MADEN KANUNUNDA VE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
İLİŞKİN KANUN
Kanun No. 5177 |
|
Kabul Tarihi : 26.5.2004 |
MADDE 1.- 4.6.1985
tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Madde
2. - Yer kabuğunda ve su kaynaklarında tabii olarak bulunan, ekonomik ve ticarî
değeri olan petrol, doğal gaz, jeotermal ve su kaynakları dışında kalan her
türlü madde bu Kanuna göre madendir.
Madenler
aşağıda sıralanan gruplara göre ruhsatlandırılır:
I.
Grup madenler
a) İnşaat ile yol yapımında kullanılan ve tabiatta doğal olarak bulunan kum ve çakıl.
b)
Tuğla-kiremit kili, Çimento kili, Marn, Puzolanik kayaç (Tras) ile çimento ve
seramik sanayilerinde kullanılan ve diğer gruplarda yer almayan kayaçlar.
II.
Grup madenler
Mermer,
Dekoratif taşlar, Traverten, Kalker, Dolomit, Kalsit, Granit, Siyenit, Andezit,
Bazalt ve benzeri taşlar.
III.
Grup madenler
Deniz,
göl, kaynak suyundan elde edilecek
eriyik halde bulunan tuzlar, karbondioksit (CO2) gazı
(jeotermal, doğal gaz ve petrollü alanlar
hariç).
IV.
Grup madenler
a)
Kaolen, Dikit, Nakrit, Halloysit, Endellit, Anaksit, Bentonit, Montmorillonit,
Baydilit, Nontronit, Saponit, Hektorit, İllit, Vermikülit, Allofan, İmalogit,
Klorit, Sepiyolit, Paligorskit (Atapuljit), Loglinit ve bunların karışımı
killer, Refrakter killer, Jips,
Anhidrit, Alünit (Şap), Halit, Sodyum, Potasyum, Lityum, Kalsiyum, Magnezyum,
Klor, Nitrat, İyot, Flor, Brom ve diğer tuzlar,
Bor tuzları (Kolemanit, Uleksit, Borasit, Tinkal, Pandermit veya
bünyesinde en az %10 B2O3 içeren diğer Bor mineralleri), Stronsiyum
tuzları (Selestin, Stronsiyanit), Barit, Vollastonit, Talk, Steattit,
Pirofillit, Diatomit, Olivin, Dunit, Sillimanit, Andaluzit, Dumortiorit, Disten
(Kyanit), Fosfat, Apatit, Asbest
(Amyant), Manyezit, Huntit, Tabiî Soda mineralleri (Trona, Nakolit, Davsonit),
Zeolit, Pomza, Pekştayn, Perlit, Obsidyen, Grafit, Kükürt, Flüorit, Kriyolit,
Zımpara Taşı, Korundum, Diyasporit, Kuvars, Kuvarsit ve bileşiminde en az %80 SiO2 ihtiva eden Kuvars kumu, Feldispat
(Feldispat ve Feldispatoid grubu mineraller), Mika (Biyotit, Muskovit, Serisit,
Lepidolit, Flogopit), Nefelinli Siyenit, Kalsedon (Sileks, Çört).
b)
Turba, Linyit, Taşkömürü, Antrasit, Asfaltit, Bitümlü Şist, Bitümlü Şeyl,
Radyoaktif Mineraller (Uranyum, Toryum, Radyum).
c)
Altın, Gümüş, Platin, Bakır, Kurşun, Çinko, Demir, Pirit, Manganez, Krom, Civa,
Antimuan, Kalay, Vanadyum, Arsenik, Molibden, Tungsten (Volframit, Şelit),
Kobalt, Nikel, Kadmiyum, Bizmut, Titan (İlmenit, Rutil), Alüminyum (Boksit,
Gipsit, Böhmit), Nadir toprak elementleri
(Seryum Grubu, Yitriyum Grubu) ve Nadir toprak mineralleri (Bastnazit,
Monazit, Ksenotim, Serit, Oyksenit, Samarskit, Fergusonit), Sezyum, Rubidyum,
Berilyum, İndiyum, Galyum, Talyum, Zirkonyum,
Hafniyum, Germanyum, Niobyum, Tantalyum, Selenyum, Telluryum, Renyum.
V.
Grup madenler
Elmas,
Safir, Yakut, Beril, Zümrüt, Morganit, Akuvamarin, Heliodor, Aleksandirit,
Agat, Oniks, Sardoniks, Jasp, Karnolin, Heliotrop, Kantaşı, Krizopras, Opal
(İrize Opal, Kırmızı Opal, Siyah Opal, Ağaç Opal), Kuvars kristalleri (Ametist,
Sitrin, Neceftaşı (Dağ kristali), Dumanlı Kuvars, Kedigözü, Avanturin,
Venüstaşı, Gül Kuvars), Turmalin (Rubellit, Vardelit, İndigolit), Topaz,
Aytaşı, Turkuaz (Firuze), Spodümen, Kehribar, Lazurit (Lapislazuli), Oltutaşı,
Diopsit, Amozonit, Lületaşı, Labrodorit, Epidot (Zeosit, Tanzonit), Spinel, Jadeit, Yeşim
veya Jad, Rodonit, Rodokrozit, Granat Minarelleri (Spesartin, Grosüllar
Hessanit, Dermontoit, Uvarovit, Pirop, Almandin), Diaspor Kristalleri,
Kemererit.
Bu
gruplarda yer alan madenlerin
özellikleri ile bu maddede yer almayan
bir madenin grubunun tespitine
ait esas ve usuller Bakanlıkça
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Bu
Kanuna göre verilen ruhsatlar başka amaçla kullanılmaz.
MADDE 2.- Maden
Kanununun 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde
3.- Kanunda geçen deyimler aşağıda açıklanmıştır:
Bakanlık
: Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı.
Genel
Müdürlük: Enerji ve Tabiî Kaynaklar
Bakanlığı Maden İşleri Genel Müdürlüğü.
Takaddüm
Hakkı: Maden hakkı için ilk müracaat edene tanınan öncelik.
Ruhsat
Hukuku : Ruhsat sahiplerinin ruhsattan doğan
hak ve yükümlülükleri.
Buluculuk
: Herhangi bir ruhsat döneminde yönetmeliğinde belirtildiği şekilde bir maden
zuhurunun ortaya çıkartılması.
Arama
Ruhsatı : Belirli bir alanda maden arama faaliyetlerinde bulunulabilmesi için
verilen yetki belgesi.
İşletme
Ruhsatı : İşletme faaliyetlerinin yürütülebilmesi için verilen yetki belgesi.
İşletme
İzni : Bir madenin işletmeye alınabilmesi için izin.
Sertifika
: V. Grup madenlerin aranması ve işletilmesi için yönetmelikte belirtilen usul
ve esaslar çerçevesinde Bakanlıkça verilen belge.
Beyan
: İlgililerin resmi kuruluşlara herhangi bir durumu belirlemek veya açıklamak
maksadı ile vermiş oldukları yazılı belge.
Maden
Sicili : Tüm madencilik faaliyetleri ile ilgili bilgilerin kaydedildiği yer.
Pasa
: Mevcut ekonomik ve teknik şartlara göre işletilmesi mümkün olmayan, ancak işletme gereği istihsal edilen cevher.
Prospeksiyon
: Madencilik arama faaliyetlerine mesnet teşkil edecek ön bilgilerin toplanması işi.
Görünür
Rezerv : Boyutları, tenörü belirlenmiş üretilebilir kesin cevher miktarı.
Ekonomik
Cevher : Günün teknik ve ekonomik şartlarında kârlı olarak değerlendirilebilecek
cevher.
Kamulaştırma
: İşletme ruhsat süresi boyunca ruhsat alanında kalan özel mülkiyet arazilerine
madencilik faaliyeti için alınan kamulaştırma kararı.
Nezaret
: İşletmelerin tekniğine ve emniyet nizamnamelerine uygun olarak yürütülmesinin
kontrolü.
Nezaretçi
: İşletmelerin teknik ve emniyet yönünden nezaretini yapan sorumlu ve yetkili
maden mühendisi.
Taksir
: Ruhsat alanlarının bu Kanun gereğince küçültülmesi.
Münfesih
: Hakların hiçbir bildirime gerek kalmaksızın otomatik olarak fesholması.
Faaliyet
Raporu : Madencilik faaliyetlerinin yönetmeliğinde belirtildiği üzere fennî
nezaretçi tarafından hazırlanan takdim metni.
Teknik
Belge : Maden arama ve işletme faaliyetleri ile Kanunda belirtilen diğer işler
için ilgili mühendis ve diğer teknik elemanlar tarafından hazırlanan imalât
haritası, jeolojik, jeofizik, hidrojeolojik etüt, harita, kesitler, raporlar ve
bunun gibi teknik içerikli belge.
Satış
Bilgi Formu : Şekli yönetmelikte gösterildiği gibi hazırlanan, yıllık üretim
miktarı, satış tutarı, toplam gelir ve tahakkuk eden Devlet hakkı gibi malî
durumu gösteren belge.
Faaliyet
Bilgi Formu : Yıllık işletme faaliyetine ilişkin üretim, satış, stok ve bunun
gibi bilgileri içeren, şekli ve muhtevası yönetmelikle gösterilecek olan belge.
Arama
Faaliyet Raporu : Ruhsat sahalarında yürütülen arama faaliyetleri ile ilgili
Genel Müdürlüğe verilmesi gereken belge.
İmalât
Haritası : İşletmelerde üretim yapılan yerleri, miktarları ve yapılış şeklini
gösterir ölçekli beyan niteliğinde harita.
