Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 153)
Sivil Hava Araçları
Üçüncü Şahıs Malî Mesuliyet Sigortasının Ticarî Olarak Temin Edilemeyen
Kısmının Devlet Garantisi ile Karşılanması Hakkında Kanun Tasarısı ile
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ve Plan ve Bütçe
Komisyonları Raporları (1/585)
T.C.
Başbakanlık 15.4.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-449/16492
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 25.3.2003 tarihinde
kararlaştırılan “Sivil Hava Araçları Üçüncü Şahıs Malî Mesuliyet Sigortasının
Ticarî Olarak Temin Edilemeyen Kısmının Devlet Garantisi ile Karşılanması
Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Sivil havacılık
faaliyetleri uluslararası kural ve kaidelere göre gerçekleştirilmektedir. Bu
çerçevede taşıyıcıların sorumlulukları uluslararası anlaşmalar ve protokollerle
belirlenmiştir. 1929 tarihli Varşova Konvansiyonu ve 1970 tarihli Lahey
Protokolü bahse konu anlaşmaların başlıcalarındandır. Uluslararası kurallara
göre taşıyıcıların uluslararası anlaşmalar ve protokollerle belirlenmiş olan
sorumluluklarını sigorta ettirmeleri bir zorunluluktur.
Havacılık sigorta
sözleşmeleri bu alanda uzun yıllar sonucunda ihtisas sahibi olmuş ve dünya
genelinde faaliyet gösteren sigorta şirketleri tarafından oluşturulan poliçe
genel şartlarına göre ve aynı şekilde tespit edilen istisna ve tanımlamalara paralel
olarak akdedilmektedir.
Söz konusu sigorta
şirketleri, 11 Eylül 2001 tarihinde Amerika Birleşik Devletlerinde meydana
gelen olayları takiben 17 Eylül 2001 tarihi itibarıyla, yedi günlük ihbar
süresinin sonunda diğer bir ifadeyle 24 Eylül 2001 saat 23.59 itibarıyla savaş,
terör eylemleri, uçak kaçırma ve benzeri olaylar neticesinde yolcu ve üçüncü
şahısların uğrayacağı zararları teminat altına alan sigortayı 50 milyon ABD
Doları ile sınırlandıracaklarını ifade etmişlerdir.
Savaş, terör eylemleri,
uçak kaçırma ve benzeri olaylar neticesinde üçüncü şahısların uğrayacağı
zararların tazmini için olay başına ve toplam üzerinden sınırlandırılmak
suretiyle verilen teminat, uluslararası trafiğe açık olan dünya
havalimanlarınca ve sivil havacılık otoritelerince yetersiz bulunmuş, riskin
hükümetlerce üstlenilmesi istenmiş, aksi takdirde uçuşların 24 Eylül 2001 saat
23.59 itibarıyla durdurulacağı bildirilmiştir.
Bu durum doğal olarak,
Avustralya ve Güney Amerika hariç bütün kıtalara uçuşu bulunan, İnternational Air
Transport Association (IATA) üyesi olan ve filosunda yaklaşık 70 adet uçak
bulunduran millî havayolumuz Türk Hava Yollarını çok yakından ilgilendirmiştir.
Diğer Türk ticarî hava taşıma işletmelerine ait uçaklarla birlikte, ülkemizde
mevcut sivil yolcu uçakları yaklaşık 140 adede ulaşmaktadır. Bu uçakların
uçamaması durumunda havayolu şirketlerinin çok kısa bir süre içinde iflas
etmesi gündeme gelmiştir.
Bu gelişme üzerine
Başbakanın onayı ile, Türk Sivil Hava Aracı Siciline kayıtlı hava araçlarının
maruz kalabilecekleri terör, savaş ve bunlara bağlı diğer risklerin
gerçekleşmesi durumunda üçüncü şahısların uğrayacağı zararlara ilişkin toplam
sigorta teminatının 50 milyon ABD
Doları miktarını aşan kısmının karşılanması amacıyla bir ay süreyle geçici olarak
Devlet garantisi verilmiş, aynı risk grubuna dahil olması bakımından,
havaalanlarımızda yerleşik servis sağlayıcılarının faaliyetleri de dahil olmak
üzere havaalanı hizmetlerini kullanmak suretiyle gerçekleştirilen terör
eylemleri de Devlet garantisi kapsamına dahil edilmiştir.
Ne var ki, uluslararası
sigorta ve reasürans piyasalarındaki belirsizlik dikkate alınarak 24.9.2001
tarihi itibarıyla bir ay süreyle geçici olarak verilen Devlet garantisinin
30.1.2003 tarihi itibarıyla onbirinci defa uzatılması zorunlu olmuştur.
Devlet garantisi
süresinin şimdiden belirlenemeyen süreler için yeniden uzatılması
gerekebileceği dikkate alınarak, Devlet garantisinin kapsamına, işleyişine ve
dayanağına ilişkin tereddütlerin giderilmesini teminen bu Tasarı hazırlanmıştır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1. - Uluslararası
havacılık kurallarına göre taşıyıcıların uluslararası anlaşmalar ve
protokollerle belirlenmiş olan sorumluluklarını sigorta ettirmeleri bir
zorunluluktur. Aksi takdirde uçuşların durdurulması söz konusu olmaktadır.
Madde ile, Kanunun amacının, uluslararası sivil havacılık ve havalimanı
otoritelerince aranılan Üçüncü Şahıs Malî Mesuliyet Sigortası asgarî sınırının
uluslararası sigorta piyasalarından ticarî olarak temin edilememesi durumunda,
meydana gelen eksikliğin Devlet garantisi verilmesi suretiyle giderilmesini
sağlamak olduğu belirtilmektedir.
Madde 2. - Madde ile,
Kanunun kapsamında; Devlet garantisinin geçerli olduğu durumlara, Devlet
garantisi verilen şahıslara, Devlet garantisine ilişkin üst sınıra, süreye,
istisnalara, bedele ve bu bedelin yatırılacağı hesaba ilişkin usul ve esasların
bulunduğu belirtilmektedir.
Madde 3. - Madde ile,
uygulamada kolaylık sağlamak ve yanlış yorumlara yol açmamak için, Kanunda yer
alan bazı kavramlar bu Kanunun uygulamasına mahsus olmak üzere tanımlanmıştır.
Madde 4. - Türk tescilli
sivil hava araçları ile gerçekleştirilen bütün uçuşların yeknesak şekilde
Devlet garantisine alınması esastır. Madde ile, belirtilen mahiyetteki
uçuşların tümü ile geçici süre ile yurt dışında sub-charter ve wetlease olarak
uçuşuna müsaade edilen Türk Sivil Hava Aracı Siciline kayıtlı hava araçlarının
Ulaştırma Bakanlığından onay alınmış olan bölgelerdeki uçuşlarının Kanun
kapsamına alınması hükme bağlanmıştır. Aynı risk grubuna dahil olması
bakımından ülkemiz hudutları dahilindeki havaalanlarında yerleşik servis
sağlayıcılarının (yer hizmet kuruluşları, ikram kuruluşları ve terminal
işleticileri) faaliyetleri de dahil olmak üzere havaalanı hizmetlerini
kullanmak suretiyle gerçekleştirilen terör eylemleri ve savaş hali Devlet
garantisi kapsamına dahil edilmiştir. Diğer taraftan, Devlet garantisinin
amacına ve kapsamına bağlı kalınmasını teminen hangi hususların Devlet
garantisi dışında kaldığı belirtilmektedir.
Madde 5. - Madde ile,
Devlet garantisinin üst sınırı belirlenmekte olup, her bir Türk ticarî hava
işletmesi için verilen Devlet garantisinin üst sınırının, Ulaştırma
Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle Bakan tarafından tespit edileceği
belirtilmektedir.
Madde 6. - Terör
eylemlerini, savaş halini ve bunlara bağlı diğer riskleri teminat altına alan
sigortanın ticarî olarak temin edilebilir hale gelmesi durumunda Devlet
garantisinin durdurulması gerekebilecektir. Bahse konu sigortanın ticarî olarak
tekrar temin edilemez hale gelmesi durumunda ise, yeniden başlatılması söz
konusu olabilecektir. Madde ile, söz konusu durdurma, durdurma sonrası tekrar
başlatma ve gerekli görülen diğer durumlarda Devlet garantisinden tümüyle
vazgeçilmesi hallerinde Bakanlar Kurulunun yetkili olduğu belirtilmektedir.
Madde 7. - Madde ile,
yolcular ve yerleşik servis sağlayıcıları tarafından ödenecek bedelin ne
şekilde tespit edileceği, vergi muafiyeti ve hangi hallerde söz konusu bedelin
alınmayacağı hususları belirtilmektedir.
Madde 8. - Madde ile,
Türk ticarî hava taşıma işletmeleri ve yerleşik servis sağlayıcılarının Devlet
garantisi bedelinin hesaba yatırılmasına ilişkin yükümlülüğü, süresi içinde
hesaba yatırılmayan Devlet garantisi bedelinin ne şekilde tahsil edileceği,
hesaptan yapılacak her türlü ödemede yetkinin hangi makamda olduğu, hesapta
biriken meblağın nemalandırılmasının nasıl yapılacağı, hesaptan risk transferi
ve gerekli görülen hizmetlerin alımı için ödeme yapılabileceği, rizikonun
gerçekleşmesi halinde ihtiyaç duyulacak nakdin nasıl karşılanacağı, yapılan
ödemeler ve hesapla ilgili iş ve işlemlere ilişkin denetimin nasıl yapılacağı,
hesapta biriken meblağın ne kadarının ne şekilde genel bütçeye gelir
kaydedileceği ile hesabın tamamının tasfiyesi konusunda hangi makamın yetkili
olduğu belirtilmektedir.
Madde 9. - Devlet
garantisi bedelinin ilgili hesaba, gerçeğe ve usulüne uygun yatırılması ve söz
konusu hesapta toplanan kaynakların değerini kaybetmemesi amacıyla
nemalandırılması rizikonun gerçekleşmesi halinde yeterli kaynağa sahip olunması
açısından önem taşımaktadır. Diğer taraftan, gerekli hallerde rizikonun
değerlendirilmesine ve azaltılmasına ilişkin birtakım çalışmaların yapılması
veya yaptırılması ve birtakım teminatların ihtisas sahibi kuruluşlardan satın
alınması zorunluluğu hâsıl olabilir. Üçüncü Şahıs Malî Mesuliyet Sigortasının
uluslararası sigorta ve reasürans piyasalarından temin edilebilir hale gelmesi
durumunda, Devlet garantisinin durdurulması ve lüzumu halinde tekrar
başlatılması ile söz konusu hesabın tasfiye sürecine girmesi halinde tasfiyeye
ilişkin hususlar birtakım esaslara bağlanmalıdır. Ayrıca, uğranılan zararın
gerçeğe uygun şekilde beyan ve tespit edilmesi hususu da tazminat prensibinin
uygulanması ve haksız zenginleşmeye mahal verilmemesi açısından önem
taşımaktadır. Bu hususlara ilişkin ayrıntıların tümünün Kanunda belirtilmesi
halinde gereğinden fazla ayrıntıya girilmiş olunacağından, madde ile, bu
hususların çıkarılacak Yönetmelikle belirleneceği belirtilmektedir.
Madde 10. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 11. - Yürütme
maddesidir.
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye
Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve |
7.5.2003 |
|
|
Turizm
Komisyonu |
|
|
|
Esas No.
: 1/585 |
|
|
|
Karar No.
: 30 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başbakanlıkça 15.4.2003 tarihinde Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 29.4.2003 tarihinde
tali olarak Komisyonumuza, esas komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna
havale edilen 1/585 esas numaralı "Sivil Hava Araçları Üçüncü Şahıs Mali
Mesuliyet Sigortasının Ticari Olarak Temin Edilemeyen Kısmının Devlet Garantisi
ile Karşılanması Hakkında Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun 7.5.2003 tarihli
8 inci Birleşiminde; Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Sayın Ali Babacan,
Ulaştırma, İçişleri, Dışişleri ve Maliye Bakanlıkları ile Hazine Müsteşarlığı,
Merkez Bankası Başkanlığı, Türk Hava Yolları Genel Müdürlüğü, Türkiye Sigorta
ve Reasürans Şirketleri Birliği ve Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri
Derneği temsilcilerinin katılımıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ile, Türk Sivil Hava Aracı Siciline
kayıtlı hava araçlarının terör eylemlerine, savaş haline ve bunlara bağlı
risklere maruz kalmaları durumunda üçüncü kişilerin uğrayacağı zararları
teminat altına alan sigortanın, uluslararası sivil havacılık ve havalimanı
otoritelerince yeterli görülen asgari sınırının, uluslar arası sigorta
piyasalarında ticari olarak temin edilemeyen kısmının Devlet garantisi
verilmesi suretiyle karşılanmasının sağlanması öngörülmektedir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde
Sayın Bakan tarafından yapılan açıklamalarda; Tasarının gerekçesinde belirtilen
hususlardan farklı olarak, uluslararası sigorta ve reasürans piyasalarındaki
belirsizlik dikkate alınarak, 24/9/2001 tarihi itibarıyla bir ay süreyle geçici
olarak verilen Devlet garantisinin 1 Mayıs 2003 tarihi itibarıyla Başbakanın
onayı ile on üçüncü defa uzatıldığı ifade edilmiştir.
Tasarının maddeleri üzerinde yapılan
görüşmelerde; 1, 2, 5, 6, 7, 9, 10 ve 11 inci maddeleri aynen, 3, 4 ve 8 inci
maddeleri değiştirilerek kabul edilmiştir.
Tasarının 3 üncü maddesi; (m) bendinde yer
alan "Wet-lease" tanımı, ifade edilmek istenen mananın yerini bulması
amacıyla "kiraya verenin işletme ruhsatı kapsamında işletilen hava
aracının kira anlaşmasını," şeklinde değiştirilerek kabul edilmiştir.
Tasarının 4 üncü maddesi; birinci
fıkrada küçük bir değişiklikle ",
" yerine "ile" bağlacı kullanılarak "2920 sayılı Türk
Havacılık Kanunu kapsamında işletme ruhsatına sahip ticari hava taşıma
işletmeleri adına işletilen ve bunların işlettiği hava araçlarının iç ve dış
hat seferlerini kapsayan tüm uçuşlarının veya geçici süre ile yurt dışında
sub-charter ve wet-lease olarak uçuşuna müsaade edilen Türk Sivil Hava Aracı
Siciline kayıtlı hava araçlarının Ulaştırma Bakanlığından onay alınmış olan
bölgelerdeki tüm uçuşlarının ya da Türkiye Cumhuriyeti hudutları dahilindeki
havaalanlarında, yer hizmet kuruluşları, ikram kuruluşları ve terminal
işleticileri gibi yerleşik servis sağlayıcılarının faaliyetleri de dahil olmak
üzere havaalanı hizmetlerinin kullanılması suretiyle gerçekleştirilen; terör
eylemleri ile söz konusu hava araçlarının ve yer hizmet kuruluşlarının maruz
kalacağı savaş hali ve bunlara bağlı riskler dolayısıyla üçüncü şahısların
uğrayacağı zararlar Devlet garantisi kapsamındadır." şeklinde düzenlenerek
kabul edilmiştir.
Tasarının 8 inci maddesi; Tasarının 9 uncu
maddesinde aynı konu ile ilgili hüküm bulunması ve bu iki madde arasındaki çelişkinin giderilmesi, ayrıca hesapta
biriken meblağın günün koşullarına en uygun şekilde değerlendirilmesine imkan
tanımak ve uygulamada esneklik sağlamak amacıyla Sayın Bakanın da önerileri
doğrultusunda; "Hesapta biriken meblağ, Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası
tarafından, değerini kaybetmemesi amacıyla nemalandırılır." şeklindeki
üçüncü fıkra metinden çıkartılarak kabul edilmiştir.
