Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 54)
Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu, Türk Silâhlı Kuvvetleri
İç Hizmet Kanunu ile Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve
Millî Savunma Komisyonu Raporu (1/324)
Not : Tasarı Başkanlıkça; İçişleri ve Millî Savunma
komisyonlarına havale edilmiştir.
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
23.12.2002 |
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG/196-279/6088 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
LİSTE
Esas No. Hükümsüz Sayılan Kanun
Tasarılarının Adı :
1/388 Çevre
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/393 Hayvanları
Koruma Kanunu Tasarısı
1/864 Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu,
Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu ile Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 23.5.2001
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-234/2493
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 30.3.2001 tarihinde kararlaştırılan “Sahil
GüvenlikKomutanlığı Kanunu, Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu ile Türk
Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı” ile gerekçesiilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Sahil Güvenlik
Komutanlığının personel kadrolarına; 9.7.1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil
Güvenlik Komutanlığı Kanunu gereğince, Türk Silâhlı Kuvvetleri İnsan Gücü
Planına göre Deniz Kuvvetleri Komutanlığı içinde yer verilmekte ve bu kadrolar
için askerî personel ihtiyacı, Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca
karşılanmaktadır.
Mevcut uygulamada Sahil
Güvenlik Komutanlığı kadrolarına atanan subay ve astsubaylar, sahil güvenlik
görevlerinde 2 ila 3 yıl gibi kısa süre görev yapmakta ve bu sürenin sonunda
tekrar Deniz Kuvvetleri Komutanlığındaki görevlerine dönmektedirler. Bu
uygulama ile;
a) Sahil Güvenlik
Komutanlığına atanan personelin, görevin gerektirdiği eğitim düzeyine ve
mevzuata hâkim duruma geldiğinde, Deniz Kuvvetleri Komutanlığına ait kadrolara
ataması yapılmakta,
b) Sahil Güvenlik
Komutanlığının takip, icra ve denetlemesini yaptığı kanunî düzenlemelerin
yoğunluğu itibarıyla ihtiyacı olduğu ihtisaslaşmış personel istihdamı büyük ölçüde
engellenmekte,
c)Personel, sahil
güvenlik görevlerine yönelik yetiştirilmediğinden göreve intibakı uzun zaman
almakta,
d) Meslekî gelecekleri
açısından gereksinimlerini, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı kadrolarında
gerçekleştirmek istemeleri nedeniyle personelin başarı oranı düşmekte,
e) Deniz Kuvvetleri
Komutanlığının kadro mevcut oranlarını menfî yönde etkilemektedir.
Sahil Güvenlik
Komutanlığının; 2008 yılında ulaşacağı kuvvet yapısı, görevleri, sorumluluk
sahası, teşkilât prensipleri, İçişleri Bakanlığı protokolündeki yeri ile üst
düzey koordinasyon ve işbirliği gerekleri dikkate alındığında, personel
mevcudunun yetersiz kalacağı kıymetlendirilmektedir.
Sahil Güvenlik
Komutanlığı kuvvet yapısında meydana gelen ve gelecek gelişmelere paralel
olarak personel ihtiyacının karşılanmasında ve istihdamında oluşan sorunların
giderilebilmesi, görevlerin etkin ve sağlıklı yürütülebilmesi amacıyla;
a) Personel kadrolarında;
sahil güvenlik eğitim seviyesi yüksek, yeterli hukukî bilgiye sahip ve
tecrübeli personelin, uzun süre istihdamının sağlanmasının,
b) Sahil Güvenlik
Komutanlığının Master Planı çerçevesinde gerçekleşecek kuvvet yapısına uygun
bir şekilde teşkilâtlanmasının,
c) Üst düzey adlî ve
mülkî makamlar ile koordinasyondaki etkinliğin ve ulaşılacak kuvvet yapısı
seviyesine uygunluğun sağlanması maksadıyla personel rütbe ve mevcudunun
artırılmasının,
gerekli olduğu
değerlendirilmektedir.
Sahil Güvenlik
Komutanlığı barış zamanında kamu düzenine yönelik görev yapmakla birlikte,
olağanüstü durumlarda ve savaş halinde Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrine
girmektedir. Bahse konu Tasarının kabulü ile Sahil Güvenlik Komutanlığının
kadrolarında meydana gelecek artışın, seferde Deniz Kuvvetleri Komutanlığına
sağlayacağı kuvvet büyüklüğü yönüyle de faydalı olacağı kıymetlendirilmektedir.
Yukarıda arz edilen
nedenler çerçevesinde; Deniz Kuvvetleri Komutanlığına zafiyet vermeden 2692
sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanununda belirtilen görevlerinin etkin
olarak yürütülebilmesi, Sahil Güvenlik Komutanlığı Master Planı (1998-2008)’nda
öngörülen kuvvet yapısının ve teşkilâtının, gerek kadro ve gerekse personel
ihtiyacının nitelik ve nicelik olarak karşılanabilmesi maksadıyla, Jandarma
Genel Komutanlığında olduğu gibi kendi personelini yetiştirme ve temin
konularında müstakil hale gelmesi gerekli görülmektedir. Bu hususun
sağlanabilmesi maksadıyla;
a) Sahil Güvenlik
Komutanlığının ihtiyaç duyduğu muharip personel kaynağının, Jandarma Genel
Komutanlığında olduğu gibi, Deniz Harp Okulu ve astsubay sınıf okulları ile Türk
Silâhlı Kuvvetlerinin diğer eğitim kuruluşlarından karşılanması ve
masraflarının Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden ödenmesinin,
b) Sahil Güvenlik
Komutanlığı, personel temin ve yetiştirilmesi konularında yeterli oluncaya
kadar, Komutanlık kadrolarında görev yapacak amiral, subay ve astsubay ile
erbaş ve er ihtiyacının Deniz Kuvvetleri Komutanlığı tarafından karşılanması ve
her yıl belirli sayıda subay ve astsubayın Sahil Güvenlik Komutanlığı
mevcutlarına dahil edilmesinin,
c) Yetiştirilecek sahil
güvenlik personelinin Sahil Güvenlik Komutanlığınca istihdam edilip, atama ve
yer değiştirmeye tâbi tutulmasının,
yerinde olacağı
düşünülmektedir.
Öngörülen bu uygulama
ile;
a) Sahil Güvenlik
Komutanlığının kanunî görevleri gereği, gerekli olan tecrübeli personel
ihtiyacı sorununun tamamen çözülebileceği,
b) Sahil güvenlik
görevlerine tefrik edilecek personel, eğitim safhasında belirleneceğinden,
Sahil Güvenlik Komutanlığının ihtiyaç duyduğu personelin, Deniz Kuvvetleri
Komutanlığı personel sayısını menfî yönde etkilemeyeceği, aynı zamanda Sahil
Güvenlik Komutanlığı personelinin atama, meslekî gelişim ve istihdam
konularında müstakil bir yapıya kavuşturulabileceği,
c) Sahil Güvenlik
Komutanlığının Master Plan ve Stratejik Hedef Planı (SHP) gereğince
teşkilâtlanma ile kadro ihdasının, Deniz Kuvvetleri Komutanlığına personel
zafiyeti vermeden geliştirilebileceği,
d) Ayrıca, personel
kendisini, Sahil Güvenlik Komutanlığının aslî personeli olarak hissedeceği,
sahil güvenlik kimliği oluşacağı, görevlerini daha istekli ve güçlü
benimsemelerine neden olacağı ve sahil güvenlik görevlerinde başarı oranının
daha da yükseleceği,
değerlendirilmektedir.
