Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 72)
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/524)
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
31.1.2003 |
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-587/536 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 29.1.2003
tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
GENEL GEREKÇE
5434 sayılı Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun 40 ıncı maddesine göre sandık
iştirakçilerinin görevleriyle ilgilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 65
yaşını doldurdukları tarihtir.
Tasarı ile; kamuda
görev yapan personelin dinamizmini artırmak, genç personelin üst görevlere
yükselmesini sağlamak amacıyla sandık iştirakçilerinin azamî çalışma yaşları
65’ten 61’e indirilmekte, hizmetin özelliği ve niteliği gereği bazı görevlerde
kalmaları zorunlu görülen ve özel bilgisi ve ihtisasına gerek duyulan personelin
yaş hadlerinin 65 yaşını doldurdukları tarihi geçmemek üzere uzatılması
hususunda Bakanlar Kuruluna yetki tanınmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile,
Emekli Sandığı iştirakçilerinin 65 yaş olan emeklilik yaşı 61’e
düşürülmektedir. Bu değişiklikle kamu personelinin dinamizminin artırılması
suretiyle genç personelin üst görevlere yükselmesine imkân sağlanmaktadır.
Ayrıca, 6400 ve daha
yukarı ek göstergeli görevlere müşterek kararname veya Bakanlar Kurulu kararı
ile atanmış olup, bu görevleri fiilen yürütmekte olanların yaş hadlerinin,
gerekli görülen hallerde 65 yaşını doldurdukları tarihi geçmemek üzere
uzatılması hususunda Bakanlar Kuruluna yetki tanınmaktadır. Bakanlar Kurulu bu
yetkisini kullanırken, görevin niteliği ve duyulan ihtiyacı dikkate alarak yaş
haddini doldurmuş olanların görev süresini en çok dört yıla kadar uzatabilecektir.
Madde 2. - Madde ile,
5434 sayılı Kanuna bir geçici madde eklenerek iştirakçilerden bu Kanunun yayımı
tarihinden önce 61 yaşını dolduranların Kanunun yayımı tarihinden itibaren,
Kanunun yayımını izleyen iki ay içerisinde 61 yaşını dolduranların, 61 yaşını
doldurdukları tarihten itibaren iki ay süreyle görevlerinde kalmaları
öngörülmektedir.
Madde 3. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 4. - Yürütme
maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük
Millet Meclisi |
|
|
|
Plan ve Bütçe
Komisyonu |
7.3.2003 |
|
|
Esas No. : 1/524 |
|
|
|
Karar No. : 13 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 31.1.2003 tarihinde
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunularak, Başkanlıkça 3.2.2003
tarihinde Komisyonumuza havale edilen, "Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun
5.3.2003 ve 6.3.2003 tarihlerinde
yapmış olduğu 16 ve 17 nci birleşimlerde Hükümeti temsilen Maliye
Bakanı Kemal Unakıtan ile Maliye
Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Emekli Sandığı Genel
Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımıyla
incelenip görüşülmüştür.
Kamuda halen Emekli Sandığına tabi olarak
çalışan personelin emekliye ayrılmalarında yaş haddi 65 yaştır. Ancak,
kamu çalışanlarının dinamizminin
artırılması ve genç personelin üst görevlere yükselmesinin sağlanabilmesi için,
azami çalışma yaşının aşağıya çekilmesi, diğer yandan; hizmetin özelliği ve
niteliği gereği görevde kalmasına ihtiyaç duyulan personelin yaş haddinin ise
kamu yönetiminde yönetim boşluğuna yol açmamak amacıyla 65 yaşı geçmemek üzere
uzatılması konusunda Bakanlar Kuruluna yetki verilmesi düşünülmüş ve Tasarı bu
amaçla hazırlanmıştır.
Tasarı
ve gerekçesi incelendiğinde; Emekli Sandığına tabi personelin azami
çalışma yaşının genel olarak 65'ten
61'e çekilmesinin, 6400 ve daha yukarı ek göstergeli görevlere müşterek
Kararname veya Bakanlar Kurulu Kararı ile atananların yaş hadlerinin, 65'i
geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca belirlenebilmesinin, üniversite öğretim
üyeleri için yaş haddinin 67 olarak belirlenmesinin ve geçiş hükümlerinin
düzenlenmesinin amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda
Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Tasarının gerekçesinin yeterince
açıklayıcı bulunmadığı, ortalama yaşam
süresinin yükselirken çalışma yaşı haddinin aşağıya çekilmesinin tutarlı bir
yaklaşım olmayacağı, ikibin civarında personelin yaş haddi dolayısıyla emekli
edilerek yerlerine gençlerin atanması suretiyle kamu yönetimine dinamizm
kazandırılmasının mümkün olmayacağı,
- Geçtiğimiz yıllarda yapılan kanuni
düzenlemelerle emeklilik hakkını doğuracak çalışma sürelerinin uzatıldığı, buna
rağmen Tasarı ile çalışma yaş haddinin aşağıya çekilmesinin daha önce yapılan
düzenlemelere uygun düşmediği,
- Ülkemizde işsizlik sorununun giderek
büyüdüğü, yüksek öğretim görenlerin aşağı yukarı üçte birinin işsiz olduğu, öte
yandan kamuda atıl istihdamın
bulunduğu, Tasarının gerek atıl istihdamın bir ölçüde önlenmesine katkıda
bulunması, gerekse kamuda verimliliği ve dinamizmi sağlayacak bir düzenleme
olması nedeniyle olumlu karşılandığı,
- Gelişmiş ülkelerde çalışma yaşı haddinin
yüksek olduğu, ancak bu ülkelerde yaşam süresinin de uzun olması nedeniyle
emeklilikten sonra insanların ortalama onbeş yıl emekli olarak yaşayabildiği,
ülkemizde ise yaşam süresinin gelişmiş ülkelere oranla bir hayli düşük olduğu,
bu nedenle bu ülkelerdeki yaş haddinin emsal alınmasının gerçekçi olmayacağı,
çalışanlara emeklilikten sonra da kendi mesleki birikimlerini başka şekillerde
de değerlendirme imkanının sağlanması gerektiği,
- Tasarının kamudaki atıl istihdamın
giderilmesi için bir imkân sağlamayacağı, bu nedenle daha kapsamlı bir personel
reformu yapılmasının zorunlu olduğu,
- Tasarının önceki yıllarda yapılmış olan
sosyal güvenlik reformuna paralel bir düzenleme olduğu, ancak kapsamının son
derece sınırlı tutulduğu, bu nedenle
kendisinden beklenen faydayı sağlayabilmesi için istisna kapsamının daraltılarak
Tasarının kapsamının genişletilmesi gerektiği,
- Tasarı ile Bakanlar Kuruluna tanınan, özel nitelikli görevleri yürütenlerin yaş
haddine ilişkin yetki çerçevesinin iyi
çizilmesi gerektiği, istisna kapsamının son derece sınırlı tutulmasının
Tasarının amacına daha uygun düşeceği,
- Gelişmiş ülkelerde çalışma yaş haddi yüksek olmakla birlikte, personelin
neredeyse emekli olana kadar sürekli hizmetiçi eğitime tabi tutulduğu, böylelikle bilgi ve beceri bakımından çağdaş gelişmeleri takip edebildiği, ülkemizde
ise hizmetiçi eğitimin kendisinden bekleneni tam anlamıyla veremediği, bu
nedenle yaşı ilerleyen personelin emekli edilmesinin yerinde bir uygulama
olacağı, ortalama ömür beklentisinin artması ile ülkemizde de ileriki
yıllarda yaş haddinin tekrar
yükseltilebileceği,
Şeklindeki görüş ve
eleştirileri takiben Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Cumhuriyetin ilk
yıllarında ülkemizde eğitimli işgücü sıkıntısı çekildiği, bu nedenle eğitilmiş
nüfustan azami düzeyde faydalanılabilmesini teminen emeklilik yaş haddinin yüksek
tutulduğu, bu uygulamanın günümüze
kadar devam ettiği, ancak günümüzde ülkemizin eğitimli işgücü sorunu
bulunmadığı, bu nedenle yaş haddinin aşağıya çekilmesinin bir sakınca
yaratmayacağı, tam tersine gençlerin önü açılarak kamu yönetiminin dinamizminin
ve verimliliğinin artırılmış olacağı,
- 65-61 yaş arasındaki personelin emekli
edilmesinin sosyal güvenlik kuruluşlarının aktüeryal dengeleri üzerinde olumsuz
bir sonuç doğurmayacağı, Tasarının bu dengeler gözetilerek hazırlandığı,
- İstisna
kapsamının daraltılmasının özel önem taşıyan görevlerin yürütülmesinde
aksamaya neden olabileceği, ayrıca
Tasarının kapsamının genişletilmesinin aktüeryal dengeleri olumsuz etkileyeceği,
İfade edilmiştir.