Raporumuz, Esas Komisyon olan Plan ve
Bütçe Komisyonuna sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Adem Baştürk |
Mustafa Demir |
Mehmet Sarı |
|
|
Kayseri |
Samsun |
Gaziantep |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ayhan Zeynep Tekin |
Naci Aslan |
Kemal Demirel |
|
|
Adana |
Ağrı |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Aslan |
Mustafa Ilıcalı |
Ahmet Uzer |
|
|
Diyarbakır |
Erzurum |
Gaziantep |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mevlüt Coşkuner |
Mehmet Parlakyiğit |
Mehmet Yıldırım |
|
|
Isparta |
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem Doğan |
Recep Yıldırım |
Hasan Güyüldar |
|
|
Mardin |
Sakarya |
Tunceli |
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye
Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Plan ve
Bütçe Komisyonu |
4.6.2003 |
|
|
Esas No. : 1/585 |
|
|
|
Karar No. : 32 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca
15.4.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve
Başkanlıkça 29.4.2003 tarihinde tali komisyon olarak Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale
edilen "Sivil Hava Araçları Üçüncü Şahıs Mali Mesuliyet Sigortasının
Ticari Olarak Temin Edilemeyen Kısmının Devlet Garantisi İle Karşılanması
Hakkında Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun 13.5.2003 tarihinde yaptığı 43
üncü birleşimde Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Ali BABACAN ile Maliye,
Ulaştırma, Dışişleri Bakanlıkları, Hazine Müsteşarlığı, Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığı, Merkez Bankası Başkanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü,
Türk Hava Yolları Genel Müdürlüğü ve Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri
Derneği temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; sivil
havacılık faaliyetleri uluslararası kural ve kaidelere göre gerçekleşmekte, bu
çerçevede taşıyıcıların uluslararası anlaşmalar ve protokollerle belirlenmiş olan
sorumluluklarını sigorta ettirme zorunluluğu bulunmaktadır. Bu alanda uzun
yıllar sonucunda ihtisas sahibi olmuş ve dünya genelinde faaliyet gösteren
sigorta şirketlerinin, 11 Eylül 2001 tarihinde Amerika Birleşik Devletleri' nde
meydana gelen terör olaylarının ardından, zararları teminat altına alan sigorta
miktarını 50 milyon ABD doları ile sınırlandıracaklarını açıklamaları üzerine,
verilen teminat, uluslararası trafiğe açık olan dünya havalimanlarınca ve sivil
havacılık otoritelerince yetersiz bulunmuş, bunun üzerindeki riskin
hükümetlerce üstlenilmesi istenilmiş, aksi takdirde uçuşların durdurulacağı
bildirilmiştir.
Bu durum doğal olarak
Türk Hava Yolları ile diğer Türk ticari hava taşıma işletmelerini yakından
ilgilendirmiş, bu uçakların uçamaması durumunda ise hava yolu şirketlerinin
iflas etmesi gündeme gelmiştir.
Bu gelişmeler üzerine,
Türk Sivil Hava Aracı Siciline kayıtlı hava araçlarının maruz kalabileceği;
terör eylemleri, savaş hali ve bunlara bağlı risklere karşı uğranabilecek
zararlara ilişkin olarak toplam sigorta teminatının 50 milyon ABD dolarını aşan
kısmının karşılanması amacıyla bir ay süreyle geçici olarak Başbakanın onayı
ile Devlet garantisi verilmiş, ancak uluslararası sigorta ve reasürans
piyasalarındaki belirsizlik dikkate alınarak geçici olarak verilen Devlet
garantisinin on üç defa uzatılması yoluna gidilmiştir. Bu belirsizliklerin
giderilmesine yönelik düzenlemeye ihtiyaç duyulması üzerine bu tasarı
hazırlanmıştır.
Tasarı ile; Türk Sivil
Hava Aracı Siciline kayıtlı hava araçlarının terör eylemlerine, savaş haline ve
bunlara bağlı risklere maruz kalmaları durumunda, üçüncü şahısların uğrayacağı
zararları teminat altına alan sigortanın uluslararası sivil havacılık ve
havalimanı otoritelerince yeterli görülen asgari sınırının, uluslararası
sigorta piyasalarında ticari olarak karşılanamayan kısmının Devlet garantisi
verilmek suretiyle karşılanması amaçlanmakta, ayrıca Devlet garantisinin
kapsamı, üst sınırı, durdurulması, bedeli ve bu amaçla açılacak hesaba ilişkin
esas ve usullerin belirlenmesinin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının
tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Sigorta edilemeyen bir
riskin sigortacılık sisteminde söz konusu olamayacağı, dolayısıyla Devletin
böyle bir yükümlülük altına girmesinin olumlu karşılanamayacağı,
- Sigorta şirketlerinin
riski paylaştıkları reasürans şirketleri bulunduğu, bu sistemde her şeyi
sigorta etmenin mümkün olduğu,
- Getirilen düzenlemenin
sigorta olmayıp Devlet Garantisini öngördüğü, uygulamada ortaya çıkması muhtemel
tereddütlerin giderilebilmesi amacıyla Tasarının bir alt komisyonda ayrıntılı
bir şekilde ele alınmasında yarar olduğu,
- Devlet Garantisi
Hesabının kaynağı ve Devlet Bütçesi ile ilişkileri konusunun Tasarıda açıkça
yer alması gerektiği,
- Fiili durumun Tasarı
ile yasal hale getirildiği, uygulamanın devamı halinde yasalaşmasında yarar
olduğu,
- Bu konu ile ilgili
diğer ülkelerin uygulamaları konusunda da Komisyonun bilgilendirilmesi
gerektiği,
Belirtilmiştir.
Hükümet adına yapılan
açıklamalarda ise;
- Ortaya çıkabilecek
risklerin büyüklüğü dikkate alınarak özel sigorta şirketleri tarafından
karşılanamayan kısım ile ilgili olarak Devlet Garantisinin verildiği,
- Almanya'da bu konuda
devlet katılımı olan bir sigorta şirketinin kurulduğu, 3 milyar EURO'nun üstüne
devlet garantisi verildiği,
- Olası risklerin
büyüklüğü karşısında diğer ülkelerde de buna benzer sistemlerin benimsendiği,
- Tasarı ile bugüne kadar
Hükümet tarafından verilen garantiye kanuni alt yapı oluşturulmasının
amaçlandığı,
- Tasarı ile çerçeve
düzenlemelerin yapıldığı, uygulamanın yönetmeliklerle belirleneceği,
İfade edilmiştir.
Bu görüşmeleri takiben,
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine
geçilmesi kabul edilmiş, ancak verilen bir önerge ile konunun daha ayrıntılı
bir şekilde incelenebilmesini teminen bir alt komisyon kurulmasına ve alt
komisyon çalışmalarını takiben maddelerin görüşülmesine karar verilmiştir
Alt Komisyon, 21.5.2003
tarihinde ilgili kurum ve kuruluş temsilcilerinin de katılımlarıyla yapmış
olduğu çalışmaların sonucunu bir rapor ve metin halinde Komisyonumuza
sunmuştur.
Bu defa Komisyonumuz,
3.6.2003 tarihinde Hükümeti temsilen
Devlet Bakanı Ali Babacan ile ilgili kurum ve kuruluş temsilcilerinin de
katılımlarıyla yapmış olduğu 46 ncı birleşimde, Alt Komisyonun hazırladığı
metni esas almak suretiyle maddeler üzerindeki görüşmelere başlamıştır.
Alt Komisyon metninin;
- 1 inci maddesi; Devlet
garantisinin durdurulması ile ilgili 6 ncı madde hükmünün saklı tutulmasını
teminen, "31.12.2005 tarihine kadar" ibaresinden sonra gelmek üzere
"vuku bulacak olaylar için 6 ncı madde hükmü saklı kalmak üzere"
ibaresinin ilave edilmesi suretiyle,
- 2, 3, 4, 5 ve 6 ncı
maddeleri aynen,
- 7 nci maddesi; Devlet
garantisi bedelinin Bakan tarafından sadece belirlenip, değiştirilebilmesini
teminen, birinci fıkrada yer alan "belirlenir, değiştirilebilir, kısmen
veya tamamen kaldırılabilir" ibaresinin "belirlenir veya
değiştirilebilir" olarak değiştirilmesi suretiyle,
- 8 inci maddesi; birinci
fıkrasının, Devlet garantisi bedelinin ne şekilde ödeneceği 7 nci maddede
açıkca belirtildiği için "ticari hava taşıma işletmeleri tarafından
ücretli ve ücretsiz olarak seyahat eden yolculardan tahsil edilmek ve bu
Kanunda belirtilen yerleşik servis sağlayıcıları tarafından ödenmek
suretiyle" ibaresinin metinden çıkarılması, ifadeye açıklık kazandırmak
amacıyla "Yatırılmaması halinde" ibaresinden önce "Sözkonusu
bedelin süresi içinde" ibaresinin eklenmesi, ikinci fıkrasının, "Hesabın
ita amiri Bakan'dır." olarak redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
- 9 uncu maddesi; Devlet
garantisinin durdurulması, tekrar başlatılması veya tümüyle vazgeçilmesine
ilişkin yetki 6 ncı madde ile Bakanlar Kuruluna verildiğinden yönetmelikte yer
almasına gerek görülmeyerek "Devlet garantisinin durdurulması, durdurma
sonrası tekrar başlatılması, Devlet garantisi verilmesinden tümüyle
vazgeçilmesi," ibaresinin metinden
çıkarılması suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye
ilişkin 10 ve 11 inci maddeler aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabanattin Yıldız |
|
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
Mehmet Melik Özmen |
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Zekai Özcan |
Osman Kaptan |
Mehmet
Mesut Özakcan |
|
|
Ankara |
Antalya |
Aydın |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Osman Sali |
Ali Kemal Deveciler |
Aziz Akgül |
|
|
Balıkesir |
Balıkesir |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ömer Abuşoğlu |
M. Emin Murat Bilgiç |
Nazım Ekren |
|
|
Gaziantep |
Isparta |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Alaattin Büyükkaya |
Birgen Keleş |
Ali Kemal Kumkumoğlu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Topuz |
M. Mustafa Açıkalın |
Kıvılcım Kemal Anadol |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hakkı Akalın |
Mehmet Ceylan |
Y. Selahattin Beyribey |
|
|
İzmir |
Karabük |
Kars |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Taner Yıldız |
Mustafa Ünaldı |
Ali Er |
|
|
Kayseri |
Konya |
Mersin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Gürol
Ergin |
Kazım
Türkmen |
Abdülkadir Kart |
|
|
Muğla |
Ordu |
Rize |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Erol Aslan Cebeci |
Musa Uzunkaya |
Faruk Nafiz Özak |
|
|
Sakarya |
Samsun |
Trabzon |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Akif Hamzaçebi |
Osman Coşkunoğlu |
Mustafa Zeydan |
|
|
Trabzon |
Uşak |
Hakkâri |
ALT KOMİSYON RAPORU
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU
BAŞKANLIĞINA
Komisyonumuzun 13.5.2003
tarihinde, Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Ali Babacan ile Maliye, Ulaştırma,
Dışişleri Bakanlıkları, Hazine Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığı, Merkez Bankası Başkanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü, Türk Hava
Yolları Genel Müdürlüğü ve Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği
temsilcilerinin de katılımlarıyla yaptığı 43 üncü birleşimde, 1/585 esas
numaralı "Sivil Hava Araçları Üçüncü Şahıs Mali Mesuliyet Sigortasının
Ticari Olarak Temin Edilemeyen Kısmının Devlet Garantisi ile Karşılanması
Hakkında Kanun Tasarısı" üzerindeki görüşmelere başlanmıştır.
Geneli üzerindeki
görüşmeleri takiben; Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenmiş ancak,
Komisyonumuzda verilen bir önerge doğrultusunda konunun daha ayrıntılı bir
şekilde incelenebilmesini teminen bir alt komisyon kurulmasına ve alt komisyon
çalışmaları sonucunda maddelerin
görüşülmesine karar verilmiştir.
Alt Komisyonumuz,
21.5.2003 tarihinde ilgili kurum ve kuruluş temsilcilerinin de katılımlarıyla
yapmış olduğu çalışmalar sonucunda, tali komisyon olan Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm Komisyonunun değerlendirmelerini de dikkate alarak Tasarıda
aşağıda belirtilen değişikliklerin yapılmasını kararlaştırmıştır.
Tasarının;
- 1 inci maddesi; 11
Eylül 2001 tarihinde ABD'de meydana gelen olay nedeniyle ortaya çıkan ve uluslararası sivil havacılık
ve havalimanı otoritelerince aranılan üçüncü şahıs mali mesuliyet sigortası
asgari sınırının sigorta piyasalarından ticari olarak temin edilemeyen kısmına
Devlet garantisi verilmesine yönelik
ihtiyacın karşılanabilmesi amacıyla hazırlanan düzenlemeye bir süre
sonra ihtiyaç kalmayacağı düşüncesiyle, Devlet garantisinin 31.12.2005 tarihine
kadar verilmesini temin eden bir hükmün metne ilave edilmesi suretiyle,
- 2 nci maddesi aynen,
- 3 üncü maddesi; birinci
fıkrasının (m) bendi tali komisyon tarafından daha iyi ifade edilebilmesi
amacıyla redaksiyona tabi tutulan şeklinin benimsenmesi suretiyle,
- 4 üncü maddesi; birinci
fıkrasının tali komisyon tarafından yapılan redaksiyonun benimsenmesi
suretiyle,
- 5, 6 ve 7 nci maddeleri
aynen,
- 8 inci maddesi; birinci
fıkrasının son cümlesi, Devlet
garantisi bedelinin süresi içinde hesaba yatırılmaması halinde Devlet
garantisinin durdurulmasını temin için "Süresi içinde...." ibaresinin
"Yatırılmaması halinde Devlet garantisi durdurulur ve ...." ibaresi
olarak değiştirilmesi; üçüncü fıkrasının tali komisyonda benimsendiği gibi
Merkez Bankasının biriken meblağı nemalandırması mümkün olmadığından metinden
çıkarılması, yedinci fıkrasının, hesabın tasfiyesi dışında gerekli görülmesi
halinde, hesapta toplanan meblağın, genel bütçeye gelir kaydını düzenleyen
hükmün Tasarının amacıyla uyumlu olamayacağı gerekçesi ile metinden çıkarılması
suretiyle,
- 9 uncu maddesi; 8 inci
maddede yapılan değişikliğe paralel olarak hesabın tasfiyesi dışında hesaptaki
bakiyenin bütçeye gelir kaydı mümkün olamaması nedeniyle, "bu ödemeler
gerçekleştirildikten sonra kalan bakiyenin bütçeye gelir kaydedilmesi,"
hükmünün metinden çıkarılması suretiyle,
- Yürürlük ve Yürütmeye
ilişkin 10 ve 11 inci maddeleri aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Plan ve Bütçe
Komisyonu Başkanlığına saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
|
|
|
Alaattin
Büyükkaya |
|
|
|
İstanbul |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Zekai Özcan |
Mehmet Mesut Özakcan |
|
|
Ankara |
Aydın |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Taner Yıldız |
Gürol Ergin |
|
|
Kayseri |
Muğla |
ALT KOMİSYON METNİ
SİVİL HAVA ARAÇLARI ÜÇÜNCÜ ŞAHIS MALİ MESULİYET SİGORTASININ
TİCARİ OLARAK TEMİN EDİLEMEYEN KISMININ DEVLET GARANTİSİ İLE
KARŞILANMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
Amaç
MADDE 1. - Bu Kanunun
amacı, Türk Sivil Hava Aracı Siciline kayıtlı hava araçlarının terör
eylemlerine, savaş haline ve bunlara bağlı risklere maruz kalmaları durumunda
üçüncü şahısların uğrayacağı zararları teminat altına alan sigortanın, uluslararası
sivil havacılık ve havalimanı otoritelerince yeterli görülen asgari sınırının,
uluslararası sigorta piyasalarından ticari olarak temin edilemeyen kısmının
31.12.2005 tarihine kadar Devlet garantisi verilmesi suretiyle karşılanmasını
sağlamaktır.
Kapsam
MADDE 2. - Bu Kanun, 1
inci maddede belirtilen Devlet garantisinin geçerli olduğu durumlara, Devlet
garantisi verilen şahıslara, Devlet garantisine ilişkin üst sınıra, süreye,
istisnalara, bedele ve bu bedelin yatırılacağı hesaba ilişkin usul ve esasları
kapsar.
Tanımlar
MADDE 3. - Bu Kanunda
geçen;
a) Bakan: Hazine
Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanı,
b) Müsteşarlık: Hazine
Müsteşarlığını,
c) Terör eylemleri, savaş
hali ve bunlara bağlı riskler: Uluslararası sigorta ve reasürans piyasalarında
verilen savaş teminatı kapsamında, sigorta edilen riskleri,
d) Üçüncü şahıs: Hava
aracının dışında bulunan şahısları,
e) Sivil hava araçları
üçüncü şahıs mali mesuliyet sigortası: Sivil hava aracının veya sivil hava
aracından düşen parçaların, üçüncü şahısların ölümüne, yaralanmasına ve mal
veya eşyalarının zarar görmesine sebebiyet vermesi hallerini teminat altına
alan sigortayı,
f) Yer hizmet
kuruluşları: 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu hükümlerine uygun olarak
havaalanlarında yer hizmeti vermek üzere çalışma ruhsatı alan özel hukuk tüzel
kişiliği statüsündeki kuruluşları,
g) İkram kuruluşları:
2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu hükümlerine uygun olarak
havaalanlarında ikram hizmeti vermek üzere çalışma ruhsatı alan özel hukuk
tüzel kişiliği statüsündeki kuruluşları,
h) Terminal işleticileri:
Havaalanlarındaki yolcu terminallerini işletmekten sorumlu kamu kurum ve
kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişileri,
ı) Yerleşik servis
sağlayıcıları: Havaalanlarında havayolu taşıyıcılarına hizmet sunan kamu kurum
ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişileri,
j) Ücretli yolcu:
Uluslararası anlaşmalara istinaden geçerli bir bileti olan ve havayolu
taşıyıcısının ücret tarifesinde yer alan ücreti ödeyen yolcuyu,
k) Ücretsiz yolcu:
Uluslararası anlaşmalara istinaden geçerli bir bileti olan ve havayolu
taşıyıcısının ücret tarifesinde yer alan ücretten muaf olan yolcuyu,
l) Sub-charter:
Uluslararası anlaşmalara istinaden uçak, mürettebat, bakım ve sigorta
kapsamında kısa süreli olarak kiralanan uçakları,
m) Wet-lease: Kiraya
verenin işletme ruhsatı kapsamında işletilen hava aracının kira anlaşmasını,
n) Her bir olayda
kullanılabilir senelik toplam limit: Devlet garantisinin verilmeye başlandığı
tarihten itibaren bir yıl içinde meydana gelecek olaylar sonucu uğranılan
toplam zarar için verilen Devlet garantisinin her bir olay ve her bir yıl
itibarıyla üst sınırını,
o) Hesap: Hazine
Müsteşarlığı adına, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdinde oluşturulan
Sivil Hava Araçları Üçüncü Şahıs Mali Mesuliyet Devlet Garantisi Hesabını,
ifade eder.
Devlet garantisinin kapsamı
MADDE 4. - 2920 sayılı
Türk Sivil Havacılık Kanunu kapsamında işletme ruhsatına sahip ticari hava
taşıma işletmeleri adına işletilen ve bunların işlettiği hava araçlarının iç ve
dış hat seferlerini kapsayan tüm uçuşlarının veya geçici süre ile yurt dışında
sub-charter ve wet-lease olarak uçuşuna müsaade edilen Türk Sivil Hava Aracı
Siciline kayıtlı hava araçlarının Ulaştırma Bakanlığından onay alınmış olan
bölgelerdeki tüm uçuşlarının ya da Türkiye Cumhuriyeti hudutları dahilindeki
havaalanlarında, yer hizmet kuruluşları, ikram kuruluşları ve terminal
işleticileri gibi yerleşik servis sağlayıcılarının faaliyetleri de dahil olmak
üzere havaalanı hizmetlerinin kullanılması suretiyle gerçekleştirilen; terör
eylemleri ile söz konusu hava araçlarının ve yer hizmet kuruluşlarının maruz
kalacağı savaş hali ve bunlara bağlı riskler dolayısıyla üçüncü şahısların
uğrayacağı zararlar Devlet garantisi kapsamındadır.
Devlet garantisi
kapsamında olup da terör eylemlerine, savaş haline ve bunlara bağlı risklere
maruz kalan hava aracının gövde hasarı, yolcu ve personelinin maruz kalacağı
zararlar, üçüncü şahısların uğradığı kâr kaybı ve kira kaybı zararları ile
diğer dolaylı zararlar ve Ulaştırma Bakanlığından yalnızca ön izin almış olan
ticari hava taşıma işletmelerine ait hava araçlarının üçüncü şahıslara verdiği
zararlar Devlet garantisi kapsamı dışındadır. Ancak, yurt dışından tescile esas
işlemlerin yapılması için geçici tescil veya uçuşa elverişlilik belgeleri ile
yurda getirilen bir hava aracının sebep olabileceği zararlar, bahse konu seferi
kapsamak ve bir defaya mahsus olmak üzere Devlet garantisi kapsamındadır.
Devlet garantisinin üst sınırı
MADDE 5. - Devlet
garantisinin her bir Türk ticari hava taşıma işletmesi ve Türkiye Cumhuriyeti
hudutları dahilindeki havaalanlarında yerleşik her bir servis sağlayıcısı için
ayrı ayrı olmak üzere, her bir olayda kullanılabilir senelik toplam limit
esasına göre belirlenen üst sınırı 1.5 milyar ABD Dolarıdır. Bu sınırın, Devlet
garantisinin verilmeye başlandığı tarih itibarıyla bir yıl içinde herhangi bir
zamanda aşılması halinde, aşan kısım için Devlet garantisi verilmez.
Devlet garantisinin üst
sınırını aşmamak kaydıyla, Türk ticari hava taşıma işletmelerinin ve Türkiye
Cumhuriyeti hudutları dahilindeki havaalanlarında yerleşik servis
sağlayıcılarının her biri için verilen Devlet garantisi, Ulaştırma Bakanlığının
görüşü alınmak suretiyle Bakan tarafından belirlenir.
Devlet garantisinin durdurulması
MADDE 6. - Devlet
garantisinin, terör eylemlerini, savaş halini ve bunlara bağlı diğer riskleri
teminat altına alan sigortanın ticari olarak temin edilebilir hale gelmesi
durumunda veya gerekli görülen diğer hallerde durdurulmasına ve durdurma
sonrası tekrar başlatılmasına veya Devlet garantisi verilmesinden tümüyle
vazgeçilmesine Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Devlet garantisi bedeli
MADDE 7. - Türk Sivil
Hava Aracı Siciline kayıtlı hava araçlarıyla ücretli ve ücretsiz olarak seyahat
eden yolcuların ve havaalanlarında yerleşik servis sağlayıcılarının ödeyeceği
Devlet garantisi bedeli, Ulaştırma Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle Bakan
tarafından belirlenir, değiştirilebilir, kısmen veya tamamen kaldırılabilir.
Devlet garantisi bedeli, katma değer vergisi hariç olmak üzere her türlü vergi,
resim ve harçtan muaftır.
6 ncı madde uyarınca
Bakanlar Kurulu tarafından Devlet garantisinin durdurulmasına veya Devlet
garantisi verilmesinden tümüyle vazgeçilmesine karar verilmesi halinde Devlet
garantisi bedeli alınmaz.
Hesap
MADDE 8. - Türk Sivil
Hava Aracı Siciline kayıtlı hava araçlarının terör eylemlerine, savaş haline ve
bunlara bağlı risklere maruz kalmaları durumunda üçüncü şahısların uğrayacağı
zararların teminat altına alınması amacıyla, Müsteşarlık adına, Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası nezdinde Sivil Hava Araçları Üçüncü Şahıs Mali
Mesuliyet Devlet Garantisi Hesabı oluşturulmuştur. Devlet garantisi bedeli,
ticari hava taşıma işletmeleri tarafından ücretli ve ücretsiz olarak seyahat
eden yolculardan tahsil edilmek ve bu Kanunda belirtilen yerleşik servis
sağlayıcıları tarafından ödenmek suretiyle, ait olduğu ay sonundan itibaren
yirmibeş gün içinde bu Hesaba yatırılır. Yatırılmaması halinde Devlet garantisi
durdurulur ve Hesaba yatırılmayan Devlet garantisi bedeli, 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
Hesaptan yapılacak her
türlü ödeme için Bakan yetkilidir.
Hesaptan, risk transferi
ve gerekli görülen hizmetlerin alımı için ödeme yapılabilir.
Rizikonun gerçekleşmesi
halinde ihtiyaç duyulacak nakit, öncelikle söz konusu Hesapta bulunan tutardan,
yeterli olmaması halinde genel bütçeden karşılanır.
Devlet garantisi
bedelinin tahsil edilmesi, süresi içinde ve gerçeğe uygun olarak Hesaba
yatırılıp yatırılmadığının tespit edilmesi, Hesaptan yapılan ödemeler ve
Hesapla ilgili iş ve işlemlere ilişkin denetim Ulaştırma Bakanlığı ve
Müsteşarlık tarafından müştereken yapılır.
Hesap, Bakanlar Kurulunca
Devlet garantisi verilmesinden tümüyle vazgeçilmesine karar verilmesi halinde,
Bakanlar Kurulu kararı ile tasfiye edilir ve Hesapta kalan tutar genel bütçeye
gelir kaydedilir.