Diğer taraftan, Sahil
Güvenlik Komutanlığının yeniden yapılandırılması çalışmaları kapsamında, Sahil
Güvenlik Komutanlığı Kanununda yapılması öngörülen değişiklikler ile uyum
sağlamak amacıyla Tasarı ile 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı
Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu ile 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununun bazı maddelerinde de değişiklik yapılması
öngörülmüştür.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile, Sahil Güvenlik
Komutanlığının genel bir kolluk kuvveti olduğu dikkate alınarak “hükümranlık
haklarına sahip olduğumuz denizlerde Deniz Kuvvetleri Komutanlığının genel
sorumluluğu dışında kalan hak ve yetkilerin kullanılacağına” dair ibare
çıkartılarak madde metni daha sade ve açık bir hale getirilmiştir. Ayrıca,
madde metnine “Münhasır Ekonomik Bölge” ibaresi eklenmek suretiyle söz konusu
bölgenin Sahil GüvenlikKomutanlığının sorumluluk sahasına dahil olduğu
belirtilmiştir.
Madde 2. - Madde ile; 1 inci maddede
yapılan değişikliğe paralel olarak 2692 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde yer
verilen “hükümranlık haklarına sahip olduğumuz denizlerde” ibaresi, “egemenlik
ve denetimi altında bulunan deniz alanlarına” ibaresi olarak değiştirilmiştir.
Madde 3. - Sahil Güvenlik Komutanlığı,
İçişleri Bakanlığına bağlı silâhlı bir güvenlik kuvveti olarak, değişik
nitelikteki birçok görevi bir arada yürütmektedir. Bu özellik dikkate alınarak,
yapılan değişiklik ile hizmet gereklerine göre teşkilâtlanma açısından idareye
geniş bir takdir yetkisi tanınmıştır.
Madde 4. - Madde ile, Sahil Güvenlik
Komutanlığı personelinin hangi unsurlardan oluşacağı ve tâbi olacağı mevzuat
belirlenmekte; subay ve astsubayların okul masraflarının Sahil Güvenlik
Komutanlığı bütçesinden karşılanmak suretiyle Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya
Türk Silâhlı Kuvvetlerinin diğer eğitim ve kuruluşlarında yetiştirilmeleri
öngörülmekte; kendi kaynaklarından karşılanamayan subay ve astsubay
ihtiyacının, kendi kuvvetleriyle ilişkileri saklı kalmak kaydıyla kuvvet
komutanlıklarından, muharip olmayan sınıflardaki subay ve astsubayların ise
sözleşmeli subay ve astsubay statüsü de dahil olmak üzere üniversite
mezunlarından karşılanabilmesine olanak sağlanmaktadır.
Madde 5. - Madde ile, personel yönünden
müstakil yapı dikkate alınarak, Sahil GüvenlikKomutanlığında görevli subay,
astsubay, uzman erbaş atamaları ile erbaş ve er dağıtımlarında yetkinin, Sahil
Güvenlik Komutanına tanınması öngörülmektedir.
Madde 6. - Madde ile, Sahil Güvenlik
Komutanlığında görevli personelin hizmet, sağlık ve diğer nedenlerle görev ve
hizmet yerlerinin, Sahil Güvenlik Komutanı tarafından değiştirilebilmesi
öngörülmektedir.
Madde 7. - Madde ile, sahil güvenlik
sınıfı için yetiştirilecek subay ve astsubayların askerî eğitimlerinin, okul
masraflarının, Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden karşılanması suretiyle
Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya Türk Silâhlı Kuvvetlerinin diğer eğitim
kuruluşlarında yapılmasının uygun olacağı değerlendirilmiş; diğer taraftan,
hizmete yönelik eğitimlerinin ise Komutanlıkça yapılması öngörülmüştür.
Madde 8. - Madde ile, personel yönünden
müstakil yapıya geçiş aşamasında, Sahil Güvenlik Komutanlığının personel
ihtiyaçlarının, Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca karşılanması öngörülmüştür.
Madde 9. - Tasarı ile Sahil Güvenlik
Komutanlığı müstakil yapıya kavuşturulduğundan, personel yapısındaki
değişikliğe paralel olarak madde ile Sahil Güvenlik Komutanlığının, Türk
Silâhlı Kuvvetleri kadro ve kuruluşunda yer aldığı belirtilmektedir.
Madde 10. - Garnizon Komutanlığı
görevinin, garnizonda mevcut kıt’a, karargâh ve kurumların komutan ve amirlerin
rütbe, kıdem ve sınıfları gözönüne alınarak hangi esaslara göre tespit
edileceğini düzenleyen maddeye, Sahil Güvenlik Komutanlığı ilave edilmekte ve
Sahil Güvenlik; bot komutanlıkları ile Hava Komutanlığının kıt’a; okullar ile
diğer kuruluşların kurum sayılacağı hükme bağlanmaktadır.
Madde 11. - Kışla, konak ve ordugâhı
tanımlayan maddenin ikinci fıkrasına Sahil GüvenlikKomutanlığı ilave edilmek
suretiyle, Sahil Güvenlik teşkilâtında bulunan gemilerin de kışla olarak
değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 12. - Hastalanan askerlerin muayene
ve tedavilerinin nasıl yapılacağını düzenleyen maddeye, Sahil Güvenlik
Komutanlığı ilave edilmek suretiyle, bu konudaki masrafların İçişleri
Bakanlığına bağlı olarak görev yapan Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden
karşılanması hükme bağlanmıştır.
Madde 13. - Kıt’a veya askerî kurumun
bulunduğu yerden başka bir yerde hastalanan askerlerin ne şekilde tedavi
edileceğini düzenleyen maddenin ikinci fıkrasına, Sahil Güvenlik Komutanlığı
ilave edilmek suretiyle; yol, nakil, muayene ve tedavi masraflarının, Sahil
Güvenlik Komutanlığı bütçesinden ödenebilmesine imkân sağlanmaktadır.
Madde 14. - Subay, askerî memur ve
astsubaylar ile ailelerinin vefatı halinde cenaze masraflarının ne şekilde
ödeneceğini düzenleyen maddeye, Sahil Güvenlik Komutanlığı ilave edilmek
suretiyle, söz konusu masrafların Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden
karşılanması amaçlanmaktadır.
Madde 15. - Subay, askerî memur ve
astsubayların askerî sağlık kurumu bulunmayan yerlerde tedavilerinin ne şekilde
yapılacağını ve masrafların ne şekilde ödeneceğini düzenleyen maddeye, Sahil
Güvenlik Komutanlığı ilave edilmek suretiyle, söz konusu masrafların Sahil
Güvenlik Komutanlığı bütçesinden karşılanacağı hükme bağlanmıştır.
Madde 16. - “Sicil notu”nun tarif edildiği
bahse konu maddeye Sahil GüvenlikKomutanlığı ilave edilmek suretiyle, Sahil
Güvenlik Komutanlığında görevli subay ve astsubaylar bakımından, sicil
belgelerine, sicil üstlerince yapılan işaretlemelerin, nota dönüştürülmesinin,
Sahil Güvenlik Komutanlığınca yapılmasına olanak sağlanmıştır.
