Kanun No. 4851 |
|
Kabul Tarihi : 17.4.2003 |
MADDE 1. - 17 Nisan
2001 tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti ve Hollanda Krallığı
Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması”nın onaylanması uygun
bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ VE HOLLANDA KRALLIĞI
ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI
ANLAŞMASI
Bundan sonra Âkit Taraflar
olarak anılacak olan Türkiye Cumhuriyeti ve Hollanda Krallığı,
Ekonomik ilişkileri yararına
ülkeleri içinde, ülkelerine, ülkelerinden ve ülkeleri üzerinden transit olarak
yapılan karayoluyla eşya ve yolcu taşımacılığının geliştirilmesini teşvik etmek
isteğiyle aşağıdaki konularda anlaşmıştır :
Madde 1
Kapsam
1. Bu Anlaşmanın şartları bu
Anlaşmanın 2. maddesinde belirtilen taşıtları kullanan taşımacılara
gerçekleştirilen, üçüncü ülkeye/ülkeden, ülkeleri üzerinden transit ve Âkit
Tarafların toprakları arasında karayolu ile uluslararası yük ve yolcu
taşımacılığına uygulanacaktır.
2. Bu Anlaşma, Âkit
Tarafların diğer uluslararası anlaşmalardan doğan hak ve yükümlülüklerini
etkilemeyecektir.
3. Bu Anlaşmanın uygulanması,
Avrupa Birliği hukukunun, Avrupa Birliğinin bir üyesi olan Hollanda Krallığı
tarafından uygulanmasına halel getirmeyecektir.
Madde 2
Tanımlar
Bu Anlaşmanın hedefleri
açısından,
1. “Taşımacı” terimi ilgili
ulusal kanun ve yönetmeliklere göre karayolu ile yük ve yolcu taşımacılığı için
yerleşik bulunduğu ülke piyasasında yasal olarak kabul edilmiş ve her bir Âkit
Taraf topraklarında yerleşik kişi (tüzel kişi dahil) demektir.
2. “Taşıt” terimi, eşya veya
yolcu taşımacılığı için özel olarak teçhiz edilmiş ve bu amaçla kullanılan en
azından motorlu aracın Âkit Taraf topraklarından birinde kayıtlı olduğu bir
motorlu taşıt veya taşıt kombinasyonu demektir.
3. “Kabotaj” terimi, diğer
Âkit Taraf toprakları içinde kurulmuş bir taşımacının Âkit Taraflardan birinin
toprakları içinde, taşımacılık hizmetleri yapması demektir.
4. “Taşımacılık” veya
“taşıma” terimleri, yüklü veya yüksüz bir taşıtın, seyahatin bir kısmında,
taşıt, römork veya yarı-römork demiryolu veya suyolu ile yolculuk yapsa dahi,
karayolu ile taşınması demektir.
Madde 3
Pazara giriş
1. Âkit Taraflardan herbiri,
diğer Âkit Taraf topraklarında yerleşik herhangi bir taşımacıya,
a) toprakları içinde herhangi
bir nokta ile toprakları dışında herhangi bir nokta arasında ve
b) toprakları üzerinden
transit,
Karma Komisyonca aksi
kararlaştırılmadıkça, Âkit Taraflardan herbirinin yetkili idareleri veya
yetkili acentaları tarafından verilecek izin belgesine tâbi olarak yük ve yolcu
taşımacılığı yapması için izin verebilir.
2. Aşağıda belirtilen
taşımacılık türleri veya bu gibi taşımacılık türleri ile bağlantılı boş
seyahatler için izin belgesine ihtiyaç yoktur.
