Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 54)

 

Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu, Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu ile Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve

Millî Savunma Komisyonu Raporu (1/324)

 

                                           

Not : Tasarı Başkanlıkça; İçişleri ve Millî Savunma komisyonlarına havale edilmiştir.

 

 

                               

T.C.

 

 

 

Başbakanlık

 

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

23.12.2002

 

Sayı : B.02.0.KKG/196-279/6088

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

                                   Abdullah Gül

                                       Başbakan

 

 

LİSTE

Esas No.                   Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/388          Çevre Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/393                   Hayvanları Koruma Kanunu Tasarısı

1/864          Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu, Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu ile Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

                  

 

                  

 

 

                         T.C.

            Başbakanlık                               

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü                23.5.2001

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-234/2493

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 30.3.2001 tarihinde kararlaştırılan “Sahil GüvenlikKomutanlığı Kanunu, Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu ile Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesiilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Sahil Güvenlik Komutanlığının personel kadrolarına; 9.7.1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu gereğince, Türk Silâhlı Kuvvetleri İnsan Gücü Planına göre Deniz Kuvvetleri Komutanlığı içinde yer verilmekte ve bu kadrolar için askerî personel ihtiyacı, Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca karşılanmaktadır.

Mevcut uygulamada Sahil Güvenlik Komutanlığı kadrolarına atanan subay ve astsubaylar, sahil güvenlik görevlerinde 2 ila 3 yıl gibi kısa süre görev yapmakta ve bu sürenin sonunda tekrar Deniz Kuvvetleri Komutanlığındaki görevlerine dönmektedirler. Bu uygulama ile;

a) Sahil Güvenlik Komutanlığına atanan personelin, görevin gerektirdiği eğitim düzeyine ve mevzuata hâkim duruma geldiğinde, Deniz Kuvvetleri Komutanlığına ait kadrolara ataması yapılmakta,

b) Sahil Güvenlik Komutanlığının takip, icra ve denetlemesini yaptığı kanunî düzenlemelerin yoğunluğu itibarıyla ihtiyacı olduğu ihtisaslaşmış personel istihdamı büyük ölçüde engellenmekte,

c)Personel, sahil güvenlik görevlerine yönelik yetiştirilmediğinden göreve intibakı uzun zaman almakta,

d) Meslekî gelecekleri açısından gereksinimlerini, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı kadrolarında gerçekleştirmek istemeleri nedeniyle personelin başarı oranı düşmekte,

e) Deniz Kuvvetleri Komutanlığının kadro mevcut oranlarını menfî yönde etkilemektedir.

Sahil Güvenlik Komutanlığının; 2008 yılında ulaşacağı kuvvet yapısı, görevleri, sorumluluk sahası, teşkilât prensipleri, İçişleri Bakanlığı protokolündeki yeri ile üst düzey koordinasyon ve işbirliği gerekleri dikkate alındığında, personel mevcudunun yetersiz kalacağı kıymetlendirilmektedir.

Sahil Güvenlik Komutanlığı kuvvet yapısında meydana gelen ve gelecek gelişmelere paralel olarak personel ihtiyacının karşılanmasında ve istihdamında oluşan sorunların giderilebilmesi, görevlerin etkin ve sağlıklı yürütülebilmesi amacıyla;

a) Personel kadrolarında; sahil güvenlik eğitim seviyesi yüksek, yeterli hukukî bilgiye sahip ve tecrübeli personelin, uzun süre istihdamının sağlanmasının,

b) Sahil Güvenlik Komutanlığının Master Planı çerçevesinde gerçekleşecek kuvvet yapısına uygun bir şekilde teşkilâtlanmasının,

c) Üst düzey adlî ve mülkî makamlar ile koordinasyondaki etkinliğin ve ulaşılacak kuvvet yapısı seviyesine uygunluğun sağlanması maksadıyla personel rütbe ve mevcudunun artırılmasının,

gerekli olduğu değerlendirilmektedir.

Sahil Güvenlik Komutanlığı barış zamanında kamu düzenine yönelik görev yapmakla birlikte, olağanüstü durumlarda ve savaş halinde Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrine girmektedir. Bahse konu Tasarının kabulü ile Sahil Güvenlik Komutanlığının kadrolarında meydana gelecek artışın, seferde Deniz Kuvvetleri Komutanlığına sağlayacağı kuvvet büyüklüğü yönüyle de faydalı olacağı kıymetlendirilmektedir.

Yukarıda arz edilen nedenler çerçevesinde; Deniz Kuvvetleri Komutanlığına zafiyet vermeden 2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanununda belirtilen görevlerinin etkin olarak yürütülebilmesi, Sahil Güvenlik Komutanlığı Master Planı (1998-2008)’nda öngörülen kuvvet yapısının ve teşkilâtının, gerek kadro ve gerekse personel ihtiyacının nitelik ve nicelik olarak karşılanabilmesi maksadıyla, Jandarma Genel Komutanlığında olduğu gibi kendi personelini yetiştirme ve temin konularında müstakil hale gelmesi gerekli görülmektedir. Bu hususun sağlanabilmesi maksadıyla;

a) Sahil Güvenlik Komutanlığının ihtiyaç duyduğu muharip personel kaynağının, Jandarma Genel Komutanlığında olduğu gibi, Deniz Harp Okulu ve astsubay sınıf okulları ile Türk Silâhlı Kuvvetlerinin diğer eğitim kuruluşlarından karşılanması ve masraflarının Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden ödenmesinin,

b) Sahil Güvenlik Komutanlığı, personel temin ve yetiştirilmesi konularında yeterli oluncaya kadar, Komutanlık kadrolarında görev yapacak amiral, subay ve astsubay ile erbaş ve er ihtiyacının Deniz Kuvvetleri Komutanlığı tarafından karşılanması ve her yıl belirli sayıda subay ve astsubayın Sahil Güvenlik Komutanlığı mevcutlarına dahil edilmesinin,

c) Yetiştirilecek sahil güvenlik personelinin Sahil Güvenlik Komutanlığınca istihdam edilip, atama ve yer değiştirmeye tâbi tutulmasının,

yerinde olacağı düşünülmektedir.

Öngörülen bu uygulama ile;

a) Sahil Güvenlik Komutanlığının kanunî görevleri gereği, gerekli olan tecrübeli personel ihtiyacı sorununun tamamen çözülebileceği,

b) Sahil güvenlik görevlerine tefrik edilecek personel, eğitim safhasında belirleneceğinden, Sahil Güvenlik Komutanlığının ihtiyaç duyduğu personelin, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı personel sayısını menfî yönde etkilemeyeceği, aynı zamanda Sahil Güvenlik Komutanlığı personelinin atama, meslekî gelişim ve istihdam konularında müstakil bir yapıya kavuşturulabileceği,

c) Sahil Güvenlik Komutanlığının Master Plan ve Stratejik Hedef Planı (SHP) gereğince teşkilâtlanma ile kadro ihdasının, Deniz Kuvvetleri Komutanlığına personel zafiyeti vermeden geliştirilebileceği,

d) Ayrıca, personel kendisini, Sahil Güvenlik Komutanlığının aslî personeli olarak hissedeceği, sahil güvenlik kimliği oluşacağı, görevlerini daha istekli ve güçlü benimsemelerine neden olacağı ve sahil güvenlik görevlerinde başarı oranının daha da yükseleceği,

değerlendirilmektedir.

