Dönem : 22
Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 253)
Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Adalet Komisyonu Raporu (1/635)
T.C.
Başbakanlık 26.6.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-680/2901
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 10.6.2003 tarihinde
kararlaştırılan “Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
1567 sayılı Türk
Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin (b) bendi ile,
ithalat, ihracat işlemleri ve transit ticaretten doğan alacaklarını süresi
içinde (32 sayılı Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında kararda bu süreler 180
gün olarak belirlenmiştir.) yurda getirmeyenlerin, yurda getirmekle yükümlü
oldukları kıymetlerin suç tarihine göre belirlenen rayiç bedeli kadar ağır para
cezasıyla cezalandırılmaları hüküm altına alınmıştır.
Kanunun bu maddesine göre
yapılan yargılamanın sonucunda, ilgili mahkemece firmaların ihracat bedeli veya
yurt dışına ödenen ithalat bedeli kadar ağır para cezası ödemeye mahkûm edilmeleri
halinde, bu para cezası, anılan Kanunun 3 üncü maddesinin (c) bendine
istinaden, suç tarihi ile tahsil tarihi arasındaki süreler için 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna göre tespit edilen gecikme
faizi ile birlikte tahsil edilmektedir.
Firmaların yurda
getirmekle yükümlü olduğu kıymetin suç tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası alış kuruna göre hesaplanan rayiç bedeli, firmalara büyük boyutlu malî
külfet yüklediği gibi, suç tarihinden itibaren işlemeye başlayan ihbar, ihtar
ve yargılama sürecinin uzunluğu göz önüne alındığında suç tarihi ile ödeme
tarihi arasında geçen uzun süre için 6183 sayılı Kanun hükümleri uyarınca
uygulanan gecikme faizi, hükmolunan para cezasını katlayarak ödenemez hale
getirmektedir. Bu nedenle çoğu zaman hükmolunan cezanın infazı mümkün
olamamakta, hatta bu yüzden firmaların iflası, infisahı veya tasfiyesi de
gündeme gelmektedir.
1.6.1994 tarihli ve 3992
sayılı İhracat Bedeli Dövizlerini Süresinde Yurda Getirmeyenlere 1567 Sayılı
Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun Gereğince Uygulanacak Cezaların
Affına Dair Kanunla, açık ihracat hesaplarının kapatılmasını teminen firmalara
belirli bir süre verilerek kambiyo takibinin kaldırılması sağlanmıştır.
1994 yılından bu yana,
kambiyo mevzuatından kaynaklanan yükümlülüklerin yerine getirilmemesi
nedeniyle, kambiyo müdürlükleri nezdinde haklarında takibat başlatılan firmalar
ile mahkemeye intikal eden işlemlerin sayıca büyük boyutlara ulaşması dikkate
alınarak, 1567 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (b) bendinde hüküm altına
alınan para cezaları yüzde beşe çekilmek suretiyle mahkemeler nezdinde
görülmekte olan söz konusu dava dosyalarının ve kambiyo müdürlüklerince takipte
olan işlemlerin tasfiyesi amaçlanmıştır.
Bu çerçevede, ihracatçı,
ithalatçı ve transit ticaret tacirlerine mevzuatta öngörülen yükümlülüklerini
yerine getirmedikleri için hükmolunan ve uygulanabilirliği neredeyse imkânsız
hale gelen para cezalarının makûl bir seviyeye çekilmesi amacıyla 1567 sayılı
Kanunun 3 üncü maeddesinin (a) ve (b) bentleri yeniden düzenlenmiş, muvazaalı
işlemlere ilişkin olarak maddeye yeni bir bent eklenmiş ve halihazırdaki
sorunların çözümünü teminen geçici bir düzenleme öngörülmüştür.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1. - 1567 sayılı
Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin (a) bendinin
birinci paragrafında öngörülen, asgari beş milyon liradan azami elli milyon
liraya kadar olan ağır para cezası günün koşullarına uyumlu hale getirilerek
asgari iki milyar liradan azami yirmibeş milyar liraya yükseltilmektedir.
