Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1079)
Gülhane Askeri Tıp Akademisi Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Hükmünde
Kararname ve Millî Savunma Komisyonu Raporu (1/277)
Not: Kanun Hükmünde
Kararname; Başkanlıkça Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor ile Millî Savunma
komisyonlarına havale edilmiştir.
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
20/7/2000 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1/455/3508 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“Gülhane Askeri Tıp Akademisi Kanununun Bazı Maddelerinde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararname” bugünkü Resmi Gazetede
yayımlanmış ve Anayasanın 91 inci maddesi uyarınca bir sureti ekli olarak
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Türk Silahlı
Kuvvetlerinde sağlık hizmetleri, çevreden merkeze doğru işleyen bir sistem
içerisinde yürütülmektedir. Revirler ve dispanserlerden çevre hastahanelerine,
çevre hastahanelerinden merkez hastahanelerine ve merkez hastahanelerinden
Gülhane Askeri Tıp Akademisi (GATA) ve Haydarpaşa Eğitim Hastahanesine, hasta
ve yaralı sevk edilmektedir.
Türk Silahlı
Kuvvetlerinde hastahaneler, kendi Kuvvet Komutanlıklarına bağlı olmalarına
karşın, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı da dahil
Silahlı Kuvvetlerin tamamına hizmet veren Gülhane Askeri Tıp Akademisi
Komutanlığı Genelkurmay Başkanlığına bağlı bulunmakta ve bünyesinde; Tıp
Fakültesi, Hemşirelik Yüksek Okulu, Sağlık Meslek Yüksek Okulu, Sağlık
Bilimleri Enstitüsü, Sağlık Astsubay Hazırlama ve Sınıf Okulu ile birisi
İstanbul’da olmak üzere iki eğitim hastahanesi bulunmaktadır.
Türk Silahlı
Kuvvetlerinin en gelişmiş tıbbi ve ilmi kurumu olan Gülhane Askeri Tıp Akademisinde
iç içe girmiş ve bir çoğu idari faaliyet olan hizmetlerin tamamı tabipler
tarafından yerine getirilmektedir. İdari faaliyetlerin yoğunluğu nedeniyle,
asıl görevleri bilimsel faaliyetlerle uğraşmak olan tabipler, zamanlarının
çoğunu bu idari faaliyetleri icra etmeye harcamakta ve bilimsel faaliyetlere
yeteri kadar zaman ayıramamaktadırlar. Bu nedenle Gülhane Askeri Tıp Akademisi
Komutanlığında idari faaliyetlerle bilimsel faaliyetleri birbirinden tamamen
ayıracak şekilde yeniden teşkilâtlanmanın, tabiplerin idari faaliyetlerden
soyutlanarak, sadece bilimsel faaliyetlerle ilgilenmelerine imkân sağlanmasının
ve Gülhane Askeri Tıp Akademisinin bir korgeneral veya koramiral tarafından
sevk ve idare edilmesinin uygun olacağı değerlendirilmektedir.
Diğer taraftan, tıp
fakültelerinin ana bilim ve bilim dalı başkanlığı görev süreleri 2547 sayılı
Yüksek Öğretim Kanununun 21 inci maddesi kapsamında 3 yıl süre ile
sınırlanmıştır. Gülhane Askeri Tıp Akademisindeki ana bilim ve bilim dalı
başkanlıklarında ise, görev süresi sınırlaması bulunmamaktadır. Buna göre bir
öğretim üyesi, 20-25 yılı bulacak şekilde çok uzun yıllar bu görevlerde
kalabilmekte, bu durum ise ana bilim ve bilim dalı ile servis ve kısımlarda
görev yapan diğer öğretim üyelerinin, kadrolar dolu olduğu için, bilimsel
açıdan yükselecek kadroları bulamamasına yol açmakta ve genç neşetli öğretim
üyelerinin motivasyonunun kırılmasına sebep olmaktadır.
Bu maksatla, ana bilim ve
bilim dalı ile servis ve kısım şefliği görevlerinin askerlikteki rütbe bekleme
ve terfi süreleri de göz önüne alınarak, en fazla 8 yıllık bir süre ile
sınırlandırılması, bu süreyi tamamlayan öğretim üyelerinin, oluşturulması
öngörülen Yüksek Bilim Konseyi kadrolarına atanmaları ve branşlardaki bilimsel
faaliyetlerine bu Konseyde devam etmeleri, Konseydeki kadrolara atanmış olan
öğretim üyelerinden, ihtiyaç olduğunda kuvvet komutanlıklarının sağlık
daireleri ile Jandarma Genel Komutanlığı sağlık şube müdürlüğü ve asker
hastahanelerinin kadro görev yerlerinde faydalanılmasının uygun olacağı
değerlendirilmiştir.
Türk Silahlı
Kuvvetlerinin en yüksek tıbbi ve ilmi kurumu olan Gülhane Askeri Tıp
Akademisinin, bir amacı da Türk Silahlı Kuvvetlerinin askeri tabip ve diğer
sağlık personeli ihtiyacını karşılamaktır. Yetiştirilecek olan bu personelin
Atatürk İlkelerine bağlı, milli şuur ve disiplini görev bilen, aynı zamanda
sağlık bilimi alanında mesleğinin bilgi, beceri, davranış ve genel kültürüne
sahip, askerliğin temeli olan disiplin ruhuyla yetişmiş eleman olmaları, eğitim
ve öğretimin ana ilkeleri arasında sayılmış bulunmaktadır.
Bu nedenle, ilan edilen
boş öğretim üyeliği kadrolarına müracaat eden ve ilmi yeterlilikleri Gülhane
Askeri Tıp Akademisi Komutanlığınca değerlendirilerek Genelkurmay Başkanlığına
bildirilen adayların, askeri personelin atanmasına ilişkin kurallar ile Harp
Akademilerine müracaat eden adayların seçiminde dikkate alınan esaslara paralel
olarak, askeri sicil ve disiplin durumları yönünden de değerlendirilmesi
gerekmektedir.
Bu düşüncelerden
hareketle hazırlanan Kanun Hükmünde Kararname ile, Gülhane Askeri Tıp
Akademisinin, tabipleri bilimsel çalışmalara yönlendirilecek şekilde, bir
korgeneral veya koramiralin sevk ve idaresinde yeniden teşkilatlandırılması,
ana bilim ve bilim dalı başkanlıkları ile servis ve kısım şefliği görev
süreleri sınırlandırılarak, akademik çalışmalardaki dinamizm ve verimliliğin
artırılması yanında, öğretim üyelerinin bilgi ve tecrübelerinden daha fazla
istifade edilmesi amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile,
Gülhane Askeri Tıp Akademisinin bir komutanlık olduğu vurgulanarak, Kanunun bu
Komutanlığı ve bağlı eğitim ve öğretim kurumlarıyla, bunlarla ilgili faaliyet
ve esasları kapsadığı belirtilmektedir.
Madde 2. - Madde ile,
Kanunun tanımlara ilişkin 3 üncü maddesi çerçevesinde “Komutan İdari
Yardımcısı” ile “Yüksek Bilim Konseyi” kavramları açıklanmaktadır.
Madde 3. - Madde ile, 926
sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun 21 inci maddesi ile
paralellik sağlanarak “sağlık astsubay” ibaresi, “sağlık astsubay sınıfı” olarak
düzenlenmekte ve Gülhane Askeri Tıp Akademisinin görevleri arasına,
- Diğer asker
hastahanelerinin bilimsel yönden gelişmesine katkıda bulunmak,
- Diğer asker
hastahanelerinin uzmanlık dallarındaki tabip ihtiyaçlarını gidermek maksadıyla,
geçici görev veya rotasyon usulü ile öğretim üyesi görevlendirmek,
- Kuvvet Komutanlıkları
ile Jandarma Genel Komutanlığının sağlık hizmetlerinin yönetimi ve planlanması
ile ilgili karargâh çalışmalarına katılmak ve bu konuda personel
görevlendirmek,
hususları eklenmektedir.
Madde 4. - Madde ile,
Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığının yeniden yapılandırılması
çerçevesinde; Komutan Bilimsel Yardımcısı (dekan), Komutan İdari Yardımcısı ve
Yüksek Bilim Konseyinin de Akademi yönetim organları arasında yer alması
öngörülmektedir.
Madde 5. - Madde ile,
Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığının daha etkili olarak sevk ve idare
edilmesini ve dekanın bilimsel çalışmalara yönelmesini sağlamak maksadıyla,
yüksek sevk ve idare eğitimi almış korgeneral veya koramiral rütbesindeki bir
personelin Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığına getirilmesi öngörülmekte
ve komutanın yetki ve sorumlulukları belirlenmektedir.
Madde 6. - Madde ile,
Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığındaki yeniden yapılanma çerçevesinde,
Komutan Bilimsel Yardımcısı (dekan) ile Yüksek Bilim Konseyi üyelerinin,
Gülhane Askeri Tıp Akademisinin bilimsel faaliyetlerinde söz sahibi olan
Akademi Kurulunda temsiline imkân sağlanmakta ve Akademi Kuruluna, Profesörler
Sağlık Kurulu üyelerini seçme görevi verilmektedir.
Madde 7. - Madde ile,
Gülhane Askeri Tıp Akademisine bağlı tüm sağlık birimlerinin başkanlarının,
Gülhane Askeri Tıp Akademisi Yönetim Kurulunda yer almaları sağlanmaktadır.
Madde 8. - Madde ile,
Gülhane Askeri Tıp Akademisinin yeniden yapılandırılması çerçevesinde, Komutan
Bilimsel Yardımcısı statüsü verilen dekanın; yetki, görev ve sorumlulukları ile
atama esas ve usulleri belirlenmektedir.