Proje
: Yeraltı kaynaklarının değerlendirilmesi amacına dönük belirli girdileri
seçilmiş bir teknoloji kullanarak mevcut ve potansiyel talebi karşılamak üzere
mal ve cevher üretmek için çalışmaları düzenleyen beyan niteliğinde rapor.
Kantar
Fişi : Cevher nakillerinde cevherin ağırlığını gösterir tartı makbuzu.
Sevk
Fişi : 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 2365 sayılı Kanunla değişik 240 ıncı
maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinde yer alan taşıma irsaliyelerindeki
bilgileri ihtiva eden beyan niteliğinde belge.
İhtisaslaşmış
Devlet Kuruluşu : Maden İşleri Genel Müdürlüğü, MTA Genel Müdürlüğü, TKİ Kurumu
Genel Müdürlüğü, TTK Genel Müdürlüğü, Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü,
EİE İdaresi Genel Müdürlüğü, DSİ Genel Müdürlüğü, Sanayi ve Ticaret, Tarım ve Köyişleri, Çevre ve Orman bakanlıklarına
bağlı kuruluşlar, Karayolları ve Türkiye Demir ve Çelik İşletmeleri Genel müdürlükleri
gibi madencilik faaliyetleri ile ilgili konularda ihtisas sahibi Devlet kuruluşları.
Maden
Hakları : Madenlerin aranması, bulunması ve işletilebilmesi için verilen
izinler ve maden yataklarının bulunmasına yardımcı olanlara tanınan maddî imkânlar.
Teminat
: Madencilik faaliyetlerinde kanun hükümlerine ve tekniğe uygun çalışmayı temin
amacı ile alınan nakit para, süre yönünden sınırsız banka ve özel finans kurumu
teminat mektubu, Devlet bono ve tahvili olarak alınan geçici ödeme.
Devlet
Hakkı : Maden istihracı ile sağlanacak gelirden Devlet payına düşen kısım.
Kritik
Cevher Stokları : Ekonominin buhranlı dönemleri geçiştirebilmesi için gerekli
ekonomik büyüklükteki cevher stokları.
Mücbir
Sebep : Sel, yangın, deprem, grizu patlaması, çökme, heyelan ve benzeri haller.
Beklenmeyen
Haller : Tenör, jeoloji, pazarlama, ulaştırma ve alt yapı şartlarındaki
beklenmeyen değişiklikler ile ilgili mevzuat gereğince diğer kurumlardan
alınması gereken izinlerin alınamaması durumları.
MADDE 3.- Maden Kanununun 7 nci maddesi başlığıyla
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madencilik
faaliyetlerinde izinler
Madde
7. - Orman, muhafaza ormanı, ağaçlandırma alanları, kara avcılığı alanları,
özel koruma bölgeleri, milli parklar,
tabiat parkları, tabiat anıtı, tabiatı koruma alanı, tarım, mera, sit alanları, su havzaları, kıyı
alanları ve sahil şeritleri, karasuları, turizm bölgeleri, alanları ve
merkezleri ile kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri, askerî yasak
bölgeler ve imar alanları ile mücavir
alanlarda madencilik faaliyetlerinin çevresel etki değerlendirmesi, gayri sıhhî
müesseseler ile ilgili hususlar dahil
hangi esaslara göre yürütüleceği ilgili bakanlıkların görüşü alınarak Bakanlar
Kurulu tarafından çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenir.
İlgili
bakanlıkların mevzuatı gereği yapacakları inceleme ve denetimlerde; ruhsat
alanlarında bu yönetmelik esaslarına uygun çalışılmadığının tespiti halinde,
mevzuat çerçevesinde yapılacak işlemler Genel Müdürlüğe bildirilir. Çevre ve
insan sağlığına zarar verdiği tespit edilen madencilik faaliyetleri gerekli
önlemler alınıncaya kadar durdurulur.
Çevresel
etki değerlendirmesi işlemleri Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından, diğer izinlere ilişkin işlemler de ilgili
bakanlıklar ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca çevresel etki değerlendirmesi
sürecinde en geç üç ay içinde bitirilir.
Bakanlık ve diğer bakanlıkların mevzuatının gerektirdiği maddî yükümlülükler
ruhsat sahibi tarafından karşılanır.
İmar
alanları içinde kalan madencilik faaliyetleri, ilgili yerel merciden izin
alınarak yapılır. Ruhsat alındıktan sonra imar alanları içine alınan maden
sahalarına bu hüküm uygulanmaz.
Kamu
hizmeti veya umumun yararına ayrılmış
yerlere ve bu tür tesislere 60 metre mesafe dahilinde madencilik faaliyetleri
Bakanlığın, binalara 60 metre, özel mülkiyete konu araziye 20 metre mesafe dahilinde ise mülk sahibinin iznine
bağlıdır. Bu mesafeler, ihtiyaç halinde madencilik faaliyetlerinin boyutu,
emniyet tedbirleri ve arazinin yapısı dikkate alınarak Bakanlıkça artırılabilir.
Mesafeler yatay olarak hesaplanır.
Maden
arama faaliyetleri, bu Kanunda sayılanlar dışında herhangi bir izne tâbi
değildir. İşletme faaliyetleri ise, bu Kanuna göre Bakanlıkça çıkarılacak
yönetmeliğe göre yürütülür.
Maden
işletme faaliyeti ile Devlet ve il yolları, havaalanı, liman ve baraj gibi kamu yatırımlarının birbirlerini
engellemesi, kamu kurum ve kuruluşlarının uygulamalarından dolayı maden işletme
faaliyetinin yapılamaz hale gelmesi, kamu ve özel yatırım için başka alternatif
alanların bulunamaması durumunda, madencilik faaliyeti ve yatırımla ilgili
karar, Başbakanlık Müsteşarı başkanlığında
oluşturulacak bir kurul tarafından verilir.
Kurulun
teşkili, çalışma usulü, karar alma şekli ve diğer hususlar Bakanlıkça
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Kamu
yatırımları nedeniyle kurul kararı ile faaliyeti kısıtlanan maden
işletmecisinin yatırım giderleri lehine karar verilen tarafça tazmin edilir.
Madencilik
faaliyetleri ve/veya bu faaliyetlere bağlı tesisler için verilmiş izinler,
ruhsat hukuku devam ettiği sürece geçerlidir.
Bu
madde hükümlerine aykırı faaliyette bulunulduğunun tespiti halinde, ruhsat teminatı irad kaydedilerek bu alandaki
faaliyet durdurulur. Beş yıl içinde üç kez bu maddenin ihlâli halinde teminatın
tamamı irad kaydedilerek ruhsat iptal
edilir.
MADDE 4.- Maden
Kanununun 9 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde
9.- Madencilik faaliyetleri Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen teşviklerden
yararlandırılır.
Ürettiği
madeni yurt içinde ve kendi tesisinde işleyip ek katma değer sağlayanlardan, bu tesislerde üretimde değerlendirilen maden
miktarı için Devlet hakkının % 50'si alınmaz.
I.
Grup madenler ve mıcır ile kaba inşaat,
baraj, gölet, liman, yol gibi yapılarda kullanılan her türlü yapı hammaddesi
yukarıda belirtilen teşviklerden yararlandırılmaz.
MADDE 5.- Maden Kanununun 10 uncu maddesinin üçüncü ve
dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, maddeye dördüncü fıkradan
sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
Beyanlardaki
hata ve noksanlıklar, idarenin tespiti ve sorumluların uyarılmasından itibaren
iki ay içerisinde düzeltilir. Bu sürede gerekli düzeltmenin yapılmaması halinde
teminat irad kaydedilir.
Gerçek
dışı veya yanıltıcı beyanda bulunmak suretiyle bu Kanun hükümlerinin
uygulanmasını engelleyen ve haksız surette hak iktisabına sebep olan
teknik elemanlar uyarılarak Maden Kanunu gereğince yapacakları beyanlar bir yıl
süreyle geçersiz sayılır. Fiilin her tekrarında hak mahrumiyeti uygulamasına
devam edilir. Uygulanan uyarı ve hak mahrumiyeti, teknik elemanın bağlı bulunduğu meslek teşekkülüne
bildirilir.
Gerçek
dışı veya yanıltıcı beyanda bulunmak suretiyle Kanun hükümlerinin uygulanmasını
engelleyen ve haksız surette hak iktisap eden ruhsat sahiplerinin teminatları
irad kaydedilerek iki katına çıkarılır. Bu fıkranın ikinci kez ihlâli halinde
bir önceki ceza katlanarak uygulanır. Beş yıl içinde madde hükümlerinin üç kez ihlâl
edilmesi halinde teminat irad kaydedilerek
ruhsat iptal edilir.
Gerçek dışı ve yanıltıcı
beyanlar yönetmelikte tarif edilir. Tarif edilen bu fiiller dışındaki hallerde
bu madde hükümleri uygulanmaz.
Bu
maddede belirtilen şekilde iktisap edilen haklar geri alınır.
MADDE 6.- Maden Kanununun 12 nci maddesi başlığıyla
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Üretim
ve sevkiyat
Madde
12.- Üretilen madenin sevk fişi ile
sevkiyatı zorunludur.
Konveyör
ve boru hattı ile sevkiyat, ocak ve tesis mesafesi, nakil güzergahının durumu,
cevherin tüvanan, konsantre, yarı mamul ve mamul olarak taşınması göz önüne
alınarak sevk fişi kullanımı ile altın, gümüş, platin gibi kıymetli metallerin
entegre tesislerinde ve zenginleştirme tesisleri ile bu tesislerden elde edilen
ürünlerin sevk fişi kullanımı ve denetimi ile ilgili hususlar yönetmelikle
belirlenir.