Kanunun 3 üncü maddesinin
(b) bendinde yer alan hükümler üç gruba ayrılarak suç için öngörülen cezalar
hakkaniyet ilkesine uygun hale getirilmiştir.
İlk olarak, her türlü
mal, kıymet, hizmet ve sermaye ithal ve ihracından doğan alacaklarını alınan
kararlardaki hükümlere göre yurda getirmeyenlere uygulanan, yurda getirmekle
yükümlü oldukları kıymetin rayiç bedeli kadar olan ağır para cezası, söz konusu
kıymetin yüzde beşi oranına çekilerek yargı kararlarının infaz edilebilir, bir
başka deyişle firmalar açısından ödenebilir olması amaçlanmıştır.
İkinci olarak, Yargıtay
Ceza Genel Kurulunun 10.4.2001 tarihli ve E:2001/7-53, K:2001/60 sayılı
Kararında, 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunda
önglörülen yatırımın "tazmini para cezası" niteliğinde olduğunun
belirtilmesi nedeniyle ithalat, ihracat ve transit ticaret işlemlerinden doğan
alacaklarını yurda getirmemeleri nedeniyle haklarında dava açılan, ancak yargı
kararının kesinleşmesinden önce alacaklarını yurda getirmek suretiyle
yükümlülüklerini yerine getirenlere mezkur Kanunun 3 üncü maddesinin (a)
bendinin birinci pargrafında düzenlenen usule ilişkin maktu para cezasının
uygulanması öngörülmüş, böylece dava aşamasında da olsa yükümlülüğünü yerine getirenlerin,
bu konuda yükümlülüğünü yerine getirmeyenlere kıyasla haklarının korunması
hedeflenmiştir.
Üçüncü olarak, döviz veya
Türk parası kaçırmak kastıyla muvazaalı işlemlerde bulunanlara uygulanan,
kaçırdıkları kıymetin rayiç bedeli kadar ağır para cezası aynen muhafaza
edilmiş ve böylece ithalat, ihracat ve transit ticaret işlemlerinden doğan
yükümlülüklerin süresi içinde yerine getirilmemesi nedeniyle haklarında kambiyo
takibi başlatılanlar ile muvazaalı işlemlerle döviz kaçıranlar müeyyide yönünden
farklı uygulamaya tâbi tutulmuştur.
Madde 2. - 9.12.1994
tarihli ve 4059 sayılı Hazine Müsteşarlığı ile Dış Ticaret Müsteşarlığı
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile kambiyo rejimine ilişkin düzenleme
yapma yetkisi Hazine Müsteşarlığına verildiğinden, 1567 sayılı Türk Parasının
Kıymetini Koruma Hakkında Kanunda geçen; "Maliye Vekaleti" ibareleri
"Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakanlık", ayrıca, "İcra
Vekilleri Heyeti" ibareleri "Bakanlar Kurulu", "Cumhuriyet
müddeiumumileri" ibareleri "Cumhuriyet savcılıkları" olarak
değiştirilmiştir.
Geçici Madde 1. -
Maddenin birinci fıkrası ile; haklarında kambiyo takibi başlatılan ancak
yargıya intikal ettirilmemiş bulunan ihracatçı, ithalatçı ve transit ticaret
tacirlerine, yükümlülüklerini yerine getirmelerini teminen yüzelli günlük süre
tanınarak, verilen süre içinde yükümlü oldukları kıymeti yurda getirmeleri
koşulu ile yürütülen idarî takiplerin ortadan kalkacağı ve yurda getirilen
bedelin alışında carî kur uygulanacağı hüküm altına alınmıştır.
