Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 72)

 

Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/524)

 

                               

T.C.

 

 

 

Başbakanlık

 

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

31.1.2003

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-587/536

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 29.1.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Abdullah Gül

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun 40 ıncı maddesine göre sandık iştirakçilerinin görevleriyle ilgilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 65 yaşını doldurdukları tarihtir.

Tasarı ile; kamuda görev yapan personelin dinamizmini artırmak, genç personelin üst görevlere yükselmesini sağlamak amacıyla sandık iştirakçilerinin azamî çalışma yaşları 65’ten 61’e indirilmekte, hizmetin özelliği ve niteliği gereği bazı görevlerde kalmaları zorunlu görülen ve özel bilgisi ve ihtisasına gerek duyulan personelin yaş hadlerinin 65 yaşını doldurdukları tarihi geçmemek üzere uzatılması hususunda Bakanlar Kuruluna yetki tanınmaktadır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile, Emekli Sandığı iştirakçilerinin 65 yaş olan emeklilik yaşı 61’e düşürülmektedir. Bu değişiklikle kamu personelinin dinamizminin artırılması suretiyle genç personelin üst görevlere yükselmesine imkân sağlanmaktadır.

Ayrıca, 6400 ve daha yukarı ek göstergeli görevlere müşterek kararname veya Bakanlar Kurulu kararı ile atanmış olup, bu görevleri fiilen yürütmekte olanların yaş hadlerinin, gerekli görülen hallerde 65 yaşını doldurdukları tarihi geçmemek üzere uzatılması hususunda Bakanlar Kuruluna yetki tanınmaktadır. Bakanlar Kurulu bu yetkisini kullanırken, görevin niteliği ve duyulan ihtiyacı dikkate alarak yaş haddini doldurmuş olanların görev süresini en çok dört yıla kadar uzatabilecektir.

Madde 2. - Madde ile, 5434 sayılı Kanuna bir geçici madde eklenerek iştirakçilerden bu Kanunun yayımı tarihinden önce 61 yaşını dolduranların Kanunun yayımı tarihinden itibaren, Kanunun yayımını izleyen iki ay içerisinde 61 yaşını dolduranların, 61 yaşını doldurdukları tarihten itibaren iki ay süreyle görevlerinde kalmaları öngörülmektedir.

Madde 3. - Yürürlük maddesidir.

Madde 4. - Yürütme maddesidir.

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

7.3.2003

 

Esas No. : 1/524

 

 

Karar No. : 13

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

          Bakanlar Kurulunca 31.1.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunularak, Başkanlıkça 3.2.2003 tarihinde Komisyonumuza havale edilen, "Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda  Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı",  Komisyonumuzun 5.3.2003 ve 6.3.2003  tarihlerinde yapmış olduğu  16 ve 17 nci  birleşimlerde Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Kemal Unakıtan  ile Maliye Bakanlığı,  Devlet Planlama  Teşkilatı Müsteşarlığı ve Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımıyla  incelenip görüşülmüştür.

Kamuda halen Emekli Sandığına tabi olarak çalışan personelin emekliye ayrılmalarında yaş haddi 65 yaştır. Ancak, kamu  çalışanlarının dinamizminin artırılması ve genç personelin üst görevlere yükselmesinin sağlanabilmesi için, azami çalışma yaşının aşağıya çekilmesi, diğer yandan; hizmetin özelliği ve niteliği gereği  görevde kalmasına  ihtiyaç duyulan personelin yaş haddinin ise kamu yönetiminde yönetim boşluğuna yol açmamak amacıyla 65 yaşı geçmemek üzere uzatılması konusunda Bakanlar Kuruluna yetki verilmesi düşünülmüş ve Tasarı bu amaçla hazırlanmıştır.