Madde 17. - Sahil Güvenlik Komutanlığının
personel yapısı bakımından müstakil hale gelmesi nedeniyle, subaylar tarafından
Ocak ve Şubat ayları dışında yapılan emeklilik istemlerinin kabulü yetkisini
düzenleyen maddeye, Sahil Güvenlik Komutanlığı ilave edilmektedir.
Madde 18. - Yeniden sınıflandırma ile
ilgili maddenin birinci fıkrasının (g) bendine Sahil Güvenlik Komutanlığı ilave
edilerek, hizmet fazlası veya ihtiyaç duyulan personelin kuvvetinin
değiştirilebilmesine veya yeniden sınıflandırmaya tâbi tutulabilmesine imkân
sağlanmaktadır.
Madde 19. - Sahil Güvenlik Komutanlığının
personel yapısı bakımından müstakil hale gelmesi nedeniyle, anılan Komutanlıkta
görev yapan subayların nasıp ve rütbe terfilerinin; Sahil Güvenlik Komutanının
teklifi ve Genelkurmay Başkanının lüzum görmesi üzerine İçişleri Bakanı ile
Başbakanın imzalayacağı ve Cumhurbaşkanının onaylayacağı kararname ile
yapılabilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 20. - Sahil Güvenlik Komutanlığının
personel yapısı bakımından müstakil hale gelmesi ile bahse konu Komutanlığın
insan gücü temin ve yetiştirme planlarında belirtilecek ihtiyaç duyulan
dallarda yüksek lisans ve doktora yapanlar ile doçent olan sahil güvenlik
subaylarına kıdem verilebilmesi sağlanmaktadır.
Madde 21. - Kuvvet komutanlıkları ve
Jandarma Genel Komutanlığı arası kıdemi düzenleyen maddeye, Sahil Güvenlik
Komutanlığının personel yapısı bakımından müstakil hale gelmesine paralel
olarak “Sahil Güvenlik” ibaresi eklenerek, kıdem sıralamasında jandarmadan
sonra geldiği belirtilmektedir.
Madde 22. - Rütbe terfi şartlarını
düzenleyen maddenin ikinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine “Sahil Güvenlik”
ibaresi eklenerek, söz konusu Komutanlıkta görev yapan albaylardan, sicil notu
ortalaması sicil tam notunun % 70 ve daha yukarısında olanların tespit edilerek
Yüksek Askerî Şûra tarafından değerlendirilebilmesi sağlanmakta; ayrıca, üstün
başarılı üsteğmen, yüzbaşı ve binbaşıların erken terfi ettirilmesi hususunda
Sahil Güvenlik Komutanına yetki tanınmaktadır.
Madde 23. - Her yıl 30 Ağustos tarihinden
sonra uygulanacak kadroların, rütbe ve sınıfı belirtilerek kuvvet
komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığı yanında Sahil Güvenlik
Komutanlığının da teklifi üzerine Genelkurmay Başkanlığınca tespiti
öngörülmektedir.
Madde 24. - Sahil Güvenlik Komutanlığının
personel yapısı bakımından müstakil hale geldiği dikkate alındığında, albaylar
ile generallerin terfi şartlarını düzenleyen maddenin birinci fıkrasına Sahil
Güvenlik Komutanlığı eklenmek suretiyle sahil güvenlik sınıfı albayların
terfilerine olanak sağlanmaktadır.
Madde 25. - Sahil Güvenlik Komutanlığı
personel yapısı bakımından müstakil hale gelmesi nedeniyle, anılan Komutanlıkta
görev yapan astsubayların nasıp ve rütbe terfilerinin; Sahil Güvenlik
Komutanının teklifi ve Genelkurmay Başkanının lüzum görmesi üzerine İçişleri
Bakanının onaylayacağı kararname ile yapılabilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 26. - Sahil Güvenlik Komutanlığının
personel yapısı bakımından müstakil hale geldiği dikkate alınarak, maddenin
ikinci fıkrasının üstün başarılı üstçavuş, kıdemli üstçavuş ve başçavuşların
terfi esaslarını düzenleyen (b) bendi uyarınca üstün başarılı sahil güvenlik
personelinin de terfi ettirilmesi konusunda Sahil Güvenlik Komutanına yetki
tanınmaktadır.
Madde 27. - Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri
komutanlıkları ile Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığına
ait astsubay kadrolarının, rütbe, sınıf ve varsa branşı belirtilerek
Genelkurmay Başkanlığınca tespiti öngörülmektedir.
Madde 28. - Sahil Güvenlik Komutanlığının
personel yapısı bakımından müstakil hale gelmesi nedeniyle, astsubaylar
tarafından Ocak ve Şubat ayları dışında yapılan istifa istemlerinin kabulü
yetkisini düzenleyen maddeye, Sahil Güvenlik Komutanlığı eklenmektedir.
Madde 29. - Madde ile,Sahil Güvenlik
Komutanlığında görevli subay ve astsubayların atanmalarının 9.7.1982 tarihli ve
2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu uyarınca yapılabilmesine imkân
sağlanmaktadır.
Madde 30. - Yurt dışı izinlerin ne şekilde
verileceğini düzenleyen maddeye Sahil Güvenlik Komutanlığı personeli dahil
edilerek, Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli personel bakımından yetki Sahil
Güvenlik Komutanına tanınmaktadır.
Madde 31. - Madde ile Sahil Güvenlik
Komutanlığına mensup subayların da yabancı memleket ordularında hizmet yapmak
üzere izinli sayılmalarına imkân tanınmaktadır.
Madde 32. - Madde ile yabancı bir
memlekette veya uluslararası kuruluşlarda Genelkurmay Başkanlığının muvafakati
ile görev alacak Sahil Güvenlik Komutanlığına mensup subay ve astsubaylara,
İçişleri Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararı ile 5 yıla kadar
aylıksız izin verilebilmesi öngörülmektedir.
Madde 33. - Bursla gidenler dahil olmak
üzere yetiştirilmek için ya da sürekli görevle yurt dışına gönderilenlerin
eşlerine verilecek aylıksız izinleri düzenleyen maddenin ikinci fıkrasına,
“Sahil Güvenlik” ibaresi eklenmek suretiyle, Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı
personele de Sahil Güvenlik Komutanlığınca aylıksız izin verilebilmesi
amaçlanmaktadır.
Madde 34. - Sahil Güvenlik Komutanlığının
personel yapısı bakımından müstakil hale geldiği dikkate alınarak, “astsubay”ın
tarif edildiği maddeye, Sahil Güvenlik Komutanlığı kadroları ilave
edilmektedir.
Madde 35. - Yürürlük maddesidir.
Madde 36. - Yürütme maddesidir.
Millî
Savunma Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
|
Millî Savunma Komisyonu |
6.2.2003 |
|
|
Esas No. : 1/324 |
|
|
|
Karar No. : 7 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve komisyonlarda görüşülerek 750 sıra
sayısı ile Genel kurul Gündemine alınan, ancak seçim nedeniyle kadük olan 1/324
esas numaralı “Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu, Türk Silahlı Kuvvetleri İç
Hizmet Kanunu ile Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” Bakanlar Kurulunca yenilenerek, Başbakanlıkça
23.12.2002 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulmuştur.
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan söz
konusu Kanun Tasarısı; Başkanlıkça 26.12.2002 tarihinde tali komisyon olarak
İçişleri Komisyonuna, esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiş ve
Komisyonumuzun 30.1.2003 tarihinde yaptığı 3 üncü birleşiminde alınan karar
gereğince yapılan gündem sonrasında, 5.2.2003 tarihinde yapılan 4 üncü
birleşiminde Hükümeti temsilen Millî Savunma ve İçişleri bakanlıkları ile Sahil
Güvenlik Komutanlığı temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
9.7.1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil
Güvenlik Komutanlığı Kanunu gereğince, Komutanlık personel kadrolarının Deniz
Kuvvetleri Komutanlığı içinde yer almakta olduğu ve kadroların gerektirdiği
askeri personel ihtiyacının Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca karşılandığı,
Sahil Güvenlik Komutanlığı kadrolarına
atanan subay ve astsubayların 2 ila 3 yıl gibi kısa süre görev yaptıktan sonra
tekrar Deniz Kuvvetleri Komutanlığındaki görevlerine dönmeleri nedeniyle Sahil
Güvenlik Komutanlığının ihtiyacı bulunan görevinde uzmanlaşmış personel
istihdamına ulaşamadığı, yeni gelen personelin sahil güvenlik görevlerine
intibaklarının zaman aldığı, personelin meslekî geleceklerini Deniz Kuvvetleri
Komutanlığında görmelerinin de başarı oranını düşürdüğü,
Sahil Güvenlik Komutanlığının; 2008 yılına
yönelik hedef ve planları doğrultusunda personel mevcudunun daha da yetersiz
kalacağı,
Tasarı ile Sahil Güvenlik Komutanlığının
personel ihtiyacının karşılanmasında ve istihdamında oluşan sorunların
giderilmesinin amaçlandığı ve bu nedenle, Sahil Güvenlik Komutanlığının kuvvet
yapısına uygun bir teşkilâtlanma ve personel istihdamının sağlanmasına yönelik
düzenlemelerin getirildiği,
Görülmektedir.
Tasarının tümü üzerinde yapılan
görüşmelerde;
Türk karasularının korunmasının gerektiği
gibi yapılmasının uzun yıllardır ihmal edilen bir konu olduğu, 1980’li yıllar
öncesinde silâh kaçakçılığı gibi sorunlar yaşanırken şimdilerde sorunun kaçak
balık avcılığı olarak öne çıktığı,
Sahil Güvenlik Komutanlığının elindeki
sahil muhafaza botlarının sürat, menzil ve miktar olarak mücadele ettikleri
kaçak avcıların teknelerine göre yetersiz kaldıklarının görüldüğü,
Türkiye’nin Avrupa Birliği ve dünya
normlarına göre kıyılarını ve balık yataklarını koruyabilmesi için Sahil
Güvenlik Komutanlığının teçhizat bakımından muhakkak desteklenmesi gerektiği,
bu amaçla önümüzdeki dönemde bütçe imkânları dahilinde Sahil Güvenlik
Komutanlığı için öngörülen imkânların neler olduğu,
Türkiye kıyılarının uzunluğunun 8 300
kilometreden daha fazla olduğu ve bunun önemli bir bölümünü oluşturan Karadeniz
Bölgesinde daha önce 70 olan balık türü sayısının halen onlu rakamlara düştüğü
ve önemli bir ekonomik kaynak olan balıkçılığımızın bir an önce gerektiği gibi
korunmasının zorunlu olduğu,
Şeklinde görüş ve düşünceler ifade
edilmiştir.
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı
açıklamalarda;
Tasarının bir geçiş dönemi yaşayan Sahil
Güvenlik Komutanlığının da tıpkı Jandarma Genel Komutanlığı gibi
kurumsallaştırılması amacıyla hazırlandığı Deniz Kuvvetleri Komutanlığından
geçici olarak görevlendirilen personelle yürütülmeye çalışılan sahil güvenlik
hizmetlerinin bundan böyle aslî personelle yürütülmesinin amaçlandığı,
Sahil Güvenlik Komutanlığının kendi
personeli ve teçhizatı ile kurumsallaşmasında 2008 yılının hedef olarak
seçildiği, bu tarihe kadar Komutanlığın Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca
desteklenmeye devam edileceği,
Türkiye’nin 8 300 kilometreden fazla olan
sahil uzunluğu içinde, 40 kilometreye bir sahil muhafaza botunun düştüğü ve
eskiye oranla bot sayısının ve mil hızının çok artmış bulunduğu,
Tasarının ve Sahil Güvenlik Komutanlığının
nihaî amacının; yurdumuzun bütün sahil, iç sular, liman ve körfezler ve
münhasır ekonomik bölge kapsamında 200 mil genişliğinde bir bölgede
uluslararası hukuk kuralları çerçevesinde gerekli denetim ve korumayı sağlamak
olduğu, bu amaçla Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu, Türk Silahlı Kuvvetleri İç
Hizmet Kanunu ve Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda gerekli
düzenlemelerin yapıldığı,
Sahil Güvenlik Komutanlığı bünyesinde eski
ve yetersiz sahil muhafaza botlarının yerine özel yerli tersanelerimizden temin
edilen iki ayrı tip ve 45 ile 54 deniz mili süratine sahip yeni botların
Komutanlık bünyesinde göreve başladığı,
Söz konusu tersanelerde Sahil Güvenlik
Komutanlığı arasında yapılan protokol çerçevesinde 200 tonluk yeni sahil
muhafaza botlarının da inşa edilmekte olduğu,
Yakın bir gelecekte de kıyı sularında görev
yapacak arama-kurtarma güvenlik timlerinin göreve başlayacağı ve bunların da
özellikle sivil kurtarma hizmetlerinde çalışacakları,
Sahil Güvenlik Komutanlığının 2012 yılına
kadar ki master planına göre 147 bot, 26 helikopter ve 16 uçaktan oluşacak bir
filonun hedeflendiği, bu yıl sonuna kadar ise bot sayısının toplam 87 adet
olacağı,
Vatandaşlarımızın her türlü ekonomik suç
veya ihlaller karşısında alo 158 Sahil Güvenlik telefon hattını
arayabilecekleri ve bu numaraya Türkiye’nin her yerinde ulaşılabileceği,
Belirtilmiştir.
Tasarı ve gerekçesinin tümü üzerindeki
görüşmeleri takiben maddelerin görüşülmesine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8,
9, 10, 11, 12, 1,3, 14, 15, 16, 17, 18 ve 19 uncu maddeleri Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 20 inci maddesi, kabul
edilen önerge doğrultusunda; 28.6.2001 tarihli ve 4699 sayılı “Türk Silahlı
Kuvvetleri Personel Kanunu ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” un 4 üncü maddesi ile 926 sayılı Kanunun 36
ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi tamamen değiştirildiğinden ve
görüşülmekte olan Tasarıdaki metnin Kanunda zaten yer alması gerekçesiyle
Tasarı metninden çıkarılmıştır.
Tasarının çerçeve 21 inci maddesi 20 inci
madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 22 nci maddesinin (c)
bendi kabul edilen önerge doğrultusunda, 28.6.2001 tarihli ve 4699 sayılı “Türk
Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun”un 6 ncı maddesi ile 926 sayılı Kanunun 38
inci maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendi değiştirildiğinden ve görüşülmekte
olan Tasarıdaki metnin Kanunda zaten yer alması gerekçesiyle, Tasarı metninden
çıkarılmış ve çerçeve madde yeniden düzenlenerek ve çerçeve 21 inci madde
olarak kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 23, 24 ve 25 inci
maddeleri 22, 23 ve 24 üncü maddeler olarak Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Tasarının çerçeve 26 ncı maddesi; kabul
edilen önerge doğrultusunda, 28.6.2001 tarihli ve 4699 sayılı “Türk Silahlı
Kuvvetleri Personel Kanunu ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun”un 11 inci maddesi ile 926 sayılı Kanunun 85
inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi değiştirildiğinden ve görüşülmekte
olan Tasarıdaki metnin Kanunda zaten yer alması gerekçesiyle, Tasarı metninden
çıkarılmıştır.
