Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 124)
Türk Vatandaşlığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı ve
İçişleri Komisyonu Raporu (1/556)
Not : Tasarı Başkanlıkça; Dışişleri ve İçişleri
komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 4.4.2003
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-589/1488
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 29.3.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türk Vatandaşlığı
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Tasarı, Kıbrıs sorununun
geldiği aşamada, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşlarına süratle Türk
vatandaşlığı kazandırılarak ekonomik, sosyal ve beşeri geleceklerini güvence
altına almak amacıyla hazırlanmıştır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile,
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşlarına Türk vatandaşlığı kazandırılması
ve söz konusu uygulamaya ilişkin usul ve esasların ilgili bakanlıkların görüşü
alınmak suretiyle İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca
çıkartılacak yönetmelikle düzenlenmesi öngörülmektedir.
Madde 2. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 3. - Yürütme
maddesidir.
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük
MilletMeclisi
İçişleri
Komisyonu 16.4.2003
Esas No. : 1/556
Karar No. :32
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca
hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca, 4.4.2003 tarihinde Başkanlığınıza sunulan,
“Türk Vatandaşlığı Kanununda DeğişiklikYapılmasına Dair Kanun Tasarısı”,
Başkanlığınızca 9.4.2003 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza; tali
komisyon olarak da Dışişleri Komisyonuna havale edilmiştir. Komisyonumuz,
16.4.2003 tarihli 10 uncu toplantısında, Adalet, İçişleri ve Dışişleri
bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Bilindiği gibi, son
dönemde yaşanan gelişmeler, Güney Kıbrıs’ın AB üyeliğinin kesinleşmesi ve
KKTC’nin AB dışında kalmasıyla sonuçlanmıştır. Bu durum, KKTC vatandaşlarına
sunulan olanaklar nedeniyle, Türk tarafının mücadele gücüne zarar vermektedir.
Tasarı, bu amaçla KKTC Vatandaşlarına, Türk Vatandaşlığının kazanılması yolunu
açmakta; KKTC Vatandaşlarının çifte vatandaşlık yoluyla geleceklerini güvenceye
almalarını sağlamaya çalışmaktadır.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmeler sırasında,
- Kıbrıs sorunun bugün
geldiği noktada, çözümün zorlaşmış bulunduğu;
- Gerek AB’nin sağladığı
olanaklar gerekse kendi gayretleri sonucu, Güney Kıbrıs’ın KKTC karşısında
göreli olarak önemli oranda güçlenmiş olduğu;
- Güney Kıbrıs’ta kişi
başına düşen millî gelirin 16 000 doları geçmiş olduğu,
- AB üyeliği birlikte
Güney Kıbrıs’ın bir cazibe merkezi haline geldiği,
- Öte yandan KKTC’nin
yıllarca uygulanan ambargolar yüzünden bir gelişme gösteremediği ve hatta
gerilediği;
- KKTC vatandaşlarının
asgarî ücretle çalışmak için günübirlik Güney Kıbrıs’a gittikleri,
- AB üyeliği ile
birlikte, kuzeyden güneye bir göç yaşanabileceği;
- Bu nedenle Kıbrıs
vatandaşlarının geleceklerinin güvenceye alınması gerektiği;
- Tasarının bu bağlamda
önemli bir adım olduğu;
- KKTC ile ilişkiler
anlamında beş ayrı anlaşmanın da masada olduğu;
- Kıbrıs vatandaşlarına
çifte vatandaşlık yolunun açılmasıyla, Türkiye’ye bir göç hareketinin
beklenmediği;
- Kıbrıs vatandaşlarının
sadece bir ayrıcalıkla donatılmış olacağı;
- Yunanistan’ın da Güney
Kıbrıs’taki Rumlara benzer ayrıcalıklar tanımış olduğu;
- Bu nedenle bu
düzenlemenin bir anlamda geç kalmış bir düzenleme bile sayılabileceği;
- Kıbrıs sorununun bir an
önce çözülmesi gerektiği;
Biçiminde görüş ve
temenniler dile getirilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki
bu görüşmelerden sonra maddelerinin görüşülmesine geçilmesi
kararlaştırılmıştır.
Tasarının yukarıda
belirtilen düzenlemeyi içeren 1 inci maddesi, çerçeve maddesi kanun tekniğine
uygun hale getirilerek; yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri
aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula
sunulmak üzere arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Tevfik Ziyaeddin Akbulut |
Ali Sezal |
Ümmet Kandoğan |
|
|
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Denizli |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Muharrem Tozçöken |
Ali Küçükaydın |
Şevket Gürsoy |
|
|
|
Eskişehir |
Adana |
Adıyaman |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Reyhan Balandı |
Şevket Orhan |
Ali Yüksel Kavuştu |
|
|
|
Afyon |
Bursa |
Çorum |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Sait Armağan |
Sıdıka Aydoğan |
Nusret Bayraktar |
|
|
|
Isparta |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Sinan Özkan |
Mehmet Siyam Kesimoğlu |
Mehmet Sefa Sirmen |
|
|
|
Kastamonu |
Kırklareli |
Kocaeli |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ali Oksal |
Şevket Arz |
Mehmet Kartal |
|
|
|
Mersin |
Trabzon |
Van |
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
Şükrü Önder |
Mehmet Erdemir |
|
|
|
|
Yalova |
Yozgat |
|
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRK VATANDAŞLIĞI
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 11.2.1964 tarihli ve 403 sayılı Türk Vatandaşlığı
Kanununa aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Ek Madde 1. -
Türk vatandaşlığına geçmek isteyen Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşları,
yurt dışında ilgili Türk temsilciliklerine, yurt içinde ise valiliklere
başvurarak Türk vatandaşı olmak istediklerini beyan ettikleri takdirde, Türk
vatandaşlığını kendiliğinden kazanırlar.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar, ilgili
bakanlıkların görüşü alınmak suretiyle İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak
Bakanlar Kurulunca çıkartılacak yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
İÇİŞLERİ
KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
TÜRK VATANDAŞLIĞI
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 11.2.1964 tarihli ve 403 sayılı Türk Vatandaşlığı
Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Ek Madde 1. - Türk vatandaşlığına
geçmek isteyen Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşları, yurt dışında ilgili
Türk temsilciliklerine, yurt içinde ise valiliklere başvurarak Türk vatandaşı
olmak istediklerini beyan ettikleri takdirde, Türk vatandaşlığını kendiliğinden
kazanırlar.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar, ilgili
bakanlıkların görüşü alınmak suretiyle İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak
Bakanlar Kurulunca çıkartılacak yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
|
|
C. Çiçek |
M. V. Gönül |
A. Aksu |
|
|
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
|
|
K. Unakıtan |
H. Çelik |
Z. Ergezen |
|
|
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
|
|
R. Akdağ |
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
|
|
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı V. |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
|
|
M. Başesgioğlu |
C. Çiçek |
M. H. Güler |
|
|
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı V. |
Orman Bakanı |
|
|
E. Mumcu |
A. Aksu |
O. Pepe |
|
|
|
Çevre Bakanı |
|
|
|
|
K. Tüzmen |
|