Maddenin ikinci fıkrası
ile; kambiyo takibatı sonucunda haklarında kanunî işlem başlatılan, ancak
kesinleşmiş yargı kararı bulunmayan ihracatçı, ithalatçı ve transit ticaret
tacirlerine, yükümlülüklerini yerine getirmelerini teminen, bu Kanunun yayımı
tarihinden itibaren altmış gün içinde ilgili kambiyo müdürlüğüne başvurmaları,
bu süre dahil ençok yüzelli günlük süre tanınarak verilen süre içinde yükümlü
oldukları kıymeti yurda getirmeleri koşulu ile, bu kıymetin yüzde ikisine
tekabül eden tutarın ödeme tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası alış
kurları üzerinden Türk lirası karşılığını ilgili vergi dairesine ödemeleri
halinde, açılmış davalar ile idarî işlemlerin ortadan kalkacağı hüküm altına
alınmak suretiyle, mevzuatta belirlenen süreler içinde yükümlülüklerini yerine
getiremeyenlere yeni bir imkân verilmesi ve mahkemelerde çok yüksek boyutlara
varan dava yükünün azaltılması amaçlanmıştır. Öte yandan, mevzuatta öngörülen
süreler dışında yurda getirilen kıymetlerin alış işlemlerinde carî kur uygulanması
öngörülmek suretiyle, firmaların yükümlülüklerini yerine getirmeleri teşvik
edilmiştir.
Maddenin üçüncü fıkrası
ile; maddenin ikinci fıkrasında tanınan yüzelli günlük süre içinde yurda
getirilmesi gereken kıymete ilişkin yükümlülüğünü yerine getirmeyen ve aynı
zamanda bu kıymetin yüzde ikisine tekabül eden tutarı ödemeyen firmaların da bu
düzenlemeden yararlandırılması için, kambiyo takibine konu kıymetin yüzde
dördüne tekabül eden tutarın, Kanunun yayımı tarihinden itibaren en çok
yüzseksen gün içinde ödeme tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası alış
kurları üzerinden Türk lirası karşılığını ilgili vergi dairesine ödemeleri
halinde bu konuda açılmış davalar ile idarî işlemlerin ortadan kalkması
öngörülmüştür.
Maddenin dördüncü
fıkrasında; haklarında kesinleşmiş yargı kararı bulunan firmalara doksan günlük
süre verilerek, bu süre içinde mahkeme kararlarıyla hükmolunan ve henüz tahsil
edilmemiş bulunan para cezalarının yüzde dördünün ilgili vergi dairesine
ödenmesi halinde, kesinleşmiş mahkeme kararlarının infaz edilmemesi ve başlamış
bulunan icrai takipler ile tüm idarî işlemlerin ortadan kaldırılması
sağlanarak, kambiyo takibine konu işlemlerinden dolayı haklarında kesinleşmiş
yargı kararı bulunanların da genellik ve eşitlik ilkelerine uygun şekilde bu
düzenlemelerden yararlandırılması amaçlanmıştır.
Ayrıca, geçici madde
hükmü ile getirilen düzenlemeler kapsamında yükümlülüklerini yerine getirenler
hakkında kambiyo takibinin kaldırılmasının, ilgililerin diğer kanun ve mevzuat
hükümlerinden kaynaklanan sorumluluklarını ortadan kaldırmayacağı belirtilerek
bu düzenlemenin amacının sadece kambiyo takibi ile sınırlı olduğu, takibata
konu eylem ve işlemleri diğer mevzuat hükümlerine aykırılık teşkil edenlerin bu
sorumluluklarının devam edeceği vurgulanmıştır.
