Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 188)
Türkiye Cumhuriyeti ile
Şili Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına
İlişkin Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporu (1/389)
Not : Tasarı Başkanlıkça,
Plan ve Bütçe ve Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 13.1.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-279/295
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
LİSTE
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/262 Türkiye Cumhuriyeti ile Irak
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/266 Dünya Turizm Teşkilâtı Tüzüğünün Bazı
Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/267 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/269 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Polonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Tadiline İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/270 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Litvanya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/273 Uluslararası Sergilere İlişkin Sözleşme ile
Sözleşmeye Değişiklik Getiren Uluslararası Sergiler Bürosu Genel Kurul Kararına
Katılmamızın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/274 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki
Turizm İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/283 Türkiye Cumhuriyeti ile Litvanya
Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Hukukî ve Adlî İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/286 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Göç Örgütü Arasında Örgütün Türkiye’deki Hukuksal Durumu,
Ayrıcalıkları ve Dokunulmazlıkları Hakkında
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/290 Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/293 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Lübnan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/300 Batı Avrupa Birliği, Ulusal
Temsilciler ve Uluslararası Görevlilerin Statüsü Hakkında Anlaşmanın, Türkiye
Tarafından Batı Avrupa Silâhlanma Örgütü Faaliyetleri ile İlgili Olarak
Uygulanması ve Buna İlişkin Mektupların Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/308 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/312 Türkiye Cumhuriyeti ile Moldova
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/319 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Moldova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/327 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney
Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/420 Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler,
Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına
Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/446 Köy Kanununun Bir Maddesinin
Değiştirilmesi ile Aynı Kanuna Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/489 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Gürcistan Hükümeti Arasında SosyalGüvenlik Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/508 Bir Evlenme Akdine Dayanmayan
Birleşmelerin Evlilik ve Evlilik Dışında Doğan Çocukların Düzgün Nesepli Olarak
Tesciline İlişkin Kanun Tasarısı
1/511 Türkiye Cumhuriyeti ile Türk Kültür ve
Sanatları Ortak Yönetimi Genel Müdürlüğü Arasında Arsa Tahsisi Hakkında
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/530 Türkiye
Cumhuriyeti ile Şili Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve
Korunmasına İlişkin Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/541 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolünde Yapılan Değişikliğin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/542 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Letonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte
Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşması ve Eki
Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/555 İzmirGaz ve Ulaşım Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı
1/557 Taşınmaz Mal Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin
Önlenmesi Hakkında Kanuna Bazı Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/559 Devlet Mezarlığı Dışında Defnedilen
Bazı Devlet Büyüklerinin Mezarları Hakkında Kanun Tasarısı
1/560 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/561 Eski Yugoslavya’da İşlenen Bazı
Suçların Kovuşturulması Hakkında Kanun Tasarısı
1/565 Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunun Bir
Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/568 Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında Kanunun
Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/569 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun
Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/570 Kimlik Bildirme Kanununun Bir
Maddesinin Değiştirilmesi ve Bu Kanuna Bir Ek Madde ile Bir Geçici Madde
Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/571 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/572 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa
İki Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/573 Uzman Jandarma Kanununun Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/579 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Uluslararası Çalışma Örgütü Arasında Uluslararası Çalışma Örgütünün Ankara’daki
Ofisi İçin Yer Tahsisine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/591 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Cezayir Demokratik Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı
Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/598 Akdeniz’de Tehlikeli Atıkların Sınırötesi
Hareketleri ve Bertarafından Kaynaklanan Kirliliğin Önlenmesi Protokolünün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/600 Su Ürünleri Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/605 Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/613 Ev Hayvanlarının Korunmasına Dair
Avrupa Sözleşmesinin OnaylanmasınınUygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/626 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bosna-Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Kültür Merkezlerinin Kuruluşu ve İşleyişi
Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/648 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bahreyn Devleti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/649 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/653 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bosna
ve Hersek Bakanlar Kurulu Arasında Ankara ve Saraybosna’da Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/654 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bangladeş Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde
Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/655 Özel Karayolu TaşıtlarınınGeçici
İthaline Dair Gümrük Sözleşmesi Değişikliklerinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/665 TürkiyeCumhuriyeti Hükümeti ile Venezuela
Cumhuriyeti Hükümeti Arasındaki Turizm Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/666 Türkiye Cumhuriyeti ile Türkmenistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Aşkabad’da Diplomatik
Temsilciliklerin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/667 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Amerika
Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Belbaşı Tesisinin Kapanması ve Yeni Bir
Sismik Araştırma İstasyonunun Faal Hale Getirilmesi ile İlgili Anlaşmanın
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/671 Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/680 Devlet Memurları Kanunu ile Kamu
İktisadî Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 Sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun
Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/683 Türkiye Cumhuriyeti ile Tacikistan
Cumhuriyeti Hükümetleri Arasında Ankara ve Duşanbe’de Diplomatik
Temsilciliklerinin Yerleşimine İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/687 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Büyük
Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı Hükümeti Arasında Sosyal Güvenlik
Sözleşmesinin ve Eki Sağlık Bakımı Hakkında Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/688 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Fransa Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Amaçlı
