Uyarı: Görüntülemekte olduğunuz Kanun, TBMM Genel Kurulunda kabul edildiği halidir. Varsa daha sonra yapılan değişiklikleri içermemektedir.


TÜRKİYE CUMHURİYETİ VE HOLLANDA KRALLIĞI ARASINDA

 ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASININ

 ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN

 

Kanun No. 4851       

 

Kabul Tarihi : 17.4.2003      

 

MADDE 1. - 17 Nisan 2001 tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti ve Hollanda Krallığı Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.

MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ VE HOLLANDA KRALLIĞI

ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI

ANLAŞMASI

Bundan sonra Âkit Taraflar olarak anılacak olan Türkiye Cumhuriyeti ve Hollanda Krallığı,

Ekonomik ilişkileri yararına ülkeleri içinde, ülkelerine, ülkelerinden ve ülkeleri üzerinden transit olarak yapılan karayoluyla eşya ve yolcu taşımacılığının geliştirilmesini teşvik etmek isteğiyle aşağıdaki konularda anlaşmıştır :

Madde 1

Kapsam

1. Bu Anlaşmanın şartları bu Anlaşmanın 2. maddesinde belirtilen taşıtları kullanan taşımacılara gerçekleştirilen, üçüncü ülkeye/ülkeden, ülkeleri üzerinden transit ve Âkit Tarafların toprakları arasında karayolu ile uluslararası yük ve yolcu taşımacılığına uygulanacaktır.

2. Bu Anlaşma, Âkit Tarafların diğer uluslararası anlaşmalardan doğan hak ve yükümlülüklerini etkilemeyecektir.

3. Bu Anlaşmanın uygulanması, Avrupa Birliği hukukunun, Avrupa Birliğinin bir üyesi olan Hollanda Krallığı tarafından uygulanmasına halel getirmeyecektir.

Madde 2

Tanımlar

Bu Anlaşmanın hedefleri açısından,

1. “Taşımacı” terimi ilgili ulusal kanun ve yönetmeliklere göre karayolu ile yük ve yolcu taşımacılığı için yerleşik bulunduğu ülke piyasasında yasal olarak kabul edilmiş ve her bir Âkit Taraf topraklarında yerleşik kişi (tüzel kişi dahil) demektir.

2. “Taşıt” terimi, eşya veya yolcu taşımacılığı için özel olarak teçhiz edilmiş ve bu amaçla kullanılan en azından motorlu aracın Âkit Taraf topraklarından birinde kayıtlı olduğu bir motorlu taşıt veya taşıt kombinasyonu demektir.

3. “Kabotaj” terimi, diğer Âkit Taraf toprakları içinde kurulmuş bir taşımacının Âkit Taraflardan birinin toprakları içinde, taşımacılık hizmetleri yapması demektir.

4. “Taşımacılık” veya “taşıma” terimleri, yüklü veya yüksüz bir taşıtın, seyahatin bir kısmında, taşıt, römork veya yarı-römork demiryolu veya suyolu ile yolculuk yapsa dahi, karayolu ile taşınması demektir.

Madde 3

Pazara giriş

1. Âkit Taraflardan herbiri, diğer Âkit Taraf topraklarında yerleşik herhangi bir taşımacıya,

a) toprakları içinde herhangi bir nokta ile toprakları dışında herhangi bir nokta arasında ve

b) toprakları üzerinden transit,

Karma Komisyonca aksi kararlaştırılmadıkça, Âkit Taraflardan herbirinin yetkili idareleri veya yetkili acentaları tarafından verilecek izin belgesine tâbi olarak yük ve yolcu taşımacılığı yapması için izin verebilir.

2. Aşağıda belirtilen taşımacılık türleri veya bu gibi taşımacılık türleri ile bağlantılı boş seyahatler için izin belgesine ihtiyaç yoktur.

a) Kamu hizmeti olarak posta taşımacılığı,

b) Hasarlı veya arızalı taşıtların taşınması,

c) Motorlu taşıtlarla römorklar dahil izin verilen dolu taşıt ağırlığı altı tonu aşmayan veya römork dahil izin verilen yük ağırlığı 3,5 tonu aşmayan yük taşımacılığı,

d) Acil durumlarda özellikle doğal afet halinde, tıbbî malzeme ve teçhizat veya diğer gerekli yüklerin taşınması,

e) Özel olarak çiftlik hayvanı taşımak için üretilmiş ya da kalıcı olarak bu tür taşıma için dönüştürülmüş taşıtlarla yapılan ve kurulduğu ülkenin yetkili makamlarınca tanınmış çiftlik hayvanı taşımacılığı,

f) Fuarlar ve sergiler veya ticarî olmayan amaçlar için sanat eserlerinin ve sanatsal nesnelerin taşınması,

g) Ticarî amaç gütmeksizin, tiyatro, müzik, film, spor ya da sirk gösterileri, fuarlar ya da açık hava gösterileri, radyo kayıtları, film ya da televizyon prodüksiyonları için taşınan malzemeler, aksesuarlar ve hayvanlar,

h) Cenaze taşımacılığı.

3. Bir  taşımacı her bir  Âkit Tarafın yetkili makamları ya da diğer yetkili kuruluşları tarafından özel olarak yetkilendirilmediği takdirde kabotaj yapamaz.

Madde 4

Ağırlık ve Boyutlar

1. Taşıtların ağırlıkları ve boyutları aracın resmî kaydına uygun olmalı ve ev sahibi ülkede yürürlükte olan limitleri aşmamalıdır.

2. Bu Anlaşma şartları altında taşımacılık işinde kullanılan bir yüklü veya yüksüz taşıtın ağırlık ve/veya boyutları evsahibi üzerindeki izin verilen maksimum ağırlık veya boyutları aşarsa ev sahibi ülkenin özel izni gerekir.

Madde 5

Ulusal Kanuna Uygunluk

1. İki Âkit Taraf ülkenin taşımacılıkları ve taşıtlarının personeli diğer Âkit Tarafın toprakları içinde iken o ülkede yürürlükte olan kanun ve yönetmeliklere uymak zorundadır.

2. Bu Maddenin birinci paragrafında atıfta bulunulan kanun ve yönetmelikler, tabiyet ve kuruluş yerine ilişkin ayrımcılığı bertaraf etmek üzere ev sahibi ülkede ikamet edenlerle aynı koşullar altında uygulanacaktır.

Madde 6

İhlaller

Bu Anlaşmanın şartlarının, Âkit Taraflardan birinin topraklarında yerleşik bir taşımacı tarafından ihlali durumunda topraklarında ihlalin meydana geldiği Âkit Taraf, ulusal kanunlarca şart koşulan gerekli adımları atması için diğer Âkit Tarafa yapılan ihlali kendi yasal muameleleri saklı kalarak bildirecektir. Âkit Taraflardan her biri uygulanan herhangi bir müeyyideyi diğerine bildirecektir.

Madde 7

Malî Konular

1. Bu Anlaşmaya uygun olarak taşımacılık yapan taşıtlar, diğer Âkit Taraf topraklarındaki taşımacılık faaliyetlerinden alınan tüm özel vergi veya masraflarla birlikte taşıt sahibi olma ve taşıt seyri ile ilgili tüm vergi ve masraflardan karşılıklı olarak muaf tutulacaktır

2. Motor yakıtındaki vergi ve harçlar, taşımacılık hizmetleri ile geçiş ve kullanıcı ücretlerindeki Katma Değer Vergisi muafiyet kapsamında tutulmaz.

3. Taşıtların normal depolarındaki yakıt gibi, münhasıran onların işlemesi amacıyla taşıtlarda bulunan yağlar da ithal vergisi ve diğer vergi ve ödemelerden karşılıklı olarak muaf olacaktır.

Madde 8

Karma Komisyon

1. Âkit Tarafların yetkili makamları bu Anlaşmanın yerine getirilmesi ve uygulanması ile ilgili tüm konuları düzenleyecektir.

2. Bu amaçla Âkit Taraflar bir Karma Komisyon oluşturacaklardır.

3. Karma Komisyon, Âkit Taraflardan birinin isteği ile düzenli olarak biraraya gelecek ve Âkit Taraf temsilcilerinden oluşacaktır. Bu temsilciler karayolu sektör temsilcilerini de katılım için davet edebilecektir. Karma Komisyon kendi kural ve prosedürlerini hazırlayacaktır. Karma Komisyon ülkelerin her birinde sırayla biraraya gelecektir. Ev sahibi ülke toplantıya başkanlık edecektir. Toplantıya ev sahipliği yapan Âkit Taraf toplantı başlamadan en az iki hafta önce toplantı gündemini diğer Âkit Tarafa sunacaktır. Toplantı sonunda Âkit Taraflardan herbirinin heyet başkanlarınca imzalanacak bir protokol düzenlenecektir.

4. Karma Komisyon 3. maddenin 1 ve 3. paragrafları uyarınca verilecek izin belgeleri sayısı ve türünü düzenleyecek ve işgücü piyasası da dahil olmak üzere pazara giriş şartlarını kararlaştıracaktır. 3. maddenin 2. paragrafına karşın, Karma Komisyon izin belgesi gerekmeyen taşımacılık türlerine ilişkin listeyi genişletebilir veya değiştirebilir.

5. Karma Komisyon aşağıda belirtilen konulara özel önem atfedecektir :

a) Diğer konuların yanısıra çevre ile ilgili konular da hesaba katılarak iki ülke arasındaki trafiğin uyumlu bir şekilde gelişmesi,

b) Âkit Taraflarca ulusal veya uluslararası düzeyde karayolu taşımacılık politikalarının, taşımacılık yasası ve yasanın yerine getirilmesi konularında koordinasyon sağlanması,

c) Kamusal düzene ilişkin konular dahil olmak üzere, çevresel, sosyal, malî ve gümrükle ilgili meseleler alanında problemler oluşursa ilgili ulusal makamlar için muhtemel çözümlerin oluşturulması,

d) İlgili bilgi alış-verişi,

e) Ağırlık ve boyut tespiti metodu,

f) Taşımacılık kuruluşları ve kurumları arasındaki işbirliğinin artırılması,

g) Pazara giriş ile ilgili tüm sorunlar dahil olmak üzere modlararası taşımacılığın artırılması.

Madde 9

Hollanda Krallığı için Uygulama

Bu Anlaşma, Hollanda Krallığı açısından sadece Avrupa’daki Krallık topraklarında uygulanacaktır.

Madde 10

Değişiklik

Âkit Taraflarca bu Anlaşma için kararlaştırılan herhangi bir değişiklik Âkit Taraflardan her birinin diğerine diplomatik kanallarla yazılı olarak ülkelerindeki Anayasal gereklerin yerine getirildiğinin bildirildiği tarihi takip eden ikinci ayın birinci günü yürürlüğe girer.

Madde 11

Yürürlüğe Giriş ve Sona Erme

1. Bu Anlaşma Âkit Taraflardan her birinin bir diğerine yazılı olarak kendi ülkelerinde Anlaşmanın yürürlüğe girmesi için gerekli tüm Anayasal gereklere uyulduğunu bildirdiği tarihi takip eden ikinci ayın birinci günü yürürlüğe girer.

2. Âkit Taraflar, Diğer Âkit Tarafa altı ay önce yazılı olarak bildirerek Anlaşmayı sona erdirebilir.

3. Bu Anlaşmanın yürürlüğe girmesiyle 21 Mayıs 1971 tarihinde, Ankara’da imzalanan “Hollanda Krallığı ile Türkiye Cumhuriyeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması”, 18 Haziran 1976 tarihinde tadil edildiği haliyle yürürlükten kaldırılacaktır.

Bu Anlaşma tam yetkili olarak aşağıda imzası bulunanların huzurunda imzalanmıştır.

İkişer nüsha halinde Ankara’da 17 Nisan 2001 tarihinde Hollandaca, Türkçe ve İngilizce dillerinde herbir metin de aynı derecede geçerli olacak şekilde yapılmıştır. Herhangi bir uyuşmazlık halinde İngilizce metin geçerli olacaktır.

 

            Hollanda Krallığı                                                       Türkiye Cumhuriyeti

                     Adına                                                                             Adına

        Sjoerd I. H. GOSSES                                                         Ahmet BALCI

                  Büyükelçi                                                              Ulaştırma Bakanlığı

                                                                                                Müsteşar Yardımcısı