Madde 3. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 4. - Yürütme
maddesidir.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Adalet
Komisyonu 25.7.2003
Esas No. : 1/635
Karar No. : 36
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Komisyonumuzun 17/7/2003
tarihli 27 nci toplantısında geneli üzerindeki görüşmeleri tamamlanarak
maddelerine geçilmesi kabul edilen, ancak maddelerin Komisyon Başkanlığına
verilen önergeler de dikkate alınarak ayrıntılı bir biçimde incelenip
düzenlenmesi amacıyla 3 kişilik bir alt komisyona havale edilen "Türk
Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı", alt komisyonca hazırlanarak Komisyon Başkanlığına sunulan metin
esas alınarak, Komisyonumuzun 24/7/2003 tarihli 28 inci toplantısında Devlet
Bakanı Sayın Ali Babacan ile Adalet ve Maliye Bakanlıkları, Yargıtay
Başkanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası
temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüş ve maddelere ilişkin
kabul, ilave ve değişiklikler sırasıyla aşağıda açıklanmıştır.
Tasarının 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 2 nci maddesine
yapılan ilave ile Hazine Müsteşarlığının yürüttüğü kambiyo mevzuatının denetiminde
bugün için yetkili olan denetim elemanlarının görev unvanları maddeye yazılmış,
geçerliliği kalmamış eski ibareler metninden çıkarılmış ve böylece maddenin
güncelleştirilmesi sağlanmıştır.
İhracatımıza finansman
desteği vererek hizmet eden finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri,
bankalar ile özel finans kurumları kendilerinin üretmediği ve kendilerine ait
olmayan malları ilgili dış ticaret ve mali mevzuat çerçevesinde ihraç ederek
kanun karşısında ihracatçı statüsüne girmektedirler. Uygulamada ihracatı
kolaylaştırmak için finansal sistemin işleyişinden kaynaklanan bu durum
nedeniyle üçüncü kişi durumundaki mali kuruluş ihracatçılarının, müşterinin
bulunması, ihracat bağlantısının yapılması ve özellikle ihraç bedeli dövizin
yurda getirilmesiyle en küçük bir müdahale ya da irtibatları olmamaktadır.
İhracatla ilgili her türlü işlem bu kuruluşların verdiği vekaletname ile asıl
ihracatçı olan imalatçı veya tedarikçiler tarafından gerçekleştirilmektedir.
Finansal sistemin
işleyişinden kaynaklanan bu durumdaki mali kuruluş ihracatçılara hem vergi
sorumluluğu hem de kambiyo sorumluluğu yüklenmiştir. Ancak, bu iki sorumluluğun
bir arada bulunmuş olması ihracat bedeli döviz yurda getirilmediği zaman bu
mali kuruluşlar bakımından karşılığı olmayan adaletsiz bir yük teşkil
etmektedir. Bu nedenle, işlemler kendilerine ait olmadığı halde 25.02.2003
tarih ve 4811 sayılı Vergi Barışı Kanunundan yararlanarak vergi sorumluluğunu
yerine getiren bu mali kuruluş ihracatçıların kambiyo sorumluluklarının, yasal
konumları ile sorumluluklarına uygun ve adil bir şekilde hafifletilmesi
gerekmektedir.
Bu görüş doğrultusunda
Tasarının, geçici 1 inci maddesine üçüncü fıkradan sonra gelmek üzere eklenen
dördüncü fıkra ile üçüncü fıkrada yer alan yüzde dörtlük oranın, Vergi Barışı
Kanunundan yararlanarak adlarına salınan vergileri ödeyen ya da ödeme planına
bağlatan ihracatçı gözüken mali kuruluşlar hakkında yüzde bir olarak
uygulanacağına ilişkin dördüncü fıkra ilave edilmiş, mevcut dördüncü fıkra
geçici 2 nci madde olarak düzenlenmek amacıyla metinden çıkarılmıştır.
Tasarının Geçici 1 inci
maddesinin dördüncü fıkrası mahkeme kararları ile hükmolunan ancak henüz tahsil
edilmemiş bulunan para cezalarının yüzde dördünün, yüzde beşe çıkarılması ve
fıkrada yer alan "cari kur" ibarelerinin "Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankası alış kurları" şeklinde değiştirilmesi suretiyle yeniden
düzenlenmiş ve geçici 2 nci madde olarak kabul edilmiştir.
Kambiyo mevzuatına göre
faaliyet gösteren kıymetli maden aracı kuruluşlarının ve resmi adı yetkili
müessese olan döviz büfelerinin 1998 yılına kadar yaptıkları döviz alışlarının
belli bir yüzdesini bir para politikası tedbiri olarak Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankasına cari kurdan satarak devretme mecburiyetleri olduğu, bu devir
oranının 1998 yılında sıfıra indirildiği, az sayıda da olsa yapılan devir
mecburiyeti takiplerinin bugün için anlamı kalmadığı gibi haksız bir uygulamaya
dönüşmüş olması nedeniyle bu durumun düzeltilmesi uygun görülmüş ve Tasarıya,
Geçici 3 üncü madde eklenmiştir.
Tasarının yürürlüğe ilişkin 3 ve yürütmeye ilişkin 4 üncü
maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere saygı ile arz
olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Köksal Toptan |
Halil Özyolcu |
Ramazan Can |
|
|
|
Zonguldak |
Ağrı |
Kırıkkale |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Hasan Kara |
Mehmet Ziya Yergök |
Feridun Fikret Baloğlu |
|
|
|
Kilis |
Adana |
Antalya |
|
|
|
|
(Muhalifim) |
(Muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Orhan Yıldız |
Semiha Öyüş |
Feridun Ayvazoğlu |
|
|
|
Artvin |
Aydın |
Çorum |
|
|
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Muzaffer Külcü |
Mahmut Durdu |
Esat Canan |
|
|
|
Çorum |
Gaziantep |
Hakkâri |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Recep Özel |
Ahmet Güryüz Ketenci |
Mehmet Yılmazcan |
|
|
|
Isparta |
İstanbul |
Kahramanmaraş |
|
|
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Hakkı Köylü |
Harun Tüfekçi |
Kerim Özkul |
|
|
|
Kastamonu |
Konya |
Konya |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Muharrem Kılıç |
İsmail Biilen |
Orhan Eraslan |
|
|
|
Malatya |
Manisa |
Niğde |
|
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
|
(Muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ömer Kulaksız |
Mehmet Nuri Saygun |
Bekir Bozdağ |
|
|
|
Sivas |
Tekirdağ |
Yozgat |
|
|
|
|
(Toplatıya katılmadı) |
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRK PARASININ KIYMETİNİ KORUMA
HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 20.2.1930
tarihli ve 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun 3 üncü
maddesinin (a) bendinin birinci paragrafı ile (b) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, aynı maddeye aşağıdaki bent (c) bendi olarak eklenmiş ve mevcut
(c) ve (d) bentleri, (d) ve (e) bentleri olarak teselsül ettirilmiştir.
"Bakanlar Kurulunca
1 inci maddeye göre alınan kararlara aykırı hareket eden veya bu kararlarda
belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen gerçek ve tüzel kişiler iki
milyar liradan yirmibeş milyar liraya kadar ağır para cezasıyla
cezalandırılırlar."
"b) Her türlü mal,
kıymet, hizmet ve sermaye ithal ve ihraç edenler veya bu işlere aracılık
edenlerden bu işlemlerinden doğan alacaklarını 1 inci maddeye göre alınan
kararlardaki hükümlere göre yurda getirmeyenler yurda getirmekle yükümlü
oldukları kıymetin rayiç bedelinin yüzde beşi tutarında ağır para cezasıyla
cezalandırılırlar.
Ancak, yargı kararının
kesinleşmesinden önce alacaklarını yurda getirenlere, bu maddenin (a) bendinin
birinci paragrafındaki hükümler uygulanır.
c) İthalat, ihracat ve
diğer kambiyo işlemlerinde döviz veya Türk parası kaçırmak kastıyla muvazaalı
işlemlerde bulunanlar, kaçırdıkları kıymetlerin rayiç bedeli kadar ağır para
cezasıyla cezalandırılırlar.
Muvazaalı işlemlere
teşebbüs edenler hakkında hükmolunacak para cezası kaçırmaya teşebbüs edilen
kıymetin rayiç bedelinin yarısından az olamaz."
MADDE 2. - 1567 sayılı
Kanunda geçen "İcra Vekilleri Heyeti" ibareleri "Bakanlar
Kurulu", "Maliye Vekaleti" ibareleri "Hazine
Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakanlık", "Cumhuriyet
müddeiumumileri" ibareleri "Cumhuriyet savcılıkları" olarak değiştirilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu
Kanunun yürürlük tarihinden önce 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma
Hakkında Kanun hükümlerine göre haklarında kambiyo takibi başlatılan, ancak
henüz yargıya intikal ettirilmeyenlerin, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren
yüzelli gün içinde yükümlü oldukları kıymeti yurda getirmeleri halinde bu
konuda yürütülen idarî işlemler ortadan kalkar. Bu hüküm çerçevesinde yurda
getirilen kıymetler için carî kur uygulanır.
Ancak hazırlık
soruşturması aşamasında olanlar ile yargıya intikal ettirilen ve haklarında
kesinleşmiş yargı kararı bulunmayanların, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren
altmış gün içinde ilgili kambiyo müdürlüğüne başvurmaları, bu süre dahil en çok
yüzelli gün içinde yükümlü oldukları kıymeti yurda getirmeleri ve bu kıymetin
yüzde ikisine tekabül eden tutarın ödeme tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası alış kurları üzerinden Türk lirası karşılığını ilgili vergi dairesine
ödemeleri halinde, bu konuda açılmış davalar ile idarî işlemler ortadan kalkar.
Bu hüküm çerçevesinde yurda getirilen kıymetler için carî kur uygulanır.
İkinci fıkrada belirtilen
yükümlülüklerini bu Kanunla verilen yüzelli günlük süre içinde yerine
getirmeyenlerin, Kanunun yayımı tarihinden itibaren en çok yüzseksen gün içinde
kambiyo takibine konu kıymetin yüzde dördüne tekabül eden tutarın ödeme
tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası alış kurları üzerinden Türk
lirası karşılığını ilgili vergi dairesine ödemeleri halinde bu konuda açılmış
davalar ile idarî işlemler ortadan kalkar.
Bu Kanunun yürürlük
tarihinden önce, 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun 3
üncü maddesine istinaden kesinleşen mahkeme kararları ile hükmolunan, ancak
henüz tahsil edilmemiş bulunan para cezalarının yüzde dördünün bu Kanunun
yayımı tarihinden itibaren doksan gün içinde ilgili vergi dairesine ödenmesi
veya bu Kanunun yürürlük tarihinden önce 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre kısmen tahsil edilen tutarın, mahkeme
kararıyla hükmolunan para cezasının yüzde dördüne tekabül ettiğinin tespiti
halinde, kesinleşmiş mahkeme kararlarının infazı yapılmaz ve tüm icraî takipler
ile idarî işlemler ortadan kalkar. Fazla ödenen tutarlar iade edilmez.
İlgililerin diğer
mevzuattan kaynaklanan sorumlulukları ortadan kalkmaz.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Tasarının 4
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
ADALET
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK PARASININ KIYMETİNİ KORUMA
HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - 1567 sayılı
Kanunda geçen "İcra Vekilleri Heyeti" ibareleri "Bakanlar
Kurulu", "Maliye Vekaleti" ibareleri "Hazine
Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakanlık", "Cumhuriyet
müddeiumumileri" ibareleri "Cumhuriyet savcılıkları" olarak, Ek
1 inci maddede geçen "kambiyo kontrolörleri" ibaresi "Hazine
kontrolörleri ve stajyer Hazine kontrolörleri" şeklinde değiştirilmiş,
aynı maddedeki "Maliye müfettişleri ile Maliye müfettiş muavinleri, hesap
uzman ve yardımcıları" ibareleri metinden çıkarılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlük
tarihinden önce 1567 sayılı Kanun hükümlerine göre haklarında kambiyo takibi
başlatılan, ancak henüz yargıya intikal ettirilmeyenlerin, bu Kanunun yayımı
tarihinden itibaren yüzelli gün içinde yükümlü oldukları kıymeti yurda
getirmeleri halinde bu konuda yürütülen idarî işlemler ortadan kalkar. Bu hüküm
çerçevesinde yurda getirilen kıymetler için cari kur uygulanır.
Ancak hazırlık
soruşturması aşamasında olanlar ile yargıya intikal ettirilen ve haklarında
kesinleşmiş yargı kararı bulunmayanların, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren
altmış gün içinde ilgili kambiyo müdürlüğüne başvurmaları, bu süre dahil en çok
yüzelli gün içinde yükümlü oldukları kıymeti yurda getirmeleri ve bu kıymetin
yüzde ikisine tekabül eden tutarın ödeme tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası alış kurları üzerinden Türk lirası karşılığını ilgili vergi dairesine
ödemeleri halinde, bu konuda açılmış davalar ile idari işlemler ortadan kalkar.
Bu hüküm çerçevesinde yurda getirilen kıymetler için cari kur uygulanır.
İkinci fıkrada belirtilen
yükümlülüklerini bu Kanunla verilen yüzelli günlük süre içinde yerine
getirmeyenlerin, Kanunun yayımı tarihinden itibaren en çok yüzseksen gün içinde
kambiyo takibine konu kıymetin yüzde dördüne tekabül eden tutarın ödeme
tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası alış kurları üzerinden Türk
lirası karşılığını ilgili vergi dairesine ödemeleri halinde bu konuda açılmış
davalar ile idari işlemler ortadan kalkar.
25.02.2003 tarihli ve
4811 sayılı Vergi Barışı Kanunundan yararlanarak adlarına salınan vergileri
ödeyen ya da ödeme planına bağlatan ihracatçı gözüken mali kuruluşlar hakkında
bu maddenin üçüncü fıkrasında yer alan oran yüzde bir olarak uygulanır.
İlgililerin diğer
mevzuattan kaynaklanan sorumlulukları ortadan kalkmaz.
GEÇİCİ MADDE 2.- Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce 1567
sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (b) bendine istinaden kesinleşen mahkeme
kararları ile hükmolunan, ancak henüz tahsil edilmemiş bulunan para cezalarına
esas teşkil eden yurda getirilmesi gereken kıymetin ödeme tarihindeki Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası alış kurları üzerinden yüzde beşinin, bu Kanunun
yayımı tarihinden itibaren doksan gün içinde ilgili vergi dairesine ödenmesi
veya bu Kanunun yürürlük tarihinden önce 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre kısmen tahsil edilen para cezasının yurda
getirilmesi gereken kıymetin başvuru tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası alış kurları üzerinden hesap edilen tutarının yüzde beşine tekabül
ettiğinin tespiti halinde, kesinleşmiş mahkeme kararları bütün neticeleri ile
ortadan kalkar. Fazla ödenen tutarlar iade edilmez.
GEÇİCİ MADDE 3. - Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce 1567
sayılı Kanuna istinaden yürürlüğe konulan mevzuat hükümleri uyarınca süresi
içinde zorunlu döviz ve efektif devir ve satış yükümlülüklerini yerine
getirmeyen yetkili müesseseler ve kıymetli maden aracı kuruluşları, bu Kanunun
yayımı tarihinden itibaren yüzelli gün içinde devirle yükümlü oldukları
kıymetin yüzde birine tekabül eden tutarın, ödeme tarihindeki Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası alış kurları üzerinden Türk lirası karşılığını ilgili
vergi dairesine ödemeleri halinde, bu konuda açılmış davalar ile idari işlemler
bütün neticeleri ile ortadan kalkar.
MADDE 3. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
K. Unakıtan |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı V. |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
S. Güçlü |
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|