Ruhsat
sahibi tarafından sevk fişi olmaksızın maden sevk edildiğinin mülkî idare
amirliklerince tespit edilmesi halinde, söz konusu madenin ocak başı satış
bedelinin üç katı tutarında idarî para cezası
verilir.
Denetim
ve inceleme sonucunda, yaptığı üretim ve
sevkiyatı bildirmediği tespit edilen ruhsat sahiplerine, ödenmesi gereken Devlet
hakkına ilaveten bildirilmeyen miktar için
hesaplanacak Devlet hakkının on
katı tutarında idarî para cezası
verilir.
Ruhsat
veya işletme izni olmadan üretim
faaliyetinde bulunulduğunun tespiti halinde, üretilen madene mülkî idare
amirliklerince el konulur. Bu kişilere,
bu fıkra kapsamında üretilmiş olup el konulan ve el konulma imkânı ortadan
kalkmış olan tüm madenin, ocak başı satış bedelinin beş katı tutarında idarî
para cezası uygulanır. Bu şekilde maden çıkartılması ve/veya sevk edilmesi
Devlet malına karşı işlenmiş fiil sayılır. Bu fiili işleyenler adlî takibat
yapılmak üzere ilgili makamlara bildirilir. El konulan madenler, mülkî idare
amirliklerince satılarak bedeli özel idareye aktarılır.
Ticarî
amaç taşımayan ve köylülerin kendi zorunlu ihtiyaçlarını karşılamak üzere köy
muhtarının yazılı izni ile üretilip sevk edilen yapı hammaddeleri için bu madde
hükmü uygulanmaz. Harç ve Devlet hakkı alınmaz.
MADDE 7.- Maden Kanununun 13 üncü maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Harç,
teminat, cezalar ve diğer yaptırımlar
Madde
13.- Ruhsatların verilmesi için harç ve teminatın yatırılması zorunludur.
Ruhsat teminatı, ruhsat aşamasına
ve ruhsat süresine
bağlı olarak hektar başına yıllık
ruhsat harcının % 0,3'üdür. Bu oranı %50'si oranında artırmaya veya eksiltmeye
Bakanlar Kurulu yetkilidir. Teminat, ruhsat aşamasına ve ruhsat süresine bağlı olarak her yıl Maliye Bakanlığınca
belirlenen yıllık ruhsat harcından az olamaz.
İrad
kaydedilerek tamamlanması istenilen teminatların ruhsat sahibi tarafından üç ay
içinde yatırılması gerekir. Bu süre içinde yatırılmamış ise ikinci bir üç aylık
süre verilir. Verilen bu sürede de teminatı yatırılmaz ise faaliyetler
durdurulur. Teminat, takip eden altı ay içinde de tamamlanmaz ise ruhsat iptal edilir.
Bu
Kanuna göre irad kaydedilen ve tamamlanması gereken teminatlar güncel teminat
üzerinden alınır.
Süresi
içerisinde yatırılmayan teminatlar her defasında ikiye katlanır.
Teminatlar,
saymanlık emanet hesabına aktarılmak üzere Bakanlığın belirlediği bankada
açılacak teminat hesabına yatırılır. Bu Kanuna göre irad kaydedilen teminatlar
genel bütçeye özel gelir ve Bakanlık bütçesine özel ödenek kaydedilir.
I.
Grup (a) bendi madenlerin teminatları ile irad kaydedilen teminatları il özel
idaresi hesabına yatırılır.
Bakanlıkça
verilen idarî para cezaları ve tahakkuk eden Devlet hakları ile ruhsat harçları
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre
takip ve tahsil edilmek üzere ilgili
Defterdarlığa bildirilir.
MADDE 8.- Maden Kanununun 14 üncü maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Devlet
hakkı ve özel idare payı
Madde
14.- Üretilen madenlerden alınacak Devlet hakkı, I. Grup ve V. Grup madenler ile
mıcır, kaba inşaat, baraj, gölet, liman, yol gibi yapılarda kullanılan
her türlü yapı hammaddelerinde ocak başı satış tutarının %4'ü, diğer grup madenlerde %2'sidir. Ruhsat sahibi tarafından beyan
edilen ocak başı satış fiyatı Bakanlık tarafından denetlenir ve eksik beyanlar
tamamlattırılır. Hazinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufu
altında bulunan yerlerde yapılacak madencilik faaliyetlerinden Devlet hakkı %30
fazlasıyla alınır.
Bu
yerlerin Devlet ormanlarına rastlaması ve Çevre ve Orman Bakanlığınca verilen
iznin beş hektarı geçmemesi halinde, fazla alınan Devlet hakkı, Orman Genel
Müdürlüğünün ilgili hesabına yatırılır. Ağaçlandırma bedeli dışında başkaca bir
bedel alınmaz. Sahanın rehabilite edilerek teslim edilmesinden sonra, talep
edilmesi halinde teslim edilen saha kadar aynı şartlarda izin verilir.
Bir
ruhsat sahasında defaten verilen iznin beş hektarı geçmesi halinde, aşan kısım
için orman mevzuatı hükümlerine göre fon bedelleri hariç diğer bedeller alınır. Bu alanlardaki madencilik
faaliyetlerinden birinci fıkrada öngörülen % 30 fazla Devlet hakkı alınmaz.
Ruhsatın
temdit edilmesi durumunda, aynı ruhsat sahası içerisinde Çevre ve Orman
Bakanlığınca izin verilen sahanın beş hektarı geçmemesi halinde Devlet hakkı ve
ağaçlandırma bedeli, beş hektarı geçmesi halinde beş hektardan fazla olan alan
için fon bedelleri hariç orman mevzuatı hükümlerine göre bedel alınır.
Ürettiği
madeni kendi tesisinde kullanması
nedeniyle ocak başı satış fiyatının oluşmadığı durumlarda, ruhsat sahibinin
beyanı esas alınır. Ancak bu miktar
emsallerinden az olamaz.
Ruhsat
sahibi tarafından yatırılan Devlet hakkının % 50'si özel idare payı olarak
ruhsatın bulunduğu ilin özel idaresine, % 30'u
Hazine hesabına, % 20'si de genel bütçeye özel gelir ve Bakanlık
bütçesine özel ödenek kaydedilir.
Devlet
hakkı oranlarında, madenin cinsi, üretildiği bölge ve benzeri kriterler
gözetilerek Bakanlar Kurulunca en fazla % 25 oranında indirim yapılabilir.
Devlet
hakkı ve özel idare payı, her yıl
haziran ayının son günü mesai bitimine kadar ruhsat sahibi tarafından
yatırılır.
Kamu
kurum ve kuruluşlarınca yol, köprü, baraj, gölet, liman gibi projelerin
inşasında kullanılacak yapı ve inşaat hammaddelerinin üretimi için Bakanlıkça
ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına izin verilir. Üretim yapılacak yerlerde
ruhsatlı alanlar var ise kamu kurumunun ihtiyacı olan üretim madencilik
faaliyetlerine engel olmayacak ve kaynak kaybına yol açmayacak şekilde yapılır.
Bu izinler çerçevesinde yapılacak üretimden Devlet hakkı alınmaz ve izinler
proje süresini aşamaz.
Süresinde
tahakkuk ettirilmeyen Devlet hakkına, tahakkuk ettirilmesi gereken ayın son
gününden tahakkuk ettirildiği tarihe kadar geçen süre için 6183 sayılı Kanunun
51 inci maddesine göre hesaplanacak gecikme zammı oranında faiz uygulanır.
MADDE 9.- Maden
Kanununun 15 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Buluculuk
hakkı
Madde
15.- Ruhsat sahibi, arama ve/veya işletme ruhsatı süresince hazırlanan teknik
raporlar ile görünür rezerv olarak bildirdiği madenlerin bulucusu sayılır. Bu
hakkı talep eden ruhsat sahibine buluculuk belgesi verilir.
Buluculuğa
konu madenin bulucusu dışında bir başkası tarafından işletilmesi halinde, bu
alandan üretilen maden için tahakkuk eden buluculuk hakkı her yıl haziran ayı
sonuna kadar bu alanda üretim yapan kişiler tarafından hak sahibine ödenir.
Buluculuk
hakkı, yıllık ocak başı satış tutarının
% 1' idir.
MADDE 10.- Maden Kanununun 16 ncı maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
İlk
müracaat ve ruhsatlandırma
Madde
16.- II. Grup, III. Grup ve IV. Grup
madenler arama ruhsatı, V.Grup madenler arama sertifikası ile aranır. I.
Grup madenler için doğrudan işletme ruhsatı verilir. Müracaatların talep harcı
ile yapılması zorunludur. Müracaatlarda öncelik hakkı esastır.
I.
Grup (a) bendi madenler için alanlar il özel idarelerince ihale edilerek işletme ruhsatı verilir. İhale
edilecek alanlar Genel Müdürlüğün uygun görüşü alınarak belirlenir. Bu madenlerin ihale bedeli il özel
idarelerinin hesabına yatırılır. Özel mülkiyete tâbi alanlar ihale edilemez.
Mülkiyet sahibinin kendi mülkiyeti üzerinde ruhsat talep etmesi halinde bir
bedel alınmaz. I. Grup (a) bendi maden ruhsatlarının alanları 10 hektarı geçemez.
Denizlerdeki kum ve çakıl, SiO2 oranına
bakılmaksızın I. Grup (a) bendi maden
sayılır.
I.
Grup (a) bendi madenlerin ihale edilmesi, ruhsatlandırılması, işletilmesi,
işletmelerin denetlenmesi ile ilgili usul
ve esaslar Bakanlıkça
hazırlanacak yönetmelikte belirlenir.
Genel
Müdürlüğe, I. Grup (b) bendi madenler için 50 hektarı geçmeyecek şekilde
doğrudan işletme ruhsatı, II. Grup madenler için 100, III. Grup madenler için 500, IV. Grup
madenler için 2000 hektarı geçmeyecek şekilde arama ruhsatı, V. Grup madenler
için 1000 hektarı geçmeyecek şekilde arama sertifikası müracaatı yapılır.
Ruhsatlar
hak sahiplerinin talep harcı ile müracaatta bulunmaları halinde birleştirilebilir.
Birleştirme sonucunda ortaya çıkan alan, bu maddede belirtilen alan
sınırlamasını geçemez. Ancak işletme ruhsatı safhasında görünür maden
rezervinin mücavir ruhsat alanlarında bir bütünlük teşkil etmesi halinde bu
alan kısıtlaması aranmaz. Birleştirme işleminde teminat güncel hale getirilir.
Ruhsat küçültme işlemlerinde harç ve
teminat alınmaz.
Müracaatlar,
1/25.000 ölçekli topografik harita koordinatları esas alınarak tespit edilen noktalarla
sınırlandırılmış alanlar için I. Grup (a) bendi madenler için il özel
idarelerine, diğer grup madenler için Genel Müdürlüğe doğrudan veya elektronik
posta yolu ile yapılır. Talep edilen alanın müsait olan kısmı müracaat tarihinde
müracaat edene bildirilir ve onbeş gün içinde harç ve teminatın yatırılması
halinde ruhsat verilir. Yatırılmadığı takdirde bu alanlar başka bir işleme
gerek kalmaksızın müracaatlara açık hale gelir.
Müracaatların
değerlendirilmesi sonucunda hak sağlanan alanların ayrı alanlar şeklinde
oluşması durumunda, bu alanlardan her birine müracaat sahibinin talebi halinde
ayrı ayrı da ruhsat verilir. Ruhsatı
alınmayan alanlar başka bir işleme gerek kalmaksızın müracaatlara açık hale
gelir.
Ruhsatlar,
sicile kaydedildiği tarihte yürürlüğe girer.
Bir grup
için verilen ruhsat, diğer gruptaki madenler için hak sağlamaz. Ancak
ruhsata konu madenin üretilmesi için,
işletme faaliyetinin zarurî neticesi olarak çıkarılan diğer grup
madenler Genel Müdürlükten izin almak sureti ile değerlendirilebilir. İşletme projesinde belirtilen termin plânına göre belirtilen süre içinde ruhsata konu
madenin ekonomik olarak işletilmemesi halinde,
üretilmiş olan diğer grup madenlerin
satış bedelinin iki katı tutarında idarî para cezası
alınarak bu madenlerin üretimi
için verilmiş izin iptal edilir.
Aynı
grup ruhsatlar birbiri üzerine verilemez. Kazanılmış haklar korunmak kaydı ile ayrı grup ruhsatların
birbiri üzerine verilebilmesine ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle
belirlenir.
MADDE 11.- Maden
Kanununun 17 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Arama
faaliyeti
Madde
17. - Arama ruhsatı ve sertifika süresi
üç yıldır. Bu süre, IV. Grup madenler için arama faaliyet raporları ile
müracaat edilmesi halinde iki yıl uzatılabilir.
Ruhsat
sahibi ikinci yılın sonuna kadar arama faaliyet raporu vermek zorundadır.
Uzatma talebinde bulunulan IV. Grup ruhsatlar için taleple birlikte üçüncü yılın sonunda ikinci arama faaliyet
raporu verilmesi gereklidir. Arama faaliyet raporlarının süresinde verilmemesi halinde teminat irad
kaydedilir.
Arama
faaliyet raporları, yapılan çalışmaların niteliği dikkate alınarak jeoloji,
maden, jeofizik mühendisi veya
mühendislerince hazırlanır.
Arama
ruhsat süresi sonunda işletme ruhsatı talebinde bulunulmayan arama ruhsatları
iptal edilerek teminatı ruhsat sahibine iade edilir.
Arama
döneminde teknolojik araştırma, geliştirme, pilot çalışmalar ve pazar
araştırmaları yapmak üzere arama faaliyet raporu ile birlikte müracaat
eden ruhsat sahibine, Genel Müdürlükçe
görünür rezervin %10'una kadar maden
üretim ve satış izni verilebilir. Bu fıkraya aykırı üretim ve satış yapanlar
hakkında 10 uncu maddeye göre işlem yapılır.
Arama
döneminde üretim yapılması durumunda satış bilgi formunun 29
uncu maddede belirtilen sürede verilmesi zorunludur.
MADDE 12.- Maden Kanununun 24 üncü maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
İşletme
ruhsatı ve madenin işletilmesi
Madde
24. - Arama ruhsat süresi sonuna kadar, tespit edilen madenin rezerv
bilgilerini de içeren arama faaliyet raporu, en az bir maden mühendisi
tarafından hazırlanan faaliyet sonrası işletme alanının çevre ile uyumlu hale getirilmesini de içeren, işletme
projesi ve talep harcının ödendiğine dair belge ile müracaatta bulunulması
halinde işletme ruhsatı hakkı doğar.
Projelerdeki
eksiklikler, yapılan bildirimden itibaren üç ay içinde tamamlanır. Eksikliklerini
verilen sürede tamamlamayanların teminatları iki katına çıkarılır ve süre üç ay
daha uzatılır. Bu süre sonunda eksikliklerini tamamlamayanların talepleri kabul
edilmez ve teminatları irad kaydedilir.
I.
Grup (a) bendi madenlerin ruhsat süresi en az
beş yıldır. Diğer grup madenlerin işletme ruhsat süresi, on yıldan az
olmamak üzere projesine göre belirlenir. Sürenin bitiminden önce yeni bir
projeyle uzatma talebinde bulunulması halinde ruhsat süresi uzatılabilir.
Toplam ruhsat süresi altmış yılı geçemez. Altmış yıldan sonraki sürenin
uzatılmasına Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Arama
ruhsatlı sahalara, arama süresince
belirlenen görünür, muhtemel ve mümkün rezerv alanı üzerinden işletme ruhsatı,
görünür rezerv alanına da işletme izni verilir. Arama ruhsatının diğer
kısımları taksir edilir. Mümkün rezerv
alanlarının IV. Grup ruhsat sahalarında beş yıl, diğer grup ruhsat sahalarında
üç yıl içinde görünür ve muhtemel rezerv
haline getirilmesi zorunludur. Görünür ve muhtemel rezerv haline getirilmeyen
alanlar da taksir edilir.
III.
Grup madenlerde, projede üretilmesi öngörülen madenler için gerekli su miktarı
ve gaz debisi esas alınır. Bu grup madenler, rezervuar, beslenme alanı ve havzanın tabiî dengesini bozmayacak,
kapasitesini aşmayacak ve işletme tesislerini kapsayacak şekilde
ruhsatlandırılır.
V.
Grup madenlerin üretimi işletme sertifikası ile yapılır. Arama sertifikası süresi sonuna kadar yapılan çalışmaları
içeren arama faaliyet raporu ve talep harcının ödendiğine dair belge ile
müracaatta bulunulması halinde işletme sertifikası hakkı doğar.
İşletme
sertifikası süresi beş yıl olup bu süre
uzatılabilir.
V.
Grup madenlerin üretimi arazi yüzeyinden toplanarak yapılır. Bu madenlerin işletilmesi için yarma, galeri
gibi faaliyette bulunulmasının gerekmesi
durumunda, en az bir maden mühendisi tarafından işletme projesi
hazırlanarak Genel Müdürlükten izin alınması zorunludur.
Görünür
rezervi belirlenen alanlar üzerine, maden işletmeciliğine engel olacak şekilde
başka grup işletme ruhsatı verilemez. Ancak farklı gruptaki ruhsat taleplerinin
aynı kişiye ait olması veya talep
sahiplerinin aralarında mutabakat sağladıklarını belgelemeleri halinde bu şart
aranmaz.
Aynı
alanda ayrı veya aynı gruplara ait ruhsat faaliyetlerinin çakışmasından dolayı,
ruhsat sahipleri arasında uyuşmazlık çıkması veya kendi aralarında mutabakat
sağlayamamaları halinde, Bakanlık, projeler üzerinde ve/veya yerinde inceleme
yapar. İnceleme sonucunda bu alanda,
ayrı ayrı çalışma imkânının tespiti halinde, çalışma esasları Bakanlıkça
belirlenir. Bu mümkün değilse öncelik hakkı esas alınarak faaliyete izin
verilir.
Kanunun
7 nci maddesine göre alınması gerekli izinler için ruhsat tarihinden itibaren
üç ay içinde müracaat edilmesi zorunludur. Aksi taktirde teminat irad
kaydedilir. İzinlerin alınmasından itibaren işletme izni verilir. Bu iznin
verildiği tarihten itibaren bir yıllık süre içinde
ruhsat sahibi madeni işletmeye almak zorundadır. Bu sürede işletmeye
alınmayan ruhsat sahalarında, çalışılmayan her yıl için, projede belirtilen
üretim miktarının % 10'u üzerinden Devlet hakkı alınır. Ancak kamu kurumlarınca
işletilen bor tuzu ve Ereğli Kömür Havzasındaki taşkömürü ruhsatları için bu hüküm
uygulanmaz.
Beş
yıllık sürede mücbir sebepler ve beklenmeyen haller dışında üç yıldan fazla
üretim yapılmayan ruhsatlar, teminatları
irad kaydedilerek iptal edilir.