Tasarının çerçeve 27, 28, 29, 30 ve 31
inci maddeleri 25, 26, 27, 28 ve 29 uncu maddeler olarak Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Tasarının çerçeve 32 nci maddesi; kabul
edilen önerge doğrultusunda, 28.6.2001 tarihli ve 4699 sayılı “Türk Silahlı
Kuvvetleri Personel Kanunu ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun”un 21 inci maddesi ile 926 sayılı Kanunun ek
10 uncu maddesinin tamamen değiştirildiği ve görüşülmekte olan Tasarıdaki
metnin Kanunda zaten yer alması gerekçesiyle, Tasarı metninden çıkarılmıştır.
Tasarının çerçeve 33 ve 34 üncü maddeleri,
30 ve 31 inci maddeler olarak, yürürlük ve yürütmeye ilişkin 35 ve 36 ncı maddeleri de 32 ve 33 üncü maddeler olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Cengiz Kaptanoğlu |
Ziyaeddin Yağcı |
Mehmet Asım Kulak |
|
|
İstanbul |
Adana |
Bartın |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mahmut Koçak |
İsmail Değerli |
Ensar Öğüt |
|
|
Afyon |
Ankara |
Ardahan |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Sedat Pekel |
Niyazi Pakyürek |
Mehmet Küçükaşık |
|
|
Balıkesir |
Bursa |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Nuri Filiz |
Mehmet Fehmi Uyanık |
Muhsin Koçyiğit |
|
|
Denizli |
Diyarbakır |
Diyarbakır |
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fahri Keskin |
Mehmet Vedat Yücesan |
İnci Özdemir |
|
|
Eskişehir |
Eskişehir |
İstanbul |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Erdal Karademir |
Murat Yılmazer |
Miraç Akdoğan |
|
|
İzmir |
Kırıkkale |
Malatya |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Süleyman Turgut |
Erdoğan Kaplan |
|
|
|
Manisa |
Tekirdağ |
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
SAHİL GÜVENLİK KOMUTANLIĞI KANUNU, TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ
İÇ HİZMET KANUNU İLE TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 9.7.1982 tarihli ve 2692 sayılı
Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanununun 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 1. – Bu Kanunun amacı, Türkiye
Cumhuriyetinin bütün sahillerinde, iç suları olan Marmara Denizi, İstanbul ve
Çanakkale boğazlarında, liman ve körfezlerinde, karasularında, münhasır
ekonomik bölgesi ile ulusal ve uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik
ve denetimi altında bulunan deniz alanlarında, kanunlarla kendisine verilen
görevlerin uygulanması ve yetkilerin kullanılması maksadıyla Sahil Güvenlik
Komutanlığı teşkilâtını kurmak, görev ve yetkilerini düzenlemektir”
MADDE 2. – 2692 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (A) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“A) Türkiye Cumhuriyetinin bütün
sahillerinde, iç suları olan Marmara Denizi, İstanbul ve Çanakkale
boğazlarında, liman ve körfezlerinde, karasularında, münhasır ekonomik bölgesi
ile ulusal ve uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimi
altında bulunan deniz alanlarında, kanunlarla kendisine verilen görevleri
uygulamak ve yetkileri kullanmak.”
MADDE 3. – 2692 sayılı Kanunun ikinci
bölümünün başlığı “Kadro, Kuruluş, Kaynak, Atanma ve Yer Değiştirme” olarak; 6
ncı maddesi ise başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kadro ve kuruluş
Madde 6. – Sahil Güvenlik Komutanlığı
teşkilâtı; görevin özelliği ve Türk Silâhlı Kuvvetlerindeki esaslara uygun
olarak kendi kuruluş ve kadrolarında gösterilir.
Sahil Güvenlik Komutanlığının kuruluş ve
kadroları, Genelkurmay Başkanlığının görüşü alınarak İçişleri Bakanlığınca
düzenlenir.
Bu kadrolarda gösterilmek üzere iki amiral
kadrosu, 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 49 uncu
maddesinde yer alan Deniz Kuvvetleri Komutanlığının rütbe kontenjanlarına
dahildir.”
MADDE 4. – 2692 sayılı Kanunun 7 nci
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Personel kaynakları ve uygulanacak
mevzuat
Madde 7. – Sahil Güvenlik Komutanlığı
personeli; subay, astsubay, uzman erbaş, askerî öğrenci, erbaş ve erler ile
Devlet memuru ve işçilerden oluşur.
Sahil Güvenlik Komutanlığının ihtiyaç
duyduğu subay ve astsubaylar; okul masrafları, Sahil Güvenlik Komutanlığı
bütçesinden karşılanmak suretiyle Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya Türk
Silâhlı Kuvvetlerinin diğer eğitim kuruluşlarında yetiştirilir. Bunların kaynak
ve yetiştirilmeleri ile terfi, izin, sicil ve ödül işlemleri, 926 sayılı Türk
Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu esaslarına göre yürütülür.
Sahil Güvenlik Komutanlığının kendi
kaynaklarından karşılanamayan subay ve astsubay ihtiyacı; kendi kuvvetleriyle
ilişkileri saklı kalmak şartıyla Sahil Güvenlik Komutanlığının talebi,
Genelkurmay Başkanlığının onayı ile diğer kuvvet komutanlıkları ve Jandarma
Genel Komutanlığından sağlanabilir.
Devlet memuru temini ile işçilerin işe
alınmaları, genel hükümlere göre Sahil Güvenlik Komutanlığınca yapılır.”
MADDE 5. – 2692 sayılı Kanunun 8 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 8. – Sahil Güvenlik Komutanının
atanması; Deniz Kuvvetleri Komutanının lüzum göstermesi, Genel Kurmay
Başkanının teklifi, İçişleri Bakanının inhası, Başbakanın imzalayacağı ve
Cumhurbaşkanının onaylayacağı müşterek kararname ile yapılır.
Bu Komutanlığın kadrosundaki amirallerin
atanması, 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu hükümlerine göre
yapılır.
Asteğmen-albay rütbelerindeki subayların,
astsubayların, Devlet memurlarının ve uzman erbaşların atanmaları ile erbaş ve
erlerin dağıtımları, Sahil Güvenlik Komutanlığınca yapılır.
Birinci ve ikinci fıkraların
uygulanmasında Genelkurmay Başkanının teklifi üzerine, İçişleri Bakanı inha
işlemini yapmadığı takdirde, Genelkurmay Başkanı, talebini yazı ile Başbakana
gönderir. Başbakan kararını yazı ile İçişleri Bakanına bildirir.”
MADDE 6. – 2692 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 9. – Sahil Güvenlik Komutanlığında
görevli sahil güvenlik mensubu subay, astsubay, sivil personel, uzman erbaş,
erbaş ve erlerin hizmet gerekleri veya sağlık yahut diğer nedenlerle görev ve
hizmet yerlerinin değiştirilmesi, Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından
yapılır.”
