Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

T.B.M.M.  (S. Sayısı : 253)

 

Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunda

Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Adalet  Komisyonu Raporu (1/635)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                26.6.2003

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-680/2901

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 10.6.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin (b) bendi ile, ithalat, ihracat işlemleri ve transit ticaretten doğan alacaklarını süresi içinde (32 sayılı Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında kararda bu süreler 180 gün olarak belirlenmiştir.) yurda getirmeyenlerin, yurda getirmekle yükümlü oldukları kıymetlerin suç tarihine göre belirlenen rayiç bedeli kadar ağır para cezasıyla cezalandırılmaları hüküm altına alınmıştır.

Kanunun bu maddesine göre yapılan yargılamanın sonucunda, ilgili mahkemece firmaların ihracat bedeli veya yurt dışına ödenen ithalat bedeli kadar ağır para cezası ödemeye mahkûm edilmeleri halinde, bu para cezası, anılan Kanunun 3 üncü maddesinin (c) bendine istinaden, suç tarihi ile tahsil tarihi arasındaki süreler için 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna göre tespit edilen gecikme faizi ile birlikte tahsil edilmektedir.

Firmaların yurda getirmekle yükümlü olduğu kıymetin suç tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası alış kuruna göre hesaplanan rayiç bedeli, firmalara büyük boyutlu malî külfet yüklediği gibi, suç tarihinden itibaren işlemeye başlayan ihbar, ihtar ve yargılama sürecinin uzunluğu göz önüne alındığında suç tarihi ile ödeme tarihi arasında geçen uzun süre için 6183 sayılı Kanun hükümleri uyarınca uygulanan gecikme faizi, hükmolunan para cezasını katlayarak ödenemez hale getirmektedir. Bu nedenle çoğu zaman hükmolunan cezanın infazı mümkün olamamakta, hatta bu yüzden firmaların iflası, infisahı veya tasfiyesi de gündeme gelmektedir.

1.6.1994 tarihli ve 3992 sayılı İhracat Bedeli Dövizlerini Süresinde Yurda Getirmeyenlere 1567 Sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun Gereğince Uygulanacak Cezaların Affına Dair Kanunla, açık ihracat hesaplarının kapatılmasını teminen firmalara belirli bir süre verilerek kambiyo takibinin kaldırılması sağlanmıştır.

1994 yılından bu yana, kambiyo mevzuatından kaynaklanan yükümlülüklerin yerine getirilmemesi nedeniyle, kambiyo müdürlükleri nezdinde haklarında takibat başlatılan firmalar ile mahkemeye intikal eden işlemlerin sayıca büyük boyutlara ulaşması dikkate alınarak, 1567 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (b) bendinde hüküm altına alınan para cezaları yüzde beşe çekilmek suretiyle mahkemeler nezdinde görülmekte olan söz konusu dava dosyalarının ve kambiyo müdürlüklerince takipte olan işlemlerin tasfiyesi amaçlanmıştır.

Bu çerçevede, ihracatçı, ithalatçı ve transit ticaret tacirlerine mevzuatta öngörülen yükümlülüklerini yerine getirmedikleri için hükmolunan ve uygulanabilirliği neredeyse imkânsız hale gelen para cezalarının makûl bir seviyeye çekilmesi amacıyla 1567 sayılı Kanunun 3 üncü maeddesinin (a) ve (b) bentleri yeniden düzenlenmiş, muvazaalı işlemlere ilişkin olarak maddeye yeni bir bent eklenmiş ve halihazırdaki sorunların çözümünü teminen geçici bir düzenleme öngörülmüştür.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin (a) bendinin birinci paragrafında öngörülen, asgari beş milyon liradan azami elli milyon liraya kadar olan ağır para cezası günün koşullarına uyumlu hale getirilerek asgari iki milyar liradan azami yirmibeş milyar liraya yükseltilmektedir.

Kanunun 3 üncü maddesinin (b) bendinde yer alan hükümler üç gruba ayrılarak suç için öngörülen cezalar hakkaniyet ilkesine uygun hale getirilmiştir.

İlk olarak, her türlü mal, kıymet, hizmet ve sermaye ithal ve ihracından doğan alacaklarını alınan kararlardaki hükümlere göre yurda getirmeyenlere uygulanan, yurda getirmekle yükümlü oldukları kıymetin rayiç bedeli kadar olan ağır para cezası, söz konusu kıymetin yüzde beşi oranına çekilerek yargı kararlarının infaz edilebilir, bir başka deyişle firmalar açısından ödenebilir olması amaçlanmıştır.

İkinci olarak, Yargıtay Ceza Genel Kurulunun 10.4.2001 tarihli ve E:2001/7-53, K:2001/60 sayılı Kararında, 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunda önglörülen yatırımın "tazmini para cezası" niteliğinde olduğunun belirtilmesi nedeniyle ithalat, ihracat ve transit ticaret işlemlerinden doğan alacaklarını yurda getirmemeleri nedeniyle haklarında dava açılan, ancak yargı kararının kesinleşmesinden önce alacaklarını yurda getirmek suretiyle yükümlülüklerini yerine getirenlere mezkur Kanunun 3 üncü maddesinin (a) bendinin birinci pargrafında düzenlenen usule ilişkin maktu para cezasının uygulanması öngörülmüş, böylece dava aşamasında da olsa yükümlülüğünü yerine getirenlerin, bu konuda yükümlülüğünü yerine getirmeyenlere kıyasla haklarının korunması hedeflenmiştir.

Üçüncü olarak, döviz veya Türk parası kaçırmak kastıyla muvazaalı işlemlerde bulunanlara uygulanan, kaçırdıkları kıymetin rayiç bedeli kadar ağır para cezası aynen muhafaza edilmiş ve böylece ithalat, ihracat ve transit ticaret işlemlerinden doğan yükümlülüklerin süresi içinde yerine getirilmemesi nedeniyle haklarında kambiyo takibi başlatılanlar ile muvazaalı işlemlerle döviz kaçıranlar müeyyide yönünden farklı uygulamaya tâbi tutulmuştur.

Madde 2. - 9.12.1994 tarihli ve 4059 sayılı Hazine Müsteşarlığı ile Dış Ticaret Müsteşarlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile kambiyo rejimine ilişkin düzenleme yapma yetkisi Hazine Müsteşarlığına verildiğinden, 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunda geçen; "Maliye Vekaleti" ibareleri "Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakanlık", ayrıca, "İcra Vekilleri Heyeti" ibareleri "Bakanlar Kurulu", "Cumhuriyet müddeiumumileri" ibareleri "Cumhuriyet savcılıkları" olarak değiştirilmiştir.

Geçici Madde 1. - Maddenin birinci fıkrası ile; haklarında kambiyo takibi başlatılan ancak yargıya intikal ettirilmemiş bulunan ihracatçı, ithalatçı ve transit ticaret tacirlerine, yükümlülüklerini yerine getirmelerini teminen yüzelli günlük süre tanınarak, verilen süre içinde yükümlü oldukları kıymeti yurda getirmeleri koşulu ile yürütülen idarî takiplerin ortadan kalkacağı ve yurda getirilen bedelin alışında carî kur uygulanacağı hüküm altına alınmıştır.

Maddenin ikinci fıkrası ile; kambiyo takibatı sonucunda haklarında kanunî işlem başlatılan, ancak kesinleşmiş yargı kararı bulunmayan ihracatçı, ithalatçı ve transit ticaret tacirlerine, yükümlülüklerini yerine getirmelerini teminen, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren altmış gün içinde ilgili kambiyo müdürlüğüne başvurmaları, bu süre dahil ençok yüzelli günlük süre tanınarak verilen süre içinde yükümlü oldukları kıymeti yurda getirmeleri koşulu ile, bu kıymetin yüzde ikisine tekabül eden tutarın ödeme tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası alış kurları üzerinden Türk lirası karşılığını ilgili vergi dairesine ödemeleri halinde, açılmış davalar ile idarî işlemlerin ortadan kalkacağı hüküm altına alınmak suretiyle, mevzuatta belirlenen süreler içinde yükümlülüklerini yerine getiremeyenlere yeni bir imkân verilmesi ve mahkemelerde çok yüksek boyutlara varan dava yükünün azaltılması amaçlanmıştır. Öte yandan, mevzuatta öngörülen süreler dışında yurda getirilen kıymetlerin alış işlemlerinde carî kur uygulanması öngörülmek suretiyle, firmaların yükümlülüklerini yerine getirmeleri teşvik edilmiştir.

Maddenin üçüncü fıkrası ile; maddenin ikinci fıkrasında tanınan yüzelli günlük süre içinde yurda getirilmesi gereken kıymete ilişkin yükümlülüğünü yerine getirmeyen ve aynı zamanda bu kıymetin yüzde ikisine tekabül eden tutarı ödemeyen firmaların da bu düzenlemeden yararlandırılması için, kambiyo takibine konu kıymetin yüzde dördüne tekabül eden tutarın, Kanunun yayımı tarihinden itibaren en çok yüzseksen gün içinde ödeme tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası alış kurları üzerinden Türk lirası karşılığını ilgili vergi dairesine ödemeleri halinde bu konuda açılmış davalar ile idarî işlemlerin ortadan kalkması öngörülmüştür.

Maddenin dördüncü fıkrasında; haklarında kesinleşmiş yargı kararı bulunan firmalara doksan günlük süre verilerek, bu süre içinde mahkeme kararlarıyla hükmolunan ve henüz tahsil edilmemiş bulunan para cezalarının yüzde dördünün ilgili vergi dairesine ödenmesi halinde, kesinleşmiş mahkeme kararlarının infaz edilmemesi ve başlamış bulunan icrai takipler ile tüm idarî işlemlerin ortadan kaldırılması sağlanarak, kambiyo takibine konu işlemlerinden dolayı haklarında kesinleşmiş yargı kararı bulunanların da genellik ve eşitlik ilkelerine uygun şekilde bu düzenlemelerden yararlandırılması amaçlanmıştır.

Ayrıca, geçici madde hükmü ile getirilen düzenlemeler kapsamında yükümlülüklerini yerine getirenler hakkında kambiyo takibinin kaldırılmasının, ilgililerin diğer kanun ve mevzuat hükümlerinden kaynaklanan sorumluluklarını ortadan kaldırmayacağı belirtilerek bu düzenlemenin amacının sadece kambiyo takibi ile sınırlı olduğu, takibata konu eylem ve işlemleri diğer mevzuat hükümlerine aykırılık teşkil edenlerin bu sorumluluklarının devam edeceği vurgulanmıştır.

Madde 3. - Yürürlük maddesidir.

Madde 4. - Yürütme maddesidir.                                                       

 

 

Adalet Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

              Adalet Komisyonu                25.7.2003

Esas No. : 1/635

Karar No. : 36

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Komisyonumuzun 17/7/2003 tarihli 27 nci toplantısında geneli üzerindeki görüşmeleri tamamlanarak maddelerine geçilmesi kabul edilen, ancak maddelerin Komisyon Başkanlığına verilen önergeler de dikkate alınarak ayrıntılı bir biçimde incelenip düzenlenmesi amacıyla 3 kişilik bir alt komisyona havale edilen "Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı", alt komisyonca hazırlanarak Komisyon Başkanlığına sunulan metin esas alınarak, Komisyonumuzun 24/7/2003 tarihli 28 inci toplantısında Devlet Bakanı Sayın Ali Babacan ile Adalet ve Maliye Bakanlıkları, Yargıtay Başkanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüş ve maddelere ilişkin kabul, ilave ve değişiklikler sırasıyla aşağıda açıklanmıştır.

Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 2 nci maddesine yapılan ilave ile Hazine Müsteşarlığının yürüttüğü kambiyo mevzuatının denetiminde bugün için yetkili olan denetim elemanlarının görev unvanları maddeye yazılmış, geçerliliği kalmamış eski ibareler metninden çıkarılmış ve böylece maddenin güncelleştirilmesi sağlanmıştır.

İhracatımıza finansman desteği vererek hizmet eden finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri, bankalar ile özel finans kurumları kendilerinin üretmediği ve kendilerine ait olmayan malları ilgili dış ticaret ve mali mevzuat çerçevesinde ihraç ederek kanun karşısında ihracatçı statüsüne girmektedirler. Uygulamada ihracatı kolaylaştırmak için finansal sistemin işleyişinden kaynaklanan bu durum nedeniyle üçüncü kişi durumundaki mali kuruluş ihracatçılarının, müşterinin bulunması, ihracat bağlantısının yapılması ve özellikle ihraç bedeli dövizin yurda getirilmesiyle en küçük bir müdahale ya da irtibatları olmamaktadır. İhracatla ilgili her türlü işlem bu kuruluşların verdiği vekaletname ile asıl ihracatçı olan imalatçı veya tedarikçiler tarafından gerçekleştirilmektedir.

Finansal sistemin işleyişinden kaynaklanan bu durumdaki mali kuruluş ihracatçılara hem vergi sorumluluğu hem de kambiyo sorumluluğu yüklenmiştir. Ancak, bu iki sorumluluğun bir arada bulunmuş olması ihracat bedeli döviz yurda getirilmediği zaman bu mali kuruluşlar bakımından karşılığı olmayan adaletsiz bir yük teşkil etmektedir. Bu nedenle, işlemler kendilerine ait olmadığı halde 25.02.2003 tarih ve 4811 sayılı Vergi Barışı Kanunundan yararlanarak vergi sorumluluğunu yerine getiren bu mali kuruluş ihracatçıların kambiyo sorumluluklarının, yasal konumları ile sorumluluklarına uygun ve adil bir şekilde hafifletilmesi gerekmektedir.

Bu görüş doğrultusunda Tasarının, geçici 1 inci maddesine üçüncü fıkradan sonra gelmek üzere eklenen dördüncü fıkra ile üçüncü fıkrada yer alan yüzde dörtlük oranın, Vergi Barışı Kanunundan yararlanarak adlarına salınan vergileri ödeyen ya da ödeme planına bağlatan ihracatçı gözüken mali kuruluşlar hakkında yüzde bir olarak uygulanacağına ilişkin dördüncü fıkra ilave edilmiş, mevcut dördüncü fıkra geçici 2 nci madde olarak düzenlenmek amacıyla metinden çıkarılmıştır.

Tasarının Geçici 1 inci maddesinin dördüncü fıkrası mahkeme kararları ile hükmolunan ancak henüz tahsil edilmemiş bulunan para cezalarının yüzde dördünün, yüzde beşe çıkarılması ve fıkrada yer alan "cari kur" ibarelerinin "Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası alış kurları" şeklinde değiştirilmesi suretiyle yeniden düzenlenmiş ve geçici 2 nci madde olarak kabul edilmiştir.

Kambiyo mevzuatına göre faaliyet gösteren kıymetli maden aracı kuruluşlarının ve resmi adı yetkili müessese olan döviz büfelerinin 1998 yılına kadar yaptıkları döviz alışlarının belli bir yüzdesini bir para politikası tedbiri olarak Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına cari kurdan satarak devretme mecburiyetleri olduğu, bu devir oranının 1998 yılında sıfıra indirildiği, az sayıda da olsa yapılan devir mecburiyeti takiplerinin bugün için anlamı kalmadığı gibi haksız bir uygulamaya dönüşmüş olması nedeniyle bu durumun düzeltilmesi uygun görülmüş ve Tasarıya, Geçici 3 üncü madde eklenmiştir.

         Tasarının yürürlüğe ilişkin 3 ve yürütmeye ilişkin 4 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.

    Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Köksal Toptan

Halil Özyolcu

Ramazan Can

 

 

Zonguldak

Ağrı

Kırıkkale

 

 

Kâtip

Üye

Üye

 

 

Hasan Kara

Mehmet Ziya Yergök

Feridun Fikret Baloğlu

 

 

Kilis

Adana

Antalya

 

 

 

(Muhalifim)

(Muhalifim)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Orhan Yıldız

Semiha Öyüş

Feridun Ayvazoğlu

 

 

Artvin

Aydın

Çorum

 

 

 

 

(Muhalifim)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Muzaffer Külcü

Mahmut Durdu

Esat Canan

 

 

Çorum

Gaziantep

Hakkâri

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Recep Özel

Ahmet Güryüz Ketenci

Mehmet Yılmazcan

 

 

Isparta

İstanbul

Kahramanmaraş

 

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Hakkı Köylü

Harun Tüfekçi

Kerim Özkul

 

 

Kastamonu

Konya

Konya

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Muharrem Kılıç

İsmail Biilen

Orhan Eraslan

 

 

Malatya

Manisa

Niğde

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

(Muhalifim)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Ömer Kulaksız

Mehmet Nuri Saygun

Bekir Bozdağ

 

 

Sivas

Tekirdağ

Yozgat

 

 

 

(Toplatıya katılmadı)

 

 

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRK PARASININ KIYMETİNİ KORUMA

HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK  YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1. - 20.2.1930 tarihli ve 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin (a) bendinin birinci paragrafı ile (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddeye aşağıdaki bent (c) bendi olarak eklenmiş ve mevcut (c) ve (d) bentleri, (d) ve (e) bentleri olarak teselsül ettirilmiştir.

"Bakanlar Kurulunca 1 inci maddeye göre alınan kararlara aykırı hareket eden veya bu kararlarda belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen gerçek ve tüzel kişiler iki milyar liradan yirmibeş milyar liraya kadar ağır para cezasıyla cezalandırılırlar."

"b) Her türlü mal, kıymet, hizmet ve sermaye ithal ve ihraç edenler veya bu işlere aracılık edenlerden bu işlemlerinden doğan alacaklarını 1 inci maddeye göre alınan kararlardaki hükümlere göre yurda getirmeyenler yurda getirmekle yükümlü oldukları kıymetin rayiç bedelinin yüzde beşi tutarında ağır para cezasıyla cezalandırılırlar.

Ancak, yargı kararının kesinleşmesinden önce alacaklarını yurda getirenlere, bu maddenin (a) bendinin birinci paragrafındaki hükümler uygulanır.

c) İthalat, ihracat ve diğer kambiyo işlemlerinde döviz veya Türk parası kaçırmak kastıyla muvazaalı işlemlerde bulunanlar, kaçırdıkları kıymetlerin rayiç bedeli kadar ağır para cezasıyla cezalandırılırlar.

Muvazaalı işlemlere teşebbüs edenler hakkında hükmolunacak para cezası kaçırmaya teşebbüs edilen kıymetin rayiç bedelinin yarısından az olamaz."

MADDE 2. - 1567 sayılı Kanunda geçen "İcra Vekilleri Heyeti" ibareleri "Bakanlar Kurulu", "Maliye Vekaleti" ibareleri "Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakanlık", "Cumhuriyet müddeiumumileri" ibareleri "Cumhuriyet savcılıkları" olarak değiştirilmiştir.

GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun hükümlerine göre haklarında kambiyo takibi başlatılan, ancak henüz yargıya intikal ettirilmeyenlerin, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren yüzelli gün içinde yükümlü oldukları kıymeti yurda getirmeleri halinde bu konuda yürütülen idarî işlemler ortadan kalkar. Bu hüküm çerçevesinde yurda getirilen kıymetler için carî kur uygulanır.

Ancak hazırlık soruşturması aşamasında olanlar ile yargıya intikal ettirilen ve haklarında kesinleşmiş yargı kararı bulunmayanların, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren altmış gün içinde ilgili kambiyo müdürlüğüne başvurmaları, bu süre dahil en çok yüzelli gün içinde yükümlü oldukları kıymeti yurda getirmeleri ve bu kıymetin yüzde ikisine tekabül eden tutarın ödeme tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası alış kurları üzerinden Türk lirası karşılığını ilgili vergi dairesine ödemeleri halinde, bu konuda açılmış davalar ile idarî işlemler ortadan kalkar. Bu hüküm çerçevesinde yurda getirilen kıymetler için carî kur uygulanır.

İkinci fıkrada belirtilen yükümlülüklerini bu Kanunla verilen yüzelli günlük süre içinde yerine getirmeyenlerin, Kanunun yayımı tarihinden itibaren en çok yüzseksen gün içinde kambiyo takibine konu kıymetin yüzde dördüne tekabül eden tutarın ödeme tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası alış kurları üzerinden Türk lirası karşılığını ilgili vergi dairesine ödemeleri halinde bu konuda açılmış davalar ile idarî işlemler ortadan kalkar.

Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce, 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun 3 üncü maddesine istinaden kesinleşen mahkeme kararları ile hükmolunan, ancak henüz tahsil edilmemiş bulunan para cezalarının yüzde dördünün bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren doksan gün içinde ilgili vergi dairesine ödenmesi veya bu Kanunun yürürlük tarihinden önce 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre kısmen tahsil edilen tutarın, mahkeme kararıyla hükmolunan para cezasının yüzde dördüne tekabül ettiğinin tespiti halinde, kesinleşmiş mahkeme kararlarının infazı yapılmaz ve tüm icraî takipler ile idarî işlemler ortadan kalkar. Fazla ödenen tutarlar iade edilmez.

İlgililerin diğer mevzuattan kaynaklanan sorumlulukları ortadan kalkmaz.

MADDE 3. -  Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

ADALET KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRK PARASININ KIYMETİNİ KORUMA

HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. - 1567 sayılı Kanunda geçen "İcra Vekilleri Heyeti" ibareleri "Bakanlar Kurulu", "Maliye Vekaleti" ibareleri "Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakanlık", "Cumhuriyet müddeiumumileri" ibareleri "Cumhuriyet savcılıkları" olarak, Ek 1 inci maddede geçen "kambiyo kontrolörleri" ibaresi "Hazine kontrolörleri ve stajyer Hazine kontrolörleri" şeklinde değiştirilmiş, aynı maddedeki "Maliye müfettişleri ile Maliye müfettiş muavinleri, hesap uzman ve yardımcıları" ibareleri metinden çıkarılmıştır.

 GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce 1567 sayılı Kanun hükümlerine göre haklarında kambiyo takibi başlatılan, ancak henüz yargıya intikal ettirilmeyenlerin, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren yüzelli gün içinde yükümlü oldukları kıymeti yurda getirmeleri halinde bu konuda yürütülen idarî işlemler ortadan kalkar. Bu hüküm çerçevesinde yurda getirilen kıymetler için cari kur uygulanır.

Ancak hazırlık soruşturması aşamasında olanlar ile yargıya intikal ettirilen ve haklarında kesinleşmiş yargı kararı bulunmayanların, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren altmış gün içinde ilgili kambiyo müdürlüğüne başvurmaları, bu süre dahil en çok yüzelli gün içinde yükümlü oldukları kıymeti yurda getirmeleri ve bu kıymetin yüzde ikisine tekabül eden tutarın ödeme tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası alış kurları üzerinden Türk lirası karşılığını ilgili vergi dairesine ödemeleri halinde, bu konuda açılmış davalar ile idari işlemler ortadan kalkar. Bu hüküm çerçevesinde yurda getirilen kıymetler için cari kur uygulanır.

İkinci fıkrada belirtilen yükümlülüklerini bu Kanunla verilen yüzelli günlük süre içinde yerine getirmeyenlerin, Kanunun yayımı tarihinden itibaren en çok yüzseksen gün içinde kambiyo takibine konu kıymetin yüzde dördüne tekabül eden tutarın ödeme tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası alış kurları üzerinden Türk lirası karşılığını ilgili vergi dairesine ödemeleri halinde bu konuda açılmış davalar ile idari işlemler ortadan kalkar.

25.02.2003 tarihli ve 4811 sayılı Vergi Barışı Kanunundan yararlanarak adlarına salınan vergileri ödeyen ya da ödeme planına bağlatan ihracatçı gözüken mali kuruluşlar hakkında bu maddenin üçüncü fıkrasında yer alan oran yüzde bir olarak uygulanır.

İlgililerin diğer mevzuattan kaynaklanan sorumlulukları ortadan kalkmaz.

           GEÇİCİ MADDE 2.- Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce 1567 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (b) bendine istinaden kesinleşen mahkeme kararları ile hükmolunan, ancak henüz tahsil edilmemiş bulunan para cezalarına esas teşkil eden yurda getirilmesi gereken kıymetin ödeme tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası alış kurları üzerinden yüzde beşinin, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren doksan gün içinde ilgili vergi dairesine ödenmesi veya bu Kanunun yürürlük tarihinden önce 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre kısmen tahsil edilen para cezasının yurda getirilmesi gereken kıymetin başvuru tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası alış kurları üzerinden hesap edilen tutarının yüzde beşine tekabül ettiğinin tespiti halinde, kesinleşmiş mahkeme kararları bütün neticeleri ile ortadan kalkar. Fazla ödenen tutarlar iade edilmez.

                 

           GEÇİCİ MADDE 3. - Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce 1567 sayılı Kanuna istinaden yürürlüğe konulan mevzuat hükümleri uyarınca süresi içinde zorunlu döviz ve efektif devir ve satış yükümlülüklerini yerine getirmeyen yetkili müesseseler ve kıymetli maden aracı kuruluşları, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren yüzelli gün içinde devirle yükümlü oldukları kıymetin yüzde birine tekabül eden tutarın, ödeme tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası alış kurları üzerinden Türk lirası karşılığını ilgili vergi dairesine ödemeleri halinde, bu konuda açılmış davalar ile idari işlemler bütün neticeleri ile ortadan kalkar.

MADDE 3. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4. -  Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd. V.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

K. Unakıtan

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V.

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

S. Güçlü

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür  ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe