Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 246)
Turizmi Teşvik Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve
Turizm
Komisyonu Raporu (1/649)
Not : Tasarı
Başkanlıkça, Adalet ile Plan ve Bütçe ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve
Turizm
Komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
14.7.2003 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-712/3263 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Kültür ve Turizm Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 14.7.2003 tarihinde kararlaştırılan “Turizmi Teşvik
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
2634 sayılı Turizm Teşvik
Kanunu turizm sektörünü ülke gündemine girdiği 1982 yılından itibaren,
deniz-güneş-kum talebini karşılayabilmek için turizm faaliyetlerinin ve turizm
hareketlerinin yer aldığı, tarihî ve kültürel değerlerin yoğunlaştığı yerler
“turizm, bölge, alan ve merkezi” olarak tespit ve ilan edilmiş, kamu eliyle
planlama ve alt yapı faaliyetleri yürütülmüş, kısa sürede tesis üretmeye dayalı
parsel bazında kamu arazileri tahsis edilmiş, kıyı ve sahil şeritleri öncelikle
turizme kazandırılmıştır.
Bugün geldiğimiz noktada
diğer ülkelerle rekabet edebilmemiz, turizm gelirlerini artırabilmemiz; dünya
turizmindeki yeni eğilimler ve talepler doğrultusunda deniz-kum-güneş üçlemesi
yanı sıra, farklı turizm türlerine ve yeni tüketici tercihlerine göre mekânlar
üretebilecek yatırımcıların ülkemize çekilmesi ve kıyı ard bölgeleri ile iç
bölgelerinde yeni destinasyonların oluşturulabilmesine bağlıdır. Bu kapsamda
mevzuat sektörün rekabet gücünün artırılması için öncelikli düzenlemeler
doğrultusunda değiştirilmeye muhtaçtır. Hiç şüphesiz rekabet gücünün
artırılması öncelikle yeni turizm yatırım alanlarının oluşturulabilmesi, teşvik
imkânlarının artırılması ve destinasyon kalitesinin yükseltimesini
gerektirmektedir.
Turizm sektöründe rekabet
ettiğimiz ülkeler, beli bir plan disiplini içinde, çevresel ve kültürel
değerleri koruyan, farklı kullanıcılara çeşitli seçenekler sunan bütüncül bir
yaklaşımla turizm yatırımlarını yönlendirmekte ve arazi geliştirme yöntemlerini
kullanmaktadır. Bu arazi geliştirme yöntemi, planlama ve yatırımların
destinasyon ölçeğinde yapılmasını zorunlu kılmakta ve esnek bir yatırım süreci
organizasyonu talep etmektedir.
Büyük araziler üzerinde
tüm turizm türleri ile kültür, eğitim, ticaret, konut, teknik ve sosyal alt
yapısı ile tamamlanmış kent parçaları üretilmekte ve bu büyüklükteki yatırımlar
uluslararası ölçekteki sermaye grupları, yatırım ortaklıkları, konsorsiyumlar
eliyle yapılabilmektedir. Sektörde bu tarz gelişmelerin olması hiç kuşkusuz
büyük girişimcilerin yatırım yapmasına imkân sağlayacak düzenlemelerin
yapılmasını gerektirmektedir. Kültür ve Turizm Bakanlığının bu çerçevede en
önemli mekanizmaları planlama ve kamu arazilerinin tahsisidir.
4848 sayılı Kültür ve
Turizm Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile “kültür ve turizm
koruma ve gelişim bölgesi” tanımı getirilmiş ve turizm potansiyeli,
kültürel-tarihî varlıkları ile “kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgesi”
olarak tespit ve ilan edilen bu bölgelerdeki her ölçekte plan yapma ve
onaylama, yatırımları yönlendirme ve yatırım yapma işlevleri Kültür ve Turizm
Bakanlığının yetkisine verilmiştir. 2634 sayılı Kanunda yer alan tanımlar ve
plan yetkisine ilişkin maddeler bu doğrultuda düzenlenmiştir.
Planlama yetkileri
bakımından mevzuata göre nazım imar planı Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca,
uygulama imar planları ise Kültür ve Turizm Bakanlığınca yapılıp
onaylanmaktadır. Getirilen yeni düzenleme ile Bakanlığın önerisi ve Bakanlar
Kurulu Kararı ile tespit ve ilan edilen “kültür ve turizm koruma ve gelişim
bölgeleri ve turizm merkezleri”nde her ölçekte plan yapma, yaptırma ve onaylama
yetkisi bu sektörü düzenleyen bir kurum olan Kültür ve Turizm Bakanlığına verilmektedir.
Halihazırda kendi kanunları olan özel alanlarda planlama yetkileri o kurumun
kendisine bırakılmaktadır ve bu durum İmar Kanununun istisnalar bölümünde yer
almaktadır. Bakanlar Kurulu kararı ile ilan edilen Özel Çevre Koruma Bölgeleri,
Millî Parklar, GAP Bölgesi bu uygulamanın örnekleridir. Bu nedenle sektörel
planlama yaklaşımıyla yürütülmek zorunda olan “kültür ve turizm koruma ve
gelişim bölgeleri ile turizm merkezlerine yönelik planlama faaliyetlerinin
Kültür ve Turizm Bakanlığınca gerçekleştirilmesi gereği açıktır. Düzenleme
yürürlükteki uygulamalara uygun olup, daha dinamik, etkin ve verimli işleyişin
sağlanmasına yönelik bir adımdır.
Turizm yatırımları için
en önemli mekanizma olan kamu arazilerinin tahsisi bu Kanunla değiştirilmekte
ve çağdaş bir modele dayandırılmaktadır. Bu çerçevede yapılan düzenleme ile
kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgelerinin tamamının ya da alt
bölgelerinin Bakanlar Kurulu kararıyla tek bir yatırımcı ya da yatırımcı
grubuna verilebilmesine, kendisine üst hakkı verilen yatırımcının hem
yatırımları hem de işletmeleri üçüncü şahıslara devredebilmesine imkân
tanınmaktadır. Aynı imkân parsel bazlı tahsislerden zincir tesis yapmak isteyen
yatırımcılar için de tanınmaktadır.
Ayrıca, 2634 sayılı
Kanuna göre belirlenen yerlerde imar planları ile turizm yatırımlarına ayrılan
orman arazilerinin yatırımcılara tahsisi Kamu Arazisinin Turizm Yatırımlarına
Tahsisi Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre Kültür ve Turizm Bakanlığınca
yapılmaktadır. Bu yerlerin dışında imar planları ile turizm kullanımına
ayrılmış ya da plan dışı alanlarda Çevre ve OrmanBakanlığı, uygun gördüğü orman
arazilerini Kültür ve Turizm Bakanlığının görüşünü alarak tahsis edebilmektedir.
Ancak tahsislerin bir plan bütünlüğü içerisinde olmadan, alt yapı imkânları
getirilmeden yapılması pazarlama olanağı zayıf, verimsiz işletmelerin
kurulmasına ve büyük çevre sorunlarının oluşmasına neden olmaktadır. Diğer
yandan arazi tahsislerinin sektörde
deneyimli ve malî gücü yeterli yatırımcılara yapılması da söz konusu
yatırımın öngörülen zaman içinde ve çevresindeki diğer kullanımlar ile entegre
biçimde gerçekleştirilmesi açısından önemlidir.Nitekim bu sorunlar iki bakanlak
arasında 9.10.1997 tarihinde imzalanan ve 1.1.1998 tarihinde yürürlüğe giren
bir protokolle çözülmeye çalışılmıştır. Ancak söz konusu protokole bugüne kadar
işlerlik kazandırılamamış ve belirtilen sorunlar devam etmiştir.
Bu düzenleme ile daha
önce iki bakanlık arasında yapılan protokol hükümleri yasal zemine
taşınmaktadır. Böylelikle turizm yatırımcıları için en önemli teşvik unsuru
olan arazi tahsisi, plan bütünlüğü içerisinde ve alt yapı imkânları sağlanmış
şekilde tek elden yürütülebilecektir.
Turizm sektörünü
düzenleyen temel kanun olan 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu, 4848 sayılı
Kültür ve Turizm Bakanlığı Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun ve sektörün
acil ihtiyaçları doğrultusunda yeniden düzenlenmekte, kamu arazilerini turizm
yatırımlarına tahsisi modeli değiştirilmekte ve yatırım ile işletme belgesi
iptaline ilişkin uygulamadan doğan sıkıntılar giderilmektedir.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile; 4848 sayılı Kanunun
12 nci maddesinin (d) bendinde Kültür ve Turizm Bakanlığına verilen görevlerin
yerine getirilebilmesi ve yürürlükteki yasal düzenlemeler arasında uygulamaya
dönük uyumun sağlanabilmesi için, 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun
tanımlara ilişkin maddesinde değişiklik yapılmaktadır.
Madde 2. - Madde ile; Kültür ve Turizm
Bakanlığının, 4848 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin (d) bendindeki görevi
yerine getirilebilmesi ve yürürlükteki yasal düzenlemeler arasında uygulamaya
dönük uyumun sağlanabilmesi için, 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun plan
onama ile ilgili maddesinde değişiklik yapılmaktadır.
Madde 3. - Madde ile; kültür ve turizm
koruma ve gelişme bölgesi ilan edilen yerlerin tamamının ya da alt bölgelerinin
tek bir yatırımcıya ya da yatırımcı grubuna tahsis edilebilmesi, üst hakkı
verilmesi, ilk tahsisi alan ana yatırımcının yatırımları ya da yaptığı bina ve
bağımsız bölümleri üçüncü şahıslara devredebilmesi (kiralama, kullanım hakkını
verme, tapuda ayni hak devri), aynı imkânın parsel bazlı tahsislerde zincir
tesis yapmak isteyen yatırımcılara da tanınması düzenlenmektedir.
Madde 4. - Madde ile; turizm yatırım ve
işletmelerinin mevcut yasal düzenlemelere uymalarını, ticarî faaliyetlerini
sürdürürlerken görev ve sorumluluklarını eksiksiz yerine getirmelerini
sağlamak, ülke imajına, turizm sektörüne, tüketici haklarına, kamu yararına ve
çevreye zarar verici davranışlarda bulunmalarını önlemek, sektörde toplam
kaliteyi artırmak amacı ile alınan tedbirlere uymalarını temin etmek amacıyla
2634 sayılı Kanunun 33 üncü maddesindeki para cezaları günün şartlarına uygun
olarak yeniden düzenlenmekte ve miktarları da caydırıcı hale getirilmektedir.
Madde 5. - Madde
ile; 2634 sayılı Kanunun turizm yatırım ve işletmelerinin uyarma ve para
cezalarıyla önlenemeyen yanlış fiillerini belge iptali ile önlemeyi amaçlayan
34 üncü maddesi daha ayrıntılı olarak düzenlenmekte ve Kanunun 33 üncü
maddesinde yapılan değişikliklere paralellik sağlanmaktadır.
Madde 6. - Madde ile; daha önce Orman ve
Turizm bakanlıkları arasında düzenlenen protokol hükümlerinin yasal zemine
oturtulması, turizm yatırımlarına arazi tahsisi işlemlerinin turizm
yatırımlarını tespit eden, planlayan, yönlendiren ve bu alanlara konusunda
yetkin yatırımcıları tespit etme hususunda deneyimli ve uzman olan Kültür ve
Turizm Bakanlığı tarafından yapılması, bu şekilde orman arazilerine yatırım
yapmak isteyen yatırımcıların doğru ve yerinde seçimi ve tesislerin alt yapı
sorunları ile işletmeye açılmaması ve çevre sorunlarının doğmaması
sağlanmaktadır. Ayrıca, kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri ve turizm
merkezlerinde bulunan mera vasıflı arazilerin, plan onayını takiben planda
getirilen kullanım kararına tâbi olacakları düzenlenmektedir.