MADDE 7. – 2692 sayılı Kanunun 20 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 20. – Sahil Güvenlik Komutanlığı
için yetiştirilecek subay, astsubay, erbaş ve erlerin askerî öğretim ve
eğitimleri ile okul ve eğitim masrafları, Sahil Güvenlik Komutanlığı
bütçesinden karşılanmak suretiyle Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya Türk Silâhlı
Kuvvetlerinin diğer eğitim kuruluşlarınca; askerî personel ile sivil personelin
hizmetin gerektirdiği özel eğitimleri ise, İçişleri Bakanlığınca belirlenen
esaslara göre yapılır.”
MADDE 8. – 2692 sayılı Kanuna aşağı-daki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 6. – Sahil Güvenlik
Komutanlığı, personel temini ve yetiştirilmesi konularında yeterli oluncaya
kadar, komutanlık kadrolarında görev yapacak olan amiral, subay, astsubay ile
erbaş ve er ihtiyacı, Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca sağlanır. Bu personelin
görev ve hizmet yerlerinin değiştirilmesi, Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca
yapılır. Sahil Güvenlik Komutanlığı;sağlık, idarî ve asayiş gibi nedenlerle
ihtiyaç duyulan görev ve hizmet yerleri değişiklik tekliflerini, Deniz
Kuvvetleri Komutanlığına bildirir.”
MADDE 9. – 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı
Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 1. – Türk Silâhlı Kuvvetleri : Kara
(Jandarma dahil), Deniz (Sahil Güvenlik dahil) ve Hava Kuvvetleri subay, askerî
memur, astsubay, erbaş ve erleri ile askerî öğrencilerden teşekkül eden ve
seferde ihtiyatlarla ikmal edilen, kadro ve kuruluşlarla teşkilâtı gösterilen
silâhlı Devlet kuvvetidir.”
MADDE 10. – 211 sayılı Kanunun 46 ncı
maddesinin değişik (c) fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Jandarma ve Sahil Güvenlik kıt’a
komutanları ile kurum amirlerine de garnizon komutanlığı görevi verilir. (a) ve
(b) fıkralarının uygulanmasında; jandarma seyyar ve eğitim birlikleri ile il
jandarma komutanlığı, ilçe jandarma komutanlığı, jandarma komando ve jandarma
asayiş komando birlikleri, sahil güvenlik bölge ve grup komutanlıkları, sahil
güvenlik gemi ve bot komutanlıkları, sahil güvenlik hava komutanlığı kıt’a;
jandarma ve sahil güvenlik okulları ile diğer kuruluşları kurum sayılır.”
MADDE 11. – 211 sayılı Kanunun 51 inci
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Karargâh ve askerî kurumlar ile Deniz
Kuvvetleri (Sahil Güvenlik dahil) teşkilâtında bulunan gemiler gibi askerî tesisler
de kışla olarak mütalâa edilir.”
MADDE 12. – 211 sayılı Kanunun 58 inci
maddesinin (c) ve (d) fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Kıt’a veya askerî kurum tabibi olarak
görevlendirilen serbest çalışan sivil tabiplerin ücretleri, mukavelesine göre
Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik
Komutanlığı bütçelerinden ödenir.
d) Hastanın veya tabibin nakli için askerî
vasıtalardan istifade mümkün olmadığı hallerde diğer sivil nakil vasıtalarından
faydalanılır ve masrafı, Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı
veya Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenir.”
MADDE 13. – 211 sayılı Kanunun 59 uncu
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Askerî garnizon veya merkez komutanlığı
bulunmayan yerlerde hastalananlar, mahallin hükûmet veya belediye tabibine
müracaat ederler. Bunların muayene ve tedavileri, icabediyorsa hastanın askerî
bir hastaneye, buna imkân yoksa başka hastaneye sevki bu tabipliklerce
sağlanır. Hastanın askerî bir hastaneye yatırılması halinde yol masrafı, başka
hastaneye yatırılması halinde bütün nakil, muayene ve tedavi masrafı, Millî
Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik
Komutanlığınca ödenir.”
MADDE 14. – 211 sayılı Kanunun 66 ncı
maddesinin (b) fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Bu şahısların yurt içinde ve dışında
vefatı halinde; cenaze masrafı ile cenazenin nakli, arzu edilen yere
götürülmesi ve getirilmesi masrafı Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel
Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenir.”
MADDE 15. – 211 sayılı Kanunun 67 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 67. – Tabip raporu ile mütehassıs
tabiplerin müşahadesi altında tedaviye muhtaç görülen subay, askerî memur ve
astsubayların tedavileri; askerî sağlık kurumları olmayan yerlerde diğer resmî
sağlık kurumlarında, bunlar da yoksa özel sağlık kuruluşlarında yapılır. Yol ve
bütün tedavi masrafları, Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı
veya Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenir.”
MADDE 16. – 27.7.1967 tarihli ve 926
sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanu-nunun 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasının değişik (m) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“m) Sicil notu : Sicil belgelerine sicil
üstlerince yapılan işaretlemelerin, Sicil Yönetmeliğinde belirlenecek esaslar
dahilinde, kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik
Komutanlığınca nota tahvil edilmesi sonucu bulunan notların ortalamasıdır.”
MADDE 17. – 926 sayılı Kanunun 8 inci
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Emeklilik hakkını kazananlar,
emekliliklerini ancak Ocak ve Şubat ayları içinde isteyebilirler. Bu aylar
dışındaki emeklilik istemleri; ancak ilgili kuvvet komutanları, Jandarma Genel
Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanının hizmet gerekleri itibarıyla uygun
görmesi halinde kabul edilebilir.”
MADDE 18. – 926 sayılı Kanunun 24 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“g) Kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel
Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığınca her yıl Subay Sınıflandırma
Yönetmeliğinde belirtilen zamanlarda hizmet fazlası veya ihtiyaç duyulan
personel sayısı Genel Kurmay Başkanlığına bildirilir.
Genel Kurmay Başkanlığınca, ilgili kuvvet
komutanlıklarının, Jandarma Genel Komu-tanlığının veya Sahil Güvenlik
Komutanlığının görüşleri alındıktan sonra bu personelin kuvvetleri
değiştirilebilir.
Bu personel, yeni kuvvetinde, sınıfı
görevinde istihdam edilebileceği gibi ihtiyaç duyulan sınıflarda istihdam
edilmek üzere, yeniden sınıflandırmaya da tâbi tutulabilir.”
MADDE 19. – 926 sayılı Kanunun değişik 34
üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 34. – Subaylığa nasıp ve rütbe
terfileri, ilgili kuvvet komutanının (Jandarma subayları için Jandarma Genel
Komutanının, Sahil Güvenlik subayları için Sahil Güvenlik Komutanının) teklifi
ve Genelkurmay Başkanının lüzum göstermesi üzerine, Millî Savunma Bakanı
(Jandarma ve Sahil Güvenlik subayları için İçişleri Bakanı) ile Başbakanın
imzalayacağı ve Cumhurbaşkanının onaylayacağı kararname ile yapılır.”
