu ve Devlet ormanlarında 6831 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin birinci
fıkrasının (B) bendine göre yapılan uygulamalarının re’sen, aynı maddenin
birinci fıkrasının (A) bendine göre yapılan uygulamalarının ise yapılan
müracaatların değerlendirilerek Bakanlıkça onaylanması halinde bedelsiz olarak
yapılacağı; hususî ormanlar ve hükmî şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait
ormanlarda ise sahiplerinin müracaatı üzerine yapılacak 2 nci maddesinin
birinci fıkrasının (B) bendi uygulamalarının bedeli karşılığında yapılacağı
hükme bağlanmaktadır.
Madde 4. - Kadastro ve
diğer ormancılık hizmetleri için gerekli olan haritaların ve hava
fotoğraflarının temini uygulamada Orman Genel Müdürlüğünce sağlanmaktadır.
Ancak, Kanunun mevcut halinde bu işin Tarım, Orman ve Köyişleri Bakanlığınca
yapılacağı hükmü bulunmaktadır. Maddede yapılan düzenleme Kanun ile uygulamayı
uyumlu hale getirmektedir.
Kadastro komisyonlarının doğru karar
almalarına, tutanaklar ile zeminin birbirine tam olarak uymasına rağmen
düzenlenmiş olan haritaların yazım, tersim ve hesaplama gibi fenni hatalardan
kaynaklanan, yalnızca komisyonlarca hazırlanan haritalardaki yanlışlıkların
düzeltilmesi kapsamındaki konularla sınırlı kalmak üzere düzeltmelerin
yapılmasına imkân sağlanmaktadır. 3402 sayılı Kadastro Kanununun 41 inci
maddesinde buna benzer bir yetki kadastro müdürlüklerine verilmiş ve bu yetki
halen kullanılmaktadır. Kanunda belirtilen süre sonunda tutanaklarla birlikte
ilana çıkartıldığından kesinleşen, bu itibarla hukukî olarak bir daha gündeme
getirilemeyen bu teknik aksaklıkların düzeltilmesi ve bu işlemlerin kimler
tarafından yapılacağı hususlarına açıklık getirilmektedir.
Madde 5. - Madde ile orman kadastro
haritalarının yapılmasında yetki ve sorumluluğun harita mühendislerine ait
olduğu belirtilmektedir. Böylece, orman kadastro haritalarının tescili
kolaylaştırılmaktadır.
Madde 6. - Madde ile orman sınırlaması ve
orman sınırları dışına çıkarma işlemlerine karşı Çevre ve Orman Bakanlığının
yanı sıra Orman Genel Müdürlüğüne de dava açma hakkının yeniden verilmesi ile
davaların tarafları madde içinde yeniden düzenlenmiştir.
Ayrıca, 6831 sayılı Kanunun 20.6.1973
tarihli ve 1744 sayılı Kanunla değişik 2 nci maddesi ve 23.9.1983 tarihli ve
2896 sayılı, 5.6.1986 tarihli ve 3302 sayılı Kanunlarla değişik 2 nci
maddesinin birinci fıkrasının (B) bendi gereğince orman sınırları dışına
çıkartılan, ancak fiilen orman olduğu tespit edilen yerlerin tekrar orman
rejimi içine alınmasına imkân sağlanmaktadır.
Madde 7. - Madde ile, yatırım bütçesi
kapsamında bulunan orman kadastro çalışmalarının bütçesine demirbaş alımları da
ilave edilmiştir.
Gerçek ve tüzel kişilere ait taşınmazları
ile Devlet ormanının müşterek sınırının aplikesi yönünde yoğun müracaatlar
yapılmakta olup, orman kadastro komisyonlarınca bu talepler hiçbir bedel talep
edilmeden karşılanmaya çalışılmaktadır. Bu maddedeki değişiklikle diğer kamu
kurum ve kuruluşlarında olduğu gibi bu tür işlere ait giderlerin müracaat
sahibince karşılanması zorunluluğu getirilmektedir.
Madde 8. - Madde ile, teknik yeterliliği
olan görevlilerin damga kullanabilmelerine imkân sağlanmaktadır.
6831 sayılı Kanunun 27 nci maddesinin
birinci fıkrası, orman ağaç ve ürünlerinin damga ve nakliye işlerinin Orman
Genel Müdürlüğünce belirlenecek esaslara göre yürütüleceğini düzenlemekte, buna
karşılık aynı maddenin son fıkrası bu inisiyatifi sınırlamakta ve her türlü
orman emvalinin taşınmasını nakliye tezkeresi şartına bağlamaktadır.