Ereğli
Kömür Havzasındaki taşkömürü ve 2840 sayılı Bor Tuzları, Trona ve Asfaltit Madenleri
ile Nükleer Enerji Hammaddelerinin
İşletilmesini, Linyit ve Demir Sahalarının Bazılarının İadesini Düzenleyen
Kanunda sayılan bor tuzu, toryum ve uranyum madenleri için bu maddede yazılı
süreler uygulanmaz.
MADDE 13.- Maden
Kanununun 29 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde
29. - İşletme faaliyeti, projesine ve Kanunun ilgili hükümlerine göre
yürütülür.
İşletme
projeleri ve değişiklikleri uygulamaya konulmadan önce Genel Müdürlük onayının
alınması zorunludur. Aksi takdirde
faaliyet durdurulur.
İşletme açısından tehlikeli durumların tespiti halinde, bu halleri gidermek için
ruhsat sahibine altı aya kadar süre verilir, mücbir sebepler dışında bu süre
uzatılmaz. Bu süre sonunda projeye uygun faaliyette bulunulmaması veya
tehlikeli durumun ortadan kaldırılmaması halinde teminat irad kaydedilerek işletme faaliyeti
durdurulur.
Ruhsat
sahibi, her yıl nisan ayı sonuna kadar bir önceki yıl içinde gerçekleştirdiği
işletme faaliyeti ile ilgili teknik belgeleri, satış bilgi formunu, faaliyet
bilgi formunu ve işletme sahasında arama yapmış ise arama ile ilgili bilgileri
Genel Müdürlüğe vermekle yükümlüdür. Yükümlülüğün yerine getirilmemesi halinde
teminat irad kaydedilir. Yükümlülük yerine
getirilinceye kadar faaliyet durdurulur.
I.
Grup (a) bendi madenler için ruhsat sahibi, her yıl nisan ayı sonuna kadar
bir önceki yıl içinde gerçekleştirdiği işletme faaliyeti ile ilgili satış bilgi
formunu, faaliyet bilgi formunu il özel
idaresine vermekle yükümlüdür. Yükümlülüğün yerine getirilmemesi halinde
teminat il özel idaresi hesabına irad
kaydedilir. Yükümlülük yerine getirilinceye kadar faaliyet durdurulur.
MADDE 14.- Maden Kanununun
30 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde
30.- Herhangi bir sebeple hükümden düşmüş, terk edilmiş veya taksir edilmiş
alanlar ihale yolu ile aramalara açılır.
İhale ilânı Resmi Gazetede yayımlanır.
İlan
süresi içinde müracaat olmaması halinde alan başka bir işleme gerek kalmadan
aramalara açık hale gelir.
Ruhsat
alanları arasında olup en uzak iki
noktası arasında 50 metreden az mesafe olan alanlara ruhsat verilmez. Bu
alanlar bitişik ruhsat sahipleri arasında ihale edilir.
Mülga
6309 sayılı Maden Kanunu hükümleri uyarınca verilmiş olan ve bu Kanuna göre
ruhsat hukuku devam eden çakışmalı işletme ruhsat sahalarında yeni bir maden
bulunması halinde, çakışmalı alandaki maden hakkı bu ruhsat sahipleri arasında
ihale edilerek ruhsatlandırılır.
Sahalarının
ihalesinden elde edilen gelirler genel bütçeye özel gelir ve Bakanlık bütçesine
özel ödenek kaydedilir.
MADDE 15.- Maden
Kanununun 31 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Teknik
nezaret
Madde
31.- Maden üretimi, bir maden mühendisi nezaretinde yapılır. Maden mühendisinin daimî olarak istihdam
edileceği işletme büyüklüğü ile istihdam
usul ve esasları Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
İşletmede
istihdam edilen maden mühendisi 4857
sayılı İş Kanununun 82 nci maddesinde belirtilen iş güvenliği ile görevli
mühendis veya teknik elemanların üstlendiği görev ve sorumluluğu da yerine
getirir.
Maden
mühendisi istihdamı veya nezareti gerçekleşmeden üretim yapılması halinde
ruhsat teminatı irad kaydedilerek faaliyet durdurulur. Maden mühendisi
istihdamı/nezareti sağlanması ve teminatın yenilenmesi ile faaliyete izin
verilir.
MADDE 16.- Maden
Kanununun 32 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Ruhsatın
hükümden düşmesi ve alınacak tedbirler
Madde
32.- Ruhsat sahibi sahasında gerekli emniyet tedbirlerini almak ve sahanın son
durumunu gösterir imalât haritası ve maden jeoloji haritasını Genel Müdürlüğe
vermek suretiyle terk talebinde bulunabilir.
Herhangi
bir nedenle hükümden düşmüş ruhsatın sahibi de gerekli emniyet tedbirlerini
almak ve sahanın son durumunu gösterir teknik belgeleri Genel Müdürlüğe vermek
zorundadır.
Ruhsat
sahibi yukarıda belirtilen tedbirleri en geç altı ay içerisinde almak ve
işletme faaliyetinde bulunulan alanı işletme
projesi doğrultusunda çevreye uyumlu hale getirmek zorundadır.
Mücbir
sebepler dışında bu süre içerisinde yukarıdaki tedbirleri almayan ruhsat
sahibine üç aylık ek bir süre verilir.
Verilen bu sürede de gerekli tedbirler alınmamış ise bu tedbirler valilik
tarafından yerine getirilir. Valilik tarafından yapılan masraflar ruhsat
teminatından karşılanır. Teminatın yeterli olmaması durumunda yapılan masraflar
6183 sayılı Kanuna göre tahsil edilir.
MADDE 17.- Maden
Kanununun 35 inci maddesi başlığıyla birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
İnceleme
ve denetim giderleri
Madde
35.- Madencilik faaliyetlerinin incelenmesi ve denetimi için yapılacak
masraflar, 4629 sayılı Bazı Fonların Tasfiyesi Hakkında Kanunun geçici 1 inci
maddesi gereğince genel bütçeye özel gelir ve Bakanlık bütçesine özel ödenek
kaydedilen tutarlardan karşılanır.
Madencilik faaliyetlerinin incelenmesi ve denetimleri
için görevlendirilen personele 6245
sayılı Harcırah Kanununa göre hak ettikleri gündeliklerin iki katı tutarında
gündelik ödenir.
Bu
maddeye göre yapılacak ödemelerden damga vergisi hariç herhangi bir vergi
alınmaz ve kesinti yapılmaz.
MADDE 18.- Maden
Kanununun 36 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde
36.- Madencilik ve müteakip safhalarındaki faaliyetler sırasında; cevher, metal veya ekonomik değer ihtiva
eden, günün şartlarında teknik veya
ekonomik değerlendirmesi mümkün olmayan pasa, zenginleştirme bakiye
yığını ve cüruflar, çevre kirliliği açısından mahzur teşkil etmiyorsa
geçirildikleri son işlemden çıktıkları
şekliyle ayrı ayrı muhafaza edilir. Bu bakiye ve pasa yığınlarının miktarları, fizikî
özellikleri, usulüne göre alınmış numunelerin
analiz raporları ve döküm alanları, faaliyet raporları, plân ve
haritalarda gösterilir.
İşletme
ruhsatının herhangi bir sebeple sona ermesi halinde, sahadan üretilmiş
madenlerin, pasa, bakiye yığınları ve cürufların, ruhsat sahibince nakledilmesi
için bu Kanunda zikredilen mücbir sebepler dışında altı aylık süre verilir. Bu
süre içerisinde nakledilmeyen ve ekonomik değeri olan madenler valilik
tarafından ihale edilerek satılır. Satıştan sağlanan gelir özel idareye
aktarılır. Ekonomik değeri olmayan maddeler için 32 nci madde hükümleri
uygulanır.
Birinci
fıkraya aykırı hareket edenlerin teminatları irad kaydedilir.
MADDE 19.- Maden
Kanununun 37 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Mücbir
sebeplerle geçici tatil
Madde
37. - Mücbir sebep veya beklenmeyen haller dolayısıyla işletme ruhsat
sahalarında faaliyetin geçici olarak tatiline ruhsat sahibinin müracaatı
üzerine Genel Müdürlükçe karar verilebilir. Ruhsat sahibince müracaat tarihi, geçici tatilin başlama
tarihi olarak kabul edilir.
Geçici
tatil gerektiren durumun ortadan
kalkmasından itibaren üç ay içinde
ruhsat sahibi faaliyete geçmek
zorundadır.
İkinci
fıkraya aykırı hareket edenlerin teminatı irad kaydedilerek en geç altı ay
içinde faaliyete geçmesi tebliğ edilir. Verilen bu süre içerisinde faaliyete
geçilmemesi halinde işletme projesinde beyan edilen üretim miktarının % 10'u
üzerinden Devlet hakkı alınır.
Ereğli
Kömür Havzasındaki taşkömürleri ve 2840 sayılı Kanunda sayılan bor tuzu, toryum
ve uranyum madenleri için bu maddede yer alan süre kısıtlamaları uygulanmaz.
MADDE 20.- Maden Kanununun 46 ncı maddesinin üçüncü
fıkrasında geçen "ön işletme ve/veya" ibaresi ile "ön işletme
ve" ibaresi metinden çıkarılmış ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
İşletme
ruhsatı safhasında işletme faaliyetleri için gerekli olan özel mülkiyete konu
taşınmaz, taraflarca anlaşma sağlanamaması ve işletme ruhsatı sahibinin talebi
üzerine Bakanlıkça kamu yararı bulunduğuna karar verilmesi halinde
kamulaştırılır.
Kamulaştırma
işlemleri 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu hükümlerine göre yapılır. Bu
husustaki masraflar ve kamulaştırma bedeli işletme ruhsatı sahibi tarafından
ödenir.
