Dönem
: 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 121)
4811 Sayılı Vergi Barışı Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik
Yapılması Hakkında 4.4.2003 Tarihli ve 4840 Sayılı Kanun ve Anayasanın 89 uncu
Maddesi Gereğince Cumhurbaşkanınca Bir Daha
Görüşülmek Üzere Geri Gönderme
Tezkeresi ve
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/559)
|
T.C. |
|
|
Cumhurbaşkanlığı |
10.4.2003 |
|
Sayı : B.01.0.KKB.01-18/A-5-2003-459 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İLGİ : 07.04.2003 günlü,
A.01.0.GNS.0.10.00.02-1300/5231 sayılı yazınız.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu'nca 04.04.2003 gününde kabul
edilen, 4840 sayılı "4811 Sayılı Vergi Barışı Kanununun Bazı Maddelerinde
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun" incelenmiştir:
İncelenen 4840 sayılı Yasa'nın 2. maddesiyle, 25.02.2003 günlü, 4811
sayılı Vergi Barışı Yasası'nın 10. maddesinin 4. fıkrasındaki "1 ay"
ibaresi, "20 gün" olarak değiştirilmektedir.
4811 sayılı Yasa'nın 10. maddesinin 4. fıkrasında,
- Bu Yasa'ya göre matrah artırımında bulunulmasının, Yasa'nın yürürlüğe
girdiği günden önce başlatılan vergi incelemeleri ile takdir işlemlerine engel
oluşturmayacağı,
- Ancak, matrah artırımında bulunan yükümlülere ilişkin başlatılan vergi
incelemeleri ve takdir işlemlerinin, bu Yasa'nın 7. maddesinin 13., 8.
maddesinin 7. fıkraları saklı kalmak koşuluyla Yasa'nın yürürlüğe girdiği ayı
izleyen ayın başından başlayarak 1 ay içinde sonuçlandırılamaması durumunda bu
işlemlerin sürdürülemeyeceği,
- Bu süre içinde sonuçlandırılan vergi incelemeleri ile ilgili tarhiyat
öncesi uzlaşma taleplerinin dikkate alınmayacağı,
- İnceleme ya da takdir sonucu tarhiyata konu matrah farkı saptanması
durumunda, inceleme raporları ile takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi
kayıtlarına geçirildiği günden önce matrah artırımında bulunulmuş olması
koşuluyla, inceleme ve takdir sonucu bulunan matrah farkının, bu Yasa'nın 7 ve
8. maddeleri ile birlikte değerlendirileceği,
- İnceleme ve takdir işlemlerinin sonuçlandırılmasından amacın, inceleme
raporları ve takdir komisyonları kararlarının vergi dairesi kayıtlarına
geçirilmesi olduğu,
belirtilmiştir.
4811 sayılı Yasa 27.02.2003 günlü Resmi Gazete'de yayımlanmış ve
yayımlandığı gün yürürlüğe girmiştir. Buna göre, Yasa'nın 10. maddesinin 4.
fıkrasında sözü edilen süre 31.03.2003 gününde sona ermiştir. Bir başka
anlatımla, Yasa'nın 10. maddesi uyarınca matrah artırımında bulunan gelir ve
kurumlar vergisi yükümlüleri hakkında, daha önce başlatılan vergi incelemeleri
ve takdir işlemlerine göre tarhiyat yapılabilmesi için, bu inceleme ve
işlemlere ilişkin rapor ve kararların 31.03.2003 gününe kadar vergi dairesi
kayıtlarına girmiş olması gerekmektedir.
İncelenen Yasa'nın 2. maddesiyle yapılan değişiklik ile, vergi
incelemelerinin bitiş günü 31.03.2003'den 20.03.2003'e çekilmektedir. Ayrıca,
incelenen Yasa'nın 3. maddesinde de, bu değişikliğin Vergi Barışı Yasası'nın
yayımlandığı gün olan 27.02.2003'ten geçerli olarak yayımı gününde yürürlüğe
gireceği belirtilmektedir.
İncelenen Yasa'nın 2. maddesiyle yapılan değişikliğin yürürlüğe girmesi
durumunda, Vergi Barışı Yasası'na göre 31.03.2003 gününe kadar vergi dairesi
kayıtlarına giren vergi inceleme raporları ile takdir komisyonları raporları
üzerinden işlem yapılacak iken, bu süre 20.03.2003 gününe çekilerek,
21.03.2003-31.03.2003 günlerinde vergi dairesi kayıtlarına giren rapor ve
kararlar geçersiz sayılacaktır.
Böylece, haklarında yapılan vergi incelemesi ya da takdir işlemleri
21-31 Mart 2003 günlerinde sonuçlanan ve bu sonuca göre noksan bildirimde
bulundukları ortaya çıkan vergi yükümlüleri, rapor ve kararlardaki vergi
farklarını ödemekten kurtarılmaktadır.
Yapılan düzenlemede, özellikle "20 Mart" gününün seçilmiş
olması, vergi inceleme raporları ya da takdir komisyonu kararları 21-31 Mart
2003 günlerinde vergi dairesi kayıtlarına giren belli vergi yükümlülerini
korumak ve bunların söz konusu rapor ya da kararlardan olumsuz etkilenmelerini
önlemek amacıyla değişiklik yapıldığında kuşkuya yer bırakmamaktadır.
Vergi Barışı Yasası'nın yürürlüğe girmesinin üzerinden henüz otuzbeş gün
geçmişken böyle bir değişikliğin kabul edilmesinin haklı bir nedeni
bulunmamaktadır. Nitekim, Yasa'nın gerekçesinde de, bu değişikliğe ilişkin bir
nedene yer verilmemiştir.
Kuşkusuz, bir yasanın uygulanması aşamasında ortaya çıkan boşluk ya da
aksaklıkların giderilmesi için, yasanın yürürlüğe girmesinin üzerinden çok kısa
bir süre geçse de, yeni bir yasal düzenleme yapılması hukukun gereğidir.
Ancak, ortada böyle bir hukuksal gereklilik yokken, kimi vergi
yükümlülerini salt vergi inceleme raporu ya da takdir komisyon kararında
belirtilen ek vergiden kurtarmak için yapılan düzenleme, hukuksal temelden
yoksun bulunmakta ve kamu yararı amacıyla bağdaşmamaktadır.
Vergi inceleme süresinin, öngörülen süre dolduktan ve vergi
bildirimlerinde yer verilen matrahlardaki düşüklük somut biçimde saptandıktan
sonra, geriye dönük olarak ve kimi kişi ya da kuruluşların daha az vergi
ödemelerine olanak sağlayacak biçimde kısaltılması, yapılan düzenlemenin kamu
yararıyla ve hukuk devleti ilkesiyle bağdaşmadığını açıkça ortaya koymakta,
"devlete güven" duygusunu zedelemektedir.
Ayrıca, yapılan değişiklik Vergi Barışı Yasası'nın amacıyla da
çelişmektedir. Vergi Barışı Yasası'nın amacı, vergi gelirleri tahsilatını
artırarak Hazine'nin nakit gereksiniminin karşılanmasıdır. İncelenen Yasa ile,
öngörülen vergi inceleme süresinin kısaltılması, gelir azaltıcı sonucu
nedeniyle Vergi Barışı Yasası'nın bu amacıyla bağdaşmamaktadır.
Yukarıda açıklanan gerekçelerle yayımlanması uygun bulunmayan 4840
sayılı "4811 Sayılı Vergi Barışı Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun", 2. maddesi ve bu maddeyle bağlantısı nedeniyle
3. maddesinin Türkiye Büyük Millet Meclisi'nce bir kez daha görüşülmesi için,
Anayasa'nın değişik 89. ve 104. maddeleri uyarınca ilişikte geri
gönderilmiştir.
Ahmet Necdet SEZER
CUMHURBAŞKANI
Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
16.4.2003 |
|
Esas No. : 1/559 |
|
|
Karar No. : 23 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu'nca
görüşülerek kabul edilen ve onaylanmak
üzere 07.04.2003 tarihinde Cumhurbaşkanlığı yüce makamına sunulan 04.04.2003 tarih ve 4840 sayılı "4811
sayılı Vergi Barışı Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun"un 2 inci maddesi ve bu maddeyle bağlantısı nedeniyle 3 üncü
maddesi, Cumhurbaşkanınca, Anayasanın değişik 89 ve 104 üncü maddeleri uyarınca
yayımlanması kısmen uygun bulunmayarak;
bir defa daha görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığı'na geri gönderilmiş ve Başkanlıkça 15.04.2003 tarihinde gerekçeli geri gönderme tezkeresi
ile birlikte Komisyonumuza havale edilmiştir.
Bu defa Komisyonumuzun 16.04.2003 tarihinde yaptığı 36
ncı birleşiminde, anılan Kanun ile Geri
Gönderme Tezkeresi, Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Kemal UNAKITAN ile Maliye
Bakanlığı temsilcileri ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımıyla incelenip görüşülmüştür.
Cumhurbaşkanlığı Geri Gönderme Tezkeresinde;
- 4840 sayılı Kanun'un 2 inci maddesiyle değiştirilen
4811 sayılı Kanun'un 10 uncu maddesinin (4) numaralı fıkrasında yer alan
"1 ay" ibaresinin "20 gün" olarak değiştirilmesiyle; 4811
sayılı Vergi Barışı Kanunu'na göre
31.03.2003 gününe kadar vergi dairesi
kayıtlarına giren vergi inceleme raporları ile takdir komisyonları raporları
üzerinden işlem yapılacak iken, bu sürenin 20.03.2003 gününe çekilerek,
21.03.2003 - 31.03.2003 günlerinde vergi dairesi kayıtlarına giren rapor ve
kararların geçersiz sayılacağı, böylece bu süre içinde sonuçlanan ve bu sonuca
göre noksan bildirimde bulundukları ortaya çıkan vergi mükelleflerinin, rapor
ve kararlardaki vergi farklarını
ödemekten kurtarıldığı,
- Yapılan bu düzenlemeyle 21- 31 Mart 2003 günlerinde vergi dairesi kayıtlarına giren
belli vergi mükelleflerinin lehine
bir düzenleme yapıldığı, hiçbir hukuksal gereklilik yokken yapılan bu
değişikliğin hukuksal temelden yoksun bulunduğu ve kamu yararı amacıyla
bağdaşmadığı,
- Vergi inceleme süresinin,öngörülen süre dolduktan ve
vergi bildirimlerinde yer verilen matrahlardaki düşüklük somut biçimde
saptandıktan sonra geriye dönük olarak yapılan bu değişiklikle kimi kişi yada
kuruluşların daha az vergi ödemelerine olanak sağlayacak bir şekilde kısaltılmasının hukuk devleti
ilkesiyle bağdaşmayacağı ve devlete
güven duygusunun zedeleneceği,
- Ayrıca, Vergi Barışı Kanunu'nun amacı vergi
tahsilatını artırarak Hazinenin nakit
gereksinimini karşılamak olduğu, yapılan değişiklikle vergi inceleme süresinin
kısaltılması sonucu gelir azaltıcı bir etki ortaya çıkacağı ve Vergi Barışı Kanunu'nun amacıyla çeliştiği,
Şeklindeki değerlendirmeler sonucunda, 4840 sayılı
Kanun'un 2 inci ve bu maddeyle bağlantısı nedeniyle 3 üncü maddesinin Türkiye
Büyük Millet Meclisi'nce bir kez daha görüşülmesi için, Anayasanın 89 ve 104 üncü maddeleri uyarınca iade
edilmiştir.
Komisyonumuzda, Kanun'un sadece Cumhurbaşkanı
tarafından geri gönderilen 2 ve 3 üncü maddelerinin görüşülmesine ilişkin bir
önergenin kabulü üzerine anılan maddeler ve Geri Gönderme Tezkeresi' nin tümü
üzerinde yapılan görüşmeler sonucunda;
Kanunun 2 nci maddesi; hukuken tekemmül etmiş işlemlerin geriye dönük
olarak yok sayılması sonucunu doğurduğu anlaşıldığından oyçokluğu ile metinden
çıkarılmış, 3 üncü maddesi ise 2 nci madde olarak aynen kabul edilmiş ve Kanunun
başlığı da buna göre yeniden düzenlenmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
Mehmet Melik Özmen |
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ağrı |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ruhi Açıkgöz |
Bülent Gedikli |
Mehmet Zekai Özcan |
|
Aksaray |
Ankara |
Ankara |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Osman Kaptan |
Mehmet Mesut Özakcan |
Ali Osman Sali |
|
Antalya |
Aydın |
Balıkesir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ali Kemal Deveciler |
Aziz Akgül |
Ömer Abuşoğlu |
|
Balıkesir |
Diyarbakır |
Gaziantep |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Nurettin Canikli |
M. Emin Murat Bilgiç |
Nazım Ekren |
|
Giresun |
Isparta |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Alaattin Büyükkaya |
Birgen Keleş |
Ali Kemal Kumkumoğlu |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ali Topuz |
M. Mustafa Açıkalın |
Kıvılcım Kemal Anadol |
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hakkı Akalın |
Mehmet Ceylan |
Y. Selahattin Beyribey |
|
İzmir |
Karabük |
Kars |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Taner Yıldız |
Mustafa Ünaldı |
Ali Er |
|
Kayseri |
Konya |
Mersin |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Gürol Ergin |
Kazım Türkmen |
Erol Aslan Cebeci |
|
Muğla |
Ordu |
Sakarya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Musa Uzunkaya |
Enis Tütüncü |
Mehmet Akif Hamzaçebi |
|
Samsun |
Tekirdağ |
Trabzon |
|
|
Üye |
|
|
|
Mustafa Zeydan |
|
|
|
Hakkâri |
|
ANAYASANIN 89
UNCU MADDESİ
GEREĞİNCE
CUMHURBAŞKANINCA BİR
DAHA GÖRÜŞÜLMEK
ÜZERE GERİ
GÖNDERİLEN KANUN
4811 SAYILI VERGİ BARIŞI KANUNU-NUN BAZI
MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
Kanun No. 4840 Kabul
Tarihi : 4.4.2004
MADDE 1. -
25.2.2003 tarihli ve 4811 sayılı Vergi Barışı Kanununun 7 nci maddesine
aşağıdaki (14) numaralı fıkra eklenmiştir.
14. Bu
maddede yer alan asgarî matrah artırımı tutarları, 27.2.2003 tarihinden
itibaren uygulanmak üzere adi ortaklıkların gerçek kişi ortakları ile
kalkınmada öncelikli yörelerde mükellefiyet kaydı bulunan gelir ve kurumlar
vergisi mükellefleri için % 50 oranında, diğer illerde ise % 25 oranında
indirilerek uygulanır.
MADDE 2. -
Vergi Barışı Kanununun 10 uncu maddesinin (4) numaralı fıkrasında yer alan “1
ay” ibaresi “20 gün” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 3. -
Bu Kanun 27.2.2003 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
MADDE 4. -
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
4811 SAYILI VERGİ BARIŞI KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN
MADDE 2. - Kanunun 3 üncü maddesi 2 nci madde olarak
aynen kabul edilmiştir.