Uyarı: Görüntülemekte olduğunuz Kanun, TBMM Genel Kurulunda kabul edildiği halidir. Varsa daha sonra yapılan değişiklikleri içermemektedir.


TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ

KANUN

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE KARADENİZ’İN KİRLİLİĞE KARŞI KORUNMASI KOMİSYONU ARASINDA MERKEZ ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN

 

Kanun No. 4877       

 

Kabul Tarihi : 10.6.2003      

 

 

MADDE 1. - 28 Nisan 2000 tarihinde İstanbul’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonu Arasında Merkez Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.

MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE

KARADENİZ’İN KİRLİLİĞE KARŞI KORUNMASI KOMİSYONU ARASINDA

MERKEZ ANLAŞMASI

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonu,

Karadeniz’in Kirlenmeye Karşı Korunması Sözleşmesi’nin XVII nci Maddesinin 11 inci fıkrasını gözönünde tutarak,

Sözleşmenin, Komisyon ve Sekretaryanın Merkezlerinin İstanbul’da kurulmasını öngören XVII nci Maddesinin 6 ncı fıkrasını dikkate alarak,

Sözleşmenin, Temsilciler, Yedek Temsilciler, Danışmanlar ve Âkit Tarafların Uzmanlarının uluslararası hukuka uygun olarak diplomatik ayrıcalıklar ve bağışıklıklardan her bir Âkit Tarafın ülkesinde yararlanacağını belirten XVII nci Maddesinin 8 inci fıkrasını dikkate alarak,

Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonunun Ayrıcalık ve Bağışıklıklarına İlişkin Anlaşmayı dikkate alarak,

Türkiye Cumhuriyeti Hükümetinin aynı zamanda Sözleşme’nin uygulanması için Karadeniz’e kıyıdaş devletlere yardımcı olma amaçlı “Karadeniz Çevre Programı” adlı bölgesel projenin Program Koordinasyon Birimine de evsahipliği yaptığını gözönüne alarak

aşağıdaki hususlarda mutabakata varmışlardır.

Madde 1

Tanımlar

Bu Anlaşmanın amaçları çerçevesinde;

a) “Sözleşme”, 21 Nisan 1992 tarihinde Bükreş’te imzalanan Karadeniz’in Kirlenmeye Karşı Korunması Sözleşmesi anlamına gelir;

b) “Âkit Taraf”, Sözleşme’ye taraf olan Devlet anlamına gelir.

c) “Komisyon”, Sözleşme’nin XVII nci Maddesinin 1 inci fıkrası uyarınca kurulmuş bulunan Karadeniz’in Kirliliğe Karşı Korunması Komisyonu anlamına gelir ve Komisyonun Sekretaryası ile diğer yardımcı organlarını da kapsar.

d) “Sekretarya”, Komisyonun Sözleşmenin XVII nci Maddesinin 6 ncı fıkrası uyarınca kurulacak olan daimi organı anlamına gelir.

e) “Hükümet”, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti anlamına gelir.

f) “Evsahibi Âkit Taraf”, duruma göre, ülkesinde, Komisyonun Merkezinin veya binasının bulunduğu, Komisyonun veya organının bir toplantısına evsahipliği eden ve Komisyonun görevini icra eden herhangi bir Sekretarya personeli mensubunun bulunduğu Âkit Taraf anlamına gelir.

g) “Âkit Taraf Temsilcileri”, heyetlerde yer alan Danışmanlar ve Uzmanlar da dahil olmak üzere, Komisyonun veya organının toplantılarına katılmak üzere Âkit Taraflarca gönderilen Temsilciler, Yedek Temsilciler ve diğer heyet üyeleri anlamına gelir.

h) “İcra Müdürü”, Sekretarya’nın baş yöneticisi anlamına gelir.

i) “Sekretarya Görevlileri”, Komisyon tarafından atanan ve Komisyon tarafından kabul edilen personel düzenlemelerine tâbi olan İcra Müdürü ve diğer görevliler anlamına gelmektedir.

j) “Destek Personeli” mahallî olarak istihdam edilen ve saat başı ücret alanlar da dahil olmak üzere İcra Müdürü tarafından atanan yedek, idarî ve teknik personeldir ve Komisyon tarafından kabul edilen personel düzenlemelerine tâbidir.

k) “Komisyon Binası”, mülkiyetinden bağımsız olarak, Komisyonun işlevlerini yerine getirmek amacıyla geçici yada daimi olarak kullandığı binalar, bina bölümleri ve bunlara bitişik araziler anlamına gelmektedir.

