TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE YUNANİSTAN CUMHURİYETİ
ARASINDA
TÜRKİYE-YUNANİSTAN GAZ BAĞLANTISININ GERÇEKLEŞTİRİLMESİ
VE TÜRKİYE CUMHURİYETİNDEN YUNANİSTAN
CUMHURİYETİNE
DOĞAL GAZ ARZINA İLİŞKİN ANLAŞMANIN
ONAYLANMASININ
UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
Kanun No. 5040 |
|
Kabul Tarihi : 7.1.2004 |
MADDE 1. - 23 Şubat 2003 tarihinde Selanik’te imzalanan
“Türkiye Cumhuriyeti ile Yunanistan Cumhuriyeti Arasında Türkiye-Yunanistan Gaz
Bağlantısının Gerçekleştirilmesi ve Türkiye Cumhuriyeti’nden Yunanistan Cumhuriyeti’ne
Doğal Gaz Arzına İlişkin Anlaşma”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE YUNANİSTAN CUMHURİYETİ
ARASINDA
TÜRKİYE-YUNANİSTAN GAZ BAĞLANTISININ
GERÇEKLEŞTİRİLMESİ
VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ’NDEN
YUNANİSTAN
CUMHURİYETİ’NE DOĞAL GAZ ARZINA İLİŞKİN ANLAŞMA
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Yunanistan Cumhuriyeti
Hükümeti (Bundan böyle münferiden bahsedildiğinde “Taraf”, müştereken
bahsedildiğinde “Taraflar” olarak anılacak olan) işbu Anlaşma ile;
Türkiye Cumhuriyeti ile Yunanistan Cumhuriyeti arasında
enerji sektöründe işbirliğinin gelişmesinin iki ülke arasındaki ticarî ve
ekonomik ilişkilerin daha da güçlendirilmesini sağlayacağını kabul ederek,
Liberalleştirilen Avrupa gaz piyasasındaki yerlerini
güçlendirmek ve Avrupa gaz piyasasındaki gaz temin kaynaklarının
çeşitlendirilmesine katkıda bulunmak amacıyla iki yönlü işbirliğinin
geliştirilip genişletilmesi isteklerini teyit ederek,
Amaçlarının Türkiye Cumhuriyeti ve Yunanistan
Cumhuriyeti arasında çift yönlü bir boru hattı inşa ederek, Tarafların doğal
gaz şebekelerinin birbirlerine bağlantısını gerçekleştirmek olduğunu teyit
ederler. Türkiye-Yunanistan Bağlantı Projesi (Bundan böyle “Proje” olarak
anılacaktır) Avrupa Birliğinin Güney Avrupa Gaz Ringi Projesini ilk ve en
önemli aşamasını teşkil edecektir.
Projenin, her iki ülkeyi Avrupa Bölgesi ve Balkanlarda
ana transit ülkeler haline gelmelerine olanak vereceğini, ayrıca Avrupa
Birliğinin enerji güvenliği ve kaynak çeşitlendirme stratejisine katkıda
bulunacağını vurgulayarak,
Doğal gazın Türkiye Cumhuriyeti ve Yunanistan
Cumhuriyeti üzerinden Avrupa Bölgesi ve Balkanlar’a ihracı ve taşınması
yollarını araştırma arzularını teyit ederek,
Yunanistan Cumhuriyeti’nin kendi doğal gaz temin
kaynaklarını çeşitlendirme ve kendi doğal gaz talebini zamanında karşılama
niyetini de göz önünde tutarak,
Projenin gerçekleştirilmesi için kendi yetkileri
çerçevesindeki gerekli bütün faaliyetleri üstlenecektir.
Şimdi bu
nedenle, Taraflar aşağıdaki belirtilen
hususlar üzerinde mutabakata varmıştır:
MADDE 1
BORU HATLARI İLE PETROL TAŞIMA A.Ş. (BOTAŞ) (bundan
böyle “BOTAŞ” olarak anılacaktır) Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti tarafından,
PUBLIC GAS CORPORATION (DEPA) S.A’ya doğal gaz arzı konusunda yetkilendirilmiş
olan kuruluştur ve DEPA, Yunanistan Cumhuriyeti Hükümeti tarafından BOTAŞ’tan
doğal gaz satın almak konusunda yetkilendirilmiş olan kuruluştur.