Kamulaştırılan
taşınmaz, tapuya Hazine adına tescil edilip ruhsat hukuku devam ettiği sürece
madencilik faaliyetlerinde kullanılmak üzere ruhsat sahibi adına tahsis edilir.
Kamulaştırılan
taşınmazın, maden işletme faaliyetleri için lüzum kalmadığının Bakanlıkça
tespiti halinde, Kamulaştırma Kanununda
öngörülen usul ve esaslara göre belirlenecek rayiç bedeli ödenmek kaydıyla
kamulaştırılan yerin eski sahibine iade edileceği hususu, ruhsat sahibi ve
taşınmazın eski sahibine tebliğ edilir. Eski sahibinin taşınmazı altı ay
içerisinde almak istememesi durumunda taşınmaz Hazineye kalır.
Tapu
siciline konulan şerhler Bakanlığın müracaatı üzerine ayrıca mahkeme kararına
gerek kalmadan silinir.
Hazinenin
özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufundaki yerlerde yapılan
madencilik faaliyetleri için bu Kanunun yürürlük tarihinden sonra kira,
ecrimisil alınmaz.
I.
Grup madenler ve mıcır ile kaba inşaat,
baraj, gölet, liman, yol gibi yapılarda kullanılan her türlü yapı hammaddesi
için kamulaştırma hükümleri uygulanmaz.
MADDE 21.- Maden
Kanununun 47 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde
47.- Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü herhangi bir ruhsat veya izne gerek
kalmadan, madencilik yapılabilecek bütün sahalarda, Kurumun yürüttüğü bir
projeye bağlı olarak arama faaliyetlerinde bulunabilir. Üçüncü kişilere ait
ruhsatlı alanlarda yaptıkları arama faaliyetleri sonucunda bulduğu aynı grup
madenler ile ilgili hiçbir hak talebinde bulunamaz. Bu alanlar içinde arama
ruhsatını aldığı diğer grup madenler, ruhsat süresi sonunda Genel Müdürlük
tarafından 30 uncu madde hükümlerine göre ihale edilir. İşletme izin sınırları
içerisindeki arama faaliyetleri ruhsat sahibinden izin alınarak yapılır.
Maden
Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü, ruhsatlı alanlarda yaptığı çalışmalar sonucu
elde ettiği bilgi ve belgeleri, bir rapor halinde Genel Müdürlüğe ve talebi
halinde ruhsat sahibine verebilir.
Maden
Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü bu Kanun hükümlerine göre arama ruhsatı alarak
bulduğu madenler için 15 inci maddeye göre buluculuk hakkını kazanır. Arama
ruhsat süresi sonuna kadar Genel Müdürlüğe devredilen bu ruhsatlar 30 uncu
madde hükümlerine göre ihale edilir.
Maden
Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü tarafından arama ve araştırma faaliyetlerinde
bulunmak üzere memuriyet mahalli dışında görevlendirilen personele Harcırah Kanununun 50 nci maddesi
ile ilişkilendirilmeksizin, her yıl Bütçe Kanunu ile belirlenen gündelik
harcırah miktarının iki katı tutarında, Harcırah Kanunu hükümlerine göre
gündelik ödenir. Bu şekilde görevlendirilen personele Harcırah Kanununun 50 nci
maddesine göre ayrıca bir ödeme yapılmaz. Yapılacak söz konusu ödeme tutarının
yarısı, Kurumun ücretli işlerinden sağladığı gelirlerden karşılanır.
MADDE 22.- Maden Kanununun 49 uncu maddesinin
birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
2840 sayılı Kanun hükümleri
saklıdır. Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce bulunmuş ve sonra bulunacak bor
madenlerinin aranması ve işletilmesi 2840 sayılı Kanun hükümlerine tâbidir.
MADDE 23.- Maden
Kanununun ek 1 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Ek
Madde 1.- 3867 sayılı Ereğli Kömür Havzasındaki Ocakların Devletçe
İşlettirilmesi Hakkında Kanun ile Devletçe işlettirilmesi kararlaştırılan
Ereğli Kömür Havzasındaki madencilik faaliyetleri bu Kanun hükümlerine tâbidir.
Ruhsat
süresi bu Kanunla getirilen süre sınırlamasına tâbi değildir.
Sınırları Bakanlar Kurulu
kararı ile belirlenen Ereğli Kömür Havzasındaki taşkömürlerini işletmeye ve
hukuku uhdesinde kalmak şartıyla işlettirmeye Türkiye Taşkömürü Kurumu
yetkilidir.
Ereğli
Kömür Havzasındaki taşkömürü için kamu tarafından yürütülecek faaliyetler bu
Kanunun 7 nci maddesinde belirtilen hükümler ile bu Kanunun hak düşürücü ve malî
hükümlerine tâbi değildir. Teminat ve Devlet hakkından muaftır. Ancak
taşkömüründen özel idare payı, diğer madenler için yürütülen faaliyetlerden de Devlet
hakkı ve özel idare payı alınır.
3303
sayılı Taşkömürü Havzasındaki Taşınmaz Malların İktisabına Dair Kanun ile maden
işletmeciliğine tanınan haklar, Ereğli Kömür Havzası içerisindeki taşkömürü
madenciliği için geçerlidir.
Ereğli
Kömür Havzasının imtiyaz alanının Bakanlar Kurulu kararıyla küçültülmesi sonucu
serbest kalan alanlar, koordinatları Genel Müdürlükçe belirlenerek bu Kanunun
30 uncu maddesine göre ihale edilir.
MADDE 24.- Maden Kanununa
aşağıdaki ek maddeler ilave edilmiştir.
EK
MADDE 2.- Bakanlık, Genel Müdürlüğün bu Kanunda
belirtilen yetkilerinden uygun
gördüklerini valiliklere verebilir.
EK
MADDE 3.- Kömür ve petrokok ithalatı ile ilgili usul ve esaslar Çevre ve Orman
Bakanlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı ile Bakanlıkça müştereken düzenlenir.
Bakanlar Kurulu kararı ile maden ve petrokok ithalatından, gümrük resmine esas
bedelin % 2'sine kadar ek ödeme alınabilir.
EK
MADDE 4.- Maden Kanununun uygulanması ile ilgili eylem ve işlemler nedeni ile
İdareye karşı açılan davaları,
İdare ruhsat sahiplerine bildirir.
Ruhsat sahipleri İdarenin yanında davaya katılabilir.
EK
MADDE 5.- Bu Kanuna ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar iptal edilerek,
190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (III) sayılı cetvelin "Maden
Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü" ile ilgili bölümünden çıkarılmış ve Maden
İşleri Genel Müdürlüğünde kullanılmak üzere bu Kanuna ekli (2) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas
edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin
"Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı" ile ilgili bölümüne
eklenmiştir.
MADDE 25.- Maden Kanununa
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ
MADDE 12.- Elektronik posta ile yapılacak müracaatların başlama tarihi Genel Müdürlükçe
ilân edilir.
MADDE 26.- 21.7.1983
tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun 7 nci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Korunması
gerekli taşınmaz kültür ve
tabiat varlıklarının ve doğal sit alanlarının tespiti,
Kültür ve Turizm Bakanlığının koordinatörlüğünde ilgili ve faaliyetleri etkilenen kurum ve kuruluşların görüşü alınarak yapılır.
MADDE 27.- Kültür ve
Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun değişik 53 üncü maddesinin birinci fıkrasına
aşağıdaki bentler eklenmiştir.
(10)
Maden İşleri Genel Müdürü veya Yardımcısı,
(11)
Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel
Müdürü veya Yardımcısı.
MADDE 28.- 9.8.1983
tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 10 uncu maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
Petrol,
jeotermal kaynak ve maden arama faaliyetleri, çevresel etki değerlendirmesi
(ÇED) kapsamı dışındadır.
Madenlerin
işletilmesi ile ilgili hususlar Maden Kanununun 7 nci maddesine göre yürütülür.
MADDE 29.- 9.8.1983 tarihli ve 2873 sayılı Milli Parklar
Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Milli
park karakterine sahip olduğu tespit edilen alanlar, Millî Savunma Bakanlığının
olumlu görüşü, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı ve Kültür ve Turizm
Bakanlığı ile diğer ilgili bakanlıkların da görüşü alınarak, Çevre ve Orman
Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararı ile milli park olarak
belirlenir.
MADDE 30.- 23.7.1995 tarihli ve 4122 sayılı Milli
Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Seferberlik Kanununun 13 üncü maddesine
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Bu
Kanun kapsamında izin verilen alanlarda
petrol ve maden arama ve işletme
faaliyetleri, bu alanlarda yapılan masrafların
ruhsat sahibince tazmin edilmesi şartıyla
Orman Kanununun 16 ncı maddesine göre yapılır.
MADDE 31.- Milli
Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Seferberlik Kanununun 15 inci maddesinin (e)
bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
e)
Bu Kanun hükmüne göre tahsis edilen sahada halen petrol ve madencilik faaliyeti
yapılmakta ise bu faaliyetin izin süresinin bitimine kadar, ruhsat süresinin
uzatılması halinde de bu süre bitimine kadar bu sahalar hakkında ormansız alan
statüsü uygulanır.
MADDE 32.- 20.11.1981
tarihli ve 2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Kanalizasyon
şebekesine verilmesi sakıncalı maddeler
ile içme suyu alınan havzaların korunması için gereken tedbir ve
düzenlemeler, 2872 sayılı Çevre Kanunu hükümleri çerçevesinde Çevre ve Orman
Bakanlığının uygun görüşü alınarak Genel Müdürlükçe çıkarılacak bir
yönetmelikle belirlenir.