Fabrika veya imalathanelerde yarı mamul
veya mamul hale getirilmiş orman emvali kökenli tüketim maddelerinin nakliye
tezkeresine konu edilmesi günümüz şartlarına uygun düşmemektedir. Bu nedenle
yapılan değişiklikle fatura ve sevk irsaliyesinin imrarat ve tebdile mahsus
nakliye tezkeresi yerine geçebilmesi şartlarına açıklık getirilmektedir.
Ayrıca, yapılan değişiklikle evvelce sadece nakliye tezkeresi için öngörülen
mükellefiyetler fatura ve sevk irsaliyesi ile de taşınması mümkün kılınan emval
için de getirilerek herhangi bir boşluk doğması önlenmektedir.
Madde 9. - Bilindiği üzere 6831 sayılı
Kanunun 41 inci maddesinin birinci fıkrası, orman emvalinin nakliye tezkeresi
düzenlenmeden taşınmasını engellemektedir. Bu husus günümüz şartlarına uygun
düşmemekte, özellikle büyük şehirlerde ve satış cirosu çok yüksek olan
fabrikalarda orman idaresinin devamlı surette nakliye tezkeresi düzenleyecek eleman
bulundurmasını gerektirmektedir. Bu külfeti kaldırmak amacı ile mamul ve yarı
mamul orman emvalinin nakliye tezkeresi düzenlenmesine tâbi olmaksızın, ilgili
kurumlarca fatura veya sevk irsaliyesi düzenlenmek kaydı ile taşınabilmesine
imkân sağlanmaktadır.
Dördüncü fıkrada yapılan değişiklikle de
uygulamada boşluğa yol açmamak için, evvelce sadece nakliye tezkereleri için
öngörülen yükümlülükler, fatura veya sevk irsaliyesi ile taşınacak emval için
de düzenlenmektedir. Ayrıca, nakliye tezkeresi, fatura veya sevk irsaliyesinde
yazılı olan miktardan hacmen yüzde onuna, veznen yüzde onbeşine kadar çıkacak
fazlalıkların, fazlalığın bedeli ile birlikte yüzde on fazlasının ödenmesi
durumunda serbest bırakılacağı hükme bağlanmaktadır.
Madde 10. - Madde ile, 6831 sayılı Kanunun
42 nci maddesinin birinci fıkrasının son cümlesinde yer alan “Şehir ve
kasabalardaki ticarethane ve fabrikalardan ticaret kasdı olmaksızın orman
mahsulü alıp nakledeceklerden nakliye tezkeresi aranmaz.” hükmü daha kapsamlı
ve günün şartlarına uygun olarak yeniden düzenlenmektedir. Ayrıca, fabrika ve
ticarethanelerden şehir içinde kullanılmak amacıyla yapılacak orman emvali ve
ürünü çıkışlarının ise taşıma araçlarında bulundurulması zorunlu olan ve ilk
çıkış anında düzenlenmesi gereken fatura veya sevk irsaliyeleri ile
yapılabilmesi mümkün hale getirilmektedir.
Madde 11. - Madde ile, havzadaki erozyonu
durdurmak, bozuk ormanları iyileştirmek, meraların ıslahını ve halkın refah
düzeyini yükseltmek amacıyla bir bütün halinde havza amenajmanı esaslarına göre
ormancılık projelerinin hazırlanması için tüm tedbirlerin alınmasına imkân
sağlanmaktadır.
Madde 12. - Tasarı ile fatura veya sevk
irsaliyesi ile de orman emvali taşınmasının mümkün kılınması sebebiyle, orman
mallarını damgasız veya nakliye tezkeresiz olarak taşıyanlara uygulanan
cezaların taşıma esnasında araçlarında fatura veya sevk irsaliyesi
bulundurmayanlar hakkında da uygulanması öngörülmektedir.
Madde 13. - Madde ile, 6831 sayılı Kanunun
1 inci maddesindeki istisna bentleri kapsamına alınan, orman sınırları içinde
ve bitişiğinde tapulu, orman sınırları dışında her türlü tasarruf belgeleri ile
özel mülkiyette bulunan kızılağaçlıklar ve aşılı kestaneliklerden, sahiplerinin
faydalanmaları kolaylaştırılmaktadır. Böylece, kızılağaç ve aşılı kestane
yetiştiriciliği teşvik edilmekte ve orman idaresi ile mülk sahipleri arasındaki
ihtilafların giderilmesi sağlanmaktadır.