Tasarı  ve gerekçesi incelendiğinde; Emekli Sandığına tabi personelin azami çalışma yaşının  genel olarak 65'ten 61'e çekilmesinin, 6400 ve daha yukarı ek göstergeli görevlere müşterek Kararname veya Bakanlar Kurulu Kararı ile atananların yaş hadlerinin, 65'i geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca belirlenebilmesinin, üniversite öğretim üyeleri için yaş haddinin 67 olarak belirlenmesinin ve geçiş hükümlerinin düzenlenmesinin amaçlandığı anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Tasarının gerekçesinin yeterince açıklayıcı  bulunmadığı, ortalama yaşam süresinin yükselirken çalışma yaşı haddinin aşağıya çekilmesinin tutarlı bir yaklaşım olmayacağı, ikibin civarında personelin yaş haddi dolayısıyla emekli edilerek yerlerine gençlerin atanması suretiyle kamu yönetimine dinamizm kazandırılmasının mümkün olmayacağı,

- Geçtiğimiz yıllarda yapılan kanuni düzenlemelerle emeklilik hakkını doğuracak çalışma sürelerinin uzatıldığı, buna rağmen Tasarı ile çalışma yaş haddinin aşağıya çekilmesinin daha önce yapılan düzenlemelere uygun düşmediği,

- Ülkemizde işsizlik sorununun giderek büyüdüğü, yüksek öğretim görenlerin aşağı yukarı üçte birinin işsiz olduğu, öte yandan kamuda  atıl istihdamın bulunduğu, Tasarının gerek atıl istihdamın bir ölçüde önlenmesine katkıda bulunması, gerekse kamuda verimliliği ve dinamizmi sağlayacak bir düzenleme olması nedeniyle olumlu karşılandığı,

- Gelişmiş ülkelerde çalışma yaşı haddinin yüksek olduğu, ancak bu ülkelerde yaşam süresinin de uzun olması nedeniyle emeklilikten sonra insanların ortalama onbeş yıl emekli olarak yaşayabildiği, ülkemizde ise yaşam süresinin gelişmiş ülkelere oranla bir hayli düşük olduğu, bu nedenle bu ülkelerdeki yaş haddinin emsal alınmasının gerçekçi olmayacağı, çalışanlara emeklilikten sonra da kendi mesleki birikimlerini başka şekillerde de değerlendirme imkanının sağlanması gerektiği,

- Tasarının kamudaki atıl istihdamın giderilmesi için bir imkân sağlamayacağı, bu nedenle daha kapsamlı bir personel reformu yapılmasının zorunlu olduğu,

- Tasarının önceki yıllarda yapılmış olan sosyal güvenlik reformuna paralel bir düzenleme olduğu, ancak kapsamının son derece sınırlı tutulduğu,  bu nedenle kendisinden beklenen faydayı sağlayabilmesi için istisna kapsamının daraltılarak Tasarının kapsamının genişletilmesi gerektiği,

- Tasarı ile Bakanlar Kuruluna tanınan,  özel nitelikli görevleri yürütenlerin yaş haddine ilişkin yetki çerçevesinin iyi  çizilmesi gerektiği, istisna kapsamının son derece sınırlı tutulmasının Tasarının amacına daha uygun düşeceği,

- Gelişmiş ülkelerde çalışma yaş  haddi yüksek olmakla birlikte, personelin neredeyse emekli olana kadar sürekli hizmetiçi eğitime tabi  tutulduğu, böylelikle bilgi ve beceri bakımından  çağdaş gelişmeleri takip edebildiği, ülkemizde ise hizmetiçi eğitimin kendisinden bekleneni tam anlamıyla veremediği, bu nedenle yaşı ilerleyen personelin emekli edilmesinin yerinde bir uygulama olacağı, ortalama ömür beklentisinin artması ile  ülkemizde de  ileriki yıllarda yaş haddinin  tekrar yükseltilebileceği,

Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

                       - Cumhuriyetin ilk yıllarında ülkemizde eğitimli işgücü sıkıntısı çekildiği, bu nedenle  eğitilmiş  nüfustan azami düzeyde faydalanılabilmesini teminen  emeklilik yaş haddinin yüksek tutulduğu,  bu uygulamanın günümüze kadar devam ettiği, ancak günümüzde ülkemizin eğitimli işgücü sorunu bulunmadığı, bu nedenle yaş haddinin aşağıya çekilmesinin bir sakınca yaratmayacağı, tam tersine gençlerin önü açılarak kamu yönetiminin dinamizminin ve verimliliğinin artırılmış olacağı,