a) Kamu hizmeti olarak posta
taşımacılığı,
b) Hasarlı veya arızalı
taşıtların taşınması,
c) Motorlu taşıtlarla
römorklar dahil izin verilen dolu taşıt ağırlığı altı tonu aşmayan veya römork
dahil izin verilen yük ağırlığı 3,5 tonu aşmayan yük taşımacılığı,
d) Acil durumlarda özellikle
doğal afet halinde, tıbbî malzeme ve teçhizat veya diğer gerekli yüklerin
taşınması,
e) Özel olarak çiftlik
hayvanı taşımak için üretilmiş ya da kalıcı olarak bu tür taşıma için
dönüştürülmüş taşıtlarla yapılan ve kurulduğu ülkenin yetkili makamlarınca
tanınmış çiftlik hayvanı taşımacılığı,
f) Fuarlar ve sergiler veya
ticarî olmayan amaçlar için sanat eserlerinin ve sanatsal nesnelerin taşınması,
g) Ticarî amaç gütmeksizin,
tiyatro, müzik, film, spor ya da sirk gösterileri, fuarlar ya da açık hava
gösterileri, radyo kayıtları, film ya da televizyon prodüksiyonları için
taşınan malzemeler, aksesuarlar ve hayvanlar,
h) Cenaze taşımacılığı.
3. Bir taşımacı her bir Âkit Tarafın yetkili makamları ya da diğer yetkili kuruluşları
tarafından özel olarak yetkilendirilmediği takdirde kabotaj yapamaz.
Madde 4
Ağırlık ve Boyutlar
1. Taşıtların ağırlıkları ve
boyutları aracın resmî kaydına uygun olmalı ve ev sahibi ülkede yürürlükte olan
limitleri aşmamalıdır.
2. Bu Anlaşma şartları
altında taşımacılık işinde kullanılan bir yüklü veya yüksüz taşıtın ağırlık
ve/veya boyutları evsahibi üzerindeki izin verilen maksimum ağırlık veya
boyutları aşarsa ev sahibi ülkenin özel izni gerekir.
Madde 5
Ulusal Kanuna Uygunluk
1. İki Âkit Taraf ülkenin
taşımacılıkları ve taşıtlarının personeli diğer Âkit Tarafın toprakları içinde
iken o ülkede yürürlükte olan kanun ve yönetmeliklere uymak zorundadır.
2. Bu Maddenin birinci
paragrafında atıfta bulunulan kanun ve yönetmelikler, tabiyet ve kuruluş yerine
ilişkin ayrımcılığı bertaraf etmek üzere ev sahibi ülkede ikamet edenlerle aynı
koşullar altında uygulanacaktır.
Madde 6
İhlaller
Bu Anlaşmanın şartlarının,
Âkit Taraflardan birinin topraklarında yerleşik bir taşımacı tarafından ihlali
durumunda topraklarında ihlalin meydana geldiği Âkit Taraf, ulusal kanunlarca
şart koşulan gerekli adımları atması için diğer Âkit Tarafa yapılan ihlali
kendi yasal muameleleri saklı kalarak bildirecektir. Âkit Taraflardan her biri
uygulanan herhangi bir müeyyideyi diğerine bildirecektir.
Madde 7
Malî Konular
1. Bu Anlaşmaya uygun olarak
taşımacılık yapan taşıtlar, diğer Âkit Taraf topraklarındaki taşımacılık
faaliyetlerinden alınan tüm özel vergi veya masraflarla birlikte taşıt sahibi
olma ve taşıt seyri ile ilgili tüm vergi ve masraflardan karşılıklı olarak muaf
tutulacaktır
2. Motor yakıtındaki vergi ve
harçlar, taşımacılık hizmetleri ile geçiş ve kullanıcı ücretlerindeki Katma
Değer Vergisi muafiyet kapsamında tutulmaz.
3. Taşıtların normal
depolarındaki yakıt gibi, münhasıran onların işlemesi amacıyla taşıtlarda
bulunan yağlar da ithal vergisi ve diğer vergi ve ödemelerden karşılıklı olarak
muaf olacaktır.
Madde 8
Karma Komisyon
1. Âkit Tarafların yetkili
makamları bu Anlaşmanın yerine getirilmesi ve uygulanması ile ilgili tüm
konuları düzenleyecektir.
2. Bu amaçla Âkit Taraflar
bir Karma Komisyon oluşturacaklardır.
3. Karma Komisyon, Âkit
Taraflardan birinin isteği ile düzenli olarak biraraya gelecek ve Âkit Taraf
temsilcilerinden oluşacaktır. Bu temsilciler karayolu sektör temsilcilerini de
katılım için davet edebilecektir. Karma Komisyon kendi kural ve prosedürlerini
hazırlayacaktır. Karma Komisyon ülkelerin her birinde sırayla biraraya
gelecektir. Ev sahibi ülke toplantıya başkanlık edecektir. Toplantıya ev
sahipliği yapan Âkit Taraf toplantı başlamadan en az iki hafta önce toplantı
gündemini diğer Âkit Tarafa sunacaktır. Toplantı sonunda Âkit Taraflardan
herbirinin heyet başkanlarınca imzalanacak bir protokol düzenlenecektir.
4. Karma Komisyon 3. maddenin
1 ve 3. paragrafları uyarınca verilecek izin belgeleri sayısı ve türünü
düzenleyecek ve işgücü piyasası da dahil olmak üzere pazara giriş şartlarını
kararlaştıracaktır. 3. maddenin 2. paragrafına karşın, Karma Komisyon izin
belgesi gerekmeyen taşımacılık türlerine ilişkin listeyi genişletebilir veya
değiştirebilir.
5. Karma Komisyon aşağıda
belirtilen konulara özel önem atfedecektir :
a) Diğer konuların yanısıra
çevre ile ilgili konular da hesaba katılarak iki ülke arasındaki trafiğin
uyumlu bir şekilde gelişmesi,
b) Âkit Taraflarca ulusal
veya uluslararası düzeyde karayolu taşımacılık politikalarının, taşımacılık yasası
ve yasanın yerine getirilmesi konularında koordinasyon sağlanması,
c) Kamusal düzene ilişkin
konular dahil olmak üzere, çevresel, sosyal, malî ve gümrükle ilgili meseleler
alanında problemler oluşursa ilgili ulusal makamlar için muhtemel çözümlerin oluşturulması,
d) İlgili bilgi alış-verişi,
e) Ağırlık ve boyut tespiti
metodu,
f) Taşımacılık kuruluşları ve
kurumları arasındaki işbirliğinin artırılması,
g) Pazara giriş ile ilgili
tüm sorunlar dahil olmak üzere modlararası taşımacılığın artırılması.
Madde 9
Hollanda
Krallığı için Uygulama
Bu Anlaşma, Hollanda Krallığı açısından sadece
Avrupa’daki Krallık topraklarında uygulanacaktır.
Madde 10
Değişiklik
Âkit Taraflarca bu Anlaşma için
kararlaştırılan herhangi bir değişiklik Âkit Taraflardan her birinin diğerine
diplomatik kanallarla yazılı olarak ülkelerindeki Anayasal gereklerin yerine
getirildiğinin bildirildiği tarihi takip eden ikinci ayın birinci günü
yürürlüğe girer.
Madde 11
Yürürlüğe Giriş
ve Sona Erme
1. Bu Anlaşma Âkit Taraflardan her birinin bir
diğerine yazılı olarak kendi ülkelerinde Anlaşmanın yürürlüğe girmesi için
gerekli tüm Anayasal gereklere uyulduğunu bildirdiği tarihi takip eden ikinci
ayın birinci günü yürürlüğe girer.
2. Âkit Taraflar, Diğer Âkit Tarafa altı ay
önce yazılı olarak bildirerek Anlaşmayı sona erdirebilir.
3. Bu Anlaşmanın yürürlüğe girmesiyle 21 Mayıs
1971 tarihinde, Ankara’da imzalanan “Hollanda Krallığı ile Türkiye Cumhuriyeti
Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması”, 18 Haziran 1976
tarihinde tadil edildiği haliyle yürürlükten kaldırılacaktır.
Bu Anlaşma tam yetkili olarak aşağıda imzası
bulunanların huzurunda imzalanmıştır.
İkişer nüsha halinde Ankara’da 17 Nisan 2001
tarihinde Hollandaca, Türkçe ve İngilizce dillerinde herbir metin de aynı
derecede geçerli olacak şekilde yapılmıştır. Herhangi bir uyuşmazlık halinde
İngilizce metin geçerli olacaktır.
Hollanda Krallığı Türkiye
Cumhuriyeti
Adına Adına
Sjoerd I. H. GOSSES Ahmet
BALCI
Büyükelçi Ulaştırma
Bakanlığı
Müsteşar
Yardımcısı