Madde 2

Yorum

Bu Anlaşma, ana hedefi olan, Komisyonun Türkiye Cumhuriyetindeki (İstanbul şehri) Merkezinde, sorumluluklarını yerine getirmesini ve amaçlarıyla işlevlerini gerçekleştirmesini sağlama hedefi ışığında yorumlanacaktır.

Madde 3

Tüzel Kişilik

Komisyon tüzel kişiliğe sahip olacaktır. Komisyon,

a) âkit yapma,

b) taşınır ve taşınmaz mal satın alma ve elden çıkarma,

c) yasal işlemleri başlatma,

yetkisine sahiptir.

Madde 4

Adlî Takibattan Bağışıklık

1. Komisyon, faaliyetleri çerçevesinde, aşağıdaki durumlar dışında her türlü adlî takibattan bağışık olacaktır:

a) Komisyona ait veya onun adına işletilen bir aracın neden olduğu kazadan kaynaklanan ve sigorta tarafından tazmin edilmeyen hasarlardan dolayı üçüncü kişilerin açtığı sulh davaları,

b) Komisyon veya personelinin ihmali yada eylemi sonucu ortaya çıkan kişisel yaralanma veya ölümle ilgili sulh davaları,

2. Bu maddenin 1 inci fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, Komisyonun malları ve varlıkları, nerede ve kimde bulunduğuna bakılmaksızın, icraî, idarî, adlî veya yasal kararlara dayanan arama, sorgulama, el koyma, kamulaştırma ve diğer herhangi bir tür müdahaleden muaf olacaktır.

Madde 5

Bina

1. Hükümet, Komisyona kira bedelsiz ve süresiz olarak uygun bir bina temin edecektir. Komisyonun daimi merkezinin yeri Komisyonla istişare halinde seçilecektir. Komisyon binası karşılıklı mutabakatla değiştirilebilir.

2. Hükümet gerekli durumlarda Komisyonun ilave bina edinmesini ve kiralamasını kolaylaştırmayı üstlenecektir.

3. Komisyon binası dışında Âkit Taraflar veya Komisyon tarafından düzenlenen toplantılar için Hükümetle birlikte kullanılabilecek her türlü mekân geçici olarak Merkezin parçası sayılacaktır.

4. Hükümet ve Komisyon beraberce, Karadeniz’le ilgili çalışma yada programlar gerçekleştirmekte olan üçüncü tarafların Merkezi geçici veya sürekli olarak kullanmalarına izin vermek hususunda anlaşabilirler.

5. Komisyon binasına elektrik, su, kanalizasyon, gaz, posta, telefon, faks, teleks, modem, elektronik posta, atık su boşaltımı, çöp toplama ve yangından korunmayı da içeren gerekli kamu hizmetleri temin edilecektir. Hükümet bu tür kamu hizmetlerini Komisyona diğer hükümetlerarası uzman kuruluşlara sağladığından daha az elverişli koşullarda sağlayamaz.

6. Komisyon binası dokunulmazlığa sahip olacaktır.

7. Evsahibi Âkit Taraf Hükümeti, Komisyon binası içinde ve yakınlarında, her türlü izinsiz giriş veya zarara karşı ve huzur bozucu her türlü durumu önleyecek şekilde Komisyonun hükümetlerarası kuruluş statüsüyle uyumlu biçimde uygun güvenlik ortamını sağlayacaktır.

Madde 6

Fonlar ve Paralar

1. Komisyon işlevleri çerçevesinde, Âkit Taraflarca ortaklaşa uygulananlar dışında malî denetim, düzenleme ve moratoryumlarla sınırlandırılmaksızın,

a) her çeşit fon, altın ve paraya sahip olabilecek ve herhangi bir para üzerinden işlem yapabilecektir.

b) fon, altın veya parasını bir ülkeden diğer bir ülkeye veya Ev Sahibi Âkit Tarafın ülkesi içinde serbestçe transfer edebilecek ve elinde bulunan herhangi bir ülke parasını diğer bir ülke parasına çevirebilecektir.

Madde 7

Arşivlerin Dokunulmazlığı

Komisyonun arşivi nerede ve kimde olursa olsun dokunulmazdır. “Arşiv” terimi, Komisyon ya da Komisyon tarafından bu göreve getirilen herhangi bir gerçek ya da tüzel kişinin sahip olduğu veya bu kişi tarafından saklanan tüm bilgiler, kayıtlar, yazışmalar, belgeler, elyazmaları, fotoğraflar, filmler ve kayıtlar anlamına gelmektedir.

Madde 8

Harcamalar

1. Hükümet, Komisyon Merkezinin kurulması ile ilgili toplam başlangıç harcama tutarının % 40’ını karşılayacaktır. Toplam tutarın geriye kalan % 60’lık bölümü ise diğer Âkit Taraflarca karşılanacaktır.

Üç yıl boyunca Hükümet, Komisyon işletme giderlerinin % 40’ını karşılayacaktır. Bu tür masrafların geriye kalan % 60’ını ise diğer Âkit Taraflar karşılayacaktır.

2. a) Komisyonun ve Sekretaryanın ihtiyacı olan bilgisayar, bilgisayar yazıcı, CD ROM üniteleri, telefaks ve fotokopi makineleri, modem ve diğer cihazlar Komisyon bütçesinden satın alınacaktır.

b)Mobilya ve diğer büro elemanları/sistemleri Komisyon bütçesinden satın alınacaktır.

c)(a) ve (b) fıkralarını ilgilendiren tüm bakım ve işletme giderleri Komisyon bütçesinden karşılanacaktır.

d) Sekretarya’nın elektrik, su (iklimlendirme/soğutma dahil), telefon, faks, elektronik posta ve diğer haberleşme ücretleri, temizlik, mutat bakım ve sıhhi hizmetler gibi işletme masrafları Komisyon bütçesinden karşılanacaktır.

Madde 9

Gümrük Vergileri ve Dolaysız Vergilerden Bağışıklık

1. Komisyon varlıkları, geliri ve diğer malları:

a) Gelir vergisini ve kurumlar vergisini de içeren bütün dolaysız vergilerden muaf tutulacaktır; ancak, esasen kamu kullanım harçlarından ibaret olan vergilerden muafiyet talep etmeyecektir.

b) Resmî kullanımı ve yayım faaliyetleri için ithal veya ihraç ettiği kalemlerin ihracatı veya ithalatı, bu ithalat ve ihracat nedeniyle talep edilen ve özel hizmetler için alınan harçlar saklı kalmak koşuluyla gümrük vergilerinden ve sınırlamalardan muaf olacaktır. Ancak bu muafiyetten yararlanarak ithal edilen kalemler, Hükümetle üzerinde anlaşılmış durumlar dışında, ithal edildikleri ülkede satılmayacaktır.

c) Bu maddenin amaçları uyarınca, vergiler, ilgili Âkit Tarafların yönetmeliklerine uygun olarak tesis edilen ya da tesis edilebilecek gümrük vergileri, vergiler ile ilgili harçlar anlamına gelmektedir.

2. Genel bir kural olarak, Komisyon taşınır ve taşınmaz mallar veya hizmetlerin satışı sırasında satış bedelinin bir bölümü olarak alınan dolaysız vergiler ve KDV gibi vergilerden muafiyet talep etmeyecektir. Bununla birlikte, resmî olarak kullanılmak üzere bu tür vergiler tahakkuk ettirilmiş veya ettirilebilecek olan mal ve hizmetlere ilişkin olarak Komisyonca yapılacak önemli alımlarda, ilgili Âkit Tarafın Hükümeti, uygun olan tüm durumlarda, vergi veya harç miktarının düşülmesi veya iade edilmesi için gerekli idarî düzenlemeleri yapacaktır.

Madde 10

Haberleşme ve Yayınlar

1. Komisyona Türkiye içerisinde, resmî haberleşmeleri konusunda, Hükümet tarafından diğer BM Uzmanlık Kuruluşlarına posta, teleks, telgraf, radyograf, telefoto, telefon ve diğer iletişim araçlarına ilişkin öncelikler ve vergiler ile basın, televizyon ve radyo enformasyonundan yararlanma ücretleri konusunda yapılmakta olandan daha az elverişli bir muamele yapılmayacaktır.

2. Komisyonun resmî yazışmalarına ve diğer resmî haberleşmelerine hiçbir sansür uygulanmayacaktır.

Madde 11

Hükümet ile Temaslar

İcra Müdürü, Sekretaryanın etkinlikleri ve günlük yönetimiyle ilgili hususlarda Hükümetle doğrudan temas kurmaya yetkilidir. Ancak esasa ilişkin konularda Hükümetin muhatabı, Başkanı kanalıyla Komisyon olacaktır.

Madde 12

Âkit Tarafların Temsilcileri ve Komisyon Başkanı

1. Âkit Tarafların Temsilcileri ve Komisyon Başkanı, işlevlerini yerine getirirlerken ve toplantı yerlerine ya da toplantı yerlerinden yapacakları seyahatlerde, Sözleşmenin XVII nci Maddesinin 8 inci fıkrasında belirtilen ayrıcalık ve bağışıklıklardan yararlanacaklardır. Bu hüküm, bir Temsilci ile bu Temsilcinin uyrukluğunu taşıdığı Âkit Tarafın makamları arasında uygulanmaz.

2. Bu maddenin 1 inci fıkrasında sözü edilen kişilere tanınan ayrıcalık ve bağışıklıklar Âkit Tarafların Temsilcilerine kişisel çıkarları için değil, Komisyon ile ilgili görevlerini bağımsız bir şekilde gerçekleştirebilmelerine olanak tanımak amacıyla sağlanmıştır. Sonuç olarak, bir Âkit Tarafın, bağışıklığın adaletin tecellisine engel olacağını düşündüğü ve bağışıklığı tanınış amacına halel getirmeksizin kaldırmanın mümkün olduğu hallerde, Âkit Taraf bağışıklığı kaldırmakla yükümlüdür.

Madde 13

Sekretarya Görevlileri

1. Sekretarya Görevlileri resmî görevlerini yerine getirirken veya resmî yazışmalar ve bunlara ilişkin belgeler oluştururken gerçekleştirdikleri tüm yazılı ve sözlü eylemleri konusunda yasal süreçlerden muaftırlar.

2. Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları olan ve sürekli olarak Türkiye’de ikamet eden yabancılar dışında kalan Sekretarya Görevlileri Türkiye içinde ve Türkiye ile bağlantılı olarak aşağıdaki ayrıcalık ve bağışıklıklara sahip olacaklardır:

a) Komisyon tarafından kendilerine ödenen ücret ve ikramiyelerle bağlantılı olarak ve muadil rütbeli Birleşmiş Milletler görevlilerinin Türkiye’de 1946 tarihli Birleşmiş Milletlerin Ayrıcalıkları ve Bağışıklıkları sözleşmesi uyarınca yararlandıkları koşullarda vergiden muaf olacaklardır.

b) Kendileri, eşleri ve kendilerine bağımlı 18 yaşın altındakiler göçmen kısıtlamalarından, yabancılara uygulanan kayıt işlemlerinden, tüm kişisel hizmetlerden, hangi türde olursa olsun tüm kamu hizmetlerinden ve askere alınma, savunma katkıları, iaşe-ibate sağlama gibi askerî yükümlülüklerden Türkiye Cumhuriyeti ülkesi için de muaf olacaklardır.

c) Türkiye Cumhuriyetinde bulunan muadil rütbeli Birleşmiş Milletler görevlilerine 1946 tarihli Birleşmiş Milletlerin Ayrıcalıkları ve Bağışıklıkları Sözleşmesi uyarınca döviz alım-satımı konusunda tanınan ayrıcalıklara sahip olacaklardır.

d) Türkiye Cumhuriyetindeki muadil rütbeli Birleşmiş Milletler görevlilerine uluslararası bir kriz durumunda eşleri ve kendilerine bağımlı bulunan akrabalarıyla birlikte 1946 tarihli Birleşmiş Milletlerin Ayrıcalıkları ve Bağışıklıkları Sözleşmesi uyarınca ülkelerine geri dönüş konusunda tanınan imkânlara sahip olacaklardır.

e) Türkiye Cumhuriyetinde göreve yeni başladıklarında 1946 tarihli Birleşmiş Milletlerin Ayrıcalıkları ve Bağışıklıkları Sözleşmesinin Birleşmiş Milletler görevlilerine sağladığı, mobilyalarını ve şahsi mallarını gümrüksüz olarak ithal etme hakkına sahip olacaklardır.

Sekretarya görevlileri, görev süreleri sona erdiğinde bu fıkraya tâbi mobilyalarını ve şahsi mallarını ihraç ettikleri takdirde sözkonusu ihraçla ilgili hizmetlere ödenecek ücretler dışında gümrük vergilerinden muaf olacaklardır.

3. Ayrıcalık ve bağışıklıklar görevlilere kişisel çıkarları için değil, sadece Komisyonun menfaatleri çerçevesinde tanınmıştır. Komisyon, bağışıklığın adaletin tecellisine engel olacağı ve kaldırılabileceği görüşünde olduğu her durumda İcra Müdürü dahil Sekretarya Görevlilerinin bağışıklığını kaldırma hakkına sahiptir ve bunu yapmakla görevlidir.

4. Görevlerini icra etmelerinde kolaylık sağlamak amacıyla kendilerine, eşlerine ve kendilerine bağımlı 18 yaşın altındaki kişilere Hükümet tarafından oturma iznine muadil kimlik kartları verilecektir.