Bilimsel unvan, rütbe ve
kıdem açısından en kıdemli personel dekan olacağı için Üniversitelerarası Kurul
Üyeliği görevi ile Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanının katılmadığı
hallerde, Yüksek Bilim Konseyini yönetmek ve Konsey çalışmalarında bilimsel
koordineyi sağlamak maksadıyla, Yüksek Bilim Konseyi Başkan Yardımcılığı görevi
de dekana verilmiştir.
Madde 9. - Madde ile,
Fakülte Kurulunun görevleri yeniden düzenlenerek, bilimsel açıdan en üst
kademede bulunan dekanın, alınacak akademik kararlara katkısı sağlanmıştır. Bu
düzenleme çerçevesinde Akademik Kurul ile fakülte kurulu arasında bilgi akışı ve
koordinasyona da imkân tanınması amaçlanmaktadır.
Madde 10. - Gülhane
Askeri Tıp Akademisi Sağlık Bilimleri Enstitüsü bünyesinde önemli hizmetler
vermekte olan altı merkez bulunmakta, ancak mevcut hükme göre, merkez
başkanları, enstitü kurulu üyeleri arasında yer almamaktadır. Yapılan
değişiklik ile merkez başkanlarının da, enstitü kurulunda görev almaları
sağlanmaktadır.
Madde 11. - Madde ile,
yeniden yapılanma esasları çerçevesinde Gülhane Askeri Tıp Akademisi
Komutanlığı bünyesindeki yüksekokul müdürlüğüne ve yardımcılığına yapılacak
atamalarda, Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanına teklif etme yetkisi
verilerek Komutanın personeli değerlendirebilmesine imkân tanınmaktadır.
Madde 12. - Madde ile,
bölüm başkanlarının görevlendirilmesinde, bölümlerin yer aldığı birimlerin
amirlerine görevlendirmede yetki verilmekte, ayrıca bölümün amiri olan bölüm
başkanına, öğretim üyelerinin bilimsel gelişmesini temin ve takip sorumluluğu
verilerek bölüm başkanının etkinliğinin artırılması amaçlanmıştır.
Madde 13. - Kanunun
yürürlükteki 19 uncu maddesi hükümlerine göre, yardımcı doçentliğe atamada
bilimsel yeterliğin yanında başka şart aranmamaktadır. Oysa öğretim üyeliği,
eğitimde ve öğretimde en etkili görev olup, yardımcı doçentlik bunun ilk
aşamasını teşkil etmekte ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin yapısı içinde görevin en
iyi şekilde yerine getirilebilmesi için disiplin kurallarının muhafaza edilmesi
gerekmektedir.
Yeniden düzenlenen madde
ile, Türk Silahlı Kuvvetlerini ilgilendiren çeşitli mevzuatta dağınık olarak
yer alan, disiplin ile ilgili hususlar bir araya getirilmiş ve yardımcı
doçentliğe atamada bu şartların eksikliğinden kaynaklanan problemlerin önüne
geçilmesi amaçlanmış ve yardımcı doçentliğe atanma esas ve usulleri bilimsel
yeterlilik yanında, Türk Silahlı Kuvvetlerinin disiplin anlayışı çerçevesinde
yeniden belirlenmiştir.Bu kapsamda Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanına
bağlı birimlerin yöneticilerine de yetki ve sorumluluk verilmektedir.
Yan dal uzmanlık
eğitimiyle ilgili değişiklikle de, uygulamada karşılaşılan bazı noksanlıklar
giderilerek, yardımcı doçentlerin yan dal uzmanlık eğitimine gitmelerine uygun
bir zemin hazırlanması amaçlanmıştır.
Ayrıca, Türk Silahlı
Kuvvetlerinin ihtiyacına binaen yurt dışı sürekli görevlere seçilen
doçentlerden, doçent kadrosuna atanmada aranan “3 yıl yardımcı doçent
kadrosunda çalışmış olma” şartını yerine getirmemiş olanların, yurt dışı görev
dönüşünde bu süreyi tamamlamaları öngörülmüş ve bu amaçla Yüksek Bilim Konseyi
bünyesinde kadro tahsisi yapılmasına imkân sağlanmıştır.
Diğer taraftan,
kıtalardaki asker hastahanelerinde uzman tabip sıkıntısı yaşandığı göz önünde
bulundurularak, mevcut hükümde yer alan tıpta uzmanlık eğitimi öncesi aranan,
iki yıllık kıta hizmeti şartı, kıtalarda konuşlandırılmış olan asker hastahanelerinin
uzman tabip ihtiyaçları da göz önüne alınarak, doktora ve tıpta uzmanlık
eğitimi sonrasına alınmaktadır.
Tıp biliminin
evrenselliği ve globalleşme göz önüne alındığında, özellikle öğretim üyesi
seviyesindeki tabiplerin yabancı dil sorununu halletmiş olmaları gerekmekte,
ayrıca doçentlik sınavına müracaat için de, Üniversitelerarası Kurulca, kamu
personeli yabancı dil sınavından 70 puan almak şartı aranmaktadır. Bu esaslar
çerçevesinde, yardımcı doçentliğe atama için Gülhane Askerî Tıp Akademisi
tarafından yapılmakta olan ve 150-200 kelimelik çeviriyi içeren yabancı dil
sınavı yerine, merkezî sistemle yapılacak yabancı dil sınavında yüzde altmış ve
daha yukarısında not almış olmak kıstası getirilerek, daha objektif bir kıstas
esas alınmaktadır.
Madde 14.- Madde ile,
doçentlik sınavına giriş şartları, askerî disiplin gerekleri ve Yükseköğretim
mevzuatı çerçevesinde yeniden belirlenerek, Genelkurmay Başkanlığından gerekli
izni almadan, asker kimliklerini gizleyerek doçentlik sınavına müracaat eden
personelin durumlarına açıklık kazandırılmaktadır.
Madde 15.- Madde ile,
Doçentlik kadrolarına atanma şartları ve şekline ilişkin olarak, Gülhane Askerî
Tıp Akademisi Komutanı ile bağlı birimlerin yöneticilerinin yetki ve
sorumlulukları, Kanunun 13 üncü ve 14 üncü maddelerinde bu Kanun Hükmünde
Kararname ile yapılan değişiklikler çerçevesinde yeniden belirlenmektedir.
Madde 16.- Madde ile,
profesörlüğe yükselmede aranan şartlar, yardımcı doçentliğe ve doçentliğe
atamada aranan şartlar paralelinde yeniden belirlenmektedir.
Profesörlük kadrolarına
atamalarda izlenen usul ve esaslara yapılan ilaveler, adayların bilimsel yönünü
objektif olarak tespit etmek, adaylarda aranan nitelikleri belirlemek ve
yeniden yapılanmanın gereği olarak, Gülhane Askerî Tıp Akademisi Komutanına
bağlı birimlerin yöneticilerine yetki ve sorumluluk verilmesi amacına yönelik
bulunmaktadır.
Mevcut uygulamada,
adaylar için; biri Yükseköğretim Kurulundan, ikisi Gülhane Askerî Tıp
Akademisinden olmak üzere üç profesör görevlendirilmektedir. Değerlendirmede
daha çok profesörün mütalâasının alınması ve objektifliğin sağlanması
maksadıyla, Yükseköğretim Kurulundan görevlendirilecek öğretim üyesi sayısı
üçe, toplam üye sayısı ise beşe çıkarılmaktadır.
Madde 17.- Madde ile, ana
bilim ve bilim dalı başkanlığı ile servis şefliği görev sürelerine getirilen 8
yıllık sınırlamanın, tereddütlere sebebiyet verilmemesi maksadıyla general ve
amiraller için de geçerli olduğu açıkça ifade edilmektedir.
Madde 18.- Madde ile,
Kanunun 34 üncü maddesinde yer verilen, eğitim maksadı ile yapılan
görevlendirmelerdeki kadro fazlası olma koşulu kaldırılarak, ihtiyaç olduğunda
kadro fazlası olma koşulu aranmadan görevlendirme ve atama yapılabilmesine
imkân sağlanmaktadır. Bu şekilde asker hastahanelerinin gelişimine katkıda
bulunulması, bilimsel entegrasyonun kolaylaştırılması ve böylece sağlık
hizmetlerinin yönetim ve planlanmasında öğretim üyelerinin bilgi ve
deneyimlerinden istifade edilebilmesi amaçlanmıştır.
Diğer taraftan, Yüksek
Bilim Konseyinde görevli öğretim üyelerinin, öğretim üyeliğinden sağladıkları
özlük hakları saklı kalmak kaydıyla, Türk Silahlı Kuvvetlerinin ihtiyacı olan
birimlerinde görevlendirilmelerine imkân sağlanmaktadır.
Madde 19.- Madde ile,
Gülhane Askerî Tıp Akademisinin ihtiyaç duyduğu öğretim elemanlarının temin
şekli, eğitim ve öğretim dönemleri de dikkate alınarak yeniden düzenlenmekte,
bu konuda yetki ve sorumluluklar Gülhane Askerî Tıp Akademisi Komutanlığına
verilmektedir.
Madde 20.- Madde ile,
Gülhane Askerî Tıp Akademisinin bilimsel yönden denetimini Yüksek Bilim
Konseyince yapılması sağlanarak denetlemenin, bilimsel olgunluğa erişmiş Yüksek
Bilim Konseyi üyeleri vasıtasıyla yapılması öngörülmekte ve Gülhane Askerî Tıp
Akademisinin birimlerinden biri olan Eğitim Hastahanesi Komutanına da, öğretim
elemanlarını izleme ve görevlerini denetleme sorumluluğu verilmektedir.