Arzın teknik, ticarî ve idarî hüküm ve koşulları,
teslim yeri, süre, gideceği yer, finansman sağlama, inşaat ve işletme ile buna
benzer diğer hüküm ve koşullar BOTAŞ ile DEPA arasında imzalanacak olan Doğal
Gaz Alım Satım Sözleşmesi’nde (bunda böyle “Sözleşme” olarak anılacaktır)
sağlanır.
BOTAŞ ile DEPA’nın karşılıklı rızasıyla Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti tarafından sağlanacak doğal gaz miktarı artırılabilir.
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti BOTAŞ’ın, Yunanistan
Cumhuriyeti Hükümeti de DEPA’nın Sözleşmede öngörülen taahhütlerini garanti
eder.
Sözleşme uyarınca sağlanan doğal gazın mülkiyet ve
zilyetliği teslim noktasında BOTAŞ’tan DEPA’ya geçer.
MADDE 2
Proje kapsamında BOTAŞ ve DEPA, doğal gaz boru hattının
kendi ülke topraklarında kalan kısımlarının tasarımı, finansmanı, inşaatı ve
işletilmesinden sorumlu olup, Projenin finansmanı hususunda işbirliğine
gidecektir.
Taraflar, Projenin gerçekleşmesi ve Türkiye
Cumhuriyeti’nden Yunanistan Cumhuriyeti’ne doğal gaz arzı için kendi yetki ve
ulusal mevzuatları çerçevesinde herhangi bir gereksinimin ortaya çıkması
durumunda ihtiyaç duyulacak her türlü faaliyeti yapmayı, gayreti göstermeyi,
yasal ve idarî tedbirleri almayı yüklenecektir.
Taraflar, üçüncü taraflara ait gazın kendi boru hattı
sistemleri üzerinden Avrupa Bölgesi ile Balkanlara transit geçişinin sağlanması
için 17 Aralık 1994 tarihinde Lizbon’da yapılan Enerji Şartı Anlaşmasının
(Energy Charter Treaty) hükümlerine uygun olarak tüm önlemleri almayı
üstlenecektir.
MADDE 3
Taraflar, bu Anlaşmanın hükümlerinin yorum ve
uygulanması ile ilgili uyuşmazlıkların öncelikle diplomatik kanallar
aracılığıyla çözülmesine gayret edecektir. Şayet, Taraflar iyi niyetli çabalara
rağmen bu gibi anlaşmazlıklarda dostane bir çözüme ulaşmayı başaramazsa
Taraflardan herhangi biri diğer Tarafa yazılı bir bildirimde bulunarak konuyu
nihaî ve bağlayıcı çözüm için özel hakem (ad hoc) yoluna gidebilir.
Sözü edilen ad hoc tahkim paneli, 17 Aralık 1994
tarihinde Lizbon’da yapılan Enerji Şartı Antlaşmasının (Energy Charter
Treaty)uyuşmazlıkların çözümüne ilişkin 27(3) maddesinde yer alan hükümlerin
gerekli düzeltmeleri yapılmış olarak (mutatis mutandis) bu Anlaşmaya
uygulanmasıyla kurulacak ve faaliyet gösterecektir.
MADDE 4
Bu Anlaşma, Sözleşme imzalandıktan sonra ve Tarafların
birbirlerine Anlaşmanın geçerliliği için gereken ulusal prosedürlerin
tamamlanmış olduğunu diplomatik kanallardan bildirimde bulunmaları üzerine
yürürlüğe girecek ve 20 yıl süreyle yürürlükte kalacak olup, herhangi Taraf
diğer Tarafa herhangi bir dönemde, bu dönemlerin sona erme tarihlerinden 6 ay
önce Anlaşmaya son verme niyetini yazılı olarak bildirmediği taktirde 5 yıllık
bir dönem için otomatik olarak yenilebilir nitelik taşıyacaktır.
2003 yılının Şubat 23 tarihinde Selanik kentinde iki (2) orijinal İngilizce nüsha halinde ÜZERİNDE ANLAŞMAYA VARILIP İMZA ALTINA
ALINMIŞTIR.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ YUNANİSTAN CUMHURİYETİ
HÜKÜMETİ ADINA HÜKÜMETİ
ADINA
ENERJİ VE TABİÎ KAYNAKLAR BAKANI KALKINMA BAKANI
Dr. Mehmet
Hilmi GÜLER Apostolos
Athanasios
TSOHATZOPOULOS