Kullanımı İçin İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/732 Telsiz Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/735 Türkiye Cumhuriyeti ile Moğolistan
Arasında Hukukî, Ticarî ve Cezaî Konularda Adlî Yardımlaşma Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/746 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/749 Karayolu Taşımacılığında Çalışma Saatleri ve
Dinlenme Sürelerine İlişkin 153 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/750 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Fas
Krallığı Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına
İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/761 Birleşmiş Milletler Hazır Barış Gücü
Düzenlemeleri Sistemine Katkılar Hakkında Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Birleşmiş Milletler Arasında Ortak Niyet Beyanının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/766 Eşyanın Sınırlardaki Kontrollerinin
Uyumlaştırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/771 Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı
ile Birleşik Meksika Devletleri Sağlık Bakanlığı Arasında Sağlık Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/778 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonu Arasında Merkez Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/783 Emniyet Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri Tazminat
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/785 Vatandaşlık Belgesi Verilmesine İlişkin
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/786 Kişi Halleri Konusunda Milletlerarası
Karşılıklı Bilgi Verilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/787 Ahvali Şahsiye Belgelerinde Yer Alan
Bilgilerin Kodlanmasına İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/788 Yaşam Belgesi Verilmesine Dair
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/799 Ahvali Şahsiye Cüzdanlarının
Tanınmasına ve Güncelleştirilmesine İlişkin Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/802 Türkiye Cumhuriyeti ile Çek
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasının ve Eki Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/803 Türk Polis Teşkilâtını Güçlendirme
Vakfı Kanunu Tasarısı
1/804 İçişleri Bakanlığı Teşkilât ve
Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/810 Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/813 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Moldova
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Savunma Sanayii İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/815 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hırvatistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sağlık Alanında İşbirliğine Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/827 Ozon Tabakasını İncelten Maddelere
Dair Montreal Protokolü Değişikliğinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında
Kanun Tasarısı
1/829 Türkiye Cumhuriyeti ile Ukrayna
Arasında Hukukî Konularda Adlî Yardımlaşma ve İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/830 Türkiye Cumhuriyeti ile Amerika
Birleşik Devletleri Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Kullanımına İlişkin
İşbirliği Anlaşması ve Eki Mutabakat Zaptının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/831 Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesinin Biyogüvenlik
Kartagena Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/833 Türkiye Cumhuriyeti ile Filipinler
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/834 Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU)
Kuruluş Yasası ve Sözleşmesinde Değişiklik Yapan Kyoto ve Minneapolis Tam
Yetkili Konferansları Sonuç Belgelerinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
KanunTasarısı
1/852 Nüfus Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı
1/853 Avrupa Peyzaj Sözleşmesinin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/855 Türkiye Cumhuriyeti ile İtalya
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/867 Türkiye Cumhuriyeti ile Gürcistan
Arasında Ortak Sınırın Anti-Personel Mayınlardan Arındırılması ve Bunların
Gelecekte Sınır Koruma Amacıyla Kullanılmaması İçin Bir İkili Rejim Tesis
Edilmesi Hakkında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/868 Türkiye Cumhuriyeti ve Slovak
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/871 1990 Tarihli Petrol Kirliliğine Karşı
Hazırlıklı Olma, Müdahale ve İşbirliği ile İlgili Uluslararası Sözleşme ve
Eklerine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/872 Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/877 Uydular Aracılığı ile Haberleşme Uluslararası
Teşkilatı (INTELSAT) Anlaşmasının ve İşletme Anlaşmasında Yapılan Değişikliğin
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/881 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Yugoslavya Federal Cumhuriyeti Federal Hükümeti Arasında Yatırımların
Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/890 Tehlikeli Atıkların Sınırötesi Taşınımının ve
Bertaraf Edilmesinin Kontrolüne İlişkin Basel Sözleşmesine Getirilen
Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/894 Çocuk Haklarına Dair Sözleşmeye Ek
Çocukların Silahlı Çatışmalara Dahil Olmaları Konusundaki İhtiyari Protokolün
Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/909 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Uganda
Cumhuriyeti Arasında Ticaret, Ekonomik ve Teknik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/910 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Gabon
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Genel Ticarî, Ekonomik, Kültürel ve Teknik
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/911 Türkiye Cumhuriyeti ile Slovenya
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşması ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/915 Biyoloji ve Tıbbın Uygulanması
Bakımından İnsan Hakları ve İnsan Haysiyetinin Korunması Sözleşmesi: İnsan
Hakları ve Biyotıp Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/916 Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı Statüsünün
Bazı Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/917 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve
Dışişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/918 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kongo
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ticaret, Ekonomik ve Teknik İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/924 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/925 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Kosta
Rika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Teknik İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/926 Dünya Posta Birliği Kuruluş Yasasına
Altıncı Ek Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/929 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Amerika Birleşik Devletleri Hükümeti Arasında Karşılıklı Kalite Güvence
Hizmetlerine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/933 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Suriye
Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yasadışı Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı
1/947 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Jamaika Hükümeti Arasında Ticaret ve Ekonomik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/954 Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/957 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Diplomatik Temsilcilik Binalarının
İnşası İçin Karşılıklı Arsa Tahsisine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/958 Türk Vatandaşlığı Kanununda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/959 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Estonya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Hava Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/962 Türkiye Cumhuriyeti ile Yunanistan
Cumhuriyeti Arasında Doğal Afetlere Karşı Türk-Yunan Ortak Görev Gücü
Kurulmasına İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/964 Türkiye Cumhuriyeti ve Karayip
Devletleri Birliği Arasında İşbirliği Çerçeve Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/967 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Romanya Sosyalist Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ankara’da 2 Mayıs 1966 Tarihinde
İmzalanan Sivil Hava Ulaştırma Anlaşmasına Ek Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/969 Avrupa Sınırötesi Televizyon
Sözleşmesini Değiştiren Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/974 Anti-Personel Mayınların Kullanımının,
Depolanmasının, Üretiminin ve Devredilmesinin Yasaklanması ve Bunların İmhası
ile İlgili Sözleşmeye Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/977 Çocukların Korunması ve Ülkelerarası Evlat
Edinme Konusunda İşbirliğine Dair Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/982 Eşyanın Geçici İthalatına İlişkin
İstanbul Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/983 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Ukrayna Hükümeti Arasında Uzayın Araştırma ve Kullanımı Konularında İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/984 Türkiye Cumhuriyeti ve Yemen
Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin
Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/985 Türkiye Cumhuriyeti ve Makedonya
Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/989 Marka Kanunu Anlaşmasına Katılmamızın
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/991 Endüstriyel Tasarımların Uluslararası Tesciline
İlişkin Lahey Anlaşmasına Bağlı Cenevre Metnine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/992 Ticaret Gemilerinde Çalışan Kaptanlar
ve Gemi Zabitlerinin Meslekî Yeterliliklerinin Asgari İcaplarına İlişkin 53
Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/993 Gemi Adamlarının Hastalanması,
Yaralanması ya da Ölümü Halinde Armatörün Sorumluluğuna İlişkin 55 Sayılı
Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/994 Gemilerde Mürettebat İçin İaşe ve Yemek
Hizmetlerine İlişkin 68 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/995 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin 92
Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/996 Gemi Adamlarının Sağlık Muayenesine
İlişkin 73 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1006 Gemi Aşçılarının Meslekî Ehliyet
Diplomalarına İlişkin 69 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu
Hakkında Kanun Tasarısı
1/1007 İş Kazalarının Önlenmesine (Gemi
Adamları) İlişkin 134 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1008 Gemi Adamlarının Ulusal Kimlik
Kartlarına İlişkin 108 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1013 Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Bulgaristan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Sahil Güvenlik İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1014 Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması
Komisyonunun Ayrıcalık ve Bağışıklıklarına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının
Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/1017 Gemi Adamlarının Sağlığının Korunması ve
Tıbbî Bakımına İlişkin 164 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1018 Gemi Adamlarının Yıllık Ücretli İznine
İlişkin 146 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1019 Liman İşlerinde Sağlık ve Güvenliğe
İlişkin 152 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1020 Gemi Adamlarının Ülkelerine Geri
Gönderilmesine İlişkin 166 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1022 Otobüs ve Otokarlarla Uluslararası Arızi
Yolcu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1023 Türkiye Cumhuriyeti ve Hollanda Krallığı
Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1026 Mürettebatın Gemide Barınmasına İlişkin (İlave
Hükümler) 133 Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun
Tasarısı
1/1027 Uzay Cisimlerinin Verdiği Zarardan
Dolayı Uluslararası Sorumluluk Hakkında Sözleşmeye Katılmamızın Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1028 Uzaya Fırlatılan Cisimlerin Tescili
Sözleşmesine Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1029 Türkiye Cumhuriyeti ile Azerbaycan
Cumhuriyeti Arasında Hukukî ve Ticarî Konularda Adlî İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1033 Atlantik Ton Balıklarının Korunmasına
İlişkin Uluslararası Sözleşme ve Nihaî Senet, Atlantik Ton Balıkçılık
İşletmeleri İstatistiklerinin Toplanmasına Dair Karar, Usul Kuralları ve Malî
Düzenlemelere Katılmamızın Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
1/1038 Türkiye Cumhuriyeti ile Bosna-Hersek
Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
1/1039 Türkiye Cumhuriyeti ile Sudan
Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1040 Hukukî veya Ticarî Konularda Yabancı
Ülkelerde Delil Sağlanması Hakkında Sözleşmenin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 15.9.1999
Genel
Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-1509/4498
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 20.8.1999 tarihinde kararlaştırılan "Türkiye
Cumhuriyeti ile Şili Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve
Korunmasına İlişkin Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı" ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GEREKÇE
Yatırımların Teşviki ve
Korunması Anlaşmalarının ana amacı, taraf ülkeler arasında sermaye ve teknoloji
akımını teşvik ve ilgili ülkenin hukuk düzeni içinde yatırımların nasıl
korunduğunu tespit etmektedir.
Bilindiği üzere, genel
ekonomik politikamızın ana hedefleri arasında; ülke müteşebbis ve sermayesinin
dış ülkelere açılması, yabancı sermaye ve ileri teknolojinin ülkemize gelmesi
yolu ile ülke ekonomisinin dünya ekonomisi ile entegre edilmesi bulunmaktadır.
Bu çerçeve içinde,
ülkemizde yatırım yapan yabancı sermayenin çalışma esaslarını belirlemek ve
teşvik etmek amacıyla Yüce Meclisimiz tarafından kabul edilen çeşitli kanunlara
paralel olarak, yatırım ve ticarî ilişkilerimizin yoğun olduğu veya bu cihetle
bir potansiyel görülen ülkelerle, 1961 yılında başlatılan Yatırımların
Karşılıklı Teşviki ve Korunması Anlaşmalarının imzalanması hızlandırılmış ve
şimdiye kadar elli altı ülke ile anılan anlaşma imzalanmıştır.
Türkiye Cumhuriyeti ile
Şili Cumhuriyeti arasında sermaye ve teknoloji akımını hızlandırmak amacıyla
imzalanan, Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Anlaşması ve Anlaşmaya
bağlı Protokolün esasları şöyle özetlenebilir:
1. Türkiye ve Şili'de
yabancı sermaye ve kambiyo mevzuatına açıklık kazandırmak ve karşılıklı
tanıtılmasına imkân vermek,
2. Türkiye ve Şili'de
yabancı sermayenin kamulaştırma ve devletleştirme yönünden tabi olacağı muamele
ve sahip olduğu haklara açıklık getirmek ve
3. Her iki ülkede, özel
teşebbüsle devlet arasında çıkabilecek ihtilafların çözüm yollarını tespit
etmektir.
Daha istikrarlı bir
yatırım ortamının teminini öngören bu Anlaşma ve Protokol ile birlikte iki ülke
arasındaki sermaye akışında artış gerçekleşmesi beklenmektedir. Şu anda
ülkemizde Şili menşeli sermayeye sahip 1 adet firma mevcut olup, bu firma
içindeki Şili menşeli sermayenin toplam tutarı 17 250 milyon TL.'dir. Şili'de
ise ülkemiz menşeli herhangi bir yatırım bulunmamaktadır. 1998 yılı verilerine
göre Şili'ye ihracatımız 23 833 milyon dolar (başlıca kalemler: demir-çelikten
çubuklar ve inşaat malzemeleri, cam eşya, yaprak tütün, sentetik iplik,
ilaçlar); bu ülkeden ithalatımız ise 24 438 milyon dolar (başlıca kalemler:
balık unları, bakır katotlar, yuvarlak ağaçlar, elma, çeşitli baharatlar, çeşitli kimyasallar) seviyesinde
gerçekleşmiştir.
Bu Anlaşma ve Protokol
yatırımcılara ekonomik ve yasal güvence verirken, ilgili ülkelere yeni herhangi
bir yük getirmemektedir.
Anlaşma Maddeleri ve
Protokolün Gerekçeleri :
Madde 1. - Bu maddede,
Anlaşma metni içinde sık sık sözü
edilen yatırım, yatırımcı, gelirler ve ülke terimlerinin tanımları
yapılmaktadır. Özellikle "yatırım" tanımı 6224 sayılı Yabancı Sermayeyi Teşvik Kanununa paralellik
sağlanarak hazırlanmıştır.
Madde 2. - Bu madde ile
Anlaşmanın hangi yatırımlara ve anlaşmazlıklara uygulanacağı belirlenmektedir.
Bu maddeye göre işbu anlaşma, Anlaşmanın yürürlüğe girme tarihinden önce veya
sonra Âkit Taraflardan birinin ülkesinde uygulanan mevzuata uygun olarak
yapılmış yatırımlara ve Anlaşmanın yürürlüğe girme tarihinden sonra ortaya
çıkan anlaşmazlıklara uygulanacaktır.
Madde 3. - Bu maddeye
göre, Âkit Taraflardan her biri diğer Âkit Taraf yatırımcılarının yatırımları
ve yatırımlarla ilgili faaliyetleri teşvik edecek ve yatırımlara En Ziyade
Müsadeye Mazhar Millet Prensibine uygun olarak izin verecektir.