Yönetmelik
MADDE 9. - 8 inci madde
uyarınca oluşturulan Hesabın idaresi, Devlet garantisi bedelinin tahsil
edilmesi, toplanan kaynakların nemalandırılması, bu Kanun kapsamındaki
ödemelerin yapılması, risk transferi için yapılabilecek ödemeler ve gerekli
görülen hizmetlerin ve hizmet bedelinin belirlenmesi, Devlet garantisinin
durdurulması, durdurma sonrası tekrar başlatılması, Devlet garantisi
verilmesinden tümüyle vazgeçilmesi, rizikonun gerçekleşmesi halinde uğranılan
zararın beyan ve tespiti ve Hesabın tasfiye sürecine girmesi halinde, tasfiyeye
ilişkin usul ve esaslar, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren üç ay içinde
Ulaştırma Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Müsteşarlık tarafından müştereken
çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Yürürlük
MADDE 10. - Bu Kanunun 8
inci maddesi yayımı tarihinden üç ay
sonra, diğer maddeleri ise yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
SİVİL HAVA
ARAÇLARI ÜÇÜNCÜ ŞAHIS MALÎ MESULİYET SİGORTASININ TİCARÎ OLARAK TEMİN
EDİLEMEYEN KISMININ DEVLET GARANTİSİ İLE KARŞILANMASI
HAKKINDA
KANUN TASARISI
Amaç
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı, Türk Sivil
Hava Aracı Siciline kayıtlı hava araçlarının terör eylemlerine, savaş haline ve
bunlara bağlı risklere maruz kalmaları durumunda üçüncü şahısların uğrayacağı
zararları teminat altına alan sigortanın, uluslararası sivil havacılık ve
havalimanı otoritelerince yeterli görülen asgari sınırının, uluslararası
sigorta piyasalarından ticarî olarak temin edilemeyen kısmının Devlet garantisi
verilmesi suretiyle karşılanmasını sağlamaktır.
Kapsam
MADDE 2. - Bu Kanun, 1 inci maddede
belirtilen Devlet garantisinin geçerli olduğu durumlara, Devlet garantisi
verilen şahıslara, Devlet garantisine ilişkin üst sınıra, süreye, istisnalara,
bedele ve bu bedelin yatırılacağı hesaba ilişkin usul ve esasları kapsar.
Tanımlar
MADDE 3. - Bu Kanunda geçen;
a) Bakan: Hazine Müsteşarlığının bağlı
olduğu Bakanı,
b) Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını,
c) Terör eylemleri, savaş hali ve bunlara
bağlı riskler: Uluslararası sigorta ve reasürans piyasalarında verilen savaş
teminatı kapsamında, sigorta edilen riskleri,
d) Üçüncü şahıs: Hava aracının dışında
bulunan şahısları,
e) Sivil hava araçları üçüncü şahıs malî
mesuliyet sigortası: Sivil hava aracının veya sivil hava aracından düşen
parçaların, üçüncü şahısların ölümüne, yaralanmasına ve mal veya eşyalarının
zarar görmesine sebebiyet vermesi hallerini teminat altına alan sigortayı,
f) Yer hizmet kuruluşları: 2920 sayılı
Türk Sivil Havacılık Kanunu hükümlerine uygun olarak havaalanlarında yer
hizmeti vermek üzere çalışma ruhsatı alan özel hukuk tüzel kişiliği
statüsündeki kuruluşları,
g) İkram kuruluşları: 2920 sayılı Türk
Sivil Havacılık Kanunu hükümlerine uygun olarak havaalanlarında ikram hizmeti
vermek üzere çalışma ruhsatı alan özel hukuk tüzel kişiliği statüsündeki
kuruluşları,
h) Terminal işleticileri:
Havaalanlarındaki yolcu terminallerini işletmekten sorumlu kamu kurum ve
kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişileri,
ı) Yerleşik servis sağlayıcıları:
Havaalanlarında havayolu taşıyıcılarına hizmet sunan kamu kurum ve kuruluşları
ile gerçek ve tüzel kişileri,
j) Ücretli yolcu: Uluslararası anlaşmalara
istinaden geçerli bir bileti olan ve havayolu taşıyıcısının ücret tarifesinde
yer alan ücreti ödeyen yolcuyu,
k) Ücretsiz yolcu: Uluslararası
anlaşmalara istinaden geçerli bir bileti olan ve havayolu taşıyıcısının ücret
tarifesinde yer alan ücretten muaf olan yolcuyu,
l) Sub-charter: Uluslararası anlaşmalara
istinaden uçak, mürettebat, bakım ve sigorta kapsamında kısa süreli olarak
kiralanan uçakları,
m) Wet-lease: Hava aracının, kiraya
verenin işletme ruhsatı kapsamında işletildiği kira anlaşmasını,
n) Her bir olayda kullanılabilir senelik
toplam limit: Devlet garantisinin verilmeye başlandığı tarihten itibaren bir
yıl içinde meydana gelecek olaylar sonucu uğranılan toplam zarar için verilen
Devlet garantisinin her bir olay ve her bir yıl itibarıyla üst sınırını,
o) Hesap: Hazine Müsteşarlığı adına,
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdinde oluşturulan Sivil Hava Araçları
Üçüncü Şahıs Malî Mesuliyet Devlet Garantisi Hesabını,
İfade eder.
Devlet
garantisinin kapsamı
MADDE 4. - 2920 sayılı Türk Sivil
Havacılık Kanunu kapsamında işletme ruhsatına sahip ticarî hava taşıma
işletmeleri adına işletilen ve bunların işlettiği hava araçlarının iç ve dış
hat seferlerini kapsayan tüm uçuşlarının veya geçici süre ile yurt dışında
sub-charter ve wet-lease olarak uçuşuna müsaade edilen Türk Sivil Hava Aracı
Siciline kayıtlı hava araçlarının Ulaştırma Bakanlığından onay alınmış olan
bölgelerdeki tüm uçuşlarının ya da Türkiye Cumhuriyeti hudutları dahilindeki
havaalanlarında, yer hizmet kuruluşları, ikram kuruluşları ve terminal
işleticileri gibi yerleşik servis sağlayıcılarının faaliyetleri de dahil olmak
üzere havaalanı hizmetlerinin kullanılması suretiyle gerçekleştirilen; terör
eylemleri, söz konusu hava araçlarının ve yer hizmet kuruluşlarının maruz
kalacağı savaş hali ve bunlara bağlı riskler dolayısıyla üçüncü şahısların
uğrayacağı zararlar Devlet garantisi kapsamındadır.
Devlet garantisi kapsamında olup da terör
eylemlerine, savaş haline ve bunlara bağlı risklere maruz kalan hava aracının
gövde hasarı, yolcu ve personelinin maruz kalacağı zararlar, üçüncü şahısların
uğradığı kâr kaybı ve kira kaybı zararları ile diğer dolaylı zararlar ve
Ulaştırma Bakanlığından yalnızca ön izin almış olan ticarî hava taşıma
işletmelerine ait hava araçlarının üçüncü şahıslara verdiği zararlar Devlet
garantisi kapsamı dışındadır. Ancak, yurt dışından tescile esas işlemlerin
yapılması için geçici tescil veya uçuşa elverişlilik belgeleri ile yurda getirilen
bir hava aracının sebep olabileceği zararlar, bahse konu seferi kapsamak ve bir
defaya mahsus olmak üzere Devlet garantisi kapsamındadır.
Devlet
garantisinin üst sınırı
MADDE 5. - Devlet garantisinin her bir
Türk ticarî hava taşıma işletmesi ve Türkiye Cumhuriyeti hudutları dahilindeki
havaalanlarında yerleşik her bir servis sağlayıcısı için ayrı ayrı olmak üzere,
her bir olayda kullanılabilir senelik toplam limit esasına göre belirlenen üst
sınırı 1.5 milyar ABD Dolarıdır. Bu sınırın, Devlet garantisinin verilmeye
başlandığı tarih itibarıyla bir yıl içinde herhangi bir zamanda aşılması
halinde, aşan kısım için Devlet garantisi verilmez.
Devlet garantisinin üst sınırını aşmamak
kaydıyla, Türk ticarî hava taşıma işletmelerinin ve Türkiye Cumhuriyeti hudutları
dahilindeki havaalanlarında yerleşik servis sağlayıcılarının her biri için
verilen Devlet garantisi, Ulaştırma Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle Bakan
tarafından belirlenir.
Devlet
garantisinin durdurulması
MADDE 6. - Devlet garantisinin, terör
eylemlerini, savaş halini ve bunlara bağlı diğer riskleri teminat altına alan
sigortanın ticarî olarak temin edilebilir hale gelmesi durumunda veya gerekli
görülen diğer hallerde durdurulmasına ve durdurma sonrası tekrar başlatılmasına
veya Devlet garantisi verilmesinden tümüyle vazgeçilmesine Bakanlar Kurulu
yetkilidir.
Devlet
garantisi bedeli
MADDE 7. - Türk Sivil Hava Aracı Siciline
kayıtlı hava araçlarıyla ücretli ve ücretsiz olarak seyahat eden yolcuların ve
havaalanlarında yerleşik servis sağlayıcılarının ödeyeceği Devlet garantisi
bedeli, Ulaştırma Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle Bakan tarafından
belirlenir, değiştirilebilir, kısmen veya tamamen kaldırılabilir. Devlet
garantisi bedeli, katma değer vergisi hariç olmak üzere her türlü vergi, resim
ve harçtan muaftır.
6 ncı madde uyarınca Bakanlar Kurulu
tarafından Devlet garantisinin durdurulmasına veya Devlet garantisi
verilmesinden tümüyle vazgeçilmesine karar verilmesi halinde Devlet garantisi
bedeli alınmaz.
Hesap
MADDE 8.- Türk Sivil Hava Aracı Siciline
kayıtlı hava araçlarının terör eylemlerine, savaş haline ve bunlara bağlı
risklere maruz kalmaları durumunda üçüncü şahısların uğrayacağı zararların
teminat altına alınması amacıyla, Müsteşarlık adına, Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası nezdinde Sivil Hava Araçları Üçüncü Şahıs Malî Mesuliyet Devlet
Garantisi Hesabı oluşturulmuştur. Devlet garantisi bedeli, ticarî hava taşıma
işletmeleri tarafından ücretli ve ücretsiz olarak seyahat eden yolculardan
tahsil edilmek ve bu Kanunda belirtilen yerleşik servis sağlayıcıları
tarafından ödenmek suretiyle, ait olduğu ay sonundan itibaren yirmibeş gün
içinde bu Hesaba yatırılır. Süresi içinde Hesaba yatırılmayan Devlet garantisi
bedeli, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine
göre tahsil edilir.
Hesaptan yapılacak her türlü ödeme için
Bakan yetkilidir.
Hesapta biriken meblağ, Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankası tarafından, değerini kaybetmemesi amacıyla nemalandırılır.
Hesaptan, risk transferi ve gerekli
görülen hizmetlerin alımı için ödeme yapılabilir.
Rizikonun gerçekleşmesi halinde ihtiyaç
duyulacak nakit, öncelikle söz konusu Hesapta bulunan tutardan, yeterli
olmaması halinde genel bütçeden karşılanır.
Devlet garantisi bedelinin tahsil
edilmesi, süresi içinde ve gerçeğe uygun olarak Hesaba yatırılıp
yatırılmadığının tespit edilmesi, Hesaptan yapılan ödemeler ve Hesapla ilgili
iş ve işlemlere ilişkin denetim Ulaştırma Bakanlığı ve Müsteşarlık tarafından
müştereken yapılır.
Gerekli görülmesi halinde, Hesapta biriken
meblağdan, bu Kanunda belirtilen amaçlar için yapılacak ödemeler düşüldükten
sonra, kalan tutarın tamamı veya belli bir kısmı Maliye Bakanlığı, Ulaştırma
Bakanlığı ve Bakanın müşterek kararıyla genel bütçeye gelir kaydedilir.
Hesap, Bakanlar Kurulunca Devlet garantisi
verilmesinden tümüyle vazgeçilmesine karar verilmesi halinde, Bakanlar Kurulu
kararı ile tasfiye edilir ve Hesapta kalan tutar genel bütçeye gelir
kaydedilir.
Yönetmelik
MADDE 9.- 8 inci madde uyarınca
oluşturulan Hesabın idaresi, Devlet garantisi bedelinin tahsil edilmesi,
toplanan kaynakların nemalandırılması, bu Kanun kapsamındaki ödemelerin
yapılması, risk transferi için yapılabilecek ödemeler ve gerekli görülen
hizmetlerin ve hizmet bedelinin belirlenmesi, bu ödemeler gerçekleştikten sonra
kalan bakiyenin bütçeye gelir kaydedilmesi, Devlet garantisinin durdurulması,
durdurma sonrası tekrar başlatılması, Devlet garantisi verilmesinden tümüyle
vazgeçilmesi, rizikonun gerçekleşmesi halinde uğranılan zararın beyan ve
tespiti ve Hesabın tasfiye sürecine girmesi halinde, tasfiyeye ilişkin usul ve
esaslar, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren üç ay içinde Ulaştırma
Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Müsteşarlık tarafından müştereken çıkarılacak
yönetmelikle belirlenir.
Yürürlük
MADDE 10. - Bu Kanunun 8 inci maddesi
yayımı tarihinden üç ay sonra, diğer maddeleri ise yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 11.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ
METİN
SİVİL HAVA
ARAÇLARI ÜÇÜNCÜ ŞAHIS MALÎ MESULİYET SİGORTASININ TİCARÎ OLARAK TEMİN
EDİLEMEYEN KISMININ DEVLET GARANTİSİ İLE KARŞILANMASI
HAKKINDA
KANUN TASARISI
Amaç
MADDE 1.- Bu Kanunun amacı, Türk Sivil
Hava Aracı Siciline kayıtlı hava araçlarının terör eylemlerine, savaş haline ve
bunlara bağlı risklere maruz kalmaları durumunda üçüncü şahısların uğrayacağı
zararları teminat altına alan sigortanın, uluslararası sivil havacılık ve
havalimanı otoritelerince yeterli görülen asgari sınırının, uluslararası
sigorta piyasalarından ticari olarak temin edilemeyen kısmının 31.12.2005
tarihine kadar vuku bulacak olaylar için 6 ncı madde hükmü saklı kalmak üzere
Devlet garantisi verilmesi suretiyle karşılanmasını sağlamaktır.
Kapsam
MADDE 2.- Bu Kanun, 1 inci maddede
belirtilen Devlet garantisinin geçerli olduğu durumlara, Devlet garantisi
verilen şahıslara, Devlet garantisine ilişkin üst sınıra, süreye, istisnalara,
bedele ve bu bedelin yatırılacağı hesaba ilişkin usul ve esasları kapsar.
Tanımlar
MADDE 3.- Bu Kanunda geçen;
a) Bakan: Hazine Müsteşarlığının bağlı
olduğu Bakanı,
b) Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını,
c) Terör eylemleri, savaş hali ve bunlara
bağlı riskler: Uluslararası sigorta ve reasürans piyasalarında verilen savaş
teminatı kapsamında, sigorta edilen riskleri,
d) Üçüncü şahıs: Hava aracının dışında
bulunan şahısları,
e) Sivil hava araçları üçüncü şahıs malî
mesuliyet sigortası: Sivil hava aracının veya sivil hava aracından düşen
parçaların, üçüncü şahısların ölümüne, yaralanmasına ve mal veya eşyalarının
zarar görmesine sebebiyet vermesi hallerini teminat altına alan sigortayı,
f) Yer hizmet kuruluşları: 2920 sayılı
Türk Sivil Havacılık Kanunu hükümlerine uygun olarak havaalanlarında yer
hizmeti vermek üzere çalışma ruhsatı alan özel hukuk tüzel kişiliği statüsündeki
kuruluşları,
g) İkram kuruluşları: 2920 sayılı Türk
Sivil Havacılık Kanunu hükümlerine uygun olarak havaalanlarında ikram hizmeti
vermek üzere çalışma ruhsatı alan özel hukuk tüzel kişiliği statüsündeki
kuruluşları,
h) Terminal işleticileri: Havaalanlarındaki
yolcu terminallerini işletmekten sorumlu kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek
ve tüzel kişileri,
ı) Yerleşik servis sağlayıcıları:
Havaalanlarında havayolu taşıyıcılarına hizmet sunan kamu kurum ve kuruluşları
ile gerçek ve tüzel kişileri,
j) Ücretli yolcu: Uluslararası anlaşmalara
istinaden geçerli bir bileti olan ve havayolu taşıyıcısının ücret tarifesinde
yer alan ücreti ödeyen yolcuyu,
k) Ücretsiz yolcu: Uluslararası
anlaşmalara istinaden geçerli bir bileti olan ve havayolu taşıyıcısının ücret
tarifesinde yer alan ücretten muaf olan yolcuyu,
l) Sub-charter: Uluslararası anlaşmalara
istinaden uçak, mürettebat, bakım ve sigorta kapsamında kısa süreli olarak
kiralanan uçakları,
m) Wet-lease: Kiraya verenin işletme
ruhsatı kapsamında işletilen hava aracının kira anlaşmasını,
n) Her bir olayda kullanılabilir senelik
toplam limit: Devlet garantisinin verilmeye başlandığı tarihten itibaren bir
yıl içinde meydana gelecek olaylar sonucu uğranılan toplam zarar için verilen
Devlet garantisinin her bir olay ve her bir yıl itibarıyla üst sınırını,
o) Hesap: Hazine Müsteşarlığı adına,
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdinde oluşturulan Sivil Hava Araçları
Üçüncü Şahıs Malî Mesuliyet Devlet Garantisi Hesabını,
İfade eder.
Devlet
garantisinin kapsamı
MADDE 4.- 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık
Kanunu kapsamında işletme ruhsatına sahip ticari hava taşıma işletmeleri adına
işletilen ve bunların işlettiği hava araçlarının iç ve dış hat seferlerini
kapsayan tüm uçuşlarının veya geçici süre ile yurt dışında sub-charter ve
wet-lease olarak uçuşuna müsaade edilen Türk Sivil Hava Aracı Siciline kayıtlı
hava araçlarının Ulaştırma Bakanlığından onay alınmış olan bölgelerdeki tüm
uçuşlarının ya da Türkiye Cumhuriyeti hudutları dahilindeki havaalanlarında,
yer hizmet kuruluşları, ikram kuruluşları ve terminal işleticileri gibi
yerleşik servis sağlayıcılarının faaliyetleri de dahil olmak üzere havaalanı
hizmetlerinin kullanılması suretiyle gerçekleştirilen; terör eylemleri ile söz
konusu hava araçlarının ve yer hizmet kuruluşlarının maruz kalacağı savaş hali
ve bunlara bağlı riskler dolayısıyla üçüncü şahısların uğrayacağı zararlar
Devlet garantisi kapsamındadır.
Devlet garantisi kapsamında olup da terör
eylemlerine, savaş haline ve bunlara bağlı risklere maruz kalan hava aracının
gövde hasarı, yolcu ve personelinin maruz kalacağı zararlar, üçüncü şahısların
uğradığı kâr kaybı ve kira kaybı zararları ile diğer dolaylı zararlar ve
Ulaştırma Bakanlığından yalnızca ön izin almış olan ticari hava taşıma işletmelerine
ait hava araçlarının üçüncü şahıslara verdiği zararlar Devlet garantisi kapsamı
dışındadır. Ancak, yurt dışından tescile esas işlemlerin yapılması için geçici
tescil veya uçuşa elverişlilik belgeleri ile yurda getirilen bir hava aracının
sebep olabileceği zararlar, bahse konu seferi kapsamak ve bir defaya mahsus
olmak üzere Devlet garantisi kapsamındadır.
Devlet
garantisinin üst sınırı
MADDE 5.- Devlet garantisinin her bir Türk
ticari hava taşıma işletmesi ve Türkiye Cumhuriyeti hudutları dahilindeki
havaalanlarında yerleşik her bir servis sağlayıcısı için ayrı ayrı olmak üzere,
her bir olayda kullanılabilir senelik toplam limit esasına göre belirlenen üst
sınırı 1.5 milyar ABD Dolarıdır. Bu sınırın, Devlet garantisinin verilmeye
başlandığı tarih itibarıyla bir yıl içinde herhangi bir zamanda aşılması
halinde, aşan kısım için Devlet garantisi verilmez.
Devlet garantisinin üst sınırını aşmamak
kaydıyla, Türk ticari hava taşıma işletmelerinin ve Türkiye Cumhuriyeti
hudutları dahilindeki havaalanlarında yerleşik servis sağlayıcılarının her biri
için verilen Devlet garantisi, Ulaştırma Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle
Bakan tarafından belirlenir.
Devlet
garantisinin durdurulması
MADDE 6.- Devlet garantisinin, terör
eylemlerini, savaş halini ve bunlara bağlı diğer riskleri teminat altına alan
sigortanın ticari olarak temin edilebilir hale gelmesi durumunda veya gerekli
görülen diğer hallerde durdurulmasına ve durdurma sonrası tekrar başlatılmasına
veya Devlet garantisi verilmesinden tümüyle vazgeçilmesine Bakanlar Kurulu
yetkilidir.
Devlet
garantisi bedeli
MADDE 7.- Türk Sivil Hava Aracı Siciline
kayıtlı hava araçlarıyla ücretli ve ücretsiz olarak seyahat eden yolcuların ve
havaalanlarında yerleşik servis sağlayıcılarının ödeyeceği Devlet garantisi
bedeli, Ulaştırma Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle Bakan tarafından
belirlenir veya değiştirilebilir. Devlet garantisi bedeli, katma değer vergisi
hariç olmak üzere her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.
6 ncı madde uyarınca Bakanlar Kurulu tarafından
Devlet garantisinin durdurulmasına veya Devlet garantisi verilmesinden tümüyle
vazgeçilmesine karar verilmesi halinde Devlet garantisi bedeli alınmaz.
Hesap
MADDE 8.- Türk Sivil Hava Aracı Siciline
kayıtlı hava araçlarının terör eylemlerine, savaş haline ve bunlara bağlı
risklere maruz kalmaları durumunda üçüncü şahısların uğrayacağı zararların
teminat altına alınması amacıyla, Müsteşarlık adına, Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası nezdinde Sivil Hava Araçları Üçüncü Şahıs Malî Mesuliyet Devlet Garantisi
Hesabı oluşturulmuştur. Devlet garantisi bedeli, ait olduğu ay sonundan
itibaren yirmibeş gün içinde bu Hesaba yatırılır. Söz konusu bedelin süresi
içinde yatırılmaması halinde Devlet garantisi durdurulur ve Hesaba yatırılmayan
Devlet garantisi bedeli, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
Hesabın ita amiri Bakan'dır.
Hesaptan, risk transferi ve gerekli
görülen hizmetlerin alımı için ödeme yapılabilir.
Rizikonun gerçekleşmesi halinde ihtiyaç duyulacak
nakit, öncelikle söz konusu Hesapta bulunan tutardan, yeterli olmaması halinde
genel bütçeden karşılanır.
Devlet garantisi bedelinin tahsil
edilmesi, süresi içinde ve gerçeğe uygun olarak Hesaba yatırılıp
yatırılmadığının tespit edilmesi, Hesaptan yapılan ödemeler ve Hesapla ilgili
iş ve işlemlere ilişkin denetim Ulaştırma Bakanlığı ve Müsteşarlık tarafından
müştereken yapılır.
Hesap, Bakanlar Kurulunca Devlet garantisi
verilmesinden tümüyle vazgeçilmesine karar verilmesi halinde, Bakanlar Kurulu
kararı ile tasfiye edilir ve Hesapta kalan tutar genel bütçeye gelir
kaydedilir.
Yönetmelik
MADDE 9.- 8 inci madde uyarınca
oluşturulan Hesabın idaresi, Devlet garantisi bedelinin tahsil edilmesi,
toplanan kaynakların nemalandırılması, bu Kanun kapsamındaki ödemelerin
yapılması, risk transferi için yapılabilecek ödemeler ve gerekli görülen
hizmetlerin ve hizmet bedelinin belirlenmesi, rizikonun gerçekleşmesi halinde
uğranılan zararın beyan ve tespiti ve Hesabın tasfiye sürecine girmesi halinde,
tasfiyeye ilişkin usul ve esaslar, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren üç ay
içinde Ulaştırma Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Müsteşarlık tarafından
müştereken çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Yürürlük
MADDE 10.- Bu Kanunun 8 inci maddesi
yayımı tarihinden üç ay sonra, diğer maddeleri ise yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 11.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
|
|
C. Çiçek |
M. V. Gönül |
A. Aksu |
|
|
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
|
|
K. Unakıtan |
H. Çelik |
Z. Ergezen |
|
|
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı V. |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
|
|
R. Akdağ |
M. H. Güler |
S. Güçlü |
|
|
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
|
|
M. Başesgioğlu |
A. Coşkun |
M. H. Güler |
|
|
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
|
|
E. Mumcu |
G. Akşit |
O. Pepe |
|
|
|
Çevre Bakanı |
|
|
|
|
K. Tüzmen |
|