Diğer taraftan, Sahil Güvenlik Komutanlığının yeniden yapılandırılması çalışmaları kapsamında, Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanununda yapılması öngörülen değişiklikler ile uyum sağlamak amacıyla Tasarı ile 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu ile 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun bazı maddelerinde de değişiklik yapılması öngörülmüştür.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile, Sahil Güvenlik Komutanlığının genel bir kolluk kuvveti olduğu dikkate alınarak “hükümranlık haklarına sahip olduğumuz denizlerde Deniz Kuvvetleri Komutanlığının genel sorumluluğu dışında kalan hak ve yetkilerin kullanılacağına” dair ibare çıkartılarak madde metni daha sade ve açık bir hale getirilmiştir. Ayrıca, madde metnine “Münhasır Ekonomik Bölge” ibaresi eklenmek suretiyle söz konusu bölgenin Sahil GüvenlikKomutanlığının sorumluluk sahasına dahil olduğu belirtilmiştir.

Madde 2. - Madde ile; 1 inci maddede yapılan değişikliğe paralel olarak 2692 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde yer verilen “hükümranlık haklarına sahip olduğumuz denizlerde” ibaresi, “egemenlik ve denetimi altında bulunan deniz alanlarına” ibaresi olarak değiştirilmiştir.

Madde 3. - Sahil Güvenlik Komutanlığı, İçişleri Bakanlığına bağlı silâhlı bir güvenlik kuvveti olarak, değişik nitelikteki birçok görevi bir arada yürütmektedir. Bu özellik dikkate alınarak, yapılan değişiklik ile hizmet gereklerine göre teşkilâtlanma açısından idareye geniş bir takdir yetkisi tanınmıştır.

Madde 4. - Madde ile, Sahil Güvenlik Komutanlığı personelinin hangi unsurlardan oluşacağı ve tâbi olacağı mevzuat belirlenmekte; subay ve astsubayların okul masraflarının Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden karşılanmak suretiyle Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya Türk Silâhlı Kuvvetlerinin diğer eğitim ve kuruluşlarında yetiştirilmeleri öngörülmekte; kendi kaynaklarından karşılanamayan subay ve astsubay ihtiyacının, kendi kuvvetleriyle ilişkileri saklı kalmak kaydıyla kuvvet komutanlıklarından, muharip olmayan sınıflardaki subay ve astsubayların ise sözleşmeli subay ve astsubay statüsü de dahil olmak üzere üniversite mezunlarından karşılanabilmesine olanak sağlanmaktadır.

Madde 5. - Madde ile, personel yönünden müstakil yapı dikkate alınarak, Sahil GüvenlikKomutanlığında görevli subay, astsubay, uzman erbaş atamaları ile erbaş ve er dağıtımlarında yetkinin, Sahil Güvenlik Komutanına tanınması öngörülmektedir.

Madde 6. - Madde ile, Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli personelin hizmet, sağlık ve diğer nedenlerle görev ve hizmet yerlerinin, Sahil Güvenlik Komutanı tarafından değiştirilebilmesi öngörülmektedir.

Madde 7. - Madde ile, sahil güvenlik sınıfı için yetiştirilecek subay ve astsubayların askerî eğitimlerinin, okul masraflarının, Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden karşılanması suretiyle Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya Türk Silâhlı Kuvvetlerinin diğer eğitim kuruluşlarında yapılmasının uygun olacağı değerlendirilmiş; diğer taraftan, hizmete yönelik eğitimlerinin ise Komutanlıkça yapılması öngörülmüştür.

Madde 8. - Madde ile, personel yönünden müstakil yapıya geçiş aşamasında, Sahil Güvenlik Komutanlığının personel ihtiyaçlarının, Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca karşılanması öngörülmüştür.

Madde 9. - Tasarı ile Sahil Güvenlik Komutanlığı müstakil yapıya kavuşturulduğundan, personel yapısındaki değişikliğe paralel olarak madde ile Sahil Güvenlik Komutanlığının, Türk Silâhlı Kuvvetleri kadro ve kuruluşunda yer aldığı belirtilmektedir.

Madde 10. - Garnizon Komutanlığı görevinin, garnizonda mevcut kıt’a, karargâh ve kurumların komutan ve amirlerin rütbe, kıdem ve sınıfları gözönüne alınarak hangi esaslara göre tespit edileceğini düzenleyen maddeye, Sahil Güvenlik Komutanlığı ilave edilmekte ve Sahil Güvenlik; bot komutanlıkları ile Hava Komutanlığının kıt’a; okullar ile diğer kuruluşların kurum sayılacağı hükme bağlanmaktadır.

Madde 11. - Kışla, konak ve ordugâhı tanımlayan maddenin ikinci fıkrasına Sahil GüvenlikKomutanlığı ilave edilmek suretiyle, Sahil Güvenlik teşkilâtında bulunan gemilerin de kışla olarak değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.

Madde 12. - Hastalanan askerlerin muayene ve tedavilerinin nasıl yapılacağını düzenleyen maddeye, Sahil Güvenlik Komutanlığı ilave edilmek suretiyle, bu konudaki masrafların İçişleri Bakanlığına bağlı olarak görev yapan Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden karşılanması hükme bağlanmıştır.

Madde 13. - Kıt’a veya askerî kurumun bulunduğu yerden başka bir yerde hastalanan askerlerin ne şekilde tedavi edileceğini düzenleyen maddenin ikinci fıkrasına, Sahil Güvenlik Komutanlığı ilave edilmek suretiyle; yol, nakil, muayene ve tedavi masraflarının, Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden ödenebilmesine imkân sağlanmaktadır.

Madde 14. - Subay, askerî memur ve astsubaylar ile ailelerinin vefatı halinde cenaze masraflarının ne şekilde ödeneceğini düzenleyen maddeye, Sahil Güvenlik Komutanlığı ilave edilmek suretiyle, söz konusu masrafların Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden karşılanması amaçlanmaktadır.

Madde 15. - Subay, askerî memur ve astsubayların askerî sağlık kurumu bulunmayan yerlerde tedavilerinin ne şekilde yapılacağını ve masrafların ne şekilde ödeneceğini düzenleyen maddeye, Sahil Güvenlik Komutanlığı ilave edilmek suretiyle, söz konusu masrafların Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden karşılanacağı hükme bağlanmıştır.

Madde 16. - “Sicil notu”nun tarif edildiği bahse konu maddeye Sahil GüvenlikKomutanlığı ilave edilmek suretiyle, Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli subay ve astsubaylar bakımından, sicil belgelerine, sicil üstlerince yapılan işaretlemelerin, nota dönüştürülmesinin, Sahil Güvenlik Komutanlığınca yapılmasına olanak sağlanmıştır.

Madde 17. - Sahil Güvenlik Komutanlığının personel yapısı bakımından müstakil hale gelmesi nedeniyle, subaylar tarafından Ocak ve Şubat ayları dışında yapılan emeklilik istemlerinin kabulü yetkisini düzenleyen maddeye, Sahil Güvenlik Komutanlığı ilave edilmektedir.

Madde 18. - Yeniden sınıflandırma ile ilgili maddenin birinci fıkrasının (g) bendine Sahil Güvenlik Komutanlığı ilave edilerek, hizmet fazlası veya ihtiyaç duyulan personelin kuvvetinin değiştirilebilmesine veya yeniden sınıflandırmaya tâbi tutulabilmesine imkân sağlanmaktadır.

Madde 19. - Sahil Güvenlik Komutanlığının personel yapısı bakımından müstakil hale gelmesi nedeniyle, anılan Komutanlıkta görev yapan subayların nasıp ve rütbe terfilerinin; Sahil Güvenlik Komutanının teklifi ve Genelkurmay Başkanının lüzum görmesi üzerine İçişleri Bakanı ile Başbakanın imzalayacağı ve Cumhurbaşkanının onaylayacağı kararname ile yapılabilmesi amaçlanmaktadır.

Madde 20. - Sahil Güvenlik Komutanlığının personel yapısı bakımından müstakil hale gelmesi ile bahse konu Komutanlığın insan gücü temin ve yetiştirme planlarında belirtilecek ihtiyaç duyulan dallarda yüksek lisans ve doktora yapanlar ile doçent olan sahil güvenlik subaylarına kıdem verilebilmesi sağlanmaktadır.

Madde 21. - Kuvvet komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığı arası kıdemi düzenleyen maddeye, Sahil Güvenlik Komutanlığının personel yapısı bakımından müstakil hale gelmesine paralel olarak “Sahil Güvenlik” ibaresi eklenerek, kıdem sıralamasında jandarmadan sonra geldiği belirtilmektedir.

Madde 22. - Rütbe terfi şartlarını düzenleyen maddenin ikinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine “Sahil Güvenlik” ibaresi eklenerek, söz konusu Komutanlıkta görev yapan albaylardan, sicil notu ortalaması sicil tam notunun % 70 ve daha yukarısında olanların tespit edilerek Yüksek Askerî Şûra tarafından değerlendirilebilmesi sağlanmakta; ayrıca, üstün başarılı üsteğmen, yüzbaşı ve binbaşıların erken terfi ettirilmesi hususunda Sahil Güvenlik Komutanına yetki tanınmaktadır.

Madde 23. - Her yıl 30 Ağustos tarihinden sonra uygulanacak kadroların, rütbe ve sınıfı belirtilerek kuvvet komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığı yanında Sahil Güvenlik Komutanlığının da teklifi üzerine Genelkurmay Başkanlığınca tespiti öngörülmektedir.

Madde 24. - Sahil Güvenlik Komutanlığının personel yapısı bakımından müstakil hale geldiği dikkate alındığında, albaylar ile generallerin terfi şartlarını düzenleyen maddenin birinci fıkrasına Sahil Güvenlik Komutanlığı eklenmek suretiyle sahil güvenlik sınıfı albayların terfilerine olanak sağlanmaktadır.

Madde 25. - Sahil Güvenlik Komutanlığı personel yapısı bakımından müstakil hale gelmesi nedeniyle, anılan Komutanlıkta görev yapan astsubayların nasıp ve rütbe terfilerinin; Sahil Güvenlik Komutanının teklifi ve Genelkurmay Başkanının lüzum görmesi üzerine İçişleri Bakanının onaylayacağı kararname ile yapılabilmesi amaçlanmaktadır.

Madde 26. - Sahil Güvenlik Komutanlığının personel yapısı bakımından müstakil hale geldiği dikkate alınarak, maddenin ikinci fıkrasının üstün başarılı üstçavuş, kıdemli üstçavuş ve başçavuşların terfi esaslarını düzenleyen (b) bendi uyarınca üstün başarılı sahil güvenlik personelinin de terfi ettirilmesi konusunda Sahil Güvenlik Komutanına yetki tanınmaktadır.

Madde 27. - Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri komutanlıkları ile Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığına ait astsubay kadrolarının, rütbe, sınıf ve varsa branşı belirtilerek Genelkurmay Başkanlığınca tespiti öngörülmektedir.

Madde 28. - Sahil Güvenlik Komutanlığının personel yapısı bakımından müstakil hale gelmesi nedeniyle, astsubaylar tarafından Ocak ve Şubat ayları dışında yapılan istifa istemlerinin kabulü yetkisini düzenleyen maddeye, Sahil Güvenlik Komutanlığı eklenmektedir.

Madde 29. - Madde ile,Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli subay ve astsubayların atanmalarının 9.7.1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu uyarınca yapılabilmesine imkân sağlanmaktadır.

Madde 30. - Yurt dışı izinlerin ne şekilde verileceğini düzenleyen maddeye Sahil Güvenlik Komutanlığı personeli dahil edilerek, Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli personel bakımından yetki Sahil Güvenlik Komutanına tanınmaktadır.

Madde 31. - Madde ile Sahil Güvenlik Komutanlığına mensup subayların da yabancı memleket ordularında hizmet yapmak üzere izinli sayılmalarına imkân tanınmaktadır.

Madde 32. - Madde ile yabancı bir memlekette veya uluslararası kuruluşlarda Genelkurmay Başkanlığının muvafakati ile görev alacak Sahil Güvenlik Komutanlığına mensup subay ve astsubaylara, İçişleri Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararı ile 5 yıla kadar aylıksız izin verilebilmesi öngörülmektedir.

Madde 33. - Bursla gidenler dahil olmak üzere yetiştirilmek için ya da sürekli görevle yurt dışına gönderilenlerin eşlerine verilecek aylıksız izinleri düzenleyen maddenin ikinci fıkrasına, “Sahil Güvenlik” ibaresi eklenmek suretiyle, Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı personele de Sahil Güvenlik Komutanlığınca aylıksız izin verilebilmesi amaçlanmaktadır.

Madde 34. - Sahil Güvenlik Komutanlığının personel yapısı bakımından müstakil hale geldiği dikkate alınarak, “astsubay”ın tarif edildiği maddeye, Sahil Güvenlik Komutanlığı kadroları ilave edilmektedir.

Madde 35. - Yürürlük maddesidir.

Madde 36. - Yürütme maddesidir.

Millî Savunma Komisyonu Raporu

                       

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

 

Millî Savunma Komisyonu

6.2.2003

 

Esas No. : 1/324

 

 

Karar No. : 7

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve komisyonlarda görüşülerek 750 sıra sayısı ile Genel kurul Gündemine alınan, ancak seçim nedeniyle kadük olan 1/324 esas numaralı “Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu, Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu ile Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” Bakanlar Kurulunca yenilenerek, Başbakanlıkça 23.12.2002 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulmuştur.