- 65-61 yaş arasındaki personelin emekli edilmesinin sosyal güvenlik kuruluşlarının aktüeryal dengeleri üzerinde olumsuz bir sonuç doğurmayacağı, Tasarının bu dengeler gözetilerek hazırlandığı,

- İstisna  kapsamının daraltılmasının özel önem taşıyan görevlerin yürütülmesinde aksamaya neden olabileceği,  ayrıca Tasarının kapsamının genişletilmesinin aktüeryal  dengeleri olumsuz etkileyeceği,

İfade edilmiştir.

               Tümü üzerindeki görüşmeleri müteakip Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.             

         Tasarının maddeleri üzerinde yapılan görüşmeler sonucunda;

- T.C. Emekli Sandığı Kanununun 14 üncü maddesinin (a) fıkrasında yer alan ve sandık iştirakçilerinin emekli keseneklerine ilişkin % 15 oranının, sandığın aktüeryal dengesinin düzeltilmesine katkı sağlanması amacıyla "% 16" oranına çıkarılmasını öngören bir düzenleme, yeni  1 inci  madde olarak Tasarıya eklenmiş,

- Tasarının 1 inci maddesi; madde çerçevesinin kanun tekniğine uygun olarak yeniden düzenlenmesi suretiyle ve eklenen madde nedeniyle 2 nci madde olarak kabul edilmiş,

- 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun 102 nci maddesinde yer alan "% 5" oranının, günümüz koşullarında  kanuni  faizin çok altında kalması nedeniyle sandığın uğradığı zararların önüne geçilebilmesini teminen "kanuni faizi" şeklinde değiştirilmesini öngören bir düzenleme, Tasarıya yeni 3 üncü madde olarak eklenmiş,

- 5434 sayılı Kanunun ek 31 inci maddesinin  yürürlüğe girdiği tarihte emeklilik kesintisi yapılmayan,  aylık  dışındaki taban ve kıdem aylığı ile zam ve tazminatlardan da sonraki  yıllarda yapılan düzenlemelerle  kesinti yapılmaya başlandığından, hizmet  borçlanmalarına da bu unsurların yansıtılmasını öngören bir düzenleme yeni 4 üncü madde olarak  Tasarıya eklenmiş,

- 5434 sayılı Kanunun hali hazırda uygulama  imkânı kalmamış olan ek 66 ncı maddesinin yürürlükten kaldırılmasını öngören bir düzenleme, 5 inci madde olarak Tasarıya eklenmiş,

- Emekli Sandığının sağlık ödemeleri yükünün  hafifletilmesi amacıyla, Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanuna göre aylık bağlananlar ile Vatani Hizmet Tertibinden aylık alanlar hariç, sandığın sağlık hizmetlerinden yararlananlardan emekli, malûl, dul ve yetim aylıklarının yüzde birini geçmemek üzere "sağlık katkı" payı alınmasına ilişkin  bir düzenleme 6 ncı madde olarak Tasarıya eklenmiş,

- Tasarının  2 nci  maddesi 7 nci  madde olarak aynen kabul edilmiş,

- Yaş haddinin 65'ten 61'e düşürülmesi nedeniyle emekliliğe hak kazanmadan yaş haddini dolduranların mağdur olmalarını önlemek amacıyla sözkonusu kişilerin 65 yaşını geçmemek üzere emeklilik hakkını  kazanıncaya kadar çalışabilmelerine imkân sağlayan  bir düzenleme 8 inci madde olarak Tasarıya eklenmiş,

- Tasarının yürürlüğe ilişkin 3 üncü maddesi eklenen maddeler nedeniyle yeniden düzenlenerek 9 uncu madde olarak   kabul edilmiştir.

- Yürütmeye ilişkin 4 üncü maddesi, 10 uncu madde olarak aynen kabul edilmiştir.

    Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

                       

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

Afyon

Bursa

Muş

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sekmen

Mahmut Göksu

Mehmet Melik Özmen

 

İstanbul

Adıyaman

Ağrı

 

Üye

Üye

Üye

 

Ruhi Açıkgöz

Bülent Gedikli

Mehmet Zekai Özcan

 

Aksaray

Ankara

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

Osman Kaptan

Mehmet Mesut Özakcan

Ali Osman Sali

 

Antalya

Aydın

Balıkesir

 

(Karşı oy yazımız ektedir.)

(Karşı oy yazımız ektedir.)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Kemal Deveciler

Ömer Abuşoğlu

M.Emin Murat Bilgiç

 

Balıkesir

Gaziantep

Isparta

 

(Karşı oy yazısı eklidir.)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Alaattin Büyükkaya

Birgen Keleş

Ali Kemal Kumkumoğlu

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

(Karşı oy yazım ektedir.)

(Karşı oy yazım ektedir.)

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Topuz

M. Mustafa Açıkalın

Hakkı Akalın

 

İstanbul

İstanbul

İzmir

 

(Karşı oy yazısı eklidir.)

 

(Karşı oy yazısı eklidir.)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Ceylan

Y. Selahattin Beyribey

Taner Yıldız

 

Karabük

Kars

Kayseri

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Ünaldı

Ali Er

Gürol Ergin

 

Konya

Mersin

Muğla

 

 

 

(Karşı oy yazısı eklidir.)

 

Üye

Üye

Üye

 

Kâzım Türkmen

Erol Aslan Cebeci

Musa Uzunkaya

 

Ordu

Sakarya

Samsun

 

(Karşı oy yazım ektedir.)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Enis Tütüncü

Faruk Nafiz Özak

Mehmet Akif Hamzaçebi

 

Tekirdağ

Trabzon

Trabzon

 

(Karşı oy yazım ektedir.)

 

(Karşı oy yazısı eklidir.)

 

Üye

 

Üye

 

Osman Coşkunoğlu

 

Mustafa Zeydan

 

Uşak

 

Hakkâri

 

(Karşı oy yazım ektedir.)

 

 

                       

 

KARŞI OY YAZISI

5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısına aşağıdaki nedenlerle katılmıyoruz.

5434 sayılı Kanunda yaş haddi nedeniyle emeklilikte sınır 65 yaştır. Tasarı ile bu yaş sınırı daha genç yaştaki personelin yükselmesinin sağlanabilmesi gerekçesiyle 61’e indirilmektedir.

Emekli Sandığı mevzuatında bu güne kadar 65 olan yaş sınırının 61’e indirilmesinin gerekçesi daha genç yaştaki personelin yükselmesinin sağlanması ile açıklanamaz. Kamu yönetiminde yükselmeler belli kurallara bağlıdır. Yükselmeler bu kurallar içerisinde gerçekleşir ve kamu yönetiminde bu konuda bugüne kadar bir sorun yaşanmamıştır. Böyle olmasına rağmen tasarı ile kamu yönetiminin yerleşmiş kuralları bozulmaktadır.

İlgili maddenin bir diğer hükmünde yer alan 6400 ve daha yukarı ek göstergeli görevlere müşterek kararname veya Bakanlar Kurulu Kararı ile atanmış olanlar için 61 yaş sınırının Bakanlar Kurulu Kararı ile yükseltilebilmesi de oldukça subjektif bir yetkidir. Sınırları belirsiz, tamamen takdire bağlı bu yetki objektiflikten uzaktır. Saydamlık akımlarının giderek güçlendiği, parti ve hükümet programlarına girdiği bir süreçte bu düzenleme saydamlığa karşı bir yaklaşımı yansıtmaktadır.

Bu çerçevede düşünüldüğünde gerek yaş sınırının 61’e indirilmesi, gerekse Bakanlar Kurulunun yetkisi hükümetin kamu yönetiminde kardolaşmaya, subjektif ve keyfi uygulamalara yönelebileceğini gösteren bir düzenleme olarak ortaya çıkmaktadır.

Emekli Sandığı iştirakçilerinin emekli keseneği oranının % 15’ten % 16’ya yükseltilmesi yapılan sağlık yardımları nedeniyle emekli, malûl, dul ve yetim aylığı alanların aylıklarından % 1’e ulaşan tutarda kesinti yapılmasını sosyal devlet ilkeleri ile bağdaştıramıyoruz. Ayrıca % 1 oranındaki bu kesintinin kanunun yürürlük tarihinden sonra emekli olacaklara uygulanması gerekirken, yürürlüğü öncesinde emekli olmuş olanlara da uygulanacak olması “hukuk devleti” ve “kazanılmış hak” kavramlarına aykırıdır.

 

                       

Ali Topuz

M. Âkif Hamzaçebi

Osman Kaptan

 

 

İstanbul

Trabzon

Antalya

 

Ali Kemal Deveciler

Birgen Keleş

Ali Kemal Kumkumoğlu

 

Balıkesir

İstanbul

İstanbul

 

Gürol Ergin

Kâzım Türkmen

Enis Tütüncü

 

Muğla

Ordu

Tekirdağ

 

Osman Coşkunoğlu

M. Mesut Özakcan

Hakkı Akalın

 

Uşak

Aydın

İzmir

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

 

 

MADDE 1. - 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun 40 ıncı maddesinin birinci fıkrası ile aynı maddenin (a), (b) ve (d) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“İştirakçilerin görevleri ile ilgilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 61 yaşını doldurdukları tarihtir. 61 yaşını dolduranların açıktan veya naklen tayinleri yapılamaz. Ancak, personel kanunlarındaki yaş hadlerine ilişkin hükümler ile 43 üncü madde hükmü saklıdır.

a) 6400 ve daha yukarı ek göstergeli görevlere müşterek kararname veya Bakanlar Kurulu kararı ile atanmış olup, bu görevleri fiilen yürütmekte olanların yaş hadleri, Bakanlar Kurulu kararı ile 65 yaşını doldurdukları tarihi geçmemek üzere uzatılabilir.

b) Üniversite öğretim üyelerinin görevleri ile ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 67 yaşını doldurdukları tarihtir.”

 

“d) (a) bendinde belirtilen görevlere 61 yaşını, (b) bendinde belirtilen görevlere 67 yaşını ve (ç) bendinde belirtilen görevlere de hizalarında gösterilen yaş hadlerini doldurmuş bulunanlar açıktan veya naklen tayin edilemezler.”

 

MADDE 2. - 5434 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 213. - İştirakçilerden;

a) Kanunun yayımı tarihinden önce 61 yaşını dolduranlar Kanunun yayımı tarihinden itibaren,

b) Kanunun yayımını izleyen iki ay içerisinde 61 yaşını dolduranlar 61 yaşını doldurdukları tarihten itibaren,

iki ay süreyle görevlerinde kalırlar.”

 

 

MADDE 3. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

 

MADDE 4. - Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1.- 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı   Kanununun 14 üncü maddesinin (a) fıkrasında yer alan "% 15" oranı "% 16" olarak değiştirilmiştir.

MADDE 2.-  5434 sayılı Kanunun 40 ıncı  maddesinin birinci fıkrası ile aynı maddenin (a), (b) ve  (d) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"İştirakçilerin görevleri ile ilgilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 61 yaşını doldurdukları tarihtir. 61 yaşını dolduranların açıktan veya naklen tayinleri yapılamaz. Ancak, personel kanunlarındaki yaş hadlerine ilişkin hükümler ile 43 üncü madde hükmü saklıdır.

a) 6400 ve daha yukarı ek göstergeli görevlere müşterek kararname veya Bakanlar Kurulu  kararı ile atanmış olup, bu görevleri fiilen yürütmekte olanların yaş hadleri, Bakanlar Kurulu  kararı ile 65 yaşını doldurdukları tarihi geçmemek üzere uzatılabilir.

b) Üniversite öğretim üyelerinin görevleri ile  ilişkilerinin kesilmesini gerektiren yaş haddi 67 yaşını doldurdukları tarihtir."

d) (a) bendinde belirtilen görevlere 61 yaşını, (b) bendinde belirtilen görevlere 67 yaşını ve (ç) bendinde belirtilen görevlere de hizalarında gösterilen yaş hadlerini doldurmuş bulunanlar açıktan veya naklen tayin edilemezler."

 

 

 

MADDE 3.- 5434 sayılı Kanunun 102 nci maddesinde yer alan "% 5 faizi" ibaresi "kanuni faizi" olarak değiştirilmiştir.

MADDE 4.- 5434 sayılı Kanunun ek 31 nci maddesinin (d) bendinden sonra gelen ilk fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"T.C. Emekli Sandığına yazılı olarak başvurdukları tarihteki öğrenim durumu itibariyle tabi oldukları personel kanunlarında yer alan hükümlere göre belirlenecek göreve giriş derece, kademe ve ek göstergeleri ile emekli keseneğine esas aylığın hesabına ait tüm unsurların toplamının, o tarihte yürürlükte olan katsayılarla çarpımı sonucu bulunacak tutarlar esas alınarak, yine o tarihteki kesenek ve karşılık  oranlarına göre hesap edilir. Bu hüküm, bu Kanunun ek ve değişiklikleri ile diğer kanunlarla getirilen bütün borçlanmalar hakkında da uygulanır."

MADDE 5.- 26.6.1984 tarihli ve 241 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 37 nci maddesi ile yürürlüğe giren ve 29.6.1994 tarihli ve 3520 sayılı Kanun ile 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa teselsül  ettirilerek eklenen Ek 66 ncı madde yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 6.- 5434 sayılı Kanunun Geçici 139 uncu maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

"Bu madde uyarınca yapılacak sağlık yardımları için her ay:

1 - Emekli veya malûllük aylığı alanlardan;

a) Kendileri için 120,

b) Eşleri için 90,

c) Çocuklarının her biri için 60,

d) Ana ve babalarının her biri için 90,

2 - Dul aylığı alanlardan 90,

3 - Yetim aylığı alanlardan 60,

gösterge rakamının memur aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda sağlık katkı payı alınır. Ancak, bu katkı payı hiç bir  şekilde emekli, malûllük, dul ve yetim aylıklarının yüzde birini geçemez.

Bu Kanunun 64 üncü maddesi ile 3/11/1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanuna göre  aylık bağlananlardan ve Vatani Hizmet Tertibinden aylık alanlardan sağlık katkı payı alınmaz."

MADDE 7.- 5434 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 213.- İştirakçilerden;

a) Kanunun yayımı tarihinden önce 61 yaşını dolduranlar Kanunun yayımı tarihinden itibaren,

b) Kanunun yayımını izleyen iki ay içerisinde 61 yaşını dolduranlar 61 yaşını doldurdukları tarihten itibaren,

iki ay süreyle görevlerinde kalırlar."

MADDE 8.- 5434 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 214.- Bu Kanunun getirdiği 61 yaş haddi nedeniyle bu Kanunun  yürürlüğe girdiği tarihte  emekliye sevkedilenler hakkında Ek 68 inci maddenin birinci fıkrasında öngörülen iki yıllık süre aranmaz."

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 9.- Bu Kanunun 1 inci maddesi 15.4.2003 tarihinde, 6 ncı maddesi 1.4.2003 tarihinde, diğer maddeleri ise  yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 10.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.                 

Abdullah Gül

 

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak.ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

 

A. Şener

M. A. Şahin

E. Yalçınbayır

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

M. Aydın

B. Atalay

A. Babacan

 

 

Devlet Bakanı 

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı

 

 

K. Tüzmen

C. Çiçek

V. Gönül

 

 

İçişleri Bakanı

Dışişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

 

A. Aksu

Y. Yakış

K. Unakıtan

 

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

 

E. Mumcu

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür Bakanı

 

 

A. Coşkun

M. H. Güler

H. Çelik

 

 

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

Çevre Bakanı

 

 

G. Akşit

O. Pepe

İ. Sütlüoğlu