Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 431)
Danıştay Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı ve Adalet Komisyonu Raporu (1/629)
Not: Tasarı, Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile Adalet
komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar
ve Kararlar
Genel
Müdürlüğü 24.6.2003
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-572/2837
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 13.5.2003 tarihinde
kararlaştırılan “Danıştay Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”
ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Anayasamızın 141 inci
maddesinde, davaların en az giderle ve mümkün olan süratle sonuçlandırılmasının
yargının görevi olduğu belirtilmiştir. Davaların geç sonuçlanması kişilerin
karşılanamaz zararları yanında özellikle idari yargı alanında kamu
hizmetlerinin durmasına, gecikmesine ve zaman zaman idarenin malî yükünün
artmasına neden olmakta, dolayısıyla yargılama fonksiyonundan beklenen amaç
gerçekleşememektedir.
İdari yargı alanında
davalar; kamu hizmetlerinin niteliğine, çeşitliliği ve dağılımına, nüfus
artışına, kentleşme durumuna, yurttaşların hak arama bilincinin gelişmesine
bağlı olarak her yıl daha da artmaktadır.
2575 sayılı Danıştay
Kanununda, yürürlüğe girdiği 20.1.1982 tarihinden bu yana aksayan yönlerinin
düzeltilmesi ve artan iş yükünün giderilmesi amacıyla birçok değişiklik
yapılmasına karşın, bu değişiklikler, bugün ihtiyacı karşılayamaz duruma gelmiş
ve Danıştaydaki dosya birikimi giderek artmıştır.
Tasarıyla, Danıştay
Kanununda yapılması öngörülen değişikliklerle Danıştayın bu ağır iş yükünden
kurtarılarak, daha hızlı ve sağlıklı bir işleyişe kavuşturulması amaçlanmakta
ve bu durum öncelikle yeni bir dairenin kurulmasını zorunlu kılmaktadır.
Diğer yandan, ikinci
Dairenin görev konusunu oluşturan Memurin Muhakematı Hakkında Kanunu Muvakkat,
4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun
ile yürürlükten kaldırılmış ve bu Kanunla bölge idare mahkemeleri ile Danıştay
İkinci Dairesi arasında yapılan görev dağılımına bağlı olarak ikinci Daireye ve
yine Anayasa ve yasalarda yapılan değişikliklerle kamu hizmetleri ile ilgili
imtiyaz alanının daraltılmış olması sonucu da Birinci Daireye gelen iş
sayısında önemli ölçüde azalma olmuştur. Bu nedenle, İkinci Dairenin işleri
Birinci Dairenin görev alanına aktarılarak, İkinci Daire idari dava dairesine
dönüştürülmekte, görev alanı da, dosya birikiminin fazla olduğu "kamu
görevlilerine ait mevzuattan doğan uyuşmazlıklara ilişkin davaları
çözümlemek" olarak belirlenmektedir.
Bunlara ek olarak; idare
ve vergi mahkemelerinden verilen ısrar kararları ile Danıştay dava dairelerince
ilk derece mahkemesi olarak verilen kararları temyizen inceleyen İdari ve Vergi
Dava Daireleri Genel Kurullarının yapısı yeniden düzenlenerek, sabit ve az
sayıda üyeden oluşan kurullar meydana getirilmekte; böylece Danıştay, hem
bugünkü ağır iş yükünün giderilmesinde uygun yapıya kavuşturulmakta hem de bu
yüksek mahkemeye içtihat mahkemesi olma niteliğini daha iyi yerine getirebilme
olanağı sağlanmaktadır.
Yine son yıllarda ülke
ekonomisindeki yapısal değişikliklerle pek çok bağımsız idari otorite kurulması
yoluna gidilmiş ve bunların bir kısmının kuruluş kanunlarında, çıkacak
uyuşmazlıkların ilk derecede Danıştayda çözümlenmesi öngörülmüştür.
Diğerlerinin işlemlerine karşı açılan ve idare mahkemelerinde ilk derecede
görülen davalarla ilgili kararlara karşı yapılan temyiz başvuruları ise esasen
Danıştayda incelenmektedir. Bu kuruluşlarla ilgili kanunların uygulanmasından
doğan uyuşmazlıklar nedeniyle açılan davaların niteliği, niceliği ve ülke
ekonomisi bakımından önemi göz önüne alındığında kısa sürede sonuçlandırılması
gereği, münhasıran bu davaları çözümlemekle görevli bir ihtisas dairesinin
belirlenmesi ihtiyacını ortaya çıkarmış ve bu tür uyuşmazlıkların, olası
içtihat aykırılıklarını da önlemek bakımından, bu zamana kadar olduğu gibi
bundan böyle de Onuncu Dairede karara bağlanması yoluna gidilmiştir. Bu
Dairenin görev alanında bulunan diğer konuların ise bu Tasarıyla yeni kurulan
dairede sonuçlandırılması öngörülmüştür.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde l. - Tasarıyla
Danıştayın idari dairelerinden biri olan ikinci Daire, dava dairesine
dönüştürüldüğü ve ayrıca yeni bir idari dava dairesi kurulduğu için, madde ile,
13 üncü maddenin (1) numaralı fıkrası buna göre yeniden düzenlenmektedir.
Madde 2. - Danıştayda
mevcut olan iki idari daire sayısı bire indirildiğinden, Danıştay Kanununun
İdari İşler Kurulunu düzenleyen 16 ncı maddesinin (1) numaralı fıkrası bu
değişiklik uyarınca yeniden düzenlenmektedir.
Madde 3. - Yürürlükteki
17 nci madde hükümlerine göre İdari Dava Daireleri Genel Kurulu, idari dava
dairelerinin başkan ve üyelerinden; Vergi Dava Daireleri Genel Kurulu ise,
vergi dava dairelerinin başkan ve üyelerinden oluşmaktadır. 17 nci madde asgari
toplanma ve görüşme yeter sayısı hariç, genel kurul görüşmelerinde belirli bir
toplanma ve karar sayısını öngörmemekte kurul başkan veya üyelerinin yasal mazeretleri
gibi nedenlere bağlı olarak her toplantıda katılım sayısı değişebilmektedir.
Genel kurul üye sayısındaki fazlalığın, temyiz incelemesini zorlaştırmasının
yanı sıra kurula katılım sayısındaki değişkenlik içtihat aykırılıklarını da
beraberinde getirmektedir.
Kaldı ki Tasarıyla
Danıştay idari dairelerinden birinin dava dairesine dönüştürülmesi ve yeni bir
dava dairesinin kurulması öngörülmekte ve buna bağlı olarak İdari Dava
Daireleri Genel Kuruluna katılacak üye sayısındaki artış sakıncalı durumun daha
da büyümesine neden olmaktadır.
Ayrıca, Danıştay dava
daireleri başkan ve üyelerinin haftalık çalışma saatlerinin yaklaşık beşte biri
dava daireleri genel kurullarının toplantılarında geçmekte ve bu durum kendi
dairelerinin işlerine ayıracakları sürenin kısalmasına sebep olmaktadır.
Tasarıyla Danıştaydaki
temyiz incelemesinin daha sağlıklı bir hale getirilmesi, kararlarda arzulanan
süreklilik ve içtihat birliğinin sağlanması, geniş kurulların çalışma
güçlüklerinin giderilmesi ve kurullara katılmayacak üyelere daire işleriyle
ilgili çalışma zamanının bırakılması amacıyla İdari ve Vergi Dava Daireleri
Genel kurullarının oluşumu ile toplanma ve görüşme sayısı yeniden
düzenlenmekte, sabit ve az sayıda üyeden oluşan kurullar meydana
getirilmektedir. 17 nci maddenin bugünkü şekliyle bırakılması durumunda İdari
Dava Daireleri Genel Kurulu üye sayısı ısrar kararlarının incelenmesinde
(56)'ya, temyiz ve itiraz incelemelerinde (49)'a kadar yükselebilmekte, bu sayı
ile toplanan kurulda sağlıklı bir inceleme yapma olanağı bulunmamaktadır.
Sabit ve az sayıda üyeden
oluşan kurul modeli Danıştay İdari İşler Kurulunda uygulanmakta ve bu Kurulda,
İdari ve Vergi Dava Daireleri Genel kurullarının oluşum ve işleyişinde
karşılaşılan sakıncalar yaşanmamaktadır. Bu bağlamda, Tasarıyla getirilmek
istenen model, bu kurulların daha verimli ve istikrarlı çalışma olanağına
kavuşturulmasını sağlamakta ve yeni oluşuma bağlı olarak kurulların isimleri de
değiştirilmektedir.
Madde 4. - Tasarıyla
Danıştayın idari dairelerinden biri olan ikinci Daire dava dairesine
dönüştürüldüğü ve ayrıca, yeni bir idari dava dairesi kurulduğu için, madde
ile, Danıştay Kanununun 26 ncı
maddesi buna göre yeniden düzenlenmektedir.
Madde 5. - Danıştay
İkinci Dairesi idari dava dairesine dönüştürülmekte ve görev alanı, dosya
birikiminin diğerlerine göre daha fazla olduğu uyuşmazlıklar dikkate alınarak
"kamu görevlilerine ait mevzuattan doğan uyuşmazlıklara ilişkin davaları
çözümlemek" olarak yeniden belirlenmektedir.
Madde 6. - Danıştay
Onuncu Dairesinin görevleri yeniden belirlenmektedir.
Madde 7. - Danıştay
Kanununun 26 ncı maddesinde 4575 sayılı Kanun ile yapılan değişiklik ile
Danıştay Başkanlar Kuruluna, iş yükü bakımından zorunluluk doğması durumunda
vergi dava dairelerinden birini idari dava dairesi olarak, idari dava
dairelerinden birini vergi dava dairesi olarak görevlendirebilme yetkisi
verilmiştir. Bu kapsamda vergi dava dairesi olan ve 2575 sayılı Kanunun 34/A
maddesi gereği katma değer vergisine ilişkin davaları çözümlemekle görevli bulunan
Danıştay Onbirinci Dairesi, Başkanlar Kurulu kararı ile idari dava dairesine
dönüştürülmüş ve diğer idari dava dairelerinin görevine giren işlerden bir
kısmı 37 nci madde uyarınca bu Daireye verilmiştir. Yapılan bu değişiklik ile
Başkanlar Kurulunca verilmiş olan söz konusu karara koşut olarak Onbirinci
Dairenin görevleri madde metnine işlenmektedir.
Madde 8. - Danıştay
Kanununun, Onikinci Dairenin görevini belirleyen 34/B maddesi, kamu
görevlileriyle ilgili uyuşmazlıklara bakan diğer dairelerin görevlerini
düzenleyen maddelerine paralellik sağlanması açısından, redaksiyona tâbi
tutularak yeniden düzenlenmektedir.
Madde 9. - Madde ile,
Danıştayda yeni bir idari dava dairesi olarak kurulan Onüçüncü Daireye, diğer
idari dava dairelerinin görev alanı dışında bırakılan işler verilmektedir.
Madde 10. - Tasarıyla
Danıştay İkinci Dairesi idari dava dairesine dönüştürüldüğünden, madde ile,
idari işlerde görevi düzenleyen 41 inci madde, bu değişikliğe koşut olarak
yeniden düzenlenmektedir.
Madde 11. - Danıştay
İkinci Dairesinin görevi, Danıştay Birinci Dairesinin görevleri kapsamına
alındığından, Birinci Dairenin görevlerini düzenleyen Danıştay Kanununun 42 nci
maddesi bu değişikliğe göre yeniden düzenlenmektedir.
Madde 12. - Danıştayda
idari daire sayısı bire indirildiği için Danıştay Kanununun 24 üncü maddesinin
(1) numaralı fıkrasının (d) bendinde buna paralel olarak gerekli düzeltme
yapılmakta ayrıca, Danıştay İkinci Dairesinin görevi, Tasarıyla Danıştay
Birinci Dairesine verildiğinden, madde ile, İkinci Dairenin görevini belirleyen
43 üncü madde yürürlükten kaldırılmaktadır.
Madde 13. - Tasarıyla
Danıştayda yeni bir daire kurulduğundan, madde ile, ortaya çıkan personel
ihtiyacının karşılanması amacıyla kadro ihdası yoluna gidilmektedir.
Madde 14. - Daha önce
dava daireleri başkan ve üyelerinin tamamının katılımıyla oluşan İdari ve Vergi
Dava Daireleri Genel kurullarının, Tasarıyla daire başkanı ve dairesince
belirlenen asıl ve yedek üyelerin katılımıyla oluşturulması öngörüldüğünden,
madde ile, bu değişikliğe bağlı olarak kurulların isimleri de İdari ve Vergi
Dava Daireleri kurulları olarak yeniden düzenlenmektedir.
Madde 15. - Madde ile
2575 sayılı Kanuna üç geçici madde eklenmektedir.
Geçici 20 nci madde ile,
dairelerin görevlerinde yapılan değişikliklere bağlı olarak dosya devirleri
öngörülmektedir.
Geçici 21 inci madde ile,
Danıştay tetkik hâkimi veya savcılığına atama yapılabilmesi için 2575 sayılı
Kanunun 11 inci maddesinin (1) numaralı fıkrasında öngörülen beş hizmet yılını
tamamlamış olma koşuluna sahip olmayan idari yargı hâkimlerinin de Danıştayın
ihtiyaç duyduğu tetkik hâkimi kadrolarına atanabilmelerine olanak
sağlanmaktadır.
Geçici 22 nci madde ile,
Tasarıyla, İdari ve Vergi Dava Daireleri kurullarına katılacak üyelerin takvim
yılı başlarında belirlenmesi öngörüldüğünden, kurulların ilk oluşumu
düzenlenmektedir.
Madde 16. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 17. - Yürütme
maddesidir.
Adalet
Komisyonu Raporu
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Adalet
Komisyonu
Esas
No. : 1/629 30.4.2004
Karar
No. : 52
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 27.6.2003 tarihinde tali
komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna, esas komisyon olarak da
Komisyonumuza havale edilen ve Komisyonumuzun 11.12.2003 tarihli 34 üncü
birleşiminde görüşülerek, geneli üzerindeki görüşmelerin tamamlanmasından sonra
maddelerine geçilmesi kabul edilen, ancak maddelerin ayrıntılı biçimde
incelenerek düzenlenmesi için üç kişilik bir alt komisyona havale edilen
"Danıştay Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
(1/629)", Komisyonumuzun 29.4.2004 tarihli 44 üncü birleşiminde Devlet
Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Sayın Mehmet Ali Şahin'in, Adalet ve Maliye
bakanlıkları ile Danıştay Başkanlığı temsilcilerinin de katılmalarıyla, alt
komisyonun yaptığı çalışmalar sonucunda Komisyonumuza sunulan rapor ve metin
dikkate alınarak incelenip görüşülmüş ve maddeler üzerindeki kabul, ilave ve
değişiklikler sırasıyla aşağıda açıklanmıştır.
Tasarının 1 ve 2 nci maddeleri aynen kabul
edilmiştir.
Tasarının çerçeve 3 üncü maddesiyle,
başlığı ile birlikte değiştirilmesi öngörülen Danıştay Kanununun 17 nci
maddesinin (1) numaralı fıkrasının ilk cümlesinde yapılan değişiklik ile idari
ve vergi dava daireleri kurullarına üye seçiminin Başkanlar Kurulunca yapılması
yerine, her idari ve vergi dava dairesinin kendi üyeleri arasından seçilmesini
sağlamak amacıyla "Başkanlar Kurulunca" ibareleri metinden
çıkarılmış, bu kurullara katılımın daha fazla olmasını temin etmek amacıyla
seçilecek üye sayısı ikiden üçe çıkarılmıştır.
Müsteşarlar, Devletin en üst düzeyde görev
yapan bürokratları olduğundan sadece bunlara ilişkin davaların ilk derece
mahkemesi olarak Danıştay'da görüşülmesinin daha doğru olacağı düşünülerek ve
Danıştay'ın iş yükünü hafifletmek amacıyla Danıştay Kanununun 24 üncü maddesinin
(1) numaralı fıkrasının (b) bendini bu görüş doğrultusunda, (d) bendinde yer
alan "Danıştay idari dairelerince" ibaresini de "Danıştay İdari
Dairesince" şeklinde değiştirmek amacıyla Tasarıya yeni çerçeve 4 üncü
madde ilave edilmiştir.
Tasarının 4 üncü maddesi 5 inci, 5 inci
maddesi 6 ncı madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 6 ncı maddesiyle
Danıştay Kanununun 34 üncü maddesinde değişiklik yapılması öngörülmektedir.
Maddeyle Onuncu Daireye verilmesi öngörülen görevlerin, yeni kurulan Onüçüncü
Daireye verilmesinin, Onuncu Dairenin görevlerinin de yürürlükteki gibi
muhafaza edilmesinin daha doğru olacağı düşünülerek, çerçeve 6 ncı madde Tasarı
metninden çıkarılmıştır.
Tasarının 7 nci ve 8 inci maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 9 uncu maddesiyle
Danıştay Kanununa 34/B maddesinden sonra gelmek üzere 34/C maddesi eklenmesi
öngörülmektedir. Tasarının çerçeve 6 ncı maddesinin Tasarı metninden
çıkarılması nedeniyle, Onuncu Dairenin yürürlükte bulunan görevleri dışındaki
görevlerin yeni kurulan Onüçüncü Daireye verilmesini sağlamak amacıyla maddede
değişiklik yapılmış ve 9 uncu madde olarak kabul edilmiştir.
Tasarıya, Danıştay dava dairelerinin
işlerinde birbirine göre nispetsizlik görülmesi halinde, işlerden bir bölümünün
diğer dava dairelerine verilmesinde, Başkanlık Kurulunu kısıtlamamak amacıyla,
Danıştay Kanununun 37 nci maddesinde değişiklik yapan yeni çerçeve 10 uncu
madde ilave edilmiştir.
Tasarının 10 uncu maddesi 11 inci, 11 inci
maddesi 12 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 12 nci maddesiyle
Danıştay Kanununun 24 üncü maddesinin (1) numaralı fıkrasının (d) bendinde
yapılması öngörülen ibare değişikliği, Komisyonumuzca kabul edilen çerçeve 4
üncü maddede düzenlenmiş, Tasarıyla idari daire sayısı bire indirildiğinden bir
kısım işlerin diğer idari daireye verilmesini düzenleyen Danıştay Kanununun 44
üncü maddesinin uygulama imkânı kalmadığından yürürlükten kaldırılmasını
sağlamak amacıyla çerçeve madde yeniden düzenlenmiş ve 13 üncü madde olarak
kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 13 üncü maddesiyle
Danıştay Başkanlığı teşkilâtında kullanılmak üzere kadro ihdası öngören ekli
(1) Sayılı Listeye 1 adet şoför ve 1 adet hizmetli kadrosu eklenmek suretiyle
değişiklik yapılmış ve 14 üncü madde olarak kabul edilmiştir.
Tasarının 14 üncü maddesi 15 inci madde
olarak aynen kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 15 inci maddesiyle
Danıştay Kanununa geçici maddeler eklenmesi öngörülmektedir.
Geçici 20 nci madde aynen kabul
edilmiştir.
Geçici 21 inci maddedeki üç yıllık süre az
bulunarak dört yıla çıkarılmıştır.
Geçici 22 nci madde, Tasarının çerçeve 3
üncü maddesindeki düzenlemenin 1 Ocak 2005 tarihinde yürürlüğe girecek olması
nedeniyle gereksiz görülerek metinden çıkarılmıştır.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce
ilk derece mahkemesi olarak Danıştay'da açılmış bulunan davaların, Danıştay'da
sonuçlandırılmasının daha doğru olacağı düşünülerek, yeni geçici 22 nci madde
ilave edilmiş ve çerçeve 16 ncı madde olarak kabul edilmiştir.
Tasarının yürürlüğe ilişkin 16 ncı
maddesinde, idari ve vergi dava daireleri kurullarının oluşumu ile ilgili
çerçeve 3 üncü, Onüçüncü Dairenin görevlerini düzenleyen çerçeve 9 uncu ve yeni
kurulacak dava dairesinin başkan, üye, tetkik hâkimi ve savcısı ile idari personelin
kadrolarının Malî Yılbaşı olan 1 Ocakta verilmesi mümkün olduğundan çerçeve 14
üncü maddelerinin 1 Ocak 2005 tarihinde yürürlüğe girmesi uygun görülerek
değişiklik yapılmış ve 17 nci madde olarak kabul edilmiştir.
Tasarının yürütmeye ilişkin 17 nci maddesi
18 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Köksal
Toptan |
Halil
Özyolcu |
Ramazan
Can |
|
Zonguldak |
Ağrı |
Kırıkkale |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Hasan
Kara |
Mehmet
Ziya Yergök |
Feridun
Fikret Baloğlu |
|
Kilis |
Adana |
Antalya |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Orhan
Yıldız |
Yüksel
Çorbacıoğlu |
Semiha
Öyüş |
|
Artvin |
Artvin |
Aydın |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Feridun
Ayvazoğlu |
Muzaffer Külcü |
Mahmut
Durdu |
|
Çorum |
Çorum |
Gaziantep |
|
(İmzada bulunamadı) |
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Esat Canan |
Recep
Özel |
Mehmet
Yılmazcan |
|
Hakkâri |
Isparta |
Kahramanmaraş |
|
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hakkı
Köylü |
Harun
Tüfekçi |
Kerim
Özkul |
|
Kastamonu |
Konya |
Konya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Muharrem
Kılıç |
İsmail
Bilen |
Orhan
Eraslan |
|
Malatya |
Manisa |
Niğde |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ömer
Kulaksız |
Mehmet Nuri Saygun |
Bekir
Bozdağ |
|
Sivas |
Tekirdağ |
Yozgat |
|
(İmzada bulunamadı) |
(Toplantıya katılmadı) |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
DANIŞTAY
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 6/1/1982 tarihli ve 2575 sayılı
Danıştay Kanununun 13 üncü maddesinin (1) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"1. Danıştay, onikisi dava, biri idari
daire olmak üzere onüç daireden oluşur."
MADDE 2. - 2575 sayılı Kanunun 16 ncı
maddesinin (1) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"1. İdari İşler Kurulu, idari daire
başkan ve üyeleri ile her takvim yılı başında Genel Kurulca her dava
dairesinden seçilecek bir başkan veya üyeden oluşur. Kurulun seçimle belirlenen
üyeliklerinde boşalma olması halinde Genel Kurulca otuz gün içinde seçim
yapılır."
MADDE 3. - 2575 sayılı Kanunun 17 nci
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"İdari ve vergi dava daireleri
kurulları
Madde 17. - 1. İdari Dava Daireleri
Kurulu, idari dava daireleri başkanları ile her idari dava dairesinin kendi
üyeleri arasından, Başkanlar Kurulunca, her üyenin Kurulda görev yapacağı
şekilde iki yıl için seçilecek ikişer üyeden; Vergi Dava Daireleri Kurulu,
vergi dava dairelerinin başkanları ile her vergi dava dairesinin kendi üyeleri
arasından, Başkanlar Kurulunca, her üyenin Kurulda görev yapacağı şekilde iki
yıl için seçilecek ikişer üyeden oluşur. Kurul üyelerinin izinli veya özürlü
olmaları hallerinde, yerlerine kurullara katılmak üzere her daireden aynı
şekilde ikişer yedek üye seçilir. Üyelerin seçimleri takvim yılı başında
yapılır. Kurul asıl veya yedek üyeliklerinde boşalma olması halinde dairesince
yedi gün içinde yeni üyeler belirlenir.
2. Dava daireleri kurullarına Danıştay
Başkanı veya vekillerinden biri; bunların yokluğunda daire başkanlarından en
kıdemlisi başkanlık eder.
3. İdari ve vergi dava daireleri kurulları
tüm üyelerinin katılımı ile toplanır, idari ve vergi dava dairelerinin ilk
derece mahkemesi olarak verdikleri kararların temyiz veya itiraz yoluyla
incelenmesinde, bu dairelerin başkan ve üyeleri kurul toplantısına
katılamazlar. Ancak iki dava dairesinin birlikte yapacakları toplantıda verilen
kararların incelenmesinde, kurul bu iki dava dairesinin dışındaki dava
dairelerinin asıl ve yedek üyelerinin katılımıyla toplanır.
4. Bu toplantılarda hazır bulunanlar çift
sayıda olursa en kıdemsiz üye kurula katılamaz.
5. Bu kurullarda kararlar oyçokluğu ile
verilir.
6. Her kurula yeteri kadar tetkik hakimi
verilir. Ayrıca bir yazı işleri müdürlüğü bulunur."
MADDE 4. - 2575 sayılı Kanunun 26 ncı
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"İdari uyuşmazlıklar ve davalar;
İkinci, Üçüncü, Dördüncü, Beşinci, Altıncı, Yedinci, Sekizinci, Dokuzuncu,
Onuncu, Onbirinci, Onikinci ve Onüçüncü daireler ile idari ve vergi dava
daireleri kurullarında incelenir ve karara bağlanır."
MADDE 5. - 2575 sayılı Kanuna 26 ncı
maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 26/A maddesi eklenmiştir.
"İkinci dairenin görevleri
MADDE 26/A - İkinci Daire, kamu
görevlilerine ait mevzuattan doğan uyuşmazlıklara ilişkin davaları
çözümler."
MADDE 6. - 2575 sayılı Kanunun 34 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 34. - Onuncu Daire :
a) Türk parasının kıymetini koruma
mevzuatından,
b) Sermaye Piyasası Kanunundan,
c) Rekabetin Korunması Hakkında Ka-nundan,
d) Bankalar Kanunundan,
e) Elektrik Piyasası Kanunu ile Doğal Gaz
Piyasası Kanunundan,
f) Özelleştirme Uygulamalarının
Düzenlenmesine Dair Kanundan,
g) Bazı Yatırım ve Hizmetlerin
Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanundan,
h) Yap-İşlet Modeli ile Elektrik Enerjisi
Üretim Tesislerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışının Düzenlenmesi
Hakkında Kanundan,
ı) Tütün, Tütün Mamulleri, Tuz ve Alkol
İşletmelerine Dair Kanundan,
i) Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın
Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanundan,
j) Kamu İhale Kanunundan,
k) Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve
Yayınları Hakkında Kanundan,
l) Şeker Kanunundan,
m) Telsiz Kanunundan,
Doğan ve Danıştayın diğer dava
dairelerinin görevine girmeyen uyuşmazlıklara ilişkin davaları çözümler."
MADDE 7. - 2575 sayılı Kanunun 34/A
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 34/A - Onbirinci Daire, kamu
görevlilerine ait mevzuattan doğan uyuşmazlıklara ilişkin davaları
çözümler."
MADDE 8. - 2575 sayılı Kanunun 34/B
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 34/B - Onikinci Daire, kamu
görevlilerine ait mevzuattan doğan uyuşmazlıklara ilişkin davaları
çözümler."
MADDE 9. - 2575 sayılı Kanuna 34/B
maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 34/C maddesi eklenmiştir.
"Onüçüncü dairenin görevleri
MADDE 34/C - Onüçüncü Daire:
a) İdare mahkemeleri arasında görev ve
yetkiye ilişkin uyuşmazlıklarda ve bağlantılı davalarda merci tayinine,
b) Vergi davalarına bakan dava daireleri
hariç, diğer idari dava dairelerinin görevleri dışında kalan uyuşmazlıklara,
İlişkin dava ve işleri çözümler."
MADDE 10. - 2575 sayılı Kanunun 41 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 41. - İdari işlere ilişkin
idari uyuşmazlıklar ve görevler Birinci Daire ve İdari İşler Kurulunda
görülür."
MADDE 11. - 2575 sayılı Kanunun 42 nci
maddesinin (k) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"k) Memurlar ve diğer kamu
görevlilerinin yargılanmalarına ilişkin mevzuat uyarınca görülecek
işleri,"
MADDE 12. - 2575 sayılı Kanunun 24 üncü
maddesinin (1) numaralı fıkrasının (d) bendinde yer alan "Danıştay idari
dairelerince" ibaresi "Danıştay İdari Dairesince" olarak
değiştirilmiş ve 43 üncü maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 13. - Danıştay Başkanlığı
teşkilâtında kullanılmak üzere ekli (1) ve (2) sayılı listelerde yer alan
kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin eki (l) ve (II) sayılı cetvellerin ilgili bölümlerine eklenmiştir.
MADDE 14. - 2575 sayılı Kanunda ve 2577
sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununda geçen "İdari Dava Daireleri Genel
Kurulu" ibareleri "İdari Dava Daireleri Kurulu"; "Vergi
Dava Daireleri Genel Kurulu" ibareleri "Vergi Dava Daireleri
Kurulu" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 15. - 2575 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 20. - Bu Kanunla
yapılan değişiklikler nedeniyle Danıştay İkinci Dairesinde bulunan dosyalar
Birinci Daireye, Onuncu Dairenin görev alanından çıkarılan dava ve işlere
ilişkin dosyalar Onüçüncü Daireye, ayrıca bir karar verilmesine gerek
olmaksızın devredilir.
GEÇİCİ MADDE 21. - Bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren üç yıl süre ile Danıştay tetkik hakimliğine yapılacak
atamalarda, 2575 sayılı Kanunun 11 inci maddesinin (1) numaralı fıkrasındaki
beş yıllık hizmet süresi aranmaz.
GEÇİCİ MADDE 22. - 17 nci maddenin (1)
numaralı fıkrası uyarınca idari ve vergi dava daireleri kurullarına katılacak
üyeler, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yedi gün içinde
dairelerince seçilirler ve 2005 takvim yılı başına kadar görevlerini
sürdürürler."
MADDE 16. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 17. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
ADALET KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
DANIŞTAY KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - 2575 sayılı Kanunun 17 nci
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"İdari ve vergi dava daireleri kurulları
Madde 17. - 1. İdari Dava Daireleri
Kurulu, idari dava daireleri başkanları ile her idari dava dairesinin kendi
üyeleri arasından her üyenin Kurulda görev yapacağı şekilde iki yıl için
seçilecek üçer üyeden; Vergi Dava Daireleri Kurulu, vergi dava daireleri
başkanları ile her vergi dava dairesinin kendi üyeleri arasından her üyenin
Kurulda görev yapacağı şekilde iki yıl için seçileceği üçer üyeden oluşur.
Kurul üyelerinin izinli veya özürlü olmaları hallerinde, yerlerine kurullara
katılmak üzere her daireden aynı şekilde ikişer yedek üye seçilir. Üyelerin
seçimleri takvim yılı başında yapılır. Kurul asıl veya yedek üyeliklerinde
boşalma olması halinde yedi gün içinde yeni üyeler belirlenir.
2. Dava daireleri kurullarına Danıştay
Başkanı veya vekillerinden biri; bunların yokluğunda daire başkanlarından en
kıdemlisi başkanlık eder.
3. İdari ve vergi dava daireleri kurulları
tüm üyelerinin katılımı ile toplanır, idari ve vergi dava dairelerinin ilk
derece mahkemesi olarak verdikleri kararların temyiz veya itiraz yoluyla
incelenmesinde bu dairelerin başkan ve üyeleri kurul toplantısına katılamazlar.
Ancak iki dava dairesinin birlikte yapacakları toplantıda verilen kararların
incelenmesinde, kurul bu iki dava dairesinin dışındaki dava dairelerinin asıl
ve yedek üyelerinin katılımıyla toplanır.
4. Bu toplantılarda hazır bulunanlar çift sayıda olursa en
kıdemsiz üye kurula katılamaz.
5. Bu kurullarda kararlar oyçokluğu ile
verilir.
6. Her kurula yeteri kadar tetkik hakimi
verilir. Ayrıca bir yazı işleri müdürlüğü bulunur."
MADDE 4. - 2575 sayılı Kanunun 24 üncü
maddesinin (1) numaralı fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde, (d) bendinde
yer alan "Danıştay idari dairelerince" ibaresi "Danıştay İdari
Dairesince" şeklinde değiştirilmiştir.
b) Başbakanlık, bakanlıklar ve diğer kamu
kurum ve kuruluşlarının müsteşarlarıyla ilgili müşterek kararnamelere,
MADDE 5. - Tasarının 4 üncü maddesi 5 inci
madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. - Tasarının 5 inci maddesi 6 ncı
madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. - 2575 sayılı Kanuna 34/B
maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 34/C maddesi eklenmiştir.
"Onüçüncü dairenin görevleri
MADDE 34/C. - Onüçüncü Daire:
a) Rekabetin Korunması Hakkında Kanundan,
b) Elektrik Piyasası Kanunu ile Doğal Gaz
Piyasası Kanunundan,
c) Özelleştirme Uygulamalarının
Düzenlenmesine Dair Kanundan,
d) Bazı Yatırım ve Hizmetlerin
Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanundan,
e) Yap-İşlet Modeli ile Elektrik Enerjisi
Üretim Tesislerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışının Düzenlenmesi
Hakkında Kanundan,
f) Tütün, Tütün Mamulleri Tuz ve Alkol
İşletmelerine Dair Kanundan,
g) Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın
Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanundan,
h) Kamu İhale Kanunundan,
ı) Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve
Yayınları Hakkında Kanundan,
i) Şeker Kanunundan,
j) Telsiz Kanunundan,
doğan uyuşmazlıklardan, Danıştayın diğer
dava dairelerinin görevleri dışında kalan davaları çözümler."
MADDE 10. - 2575 sayılı Kanunun 37 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 37. - Dava dairelerinin
işlerinde birbirine göre nispetsizlik görülürse, bir dairenin görevine giren
işlerden bir bölümü , Başkanlık Kurulu kararıyla diğer dava dairelerine
verilebilir. Bu husustaki kararlar Resmi Gazete'de yayımlanır ve yayımını
izleyen aybaşından itibaren uygulanır."
MADDE 11. - Tasarının 10 uncu maddesi 11
inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 12. - Tasarının 11 inci maddesi 12
nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 13. - 2575 sayılı Kanunun 43 ve 44
üncü maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 14. - Danıştay Başkanlığı
teşkilatında kullanılmak üzere ekli (1) ve (2) sayılı listelerde yer alan
kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin eki (l) ve (II) sayılı cetvellerin ilgili bölümlerine eklenmiştir.
MADDE 15. - Tasarının 14 üncü maddesi 15
inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 16.- 2575 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 20. - Bu Kanunla
yapılan değişiklikler nedeniyle Danıştay İkinci Dairesinde bulunan dosyalar
Birinci Daireye, Onuncu Dairenin görev alanından çıkarılan dava ve işlere
ilişkin dosyalar Onüçüncü Daireye, ayrıca bir karar verilmesine gerek
olmaksızın devredilir.
GEÇİCİ MADDE 21. - Bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren dört yıl süre ile Danıştay tetkik hakimliğine
yapılacak atamalarda, 2575 sayılı Kanunun 11 inci maddesinin (1) numaralı
fıkrasındaki beş yıllık hizmet süresi aranmaz.
GEÇİCİ MADDE 22. - Bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten önce ilk derece mahkemesi olarak Danıştay'da açılmış bulunan
ve bu Kanunla idare ve vergi mahkemeleri görevleri kapsamına alınan davalar
Danıştay'da sonuçlandırılır."
MADDE 17. - Bu Kanunun 3, 9 ve 14 üncü maddeleri 1 Ocak 2005 tarihinde, diğer
maddeleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 18. - Tasarının 17 nci maddesi 18 inci madde olarak Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. A. Şahin |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
Millî
Savunma Bakanı V. |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı V. |
|
A. Aksu |
A. Aksu |
A. Şener |
|
Millî
Eğitim Bakanı V. |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
C. Çiçek |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
Çevre
ve Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTELER
(1) SAYILI LİSTE
KURUMU
: DANIŞTAY BAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI
: MERKEZ
İHDASI
UYGUN GÖRÜLEN KADROLARIN
Kadro
Kadro
Sınıfı Unvanı Derecesi
Adedi Toplam
GİH Şef 3 3 3
GİH Veri Haz.ve Kont.İşl. 6 3 3
GİH Veri Haz.ve Kont.İşl. 7 3 3
GİH Zabıt Kâtibi 9 2 2
GİH Zabıt Kâtibi 10 2 2
GİH Şoför 10 1 1
YH Hizmetli 11 4 4
Toplam 18 18
(2) SAYILI LİSTE
KURUMU : DANIŞTAY BAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI : MERKEZ
İHDASI UYGUN GÖRÜLEN
KADROLARIN
Kadro
Kadro
Sınıfı Unvanı Derecesi
Adedi Toplam
HS Daire Başkanı 1 1 1
HS Üye 1 7 7
HS Savcı 1 5 5
HS Tetkik Hâkimi 8 25 25
Toplam 38 38
ADALET KOMİSYONUNUN KABUL
ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTELER
(1) SAYILI LİSTE
KURUMU
: DANIŞTAY BAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI
: MERKEZ
İHDASI
UYGUN GÖRÜLEN KADROLARIN
Kadro
Kadro
Sınıfı Unvanı Derecesi
Adedi Toplam
GİH Şef 3 3 3
GİH Veri Haz.ve Kont.İşl. 6 3 3
GİH Veri Haz.ve Kont.İşl. 7 3 3
GİH Zabıt Kâtibi 9 2 2
GİH Zabıt Kâtibi 10 2 2
GİH Şoför 10 2 2
YH Hizmetli 11 5 5
Toplam 20 20
(2) SAYILI LİSTE
KURUMU : DANIŞTAY BAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI : MERKEZ
İHDASI UYGUN GÖRÜLEN
KADROLARIN
Kadro
Kadro
Sınıfı Unvanı Derecesi
Adedi Toplam
HS Daire Başkanı 1 1 1
HS Üye 1 7 7
HS Savcı 1 5 5
HS Tetkik Hâkimi 8 25 25
Toplam 38 38