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan söz konusu Kanun Tasarısı; Başkanlıkça 26.12.2002 tarihinde tali komisyon olarak İçişleri Komisyonuna, esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiş ve Komisyonumuzun 30.1.2003 tarihinde yaptığı 3 üncü birleşiminde alınan karar gereğince yapılan gündem sonrasında, 5.2.2003 tarihinde yapılan 4 üncü birleşiminde Hükümeti temsilen Millî Savunma ve İçişleri bakanlıkları ile Sahil Güvenlik Komutanlığı temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

9.7.1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu gereğince, Komutanlık personel kadrolarının Deniz Kuvvetleri Komutanlığı içinde yer almakta olduğu ve kadroların gerektirdiği askeri personel ihtiyacının Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca karşılandığı,

Sahil Güvenlik Komutanlığı kadrolarına atanan subay ve astsubayların 2 ila 3 yıl gibi kısa süre görev yaptıktan sonra tekrar Deniz Kuvvetleri Komutanlığındaki görevlerine dönmeleri nedeniyle Sahil Güvenlik Komutanlığının ihtiyacı bulunan görevinde uzmanlaşmış personel istihdamına ulaşamadığı, yeni gelen personelin sahil güvenlik görevlerine intibaklarının zaman aldığı, personelin meslekî geleceklerini Deniz Kuvvetleri Komutanlığında görmelerinin de başarı oranını düşürdüğü,

Sahil Güvenlik Komutanlığının; 2008 yılına yönelik hedef ve planları doğrultusunda personel mevcudunun daha da yetersiz kalacağı,

Tasarı ile Sahil Güvenlik Komutanlığının personel ihtiyacının karşılanmasında ve istihdamında oluşan sorunların giderilmesinin amaçlandığı ve bu nedenle, Sahil Güvenlik Komutanlığının kuvvet yapısına uygun bir teşkilâtlanma ve personel istihdamının sağlanmasına yönelik düzenlemelerin getirildiği,

Görülmektedir.

Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

Türk karasularının korunmasının gerektiği gibi yapılmasının uzun yıllardır ihmal edilen bir konu olduğu, 1980’li yıllar öncesinde silâh kaçakçılığı gibi sorunlar yaşanırken şimdilerde sorunun kaçak balık avcılığı olarak öne çıktığı,

Sahil Güvenlik Komutanlığının elindeki sahil muhafaza botlarının sürat, menzil ve miktar olarak mücadele ettikleri kaçak avcıların teknelerine göre yetersiz kaldıklarının görüldüğü,

Türkiye’nin Avrupa Birliği ve dünya normlarına göre kıyılarını ve balık yataklarını koruyabilmesi için Sahil Güvenlik Komutanlığının teçhizat bakımından muhakkak desteklenmesi gerektiği, bu amaçla önümüzdeki dönemde bütçe imkânları dahilinde Sahil Güvenlik Komutanlığı için öngörülen imkânların neler olduğu,

Türkiye kıyılarının uzunluğunun 8 300 kilometreden daha fazla olduğu ve bunun önemli bir bölümünü oluşturan Karadeniz Bölgesinde daha önce 70 olan balık türü sayısının halen onlu rakamlara düştüğü ve önemli bir ekonomik kaynak olan balıkçılığımızın bir an önce gerektiği gibi korunmasının zorunlu olduğu,

Şeklinde görüş ve düşünceler ifade edilmiştir.

Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

Tasarının bir geçiş dönemi yaşayan Sahil Güvenlik Komutanlığının da tıpkı Jandarma Genel Komutanlığı gibi kurumsallaştırılması amacıyla hazırlandığı Deniz Kuvvetleri Komutanlığından geçici olarak görevlendirilen personelle yürütülmeye çalışılan sahil güvenlik hizmetlerinin bundan böyle aslî personelle yürütülmesinin amaçlandığı,

Sahil Güvenlik Komutanlığının kendi personeli ve teçhizatı ile kurumsallaşmasında 2008 yılının hedef olarak seçildiği, bu tarihe kadar Komutanlığın Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca desteklenmeye devam edileceği,

Türkiye’nin 8 300 kilometreden fazla olan sahil uzunluğu içinde, 40 kilometreye bir sahil muhafaza botunun düştüğü ve eskiye oranla bot sayısının ve mil hızının çok artmış bulunduğu,

Tasarının ve Sahil Güvenlik Komutanlığının nihaî amacının; yurdumuzun bütün sahil, iç sular, liman ve körfezler ve münhasır ekonomik bölge kapsamında 200 mil genişliğinde bir bölgede uluslararası hukuk kuralları çerçevesinde gerekli denetim ve korumayı sağlamak olduğu, bu amaçla Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu, Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu ve Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda gerekli düzenlemelerin yapıldığı,

Sahil Güvenlik Komutanlığı bünyesinde eski ve yetersiz sahil muhafaza botlarının yerine özel yerli tersanelerimizden temin edilen iki ayrı tip ve 45 ile 54 deniz mili süratine sahip yeni botların Komutanlık bünyesinde göreve başladığı,

Söz konusu tersanelerde Sahil Güvenlik Komutanlığı arasında yapılan protokol çerçevesinde 200 tonluk yeni sahil muhafaza botlarının da inşa edilmekte olduğu,

Yakın bir gelecekte de kıyı sularında görev yapacak arama-kurtarma güvenlik timlerinin göreve başlayacağı ve bunların da özellikle sivil kurtarma hizmetlerinde çalışacakları,

Sahil Güvenlik Komutanlığının 2012 yılına kadar ki master planına göre 147 bot, 26 helikopter ve 16 uçaktan oluşacak bir filonun hedeflendiği, bu yıl sonuna kadar ise bot sayısının toplam 87 adet olacağı,

Vatandaşlarımızın her türlü ekonomik suç veya ihlaller karşısında alo 158 Sahil Güvenlik telefon hattını arayabilecekleri ve bu numaraya Türkiye’nin her yerinde ulaşılabileceği,

Belirtilmiştir.

Tasarı ve gerekçesinin tümü üzerindeki görüşmeleri takiben maddelerin görüşülmesine geçilmesi kabul edilmiştir.

Tasarının çerçeve 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 1,3, 14, 15, 16, 17, 18 ve 19 uncu maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının çerçeve 20 inci maddesi, kabul edilen önerge doğrultusunda; 28.6.2001 tarihli ve 4699 sayılı “Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” un 4 üncü maddesi ile 926 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi tamamen değiştirildiğinden ve görüşülmekte olan Tasarıdaki metnin Kanunda zaten yer alması gerekçesiyle Tasarı metninden çıkarılmıştır.

Tasarının çerçeve 21 inci maddesi 20 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının çerçeve 22 nci maddesinin (c) bendi kabul edilen önerge doğrultusunda, 28.6.2001 tarihli ve 4699 sayılı “Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun”un 6 ncı maddesi ile 926 sayılı Kanunun 38 inci maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendi değiştirildiğinden ve görüşülmekte olan Tasarıdaki metnin Kanunda zaten yer alması gerekçesiyle, Tasarı metninden çıkarılmış ve çerçeve madde yeniden düzenlenerek ve çerçeve 21 inci madde olarak kabul edilmiştir.