Madde 4. - Bu maddede,
Âkit Tarafların diğer Âkit Tarafın yatırımcılarına adil ve hakkaniyete uygun
muamelede bulunmayı garanti edeceği ve diğer Âkit Tarafın yatırımcılarının yatırımlarına;
hangisi daha elverişli ise; Millî Muamele ya da En Ziyade Müsaadeye Mazhar
Millet Prensiplerine uygun bir muamele uygulayacağı belirtilmektedir. Ancak,
herhangi bir üçüncü ülke yatırımcılarına yönelik olarak uluslararası
anlaşmalarla gerçekleştirilen vergilendirme ile ilgili düzenlemeler veya
oluşturulan gümrük birlikleri, ortak pazarlar, serbest ticaret bölgeleri,
bölgesel ekonomik teşkilâtlar ya da benzer uluslararası anlaşmalar çerçevesinde
tanınan ayrıcalıklar, En Ziyade Müsaadeye Mazhar Millet Prensibine istisna
teşkil etmektedir.
Madde 5. - Bu madde, T.C.
Anayasasında yer alan kamulaştırma ve devletleştirme konularını kapsamakta ve
hangi şartlarda bu işlemlerin gerçekleştirilebileceğini belirtmektedir. Bu
şartlar; kamulaştırmanın kamu yararı amacıyla yapılması ve yürürlükteki mevzuat
uyarınca eşitlik ilkesinin gözetilmesi ile yeterli ve etkin bir tazminat
ödemesinin yapılmasıdır.
Madde 6. - Bu madde ev
sahibi ülkede savaş, ayaklanma, iç karışıklık veya diğer benzer olaylar
nedeniyle diğer Âkit Taraf yatırımcılarının uğrayabilecekleri zararların
tazmini ile ilgili olarak, zarara uğrayan Âkit Taraf yatırımcılarına uygulanacak
muamelede; hangisi daha elverişli ise; Millî Muamele ya da En Ziyade Müsaadeye
Mazhar Millet Prensibinin gözetilmesi hükmünü getirmektedir.
Madde 7. - Sermaye ve
gelirlerin transferini düzenleyen bu maddede, bir yatırımla ilgili bütün
transferlerin yatırımın yapılmış olduğu konvertibl para birimi ya da
yatırımcının rızası ile herhangi bir konvertibl para birimiyle, transferin
yapıldığı tarihte geçerli olan döviz kuru üzerinden ve gecikme olmaksızın
gerçekleştirmesine Âkit Taraflarca izin verileceği belirtilmektedir.
Transferlerin serbestçe kullanılan bir para birimiyle ve transfer tarihinde
geçerli olan döviz kuru üzerinden yapılması hükmü kambiyo mevzuatımıza uygun
olarak düzenlenmiştir. Ayrıca, bu maddeye göre her bir Âkit Taraf transfer ile
ilgili izlenmesi gereken usulleri düzenleyebilir, temettü ve diğer transferlere
uygulanabilen götürü vergi gibi yollarla gelir vergisi koyabilir, kredi
verenlerin haklarını koruyabilir ve bir mahkeme sürecindeki hükmün yerine
getirilmesini garanti edebilir. Anlaşmanın sonuna eklenen ve Anlaşmanın
ayrılmaz bir parçası olarak kabul edilecek olan Protokol ile bu maddeye
getirilen ilave hükümlere göre, Âkit Taraflardan birinin mevzuatı daha lehte
bir muameleyi öngörmedikçe, sermayenin Âkit Taraflardan birinin ülkesine
girdikten ancak bir yıl sonra transfer edilebileceği ve transfer işlemlerinin
en geç otuz gün içinde tamamlanması halinde transfer işleminin gecikmesiz
sayılacağı belirtilmektedir.
Madde 8. - Bu maddede,
Âkit Taraflardan birinin ülkesinde yapılmış olan yatırımın, yatırımcının
ülkesinde sigorta edilmiş olması halinde sigortalayanın yatırımcının haklarına
halefiyeti prensibi getirilmektedir.
Madde 9. - Bu madde ile
yatırımlar açısından işbu Anlaşmadan daha lehte hükümler taşıyan her türlü
düzenlemenin, daha lehte olduğu ölçüye kadar işbu Anlaşmaya üstün geleceği
belirtilmektedir.
Madde 10. - Bu maddeye
göre, Âkit Taraflar anlaşma ile ilgili herhangi bir uyuşmazlığı çözmek veya
anlaşmanın yorumu ve uygulanması ile ilgili bir sorunu tartışmak amacıyla
danışmalarda bulunmayı kabul edeceklerdir.
Madde 11. - Bu maddede
bir Âkit Taraf ile diğer Âkit Tarafın bir yatırımcısı arasında çıkabilecek
yatırım uyuşmazlıklarının çözüm yolları düzenlenmektedir. Öngörülen prosedüre
göre, uyuşmazlık öncelikle karşılıklı görüşmeler yoluyla çözümlenmeye
çalışılacak, üç ay içinde çözüme ulaşılamazsa; yatırımcı uyuşmazlığı,
uyuşmazlığa taraf olan Âkit Tarafın adlı mahkemelerine götürebilecek veya
uluslararası tahkime başvurma hakkını kullanabilecektir. Söz konusu uyuşmazlık,
Washington'da 18.3.1965 tarihinde imzaya açılan, Devletler ile Diğer
Devletlerin Vatandaşları Arasındaki Yatırım Uyuşmazlıklarının Çözümü Sözleşmesi
Çerçevesinde, Yatırım Uyuşmazlıklarının Çözümü için Uluslararası Merkeze (ICSID)
veya Birleşmiş Milletler Uluslararası Ticaret Hukuku Komisyonunun Tahkim
Kurallarına göre bu maksatla kurulacak bir tahkim mahkemesine (UNCITRAL)
sunulabilecektir. Ayrıca maddede, yatırımcının bu tercihinin nihai olacağı
hükme bağlanmaktadır. Yine bu maddeye göre Tahkim Heyeti kararlarını işbu
Anlaşmanın hükümlerine, kanunlar ihtilafı kurallarını da içermek üzere
uyuşmazlığa taraf olan Âkit Tarafın yasalarına, bu gibi bir yatırımla ilgili
olarak sonuçlandırılmış herhangi bir özel anlaşmanın şartlarına ve Uluslararası
Hukukun ilgili kurallarına ve ilkelerine uygun olarak verecektir.