Madde 14. - Her ne kadar 4421 sayılı
Kanunla yeniden değerleme oranı esas alınarak idarî para cezalarında artış
sağlanmışsa da 6831 sayılı Kanunda yer alan temel cezalar çok düşük olduğundan
yeniden değerleme oranı uygulansa bile istenen amaç sağlanamamaktadır.
Getirilen düzenleme ile Orman Kanunundaki temel cezalar artırılarak
caydırıcılığın sağlanması amaçlanmaktadır.
Madde 15. - 6831 sayılı Kanuna eklenen ek
7 nci madde ile, Kanunda yer alan idarî para cezalarından, 28.7.1999 tarihli ve
4421 sayılı Kanun hükümlerine göre artışa tâbi olmayan 765 sayılı Türk Ceza
Kanununun ek 1 inci maddesinin birinci fıkrası kapsamında yer alan nispi
nitelikteki para cezalarının her yıl yeniden değerleme oranında artırılarak
uygulanması hükme bağlanmaktadır.
Madde 16. - Yürürlük maddesidir.
Madde 17. - Yürütme maddesidir.
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Tarım, Orman ve
Köyişleri Komisyonu 11.7.2003
Esas No. : 1/638
Karar No. : 14
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Orman Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı; Çevre ve Orman Bakanı Sayın Osman Pepe ve Adalet Bakanlığı
temsilcilerinin de katıldığı 10 Temmuz 2003 tarihli Komisyonumuz toplantısında
görüşülmüştür.
Kanun Tasarısının tümü üzerinde yapılan müzakerelerde
Hükümet Temsilcisi tarafından yapılan açıklamalarda;
Tasarının kanunlaşması
ile;
- Orman sınırları içinde
ve tapulu, orman sınırları dışında ise her türlü tasarruf belgeleri ile özel
mülkiyette bulunan kızılağaçlıklar ile
aşılı kestaneliklerin Orman Kanunundaki istisna hükümleri kapsamına alınarak 3
hektardan daha büyük alanlarda kızılağaç yetiştiriciliğinin teşvik edileceğini,
orman alanlarının kapsamının genişletileceğini, ayrıca orman idaresi ile mülk
sahipleri arasındaki ihtilafların büyük oranda giderileceğini,
- Orman kadastro
haritalarının yapılmasında yetki ve sorumluluğun kimlere ait olduğuna açıklık
getirilerek orman kadastro haritalarının tescil edilmesinin kolaylaşacağını,
- Orman sınırlaması ve
orman sınırları dışına çıkarma işlemlerine karşı Orman Genel Müdürlüğüne de
dava açma hakkının tanınacağını,
- Mamul ve yarı mamul
orman emvalinin, nakliye tezkeresi düzenlenmesine tâbi olmaksızın, ilgili
kurumlarca fatura ve sevk irsaliyesi düzenlenmek kaydı ile taşınabilmesine
imkân sağlanacağını,
- 6831 sayılı Orman
Kanunundaki para cezalarının güncelleştirilerek kaçak orman emvali ticaretinin
önleneceğini, dolayısıyla ormanları tahrip edenlerle daha etkin mücadele
edileceğini,
İfade etmişlerdir.
Komisyonumuz; yapılan
açıklamaları uygun görerek tasarının maddelerinin müzakeresine geçilmesini kabul etmiştir.
Kanun Tasarısının
maddelerinin müzakeresi sonucunda;
- Kanun Tasarısının 13 üncü maddesinin çerçevesi, hukuk
tekniğine uygun olarak redakte edilmiştir.
- Orman ve millî park sınırları içerisinde bulunan yapı ve tesislerin
satışları mümkün olmadığından bu yerlerin kiralama sürelerinin 29 yıla kadar
çıkartılarak turizm sektörüne katkıda bulunabilmek, ayrıca bu yerleri
kiralayanlara kiraladıkları alan miktarının beş katı kadar ağaçlandırma
yapmaları zorunluluğu getirilerek orman alanlarının zenginleştirilmesi amacıyla
Kanun Tasarısının 15 inci maddesinden sonra gelmek üzere yeni bir 16 ncı madde
eklenmiştir.