Tasarının çerçeve 23, 24 ve 25 inci maddeleri 22, 23 ve 24 üncü maddeler olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının çerçeve 26 ncı maddesi; kabul edilen önerge doğrultusunda, 28.6.2001 tarihli ve 4699 sayılı “Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun”un 11 inci maddesi ile 926 sayılı Kanunun 85 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi değiştirildiğinden ve görüşülmekte olan Tasarıdaki metnin Kanunda zaten yer alması gerekçesiyle, Tasarı metninden çıkarılmıştır.

Tasarının çerçeve 27, 28, 29, 30 ve 31 inci maddeleri 25, 26, 27, 28 ve 29 uncu maddeler olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının çerçeve 32 nci maddesi; kabul edilen önerge doğrultusunda, 28.6.2001 tarihli ve 4699 sayılı “Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun”un 21 inci maddesi ile 926 sayılı Kanunun ek 10 uncu maddesinin tamamen değiştirildiği ve görüşülmekte olan Tasarıdaki metnin Kanunda zaten yer alması gerekçesiyle, Tasarı metninden çıkarılmıştır.

Tasarının çerçeve 33 ve 34 üncü maddeleri, 30 ve 31 inci maddeler olarak, yürürlük ve yürütmeye  ilişkin 35 ve 36 ncı maddeleri de 32 ve 33 üncü maddeler olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Sözcü

Kâtip

 

Cengiz Kaptanoğlu

Ziyaeddin Yağcı

Mehmet Asım Kulak

 

İstanbul

Adana

Bartın

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Mahmut Koçak

İsmail Değerli

Ensar Öğüt

 

Afyon

Ankara

Ardahan

 

Üye

Üye

Üye

 

Sedat Pekel

Niyazi Pakyürek

Mehmet Küçükaşık

 

Balıkesir

Bursa

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Osman Nuri Filiz

Mehmet Fehmi Uyanık

Muhsin Koçyiğit

 

Denizli

Diyarbakır

Diyarbakır

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Fahri Keskin

Mehmet Vedat Yücesan

İnci Özdemir

 

Eskişehir

Eskişehir

İstanbul

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Erdal Karademir

Murat Yılmazer

Miraç Akdoğan

 

İzmir

Kırıkkale

Malatya

 

Üye

Üye

 

 

Süleyman Turgut

Erdoğan Kaplan

 

 

Manisa

Tekirdağ

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

SAHİL GÜVENLİK KOMUTANLIĞI KANUNU, TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNU İLE TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. – 9.7.1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanununun 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 1. – Bu Kanunun amacı, Türkiye Cumhuriyetinin bütün sahillerinde, iç suları olan Marmara Denizi, İstanbul ve Çanakkale boğazlarında, liman ve körfezlerinde, karasularında, münhasır ekonomik bölgesi ile ulusal ve uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimi altında bulunan deniz alanlarında, kanunlarla kendisine verilen görevlerin uygulanması ve yetkilerin kullanılması maksadıyla Sahil Güvenlik Komutanlığı teşkilâtını kurmak, görev ve yetkilerini düzenlemektir”

MADDE 2. – 2692 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (A) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“A) Türkiye Cumhuriyetinin bütün sahillerinde, iç suları olan Marmara Denizi, İstanbul ve Çanakkale boğazlarında, liman ve körfezlerinde, karasularında, münhasır ekonomik bölgesi ile ulusal ve uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimi altında bulunan deniz alanlarında, kanunlarla kendisine verilen görevleri uygulamak ve yetkileri kullanmak.”

MADDE 3. – 2692 sayılı Kanunun ikinci bölümünün başlığı “Kadro, Kuruluş, Kaynak, Atanma ve Yer Değiştirme” olarak; 6 ncı maddesi ise başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Kadro ve kuruluş

Madde 6. – Sahil Güvenlik Komutanlığı teşkilâtı; görevin özelliği ve Türk Silâhlı Kuvvetlerindeki esaslara uygun olarak kendi kuruluş ve kadrolarında gösterilir.

Sahil Güvenlik Komutanlığının kuruluş ve kadroları, Genelkurmay Başkanlığının görüşü alınarak İçişleri Bakanlığınca düzenlenir.

Bu kadrolarda gösterilmek üzere iki amiral kadrosu, 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 49 uncu maddesinde yer alan Deniz Kuvvetleri Komutanlığının rütbe kontenjanlarına dahildir.”

MADDE 4. – 2692 sayılı Kanunun 7 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Personel kaynakları ve uygulanacak mevzuat

Madde 7. – Sahil Güvenlik Komutanlığı personeli; subay, astsubay, uzman erbaş, askerî öğrenci, erbaş ve erler ile Devlet memuru ve işçilerden oluşur.

Sahil Güvenlik Komutanlığının ihtiyaç duyduğu subay ve astsubaylar; okul masrafları, Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden karşılanmak suretiyle Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya Türk Silâhlı Kuvvetlerinin diğer eğitim kuruluşlarında yetiştirilir. Bunların kaynak ve yetiştirilmeleri ile terfi, izin, sicil ve ödül işlemleri, 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu esaslarına göre yürütülür.

Sahil Güvenlik Komutanlığının kendi kaynaklarından karşılanamayan subay ve astsubay ihtiyacı; kendi kuvvetleriyle ilişkileri saklı kalmak şartıyla Sahil Güvenlik Komutanlığının talebi, Genelkurmay Başkanlığının onayı ile diğer kuvvet komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığından sağlanabilir.

Devlet memuru temini ile işçilerin işe alınmaları, genel hükümlere göre Sahil Güvenlik Komutanlığınca yapılır.”

MADDE 5. – 2692 sayılı Kanunun 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

 

“Madde 8. – Sahil Güvenlik Komutanının atanması; Deniz Kuvvetleri Komutanının lüzum göstermesi, Genel Kurmay Başkanının teklifi, İçişleri Bakanının inhası, Başbakanın imzalayacağı ve Cumhurbaşkanının onaylayacağı müşterek kararname ile yapılır.

Bu Komutanlığın kadrosundaki amirallerin atanması, 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu hükümlerine göre yapılır.

Asteğmen-albay rütbelerindeki subayların, astsubayların, Devlet memurlarının ve uzman erbaşların atanmaları ile erbaş ve erlerin dağıtımları, Sahil Güvenlik Komutanlığınca yapılır.

Birinci ve ikinci fıkraların uygulanmasında Genelkurmay Başkanının teklifi üzerine, İçişleri Bakanı inha işlemini yapmadığı takdirde, Genelkurmay Başkanı, talebini yazı ile Başbakana gönderir. Başbakan kararını yazı ile İçişleri Bakanına bildirir.”

MADDE 6. – 2692 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 9. – Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli sahil güvenlik mensubu subay, astsubay, sivil personel, uzman erbaş, erbaş ve erlerin hizmet gerekleri veya sağlık yahut diğer nedenlerle görev ve hizmet yerlerinin değiştirilmesi, Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından yapılır.”

MADDE 7. – 2692 sayılı Kanunun 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 20. – Sahil Güvenlik Komutanlığı için yetiştirilecek subay, astsubay, erbaş ve erlerin askerî öğretim ve eğitimleri ile okul ve eğitim masrafları, Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden karşılanmak suretiyle Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya Türk Silâhlı Kuvvetlerinin diğer eğitim kuruluşlarınca; askerî personel ile sivil personelin hizmetin gerektirdiği özel eğitimleri ise, İçişleri Bakanlığınca belirlenen esaslara göre yapılır.”

MADDE 8. – 2692 sayılı Kanuna aşağı-daki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 6. – Sahil Güvenlik Komutanlığı, personel temini ve yetiştirilmesi konularında yeterli oluncaya kadar, komutanlık kadrolarında görev yapacak olan amiral, subay, astsubay ile erbaş ve er ihtiyacı, Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca sağlanır. Bu personelin görev ve hizmet yerlerinin değiştirilmesi, Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca yapılır. Sahil Güvenlik Komutanlığı;sağlık, idarî ve asayiş gibi nedenlerle ihtiyaç duyulan görev ve hizmet yerleri değişiklik tekliflerini, Deniz Kuvvetleri Komutanlığına bildirir.”

MADDE 9. – 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 1. – Türk Silâhlı Kuvvetleri : Kara (Jandarma dahil), Deniz (Sahil Güvenlik dahil) ve Hava Kuvvetleri subay, askerî memur, astsubay, erbaş ve erleri ile askerî öğrencilerden teşekkül eden ve seferde ihtiyatlarla ikmal edilen, kadro ve kuruluşlarla teşkilâtı gösterilen silâhlı Devlet kuvvetidir.”

MADDE 10. – 211 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinin değişik (c) fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“c) Jandarma ve Sahil Güvenlik kıt’a komutanları ile kurum amirlerine de garnizon komutanlığı görevi verilir. (a) ve (b) fıkralarının uygulanmasında; jandarma seyyar ve eğitim birlikleri ile il jandarma komutanlığı, ilçe jandarma komutanlığı, jandarma komando ve jandarma asayiş komando birlikleri, sahil güvenlik bölge ve grup komutanlıkları, sahil güvenlik gemi ve bot komutanlıkları, sahil güvenlik hava komutanlığı kıt’a; jandarma ve sahil güvenlik okulları ile diğer kuruluşları kurum sayılır.”

MADDE 11. – 211 sayılı Kanunun 51 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Karargâh ve askerî kurumlar ile Deniz Kuvvetleri (Sahil Güvenlik dahil) teşkilâtında bulunan gemiler gibi askerî tesisler de kışla olarak mütalâa edilir.”

MADDE 12. – 211 sayılı Kanunun 58 inci maddesinin (c) ve (d) fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“c) Kıt’a veya askerî kurum tabibi olarak görevlendirilen serbest çalışan sivil tabiplerin ücretleri, mukavelesine göre Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenir.

d) Hastanın veya tabibin nakli için askerî vasıtalardan istifade mümkün olmadığı hallerde diğer sivil nakil vasıtalarından faydalanılır ve masrafı, Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenir.”

MADDE 13. – 211 sayılı Kanunun 59 uncu maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Askerî garnizon veya merkez komutanlığı bulunmayan yerlerde hastalananlar, mahallin hükûmet veya belediye tabibine müracaat ederler. Bunların muayene ve tedavileri, icabediyorsa hastanın askerî bir hastaneye, buna imkân yoksa başka hastaneye sevki bu tabipliklerce sağlanır. Hastanın askerî bir hastaneye yatırılması halinde yol masrafı, başka hastaneye yatırılması halinde bütün nakil, muayene ve tedavi masrafı, Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığınca ödenir.”

MADDE 14. – 211 sayılı Kanunun 66 ncı maddesinin (b) fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“b) Bu şahısların yurt içinde ve dışında vefatı halinde; cenaze masrafı ile cenazenin nakli, arzu edilen yere götürülmesi ve getirilmesi masrafı Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenir.”

MADDE 15. – 211 sayılı Kanunun 67 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 67. – Tabip raporu ile mütehassıs tabiplerin müşahadesi altında tedaviye muhtaç görülen subay, askerî memur ve astsubayların tedavileri; askerî sağlık kurumları olmayan yerlerde diğer resmî sağlık kurumlarında, bunlar da yoksa özel sağlık kuruluşlarında yapılır. Yol ve bütün tedavi masrafları, Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenir.”

MADDE 16. – 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanu-nunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının değişik (m) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“m) Sicil notu : Sicil belgelerine sicil üstlerince yapılan işaretlemelerin, Sicil Yönetmeliğinde belirlenecek esaslar dahilinde, kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığınca nota tahvil edilmesi sonucu bulunan notların ortalamasıdır.”

MADDE 17. – 926 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Emeklilik hakkını kazananlar, emekliliklerini ancak Ocak ve Şubat ayları içinde isteyebilirler. Bu aylar dışındaki emeklilik istemleri; ancak ilgili kuvvet komutanları, Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanının hizmet gerekleri itibarıyla uygun görmesi halinde kabul edilebilir.”

MADDE 18. – 926 sayılı Kanunun 24 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“g) Kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığınca her yıl Subay Sınıflandırma Yönetmeliğinde belirtilen zamanlarda hizmet fazlası veya ihtiyaç duyulan personel sayısı Genel Kurmay Başkanlığına bildirilir.

Genel Kurmay Başkanlığınca, ilgili kuvvet komutanlıklarının, Jandarma Genel Komu-tanlığının veya Sahil Güvenlik Komutanlığının görüşleri alındıktan sonra bu personelin kuvvetleri değiştirilebilir.

Bu personel, yeni kuvvetinde, sınıfı görevinde istihdam edilebileceği gibi ihtiyaç duyulan sınıflarda istihdam edilmek üzere, yeniden sınıflandırmaya da tâbi tutulabilir.”

MADDE 19. – 926 sayılı Kanunun değişik 34 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 34. – Subaylığa nasıp ve rütbe terfileri, ilgili kuvvet komutanının (Jandarma subayları için Jandarma Genel Komutanının, Sahil Güvenlik subayları için Sahil Güvenlik Komutanının) teklifi ve Genelkurmay Başkanının lüzum göstermesi üzerine, Millî Savunma Bakanı (Jandarma ve Sahil Güvenlik subayları için İçişleri Bakanı) ile Başbakanın imzalayacağı ve Cumhurbaşkanının onaylayacağı kararname ile yapılır.”