Madde 21.- Madde ile,
öğretim elemanlarının bilimsel yönden denetiminin Yüksek Bilim Konseyi
tarafından yapılması hükme bağlanmakta ve yapılacak bilimsel denetimin esas ve
usulleri belirlenmektedir.
Madde 22.- Madde ile,
Yüksek Bilim Konseyinde görevli olan öğretim üyelerinin Gülhane Askerî Tıp
Akademisi dışına atanmaları halinde, öğretim üyeliği sıfatlarını devam
ettirebilmelerine ve üniversite ödeneğinden faydalanmalarına imkân
sağlanmaktadır.
Madde 23.- Madde ile,
Gülhane Askerî Tıp Akademisinin yeniden yapılanması çerçevesinde, kaldırılan
Bilimsel Denetleme Kurulu yerine Yüksek Bilim Konseyi madde metnine dahil
edilmektedir.
Madde 24.- Madde ile,
Kanuna dört ek madde eklenmektedir.
a) Ek 1 inci madde ile
Gülhane Askerî Tıp Akademisinin yeniden yapılandırılması çerçevesinde ihdas
edilen Gülhane Askerî Tıp Akademisi Komutanı İdarî Yardımcısının statüsü, atama
usulü ile görev ve sorumlulukları tespit edilmektedir.
b) Ek 2 nci madde ile
Gülhane Askerî Tıp Akademisinin yeniden yapılandırılması çerçevesinde, Türk
Silahlı Kuvvetlerinin ve Gülhane Askerî Tıp Akademisinin sağlık hizmetlerinin
gelişmesine katkılarını sağlamak ve öğretim üyelerinin aktif olarak kullanılmalarına
imkân vermek maksadıyla Yüksek Bilim Konseyi teşkil edilmektedir. Ana bilim
dalı, bilim dalı başkanları ile servis ve kısım şeflerinin, görev sürelerini
tamamladıktan sonra emeklilik yaş hadlerinin sonuna kadar istihdam
edilebilmeleri maksadıyla da ihdas edilen Yüksek Bilim Konseyinin oluşumu ve
burada görev alacak öğretim üyelerinin görev ve sorumlulukları
belirlenmektedir.
c) Yürürlükteki Kanunda
ana bilim dalı ve ana bilim dalı başkanı ile ilgili bir düzenleme
bulunmamaktadır. Kanuna eklenmesi öngörülen ek 3 üncü madde ile ana bilim dalı
ve ana bilim dalı başkanlığının statüsü, atama usulü, görev ve sorumlulukları
ile ana bilim dalı başkanlarının görev süreleri tespit edilmektedir. Ana
bilim dalı başkanlarının görev süreleri
diğer üniversitelerdeki uygulamalara paralel şekilde ve Türk Silahlı
Kuvvetlerinin rütbe bekleme süreleri göz önüne alınarak 4 yıl olarak
belirlenmiştir. Ayrıca, yapılacak performans değerlendirmelerine bağlı olmak
kaydıyla, bu sürenin birer yıllık süreler ile uzatılması imkânı getirilmiş ve
görev süresinin en fazla 8 yıl olması öngörülmüştür. Eğitim hastahanelerinde
yer alan servisler de, yapısal olarak ana bilim dalına eşdeğer nitelikte
olduğundan, aynı düzenlemeye tâbi tutulmuşlardır.
d) Mevcut Kanunda bilim
dalı ve bilim dalı başkanı ile ilgili bir düzenleme mevcut değildir.
Yürürlükteki hükümlere göre, Gülhane Askerî Tıp Akademisinde görevli öğretim
üyeleri hakkında, 60 yaşına kadar kadrosuzluktan emeklilik hükümleri
uygulanamamakta bu şekilde bir öğretim üyesi 15-25 yıl bilim dalı başkanlığı
görevinde kalabilmektedir. Söz konusu görevin uzun süre yapılması nedeni ile
yönetimde ve ast-üst ilişkilerinde birtakım problemlerin yaşanmasına sebebiyet
verilebilmektedir. Bu ihtiyaçlar doğrultusunda Kanuna eklenen ek 4 üncü madde
ile Türk Silahlı Kuvvetlerinin rütbe bekleme süreleri de göz önüne alınarak,
bilim dalı başkanlarının görev süreleri 4 yıl olarak belirlenmiştir. Ayrıca,
yapılacak performans değerlendirmelerine bağlı olmak kaydıyla, bu sürenin birer
yıllık süreler ile uzatılması imkânı getirilmiş ve görev süresi en fazla 8 yıl
olarak tespit edilmiştir. Eğitim hastahanelerinde yer verilen servislerin
bünyesindeki kısımlar da, yapısal olarak bilim dalına eşdeğer olduğundan, aynı
düzenlemeye tâbi tutularak, bilim dallarında dinamizm ve fırsat eşitliği
sağlanması amaçlanmıştır.
Madde 25.- Madde ile,
Kanuna iki geçici madde eklenmektedir.
a) Geçici Madde 8 ile
Gülhane Askerî Tıp Akademisinin yeniden yapılandırılması çerçevesinde, Gülhane
Askerî Tıp Akademisi Komutanının, Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe
girmesinden sonra, Kanunda öngörülen esas ve usullere göre atanması ve Kanun
Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği tarihte Gülhane Askerî Tıp Akademisi
Komutanlığı görevini yürütmekte olan profesör tabip generalin, Gülhane Askerî
Tıp Fakültesi Dekanı ve Tıp Fakültesi Eğitim Hastahanesi Baştabibi olarak
atanması öngörülmektedir.
b) Geçici Madde 9 ile,
Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği tarihte ana bilim dalı, bilim
dalı başkanlığı veya servis ve kısım şefliği görevleri yürütmekte olan
personelin statüleri tespit edilerek, görev sürelerinde bu Kanunla yapılan
düzenlemelerin bir geçiş dönemini müteakiben uygulanmasına olanak
sağlanmaktadır.
Madde 26.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 27.- Yürütme
maddesidir.
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
|
Millî Savunma Komisyonu |
6/2/2006 |
|
|
Esas No.: 1/277 |
|
|
|
Karar No.: 32 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
29/6/2000 tarihli ve 4588
sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak Bakanlar Kurulunca 6/7/2000
tarihinde kararlaştırılan 604 karar sayılı "Gülhane Askeri Tıp Akademisi
Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Hükmünde
Kararname", 20/7/2000 tarihinde yayımlanmış ve Anayasanın 91 inci maddesi
uyarınca aynı tarihte Başbakanlıkça Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
gönderilerek yürürlüğe girmiştir.
Türkiye Büyük Millet
Meclisinin 21 inci yasama döneminde görüşülerek sonuçlandırılamayan ve
hükümsüz sayılmadıkları için de 22 nci
döneme intikal etmiş olan ve Başkanlıkça
4/12/2002 tarihinde tali komisyon olarak Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor
Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen (1/277) esas
numaralı "Gülhane Askeri Tıp Akademisi Kanununun Bazı Maddelerinde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararname", Komisyonumuzun
31/1/2006 tarihinde yapmış olduğu 20 nci birleşiminde Hükümeti temsilen Milli
Savunma Bakanı Sayın Vecdi GÖNÜL ve beraberindeki Bakanlık yetkilileri ile
İçişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Genelkurmay Başkanlığı ve Yüksek Öğretim
Kurulu temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, Türk
Silahlı Kuvvetleri bünyesindeki yüksek öğretim kurumlarından biri olan Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığı,
Türk Silahlı Kuvvetlerine muvazzaf askeri tabip ve gerektiğinde diğer sağlık
bilimleri alanında askeri personel yetiştiren bir yüksek öğretim kurumudur.
Genelkurmay Başkanlığına bağlı olan ve Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil
Güvenlik Komutanlığı da dahil Silahlı Kuvvetlerin tamamına hizmet veren Gülhane
Askeri Tıp Akademisi Komutanlığı; ön lisans düzeyinde Sağlık Meslek Yüksek
Okulu, lisans düzeyinde Gülhane Askeri Tıp Fakültesi ve Hemşirelik Yüksek Okulu
ile yüksek lisans düzeyinde Sağlık Bilimleri Enstitüsü'nden oluşmaktadır.
Kanun Hükmünde Kararname
ve gerekçesi incelendiğinde;
- Gülhane Askeri Tıp
Akademisi Komutanlığının bir korgeneral veya koramiralin sevk ve idaresinde
yeniden teşkilatlandırıldığı,
- Anabilim veya bilim
dalı başkanlıkları ile servis ve kısım şefliği görev sürelerinin
sınırlandırıldığı,
- Akademik çalışmalardaki
dinamizm ve verimliliğin artırılması ve öğretim üyelerinin bilgi ve
tecrübelerinden daha fazla istifade edilmesinin amaçlandığı,
görülmektedir.
Kanun Hükmünde
Kararnamenin tümü üzerinde yapılan Komisyon görüşmelerinde;
- Tıbbî ve ilmî bir kurum
olan Gülhane Askeri Tıp Akademisinde idari faaliyetler de dahil hizmetlerin
tamamının tabipler tarafından yerine getirilmesinin, tabiplerin bilimsel
faaliyetlere zaman ayırmalarına engel olduğu,
- Gülhane Askeri Tıp
Akademisi Komutanlığında idari faaliyetler ile bilimsel faaliyetlerin tamamen
ayrılarak teşkilatlanması ile tabiplerin sadece bilimsel faaliyetlerle
ilgilenmesine imkan sağlanabileceği,
- 2547 sayılı Yüksek
Öğretim Kanununda tıp fakültelerindeki ana bilim ve bilim dalı başkanlığı
sürelerinin sınırlandırılmış olmasına rağmen Gülhane Askeri Tıp Akademisi
Komutanlığında bu sınırlamanın olmamasının genç öğretim üyelerinin
motivasyonunu kırdığı gerekçesi ile sınırlandırmanın getirilmesi gerektiği,
- Türk Silahlı
Kuvvetlerine askeri tabip ve diğer sağlık personelini yetiştiren Gülhane Askeri
Tıp Akademisi Komutanlığı personelinin; Atatürk ilkelerine bağlı, mesleki bilgi
ve beceri sahibi, askerliğin gerektirdiği disiplin ruhuyla yetişmiş kişiler olmalarının
önemi,
ifade edilmiştir.
Kanun Hükmünde
Kararnamenin tümü üzerindeki görüşmelerinin ardından Kanun Hükmünde Kararname
ve gerekçesi Komisyonumuzca da uygun görülerek
maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.
Maddelerin görüşülmesi
sırasında;
- Gülhane Askeri Tıp
Akademisi Komutanı Bilimsel Yardımcısı (Dekan)'nın atanmasının demokratik
olmadığı,
- Yardımcı doçentliğe
atamada aranacak şartlarda açıklık olmadığı,
Yönündeki görüş ve
eleştirilerin ardından Hükümet tarafından yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Akademik görevlerin
yanında idari görevlere de sahip olan Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanının,
Genelkurmay Başkanlığına bağlı olması nedeniyle farklı bir statüsünün olduğu,
- Sözkonusu Kanun
Hükmünde Kararnamede 2547 sayılı Kanun ile paralellik kurulmaya çalışıldığı,
- Akademik unvanların
kazanılması konusunda 2547 sayılı Kanundan farklı hususların olabileceği, bu
bağlamda farklılığı giderme yönünde çalışmalar yapılabileceği,
ifade edilmiştir.
Maddelere geçilmesini
müteakiben;
- Kanun Hükmünde
Kararnamenin 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20,
21, 22, 23 ve 24 üncü maddeleri aynen,
- Kanun Hükmünde
Kararnamenin 2 nci maddesi, verilen önerge doğrultusunda metinde yer alan
"general ve amiral" ibaresinde var olan imla hatasının düzeltilmesi
ve 2955 sayılı Gülhane Askeri Tıp Akademisi Kanununun diğer maddeleri ile
uyumlu hale getirilmesi amacıyla "general veya amiral" şeklinde
değiştirilerek,
- Kanun Hükmünde Kararnamenin 6 ncı maddesi
ile değiştirilen 2955 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrası,
28.5.2003 tarihli ve 4861 sayılı Kanunun 17 nci maddesi ile değiştirilerek
kanunlaştığından, söz konusu fıkranın madde metninden çıkarılarak
değiştirilmesi suretiyle,
- Kanun Hükmünde
Kararnamenin 25 inci maddesi ile 2955 sayılı Kanuna eklenen geçici 8 inci ve
geçici 9 uncu maddeler, işlevlerini tamamlamış olmalarından dolayı yürürlükten
kaldırılmak suretiyle,
- Kanun Hükmünde
Kararnamenin yürürlük ve yürütmeye ilişkin 26 ncı ve 27 nci maddelerdeki
"Kanun Hükmünde Kararname" ibareleri, "Kanun" şeklinde
değiştirilmek suretiyle,
Komisyonumuzca kabul
edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa
saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Cengiz Kaptanoğlu |
Yüksel Çavuşoğlu |
Ziyaeddin Yağcı |
|
|
İstanbul |
Karaman |
Adana |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Asım Kulak |
Recep Garip |
Faruk Koca |
|
|
Bartın |
Adana |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zekeriya Akıncı |
A. İsmet Çanakcı |
İsmail Değerli |
|
|
Ankara |
Ankara |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ensar Öğüt |
İnci Özdemir |
Hasan Bilir |
|
|
Ardahan |
İstanbul |
Karabük |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zeki Karabayır |
Muharrem Eskiyapan |
Vahit Erdem |
|
|
Kars |
Kayseri |
Kırıkkale |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Sefa Sirmen |
Süleyman Turgut |
İsmail Bilen |
|
|
Kocaeli |
Manisa |
Manisa |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Hüseyin Özcan |
|
|
|
|
Mersin |
|
|
|
|
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
GÜLHANE ASKERİ TIP
AKADEMİSİ KANUNUNUN BAZI MADDELERİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR
Gülhane Askeri Tıp Akademisi Kanununun Bazı Maddelerinde
değişiklik yapılması; 29/6/2000 tarihli ve 4588 sayılı Kanunun verdiği yetkiye
dayanılarak, Bakanlar Kurulunca 6/7/2000 tarihinde kararlaştırılmıştır.
MADDE 1.- 17/11/1983 tarihli ve 2955 sayılı Gülhane Askeri
Tıp Akademisi Kanununun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 2.- Bu Kanun; Gülhane Askeri Tıp Akademisi
Komutanlığını, bu Komutanlığa bağlı eğitim ve öğretim kurumlarını ve bunlarla
ilgili faaliyet ve esasları kapsar.”
MADDE 2.- 2955 sayılı Kanunun 3 üncü maddesine aşağıdaki (d)
ve (e) bentleri eklenmiş ve mevcut (d) bendi (f) bendi olarak teselsül
ettirilmiştir.
“d) Komutan İdari Yardımcısı: Gülhane Askeri Tıp
Akademisinin idarî faaliyetlerinde Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanına
yardımcı olan, harp akademisi mezunu general ve amiraldir.
e) Yüksek Bilim Konseyi: Gülhane Askeri Tıp Akademisi
Komutanı ve Gülhane Askeri Tıp Fakültesi dekanı ile Gülhane Askeri Tıp
Akademisinde görevli ana bilim ve bilim dalı başkanlığı ile servis ve kısım
şefliği görev süresini tamamlayan öğretim üyeleri ile Gülhane Askeri Tıp
Akademisi Komutanı tarafından bir yıl için görevlendirilecek üç ana bilim dalı
ve iki bilim dalı başkanından oluşan ve bu Kanunla kendisine verilen görevleri
yerine getiren konseydir.”
MADDE 3.- 2955 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve fıkraya aşağıdaki (k),
(l) ve (m) bentleri eklenmiştir.
“d) Sağlık astsubay sınıfının ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin
ihtiyaç duyduğu diğer sağlık personelinin eğitim ve öğretimlerini sağlamak,”
“k) Diğer Askeri hastahanelerin bilimsel yönden gelişmesine
katkıda bulunmak,
l) Diğer Askeri hastahanelerin uzmanlık dallarındaki tabip
ihtiyaçlarını gidermek maksadıyla, geçici görev veya rotasyon usulü ile öğretim
üyesi görevlendirmek,
m) Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, kuvvet
komutanlıkları ile Jandarma Genel Komutanlığının sağlık hizmetlerinin yönetimi
ve plânlanması ile ilgili karargâh çalışmalarına katılmak ve bu konuda personel
görevlendirmek.”
MADDE 4.- 2955 sayılı Kanunun 8 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 8.- Gülhane Askeri Tıp Akademi- sinin eğitim, öğretim
ve yönetim işleri;
a) Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanı,
b) Akademi Kurulu,
c) Yönetim Kurulu,
d) Komutan Bilimsel Yardımcısı (Dekan),
e) Komutan İdarî Yardımcısı,
f) Yüksek Bilim Konseyi,
tarafından yürütülür.”
MADDE 5.- 2955 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 9.- Gülhane Askeri Tıp Akade- misi Komutanı; harp
akademisi mezunu bir korgeneral veya koramiral olup, 926 sayılı Türk Silahlı
Kuvvetleri Personel Kanunundaki usul ve esaslara göre atanır. Gülhane Askeri
Tıp Akademisi Komutanı; Gülhane Askeri Tıp Akademisinin amiri ve Akademi
Kurulunun, Yönetim Kurulunun, Yüksek Disiplin Kurulunun başkanıdır. Gülhane
Askeri Tıp Akademisi Komutanı, akademinin bütün idarî faaliyetlerinin
yürütülmesinden ve bilimsel faaliyetlerin koordinasyonundan sorumludur. Ayrıca,
Genelkurmay Başkanlığınca kendisine verilen görevleri yerine getirir.”
MADDE 6.- 2955 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrası
ile üçüncü fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Akademi Kurulu; Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanının
başkanlığında, dekan, dekan yardımcıları, bölüm başkanları, ana bilim dalı
başkanları, enstitü ve yüksekokul müdürleri ile Gülhane Askeri Tıp Akademisi
Komutanının Yüksek Bilim Konseyi üyeleri arasından bir yıl süreyle
görevlendireceği en fazla 10 öğretim üyesinden oluşur. Gülhane Askeri Tıp
Akademisi Komutanının bulunmadığı hallerde, Dekan Kurula başkanlık eder.”
“d) Kuruluş ve görevleri yönetmelikte belirtilen
“Profesörler Sağlık Kurulu”nun üyelerini seçmek,”
MADDE 7.- 2955 sayılı Kanunun 11 inci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanının başkanlığında,
Dekan, Komutan İdarî Yardımcısı, Komutanlık bünyesindeki enstitü, yüksekokul ve
benzeri kuruluşların müdür veya komutanları, eğitim hastahanelerinin
komutanları, Türk Silahlı Kuvvetleri Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Başkanı
ile Akademi Kurulu tarafından Gülhane Askeri Tıp Akademisinde görevli
profesörler arasından üç yıl için seçilecek üç profesör ile bölüm
başkanlarından oluşur.”
MADDE 8.- 2955 sayılı Kanunun 12 nci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanı Bilimsel Yardımcısı
(Dekan):
Madde 12.- Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanı Bilimsel
Yardımcısı tabip tümgeneral veya tümamiral olup, Askeri Tıp Fakültesi ile
eğitim hastahanelerinde ve Sağlık Bilimleri Enstitüsünde bilfiil görev yapan askeri
tabip profesörler arasından, 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel
Kanunundaki usul ve esaslara göre atanır.
Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanı Bilimsel Yardımcısı,
aynı zamanda Askeri Tıp Fakültesi dekanı ve Tıp Fakültesi Eğitim Hastahanesinin
baştabibi olup, Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanına bilimsel faaliyetlerde
yardım eder ve bu faaliyetlerin koordineli bir şekilde yürütülmesinden Gülhane
Askeri Tıp Akademisi Komutanına karşı sorumludur. Dekan, Fakültenin eğitim ve
öğretim faaliyetlerinin planlanmasını, programlanmasını ve uygulanmasını
sağlar. Dekana çalışmalarında yardımcı olmak üzere; Dekanın önerisi alınarak,
Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanının teklif edeceği 4 öğretim üyesi
arasından en çok 2 dekan yardımcısı Genelkurmay Başkanlığınca atanır. Dekan
yardımcılarından birisi, baştabip yardımcılığı görevini de yürütür.
Dekanın görevleri şunlardır:
a) Fakülte kuruluna başkanlık etmek, fakülte kurulunun
kararlarını uygulamak ve fakültenin bilimsel faaliyetlerini koordine etmek ve
yürütmek, birimleri arasında düzenli çalışmayı sağlamak.
b) Her öğretim yılı sonunda ve istendiğinde Fakültenin genel
durumu ve işleyişi hakkında Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanına bilgi
vermek.
c) Fakültenin birimleri ile kadro ve kuruluşundaki personel
üzerinde genel gözetim ve denetim görevini yapmak.
d) Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanının katılmadığı
toplantılarda, Yüksek Bilim Konseyi Başkanlığı görevini yürütmek.
e) Üniversitelerarası Kurul üyeliği yapmak.
f) Bu Kanun ile kendisine verilen diğer görevleri yapmak.”
MADDE 9.- 2955 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Fakülte Kurulu, akademik bir organ olup görevleri
şunlardır:
a) Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığınca verilecek
direktiflere göre, eğitim ve öğretim, bilimsel araştırma ve bu faaliyetlerle
ilgili esasları, plan, program ve öğretim takvimini hazırlamak.
b) Dekanın eğitim ve öğretim ile ilgili Fakülte Kuruluna
getireceği konularda kararlar almak.
c) Öğrencilerin ders intibakları ile eğitim, öğretim ve
sınavlara ait işlemleri hakkında karar vermek, eğitim ve öğretim, bilimsel
araştırma ve yayın faaliyetlerinin esasları hakkında Akademi Kuruluna
önerilerde bulunmak.
d) Bilimsel gelişmelere paralel olarak, Gülhane Askeri Tıp
Akademisinin veya Askeri Tıp Fakültesinin bütününü ilgilendiren kanun ve
yönetmelik değişiklikleri hakkında, Akademi Kuruluna önerilerde bulunmak.
e) Fakültedeki bölüm, ana bilim dalları ve bilim dallarının
kurulması, kaldırılması veya birleştirilmesi ile ilgili olarak Akademi Kuruluna
önerilerde bulunmak.
f) Bu Kanunla verilen diğer görevleri yapmak.”
MADDE 10.- 2955 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin ikinci ve
dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Enstitü müdürü ve bir enstitü müdür yardımcısı, Gülhane
Askeri Tıp Akademisi öğretim üyeleri arasından Genelkurmay Başkanlığınca
atanır. Enstitü müdürünün görev süresi 4 yıldır. General ve amiraller hariç, bu
süre Yüksek Askeri Şûra kararıyla her yıl yeniden değerlendirilmek kaydıyla
uzatılabilir. Enstitü müdürünün görev süresi toplam 8 yılı geçemez. Görev
süresi bitenler Yüksek Bilim Konseyindeki kadrolara atanırlar. General veya
Amiral rütbesindeki Enstitü müdürleri rütbe bekleme süresini tamamladıktan
sonra Genelkurmay Başkanının Teklifi, Yüksek Askeri Şûranın üçte iki
çoğunluğunun kararı ile her yıl yeniden değerlendirilmek kaydıyla rütbesinin
yaş haddine kadar hizmete devam ettirilebilirler.”
“Enstitü Kurulu, enstitü müdürünün başkanlığında, enstitü
müdür yardımcısı ve enstitüyü oluşturan merkez başkanları ile ana bilim dalı
başkanlarından oluşur.”
MADDE 11.- 2955 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yüksekokul müdürü, öncelikle yüksekokul kadrolarında
görevli öğretim üyeleri arasından, yüksekokul kadrolarında görevli öğretim
üyesi bulunmadığı takdirde Gülhane Askeri Tıp Akademisinde görevli öğretim
üyelerinden Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanı tarafından teklif edilecek 4
öğretim üyesi arasından Genelkurmay Başkanlığınca 4 yıl için atanır. Görev
süresi bitimini müteakip Yüksek Askeri Şûra tarafından yapılacak
değerlendirmelere göre birer yıllık süreler halinde en fazla 4 defa
uzatılabilir. Yüksekokul müdürünün görev süresi 8 yılı geçemez. Yüksekokul
müdürüne çalışmalarında yardımcı olmak üzere bir yüksekokul müdür yardımcısı
da, aynı usul ve esaslara göre seçilir ve atanır.”
MADDE 12.- 2955 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin ikinci
fıkrası ve dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bölüm, bölüm başkanı tarafından yönetilir. Bölüm başkanı
yönetmelikte gösterilecek esaslar dikkate alınarak; fakültede dekanın,
enstitüde enstitü müdürünün, yüksekokulda yüksekokul müdürünün ve eğitim
hastahanesinde hastahane komutanının teklifi üzerine Gülhane Askeri Tıp
Akademisi Komutanı tarafından görevlendirilir.”
“Bölüm başkanı, bölümün her düzeyde eğitim, öğretim ve
araştırmalarından ve bölüme ait her türlü faaliyetin düzenli ve verimli bir
şekilde yürütülmesinden ve öğretim üyelerinin bilimsel gelişmesinden
sorumludur.”
MADDE 13.- 2955 sayılı Kanunun 19 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 19.- Gülhane Askeri Tıp Akademisinde açık bulunan
yardımcı doçentlik kadroları, isteklilerin başvurması için Genelkurmay
Başkanlığınca ilan edilir. Müracaat eden adayların durumları; Genelkurmay
Başkanlığınca şahsi kayıtları, görevin icapları, istihbari bilgi, belge ve
kayıtlar ile temin ve yetiştirme planlarına uygunluk bakımından
değerlendirilerek, uygun görülenler sınavlarının yapılması için Gülhane Askeri
Tıp Akademisi Komutanlığına bildirilir. Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanı;
fakültede fakülte dekanı, eğitim hastahanesinde eğitim hastahanesi komutanı,
yüksekokulda yüksekokul müdürü ve enstitüde enstitü müdürünün de görüşlerini
alarak biri o birimin yöneticisi, diğerleri o birimin dışından olmak üzere üç
profesör veya doçent tespit ederek bunlardan, adayların her biri hakkında
yazılı mütalaa ister. Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanı; fakülte dekanı,
eğitim hastahanesi komutanı, yüksekokul ve enstitü müdürünün görüşlerini de
alarak atamanın yapılması için Genelkurmay Başkanlığına öneride bulunur.
Önerilenlerden, kadro miktarı kadarının yardımcı doçentliğe atanmaları
Genelkurmay Başkanlığınca yapılır.
Yardımcı doçentliğe önermede ve atamada askeri personele
öncelik verilir. Yardımcı doçentler her seferinde üç yıllık bir dönem için
olmak üzere en çok iki defa atanabilirler. Genelkurmay Başkanlığınca, yan dal
uzmanlık eğitimine müsaade edilen yardımcı doçentlerin, bu eğitimde geçen
süreleri yardımcı doçentlikten sayılmaz. Yan dal uzmanlık eğitimi süresince
öğretim üyeliği özlük haklarından yararlanılmaz.
Yardımcı doçentlikte ilk üç yıllık görev süresini
tamamlamadan yurt dışı daimi göreve seçilenlerin dönüşlerinde kalan sürelerini
tamamlama hakları saklıdır. Bu personelin yurda dönüşlerinde boş kadrolardan
hangisine atanacakları yönetmelikle düzenlenir.
Yardımcı doçentliğe atamada aranacak şartlar şunlardır:
a) Doktora yapmış veya tıpta uzmanlık unvanını almış olmak.
b) Askeri personel için doktora veya tıpta uzmanlık unvanını
aldıktan sonra fiilen en az iki yıl kıt’a hizmeti yapmış olmak.
c) Merkezi sistemle yapılacak yabancı dil sınavında yüzde
altmış veya daha yukarısında not almış olmak.
d) Deneme dersinde başarılı olmak.
e) Tutum ve davranışları ile yasadışı siyasi, yıkıcı,
irticai, bölücü, ideolojik görüşleri benimsememiş, bu gibi faaliyetlere
karışmamış olmak.
f) Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, 5816 sayılı
Atatürk Aleyhine İşlenen Suçlar Hakkında Kanunda belirtilen suçlar ile basit ve
nitelikli zimmet, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye
kullanma, yalan yere tanıklık, yalan yere yemin, suç tasnii, ırza geçmek,
sarkıntılık, kız, kadın ve erkek kaçırmak, fuhşiyata tahrik, gayri tabii
mukarenet, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyeti kırıcı
suçlar ile kaçakçılık, resmi alım-satımlara fesat karıştırma suçlarından
birisinden hükümlü olmamak.
g) Firar, üste hakaret, emre itaatsizlikte ısrar, mukavemet,
amir veya üste fiilen taarruz, fesat, isyan suçları ile 1632 sayılı Askeri Ceza
Kanununun 148 inci maddesinde yazılı suçlardan biriyle hükümlü olmamak.
h) Taksirli suçlar hariç olmak üzere yukarıdaki bentlerde
sayılanların dışındaki suçlardan mahkemeler, disiplin mahkemeleri veya birden
fazla disiplin amirince toplam olarak 21 gün ve daha fazla hapis veya oda hapsi
cezası ile hükümlü olmamak veya cezalandırılmamak.
Yardımcı doçentliğe müracaat eden personelden yukarıda
sayılan suçlardan almış oldukları cezaları ertelenmiş, para cezasına çevrilmiş,
genel veya özel af yasaları kapsamına girmiş, adli sicilden hükümlülükleri
çıkarılmış olanlar da yardımcı doçentliğe kabul edilmezler.
Yardımcı doçentler; ilk üç yıllık dönem sonunda başvurularda
aranacak şartları yitirmemiş olmaları halinde Akademi Kurulunun kararı, Gülhane
Askeri Tıp Akademisi Komutanının önerisi üzerine, Genelkurmay Başkanlığınca
ikinci üç yıllık dönem için atanabilirler.”
MADDE 14.- 2955 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin ikinci
fıkrasına aşağıdaki (d) bendi ve aynı maddeye aşağıdaki üçüncü fıkra eklenmiştir:
“d) Bu Kanunun 19 uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (e),
(f), (g) ve (h) bentlerinde yazılı olan nitelikleri haiz.”
“Gülhane Askeri Tıp Akademisi haricindeki yükseköğretim
kurumları tarafından açılacak doçentlik sınavına katılmak isteyenler, Genelkurmay
Başkanlığından izin almak zorundadırlar. Diğer yükseköğretim kurumları da,
Genelkurmay Başkanlığından izin almamış olanların müracaatlarını kabul edemez
ve doçentlik sınavlarını yapamaz. Buna rağmen doçentlik unvanı alanların,
doçent kadrolarına atanması yapılmaz.”
MADDE 15.- 2955 sayılı Kanunun 21 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 21.- Gülhane Askeri Tıp Akademisinde açık bulunan
doçentlik kadroları; isteklilerin başvurması için Genelkurmay Başkanlığınca
ilan edilir. Genelkurmay Başkanlığı, biri Gülhane Askeri Tıp Akademisindeki
doçentlik kadrolarının boş olduğu birimin yöneticisi, diğerleri o birimin
dışından olmak üzere, üç profesör tespit ederek bunlardan, adayların her biri
hakkında yazılı mütalaa ister. Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanı,
profesörlerin adaylar hakkındaki mütalaalarına fakülte dekanı, eğitim
hastahanesi komutanı, yüksekokul müdürü ve enstitü müdürünün adaylar hakkındaki
görüşlerini alarak hazırlayacağı kendi mütalaasını da ekleyerek, önerilen kadro
miktarı kadarının atanması için Genelkurmay Başkanlığına teklifte bulunur.
Genelkurmay Başkanlığı, yapacağı değerlendirmeyi müteakip, uygun olanları boş
doçentlik kadrolarına atar. Doçent kadrosuna atamada askeri personele öncelik
verilir.
Doçentliğe atamada aranacak şartlar şunlardır:
a) Doçentlik unvanını almış olmak,
b) En az üç yıl yardımcı doçentlik kadrosunda çalışmış
olmak,
c) Bu Kanunun 19 uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (e),
(f), (g) ve (h) bentlerinde yazılı olan nitelikleri haiz olmak.”
MADDE 16.- 2955 sayılı Kanunun 22 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 22.- Profesörlüğe yükselme ve atamada aranacak
şartlar şunlardır:
a) Profesörlüğe yükselebilmek için;
(1) Doçentlik unvanını aldıktan sonra en az iki yılı Gülhane
Askeri Tıp Akademisinde olmak üzere beş yıl ilgili bilim alanında çalışmış
olmak,
(2) Bu Kanunun 19 uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (e),
(f), (g) ve (h) bentlerinde yazılı olan nitelikleri haiz olmak,
(3) Birisi başlıca araştırma eseri olarak belirtilmiş olmak
kaydıyla, ilgili bilim alanında uygulamaya yönelik çalışmalar ve uluslararası
düzeyde orijinal yayınlar yapmış olmak,
gerekir.
Profesörlük kadrosuna atama yapılmadan profesörlüğe
yükseltilme yapılmış sayılamaz.
b) Profesörlük kadrosuna atama ile ilgili usul ve esaslar
şunlardır:
(1) Gülhane Askeri Tıp Akademisi profesörlük kadrosu
boşaldığında Genelkurmay Başkanlığı; boş kadroları, bilim dallarını ve
adaylarda aranan nitelikleri ilan eder.
(2) Birinci fıkranın (a) bendinde öngörülen şartları haiz
adaylar Genelkurmay Başkanlığına başvurur.
(3) Genelkurmay Başkanlığı, müracaat eden doçentlerin
bilimsel çalışmalarının; Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanı, biri Dekan ve
biri de ilgili bölüm başkanı tarafından seçilecek üç profesörden oluşan ve çalışma
esasları yönetmelikte belirtilecek olan Ön Değerlendirme Komitesi tarafından
incelenmesini Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığından ister.
(4) Ön Değerlendirme Komitesi; adayın müracaat ettiği
kadroya asgari uygunluğunu, araştırma yönünü, ders verme deneyimini ve
başarısını, akademik, idari ve mesleki hizmetleri konularındaki yeterliliğini
değerlendirerek ayrıntılı bir rapor hazırlar. Fakülte Dekanı, eğitim
hastahanesi komutanı, yüksekokul müdürü ve enstitü müdürü Komite raporuna kendi
görüşünü de ekleyerek Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanına gönderir. Gülhane
Askeri Tıp Akademisi Komutanı; bu görüşleri dikkate alarak kendi mütalaasını
hazırlar ve bu mütalaası ile birlikte Komite raporunu Genelkurmay Başkanlığına
gönderir.
(5) Genelkurmay Başkanlığı; başvuruda bulunan doçentlerin
durumlarını incelemek üzere, biri profesör kadrosunun açık olduğu birimden biri
o birimin dışından, üçü de Yükseköğretim Kurulunca görevlendirilecek beş
profesörü tespit eder ve adayların bilimsel araştırmalarını içeren dosyalarını
göndererek yazılı mütalaa ister. Bu profesörler, adayların eserlerini bilimsel
açıdan inceleyerek rapor yazar ve kadroya atanacak birden fazla aday varsa
tercihlerini bildirirler.
(6) Genelkurmay Başkanlığı, bu profesörlerin adaylar hakkındaki
mütalaalarını ve adayın bilimsel araştırmalarını içeren diğer dosyasını
Yükseköğretim Kuruluna gönderir. Yükseköğretim Kurulunun olumlu görüşü üzerine
atamayı yapar. Profesör kadrosuna atamada asker doçentlere öncelik verilir.
(7) Gülhane Askeri Tıp Akademisi ve bağlı birimlerindeki boş
profesörlük kadrolarına, yönetmelikte belirtilen esaslar dahilinde, sivil
profesörler de atanabilir.”
MADDE 17.- 2955 sayılı Kanunun 26 ncı maddesinin ikinci
fıkrasına üçüncü cümleden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Ancak albay rütbesinde, ana bilim dalı başkanı, bilim dalı
başkanı, servis şefi veya kısım şefi olarak geçecek süre toplam 8 yılı
geçemez.”
MADDE 18.- 2955 sayılı Kanunun 34 üncü maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye ikinci fıkradan sonra gelmek
üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Gülhane Askeri Tıp Akademisinde görevli öğretim elemanları,
Genelkurmay Başkanlığınca, görev unvanlarına bakılmaksızın;
a) Eğitim maksadıyla, diğer eğitim hastahanelerinin kadrolarına,
b) Askeri hastahanelerin bilimsel gelişmesine katkıda
bulunmak maksadıyla, bir yılı geçmemek üzere diğer hastahanelerin uzmanlık
kadrolarına,
c) Sağlık hizmetlerinin yönetimi ve planlanması maksadıyla;
Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları ve
Jandarma Genel Komutanlığındaki sağlık şube müdürlüğü veya daire başkanlığı
kadrolarına,
d) Disiplin, kıdem, kadro, kadrosuzluk ile diğer askeri
ihtiyaçlar nedeniyle; Gülhane Askeri Tıp Akademisindeki başka bir göreve ya da
Gülhane Askeri Tıp Akademisi dışındaki karargah ve kurumlara,
atanabilir veya buralarda görevlendirilebilirler.”
“Yüksek Bilim Konseyinde görevli öğretim üyeleri, özlük
hakları saklı kalmak kaydıyla, Türk Silahlı Kuvvetlerinin sağlık ihtiyaçları
nedeniyle diğer askeri hastahanelerde, Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma
Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığındaki sağlık şube
müdürlüğü veya daire başkanlığı kadrolarında görevlendirilebilirler. Bu
personelin Gülhane Askeri Tıp Akademisinde verecekleri derslerin toplam süresi,
diğer öğretim üyelerinin haftalık ders süresi kadardır.”
MADDE 19.- 2955 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığı, Gülhane Askeri
Tıp Akademisinin bir sonraki eğitim ve öğretim yılı için çeşitli dallardan
ihtiyaç duyduğu öğretim üyesi miktarını tespit eder ve 2547 sayılı Yüksek
Öğretim Kanunu hükümlerine göre görevlendirilecek öğretim elemanlarını, içinde
bulunduğu eğitim ve öğretim yılının nisan ayı sonuna kadar Genelkurmay
Başkanlığı ile Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına bildirir. Gülhane Askeri Tıp
Akademisi Komutanlığı, ihtiyacın karşılanabilme şeklini tespit eder.
Yükseköğretim Kurulu ile işbirliği yaparak, gerekli tedbirleri alır.
Yükseköğretim Kurulunca görevlendirilen öğretim elemanları ile ilgili esaslar,
bu Kanun ve 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu hükümlerine göre yürütülür.”
MADDE 20.- 2955 sayılı Kanunun 37 nci maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Genelkurmay Başkanlığı ayrıca, eğitim, öğretim ve diğer
faaliyetlerin bu Kanunda belirtilen amaca ve ana ilkelere uygunluğunu, Gülhane
Askeri Tıp Akademisi Yüksek Bilim Konseyinden yeteri kadar üye almak suretiyle
de denetler.
Öğretim elemanlarının görevlerini yapmaları bölüm
başkanları, enstitü ve yüksekokul müdürleri, eğitim hastahaneleri komutanları,
Dekan ve Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanı tarafından izlenir ve
denetlenir.”
MADDE 21.- 2955 sayılı Kanunun 38 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 38.- Öğretim elemanlarının bilimsel yönden
denetlenmeleri Gülhane Askeri Tıp Akademisi Yüksek Bilim Konseyi tarafından,
eğitim ve öğretim, bilimsel araştırma, yayın, seminer, klinik ve uygulama
faaliyetleri ile diğer hususlar üzerinden yapılır.
Her öğretim yılı sonunda bölüm başkanı, bölümündeki öğretim
üyelerinin bilimsel gelişmelerini, bölümün geçmiş yıldaki eğitim, öğretim ve
araştırma faaliyeti ile, gelecek yıldaki çalışma planını belirten raporu bağlı
bulunduğu dekana, enstitü müdürüne, yüksekokul müdürüne veya eğitim hastahanesi
komutanına sunar. Bunlar da raporlarını Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanına
gönderirler. Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanı, bu rapora kendi kanaatini
de ekleyerek Genelkurmay Başkanlığına sunar.
Her öğretim elemanı; bilimsel araştırmalarının, yayınlarının
ve girdiği dersler ile yönettiği seminerlerin ve uygumaların listesini, yurt
içinde ve yurt dışında yapılan bilimsel kongrelerdeki tebliğlerin birer
örneğini bağlı bulunduğu yüksekokul müdürü, enstitü müdürü, fakülte dekanı ve
eğitim hastahanesi komutanı aracılığı ile Gülhane Askeri Tıp Akademisi
Komutanlığına sunmak zorundadır. Yayınlanmayan eserlerin birer kopyası verilir.
5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanununun eser sahibine tanıdığı haklar
saklıdır.
Öğretim elemanlarının bilimsel yayınları için Gülhane Askeri
Tıp Akademisinde özel arşiv tutulur.
Gülhane Askeri Tıp Akademisi Yüksek Bilim Konseyi ve bölüm
başkanlarının denetlemeler sonunda hazırlayacakları raporlar, ilgili öğretim
üyesinden müteakip yıllarda yararlanma konusundaki değerlendirme çalışmalarında
kullanılır.”
MADDE 22.- 2955 sayılı Kanunun 49 uncu maddesinin ikinci ve
dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Uzmanlar hariç olmak üzere öğretim elemanları ile Yüksek
Bilim Konseyinden diğer askeri hastahanelerde, Genelkurmay Başkanlığı, Millî
Savunma Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığındaki
sağlık şube müdürlüğü veya daire başkanlığı kadrolarında görevlendirilebilen öğretim
üyelerine, ayrıca, 2914 sayılı Yüksek Öğretim Personel Kanununun 12 nci
maddesine göre üniversite ödeneği; idari görevleri bulunanlara da, aynı Kanunun
13 üncü maddesine göre idari görev ödeneği ödenir.”
“Yukarı fıkralardaki askeri personele, 926 sayılı Türk
Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda öngörülen iş güçlüğü, iş riski, temininde
güçlük zammı ve malî sorumluluk tazminatı ödenmez. Yan ödemeden faydalanmayan
bu statüdeki personelin çeşitli ödemelerle bir ayda aldıkları net tutarlar, bu
maddede sayılmayan ve yan ödemelerden yararlanan personele çeşitli ödemelerle
bir ayda verilen net tutarlardan az ise, aynı kıt’a ve karargahtaki aynı rütbe
ve kıdemdekiler arasında meydana gelen fark ayrıca tazminat olarak ödenir.
Meslek ve sanatlarını serbest olarak icra eden profesör ve doçentlere döner
sermayeden pay almamak kaydıyla üniversite ödeneği ödenir.”
MADDE 23.- 2955 sayılı Kanunun 50 nci maddesinin (k) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“k) Gülhane Askeri Tıp Akademisi Yüksek Bilim Konseyinin
kuruluşu ve işleyişi ile görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin esas ve
usuller,”
MADDE 24.- 2955 sayılı Kanuna aşağıdaki ek maddeler
eklenmiştir.
“Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanı İdari Yardımcısı:
EK MADDE 1.- Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanı İdari
Yardımcısı, harp akademisi mezunu bir general veya amiral olup, Gülhane Askeri
Tıp Akademisi Komutanının atandığı usullere göre atanır. Komutan İdari
Yardımcısı, her türlü idari faaliyette Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanına
yardım eder.
Yüksek Bilim Konseyi:
EK MADDE 2.- Yüksek Bilim Konseyi; Gülhane Askeri Tıp
Akademisi Komutanı Bilimsel Yardımcısı (Dekan), Gülhane Askeri Tıp
Akademisindeki ana bilim dalı ve bilim dalı başkanlığı ile servis ve kısım
şefliği görev sürelerini tamamlayan öğretim üyeleri ve Gülhane Askeri Tıp
Akademisi Komutanı tarafından bir yıl için görevlendirilecek 3 ana bilim dalı
ve 2 bilim dalı başkanından oluşur.
Bu öğretim üyeleri daha önce görev yaptıkları ana bilim
dalı, bilim dalı ile servis ve kısımlarda bilimsel faaliyetlerine devam
ederler.
Yüksek Bilim Konseyinin kadroları her yıl yeniden düzenlenir
ve Türk Silahlı Kuvvetleri teşkilat ve kadrolarında gösterilir.
Bu Konseyin kadroları içinde, yurt dışı sürekli göreve
atanan öğretim üyesi sayısı kadar kadro ayrıca gösterilir.
Yüksek Bilim Konseyi Dekanın başkanlığında toplanır. Gülhane
Askeri Tıp Akademisi Komutanı Türk Silahlı Kuvvetlerinin genel sağlık
politikaları ile ilgili konularda Yüksek Bilim Konseyi toplantılarına katılır
ve toplantıyı yönetir.
Yüksek Bilim Konseyinin ve Konseyi oluşturan öğretim
üyelerinin görevleri şunlardır:
a) Gülhane Askeri Tıp Akademisinin eğitim ve öğretim plan ve
programlarının çağdaş, bilimsel ve teknolojik esaslara uygun olması için
araştırmalar yapmak.
b) Gülhane Askeri Tıp Akademisini ilgilendiren kanun ve
yönetmeliklerin taslaklarını hazırlamak, önerilerde bulunmak ve görüş
bildirmek.
c) Türk Silahlı Kuvvetleri personelinin fizik ve moral
gücünü en üst düzeyde muhafaza etmek üzere bedensel ve ruhsal gelişimi
sağlayacak sportif faaliyetlerin bilimsel verilerini araştırmak, tespit etmek
ve uygulamaya yönelik önerilerde bulunmak.
d) Türk Silahlı Kuvvetlerinde ortaya çıkacak salgın
hastalıklarla mücadele etmek ve koruyucu önlemler alınmasını sağlamak
maksadıyla önerilerde bulunmak.
e) Sağlık bilimleri alanında, yüksek düzeyde bilimsel
çalışma ve araştırma yapmak.
f) Ulusal ve uluslararası kurumlarla bilimsel işbirliği
yaparak, Gülhane Askeri Tıp Akademisinin bilimsel gelişimine ve verilen sağlık
hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına katkıda bulunacak araştırmalar yapmak
ve önerilerde bulunmak.
g) Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanı tarafından
görevlendirilecek en fazla 10 öğretim üyesi ile Akademi Kuruluna iştirak etmek.
h) Genelkurmay Başkanlığının direktiflerine uygun olarak,
Gülhane Askeri Tıp Akademisinin bilimsel denetimini yapmak.
ı) Mesleki ve bilimsel yayın yapmak.
j) Eğitim ile ilgili klinik, poliklinik ve laboratuvar
çalışmaları yapmak.
k) Diğer askeri hastahanelerin bilimsel yönden gelişmesine
katkıda bulunmak.
l) Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Kuvvet
Komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığı karargahlarında yürütülen sağlıkla
ilgili planlama ve çalışmalara iştirak etmek.
m) Adli tıp olaylarında görevlendirilmeleri halinde,
bilirkişi olarak görev yapmak.
n) Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığınca yapılacak
ulusal ve uluslararası kongre ve toplantıların tıbbi ve idari sekreterliğini
yürütmek.
o) Bu Kanunla, Yüksek Bilim Konseyine ve öğretim üyelerine
verilen diğer görevleri yapmak.
Ana bilim dalı ve ana bilim dalı başkanı:
EK MADDE 3.- Ana bilim dalı, en az bir bilim dalını kapsayan
eğitim, uygulama ve araştırma faaliyetlerinin yürütüldüğü akademik bir
birimdir. Ana bilim dalları Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığınca Yükseköğretim
Kurulundan alınan görüş, Akademi Kurulunun kararı ve Gülhane Askeri Tıp
Akademisi Komutanlığınının önerisi üzerine Genelkurmay Başkanlığınca kurulur.
Ana bilim dalı
başkanı; ana bilim dalı içindeki en kıdemli asker profesör olup fakültede
dekanın, enstitüde enstitü müdürünün veya yüksekokulda yüksekokul müdürünün
görüşü alınarak Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanının teklifi üzerine
Genelkurmay Başkanlığınca atanır.
Fakülte dışındaki diğer birimlerin öğretim üyesi bulunmayan
ana bilim dallarının başkanları, Askeri Tıp Fakültesinde görevli öğretim
üyeleri arasından Dekanın görüşü de alınarak Gülhane Askeri Tıp Akademisi
Komutanı tarafından görevlendirilir. Bu şekilde yapılan görevlendirilmelerde
geçen süre ana bilim dalı başkanlığı görev süresinden sayılmaz.
Ana bilim dalı başkanlığı görev süresi 4 yıldır. General ve
amirallar hariç bu süre Yüksek Askeri Şura kararıyla her yıl yeniden
değerlendirilmek kaydıyla uzatılabilir. Ana bilim dalı başkanlığı görev süresi
toplam 8 yılı geçemez. Görev süresi bitenler yüksek Bilim Konseyindeki
kadrolara atanırlar. General ve amiral rütbesindeki ana bilim dalı başkanları
rütbe bekleme süresini tamamladıktan sonra Genelkurmay Başkanının teklifi,
Yüksek Askeri Şuranın üçte iki çoğunluğunun kararı ile her yıl yeniden
değerlendirilmek kaydıyla rütbesinin yaş haddine kadar hizmete devam
ettirilebilirler.
Profesör bulunmayan ana bilim dallarında başkanlık görevini,
doçentler vekaleten yürütürler. Ancak bu süreler görev süresinden sayılmaz.
Ana bilim dalı başkanının görevi başında bulunmadığı
hallerde, ana bilim dalı içindeki akademik kıdemi önde olan öğretim üyeleri
arasından rütbe ve kıdemce en büyük öğretim üyesi ana bilim dalı başkanlığına
vekalet eder. Vekil tayini, bölüm başkanının da onayı alınarak ana bilim dalı
başkanı tarafından yapılır.
Ana bilim dalı için düzenlenen bu hususlar; eğitim
hastahanelerindeki servisleri de kapsar.
Bilim dalı ve bilim dalı başkanı;
EK MADDE 4.- Bilim dalı, ana bilim dalı içinde eğitim,
öğretim, araştırma ve uygulama yapan akademik bir birimdir.
Bilim dalı, ana bilim dalına bağlı olarak ilgili ana bilim
dalı başkanı ve bölüm başkanının ortak önerileri, Akademi Kurulunun kararı ve
Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanının teklifi üzerine, Genelkurmay
Başkanlığınca kurulur ve Yükseköğretim Kuruluna bilgi verilir.
Bilim dalı başkanı; bilim dalı içindeki en kıdemli asker
profesör olup fakültede dekanın, enstitüde enstitü müdürünün veya yüksekokulda
yüksekokul müdürünün görüşü alınarak Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanının
teklifi üzerine Genelkurmay Başkanlığınca atanır.
Fakülte dışındaki diğer birimlerin öğretim üyesi bulunmayan
bilim dallarının başkanları Fakültede görevli öğretim üyeleri arasından Dekanın
görüşü de alınarak Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanı tarafından görevlendirilir.
Bu şekilde yapılan görevlendirmelerde geçen süre bilim dalı başkanlığı görev
süresinden sayılmaz.
Bilim dalı başkanlığı görev süresi 4 yıldır. General ve
amiraller hariç bu süre Yüksek Askeri Şura kararıyla her yıl yeniden
değerlendirilmek kaydıyla uzatılabilir. Bilim dalı başkanlığı görev süresi
toplam 8 yılı geçemez. Görev süresi bitenler Yüksek Bilim Konseyindeki
kadrolara atanırlar. General ve amiral rütbesindeki bilim dalı başkanları rütbe
bekleme süresini tamamladıktan sonra Genelkurmay Başkanının teklifi üzerine
Yüksek Askeri Şuranın üçte iki çoğunluğunun kararı ile her yıl yeniden
değerlendirilmek kaydıyla rütbesinin yaş haddine kadar hizmete devam
ettirilebilirler.
Profesör bulunmayan bilim dallarında başkanlık görevini
doçentler, doçent de yoksa yardımcı doçentler vekaleten yürütürler. Ancak bu
süreler görev süresinden sayılmaz.
Bilim dalı başkanının görevinin başında bulunmadığı
hallerde, bilim dalı içindeki akademik kıdemi önde olan öğretim üyeleri
arasından rütbe ve kıdemce en büyük öğretim üyesi, bilim dalı başkanlığına
vekalet eder. Vekil tayini, ana bilim dalı başkanının da onayı alınarak bilim
dalı başkanı tarafından yapılır.
Bilim dalı başkanı, bilim dalının her düzeydeki eğitim ve
öğretim, uygulama, araştırma ve her türlü faaliyetlerinin düzenli ve verimli
şekilde yürütülmesinden ana bilim dalı başkanına karşı sorumludur.
Bilim dalı için düzenlenen bu hususlar, eğitim
hastahanelerindeki kısımları da kapsar.”
MADDE 25.- 2955 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 8.- Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanı, bu
Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girmesinden sonra, 926 sayılı Türk
Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda öngörülen usul ve esaslara uygun olarak
atanır. Bu tarihte halen Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığı görevini
yürütmekte olan tabip sınıfı tümgeneral, aynı esas ve usullerle Gülhane Askeri
Tıp Fakültesi Dekanı ve Tıp Fakültesi Eğitim Hastahanesi Baştabibi olarak
atanır.
GEÇİCİ MADDE 9.- Ana bilim dalı başkanı, bilim dalı başkanı,
servis şefi, merkez başkanı ve kısım şeflerinin görevleri, bu Kanun Hükmünde
Kararnamenin yürürlüğe girdiği tarihi takip eden 30 Ağustos tarihine kadar
devam eder. Bu tarihte, Kanunda öngörülen azami görev süresi olan sekiz yılı
tamamlayanlar, Yüksek Askeri Şura tarafından değerlendirmeye alınır. Bunların
görev süreleri, her yıl için ayrı ayrı değerlendirilmek koşuluyla iki yıl daha
uzatılabilir. Görev süreleri uzatılmayanların Yüksek Bilim Konseyine atamaları
yapılır.”
MADDE 26.- Bu Kanun Hükmünde Kararname yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 27.- Bu Kanun Hükmünde Kararname hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
MİLLÎ
SAVUNMA KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
GÜLHANE ASKERİ TIP
AKADEMİSİ KANUNUNUN BAZI MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK
KABULÜ HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE 1.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- 2955 sayılı Kanunun 3 üncü maddesine aşağıdaki (d)
ve (e) bentleri eklenmiş ve mevcut (d)
bendi (f) bendi olarak teselsül ettirilmiştir.
"d) Komutan İdari Yardımcısı: Gülhane Askeri Tıp
Akademisinin idari faaliyetlerinde Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanına
yardımcı olan, harp akademisi mezunu general veya amiraldir."
"e) Yüksek Bilim Konseyi: Gülhane Askeri Tıp Akademisi
Komutanı ve Gülhane Askeri Tıp Fakültesi dekanı ile Gülhane Askeri Tıp
Akademisinde görevli ana bilim ve bilim dalı başkanlığı ile servis ve kısım
şefliği görev süresini tamamlayan öğretim üyeleri ile Gülhane Askeri Tıp
Akademisi Komutanı tarafından bir yıl için görevlendirilecek üç ana bilim dalı
ve iki bilim dalı başkanından oluşan ve bu Kanunla kendisine verilen görevleri
yerine getiren konseydir."
MADDE 3.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 4 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5.-
Kanun Hükmünde Kararnamenin 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 6.- 2955 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin üçüncü
fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"d) Kuruluş ve görevleri yönetmelikte belirtilen
"Profesörler Sağlık Kurulu"nun üyelerini seçmek,"
MADDE 7.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 8 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 9 uncu maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 10 uncu maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 11.-
Kanun Hükmünde Kararnamenin 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 12.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 12 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 13.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 13 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 14.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 14 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 15.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 15 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 16.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 16 ncı maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 17.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 17 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 18.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 18 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 19.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 19 uncu maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 20.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 20 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 21.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 21 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 22.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 22 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 23.-
Kanun Hükmünde Kararnamenin 23 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 24.- Kanun Hükmünde Kararnamenin 24 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 25.-
2955 sayılı Kanunun geçici 8 inci ve geçici 9 uncu maddeleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 26.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 27.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür