Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 121)

 

4811 Sayılı Vergi Barışı Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında 4.4.2003 Tarihli ve 4840 Sayılı Kanun ve Anayasanın 89 uncu Maddesi Gereğince Cumhurbaşkanınca Bir Daha Görüşülmek Üzere Geri Gönderme

Tezkeresi ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/559)

 

 

T.C.

 

 

Cumhurbaşkanlığı

10.4.2003

 

Sayı : B.01.0.KKB.01-18/A-5-2003-459

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

İLGİ : 07.04.2003 günlü, A.01.0.GNS.0.10.00.02-1300/5231 sayılı yazınız.

Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu'nca 04.04.2003 gününde kabul edilen, 4840 sayılı "4811 Sayılı Vergi Barışı Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun" incelenmiştir:

İncelenen 4840 sayılı Yasa'nın 2. maddesiyle, 25.02.2003 günlü, 4811 sayılı Vergi Barışı Yasası'nın 10. maddesinin 4. fıkrasındaki "1 ay" ibaresi, "20 gün" olarak değiştirilmektedir.

4811 sayılı Yasa'nın 10. maddesinin 4. fıkrasında,

- Bu Yasa'ya göre matrah artırımında bulunulmasının, Yasa'nın yürürlüğe girdiği günden önce başlatılan vergi incelemeleri ile takdir işlemlerine engel oluşturmayacağı,

- Ancak, matrah artırımında bulunan yükümlülere ilişkin başlatılan vergi incelemeleri ve takdir işlemlerinin, bu Yasa'nın 7. maddesinin 13., 8. maddesinin 7. fıkraları saklı kalmak koşuluyla Yasa'nın yürürlüğe girdiği ayı izleyen ayın başından başlayarak 1 ay içinde sonuçlandırılamaması durumunda bu işlemlerin sürdürülemeyeceği,

- Bu süre içinde sonuçlandırılan vergi incelemeleri ile ilgili tarhiyat öncesi uzlaşma taleplerinin dikkate alınmayacağı,

- İnceleme ya da takdir sonucu tarhiyata konu matrah farkı saptanması durumunda, inceleme raporları ile takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına geçirildiği günden önce matrah artırımında bulunulmuş olması koşuluyla, inceleme ve takdir sonucu bulunan matrah farkının, bu Yasa'nın 7 ve 8. maddeleri ile birlikte değerlendirileceği,

- İnceleme ve takdir işlemlerinin sonuçlandırılmasından amacın, inceleme raporları ve takdir komisyonları kararlarının vergi dairesi kayıtlarına geçirilmesi olduğu,

belirtilmiştir.

4811 sayılı Yasa 27.02.2003 günlü Resmi Gazete'de yayımlanmış ve yayımlandığı gün yürürlüğe girmiştir. Buna göre, Yasa'nın 10. maddesinin 4. fıkrasında sözü edilen süre 31.03.2003 gününde sona ermiştir. Bir başka anlatımla, Yasa'nın 10. maddesi uyarınca matrah artırımında bulunan gelir ve kurumlar vergisi yükümlüleri hakkında, daha önce başlatılan vergi incelemeleri ve takdir işlemlerine göre tarhiyat yapılabilmesi için, bu inceleme ve işlemlere ilişkin rapor ve kararların 31.03.2003 gününe kadar vergi dairesi kayıtlarına girmiş olması gerekmektedir.

İncelenen Yasa'nın 2. maddesiyle yapılan değişiklik ile, vergi incelemelerinin bitiş günü 31.03.2003'den 20.03.2003'e çekilmektedir. Ayrıca, incelenen Yasa'nın 3. maddesinde de, bu değişikliğin Vergi Barışı Yasası'nın yayımlandığı gün olan 27.02.2003'ten geçerli olarak yayımı gününde yürürlüğe gireceği belirtilmektedir.

İncelenen Yasa'nın 2. maddesiyle yapılan değişikliğin yürürlüğe girmesi durumunda, Vergi Barışı Yasası'na göre 31.03.2003 gününe kadar vergi dairesi kayıtlarına giren vergi inceleme raporları ile takdir komisyonları raporları üzerinden işlem yapılacak iken, bu süre 20.03.2003 gününe çekilerek, 21.03.2003-31.03.2003 günlerinde vergi dairesi kayıtlarına giren rapor ve kararlar geçersiz sayılacaktır.

Böylece, haklarında yapılan vergi incelemesi ya da takdir işlemleri 21-31 Mart 2003 günlerinde sonuçlanan ve bu sonuca göre noksan bildirimde bulundukları ortaya çıkan vergi yükümlüleri, rapor ve kararlardaki vergi farklarını ödemekten kurtarılmaktadır.

Yapılan düzenlemede, özellikle "20 Mart" gününün seçilmiş olması, vergi inceleme raporları ya da takdir komisyonu kararları 21-31 Mart 2003 günlerinde vergi dairesi kayıtlarına giren belli vergi yükümlülerini korumak ve bunların söz konusu rapor ya da kararlardan olumsuz etkilenmelerini önlemek amacıyla değişiklik yapıldığında kuşkuya yer bırakmamaktadır.

Vergi Barışı Yasası'nın yürürlüğe girmesinin üzerinden henüz otuzbeş gün geçmişken böyle bir değişikliğin kabul edilmesinin haklı bir nedeni bulunmamaktadır. Nitekim, Yasa'nın gerekçesinde de, bu değişikliğe ilişkin bir nedene yer verilmemiştir.

Kuşkusuz, bir yasanın uygulanması aşamasında ortaya çıkan boşluk ya da aksaklıkların giderilmesi için, yasanın yürürlüğe girmesinin üzerinden çok kısa bir süre geçse de, yeni bir yasal düzenleme yapılması hukukun gereğidir.

Ancak, ortada böyle bir hukuksal gereklilik yokken, kimi vergi yükümlülerini salt vergi inceleme raporu ya da takdir komisyon kararında belirtilen ek vergiden kurtarmak için yapılan düzenleme, hukuksal temelden yoksun bulunmakta ve kamu yararı amacıyla bağdaşmamaktadır.

Vergi inceleme süresinin, öngörülen süre dolduktan ve vergi bildirimlerinde yer verilen matrahlardaki düşüklük somut biçimde saptandıktan sonra, geriye dönük olarak ve kimi kişi ya da kuruluşların daha az vergi ödemelerine olanak sağlayacak biçimde kısaltılması, yapılan düzenlemenin kamu yararıyla ve hukuk devleti ilkesiyle bağdaşmadığını açıkça ortaya koymakta, "devlete güven" duygusunu zedelemektedir.

Ayrıca, yapılan değişiklik Vergi Barışı Yasası'nın amacıyla da çelişmektedir. Vergi Barışı Yasası'nın amacı, vergi gelirleri tahsilatını artırarak Hazine'nin nakit gereksiniminin karşılanmasıdır. İncelenen Yasa ile, öngörülen vergi inceleme süresinin kısaltılması, gelir azaltıcı sonucu nedeniyle Vergi Barışı Yasası'nın bu amacıyla bağdaşmamaktadır.

Yukarıda açıklanan gerekçelerle yayımlanması uygun bulunmayan 4840 sayılı "4811 Sayılı Vergi Barışı Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun", 2. maddesi ve bu maddeyle bağlantısı nedeniyle 3. maddesinin Türkiye Büyük Millet Meclisi'nce bir kez daha görüşülmesi için, Anayasa'nın değişik 89. ve 104. maddeleri uyarınca ilişikte geri gönderilmiştir.

 

                        Ahmet Necdet SEZER

                        CUMHURBAŞKANI

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

16.4.2003

 

Esas No. : 1/559

 

 

Karar No. : 23

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu'nca görüşülerek kabul edilen  ve onaylanmak üzere 07.04.2003 tarihinde Cumhurbaşkanlığı yüce makamına sunulan  04.04.2003 tarih ve 4840 sayılı "4811 sayılı Vergi Barışı Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun"un 2 inci maddesi ve bu maddeyle bağlantısı nedeniyle 3 üncü maddesi, Cumhurbaşkanınca, Anayasanın değişik 89 ve 104 üncü maddeleri uyarınca yayımlanması kısmen uygun bulunmayarak;  bir defa daha görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı'na geri gönderilmiş ve Başkanlıkça 15.04.2003  tarihinde gerekçeli geri gönderme tezkeresi ile birlikte Komisyonumuza havale edilmiştir.

Bu defa Komisyonumuzun 16.04.2003 tarihinde yaptığı 36 ncı birleşiminde, anılan Kanun ile  Geri Gönderme Tezkeresi, Hükümeti temsilen Maliye Bakanı  Kemal UNAKITAN  ile Maliye Bakanlığı temsilcileri ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı  temsilcilerinin  de katılımıyla incelenip görüşülmüştür.

Cumhurbaşkanlığı Geri Gönderme Tezkeresinde;

- 4840 sayılı Kanun'un 2 inci maddesiyle değiştirilen 4811 sayılı Kanun'un 10 uncu maddesinin (4) numaralı fıkrasında yer alan "1 ay" ibaresinin "20 gün" olarak değiştirilmesiyle; 4811 sayılı  Vergi Barışı Kanunu'na göre 31.03.2003 gününe kadar  vergi dairesi kayıtlarına giren vergi inceleme raporları ile takdir komisyonları raporları üzerinden işlem yapılacak iken, bu sürenin 20.03.2003 gününe çekilerek, 21.03.2003 - 31.03.2003 günlerinde vergi dairesi kayıtlarına giren rapor ve kararların geçersiz sayılacağı, böylece bu süre içinde sonuçlanan ve bu sonuca göre noksan bildirimde bulundukları ortaya çıkan vergi mükelleflerinin, rapor ve kararlardaki  vergi farklarını ödemekten kurtarıldığı,

- Yapılan bu düzenlemeyle  21- 31 Mart 2003 günlerinde vergi dairesi kayıtlarına giren belli  vergi mükelleflerinin  lehine  bir düzenleme yapıldığı, hiçbir hukuksal gereklilik yokken yapılan bu değişikliğin hukuksal temelden yoksun bulunduğu ve kamu yararı amacıyla bağdaşmadığı,

- Vergi inceleme süresinin,öngörülen süre dolduktan ve vergi bildirimlerinde yer verilen matrahlardaki düşüklük somut biçimde saptandıktan sonra geriye dönük olarak yapılan bu değişiklikle kimi kişi yada kuruluşların daha az vergi ödemelerine olanak sağlayacak  bir şekilde kısaltılmasının hukuk devleti ilkesiyle  bağdaşmayacağı ve devlete güven duygusunun zedeleneceği,

- Ayrıca, Vergi Barışı Kanunu'nun amacı vergi tahsilatını artırarak Hazinenin  nakit gereksinimini karşılamak olduğu, yapılan değişiklikle vergi inceleme süresinin kısaltılması sonucu gelir azaltıcı bir etki ortaya çıkacağı ve Vergi Barışı  Kanunu'nun amacıyla çeliştiği,

Şeklindeki değerlendirmeler sonucunda, 4840 sayılı Kanun'un 2 inci ve bu maddeyle bağlantısı nedeniyle 3 üncü maddesinin Türkiye Büyük Millet Meclisi'nce bir kez daha görüşülmesi için, Anayasanın  89 ve 104 üncü maddeleri uyarınca iade edilmiştir.

Komisyonumuzda, Kanun'un sadece Cumhurbaşkanı tarafından geri gönderilen 2 ve 3 üncü maddelerinin görüşülmesine ilişkin bir önergenin kabulü üzerine anılan maddeler ve Geri Gönderme Tezkeresi' nin tümü üzerinde yapılan görüşmeler sonucunda;  Kanunun 2 nci maddesi; hukuken tekemmül etmiş işlemlerin geriye dönük olarak yok sayılması sonucunu doğurduğu anlaşıldığından oyçokluğu ile metinden çıkarılmış, 3 üncü maddesi ise 2 nci madde olarak aynen kabul edilmiş ve Kanunun başlığı da buna göre yeniden düzenlenmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

Afyon

Bursa

Muş

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sekmen

Mahmut Göksu

Mehmet Melik Özmen

 

İstanbul

Adıyaman

Ağrı

 

Üye

Üye

Üye

 

Ruhi Açıkgöz

Bülent Gedikli

Mehmet Zekai Özcan

 

Aksaray

Ankara

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

Osman Kaptan

Mehmet Mesut Özakcan

Ali Osman Sali

 

Antalya

Aydın

Balıkesir

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Kemal Deveciler

Aziz Akgül

Ömer Abuşoğlu

 

Balıkesir

Diyarbakır

Gaziantep

 

Üye

Üye

Üye

 

Nurettin Canikli

M. Emin Murat Bilgiç

Nazım Ekren

 

Giresun

Isparta

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Alaattin Büyükkaya

Birgen Keleş

Ali Kemal Kumkumoğlu

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Topuz

M. Mustafa Açıkalın

Kıvılcım Kemal Anadol

 

İstanbul

İstanbul

İzmir

 

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Hakkı Akalın

Mehmet Ceylan

Y. Selahattin Beyribey

 

İzmir

Karabük

Kars

 

Üye

Üye

Üye

 

Taner Yıldız

Mustafa Ünaldı

Ali Er

 

Kayseri

Konya

Mersin

 

Üye

Üye

Üye

 

Gürol Ergin

Kazım Türkmen

Erol Aslan Cebeci

 

Muğla

Ordu

Sakarya

 

Üye

Üye

Üye

 

Musa Uzunkaya

Enis Tütüncü

Mehmet Akif Hamzaçebi

 

Samsun

Tekirdağ

Trabzon

 

 

Üye

 

 

 

Mustafa Zeydan

 

 

 

Hakkâri

 


ANAYASANIN 89 UNCU MADDESİ

GEREĞİNCE CUMHURBAŞKANINCA BİR

DAHA GÖRÜŞÜLMEK ÜZERE GERİ

GÖNDERİLEN KANUN

4811 SAYILI VERGİ BARIŞI KANUNU-NUN BAZI MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN

 

  Kanun No. 4840      Kabul Tarihi : 4.4.2004

MADDE 1. - 25.2.2003 tarihli ve 4811 sayılı Vergi Barışı Kanununun 7 nci maddesine aşağıdaki (14) numaralı fıkra eklenmiştir.

14. Bu maddede yer alan asgarî matrah artırımı tutarları, 27.2.2003 tarihinden itibaren uygulanmak üzere adi ortaklıkların gerçek kişi ortakları ile kalkınmada öncelikli yörelerde mükellefiyet kaydı bulunan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri için % 50 oranında, diğer illerde ise % 25 oranında indirilerek uygulanır.

MADDE 2. - Vergi Barışı Kanununun 10 uncu maddesinin (4) numaralı fıkrasında yer alan “1 ay” ibaresi “20 gün” olarak değiştirilmiştir.

MADDE 3. - Bu Kanun 27.2.2003 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.


PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

 

 

4811 SAYILI VERGİ BARIŞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA

KANUN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 2. - Kanunun 3 üncü maddesi 2 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.