Tümü üzerindeki görüşmeleri
müteakip Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin
görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının maddeleri üzerinde yapılan
görüşmeler sonucunda;
- T.C. Emekli Sandığı Kanununun 14 üncü
maddesinin (a) fıkrasında yer alan ve sandık iştirakçilerinin emekli
keseneklerine ilişkin % 15 oranının, sandığın aktüeryal dengesinin
düzeltilmesine katkı sağlanması amacıyla "% 16" oranına çıkarılmasını
öngören bir düzenleme, yeni 1 inci madde olarak Tasarıya eklenmiş,
- Tasarının 1 inci maddesi; madde çerçevesinin
kanun tekniğine uygun olarak yeniden düzenlenmesi suretiyle ve eklenen madde
nedeniyle 2 nci madde olarak kabul edilmiş,
- 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli
Sandığı Kanununun 102 nci maddesinde yer alan "% 5" oranının, günümüz
koşullarında kanuni faizin çok altında kalması nedeniyle
sandığın uğradığı zararların önüne geçilebilmesini teminen "kanuni
faizi" şeklinde değiştirilmesini öngören bir düzenleme, Tasarıya yeni 3
üncü madde olarak eklenmiş,
- 5434 sayılı Kanunun ek 31 inci
maddesinin yürürlüğe girdiği tarihte
emeklilik kesintisi yapılmayan,
aylık dışındaki taban ve kıdem
aylığı ile zam ve tazminatlardan da sonraki
yıllarda yapılan düzenlemelerle
kesinti yapılmaya başlandığından, hizmet borçlanmalarına da bu unsurların yansıtılmasını öngören bir
düzenleme yeni 4 üncü madde olarak
Tasarıya eklenmiş,
- 5434 sayılı Kanunun hali hazırda
uygulama imkânı kalmamış olan ek 66 ncı
maddesinin yürürlükten kaldırılmasını öngören bir düzenleme, 5 inci madde olarak
Tasarıya eklenmiş,
- Emekli Sandığının
sağlık ödemeleri yükünün hafifletilmesi
amacıyla, Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanuna göre aylık
bağlananlar ile Vatani Hizmet Tertibinden aylık alanlar hariç, sandığın sağlık
hizmetlerinden yararlananlardan emekli, malûl, dul ve yetim aylıklarının yüzde
birini geçmemek üzere "sağlık katkı" payı alınmasına ilişkin bir düzenleme 6 ncı madde olarak Tasarıya
eklenmiş,
- Tasarının
2 nci maddesi 7 nci madde olarak aynen kabul edilmiş,
- Yaş haddinin 65'ten 61'e düşürülmesi
nedeniyle emekliliğe hak kazanmadan yaş haddini dolduranların mağdur olmalarını
önlemek amacıyla sözkonusu kişilerin 65 yaşını geçmemek üzere emeklilik
hakkını kazanıncaya kadar çalışabilmelerine
imkân sağlayan bir düzenleme 8 inci
madde olarak Tasarıya eklenmiş,
- Tasarının yürürlüğe ilişkin 3 üncü maddesi
eklenen maddeler nedeniyle yeniden düzenlenerek 9 uncu madde olarak kabul edilmiştir.
- Yürütmeye ilişkin 4 üncü maddesi, 10 uncu
madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
Mehmet Melik Özmen |
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ruhi Açıkgöz |
Bülent Gedikli |
Mehmet Zekai Özcan |
|
|
Aksaray |
Ankara |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Kaptan |
Mehmet Mesut Özakcan |
Ali Osman Sali |
|
|
Antalya |
Aydın |
Balıkesir |
|
|
(Karşı
oy yazımız ektedir.) |
(Karşı
oy yazımız ektedir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Kemal Deveciler |
Ömer Abuşoğlu |
M.Emin Murat Bilgiç |
|
|
Balıkesir |
Gaziantep |
Isparta |
|
|
(Karşı
oy yazısı eklidir.) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Alaattin Büyükkaya |
Birgen Keleş |
Ali Kemal Kumkumoğlu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Topuz |
M. Mustafa Açıkalın |
Hakkı Akalın |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
(Karşı
oy yazısı eklidir.) |
|
(Karşı
oy yazısı eklidir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Ceylan |
Y. Selahattin Beyribey |
Taner Yıldız |
|
|
Karabük |
Kars |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Ünaldı |
Ali Er |
Gürol Ergin |
|
|
Konya |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
|
(Karşı
oy yazısı eklidir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kâzım Türkmen |
Erol Aslan Cebeci |
Musa Uzunkaya |
|
|
Ordu |
Sakarya |
Samsun |
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Enis Tütüncü |
Faruk Nafiz Özak |
Mehmet Akif Hamzaçebi |
|
|
Tekirdağ |
Trabzon |
Trabzon |
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
|
(Karşı
oy yazısı eklidir.) |
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
Osman Coşkunoğlu |
|
Mustafa Zeydan |
|
|
Uşak |
|
Hakkâri |
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
|
|
KARŞI OY YAZISI
5434 sayılı Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun
Tasarısına aşağıdaki nedenlerle katılmıyoruz.
5434 sayılı Kanunda
yaş haddi nedeniyle emeklilikte sınır 65 yaştır. Tasarı ile bu yaş sınırı daha
genç yaştaki personelin yükselmesinin sağlanabilmesi gerekçesiyle 61’e
indirilmektedir.
Emekli Sandığı
mevzuatında bu güne kadar 65 olan yaş sınırının 61’e indirilmesinin gerekçesi
daha genç yaştaki personelin yükselmesinin sağlanması ile açıklanamaz. Kamu
yönetiminde yükselmeler belli kurallara bağlıdır. Yükselmeler bu kurallar
içerisinde gerçekleşir ve kamu yönetiminde bu konuda bugüne kadar bir sorun
yaşanmamıştır. Böyle olmasına rağmen tasarı ile kamu yönetiminin yerleşmiş
kuralları bozulmaktadır.
İlgili maddenin bir
diğer hükmünde yer alan 6400 ve daha yukarı ek göstergeli görevlere müşterek
kararname veya Bakanlar Kurulu Kararı ile atanmış olanlar için 61 yaş sınırının
Bakanlar Kurulu Kararı ile yükseltilebilmesi de oldukça subjektif bir yetkidir.
Sınırları belirsiz, tamamen takdire bağlı bu yetki objektiflikten uzaktır.
Saydamlık akımlarının giderek güçlendiği, parti ve hükümet programlarına
girdiği bir süreçte bu düzenleme saydamlığa karşı bir yaklaşımı yansıtmaktadır.
Bu çerçevede
düşünüldüğünde gerek yaş sınırının 61’e indirilmesi, gerekse Bakanlar Kurulunun
yetkisi hükümetin kamu yönetiminde kardolaşmaya, subjektif ve keyfi
uygulamalara yönelebileceğini gösteren bir düzenleme olarak ortaya çıkmaktadır.
Emekli Sandığı
iştirakçilerinin emekli keseneği oranının % 15’ten % 16’ya yükseltilmesi
yapılan sağlık yardımları nedeniyle emekli, malûl, dul ve yetim aylığı
alanların aylıklarından % 1’e ulaşan tutarda kesinti yapılmasını sosyal devlet
ilkeleri ile bağdaştıramıyoruz. Ayrıca % 1 oranındaki bu kesintinin kanunun
yürürlük tarihinden sonra emekli olacaklara uygulanması gerekirken, yürürlüğü
öncesinde emekli olmuş olanlara da uygulanacak olması “hukuk devleti” ve
“kazanılmış hak” kavramlarına aykırıdır.
|
Ali Topuz |
M. Âkif Hamzaçebi |
Osman Kaptan |
|
|
|
İstanbul |
Trabzon |
Antalya |
|
|
Ali Kemal Deveciler |
Birgen Keleş |
Ali Kemal
Kumkumoğlu |
|
|
Balıkesir |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Gürol Ergin |
Kâzım Türkmen |
Enis Tütüncü |
|
|
Muğla |
Ordu |
Tekirdağ |
|
|
Osman Coşkunoğlu |
M. Mesut Özakcan |
Hakkı Akalın |
|
|
Uşak |
Aydın |
İzmir |
HÜKÜMETİN TEKLİF
ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ
EMEKLİ SANDIĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 8.6.1949 tarihli ve 5434
sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun 40 ıncı maddesinin birinci
fıkrası ile aynı maddenin (a), (b) ve (d) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“İştirakçilerin görevleri ile
ilgilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 61 yaşını doldurdukları tarihtir.
61 yaşını dolduranların açıktan veya naklen tayinleri yapılamaz. Ancak,
personel kanunlarındaki yaş hadlerine ilişkin hükümler ile 43 üncü madde hükmü
saklıdır.
a) 6400 ve daha yukarı ek göstergeli
görevlere müşterek kararname veya Bakanlar Kurulu kararı ile atanmış olup, bu
görevleri fiilen yürütmekte olanların yaş hadleri, Bakanlar Kurulu kararı ile
65 yaşını doldurdukları tarihi geçmemek üzere uzatılabilir.
b) Üniversite öğretim üyelerinin
görevleri ile ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 67 yaşını
doldurdukları tarihtir.”
“d) (a) bendinde belirtilen görevlere
61 yaşını, (b) bendinde belirtilen görevlere 67 yaşını ve (ç) bendinde
belirtilen görevlere de hizalarında gösterilen yaş hadlerini doldurmuş
bulunanlar açıktan veya naklen tayin edilemezler.”
MADDE 2. - 5434 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 213. - İştirakçilerden;
a) Kanunun yayımı tarihinden önce 61
yaşını dolduranlar Kanunun yayımı tarihinden itibaren,
b) Kanunun yayımını izleyen iki ay
içerisinde 61 yaşını dolduranlar 61 yaşını doldurdukları tarihten itibaren,
iki ay süreyle görevlerinde kalırlar.”
MADDE 3. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanun
hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ
EMEKLİ SANDIĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- 8.6.1949
tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun 14 üncü maddesinin (a) fıkrasında
yer alan "% 15" oranı "% 16" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 2.- 5434 sayılı Kanunun 40 ıncı maddesinin birinci fıkrası ile aynı maddenin
(a), (b) ve (d) bentleri aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"İştirakçilerin
görevleri ile ilgilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 61 yaşını
doldurdukları tarihtir. 61 yaşını dolduranların açıktan veya naklen tayinleri
yapılamaz. Ancak, personel kanunlarındaki yaş hadlerine ilişkin hükümler ile 43
üncü madde hükmü saklıdır.
a) 6400 ve daha
yukarı ek göstergeli görevlere müşterek kararname veya Bakanlar Kurulu kararı ile atanmış olup, bu görevleri fiilen
yürütmekte olanların yaş hadleri, Bakanlar Kurulu kararı ile 65 yaşını doldurdukları tarihi geçmemek üzere
uzatılabilir.
b) Üniversite öğretim
üyelerinin görevleri ile ilişkilerinin
kesilmesini gerektiren yaş haddi 67 yaşını doldurdukları tarihtir."
d) (a) bendinde
belirtilen görevlere 61 yaşını, (b) bendinde belirtilen görevlere 67 yaşını ve
(ç) bendinde belirtilen görevlere de hizalarında gösterilen yaş hadlerini
doldurmuş bulunanlar açıktan veya naklen tayin edilemezler."
MADDE 3.- 5434 sayılı
Kanunun 102 nci maddesinde yer alan "% 5 faizi" ibaresi "kanuni
faizi" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 4.- 5434 sayılı
Kanunun ek 31 nci maddesinin (d) bendinden sonra gelen ilk fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"T.C. Emekli
Sandığına yazılı olarak başvurdukları tarihteki öğrenim durumu itibariyle tabi
oldukları personel kanunlarında yer alan hükümlere göre belirlenecek göreve
giriş derece, kademe ve ek göstergeleri ile emekli keseneğine esas aylığın
hesabına ait tüm unsurların toplamının, o tarihte yürürlükte olan katsayılarla
çarpımı sonucu bulunacak tutarlar esas alınarak, yine o tarihteki kesenek ve
karşılık oranlarına göre hesap edilir.
Bu hüküm, bu Kanunun ek ve değişiklikleri ile diğer kanunlarla getirilen bütün
borçlanmalar hakkında da uygulanır."
MADDE 5.- 26.6.1984
tarihli ve 241 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 37 nci maddesi ile yürürlüğe
giren ve 29.6.1994 tarihli ve 3520 sayılı Kanun ile 5434 sayılı Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa teselsül
ettirilerek eklenen Ek 66 ncı madde yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 6.- 5434 sayılı
Kanunun Geçici 139 uncu maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"Bu madde
uyarınca yapılacak sağlık yardımları için her ay:
1 - Emekli veya
malûllük aylığı alanlardan;
a) Kendileri için
120,
b) Eşleri için 90,
c) Çocuklarının her
biri için 60,
d) Ana ve babalarının
her biri için 90,
2 - Dul aylığı
alanlardan 90,
3 - Yetim aylığı
alanlardan 60,
gösterge rakamının
memur aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda sağlık
katkı payı alınır. Ancak, bu katkı payı hiç bir şekilde emekli, malûllük, dul ve yetim aylıklarının yüzde birini
geçemez.
Bu Kanunun 64 üncü
maddesi ile 3/11/1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması
Hakkında Kanuna göre aylık
bağlananlardan ve Vatani Hizmet Tertibinden aylık alanlardan sağlık katkı payı
alınmaz."
MADDE 7.- 5434 sayılı
Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE
213.- İştirakçilerden;
a) Kanunun yayımı
tarihinden önce 61 yaşını dolduranlar Kanunun yayımı tarihinden itibaren,
b) Kanunun yayımını
izleyen iki ay içerisinde 61 yaşını dolduranlar 61 yaşını doldurdukları
tarihten itibaren,
iki ay süreyle görevlerinde
kalırlar."
MADDE 8.- 5434 sayılı
Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE
214.- Bu Kanunun getirdiği 61 yaş haddi nedeniyle bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte emekliye sevkedilenler hakkında Ek 68 inci
maddenin birinci fıkrasında öngörülen iki yıllık süre aranmaz."
MADDE 9.- Bu Kanunun
1 inci maddesi 15.4.2003 tarihinde, 6 ncı maddesi 1.4.2003 tarihinde, diğer
maddeleri ise yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 10.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Abdullah Gül |
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak.ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
A. Şener |
M. A. Şahin |
E. Yalçınbayır |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
M. Aydın |
B. Atalay |
A. Babacan |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı |
|
|
|
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
V. Gönül |
|
|
|
İçişleri Bakanı |
Dışişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
|
A. Aksu |
Y. Yakış |
K. Unakıtan |
|
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
|
E. Mumcu |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür Bakanı |
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
H. Çelik |
|
|
|
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
Çevre Bakanı |
|
|
|
G. Akşit |
O. Pepe |
İ. Sütlüoğlu |
|