MADDE 20. – 926 sayılı Kanunun değişik 36 ncı maddesinin birinci fıkrasının değişik (d) bendinin ikinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı insan gücü temin ve yetiştirme plânlarında belirtilecek ihtiyaç duyulan dallarda yüksek lisans (bilim uzmanlığı, yüksek mühendislik, master) öğrenimi yapanlara bir yıl, bunlardan doktora yapanlara bir yıl , doğrudan doktora yapanlara iki yıl, doçent olanlara ayrıca bir yıl olmak üzere toplam üç yıl;”

MADDE 21. – 926 sayılı Kanunun 37 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (3) numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“3. Bütün şartların aynı olması halinde mensup bulunduğu kuvvete göre sıra ile; kara, deniz, hava, jandarma, sahil güvenlik,”

MADDE 22. – 926 sayılı Kanunun değişik 38 inci maddesinin değişik ikinci fıkrasının (b) ve (c) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“b) Albaylar :Kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığınca; yükselme sırasına giren albaylardan, sicil notu ortalaması sicil tam notunun % 60 ve daha yukarısı olanlar tespit edilir. Bunlar, sicil notu ortalamasına göre kendi sınıfları içerisinde; kurmaylar, sınıflarına bakılmaksızın kendi aralarında (Hava Kuvvetlerinde pilot ve hava yer kurmayları ayrı ayrı) sıralanırlar. Bu şekilde sıralanan albaylardan, sicil notu ortalaması sicil tam notunun % 70 ve daha yukarısı olanların sicil dosyaları Yüksek Askerî Şûraya gönderilir. Yüksek Askerî Şûra bunları, 54 üncü madde esaslarına göre değerlendirmeye tâbi tutar.

c) Üstün başarılı üsteğmen, yüzbaşı ve binbaşıların terfi esasları : Üsteğmen, yüzbaşı ve binbaşıların bu rütbelerine ait bekleme sürelerinin bitiminden bir yıl önce, bu rütbelere ait her yılki sicil notu, sicil tam notunun % 95 ve daha yukarısı olanlar, sicil notu ortalaması en yüksek olandan başlanarak, rütbelerine göre kendi sınıfları içerisinde ayrı ayrı sıralanır. Bu şekilde sıralanan subaylardan, sicil notu ortalaması en yüksek olanlardan başlanmak suretiyle Kuvvet Komutanı, Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanı tarafından uygun görülenler, kendi sınıf mevcudunun; muharip sınıflar için % 8’i, yardımcı sınıflar için % 4’ü oranında bir üst rütbeye yükseltilebilirler.”

MADDE 23. – 926 sayılı Kanununun değişik 41 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“a) Her yıl 30 Ağustos tarihinden sonra uygulanacak kadrolar; rütbe, sınıf (varsa branşı) belirtilerek Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıkları ile Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının teklifi üzerine Genel Kurmay Başkanlığınca  hizmet ihtiyacına göre tespit edilir.”

MADDE 24. – 926 sayılı Kanunun 54 üncü maddesinin değişik birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Yüksek Askerî Şûra; kuvvet komutanlıklarından, Jandarma Genel Komutanlığından ve Sahil Güvenlik Komutanlığından 38 inci maddenin ikinci fıkrasının (b) bendi gereğince gönderilen ve o yıl tuğgeneral-tuğamiral yıl kontenjanı tespit edilen sınıflardan olan albaylar ile terfi sırasındaki general ve amirallerin şahsî dosyalarını ve rütbedeki sicil belgelerini (albayların teğmenlikten itibaren; general ve amirallerin, generallik ve amirallik sicil belgelerini) inceleyerek, Subay Sicil Yönetmeliğinde gösterilen esaslara göre değerlendirme notu verir. Tespit edilen yeterlik notuna göre en yüksek yeterlik notu alanlardan başlanmak üzere yeterlik sıralaması yapılır. Yeterlik notu, yeterlik tam notunun % 85 ve daha yukarısı olan albay, general ve amirallerden yeterlik notu en yüksek olandan itibaren kadro ihtiyacı kadar bir üst rütbeye terfi ettirilir.”

 

MADDE 25. – 926 sayılı Kanunun deği-şik 82 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Astsubaylığa nasıp ve rütbe terfileri, kuvvet komutanının (Jandarma astsubayları için Jandarma Genel Komutanının, Sahil Güvenlik astsubayları için Sahil Güvenlik Komutanının) teklifi ve Genelkurmay Başkanının lüzum göstermesi üzerine Millî Savunma Bakanı (Jandarma ve Sahil Güvenlik astsubayları için İçişleri Bakanı) onayı ile yapılır. Astsubay sınıf okullarında en az bir öğrenim yıllık mesleki öğrenim ve eğitimi başarı ile bitirenler astsubay çavuş nasbedilirler. Nasıpları, sınıf okullarını bitirdikleri takvim yılının 30 Ağustos’una götürülür.”

MADDE 26. – 926 sayılı Kanunun değişik 85 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“b) Üstün başarılı üstçavuş, kıdemli üstçavuş ve başçavuşların terfi esasları: Üstçavuş, kıdemli üstçavuş ve başçavuşların bu rütbelerine ait bekleme sürelerinin bitiminden bir yıl önce; üstçavuşların, kıdemli çavuşluk ve üstçavuşluk; kıdemli üstçavuşların, üstçavuşluk ve kıdemli üstçavuşluk; başçavuşların ise, başçavuşluk rütbesine ait her yılki sicil notu sicil tam notunun % 95 ve yukarısı olanlar, sicil notu ortalaması en yüksek olandan başlanarak, rütbelerine göre, kendi sınıfları içerisinde ayrı ayrı sıralanırlar. Bu şekilde sıralanan astsubaylardan, sicil notu ortalaması en yüksek olanlardan başlanmak suretiyle kuvvet komutanı, Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanı tarafından uygun görülenler, kendi sınıf mevcudunun; muharip sınıflar için % 8’i, yardımcı sınıflar için % 4’ü oranında bir üst rütbeye yükseltilebilirler.”

MADDE 27. – 926 sayılı Kanunun deği-şik 89 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 89. – Kara, Deniz, Hava Kuvvetleri konutanlıklarına, Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığına ait astsubay kadroları, her yıl 30 Ağustos tarihine kadar sınıfı (varsa branşı) belirtilerek Genelkurmay Başkanlığınca saptanır.”

MADDE 28. – 926 sayılı Kanunun 116 ncı maddesinin değişik birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Yükümlülüklerini bitirerek istifa etme hakkını kazananlar, istifalarını Ocak ve Şubat ayları içinde isteyebilirler. İstifaların kabulü, müracaat tarihinden itibaren bir aydan fazla geciktirilemez. Bu aylar dışındaki istifa istemleri, ancak ilgili kuvvet komutanları, Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komu-tanının hizmet gerekleri itibarıyla uygun görmesi halinde kabul edilebilir.”

MADDE 29. – 926 sayılı Kanunun 121 inci maddesinin birinci fıkrasının değişik (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“d) Askerî hâkimlerin, Gülhane Askerî Tıp Akademisi öğretim üyesi olan profesör ve doçentlerin ve Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığının subay ve astsubaylarının atanmaları; özel kanunları gereğince;”

MADDE 30. – 926 sayılı Kanunun değişik 127 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 127 . – Türk Silahlı Kuvvetleri personelinden general ve amirallere Genelkurmay Başkanlığınca, bu Kanun kapsamına giren diğer personelden; Genelkurmay Başkanlığına bağlı olanlara Genelkurmay Başkanlığınca, Millî Savunma Bakanlığına bağlı olanlara Millî Savunma Bakanlığınca, kuvvet komutanlıkları ile Jandarma Genel Komutanlığına ve Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı olanlara ise, kuvvet komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığınca;

a) Öğrenim için öğrenim süresi kadar,

b) Mesleki bilgi ve görgüsünü arttırmak maksadıyla bir yıla kadar,

c) Seminer, müşahede gezisi ve ziyaretler için lüzumlu görülen süre kadar,

d) Mazeret dolayısıyla yıllık izinle birlikte üç aya kadar,

e) Seyahat maksadıyla yıllık izin süresi kadar,

f) Askerî öğrencilere yönetmelikte gösterilecek süre ve şekil dahilinde, yurtdışı izni verilebilir.

Bu hallerde özlük hakları aynen verilir.”

MADDE 31. – 926 sayılı Kanunun 133 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 133. – Yabancı memleket ordularında hizmet yapmak üzere gönderilecek subaylara, Millî Savunma Bakanlığınca; Jandarma ve Sahil Güvenlik subaylarına, İçişleri Bakanlığınca 4 yıla kadar aylıklı izin veri-lebilir. Bu şekilde görevlendirilenlerin aylıkları Millî Savunma, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenir. Bunların yabancı memleketlerde geçen hizmet süreleri, fiilî hizmetlerinden ve kıdemlerinden sayılır.”

MADDE 32. – 926 sayılı Kanunun ek 10 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Yabancı bir memlekette veya uluslararası kuruluşlarda Genelkurmay Başkanlığının mu-vafakati ile görev alacak subay veya astsubaylara, Millî Savunma Bakanlığının (Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komu-tanlığı için İçişleri Bakanlığının) teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararı ile 5 yıla kadar aylıksız izin verilebilir. Ancak, Birleşmiş Milletler Teşkilâtı ile Türkiye Cumhuriyetinin üye olduğu veya imzaladığı andlaşmalarla taraf bulunduğu diğer uluslararası teşkilâtlar nezdinde ateşkesi denetlemek üzere gözlemci sıfatıyla görev alan veya barış gücünde görevlendirilen subay ve astsubaylara ise aynı usul ve süre ile aylıklı izin verilebilir. Bu personele, görevlendirilen teşkilât tarafından yapılacak ödemelerin dışında ayrıca, aynı kararname ile tespit edilecek tutarda aylık ek ücret de verilebilir.”

MADDE 33. – 926 sayılı Kanunun değişik ek 20 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Aylıksız izin; Genelkurmay Başkanlığına bağlı olanlara, Genelkurmay Başkanlığınca; Millî Savunma Bakanlığına bağlı olanlara, Millî Savunma Bakanlığınca; kuvvet komutanlıkları ile Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı olanlara, kuvvet komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığınca; Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde olmayan memurlara ise, yetkili kurumlarınca verilir.”

MADDE 34. – 926 sayılı Kanunun ek 21 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Ek Madde 21. – Türkiye Cumhuriyeti Ordusunun Kara, Deniz ve Hava kuvvetleri ile Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı kadrolarının ast komuta kademelerinde eğitim, sevk ve idare ile diğer idarî işlerde subaya yardımcı olarak görevlendirilen askerî şahıslara, astsubay adı verilir.”

MADDE 35 . – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

MADDE 36 . –Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

SAHİL GÜVENLİK KOMUTANLIĞI KANUNU, TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNU İLE TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPIL-MASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

MADDE 7. – Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 9. – Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

MADDE 10. – Tasarının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 11. – Tasarının 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

MADDE 12. – Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 13. – Tasarının 13 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 14. – Tasarının 14 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

MADDE 15. – Tasarının 15 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 16. – Tasarının 16 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 17. – Tasarının 17 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

MADDE 18. – Tasarının 18 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 19. – Tasarının 19 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 20. – Tasarının 21 inci maddesi 20 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

MADDE 21. – 926 sayılı Kanunun değişik 38 inci maddesinin değişik ikinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

b) Albaylar: Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığınca; yükselme sırasına giren albaylardan, sicil notu ortalaması sicil tam notunun % 60 ve daha yukarısı olanlar tespit edilir. Bunlar, sicil notu ortalamasına göre kendi sınıfları içerisinde; kurmaylar, sınıflarına bakılmaksızın kendi aralarında (Hava Kuvvetlerinde pilot ve hava yer kurmayları ayrı ayrı) sıralanırlar. Bu şekilde sıralanan albaylardan, sicil notu ortalaması sicil tam notunun % 70 ve daha yukarısı olanların sicil dosyaları Yüksek Askerî Şûraya gönderilir. Yüksek Askerî Şûra bunları, 54 üncü madde esaslarına göre değerlendirmeye tâbi tutar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 22. – Tasarının 23 üncü maddesi 22 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

MADDE 23. – Tasarının 24 üncü maddesi 23 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 24. – Tasarının 25 inci maddesi 24 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 25. – Tasarının 27 nci maddesi 25 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

MADDE 26. – Tasarının 28 inci maddesi 26 ncı madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

MADDE 27. – Tasarının 29 uncu maddesi 27 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

MADDE 28. – Tasarının 30 uncu maddesi 28 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 29. – Tasarının 31 inci maddesi 29 uncu madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 30. – Tasarının 33 üncü maddesi 30 uncu madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 31. – Tasarının 34 üncü maddesi 31 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

MADDE 32. – Tasarının 35 inci maddesi 32 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 33. – Tasarının 36 ncı maddesi 33 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir. Bülent Ecevit

                 Başbakan

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.    Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

D. Bahçeli H. H. Özkan                M. Yılmaz

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

K. Derviş Prof. Dr. T. Toskay            M. Keçeciler

Devlet Bakanı Devlet Bakanı          Devlet Bakanı

Prof. Dr. Ş. S. Gürel F. Bal                 Y. Yalova

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

M. Yılmaz Prof. Dr. R. Mirzaoğlu R. K. Yücelen

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

H. Gemici Prof. Dr. Ş. Üşenmez E. S. Gaydalı

Devlet Bakanı Devlet Bakanı V.         Devlet Bakanı

F. Ünlü Prof. Dr. R. Mirzaoğlu   R. Önal

Adalet Bakanı Millî Savunma Bakanı          İçişleri Bakanı

Prof. Dr. H. S. Türk                  S. Çakmakoğlu     S. Tantan

Dışişleri Bakanı  V. Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı

H. H. Özkan S. Oral      M. Bostancıoğlu

Bayındırlık ve İskân Bakanı  Sağlık Bakanı     Ulaştırma Bakanı

K. Aydın Doç. Dr. O. Durmuş Prof. Dr. E. Öksüz            

Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı

Prof. Dr. H. Y. Gökalp Y. Okuyan       A. K. Tanrıkulu

En. ve Tab. Kay. Bakanı          Kültür Bakanı         Turizm Bakanı V.

M. C. Ersümer M. İ. Talay                 Y. Yalova

Orman Bakanı                                      Çevre Bakanı

Prof. Dr. N. Çağan                             F. Aytekin