Kanun Tasarısının, 1, 2,
3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 inci maddeleri aynen 16 ve 17 nci
maddeleri ise; 17 ve 18 inci maddeler olarak aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, gereği
yapılmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
İlyas Arslan |
Vahit Kirişci |
Erdoğan Özegen |
|
|
|
Yozgat |
Adana |
Niğde |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Fikret Badazlı |
Nail Kamacı |
Osman Özcan |
|
|
|
Antalya |
Antalya |
Antalya |
|
|
|
|
(Bazı
maddelere muhalifim) |
(Bazı
maddelere muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ahmet Ertürk |
Mehmet Ali Suçin |
Ramazan Kerim Özkan |
|
|
|
Aydın |
Batman |
Burdur |
|
|
|
|
|
(Bazı
maddelere muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Mehdi Eker |
Ali Ayağ |
Özkan Öksüz |
|
|
|
Diyarbakır |
Edirne |
Konya |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Çerçi |
Ömer İnan |
Şefik Zengin |
|
|
|
Manisa |
Mersin |
Mersin |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Cemal Uysal |
Necati Uzdil |
Zülfikar İzol |
|
|
|
Ordu |
Osmaniye |
Şanlıurfa |
|
|
|
|
(Bazı
maddelere muhalifim) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
Ahmet Kambur |
Maliki Ejder Arvas |
|
|
|
|
Tekirdağ |
Van |
|
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
ORMAN
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 31.8.1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun
1 inci maddesinin ikinci fıkrasının (H)bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“H) Orman sınırları içinde veya bitişiğinde tapulu, orman
sınırları dışında ise her türlü tasarruf belgeleri ile özel mülkiyette bulunan
ve muhitin hususiyetlerine göre yetişmiş veya yetiştirilecek olan
kızılağaçlıklar ile aşılı kestanelik, fıstık çamlıkları ve palamut meşelikleri
dahil olmak üzere her nevi meyveli ağaç ve ağaççıklar,”
MADDE 2. - 6831 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu madde hükümleri; muhafaza ormanı, millî park alanları,
tabiat parkları, tabiatı koruma alanları, izin ve irtifak hakkı tesis edilen
ormanlık alanlar ve 3 üncü madde ile orman rejimi içine alınan yerlerde bu
niteliklerinin devamı süresince; yanan orman sahalarında ise hiçbir şekilde
uygulanmaz.”
MADDE 3. - 6831 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye bu fıkradan sonra gelmek
üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Devlet ormanları ile evvelce sınırlaması yapılmış olup da
herhangi bir nedenle orman sınırları dışında kalmış ormanların, hükmi şahsiyeti
haiz amme müesseselerine ait ormanların, hususi ormanların, orman kadastrosu ve
bu ormanların içinde ve bitişiğinde bulunan her çeşit taşınmaz malların
ormanlarla müşterek sınırlarını tayini ve tespiti ile 2 nci madde uygulamaları
ile ilgili olarak kadastrosu kesinleşmiş yerlerde tespit edilen fennî hataların
düzeltilmesi işleri orman kadastro komisyonları tarafında yapılır.
Orman kadastro komisyonlarınca ormanların kadastrosu ve
Devlet ormanlarında yapılacak 2 nci maddenin (B) bendi uygulamaları resen, 2
nci maddenin (A) bendi uygulamaları müracaatın değerlendirilmesi ve Bakanlığın
onayı ile bedelsiz olarak, hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ve
hususi ormanlarda 2 nci maddenin (B)bendi uygulamaları ise bu ormanların sahiplerinin
müracaatı üzerine bedeli karşılığında yapılır.”
MADDE 4. - 6831 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Kadastro ve diğer ormancılık hizmetleri için gerekli hava
fotoğrafları ve haritalar Orman Genel Müdürlüğünce yapılır veya yaptırılır.”
“Orman tahdidi veya kadastro yapılıp ilan edilerek
kesinleşmiş yerlerde, vasıf ve mülkiyet değişikliği dışında aplikasyon, ölçü,
çizim ve hesaplamalardan kaynaklanan fennî hatalar tespit edildiğinde, bu
hatalar Orman Genel Müdürlüğünün bilgisi ve denetimi altında orman kadastro
komisyonlarınca düzeltilir. Düzeltme, 10 uncu maddeye göre ilan olunur. İlan
tarihinden itibaren 30 gün içinde düzeltmenin kaldırılması amacıyla sulh hukuk mahkemesine
dava açılmadığı takdirde yapılan düzeltme kesinleşir. Düzeltmelerde 11 inci
maddedeki hak düşürücü süre aranmaz.”
MADDE 5. - 6831 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin son
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kadastrosu tamamlanan ormanlara ait haritaların
yapılmasında, ölçme ve tersimat işlerinde yetki ve sorumluluk harita
mühendisine aittir. Bu haritalar, harita mühendisinin kontrolünden sonra
komisyon başkanınca tasdik olunur.”
MADDE 6. - 6831
sayılı Kanunun 11 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 11. - Orman kadastro komisyonlarınca düzenlenen
tutanakların askı suretiyle ilanı, ilgililere şahsen yapılan tebliğ
hükmündedir. Tutanak, harita ve kararlara karşı askı tarihinden itibaren 6 ay
içinde kadastro mahkemelerine, kadastro mahkemesi olmayan yerlerde kadastro
davalarına bakmakla görevli mahkemeye müracaatla sınırlamaya ve 2 nci maddeye
göre orman sınırları dışına çıkarma işlemlerine Çevre ve Orman Bakanlığı, Orman
Genel Müdürlüğü ve hak sahibi gerçek ve tüzel kişiler itiraz edebilir. Bu
müddet içinde itiraz olmaz ise komisyon kararları kesinleşir. Bu süre hak
düşürücü süredir. Ancak, tapulu gayrimenkullerde tapu sahiplerinin, 10 yıllık
süre içerisinde dava açma hakları mahfuzdur.
Hak sahibi gerçek ve tüzel kişiler tarafından açılacak
sınırlamaya itiraz davalarında hasım Orman Genel Müdürlüğü, 2 nci maddeye göre
orman sınırları dışına çıkarma işlemlerine karşı açılacak itiraz davalarında
ise hasım Çevre ve Orman Bakanlığı ve Orman Genel Müdürlüğüdür.
Orman Genel Müdürlüğünce açılacak davalarda hasım, hak
sahibi gerçek ve tüzel kişiler ile Çevre ve Orman Bakanlığıdır.
Kadastrosu yapılıp kesinleşen Devlete ait ormanlar, tapu
sicil müdürlüklerince hiçbir harç, vergi ve resim alınmaksızın orman vasfı ile,
2 nci maddeye göre orman sınırları dışına çıkarılan yerler halihazır vasfı ile
kaydında belirtme yapılarak Hazine adına tapuya tescil olunur.
Bu Kanunun;
a) 20.6.1973 tarihli ve 1744 sayılı Kanunla değişik 2 nci
maddesi,
b) 23.9.1983 tarihli ve 2896 sayılı, 5.6.1986 tarihli ve
3302 sayılı kanunlarla değişik 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (B) bendi,
Uygulamaları ile orman sınırları dışına çıkarılan, ancak
fiilen orman olduğu Orman Genel Müdürlüğünce tespit edilen yerler, talep
üzerine Maliye Bakanlığınca Orman Genel Müdürlüğüne tahsis edilir. Tahsisi
yapılan bu yerler Hazine adına tapuya orman vasfıyla tescil edilir.
Sınır noktaları ile ölçü işinde kullanılan tüm noktalardaki
taş, beton kazık ve diğer işaretler Orman Genel Müdürlüğünce korunur.
Noktaların tahribatı veya yerlerinin değiştirilmesi yasaktır.”
MADDE 7. - 6831 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Orman kadastro komisyonları için lüzumlu olan taşıt
araçları ile her türlü demirbaş donanımları, görevlilerin kanunî yollukları ve
her türlü giderler Orman Genel Müdürlüğünce sağlanır.”
“Orman kadastrosu ve 2 nci madde uygulamaları yapılıp
kesinleşmiş ormanlarda, gerçek ve tüzel kişiler ile kamu kurum ve
kuruluşlarınca orman sınırlarının arazi üzerine aplikesi talepleri her yıl
Orman Genel Müdürlüğünün teklifi ve Çevre ve Orman Bakanlığının onayı ile
belirlenen tarifeler üzerinden ücreti karşılığı yapılır.”
MADDE 8. - 6831 sayılı Kanunun 27 nci maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Damga çekiçleri dört çeşit olup şekilleri, bu Kanuna bağlı
levhada tespit edilmiştir. Bu çekiçlerin yetkililerden başkası tarafından
kullanılması yasaktır.
Orman Genel Müdürlüğünce belirlenecek esaslara göre damgaya
tabi iken damgasız, nakliye tezkeresine tabi iken nakliye tezkeresiz, faturaya
tabi iken faturasız veya sevk irsaliyesiz olan orman emvali kaçak sayılır.
Fatura veya sevk irsaliyesinin nakliye tezkeresi yerine geçerli sayılabilmesi
için dayandığı nakliye tezkeresinin asgari olarak cilt, sayfa ve tarih
bilgilerini taşıması gerekir.”
MADDE 9. - 6831 sayılı Kanunun 41 inci maddesinin birinci ve
dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Herhangi bir suretle satışı yapılmış orman emvali, bedeli
ödenmeden veya karşılığı banka teminat mektubu veya Devlet tahvili temin
edilmeden, damgaya tabi olanlar damgalanmadan ve gayri mamul orman emvali
nakliye tezkeresi alınmadan, yarı mamul ve mamul orman emvali fatura veya sevk
irsaliyesi olmaksızın nakledilemez. Bunlar için düzenlenecek belgelerde emvalin
adedi, cinsi, nevi, vasfı, ebadı, miktarı, bedeli, hareket tarihi ve saati ile
mesafe dikkate alınarak tanınan geçerlilik süresi gösterilir.”
“Orman emvali; adedi, cinsi, nevi, vasfı, ebadı, bedeli,
hareket tarihi ve saati ile geçerlilik süresi itibarıyla ibraz olunan nakliye
tezkeresi, fatura veya sevk irsaliyesine uyduğu ve damgaya tabi olanlar damgalı
bulunduğu takdirde, hepsi üzerinden hacmen yüzde on ve veznen yüzde onbeşine
kadar çıkacak fazlalık için, nakliye tezkeresi, fatura veya sevk irsaliyesinde
yazılı satış bedeli üzerinden tutarı ve bu tutarın yüzde on fazlası alınarak
serbest bırakılır.”
MADDE 10 .- 6831 sayılı Kanunun 42 nci maddesinin birinci ve
ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Orman içinde yapılacak nakliyat, orman idaresinin
göstereceği yollardan yapılır. Nakliye tezkereleri ile fatura veya sevk
irsaliyeleri veya diğer taşıma belgeleri daima taşıyanların üzerinde bulunur ve
ilgili memurlar tarafından istenildiğinde gösterilmesi zorunludur.
Şehir ve kasabalardaki ticarethane ve fabrikalardan alınan
orman emvali şehir içinde fatura veya sevk irsaliyesi ile taşınabilir. Bu
belgelerin taşıma araçlarında bulundurulması zorunludur.”
MADDE 11. - 6831 sayılı Kanununun 58 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 58. - Orman rejimine dahil veya yeniden orman tesis
edilecek yerlerde havza bazında yapılacak ağaçlandırma, erozyon ve sel
kontrolü, çığ ve heyelanların önlenmesi, ekosistemlerin korunup geliştirilmesi
ve havzada yaşayan insanların hayat şartlarının iyileştirilmesi faaliyetleri,
Çevre ve Orman Bakanlığının koordinatörlüğünde ilgili kuruluşlarda birlikte
hazırlanan entegre projeler halinde uygulanır.
Ancak, Devlet ormanı içinden geçen mevcut demiryolu,
karayolu ve köy yollarının tamiri, tahkimi ve bakımı orman idaresine bilgi
verilerek ilgililer tarafından yapılır.”
MADDE 12. - 6831 sayılı Kanunun 100 üncü maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“41 inci maddeye aykırı olarak her çeşit orman emvalini
nakliye tezkeresiz, faturasız veya sevk irsaliyesiz, damgaya tabi olanları
damgasız olarak nakledenler 108 inci madde gereğince cezalandırılır.”
MADDE 13. - 6831 sayılı Kanunun 116 ncı maddesinin birinci
fıkrasının (A) bendinin birinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
(B) bendinin birinci paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf
eklenmiştir.
“(Ç) ve (E) bentlerinde yazılı yerlerden, (D) bendindeki
şehir mezarlıklarından, (H) bendindeki her nevi meyveli ağaç ve ağaççıklarla
örtülü yerlerden (kızılağaçlıklar ile aşılı kestanelikler, fıstık çamlıkları ve
palamut meşelikleri hariç), sahipleri her türlü zati ihtiyaçları ve pazar
satışları için hiçbir kayıt ve şarta tabi olmadan kesim ve taşıma yapabilir.”
“Kızılağaçlıklar ile aşılı kestaneliklerin sahiplerinin her
türlü yapacak ve yakacak ihtiyaçları ile pazar satışları için yapacakları
kesimler; keşif, damga ve nakliye işlemlerine tabi olmayıp köy muhtarlığınca
düzenlenecek belge ile yapılır.”
MADDE 14. - 6831 sayılı Kanunun;
a) 91 inci maddesinin altıncı fıkrasındaki “onbin lira”
ibaresi “yüzmilyon lira”, “yüzbin lira” ibaresi “birmilyar lira”,
b) 92 nci maddesinin ikinci fıkrasındaki “beşyüzbin lira”
ibaresi “beşmilyar lira”,
c) 94 üncü maddesinin birinci fıkrasındaki “yüzbin lira”
ibaresi “birmilyar lira”, ikinci fıkrasındaki “onbin lira” ibaresi “yüzmilyon
lira”,
d) 95 inci maddesinin birinci fıkrasındaki “beşyüz lira”
ibaresi “beşmilyon lira”, ikiyüz lira” ibaresi “ikimilyon lira”, “yüz lira”
ibaresi “birmilyon lira”, ikinci fıkrasındaki “binbeşyüz liradan” ibaresi
“onbeşmilyon liradan”,
e) 96 ncı maddesindeki “onbin lira” ibaresi “yüzmilyon
lira”,
f) 97 nci maddesinin birinci fıkrasındaki “beşbin lira”
ibaresi “ellimilyon lira”,
g) 99 uncu maddesindeki “beşbin lira” ibaresi “ellimilyon
lira”,
h) 100 üncü maddesinin dördüncü fıkrasındaki “yüzbin lira”
ibaresi “birmilyar lira”, “ellibin lira” ibaresi “beşyüzmilyon lira”,
ı) 101 inci maddesinin birinci fıkrasındaki “beşyüzbin lira”
ibaresi “beşmilyar lira”, ikinci fıkrasındaki “birmilyon lira” ibaresi
“onmilyar lira”,
j) 102 nci maddesinin birinci fıkrasındaki “beşyüzbin lira”
ibaresi “beşmilyar lira”,
k) 103 üncü maddesindeki “yüzbin lira” ibareleri “birmilyar
lira”, “üçyüzbin lira” ibaresi “üç milyar lira”,
l) 107 nci maddesindeki “yirmibin lira” ibaresi
“ikiyüzmilyon lira”,
Olarak değiştirilmiştir.
MADDE 15. - 6831 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.
“EK MADDE 7. - Bu Kanunun 95 ve 97 nci maddelerinde yer alan
para cezaları, her takvim yılı başından geçerli olmak üzere, her yıl bir önceki
yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca belirlenen yeniden
değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanır.”
MADDE 16. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 17. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
ORMAN KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Kanun Tasarısının 1 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Kanun Tasarısının 2 nci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Kanun Tasarısının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Kanun Tasarısının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Kanun Tasarısının 5 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. - Kanun Tasarısının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. - Kanun Tasarısının 7 nci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. - Kanun Tasarısının 8 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. - Kanun
Tasarısının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10. - Kanun Tasarısının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 11. - Kanun
Tasarısının 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 12. - Kanun Tasarısının 12 nci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 13. - Kanun Tasarısının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 14. - Kanun Tasarısının 14 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 15. - Kanun Tasarısının 15 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 16. - 6831 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
"EK MADDE 8. - Bu Kanun ile 9.8.1983 tarihli ve 2873 sayılı Milli Parklar Kanununa tabi
alanlarda bulunan yerler ile bu yerler üzerindeki yapı ve tesisler, 29 yıla
kadar kiraya verilebilir. Ancak, kiracının Çevre ve Orman Bakanlığınca belirlenen
yerlerde; kiralanan alan miktarının 5 (Beş) katı kadar ağaçlandırma yapması
zorunludur.
MADDE 17. - Kanun Tasarısının 16 ncı maddesi 17 nci madde
olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 18. - Kanun Tasarısının 17 nci maddesi 18 inci madde
olarak aynen kabul edilmiştir.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
B. Atalay |
B. Atalay |
M. Aydın |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı V. |
|
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
A. Şener |
|
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım
ve Köyişleri Bakanı V. |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
B. Yıldırım |
B. Yıldırım |
M. Başesgioğlu |
|
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
|
Çevre
ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|
|