Madde 14

Sekretaryanın Destek Personeli

1. Sekretaryanın destek personeli, görevleriyle ilgili hususlarda herhangi bir bilgi vermeye veya bu görevle ilgili resmî yazışma ve belge üretmeye hiçbir şekilde mecbur değillerdir.

2. Türk vatandaşı olan ve sürekli olarak Türkiye’de ikamet eden yabancılar dışındaki Sekretarya destek personeli:

a) Sekretarya için verilen hizmetlerle ilgili olarak Türkiye Cumhuriyetinin çalışma ve yabancı emekle ilgili yasa ve yönetmeliklerinin çalışma izni konusunda getirmiş olduğu her türlü yükümlülükten muaf tutulacaklardır.

b) Hizmetleri için aldıkları ücretler vergi ve harçlardan muaf tutulacaktır.

c) Tüm şahsi hizmetlerden, hangi türde olursa olsun tüm kamu hizmetlerinden ve askere alınma, savunma katkıları, iaşe-ibate sağlama gibi askerî hizmetlerden Türkiye Cumhuriyeti sınırları içinde muaf olacaklardır.

3. Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan ve sürekli olarak Türkiye’de ikamet eden yabancılar dışındaki Sekretarya destek personeli için Hükümet statülerine uygun kimlik kartları düzenleyecektir. Bu kartlar aynı zamanda oturma izni olarak kullanılacaktır.

4. İcra Müdürü bir Sekretarya destek personeli mensubunun bu maddenin 1 inci fıkrasında sağlanan bağışıklığını, adaletin tecellisine engel olacağını düşündüğü takdirde kaldırma hakkına sahiptir ve bunu yapmakla görevlidir.

Madde 15

Sosyal Güvenlik

Sosyal güvenlikle ilgili konularda Sekretarya görevlilerine 18 Nisan 1961 tarihli Diplomatik İlişkilere Dair Viyana Sözleşmesinin hükümleri uygulanabilecektir.

Madde 16

İşbirliği

Komisyon, adlî işlerin gerektiği gibi idare edilmesi, polisiye düzenlemelere uyulmasının temini ve yukarıdaki 13 üncü ve 14 üncü Maddelerde belirtilen ayrıcalık ve bağışıklıklarla ilgili suiistimallerin önlenmesi için Hükümetin yetkili imkânlarıyla her zaman işbirliği yapacaklardır.

Madde 17

Atamaların Belirlenmesi

İcra Müdürü, her yıl Hükümete tüm Sekretarya görevlilerini ve destek personelinin listesini gönderecektir. İcra Müdürü, bir Sekretarya görevlisi göreve başladığında ya da görevden ayrıldığında Komisyon adına Hükümeti haberdar edecektir. İcra Müdürü her iki durumda da sözkonusu şahsın Türkiye vatandaşı ya da sürekli olarak Türkiye’de ikamet eden biri olup olmadığını belirtecektir.

Madde 18

Değişiklikler

Komisyon ve Hükümet bu Anlaşma üzerinde her zaman değişiklik önerisinde bulunabilirler ve Anlaşma, Komisyonla Hükümet arasında müzakere yoluyla değiştirilebilir.

Madde 19

Anlaşmazlıkların Çözümü

Bu Anlaşmanın yorumlanmasından veya uygulanmasından doğabilecek her türlü anlaşmazlık, Komisyon ve Hükümet arasında müzakere yoluyla çözümlenecektir.

Madde 20

Yürürlüğe Girme ve Sona Erme

Bu Anlaşma, Saklayıcı Devletin Türkiye Cumhuriyeti Hükümetinden Anlaşmanın ulusal mevzuata uygun olarak onaylanmış bulunduğu hususunda yazılı bilgi aldığı günün ertesi günü yürürlüğe girecek ve Merkezin yeri İstanbul’da olduğu sürece yürürlükte kalacaktır.

Komisyon Merkezinin Türkiye Cumhuriyeti ülkesi dışına taşınması halinde, bu Anlaşma Komisyon mal varlığının taşınması ve elden çıkarılması için gerekli olan makul bir sürenin sonunda Âkit Tarafların kararı ile sona erecektir.

İstanbul’da 28 Nisan 2000 tarihinde, her iki metin eşit derecede geçerli olacak şekilde Türkçe ve İngilizce dillerinde ve her iki dilde üçer nüsha olarak imzalanmış olan bu Anlaşma; Saklayıcı Devlet, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Karadeniz Komisyonu tarafından saklanacaktır.

 

              Komisyon Adına              Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti