MERKEZİ
VE DOĞU AVRUPA İÇİN BÖLGESEL ÇEVRE
MERKEZİ
ŞARTININ ONAYLANMASININ UYGUN
BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN
Kanun No. 5047 |
|
Kabul Tarihi : 14.1.2004 |
MADDE 1. - Türkiye tarafından 10 Ekim
2002 tarihinde imzalanan “Merkezi ve Doğu Avrupa İçin Bölgesel Çevre Merkezi
Şartı”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Bölgesel
Çevre Merkezi
Şartı
Haziran 1996
I. GİRİŞ
Merkezi ve Doğu Avrupa İçin
Bölgesel Çevre Merkezi'nin (BÇM), Amerika Birleşik Devletleri ve Macaristan
Cumhuriyeti Hükümetleri ile Avrupa Toplulukları Komisyonu tarafından imzalanan
bir Şart ile 1990 yılında kurulmuş ve ondokuz hükümetin bu Şarta katılmış
olmasına dayanarak,
BÇM'ne, tüm çevresel
konularda bölgesel işbirliğini ve halkın katılımını geliştirme ve bu yolla
Merkezi ve Doğu Avrupa ülkelerinin demokratik sivil toplumlara geçişlerine
yardımcı olma görevi verilmiş olmasına dayanarak,
Mevcut Şartın İmzacılarının,
BÇM görevini yerine getirirken, BÇM'nin faaliyetlerine siyasi ve mali
desteklerini sürdürmekte olmalarına dayanarak,
Aynı görevin
sürdürülmesinin, en son 1995 tarihli "BÇM Yönetim Kurulu ile Macaristan
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Budapeşte'deki Bölgesel Merkezin Statüsüne
İlişkin Anlaşma" (Anlaşma) olmak üzere, müteaddit belgelerle onaylandığını
kabul ederek,
Anlaşma'nın BÇM'ne,
Macaristan yasaları çerçevesinde, uluslararası karakteri haiz kuruluş özel
statüsü vermesini memnuniyetle karşılayarak,
Özel hukuki statüsünün bir
sonucu olarak, BÇM'nin kuruluşunun ve yönetiminin özel statüsüne uygun olarak
düzenlenmesi ihtiyacını dikkate alarak,
BÇM'yi desteklemek isteyen
Hükümetlere mevcut Şartın İmzacısı olmaları için uygun bir prosedür sunulması
gerektiğini dikkate alarak,
Biz, yetkili temsilcilerimiz
tarafından tam olarak temsil edilen İmza sahibi Hükümetler, aşağıdaki BÇM
Şartı'nı kabul ediyoruz.
II. BÇM'NİN YASAL STATÜSÜ
2.1 Amaç
İmzacılar BÇM'nin
uluslararası karakteri haiz, bağımsız, hiçbir tarafı gözetmeyen,
anlaşmazlıklarda tarafsız davranan, kâr amacı gütmeyen Macaristan yasalarına
tabi uluslararası niteliği haiz bir Macar tüzel kişiliği olduğunu teyid
ederler.
İmzacılar, gelecekte BÇM'nin
görevinin sivil toplum kuruluşları, hükümetler, özel girişimler ve diğer
çevresel çıkar grupları arasındaki işbirliğinin, serbest bilgi değişiminin ve
çevresel karar alma sürecine halkın katılımının geliştirilmesi yoluyla Merkezi
ve Doğu Avrupa'nın çevre sorunlarının çözülmesine yardım etmek olarak
kalacağını teyid ederler.
2.2 Faaliyetler
BÇM, görevini yerine
getirmek için programlar geliştirir ve uygular. BÇM, başka faaliyetler yanında,
aşağıdakileri sürdürecektir :
- küresel çevre problemlerinin gelişimini izlemek;
- Merkezi ve Doğu Avrupa'nın
stratejik çevresel gereksinimlerini düzenli olarak değerlendirmek ve çözümlerin
bulunmasında bir kaynak görevi yapmak;
- çevresel karar alma sürecine halkın katılımını arttırmak;
- çevrenin geliştirilmesi için hükümetler, akademik kuruluşlar, sivil
toplum kuruluşları ve özel sektör üyeleri arasında işbirliğini arttırmak;
- bölge ülkelerine ve bölgenin bütününe ilişkin çevresel verileri
temin etmek ve dağıtmak;
- ilgilenen ülkelere, kuruluşlara ve bireylere deneyimlerini mübadele
etme imkanları sunmak;
- belli çevre sorunlarının çözümünü desteklemek için ayni ve aynı
zamanda mali destek sunmak;
- bölgede çevrenin korunması, yönetimi ve aynı zamanda doğanın
korunması alanlarında eğitim, uygulamalı eğitim ve bilim programları düzenlemek
ve burslar vermek.
2.3 Yönetim Organı
BÇMnin yönetim ve karar alma
organı Yönetim Kuruludur.
2.4 Danışma Organı
Yönetim Kuruluna danışmanlık
edecek olan organ Genel Kuruldur.
III. YÖNETİM KURULU
3.1 Genel Yetkiler
Yönetim Kurulu, Anlaşma ile
düzenlenen şekilde uluslararası karakteri haiz, kâr amacı gütmeyen bir
kuruluşun yöneticisi olarak tüm yetkilere, mal satın almak ve elden çıkarmak,
akit yapmak veya başka şekilde Merkezin işlerini yönetmek dahil olmak üzere
mevcut belgede öngörülen yetkilere sahiptir. Yönetim Kurulu, genel politika
kararlarından sorumludur. Yönetim Kurulu, Merkezin günlük yönetimini etkileyen
Kurumsal ve Yönetsel Düzenlemeleri hazırlayacak ve uygulanmasını takip
edecektir. Yönetim Kurulu, Merkezin mali yönetimini yakından izleyecektir.
Kurul, Yönetim Kurulu Başkanı ya da Genel Kurul Başkanı'nın inisiyatifiyle
önemli politika konularında Kurula yol göstermesi için zaman zaman özel bir
İmzacılar grubunu toplantıya çağırabilir. Yönetim Kurulu, Merkezin faaliyetleri
ve yönetimi hakkında Genel Kurula düzenli olarak bilgi verecektir. Bu nedenle,
Genel Kurula tutanaklar ve raporlar sunulacaktır.
3.2 Vasıf, Seçme, Sayı, Üyelik
Süresi, Boşalan Üyelikler ve Üyelerin Değişmesi
3.2.1 Vasıf
Üyelik çevre uzmanlarını,
hükümet yetkililerini, özel sektör liderlerini, çevre ve diğer sivil toplum
kuruluşu temsilcilerini kapsayabilir. Seçme, adayın vasıflarına göre
yapılacaktır.
3.2.2 Seçme
Üyeler, Yönetim Kurulu
tarafından önerilen adaylar arasından İmzacılar tarafından seçilecektir.
Kurulun kompozisyonu, Merkezin büyük bağışçılarının özel statüsünü
yansıtmalıdır.
3.2.3 Sayı
Yönetim Kurulu en az yedi
(7) en çok dokuz (9) üyeden oluşacaktır. Ayrıca, Genel Kurul Başkanı ve İcra
Direktörü re'sen Kurulun toplantılarına katılacaktır.
Başkan, Kurulun kararıyla,
Kurulun çalışmaları açısından gerekli olduğu düşünülen önemli bireyleri Kurul
toplantılarının herhangi birine ya da tamamına katılmaya davet edebilir. Bu
davetlilerin karar almaya katılmalarına izin verilmez ve oy kullanma yetkileri
yoktur.
3.2.4 Üyelik Süresi
Her üyenin görev süresi üç
yıl olup bu süre bir kereye mahsus uzatılabilir.
3.2.5 Boşalan Üyelikler ve
Üyelerin Değişmesi
Eğer bir üye üyelik süresini
tamamlayamayacak durumdaysa veya müteakkib üç toplantıya katılamazsa, Yönetim
Kurulu, yerini doldurmak üzere İmzacıların onayına bir aday sunar.
3.3 Toplantılar
Kurul, kendisi tarafından
belirlenecek yer ve zamanda yılda en az dört kez toplanacaktır.
3.4 Yetersayı
Toplantıda hazır bulunan
üyelerin çoğunluğu, işlerin yürümesi için yetersayı oluşturacaktır.
3.5 Oy Kullanma
3.5.1. Şahsen Oy Kullanma
Açıkça aksi talep
edilmedikçe yetersayının sağlandığı bir toplantıda hazır bulunan Üyelerin
çoğunluğunun oyu Kurulun kararlarını oluşturacaktır. Her Üyenin, Kurulun
toplantısında oya sunulan her konu için bir oy kullanma hakkı olacaktır.
3.5.2. Gıyaben Oy Kullanma
Posta veya vekalet verme
yoluyla gıyaben oy kullanmaya izin verilecektir.
3.5.2.1 Posta ile Oy Kullanma
Kurul, toplantılarda karar
almak yerine, üyelerinin yazılı rızalarıyla oluşan oybirliğiyle karar alabilir.
3.5.2.2 Vekâleten Oy Kullanma
Eğer bir üye toplantıya
katılamıyorsa, Kurulun oy kullanan herhangi bir üyesine yazılı vekalet vererek
oy kullanabilir.
3.6 Tazminat
Bu Şartta aksi
öngörülmedikçe Yönetim Kurulu Üyeleri tazminat almadan görev yapacaklardır.
Ancak, seyahat ve bununla ilgili masraflarının sonradan karşılanması hakları
vardır. Yönetim Kurulu Üyelerine, yukarıda belirtilen ve Yönetim Kurulu Üyesi
olmaktan kaynaklanan genel sorumluluklarının ötesindeki hizmetleri için uygun
biçimde tazminat ödenebilir.
IV. GENEL KURUL
4.1 Genel Yetkiler
Genel Kurul, Yönetim Kurulu
tarafından 3. l'de öngörüldüğü gibi sağlanan bilgilere dayanarak, Merkezin
faaliyetleri, faaliyetlerinin etkileri ve Bölge'nin ihtiyaçları hakkında görüş
bildirecektir. Bu yetkilere ek olarak, Genel Kurul, Yönetim Kurulunun talebi
üzerine, fon oluşturma, halkla ilişkiler, stratejik planlama, teknik yardım ve
politika önerme gibi faaliyetlerle Merkezi destekleyebilir.
Genel Kurul, ihtiyaç
duyulduğunda, Genel Kurul üyeleri arasından danışma komiteleri ve görevliler
oluşturabilir. Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Kurul Başkanı, bu iki organ
arasındaki işbirliğini kolaylaştıracak kuralları belirleyeceklerdir.
4.2 Vasıf, Seçme ve Genel Kurul
Üyelerinin Görev Süreleri
4.2.1 Vasıf ve Seçme
Yönetim Kurulu her İmzacıyı
Genel Kurul'da görev yapmak üzere usulüne uygun olarak yetkilendirilmiş bir
temsilci tayin etmeye davet edecektir. Genel Kurul, üçte iki çoğunlukla ilave
üyeler davet etmeye karar verebilir. İlaveten davet edilen üyelerin sayısı,
İmzacıların temsilcilerinin sayısının üçte birini geçmeyecektir.
4.2.2 Üyelik Süresi
Genel Kurul üyelik süresi üç
yıl olup yenilenebilir.
4.3 Toplantılar
Genel Kurul en az yılda bir
kez toplanacaktır.
4.4 Kurallar ve Çalışma Usulleri
Genel Kurul, kurallarını ve
çalışma usullerini Yönetim Kuruluyla mutabakat içinde belirleyecektir.
4.5 Tazminat
Genel Kurul üyeleri, Yönetim
Kurulunun önceden izin verdiği seyahat ve seyahatle ve ilgili masraflar dışında
bir tazminat almadan görev yapacaklardır.
V. YETKİLİLER
5.1 Yönetim Kurulu Başkanı
Yönetim Kurulu, hazır
bulunan Yönetim Kurulu Üyelerinin çoğunluğunun oyuyla Yönetim Kurulu Üyeleri
arasından bir Başkan seçecektir.
5.2 Genel Kurul Başkanı
Genel Kurul, çoğunluk oyuyla
üyeleri arasından bir Başkan seçecektir.
5.3 İcra Direktörü
Yönetim Kurulu, kendi
belirlediği politika ve rehber ilkelere uygun olarak Merkez'in günlük işlerini
yönetmek üzere bir İcra Direktörü atayacaktır.
VI. KAYITLAR
6.1 Yıllık Rapor
Kurul, bir önceki yıla
ilişkin bir hasılat ve harcama beyannamesi de içeren bir yıllık rapor
yayımlayacaktır.
6.2 Tutanaklar
Kurul, toplantıların
tutanaklarını düzenli olarak tesbit edecektir.
VII. MALÎ KAYNAKLAR
7.1 BÇM’nin tüm fonların ve katkıların kullanımına ilişkin kayıt ve
belgeleri düzenli olarak yıllık bağımsız denetime tabi olacaktır.
7.2 BÇM, bağımsızlığına,
tarafsızlığına ve kâr amacı gütmeyen karakterine halel getirmeyecek şekilde mali veya ayni katkılar veya
kazanılmış gelirler kabul edebilir.
VIII. ŞART'TAN ÇEKİLME VEYA FESİH
8.1
İmzacılar, İmzacı statülerinden feragat
etmeden altı ay önce niyetlerini Genel Kurul Başkanına yazılı olarak bildirmek
suretiyle BÇM’nin çalışmalarına aktif katılımdan çekilebilirler.
8.2
İmzacıların üçte iki çoğunluğunun
kararıyla BÇM’nin feshedilmesi halinde BÇM’nin net varlığı sadece münhasıran
hayır, bilim ve eğitim amaçlarıyla kurulan ve yönetilen bir ya da daha fazla
kuruluşa devredilecektir.
IX. DEĞİŞİKLİKLER
Bu belge, İmzacıların üçte
iki çoğunluğunun yazılı rızası ile değiştirilebilir.
Szentendre'de 19 Haziran
1996 tarihinde imzalanmıştır.
İMZACILAR :
Arnavutluk Cumhuriyeti
Avusturya Cumhuriyeti
Bulgaristan Cumhuriyeti
Hırvatistan Cumhuriyeti
Çek Cumhuriyeti
Danimarka Krallığı
Avrupa Komisyonu
Finlandiya
Estonya Cumhuriyeti
Macaristan Cumhuriyeti
Japonya
Letonya Cumhuriyeti
Litvanya Cumhuriyeti
Hollanda
Norveç Krallığı
Slovakya Cumhuriyeti
Slovenya Cumhuriyeti
İsviçre
Amerika Birleşik Devletleri
Yugoslavya Federal
Cumhuriyeti
Bosna Hersek
Polonya Cumhuriyeti
Romanya
Almanya Federal Cumhuriyeti
İtalya Cumhuriyeti
Malta
Türkiye Cumhuriyeti