Madde 12. - Bu madde ile
Anlaşmanın uygulama ve yorumundan dolayı Âkit Taraflar arasında doğabilecek
uyuşmazlıkların çözüm yolları düzenlenmiş, doğrudan ve anlamlı müzakerelere
ağırlık verilmiştir. Uyuşmazlığın müzakereler yoluyla çözümlenememesi halinde
başvurulacak tahkim mekanizması ile bağlayıcı ve nihai karar süreci de bu
maddede tanımlanmaktadır. Ayrıca bu maddeye göre Tahkim Heyeti kararlarının,
işbu Anlaşmanın hükümlerini Uluslararası Hukukun ilkelerini ve Âkit Taraflarca
tanındığı şekilde hukukun genel ilkelerini gözönünde bulundurarak verecektir.
Madde 13. - Anlaşma ve Protokolün
yürürlüğe girmesi ve yürürlük süresine ilişkin esaslar bu maddede
düzenlenmektedir.
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Dışişleri
Komisyonu 18.6.2003
Esas No. : 1/389
Karar No. : 85
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti ile
Şili Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına
İlişkin Anlaşma ve Eki Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı Komisyonumuzun 12 Haziran 2003 tarihli 14 üncü toplantısında Dışişleri
Bakanlığı temsilcileri ile Hazine Müsteşarlığı yetkililerinin katılmalarıyla
görüşülmüştür.
Bilindiği gibi
Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Anlaşmalarının ana amacı sermaye
ve teknoloji akımını kolaylaştırmak, yabancı sermaye yatırımlarını teşvik etmek
ve ilgili ülkenin hukuk düzeni içinde korunmasını sağlamaktır.
İki ülke arasında yabancı
sermayeli yatırımların tâbi olacağı muameleyi belirleyerek ekonomik işbirliği
için uygun şartları sağlamak, yabancı sermayenin kamulaştırma ve devletleştirme
yönünden tâbi olacağı muameleye açıklık getirmek, özel teşebbüsle devlet
arasında çıkabilecek ihtilafların çözüm yollarını tespit etmek amacını taşıyan
Anlaşma Komisyonumuzca uygun görülmüş ve Tasarı aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere, Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mehmet Dülger |
Emin Şirin |
Eyyüp Sanay |
|
|
Antalya |
İstanbul |
Ankara |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Kansu |
Mehmet Özyol |
Nur Doğan Topaloğlu |
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Dündar |
Abdülbaki Türkoğlu |
Mehmet Eraslan |
|
|
Bursa |
Elazığ |
Hatay |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
Onur Öymen |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fikret Ünlü |
Ufuk Özkan |
Hasan Ören |
|
|
Karaman |
Manisa |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nihat Eri |
Osman Seyfi |
Süleyman Gündüz |
|
|
Mardin |
Nevşehir |
Sakarya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE ŞİLİ CUMHURİYETİ ARASINDA
YATIRIMLARIN KARŞILIKLI TEŞVİKİ VE KORUNMASINA İLİŞKİN ANLAŞMA VE EKİ
PROTOKOLÜN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 21.8.1998
tarihinde Santiago'da imzalanan "Türkiye Cumhuriyeti ile Şili Cumhuriyeti
Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşma"
ve eki Protokolün onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE ŞİLİ CUMHURİYETİ ARASINDA YATIRIMLARIN KARŞILIKLI TEŞVİKİ VE KORUNMASINA İLİŞKİN ANLAŞMA VE EKİ PROTOKOLÜN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
En. ve Tab. Kay. Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. C. Ersümer |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Somuncuoğlu |
Y. Yalova |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
M. A. İrtemçelik |
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
|
|
Dışişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
İ. Cem |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
Bay. ve
İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
|
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Tic. Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
F. Aytekin |
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ
İLE
ŞİLİ CUMHURİYETİ ARASINDA
YATIRIMLARIN KARŞILIKLI TEŞVİKİ VE KORUNMASINA İLİŞKİN
ANLAŞMA
Bundan sonra Âkit
Taraflar olarak anılacak olan, Türkiye Cumhuriyeti ve Şili Cumhuriyeti;
Özellikle, diğer Âkit
Tarafın ülkesine herhangi bir çeşit malvarlığını transfere niyet eden bir Âkit
Taraf yatırımcılarının yatırımları ile ilgili olarak, aralarında ekonomik
işbirliğini artırma arzusu ile,
Anılan yatırımların tâbi
olacağı uygulamalara ilişkin bir anlaşmanın sermaye ve teknoloji akışını ve
Âkit Tarafların ekonomik kalkınmasını canlandıracağını kabul ederek,
İstikrarlı bir yatırım
ortamı meydana getirmek ve ekonomik kaynakların en etkin biçimde
kullanılmalarını sağlamak üzere, yatırımların adil ve hakkaniyete uygun
muameleye tutulmasının gerektiğini kabul ederek,
Yatırımların karşılıklı
teşviki ve korunması ile ilgili bir anlaşmanın ihdası kararıyla,
Aşağıdaki şekilde
anlaşmaya varmışlardır:
MADDE I
Tanımlar
Bu Anlaşmanın amacı
bakımından:
1. "Yatırımcı"
terimi, işbu Anlaşmaya uygun olarak diğer Âkit Tarafın ülkesinde yatırım yapan
aşağıdaki kişileri ifade eder:
(a) Taraflardan her
birinin yürürlükteki hukukuna göre vatandaşlık statüsünü alan gerçek kişileri,
(b) Âkit Taraflardan her
birinin yürürlükteki mevzuatı çerçevesinde kurulmuş veya teşekkül etmiş ve
etkin ekonomik faaliyetleri ile birlikte merkezleri bu Âkit Tarafın ülkesinde
bulunan şirketler, anonim şirketler veya iş ortaklıklarını da kapsayacak
şekilde tüzel kişileri ifade eder.
2. "Yatırım"
terimi, söz konusu yatırımın diğer Âkit Tarafın kanun ve nizamlarına uygun
olarak kabul edilmiş olması şartıyla, her türlü malvarlığını ve bunlarla
kısıtlı olmamak koşuluyla özellikle aşağıdakileri kapsar:
(a) taşınır ve taşınmaz
mallar, aynı zamanda söz konusu malın bulunduğu Âkit Tarafın kanun ve
nizamlarına uygun olarak tanımlanmış diğer ayni hakları;
(b) hisse senetleri,
sermaye hisseleri ya da şirketlere iştirakin diğer şekilleri;
(c) yeniden yatırımda
kullanılan gelirler;
(d) para alacakları veya
bir yatırımla ilgili malî değeri olup kanunen ifa edilebilen diğer haklar;
(e) sınaî ve fikrî
mülkiyet hakları, patentler, sınaî tasarımlar, ticarî marka, peştemaliye,
know-how ve diğer benzeri haklar;
(f) doğal kaynaklarla
ilgili imtiyazları da içerecek şekilde kanun veya sözleşme ile verilmiş
imtiyazlar.
3. "Gelirler"
terimi, bir yatırımdan elde edilen ve özellikle ancak sınırlı olmayacak şekilde
kâr, faiz ve temettüleri ifade eder.
4. "Ülke"
terimi, uluslararası hukukun ilgili Âkit Tarafa, bu bölgelerde, egemenlik veya
kaza haklarını icra etmesine izin verdiği ölçüde münhasır ekonomik bölgeleri ve
kıta sahanlığını içerir.
MADDE II
Uygulama Alanı
İşbu Anlaşma, diğer Âkit
Tarafın yatırımcılarınca, bu Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden önce veya sonra,
Âkit Taraflardan birinin ülkesinde mevzuatına uygun olarak yapılan yatırımlara
uygulanacaktır. Bununla birlikte, işbu Anlaşma yürürlüğe girme tarihinden önce
ortaya çıkan anlaşmazlıklara uygulanmayacaktır.
MADDE III
Yatırımların Teşviki
Her bir Âkit Taraf
ülkesinde diğer Âkit Tarafın yatırımcılarınca yapılan yatırımları ve
yatırımlarla ilgili faaliyetleri teşvik edecek ve bu gibi yatırımları benzer
durumlarda herhangi bir üçüncü ülke yatırımcılarının yatırımlarına kendi kanun
ve nizamları çerçevesinde gösterdiği muameleden daha az elverişli olmayacak
şekilde izin verecektir.
MADDE IV
Yatırımların Korunması
1. Her bir Âkit Taraf
diğer Âkit Tarafın yatırımcılarına her zaman adil ve hakkaniyete uygun
muameleyi garanti edecek ve adil olmayan veya ayrımcı tedbirlerle bunların
yönetimine, devamına, yararlanılmasına, faydalanılmasına veya devrine engel
olmayacaktır.
2. Her bir Âkit Taraf,
kurulmuş olan bu yatırımlara benzer durumlarda kendi yatırımcılarının
yatırımlarına veya herhangi üçüncü bir ülkenin yatırımcılarının yatırımlarına
gösterilen muameleden hangisi en elverişli ise, o muameleden daha az elverişli
olmayan bir muamele uygulayacaktır.
3. Âkit Tarafların,
yabancıların ülkeye giriş, geçici ikâmet ve istihdamı ile ilgili kanun ve
nizamlarına uygun olarak:
(a) Âkit Taraflardan her
birinin vatandaşlarının, kendilerinin veya kendilerini istihdam eden ilk Âkit
Tarafın bir yatırımcısının sermaye veya başka kaynak taahhüdünde bulunduğu veya
bulunmak üzere olduğu bir yatırımın kurulması, geliştirilmesi, idaresi amacıyla
veya işletilmesine ilişkin tavsiyelerde bulunmak üzere diğer Âkit Tarafın
ülkesine girmesine ve kalmasına izin verilecektir.
(b) bir Âkit Tarafın
yürürlükteki kanun ve nizamlarına uygun olarak kurulan diğer Âkit Tarafın
yatırımcılarının yatırımı olan ve Madde I. 1(b)'de tanımlanan tüzel kişiler,
seçtikleri idarî ve teknik personeli milliyetleri ne olursa olsun istihdam
etmeye mezun olacaklardır.
4. İşbu maddenin
hükümleri, Âkit Taraflardan herhangi birinin taraf olduğu aşağıdaki anlaşmalar
bakımından geçerli olmayacaktır:
(a) mevcut veya
gelecekteki herhangi bir gümrük birliği, ortak pazar, serbest ticaret bölgesi,
bölgesel ekonomik teşkilât veya benzer uluslararası anlaşmalar,
(b) tamamen veya esas
olarak vergilendirmeye ilişkin olanlar.
MADDE V
Kamulaştırma ve Tazminat
1. Âkit Taraflardan
hiçbiri kamu yararına ve yürürlükteki mevzuata uygun olmadıkça, ülkesindeki
diğer Âkit Taraf yatırımcılarına ait yatırımlara karşı, herhangi bir
devletleştirme veya kamulaştırma veya aynı etkiye sahip herhangi bir diğer
uygulamaya başvurmayacaktır. Sözkonusu uygulamalara anında, yeterli ve etkin
tazminat için koşullar eşlik edecektir. Bu gibi bir tazminat; hangisi önce ise,
kamulaştırılan yatırımın kamulaştırma işleminden hemen önceki veya olması yakın
kamulaştırmanın kamu bilgisi haline gelmesinden önceki piyasa değerine eşit
olacak, kamulaştırma tarihinden itibaren faiz içerecek, gereksiz gecikme
olmaksızın ödenecek ve etkin bir şekilde gerçekleştirilebilir ve serbestçe
transfer edilebilir olacaktır.
2. Etkilenen
yatırımcının; sözkonusu tazminat miktarının ve bu gibi herhangi bir
kamulaştırmanın veya karşılaştırılabilir uygulamanın yasallığının gözden
geçirilmesi amacıyla, kamulaştırmayı gerçekleştiren Âkit Tarafın hukukuna göre bu
Tarafın yargı mercilerine başvurmaya hakkı vardır.
MADDE VI
Zararların Tazmini
Yatırımları, diğer Âkit
Tarafın ülkesinde savaş, ayaklanma, iç karışıklık veya diğer benzer olaylar
nedeniyle zarar gören Âkit Taraflardan her birinin yatırımcıları, diğer Âkit
Tarafça kendi yatırımcılarına ya da herhangi üçüncü bir ülke yatırımcılarına
uygulanan muameleden daha az elverişli olmayacak şekilde bu tür kayıplarla
ilgili olarak benimsenecek işlemlerden hangisi en elverişli ise o muameleye
tabi tutulacaklardır.
MADDE VII
Transferler
1. Her bir Âkit Taraf
diğer Âkit Tarafın yatırımcılarının bir yatırımla ilgili olan fonlarını,
serbestçe konvertibl bir para birimi ile transfer etmelerine gecikme olmaksızın
izin verecektir,
özellikle:
(a) gelirler,
(b) bir yatırımın
tamamının veya bir kısmının satışı veya tasfiyesinden elde edilen kazançlar,
(c) Madde V ve VI
çerçevesinde tazminat,
(d) yatırımlarla ilgili
kredilerden kaynaklanan ana para ve faiz ödemeleri,
(e) diğer Âkit Tarafın
ülkesinde, bir yatırımla ilgili çalışma izni almış olan bir Âkit Tarafın
vatandaşlarının elde ettikleri maaşlar, haftalık ücretler ve diğer ödemeler, ve
(f) bir yatırım
anlaşmazlığından doğan ödemeler.
2. Transferler, yatırımın
yapılmış olduğu konvertibl para birimi veya yatırımcının rızası olması kaydıyla
herhangi bir konvertibl para birimi üzerinden transferin yapıldığı tarihte
geçerli olan döviz kuru üzerinden yapılacaktır.
3. 1 inci ve 2 nci
paragraflardaki şartlara rağmen, her bir Âkit Taraf aşağıdaki kanun ve
nizamlarını muhafaza edebilir:
(a) İlgili Âkit Tarafça
gecikme olmaksızın tamamlanmak ve işbu Maddenin 1 inci ve 2 nci paragraflarında
ileri sürülen hakların özünü bozmamak kaydıyla, işbu Madde ile izin verilen
transferler ile ilgili izlenmesi gereken usulleri düzenlemek,
(b) para transfer
raporlarını talep etmek,
(c) temettü veya diğer
transferlere uygulanabilen götürü vergi gibi yollarla gelir vergisi koymak.
Ayrıca Âkit Taraflardan herbiri eşit, ayrımcı olmayan ve kanunların iyi niyetle
uygulanması yoluyla kredi verenlerin haklarını koruyabilir veya bir mahkeme
sürecindeki hükmün yerine getirilmesini garanti edebilir.
MADDE VIII
Halefiyet
1. Eğer bir Âkit Taraf
yatırımcısının yatırımı, ticarî olmayan risklere karşı kanunî bir sistem
dahilinde sigorta edilmişse, sigortalayanın sigorta anlaşmasının şartlarından
ileri gelen her türlü halefiyeti diğer Âkit Tarafça tanınacaktır.
2. Sigortalayan,
yatırımcının kullanmaya yetkili olabileceği haklar dışında hiç bir hakkı
kullanmaya yetkili olmayacaktır.
3. Bir Âkit Taraf ile
sigortalayan arasındaki uyuşmazlıklar, işbu Anlaşmanın XI. Maddesi hükümleri
uyarınca çözümlenecektir.
MADDE IX
Daha Lehte Hükümler
Eğer uluslararası yasal
yükümlülüklerin veya Âkit Taraflardan herbirinin yasa ve nizamlarının hükümleri
veya şu anda mevcut bulunan veya mevcut Anlaşmaya ek olarak Âkit Taraflar
arasında bundan sonra tesis edilen Anlaşmalar
veya diğer çeşit yükümlülükler veya eğer Âkit Taraflardan birinin bir
yatırımcısı ile diğer Âkit Taraf arasındaki herhangi bir anlaşma diğer Âkit
Tarafın yatırımcılarının yatırımlarına bu Anlaşma ile sağlanandan daha
elverişli genel veya özel bir muamele sağlıyorsa, bu gibi kurallar daha lehte
oldukları ölçüye kadar işbu Anlaşmaya üstün gelirler.
MADDE X
Danışmalar
Âkit Taraflar her
ikisinden birinin talebi üzerine, bu Anlaşmayla ilgili herhangi bir uyuşmazlığı
çözmek veya bu Anlaşmanın yorumu ve uygulanması ile ilgili herhangi bir sorunu
tartışmak amacıyla derhal danışmalarda bulunmayı kabul ederler.
MADDE XI
Bir Âkit Taraf ile Diğer
Âkit Tarafın Yatırımcıları
Arasındaki
Uyuşmazlıkların Çözümü
1. Bir Âkit Taraf ile
diğer Âkit Tarafın bir yatırımcısı arasında, o yatırımcının yatırımıyla
bağlantılı olan uyuşmazlıkların dostça çözümlenmesi amacıyla, Taraflardan
birinin önceden yapacağı yazılı bir bildirim üzerine, ilgili Âkit Taraflar
arasında görüşmeler yapılacaktır.
2. Eğer bu görüşmeler,
bir çözüm için yapılan yazılı talep tarihinden itibaren üç ay içinde bir çözüme
ulaştırılmazsa, yatırımcı uyuşmazlığı aşağıdaki mercilerden birine sunabilir:
(a) ülkesinde yatırım
yapılan Âkit Tarafın yetkili mercii veya mahkemesi;
veya
(b) 18 Mart 1965
tarihinde Washington D.C.'de imzaya açılan Devletler ve Diğer Devletlerin
Vatandaşları Arasındaki Yatırım Uyuşmazlıklarının Çözümü Sözleşmesi ile
kurulmuş olan Uluslararası Yatırım Uyuşmazlıkları Çözüm Merkezi (ICSID)'nin
uluslararası tahkimi,
(c) Birleşmiş Milletler
Uluslararası Ticaret Hukuku Komisyonu'nun Tahkim Kurallarına göre bu maksatla
kurulacak bir hakem mahkemesi.
3. Yatırımcı sözkonusu
uyuşmazlığı yatırım yapılan Âkit Tarafın yetkili merciine veya mahkemesine,
veya uluslararası tahkime sunduğunda, bu seçim nihaî olacaktır.
4. Tahkim Heyeti, işbu
Anlaşmanın hükümlerine, kanunlar ihtilafı kurallarını da içermek üzere
uyuşmazlığa taraf olan Âkit Tarafın yasalarına, bu gibi bir yatırımla ilgili
olarak sonuçlandırılmış herhangi bir özel anlaşmanın şartlarına ve Uluslararası
Hukukun ilgili kurallarına ve ilkelerine uygun olarak karar verecektir.
5. Tahkim Kararları her
iki Taraf için nihaî ve bağlayıcı olacaktır ve ülkesinde yatırım yapılan Âkit
Tarafın yasaları gereğince uygulanacaktır.
6. Bir uyuşmazlık, işbu
Madde gereğince yetkili mercii veya mahkemeye veya uluslararası tahkime
sunulduğunda; Âkit Taraflardan hiçbiri, diğer Âkit Taraf bahsi geçen yetkili
uluslararası veya yerel hakem heyeti veya mahkemece verilen herhangi bir hükme,
karara, talimata veya diğer karara uymakta başarısız olmadıkça, uyuşmazlığı
diplomatik yollardan takip etmeyecektir.
MADDE XII
Âkit Taraflar Arasındaki
Uyuşmazlıkların Çözümü
1. Âkit Taraflar, İşbu
Anlaşmanın hükümlerinin yorumlanması veya uygulanması ile ilgili birbirleri
arasında ortaya çıkabilecek herhangi bir görüş farklılığını dostça müzakereler
yoluyla çözmeye çalışacaklardır.
2. Eğer sözkonusu görüş
farklılığı, farklılığın bildirim tarihini izleyen altı ay içinde bu şekilde
çözülemezse, Âkit Taraflardan herbiri, bunu işbu madde gereğince uyuşmazlığı bu
iş için kurulacak bir Tahkim Heyetine sunabilir.
3. Tahkim Heyeti üç
üyeden oluşacak ve aşağıdaki şekilde kurulacaktır: uyuşmazlığı tahkim yoluyla
çözmeyi isteyen Âkit Tarafın bildiriminden itibaren iki ay içinde, her bir Âkit
Taraf bir hakem atayacaktır. Bu iki üye, sonuncusunun atanmasından itibaren
otuz gün içinde, üçüncü bir ülkenin vatandaşı olan bir başkan üzerinde
anlaşacaklardır.
4. Eğer işbu Madde'nin 2
nci ve 3 üncü Paragraflarında öngörülen zaman sınırları içinde gerekli atama
yapılmamışsa veya gerekli onay verilmemişse, Âkit Taraflardan herbiri
Uluslararası Adalet Divanı Başkanından gerekli atamaları yapmasını isteyebilir.
Eğer Uluslararası Adalet Divanı'nın Başkanı anılan görevi yerine getirmekten
alıkonursa veya bu kişi her iki Âkit Taraftan birinin vatandaşı ise, atamalar
her iki Âkit Taraftan birinin vatandaşı olmayan en kıdemli divan üyesi
tarafından yapılacaktır.
5. Tahkim Heyetinin
Başkanı her iki Âkit Taraf ile diplomatik ilişkileri bulunan üçüncü bir
devletin vatandaşı olacaktır.
6. Tahkim Heyeti, işbu
Anlaşmanın diğer hükümleri ile tutarlı olacak şekilde, Başkanın seçim
tarihinden itibaren üç ay içinde usul kuralları üzerinde anlaşmaya varacaktır.
Böyle bir Anlaşmanın sağlanamaması halinde, Tahkim Heyeti, uluslararası tahkim
usulü kurallarını dikkate alarak usul kurallarını tayin etmesini Uluslararası
Adalet Divanı Başkanı'ndan talep edecektir.
7. Tahkim Heyeti
kararlarını, işbu Anlaşmanın hükümlerini, uluslararası hukukun bu konudaki
ilkelerini ve Âkit Taraflarca tanındığı şekilde hukukun genel ilkelerini
gözönüne alarak verecektir. Tahkim Heyeti kararlarını oy çokluğu ile alacaktır.
8. Her bir Âkit Taraf
kendi atadığı hakemin ve tahkim sürecindeki temsilinin giderlerini
karşılayacaktır. Başkanın giderleri ve kalan giderler, aksi
kararlaştırılmadıkça, Âkit Taraflarca eşit olarak karşılanacaktır.
9. Tahkim Heyetinin
kararları her iki Âkit Taraf içinde nihaî ve bağlayıcı olacaktır.
10. Eğer bir uyuşmazlık,
işbu Anlaşmanın XI. Maddesi uyarınca bir uluslararası tahkim mahkemesine
sunulmuş ve hâlâ orada çözüm beklemekte ise, aynı uyuşmazlık işbu madde
hükümleri uyarınca başka bir uluslararası tahkim mahkemesine sunulmayacaktır.
MADDE XIII
Son Hükümler
1. Âkit Taraflar işbu
Anlaşmanın yürürlüğe girmesi için gerekli anayasal şartlar yerine
getirildiğinde birbirlerini haberdar edeceklerdir. İşbu Anlaşma son bildirim
tarihinden itibaren otuz gün içinde yürürlüğe girecektir.
2. İşbu Anlaşma on yıllık
bir süre için yürürlükte kalacaktır. Bu süreden sonra Anlaşma Âkit Taraflardan
biri diplomatik yollarla yazılı olarak feshi ihbarda bulunmadıkça süresiz
olarak yürürlükte kalacaktır.
3. İşbu Anlaşmanın feshi
ihbarının yürürlüğe girme tarihinden öncesine kadar yapılmış yatırımlarla
ilgili olarak bu Anlaşmanın hükümleri, bu tarihten itibaren ilave on yıllık bir
süre için yürürlükte kalacaktır.
4. İşbu Anlaşma Taraflar
arasında yazılı bir mutabakat ile değiştirilebilir. Herhangi bir değişiklik,
Âkit Taraflardan herbirinin diğerine bu gibi bir değişikliğin yürürlüğe girmesi
için gerekli tüm dahilî formaliteleri tamamladığını bildirmesi üzerine
yürürlüğe girecektir.
Santiago'da 21 Ağustos
1998 tarihinde Türkçe, İspanyolca ve İngilizce dillerinde, hepsi de aynı
derecede geçerli olarak akdedilmiştir.
Yorumda farklılık halinde
İngilizce metin esas alınacaktır.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ŞİLİ
CUMHURİYETİ
ADINA ADINA
(İmza) (İmza)
PROTOKOL
Türkiye Cumhuriyeti ve
Şili Cumhuriyeti aralarında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması
Anlaşmasını imzalarken, ek olarak, işbu Anlaşmanın ayrılmaz bir parçası olarak
kabul edilecek olan aşağıdaki hükümlerin üzerinde anlaşmaya varmışlardır.
Ek Madde VII
1. Mevzuatı daha lehte
bir muamele sağlamadıkça, sermaye Âkit Tarafın ülkesine girdikten ancak bir yıl
sonra transfer edilebilir.
2. Eğer bir transfer,
transfer işlemlerinin tamamlanması için normal olarak gereken bir süre içinde
gerçekleştirilmişse, transfer gecikmesiz yapılmış sayılacaktır. Sözü edilen
süre ilgili talebin sunulduğu gün başlayacak ve hiç bir durumda otuz günü
geçmeyecektir.
Santiago'da 21 Ağustos
1998 tarihinde Türkçe, İspanyolca ve İngilizce dillerinde, hepsi de aynı
derecede geçerli olarak akdedilmiştir.
Yorumda farklılık halinde
İngilizce metin esas alınacaktır.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ŞİLİ
CUMHURİYETİ
ADINA ADINA
(İmza) (İmza)