MADDE 20. – 926 sayılı Kanunun değişik 36
ncı maddesinin birinci fıkrasının değişik (d) bendinin ikinci paragrafı
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel
Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı insan gücü temin ve yetiştirme
plânlarında belirtilecek ihtiyaç duyulan dallarda yüksek lisans (bilim
uzmanlığı, yüksek mühendislik, master) öğrenimi yapanlara bir yıl, bunlardan
doktora yapanlara bir yıl , doğrudan doktora yapanlara iki yıl, doçent olanlara
ayrıca bir yıl olmak üzere toplam üç yıl;”
MADDE 21. – 926 sayılı Kanunun 37 nci
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (3) numaralı alt bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“3. Bütün şartların aynı olması halinde
mensup bulunduğu kuvvete göre sıra ile; kara, deniz, hava, jandarma, sahil
güvenlik,”
MADDE 22. – 926 sayılı Kanunun değişik 38
inci maddesinin değişik ikinci fıkrasının (b) ve (c) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“b) Albaylar :Kuvvet komutanlıkları,
Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığınca; yükselme sırasına
giren albaylardan, sicil notu ortalaması sicil tam notunun % 60 ve daha
yukarısı olanlar tespit edilir. Bunlar, sicil notu ortalamasına göre kendi
sınıfları içerisinde; kurmaylar, sınıflarına bakılmaksızın kendi aralarında
(Hava Kuvvetlerinde pilot ve hava yer kurmayları ayrı ayrı) sıralanırlar. Bu
şekilde sıralanan albaylardan, sicil notu ortalaması sicil tam notunun % 70 ve
daha yukarısı olanların sicil dosyaları Yüksek Askerî Şûraya gönderilir. Yüksek
Askerî Şûra bunları, 54 üncü madde esaslarına göre değerlendirmeye tâbi tutar.
c) Üstün başarılı üsteğmen, yüzbaşı ve
binbaşıların terfi esasları : Üsteğmen, yüzbaşı ve binbaşıların bu rütbelerine
ait bekleme sürelerinin bitiminden bir yıl önce, bu rütbelere ait her yılki
sicil notu, sicil tam notunun % 95 ve daha yukarısı olanlar, sicil notu
ortalaması en yüksek olandan başlanarak, rütbelerine göre kendi sınıfları
içerisinde ayrı ayrı sıralanır. Bu şekilde sıralanan subaylardan, sicil notu
ortalaması en yüksek olanlardan başlanmak suretiyle Kuvvet Komutanı, Jandarma
Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanı tarafından uygun görülenler, kendi
sınıf mevcudunun; muharip sınıflar için % 8’i, yardımcı sınıflar için % 4’ü
oranında bir üst rütbeye yükseltilebilirler.”
MADDE 23. – 926 sayılı Kanununun değişik
41 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“a) Her yıl 30 Ağustos tarihinden sonra
uygulanacak kadrolar; rütbe, sınıf (varsa branşı) belirtilerek Kara, Deniz ve
Hava Kuvvetleri Komutanlıkları ile Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik
Komutanlığının teklifi üzerine Genel Kurmay Başkanlığınca hizmet ihtiyacına göre tespit edilir.”
MADDE 24. – 926 sayılı Kanunun 54 üncü
maddesinin değişik birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yüksek Askerî Şûra; kuvvet
komutanlıklarından, Jandarma Genel Komutanlığından ve Sahil Güvenlik
Komutanlığından 38 inci maddenin ikinci fıkrasının (b) bendi gereğince
gönderilen ve o yıl tuğgeneral-tuğamiral yıl kontenjanı tespit edilen
sınıflardan olan albaylar ile terfi sırasındaki general ve amirallerin şahsî
dosyalarını ve rütbedeki sicil belgelerini (albayların teğmenlikten itibaren;
general ve amirallerin, generallik ve amirallik sicil belgelerini) inceleyerek,
Subay Sicil Yönetmeliğinde gösterilen esaslara göre değerlendirme notu verir.
Tespit edilen yeterlik notuna göre en yüksek yeterlik notu alanlardan başlanmak
üzere yeterlik sıralaması yapılır. Yeterlik notu, yeterlik tam notunun % 85 ve
daha yukarısı olan albay, general ve amirallerden yeterlik notu en yüksek
olandan itibaren kadro ihtiyacı kadar bir üst rütbeye terfi ettirilir.”
MADDE 25. – 926 sayılı Kanunun deği-şik 82
nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Astsubaylığa nasıp ve rütbe terfileri,
kuvvet komutanının (Jandarma astsubayları için Jandarma Genel Komutanının,
Sahil Güvenlik astsubayları için Sahil Güvenlik Komutanının) teklifi ve
Genelkurmay Başkanının lüzum göstermesi üzerine Millî Savunma Bakanı (Jandarma
ve Sahil Güvenlik astsubayları için İçişleri Bakanı) onayı ile yapılır.
Astsubay sınıf okullarında en az bir öğrenim yıllık mesleki öğrenim ve eğitimi
başarı ile bitirenler astsubay çavuş nasbedilirler. Nasıpları, sınıf okullarını
bitirdikleri takvim yılının 30 Ağustos’una götürülür.”
MADDE 26. – 926 sayılı Kanunun değişik 85
inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Üstün başarılı üstçavuş, kıdemli
üstçavuş ve başçavuşların terfi esasları: Üstçavuş, kıdemli üstçavuş ve
başçavuşların bu rütbelerine ait bekleme sürelerinin bitiminden bir yıl önce;
üstçavuşların, kıdemli çavuşluk ve üstçavuşluk; kıdemli üstçavuşların,
üstçavuşluk ve kıdemli üstçavuşluk; başçavuşların ise, başçavuşluk rütbesine
ait her yılki sicil notu sicil tam notunun % 95 ve yukarısı olanlar, sicil notu
ortalaması en yüksek olandan başlanarak, rütbelerine göre, kendi sınıfları
içerisinde ayrı ayrı sıralanırlar. Bu şekilde sıralanan astsubaylardan, sicil
notu ortalaması en yüksek olanlardan başlanmak suretiyle kuvvet komutanı,
Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanı tarafından uygun
görülenler, kendi sınıf mevcudunun; muharip sınıflar için % 8’i, yardımcı
sınıflar için % 4’ü oranında bir üst rütbeye yükseltilebilirler.”
MADDE 27. – 926 sayılı Kanunun deği-şik 89
uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 89. – Kara, Deniz, Hava Kuvvetleri
konutanlıklarına, Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığına
ait astsubay kadroları, her yıl 30 Ağustos tarihine kadar sınıfı (varsa branşı)
belirtilerek Genelkurmay Başkanlığınca saptanır.”
MADDE 28. – 926 sayılı Kanunun 116 ncı
maddesinin değişik birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yükümlülüklerini bitirerek istifa etme
hakkını kazananlar, istifalarını Ocak ve Şubat ayları içinde isteyebilirler.
İstifaların kabulü, müracaat tarihinden itibaren bir aydan fazla
geciktirilemez. Bu aylar dışındaki istifa istemleri, ancak ilgili kuvvet
komutanları, Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komu-tanının hizmet
gerekleri itibarıyla uygun görmesi halinde kabul edilebilir.”
MADDE 29. – 926 sayılı Kanunun 121 inci
maddesinin birinci fıkrasının değişik (d) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“d) Askerî hâkimlerin, Gülhane Askerî Tıp
Akademisi öğretim üyesi olan profesör ve doçentlerin ve Jandarma Genel
Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığının subay ve astsubaylarının
atanmaları; özel kanunları gereğince;”
MADDE 30. – 926 sayılı Kanunun değişik 127
nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 127 . – Türk Silahlı Kuvvetleri
personelinden general ve amirallere Genelkurmay Başkanlığınca, bu Kanun
kapsamına giren diğer personelden; Genelkurmay Başkanlığına bağlı olanlara
Genelkurmay Başkanlığınca, Millî Savunma Bakanlığına bağlı olanlara Millî
Savunma Bakanlığınca, kuvvet komutanlıkları ile Jandarma Genel Komutanlığına ve
Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı olanlara ise, kuvvet komutanlıkları ve
Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığınca;
a) Öğrenim için öğrenim süresi kadar,
b) Mesleki bilgi ve görgüsünü arttırmak
maksadıyla bir yıla kadar,
c) Seminer, müşahede gezisi ve ziyaretler
için lüzumlu görülen süre kadar,
d) Mazeret dolayısıyla yıllık izinle
birlikte üç aya kadar,
e) Seyahat maksadıyla yıllık izin süresi
kadar,
f) Askerî öğrencilere yönetmelikte
gösterilecek süre ve şekil dahilinde, yurtdışı izni verilebilir.
Bu hallerde özlük hakları aynen verilir.”
MADDE 31. – 926 sayılı Kanunun 133 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 133. – Yabancı memleket ordularında
hizmet yapmak üzere gönderilecek subaylara, Millî Savunma Bakanlığınca;
Jandarma ve Sahil Güvenlik subaylarına, İçişleri Bakanlığınca 4 yıla kadar
aylıklı izin veri-lebilir. Bu şekilde görevlendirilenlerin aylıkları Millî
Savunma, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığı
bütçelerinden ödenir. Bunların yabancı memleketlerde geçen hizmet süreleri,
fiilî hizmetlerinden ve kıdemlerinden sayılır.”
MADDE 32. – 926 sayılı Kanunun ek 10 uncu
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yabancı bir memlekette veya uluslararası
kuruluşlarda Genelkurmay Başkanlığının mu-vafakati ile görev alacak subay veya
astsubaylara, Millî Savunma Bakanlığının (Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil
Güvenlik Komu-tanlığı için İçişleri Bakanlığının) teklifi üzerine Bakanlar
Kurulu kararı ile 5 yıla kadar aylıksız izin verilebilir. Ancak, Birleşmiş
Milletler Teşkilâtı ile Türkiye Cumhuriyetinin üye olduğu veya imzaladığı
andlaşmalarla taraf bulunduğu diğer uluslararası teşkilâtlar nezdinde ateşkesi
denetlemek üzere gözlemci sıfatıyla görev alan veya barış gücünde
görevlendirilen subay ve astsubaylara ise aynı usul ve süre ile aylıklı izin
verilebilir. Bu personele, görevlendirilen teşkilât tarafından yapılacak
ödemelerin dışında ayrıca, aynı kararname ile tespit edilecek tutarda aylık ek
ücret de verilebilir.”
MADDE 33. – 926 sayılı Kanunun değişik ek
20 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Aylıksız izin; Genelkurmay Başkanlığına
bağlı olanlara, Genelkurmay Başkanlığınca; Millî Savunma Bakanlığına bağlı
olanlara, Millî Savunma Bakanlığınca; kuvvet komutanlıkları ile Jandarma Genel
Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı olanlara, kuvvet
komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığınca;
Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde olmayan memurlara ise, yetkili kurumlarınca
verilir.”
MADDE 34. – 926 sayılı Kanunun ek 21 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ek Madde 21. – Türkiye Cumhuriyeti
Ordusunun Kara, Deniz ve Hava kuvvetleri ile Jandarma Genel Komutanlığı ve
Sahil Güvenlik Komutanlığı kadrolarının ast komuta kademelerinde eğitim, sevk
ve idare ile diğer idarî işlerde subaya yardımcı olarak görevlendirilen askerî
şahıslara, astsubay adı verilir.”
MADDE 35 . – Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 36 . –Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
MİLLÎ
SAVUNMA KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
SAHİL GÜVENLİK KOMUTANLIĞI KANUNU, TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ
İÇ HİZMET KANUNU İLE TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPIL-MASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. – Tasarının 7 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. – Tasarının 9 uncu maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10. – Tasarının 10 uncu maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 11. – Tasarının 11 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 12. – Tasarının 12 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 13. – Tasarının 13 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 14. – Tasarının 14 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 15. – Tasarının 15 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 16. – Tasarının 16 ncı maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 17. – Tasarının 17 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 18. – Tasarının 18 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 19. – Tasarının 19 uncu maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 20. – Tasarının 21 inci maddesi 20
nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 21. – 926 sayılı Kanunun değişik 38
inci maddesinin değişik ikinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
b) Albaylar: Kuvvet Komutanlıkları,
Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığınca; yükselme sırasına
giren albaylardan, sicil notu ortalaması sicil tam notunun % 60 ve daha
yukarısı olanlar tespit edilir. Bunlar, sicil notu ortalamasına göre kendi
sınıfları içerisinde; kurmaylar, sınıflarına bakılmaksızın kendi aralarında
(Hava Kuvvetlerinde pilot ve hava yer kurmayları ayrı ayrı) sıralanırlar. Bu
şekilde sıralanan albaylardan, sicil notu ortalaması sicil tam notunun % 70 ve
daha yukarısı olanların sicil dosyaları Yüksek Askerî Şûraya gönderilir. Yüksek
Askerî Şûra bunları, 54 üncü madde esaslarına göre değerlendirmeye tâbi tutar.
MADDE 22. – Tasarının 23 üncü maddesi 22
nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 23. – Tasarının 24 üncü maddesi 23
üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 24. – Tasarının 25 inci maddesi 24
üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 25. – Tasarının 27 nci maddesi 25
inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 26. – Tasarının 28 inci maddesi 26
ncı madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 27. – Tasarının 29 uncu maddesi 27
nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 28. – Tasarının 30 uncu maddesi 28
inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 29. – Tasarının 31 inci maddesi 29
uncu madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 30. – Tasarının 33 üncü maddesi 30
uncu madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 31. – Tasarının 34 üncü maddesi 31
inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 32. – Tasarının 35 inci maddesi 32
nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 33. – Tasarının 36 ncı maddesi 33
üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir. Bülent Ecevit
Başbakan
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb.
Yrd.
D. Bahçeli H. H. Özkan M.
Yılmaz
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
K. Derviş Prof. Dr. T. Toskay M. Keçeciler
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
Prof. Dr. Ş. S. Gürel F. Bal Y.
Yalova
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
M. Yılmaz Prof. Dr. R. Mirzaoğlu R. K. Yücelen
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
H. Gemici Prof. Dr. Ş. Üşenmez E. S. Gaydalı
Devlet Bakanı Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı
F. Ünlü Prof. Dr. R. Mirzaoğlu R. Önal
Adalet Bakanı Millî Savunma
Bakanı İçişleri Bakanı
Prof. Dr. H. S. Türk S. Çakmakoğlu S. Tantan
Dışişleri Bakanı V. Maliye Bakanı Millî
Eğitim Bakanı
H. H. Özkan S. Oral M.
Bostancıoğlu
Bayındırlık ve İskân Bakanı Sağlık
Bakanı Ulaştırma Bakanı
K. Aydın Doç. Dr. O. Durmuş Prof. Dr. E. Öksüz
Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret
Bakanı
Prof. Dr. H. Y. Gökalp Y. Okuyan A.
K. Tanrıkulu
En. ve Tab. Kay. Bakanı Kültür
Bakanı Turizm Bakanı V.
M. C. Ersümer M. İ. Talay Y.
Yalova
Orman Bakanı Çevre Bakanı
Prof. Dr. N. Çağan F. Aytekin