MADDE 33.- 26.5.1981 tarihli
ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun mükerrer
97 nci maddesinin (b) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
b)
Belediye sınırları ve mücavir alanlar
içinde faaliyet gösteren maden
işletmelerince, 3213 sayılı
Maden Kanununun 14 üncü
maddesinde yer alan paylara
ilaveten yıllık satış tutarının %
0,2'si nispetinde belediye payı ayrılır.
Bu
pay, Devlet hakkının Hazineye ödenmesi sırasında ruhsat sahibi tarafından
ilgili belediyeye ödenir.
MADDE 34.- 31.8.1956
tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 16 ncı
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddenin
sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Devlet
ormanları hudutları içerisinde maden aranması ve işletilmesi, Maden Kanununun 7
nci maddesinde belirtilen şartlara uyularak, ruhsat grubu gözetilmeksizin
yapılır. Orman hudutları içinde alınan muvafakat süresi, temdit dahil işletme
ruhsat süresi sonuna kadar devam eder. Ayrıca madencilik faaliyetleri için
zorunlu; tesis, yol, enerji, su, haberleşme ve alt yapı tesislerine fon
bedelleri hariç olmak üzere orman mevzuatı hükümlerine göre bedeli alınarak
izin verilir.
Madencilik
faaliyetlerinin ve faaliyetlerle ilgili her türlü yer, yol, bina ile tesislerin
hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanlarda veya özel ormanlarda
yapılmak istenmesi halinde Çevre ve Orman Bakanlığınca izin verilebilir. Bu
takdirde kullanım bedeli, kullanım süresi, yapılan bina ve tesislerin devri
gibi hususlar genel hükümlere uygun olarak taraflarca tespit edilir.
MADDE 35.- 4.11.1983
tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun değişik 19 uncu maddesine
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Başkası
adına tapulu, sahipsiz ve/veya zilyedi tarafından iktisap edilmemiş yerin
kamulaştırmasında binaların asgarî levazım bedeli, ağaçların ise 11 inci madde
çerçevesinde takdir olunan bedeli zilyedine ödenir.
MADDE 36.- 13.12.1983
tarihli ve 178 sayılı Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin yeniden düzenlenen 13 üncü maddesinin değişik (b) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
b)
Hazinenin özel mülkiyetindeki taşınmazların satışı, kiralanması, trampası ve
üzerinde sınırlı aynî hak tesisi, Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerin
kiralanması ve bu yerler için gerekli görülen hallerde kullanma izni verilmesi
işlemlerini yapmak,
MADDE 37.- Maden
Kanununun 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrasındaki "ilgili dairenin"
ibaresi "Genel Müdürlüğün", 38 inci maddesinin birinci fıkrasındaki
"ilgili daire" ibaresi "Genel Müdürlük" ve 39 uncu
maddesinin birinci fıkrasındaki "ilgili daireye" ibaresi "Genel
Müdürlüğe" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 38.- a) 6.6.1901
tarihli Taşocakları Nizamnamesi,
b)
15.2.1956 tarihli ve 6664 sayılı Taşocakları Muamelatının Tedviri ve
Varidatının Tahsilinin Vilayet Hususi İdarelerine Ait Olduğu Hakkında Kanun,
c)
Maden Kanununun 8 inci maddesi, 18 inci maddesinin ikinci cümlesi, 19, 20,
21, 22, 23, 25, 26 ve 28 inci maddeleri,
d)
Maden Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "ihbar"
ibaresi ile "ön işletme ruhsatı" ibaresi; 6 ncı maddesinin üçüncü
fıkrasında, 33 üncü maddesinin birinci fıkrasında ve 39 uncu maddesinin birinci
fıkrasında yer alan "ön işletme" ibaresi; 42 nci maddesinin birinci,
ikinci, üçüncü ve beşinci fıkraları ile 43 üncü maddesinin birinci ve ikinci
fıkralarında yer alan "ön işletme ve" ibaresi; 44 üncü maddesinin
birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarında yer alan "ön işletme veya"
ibaresi;
Yürürlükten
kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu
Kanunun yürürlük tarihinden itibaren üç
ay süre ile I.Grup (a) bendi madenler için işletme ruhsatı müracaatı ile dokuz
ay süre ile I.Grup (b) bendi madenler
için işletme ruhsatı, II.Grup, III.Grup ve IV.Grup madenler için arama ruhsatı, V.Grup madenler için sertifika
müracaatları kabul edilmez. Maden Kanununun
bu Kanun ile
değişik 14 üncü maddesinin dokuzuncu fıkrasında belirtilen, kamu kurum ve kuruluşlarınca yol, köprü,
baraj, gölet, liman gibi yapıların inşasında kullanılacak hammadde izinlerinin
alınması bu kısıtlamaya tâbi değildir. Bu süre sonunda ilk hafta yapılan
müracaatlar aynı anda yapılmış kabul edilir ve öncelik sıralaması kur’a ile
belirlenir. İlk hafta içerisinde yapılan müracaatlardan işletme ruhsat harcı
kadar müracaat harcı alınır.
Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce
verilmiş;
a)
Mermer arama ruhsatları bir yıl uzatılır. Maden arama ruhsatlarında ise talep
halinde süre beş yıla tamamlanır.
b)
Ön işletme ruhsatları süresi sonuna kadar devam eder. Bu süre içinde arama ruhsatı hukuku hükümleri
uygulanır.
c)
Arama ruhsat süresi bitmiş olup ön
işletme ruhsat talebinde bulunulan sahaların
harç ve teminatlarının üç ay içinde yatırılması halinde mermer
ruhsatları için bir yıl, maden
ruhsatları için iki yıl süreli arama
ruhsatı verilir. Süresi içinde harç ve
teminatları tam olarak yatırılıp müracaatta bulunulmayan haklar iptal edilir.
d)
İşletme ruhsat talepli sahaların işlemleri, talep tarihindeki kanun hükümlerine
göre yürütülür.
e)
Dolomit işletme izin alanları Maden İşleri Genel Müdürlüğünce incelenerek
belirlenecek görünür ve muhtemel rezerv alanlarına II. Grup ruhsat verilir.
Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar
ihale edilmek üzere ilân edilen
sahaların ihale işlemleri, ilân
tarihindeki yönetmelik hükümlerine göre yapılır. Bu ihalelerden alınan ruhsatlar Maden
Kanununun bu Kanunla değişik 16 ncı maddesinde belirtilen alan sınırlamasına tâbi
değildir.
Bu
Kanunun yürürlük tarihinden önce
verilmiş ruhsatlar, Maden Kanununun bu Kanunla değişik 16 ncı maddesinde
belirtilen alan sınırlamasına tâbi değildir.
Bu
Kanun uyarınca çıkarılacak Maden Kanununun uygulanmasına dair yönetmeliğin
yürürlük tarihinden itibaren altı ay içinde ruhsat sahibinin talebi ile bir
defaya mahsus olmak üzere işletme ruhsat
alanı rezerv kaybına neden olmayacak şekilde, ekonomik olarak ayrı
işletilmesinin imkân dahilinde olması ve Maden İşleri Genel Müdürlüğü
tarafından da uygun bulunması halinde, en fazla dört ayrı ruhsata bağlanabilir.
Bor
tuzu ruhsat sahalarının rezervi (görünür+muhtemel) bu Kanunun yürürlük
tarihinden itibaren beş yıl
içerisinde ilgili kamu kuruluşu tarafından belirlenir ve bu alanlar üzerine
aynı grup ruhsat verilmez. Bu ruhsatlar Maden Kanununun bu Kanunla değişik 16 ncı maddesinde belirtilen alan
sınırlamasına tâbi değildir.
Bor
tuzu ruhsatlarını işletmekle görevli kamu kuruluşunca, sahalarında yapılacak
arama çalışmalarından sonra terk edilen veya taksir edilen alanlar, sicil
kayıtlarına işlenerek Maden Kanununun ilgili maddelerine göre 2000 hektarı
geçmeyecek alanlar şeklinde ihale edilir. Daha sonra bu alanlarda bulunacak bor
tuzu rezervleri ile ilgili hakların
kullanımı ilgili kamu kuruluşuna aittir.
Bu
Kanunun yürürlük tarihinden önce
verilmiş işletme ruhsat sahalarında, yürürlük tarihinden itibaren, mermer
ruhsat sahalarında üç yıl, maden ruhsat sahalarında ise beş yıl içerisinde ruhsat sahipleri sahalarındaki rezerv
alanlarını (görünür+muhtemel)
belirleyerek Maden İşleri Genel Müdürlüğüne bildirmek zorundadır. Bu
süreler sonunda görünür ve muhtemel rezerv alanı olarak belirlenmeyen alanlar taksir edilir.
Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce verilmiş işletme ruhsatları, bu Kanunla kapsama alınan madenler için hak sağlamaz. Mevcut ruhsatın talep edilen ruhsat grubu alanına taksir edilmesi, talep edilen alanda aynı gruba ait başka bir ruhsat bulunmaması ve aynı alan içinde öncelik hakkı olan diğer grup ruhsat alanlarındaki faaliyetlere engel olmaması şartı ile, bu Kanunla kapsama alınan madenler için arama ve ön işletme ruhsatları hak sağlar. Bu şekilde hak sağlayan I. Grup (a) bendi madenlerin ruhsatları da Genel Müdürlük tarafından verilir.
Ruhsatlı
ve ruhsat talepli sahaların bu Kanun ile ilgili işlemlerinin yürütülmesine
ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.
GEÇİCİ MADDE 2. - Bu Kanun ile
Maden Kanunu kapsamına alınan madenler için Taşocakları Nizamnamesine göre
verilmiş yürüyen ruhsatların intibakı yapılır.
Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarı ile Taşocakları Nizamnamesine göre süresi içinde temdit talebinde bulunulmuş ruhsatlar ile ruhsat
almak üzere yapılan yeni müracaatlar, il
özel idarelerince müracaat tarihinde yürürlükte olan Taşocakları Nizamnamesine
göre sonuçlandırılarak uygun görülenler
ruhsatlandırılır.
Valilikler,
il sınırları içindeki taşocağı ruhsatlarını bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde, hak sahibi, sınır koordinatları, cinsi,
süresi, ruhsat alanı, mülkiyet durumu ve diğer bilgileri ile birlikte Maden İşleri Genel Müdürlüğüne bildirmek
zorundadır.
Ruhsat
sahipleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde harç ve teminatını yatırarak;
I. Grup (a) bendi madenler için faaliyet alanının koordinatları ile il özel
idarelerine, diğer grup madenler
için işletme projesi ile Maden İşleri Genel Müdürlüğüne müracaat
ederek Maden Kanununa intibak yaptırmak
zorundadır.
Taşocağı
ruhsatlarının faaliyet koordinatları ile ruhsat koordinatlarında farklılık
olması durumunda, valiliklerin görüşü alınarak
intibak yapılır.
Çimento,
kireç fabrikası veya asfalt üretim tesisinden herhangi birine sahip olan
taşocağı ruhsat sahipleri, bu Kanuna intibaklarında mevcut taşocağı intibak
alanlarını bir defaya mahsus olmak
üzere azami 50 hektarı geçmeyecek
şekilde genişletme talebinde
bulunabilir. Genişletme talebinde bulunulan alanda maden veya mermer ruhsatı bulunmaması halinde, genişletme elli
hektarı geçmeyecek şekilde Maden İşleri Genel Müdürlüğü tarafından uygun
görülecek alan kadar yapılır.
Süresinde
intibakı yaptırılmayan ruhsatlar
iptal edilir.
GEÇİCİ MADDE 3. - Bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihe kadar ruhsat sahipleri tarafından yatırılan yolluk
avansları, genel bütçeye özel gelir ve Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı
bütçesine özel ödenek kaydedilir.
GEÇİCİ MADDE 4.- Jeotermal
kaynaklar ve mineralli sularla ilgili yeni bir yasal düzenleme yapılıncaya
kadar bu kaynaklara ilişkin faaliyet izni verilmeden önce Maden İşleri Genel Müdürlüğünün uygun
görüşünün alınması zorunludur. Talepler Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğüne
incelettirilir. Uygun bulunmayan faaliyetlere izin verilmez.
Jeotermal kaynaklar ve
mineral suların bulunduğu yerlerde; bu kaynakların işletilmesi ve
değerlendirilmesine yönelik tesisler için ihtiyaç duyulan araziler, çevresinde
bulunan arazilere zarar vermeyecek tedbirlerin alınması şartıyla, kullanım
şekline ve niteliğine ve vasfına bakılmaksızın bu amaçla kullanılmak üzere
tahsis edilir.
Jeotermal
kaynak ve mineralli su sahalarında kaynak koruma alanlarının belirlenmesi
zorunlu olup, bu alanlara ilişkin öngörülen tedbirlerin uygunluğu ve
denetlenmesi Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü tarafından yapılır.
Maden
Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü tarafından yapılan incelemeler sonucunda,
faaliyetlerin bilim ve tekniğine, kaynağın ve çevrenin korunmasına ve koruma alanları için öngörülen tedbirlere
uygun yürütülmediğinin tespiti halinde, alınacak tedbirler Maden Tetkik ve
Arama Genel Müdürlüğü tarafından belirlenir. İlgili kişi, kurum ve kuruluşlar bu tedbirleri yerine getirmekle
yükümlüdür. Aksi takdirde faaliyetlere
izin verilmez.
Maden
Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğünün almış olduğu buluculuk hakları saklıdır.
Ayrıca Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü yatırım programları çerçevesinde
yaptığı çalışmalar ile kaynak varlığını ortaya çıkardığı alanların veya sondaj
ile elde ettiği akışkanın bulucusu olarak tescil edilir.
GEÇİCİ MADDE 5.- 26.3.1322
tarihli mülga Maadin Nizamnamesi veya 17.6.1942 tarihli ve 4268 sayılı Madenlerin Aranma ve İşletilmesi
Hakkında Kanun hükümleri gereğince
içmece, maden suları, ılıca ve kaplıcalara verilmiş işletme
imtiyazı süreleri, imtiyaz sahibince bu
Kanunun yürürlük tarihinden itibaren altı ay içinde temdit projesi verilerek temdit talebinde
bulunulması halinde projenin niteliğine göre Maden İşleri Genel Müdürlüğü
tarafından yirmi yıla kadar uzatılabilir. Devlet hakkı olarak yıllık cironun % 1'i
alınır. Ayrıca geçmiş yıllara ait temettü hissesine mahsup edilmek üzere ilk
yılki cironun % 10'u da Devlet
hakkı olarak alınır.
GEÇİCİ MADDE 6.- 4683 sayılı
Maden Kanununda Değişiklik Yapılmasına
ve Tuz Kanununun Yürürlükten Kaldırılmasına İlişkin Kanunun yürürlük tarihi
olan 26.6.2001 tarihinden önce, tuz işletme izni için müracaat edilmiş, ihalesi
yapılmakla birlikte, TEKEL Yönetim Kurulu tarafından ihalesi onaylanmamış
tuzlalarla ilgili ihaleler onanmış sayılır.
GEÇİCİ MADDE 7.- 10.6.1983
tarihli ve 2840 sayılı Kanunun eki
listedeki demir ruhsatları 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanuna göre Özelleştirme
İdaresi Başkanlığı tarafından özelleştirilir.
GEÇİCİ MADDE 8.- Bu Kanunun
uygulamasına ilişkin tüm yönetmelikler Kanunun yürürlük tarihinden itibaren sekiz ay içinde çıkarılır.
Yürürlük
MADDE 39.- Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 40.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
(1) SAYILI LİSTE İPTAL EDİLEN KADROLAR |
KURUMU
: MADEN TETKİK VE ARAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TEŞKİLÂTI : TAŞRA |
Sınıfı |
Unvanı |
Derecesi |
Serbest Kadro Adedi |
Tutulan Kadro Adedi |
Toplam |
GİH |
Memur |
5 |
9 |
- |
9 |
GİH |
Memur |
6 |
2 |
- |
2 |
GİH |
Memur |
7 |
3 |
- |
3 |
GİH |
Ayniyat Memuru |
5 |
13 |
- |
13 |
GİH |
Daktilograf |
5 |
2 |
- |
2 |
GİH |
Daktilograf |
7 |
1 |
- |
1 |
GİH |
Harita Çizimci |
5 |
1 |
- |
1 |
GİH |
Santral Memuru |
5 |
1 |
- |
1 |
GİH |
Haberleşme Memuru |
5 |
1 |
- |
1 |
GİH |
Veznedar |
4 |
1 |
- |
1 |
GİH |
Veznedar |
5 |
1 |
- |
1 |
THS |
Mühendis |
1 |
22 |
- |
22 |
THS |
Mühendis |
2 |
9 |
- |
9 |
THS |
Mühendis |
3 |
8 |
- |
8 |
THS |
Mühendis |
4 |
7 |
- |
7 |
THS |
Mühendis |
5 |
6 |
- |
6 |
THS |
Jeomorfolog |
1 |
1 |
- |
1 |
THS |
Tekniker |
1 |
6 |
- |
6 |
SHS |
Hemşire |
5 |
1 |
- |
1 |
YHS |
Bekçi |
12 |
5 |
- |
5 |
|
TOPLAM |
|
100 |
|
100 |
(2) SAYILI LİSTE İHDAS EDİLEN KADROLAR |
KURUMU
: ENERJİ VE TABİÎ KAYNAKLAR BAKANLIĞI TEŞKİLÂTI : MERKEZ |
Sınıfı |
Unvanı |
Derecesi |
Serbest Kadro Adedi |
Tutulan Kadro Adedi |
Toplam |
GİH |
Daire Başkanı |
1 |
1 |
- |
1 |
GİH |
Şube Müdürü |
1 |
3 |
- |
3 |
GİH |
Bilgisayar İşl. |
3 |
5 |
- |
5 |
GİH |
Bilgisayar İşl. |
4 |
5 |
- |
5 |
GİH |
Bilgisayar İşl. |
5 |
5 |
- |
5 |
GİH |
Bilgisayar İşl. |
6 |
5 |
- |
5 |
GİH |
Bilgisayar İşl. |
7 |
5 |
- |
5 |
GİH |
Bilgisayar İşl. |
8 |
5 |
- |
5 |
GİH |
Şef |
3 |
3 |
- |
3 |
GİH |
Şef |
5 |
3 |
- |
3 |
THS |
Mühendis |
3 |
6 |
- |
6 |
THS |
Mühendis |
4 |
7 |
- |
7 |
THS |
Mühendis |
5 |
18 |
- |
18 |
THS |
Mühendis |
6 |
10 |
- |
10 |
THS |
Mühendis |
7 |
4 |
- |
4 |
THS |
Kimyager |
3 |
1 |
- |
1 |
THS |
Kimyager |
5 |
1 |
- |
1 |
THS |
Teknisyen |
5 |
4 |
- |
4 |
THS |
Tekniker |
5 |
4 |
- |
4 |
THS |
Tekniker |
6 |
4 |
- |
4 |
THS |
Tekniker |
7 |
1 |
- |
1 |
|
TOPLAM |
|
100 |
|
100 |