Madde 7. - Madde ile; 2634 sayılı Kanunun
2 nci maddesinde yapılan değişiklikle paralellik sağlamak için anılan Kanunun
37 nci maddesinin (B) bendinin (3) numaralı alt bendi yürürlükten
kaldırılmaktadır.
Madde 8. - Madde ile; turizm bölgesi ve
turizm alanı tanımları kaldırıldığından daha önce turizm bölgesi, turizm alanı
ve turizm merkezi ilan edilen yerlerin de “kültür ve turizm koruma ve gelişim
bölgeleri” için getirilen hükümler çerçevesinde yürürlüğünün devam ettirilmesi
amaçlanmaktadır.
Madde 9. - Yürürlük maddesidir.
Madde 10. - Yürütme maddesidir.
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve |
23.7.2003 |
|
|
Turizm Komisyonu |
|
|
|
Esas No. : 1/649 |
|
|
|
Karar No. : 38 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 17.7.2003 tarihinde Komisyonumuza esas
olarak havale edilen “Turizmi Teşvik Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 23.7.2003 tarihli 15 inci Birleşiminde hükümeti
temsilen Kültür ve Turizm Bakanı Erkan Mumcu, Kültür ve Turizm, Bayındırlık ve
İskân, Çevre ve Orman, Adalet ve Maliye Bakanlıkları ile TURSABve TOBB
temsilcilerinin de katılımı ile incelenip görüşüldü.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
12.3.1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizm Teşvik Kanununun
turizm sektörünün ülke gündemine girdiği tarihten itibaren, deniz-güneş-kum
talebini karşılayabilmek için turizm faaliyetlerinin ve turizm hareketlerinin
yer aldığı, tarihî ve kültürel değerlerin yoğunlaştığı yerlerin ‘turizm bölge,
alan ve merkezi’olarak tespit ve ilan edildiği, kamu eliyle planlama ve alt
yapı faaliyetlerinin yürütüldüğü, kısa sürede tesis üretmeye dayalı parsel
bazında kamu arazileri tahsis edildiği, kıyı ve sahil şeritlerinin öncelikle
turizme kazandırıldığı,
Ülkemizin diğer ülkelerle rekabet edebilmesi, turizm
gelirlerini artırabilmesi;dünya turizmindeki yeni eğilimler ve talepler doğrultusunda,
farklı turizm türlerine ve yeni tüketici tercihlerine göre de mekânlar
doğrultusunda, yatırımcıların ülkemize çekilmesi ve kıyı ard bölgeleri ile iç
bölgelerinde yeni destinasyonların oluşturulabilmesine bağlı olduğu, bu
kapsamda mevzuatın, sektörün rekabet gücünün artırılması için değiştirilmeye
muhtaç bulunduğu,
Turizm sektörünü düzenleyen temel kanun olan 2634 sayılı
Turizmi Teşvik Kanununun, 4848 sayılı Kültür ve Turizm Bakanlığı Teşkilât ve
Görevleri Hakkında Kanun paralelinde ve sektörün acil ihtiyaçları doğrultusunda
yeniden düzenlendiği, kamu arazilerinin turizm yatırımlarına tahsisi modeli
değiştirilerek ve yatırım ile işletme belgesi iptaline ilişkin uygulamadan
doğan sıkıntıların giderilmesinin amaçlandığı,
Anlaşılmaktadır.
Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde Kültür ve
Turizm Bakanı Erkan Mumcu tarafından yapılan açıklamalarda özetle;
- 2634 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten bu yana
Dünya Turizm Örgütü verilerine göre ülkemizdeki turizm sektörünün yıllık % 17,2
lik bir büyüme sağladığı,
- 1983’te 280 milyon dolar olan yıllık turizm gelirinin
günümüzde 10 milyar dolara ulaştığı, ancak bunun ülkemiz kaynakları ile
karşılaştırıldığında yetersiz kaldığı,
- 2634 sayılı Kanunda değişiklik yapan bu düzenlemelerin
turizmde planlı büyümenin ve sürdürülebilir gelişmenin ilk basamağı olduğu,
getirilen değişikliklerle, bundan sonraki turizm faaliyetlerine dönük olarak
alt yapısı ve planlaması yapılmaksızın parsel bazında arazi tahsisi yapılması
döneminin kapandığı, bütün dünyada olduğu gibi ülkemizde de Bakanlıkça
planlanmış ve uluslararası ölçekte yatırım yapan büyük şirketlere sosyal ve
teknik alt yapısı ile birlikte bir turizm kenti projesi kapsamında tahsis
yapılma döneminin başlatıldığı,
İfade edilmiştir.
Komisyon üyelerince belirtilen görüşlerde özetle;
Tasarının lehinde olarak; ülkemizin turizm potansiyelinin en
iyi şekilde değerlendirilmesi için yapılan bu düzenlemelerin yerinde olduğu ve
desteklenmesi gerektiği,
Tasarının aleyhinde olarak; Kamu Reformu Kanunu ile ilgili
çalışmaların temel amacının merkezi yönetimdeki yetkilerin yerel yönetimlere
devredilmesi olmasına karşın, getirilen düzenlemelerle; özellikle yerel
yönetimlerin var oluş sebeplerinden sayılan plan yapma ve onama yetkisinin
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı da devreden çıkartılarak tek yetkili olarak
Kültür ve Turizm Bakanlığına verildiği,
İfade edilmiştir.
Müteakiben Tasarının maddeleri üzerinde yapılan müzakereler
sonucunda;
Çerçeve 2, 4, 5, 7 yürürlük ve yürütmeye dair 9 ve 10 uncu
maddeleri 10 ve 11 inci maddeler olarak aynen, Çerçeve 1, 3, 6 ve 8 inci
maddeleri değiştirilerek ve yeni 9 uncu madde ihdas edilmek suretiyle,
Kabul edilmiştir.
Komisyonumuzca yapılan düzenlemeler çerçevesinde;
Tasarının Çerçeve 2 nci maddesi ile düzenlenen (j) bendi
hükmü 1/25 000’den daha alt ölçekli plan yapılabilmesine imkân tanımak üzere
değiştirilmek suretiyle,
Çerçeve 3 üncü maddesi; bu madde ile ihdas edilen (H)
fıkrası tahsis sözleşmesindeki taahhütlerin sınırlı hale getirilmesi (J)
fıkrası irtifak hakkı tesisinde bedellerin belirlenme yönteminin tespiti ve
muhtemel ihtilafların önlenmesi amacıyla değiştirilmek suretiyle,
Çerçeve 6 ncı maddesi; çerçevesi kanun tekniğine uygunluk
sağlaması, ihdas edilen ek maddenin birinci fıkrası uygulamada kolaylık
sağlanması amacıyla değiştirilmek suretiyle,
Çerçeve 8 inci maddesi; Kanun tekniğine uygun hale
getirilmek suretiyle,
Kabul edilmiştir.
Tasarıda yeni 9 uncu madde ihdas edilerek bu madde
kapsamında Tasarıyla eklenen geçici 7 nci madde ile, halen Bayındırlık ve İskân
Bakanlığınca 2634 sayılı Kanun çerçevesinde başlatılmış olan iş ve işlemlerin
durumunu açıklığa kavuşturmak amacıyla eklenen geçici 8 inci madde
düzenlenmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Adem Baştürk |
İbrahim Köşdere |
Mustafa Demir |
|
|
Kayseri |
Çanakkale |
Samsun |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sarı |
Ayhan Zeynep Tekin |
Naci Aslan |
|
|
Gaziantep |
Adana |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Yaşar |
Feyzi Berdibek |
Osman Aslan |
|
|
Aksaray |
Bingöl |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zülfü Demirbağ |
Mustafa Ilıcalı |
Ahmet Uzer |
|
|
Elazığ |
Erzurum |
Gaziantep |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Recep Koral |
Abdürrezzak Erten |
Mehmet Yıldırım |
|
|
İstanbul |
İzmir |
Kastamonu |
|
|
(Muhalifim,
muhalefet şerhim eklidir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Niyazi Özcan |
Muharrem Doğan |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
|
|
Kayseri |
Mardin |
Muğla |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Recep Yıldırım |
Asım Aykan |
|
|
|
Sakarya |
Trabzon |
|
MUHALEFET ŞERHİ
Getirilen yasa tasarısını tüm düzeltme
çabalarımıza rağmen; nitelik itibariyle turizmi teşvik edecek şekilde düzenleme
yapılması amacı dışında Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Çevre ve Orman
Bakanlığı ve Belediyelerin imar planlarını yapma yetkilerinin sadece Kültür ve
Turizm Bakanlığına devredilmesini getirmektedir.
Mevcut düzenlemelerde Kültür ve Turizm
Bakanlığı sadece turizm alanları ve merkezlerinde Bayındırlık ve İskân
Bakanlığınca onaylı nazım imar planlarına uygun olarak turizm amaçlı imar
uygulama planlarını tadil etme ve onaylamaya yetkili iken getirilen şekli ile
Çevre ve OrmanBakanlığına ait olan çevre düzeni planı ve Bayındırlık ve İskân
Bakanlığı ile Belediyelere ait olan nazım imar planlarını yapma ve onama
yetkisini de konusu olmamasına rağmen Kültür ve Turizm Bakanlığına verilmek
istenmektedir.
Bu fevkalade yanlıştır. Bu yetkiler İmar
Kanunu ile düzenlenmiştir. İmar Kanunu bir sektörün değil tümü ile Anayasada
teminat altına alınan sektörler arası koruma, kullanma dengelerini sağlayan
temel bir kanundur. İnsanca yaşanacak kentler ve çevre oluşturmayı amaçlayan ve
genel nitelikli olan planlamada sadece turizme yönelik düzenleme yapılması
yanlıştır.
Üst planların ilgili diğer bakanlık ve
yerel yönetimlerin yetkileri devam etmeli
sadece kültür ve turizm alanlarında uygulama planları ile ilgili olarak
Kültür ve Turizm Bakanlığı yetkisini kullanabilmelidir.
Ayrıca ek madde 4’te getirilen hüküm
Anayasal koruma altında bulunan meraların amacı dışına çıkarılarak yok
edilmesine imkân sağlamak istemektedir. Amacı dışına çıkarılan meralar yerine
tüm meralar plan yapılarak mera vasfından uzaklaştırılabilecektir. Bu da tarım
ve hayvancılığa büyük bir darbedir.
Esas itibariyle ifade etmeye çalıştığım bu
gerekçelerle tasarıya karşıyım.
23.07.2003
Recep Koral
İstanbul
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TURİZMİ TEŞVİK KANUNUNDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN
TASARISI
MADDE 1. - 12.3.1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik
Kanununun 3 üncü maddesinin (b) ve (d) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, (c) bendi yürürlükten kaldırılmış ve aynı maddeye aşağıdaki (j)
bendi eklenmiştir.
“b) Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Bölgeleri : Tarihî ve
kültürel değerlerin yoğun olarak yer aldığı ve/veya turizm potansiyelinin
yüksek olduğu yöreleri korumak, kullanmak, sektörel kalkınmayı ve planlı
gelişimi sağlamak amacıyla değerlendirmek üzere sınırları Bakanlığın önerisi ve
Bakanlar Kurulu kararıyla tespit ve ilan edilen bölgeleri,”
“d) Turizm Merkezleri : Kültür ve turizm koruma ve gelişim
bölgeleri içinde veya dışında, öncelikle geliştirilmesi öngörülen; yeri, mevkii
ve sınırları Bakanlığın önerisi ve Bakanlar Kurulu kararıyla tespit ve ilan
edilen, turizm hareketleri ve faaliyetleri yönünden önem taşıyan yerleri veya
bölümlerini,”
“j) Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Alt Bölgesi :
1/25.000 ölçekli plan ile belirlenen, içinde turizm türleri ile kültür, eğitim,
eğlence, ticaret, konut ve her türlü teknik ve sosyal alt yapı alanlarından bir
veya daha fazlasını kapsayan, kendi içinde alt alanlara ayrıştırılabilen
arazileri,”
MADDE 2. - 2634 sayılı Kanunun 7 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 7. - Bakanlık; kültür ve turizm koruma ve gelişim
bölgeleri ve turizm merkezleri içinde her ölçekteki planları yapmaya,
yaptırmaya, resen onaylamaya ve tadil etmeye yetkilidir.
Kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri ve turizm
merkezlerinde Bakanlıkça yapılacak alt yapı ve planlama işlemlerine esas olmak
üzere diğer kamu kurum ve kuruluşlarından istenilen bilgi, belge ve görüş 3 ay
içinde verilir. Bu süre sonunda istenilen bilgi, belge ve görüşün verilmemesi
durumunda ilgili iş ve işlemler Bakanlıkça resen tesis edilebilir.
Kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri ve turizm
merkezlerinde diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılacak satış, tahsis,
kiralama, sınır ilanı ve değişikliği işlemleri ile çevresel etki yaratacak alt
yapı ve üst yapı projelerinden önce Bakanlığın olumlu görüşünün alınması
gereklidir.
Bu maddenin uygulanması ile ilgili usul ve esaslar
Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 3. - 2634 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin (D) ve (G)
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
“D. Bu taşınmaz malları (C) fıkrası uyarınca tespit edilmiş
olan şartlarla Türk ve yabancı uyruklu, gerçek ve tüzel kişilere tahsis etmeye
Bakanlık yetkilidir. Bu taşınmaz mallar üzerinde bağımsız ve sürekli nitelikli
üst hakları dahil olmak üzere irtifak hakkı tesisi ve bunlardan alt yapı için
gerekli olanlar üzerinde, alt yapıyı gerçekleştirecek kamu kurumu lehine
bedelsiz irtifak hakkı tesisi, Bakanlığın uygun görüşü üzerine, Maliye Bakanlığınca
belirlenen koşullarla ve bu Bakanlık tarafından yapılır.
G. Kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri ve turizm
merkezlerinde kamu kuruluşlarına ait turizm, eğitim ve dinlenme maksatlı
tesisler ile araziler üzerindeki tahsisler, Bakanlığın teklifi ve Maliye
Bakanlığının uygun görüşü üzerine tahsisi yapan idarece kaldırılır ve tasarruf
hakları Bakanlığa verilir.
H. Kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgesinin tamamı veya
planlarla belirlenmiş alt bölgeleri veya bir veya birden fazla parselleri, plan
amaçlarına uygun olarak Bakanlıkça tahsis edilebilir. Bölgenin tamamının veya
alt bölgenin tek bir ana yatırımcıya tahsisi Bakanlar Kurulu kararı ile
yürürlüğe girer ve Bakanlıkça bu yatırımcıya ön izin verilir. Yatırımcının
projelerinin Bakanlıkça uygun görülmesi halinde, yatırım belgesinin
düzenlenmesini takiben, ön izin Bakanlıkça kesin izne dönüştürülür. Bu taşınmaz
mallar üzerinde ana yatırımcı lehine bağımsız ve sürekli nitelikli üst hakları
dahil olmak üzere irtifak hakkı tesisi, Bakanlığın uygun görüşü üzerine, Maliye
Bakanlığınca belirlenen koşullarla ve bu Bakanlık tarafından yapılır.
Bölgenin tamamı veya alt bölgeleri için imar planları
Bakanlıkça yapılır/yaptırılır ve onaylanır. Bu planlar ile oluşan parseller,
tahsis sözleşmesinde öngörülmüş olmak ve tahsis süresini aşmamak koşuluyla,
adına tahsis yapılan ve lehine bağımsız ve sürekli nitelikli üst hakkı tesis
edilen yatırımcı tarafından üçüncü şahıslara kiralanabilir, işletilebilir veya
lehine tapuda tesis edilen üst hakkı devredilebilir. Bu şekilde tahsis edilen
alanlarda gerçekleştirilen her türlü bina, tesis ve bağımsız bölümleri de aynı
usule tâbidir. Bu alanlarda Bakanlıkça belgelendirilebilecek tür ve tesisler
için yatırım ve işletme belgesi alınması zorunludur.
Ana yatırımcı, üçüncü şahısların tahsis sözleşmesi ve
koşullarından doğan yükümlülükleri yerine getirmesinden Bakanlığa karşı
sorumludur. Ana yatırımcı ve üçüncü şahıslarca yapılacak iş ve işlemlerin,
Bakanlık ve ilgili kamu kurum/kuruluşlarıyla yapılacak sözleşmede zikredilen tahsis
iptaline ilişkin hükümlere aykırı olması halinde, ana yatırımcıya ve/veya
üçüncü şahıslara yapılan tahsis, tahsis edildiği yöntemle iptal edilir. Ana
yatırımcıya yapılan tahsisin iptal edilmesi durumunda, tahsis sözleşmesine
uygun olarak yükümlülüklerini yerine getiren üçüncü şahısların hakları korunur.
Kesin tahsisten önce proje bedelinin tahsis sözleşmesinde belirlenen oranında
teminat, ana yatırımcı tarafından Bakanlığa verilir. Ana yatırımcının tahsis
sözleşmesindeki taahhütlerini yerine getirememesi halinde, Bakanlık; bu
yükümlülükleri, teminatı paraya çevirerek kendi belirleyeceği usulle yerine
getirir. Ancak Bakanlığın üçüncü şahıslara karşı sorumluluğu, bu teminatla
sınırlıdır.
I. Tahsisi iptal edilen veya tahsis süresi sona eren
araziler üzerinde bulunan yapı, tesis ve müştemilatlar bedelsiz olarak Hazineye
intikal eder. Yatırımcı, bunlar için herhangi bir hak ve bedel talep edemez.
Bakanlık, tahsis edilen alanlarda gerçekleştirilecek sosyal
ve teknik alt yapı hizmetlerinin tamamının veya bir kısmının yapımını ya da
maliyetinin karşılanmasını yatırımcıdan tahsis koşulu olarak isteyebilir.
J. Kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri içinde kalan
özel mülkiyet konusu arazi ve arsaların turizm yatırımlarına tahsisi amacıyla,
2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 27 nci maddesi hükümlerine göre acele
kamulaştırma yapılabilir. Bu şekilde kamulaştırılan taşınmaz mallar, tapuda
hazine adına tescil edilir. Kamulaştırılan bu taşınmaz mallar üzerinde
sözleşmesinde belirtilen süre kadar yatırımcılar lehine, kamulaştırma bedelleri
Bakanlık bütçesinden karşılanmış ise bedeli karşılığında, yatırımcılar
tarafından karşılanmış ise düşük bedelle bağımsız ve sürekli nitelikli üst
hakları dahil olmak üzere irtifak hakkı tesisi, Bakanlığın uygun görüşü
üzerine, Maliye Bakanlığınca belirlenen koşullarla ve bu Bakanlık tarafından
yapılır.
K) Aynı yatırımcıya veya işletmeye ait veya aynı işletmenin
markasını kullanan ve Bakanlıkça belgelendirilebilen turizm türlerini yapmak
amacıyla, adına birden fazla tahsis yapılan ve lehine bağımsız ve sürekli
nitelikli üst hakkı tesis edilen yatırımcı tarafından, her bir tahsisi işletme
zincirinde kalmak koşuluyla, bu yerler üçüncü şahıslara kiralanabilir,
işlettirilebilir veya lehine tapuda tesis edilen üst hakkı devredilebilir.
L) Bu maddenin uygulanması ile ilgili usul ve esaslar (C)
fıkrasında belirtilen çerçevede ve doğrudan yabancı sermaye yatırımının teşvik
edilmesi, uluslararası marka, zincir, teknoloji ve standartların ülkeye
kazandırılması, etkin alan yönetimi, kalite denetimi ve sosyal, kültürel,
fizikî çevreyle uyumlu sürdürülebilir turizm ilkeleri gözetilerek Bakanlıkça
çıkarı-lacak yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 4. - 2634 sayılı Kanunun 33 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 33. - Para cezaları aşağıda belirtilen durumlarda ve
miktarlarda belge sahibine uygulanır :
a) Uyarma cezasına rağmen, gerekli düzeltmenin yapılmaması
veya yeni uyarma cezasını gerektiren fiil veya fiillerin tespiti ile bu Kanunda
belirtilen veya Bakanlıkça istenilen bilgi veya belgelerin süresi içerisinde
verilmemesi veya yanıltıcı bilgi veya belge verilmesi hallerinde beşyüz milyon
lira para cezası,
b) Bakanlığa bilgi verilmeksizin, işletmenin bir yıl içinde
30 günden fazla süreyle aralıksız olarak bir kısmının veya tamamının kapalı
tutulması halinde beşyüzmilyon lira para cezası,
c) Yazı, reklam, afiş, broşür ve benzeri araçlarla
Bakanlığın veya müşterilerin yanıltılması veya yanıltıcı unvan kullanılması
veya müşteriye taahhüt edilen hizmetin verilmemesi veya eksik verilmesi veya bu
hizmetin en az eşdeğer nitelikleri haiz bir işletmede verilmesinin sağlanmaması
halinde, özel hükümler saklı kalmak kaydıyla birmilyar lira para cezası,
d) Müşterinin can veya mal güvenliğinin sağlanmasında
işletme sahibi veya sorumlusu veya personelin katkısı, kusuru veya ihmaliyle
işletmede suç işlendiğinin tespiti halinde özel hükümler saklı kalmak kaydıyla
birmilyar lira para cezası,
e) Bakanlıktan tahsisli yatırım ve işletmelerin tahsis
koşulları saklı kalmak kaydıyla, izinsiz olarak yatırım veya işletmenin tümünün
veya bir kısmının devredilmesi, kiraya verilmesi, ortaklık statüsünün,
unvanının veya türünün değiştirilmesi hallerinde birmilyar lira para cezası,
f) Onaylı fiyat tarifelerinin üzerinde fiyat uygulanması
halinde, fazladan alınan ücretin yirmi katı para cezası.
Para cezaları, (f) bendi uyarınca uygulanan para cezaları
hariç olmak üzere; ilk cezanın tebliğinden itibaren bir yıl içinde ikinci kez
para cezası gerektiren hallerde uygulanmış olan birinci para cezası ile ikinci para
cezası toplamına esas teşkil eden tutar kadar, üçüncü kez para cezasını
gerektiren hallerde ise uygulanmış olan birinci ve ikinci para cezaları ile
üçüncü para cezasının toplamı kadar verilir.”
MADDE 5. - 2634 sayılı Kanunun 34 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 34. - Turizm yatırımı veya turizm işletmesi belgesi;
a) Bir yıl içinde dördüncü kez para cezasını gerektiren bir
fiilin tespiti,
b) Belgelendirilebilecek işletme türleri dışında faaliyet
gösterilmesi veya tesisin turizm işletmesi faaliyetine son verilmesi veya belge
sahibinin talebi halinde,
c) 33 üncü maddenin (d) bendindeki şartların tahakkuku ve
tesisin açık kalmasının ülke turizmi veya can güvenliği açısından sakınca
yaratması,
d) Turizm işletmeciliği veya genel sağlık açısından tesisin
vasıflarını önemli ölçüde yitirmiş olduğunun tespiti,
e) Yatırım veya işletme döneminde tesisin belgelendirmeye
esas vasıflarını yitirmiş olması,
hallerinde Bakanlıkça iptaledilir.”
MADDE 6. - 2634 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.
“EK MADDE 4. - Kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri
ve turizm merkezleri dışında, 2873 sayılı Millî Parklar Kanunu kapsamındaki
Devlet ormanı sayılan yerlerde ve 6831 sayılı Orman Kanununa göre Devlet ormanı
sayılan yerlerde imar planları ile turizme ayrılan arazilerin tahsisi
Bakanlıkça yapılır.Bu alanların Bakanlığa tahsisine ilişkin işlemler bu Kanunun
8 inci maddesi hükümlerine göre yapılır.
Kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgelerinde yer alan
meralar, Bakanlıkça onaylanan imar planı kararı ile getirilen kullanma amacına
konu ve tâbi olurlar. Bu alanlar vasıf değişikliği yapılarak Hazine adına
tescil edilir.”
MADDE 7. - 2634 sayılı Kanunun 37 nci maddesinin (B)
bendinin (3) numaralı alt bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 8. - 2634 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 7. - Bu Kanunda geçen ‘turizm bölgeleri’
ve/veya ‘turizm alanları’ ve/veya ‘turizm merkezleri’ ibareleri ‘kültür ve
turizm koruma ve gelişim bölgeleri ve turizm merkezleri’ olarak değiştirilmiştir.
Bu Kanunun yayımı tarihinden önce tespit ve ilân edilen
turizm bölgeleri, turizm alanları ve turizm merkezleri yürürlükte olup, bu
bölge, alan ve merkezler ‘kültür ve
turizm koruma ve gelişim bölgeleri’ ve ‘turizm merkezleri’ için uygulanacak
hükümlere tâbidir.”
MADDE 9. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 10. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
BAYINDIRLIK,
İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
TURİZMİ TEŞVİK KANUNUNDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN
TASARISI
MADDE 1. - 12.3.1982
tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun 3 üncü maddesinin (b) ve (d)
bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (c) bendi yürürlükten kaldırılmış ve
aynı maddeye aşağıdaki (j) bendi eklenmiştir.
“b) Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Bölgeleri: Tarihî ve
Kültürel değerlerin yoğun olarak yer aldığı ve/veya turizm potansiyelinin
yüksek olduğu yöreleri korumak, kullanmak, sektörel kalkınmayı ve planlı
gelişimi sağlamak amacıyla değerlendirmek üzere sınırları Bakanlığın önerisi ve
Bakanlar Kurulu kararıyla tespit ve ilan edilen bölgeleri,”
“d) Turizm Merkezleri: Kültür ve turizm koruma ve gelişim
bölgeleri içinde veya dışında, öncelikle geliştirilmesi öngörülen; yeri, mevkii
ve sınırları Bakanlığın önerisi ve Bakanlar Kurulu kararıyla tespit ve ilan
edilen, turizm hareketleri ve faaliyetleri yönünden önem taşıyan yerleri veya
bölümlerini,”
“j) Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Alt Bölgesi: 1/25.000
veya daha alt ölçekli plan ile belirlenen, içinde turizm türleri ile kültür,
eğitim, eğlence, ticaret, konut ve her türlü teknik ve sosyal alt yapı
alanlarından bir veya daha fazlasını kapsayan, kendi içinde alt alanlara
ayrıştırılabilen arazileri,”
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. - 2684 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin (D) ve (G)
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
“D. Bu taşınmaz malları (C) fıkrası uyarınca tespit edilmiş
olan şartlarla Türk ve yabancı uyruklu, gerçek ve tüzel kişilere tahsis etmeye
Bakanlık yetkilidir. Bu taşınmaz mallar üzerinde bağımsız ve sürekli nitelikli
üst hakları dahil olmak üzere irtifak hakkı tesisi ve bunlardan alt yapı için
gerekli olanlar üzerinde, alt yapıyı gerçekleştirecek kamu kurumu lehine
bedelsiz irtifak hakkı tesisi, Bakanlığın uygun görüşü üzerine, Maliye
Bakanlığınca belirlenen koşullarla ve bu Bakanlık tarafından yapılır.
G. Kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri ve turizm
merkezlerinde kamu kuruluşlarına ait turizm, eğitim ve dinlenme maksatlı
tesisler ile araziler üzerindeki tahsisler, Bakanlığın teklifi ve Maliye
Bakanlığının uygun görüşü üzerine tahsisi yapan idarece kaldırılır ve tasarruf
hakları Bakanlığa verilir.
H. Kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgesinin tamamı veya
planlarla belirlenmiş alt bölgeleri veya bir veya birden fazla parselleri, plan
amaçlarına uygun olarak Bakanlıkça tahsis edilebilir. Bölgenin tamamının veya
alt bölgenin tek bir ana yatırımcıya tahsisi Bakanlar Kurulu kararı ile
yürürlüğe girer ve Bakanlıkça bu yatırımcıya ön izin verilir. Yatırımcının
projelerinin Bakanlıkça uygun görülmesi halinde, yatırım belgesinin
düzenlenmesini takiben, ön izin Bakanlıkça kesin izne dönüştürülür. Bu taşınmaz
mallar üzerinde ana yatırımcı lehine bağımsız ve sürekli nitelikli üst hakları
dahil olmak üzere irtifak hakkı tesisi, Bakanlığın uygun görüşü üzerine, Maliye
Bakanlığınca belirlenen koşullarla ve bu Bakanlık tarafından yapılır.
Bölgenin tamamı veya alt bölgeleri için imar planları
Bakanlıkça yapılır/yaptırılır ve onaylanır. Bu planlar ile oluşan parseller,
tahsis sözleşmesinde öngörülmüş olmak ve tahsis süresini aşmamak koşuluyla,
adına tahsis yapılan ve lehine bağımsız ve sürekli nitelikli üst hakkı tesis
edilen yatırımcı tarafından üçüncü şahıslara kiralanabilir, işlettirilebilir
veya lehine tapuda tesis edilen üst hakkı devredilebilir. Bu şekilde tahsis
edilen alanlarda gerçekleştirilen her türlü bina, tesis ve bağımsız bölümleri
de aynı usule tabidir. Bu alanlarda Bakanlıkça belgelendirilebilecek tür ve
tesisler için yatırım ve işletme belgesi alınması zorunludur.
Ana yatırımcı, üçüncü şahısların tahsis sözleşmesi ve
koşullarından doğan yükümlülükleri yerine getirmesinden Bakanlığa karşı
sorumludur. Ana yatırımcı ve üçüncü şahıslarca yapılacak iş ve işlemlerin,
Bakanlık ve ilgili kamu kurum/kuruluşlarıyla yapılacak sözleşmede zikredilen
tahsis iptaline ilişkin hükümlere aykırı olması halinde, ana yatırımcıya
ve/veya üçüncü şahıslara yapılan tahsis, tahsis edildiği yöntemle iptal edilir.
Ana yatırımcıya yapılan tahsisin iptal edilmesi durumunda, tahsis sözleşmesine
uygun olarak yükümlülüklerini yerine getiren üçüncü şahısların hakları korunur.
Kesin tahsisten önce proje bedelinin tahsis sözleşmesinde belirlenen oranında
teminat, ana yatırımcı tarafından Bakanlığa verilir. Ana yatırımcısın tahsis
sözleşmesindeki sosyal ve teknik altyapı taahhütlerini yerine getirememesi
halinde, Bakanlık; bu yükümlülükleri, teminatı paraya çevirerek kendi
belirleyeceği usulle yerine getirir. Ancak Bakanlığın üçüncü şahıslara karşı
sorumluluğu, bu teminatla sınırlıdır.
I. Tahsisi iptal edilen veya tahsis süresi sona eren
araziler üzerinde bulunan yapı, tesis ve müştemilatlar bedelsiz olarak Hazineye
intikal eder. Yatırımcı, bunlar için herhangi bir hak ve bedel talep edemez.
Bakanlık, tahsis edilen alanlarda gerçekleştirilecek sosyal
ve teknik alt yapı hizmetlerinin tamamının veya bir kısmının yapımını ya da
maliyetinin karşılanmasını yatırımcıdan tahsis koşulu olarak isteyebilir.
J. Kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri içinde kalan
özel mülkiyet konusu arazi ve arsaların turizm yatırımlarına tahsisi amacıyla,
2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 27 nci maddesi hükümlerine göre acele
kamulaştırma yapılabilir. Bu şekilde kamulaştırılan taşınmaz mallar, tapuda
Hazine adına tescil edilir. Kamulaştırılan bu taşınmaz mallar üzerinde
sözleşmesinde belirtilen süre kadar yatırımcılar lehine, kamulaştırma bedelleri
Bakanlık bütçesinden karşılanmış ise bedeli karşılığında, yatırımcılar
tarafından karşılanmış ise yönetmelikte belirlenen esaslara göre tespit
edilecek bedelle bağımsız ve sürekli nitelikli üst hakları dahil olmak üzere
irtifak hakkı tesisi, Bakanlığın uygun görüşü üzerine, Maliye Bakanlığınca
belirlenen koşullarla ve bu Bakanlık tarafından yapılır.
K) Aynı yatırımcıya veya işletmeye ait veya aynı işletmenin
markasını kullanan ve Bakanlıkça belgelendirilebilen turizm türlerini yapmak
amacıyla, adına birden fazla tahsis yapılan ve lehine bağımsız ve sürekli
nitelikli üst hakkı tesis edilen yatırımcı tarafından, her bir tahsisi işletme
zincirinde kalmak koşuluyla, bu yerler üçüncü şahıslara kiralanabilir,
işlettirilebilir veya lehine tapuda tesis edilen üst hakkı devredilebilir.
L) Bu maddenin uygulanması ile ilgili usul ve esaslar (C)
fıkrasında belirtilen çerçevede ve doğrudan yabancı sermaye yatırımının teşvik
edilmesi uluslararası marka, zincir, teknoloji ve standartların ülkeye
kazandırılması, etkin alan yönetimi, kalite denetimi ve sosyal, kültürel,
fiziki çevreyle uyumlu sürdürülebilir turizm ilkeleri gözetilerek Bakanlıkça
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 6. - 2634 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
“EK MADDE 4. - Kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri
ve turizm merkezleri dışında, 6831 sayılı Orman Kanununa göre Devlet ormanı
sayılan yerler ile 2873 sayılı Millî Parklar Kanunu ve 383 sayılı Özel Çevre
Koruma Kurumu Kurulmasına Dair Kanun Hükmünde Kararname gereğince tespit ve
ilan edilen yerlerde turizm yatırımı için arazi tahsisi Çevre ve Orman
Bakanlığının uygun görüşü alındıktan sonra Bakanlıkça yapılır.
Kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgelerinde yer alan
meralar, Bakanlıkça onaylanan imar planı kararı ile getirilen kullanma amacına
konu ve tabi olurlar. Bu alanlar vasıf değişikliği yapılarak Hazine adına
tescil edilir.”
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 8. - 2634 sayılı Kanunda geçen “turizm bölgeleri”
ve/veya “turizm alanları” ve/veya “turizm merkezleri” ibareleri “kültür ve
turizm koruma ve gelişim bölgeleri ve turizm merkezleri olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 9. - 2634 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 7. - Bu Kanunun yayımı tarihinden önce tespit
ve ilan edilen turizm bölgeleri, turizm alanları ve turizm merkezleri
yürürlükte olup, bu bölge, alan ve merkezler “kültür ve turizm koruma ve
gelişim bölgeleri” ve “turizm merkezleri” için uygulanacak hükümlere tabidir.
GEÇİCİ MADDE 8. - Bu Kanunun yayımı tarihinden önce
onaylanmak üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığına intikal ettirilmiş bulunan
planlarla ilgili iş ve işlemler Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca tamamlanarak
onaylanır.”
MADDE 10. - Tasarının 9 uncu maddesi 10 uncu madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 11. - Tasarının 10 uncu maddesi 11 inci madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı V. |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
A. Aksu |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|